02 Μαρτίου, 2017

ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ ΟΙ ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ


σγχρονος τρπος ζως, κκοσμκευση κα καταναλωτισμς συχν ποπροσανατολζουν τν νθρωπο π τν σκοπ τς παρξς του. Τ π μρους ζητομενα τς νθρπινης παρξης, πωσδποτε, δν συνιστον τν πτερο σκοπ τς ζως μας.

πτερος σκοπς τς νθρπινης παρξης εναι τ ν βρε νθρωπος στν πγεια ζω του τν Θε κα, φο νωθε βιωματικ κα μυστηριακ μαζ Του, ν πορευθε πρς τν αἰώνια ζω. Τ λγια το μαθητ το Χριστο "δυνμενοι ζητουμεν σε" φαρμζουν πλυτα στν ποχ μας.

Σγχρονος θρωπος πεγνωσμνα ψχνει ν βρε, πολλς φορς, τν ετυχα κα τ γαλνη σ λα τ λλα, κτς π τν Χριστ κα τν κκλησα.

κκλησα, θλοντας ν βοηθσει τν νθρωπο στ ν κατανοσει, ρχικ, τν ναγκαιτητα ν βρε στ ζω του τν Χριστ κα ν πραγματοποισει, στ συνχεια τν ψιστο ατ σκοπ, προσφρει να τρπο, δεχνει μι πορεα: τ Μεγλη Σαρακοστ.

πορεα ατ ναπτσσεται λειτουργικ μ τν πιτλεση διαφρων εδικν κα μοναδικν κολουθιν. Κατ τ διρκεια ατς τς περιδου, κκλησα θλει, μ το λειτουργικ της κλμα, ν κνει ασθητ τν παρουσα το ναστημνου Χριστο κα τς λυτρωτικς Του δυνμεως.

Πρκειται γι τν ερτερη περοδο το κκλησιαστικο κα λειτουργικο τους. Χωρς ν θλει κανις ν ποβιβσει τ σπουδαιτητα τν λλων θρησκευτικν κδηλσεων, βασικ πατηση τς κκλησα π τος πιστος εναι συμμετοχ του στ θ. λατρεα.

Μεγλη Σαρακοστ κα ερτερα τ Τριδιο δν εναι τποτε λλο παρ μι λυσδα λειτουργικν εκαιριν, πο προσφρονται συνεχς κα διαλεπτως π τν κκλησα. Εναι μι λειτουργικ τρπεζα, στν ποα νκτα κα μρα παρατθενται δσματα πνευματικς εωχας.

δη π τν ναρξη το Τριωδου, τν Κυριακ το Τελνου κα το Φαρισαου, γνεται μφανς πιδωξη τς κκλησας. Ο δο νδρες εναι τπος τν πιστν, πο καλονται στ να γι τν διο σκοπ.

π τν ρχ παρουσιζεται σ λους μας δεδης τρπος τς τελωνικς συντετριμμνης κα ταπεινς προσευχς κα πογραμμζεται πβλητος τρπος τς φαρισαϊκς πιδεικτικς νργειας.

σωστ συμμετοχ, συνεπς το πιστο στς τελομενες ερς κολουθες τς περιδου ατς θ τν βοηθσει κα στν πτευξη το πτερου σκοπο, πως περιγρφηκε παραπνω.

π τν κοιν περα μας γνωρζουμε τι ο πιστο, κμη κα ατο πο δν συμμετχουν τν πλοιπο χρνο στ λειτουργικ ζω τς κκλησας, ρσκονται ν κκλησιαζονται τ βρδυ τς Παρασκευς τν βδομδων τς Μεγλης Σαρακοστς γι τν κολουθα τν Χαιρετισμν ν συμμετχουν στς κολουθες τς Μεγλης βδομδας.

μως, ο λαμπρς κολουθες τν Χαιρετισμν, ο κατανυκτικς κολουθες το Νυμφου κα τν γων Παθν, ο πντε Κυριακς τν Νηστεων κα τ Σββατα, πο προηγονται, συναριθμονται μν σ' ατ, λλ οσιαστικ ποτελον μικρς νησδες  ὀάσεις στν τραχεα ρημο κα τ μγα πλαγος τς Μεγλης Σαρακοστς.

λα ατ εναι τ κλυφος. Κα δυστυχς σ' ατ ξαντλεται, κατ καννα, λειτουργικ συμμετοχ τν πιστν κατ τν περοδο τς Μεγλης Σαρακοστς. Ττε, λοιπν, πο βρσκεται καρπς;

καρπς, τ νημα τς Μεγλης Σαρακοστς βρσκεται στς καθημερινς, στς μρες τς νηστεας, στς μρες το "λληλουϊα", ἐάν θλουμε ν μιλσουμε μ τ γλσσα το Τυπικο.

Σ' ατς τς ερς κολουθες, π τν κατανυκτικ σπεριν τν Κυριακν μχρι τν πλυση τς λειτουργας τν Προηγιασμνων κθε Παρασκευς λων τν βδομδων τς Μεγλης Σαρακοστς, θ κατανοσει πιστς τν λειτουργικ χαρακτρα τς περιδου ατς.

Μεγλη Σαρακοστ ρχζει τν Καθαρ Δευτρα.
 ρχζει μ τν Κατανυκτικ σπεριν τς Κυριακς.
Στ εδικ τροπρια τονζονται ο π μρους ρετς, πο πρπει ν κοσμον τν ληθς νηστεοντα πιστ: γκρτεια, ταπενωση, νεξικακα, νηστεα τροφν κα παθν, ταπενωση. Ατ εναι τ πνεμα κα τ θεματολγιο λης τς ποιητικς παραγωγς τν ερν κολουθιν τς Μεγλης Σαρακοστς.

Τ μγα προκεμενο κφρζει τ θρηνδη κραυγ το καταπονημνου στ ζω νθρπου κδυσπηση το θεου λους, δια πρεσβειν τς Θεοτκου,το Προδρμου κα τν γων σ συνδυασμ μ τς μετνοιες, πο συνοδεουν τν εκνα τς κολουθας το σπερινο.

Λγο μετ τ μεσνυκτα, πρσκληση γι λατρεα το Θεο θ κουσθε κα παλι. Θ ψαλον τ Μεσονυκτικ κα ρθρος. Θ κουσθε κα πλι τ γνωστ "λληλοϊα", πως κα τριαδικ τροπρια, στ ποα δν διακρνεται εκολα τ προρχεται π τ χελη γγλων κα τ π τ στμα τν νθρπων.

τρισγιος πινκος μνος, τ καθσματα το ψαλτηρου,ο βιβλικς δς, ο τρδιοι καννες, τ φωταγωγικ, τ πστιχα, ψαλλμενα μ τν σθενικ φων τν νθρπων, δονον τος θλους τν ορανν.

ταν ο νταγεις το νατλλοντος λου θ φωτζουν τ γ, ττε θ χαιρετισθε λευση τς μρας μ τν κολουθα τς α´ ρας κα θ κολουθσει γ´ ρα. Τ μεσημβρα τ πθος το Κυρου θ ποτελσει τ ντικεμενο το εγνμονος ανου τς στ´ ρας κα μετ π λγο θ ψαλε θ´ ρα.

Θ πακολουθσουν κολουθα τν Τυπικν κα το σπερινο κα Θ. Λειτουργα τν Προηγιασμνων θ ποτελσει τ ποκορφωμα τς μερονκτιας λογικς λατρεας. Κριος, παρν στ μσο τς κκλησας Του, " βασιλες τς δξης ", γνεται τ ντικεμενο τς πλεον ελαβος λατρεας κα προσκυνσεως.

Κα μετ π λγο, ερ μρα θ κατακλεισθε μ τν κολουθα το Μεγλου πδειπνου. Ψαλμο κα μνοι, τροπρια κα εχς θ παναλβουν τ δοξολογα, τν ανο, τν εχαριστα πρς τν Κριο τν δυνμεων, λλ θ διακηρξουν τ βεβαιτητα τι Θες εναι " μεθ' μν ".

κθε πιστς καλεται ν καταβλει διατερη προσπθεια κα πολ κπο γι ν μπορσει ν ζσει, στω κα γι λγο, τ λατρεα τς Μεγλης Σαρακοστς. Τν δια, μως κα μεγαλτερη προσπθεια χει ποχρωση ν καταβλει κα τελετουργς κληρικς. Κα σ' ατ κριβς συνσταται γνας κα εθνη του.

ΚΑΛΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ!
 





Δημοσίευση σχολίου