09 Απριλίου, 2017

ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ

 

Εάν θέλεις να ακολουθήσεις την ιστορική σειρά των Ιερών γεγονότων πρέπει πρώτα να ανέβεις τα σκαλοπάτια του Γολγοθά, για να δεις το σημείο του βράχου που στήθηκε ο Σταυρός του Χριστού μας, εκεί που πέθανε ο Θεός μία φορά, για να ζήσει ο άνθρωπος για πάντα!

Να δεις τα βράχια που δέχτηκαν το ακατάλυτο σύμβολο της ειρήνης και της αγάπης  τον Τίμιο Σταυρό, που από την στιγμή εκείνη καθαγιάζεται και καθαγιάζει ταυτόχρονα με το επισφράγισμα του κάθε Χριστιανό συνοδεύοντας τον από την στιγμή της γέννησης του, έως και τον θάνατο του...

Στο κέντρο του Ναού, κάτω από τον τεράστιο τρούλο του σαν την διαμαντόπετρα στην κορυφή του πολύτιμου χρυσού δακτυλιδιού δεσπόζει μεγαλοπρεπέστατο το Ιερόν Κουβούκλιον του Παναγίου και Ζωοδόχου Τάφου μέσα από τον οποίον εκπηγάζει το Άγιο Φως, φωτίζοντας έστω για λίγο τον σκοτισμένο μας κόσμο.

Οι απόγονοι του Ιερού Τάγματος των Σπουδαίων, οι σημερινοί Αγιοταφίτες Πατέρες που καθημερινά αγωνίζονται ώστε ποτέ το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων να μην πάψει να είναι Ελληνικό και Ορθόδοξο, δίνοντας καθημερινά την δική τους μαρτυρία, μέσα από αντίξοες συνθήκες για την διαφύλαξη των Παναγίων Προσκυνημάτων. 

Εντυπωσιάζει το γεγονός πως μέσα στον Ναό της Αναστάσεως συνυπάρχουν- όχι πάντα αρμονικά - εκκλησίες άλλων δογμάτων , όπως των Ρωμαιοκαθολικών, των Αρμενίων και των Κοπτών.

Ο μεγαλύτερος και κεντρικότερος Ναός ανήκει στους Ορθοδόξους και περιμετρικά του Ιερού Κουβουκλίου του Παναγίου Τάφου βρίσκονται οι Εκκλησίες των υπολοίπων δογμάτων.

Πίσω ακριβώς από το Ιερό βήμα του Ορθοδόξου Ναού, βρίσκονται δύο παρεκκλήσια, του Αγίου Λογγίνου του Εκατοντάρχου που βλέποντας τα γενόμενα την ώρα της Σταυρώσεως ομολογεί την Θεότητα του Χριστού μας.

Καθώς και αυτό της στήλης επί της οποίας έδεσαν τον Χριστό κατά την διάρκεια των εμπτυσμών, των μαστίγων και των κολαφισμών, της άκρας ταπείνωσης που προηγείται της Σταύρωσης. Στο ίδιο σημείο, όπισθεν του Ιερού βήματος και σε βάθος κάποιων μέτρων, βρίσκεται ο τόπος της ευρέσεως του Τιμίου Σταυρού από την Αγία Ελένη. 

Εκεί κάθε χρόνο, αυτήν την εύσημο ημέρα κατέρχεται λιτανευόμενος ο Σταυρός του Ηρακλείου, αιρόμενος επί της κεφαλής του Πατριάρχου καθότι εμπεριέχει το μεγαλύτερο ίσως τμήμα στον κόσμο από το Τίμιο Ξύλο του Σταυρού.

Είναι μοναδική η εμπειρία το να βλέπεις τους κληρικούς με προεξάρχοντα τον Πατριάρχη να περιφέρουν τον Σταυρό του Χριστού, τον ευλογούντα σύμπασα την Του Χριστού Εκκλησία ψάλλοντας το ''Σώσον Κύριε τον λαόν Σου'' ακριβώς όπως συνέβει πριν τόσους αιώνες όταν ο Τίμιος Σταυρός απελευθερώθηκε από την αιχμαλωσία των αλλοθρήσκων...

Η λειτουργία ξεκινά και ολοκληρώνεται με την Πατριαρχική χοροστασία την λεγομένη ''παρρησία'' που επαναλαμβάνεται συνολικά δέκα φορές το χρόνο σε αντίστοιχες μεγάλες εορτές της Ορθοδοξίας.

Η έξοδος του Πατριάρχου της Αγίας Πόλεως Ιερουσαλήμ και πάσης Παλαιστίνης, Συρίας, Αραβίας πέραν του Ιορδάνου, Κανά της Γαλιλαίας και Αγίας Σιών, όπως είναι η φήμη του, γίνεται προπορευομένων των ''Καβάσιδων'' ως έχουμε ήδη προαναφέρει.

Και ακολουθούντων των Μοναχών, διακόνων, Ιερέων, Αρχιμανδριτών, του Πατριάρχου και τέλος των Μητροπολιτών που τον συνοδεύουν. Η λαμπροτάτη αυτή πομπή, προκαλεί το έντονο ενδιαφέρον των προσκυνητών.

Αλλά και των τουριστών που βλέπουν τον Πατριάρχη των Ιεροσολύμων εν μέσω όλων των υπολοίπων κληρικών να πορεύεται προς τον Ναό της Αναστάσεως με προπομπούς τους φεσοφόρους Καβάσιδες που κτυπούν δυνατά τα ραβδιά τους στο πλακόστρωτο.

Μιας και η παρουσία τους εγγυάται την απρόσκοπτη αλλά και ασφαλή μεταφορά του Πατριάρχου από το Πατριαρχείο έως τον Ναό της Αναστάσεως, ανάμεσα σε προσκυνητές κάθε φυλής και γλώσσας, που γοητεύονται από την πρωτόγνωρη για εκείνους πομπή. Οι χαρακτηριστικές κωδωνοκρουσίες από το καμπαναριό του Ναού, αναγγέλλουν την άφιξη του Πατριάρχου σε αυτόν. 

Η Θεία λειτουργία ξεκινά με τους αμφιοφορεμένους ομοιόμορφα κληρικούς. Όπου μεταξύ των οποίων υπάρχουν και εκπρόσωποι Σλαβικών εκκλησιών να προσεύχονται υπέρ της ειρήνης του σύμπαντος κόσμου, σε μια τόσο ευαίσθητη περιοχή με τις εύθραυστες ισορροπίες όχι μόνον για την Αγία Πόλη αλλά και για ολόκληρη την Μ. Ανατολή.

Στην Μεγάλη είσοδο, ο Πατριάρχης κρατώντας στα χέρια του το Άγιο Ποτήριο, μνημονεύει τα ονόματα των αρχαίων αυτοκρατόρων της καθ' ημάς Ανατολής, των κτητόρων και ευεργετών του Ναού και των λοιπών Προσκυνημάτων της Αγίας γης,  αρχής γενομένης από τα ονόματα των πρώτων Αγίων κτητόρων του Ναού της Αναστάσεως, Βασιλέων και Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και της Μητρός Αυτού Ελένης.

Και συνεχίζει με τους λοιπούς ευσεβείς του Βυζαντίου Αυτοκράτορες, φθάνοντας στην δυναστεία των Κομνηνών και των λοιπών Βασιλέων έως της αλώσεως της βασιλίδος των Πόλεων, αλλά και στην συνέχεια άλλων Ορθοδόξων Αυτοκρατόρων έως της οικογενείας των Ρομανώφ.

Όπου στάθηκαν αρωγοί στο Τάγμα των Σπουδαίων ώστε εκείνοι να συνεχίσουν απρόσκοπτα το πολυσήμαντο έργο τους που είναι η διαφύλαξις των Παναγίων Προσκυνημάτων. Ζωντανεύουν μπρος στα μάτια σου, οι ηγεμονικές φυσιογνωμίες τα ονόματα των οποίων μνημονεύει εκφώνως ο Πατριάρχης από της Ωραίας Πύλης του Ναού. 

Και όταν πλέον απολειτουργήσουν, τότε ο Πατριάρχης θα αφαιρέσει την Αρχιερατική Μίτρα και θα θέσει επί της κεφαλής του, τον ευμεγέθη Σταυρό του Αυτοκράτορος Ηρακλείου για να τον λιτανεύσει  πέριξ του Ναού συνοδά κλήρου και λαού. 

Διπλή όμως, είναι η ευλογία να παραβρεθείς και σε μια αγρυπνία στον Πανίερο της Αναστάσεως Ναό που καθημερινά τελείτε καθ' όλην την διάρκεια του έτους εναλλάξ στον Πανάγιο Τάφο ή στον φρικτό Γολγοθά.

Η βραδινή Θ. Λειτουργία, ξεκινά στις 1:30 π.μ. Διασχίζοντας τα πετρόστρωτα στενά δρομάκια της παλαιάς πόλεως, με το ελαφρύ αεράκι να σε συντροφεύει περνάς έξω από κλειστά μαγαζιά.

Όπου το πρωί θα ανοίξουν για να προμηθεύσουν τους προσκυνητές με είδη ευλαβείας καθώς και τους τουρίστες με διάφορα ενθύμια από την Αγία γη.  Φθάνοντας στον Πανίερο Ναό της Αναστάσεως εκείνη την ώρα, έχεις την μοναδική ευκαιρία να προσκυνήσεις πολύ πιο εύκολα απ' ότι τις πρωινές ώρες τον Πανάγιο Τάφο, τον Γολγοθά και την Αγία Εύρεση του Σταυρού.

Να περιηγηθείς τον Ναό χωρίς τους τουρίστες που σε κάθε ευκαιρία φωτογραφίζουν ότι κινείται ή ότι τους προκαλεί θαυμασμό ή τους εντυπωσιάζει ακόμα και αν αυτό είναι οι κληρικοί, Ορθόδοξοι, Αρμένιοι, Λατίνοι ή Κόπτες...  

Ανεβαίνοντας λοιπόν τα στενά μαρμάρινα σκαλοπάτια του Γολγοθά που τα περπάτησαν χιλιάδες προσκυνητών αιώνες τώρα ανεβαίνοντας στο σημείο που σταυρώθηκε ο Χριστός, βλέπεις τα βράχια του έτσι όπως ήταν πριν από είκοσι αιώνες, ζωντανή μαρτυρία της υπέρτατης θυσίας του Θεού και της αγάπης Του για τον πεπτωκότα άνθρωπο.

Ποιος μπορεί να μην συγκλονιστεί, ακούγοντας επάνω στον Γολγοθά να ψάλλουν κάτω από τον υπερυψωμένο Εσταυρωμένο το δοξαστικό ιδιόμελο του πλ' α ήχου που ψάλλουμε στον Εσπερινό της Αγίας και Μεγάλης Παρασκευής:''

Σε τον αναβαλλόμενον''; Δεν υπάρχει πιο συγκλονιστική στιγμή από τούτη! Να δανείζεσαι την γλώσσα του ανυπέρβλητου υμνογράφου και να βλέπεις τον ευσχήμονα Ιωσήφ μαζί με τον Νικόδημο, να αποκαθηλώνουν το Θεανδρικό Σώμα του Κυρίου Ιησού ώστε να το τυλίξουν σε σινδόνα καθαρά και να το θέσουν στο λαξευμένο επί του βράχου μνημείο...

Θέλεις δεν θέλεις, δεν θα μπορέσεις να συγκρατήσεις τα δάκρυα σου  όταν σιγοψάλλεις έχοντας απέναντι σου τον υψωμένο Σταυρό:'' αλλ’ ιδού νυν βλέπω σε, δι’ εμέ εκουσίως υπελθόντα θάνατον˙πώς σε κηδεύσω, Θεέ μου; ή πώς σινδόσιν ειλήσω;  ποίαις χερσί δε προσψαύσω, το σον ακήρατον σώμα; ή ποία άσματα μέλψω, τη ση εξόδω, οικτίρμον; 

Αυτές είναι εμπειρίες ζωής, για όποιον θελήσει να περπατήσεις, εκεί που περπάτησε ο Θεός... Η αγρυπνία ολοκληρώνεται και οι πιστοί μετέχουν στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, ''δοξ
ζοντες κα ανοντες τν Θεν π πσιν ος κουσαν κα εδον'' (Λουκ. 2,20).

Η νύχτα προχωρά... Τα υπόλοιπα προσκυνήματα της Αγίας γης, περιμένουν και αυτά τον ευσεβή προσκυνητή να τα επισκεφθεί για να δει από κοντά, όλα όσα τα τέσσερα ευαγγέλια μας έχουν πληροφορήσει.

Να δει που εγεννήθει ο Χριστός, που μεγάλωσε, που βαπτίστηκε και τέλος να επιστρέψει ξανά στο ίδιο σημείο που κατέστησε την πλέον άσημη επαρχία της αρχαίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ως το κέντρον ολόκληρης της γης....
 Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΥΡΙΟ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: