22 Δεκεμβρίου, 2014

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΕΠΙ ΤΗ ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ

 

 
 






ΤΟ «ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ» ΤΗΣ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ «ΑΠΟΣΤΟΛΗ» ΕΠΕΣΚΕΦΘΗ ΣΗΜΕΡΑ Ο ΑΡΧΗΓΟΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ κ. ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ

 

«Σκοπός της Εκκλησίας είναι να βρίσκεται πλάι στον άνθρωπο που υποφέρει», τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος κατά την επίσκεψή του με τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κ. Αλέξη Τσίπρα στο «Δημήτρειο» Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών του Φιλανθρωπικού Οργανισμού της Αρχιεπισκοπής «Αποστολή».  Ο Αρχιεπίσκοπος και ο Γενικός Διευθυντής της Αποστολής κ. Κωνσταντίνος Δήμτσας ξενάγησαν τον κ. Τσίπρα στο «Δημήτρειο» και του περιέγραψαν τις δραστηριότητες της δομής.

Ο κ. Δημτσας καλωσόρισε τον Πρόεδρο λέγοντας: «Σας καλωσορίζω σ’ αυτό το ηλιόλουστο, χρωματιστό, ζεστό σπιτικό, που χαρίστηκε στα παιδιά για να τα κάνει ευτυχισμένα και αποτελεί πρότυπο συνεργασίας της εκκλησίας με την τοπική αυτοδιοίκηση. Το σπιτικό αυτό, το οποίο υπήρξε το όραμα του Αρχιεπισκόπου, φροντίζει για τη σίτιση, μελέτη, δημιουργική απασχόληση και ψυχαγωγία των παιδιών, τα οποία προέρχονται από οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα ή που αντιμετωπίζουν αξεπέραστα κοινωνικά προβλήματα. 

Εδώ, πρωταρχικά, διδάσκονται ότι πρέπει να είναι μεταξύ τους αλληλέγγυοι. Ότι πρέπει να συγχωρούν, να ευχαριστούν, να ευγνωμονούν και να ανταποδίδουν. Ότι πρέπει να είναι φύλακες άγγελοι ο ένας για τον άλλο και πως αν είναι ενωμένοι, θα είναι και πιο δυνατοί. Αυτό, λοιπόν, που προσπαθούμε να κάνουμε εμείς, είναι να δώσουμε στα παιδιά, ισότιμα και δίκαια, όλα τα εφόδια που χρειάζονται για να κάνουν αυτό, για το οποίο προορίζονται: Να φτιάξουν έναν καλύτερο κόσμο».

Αναφέρθηκε στους σκοπούς του κέντρου, αλλά και στις δυσκολίες της εποχής επισημαίνοντας πως «είτε εσείς από το πολιτικό μετερίζι σας, είτε εμείς εδώ από το δικό μας μετερίζι, αγωνιζόμαστε ο καθένας μας με τον τρόπο του, αλλά πάντα για τον ίδιο σκοπό, να βοηθήσουμε και να στηρίξουμε τον άνθρωπο», και έκανε λόγο για συνεργασία με κοινούς στόχους.

Στη συνέχεια παρουσιάστηκε οπτικοακουστικό υλικό με τις δράσεις και το έργο της «Αποστολής». Ο κ. Τσίπρας ευχαρίστησε για την υποδοχή και την ξενάγηση στο Δημήτρειο Κέντρο που, όπως είπε, «έχει αγκαλιάσει τα παιδιά και τους προσφέρει δημιουργική απασχόληση, κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό, κυρίως όμως τους προσφέρει αγάπη, φροντίδα, ένα ζεστό πιάτο φαγητό, γιατί στις μέρες μας αυτό δεν είναι αυτονόητο.
Μακαριώτατε, ακολούθησα κι εγώ την προτροπή του Αποστόλου Φιλίππου «Έρχου και Ίδε». Ήρθα να δω ιδίοις όμμασι το πώς η Εκκλησία προσπαθεί να αντιμετωπίσει ένα τεράστιο πρόβλημα, το πώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει, με όσες δυνάμεις διαθέτει, το πρόβλημα της κοινωνικής περιθωριοποίησης, του αποκλεισμού, που δεν απασχολεί δυστυχώς ένα μικρό μέρος του ελληνικού πληθυσμού, των ελληνικών νοικοκυριών, αλλά ένα μεγάλο μέρος.

Δεν είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι μπορεί να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα αυτό χωρίς να αλλάξουμε τις κοινωνικές δομές και την παρέμβαση του κράτους και της πολιτείας, ωστόσο, οποιαδήποτε προσπάθεια γίνεται στις μέρες μας προκειμένου να σταθούμε δίπλα στους ανθρώπους που το έχουν περισσότερο ανάγκη, στους πιο αδύναμους, είναι προσπάθεια αξιέπαινη και χρειάζεται τη στήριξή μας. Και μία τέτοια προσπάθεια είναι αυτή που εδώ και καιρό, εδώ και χρόνια, διεξάγεται από τον φιλανθρωπικό οργανισμό «Αποστολή» που σύστησε η Εκκλησία της Ελλάδος προκειμένου να μπορέσει να σταθεί δίπλα, με όσες δυνάμεις μπορεί να έχει, στους ανθρώπους που το έχουν ανάγκη».

Ο κ. Τσίπρας αναφέρθηκε στα κοινωνικά προβλήματα, στην φτώχεια και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οικογένειες που δε μπορούν να παρέχουν στα παιδιά τους τα στοιχειώδη, όπως το φαγητό. «Οφείλουμε όλοι να σκύψουμε σε αυτό το πρόβλημα, διότι αυτό είναι το πραγματικό πρόβλημα της κρίσης. Το πραγματικό πρόβλημα της κρίσης, αν μου επιτρέπετε, δεν θα πολιτικολογήσω αλλά θα πω ότι το πρόβλημα της κρίσης είναι ότι τόσα χρόνια, τέσσερα και πλέον χρόνια, μας ανάγκασαν να ακολουθήσουμε ένα αδιέξοδο πρόγραμμα για την έξοδο από την κρίση, οικονομικό πρόγραμμα, που έχει διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες, έχει διευρύνει την κοινωνική αδικία και έχει δημιουργήσει εκατοντάδες χιλιάδες θύματα. Πώς θα αντιμετωπίσουμε λοιπόν αυτή την πραγματικότητα σήμερα;»

Ο κ. Τσίπρας έκανε λόγο για ανάγκη συνεργασίας λέγοντας: «Μακαριώτατε, πιστεύω βαθιά ότι μόνο αν ενώσουμε τις δυνάμεις μας μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα. Με το κεφάλι ψηλά και με αξιοπρέπεια, κυρίως όμως αν αναζητήσουμε πρωταρχικές αξίες. Πρωταρχικές αξίες και ιδέες και οράματα, όπως η αξία της αλληλεγγύης, της αγάπης στο συνάνθρωπο, όπως η αξία της γενναιοδωρίας, όπως η αξία της προσφοράς. Της προσφοράς χωρίς αντάλλαγμα. Αυτές οι αξίες, σε συνδυασμό με την πίστη ότι μπορούμε να βάλουμε τα δυνατά μας για να δημιουργήσουμε μία κοινωνία δικαιοσύνης, μία κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, αυτά τα δύο είναι ο κοινός μας παρονομαστής.
 
Θέλω να συγχαρώ τη διοίκηση, θέλω να συγχαρώ τους εργαζόμενους, αλλά και τους δεκάδες εθελοντές που προσφέρουν υπηρεσίες στο Δημήτρειο Κέντρο που πραγματικά φιλοξενεί δεκάδες παιδιά και εγώ πρέπει να πω ότι είναι πολύ συγκινητικό που βλέπω αυτά τα παιδιά εδώ, ανεξάρτητα από το σε ποιο Θεό πιστεύουν, ανεξάρτητα από το από ποια χώρα προέρχονται, να βρίσκονται εδώ και να δέχονται την αρωγή, να δέχονται τη φροντίδα, να δέχονται την αγάπη των ανθρώπων που τους περιβάλλουν».

Ο κ. Τσίπρας δεσμεύτηκε «ότι από εδώ και στο εξής η προσπάθεια της Εκκλησίας να σταθεί δίπλα στους ανθρώπους που το έχουν ανάγκη, θα περιβάλλει όχι μονάχα την υποστήριξή μας αλλά θα περιβάλλει και την αγάπη μας και την εμπιστοσύνη μας. Κάθε προσπάθεια να προσφέρεται έργο για το καλό των συνανθρώπων μας θα πρέπει να ανταμείβεται κυρίως με την αναγνώριση της Πολιτείας, ταυτόχρονα να ενισχύεται και από την βούληση των συνανθρώπων μας που έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν σε αυτή την κατεύθυνση, διότι είμαι βέβαιος πως εάν δείξουμε όλοι μας το καλό κομμάτι του εαυτού μας και το βγάλουμε προς τα έξω, που υπάρχει σε καθέναν από εμάς και προσφέρουμε έστω τα ελάχιστα που μπορούμε, όλα μπορούν να γίνουν καλύτερα.

Πιστεύω λοιπόν ότι σε αυτή την προσπάθεια στο άμεσο μέλλον μπορεί να συνδράμει όχι μόνο η Πολιτεία αλλά και συμπολίτες μας οι οποίοι με την εθελοντική τους προσφορά αλλά και δίνοντας από το υστέρημά τους, μπορεί να δημιουργήσουν ένα πλέγμα διαφορετικών δομών, ένα πλέγμα δομών που μπορεί να είναι και δίχτυ προστασίας στους συνανθρώπους μας που το έχουν μεγάλη ανάγκη». Ο κ. Τσίπρας ευχαρίστησε και συνεχάρη τον Αρχιεπίσκοπο και την Εκκλησία για τη συνδρομή και την άμεση ανταπόκριση στην προσπάθειά αλληλεγγύης στους Κούρδους στο Κομπάνι και ολοκλήρωσε το λόγο του υπογραμμίζοντας: 

«Θα ήθελα να συγχαρώ γι’ άλλη μία φορά τη διοίκηση και να επιμείνω στην ανάγκη να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για να σταθούμε στους συνανθρώπους μας και να καταφέρουμε να βγούμε από αυτή την κρίση με το κεφάλι ψηλά». Ο Αρχιεπίσκοπος τόνισε πως «σκοπός της Εκκλησίας ήταν, είναι και θα είναι πρώτα από όλα, να ημερώσει τον άνθρωπο, να τον μάθει από πού έρχεται, πού πηγαίνει, να τον καλλιεργήσει, να τον αφήσει ελεύθερο, να τον αφήσει να δημιουργήσει και βέβαια να είναι δίπλα στον άνθρωπο που υποφέρει, να είναι πλάι σε όποιον έχει δυσκολίες. Εμείς λοιπόν δεν κάνουμε τίποτα άλλο, και ο διευθυντής της αποστολής και οι εθελοντές και οι εργαζόμενοι, προσπαθούμε να τηρήσουμε αυτό αλλά και τον λόγο του Χριστού «Αγάπα με όλη τη δύναμη της ψυχής σου, το Θεό και ύστερα τον άνθρωπο, το συνάνθρωπο».

Ο Αρχιεπίσκοπος αναφέρθηκε στον εθελοντισμό και στην προσφορά των ανθρώπων για την υλοποίηση αυτού του έργου και μίλησε για τις δομές της Αρχιεπισκοπής λέγοντας πως «βρίσκουμε τις δυνάμεις μας από τον λαό. Οι άνθρωποι, ο λαός μας, οι φτωχοί άνθρωποι είναι πλάι μας. Στηρίζουν κάθε μας προσπάθεια. Και αυτό δείχνει πως στη δύσκολη ώρα είμαστε, μπορούμε να σηκωθούμε, να βοηθήσει ο ένας τον άλλον και να προχωρήσουμε». Ο Αρχιεπίσκοπος ευχήθηκε σύντομα να μη χρειάζεται να υπάρχουν συσσίτια και τα κτήρια αυτά να αξιοποιηθούν για να διασκεδάζουν τα παιδιά και ολοκληρώνοντας τον χαιρετισμό του απευθυνόμενος προς τον κ. Τσίπρα υπογράμμισε: 

«Σας ευχαριστούμε και σας παρακαλούμε να αγαπάτε αυτά τα παιδιά όπως το είπατε, αλλά και όλους τους άλλους, όπου βρίσκονται, κάτω από δύσκολες συνθήκες, να τα αγαπάτε, να λέτε καλά λόγια για αυτά και να τα ενθαρρύνετε». Αμέσως μετά πραγματοποιήθηκε γεύμα παρουσία των παιδιών που στηρίζει το κέντρο και στη συνέχεια μοιράστηκαν δώρα στα παιδιά. Κύριος σκοπός του Κέντρου είναι να υλοποιεί, να επεκτείνει και να συντονίζει ολοκληρωμένες εκπαιδευτικές, πολιτιστικές, περιβαλλοντικές και ψυχαγωγικές υπηρεσίες σε 60 παιδιά ευπαθών οικογενειών που φιλοξενεί.
 


Η ΡΩΣΙΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΚΡΟΥΣΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΘΕΣΗ ΤΟΥ «ΙΣΛΑΜΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ»

 

Ρώσοι αναλυτές εκτιμούν το μέγεθος του κινδύνου που αντιπροσωπεύει η ριζοσπαστική ομάδα του «Ισλαμικού Κράτους» για τη Ρωσία, θέτουν τους προβληματισμούς τους για το αν πρόκειται για τρομοκρατική οργάνωση ή νέο πολιτικό φαινόμενο και θεωρούν ότι ως απάντηση στην απειλή, θα πρέπει να υποστηριχθεί πιο ενεργά το μετριοπαθές Ισλάμ.

Στρογγυλή τράπεζα πραγματοποιήθηκε στη Μόσχα, στις 8 Δεκεμβρίου, στη διάρκεια της οποίας μουσουλμάνοι επιστήμονες και κοινωνικοί παράγοντες, συζήτησαν τα αίτια της εμφάνισης του «Ισλαμικού Κράτους» και τους πιθανούς τρόπους αντιμετώπισής του. Εξετάζοντας τις αιτίες του φαινομένου, οι ομιλητές εξέφρασαν την κοινή άποψη πως, για τον σχηματισμό αυτού του μορφώματος, ενυπήρχε ένα σοβαρό κοινωνικό υπόβαθρο.

Οι ρίζες του «Ισλαμικού Κράτους»: «Το ΙΚ είναι μια ιδιόμορφη μετάσταση που προέκυψε εξαιτίας του χάους που βασίλεψε στο Ιράκ και στη Συρία», θεωρεί ο επικεφαλής της Ένωσης κοινωνικών οργανώσεων«Μεντζλίς», Μοχάμεντ Σαλιαχετντίνοφ

Η υποδιευθύντρια του Ιδρύματος υποστήριξης της ισλαμικής κουλτούρας, παιδείας και των επιστημών, Αλί-Βιατσεσλάβ Πολόσιν, συμφώνησε, προσθέτοντας ότι σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της εξτρεμιστικής ιδεολογίας του «ΙΚ» διαδραμάτισε η απογοήτευση πολλών μουσουλμάνων της Μέσης Ανατολής από τα αποτελέσματα της Αραβικής άνοιξης, η οποία δεν έφερε δικαιοσύνη και αληθινή ελευθερία στις χώρες τους.

Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με το διευθυντή του κέντρου μελετών «Ρωσία – Ισλαμικός κόσμος», Σαμίλ Σουλτάνοφ, τη βάση της δομής του «ΙΚ» αποτελεί μια οργάνωση - κληρονόμημα από τις ιρακινές μυστικές υπηρεσίες της εποχής του Σαντάμ Χουσεΐν. Ο Σουλτάνοφ εξέφρασε την άποψη ότι πρώην αξιωματικοί-Μπααθιστές ήταν αυτοί που κατά πάσα πιθανότητα στελέχωσαν την ηγεσία του «ΙΚ». Τον ίδιο το «χαλίφη», Αμπού Μπακρ Αλ-Μπαγκντάντι, ο ειδικός τον χαρακτήρισε ως μια «φιγούρα, πιθανότατα μαριονέτα»

Τρομοκρατική οργάνωση ή νέο πολιτικό φαινόμενο;

Απειλή για τη Ρωσία οι τζιχαντιστές:Αναφερόμενος στην ιδεολογική βάση του «Ισλαμικού Κράτους», ο Πολόσιν το περιέγραψε ως «κοινωνική - ρομαντική ουτοπία», την οποία δέχτηκαν με ενθουσιασμό κυρίως άνθρωποι αστοιχείωτοι σχετικά με τη Σαρία και το Φικχ και γενικά αμόρφωτα περιθωριακά στοιχεία. Η στάση των μορφωμένων στρωμάτων της ισλαμικής κοινωνίας ήταν η αντίθετη. Ο Πολόσιν τόνισε, ότι εδώ και πολύ καιρό δεν είχε δει τέτοια ενότητα μεταξύ των μουσουλμάνων θεολόγων και επιστημόνων, καθώς το «ΙΚ» το καταδίκασαν και οι Σαλαφιστές, και οι Ιχβάν, και οι παραδοσιακοί.

Παράλληλα, υπέδειξε ότι το επίπεδο της προπαγάνδας που διεξάγουν οι ισλαμιστές είναι πρωτόγνωρα υψηλό από τεχνικής απόψεως, γεγονός που εγείρει υποψίες για πιθανή εξωτερική χρηματοδότηση. Με τον Πολόσιν συμφώνησε ο αρχισυντάκτης του ειδησεογραφικού πρακτορείου IslamNews, Ρινάτ Νεζαμετντίνοφ, ο οποίος χαρακτήρισε το «ΙΚ» ως «διαφημισμένο από τα μίντια πρότζεκτ». Ταυτόχρονα, ο Νεζαμετντίνοφ αμφιβάλει για τις πιθανότητες επιτυχίας του «ΙΚ». Την ίδια γνώμη εξέφρασε και ο Σαλιαχετντίνοφ, αναφέροντας ότι «το Ισλαμικό Κράτος δεν διαθέτει το δυναμικό για να αναπτυχθεί και όπως κάποτε οι Ταλιμπάν, θα ηττηθεί».

Διαφορετική ήταν η εκτίμηση του Σουλτάνοφ, κατά τον οποίο το ΙΚ δεν θα πρέπει να λογίζεται απλώς σαν μια ακόμη τρομοκρατική οργάνωση, διότι μια τέτοια υποεκτίμηση μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα επικίνδυνη. Ο Σουλτάνοφ επεσήμανε ότι το «ΙΚ» είναι ένα εντελώς νέο πολιτικό φαινόμενο, ένα ψευδοκράτος που ελέγχεται από θρησκευτικά φανατικούς και το οποίο στηρίζεται στην πολύπλοκη δομή του που όμως λειτουργεί καλά. Εξηγώντας την αυξανόμενη δημοφιλία του «ΙΚ», ο ειδικός ανέφερε ότι «η καταδίκη των μουφτήδων και των ουλέμ δεν παίζει κανένα ρόλο.

Οι ιδεολόγοι του «ΙΚ» βασίζονται στην επιθυμία των μουσουλμάνων για δικαιοσύνη. Προτείνουν μια άμεση και απτή εναλλακτική επιλογή στον κόσμο της ανισότητας και της διαφθοράς». Σε συνδυασμό με τον ισχυρό στρατό σύμφωνα με τον Σουλτάνοφ- αυτό καθιστά το «ΙΚ» εξαιρετικά επικίνδυνο.

Υποστήριξη στο μετριοπαθές Ισλάμ.

Το Ισλαμικό κράτος έγινε η σημαντικότερη παγκόσμια απειλή: Κανενός είδους διαφωνίες ανάμεσα στις μεγάλες δυνάμεις, ούτε και οι κόντρες για το Ουκρανικό, πρέπει να εμποδίσουν τον πόλεμο κατά της διεθνούς τρομοκρατίας. Μια πολύ σημαντική τοποθέτηση του άλλοτε πολιτικού παράγοντα της ΕΣΣΔ και της Ρωσίας, Εβγκένι Πριμακόφ.  

Παρά τις ποικίλες γνώμες γύρω από την ουσία του «Ισλαμικού Κράτους», όλοι οι ειδικοί συμφώνησαν ότι ο βασικός τρόπος για να αντιμετωπιστεί το ριζοσπαστικό Ισλάμ, όπως αυτό που πρεσβεύει το «ΙΚ», είναι η ενίσχυση του μετριοπαθούς Ισλάμ. Υπό αυτό το πρίσμα, έγιναν επανειλημμένες αναφορές στην ομιλία του Βλαντίμιρ Πούτιν στην Ουφά της Δημοκρατίας του Μπασκορτοστάν (μια περιοχή με έντονο το πολυεθνικό και μουσουλμανικό στοιχείο) τον Οκτώβριο του 2013, κατά την οποία κάλεσε να αναπτυχθεί το Ισλάμ στη Ρωσία τονίζοντας ότι πρόκειται για «τμήμα της ρωσικής εθνικής ταυτότητας».

Σύμφωνα με τον Νεζαμετντίνοφ, ο πρόεδρος της Ρωσίας έκανε τότε ένα σημαντικό βήμα, προβάλλοντας τη θέση ότι η Ρωσία και το Ισλάμ είναι σύμμαχοι. Αναφερόμενος στα όσα επιτεύχθηκαν μέσα στη διάρκεια του ενός έτους που πέρασε από την ομιλία του Πούτιν στην Ουφά, ο Πογκόσιν επεσήμανε ότι στάθηκε δυνατό να καθιερωθεί ένας διάλογος, ανάμεσα στους ρώσους μουσουλμάνους και τη θεολογική κοινότητα της Μέσης Ανατολής.

Γεγονός σημαντικό, καθώς ένα μέρος της ισλαμικής νεολαίας στη Ρωσία δεν εμπιστεύεται τους μουφτήδες και ουλέμ (ονομασία των αναγνωρισμένου κύρους ειδημόνων των θεωρητικών και πρακτικών πλευρών του Ισλάμ) του Βόρειου Καύκασου και βασίζεται αποκλειστικά στην άποψη και στο κύρος των αράβων θεολόγων.  Προς το παρόν, δεν είναι αρκετά τα πρακτικά βήματα που γίνονται για την ανάπτυξη του Ισλάμ στη ρωσική επικράτεια. 

Οι ειδικοί επεσήμαναν, ότι στη διάρκεια του τελευταίου χρόνου δεν δημιουργήθηκε τελικά ένα ολοκληρωμένο σύστημα ισλαμικών πολιτιστικών κέντρων. Δεν έχουν επιλυθεί παντού και ζητήματα καθημερινής φύσεως. Ο Νεζαμετντίνοφ εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του για το γεγονός ότι «σε ορισμένες πόλεις, συμπεριλαμβανομένης και της Μόσχας, το χειμώνα μέσα στα τζαμιά κάνει κρύο και ο κόσμος, ο οποίος προσεύχεται γονατίζοντας και ακουμπώντας το μέτωπό του στο πάτωμα, αναγκάζεται να τοποθετεί εκεί που γονατίζει εφημερίδες».

Σύμφωνα με τον ίδιο, παρά το μεγάλο εύρος του ζητήματος της ανάπτυξης του μετριοπαθούς Ισλάμ ως αντίβαρο στο ριζοσπαστικό, η επιτυχία του εγχειρήματος εξαρτάται μεταξύ άλλων και από τις καθημερινές λεπτομέρειες.
 




ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΓΙΟΡΤΗ

 

Η Εορτή της κατά σάρκα Γεννήσεως του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, τα Χριστούγεννα, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ημέρες της χριστιανοσύνης. Ανήκει στις Δεσποτικές εορτές, δηλ. αναφέρεται σε γεγονός της ζωής του Δεσπότη Χριστού. Μαζί με το Πάσχα είναι οι κορυφαίες εορτές της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Την ημέρα αυτή εορτάζουμε την ενανθρώπηση του Θεού Λόγου, την κάθοδο του δευτέρου Προσώπου της Αγίας Τριάδος στον κόσμο.

Ο Θεός γίνεται άνθρωπος για να γίνει ο άνθρωπος θεός κατά χάριν. Ο Θεός έρχεται από τον Ουρανό στη γη, για να ανέβει ο άνθρωπος από τη γη στον Ουρανό. Ο Χριστός ήλθε ανάμεσά μας για να σώσει το ανθρώπινο γένος, να στήσει και πάλι τις γκρεμισμένες γέφυρες επικοινωνίας με τον Θεό, να αποκαταστήσει τον άνθρωπο στην αληθινή του δόξα, να φανερώσει στους ανθρώπους το θέλημα του Θεού. Ο Χριστός ταπεινώθηκε βαθειά για να μας ανυψώσει, γεννήθηκε στο χρόνο για να υπερβούμε εμείς το χρόνο, έλαβε την ανθρώπινη φύση για να τη θεώσει. Γι’ αυτό γιορτάζουμε, χαιρόμαστε και πανηγυρίζουμε.

ΤΟ ΑΓΙΟ ΔΩΔΕΚΑΗΜΕΡΟ: Τους πρώτους αιώνες η Γέννηση και η Βάπτιση του Χριστού συνεο-ρτάζονταν την ίδια ημέρα, και συγκεκριμένα στις 6 Ιανουαρίου, με το κοινό όνομα Επιφάνεια. Από τα μέσα του 4ου αιώνα καθιερώθηκε ως ξεχωριστή η γιορτή των Χριστουγέννων στις 25 Δεκεμβρίου, και παρέμεινε στις 6 Ιανουαρίου μόνο η γιορτή της Βαπτίσεως του Κυρίου.

Παράλληλα διαμορφώθηκε και το Άγιο Δωδεκαήμερο, δηλ. μια περίοδος δώδεκα ημερών (25 Δεκεμβρίου έως 6 Ιανουαρίου), από την ημέρα των Χριστουγέννων έως και την ημέρα των Θεοφανείων, που περιλαμβάνει ακόμη την εορτή της Περιτομής του Κυρίου και τη μνήμη του Μεγάλου Βασιλείου (1η Ιανουαρίου).

Η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ: Η μεγάλη σημασία της εορτής των Χριστουγέννων και η ευλάβεια των χριστιανών, υπό την επίδραση μάλιστα και της χρονικά παλαιότερης Μεγάλης Τεσσαρακοστής του Πάσχα, οδήγησαν στην καθιέρωση μιας προπαρασκευαστικής περιόδου, όπου οι πιστοί ετοιμάζονται πνευματικά να «οδεύσουν» μέχρι το σπήλαιο της Βηθλεέμ.

Η προπαρασκευαστική αυτή περίοδος έχει διάρκεια 40 ημέρες, ονομάζεται Σαρακοστή των Χριστουγέννων και αρχίζει κάθε χρόνο στις 15 Νοεμβρίου. Οι ύμνοι στη Λατρεία μας θυμίζουν πως έχουμε εισέλθει σε αυτή την Ιερή Περίοδο, πως με τρόπο πνευματικό έχουμε πάρει κι εμείς το δρόμο που οδηγεί στη νοητή Βηθλεέμ, δηλ. την Εκκλησία, στην οποία ο Χριστός γεννιέται για να αναγεννήσει κάθε άνθρωπο που ειλικρινά πιστεύει σ’ Αυτόν.

Από τις 21 Νοεμβρίου (εορτή των Εισοδείων της Θεοτόκου) ψάλλουμε τις Καταβασίες των Χριστουγέννων, η α΄ Ωδή των οποίων έχει ως εξής: «Χριστός γεννάται, δοξάσατε. Χριστός εξ ουρανών, απαντήσατε. Χριστός επί γης, υψώθητε. Άσατε τω Κυρίω πάσα η γη και εν ευφροσύνη ανυμνήσατε λαοί ότι δεδόξασται».

Από τις 26 Νοεμβρίου (που είναι η επομένη της αποδόσεως της παραπάνω θεομητορικής εορτής)ψάλλουμε το προεόρτιο Κοντάκιο«Η Παρθένος σήμερον τον προαιώνιον Λόγον εν σπηλαίω έρχεται αποτεκείν απορρήτως. Χόρευε η οικουμένη ακουτισθείσα, δόξασον μετά αγγέλων και των ποιμένων, βουληθέντα εποφθήναι παιδίον νέον, τον προ αιώνων Θεόν».

Η ΝΗΣΤΕΙΑ:Την περίοδο των 40 ημερών, δηλ. από τις 15 Νοεμβρίου έως και την παραμονή των Χριστουγέννων, οι χριστιανοί νηστεύουν.

Όλες αυτές τις ημέρες δεν τρώμε κρέας, γαλακτερά και αυγά. Μπορούμε όμως να καταλύουμε ψάρι – εκτός φυσικά την Τετάρτη και την Παρασκευή.

Η ιχθυοφαγία διαρκεί έως και την 17η Δεκεμβρίου. Ψάρι καταλύουμε και την εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου (21 Νοεμβρίου), ακόμη και αν η εορτή αυτή πέσει Τετάρτη ή Παρασκευή.

Προσοχή:Και η παραμονή των Χριστουγέννων είναι ημέρα αυστηρής νηστείας και προετοιμασίας των χριστιανών για την ημέρα της Γεννήσεως του Κυρίου και ιδιαίτερα για τη Θεία Λειτουργία, η οποία τελείται πανηγυρικά. Συνεπώς, το βράδυ της παραμονής προσφέρεται μόνο για στιγμές πνευματικής ανάτασης και προετοιμασίας, ενόψει του Μεγάλου Γεγονότος της επόμενης ημέρας.

ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΡΟΦΩΝ ΚΑΙ ΠΑΘΩΝ: Πρέπει να έχουμε πάντα υπόψιν μας ότι για την Εκκλησία η αληθινή νηστεία δεν είναι μόνο η αποχή από τροφές, αλλά και η αποχή από πάθη και αμαρτίες. Λέγει χαρακτηριστικά ο Μέγας Φώτιος: «Νηστεία δεκτή από τον Θεό είναι αυτή που μαζί με την αποχή των τροφών συνδυάζει και την αποστροφή προς τη φλυαρία, το φθόνο, το μίσος και τα άλλα αμαρτήματα».

Αυτός που νηστεύει από τροφές, αλλά δεν εγκρατεύεται από τα πάθη, μοιάζει με εκείνον που έβαλε λαμπρά θεμέλια στο σπίτι, που έκτισε, αλλά αφήνει να συγκατοικούν μαζί του φίδια, σκορπιοί και κάθε φαρμακερό ερπετό». Επιδίωξή μας λοιπόν για τούτη την περίοδο είναι και η πνευματική νηστεία, δηλ. η αποφυγή της αμαρτίας και η τήρηση του θελήματος του Θεού, η εφαρμογή της αγάπης, η συγχωρητικότητα, η ελεημοσύνη και η απόκτηση ακόμη μεγαλύτερης αρετής. 

Με τον τρόπο αυτό κατανοούμε καλύτερα και πραγματώνουμε το λόγο του Μεγάλου Βασιλείου «Αληθινή νηστεία είναι η αλλοτρίωση από κάθε κακό, από κάθε αμαρτία, από κάθε εμπαθή λογισμό, από κάθε βρώμικη επιθυμία».

Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ: Με τη νηστεία και την προετοιμασία μας για τα Χριστούγεννα συνδέεται και η μετάνοια. Η ειλικρινής εξέταση του εαυτού μας, η παραδοχή των σφαλμάτων μας και η συμμετοχή μας στο ιερό μυστήριο της Εξομολογήσεως αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για μια πραγματικά άξια συμμετοχή στη Χριστουγεννιάτικη Θεία Λειτουργία. Μάλιστα, είναι καλό να φροντίσουμε ώστε να προσέλθουμε στο ιερό Μυστήριο εγκαίρως και όχι την τελευταία στιγμή.

Η προπαρασκευαστική αυτή περίοδος προ των Χριστουγέννων μας παρέχει μια πολύ καλή δυνατότητα να αντιληφθούμε την αθλιότητα που κρύβουμε στα βάθη του «είναι» μας, να αποκτήσουμε φρόνημα ταπεινό και ελεγκτικό του εαυτού μας, να μεταμορφωθούμε ψυχικά, να μετανοήσουμε ειλικρινά και να τολμήσουμε τη μεγάλη συνάντηση με τον Νεογέννητο Κύριο της Βηθλεέμ.

Η ΛΑΤΡΕΙΑ: Σε μια περίοδο πνευματικής προετοιμασίας και προσμονής, όπως οι Σαράντα ημέρες πριν τα Χριστούγεννα, ουσιαστικό ρόλο διαδραματίζει η προσευχή των πιστών και η συμμετοχή μας στη Λατρεία της Εκκλησίας. Τις ημέρες αυτές έχουμε πλήθος εορτών και μνήμες Αγίων, που μας φέρνουν πιο κοντά στη χάρη του Θεού.