20 Ιουλίου, 2014

ΜΕ ΛΑΜΠΡΟΤΗΤΑ ΕΤΕΛΕΣΘΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ Η ΕΝΘΡΟΝΙΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ κ. ΜΑΞΙΜΟΥ

 

Τέσσερις δεκαετίες πέρασαν από τότε που η πόλη των Ιωαννίνων υποδέχθηκε τον ποιμενάρχη της.  Σήμερα το απόγευμα, ο τοπικός κλήρος, οι αρχές του τόπου και ο λαός της πρωτεύουσας της Ηπείρου, καλωσόρισαν τον νέο τους Μητροπολίτη Ιωαννίνων Μάξιμο. Στο πρόσωπο του νέου τους Μητροπολίτη βλέπουν τον ιεράρχη εκείνο που θα έχει το δυναμισμό και την στοιβαρότητα του προκατόχου του και, ταυτόχρονα, θα ανοίγει νέους δρόμους και θα δίνει νέες προοπτικές σε μία διαφορετική εποχή με πολύ υψηλές απαιτήσεις που η παρουσία της Εκκλησίας είναι περισσότερο απαραίτητη από ποτέ.


Διαφάνεια, χρηστή διοίκηση και έμφαση στο νέο αίμα μίας δυναμικής και προοδευτικής κοινωνίας που μπορεί να συνεισφέρει πολλά για το αύριο της Ηπείρου είναι τα συστατικά που ζητά με μία φωνή η τοπική κοινωνία από τον νέο της Επίσκοπο. Στην κεντρική πλατεία της πανέμορφης πόλης των Ιωαννίνων ο Αρχιεπίσκοπος, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου, ο Δήμαρχος, οι ιερείς και πλήθος κόσμου φώναξαν «άξιος» στον νέο τους Μητροπολίτη. «Το είναι μου θέλω να ποτιστεί με τη νέα μου πατρίδα, τη γη, τους ανθρώπους της, τις αγωνίες και τα προβλήματά τους, τα όνειρα των νέων, την πρόοδο και το κοινό καλό» είπε.

Υπακοή «στήν Σεπτή ιεραρχία της Αγιωτάτης Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος» και «πνευματική υπακοή καί απαρασάλευτη εν Χριστώ Αγάπη» προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο υποσχέθηκε ο νέος μητροπολίτης Ιωαννίνων κ. Μάξιμος που τόνισε πως αυτό που επιθυμεί να είναι στη νέα του διακονία, είναι «νά είμαι ο πρώτος εργάτης καί διάκονος της Ιεράς Μητροπόλεως Ιωαννίνων».Την ίδια στιγμή τόσο ο Αρχιεπίσκοπος όσο και ο εκπρόσωπος του Οικουμενικού πατριάρχη, μητροπολίτης Προύσης κ. Ελπιδοφόρος, έδιωξαν με τον πλέον σαφή τρόπο τα όποια σύνεφα στις σχέσεις των δυο Εκκλησιών.


 ΥΨΗΛΗ Η ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ: Αδελφό εκλεκτό και ηγαπημένο, χαρακτήρισε τον νέο μητροπολίτη Ιωαννίνων ο εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριάρχου. Η επιλογή του προσώπου του ηγουμένου της Ιεράς Μονής Αγίας Τριάδος Χάλκης, μητροπολίτη Προύσης κ. Ελπιδοφόρου, ως εκπροσώπου του Οικουμενικού Πατριάρχη, είχε ιδιαίτερη σημασία. Πρόκειται για υψηλή εκπροσώπηση με νόημα αφού ο κ. Ελπιδοφόρος ήταν από τους ιεράρχες του Οικουμενικού Πατριαρχείου που είχε ταχθεί υπέρ της υποψηφιότητας του νυν μητροπολίτη Ιωαννίνων και κατά της όξυνσης των σχέσεων με την Εκκλησία της Ελλάδος.

Ιδιαίτερης σημασίας ήταν και τα λόγια του προς τον νέο μητροπολίτη «του κλίματος της πρωτοθρόνου Εκκλησίας» όπως χαρακτηριστικά είπε.«Το πρόσωπο σας Άγιε Ιωαννίνων είναι άλλη μια απόδειξις οτι αι Εκκλησίαι Κωνσταντινουπόλεως και Ελλάδος οδεύουν αδιαταράχτως και αναμφιβόλως επι της ιδίας ατραπού στηρίζουσαι η μία την άλλην, εν αγαστή συνεργασία, τροφοδουτούσαι η μια την αλλη με εκλεκτά στελέχη διακονούντα ειτε εις τον ελλαδικόν χώρον ειτε εις Φαναριον είτε εις την διασποράν όπου διηκονήσατε...» τόνισε ο μητροπολίτης Προύσης που υπενθύμισε οτι ο κ. Μάξιμος είναι «πνευματικό γέννημα και θρέμμα του Οικουμενικού Θρόνου, διακονήσας με πνεύμα αυτοθυσίας πιστότητος και αφοσιώσεως επί έτη πολλά...».

 

Λίγα λεπτά νωρίτερα ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ. Ιερώνυμος, ως Τοποτηρητής της Μητροπόλεως Ιωαννίνων, είπε με νόημα πως «ειναι μια μητρόπολη η οποία ανήκει πνευματικά στον Οικουμενικό θρόνο», κάνοντας λόγο για «θεμελιώδη ιερό δεσμό με το Κέντρο της Ορθοδοξίας που μαρτυρεί και διαφυλάττει την ενότητα και την οικουμενικότητα της Εκκλησίας».
 







  









ΕΝΘΡΟΝΙΣΤΗΡΙΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ κ. ΜΑΞΙΜΟΥ

 

Εχαριστομεν τ Θε καί πατρί το Κυρίου μν ησο Χριστο πάντοτε πέρ μν προσευχόμενοι, κούσαντες τήν πίστην μν ν Χριστ 'Ιησο καί τήν γάπην τήν ες πάντας τούς γίους, διά τήν λπίδαν τήν ποκειμένην μν ν τος ορανος, ν προηκούσατε ν τ λόγ τς ληθείας το εαγγελίου το παρόντος ες μς, καθώς καί ν παντί τ κόσμ, καί στι καρποφορούμενον καί αξανόμενον καθώς καί ν μν, φ' ς μέρας κούσατε καί πέγνωτε τήν Χάριν το Θεο ν ληθεί.

Μακαριώτατε Πάτερ καί Δέσποτα,
ρχιεπίσκοπε θηνν καί πάσης λλάδος Κύριε Κύριε ερώνυμε,

γιε κπρόσωπε τς Ατο Θειοτάτης Παναγιότητος, το Οκουμενικο Πατριάρχου Κυρίου Κυρίου Βαρθολομαίου, Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Προύσης, κύριε λπιδοφόρε,

Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες καί Θεοφιλέστατοι
πίσκοποι,

Σεβαστή τν ρχιερέων Χορεία, γιε Λεύκης, κπρόσωπε τς ερς Μητροπόλεως Γερμανίας,

ξοχώτατε κπρόσωπε τς κυβερνήσεως, πουργέ Πολιτισμο, κύριε Τασούλα,

ξιότιμε Περιφερειάρχα πείρου κύριε Καχριμάνη,

ξιότιμοι κπρόσωποι το λληνικο Κοινοβουλίου,

ξιότιμε Δήμαρχε ωαννιτν κύριε Φίλιε,

ξιότιμε Δήμαρχοι το Νομού ωαννίνων,

ξιότιμοι Διοικηταί το Στρατο, τν Σωμάτων Ασφαλείας, στυνομίας καί Πυροσβεστικς,

ξιότιμοι Πρόεδροι τν Δικαστηρίων και Δικαστικοί

Αξιότιμοι, Πρυτάνεις, Κοσμήτορες, Καθηγηταί, Εκπαιδευτικοί,

Σεβαστοί Πατέρες καί
δελφοί ν Χριστ,

Μέ τοτα τά λόγια, μέ ατήν τήν πίστη, μέ τήν δια λπίδα καί τήν ατή πεποίθηση, εχαριστ, ς πόστολος Παύλος διά τούς Κολοσσαες, προσευχητικς, δοξολογικς καί εγνωμόνως τ Θε καί Πατρί σύν Υω καί Πνεύματι, διά τό πό το Θεο διά τς γιωτάτης κκλησίας, μπιστευθέν μοι ποίμνιο, τά πνευματικά μου πλέον τέκνα ες τήν ερά Μητρόπολη ωαννίνων, τήν, προτάσει το Μακαριωτάτου ρχιεπισκόπου θηνν καί Πάσης λλάδος Κυρίου Κυρίου ερωνύμου καί ψήφ τν γίων ρχιερέων, λαχοσαν μοι παρχία. πικαλομαι τήν Ελογία Σας Μακαριώτατε Πάτερ καί Δέσποτα, κφράζοντας τήν πακοή, τήν εγνωμοσύνη, τήν υϊκή γάπη, τόν υϊκό Σεβασμό καί ν τατό τίς εγνώμονες εχαριστίες μου στήν Σεπτή εραρχία τς γιωτάτης Ατοκεφάλου κκλησίας τς λλάδος γιά τήν ψιστη τιμή τς κλογς μου στόν περιώνυμο στορικό θρόνο τς θεοσώστου ερς Μητροπόλεως ωαννίνων. πικαλομαι τίς εχές καί ελογίες τς Ατο Θειοτάτης Παναγιότητος, το Παναγιωτάτου καί Οκουμενικο Πατριάρχου Κυρίου Κυρίου Βαρθολομίου, πρός τόν ποον καί τήν πνευματική καί εχαριστιακή ναφορά χομεν, ποσχόμενος πνευματική πακοή καί παρασάλευτη ν Χριστ γάπη. 

πικαλομαι πίσης καί τίς εχές τν κεκοιμημένων προκατόχων μου στήν ερά Μητρόπολη ωαννίνων καί κυρίως το πρότριτα κλιπόντος κυρο Θεοκλήτου, στις θεοφιλς ποίμανε τήν παρχία τούτη, πί σχεδόν τεσσαράκοντα συναπτά τη, προσευχόμενος καί ναπέμπων μεθ'μν κεσία πρός τόν Θεόν, νά εναι μνήμη ατν αωνία! Γνωρίζω τι μο νατίθεται πνευματική πατρότης καί εθύνη μις στορικς ερς Μητροπόλεως. Γνωρίζω πώς μο νατίθεται διαποίμανση νός τόπου μέ στορία βαριά, μις πόλεως που δεσπόζει, ς λλος δικέφαλος, στά ρια νατολς καί Δύσεως, τς πόλεως τν ωαννίνων, πού πό τόν βδομο αώνα διαφεντεύει στά δρώμενα τς πείρου καί τς δυτικς λλάδος, που πό τά χρόνια το Μεγάλου καί ερο Φωτίου συμβάλλει οσιαστικς στήν διαφύλαξη τς ρθοδόξου πίστεως καί τς κκλησιαστικς τάξεως. Πού στό διάβα τν αώνων καθίσταται προμαχών διαφυλάξεως τς ταυτότητος καί τς διοπροσωπίας το Γένους, ν μέσω λλεπαλλήλων κατακτήσεων, λλά καί σμιλευτς τν σορροπιν γιά τή διαφύλαξη τς ζως τν γηγενν, καί κόμη προβολεύς τν λληνικν γραμμάτων καί το λληνικο πνεύματος στή Δύση, τίς Βενετιές καί τά Λιβόρνα, καί γγυητής τς λληνικς παιδείας καί προόδου σέ ποχές δισχειμέρους διά τν προνοιν, δωρεν, εεργεσιν, κόποις, πόνοις καί ξόδοις τν Μεγάλων πειρωτν καί ωαννιτν εεργετν τς πείρου, τς Πατρίδος, το πανταχο τς γς λληνισμο καί το Γένους! 

Ατή, βεβαίως, εναι μιά πολύ βαριά κληρονομιά, γιά κάθε νθρωπο πού ζε σ' ατόν τόν τόπο, γιά κείνους πού ναλαμβάνουν εθύνες γιά τίς ζωές τν νθρώπων, μά κυρίως γιά τόν πίσκοπο καί Μητροπολίτη τς παρχίας! νώπιον Θεο καί άνθρώπων, γίων καί γγλων, εραρχν, ερέων, πολιτικν καί διοικητικν ρχν, συμπολιτν, συγγενν, φίλων, γνωστν καί γνώστων, ναδέχομαι ατήν τήν κληρονομιά μέ σεβασμό καί δέος σάν ρίζα πού θά μέ θρέψει καί θά μέ θρέφει, σο Θεός καί γάπη το ποιμνίου μου θά μέ κρατον στή ζωή, μέ μέτρο και κριτήριο τά δόγματα, τήν πνευματική μπειρία, τήν διδασκαλία καί τήν ερά Τάξη τς Μίας, γίας, Καθολικς καί ποστολικς καθ'μς ρθοδόξου νατολικς κκλησίας, Χάριτι Θεο! ποδέχομαι δέ καί τήν εύθύνη τς διαφυλάξεως τς πίστεως, τς πνευματικς διαπαιδαγωγήσεως το ποιμνίου, τς καθοδηγήσεως ατο στήν δό τς πνευματικς αξήσεως, τς ναδείξεως, ζωοποιήσεως καί αύξήσεως τν πνευματικν καί πρακτικν χαρισμάτων, μέ σκοπόν τήν κατά δύναμιν νθρωπίνην καί κατά θείαν εδοκίαν κατάκτησιν τς κκλησιαστικς ρθοδόξου συνειδήσεως τι πάντες να σμα, μία πίστις σμέν. Λέγει πόστολος Παύλος:"Καθπερ γρ τ σμα ν στι κα μλη χει πολλ, πντα δ τ μλη το σματος το νς, πολλ ντα, ν στι σμα, οτω κα Χριστς· κα γρ ν ν Πνεματι μες πντες ες ν σμα βαπτσθημεν, ...κα πντες ες ν Πνεμα ποτσθημεν. κα γρ τ σμα οκ στιν ν μλος, λλ πολλ.
  
Εὰν επ πος, τι οκ εμ χερ, οκ εμ κ το σματος, ο παρ τοτο οκ στιν κ το σματος; κα ἐὰν επ τ ος, τι οκ εμ φθαλμς, οκ εμ κ το σματος, – ο παρ τοτο οκ στιν κ το σματος; ε λον τ σμα φθαλμς, πο κο; ε λον κο, πο σφρησις; νυν δ Θες θετο τ μλη ν καστον ατν ν τ σματι καθς θλησεν. ε δ ν τ πντα ν μλος, πο τ σμα; νν δ πολλ μν μλη, ν δ σμα. ο δναται δ φθαλμς επεν τ χειρ· χρεαν σου οκ χω· πλιν κεφαλ τος ποσ· χρεαν μν οκ χω· λλ πολλ μλλον τ δοκοντα μλη το σματος σθενστερα πρχειν ναγκαῖά στι, κα δοκομεν τιμτερα εναι το σματος, τοτοις τιμν περισσοτραν περιτθεμεν, κα τ σχμονα μν εσχημοσνην περισσοτραν χει. τ δ εσχμονα μν ο χρεαν χει. Αλλ᾿ Θες συνεκρασε τ σμα, τ στεροντι περισσοτραν δος τιμν, να μ σχσμα ν τ σματι, λλ τ ατ πρ λλλων μεριμνσι τ μλη· κα ετε πσχει ν μλος, συμπσχει πντα τ μλη, ετε δοξζεται ν μλος, συγχαρει πντα τ μλη. Υμες δ στε σμα Χριστο κα μλη κ μρους. Ατή είναι κκλησία μας δελφοί! Σμα Χριστο. Καί μες εμαστε μέλη κ μέρους! άν βεβαίως καί ταν τό θέλουμε καί τό πιθυμομε!  

μως δέν περισσεύει κανείς! Εναι λοι κλητοί! Εναι λοι πιθυμητοί! Εναι λοι ναγκαίοι! Χρειάζονται λα τά μέλη γιά νά εναι σμα! άν παραπονεθε τό πόδι πώς δέν εναι χέρι, καί γι' ατό δέν νήκει στό σμα, κόμα ν παραπονεθε τό ατί πώς δέν εναι μάτι, γι' ατό δέν νήκει στό σμα, ατό δέν μπορε νά σχύσει! Δέν μπορε νά εναι λο τό σμα φθαλμός, οτε νά πε φθαλμός στό χέρι δέν σέ χρειάζομαι τό κεφάλι στά πόδια δέν σς έχω νάγκη! Γιά νά μή γίνει λοιπόν σχσμα στό σμα τά μέλη πρέπει νά μεριμνον τό να γιά τό λλο! Καί ταν πάσχει να μέλος τότε νά συμπάσχουν λα τά μέλη! Ατή εναι πορεία μας, ατό εναι τό ζητούμενο, τσι μπορομε νά εμαστε κοινωνία, τσι μπορομε να κάνουμε γιες οκογένειες, καλά παιδιά, σωστές καί ποδοτικές δομές, τσι μπορομε νά εμαστε πολίτες καί νά χουμε πολιτεία. Μέ ατόν τόν τρόπο θα γαλουχηθομε στήν κοινωνική εθύνη καί πευθυνότητα, στήν ρθή ξιολόγηση καί εράρχηση κάθε στοιχείου τς ζως μας, κάθε σχέσης καί δραστηριότητας. Ατά γίνονται ταν λεύθερα πιλέγουμε νά εμαστε μέλη το Σώματος το Χριστο. Ατός θά εναι γώνας μας, καί πιστεύω πώς ατό φορ κυρίως καί πρωτίστως τήν ποιότητα τς ζως μας, ποία διαφορετικά διαμορφώνεται με τή μετοχή στή Χάρη, τή δύναμη, τήν νέργεια τς γίας Τριάδος μέσα στή μυστηριακή και λειτουργική ζωή τς κκλησίας μας, μέ μιά προοπτική αωνιότητος καί δυστυχς λλις χωρίς ατή τή μέθεξη τς θείας ζως!  

λα ατά γιοι Πατέρες καί ν Χριστ δελφοί, δέν μπορον νά εναι καί νά παραμένουν πλς θεωρίες! Πρέπει να σημαίνουν κάτι στήν καθημερινή μας πορεία, στήν πράξη, στή ζωή! ναμένετε μάλλον καί ρθς περιμένετε, νά κούσετε τί σημαίνουν ατά γιά τή δική μου ζωή, δράση καί πορεία στή νέα μου πατρίδα, τό νέο μου τόπο, στή νέα μου οκογένεια, στή νέα μου άποστολή. Σημαίνουν πώς, ζωή μου δέν πάρχει πλέον χωρίς ατή τήν οκογένεια! Πώς θλω σύν Θε νά ποτίσει τό εναι μου μέ ατό πού εναι νέα μου πατρίδα, ο νθρωποί της, ο παραδόσεις της, τά θη καί τά θιμά της, ο γωνίες καί τά προβλήματα τν νθρώπων της, τά νειρα τν νέων της, προοπτική το τόπου, νάπτυξή του, κάθε δραστηριότητα πού μπορε νά προάγει τόν νθρωπο, τήν κοινωνία τν προσώπων, τήν λληλεγγύη, τό κοινό καλό, τήν πρόοδο, μως παναλαμβάνω, πάντα μέ δηγό τό εαγγέλιο καί τό Χριστό, τι "Ατός στιν κεφαλή το Σώματος, τς κκλησίας. Ότι ν ατ κτίσθη τ πάντα, τ ν τος ορανος κα τ π τς γς, τ ρατ κα τ όρατα, ετε θρόνοι ετε κυριότητες ετε ρχα ετε ξουσίαι· τ πάντα δι᾿ ατο κα ες ατν κτισται· κα ατός στι πρ πάντων, κα τ πάντα ν ατ συνέστηκε, ς στιν ρχή, πρωτότοκος κ τν νεκρν, να γένηται ν πσιν ατς πρωτεύων, τι ν ατ εδόκησε πν τ πλήρωμα κατοικσαι κα δι᾿ ατο ποκαταλλάξαι τ πάντα ες ατόν, ερηνοποιήσας δι το αματος το σταυρο ατο, δι᾿ ατο ετε τ π τς γς ετε τ ν τος ορανος. κα μς ποτε ντας πηλλοτριωμένους κα χθρος τ διανοί ν τος ργοις τος πονηρος, νυν δ ποκατήλλαξεν ν τ σώματι τς σαρκς ατο δι το θανάτου, παραστσαι μς γίους κα μώμους κα νεγκλήτους κατενώπιον ατο". 

Σημαίνει επίσης τι θά πιδιώξω κατά ση μοι δύναμις, τήν πικοινωνία καί τή συνεργασία μέ κάθε νθρωπο καλς θελήσεως στά ρια τς δικαιοδοσίας τς ερς Μητροπόλεως ωαννίνων. κόμα, πώς θά κάνω τι εναι δυνατόν γιά τήν προκοπή το τόπου καί τν άνθρώπων, πάντοτε στά πλαίσια τν πνευματικν καί ηθικν ρχν καί τν ρχν, διαφανείας καί νομιμότητος. Ατά, προσβλέπων πάντοτε στήν καλή συνεργασία καί στήν συναντίληψη τν πολιτικν, διοικητικν, δικαϊκν, πιστημονικν, παιδαγωγικν καί πολιτιστικν ρχν, παραγόντων καί δομν τς περιφερείας, τν δήμων, τς πόλεως και βεβαίως στήν γάπη καί στήριξη τν πιστν, τν πλν νθρώπων το μόχθου καί το γνος τς καθημερινς βιοπάλης, κάθε νθρώπου καλς διαθέσεως, νευ διακρίσεων καί ποκλεισμν.κόμα θά προσέθετα πώς θεωρώ νάγκη καί προτεραιότητα τήν πικοινωνία καί τή συνεργασία μέ τούς νέους τς παρχίας μας. Ο νέοι εναι τό καμάρι καί τό μέλλον μας! Εναι πλέον δυστυχς καί ο πιό δικημένοι, διότι μέ τήν πληστία πού μς εχε καταλάβει τούς άπαλλοτριώσαμε τό μέλλον τους! Χρωστομε λοιπόν καί θά γωνιστομε νά εμαστε συνοδοιπόροι στήν πορεία καί στόν γώνα τς ζως τους. Μις ζως μως μέ ρχές καί θεμέλια σταθερά, πού δέν θά δικον οτε τος διους, οτε τίς περχόμενες γενεές, μέ πραγματική ποιότητα πού θά γεν στορία καί πολιτισμό καί χι κείνη τήν πίπλαστη το καταναλωτικο το καταναλωτο σκλάβου! 

Στά ωάννινα πάρχουν καί δραστηριοποιονται τά γαθοεργά καταστήματα, πρός τό συμφέρον καί τή στήριξη τν νθρώπων το τόπου καί κυρίως κείνων που βρίσκονται σέ μεγαλύτερη άνάγκη. Γνωρίζουμε ότι πάρχουν προβλήματα. Θά ντιμετωπιστον μέ νηφαλιότητα, σοβαρότητα, διαφάνεια, χωρίς περβολές, μέ περίσκεψη καί προγραμματισμό σωστό, στε καί τό διέξοδο νά ντιμετωπιστε καί τά γαθοεργά καταστήματα νά μπορον νά κπληρώνουν ν εθέτ χρόν τό σκοπό τους, πρός τό συμφέρον τν συνανθρώπων μας, χωρίς κραίες φωνές, καί σκοπες φλιαρίες.  φησα πρός τό τέλος τά πιό πνευματικά, τά ερά, κείνα που ποτελον τή βάση, τό θεμέλιο, τούς βασικούς πυλώνες τς πνευματικς, έκκλησιαστικς ζως καί πορείας. Χωρίς ατά δέν γίνεται τίποτα! Τό λέει ησος Χριστός ξεκάθαρα: "χωρίς μο ο δύνασθε ποιεν οδέν".γ εμι μπελος ληθιν, κα πατρ μου γεωργς στι. 2 πν κλμα ν μο μ φρον καρπν, αρει ατ, κα πν τ καρπν φρον, καθαρει ατ, να πλεονα καρπν φρ.... 4 μενατε ν μο, κγ ν μν. καθς τ κλμα ο δναται καρπν φρειν φ' αυτο, ἐὰν μ μεν ν τ μπλ, οτως οδ μες, ἐὰν μ ν μο μενητε. 5 γ εμι μπελος, μες τ κλματα. μνων ν μο κγ ν ατ, οτος φρει καρπν πολν, τι χωρς μο ο δνασθε ποιεν οδν. 6 ἐὰν μ τις μεν ν μο, βλθη ξω ς τ κλμα κα ξηρνθη, κα συνγουσιν ατ κα ες τ πρ βλλουσι, κα καεται. 7 ἐὰν μενητε ν μο κα τ ρματ μου ν μν μεν, ἐὰν θλητε ατσασθε, κα γενσεται μν. 8 ν τοτ δοξσθη πατρ μου, να καρπν πολν φρητε, κα γενσεσθε μο μαθητα. 9 καθς γπησ με πατρ, κγ γπησα μς· μενατε ν τ γπ τ μ. 10 ἐὰν τς ντολς μου τηρσητε, μενετε ν τ γπ μου, καθς γ τς ντολς το πατρς μου τετρηκα κα μνω ατο ν τ γπ ".

ργα ποδομς καί ργα αγάπης πρός τόν πλησίον εναι κατά τήν ντίληψη τς κκλησίας μας μφότερα ργα πνευματικά ταν γίνονται μέ πνευματικό τρόπο καί κατά τό θέλημα το Θεο, μέ προσευχή, μέ εγνωμοσύνη πρός τό Θεό, μέ ποχή πό τήν μαρτία, στε νά ποκλείουν τόν σκανδαλισμό, τή λύπη, τήν ποτυχία, καί νά φέρουν καρπό καί χαρά. Παραγγέλω λοιπόν κατά τόν πόστολο Παλο: "Πντοτε χαρετε, διαλεπτως προσεχεσθε, ν παντ εχαριστετε· τοτο γρ θλημα Θεο ν Χριστ ᾿Ιησο ες μς. τ Πνεμα μ σβννυτε, προφητεας μ ξουθενετε. πντα δ δοκιμζετε, τ καλν κατχετε· π παντς εδους πονηρο πχεσθε ". πάρχουν στή ζωή τς κκλησίας μας, πως καί στήν σαρκική οκογένειά μας προβλήματα, τα ποία νακύπτουν γιά πολλούς καί διαφόρους λόγους. ξ ατίας πειρίας, προσεξίας, διαφορίας, λάθος ντιλήψεως, κακς ννοουμένου συμφέροντος, κακίας, διαβολς κλπ. Θέλω πό τήν πρώτη μέρα τς δ παρουσίας μου νά πισημάνω τι κάθε καταγγελία θά λαμβάνεται πόψη καί θά συζητεται ταν εναι καλοπροαίρετη, χει σκοπό τή διόρθωση καί τή βελτίωση, εναι πώνυμη καί δέν βλάπτει τήν πόληψη νθρώπων! Κάθε άλλη προσέγγιση θά ντιμετωπίζεται μέ πολύ προβληματισμό καί χι χωρίς πόνο! Ρυθμιστής καί δώ πρέπει νά εναι τό εαγγέλιο καί μπειρία της κκλησίας: 

"᾿Ερωτμεν δ μς, δελφο, εδναι τος κοπιντας ν μν κα προϊσταμνους μν ν Κυρίῳ κα νουθετοντας μς, κα γεσθαι ατος περεκπερισσο ν γπ δι τ ργον ατν. ερηνεετε ν αυτος. Παρακαλομεν δ μς, δελφο, νουθετετε τος τκτους, παραμυθεσθε τος λιγοψχους, ντχεσθε τν σθενν, μακροθυμετε πρς πντας. ρτε μ τις κακν ντ κακο τινι ποδ, λλ πντοτε τ γαθν δικετε κα ες λλλους κα ες πντας". λειτουργική καί μυστηριακή ζωή στήν ερά Μητρόπολη ωαννίνων θά εναι, πως κριβς σ λη τήν πνευματική πορεία τς ρθοδόξου κκλησίας μας, θεμέλιο, ς βασική καί θεμελιώδης μορφή συναντήσεως, μετουσίας, μεθέξεως καί συνοδειπορείας μέ τόν ρχηγό τς Ζως, τόν Κύριο καί Θεό μν ησο Χριστό, "θεμέλιον γρ λλον οδες δύναται θεναι παρ τν κείμενον, ς στιν ησος Χριστός ". Βασικοί πυλώνες πρέπει νά εναι καί θά εναι, ποιμαντική γωγή καί προετοιμασία τν ποιμένων, κατήχηση τν πιστν, προετοιμασία τν προσερχομένων στά ερά Μυστήρια, προνοιακή καί κοινωνική κφραση τς οκειώσεως τς Χάριτος καί νεργείας το Θεο, κοντά στά προβλήματα το πλησίον μέ τήν σταδιακή προετοιμασία καί εξειδίκευση που εναι ναγκαία. 

Λέγω πρός τούς ποιμένες καί πρός κάθε νθρωπο πού θέλει νά πηρετήσει στό ργο τς ερς Μητροπόλεώς μας:" δυνάμενος χωρεν, χωρείτω ". ν ερωσύνη εναι ργον, τότε καί ο κληρικοί εναι ο ργάτες τς κκλησας, ο ργάτες το θείου μπελνος (πρβλ. Ματθ. 20, 1-16), ο ργάτες πού Κριος "κβάλλει ες τόν θερισμόν ατο" (Ματθ. 9, 37-38. Πρβλ. ω. 4, 35-38). ργασία το ποιμένος προσιδιάζει κατ'ναλογίαν τήν το ατρο. Λέγει πο Νικήτας Σεΐδης: " Τν θεραπεαν πιζητοντες, τς ατρεας πιμελμεθα. Τμνοντες, καοντες, παντλοντες, τ δρυμτερα τν φαρμκων πγοντες° τ στφοντα πιπττοντες° τ γλυκανοντα πιρρανοντες° τ λεανοντα παλεφοντες° τ μαλσσοντα τν γκον προσπλττοντες° τ κοιμζοντα τν δνην προσφροντες° πντα τρπον πινοοντες° πσαν μηχανν ξευρσκοντες, στε μ μνον συνουλσαι τ τραμα, κα πρς τν προτραν πλιν γεαν τ νοσον παναγαγεν, λλ κα τν ολν ε δυνατν φανσαι ". Μέ τέτοια πιμέλεια και διάκριση φείλουμε νά ργασθομε, πράτοντας κατά περίπτωση τά πρέποντα καί ναγκαία. Ποιός πρέπει λοιπόν νά είμαι στήν νέα μου διακονία. περίφραστα λέγω τι πιθυμ νά εμαι πρώτος ργάτης καί διάκονος τς ερς Μητροπόλεως ωαννίνων. κούω τή φωνή το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου νά μιλεί περί το πρώτου Ποιμένος καί μόνου Μεγάλου ρχιερέως, το ποίου τήν ερωσύνη καί ρχιερωσύνη κατ' εδοκίαν Θεο φέρομεν. Ατός εναι Χριστός: 

"γ πατήρ, γ δελφός, γ Νυμφίος, γ οκία, γ τροφεύς, γ μάτιον, γ ίζα, γ θεμέλιος. Πν περ ν θέλς γώ. Μηδενς ν χρεί καταστς. γ δουλεύσω. λθον γρ διακονσαι, ο διακονηθναι. γ κα φίλος κα ξένος κα κεφαλ κα δελφς κα μήτηρ. Πάντα γώ· μόνον οκείως χε πρς μέ. γ πένης δι σέ, κα λήτης δι σέ, π το Σταυρο δι σέ, π τάφου δι σέ, νω πρ σο ντυγχάνω τ Πατρί, κάτω πρ σο πρεσβευτς παραγέγονα παρ το Πατρός. Πάντα μοι σ κα δελφς κα συγκληρονόμος κα φίλος κα μέλος. Τί πλέον θέλεις;" τέτοιους θλει τούς πάρχοντας ες τύπον καί τόπον Χριστο, δηλαδή τούς ρχιερες. Τατα λελληκα μν να χαρ μ ν μν μεν κα χαρ μν πληρωθ. ατη στν ντολ μ, να γαπτε λλλους καθς γπησα μς. μεζονα τατης γπην οδες χει, να τις τν ψυχν ατο θ πρ τν φλων ατο.Ζητ τήν προσευχή σας, τήν γάπη Σας, τή στήριξή σας, τήν μπιστοσύνη σας, τήν πακοή σας, τήν καλοπροαίρετη κριτική σας, τή συνοδοιπορεία γιά τό υπόλοιπο τς ζως μου, σον μου χαριστε πό το Θεο, μέ κύριο σκοπό τή σωτηρία το μπεπιστευμένου μοι ποιμνίου.
  
πικαλομε τίς πρεσβεες τς Κυρίας Θεοτόκου, το ν γίοις Πατρός μν, κτήτωρος το πανσέπτου Μητροπολιτικο ερο Καθεδρικο Ναο, θανασίου το Μεγάλου, Πατριάρχου λεξανδρείας, το γίου νδόξου Προφήτου λιού καί το γίου Προφήτου λισαίου, ν τήν μνήμην ορτζομεν, το γίου Μαξίμου το μολογητο καί πάντων τν γίων, στε, "Ατς... θες τς ερήνης γιάσαι μς λοτελες, κα λόκληρον μν τ πνεμα κα ψυχ κα τ σμα μέμπτως ν τ παρουσί το κυρίου μν ησο Χριστο τηρηθείη ". μήν.