08 Νοεμβρίου, 2014

Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΤΕΘΕΙΜΕΝΗ ΝΑ ΟΞΥΝΕΙ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΑΚΟΜΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

 

Ο διευθυντής Ερευνών του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων εξηγεί τις επιδιώξεις της Τουρκίας, ποιος είναι απώτερος σκοπός στη σύγκρουση για την κυπριακή ΑΟΖ, καθώς και τη στάση της ελληνικής πλευράς. Την ώρα που το τουρκικό σεισμογραφικό σκάφος Barbaros κάνει “βόλτες” στην περιοχή της κυπριακής ΑΟΖ και μια τουρκική κορβέτα παραβιάζει για ακόμα μια φορά τα Ελληνικά Χωρικά Ύδατα, καθίσταται ολοένα και πιο σαφές ότι η Τουρκία επιλέγει το δρόμο της όξυνσης των Ελληνοτουρκικών σχέσεων και στήνει σκηνικό έντασης στην ανατολική Μεσόγειο.

Γιατί αψηφούν οι Τούρκοι τη διεθνή νομοθεσία;
Τι επιδιώκουν και σε τι προσβλέπουν;

“Η Τουρκία θέλει να εγγράψει "υποθήκες" σε σχέση με τα δικά της συμφέροντα και τα συμφέροντα των Τουρκοκύπριων στην περιοχή”, εξηγεί ο διευθυντής Ερευνών του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων, Κωνσταντίνος Φίλης. “Aυτή την περίοδο υπάρχει ένας οργασμός διεργασιών. Έχουμε συμμαχίες μεταξύ των κρατών της περιοχής και συμφωνίες γύρω από την ενέργεια, από τις οποίες απέχει η Τουρκία. Γι αυτό προσπαθεί να επανακάμψει με τον μοναδικό τρόπο που θεωρεί ότι είναι αποτελεσματικός, δηλαδή μέσω της ισχύος”, προσθέτει.

Ο κ. Φίλης εκτιμά ότι το μήνυμα που θέλει να στείλει προς πάσα κατεύθυνση η Άγκυρα, τη δεδομένη χρονική στιγμή που υπάρχει μία αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή, είναι ότι “σε περίπτωση που τα συμφέροντά της δεν ληφθούν υπόψη, είναι διατεθειμένη να οξύνει περαιτέρω την κατάσταση και να δημιουργήσει ακόμα περισσότερα προβλήματα. Η Τουρκία θέλει, μέσω της απειλής και με μια δαμόκλειο σπάθη να επικρέμαται πάνω από την περιοχή, να δηλώσει ότι δεν μπορεί καμία διαδικασία να προχωρήσει χωρίς τη συναίνεση ή τη συμμετοχή της”.

Αυτό σύμφωνα με τον κ. Φίλη έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. “Οι περιφερειακοί τουλάχιστον παίχτες, όταν βλέπουν αυτή την προκλητικότητα από πλευράς της Άγκυρας, περισσότερο συσπειρώνονται. Δεν καταφέρνει η Τουρκία με αυτή την τακτική να δημιουργήσει διαλυτικές τάσεις στις εν εξελίξει συνέργειες”.

Το παράδειγμα της Κυπριακής ΑΟΖ.

“Η Τουρκία αυτή τη στιγμή αμφισβητεί τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας επί της ΑΟΖ. Επικαλείται την αδειοδότηση του ψευδοκράτους για να κάνει έρευνες στην κυπριακή ΑΟΖ. Αυτό είναι ένα βαθύ οξύμωρο ως προς το πώς αντιλαμβάνεται τη διεθνή νομοθεσία και τη νομιμότητα.

Από τη μια λέει ότι δεν αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία στο σύνολό της αλλά αναγνωρίζει μόνο το τουρκοκυπριακό κομμάτι, όταν όλες οι χώρες του κόσμου αναγνωρίζουν την Κύπρο ως οντότητα κρατική. Από την άλλη επικαλείται αδειοδότηση από ένα μόρφωμα, το οποίο δεν έχει καμιά κρατική υπόσταση, άρα δεν μπορεί να δίνει αδειοδοτήσεις.

Η Τουρκία, με βάση τη διεθνή νομοθεσία, δεν έχει κανένα απολύτως δικαίωμα επί της κυπριακής ΑΟΖ, διότι η τουρκοκυπριακή πλευρά είναι ένα ψευδοκράτος. Μόνο οι έχοντες κρατική υπόσταση μπορούν να δίνουν άδειες για το τι συμβαίνει στην ΑΟΖ. Το ψευδοκράτος δεν έχει καμία κρατική υπόσταση και δεν αναγνωρίζεται από κανέναν στον κόσμο, πλην της Τουρκίας. Άρα εδώ έχουμε ένα οξύμωρο, που έχει να κάνει με την πλήρη περιφρόνηση του δικαίου και της νομιμότητας από την πλευρά της Τουρκίας.

Εκ των πραγμάτων, η Άγκυρα προσπαθεί να δημιουργήσει ένα δεδομένο. Ποιο είναι αυτό; Να αγοράσει μια πλατφόρμα και να επιχειρήσει να κάνει γεωτρήσεις για να εξορύξει μελλοντικά φυσικό αέριο και πετρέλαιο. Αν υποθέσουμε ότι θα το καταφέρει, με μεγάλο κόστος και δικά της χρήματα, διότι καμία εταιρία στο κόσμο δεν θα εμπλακεί σε ένα εγχείρημα που στερείται νομιμότητας, τότε αυτό θα αποτελεί ταφόπλακα για την οποιαδήποτε λύση του Κυπριακού.
 
Βάζοντας ταφόπλακα στη λύση του Κυπριακού καταφέρνει τη διχοτόμηση. Κατόπιν, η Τουρκία θα μπορεί να αξιοποιήσει τα όποια κοιτάσματα βρίσκονται στην τουρκοκυπριακή πλευρά, ενώ από την άλλη η ελληνοκυπριακή πλευρά θα μπορεί να αξιοποιήσει τα δικά της κοιτάσματα, τα οποία είναι εκεί και είναι και ώριμα.

Αυτό δεν συνιστά ορθολογική δράση από πλευράς των Τούρκων. Δεν θεωρώ ότι βασική τους επιδίωξη είναι να βάλουν μια πλατφόρμα και να κάνουν εξορύξεις. Η λελογισμένη επιδίωξη της Τουρκίας είναι να εκβιάσει καταστάσεις για να φέρει στο τραπέζι με τους δικούς της όρους την ελληνοκυπριακή πλευρά, τον αμερικανικό παράγοντα και τον διεθνή παράγοντα εν γένει.

Θέλουν να εκβιάσουν καταστάσεις και να δημιουργήσουν μια αίσθηση ότι είναι ικανοί για τα πάντα.

Θέλουν να κλιμακώσουν την κατάσταση, να την οξύνουν και να δημιουργήσουν συνθήκες αποσταθεροποίησης, που θα αποτρέπουν τις επενδύσεις στην περιοχή, ούτως ώστε ο διεθνής παράγοντας να σκεφτεί "υπάρχει αποσταθεροποίηση στη Μεσόγειο, πρέπει να σβήσω τη φωτιά". Έτσι πιστεύει η Τουρκία ότι θα φέρει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων την Κύπρο και τον διεθνή παράγοντα με τους δικούς της όρους. Αυτή είναι για μένα η λελογισμένη επιδίωξη της Τουρκίας”.

Ποιος είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος για την ελληνική πλευρά να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις;

“Ο καλύτερος τρόπος είναι να αφήνουμε την Τουρκιά να εκτίθεται, σε βαθμό που ενδεχομένως στο μέλλον θα είναι ανεπανόρθωτος, ως ένας αντιπαραγωγικός δρων στην περιοχή, σε μια περίοδο που η περιφέρεια έχει ανάγκη σταθεροποίησης και ειρήνης. Την ίδια ώρα, η Ελλάδα προχωρά σε όλες εκείνες τις διαδικασίες που βοηθούν στην οικονομική ανάκαμψη της περιοχής, με την προσέλκυση επενδύσεων και συνεργασίες τόσο με την Αίγυπτο όσο και με το Ισραήλ.

Από τη μία πλευρά λοιπόν έχουμε έναν παίκτη που είναι αντιπαραγωγικός και δυνάμει επικίνδυνος, με την έννοια ότι δυναμιτίζει το κλίμα με συνέπειες που θα είναι ανυπολόγιστες αν προκύψει κάποιο θερμό επεισόδιο. Από την άλλη έχουμε την Ελλάδα, μια χώρα αξιόπιστη που κινείται με υπευθυνότητα και αντίληψη συνεργατική, μια αντίληψη βελτίωσης των συνθηκών έντασης που επικρατούν και όχι περαιτέρω όξυνσης. Η Ελλάδα από αυτή την αντιπαραβολή με την Τουρκία έχει μόνο να ωφεληθεί¨.

Να δείξουμε αποφασιστικότητα:“Από την άλλη όμως είναι σημαντικό να δείξουμε και μια αποφασιστικότητα προς την τουρκική πλευρά, όχι τέτοια φύσεως βέβαια που θα μας φέρει κοντά σε θερμό επεισόδιο. Συνήθως την ένταση την επιδιώκει και την επιθυμεί αυτός που βρίσκεται στο περιθώριο. Δεν έχουμε κανένα λόγο εμείς, ως υπεύθυνη δύναμη σε μια ευρύτερη περιφέρεια που αυτή τη στιγμή φλέγεται, να παίξουμε το παιχνίδι της Τουρκίας. 

Βεβαίως, όπου απαιτείται στέλνουμε το μήνυμα στην Τουρκία ότι δεν πρόκειται να δεχθούμε τη δημιουργία τετελεσμένων, όπως αυτό που επιχειρεί να δημιουργήσει στην Κύπρο και πιθανότατα αύριο να επιχειρήσει και σε ελληνικά χωρικά ύδατα. Είναι πιθανό η Τουρκία, ανάλογα με το πως θα εξελιχθεί η κατάσταση στην κυπριακή ΑΟΖ, να θελήσει να εγγράψει 'υποθήκες' στα ελληνικά χωρικά ύδατα και στην ελληνική υφαλοκρηπίδα. Είναι πιθανό δηλαδή να δούμε κάποιες ενέργειές οι οποίες θα επεκταθούν στο Καστελόριζο.

Το Καστελόριζο είναι το μεγάλο αγκάθι στα πλευρά της Τουρκίας σε ό,τι αφορά την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και την πρόσβασή της στη Μεσόγειο γενικότερα.
Βεβαίως, σε μια τέτοια περίπτωση, η Ελλάδα θα πρέπει να αντιδράσει με έναν ακόμα πιο δυναμικό τρόπο, πάντα μέσα στα διπλωματικά πλαίσια, κι αν μπορεί να τρίξει τα δόντια της, να το κάνει. Σε κάθε περίπτωση, όμως, όχι παίζοντας το παιχνίδι της Τουρκίας, όχι ρίχνοντας νερό στο μύλο της Τουρκίας, η οποία επειδή βρίσκεται στο περιθώριο δεν έχει κάτι να χάσει από μια κρίση. 

Αντιθέτως, εμείς έχουμε να χάσουμε. Όπως, άλλωστε, μας έχει διδάξει η πρόσφατη ιστορία, σε περίπτωση θερμού επεισοδίου, ο διεθνής παράγοντας παρεμβαίνει μεν για να αποκλιμακώσει την κατάσταση, αλλά παρεμβαίνει με μια "πολιτική ίσων αποστάσεων" και εξισώνει το θύτη με το θύμα".


Ο διευθυντής Ερευνών του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων εξηγεί τις επιδιώξεις της Τουρκίας, ποιος είναι απώτερος σκοπός στη σύγκρουση για την κυπριακή ΑΟΖ, καθώς και τη στάση της ελληνικής πλευράς
Την ώρα που το τουρκικό σεισμογραφικό σκάφος Barbaros κάνει “βόλτες” στην περιοχή της κυπριακής ΑΟΖ και μια τουρκική κορβέτα παραβιάζει για ακόμα μια φορά τα Ελληνικά Χωρικά Ύδατα, καθίσταται ολοένα και πιο σαφές ότι η Τουρκία επιλέγει το δρόμο της όξυνσης των Ελληνοτουρκικών σχέσεων και στήνει σκηνικό έντασης στην ανατολική Μεσόγειο.

Γιατί αψηφούν οι Τούρκοι τη διεθνή νομοθεσία;
Τι επιδιώκουν και σε τι προσβλέπουν;


“Η Τουρκία θέλει να εγγράψει "υποθήκες" σε σχέση με τα δικά της συμφέροντα και τα συμφέροντα των Τουρκοκύπριων στην περιοχή”, εξηγεί ο διευθυντής Ερευνών του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων, Κωνσταντίνος Φίλης.
“Aυτή την περίοδο υπάρχει ένας οργασμός διεργασιών. Έχουμε συμμαχίες μεταξύ των κρατών της περιοχής και συμφωνίες γύρω από την ενέργεια, από τις οποίες απέχει η Τουρκία. Γι αυτό προσπαθεί να επανακάμψει με τον μοναδικό τρόπο που θεωρεί ότι είναι αποτελεσματικός, δηλαδή μέσω της ισχύος”, προσθέτει.

Ο κ. Φίλης εκτιμά ότι το μήνυμα που θέλει να στείλει προς πάσα κατεύθυνση η Άγκυρα, τη δεδομένη χρονική στιγμή που υπάρχει μία αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή, είναι ότι “σε περίπτωση που τα συμφέροντά της δεν ληφθούν υπόψη, είναι διατεθειμένη να οξύνει περαιτέρω την κατάσταση και να δημιουργήσει ακόμα περισσότερα προβλήματα. Η Τουρκία θέλει, μέσω της απειλής και με μια δαμόκλειο σπάθη να επικρέμαται πάνω από την περιοχή, να δηλώσει ότι δεν μπορεί καμία διαδικασία να προχωρήσει χωρίς τη συναίνεση ή τη συμμετοχή της”.

Αυτό σύμφωνα με τον κ. Φίλη έχει το αντίθετο αποτέλεσμα.

“Οι περιφερειακοί τουλάχιστον παίχτες, όταν βλέπουν αυτή την προκλητικότητα από πλευράς της Άγκυρας, περισσότερο συσπειρώνονται. Δεν καταφέρνει η Τουρκία με αυτή την τακτική να δημιουργήσει διαλυτικές τάσεις στις εν εξελίξει συνέργειες”.

Το παράδειγμα της Κυπριακής ΑΟΖ
“Η Τουρκία αυτή τη στιγμή αμφισβητεί τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας επί της ΑΟΖ.
Επικαλείται την αδειοδότηση του ψευδοκράτους για να κάνει έρευνες στην κυπριακή ΑΟΖ. Αυτό είναι ένα βαθύ οξύμωρο ως προς το πώς αντιλαμβάνεται τη διεθνή νομοθεσία και τη νομιμότητα.

Από τη μια λέει ότι δεν αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία στο σύνολό της αλλά αναγνωρίζει μόνο το τουρκοκυπριακό κομμάτι, όταν όλες οι χώρες του κόσμου αναγνωρίζουν την Κύπρο ως οντότητα κρατική. Από την άλλη επικαλείται αδειοδότηση από ένα μόρφωμα, το οποίο δεν έχει καμιά κρατική υπόσταση, άρα δεν μπορεί να δίνει αδειοδοτήσεις.

Η Τουρκία, με βάση τη διεθνή νομοθεσία, δεν έχει κανένα απολύτως δικαίωμα επί της κυπριακής ΑΟΖ, διότι η τουρκοκυπριακή πλευρά είναι ένα ψευδοκράτος.

Μόνο οι έχοντες κρατική υπόσταση μπορούν να δίνουν άδειες για το τι συμβαίνει στην ΑΟΖ. Το ψευδοκράτος δεν έχει καμία κρατική υπόσταση και δεν αναγνωρίζεται από κανέναν στον κόσμο, πλην της Τουρκίας.

Άρα εδώ έχουμε ένα οξύμωρο, που έχει να κάνει με την πλήρη περιφρόνηση του δικαίου και της νομιμότητας από την πλευρά της Τουρκίας.

Εκ των πραγμάτων, η Άγκυρα προσπαθεί να δημιουργήσει ένα δεδομένο. Ποιο είναι αυτό; Να αγοράσει μια πλατφόρμα και να επιχειρήσει να κάνει γεωτρήσεις για να εξορύξει μελλοντικά φυσικό αέριο και πετρέλαιο. Αν υποθέσουμε ότι θα το καταφέρει, με μεγάλο κόστος και δικά της χρήματα, διότι καμία εταιρία στο κόσμο δεν θα εμπλακεί σε ένα εγχείρημα που στερείται νομιμότητας, τότε αυτό θα αποτελεί ταφόπλακα για την οποιαδήποτε λύση του Κυπριακού.
Βάζοντας ταφόπλακα στη λύση του Κυπριακού καταφέρνει τη διχοτόμηση.

Κατόπιν, η Τουρκία θα μπορεί να αξιοποιήσει τα όποια κοιτάσματα βρίσκονται στην τουρκοκυπριακή πλευρά, ενώ από την άλλη η ελληνοκυπριακή πλευρά θα μπορεί να αξιοποιήσει τα δικά της κοιτάσματα, τα οποία είναι εκεί και είναι και ώριμα.

Αυτό δεν συνιστά ορθολογική δράση από πλευράς των Τούρκων. Δεν θεωρώ ότι βασική τους επιδίωξη είναι να βάλουν μια πλατφόρμα και να κάνουν εξορύξεις. Η λελογισμένη επιδίωξη της Τουρκίας είναι να εκβιάσει καταστάσεις για να φέρει στο τραπέζι με τους δικούς της όρους την ελληνοκυπριακή πλευρά, τον αμερικανικό παράγοντα και τον διεθνή παράγοντα εν γένει.

Θέλουν να εκβιάσουν καταστάσεις και να δημιουργήσουν μια αίσθηση ότι είναι ικανοί για τα πάντα.
Θέλουν να κλιμακώσουν την κατάσταση, να την οξύνουν και να δημιουργήσουν συνθήκες αποσταθεροποίησης, που θα αποτρέπουν τις επενδύσεις στην περιοχή, ούτως ώστε ο διεθνής παράγοντας να σκεφτεί "υπάρχει αποσταθεροποίηση στη Μεσόγειο, πρέπει να σβήσω τη φωτιά".

Έτσι πιστεύει η Τουρκία ότι θα φέρει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων την Κύπρο και τον διεθνή παράγοντα με τους δικούς της όρους.
Αυτή είναι για μένα η λελογισμένη επιδίωξη της Τουρκίας”.

Ποιος είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος για την ελληνική πλευρά να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις;

“Ο καλύτερος τρόπος είναι να αφήνουμε την Τουρκιά να εκτίθεται, σε βαθμό που ενδεχομένως στο μέλλον θα είναι ανεπανόρθωτος, ως ένας αντιπαραγωγικός δρων στην περιοχή, σε μια περίοδο που η περιφέρεια έχει ανάγκη σταθεροποίησης και ειρήνης.

Την ίδια ώρα, η Ελλάδα προχωρά σε όλες εκείνες τις διαδικασίες που βοηθούν στην οικονομική ανάκαμψη της περιοχής, με την προσέλκυση επενδύσεων και συνεργασίες τόσο με την Αίγυπτο όσο και με το Ισραήλ.

Από τη μία πλευρά λοιπόν έχουμε έναν παίκτη που είναι αντιπαραγωγικός και δυνάμει επικίνδυνος, με την έννοια ότι δυναμιτίζει το κλίμα με συνέπειες που θα είναι ανυπολόγιστες αν προκύψει κάποιο θερμό επεισόδιο. Από την άλλη έχουμε την Ελλάδα, μια χώρα αξιόπιστη που κινείται με υπευθυνότητα και αντίληψη συνεργατική, μια αντίληψη βελτίωσης των συνθηκών έντασης που επικρατούν και όχι περαιτέρω όξυνσης. Η Ελλάδα από αυτή την αντιπαραβολή με την Τουρκία έχει μόνο να ωφεληθεί¨.

Να δείξουμε αποφασιστικότητα

“Από την άλλη όμως είναι σημαντικό να δείξουμε και μια αποφασιστικότητα προς την τουρκική πλευρά, όχι τέτοια φύσεως βέβαια που θα μας φέρει κοντά σε θερμό επεισόδιο.
Συνήθως την ένταση την επιδιώκει και την επιθυμεί αυτός που βρίσκεται στο περιθώριο. Δεν έχουμε κανένα λόγο εμείς, ως υπεύθυνη δύναμη σε μια ευρύτερη περιφέρεια που αυτή τη στιγμή φλέγεται, να παίξουμε το παιχνίδι της Τουρκίας.

Βεβαίως, όπου απαιτείται στέλνουμε το μήνυμα στην Τουρκία ότι δεν πρόκειται να δεχθούμε τη δημιουργία τετελεσμένων, όπως αυτό που επιχειρεί να δημιουργήσει στην Κύπρο και πιθανότατα αύριο να επιχειρήσει και σε ελληνικά χωρικά ύδατα.
Είναι πιθανό η Τουρκία, ανάλογα με το πως θα εξελιχθεί η κατάσταση στην κυπριακή ΑΟΖ, να θελήσει να εγγράψει 'υποθήκες' στα ελληνικά χωρικά ύδατα και στην ελληνική υφαλοκρηπίδα. Είναι πιθανό δηλαδή να δούμε κάποιες ενέργειές οι οποίες θα επεκταθούν στο Καστελόριζο.
Το Καστελόριζο είναι το μεγάλο αγκάθι στα πλευρά της Τουρκίας σε ό,τι αφορά την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και την πρόσβασή της στη Μεσόγειο γενικότερα.

Βεβαίως, σε μια τέτοια περίπτωση, η Ελλάδα θα πρέπει να αντιδράσει με έναν ακόμα πιο δυναμικό τρόπο, πάντα μέσα στα διπλωματικά πλαίσια, κι αν μπορεί να τρίξει τα δόντια της, να το κάνει. Σε κάθε περίπτωση, όμως, όχι παίζοντας το παιχνίδι της Τουρκίας, όχι ρίχνοντας νερό στο μύλο της Τουρκίας, η οποία επειδή βρίσκεται στο περιθώριο δεν έχει κάτι να χάσει από μια κρίση. Αντιθέτως, εμείς έχουμε να χάσουμε.
Όπως, άλλωστε, μας έχει διδάξει η πρόσφατη ιστορία, σε περίπτωση θερμού επεισοδίου, ο διεθνής παράγοντας παρεμβαίνει μεν για να αποκλιμακώσει την κατάσταση, αλλά παρεμβαίνει με μια "πολιτική ίσων αποστάσεων" και εξισώνει το θύτη με το θύμα".
- See more at: http://www.greekamericannewsagency.com/2010-01-19-17-50-12/2010-01-19-17-53-39/31002-filis51114#sthash.Dg9dHpDy.dpuf


ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΔΙΑΚΟΝΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΑΘΗΝΩΝ

 

Ο Αρχιδιάκονος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου π. Επιφάνιος, χειροτονείται αύριο Κυριακή στον Άγιο Διονύσιο Αρεοπαγίτη από τον ίδιο τον  Μακαριώτατο, εις πρεσβύτερος. Ο π. Επιφάνιος θα αναλάβει μετά την χειροτονία του την θέση του Πρωτοσυγκέλου στην Ιερά Μητρόπολη Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας.

Ο  κατά κόσμον Ιωάννης Αρβανίτης έλαβε το όνομα Επιφάνιος την 15ην Ιανουαρίου 2005 κατά την Μοναχική του κουρά εις την Ιερά Μονή Ασωμάτων Πετράκη, η δε  Χειροτονία του εις διάκονον έγινε την επομένη ημέρα Κυριακή  εις τον Μητροπολιτικόν Ιερόν Ναόν Αθηνών υπό του Μακαριστού  Αρχιεπισκόπου Αθηνών κυρού Χριστοδούλου.

Ευχόμεθα  στον νεοχειροτονηθέντα π. Επιφάνιο καλή διακονία στον Αμπελώνα του Κυρίου. 

Π.ΒΟΙΩΤΟΣ 


(8 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ) ΣΥΝΑΞΙΣ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ

 

Η Εκκλησία σήμερα 8 Νοεμβρίου εορτάζει τη Σύναξη (ομόνοια, προσοχή, ένωση) των Παμμεγίστων Ταξιαρχών Μιχαήλ και Γαβριήλ και όλων των επουρανίων Δυνάμεων, τιμώντας με αυτό τον τρόπο τη θεάρεστη στάση τους κατά τη στιγμή της πτώσης του Εωσφόρου (Σατανά).

΄Οταν ο Εωσφόρος και αριθμός Αγγέλων εξέπεσαν από τη Χάρη τού Θεού, ο Αρχάγγελος Μιχαήλ συνέστησε την προσοχή στις αγγελικές δυνάμεις αναφωνώντας «στώμεν καλώς», για να μην ακολουθήσουν τον εκπεσόντα Άγγελο, αλλά να μείνουν ενωμένοι και συναγμένοι κοντά στο Θεό.

Όσοι από τους Άγγέλους έπεσαν, αλλοιώθηκαν και σκοτίστηκαν, με αποτέλεσμα πλέον να φθονούν ό,τι τους θυμίζει τον Θεό. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο επιδίδονται συνεχώς σε ανηλεή και πολύπλευρο πόλεμο κατά τού ανθρώπου, που είναι εικόνα τού Θεού, με σκοπό να τον απομακρύνουν από το Δημιουργό του.

Οι Άγγελοι: Οι Άγγελοι είναι φωτεινά και λειτουργικά πνεύματα που δημιουργήθηκαν από το Θεό. Κατατάσσονται σε εννέα τάγματα, τα ονόματα των οποίων είναι: Άγγελοι, Αρχάγγελοι, Αρχές, Εξουσίες, Δυνάμεις, Θρόνοι, Κυριότητες, Χερουβείμ, Σεραφείμ.

Τα λειτουργικά αυτά πνεύματα συνεχώς υμνολογούν το Θεό και υπηρετούν στο έργο της σωτηρίας των ανθρώπων. Μερικοί από αυτούς, μάλιστα, όπως οι Αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ, παρουσιάστηκαν κατά καρούς σε ανθρώπους, για να αναγγείλουν το θέλημα του Θεού. Στα πλαίσια του έργου αυτού της σωτηρίας, ένας φύλακας άγγελος αποστέλλεται από το Θεό σε κάθε αγωνιζόμενο χριστιανό, για να τον προστατεύει και να τον καθοδηγεί.

Στη Σύναξη των ασωμάτων δυνάμεων αναφέρεται ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης: Εις την Σύναξιν των εννέα Ταγμάτων, Θρόνων, Χερουβίμ, και Σεραφίμ, Κυριοτήτων, Δυνάμεων, και Εξουσιών, Αρχών, Αρχαγγέλων, και Αγγέλων.

Αρχάγγελος Μιχαήλ: Μιχαήλ ο ενδοξότατος και λαμπρότατος ταξιάρχης των ασωμάτων Δυνάμεων, πολλάς ευεργεσίας και χάριτας φαίνεται ότι έδειξεν εις το γένος των ανθρώπων, τόσον εν τη Παλαιά Διαθήκη, όσον και εν τη Νέα, χάριτι του Ευαγγελίου. Σημείωσαι, ότι Μιχαήλ θέλει να ειπή, δύναμις Θεού, ή αρχιστράτηγος δυνάμεως Kυρίου. Διότι αυτός εφάνη πρώτον εις τον Πατριάρχην Αβραάμ. Έπειτα εις τον Λώτ, όταν ελύτρωσεν αυτόν με τας θυγατέρας του από το θεόπεμπτον πύρ, και από την καταστροφήν των Σοδόμων.

Μετά ταύτα εφάνη εις τον Πατριάρχην Ιακώβ, όταν ελύτρωσεν αυτόν από τας φονικάς χείρας του αδελφού του Ησαύ. Αυτός επροπορεύετο έμπροσθεν της παρεμβολής των υιών Ισραήλ, όταν ελευθερώθησαν από την σκλαβίαν των Αιγυπτίων, και με τον στύλον του πυρός και της νεφέλης, ευκόλυνεν εις εκείνους την δυσκολίαν της οδοιπορίας. Αυτός εφάνη εις τον μάντιν Βαλαάμ, όταν εκείνος επήγαινε διά να καταρασθή τον Ισραηλιτικόν λαόν, φοβερίζωντας αυτόν, και φανερά εμποδίζωντας από το τοιούτον κίνημα. Αυτός και προς τον Ιησούν του Ναυή ερωτήσαντα, απεκρίθη.

«Εγώ αρχιστράτηγος Κυρίου νυνί παραγέγονα». Ούτος και εν τη νέα χάριτι εχώνευσε τους ποταμούς, τους οποίους μίαν φοράν απέλυσαν οι δυσσεβείς εναντίον του εν Χώναις αγιάσματός του, και εναντίον του θείου Ναού του. Και άλλα δε πολλά ιστορούνται δι’ αυτόν εν ταίς θεοπνεύστοις Γραφαίς. Διά τούτο και ημείς προστάτην αυτόν και φύλακα της ζωής ημών προβαλλόμενοι, την πάνσεπτον αυτού πανήγυριν εορτάζομεν σήμερον, η οποία και Σύναξις ονομάζεται δι’ αιτίαν τοιαύτην.

Ο διά υπερβολήν υπερηφανίας επαρθείς κατά του πάντων Ποιητού και Δεσπότου Διάβολος, και καυχησάμενος να βάλη τον θρόνον του επί των νεφελών του ουρανού, και να γένη όμοιος τω Υψίστω, καθώς περί αυτού γράφει ο Ησαΐας (Ησ. ιδ΄, 14), ούτος, λέγω, επειδή ευθύς οπού ενόησε ταύτα και εβουλήθη, εξέπεσεν από την ουράνιον δόξαν και από το αρχαγγελικόν αυτού αξίωμα. Καθώς είπεν εν Ευαγγελίοις ο Κύριος. «Εθεώρουν τον Σατανάν ως αστραπήν εκ του ουρανού πεσόντα» (Λουκ. ι΄, 18).
  
Ομοίως δε και το υποτασσόμενον εις αυτόν τάγμα των Αγγέλων, απεσκίρτησεν από Θεού διά υπερηφάνειαν, διά τούτο εξέπεσε και αυτό μαζί με τον αρχηγόν του Διάβολον. Και έγιναν όλοι ομού σκοτεινοί αντί φωτεινοί. Και δαίμονες, αντί Άγγελοι. Τότε λοιπόν λέγεται, ότι ο μέγας ούτος αρχιστράτηγος Μιχαήλ, βλέπωντας την ελεεινήν των Αγγέλων έκπτωσιν, εκατάλαβε την αιτίαν της τοιαύτης εκείνων πτώσεως.

Και δια τούτο με την υποταγήν και ταπείνωσιν, την οποίαν έδειξεν ως δούλος ευχάριστος και οικέτης πιστός προς τον εδικόν του Δεσπότην Θεόν, διεφύλαξε, τόσον την εδικήν του δόξαν και λαμπρότητα, την παρά Θεού χαρισθείσαν, όσον και την δόξαν των άλλων Αγγελικών ταγμάτων. Όθεν δια την υποταγήν και ευγνωμοσύνην του ταύτην, εδιωρίσθη παρά του Θεού Παντοκράτορος, να ήναι πρώτος των Αγγελικών τάξεων. Συνάξας γαρ και ενώσας εις εν τους χορούς των Αγγέλων, εφώναξεν εις αυτούς το «Πρόσχωμεν». Ήτοι ας προσέξωμεν και ας εννοήσωμεν, τί έπαθον ούτοι οι εκπεσόντες δαίμονες δια την υπερηφανίαν τους, οίτινες προ ολίγου ήτον μαζί με ημάς Άγγελοι. Και ας στοχασθώμεν τί μεν είναι ο Θεός, τί δε είναι ο Άγγελος. Ο μεν γαρ Θεός, είναι Δεσπότης και Δημιουργός ημών των Αγγέλων. Ημείς δε οι Άγγελοι, είμεθα δούλοι και κτίσματα του Θεού.

Και έτσι ανύμνησε και εδόξασε τον των απάντων Θεόν, αναβοήσας εκείνον βέβαια τον θείον και αγγελικόν ύμνον με όλους τους Αγγέλους, «Άγιος, Άγιος, Άγιος Κύριος Σαβαώθ, πλήρης ο ουρανός και η γη της δόξης αυτού». Σημείωσαι, ότι μερικοί Διδάσκαλοι προσαρμόζουσιν εις την πτώσιν ταύτην του εωσφόρου, και των δαιμόνων και εις την ανδραγαθίαν του Αρχαγγέλου Μιχαήλ, τα ρητά εκείνα της Αποκαλύψεως τα λέγοντα· «Kαι εγένετο πόλεμος εν τω ουρανώ, ο Μιχαήλ και οι Άγγελοι αυτού, επολέμησαν μετά του δράκοντος.

Kαι ο δράκων επολέμησε και οι Άγγελοι αυτού και ουκ ίσχυσαν. Ούτε τόπος ευρέθη αυτών έτι εν τω ουρανώ. Kαι εβλήθη ο δράκων ο μέγας. Ο όφις ο αρχαίος, ο καλούμενος Διάβολος. Kαι ο Σατανάς, ο πλανών την οικουμένην όλην εβλήθη εις την γην. Kαι οι Άγγελοι αυτού μετ’ αυτού εβλήθησαν» (Αποκάλ. ιβ΄, 7). Λέγει δε και ο Kορυφαίος Πέτρος· «Ει γαρ ο Θεός Αγγέλων αμαρτησάντων ουκ εφείσατο, αλλά σειραίς ζόφου ταρταρώσας παρέδωκεν εις κρίσιν τετηρημένους» (Β΄ Πέτ. β΄, 4).

Αλλά και ο Απόστολος Ιούδας ούτω φησίν·«Αγγέλους τε τους μη τηρήσαντας την εαυτών αρχήν, αλλά απολιπόντας το ίδιον οικητήριον, εις κρίσιν μεγάλης ημέρας, δεσμοίς αϊδίοις υπό ζόφον τετήρηκεν» (6).
 
Έφη δε και ο θεολόγος Γρηγόριος· «Πρώτον μεν εννοεί ο Θεός τας αγγελικάς δυνάμεις και ουρανίους. Kαι το εννόημα έργον ήν, Λόγω συμπληρούμενον και Πνεύματι τελειούμενον. Kαι ούτως υπέστησαν λαμπρότητες δεύτεραι, λειτουργοί της πρώτης λαμπρότητος…

Βούλομαι μεν ειπείν, ότι ακινήτους (υποληπτέον ταύτας) προς το κακόν, και μόνην εχούσας την του καλού κίνησιν. Άτε περί Θεόν ούσας, και τα πρώτα εκ Θεού λαμπομένας. (Τα γαρ ενταύθα, δευτέρας ελλάμψεως.) Πείθει δε με μη ακινήτους, αλλά δυσκινήτους και υπολαμβάνειν ταύτας και λέγειν, ο διά την λαμπρότητα εωσφόρος, σκότος διά την έπαρσιν και γενόμενος και λεγόμενος. Αί τε υπ’ αυτόν αποστατικαί δυνάμεις, δημιουργοί της κακίας τη του καλού φυγή, και ημίν πρόξενοι» (Λόγ. εις την Χριστού Γέννησιν).

Και τούτο δε ενταύθα σημείωσαι, ότι ο Θεοδώρητος λέγει, πως εξέπεσαν από όλας τας τάξεις των Αγγέλων, συμπεραίνωντας τούτο από το λόγιον του Αποστόλου Παύλου το λέγον· «Ουκ έστιν ημίν η πάλη προς αίμα και σάρκα· αλλά προς τας αρχάς, προς τας εξουσίας». Ούτω γαρ επί λέξεως λέγει· «Εκ των αγίων ήσαν ταγμάτων οι πονηροί δαίμονες. Αλλά και διά πονηρίαν, της τάξεως εκείνης εξέπεσαν. Έχουσι δε και νυν τας προσηγορίας εις έλεγχον της βδελυρίας». Συμφωνεί εις τούτο και ο θείος Ιερώνυμος, ότι δηλαδή οι εκπεσόντες Άγγελοι, εξέπεσον, όχι από ένα τάγμα, αλλά από πολλά.

Βεβαιοί δε τον λόγον του από το αυτό ρητόν του μεγάλου Παύλου. Αγκαλά και ο θεοφόρος Μάξιμος, και ο Δαμασκηνός Ιωάννης, θέλουσιν ότι από την ενάτην μόνην τάξιν των Αγγέλων, να έπεσον όσοι Άγγελοι έπεσον. Τον δε εωσφόρον, ο μεν Χρυσόστομος, πρώτον των Αγγέλων λέγει και ότι αυτός εξετραχηλίσθη από τον αγγελικόν κολοφώνα. Τω δε Χρυσοστόμω, συμφωνεί ο ιερός Αυγουστίνος και ο Διάλογος. Kαι ο Ιερώνυμος δε ανώτατον αυτόν πάντων των Αγγέλων υπέλαβε.

Ο δε Τερτυλλιανός, εξέχοντα και σοφώτατον αυτόν πάντων είπε, και απλώς, ο εωσφόρος από το τάγμα των Σεραφίμ εξέπεσε· καν και ο ανωτέρω Δαμασκηνός και ο θείος Μάξιμος, πρώτον αυτόν είπον της ενάτης τάξεως των Αγγέλων. Περί δε του πλήθους των Αγγέλων λέγει ο Χρυσορρήμων· «Ότι γαρ άπας ο αήρ, Αγγέλων εμπέπλησται, άκουσον τί φησιν ο Παύλος.“Οφείλουσιν αι γυναίκες εξουσίαν έχειν επί της κεφαλής διά τους Αγγέλους”» (Λόγ. εις την Ανάληψιν, τόμω ε΄ της εν Ετόνη εκδόσεως).

Σημειούμεν ενταύθα, ότι επειδή το Μυστήριον τούτο της των Αγγέλων Συνάξεως παρελάβομεν εξ αρχαίας παραδόσεως, καθώς γράφεται παρά πολλοίς χειρογράφοις Συναξαρισταίς, θαυμάζω, πως τινες καίτοι σοφοί όντες, εμοί γούν τω ασόφω ουκ έδωκαν νοήσαι, πως εθάρσησαν να ειπούν, ότι αυτό είναι μύθος και μυθάριον! αποστολικόν γαρ παράγγελμα είναι, κατά τον Μέγαν Βασίλειον, το να κρατώμεν τας παραδόσεις, ας παρελάβομεν.

Kαι αυτοί δε οι τούτο λέγοντες, πολλά λέγουσιν αλλαχού περί φυλακής των εκκλησιαστικών παραδόσεων, όπου γε την αρχαίαν παράδοσιν ταύτην βεβαιούσι και άλλοι, ων είς εστι και ο Φιλαδελφείας Μακάριος ο Χρυσοκέφαλος, έν τε τω εις τους Ταξιάρχας λόγω, και εν τω εις τα εννέα τάγματα. Ει δε και προβάλλουσιν, ότι εν τη ουρανίω Ιεραρχία τάξις απαράβατός εστι, φωτίζεσθαι και τελειούσθαι τας κατωτέρω τάξεις των Αγγέλων υπό των ανωτέρω, αποκρινόμεθα ότι ναί.

Τούτο αληθεύει εν όσω ασύγχυτος μένει η τάξις εκάστης χοροστασίας. Τότε δε εν τη πτώσει του εωσφόρου πόλεμος εγένετο εν τω ουρανώ, κατά την ιεράν Αποκάλυψιν. Όθεν πάσα η τάξις και αρμονία των υπερκοσμίων ουσιών συνεχύθη και ανεστράφη, καθότι έπεσον και από τα ανώτερα του αρχαγγελικού τάγματος, εκ του οποίου ήτον ο Μιχαήλ. Kαι τούτο βεβαιούται από τα λόγια του Αποστόλου. «Ουκ έστιν ημίν, λέγοντος, η πάλη προς αίμα και σάρκα. Αλλά προς τας αρχάς, προς τας εξουσίας». Δείκνυται γαρ εκ του ρητού τούτου, ότι κατά τον θείον Ιερώνυμον και τον Θεοδώρητον τους ερμηνεύοντας το ρητόν αυτό, οι εκπεσόντες Άγγελοι, δεν έπεσον από ένα μόνον τάγμα, αλλά από πολλά και ανώτερα του τάγματος των Αρχαγγέλων, οποίαι είναι αι Αρχαί και αι Εξουσίαι.

Kαι αφίνω να λέγω, ότι, κατά τον Χρυσόστομον, και Αυγουστίνον, και Διάλογον, και Ιερώνυμον, ο εωσφόρος ήτον ανώτατος πάντων των Αγγέλων, και εξέπεσεν εκ του αγγελικού κολοφώνος. Επειδή λοιπόν αύται αντιστρέψασαι την τάξιν, αντί να μυήσουν και να φωτίσουν τα κατώτερα τάγματα εις το αγαθόν, εμύησαν αυτά εις το κακόν και εσκότισαν, τούτου χάριν ο Αρχάγγελος Μιχαήλ σταθείς εν τη οικεία τάξει του αγαθού, εμύησε τας ανωτέρω Αρχάς και Εξουσίας να μένουν εν τη τάξει του αγαθού καθ’ ην εκτίσθησαν.

Τί λοιπόν άτακτον, ή άτοπον ακολουθεί, ανίσως ο κατώτερος Μιχαήλ και μείνας εν τω αγαθώ, βλέπων τας ανωτέρω Αρχάς και Εξουσίας να εκπίπτουν του αγαθού, εμύησεν αυτάς και εδίδαξε να μένουν εν τω αγαθώ; Βέβαια ουδέν. Kαι εν τη καθ’ ημάς γαρ ιεραρχία, του Ιερέως και Ιεράρχου ατακτούντων και κακώς φρονούντων, και Διάκονος και Μοναχός ευτακτούντες και ορθώς φρονούντες, δύνανται νουθετήσαι και ευτακτήσαι αυτούς, καθώς τα παραδείγματά εισι πάμπολλα.

Σημείωσαι όμως ότι η ανωτέρω περικοπή, η κατά το τέλος του Συναξαρίου γραφομένη του Αρχαγγέλου Μιχαήλ, ήτοι η λέγουσα αυτολεξεί·«Το τοιούτον ουν μυστήριον εξ αρχαίας παραδόσεως παραλαβόντες την παρούσαν εορτήν εορτάζομεν, Σύναξιν αυτήν ονομάζοντες, ως είρηται». Αύτη, λέγω, κακώς παρελείφθη από τους τετυπωμένους Συναξαριστάς.

Ει γαρ προσέκειτο, ουκ άν, οίμαι, μύθον το Συναξάριον τούτο οι ανωτέρω ωνόμασαν, ως φύλακες των εκκλησιαστικών παραδόσεων. Το τοιούτον λοιπόν μυστήριον εξ αρχαίας παραδόσεως παραλαβόντες ημείς, την παρούσαν εορτήν εορτάζομεν. Σύναξιν αυτήν ονομάζοντες των Αγγέλων: τουτέστι προσοχήν, ομόνοιαν και ένωσιν.

Αρχάγγελος Γαβριήλ: Μαζί δε με τον Αρχάγγελον Μιχαήλ εορτάζομεν σήμερον και τον ωραιότατον και χαριέστατον Αρχάγγελον Γαβριήλ. Διατί και αυτός πολλάς ευεργεσίας εποίησεν εις το ανθρώπινον γένος, τόσον εν τη Παλαιά, όσον και εν τη Νέα Διαθήκη. Γαβριήλ δε θέλει να ειπή, Θεός και άνθρωπος, κατά τον Πρόκλον Kωνσταντινουπόλεως. Δια τούτο και αυτός υπηρέτησεν εξαιρέτως εις το μυστήριον της ενσάρκου οικονομίας του Θεανθρώπου Λόγου. Το περί του Αρχαγγέλου Γαβριήλ τούτο Συναξάριον ημείς προσεθήκαμεν.

Επειδή πάντη ανάρμοστον και ανακόλουθον είναι, να λέγεται μεν η εορτή αύτη των δύω Αρχιστρατήγων Μιχαήλ και Γαβριήλ, και πάντα τα τροπάρια και οι Kανόνες να αναφέρωσι περί των δύω Αρχαγγέλων. Έπειτα δε εν τω Συναξαρίω, να αναφέρεται μόνος ο Μιχαήλ.
 
Εν μεν γαρ τη προφητεία του Δανιήλ φέρεται αυτολεξεί το όνομά του, όταν εξήγησεν εις τον Δανιήλ την όρασιν, οπού είδε περί των βασιλέων Μήδων και Περσών και Ελλήνων. «Γαβριήλ, γαρ φησι, συνέτισον εκείνον (τόν Δανιήλ δηλ.) την όρασιν» (Δαν. η΄, 16).

Και πάλιν ο αυτός Γαβριήλ εφανέρωσεν εις τον αυτόν Δανιήλ, ότι μετά εβδομήκοντα εβδομάδας χρόνων, ήγουν μετά τετρακοσίους εννενήντα επτά χρόνους, έχει να έλθη ο Χριστός. «Και ιδού, φησιν, ανήρ Γαβριήλ, Νυν είδον εν τη οράσει εν τη αρχή πετόμενος, και ήψατό μου ωσεί ώραν θυσίας εσπερινής, και συνέτισέ με», και τα εξής (Δαν. θ΄, 21). Αυτός είναι οπού ευηγγέλισε και την γυναίκα του Μανωέ, ότι έχει να γεννήση τον Σαμψών.  Αυτός είναι οπού ευηγγέλισε τον Ιωακείμ και την Άνναν, ότι μέλλουν να γεννήσουν την κυρίαν και Δέσποιναν Θεοτόκον.

Εν δε τη Νέα Διαθήκη, αυτός είναι οπού ευηγγέλισε τον Ζαχαρίαν, εστώς εκ δεξιών επί του θυσιαστηρίου του θυμιάματος, ότι έχει να γεννήση τον μέγαν Ιωάννην τον Πρόδρομον. Αυτός έτρεφε και την Αειπάρθενον Μαριάμ δώδεκα χρόνους μέσα εις τα Άγια των Αγίων με τροφήν ουράνιον. Αυτός δή αυτός, και ποίος αμφιβάλλει, ευηγγέλισε την αυτήν Θεοτόκον, ότι μέλλει να γεννήση εκ Πνεύματος Αγίου τον Υιόν και Λόγον του Θεού.

Αυτός εφάνη εις το όραμα του Ιωσήφ, ως θέλουσι πολλοί, και είπεν εις αυτόν να μη φοβηθή, αλλά να παραλάβη Μαριάμ την γυναίκά του, επειδή το εν αυτή γεννηθέν εκ Πνεύματός εστιν Αγίου. Αυτός εφάνη και εις τους ποιμένας και ευηγγέλισεν αυτούς, ότι ετέχθη ο Σωτήρ του κόσμου Χριστός. Και αυτός εν οράματι είπεν εις τον Ιωσήφ να πάρη το Παιδίον και την Μητέρα αυτού και να φύγη εις Αίγυπτον. Και πάλιν αυτός ο ίδιος είπεν αυτώ να επιστρέψη εις την γην Ισραήλ.

Πολλοί δε των ιερών διδασκάλων και ασματογράφων γνωματεύουσιν, ότι ο θείος Γαβριήλ ήτον ο λευχειμονών εκείνος Άγγελος, όστις κατελθών από τον Ουρανόν, απεκύλισε τον λίθον από της θύρας του μνημείου του ζωοδότου Ιησού, και εκάθητο επάνω αυτού. Και αυτός ήτον ο ευαγγελίσας τας Μυροφόρους περί της αναστάσεως του Κυρίου. Και διά να ειπούμεν καθολικώς, ο θειότατος Γαβριήλ υπηρέτησεν εις το Μυστήριον της ενσάρκου οικονομίας του Θεού Λόγου απ’ αρχής έως τέλους.

Δια τούτο και η Εκκλησία του Χριστού παρέλαβε να συνεορτάζη αυτόν μαζί με τον Αρχάγγελον Μιχαήλ, και να επικαλήται την παρ’ αυτού χάριν και βοήθειαν.