19 Ιουνίου, 2017

ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΕΥΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΔΕΣΦΑ

 

Στην τελική ευθεία για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ μπαίνει, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, το ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, η προετοιμασία έχει ολοκληρωθεί και ο διαγωνισμός για το 66% του ΔΕΣΦΑ (35% των ΕΛΠΕ και 31% από το ΤΑΙΠΕΔ) αναμένεται να βγει στον αέρα μέχρι τις αρχές Ιουλίου.

Σε εκκρεμότητα παραμένει η ανανέωση της έγκρισης για την πώληση του ποσοστού από τη γενική συνέλευση των ΕΛΠΕ, η οποία και αναμένεται στις 6 Ιουλίου. Το κώλυμα αυτό θεωρείται τυπικό, καθώς ήδη το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) έχει δώσει το πράσινο φως για την πώληση του ΔΕΣΦΑ, του διαχειριστή του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου.

Ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει τρεις φάσεις: πρώτα θα γίνει η εκδήλωση ενδιαφέροντος ώστε οι εταιρείες ή τα σχήματα που ενδιαφέρονται να δώσουν το «παρών». Στη δεύτερη φάση, περί τα μέσα Ιουλίου, θα ζητηθούν μη δεσμευτικές προσφορές, ενώ στα τέλη του φθινοπώρου ακολουθούν οι δεσμευτικές.

Οι φάκελοι αναμένεται να ανοιχτούν τον Νοέμβριο καθώς, σύμφωνα με το συμπληρωματικό μνημόνιο (SMoU), η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους.

Για να αποφευχθεί ένα νέο φιάσκο, όπως αυτό του πρώτου διαγωνισμού που ναυάγησε τον περασμένο Νοέμβριο μετά από τριετές θρίλερ, το SMoU προβλέπει ότι τον ΔΕΣΦΑ μπορεί να τον εξαγοράσει εταιρεία ή κοινοπραξία η οποία θα μετέχει στο ευρωπαϊκό δίκτυο διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς αερίου.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η επιχείρηση θα πουληθεί αποκλειστικά σε ευρωπαϊκή εταιρεία ή σε σχήμα στο οποίο θα μετέχει ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός ΔΕΣΦΑ, δηλαδή μια διαχειριστική αρχή κράτους - μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Υπό αυτό το πρίσμα το ενδιαφέρον που είχαν εκδηλώσει στο παρελθόν η βελγική Fluxys, η ιταλική Snam, η ρουμανική Transgaz και άλλες εταιρείες εκτιμάται από παράγοντες της αγοράς ότι θα επανέλθει δυναμικά στο προσκήνιο.

Η αζέρικη Socar, δε, η οποία πλειοδότησε προσφέροντας 400 εκατ. ευρώ ήδη από το 2013, μπορεί να επανέλθει στο παιχνίδι, αυτή τη φορά όμως εξαρχής με Ευρωπαίο (συν)εταίρο.

Υπενθυμίζεται ότι μετά την παρέμβαση της Κομισιόν η Socar τα είχε βρει με την ιταλική Snam, η οποία θα έπαιρνε τουλάχιστον το 17% της επιχείρησης. Οσον αφορά το τίμημα που αναμένεται από την ιδιωτικοποίηση, οι εκτιμήσεις είναι αναγκαστικά συγκρατημένες.

Μετά την τροπολογία Σκουρλέτη τον Ιούλιο του 2016, η οποία μείωσε τα δυνητικά έσοδα που έχει λαμβάνειν ο ΔΕΣΦΑ από ανακτήσιμα ποσά προηγούμενων ετών, οι Αζέροι της Socar θεώρησαν ότι η αξία της εταιρείας έχει μειωθεί σημαντικά κάτω από τα αρχικά 400 εκατ. Ευρώ.

Και λίγο πριν από το ναυάγιο του περασμένου Νοεμβρίου εκτιμούσαν ότι το εύλογο τίμημα θα ήταν περίπου 260 εκατ. ευρώ. Με αυτά τα δεδομένα και με την «κληρονομιά» της τροπολογίας Σκουρλέτη οποιοδήποτε ποσό πάνω από τα 300 εκατ. ευρώ θα θεωρηθεί επιτυχία.



Δημοσίευση σχολίου