15 Δεκεμβρίου, 2014

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΕΡΗΜΙΤΗ ΜΟΝΑΧΟ ΕΝΑ ΒΡΑΔΥ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ (ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΜΕΡΟΣ)

 

28.Ο Ορθόδοξος χριστιανισμός μιλά για αντρόγυνο, για γάμο, «η δε γυνή να φοβήται τον άντρα» και για τεκνοποίηση, ο μοναχισμός σε αυτό δεν έρχεται σε πλήρη αντίθεση;

Θα πω κάτι άσχετο με τη συνέντευξη αλλά επειδή το έφερε η συζήτησις. Μία παράγραφο πριν το αναφερόμενο σημείο λέγει ότι ο ανήρ πρέπει να δίνει τη ζωή του για τη γυναίκα του, όπως ο Χριστός για την Εκκλησία, αλλά αυτό δεν το λένε οι φεμινίστριες, παίρνουν μόνο το κομμάτι που τις ενδιαφέρει για να αποδείξουν λάθος την Αγία Γραφή. Τέλος πάντων. Λοιπόν καλά και άγια είναι αυτά που αναφέρετε, ο γάμος είναι μυστήριο ευλογημένο, «(Εβρ. 13:4) Τίμιος ο γάμος εν πάσι και η κοίτη αμίαντος• πόρνους δε και μοιχούς κρίνει ο Θεός.», αλλά υπάρχει και άλλος δρόμος για τη σωτηρία. 

Γιά όσους θέλουν. Ελευθερία βουλήσεως έχει δώσει ο Θεός. Καί οι δύο δρόμοι στοχεύουν στη βελτίωση του ανθρώπου, στον αλτρουισμό, στην αυτοθυσία (τι περνά μια μάνα όταν αρρωστήσει το παιδί της), στην τελεία αγάπη. Αλλά, πως να το κάνουμε, ο μοναχισμός είναι ανώτερος. Στο γάμο πρέπει να αγαπήσεις τον/τη σύζυγο και τα παιδιά, πράγμα τελείως φυσικό, και τα ζώα το κάνουν. Στο μοναχισμό πρέπει να αγαπήσεις όλους, και μάλιστα χωρίς αντάλλαγμα. Ας μην επεκταθώ. Είναι αυτονόητο νομίζω. Όσο για την τεκνοποίηση ας μην ξεχνούμε ότι το «ευ είναι» είναι ανώτερο από το απλώς «είναι». Πόσα παιδιά παραστρατημένα δεν έχουν βοηθηθεί από κάποιο μοναστήρι; 

Πόσα παιδιά εβάδιζαν στο λευκό θάνατο και εσώθησαν με τη βοήθεια ενός μοναχού, από μια συζήτηση; (Καί μια παραμονή στο μοναστήρι για αρκετούς μήνες βεβαίως). Ποιός είναι ο πραγματικός πατέρας αυτού του παιδιού; Ο φυσικός το άφησε και βάδισε στον θάνατο. Ο ξένος, ο μοναχός, έχασε τον χρόνο του, την «ησυχία του», έκανε έξοδα, για να το γλυτώσει από τον θάνατο, ψυχικό και σωματικό. Ποιός είναι ο πατήρ του;

29.Η μοναξιά, η απομάκρυνση από αγαπημένα πρόσωπα, το μοίρασμα – δεν έχει ανάγκη ένας μοναχός ως άνθρωπος να επιθυμήσει τα παραπάνω; Νιώθει ευτυχία μακριά από αγαπημένα του πρόσωπα; Ένας μοναχός δεν έχει ανθρώπινες κατά βάση, τέτοιου τύπου, αδυναμίες / ανάγκες;

Ο στόχος του μοναχού είναι η αιώνια αλήθεια και όχι η πρόσκαιρη ευτυχία. Αν μια ευτυχία με απομακρύνει από την αιώνια Αλήθεια, τον Θεό, την κόβω. Έρχεται μια σκέψη. Γιά παράδειγμα «Τι να κάνουν οι δικοί μου τώρα; Μήπως δυσκολεύονται χωρίς εμένα;» Αμέσως πρέπει να πάρεις στάση «παρατηρητή», και να δείς από ψηλά τον εαυτό σου απέναντι σ’ αυτήν τη σκέψη. Πού με οδηγεί αυτή η σκέψη; Πίσω στον κόσμο. Αντίσταση λοιπόν. Απαντάς στη σκέψη: «Οι δικοί μου είναι στα χέρια του Θεού. Αυτός ξέρει το συμφέρον τους.» Τελείωσε. Οι αδυναμίες έρχονται αλλά πρέπει να τις ξεπερνάς.

30.Η οικογένεια ενός μοναχού δεν λαμβάνει ένα δυνατό χτύπημα που δύσκολα ξεπερνιέται, με την έννοια ότι οι γονείς έχουν τα κλασικά όνειρα για τα παιδιά τους και όχι τον μοναχισμό συνήθως. Αυτό πως μπορεί κανείς που παίρνει μια τέτοια απόφαση να το εκλογικεύσει και να το αποδεχτεί με την έννοια ότι οι γονείς έχουν τα κλασικά όνειρα για τα παιδιά τους και όχι τον μοναχισμό συνήθως. Αυτό πως μπορεί κανείς που παίρνει μια τέτοια απόφαση να το εκλογικεύσει και να το αποδεχτεί με την έννοια ότι δεν θέλει να πληγώνει κανέναν. Οι γονείς θεωρείται ότι είναι στενόμυαλοι έχοντας την ιδιότητα του «γονέα»;

Εξαρτάται από τον γονέα. Νομίζω ότι οι Έλληνες γονείς είναι πολύ πιο «στενόμυαλοι» σε σχέση με τους Ευρωπαίους και τους Αμερικανούς, με την έννοια ότι θέλουν σώνει και καλά να περάσουν στα παιδιά τους τον δικό τους τρόπο σκέψης, τα δικά τους όνειρα. Πού είναι η ελευθερία; Το πιο σωστό θα ήταν ο γονεύς να διδάξει στα παιδιά του αυτό που θεωρεί σωστό, ή καλύτερα τον τρόπο διακρίσεως σωστού/λάθους και να τα αφήνει να παίρνουν τις αποφάσεις τους. Δεν θέλω να πληγώνω κανέναν, αλλά δεν μπορώ να βοηθήσω κάποιον που πληγώνεται μόνος του. Είμαι ελεύθερος να κάνω αυτό που θέλω με τη ζωή μου.

31.Θεωρείτε ότι κάποιος θα μπορούσε να μονάσει λόγω της κρίσης ή λόγω κατάθλιψης και όχι γιατί πραγματικά θα ήθελε να μονάσει;

Θα μπορούσε, αλλά θα ήταν το μεγαλύτερο λάθος της ζωής του. Ο μοναχισμός είναι ο δυσκολότερος δρόμος προς την τελειότητα. Δεν συγκρίνεται με κρίσεις και τετριμμένα προβλήματα. Δηλ. θα έφευγαν από μια δυσκολία για να πάνε σε 10πλάσια. Είναι κάλεσμα, δεν θέλουν μπορούν όλοι. Πάντως υπήρξαν και περιπτώσεις όπου ο άνθρωπος πήγε από λάθος λόγο στο Μοναστήρι, αλλά στην πορεία βρήκε το δρόμο του. Άλλοι γυρίζουν πίσω, όπως είπαμε.

32.Το διαδίκτυο  το παράθυρο του κόσμου  το χρησιμοποιείτε για να μεταφέρετε τα μηνύματα /διδάγματά σας στον έξω κόσμο;

Όπως όλα τα πράγματα, έτσι και το διαδίκτυο δεν είναι ούτε καλό ούτε κακό. Η χρήση του είναι αυτή που μπορεί να γίνει καλή ή κακή. Έχω έναν κύκλο ανθρώπων με τους οποίους ανταλλάσσω απόψεις, δεν διδάσκω τίποτα σε κανέναν. Όποιος με ρωτήσει θα του πω τη γνώμη μου, αν τη θέλει. Δεν με ενδιαφέρει να περάσω τη γνώμη μου σε άλλους.

33.Τι θέλουν περισσότερο να μάθουν από εσάς οι απλοί άνθρωποι; Τι σας ρωτάνε όταν σας επισκέπτονται και τι τους απαντάτε εσείς; Θυμάστε κάτι χαρακτηριστικά;

Μακάρι να ήταν απλοί οι άνθρωποι, μακάρι να ήμουν ο ίδιος απλός. Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι. Είναι τόσο ευρεία η γκάμα των επισκεπτών που δεν μπορεί να κατηγοριοποιηθεί το τι ρωτούν. Κλασικές ερωτήσεις πάντως: πως έφυγες από τον κόσμο; Είναι δύσκολα εδώ; Τι να κάνω με την κοπέλα μου, έχουμε το τάδε πρόβλημα; Τι γνώμη έχεις για το τάδε βιβλίο; Καί τώρα τελευταία πολύ πολιτική. Θυμάμαι ένα Κυπριόπουλο που μας είχε επισκεφτεί λόγω ερωτικής απογοήτευσης όπως έλεγε, και ήθελε να φύγει κάπου μακρυά για να σκεφτεί. 

Ήταν άθεος όπως μου είπε, και κουβαλούσε μαζί του το βιβλίο του Richard Dawkins «Η περί Θεού αυταπάτη». Το ξεφύλλισα μαζί του, γιατί μου το ζήτησε, και συζητήσαμε για πολλές ώρες. Προσευχήθηκα πολύ για αυτόν. Την άλλη χρονιά ξαναήρθε, και όταν πήγα να του αναφέρω κάτι για τον Θεό μου είπε: «Μη μου λες τέτοια. Τώρα είμαι πιστός Χριστιανός.» Δόξα Σοι Κύριε! Μερικοί μας λένε το γεγονός της ζωής τους που τους έκανε να πιστέψουν.

34.Είναι εμπειρία ζωής κανείς να σας επισκεφθεί; Γιατί κάποιος να έρθει και τι θα πάρει μαζί του φεύγοντας;

Δεν είμαι τόσο υπέρ της απόψεως αυτής. Σημασία έχει να έχεις καλή προαίρεση και θέληση να βρείς την αλήθεια, όσο πικρή κι αν είναι. Τότε μπορείς να ωφεληθείς ακόμα και από έναν «κακό» άνθρωπο, ή από ένα παιδί ας πούμε. Αν κάποιος θέλει να έρθει για πρώτη φορά, νομίζω ότι περισσότερο οφείλεται στην περιέργεια, να δεί μια κοινότητα με ιστορική συνέχεια 1000 και πλέον χρόνων, αρχαία κτίρια Βυζαντινής κληρονομιάς και τέχνης. Οι άλλοι που έρχονται και ξαναέρχονται είναι «δικοί μας», ξέρουν τι κάνουν και γιατί. Τα κέρδη που αποκομίζουν τα γνωρίζουν οι ίδιοι. Αλλά επαναλαμβάνω, είναι η προαίρεσή τους. Όπως η μέλισσα μπορεί να συλλέξει γύρη και από τα αγκάθια. Γιατί και εδώ δεν είναι όλοι άνθη. Είμαστε και αγκάθια…

35.Έχει κατηγορηθεί η εκκλησία ότι έχει τεράστια περιουσία και δεν προσφέρει στους ανθρώπους που έχουν ανάγκη, κρατά τα «υλικά πλούτη» της για εκείνη. Λένε ότι τα συσσίτια και η φιλανθρωπία με την έννοια αυτή δεν βοηθά πραγματικά τον άνθρωπο που βρίσκεται σε ανάγκη και πολλοί ιερείς συμφωνούν με αυτό. Ποιά είναι η άποψή σας. Ποιός θα πρέπει να είναι ο πραγματικός ρόλος της Εκκλησίας και των ιερέων. Θα πρέπει κάτι να αλλάξει δεδομένων και των συνθηκών;

Σίγουρα η εκκλησία έχει μεγάλη περιουσία. Εξάλλου είναι ένας θεσμός 2.000 ετών. Το ζήτημα όμως είναι να προσέχουμε από που παίρνουμε τις πληροφορίες μας, και τι σκοπό εξυπηρετούν αυτοί που τις μεταδίδουν. Είναι πολύ λεπτό ζήτημα. Δεν θα προσπαθήσω να δικαιολογήσω τις υπερβολές των ταγών της εκκλησίας. Είμαι εναντίον τους. Απλά θα πω ότι όσο πέφτει το πνευματικό επίπεδό των ανθρώπων γενικά, και γινόμαστε περισσότερο υλιστές, όπως σήμερα, τόσο θα πέφτει και το γενικό επίπεδό των ταγών, ακριβώς γιατί βγαίνουν και αυτοί μέσα από αυτήν την κοινωνία. Ας εξετάσουμε την υπόθεση «Βατοπέδι». Οι τηλεοράσεις είχαν στρατευθεί για να ρίξουν την κυβέρνηση Καραμανλή, λόγω της φιλορωσσικής πολιτικής.

Έτσι διετάχθησαν όλοι να κατηγορούν Εφραίμ, Βατοπέδι, Εκκλησία. Αποτέλεσμα; Ο Εφραίμ στη φυλακή, ενώ άλλοι πολιτικοί να μένουν ελεύθεροι, άνθρωποι με πολύ μεγάλη διαφθορά. Πρέπει να μάθουμε να σκεφτόμεθα μόνοι μας, να μην περιμένουμε από τα ΜΜΕ να μας λένε τι να σκεφτούμε. Ας αναλογιστούμε τι είναι η Ι.Μ. Βατοπεδίου, πόσα στόματα έχει να θρέψει, τι έργα έχει να επιτελέσει και βλέπουμε. Το θέμα δεν είναι να αλλάξει η Εκκλησία και να δίνει μια σούπα παραπάνω στον κόσμο. Με ελεημοσύνες θα ζεί το κράτος; Το θέμα είναι να αλλάξουμε εμείς, όλοι οι άνθρωποι και να φτιάξουμε επιτέλους αυτόν τον τόπο. 

Να εκμεταλλευτούμε το υπέδαφός μας, τον ήλιο, να γίνουμε κάποια στιγμή Κράτος. Καί μάλλον πρέπει να ξεκινήσομε από την εγκατάσταση μιάς σωστής Κυβέρνησης. Σε αυτόν τον τομέα μπορεί να βοηθήσει η Εκκλησία, μέσω της ενοποίησης του λαού, υπό την ιδιότητα του Έλληνα-Χριστιανού, για να μην αναλωνώμεθα σε άσκοπες εμφύλιες διενέξεις και διαχωρισμούς. Ο πρώην Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος ήτο ικανός ηγέτης, και κατάφερε να ενοποιήση αρκετά τους Έλληνες, έφερε τη νεολαία στην Εκκλησία. Ίσως να ενοχλούσε κάποιους…

36.Τι σημαίνει φιλανθρωπία; Πολλές φορές κάνοντας φιλανθρωπία αναγκάζουμε τον συνάνθρωπό μας που βρίσκεται στην ανάγκη να χάνει λίγο από την αξιοπρέπειά του. Φιλανθρωπία ή ίση αντιμετώπιση του ανθρώπου προς τον άνθρωπο;

Η φιλανθρωπία υπό το ευαγγελικό πρίσμα είναι «(Ματθ.6:3)σού δε ποιούντος ελεημοσύνην μη γνώτω η αριστερά σου τι ποιεί η δεξιά σου». Όχι μόνο δεν πρέπει να χάνει την αξιοπρέπειά του ο αναξιοπαθών, αλλά αν γίνεται να μην γνωρίσει καν από ποιόν ηυεργετήθη. Παράδειγμα ο Άγιος Νικόλαος Μύρων Λυκίας πήγαινε κρυφά τη νύχτα και πέταγε ένα πουγκί με νομίσματα σε κάποιον που είχε ανάγκη και έφευγε κρυφά. Την 3η φορά τον επίασε ο ευεργετούμενος!

Εξάλλου φιλανθρωπία δεν είναι μόνο το να δίνουμε κάτι υλικό. Είναι και η αφιέρωση του πολυτίμου χρόνου μας σε κάποιον που έχει ανάγκη. Είναι και ένας καλός λόγος που στηρίζει έναν σε δύσκολη θέση. Κυρίως είναι ο σωματικός κόπος προς ανακούφιση ενός ασθενούς, ενός φυλακισμένου κλπ. Είναι ένα χαμόγελο. Είναι η Αγάπη. Πάντα πρέπει να γίνεται κρυφά, γιατί αλλιώς εισβάλλει η οίηση και χάνεται η πνευματική ωφέλεια.

37.Έχουμε ακούσει πολλά περιστατικά διαφθοράς και στις εκκλησίες με ιερείς-μητροπολίτες που κλέβουν παγκάρια και δίσκους και χτίζουν βίλες, αλλά και σε μονές ότι συνευρίσκονται ερωτικά μεταξύ τους μοναχοί και μοναχές. Πως τα σχολιάζετε;

Μεταξύ των 12 μαθητών ένας ήτο καιροσκόπος, φιλάργυρος. Μεταξύ των 100 ή 200 επισκόπων να μην υπάρχουν 20,30,50, δεν ξέρω, καιροσκόποι; Δεν είναι απίθανο.Πολλοί βρίσκονται σε αυτές τις υψηλές θέσεις με άλλη «ατζέντα». Δεν θα πω περισσότερα, όμως υπάρχουν. Τώρα το θέμα της ερωτικής συνεύρεσης είναι προσωπικό τους. Ο Θεός θα τους κρίνει. 

Γιά την ιστορία όμως, τέτοια έκτροπα γίνονται μόνο όπου υπάρχουν «Μικτά» κοινόβια, δηλ. με μοναχούς και μοναχές, και το μόνο τέτοιο που γνωρίζω είναι στην Ιταλία, και ανήκει στην Φραγκολατινική εκκλησία. Όχι ότι δεν νικούνται κατά καιρούς μοναχοί/ες και «πέφτουν» σε σαρκικές πράξεις, αλλά όχι μέσα σε μοναστήρια. Οι άλλοι θα τους έδιωχναν αμέσως.

38.Ο κόσμος χάνει την εμπιστοσύνη του στους «θεσμούς» και πιστεύει «μόνος» του κλεισμένος σπίτι του. Επικοινωνεί με τον Θεό του, ο οποίος κρύβεται μέσα του βαθιά. Θα ήθελα τη γνώμη σας.

Νομίζω ότι είναι μια λύση ανάγκης. Κρύβει όμως και μια μορφή υπερηφανείας και κατακρίσεως. Πρέπει να κρίνω τον ιερέα; Εγώ είμαι καλύτερος; Αυτός κλέβει το παγκάρι, εγώ κλέβω το κράτος, για παράδειγμα. Δηλ. είμαστε αμείλικτοι κριτές μόνο για τους άλλους. Θα μπορούσε κανείς να συμμετέχει στους θεσμούς, χωρίς να μπαίνει πολύ βαθιά. Μόνο και μόνο για να μην χάνει επαφή. Κοινωνικότητα. Εξάλλου, αν δεν αναπαύεσαι σε μια εκκλησία, ψάξε να βρείς άλλη, πιο μακρυά, που να σού αρέσει. Βρες έναν ιερέα πολύ αυστηρό, αν αντέχεις τη συμβουλή του. Δεν γίνεται να τα έχουμε όλα… 

Ο ένας είναι «καλός», αλλά κλέβει παγκάρια, ο άλλος είναι «κακός», όλο μη και μη, αλλά άμεμπτος. Διαλέξατε. Το να πιστεύεις μόνος σου, είναι καταστροφικό ακόμη και για έναν προχωρημένον μοναχό. Είναι ένδειξη αλαζονίας! Ο αρχάριος χρειάζεται «σκουντήματα» από τους γύρω αδελφούς, αν κάπου ξεκλίνει. Έχουμε παράδειγμα εδώ μοναχού προ 50-60 ετών, ο οποίος κατήντησε να διαβάζει σολωμονική! (Παρ.11:14) «οις μη υπάρχει κυβέρνησις πίπτουσιν ώσπερ φύλλα σωτηρία δε υπάρχει εν πολλή βουλή.»

39.Έχουμε ακούσει, επίσης, πολλά περιστατικά που σας επισκέπτονται άνθρωποι γιατί περιμένουν να τους γίνει κάποιο θαύμα. Πιστεύετε στα θαύματα; Γίνονται; Καί αν ναί, με τι τρόπο κανείς μπορεί να καταφέρει ένα θαύμα στη ζωή του…;

Ότι ο τάδε αδελφός θεραπεύει με τον λόγο του. Καί η απάντηση ήταν «Δεν με νοιάζει αυτό. Με νοιάζει να μπορείς να βλέπεις τις αμαρτίες σου και να τις διορθώνεις.» Πιστεύω στην πίστη. Πιστεύω ότι η πίστη έχει μεγάλη δύναμη. Με αυτή την έννοια, ναί, γίνονται θαύματα. Θεραπείες καρκίνου, τεκνοποιία στείρων ζευγών, έλλειψη νεκρικής ακαμψίας, κανδήλια κουνιούνται, διάφορα τέτοια εξωτερικά θαύματα γίνονται. Καί τα λέω εξωτερικά, γιατί είναι εξετάσιμα από σκεπτικιστές. Γίνονται όμως και εσωτερικά θαύματα. Μέσα μας. Αυτά δεν μπορεί να τα εξετάσει κανείς σκεπτικιστής. Είναι προσωπικά, και φυλάσσονται ως θησαυρός. 

Δεν μοιράζονται. Δεν μπορεί ο άνθρωπος να κάνει θαύμα, δηλ. να παραβιάσει τους νόμους της φύσης. Ο Θεός κάνει το θαύμα διά μέσου ενός ανθρώπου, όχι πάντοτε αγίου. Κάποτε χρησιμοποίησε ένα γαιδούρι για να κάνει θαύμα, στον Βαρλαάμ! Ο Χριστός το έθεσε πολύ απλά: «(Ματθ. 21:21) αποκριθείς δε ο Ιησούς είπεν αυτοίς• αμήν λέγω υμίν, εάν έχητε πίστιν και μη διακριθήτε, ου μόνον το της συκής ποιήσετε, αλλά καν τω όρει τούτω είπητε, άρθητι και βλήθητι εις την θάλασσαν, γενήσεται». Πίστη μας λείπει.

40.Είναι δύσκολο κανείς πιστός να βρεί τον κατάλληλο πνευματικό; Πείτε μου με ποιά κριτήρια κανείς να επιλέξει τον κατάλληλο πνευματικό και τι προσφέρει στον πιστό η ύπαρξη ενός τέτοιου ανθρώπου στη ζωή του, διότι έχουμε ακούσει πολλές φορές οικογένειες να κατηγορούν πνευματικούς ότι παρέσυραν τα παιδιά τους σε στιγμιαίες αποφάσεις μονασμού. Φανταζόμαστε είναι δύσκολο να είναι κανείς ένας «καλός» πνευματικός.

Ναί είναι δύσκολο να βρείς τον κατάλληλο πνευματικό. Από την άλλη όμως είναι εύκολο να μην θέλεις να βρείς κατάλληλο πνευματικό, για να έχεις «ελευθερία». Βάζω εισαγωγικά γιατί είναι ψευδαίσθηση η ελευθερία από τον νόμο του Θεού, ο οποίος ουσιαστικά είναι προς όφελός μου. Η πραγματική ελευθερία είναι ελευθερία από τα πάθη. Το θέμα του μονασμού είναι μεταξύ του Θεού και του πιστού, κανενός άλλου. Δεν πρέπει οι πνευματικοί να «παρασύρουν» τον άνθρωπο να γίνει μοναχός. 

Αν όμως ένας πνευματικός διακρίνει τάση για ησυχασμό, ή μια ροπή προς ανώτερη πνευματικότητα, δεν το βλέπω τόσο κακό να πεί μια κουβέντα, αρκεί να λέει αλήθεια. Μην τάζει όνειρα και οράματα στον άνθρωπο και γίνει μοναχός και τα βρεί διαφορετικά από ότι άκουγε.Προσοχή. Βέβαια οι κοσμικές οικογένειες είναι φυσικό να κατηγορήσουν όποιον μπορούν, αν «χάσουν» όπως νομίζουν, το παιδί τους. Αφήστε και κανέναν να φύγει! Πως κάνετε έτσι για ένα 4‰!!! Θα γίνει πολύ καλύτερος άνθρωπος. Νομίζω ότι το παίρνουν και προσωπικά, ότι τους «έφτυσε» και έφυγε, αλλά δεν είναι έτσι.

41.«Όσο απομακρύνεσαι από τον κόσμο τόσο πλησιάζεις τον Θεό», είναι μια έκφραση που ακούσαμε από μοναχό. Σχολιάστέ το μας.

Είναι πολύ σωστή η φράση. Εδώ πάλι θα εφιστήσω την προσοχή στο «απομακρύνεσαι», το οποίο μπορεί να είναι «καρδιακό» και όχι τοπικό. Καί αντίστροφα. Μπορεί κάποιος να έφυγε για μοναχός και ο νούς του να γυρίζει συνέχεια στον κόσμο και στις υποθέσεις του, και να μην είναι καθόλου στον Θεό. Ποιό το όφελος; Εδώ πρέπει να εννοήσουμε τις περιττές φροντίδες του κόσμου, τον υπερκαταναλωτισμό, πολυτελή σπίτια και αυτοκίνητα, ρούχα της μόδας ακριβά και όλα τα συναφή. Αυτός είναι ο κόσμος. Δεν είναι κόσμος η χριστιανική οικογένεια, η κατ’ οίκον εκκλησία. Δεν είναι κόσμος ο πιστός χριστιανός. Είναι απλά ένοικος του κόσμου, προσωρινός, με τελικό προορισμό τη Βασιλεία των Ουρανών.

42.Μιλήστε μας για το φυσικό επακόλουθο που είναι ο θάνατος και για το γεγονός ότι άλλοι βασανίζονται μέχρι να «φύγουν» από τη ζωή, ενώ άλλοι όχι. Υπάρχει ερμηνεία στο γεγονός ότι υπάρχουν άνθρωποι που φεύγουν από τη ζωή πολύ νωρίς και άλλοι στα βαθιά τους γεράματα; Λένε ότι τους νέους ανθρώπους ο Θεός τους θέλει για αγγέλους δίπλα του.

Όσο προχωρά η επιστήμη τόσο κατανοούμε πόσο λίγα ξέρουμε, παρόλο που συνεχώς μαθαίνουμε. Γιά παράδειγμα η κβαντική φυσική έχει αποδείξει ότι ποτέ δεν θα μπορέσουμε να προβλέψουμε με ντετερμινιστικό τρόπο τη θέση ενός ατόμου. Είναι πέραν της ανθρώπινης κατανόησης ότι ένα άτομο περνάει ταυτόχρονα από 2 σωλήνες. Τελείωσε. Είμαστε πεπερασμένα όντα σε έναν άπειρο κόσμο-Δημιουργία του Απείρου Θεού. Πως να χωρέσει στον τρισδιάστατο και κολλημένο στον χρόνο μυαλό μας μία κατάσταση εκτός 3διάστατου χώρου και χρόνου; Αυτό είναι ο θάνατος: η απελευθέρωσή μας από τον χρόνο. Η ψυχή υπάρχει, υπάρχει απλά. 

Τώρα για την εδώ κατάσταση τα πράγματα είναι λίγο μπερδεμένα. Επειδή ο Θεός έχει δώσει απόλυτη ελευθερία επιλογής στους ανθρώπους, και δεν θέλει να παρεμβαίνει (εκτός εξαιρέσεων), τα κάνουμε…θάλασσα! Εμείς φταίμε για τους πολέμους, τις αρρώστιες, ακόμα και τον θάνατο, σύμφωνα με τη Βιβλική διδασκαλία. Παράδειγμα: Καπνίζει μια έγκυος γυναίκα, και το παιδί της βγαίνει άρρωστο. Τα βάζει με τον Θεό η κυρία. Ο Θεός σού είπε να καπνίζεις; Ο Θεός δεν σε εμπόδισε, σού έδωσε ελευθερία, δρέψε τους καρπούς που έσπειρες. Όσο για το πότε φεύγει ένας άνθρωπος δεν έχει σημασία γιατί τελικά χρόνος δεν υπάρχει! 

Ποιά η διαφορά μεταξύ 30 ετών και 120 σε σχέση με το άπειρο; Σημασία έχει σε ποιά κατάσταση έχεις καταφέρει να φτάσεις την ψυχή σου όσο είσαι εδώ, στην παλαίστρα αυτής της ζωής. Ας δώσω και ένα παράδειγμα. Ένας ενάρετος πεθαίνει με φοβερούς πόνους, και ένας αμαρτωλός έχει «καλό θάνατο». Άδικος ο Θεός; Καί αν θέλει να «καθαρίσει» μια μικρή βρωμιά του εναρέτου με τον τρόπο αυτό; Καί αν θέλει να ανταμείψει μία μικρή αρετή του αμαρτωλού; Ας κάνουμε εμείς ότι μπορούμε για να διατηρούμε το σώμα σε ισορροπία με το πνεύμα, υγιές δηλαδή, και ας αφήσουμε το πότε θα φύγουμε στον Θεό. 

Εξάλλου βλέπουμε ότι δεν υπάρχει σειρά. Άλλοι πρόσεχαν τη διατροφή τους υπερβολικά και πεθαίνουν νέοι, άλλοι κάνουν καταχρήσεις πολλές και πάνε πολλά χρόνια. Πολύ μπέρδεμα. Ας μην ασχολούμαστε με τις υποθέσεις του Θεού. Ο Θεός δεν χρειάζεται δίπλα του τίποτα. Ούτε αγγελάκια. Εξ΄ άλλου άλλη η φύση των αγγέλων και άλλη των ανθρώπων. Να μην τα συγχέουμε. Απλά ήρθε η ώρα τους, και μάλιστα η καλύτερη δυνατή από πνευματικής απόψεως, όχι σωματικής.

43.Οι άνθρωποι που φεύγουν από τη ζωή «παρακολουθούν» τους εν ζωή ανθρώπους ή ίσως και να προστατεύουν τα δικά τους πρόσωπα από τον ουρανό; Υπάρχει επικοινωνία μεταξύ των δύο κόσμων, νεκρών και ζωντανών; Ποιά είναι η άποψή σας;

Έχω ακούσει από 2 διαφορετικούς ανθρώπους ιστορίες ότι σώθηκαν από ατύχημα επειδή τελευταία στιγμή άκουσαν μέσα τους τη φωνή της μητέρας τους να τους προειδοποιεί. Ναί, πιστεύω ότι όσοι φεύγουν «έτοιμοι», δηλ. με ανεβασμένη πνευματική κατάσταση, έχουν την ικανότητα, κατόπιν αδείας του Θεού, να βοηθήσουν συγγενικά τους πρόσωπα.Η επικοινωνία νεκρών-ζωντανών είναι ισχυροτάτη παράδοση στην Εκκλησία, η οποία χωρίζεται σε Θριαμβεύουσα (όσοι έφυγαν) και Στρατευομένη. 

Γι’ αυτό γίνονται τα μνημόσυνα, ανάβουμε κεριά στη μνήμη τους ή δίνουμε ελεημοσύνες στη μνήμη των νεκρών. Θέλουμε να τους στείλουμε ένα δώρο. Η επικοινωνία νεκρών και ζωντανών έχει αποδειχθεί από πάμπολλες μεταθανάτιες εμπειρίες, ανθρώπων οι οποίοι έφυγαν και ξαναγύρισαν και διηγούνται τι έζησαν, ή μάλλον ότι μπορούν να εκφράσουν από αυτά που έζησαν.

44.Επικοινωνούν οι νεκροί με κάποιο τρόπο με όσους μένουν πίσω, για παράδειγμα να τους φανερώνονται με κάποιο τρόπο όπως μέσω των ονείρων τους;

Γενικά η εκκλησία είναι πολύ επιφυλακτική με τα όνειρα. Όχι ότι είναι αδύνατον να επικοινωνήσει κάποιος, άλλα είναι σπανιότατο. Συνήθως αυτό που γίνεται σε τέτοιες περιπτώσεις, όπως με τα μέντιουμ, είναι να επικοινωνούν με ακάθαρτα πνεύματα που υποκρίνονται ότι είναι το συγγενικό αποθανόν πρόσωπο. Θέλει πολλή προσοχή. Ας κοιτάξουμε να επικοινωνούμε με τον Θεό, και με λίγο υπομονή, όταν πάμε εκεί, θα επικοινωνήσουμε και με τα αγαπημένα μας πρόσωπα.

45.Υπάρχουν φύλακες άγγελοι και πως φανερώνονται στη ζωή των ανθρώπων;

Σύμφωνα με τη Χριστιανική διδασκαλία κάθε ένας που βαπτίζεται ορθοδόξως συνοδεύεται εφ’ όρου ζωής από έναν άγγελο, ένα αγαθό πνεύμα. Αλλά και οι λοιποί άνθρωποι έχουν βοήθεια από αγγέλους, όχι μόνο οι Χριστιανοί. Η προστασία τους είναι κυρίως πνευματική, ένας υπαινιγμός που έρχεται σε μας με μορφή φευγαλέας σκέψης, σε ένα κρίσιμο δίλημμα, μια εσωτερική φωνή-σκέψη, αλλά και σωματική μερικές φορές, όταν «τυχαίνει» να γλυτώσουμε παρά – τρίχα κάποιο ατύχημα για παράδειγμα.

46.Πως φαντάζεστε τη μεταθανάτια ζωή; Συναντιoύνται οι άνθρωποι που γνωρίζονται σε αυτή τη ζωή και έχουν κάποιους στενούς δεσμούς μεταξύ τους μετά στη μεταθανάτια ζωή; Καί, τέλος, πιστεύετε στις μετενσαρκώσεις και ότι συναντάμε τις ίδιες ψυχές με διαφορετική μορφή από διάσταση σε διάσταση από τη μία μετενσάρκωση στην άλλη για παράδειγμα;

Προσπαθώ να μην φαντάζομαι την άλλη ζωή, γιατί θα την αμαυρώσω αν τη μειώσω στον 3-διαστατο κόσμο όπου μόνο μπορώ να φανταστώ. Σκεφτείτε τον κ. Επίπεδο και πως αυτός ο 2-διαστατος κύριος αντιλαμβάνεται την παρουσία μου:3 δάκτυλά μου ακουμπούν το επίπεδό του. Δεν είμαι όμως οι 3 κύκλοι που βλέπει. Μπορώ πάντως να φανταστώ ανθρωπομορφικά ότι το σύμπαν μας είναι ένα μικρό κουτί στα χέρια Τού Θεού, και ότι αυτά που νομίζουμε εμείς φυσικούς νόμους, έχουν και ένα βαθύτερο επίπεδο λειτουργίας, όπου παρεμβαίνουν οι «άλλοι», δηλ. άγγελοι, δαίμονες, ψυχές κλπ. 

Πιστεύω ότι αν καλλιεργήσουμε τον πνευματικό μας κόσμο και γίνουμε έτοιμοι, θα συναντιόμαστε όχι μόνο με ανθρώπους που γνωρίσαμε ή και δεν γνωρίσαμε, αλλά και με πανέμορφα όντα τελείως διαφορετικής φύσεως από εμάς. Κατά τους διδασκάλους της εκκλησίας έχουν και ονόματα: Άγγελοι, Αρχάγγελοι, Αρχές, Εξουσίες, Θρόνοι, Κυριότητες, Δυνάμεις, Χερουβίμ, και Σεραφείμ. Κάτι θα έχουμε να κάνουμε πάντως, δεν νομίζω να βαρεθούμε ποτέ! Μόνο με τον Πλάτωνα να συζητώ, θα περάσουν 500 χρόνια! 

Αλίμονο αν δεν είμαστε έτοιμοι όμως όταν πεθάνουμε… Δεν έχω καμμία πληροφορία που να υποστηρίζει τη μετενσάρκωση. Γιά το μόνο που είμαι βέβαιος είναι ότι έχουμε αθάνατη ψυχή. Δεν γνωρίζω τίποτα για άλλες διαστάσεις. Μόνο εικασίες, όπως τη θεωρία των υπερχοδρών.

47.Τελικά η ψυχή του ανθρώπου δεν πεθαίνει ποτέ; Ταξιδεύει στο άπειρο; Μετεξελίσσεται;

Ναί, σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας η κεκαθαρμένη ψυχή εξελίσσεται συνεχώς στην κατανόηση του Απείρου Θεού, χωρίς ποτέ φυσικά να φτάσει στην πλήρη κατανόηση της Ουσίας Του. Το ταξίδι απαιτεί και χώρο. Εκεί δεν ξέρουμε αν θα έχουμε διαστάσεις. Ο Πλάτων έχει κάνει μία ενδιαφέρουσα «απόδειξη» για την αθανασία της ψυχής, νομίζω στην Πολιτεία. Δεν αποδεικνύει την ύπαρξη, αλλά την αθανασία της, δεδομένου του αεικινήτου. Δείχνει ότι δεν γνωρίζουμε να υπάρχει «ιός» κατάλληλος να φθείρει και να σκοτώσει την ψυχή, όπως η σκουριά του χαλκού, ή το γήρας του σώματος. Ευχάριστη ανάγνωση, αν μη τι άλλο.

48.Τα ζώα δεν έχουν ψυχές; Γιατί θα πρέπει να σκοτώνουμε πολλά από αυτά για χάριν της επιβίωσης του ανθρώπινου είδους; Εδώ και πάλι φύση με θρησκεία δεν έρχονται σε αντίθεση;

Δεν γνωρίζω καμμία απόδειξη υπάρξεως ψυχής στα ζώα. (Πως να μας το πούνε πάλι;) Η ψυχή τους είναι το αίμα τους λέει η Γραφή, και πρέπει να επιστρέφει στη γη. Άρα όχι στον ουρανό, άρα όχι αθάνατη. Τα ζώα δεν τα σκοτώνουμε χάριν της επιβίωσης, αλλά χάριν της λαιμαργίας μας. Μιά χαρά θα επιβιώναμε και χωρίς να τρώγαμε κρέας, και μάλιστα πιο υγιεινά! Φύση και θρησκεία δεν έρχονται σε αντίθεση. Ακόμη και η δαρβίνειος θεωρία, (την οποία δεν δέχομαι) μας επιτρέπει να τρώμε τα ζώα, γιατί είμαστε υποτίθεται οι πιο εξελιγμένοι, και είναι τελείως φυσικό το ισχυρό να τρώει το ασθενές. Από την πλευρά της θρησκείας τώρα, πρέπει να ξέρουμε ότι ο άνθρωπος καταρχήν επλάσθη χορτοφάγος. 

Ο Θεός δίνει εντολή στον Αδάμ να τρώγει μόνο χόρτα και σπόρους. Μόνο μετά τον Μεγάλο Κατακλυσμό του Νώε, του λέγει ότι τώρα (σ’ αυτό το χάλι που καταντήσατε την ωραία γη που είχα φτιάξει) μπορείτε να τρώτε και κρέας. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι πρέπει να τρώμε μόνο κρέας, όπως έχει καταντήσει ο σημερινός άνθρωπος! Παντού χρειάζεται διάκριση. Πού θα βρεθούν τόσα κρέατα, αν όχι μέσω της εξαθλίωσης της ζωής των ζώων, στις μονάδες παραγωγής;

49.Μιλήστε μου για το μέλλον. Τι μπορεί να περιμένει η ανθρωπότητα από δω και πέρα, και ειδικότερα η Ελλάδα και οι Έλληνες; Έχουμε ανάγκη από ανθρώπους σαν και εσάς να μας μιλάνε και να τους ακούμε με μεγάλη προσοχή.

Η εποχή των λόγων έχει παρέλθη. Όχι εγώ ο μηδαμινός, αλλά ούτε άνθρωποι αξιόλογοι δεν μπορούν πλέον να πούνε κάτι που να βοηθήσει τον κόσμο. Γιατί η ανθρωπότητα έχει αλλάξει πολύ. Η διείσδυση της τεχνολογίας στο μυαλό του ανθρώπου έχει κάνει τέτοια ζημιά που δεν ακούει κανείς. Λόγω του τεραστίου όγκου της πληροφορίας που διαχέεται όλοι νομίζουμε ότι τα ξέρουμε όλα. Το μόνο που απομένει να κάνουμε είναι ΕΡΓΑ. Ο Χριστός είπε: «(Ματθ. 5:16) ούτω λαμψάτω το φως υμών έμπροσθέν των ανθρώπων, όπως ίδωσιν υμών τα καλά έργα και δοξάσωσι τον Πατέρα υμών τον εν τοις ουρανοίς.» 

Δεν είπε «όπως ακούσωσιν υμών τα καλά λόγια». Νομίζω ότι ο καθένας μας οφείλει να βελτιώσει τον εαυτό του, και τότε το παράδειγμά του θα λάμψει και στους γύρω του. Τότε μπορεί να έρθει και κάποιος και να του πεί: «Αδελφέ, πως το κατάφερες αυτό;» Μόνο τότε μπορείς να πείς κάτι. Αλλιώς χάνεις τα λόγια σου. Η κατάσταση στην Ελλάδα σήμερα δεν είναι κάτι που έγινε τώρα και κατά λάθος. Είναι απλά το σημείο καμπής στο οποίο ξύπνησαν αρκετοί και είπαν: «Α, εκεί μας οδηγούσαν τόσα χρόνια;» Δυστυχώς όμως όχι όλοι.Πολλοί συνεχίζουν τον υπό μανδραγόρα ύπνο τους: τηλεόραση, ποδόσφαιρο, με μία λέξη ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ, δηλ. σκορπισμός του νού. 

Όσο έχουν ένα κομμάτι ψωμί, έναν καναπέ και μια οθόνη, δεν αντιδρούν. Αν τους τα πάρουν, ξυπνούν για να διεκδικήσουν, όχι την ελευθερία τους, αλλά το αντικείμενο που τους διατηρεί στην ύπνωσή τους, στον κόσμο τους. Οι παγκόσμιοι επί-κυρίαρχοι δεν κοιμούνται όμως. Αυτοί πλάθουν τις συνειδήσεις των ανθρώπων που τους ακούνε. Έχουν μια ατζέντα για όλον τον κόσμο. Εκατοντάδες χρόνια τώρα. Η ατζέντα για την Ελλάδα ξεκινά το 1821, ίσως και παλαιότερα. Όσο θα τους αφήνουμε αυτοί θα προχωρούν. Σκοπός τους είναι η τελεία σκλαβιά: η σκλαβιά του Νού. 

Όποιος αποφασίσει να ελευθερωθεί πλήρως, δηλ. να ελευθερωθεί από τα πάθη του, και με το παράδειγμά του να ξυπνήσει-ελευθερώσει και άλλους, δεν τους φοβάται.Το πολύ-πολύ να τον βοηθήσουν να μεταβεί εκεί που επιθυμεί: στην αιωνιότητα. Αν όμως γίνουν πολλοί οι ελεύθεροι, φτάσουν την critical mass, όπως λένε, τότε δεν θα μπορέσουν να μας κάνουν τίποτα. Γιατί είναι λίγοι και είμαστε πολλοί.

 


ΚΑΛΑ ΣΤΗΜΕΝΗ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟ GREXIT

 

«Διασκεδαστικές» χαρακτηρίζει ο αρθρογράφος της εφημερίδας Financial Times Τζον Ντίζαρντ τις πολιτικές δηλώσεις του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ ουσιαστικά εκτιμά ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως «παράδειγμα προς αποφυγήν» με εικόνες από ουρές στις τράπεζες. Ωστόσο, προειδοποιεί ότι το ελληνικό πρόβλημα θα μπορούσε να αποσπάσει την προσοχή από μεγαλύτερα προβλήματα του ενιαίου νομίσματος, όπως η Ιταλία και η Γαλλία.

Αντιθέτως, σημειώνει ο Ντιζάρντ, ένα ενδεχόμενο Grexit που θα ξεκινούσε από κεφαλαιακούς ελέγχους, όρια στις αναλήψεις καταθέσεων και μεταφοράς χρημάτων εκτός Ελλάδος, ίσως οδηγούσε σε νέα πίεση των σπρεντ στα ομόλογα περιφερειακών κρατών της ευρωζώνης, όπως επίσης και στα τραπεζικά κόστη χρηματοδότησης.

«Τα συστημικά κόμματα σε Πορτογαλία, Ισπανία και Ιταλία θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τις εικόνες από διαδηλώσεις, ουρές στις τράπεζες και συζητήσεις για υποτιμημένες αποταμιεύσεις για να αποκρούσουν τους λαϊκιστές αμφισβητίες τους. Αν δουν την Ελλάδα να τιμωρείται από τους Γερμανούς ψηφοφόρους, τότε ίσως και να συμφωνήσουν με την αγορά κρατικών ομολόγων στην οποία ελπίζει η ΕΚΤ», αναφέρουν οι Financial Times.

Μία ελληνική κρίση, τονίζει ο Ντίζαρντ, θα αποσπούσε την προσοχή από πολύ μεγαλύτερα προβλήματα, όπως η ανικανότητα της γαλλικής κυβέρνησης - ή ακόμη και της αντιπολίτευσής της- να παρουσιάσει ένα πραγματικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων, πόσο μάλλον να το επιβάλλει. Μία κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ή ακόμη και μία ασταθής κυβέρνηση χωρίς τον ΣΥΡΙΖΑ, θα αποσπούσε την προσοχή των αγορών από την αναπόφευκτη παγίδα χρέους της Ιταλίας.

Μάλιστα, ο Ντίζαρντ εκτιμά στο άρθρο του ότι η επερχόμενη ελληνική κρίση έχει «στηθεί» καλά, είτε από σύμπτωση είτε με σχεδιασμό και αναφέρεται στο πρωτογενές πλεόνασμα και τη μικρή εξάρτηση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος για τη ρευστότητά τους. Η εφημερίδα συμπεραίνει δηλαδή ότι η κρίση στην Ελλάδα δεν απειλεί την ευρωζώνη, ενώ θα μπορούσε να αποσπάσει την προσοχή από πολύ μεγαλύτερα προβλήματα. 

Στο άρθρο του, επίσης χαρακτηρίζει ως «διασκεδαστικές» τις πολιτικές δηλώσεις του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ εκτιμά ότι αυτό που δεν κατανοούν οι ηγέτες του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης και πολλοί ευρωσκεπτικιστές είναι πως μία αντιπαράθεση με μία εχθρική ελληνική κυβέρνηση θα είναι χρήσιμη για την ευρωκρατία και κάποιες από τις κυβερνήσεις της. «Μία θυελλώδης έξοδος από το ευρώ δεν αποτελεί συστημικό κίνδυνο για την επιβίωση της ευρωζώνης τώρα, όπως θα συνέβαινε το 2011 ή το 2011».

«Ετσι, παρά τους πρωτοσέλιδους τίτλους, η ελληνική κυβέρνηση και τα χρέη των τραπεζών της δεν αποτελούν συστημικό κίνδυνο για την ευρωζώνη, σε αντίθεση με εκείνα της Ιταλίας και της Ισπανίας. Αν ψάχνετε για κάποιον που θα είχε όφελος από την πυροδότηση μίας νέας ελληνικής κρίσης, μην τον αναζητάτε στην Wall Street ή το City του Λονδίνου. 

Ψάξτε τον καλύτερα στις Βρυξέλλες, τη Φρανκφούρτη ή άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες στις οποίες πρέπει να αντιμετωπιστεί μία απειλή λαϊκιστών», καταλήγει το άρθρο.


ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ


Ελλάδα:Μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου θα πρέπει να καταβάλουν οι εργοδότες στους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα το δώρο Χριστουγέννων. Βάσει νόμου το δώρο δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να καταβληθεί σε είδος, αλλά μόνο σε χρήμα. Θετικός να ψηφίσει Πρόεδρο της Δημοκρατίας και στις τρεις ψηφοφορίες, δήλωσε ο ανεξάρτητος βουλευτής Σπύρος Λυκούδης, ο οποίος μίλησε την Κυριακή σε πανελλαδική σύσκεψη της Κίνησης των Μεταρρυθμιστών, επισημαίνοντας τους κινδύνους για τη χώρα από τυχόν αδυναμία εκλογής Προέδρου.

Ειδικοί εμπειρογνώμονες θα ερευνήσουν τις συνθήκες κάτω από τις όποιες έγινε η φονική καραμπόλα στο Σχηματάρι, που στοίχισε τη ζωή σε μία νεαρή γυναίκα, ενώ προκάλεσε τον τραυματισμό επτά ανθρώπων. Το πόρισμα αναμένεται να εκδοθεί άμεσα προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες. Στη Λάρισα θα τελεστεί στις 12 το μεσημέρι η κηδεία της άτυχης 28χρονης. Το Δεύτερο Πρόγραμμα της κρατικής ραδιοφωνίας από το πρωί της Δευτέρας, 15 Δεκεμβρίου θα εκπέμψει ξανά. Από τις συνήθης συχνότητες 103,7 και 102,9 στα FM στην Αττική και στους 90FM στη Θεσσαλονίκη, από τις κατά τόπου συχνότητες σε όλη την Ελλάδα. Ακυρώνονται όλες οι προγραμματισμένες για σήμερα, Δευτέρα, πτήσεις της Aegean από και προς τις Βρυξέλλες, λόγω της 24ωρης απεργίας των συνδικάτων στο Βέλγιο. 

Κόσμος: Η Γερμανίδα καγκελάριος Άγγελα Μέρκελ και ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ κάλεσαν την Κυριακή τον πρόεδρο της Ουκρανίας Πέτρο Ποροσένκο να προωθήσει τις μεταρρυθμίσεις για να διευκολυνθεί η οικονομική ανάκαμψη και η πρόσβαση της χώρας του στην εξωτερική βοήθεια. Συναγερμός στο Σίδνεϊ, καθώς ένοπλος κρατά ομήρους σε καφετέρια: Το κτίριο είναι περικυκλωμένο, η αστυνομία βρίσκεται σε επικοινωνία με τον ένοπλο αλλά προς το παρόν δεν υπάρχουν πληροφορίες για το κίνητρό του. Όμηροι εξαναγκάστηκαν να κρατήσουν μαύρη σημαία με αραβικά στα τζάμια της καφετέριας, ενισχύοντας τους φόβους πως ίσως πρόκειται για τρομοκρατική ενέργεια με «ισλαμιστικό άρωμα». Τηλεοπτικά κανάλια μετέδωσαν νωρίτερα ότι το παγκοσμίου φήμης κτήριο της Όπερας του Σίδνεϊ έχει εκκενωθεί καθώς εντοπίστηκε ύποπτο πακέτο. 

Γενική απεργία εναντίον των μέτρων λιτότητας που αποφασίσθηκαν από τη δεξιά κυβέρνηση παραλύει σήμερα το Βέλγιο, από το αεροδρόμιο των Βρυξελλών, όπου κανένα αεροπλάνο δεν πρόκειται να απογειωθεί ή να προσγειωθεί, μέχρι τα νοσοκομεία, τα οποία εξυπηρετούν μόνο τα επείγοντα περιστατικά. Η κινητοποίηση στρέφεται κατά πακέτου λιτότητας 11 δισ. ευρώ που έχει παρουσιάσει η νέα κυβέρνηση του πρωθυπουργού Σαρλ Μισέλ. Ο πρώην αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Ντικ Τσένι υπεραμύνθηκε του προγράμματος βασανιστηρίων που εφάρμοσε η CIA εναντίον υπόπτων μελών της Αλ Κάιντα στις αρχές της δεκαετίας του 2000, εξαίροντας το έργο των στελεχών της υπηρεσίας που διεξήγαγαν τις ανακρίσεις. 

Σε ασυνήθιστα σκληρό τόνο η Ευρωπαϊκή Ένωση εγκαλεί την Τουρκία για το «πογκρόμ» κατά μέσων ενημέρωσης που συνδέονται με το δίκτυο του Φετουλάχ Γκιουλέν, τονίζοντας ότι οι έφοδοι της αστυνομίας και οι συλλήψεις δημοσιογράφων «συγκρούονται» με τις ευρωπαϊκές αξίες και αντιβαίνουν στη θεμελιώδη αρχή της ελευθερίας του Τύπου.

Οικονομία: Μπορεί οι επικυρωμένες αιτήσεις για την υπαγωγή στη ρύθμιση των 100 δόσεων να ξεπερνούν τις 75.000, αλλά τα προβλήματα  για τους φορολογουμένους δεν έχουν τελειωμό. Χιλιάδες φορολογούμενοι για τους οποίους είχαν κινηθεί μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, αλλά ρύθμισαν τα ληξιπρόθεσμα χρέη τους διαπίστωσαν πως κατασχέσεις και πλειστηριασμοί δεν «πάγωσαν» με αποτέλεσμα να βρίσκονται στον «αέρα». Την άποψη πως το ΔΝΤ δεν έπρεπε να δανείσει μια χώρα όπως η Ελλάδα που είναι μέρος της Νομισματικής Ένωσης και ειδικά της Ευρωζώνης εξέφρασε η πρώην υποδιευθύντρια του Ευρωπαϊκού Τομέα του ΔΝΤ (199-2007), Σούζαν Σάντλερ. «Η ΕΕ έπρεπε να λύσει μόνη το πρόβλημά της. Όταν η πολιτεία της Αλαμπάμα έχει οικονομικό πρόβλημα δεν πάει στο ΔΝΤ, πάει στην Ουάσιγκτον» εξήγησε.

Αθλητισμός: Νέα βαθμολογική απώλεια για τη Γιουβέντους, που έμεινε στο 1-1 με τη Σαμπντόρια και έτσι η Ρόμα που επικράτησε με 1-0 στην έδρα της Τζένοα, πλησίασε τους Μπιανκονέρι στον έναν βαθμό. Μεγάλη επιτυχία και για την Ελλάς Βερόνα, που στο "Φρίουλι" ανέτρεψε την κατάσταση και με γκολ του Λάζαρου Χριστοδουλόπουλου απέναντι στον Ορέστη Καρνέζη πήρε τη νίκη απέναντι στην Ουντινέζε. Μεγάλη νίκη της Μίλαν επί της Νάπολι με 2-0 στο ντέρμπι της αγωνιστικής. «Τεσσάρα» της Φιορεντίνα στην Τσεζένα που παραμένει σε θέση... υποβιβασμού, ενώ οι Βιόλα ανέβηκαν στην 7η θέση. Την ήττα με 1-0 από τη Βιγιαρεάλ γνώρισε η Ατλέτικο Μαδρίτης στο «Βιθέντε Καλντερόν», χάρη σε τέρμα του Ντάριο Βιέτο στο 84΄' στο πλαίσιο της 15ης αγωνιστικής της Primera Division. 

Με γκολ στο 90ό λεπτό από τον Κρίστιαν Στουάνι, ο οποίος είχε αντικαταστήσει τον σκόρερ του πρώτου τέρματος, Φελίπε Καϊσέδο, η Εσπανιόλ πήρε τη νίκη στο "Κορνεγιά-Ελ Πρατ" απέναντι στη Γρανάδα με 2-1. Στο 0-0 κόλλησαν Σεβίλη και Ειμπάρ.Χωρις να συναντήσει προβλήματα, ο Παναθηναϊκός επικράτησε 4-0 του Πανθρακικού στο γήπεδο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας και συνεχίζει την καταδίωξη του ΠΑΟΚ και του Ολυμπιακού, μετά τη 14η αγωνιστική της Σούπερ Λίγκας. Τα γκολ για τους "πράσινους" που έχουν 5 νίκες και 1 ισοπαλία στους 6 τελευταίους αγώνες τους, πέτυχαν οι Καρέλης (1΄), Πέτριτς (51΄), Ζέκα (79΄) και Μπεργκ (90+1΄).

 ΓΕΓΟΝΟΤΑ (15 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ) 
1828:O Κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας, με θέσπισμα, συνιστά τα πρώτα δικαστήρια στην Ελλάδα
1922:Tο έκτακτο στρατοδικείο που δικάζει τους πρωταιτίους της μικρασιατικής καταστροφής, εκδίδει την ετυμηγορία του στις 6:30 το πρωί. Στις 11:30 π.μ. οι 6 εκτελούνται. Πρόκειται για τους Δημήτριο Γούναρη (59 ετών, πρώην πρωθυπουργός), Πέτρο Πρωτοπαπαδάκη (68 ετών, πρώην πρωθυπουργός), Νικόλαο Στράτο (50 ετών, πρώην πρωθυπουργός), Νικόλαο Θεοτόκη (44 ετών, Υπουργός Στρατιωτικών στην κυβέρνηση Πρωτοπαπαδάκη), Γεώργιο Μπαλτατζή (56 ετών, Υπουργός Εξωτερικών στις κυβερνήσεις Γούναρη και Πρωτοπαπαδάκη) και Γεώργιο Χατζανέστη (59 ετών, Αρχιστράτηγος Μικράς Ασίας και Θράκης)
1951:Σε θάνατο καταδικάζεται ο Νίκος Μπελογιάννης, για απόπειρα ανασυγκρότησης του ΚΚΕ 
1961:O Μάνος Κατράκης τιμάται με το πρώτο βραβείο των κριτικών του Αγίου Φραγκίσκου, για το ρόλο του Κρέοντα στην Αντιγόνη.