22 Φεβρουαρίου, 2017

ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΩΘΟΥΝΤΑΙ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

 

Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος έχει τρεις ξεκάθαρες κόκκινες γραμμές στο διάλογο με το υπουργείο Παιδείας για το συγκεκριμένο ζήτημα, ενώ ανήσυχοι παρουσιάζονται πολλοί ιεράρχες καθώς το επίμαχο θέμα μαζί με την εκκλησιαστική εκπαίδευση θα συζητηθούν στην Ιεραρχία που θα συνεδριάσει εκτάκτως.

Ο Μακαριώτατος βασίζεται στα όσα συμφώνησε με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα στη συνάντηση που πραγματοποίησαν στις αρχές Οκτωβρίου 2016 στο Μέγαρο Μαξίμου παρουσία ιεραρχών και στελεχών της κυβέρνησης. Συναινετικό και με διάθεση διαλόγου, μέχρι στιγμής είναι το κλίμα και στις σχέσεις με τον υπουργό Παιδείας.

Οι τρεις κόκκινες γραμμές του Αρχιεπισκόπου.
Ο Αρχιεπίσκοπος, τηρεί χαμηλούς τόνους στο διάλογο με το υπουργείο Παιδείας ωστόσο, έχει θέσει εξ αρχής τρεις κόκκινες γραμμές.

Η πρώτη είναι ότι ξεκινά ο διάλογος από το μηδέν για το μάθημα των θρησκευτικών,

 Η δεύτερη αφορά την υποχρεωτικότητα του μαθήματος και

Η τρίτη τη διατήρηση του Ορθόδοξου χαρακτήρα του και των ωρών διδασκαλίας με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα.

Συστράτευση και της Εκκλησίας της Κρήτης.
Tην Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών σύσκεψη της Εκκλησίας της Ελλάδος με την Εκκλησία της Κρήτης για το μάθημα των Θρησκευτικών, υπό τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο και του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Κρήτης κ. Ειρηναίου.

Στη συνάντηση παρέστησαν ο Μητροπολίτης Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ, ενώ από την πλευρά της Εκκλησίας της Κρήτης οι Μητροπολίτες Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου κ. Ανδρέας, Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Κύριλλος.

Η ημιαυτόνομη Εκκλησία της Κρήτης έχει συμπορευθεί με την Εκκλησία της Ελλάδος για το μάθημα των θρησκευτικών, την εκκλησιαστική εκπαίδευση και πως διαχειρίζεται τις σχέσεις της με την Πολιτεία.

Την απόφαση αυτή ανακοίνωσε ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ειρηναίος, ο οποίος είχε παραβρεθεί μαζί με ιεράρχες της ημιαυτόνομης Εκκλησίας της Μεγαλονήσου στη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου του περασμένου Νοεμβρίου.

Συνεδριάζει η Ιεραρχία για τα Θρησκευτικά από 8 εώς 9 Μαρτίου .
Για τρίτη φορά μέσα σε έξι μήνες συνεδριάζει η Ιεραρχία, το ανώτατο διοικητικό όργανο της Εκκλησίας. 

Την εισήγηση για την εκκλησιαστική εκπαίδευση θα κάνει ο μητροπολίτης Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, για το μάθημα των Θρησκευτικών θα μιλήσει ο μητροπολίτης Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ, ενώ ο Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος θα παρουσιάσει τις εξελίξεις για την πορεία του διαλόγου με τους Ρωμαιοκαθολικούς.

Οι μητροπολίτες για τα Θρησκευτικά.
Οι αλλαγές στο μάθημα των Θρησκευτικών προβληματίζουν τους ιεράρχες, οι οποίοι εστιάζουν στο να διατηρηθεί ο Ορθόδοξος χαρακτήρας του μαθήματος, καθώς προβάλει τα ήθη και τα έθιμα της χώρας.

Ο μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος
Σε συνέντευξή του στο Newsbomb.gr, επισημαίνει ότι πρέπει να αλλάξει το μάθημα των θρησκευτικών καθώς είναι δεξαμενή και κιβωτός αξιών. «Δεν είναι καιρός να έρθουν πίσω;», διερωτάται και επισημαίνει ότι όλοι πρέπει να καθίσουν και να συζητήσουν πώς θα γίνει καλύτερο το μάθημα….

Να έχει ορθόδοξο προσανατολισμό αλλά να έχει και μια ενημέρωση. Να μην είναι κατήχηση… Αλλά να μπουν τα παιδιά σε μια δεξαμενή ελπίδας και αγάπης, ελπίδας και αγάπης, δεν μπορώ να μην καταλάβω γιατί να μην τα έχει αυτά;».

Ο μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος
Σε συνέντευξή του στο Newsbomb.gr αποκαλύπτει το σχέδιο που επεξεργάζονται από κοινού υπουργείο Παιδείας και Εκκλησία για το μάθημα των Θρησκευτικών.

Για το μάθημα των Θρησκευτικών επισημαίνει ότι πρέπει να αλλάξουν τα βιβλία, να απευθύνονται σε όλα τα παιδιά και το μάθημα να έχει Ορθόδοξο χαρακτήρα.

Ο μητροπολίτης Φλωρίνης Πρεσπών και Εορδαίας Θεόκλητος
Για το μάθημα των Θρησκευτικών, είπε ότι υπάρχει διαφωνία μεταξύ Εκκλησίας και Υπουργείου Παιδείας. Για το εάν η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει δικαίωμα να εκφράζει τις παρατηρήσεις και τις επιφυλάξεις της για το περιεχόμενο των βιβλίων λέει, ότι:

Τα άλλα δόγματα στέλνουν το δάσκαλό τους και τα παιδιά μαθαίνουν τα θρησκευτικά όπως επιθυμούν. «Εμείς οι Ορθόδοξοι, που είμαστε παραπάνω από το 95% του πληθυσμού, δεν έχουμε δικαίωμα να το διδάσκουμε όπως θέλουμε;», διερωτάται.

Επίσης, η εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου είναι δυνατόν να προσανατολίσει σε μια άλλη διαδικασία απαλλαγών των μαθητών από το μάθημα. Σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Γαβρόγλου, «η διαδικασία αυτή θα αφορά μια Ειδική Επιτροπή του υπουργείου Παιδείας.

Στην οποία θα αναφέρονται όλα τα ενδεχόμενα αιτήματα απαλλαγών, εφόσον τεκμηριώνονται οι λόγοι απαλλαγής αποκλειστικά και μόνο ως προς την παραβίαση της ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης και αν κατατίθενται συγκεκριμένες υποδείξεις και προτάσεις βελτίωσης της παρεχόμενης θρησκευτικής εκπαίδευσης».

Σύμφωνα με τα νέα προγράμματα σπουδών, οι γενικοί σκοποί και προσανατολισμοί των Θρησκευτικών στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο θα έχουν ως εξής:

1.Η κριτική κατανόηση των δογματικών, λατρευτικών, υπαρξιακών και πολιτισμικών εκφράσεων της Ορθόδοξης Εκκλησίας, των άλλων μεγάλων χριστιανικών ομολογιών, καθώς και άλλων θρησκευμάτων.

2.Η ανάδειξη των οικουμενικών αξιών τόσο του Χριστιανισμού όσο και των άλλων θρησκειών του κόσμου.

3.Η διερεύνηση πτυχών και όψεων της τοπικής θρησκευτικής ιστορίας και παράδοσης, με στόχο τη γνώση, τη διαφύλαξη και την ανανέωση της τοπικής πολιτισμικής κληρονομιάς.

4.Η προσέγγιση της θρησκευτικής πίστης γενικότερα και του Χριστιανισμού ιδιαίτερα με πολλαπλά κριτήρια (πολιτισμικά, ηθικά, κοινωνικά, ιστορικά, προσωπικά, θεολογικά).

5.Η αποκωδικοποίηση του θρησκευτικού υπόβαθρου των πολιτισμικών παραδόσεων και την αναγνώριση των θρησκευτικών διαστάσεων του σύγχρονου πολιτισμού.

6.Η κατανόηση των αξιών αλλά και των αρνητικών ή επικίνδυνων εκφράσεων που κάποιες θρησκείες εμπεριέχουν, διατηρούν ή υποβάλλουν.

7.Η κατανόηση της εποχής και των αναγκών της και τη μεθερμηνεία του θεολογικού λόγου στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες.

8.Ο προβληματισμός και η έμπρακτη ευαισθητοποίηση απέναντι στα κοινωνικά προβλήματα της εποχής, τα υπαρξιακά ερωτήματα και τα ηθικά διλήμματα του ανθρώπου.

9.Ο σεβασμός του δικαιώματος κάθε ανθρώπου στη θρησκευτική ελευθερία, στην αναζήτηση και τον θρησκευτικό αυτοπροσδιορισμό.

Το σχέδιο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής προτείνει, με βάση και την «ηλικιακή ιδιαιτερότητα των μαθητών», μια σταδιακή μετάβαση στον τρόπο προσέγγισης των θεματικών αξόνων των Θρησκευτικών. Στο Δημοτικό, ο τίτλος είναι «Ο κόσμος της θρησκείας» και το σχέδιο, αναφέρει συγκεκριμένα:

Εδώ προσεγγίζεται η θρησκεία αυτή καθαυτή, δηλαδή πρόκειται για μια σταδιακή χαρτογράφηση και αναγνώριση των βασικών εξωτερικών χαρακτηριστικών της. Στη βαθμίδα αυτή παρέχονται αφηγηματικά στοιχεία γύρω από τα πρόσωπα, τα έθιμα, τα σύμβολα, τις παραδόσεις, την ιστορία, τα μνημεία, την κοινωνική και πολιτιστική ζωή των θρησκευτικών παραδόσεων.

Η πορεία αυτή έχει ως αφετηρία την Ορθόδοξη θρησκευτική παράδοση, δηλαδή την παράδοση του τόπου μας και κατόπιν προσανατολίζεται στον θρησκευτικό ορίζοντα των εγγύτερων μονοθεϊστικών θρησκειών και εν συνεχεία ορισμένων στοιχείων από τις ανατολικές θρησκείες.

Ειδικότερα στη Γ' και Δ' τάξη το μάθημα οφείλει να αξιοποιεί τα ενδιαφέροντα, τις προσλαμβάνουσες έννοιες, παραστάσεις και εικόνες των παιδιών, να έχει παιγνιώδη και συμμετοχικό χαρακτήρα και να αφουγκράζεται τα ερωτήματα αυτής της κρίσιμης ηλικίας στην πρώτη και καθοριστική επαφή της με τη σχολική θρησκευτική αγωγή.

Γι’ αυτό παρουσιάζονται καταρχάς τα εξωτερικά στοιχεία που προαναφέραμε (σύμβολα, έθιμα κλπ.). Το ίδιο ισχύει εν μέρει και στις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού.

Η αξιοποίηση βασικών στοιχείων της προ εφηβικής αυτής ηλικίας, όπως η κατανόηση του χρόνου, της ευθύνης, η σημασία των σχέσεων και των κανόνων, η αίσθηση του χώρου κ.ά. διευκολύνει την ανακάλυψη και προσέγγιση κειμένων, μνημείων, προσώπων, τόπων και γεγονότων.

Εδώ, όμως, και πάντα στη λογική υιοθέτησης της σπειροειδούς διάταξης της ύλης προστίθενται κατάλληλα προσαρμοσμένα για τη βαθμίδα αυτή και ορισμένα στοιχεία και περιεχόμενα από τις θεματικές ενότητες του Γυμνασίου ως ολοκλήρωση του Δημοτικού, αλλά και ως εισαγωγή σε πιο συγκροτημένες θεματικές περιοχές που θα ακολουθήσουν στην επόμενη βαθμίδα.

Έτσι δίνεται μια σπειροειδής παρουσίαση στοιχείων και θεμάτων ανάλογα με την ηλικιακή ανάπτυξη των μαθητών». Στο Γυμνάσιο το μάθημα έχει τίτλο «Θρησκεία και ιστορία ως έκφραση πολιτισμού».

Το ΙΕΠ αναφέρει: «Πρόκειται για μελέτη της θρησκείας και του πολιτισμού που αυτή παρήγαγε ιστορικά μέσα από μια αμφίδρομη διαδικασία: αφενός έκφρασης, μαρτυρίας και ερμηνείας του εσωτερικού της βιώματος σε μορφές επικοινωνίας και, αφετέρου, αναμέτρησης και διαλόγου με την εκάστοτε εποχή και τα συστήματα-παραδείγματα νοηματοδότησης του ανθρώπινου βίου.

Ετσι, δίνεται έμφαση στη ζωή, στην ιστορία, στην τέχνη και στον πολιτισμό που σάρκωσαν ο Χριστιανισμός, ιδιαίτερα η Ορθοδοξία, και οι μεγάλες θρησκευτικές παραδόσεις, ενώ γίνεται και μια κριτική παρουσίασή τους μέσα από θεμελιώδεις άξονες, όπως Θεός, κόσμος, άνθρωπος, ηθική, κοινωνία, πολιτισμός, σύγχρονη ζωή».

Στην Α' τάξη, έχοντας ως γενικότερο πλαίσιο την προοπτική «πορείας και ανάπτυξης» τόσο της χριστιανικής Εκκλησίας όσο και των μαθητών, τα υπό μελέτη θέματα αναπτύσσονται πάνω στον ιστορικό καμβά της Ύστερης Αρχαιότητας.

Με αυτόν τον τρόπο αναδεικνύεται η αμφίδρομη πορεία από τη θρησκεία στον πολιτισμό, όπως καταγράφηκε στην Ιστορία. Ακολουθούν μικρές ενότητες για τα ιερά κείμενα του Ιουδαϊσμού και του Ισλάμ, αλλά και των μεγάλων ανατολικών θρησκευτικών παραδόσεων.

Στη Β' τάξη, στην προοπτική των «αντιθέσεων και συνθέσεων» δίνεται έμφαση στην Ιστορία και τον πολιτισμό, ανατρέποντας, όμως, με δημιουργικό και παιγνιώδη τρόπο τις αγκυλώσεις και τις δυσκολίες μιας ιστορικής και πολιτισμικής ύλης που αφομοιώνεται με τους συμβατικούς σχολικούς τρόπους.

Το θεματικό αυτό πεδίο προσεγγίζεται μέσα από ένα δημιουργικό εργαστήρι συμμετοχικής και αναπαραστατικής προσέγγισης του πολιτισμού που συνέθεσαν στην Ιστορία, η Ορθοδοξία, ο Χριστιανισμός της Δύσης και οι μεγάλες θρησκευτικές παραδόσεις μέσα από την πίστη, τη λατρεία και τη ζωή τους.

Τέλος, στη Γ' τάξη, με προοπτική τη μετάβαση από το «τοπικό στο παγκόσμιο», διερευνώνται με κριτικό τρόπο σύγχρονα ζητήματα της ύπαρξης του θρησκευτικού φαινομένου στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο χώρο, σπουδαία πρόσωπα, θέματα ηθικής, κρίσιμα κοινωνικά και υπαρξιακά προβλήματα, αρνητικές όψεις της σύγχρονης ζωής.

Αλλά και προοπτικές ελπίδας και αλλαγής κ.ά. θέματα, μέσα από τους βασικούς άξονες: Θεός, κόσμος, άνθρωπος, κοινωνία, πολιτισμός.

Τομέας Ενημέρωσης: Voiotosp.blogspot.gr
 


Δημοσίευση σχολίου