12 Μαΐου, 2017

ΠΟΙΟΙ ΘΑ ΣΗΚΩΣΟΥΝ ΤΟ «ΒΑΡΟΣ»;

 

Οι 15 αλλαγές που φέρνει το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα. Ανατροπές στον οικογενειακό προϋπολογισμό όλων των φορολογούμενων φέρνει το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης.

Το βάρος θα κληθούν να σηκώσουν τόσο οι εργαζόμενοι, όσο και οι συνταξιούχοι, καθώς από το 2018 θα ξεκινήσει η εφαρμογή των νέων μέτρων τα οποία φέρνουν αυξήσεις στη φορολογία και μειώσεις στις συντάξεις.

Αν και το πακέτο των νέων μέτρων σε συνδυασμό με την εφαρμογή των «αντισταθμιστικών» θα έχουν όπως λέει η κυβέρνηση μηδενικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα, το υφεσιακό πακέτο το οποίο επέβαλε το ΔΝΤ θα στοιχίσει ακριβά σε εκατομμύρια φορολογούμενος.

Ενδεικτικό των νέων επιβαρύνσεων είναι ότι από το 2020, όταν δηλαδή θα ισχύσει το νέο μειωμένο αφορολόγητο, τουλάχιστον 500.000 φορολογούμενοι οι οποίοι δηλώνουν εισόδημα από 6.000 έως 8.000 ευρώ, θα κληθούν να πληρώσουν πρώτη φορά φόρο για το εισόδημα τους.

Διπλά χαμένοι θα είναι οι συνταξιούχοι, καθώς πέρα από τις απώλειες που θα δουν από τη μείωση του αφορολόγητου ορίου το 2020, από το 2019 θα δουν ακόμα μια μείωση στην κύρια και επικουρική τους σύνταξη.

Τη συνολική επιβάρυνση θα ελαφρύνουν τα «αντισταθμιστικά» μέτρα, τα οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν τη μείωση του χαμηλού φορολογικού συντελεστή για τους μισθωτούς και συνταξιούχους, τη μείωση των συντελεστών στην εισφορά αλληλεγγύης και τη μείωση του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις.

Συγκεκριμένα το πολυνομοσχέδιο με τα 140 προαπαιτούμενα το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί έως το τέλος της ερχόμενης εβδομάδα, μεταξύ άλλων, φέρνει 15 μεγάλες αλλαγές:

1.Μείωση αφορολογήτου: Εάν η Ελληνική Οικονομία καταφέρει να επιτύχει τους στόχους του προγράμματος, η συμφωνία αναφέρει ότι το 2020 θα εφαρμοστούν οι μειώσεις στα όρια του αφορολόγητου. Σε αντίθετη περίπτωση το μέτρο θα επιβληθεί από το 2019, προκειμένου να μην υπάρξει δημοσιονομικός εκτροχιασμός.

Η εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ, θα προκύψει από την μείωση της ετήσιας έκπτωσης φόρου εισοδήματος που ισχύει για τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους και τους κατ’ επάγγελμα αγρότες από τα επίπεδα των 1.900-2.100 ευρώ στα επίπεδα των 1.250-1.450 ευρώ, που θα έχει ως συνέπεια την μείωση των αφορολογήτων ορίων από τα επίπεδα των 8.636-9.545 ευρώ στα επίπεδα των 5.681-6.591 ευρώ.

2.Φορολογικά αντίμετρα: Οι επιβαρύνσεις από το νέο αφορολόγητο θα περιοριστούν, αλλά δεν θα μηδενιστούν, από την εφαρμογή των «αντισταθμιστικών» μέτρων στη φορολογία, τα οποία θα ισχύσουν και αυτά από το 2020, εφόσον επιτευχθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος.

Συγκεκριμένα προβλέπεται η μείωση των συντελεστών φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης με απόδοση 0,8% του ΑΕΠ. Η μείωση των συντελεστών φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων με απόδοση 0,1% του ΑΕΠ καιη μείωση του ΕΝΦΙΑ με απόδοση 0,1% του ΑΕΠ

3.Μείωση συντάξεων: Από το 2019 οι συνταξιούχοι θα δουν ακόμα μια περικοπή, καθώς θα πρέπει να εξοικονομηθεί από τις μειώσεις 1% του ΑΕΠ. Η νέες μειώσεις θα γίνουν σε κύριες και επικουρικές συντάξεις, όσων έχουν προσωπική διαφορά.

Το «πλαφόν» των μειώσεων τελικά μπήκε στο 18%, ενώ σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας η μεσοσταθμικά οι περικοπές θα είναι 9%.

4.Μειώσεις επιδομάτων και περικοπή ΕΚΑΣ. Το νέο πολυνομοσχέδιο φέρνει την κατάργηση επιδομάτων για όσους λαμβάνουν το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, προκειμένου να εξοικονομηθούν 269 εκατ ευρώ.

Συγκεκριμένα, θα καταργηθούν επιδόματα τέκνων, θα μειωθεί το επίδομα θέρμανσης κατά 58 εκατ. ευρώ, θα μειωθούν δημοσιονομικές δαπάνες κατά 189 εκατ. ευρώ το 2018 και θα καταργηθεί το επίδομα ανεργίας για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας για την εξοικονόμηση 1,5 εκατ. ευρώ το 2017 και 2 εκατ. ευρώ το 2018. 

Σε σχέση με το ΕΚΑΣ, ήδη από φέτος έχει επιβληθεί το πρώτο κύμα περικοπών, καθώς πρέπει να εξοικονομηθούν 570 εκατ ευρώ το 2017, 808 εκατ ευρώ το 2018 και να καταργηθεί το επίδομα το 2019.

5.Κατάργηση φοροαπαλλαγών: Εξορθολογισμός των φοροαπαλλαγών για την εξοικονόμηση 189 εκατ. ευρώ το 2018. Προς κατάργηση οδεύουν:

-Η έκπτωση 10% από το φόρο εισοδήματος των δαπανών των φορολογουμένων για ιατρική, φαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη

-Η έκπτωση 1,5% κατά την παρακράτηση φόρου εισοδήματος επί των μισθών και των συντάξεων.

Η κατάργηση αυτή θα φέρει αύξηση των μηνιαίων κρατήσεων φόρου εισοδήματος επί των μισθών και των συντάξεων από την 1η Ιανουαρίου του επομένου έτους και την περαιτέρω φορολογική επιβάρυνση των φυσικών προσώπων το 2019 όταν θα γίνει η εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος για το 2018.

6.Ηλεκτρονικές πληρωμές – Λοταρία: Οι ελληνικές αρχές πρέπει να υποβάλουν στα θεσμικά όργανα προτάσεις για πρόσθετα κίνητρα για την προώθηση της χρήσης των ηλεκτρονικών πληρωμών.

Επίσης θα λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να θέσουν σε λειτουργία τη λαχειοφόρο αγορά (λοταρία) των αποδείξεων που περιλαμβάνουν ΦΠΑ μέχρι τον Ιούνιο του 2017.

7.Πλειστηριασμοί: Αναθεώρηση και μεταρρύθμιση των διαδικασιών της φορολογικής διοίκησης για την αναγκαστική εκποίηση περιουσιακών στοιχείων σε δημόσιους πλειστηριασμούς.

8.Ρυθμίσεις οφειλών προς το Δημόσιο: Δέσμευση να μην εισαχθούν νέα σχήματα ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής οφειλών σε δόσεις ή άλλα προγράμματα αμνηστίας ή διακανονισμού.

Ούτε να παραταθούν οι υφιστάμενες ρυθμίσεις και να ληφθούν άμεσα αναγκαστικά μέτρα όσον αφορά τους οφειλέτες που αποτυγχάνουν να πληρώσουν εγκαίρως τις δόσεις τους ή τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους.

Με απόφαση θα καθοριστούν κριτήρια για την ταξινόμηση των φορολογουμένων σύμφωνα με την ικανότητα πληρωμής τους και θα γίνει ταξινόμηση των μεγάλων οφειλετών βάσει της ανάλυσης οικονομικών και χρηματοοικονομικών στοιχείων για τον προσδιορισμό της βιωσιμότητάς τους, ξεκινώντας από τους οφειλέτες της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης και του ΚΕΑΟ.

9.Μηνιαία πληρωμή φόρων: Έως τον Ιούλιο του 2017 θα συνταχθεί μελέτη σχετικά με τη δυνατότητα καθιέρωσης ενός συστήματος τακτικής μηνιαίας πληρωμής με αυτοματοποιημένα ηλεκτρονικά μέσα για τους φόρους που καταβάλλουν τα φυσικά πρόσωπα.

10.Παράταση υποβολής δηλώσεων: Οι αρχές θα δεσμευτούν να μην επιτρέψουν καμία παράταση στην προθεσμία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και να παράσχουν εγκαίρως την απαραίτητη πληροφόρηση για να ενθαρρύνουν τους φορολογούμενους να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις δήλωσης των φορολογητέων εισοδημάτων τους έως την προβλεπόμενη προθεσμία.

11.Έλεγχος φορολογικών υποθέσεων: Μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, οι αρχές θα εγκρίνουν νομοθεσία με στόχο να μειώσουν σημαντικά την επιβάρυνση των υπηρεσιών της ΑΑΔΕ από την ενασχόλησή τους με το απόθεμα των υποθέσεων.

Για τις οποίες έχουν ήδη παραταθεί οι προθεσμίες των παραγράφων, επαναλαμβάνοντας την εφαρμογή του κοινού ορίου παραγραφής στις περιπτώσεις αυτές ή, ανάλογα με την περίπτωση.

Εάν οι υποθέσεις έχουν επιλεγεί για έλεγχο κατά προτεραιότητα μέσω αξιολόγησης κινδύνου, επιτρέποντας τον έλεγχο πέραν του συνήθους ορίου παραγραφής μόνο εάν υπάρχει υποψία ποινικής φορολογικής απάτης. Η νομοθεσία αυτή θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2018.

12.Είσπραξη οφειλών: Οι αρχές θα προμηθευτούν λογισμικό που θα επιτρέπει την περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης οφειλών, συμπεριλαμβάνοντας κυρίως την πλήρως αυτοματοποιημένη διαδικασία κατάσχεσης.

Επίσης θα γίνει αξιολόγηση της αντιμετώπισης των οφειλετών που μεταφέρουν χρέη σε δημόσιους πιστωτές και τροποποίηση της νομοθεσίας, όπου είναι αναγκαίο, για να επιτραπεί η αναδιάρθρωση του χρέους με στόχο την αποκατάσταση της οικονομικής βιωσιμότητας του οφειλέτη, η οποία θα εφαρμοστεί έως τον Ιούλιο του 2017.

13.Παραγραφή: Επανεξέταση και τροποποίηση των κανόνων του καθεστώτος παραγραφής για την είσπραξη, προκειμένου να θεσπιστούν αυστηρότερες απαιτήσεις για την αποφυγή διαδοχικών διακοπών και επεκτάσεων πέραν του εύλογα αναγκαίου.

14.Μεγαλοοφειλέτες: Δημοσίευση του επικαιροποιημένου ετήσιου καταλόγου των μεγάλων οφειλετών του Δημοσίου μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2017.

15.Μεγάλη φοροδιαφυγή: Βελτίωση του μοντέλου συνεργασίας μεταξύ της δικαιοσύνης και της φορολογικής διοίκησης στον τομέα της καταπολέμησης της ποινικά κολάσιμης μεγάλης φοροδιαφυγής με στόχο τον εξορθολογισμό των παράλληλων και επικαλυπτόμενων αρμοδιοτήτων.


Δημοσίευση σχολίου