22 Οκτωβρίου, 2014

ΕΙΡΗΝΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

 
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΣ

Ειρηνική Επίσκεψη στην Εκκλησία της Ελλάδος πραγματοποιεί από αύριο 23 έως 27 Οκτωβρίου 2014 ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Αντιοχείας Κ.κ. Ιωάννης Ι’. Ο Πατριάρχης θα αφιχθεί στο Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στις 10.15 την Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2014.

Τον Μακαριώτατο Πατριάρχη θα υποδεχθούν ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Κ.κ. Ιερώνυμος, ο Σεβασμιώτατος  Επιχώριος Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος, ο Σεβασμιώτατος Πρόεδρος της Συνοδικής Επιτροπής Διορθοδόξων και Διαχριστιανικών Σχέσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος Μητροπολίτης Περιστερίου κ. Χρυσόστομος, εκπρόσωπος της Ελληνικής Κυβερνήσεως, ο ενταύθα πρέσβυς του Λιβάνου ως και οι λοιποί αρμόδιοι εκκλησιαστικοί και κρατικοί υπηρεσιακοί παράγοντες.

Στις 11.30, στον Ιερό Ναό Αγίου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου που βρίσκεται στον αύλειο χώρο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, θα τελεσθεί επίσημη Δοξολογία για την άφιξη του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Αντιοχείας κ. Ιωάννου και της Συνοδείας του στην Ελλάδα.

Στην συνέχεια ο Πατριάρχης θα επισκεφθεί τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών και αμέσως μετά θα περιηγηθεί στον Άρειο Πάγο, όπου ομίλησε ο Απόστολος Παύλος προς τους Αθηναίους.

Στις 18.30, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Αντιοχείας κ. Ιωάννης θα επισκεφθεί την Μ.Κ.Ο. «ΑΠΟΣΤΟΛΗ» της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και κατόπιν το Θεολογικό Οικοτροφείο της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Στις 09.00,της Παρασκευής 24 Οκτωβρίου, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης θα επισκεφθεί την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Η υποδοχή του Πατριάρχου θα πραγματοποιηθεί στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Ασωμάτων Πετράκη. Κατά την Πανηγυρική Συνεδρία της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, θα λάβει χώρα παρασημοφόρηση του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Αντιοχείας κ. Ιωάννου.

Στις 11.00, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Αντιοχείας κ. Ιωάννης και ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος θα επισκεφθούν τον Αξιότιμο Αντιπρόεδρο της Ελληνικής Κυβερνήσεως και Υπουργό Εξωτερικών κ. Ευάγγελο Βενιζέλο.

Στις 11.30, θα πραγματοποιηθεί στο Συνοδικό Μέγαρο της Εκκλησίας της Ελλάδος κοινή Σύσκεψη του Αρχιεπισκόπου Αθηνών, των Μελών της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Προέδρου και των Μελών της Συνοδικής Επιτροπής Διορθοδόξων και Διαχριστιανικών Σχέσεων μετά του Πατριάρχου Αντιοχείας και των Μελών της Συνοδείας του.

Στις 13.30, θα συναντηθούν με τον Εξοχώτατο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κάρολο Παπούλια.

Στις 19.00, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης, ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και οι συνοδείες τους θα ξεναγηθούν στο Νέο Μουσείο της Ακροπόλεως των Αθηνών.

Την επόμενη ημέρα, Σάββατο 25 Οκτωβρίου στις 11.00, θα μεταβούν στο Ιερό Προσκύνημα του Αγίου Ιωάννου του Ρώσου στο Νέο Προκόπιο Ευβοίας.

Την Κυριακή 26 Οκτωβρίου, θα τελεσθεί Πατριαρχική και Συνοδική Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου του Ομωνύμου Δήμου της Αττικής.

Στις 11.30, ο Πατριάρχης θα επισκεφθεί τον Ξενώνα Ασυνοδεύτων Ανηλίκων «ΕΣΤΙΑ» της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

Την επομένη, Δευτέρα 27 Οκτωβρίου και ώρα 11.00, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Αντιοχείας κ. Ιωάννης θα έχει συνομιλίες με τον Εξοχώτατο Πρόεδρο της Ελληνικής Κυβερνήσεως κ. Αντώνιο Σαμαρά.

Το απόγευμα της Δευτέρας 27 Οκτωβρίου, ο Πατριάρχης και η Συνοδεία του θα αναχωρήσουν για την Θεσσαλονίκη και από εκεί θα μεταβούν στο Άγιον Όρος, στις Ιερές Μητροπόλεις Βεροίας και Αλεξανδρουπόλεως, καθώς και στην Ιερά Μονή Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στην Ορμύλια Χαλκιδικής.

Την Κυριακή 9 Νοεμβρίου, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Αντιοχείας κ. Ιωάννης και η Συνοδεία του θα επιστρέψουν στην Αθήνα και θα επισκεφθούν τις Ιερές Μητροπόλεις Μεσογαίας και Λαυρεωτικής και Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού.

Στις 21.35, ο Πατριάρχης και η Συνοδεία του θα αναχωρήσουν από τον Κρατικό Αερολιμένα Αθηνών για τον Λίβανο.

 

ΣΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΟΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΕΣ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ ΜΕΓΑΡΩΝ ΚΑΙ ΓΡΕΒΕΝΩΝ

 

Ενώπιον του ανώτατου πολιτειακού άρχοντα της χώρας, του Προέδρου της Δημοκρατίας Κάρολου Παπούλια έδωσαν σήμερα το μεσημέρι τη νενομισμένη διαβεβαίωση τους οι νεοεκλεγέντες Μητροπολίτες Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας Γαβριήλ, Μεγάρων Κωνσταντίνος και Γρεβενών Δαυίδ. 

Στην τελετή προεξήρχε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος και παρέστη ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Αλέξανδρος Δερμεντζόπουλος. Η συγκεκριμένη διαδικασία προβλέπεται από το νόμο και αποτελεί ακόμα ένα στοιχείο της συνεργασίας της Εκκλησίας και της Πολιτείας.
 


ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ κ. ΓΡΗΓΟΡΗ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΓΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΤΗΣ 7ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2014


Ιδιαίτερα ξεχωριστή από άλλες προηγηθείσες, αποδείχθηκε η τελευταία σύγκληση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία συνήλθε από 7 έως και 10 Οκτωβρίου 2014. 

Βεβαίως, η θεματολογία των τριών εισηγήσεων των Μητροπολιτών Θεσσαλονίκης, Μεσσηνίας και Μεσογαίας, είχε προϊδεάσει σχετικώς, λόγω της εξειδικευμένης γνώσεως και εμπειρίας επί αυτών, των συγκεκριμένων Ιεραρχών, αλλά και της δεδομένης ευαισθησίας του συνόλου της Ιεραρχίας για θέματα όπως ο Ελληνισμός, οι σχέσεις με την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, η Πανορθόδοξη Σύνοδος του 2016 και ο Ορθόδοξος βιοηθικός προβληματισμός. Εκείνο όμως που δεν αναμενόταν, ήταν η γενική τοποθέτηση του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου.

Το γεγονός ότι δεν είχε ορισθεί κυρίαρχο θέμα για την συγκεκριμένη τακτική σύγκληση του ανωτάτου διοικητικού οργάνου της Εκκλησίας μας, ώστε να αναγκάσει τον Πρώτο τη Τάξη να επικεντρωθεί σε αυτό, του προσέφερε την δυνατότητα να αναφερθεί επί πολλών και εξόχως πολυσημάντων θεμάτων, ζητημάτων και προβλημάτων που απασχολούν, όχι μόνον την Εκκλησία και ολόκληρο τον Ελληνικό Λαό, αλλά και την διεθνή κοινότητα ακόμη. Επομένως, συμπερασματικά, μπορούμε, χωρίς κανέναν ενδοιασμό, να τονίσουμε, ότι τα όσα επισήμως και υπευθύνως κατέθεσαν ως απόψεις - θέσεις, και, ουσιαστικώς, πρότειναν ο Αρχιεπίσκοπος, καθώς και οι τρεις εισηγητές - Μητροπολίτες με τις δικές τους εισηγήσεις.  

Στην συνέχεια αυτά συζητήθηκαν μετά από παρεμβάσεις Ιεραρχών, ήσαν εύστοχες επισημάνσεις και προτάσεις που ξεπερνούν το περιορισμένο βεληνεκές μιας τυπικής και εκ του Καταστατικού Χάρτου προβλεπομένης Τακτικής Συνεδρίας της Ιεραρχίας, γιατί κάλυψαν ένα ευρύτατο φάσμα ενδιαφερόντων για την Εκκλησία, τον Λαό μας, την Πατρίδα και την ανθρωπότητα, τα οποία απασχολούν άμεσα την Ελλάδα αλλά και ολόκληρο τον Κόσμο και, όπως δείχνει μέχρι τώρα η εξελικτική τους πορεία, ίσως συνεχίσουν να απασχολούν όλους μας για πολλά χρόνια.

Ο Αρχιεπίσκοπος ξεκίνησε την ομιλία τους προς το Σώμα της Ιεραρχίας, με το οικονομικό πρόβλημα που ταλανίζει τον τόπο τα τελευταία έξι χρόνια, οριοθετώντας τις ευθύνες αλλά και περιγράφοντας τον ρόλο που πρέπει να διαδραματίσει η Ορθόδοξη Ελλαδική Εκκλησία για να συμπαρασταθεί ουσιαστικά στον λαό μας, προτείνοντας μάλιστα και παρεμβατικούς άξονες επί των οποίων απαιτείται να κινηθεί ο Κλήρος:" Συ­νε­δρι­ά­ζουμε γιά μίαν ε­σέτι φορά - είπε ο κ. Ιερώνυμος - σέ κρί­σιμη συγ­κυ­ρία γιά τή χώρα μας. Ο ο­κο­νο­μι­κές δυ­σκο­λίες πα­ρα­μέ­νουν, πελ­πι­σία καί νερ­γία ξα­κο­λου­θον νά μα­στί­ζουν τόν γα­πητό λαό μας.  

πικρατε βαθειά γω­νία γιά τό νδεχόμενο ο συνεχιζόμενες θυ­σίες του νά μεί­νουν ν τέλει χω­ρίς ν­τί­κρι­σμα. Ε­θύνη τς κ­κλη­σίας ε­ναι νά έκφράσει καί νά με­τα­φέ­ρει (παντού) ατή τήν γω­νία γιά σα δο­κι­μά­ζουν τόν λαό το Θεο και (παράλληλα) νά τόν δι­α­κο­νε καί νά τόν στη­ρί­ζει μέ λες της τίς δυ­νά­μεις... δι­ότι ε­ναι κείνη πού πορ­ροφ λους α­τούς τούς κρα­δα­σμούς, τόν πόνο, τίς νάγ­κες, τήν πό­γνωση τν ν­θρώ­πων καί προ­σπα­θε νά τεί­νει χερα βο­η­θείας καί νά δώ­σει δύ­ναμη καί λ­πίδα, νά μ­πνεύ­σει τό ραμα".Στη συνέχεια ο Πρόεδρος της Ιεραρχίας έκανε μια άκρως καθοριστική αλλά και σκληρή παρατήρηση- τοποθέτηση, από την οποία σαφώς και εξαρτάται η επιτυχία ή όχι των όποιων παρεμβάσεων - υπέρ των χειμαζομένων Ελλήνων - της νομίμου Πολιτείας, αλλά και της Καθόλου Ελληνικής Ορθοδοξίας, απευθυνόμενος στο σύνολο του πολιτικού κόσμου της χώρας, αλλά και σε αυτό των Ορθοδόξων Ιεραρχών ανά τον Ελληνισμό.

Μίλησε δηλαδή για το διαχρονικό "ελάττωμα" των ερίδων μεταξύ Ρωμηών, που ενδημεί ακόμη και στον εκκλησιαστικό χώρο και το οποίο, ιστορικά, όποτε εμφιλοχώρησε, είχε δυσμενέστατες επιπτώσεις για ολόκληρο το Γένος. Συγκεκριμένα ο κ. Ιερώνυμος, επισημαίνοντας τους κινδύνους που υποβόσκουν όταν διαφαίνονται στον ορίζοντα ανάλογες διαθέσεις και οριοθετώντας ταυτοχρόνως ξεκάθαρα την στάση - θέση της Εκκλησίας έναντι της πολιτικής, των πολιτικών, των κομμάτων και του πάσχοντος λαού, τόνισε:" διαίτερη προσοχή παιτεται στίς μεταξύ μας σχέσεις. Δι­ότι κατά τό πα­ρελ­θόν κ­κλη­σι­α­στι­κές ρι­δες συ­νε­τέ­λε­σαν στό νά πα­κο­λου­θή­σουν θνι­κές κα­τα­στρο­φές.

πι­τρέψτε μου νά δι­α­τυ­πώσω τή γνώμη, τι στήν κρί­σιμη ατή στι­γμή, τό­πος δέν ν­τέ­χει πι­πρό­σθε­τους τα­λα­νι­σμούς.χει νάγκη πο­λι­τι­κς στα­θε­ρό­τη­τας του­λά­χι­στον γιά τά τη πού κο­λου­θον. παι­τε­ται πο­λι­τική νό­τητα.......ν μέσ τν συν­θη­κν πού χουν να­πτυ­χθε γύρω μας. ρό­λος μας καί θέση μας δέν ε­ναι ασφα­λς νά πο­λι­τι­κο­λο­γομε. Δέν νο­ε­ται κ­κλη­σία ς θε­σμός προ­σό­μοιος τν πο­λι­τι­κν. Δέν γνω­ρί­ζει κομ­μα­τι­κές πα­ρα­τά­ξεις οτε ναμειγνύεται σέ πο­λι­τι­κές ν­τι­πα­ρα­θέ­σεις. Δέν δύ­να­ται στόσο καί νά γνο­ή­σει τά πο­λι­τικά δρώ­μενα, κλεί­νον­τας τά μά­τια μπρο­στά στά κοι­νω­νικά προ­βλή­ματα. ν­τι­θέ­τως, χει τήν πο­στολή νά μαρ­τυ­ρε στήν πράξη ναντι τν πο­λι­τι­κν ρ­χν, ταν α­τές νερ­γον ες βά­ρος το λαο ρήμην του.

Χω­ρίς λοι­πόν τήν νό­τητα τν πο­λι­τι­κν μας και τή στα­θε­ρό­τητα τν βου­λευ­τι­κν δο­μν, ο θυ­σίες το λ­λη­νι­κο λαο κιν­δυ­νεύ­ουν νά πνε χαμένες, νά πέσουν στό κενό, γε­γο­νός τό ποο θά ξύ­νει τι πε­ραι­τέρω τίς κοι­νω­νι­κές νι­σό­τη­τες καί θά δώ­σει χρο σέ σους πι­βου­λεύ­ον­ται τό μέλ­λον τς χώ­ρας μας. πα­να­λαμ­βάνω τι κ­κλη­σία, ν καί φί­στα­ται τς πο­λι­τι­κο­λο­γίας, δέν δύ­να­ται στόσο νά πο­στε καί τς ε­θύ­νης της ναντι τν ν­θρώ­πων, δι­ότι φείλει νά με­τα­φέ­ρει τίς γω­νίες το λαο μας στά τα τν κυ­βερ­νών­των. Κά­ποιος νέος μου επε: «ς κά­νουν ,τι θέ­λουν· γι­ατί πο­θη­κεύ­ουν μως τό μέλ­λον μας; μες πλά θέ­λουμε νά χουμε μιά ε­και­ρία νά φτι­ά­ξουμε τή δική μας λ­λάδα». Σέ α­τήν κριβς τήν κραυγή γω­νίας πρέ­πει νά στα­θομε.

Στό­χος μας δέν ε­ναι... (εμείς οι Κληρικοί)... νά πι­κρί­νουμε, λλά νά να­δεί­ξουμε τίς ρ­χές καί τίς ξίες μέ τίς ποες γαλουχηθήκαμε, το Χρι­στι­α­νι­σμο καί το λ­λη­νι­σμο, ο ποες κρά­τη­σαν καί πρέ­πει νά συ­νε­χί­σουν νά κρα­τον α­τόν τόν  τόπο ρ­θιο". Ακολούθως ο Αρχιεπίσκοπος έθεσε ενώπιον των δικών τους ευθυνών τους Ορθοδόξους Αρχιερείς, και, εμμέσως, έστειλε το ίδιο ακριβώς μήνυμα και στις πολιτικές εξουσίες της χώρας : " κ­κλη­σία χει χρέος νά στη­ρί­ζει καί όχι νά δι­χά­ζει τόν λαό. Δι­α­βλέπω τι τά πό­μενα τη θά ε­ναι δύ­σκολα. Χρει­ά­ζε­ται κα­θείς ξ μν... (Πολιτικοί και Κληρικοί)... νά να­λά­βει τήν ε­θύνη πού το να­λο­γε καί νά πι­δεί­ξει ρι­μό­τητα καί δι­ά­θεση γιά συ­νερ­γα­σία.

Σέ ν­τί­θετη πε­ρί­πτωση, κα­τά­ληξη μπο­ρε νά πο­βε λέ­θρια καί ντί τς ξό­δου πό τήν κρίση νά δηγηθομε σέ πευκταο τέλμα ".Ασχέτως όμως με τις τοποθετήσεις και πατρικές παροτρύνσεις προς το σημερινό πολιτικό ελλαδικό σκηνικό, ο κ. Ιερώνυμος, είπε και τα καλά του λόγια για τον τρόπο αντιμετωπίσεως εκκλησιαστικών προβλημάτων εκ μέρους της Πολιτείας, τον τελευταίο καιρό, γεγονός που αποδεικνύει περίτρανα το πόσο αμοιβαία ευεργετικό είναι να συνεργάζονται από κοινού Πολιτεία και Εκκλησία επί όλων των ζητημάτων που απασχολούν τον άνθρωπο και στους θεσμούς:"φείλω πάντως - τόνισε - νά ε­χα­ρι­στήσω τήν λ­λη­νική Πο­λι­τεία γιά συγκεκριμένα θέματα.

Μέ τή συ­νερ­γα­σία μας καί κατά τήν πα­ρελ­θοσα Συ­νο­δική Πε­ρί­οδο, δόθηκαν λύσεις σε πολλές κκρεμότητες. Καρ­πός α­τς τς συ­νερ­γα­σίας εναι ο νέες νο­μο­θε­τι­κές ρυ­θμί­σεις πού νέ­κρινε Βουλή πρό λί­γων με­ρν... (και οι οποίες είναι πράγματι, πολύ σημαντικές)."Η εισηγητική ομιλία όμως του Αρχιεπισκόπου προς την Ιεραρχία, δεν θα μπορούσε να μείνει μόνον στα καθ΄ημάς, την ίδια ώρα που στην διεθνή "γειτονιά" μας, διαδραματίζονται μύρια όσα εις βάρος άκακων και αόπλων ανθρώπων, από τους οποίους πάρα πολλοί είναι Χριστιανοί. Γι΄αυτό και ο κ. Ιερώνυμος, "ξεπέρασε" τα Ελληνικά σύνορα με την αναφορά του στα όσα συμβαίνουν στην Μέση Ανατολή, διατυπώνοντας φόβους, επισημαίνοντας κινδύνους που ελλοχεύουν κυρίως από τον επιδεικνυόμενο θρησκευτικό φανατισμό και προτείνοντας αποφασιστικές παρεμβάσεις:

"Πα­ρα­κο­λου­θομε - είπε - καιρό τώρα μέ πόνο ψυ­χς τήν κρυ­θμη κα­τά­σταση στήν γ­γύς να­τολή. Ε­ναι πράγ­ματι ξαι­ρε­τικά δυ­νηρή δι­α­πί­στωση τι λες α­τές ο να­τα­ρα­χές, α­μα­το­χυ­σία καί ο βι­αι­ό­τη­τες μέ στόχο χρι­στι­α­νούς δελ­φούς μας, κτυ­λίσ­σον­ται σέ πι­φα­νες στο­ρι­κές στίες το χρι­στι­α­νι­σμο, πως Α­γυ­πτος καί Συ­ρία, σέ ερούς τόπους καί λί­κνα τς κ­κλη­σίας πού μς πα­ρέ­δω­σαν τό νομα το χρι­στι­α­νο καί γέν­νη­σαν πλ­θος γίων καί Πα­τέ­ρων μέ προ­ε­ξάρ­χοντα τόν ερό Χρυ­σό­στομο. Πρό­κει­ται γιά τρα­γω­δία βα­θύ­τατη, τς ποίας κόμη δέν γνω­ρί­ζουμε τήν κα­τά­ληξη.Πρέ­πει πάσ θυ­σί νά δρά­σουμε πευ­θύ­νως, άν θέ­λουμε νά πα­ρα­μεί­νουν ν ζω ο χρι­στι­α­νι­κές κοι­νό­τη­τες τν πε­ρι­ο­χν α­τν.  

γ­γύς να­τολή χει τό παγ­κό­σμιο προ­νό­μιο, τρες μο­νο­θε­ϊ­στι­κές θρη­σκεες νά συ­νυ­πάρ­χουν ε­ρη­νικά πί α­­νες στό δα­φός της: χρι­στι­α­νι­σμός, ου­δα­ϊ­σμός καί τό σ­λάμ.ν κλεί­ψει δι­αρ­ρα­γε ατή τρι­με­ρής σορ­ρο­πία, τό πο­τέ­λε­σμα θά ε­ναι τρα­γικό. πό τή γε­ω­στρα­τη­γική της θέση, πα­τρίδα μας λει­τουρ­γε ς ο­σι­α­στι­κός πα­ρά­γον­τας γιά τήν πι­κρά­τηση τς ε­ρή­νης στό ε­ρύ­τερο χρο. ν συ­νε­χι­στον ο νο­πλες συρ­ρά­ξεις, με­γά­λος ρι­θμός προ­σφύ­γων καί με­τα­να­στν ν­δέ­χε­ται νά εσ­ρεύ­σει καί στή χώρα μας μέ πρό­βλε­πτες συ­νέ­πειες. Ε­ναι νάγκη λοιπόν νά προ­βλη­μα­τι­στομε λοι, νά κα­λέ­σουμε τόν πι­στό λαό νά νώ­σει τή φωνή του μαζί μας καί νά προ­σευ­χη­θομε Θεός νά δι­α­φυ­λά­ξει τούς δο­κι­μα­ζό­με­νους δελ­φούς μας.

Ο θη­ρι­ω­δίες πού δι­α­πράτ­τον­ται ες βά­ρος τους πό τό νέ­φος το πο­λέ­μου φορ­μον­ται πό θρη­σκευ­τικό φα­να­τι­σμό.Ατή και­νο­φα­νής νε­ο­ϊσ­λα­μική πειλή πού πλώ­νε­ται πό τή Μέση να­τολή ς τά Βαλ­κά­νια πρέ­πει νά ν­τι­με­τω­πι­στε καί­ρια καί μέ σο­βα­ρό­τητα. Πρέ­πει νά κα­τα­δι­κά­ζον­ται θρη­σκεες καί ζη­λω­τές θρη­σκειν πού προ­ω­θον τόν φα­να­τι­σμό, τή βία, τή μι­σαλ­λο­δο­ξία, τόν πό­λεμο. Δέν ε­ναι δυ­να­τόν θρη­σκεες νά γί­νον­ται μέσα προ­βο­λς καί προ­κλή­σεως πο­λέ­μων, κα­τα­στρο­φς, δι­ω­γμν, πο­τι­μή­σεως καί ε­τε­λι­σμο τς ξίας το ν­θρώ­που "κατέληξε ο Αρχιεπίσκοπος επί του συγκεκριμένου θέματος. " Γιά τήν ο­κο­νο­μική κρίση – δη­λαδή γιά τήν κρίση, πως κ­δη­λώ­θηκε στήν ο­κο­νο­μία– πολλά χουν ε­πω­θε.  

να μόνο κόμη θα προσθέσω: νά μήν γ­κα­τα­λεί­ψουμε τόν λαό μας, νά στα­θομε κοντά του. γάπη, καρ­τε­ρία, τα­πει­νό­τητα, συ­νερ­γα­σία καί λ­λη­λεγ­γύη ε­ναι ο ρε­τές πού θά λει­τουρ­γή­σουν σω­στικά καί θά τόν δη­γή­σουν σε δημιουργική πορεία. Ὑπο­γραμ­μίζω καί ξε­χω­ρίζω μίαν ξ α­τν, τήν ποία θά ξα­κο­λου­θήσω νά πα­να­λαμ­βάνω σο Θεός μου δί­νει ζωή. Πρόκειται για τήν ξία τς νό­τη­τας το λαο μας, ποία καί πρέ­πει νά ξε­κιν μέσα πό τή δική μας νό­τητα. Γιατί ή ένότητα συνιστά τήν ταυτότητα της Έκκλησίας ". Και, ασφαλώς, οι δύο τελευταίες μικρές αλλά ιδιαιτέρας βαρύτητος φράσεις, αλλά και αυτές που ακολούθησαν κατά την διεύρυνση του ιδίου θέματος, είχαν πολλούς αποδέκτες. 

Συνεχίζοντας ο κ. Ιερώνυμος, συνέδεσε το γενικό οικονομικό πρόβλημα με τον εκκλησιαστικό χώρο και τις δικές του ανάγκες και υποχρεώσεις, υπενθυμίζοντας το ύψιστο ζητούμενο της σωστής αξιοποιήσεως της Εκκλησιαστικής Περιουσίας από το Σώμα της Ιεραρχίας. Τόνισε συγκεκριμένα:"Άρκετά βήματα έχουν γίνει πρός αυτή τήν κατεύθυνση. Άπαιτείται άκόμη πολύ δουλειά καί ίδιαίτερη προσοχή καί ασφαλώς, νά όμονοούμαι καί μεταξύ μας. πα­ραί­τη­τος κα­νό­νας ε­ναι δι­α­φά­νεια καί νη­μέ­ρωση πάντων μν περί πάσης πι­θανς προτάσεως. Δέν γνω­ρί­ζουμε τίς πο­χές πού θά λ­θουν. Χω­ρίς ο­κο­νο­μική νε­ξαρ­τη­σία θά ε­μα­στε δι­αρ­κς ο­ρα­γοί στίς ξε­λί­ξεις. Στό­χος μας δέν ε­ναι ο­κο­νο­μική δύ­ναμη, λλά, δι’ α­τς, άπρόσκοπτη δι­α­κο­νία καί νί­σχυση το λαο μας. 

Όσο πίο γρήγορα λοιπόν δοθεί ή δυνατότητα στήν Έκκλησία νά αποκτήσει οίκονομική άνεξαρτησία, τόσο καλύτερα θά είναι γία όλους μας καί φυσικά γιά τόν τόπο. Άναμένουμε τώρα νά διατυπωθούν προτάσεις άπό είδικούς, μέ γνώμονα τό κοινό καλό καί όχι μεμονωμένα συμφέροντα. Σς ε­χα­ρι­στ πό τήν καρ­διά μου, γι­ατί λη ατή ργώδης προ­σπά­θεια δέν θά ταν δυ­νατή χω­ρίς τή δική σας ρωγή. Βο­η­θ­στε λοι­πόν νά προ­χω­ρή­σουμε καί στήν λο­ποί­ηση α­τν τν ρα­μα­τι­σμν".Ακολούθως ο κ. Ιερώνυμος αναφέρθηκε στο "καυτό" πρόβλημα της Εκκλησιαστικής Επαιδεύσεως, λέγοντας:"Σέ λί­γους μ­νες ε­ελ­πι­στομε νά χουμε τοιμο τόν νόμο γιά τήν κ­κλη­σι­α­στική κ­παί­δευση.  

λα τά ρ­μό­δια Συ­νο­δικά ρ­γανα κα­λον­ται νά συν­το­νι­στον καί νά ν­τεί­νουν τήν προ­σή­λωσή τους, στε νά κα­τα­λή­ξουμε σέ α­σιο καί ο­σι­α­στικό πο­τέ­λε­σμα. Ο και­ροί πι­τάσ­σουν τήν ναγ­και­ό­τητα πεν­δύ­σεως στόν τρόπο να­δεί­ξεως ξίων κλη­ρι­κν, μέ ζλο Θεο καί γνώση, ο ποοι νά δύ­ναν­ται νά ν­τα­πο­κρι­θον στά σύγ­χρονα προ­βλή­ματα. Συ­χνά κ­κλη­σία χρη­σι­μο­ποι­ε­ται ς ε­κολο θύμα, άνάλογα μέ τή δι­ά­θεση τν κυ­βερ­νών­των καί μέ στόχο τήν πα­ρα­πλη­ρο­φό­ρηση το λαο (ώστε να μετατοπίζεται το ενδιαφέρον της ενημερώσεως) και να περνούν έτσι ύποβαθμισμένες οί κά­στοτε δυ­σά­ρε­στες πο­λι­τι­κές ξε­λί­ξεις, καθώς καί λλα να­φυ­ό­μενα ζη­τή­ματα. Δέν ε­ναι όμως ρα μι­κρο­ψυ­χίας καί προσ­κολλήσεως σέ προ­κα­τα­λή­ψεις. 

παι­τε­ται νά πο­στη­ρί­ξουμε τό πό ψή­φι­σιν σχέ­διο νό­μου καί νά φο­σι­ω­θομε στήν ρθή κ­κλη­σι­α­στική παι­δεία τν πο­ψη­φίων κλη­ρι­κν".Επεκτείνοντας μάλιστα ο Αρχιεπίσκοπος το αγωνιώδες ενδιαφέρον του και για την ευρύτερη νεότητα της Πατρίδος μας, έστειλε ένα εξόχως σημαντικό μήνυμα προς κάθε αρμόδιο και υπεύθυνο, λέγοντας χαρακτηριστικά: "ν­θρω­πος χω­ρίς καλ­λι­έρ­γεια καί σω­τε­ρική να­φορά στόν Θεό δέν μπο­ρε νά ν­τα­πο­κρι­θε στίς δυ­σκο­λίες καί τίς προ­κλή­σεις τς σύγ­χρο­νης πο­χς. 

"Καταλήγοντας την ομιλία του ο Πρόεδρος της Ιεραρχίας, δεν άφησε αναπάντητα τα όσα σχόλια γίνονται εις βάρος του, όποτε πραγματοποιούνται νέες εκλογές Μητροπολιτών."Κατηγορείται",ό,τι δεν εφαρμόζει παλαιότερες δεσμεύσεις του, από την εποχή που ήταν Μητροπολίτης Θηβών, για αλλαγή των διαδικασιών εκλογής. 

Με αυτήν επομένως, την άμεση τοποθέτησή του, επί του συγκεκριμένου ζητήματος, ενώπιον της Ιεραρχίας, αφενός κάλυψε απολύτως την θεολογική διάσταση του θέματος και αφετέρου, έδωσε να κατανοηθεί σαφώς η πρακτική του πλευρά, αναγκαία προϋπόθεση για να πραγματοποιηθεί, μελλοντικώς, η όποια αλλαγή: "Περί το ζη­τή­μα­τος - είπε - τς πα­νε­ξε­τά­σεως το τρό­που κλο­γς τν ρ­χι­ε­ρέων, γιά τό πς πρέ­πει κά­ποιος νά δη­γε­ται στήν δι­α­ποί­μανση μις ε­ρς Μη­τρο­πό­λεως, χω το­πο­θε­τη­θε ρ­κε­τές φο­ρές στό πα­ρελ­θόν. Δέν πο­τε­λε μως πο­κλει­στικά δική μου ε­θύνη νά προβ ατή τή στι­γμή σέ λ­λα­γές, οτε α­σθά­νο­μαι τοι­μος νά δι­α­τυ­πώσω προ­τά­σεις.παι­τε­ται νά πη­γά­σει πό λους μας τάση γιά να­θε­ω­ρή­σεις στό συγ­κε­κρι­μένο θέμα. Φρον τι σως χρειαστε νά φι­ε­ρώ­σουμε μίαν λό­κληρη ερά Σύ­νοδο τς ε­ραρ­χίας πρός συ­ζή­τη­σιν. 

Πρός στι­γμήν, ατό πού μες δι­α­τρα­νώ­νουμε καί πι­στεύ­ουμε ε­ναι πώς ,τι πρα­γμα­το­ποι­ε­ται ν τ κ­κλη­σί συν­τε­λε­ται μέ τή Χάρη το Θεο. Χρει­ά­ζε­ται νά τό ν­τι­λη­φθε καί λαός μας πλή­ρως ατό, τι κκλησία ν πρώτοις συ­νι­στ μυ­στή­ριο, τό ποο τε­λε­σι­ουρ­γε­ται στό πρό­σωπο κα­θε­νός ξ μν. Ε­ναι ε­ρός χ­ρος που ν­θρω­πος κα­ταλ­λάσ­σε­ται μέ τόν Θεό, μέ τόν αυτό του καί μέ τόν κό­σμο, μυ­στα­γω­γε­ται καί γι­ά­ζε­ται, βρί­σκον­τας τήν λή­θεια, τή γαλήνη καί τήν πλη­ρό­τητα", κατέληξε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ. Ιερώνυμος, βάζοντας ο ίδιος πλέον τελεία και παύλα στην όλη παραφιλολογία επί του συγκεκριμένου θέματος.

Και με αυτόν τον τρόπο, περάτωσε την εισήγησή του. Επειδή όμως, όπως είπαμε και στην εισαγωγή του αφιερώματος στην πρόσφατη Σύγκληση της Ιεραρχίας, τα όσα διατυπώθηκαν και κατατέθηκαν ως σκέψεις, απόψεις και θέσεις, χρήζουν ιδιαιτέρας προσοχής και αναπτύξεως, θα σταματήσουμε την δεύτερη κατά σειρά αναφορά μας στο πολυδιάστατο αυτό εκκλησιαστικό γεγονός, με την ολοκλήρωση παρουσιάσεως των κυριοτέρων σημείων της εισηγήσεως του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου.

Ο κ. Γρηγόρης Καλοκαιρινός είναι Δημοσιογράφος και Μέλος της Συνοδικής Επιτροπής επί του Τύπου των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφωτίσεως.