02 Απριλίου, 2013

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ

Την Πέμπτη 4 Απριλίου ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος θα επισκεφθεί εκτάκτως το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπου θα έχει συνάντηση με τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο με θέμα τη ρήξη που έχει προκύψει μεταξύ του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων και του Πατριαρχείου της Αντιόχειας, όπου διαφωνούν μεταξύ τους για το σε ποιον ανήκει εκκλησιαστικώς το Κατάρ.

Τον Μακαριώτατο θα συνοδεύει στο Φανάρι ο Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Διαυλείας κ. Γαβριήλ.Ο Αρχιεπίσκοπος θα επιστρέψει στην Αθήνα την Παρασκευή αργά το βράδυ.



ΕΚΟΙΜΗΘΗ Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΕΛΟΥΣ ΚΥΡΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ (ΓΚΑΤΖΙΡΟΥΛΗΣ)

Εκοιμήθη σήμερα τις πρώτες πρωϊνές ώρες ο πρώην Αττικής και Μεγαρίδος και νυν Έλους κυρός Νικόδημος Γκατζιρούλης από ξαφνικό καρδιακό επεισόδιο.

Η κηδεία του μεταστάντος θα τελεστεί στην Ιερά Μονή Μεταμορφώσεως (Νεό Στουδίο) στην Αυλώνα ώρα 18.00.

Ο κατά κόσμον Νικόλαος Γκατζιρούλης είχε γεννηθεί στον Βόλο το 1927.

Αποφοίτησε από τη Θεολογική Σχολή Αθηνών το 1949.

Διάκονος χειροτονήθηκε το 1956 και Πρεσβύτερος το 1959.

Στις 14 Απριλίου 1968 χειροτονήθηκε Μητροπολίτης Αττικής και Μεγαρίδος.

Στις 13 Ιουλίου 1974 κηρύχθηκε έκπτωτος του θρόνου.

Στις 18 Ιουλίου 1974 του δόθηκε από την τότε Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος ο τίτλος του Μητροπολίτου Έλους.


ΟΙ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΜΕΝΕΣ ΧΩΡΕΣ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΠΟΥΝ ΤΟ ΕΥΡΩ

 

Δημοσίευμα της εφημερίδας Financial Times που επικαλείται στοιχεία του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), αναφέρει, ότι οι κεντρικές τράπεζες των αναπτυσσόμενων χωρών πούλησαν 45 δισ. ευρώ το 2012, μειώνοντας κατά 8% τη συμμετοχή του κοινού νομίσματος στα συναλλαγματικά διαθέσιμά τους.  Το γεγονός αυτό υπογραμμίζει, σημειώνει το δημοσίευμα, τη ζημιά που έχει προκαλέσει η κρίση χρέους της Ευρώπης στη θέση της στο διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα, καθώς απομακρύνεται η πιθανότητα να αμφισβητηθεί το δολάριο από το ευρώ.  «Το ευρώ θα είναι το νούμερο δύο διεθνές νόμισμα, αλλά δεν θα έλεγα ότι υπάρχουν προοπτικές να αμφισβητήσει το δολάριο», δήλωσε ο καθηγητής Οικονομικών στο πανεπιστήμιο Χάρβαρντ Τζέφρι Φρένκελ. Η επιλογή της σύνθεσης των συναλλαγματικών διαθεσίμων των αναπτυσσόμενων χωρών δίνει ένα σαφές μήνυμα σχετικά με τα νομίσματα που αυτές θεωρούν περισσότερο σταθερά, ασφαλή και ρευστά, αναφέρει το δημοσίευμα 

Οι επενδύσεις σε ευρώ αποτελούν τώρα μόνο το 24% των διαθεσίμων των αναπτυσσόμενων χωρών, το χαμηλότερο επίπεδο από το 2002 και πολύ πιο κάτω από το υψηλό επίπεδο του 31% το 2009, ενώ μειώθηκε και η συμμετοχή του ευρώ στα συνολικά παγκόσμια διαθέσιμα. Η συμμετοχή του δολαρίου στα διαθέσιμα διατηρήθηκε σταθερή σε περίπου 60%.  Οι αναπτυσσόμενες χώρες στράφηκαν σε άλλα νομίσματα, όπως το δολάριο Αυστραλίας και τα νομίσματα άλλων αναδυόμενων αγορών.  Η Κίνα και η Βραζιλία υπέγραψαν την περασμένη εβδομάδα μία συμφωνία ανταλλαγής (swap) ύψους 30 δισ. δολαρίων, ώστε η κάθε μία να μπορεί να δανεισθεί το νόμισμα της άλλης σε περίπτωση αναταραχής στο διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα, παρακάμπτοντας την ανάγκη διατήρησης διαθεσίμων σε δολάρια. Ο κ. Φρένκελ δήλωσε ότι το μέγεθος της Ευρωζώνης καθιστά ανταγωνιστικό το ευρώ ως αποθεματικό νόμισμα και οι αποδόσεις του δεν είναι χαμηλότερες σε σχέση με τις αποδόσεις των νομισμάτων άλλων μεγάλων οικονομιών. 

Ωστόσο, σημειώνει, οι αγορές ομολόγων της Ευρωζώνης δεν είναι πλέον τόσο βαθιές ή ρευστές, λόγω των ανησυχιών για τη φερεγγυότητα της Ισπανίας και της Ιταλίας. «Ο βαθμός ενοποίησης των ευρωπαϊκών χρηματοπιστωτικών αγορών έχει υποχωρήσει. Στο επίπεδο αυτό είναι που το ευρώ έχασε έδαφος ως διεθνές νόμισμα», υπογράμμισε ο καθηγητής.Το ευρώ μπορεί να ξανακερδίσει την αίγλη του, εάν η Ευρώπη κινηθεί προς την κατεύθυνση της δημοσιονομικής ενοποίησης και μίας ενιαίας αγοράς κρατικών ομολόγων.  Ωστόσο, η «ώρα» του μπορεί να έχει περάσει, καθώς οι μεγάλες αλλαγές που σημειώνονται στην παγκόσμια οικονομία προωθούν τα νομίσματα των νέων αναδυόμενων οικονομιών, τα οποία θα είναι ανταγωνιστικά τόσο προς το ευρώ όσο και προς το δολάριο, σημειώνει το δημοσίευμα.





ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελλάδα

Στη διάθεση προϊόντων στους καταναλωτές απευθείας από τους παραγωγούς, χωρίς μεσάζοντες, προχωρούν την Κυριακή 7 Απριλίου 2013 οι «Εθελοντές Αιγάλεω», το εθελοντικό δίκτυο κοινωνικής αλληλεγγύης της περιοχής. Η δράση -η τρίτη από τον Δεκέμβριο του 2012- θα πραγματοποιηθεί στο υπαίθριο πάρκινγκ του ΤΕΙ Αθηνών (είσοδος από την οδό Δημητσάνης, στο Αιγάλεω), από τις 8 το πρωί μέχρι τις 2 το μεσημέρι.

Υπό το βάρος των συνεχών αποκαλύψεων για εκροές εκατομμυρίων συνέρχεται σήμερα, Τρίτη η Επιτροπή Θεσμών της κυπριακής Βουλής. Στο μικροσκόπιο θα βρεθούν και εξ αγχιστείας συγγενείς του προέδρου Νίκου Αναστασιάδη μετά τις καταγγελίες για μετακίνηση καταθέσεων παραμονές του Eurogroup. Στο μεταξύ, ορκίζεται και η τριμελής Ερευνητική Επιτροπή που θα εξετάσει το θέμα των ευθυνών για την κατάσταση της κυπριακής οικονομίας.

Μετά τη νέα κόντρα του προέδρου της Προανακριτικής Επιτροπής με τη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ζωή Κωνσταντοπούλου στη διάρκεια της κατ' αντιπαράσταση εξέτασης των Διώτη και Μπίκα, το βράδυ της Δευτέρας, οι εκατέρωθεν βολές συνεχίστηκαν και το πρωί της Τρίτης από τα τηλεοπτικά παράθυρα. Ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης κατήγγειλε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι έβαλε την Ζ.Κωνσταντοπούλου στην Επιτροπή για να μην υπάρχει ομαλότητα και αποτέλεσμα, ενώ η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κατηγόρησε τον κ. Μαρκογιαννάκη ότι παρέχει υπηρεσίες στον Ευ.Βενιζέλο. Παρακαλώ τον Θεό να βγω υγιής από την Επιτροπή, κατέληξε ο κ. Μαρκογιαννάκης.

Το εδώλιο του κατηγορουμένου για σοβαρά αδικήματα που συνδέονται με τη διαχείριση των οικονομικών του δήμου Μυκόνου δείχνει ο εισαγγελέας Εφετών Γιώργος Οικονόμου για τον νυν και τον πρώην δήμαρχο του νησιού, δύο αντιδημάρχους, τρεις δημοτικούς υπαλλήλους και έναν ξενοδόχο.

Αλλαγές στα δρομολόγια έξι λεωφορειακών γραμμών θα ισχύσουν από αύριο, Τετάρτη, στον Δήμο Νίκαιας-Αγίου Ιωαννη Ρέντη, λόγω των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για την κατασκευή του Μετρό Νίκαιας. Τροποποιήσεις θα γίνουν στις γραμμές 809, 810, 830, 846, 847 και 909.

Κόσμος

Οι τόνοι στην κορεατική χερσόνησο έχουν ανέβει αλλά η Ουάσινγκτον δεν διαπιστώνει στρατιωτικές κινήσεις στη Βόρειο Κορέα που μπορεί να δείχνουν ότι η Πιόνγκγιανγκ μπορεί να περάσει από τη σκληρή ρητορική στις πράξεις: Ο βορειοκορεάτης ηγέτης είπε ότι τα πυρηνικά «εγγυώνται την ειρήνη και την ευημερία», ενώ παράλληλα το αμερικανικό ναυτικό έστειλε πλοίο με ισχυρά αντιπυραυλικά συστήματα στα ανοικτά της χερσονήσου στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων κοινών ασκήσεων με τον στρατό της Νοτίου Κορέας. Πάντως, την Τρίτη η Πιόνγιανγκ ανέφερε ότι θα θέσει σε ξανά σε λειτουργία όσους πυρηνικούς αντιδραστήρες έχει σε «νάρκη».

Τουλάχιστον 13 παιδιά και έφηβοι έχασαν τη ζωή τους σε φωτιά σε μουσουλμανικό σχολείο στη Μιανμάρ. Οι αρχές, ανήσυχες για τα περιστατικά σεκταριστικής βίας, γρήγορα απέδωσαν τα αίτια της πυρκαγιάς σε βραχυκύκλωμα.Τα πνεύματα στη χώρα είναι οξυμένα μετά τις πρόσφατες αιματηρές συγκρούσεις μεταξύ μουσουλμάνων και βουδιστών στην πόλη Μεϊκτιλά.

Περισσότερη βαρύτητα στο πυρηνικό της οπλοστάσιο προτίθεται να δώσει η Βόρειος Κορέα, την ίδια ώρα που οι ΗΠΑ ενισχύουν την παρουσία τους στη περιοχή, μεταφέροντας και άλλα προηγμένα αεροσκάφη, και η Νότιος Κορέα δηλώνει ότι παίρνει στα σοβαρά τις κινήσεις του γείτονά της. Η Βόρειος Κορέα κλιμακώνει μεν την ρητορική της και μεταβάλλει τη στάση της σε σχέση με τη Νότιο, ωστόσο αναλυτές δεν βλέπουν πιθανή μία ένοπλη αντιπαράθεση.

Εκτός λειτουργίας παρέμεινε για άλλη μία ημέρα τη Δευτέρα ο πετρελαιαγωγός Pegasus της Exxon Mobil, από τον οποίο διέρρευσαν χιλιάδες βαρέλια αργού σε περιοχή του Άρκανσο στις ΗΠΑ. Παράλληλα, συνεχίζονται οι εργασίες απορρύπανσης ενώ παραμένει άγνωστος ο χρόνος για την επισκευή και την επαναλειτουργία του.

Περισσότεροι από 6.000 άνθρωποι σκοτώθηκαν τον περασμένο μήνα στη Συρία, κάνοντας τον Μάρτιο τον πιο αιματηρό μήνα της εμφύλιας σύγκρουσης που ήδη μπήκε στον τρίτο χρόνο της χωρίς ορατά σημάδια αποκλιμάκωσης. Ξεπερνούν τις 62.000 οι καταγεγραμμένες απώλειες ενόπλων και αμάχων, αλλά ο πραγματικός αριθμός μπορεί να είναι ακόμη μεγαλύτερος.

Οικονομία

Κυριαρχία των ανδρών στις θέσεις ευθύνης στις μεγάλες εταιρείες της Γερμανίας, εμφανίζει σχετική μελέτη που δημοσιοποιήθηκε σήμερα Τρίτη. Με βάση αυτή τη μελέτη, οι άνδρες καταλαμβάνουν περίπου κάτι λιγότερο από το 90% των υψηλόβαθμων θέσεων στις μεγάλες εταιρείες στη Γερμανία.

Σε μερική χαλάρωση των περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίου και στην αποδέσμευση του 10% των ανασφάλιστων καταθέσεων της Τράπεζας Κύπρου προχωρεί η Κεντρική Τράπεζα Κύπρου. Σύμφωνα με δηλώσεις του Διευθυντή του Τμήματος Εσωτερικού Ελέγχου της Κεντρικής Τράπεζας κ. Γιάγκου Δημητρίου στην κυπριακή ραδιοφωνία σήμερα, Τρίτη, θα εκδοθεί τρίτο διάταγμα για τα περιοριστικά μέτρα.

Ολοκληρώνονται σήμερα, Τρίτη, οι διαπραγματεύσεις της κυπριακής κυβέρνησης με την τρόικα για την οριστικοποίηση του μνημονίου. Η στρατηγική της Λευκωσίας, ενόψει των σημερινών κρίσιμων διαβουλεύσεων, καθορίστηκε σε πολύωρες συσκέψεις υπό τον πρόεδρο Αναστασιάδη τη Δευτέρα. Στις διαπραγματεύσεις θα συζητηθούν οι αντιπροτάσεις της κυβέρνησης, στους τομείς της υγείας, της παιδείας και της ενέργειας. Καταβάλλεται επίσης προσπάθεια για διασφάλιση των ταμείων προνοίας. Το κλιμάκιο της τρόικας θα μεταβεί στις Βρυξέλλες την Τετάρτη και θα ετοιμάσει έκθεση, η οποία θα συζητηθεί την Πέμπτη στην ομάδα εργασίας του Eurogroup.

Αθλητισμός

Μια μεγάλη συγκέντρωση σηματοδότησε την οργή και την απογοήτευση των φίλων του Άρη για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ομάδα της Θεσσαλονίκης και αποτέλεσε την συνέχεια των εξελίξεων με τον Λάμπρο Σκόρδα να έχει κερδίσει την προτίμηση των οπαδών των «κιτρίνων».

Νίκη παραμονής με 2-1 επί του Αστέρα Τρίπολης πέτυχε ο Πανιώνιος στη Νέα Σμύρνη στο ματς με το οποίο έπεσε η «αυλαία» της 27ης αγωνιστικής της Σούπερ Λίγκα. Ο Σάμαρης με δύο γκολ ήταν αυτός που έδωσε το «χρυσό τρίποντο» στους Νεοσμυρνιώτες, ενώ για τους Αρκάδες μείωσε ο Ντε Μπλάσις στο 66'.

Ισόπαλο χωρίς τέρματα έληξε το ματς του Θρασύβουλου με τον Πανσερραϊκό το οποίο ολοκλήρωσε την 31η αγωνιστική της Football League.


ΕΙΝΑΙ Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ «ΛΕΥΚΗ ΕΠΙΤΑΓΗ»;


Στην Ελλάδα συμβαίνει συνήθως το εξής αλλόκοτο: προϋπόθεση για να θεωρείται κάποιος ευρωπαϊστής (και να μην αιωρούνται υπόνοιες για επάρατο ευρωσκεπτικισμό) είναι να αποδέχεται ενθουσιωδώς κάθε εκδοχή Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ενωμένης Ευρώπης, εκδοχή είτε από τις υπάρχουσες είτε από τις μη υπάρχουσες (ακόμα). Στον ελληνικό δημόσιο λόγο, αν κάποιος καταστήσει σαφές πως ανθίσταται σθεναρά σε έναν ευρωπαϊκό φεντεραλισμό ή σε μια αμιγώς γερμανική Ευρώπη, κατηγοριοποιείται κατ’ ευθείαν στους ευρωσκεπτικιστές ή στους αρνητές της ευρωπαϊκής ενοποίησης.

Οι εκδοχές ευρωπαϊκής ενοποίησης όμως είναι τόσες πολλές και τόσο διαφορετικές, που ένα τέτοιο τσουβάλιασμα δεν μπορεί παρά να καταλήγει σε αδιέξοδο. Είναι το ίδιο πράγμα η Ευρωπαϊκή Ένωση της ελεύθερης διακίνησης ανθρώπων και αγαθών, η Ευρωπαϊκή Ένωση της Ευρωζώνης, η Ευρωπαϊκή Ένωση… πριν από λίγα χρόνια, η Ευρώπη «Βορείων» και «Νοτίων», η φεντεραλιστική Ευρώπη και η γερμανική Ευρώπη, όπου η απάντηση στο ερώτημα του Kissinger «ποιό τηλέφωνο πληκτρολογώ για να μιλήσω με την Ευρώπη» είναι το τηλέφωνο της γερμανίδας καγκελαρίου; Όποιος δηλώνει «ευρωπαϊστής» συντάσσεται αυτομάτως με όλες από τις παραπάνω εκδοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και με όποια καινούργια του ξημερώσει αύριο, ειδάλλως δεν τυγχάνει «πλήρως» ευρωπαϊστής; Αστεία πράγματα.

Δηλαδή όσοι δεν ορέγονται την γερμανική Ευρώπη που ετοιμάζεται γι’ αυτούς (τί «ετοιμάζεται»; Είναι ήδη εδώ, και περιλαμβάνει ήδη κατάσχεση χρημάτων από Ευρωπαίους πολίτες) είναι ευρωσκεπτικιστές; Όταν ο τάλας υποφαινόμενος γράφει για την ανάγκη «ευρωπαϊκού μετώπου» ή «ευρωπαϊκού λαϊκού κόμματος» και για τον ενθάδε αναγκαίο διαχωρισμό του ευρωπαϊσμού της σύνταξης με την Ευρώπη και του «ευρωπαϊσμού» της λευκής επιταγής, δεν γράφει διαφορετικά πράγματα, αλλά ακριβώς το ίδιο! Σίγουρα όμως αυτή η αντίληψη περί «λευκής επιταγής», όπως και η αδυναμία να μιλήσουμε συλλογικά με ειλικρίνεια παρά μόνο με υπόνοιες και ψιθύρους, δεν τιμά το ίδιο το (θρυλούμενο) πνεύμα της ευρωπαϊκής ενοποίησης. Το ζήτημα όμως δεν είναι αν το «τιμά»: το ζήτημα είναι ότι το υπονομεύει ευθέως.

Ο ευρωπαϊσμός ως τσουβάλιασμα όλων των «τάσεων» περί ευρωπαϊκής ενοποίησης και η ταύτισή τους με τις χειρότερες στιγμές της Ενωμένης Ευρώπης δημιουργεί μια αφόρητη πίεση στην πλειονότητα των Ελλήνων πολιτών οι οποίοι βρίσκονται στο «ευρωπαϊκό τόξο»: αυτό ναι μεν προσπορίζει πρόσκαιρα πολιτικά οφέλη (την συσπείρωση γύρω από τον φορέα και τα πρόσωπα που επαγγέλονται την εγγύηση της ευρωπαϊκής πορείας της χώρας) μα ταυτοχρόνως προετοιμάζει το έδαφος για μια μελλοντική έκρηξη ευρωσκεπτικισμού (για την ακρίβεια, ξεκάθαρου αντι-ευρωπαϊσμού) ως αντίδρασης, ως άφευκτης κατάληξης της «χύτρας σε πίεση» με κατακλυσμιαίες συνέπειες.

Όπως σήμερα η αποδοχή περίπου κάθε εκδοχής περί Ευρώπης σε καθιστά «ευρωπαϊστή», τότε κάθε εκδοχή ευρωπαϊκού οράματος και ευρωπαϊκής ενοποίησης θα απορρίπτεται μετά βδελυγμίας, ως ενστικτώδης αυτοάμυνα. Και ο σημερινός ανορθολογισμός περί Ευρώπης και ο επερχόμενος ανορθολογισμός περί αντι-Ευρώπης «βλάπτουν τη Συρία εξίσου». Ακόμα χειρότερες υπηρεσίες στην χώρα και στην ευρωπαϊκή προοπτική της προσφέρει η επιχειρηματολογία ότι θέλουμε την Ευρώπη, (και) επειδή βρισκόμαστε πολιτισμικά στην Ευρώπη – και ότι η αποδοχή μιας τέτοιας θέσης συνιστά περίπου προϋπόθεση ευρωπαϊσμού.

Αν κάτι υπονομεύει ευθέως την εθελούσια σύνταξη της Ελλάδος με την Ευρώπη, αν κάτι βάζει βόμβα στα θεμέλιά της (και όχι στην επιφάνεια και στα επιφαινόμενα), αυτό είναι οι πνευματικοί νάρθηκες που επιβάλλονται από σημαντικό κομμάτι του «πνευματικού κόσμου» και από το πνευματικό κλίμα του «τόξου» κραταιών «δεξαμενών σκέψης», οι οποίοι αναπαράγονται από τον πολιτικό κόσμο ως πολιτικός λόγος. Η Ελλάδα και η δυτική Ευρώπη βρίσκονται σε διαφορετικά πολιτισμικά παραδείγματα, όπως κατέγραψε ξεκάθαρα και ο πολύς Samuel Huntington (για την ακρίβεια, τα πολιτισμικά υποστρώματα πάνω στα οποία «κάθεται» το κοινό πλέον πολιτισμικό παράδειγμα, το δυτικό, είναι διαφορετικά).

Ακόμα και οι δυτικοευρωπαϊκοί μεσογειακοί λαοί (Ισπανοί κλπ.), καίτοι ανήκοντες στο δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμικό παράδειγμα, διασώζουν μια γεύση ελληνορωμαϊκής οικουμένης που δεν υφίσταται σε λαούς όπως ο τευτονικός, με τον οποίο η διαφορά «παραδείγματος» είναι πολύ έντονη και διαπιστώνεται εξόχως στην γερμανική κοινή γνώμη σήμερα (η πολιτισμική διαφορά αποκτά χαρακτηριστικά εμπάθειας των Γερμανών και του προτεσταντικού κόσμου έναντι των «διαφορετικών» – ενδεχομένως εμπάθειας με πολύ βαθιές ιστορικές ρίζες, πολλών εκατονταετιών).

Ο Ελληνισμός μπορεί να επιβιώσει στα πλαίσια κάθε καθεστώτος – ακόμα και του πιο αλλότριου - αν διασώζονται οι προϋποθέσεις του, και στην παρούσα ιστορική συγκυρία το συμφέρον του είναι να ανήκει στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Προσέξτε, το συμφέρον του! Σε κάθε προσπάθεια πολιτισμικής ταύτισης της Ελλάδος με την Ευρώπη, σε κάθε πρόταγμα πληρέστερου πολιτισμικού εξευρωπαϊσμού ή εκδυτικισμού ή «διαφωτισμού», σε κάθε επανάληψη του αστείου ψεύδους ότι η δυτική Ευρώπη βασίζεται σε ελληνικά θεμέλια (στα θεμέλια των “Contra Errores Graecorum”;) κάποιος γίγαντας του Γένους (κάποιος Ελύτης, κάποιος Σεφέρης, κάποιος Μακρυγιάννης, κάποιος Τσαρούχης) θα ψιθυρίζει στο αφτί του Έλληνα ότι αυτά είναι αστεία πράγματα. Και τότε ο Έλληνας θα αντιδράσει… Ευρωπαϊκή Ένωση από συμφέρον, οσοδήποτε μακροπρόθεσμο ή ενδεχομένως δυσδιάκριτο, αυτό ναί, μάλιστα. Να ένας στόχος. Μα ο ταχύτερος δρόμος για την ολική λαϊκή αμφισβήτηση του ευρωπαϊσμού είναι η ταύτισή του με την θέση ότι αυτός εκφράζει και σαρκώνει την ψυχή μας…

Η λαϊκή συνείδηση αυτού του γεγονότος φανερώνεται από το γεγονός ότι μιλάμε για το τί κάνει «η Ευρώπη», για το τί αποφάσισαν «οι Ευρωπαίοι», ωσάν να μην συμπεριλαμβανόμαστε σε αυτούς (ενώ από πλευράς πολιτικής, Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανόμαστε). «Οι Ευρωπαίοι» και «η Κύπρος», «οι Ευρωπαίοι» και «οι Έλληνες» – ξεκάθαρη συνείδηση αντιπαλότητας, όχι γόνιμης συμπόρευσης. Η απάντηση σε αυτό δεν είναι φυσικά η προπαγάνδα περί του αντιθέτου, ότι είμαστε Ευρωπαίοι μέχρι το μεδούλι με το στανιό, θέλουμε δε θέλουμε (!), αλλά ότι μας συμφέρει η ευρωπαϊκή πορεία της χώρας, η συμπόρευση με αυτό το αλλότριο πολιτισμικό μοντέλο, ότι μακροπρόθεσμα ωφελεί την υπόθεση που λέγεται «Ελληνισμός» και τα δύο εθνικά κράτη του. Και ότι την ωφελεί πολύ περισσότερο από τις διαθέσιμες εναλλακτικές. Άλλο να πεισθούμε να καταπιούμε το πικρό φάρμακο, άλλο όμως το να προσπαθούν να μας πείσουν ότι είναι και μέλι…

Αυτή η συζήτηση βέβαια δεν σχετίζεται με το «δια ταύτα» της πολιτικής ηγεσίας της Ελλάδας, η οποία δεν είναι σε θέση να υπαγορεύσει στην Ευρώπη το τί είδους ένωση θέλει και τί είδους ένωση δεν θέλει, πόσω δε μάλλον όσο σιτίζεται με τα δανεικά. Αυτήν τη στιγμή έχει μόνο δύο επιλογές, την παραμονή και την έξοδο, και με τις σημερινές συνθήκες το δεύτερο ισούται με καταστροφή ενώ το πρώτο με την μόνη διαφαινόμενη βιώσιμη επιλογή. Το δε «τρίξιμο των δοντιών» στην Ευρώπη καταλήγει σε βρυγμό των οδόντων: όχι μόνο δε συνιστά τρίτη επιλογή, (πρόκειται για υποκατηγορία της «παραμονής στην Ε.Ε./Ευρωζώνη»), αλλά μάλλον δυσχεραίνει την ήδη δύσκολη θέση της Ελλάδος.

Ως εκ τούτου και μέχρι νεωτέρας, η αναγκαία συζήτηση για το τί είναι ευρωπαϊσμός και τί δεν είναι, για το αν η λευκή επιταγή στην εκάστοτε Ε.Ε. αποτελεί προϋπόθεση ευρωπαϊσμού ή υπόθαλψη οργιώδους ευρωσκεπτικισμού, δεν αφορά τόσο την κυβέρνηση όσο το λαϊκό σώμα, το κοινόν των Ελλήνων – το να αποφασίσουμε συλλογικά τί θέλουμε και τί δεν θέλουμε. Οι εξελίξεις τρέχουν, οπότε αυτή η επίγνωση θα μας είναι σύντομα ιδιαιτέρως χρήσιμη…

ΜΑΥΡΗ ΤΡΥΠΑ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

Σε πολλούς πέρασε σχεδόν απαρατήρητη η είδηση του κλεισίματος του ιστορικού βιβλιοπωλείου της Εστίας. Αναμενόμενη η αντίδραση, αν λάβει κάποιος υπ' όψιν τον γενικό ορυμαγδό και την ψυχολογική καθίζηση που υφίστανται οι Ελληνες. Σε άλλους προκάλεσε θλίψη. Μέρα με τη μέρα, καθώς διαλύεται η πατρίδα μας, όλοι είμαστε υποχρεωμένοι να αποχαιρετήσουμε μια αγαπημένη συνήθεια, ένα προσφιλές κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Ενα από όλα τα χαμένα είναι και το υπεραιωνόβιο βιβλιοπωλείο της Εστίας με τον υπέροχο πνευματικό φόρτο που του χάρισαν αφειδώς οι προσωπικότητες που σύχναζαν εκεί.

Ωστόσο, το ζήτημα πάντοτε είναι η επόμενη ημέρα. Η ζωή, πάντα, έχει ακατανίκητη ορμή και προσπερνά τα εμπόδια των απωλειών που απλώνονται στο διάβα της. Για να είναι καλύτερη αυτή η ζωή πρέπει οι πολίτες να υποστούν έναν ανηλεή βομβαρδισμό με πολιτισμό. Το Γένος μας, δυστυχώς, έχασε πολύ από το φως και τη λάμψη του τις τελευταίες δεκαετίες της παρακμής. Ο αριθμός των αναγνωστών -γενικώς- έχει πέσει. Οι στατιστικές είναι διαφωτιστικές και οι αριθμοί δεν ψεύδονται. Δεν είναι μόνο τα περιοδικά και οι εφημερίδες που έχουν τραυματιστεί σοβαρά από την υποχώρηση των αριθμών των πωληθέντων φύλλων τους. Και ο χώρος του βιβλίου είναι προβληματικός, ενώ θα έπρεπε να αναπτύσσεται. Η πιο φτηνή και ολοκληρωμένη διασκέδαση είναι η ανάγνωση ενός βιβλίου, κάτι το οποίο δείχνουν να λησμονούν οι συμπατριώτες μας.

Η αντεπίθεση της ουσίας πρέπει να ξεκινήσει από την οικογένεια. Μια και από το κράτος δεν μπορούμε να περιμένουμε τίποτε καλύτερο από επιθέσεις στο εισόδημά μας και υποτέλεια στους δανειστές, εμείς οι ίδιοι οφείλουμε να διασώσουμε την πατρίδα, μέσα μας και στον άμεσο περίγυρό μας. Να εξοικειωθούμε με την ανάγνωση, να τη μεταδώσουμε ως συνήθεια στα παιδιά μας, να δωρίζουμε βιβλία και να αφιερώνουμε λιγότερο χρόνο στον κάθε Σουλεϊμάν και στις ιταμές προπαγανδιστικές καμπάνιες της τηλεόρασης.

Αντί για μοιρολόγια και ανέξοδες εκδηλώσεις «συμπάθειας», ας αρχίσουμε να καλλιεργούμε μόνοι μας τον εσωτερικό κήπο μας.



ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Γεγονότα

1453: Ο Μωάμεθ αρχίζει την τελική πολιορκία της Κωνσταντινούπολης.

1800: Πρεμιέρα της 1ης Συμφωνίας του Μπετόβεν στην Βιέννη.

Γεννήσεις

1805: Hans Christian Andersen, Δανός παραμυθάς.

1927: Ferenc Puskas, Ούγγρος ποδοσφαιριστής και προπονητής.

Θάνατοι

2005: Πάπας Ιωάννης Παύλος ο Β’.