03 Αυγούστου, 2014

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΕ ΙΕΡΕΣ ΜΟΝΕΣ


ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
«ΧΡΥΣΟΛΕΟΝΤΙΣΣΗΣ» ΑΙΓΙΝΑ.

Προστάτιδα της Αιγίνης θεωρείται από τους κατοίκους του νησιού  η Παναγία η Χρυσολεόντισσα και το ομώνυμο μοναστήρι της κτισμένο στο κέντρο του νησιού, περί το ένα χιλιόμετρο από την μονή του Αγίου Νεκταρίου. Σύμφωνα με τοπική παράδοση αρχικά η Μονή ήταν κτισμένη πλησίον του παραθαλάσσιου χωριού Λεόντι, με αποτέλεσμα να είναι ευάλωτη στις αλλεπάλληλες επιδρομές των πειρατών και των Αγαρηνών. Έπειτα από τρεις διαδοχικές καταστροφές της, αποφασίστηκε η μεταφορά σε σημείο μακριά από τη θάλασσα, ώστε να μην είναι ορατή και εύκολα προσπελάσιμη από τους εχθρούς της. Όταν άρχισε η ανέγερση της συνέβη το εξής θαυμαστό γεγονός. 

Τα εργαλεία τα οποία άφηναν οι κτίστες στο χώρο της ανεγέρσεως, το πρωί δεν τα εύρισκαν εκεί αλλά στην σημερινή θέση της Μονής. Όταν το θαύμα επαναλήφθηκε τρεις φορές, οι μοναχοί κατάλαβαν το μήνυμα και ανήγειραν το μοναστήρι τους στην σημερινή  τοποθεσία κατά τα έτη 1600-1614 μ.Χ. Το μοναστηριακό συγκρότημα είναι σχήματος τετραγώνου. Στο κέντρο της αυλής και σε υψηλότερο επίπεδο είναι κτισμένο το καθολικό ρυθμού τρίκλιτης βασιλικής(1808), αφιερωμένο  στην Κοίμηση της Θεοτόκου, τον Άγιο Διονύσιο και τον Άγιο Χαράλαμπο. Εντυπωσιακό είναι το ξυλόγλυπτο τέμπλο με τις εντυπωσιακές παραστάσεις από την Π. Διαθήκη, μορφές αγίων, αγγέλων, ευαγγελιστών κ.λπ. 

Σέμνωμα της Μονής είναι η αργυρεπενδυμένη εικόνα της Παναγίας Χρυσολεοντίσσης, τοποθετημένη στην άκρη του τέμπλου προς την βόρεια πύλη του Ιερού. Βόρεια από το καθολικό υψώνεται αγέρωχος ο μεγάλος πύργος της Μονής, που κατά την παράδοση, ανοικοδομήθηκε για την προστασία από του πειρατές. Με σιγίλλιο του Οικουμενικού πατριαρχείου η μονή αναγνωρίστηκε ως «Σταυροπήγιο». Σημαντικότατη υπήρξε η δράση της μονής κατά την επανάσταση του 1821. Μετά τη δημιουργία του ελευθέρου ελληνικού κράτους η Μονή με το διάταγμα του Όθωνος θεωρήθηκε διατηρητέα εν λειτουργία και προσαρτήθηκε σ’ αυτήν ως μετόχι η διαλυθείσα Μονή Φανερωμένης Σαλαμίνος.   

Η μονή λειτούργησε χωρίς διακοπή ως ανδρική, μέχρι και το  1935, έτος κατά το οποίο  ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος  διαπιστώνοντας την παντελή εγκατάλειψη της, την μετέτρεψε με βασιλικό Διάταγμα σε γυναικεία. Για το σκοπό αυτό  απέσπασε  από την μονή του Αγίου Νεκταρίου πέντε μοναχές. Στα χρόνια που ακολούθησαν έγιναν εργώδεις προσπάθειες για την ανακαίνιση της ιστορικής Μονής. Η ηγουμενία ανατέθηκε στην «ευσεβή και διακριτική» διακόνισσα Μαγδαληνή  η οποία, με τη συμβολή και της συνοδείας της, πραγματοποίησε ριζική ανακαίνιση. 

Έργο πού συνέχισαν και οι  μετέπειτα γερόντισσες Ευβούλη και Θεοδούλη καθώς και η σημερινή γερόντισσα  Ευπραξία. Σήμερα παντού επικρατεί η τάξη και ή ομορφιά. Οι αδελφές, εκτός από τη συντήρηση και τον εξωραϊσμό  των κτισμάτων της μονής και των μετοχίων της, μεριμνούν για την φιλοξενία των πολυάριθμων προσκυνητών και ασχολούνται με τις αγροτικές καλλιέργειες και την οικόσιτη κτηνοτροφία.  

Στη Μονή λειτουργούν έξι παρεκκλήσια, το παρεκκλήσιο των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, του αγίου Αθανασίου, του αγίου Νεκταρίου, του Αποστόλου Ανδρέα,  του αγίου Λεοντίου και της αγίας Μαγδαληνής (κοιμητήριο).Ημέρες πανηγύρεων: 15 Αυγούστου (Κοιμήσεως της Θεοτόκου), 29 Ιουνίου (Αγίων Αποστόλων Πέτρου & Παύλου), 23 Αυγούστου (Παναγία Φανερωμένη), 30 Νοεμβρίου (Αγίου Ανδρέα)

ΟΙ ΔΥΟ ΠΑΡΑΚΛΗΤΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

‹‹ Καί Σε μεσίτριαν έχω, προς τον φιλάνθρωπον Θεόν,
μη μου ελέγξη τας πράξεις, ενώπιον των Αγγέλων∙
παρακαλώ Σε Παρθένε, βοήθησόν μοι εν τάχει››

Ο Δεκαπενταύγουστος είναι μία περίοδος του Εκκλησιαστικού έτους,κατά την οποία η ορθόδοξη ψυχή στρέφεται με βαθειά κατάνυξη προς την Υπεραγία Θεοτόκο ζητώντας παράκληση και παρηγοριά.

Επί δεκαπέντε ημέρες, προ της εορτής της Κοιμήσεως, ψάλλεται εναλλάξ ο Μικρός και ο Μεγάλος Παρακλητικός Κανόνας. Μόνο κατά τους Εσπερινούς των Σαββάτων και της Εορτής της Μεταμορφώσεως του Κυρίου δεν ψάλλονται οι Παρακλήσεις, επειδή το περιεχόμενό τους είναι πένθιμο και ικετευτικό και δεν συμφωνεί προς το χαρμόσυνο ύφος των εορταστικών αυτών ύμνων.

Εκτός, όμως, από την περίοδο του Δεκαπενταυγούστου η Μικρή Παράκληση ψάλλεται συχνά, «εν πάση περιστάσει και θλίψει ψυχής», είτε στους Ιερούς Ναούς, είτε κατ' οίκον, από τους πιστούς, οι οποίοι επιθυμούν να ικετεύσουν δι' αυτής την Θεοτόκο και να επικαλεσθούν την μεσιτεία Της.

Η δε διάκριση των Παρακλήσεων σε Μικρή και Μεγάλη οφείλεται αποκλειστικώς και μόνον στην έκταση, το μέγεθος των τροπαρίων. Η Μικρή Παράκληση είναι ποίημα κάποιου Υμνογράφου, ο οποίος κατ' άλλους μεν ωνομάζονταν Θεοστήρικτος και ήταν Μοναχός, κατ' άλλους δε Θεοφάνης. Όπως φαίνεται, όμως, πρόκειται περί του ιδίου προσώπου, το οποίο έγινε Μοναχός και από Θεοφάνης μετωνομάσθηκε σε Θεοστήρικτο.

Η Μεγάλη Παράκληση είναι έργο του Θεοδώρου του Β, του Δουκός, Βασιλέως της Νικαίας, του επονομαζομένου Λασκάρεως, ο ποίος έζησε περί τα μέσα του 13ου αιώνος και είναι πολύ μεταγενέστερος του Θεοστηρίκτου, του Μοναχού.

Οι δύο Παρακλήσεις, πλην του Κανόνος, περιλαμβάνουν στην Ακολουθία τους και Ψαλμούς, δεήσεις υπέρ των ζώντων πιστών, υπέρ των οποίων τελούνται, και Ευαγγελική περικοπή.

Το περιεχόμενό τους είναι ικετευτικό, συγκινεί τους πιστούς, διδάσκει και προτρέπει αυτούς να προστρέχουν με θάρρος και εμπιστοσύνη πάντοτε προς την Κυρία Θεοτόκο, την Μεγάλη Μητέρα τους, για να βρίσκουν παρηγοριά και να λαμβάνουν βοήθεια στις ανάγκες τους. Η συνέχεια του οδοιπορικού μας σε άλλη Ιερά Μονή αύριο.



ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ κ. ΑΝΘΙΜΟΥ ΣΤΟ ΣτΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΙΣΛΑΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

 

Διατεθειμένος να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας είναι ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, κ. Άνθιμος, για το ζήτημα της λειτουργίας Τμήματος Ισλαμικών Σπουδών στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ.

Μιλώντας στον FOCUS 103,6 ο Παναγιώτατος, δήλωσε, πως μέσα σε μια σχολή ορθόδοξης πίστης και παράδοσης, είναι αδιανόητο να ενταχθεί η υπόθεση του Ισλάμ, το οποίο, εδώ και 40 χρόνια "εμπαίζει το Ορθόδοξο Πατριαρχείο για την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης".

Η ουσία του προβλήματος, είναι η διαφορά των δυο θρησκειών, οι οποίες δεν μπορούν επουδενί να συνυπάρξουν. Ένα Τμήμα Ισλαμικών Σπουδών, θα μπορούσε να λειτουργήσει σε τμήματα Φιλολογίας, ή στο τμήμα Παρευξεινίων χωρών του Πανεπιστημίου Θράκης. "Εγώ θα προσφύγω για το θέμα στο ΣτΕ" ανέφερε χαρακτηριστικά ο Μητροπολίτης κ. Άνθιμος.

Επίσης για την επιστολή των τεσσάρων  Μητροπολιτών  της Θράκης, Διδυμοτείχου, Αλεξανδρουπόλεως, Ξάνθης και Μαρωνείας ο κ. Άνθιμος είπε ότι, δεν είχαν την κανονική αρμοδιότητα οι ως άνω Μητροπολίτες να εκφράσουν την  σύμφωνη γνώμη τους για να γίνει το Πρόγραμμα Ισλαμικών Σπουδών στην Θεσσαλονίκη.
 


ΗΤΤΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ Ο ΨΥΧΡΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ


Στην αντιπαράθεση ΗΠΑ - Ρωσίας ο μεγάλος ηττημένος για μια ακόμη φορά είναι η Ευρώπη. Τόσο γιατί ο «πόλεμος» διεξάγεται στο δικό της έδαφος και επομένως θα έχει μεγάλες απώλειες σε οικονομικό επίπεδο, όσο και γιατί αποδεικνύεται αδύναμη στο γεωπολιτικό επίπεδο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έπρεπε να είναι μέρος του προβλήματος, αλλά της λύσης. Δυστυχώς, προς το παρόν, ισχύει το πρώτο. «Σέρνεται» πίσω από τις κινήσεις των ΗΠΑ χωρίς να μπορεί να υψώσει τη δική της ενιαία φωνή, να υπερασπίσει τα δικά της συμφέροντα.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ρωσία δεν είναι απλά «γείτονες» με κοινά σύνορα. Οι οικονομίες τους είναι στενά συνδεδεμένες και αλληλοεξαρτώμενες. Δεν είναι μόνο οι ενεργειακές πηγές, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Είναι ο αγροτοδιατροφικός τομέας, η αυτοκινητοβιομηχανία, η αμυντική βιομηχανία, η μεταποίηση. Πολλές γεωστρατηγικές επιδιώξεις των δύο πλευρών ταυτίζονται σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Η Ε.Ε. δεν μπόρεσε (δεν θέλησε;) να βαδίσει στον δρόμο που χάραξε η Πρωσία με τη Ρωσία της Μεγάλης Αικατερίνης με τη «βόρεια συμμαχία», η οποία είχε οφέλη και για τους δύο.

Οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στη Ρωσία για το «ουκρανικό ζήτημα» με σκοπό να πλήξουν ευθέως την καρδιά της ρωσικής οικονομίας, τις τράπεζες, αποκόπτοντάς τους την πρόσβαση στις ευρωπαϊκές και αμερικανικές αγορές χρήματος και κεφαλαίου. Η προειδοποίηση που απηύθυνε ο επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας, υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ, είναι ανησυχητική. Η Ρωσία εκτός από την απαγόρευση εισαγωγών αγροτικών προϊόντων προειδοποίησε και για επιπτώσεις στην τροφοδοσία με φυσικό αέριο. Προφανώς δεν πρόκειται απλά για μια αόριστη απειλή, γι' αυτό και η Ε.Ε. αποφάσισε εκτάκτως να γίνουν έως το τέλος Αυγούστου stress tests για τις ενεργειακές ανάγκες-«αντοχές» κάθε χώρας.

Η Γερμανία είναι πρώτη στη λίστα των ευρωπαϊκών χωρών που εισάγουν από τη Ρωσία σημαντικές ποσότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου, οι οποίες δύσκολα μπορούν να αντικατασταθούν. Απορροφά 700.000 βαρέλια ημερησίως, ενώ στο διυλιστήριο του Ρότερνταμ φθάνουν 550.000 βαρέλια ρωσικού πετρελαίου. Μαζί με την ευρωπαϊκή οικονομία σοβαρές πιέσεις θα δεχθεί και η ελληνική οικονομία εφόσον ισχύσουν τα ρωσικά αντίποινα. Θα πληγούν οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων κυρίως, ενώ το μείζον είναι η τροφοδοσία της χώρας με ρωσικό φυσικό αέριο. 

Η Ρωσία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ο «ενεργειακός σιτοβολώνας» για τις δυτικές πετρελαϊκές εταιρείες που τώρα ετοιμάζονται να γράψουν ζημίες δεκάδων δισ. ευρώ. ΕxxonMobil, ΒΡ, η Shell, ΕΝΙ και Statoil έχουν πολύ μεγάλες επενδύσεις στη Ρωσία. Το 19% που κατέχει η ΒΡ στη ρωσική Rosneft είναι καθοριστικός παράγοντας για το ένα εκατ. βαρέλια πετρελαίου που παράγει κάθε μέρα στη Ρωσία, ποσότητα η οποία αντιστοιχεί στο 30% της συνολικής παραγωγής της BP. 

Η Ρωσία χρειάζεται τις παγκόσμιες αγορές όσο και οι αγορές της Δύσης χρειάζονται την αγορά και τον φυσικό πλούτο της Ρωσίας. Ο οικονομικός πόλεμος απειλεί Ε.Ε. και Ρωσία και σαφώς την Ελλάδα.

(3 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ) † ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΚΥΡΙΑΚΗ (Ο ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΕΝΤΕ ΑΡΤΩΝ)

 

 
 Κατά Ματθαίον ΙΔ΄ 14-22
 
Τω καιρώ εκείνω είδεν ο Ιησούς πολύν όχλον, και εσπλαγχνίσθη επ’ αυτοίς, και εθεράπευσε τους αρρώστους αυτών. Οψίας δε γενομένης, προσήλθον αυτώ οι Μαθηταί αυτού λέγοντες. Έρημος εστίν ο τόπος και η ώρα ήδη παρήλθεν. Απόλυσον τους όχλους, ίνα απελθόντες εις τας κώμας αγοράσωσιν εαυτοίς βρώματα. Ο δε Ιησούς είπεν αυτοίς.

Ου χρείαν έχουσιν απελθείν. Δότε αυτοίς υμείς φαγείν. Οι δε λέγουσιν αυτώ. Ουκ έχομεν ώδε, ειμή πέντε άρτους και δύο ιχθύας. Ο δε είπε. Φέρετέ μοι αυτούς ώδε. Και κελεύσας τους όχλους ανακλιθήναι επί τους χόρτους, και λαβών τους πέντε άρτους και τους δύο ιχθύας, αναβλέψας εις τον ουρανόν ευλόγησε, και κλάσας έδωκε τοις Μαθηταίς τους άρτους, οι δε Μαθηταί τοις όχλοις.

Και έφαγον πάντες και εχορτάσθησαν, και ήραν το περισσεύον των κλασμάτων δώδεκα κοφίνους πλήρεις. Οι δε εσθίοντες ήσαν άνδρες ωσεί πεντακισχίλιοι χωρίς γυναικών και παιδίων. Και ευθέως ηνάγκασεν ο Ιησούς τους Μαθητάς αυτού εμβήναι εις το πλοίον και προάγειν αυτόν εις το πέραν, έως ού απολύση τους όχλους.

  
Μετάφραση Περικοπής

Εκείνο τον καιρό είδε πολύν κόσμο και τους σπλαχνίστηκε, και θεράπευσε τους αρρώστους τους. Κατά το δειλινό, Τον πλησίασαν οι Μαθητές Του και Του είπαν: «Ο τόπος είναι ερημικός, και η ώρα πια περασμένη. Διώξε τον κόσμο να πάνε στα χωριά για ν’ αγοράσουν φαγητά να φάνε».

Ο Ιησούς τους είπε: «Δεν υπάρχει λόγος να φύγουν, δώστε τους εσείς να φάνε» Αυτοί Του απάντησαν: «Δεν έχουμε εδώ, παρά πέντε ψωμιά και δύο ψάρια». «Φέρτε τα εδώ», τους λέει, κι αφού πρόσταξε τον κόσμο να καθίσει για φαγητό πάνω στο χορτάρι, πήρε τα πέντε ψωμιά και τα δύο ψάρια, κοίταξε στον ουρανό, τα ευλόγησε, τα έκοψε σε κομμάτια και τα έδωσε στους μαθητές, και οι μαθητές στον κόσμο. Έφαγαν όλοι και χόρτασαν και αφού μάζεψαν τα περισσεύματα από τα κομμάτια, γέμισαν δώδεκα κοφίνια.

Αυτοί που έφαγαν ήταν περίπου πέντε χιλιάδες άντρες, χωρίς τις γυναίκες και τα παιδιά. Αμέσως μετά ο Ιησούς υποχρέωσε τους μαθητές Του να μπουν στο πλοίο και να πάνε να τον περιμένουν στην απέναντι όχθη, παραμένοντας Αυτός μέχρι να αποχωρήσουν τα πλήθη.
 



ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ Η ΦΡΕΓΑΤΑ ΜΕ ΤΟΥΣ 77 EΛΛΗΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΛΙΒΥΗ

 

Έφτασε λίγο μετά τις 08.00 το πρωί του Σαββάτου στο λιμάνι του Πειραιά η φρεγάτα "ΣΑΛΑΜΙΣ" με τους 77 Έλληνες από τη Λιβύη που ξεκίνησε το πρωί της Παρασκευής από το λιμάνι της Τρίπολης στη Λιβύη. Η επιχείρηση εκκένωσης Ελλήνων πολιτών, καθώς και πολιτών άλλων χωρών έλαβε χώρα με δεδομένη την έκρυθμη κατάσταση στην περιοχή.

Η επιχείρηση πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη οργανικού ελικοπτέρου και κατάλληλα εξοπλισμένης ομάδας της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών (ΔΥΚ), όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Η επιβίβαση στη φρεγάτα έγινε υπό δύσκολες συνθήκες. Ύστερα από πλου περίπου 27 ωρών (650 ναυτικά μίλια) το "ΣΑΛΑΜΙΣ" κατέπλευσε στις προσβάσεις του λιμανιού της Τρίπολης την Πέμπτη το απόγευμα, οπότε ομάδα των ΟΥΚ, που επέβαινε στο πλοίο, ασφάλισε περιμετρικά του λιμανιού κατάλληλο χώρο, προκειμένου να εγκατασταθεί εκεί ο σταθμός επιβιβάσεως από το προσωπικό της φρεγάτας.

Η φρεγάτα παρέμενε σε ασφαλή απόσταση κοντά στο λιμάνι και η επιβίβαση των πολιτών έγινε με φουσκωτές λέμβους του λιβυκού ναυτικού. Λόγω, όμως, του μεγάλου ύψους των κυμάτων, δεν κατέστη δυνατή η μεταφορά του συνόλου των πολιτών με τις λέμβους. Έτσι, η μεταφορά συνεχίστηκε με δύο λιβυκά ρυμουλκά. Σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια όλων των δρομολογίων από την ξηρά στη φρεγάτα, οι άνδρες των ΟΥΚ, επιβιβασμένοι σε ειδικά εξοπλισμένο πλωτό, συνόδευαν τις λέμβους και τα ρυμουλκά, ενώ το "ΣΑΛΑΜΙΣ" τηρούσε όλα τα προβλεπόμενα μέτρα ετοιμότητας και ασφαλείας για την προστασία των πολιτών και την αντιμετώπιση ενδεχόμενης απειλής.

Στη φρεγάτα επιβιβάστηκαν 186 συνολικά πολίτες, εκ των οποίων 77 είναι από την Ελλάδα (συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού της ελληνικής πρεσβείας), 12 από την Κύπρο, 78 από την Κίνα, 10 από το Ηνωμένο Βασίλειο, 7 από το Βέλγιο, 1 από τη Ρωσία και 1 από την Αλβανία.