25 Φεβρουαρίου, 2014

ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΗ ΤΗΣ Α.Θ.Μ. ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΚΤΑΚΤΗ ΣΥΓΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ

 

Σεβασμιώτατοι καί γαπητοί ν Χριστ γιοι δελφοί,

Μέ τή Χάρη το Θεο συνέρχεται σήμερα σέ συνοδική σύνθεση εραρχία τς κκλησίας μας. θεσμός ατός χει καθιερωθε νά λαμβάνει χώρα δύο φορές τόν χρόνο, εναι μως παραίτητο νά καλλιεργεται σο συχνότερα γίνεται, στε νά μβαθύνουμε στήν μεταξύ μας πικοινωνία καί νά ναπτύσσουμε τούς προβληματισμούς μας πί καιρίων θεμάτων.

Μς καλε καί σήμερα νά ναβαπτιστομε στή σχέση τς μεταξύ μας γάπης καί λληλεγγύης, τς νότητος τς κκλησίας καί το ν Χριστ δελφικο δεσμο• νά πορευθομε κ νέου καί πό κοινο τήν δό τς πίστεως μέ τή γνησιότητα καί τή θέρμη τς δημιουργικότητος, ποία κατηύθυνε τίς ψυχές τν γίων Πατέρων μας πού εκονίζονται στούς τοίχους ατς τς αθουσας. Στήν ποχή μας, τοτο τό γεγονός ποκτ διαίτερη σημασία, ταν μετά τόσους αἰῶνες ατονόητα πνευματικά γαθά καί ξίες δοκιμάζονται δεινς καί παξιώνονται.

πιτρέψτε μου νά σς νημερώσω γιά τά προκείμενα θέματα, τά ποα πτονται διαφόρων πτυχν τς κκλησιαστικς διακονίας: Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καισαριανς, Βύρωνος καί μηττο κ. Δανιήλ χει ναλάβει νά εσηγηθε μέ θέμα: «νημέρωσις περί το νέου προτεινομένου μεταλυκειακο προγράμματος κπαιδεύσεως ες τά κκλησιαστικά Λύκεια».

Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης δρας, Σπετσν καί Αγίνης κ. φραίμ θά ναπτύξει τό ζήτημα: «Νέαι δυνατότητες ξιοποιήσεως τς κκλησιαστικς Περιουσίας ν σχέσει πρός τά τς δεινς οκονομικς καταστάσεως τν εαγν δρυμάτων τς κκλησίας μν». Τόν κύκλο τν εσηγήσεων εχε ρχικς προγραμματιστε νά λοκληρώσει Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. νθιμος, μέ τό θέμα: «Παρουσίασις τς προτάσεως τς Διαρκος ερς Συνόδου περί δρύσεως προσωποπαγος ερς Μητροπόλεως Φαρσάλων, ποσπωμένης κ τς ερς Μητροπόλεως Θεσσαλιώτιδος καί Φαναριοφερσάλων».  

Δυστυχς, κτακτοι λόγοι γείας δέν το πέτρεψαν νά προετοιμαστε γιά νά παρουσιάσει τό προτεινόμενο ατό ζήτημα. ν συμφωνετε, θά μποροσε νά σς τό παρουσιάσει μετριότης μου καί ν συνεχεί νά λάβουμε τίς ποφάσεις μας. Τέλος, τήν τρίτη μέρα τν συνεδριάσεων, θά προβομε στήν πλήρωση τς ερς Μητροπόλεως Κίτρους καί Κατερίνης.

παροσα Σύνοδος τς εραρχίας συνέρχεται σέ περίοδο κρίσεως, ποία χαρακτηρίζεται πό δύο γεγονότα: Τό πρτο εναι νάληψη τς Ερωπαϊκς Προεδρίας πό τή χώρα μας, γιά τέταρτη φορά στήν στορία τς Ερωπαϊκς νώσεως.

Τό γεγονός ατό μς παρέχει τήν εκαιρία νά προβληματιστομε γιά τήν πορεία τς νωμένης Ερώπης καί τόν ρόλο τς κκλησίας.  ν προβομε σέ σύγκριση τς Ερωπαϊκς νώσεως το χθές καί το σήμερα, θά διαπιστώσουμε τι σημερινή εκόνα δυστυχς δέν θυμίζει σέ πολλά τό ραμα καί τίς προσδοκίες τν πατέρων της. Στά κείμενα τν θεμελιωτν ατς τς δέας γίνεται λόγος γιά δελφοσύνη, γιά συνεργασία, γιά λληλεγγύη μεταξύ τν κρατν μελν.

Κατά πόσο μως ατές ο ρχές καί τό ρχικό ραμα τν προδρόμων τς νωμένης Ερώπης νταποκρίνονται στή σημερινή πραγματικότητα; Ο πρτοι ατοί πολιτικοί ραματιστές δέν θά ντίκριζαν σήμερα κάποια προσπάθεια πρός τήν ποθητή ερωπαϊκή λοκλήρωση, λλά μλλον μία καθαρά οκονομική σύνθεση πού πόρρω πέχει πό τό ρχικό ραμα.  Ατό τό μεγάλο δρο το Θεο πού εναι μεταξύ μας νότητα, σήμερα παρατηρομε τι κλονίζεται. Τά φέλη πού προσφέρει νωμένη Ερώπη πλέον μφισβητονται καί τίθεται ν μφιβόλ διατήρηση τς συνοχς της.

Στίς νέες ατές προβληματικές συνθκες, που κυριαρχε μφισβήτηση καί βεβαιότητα γιά τό αριο, δημιουργεται νάγκη νά στραφομε πρός λλα πρότυπα γιά νά πραγματώσουμε πλέον τό ερωπαϊκό δεδες. πό ατό τό πρίσμα, κκλησία μας διατηρε διαίτερη σημασία καί δυναμική, καθώς χριστιανισμός ντιπροσωπεύει θεμελιώδη πυλώνα στή βάση το ερωπαϊκο οκοδομήματος, σέ συνδυασμό μέ τό κλασικό πνεμα καί τό ρωμαϊκό δίκαιο.

κρίση ατή μπορε νά ποτελέσει τήν φετηρία γιά μία καλύτερη καί πιό νθρώπινη Ερώπη, πού δέν θά ξαντλεται στά οκονομικά μεγέθη, λλά θά σέβεται τήν ξία το νθρωπίνου προσώπου, μέ βάση τούς τρες παραπάνω πρωταρχικούς ξιακούς γνώμονες. κκλησία μας, συνεπς, μπορε νά ποτελέσει πολύτιμο παράγοντα σταθερότητας καί νά συνδράμει οσιαστικά στό ραμα πρός τήν ερωπαϊκή λοκλήρωση.

Σέ μία Ερώπη νεργίας καί λιτότητας, ο χριστιανικές κκλησίες μπορον νά διαδραματίσουν διαιτέρως σημαντικό καί κρίσιμο ρόλο, ποος νά χει στόχο τήν ξιοποίηση λων τν κοινωνικν φορέων γιά τήν εημερία καί τήν πολυπόθητη διατήρηση τς μόνοιας. κκλησία, βεβαίως, λειτουργε ς νθρώπινος ργανισμός, χωρίς ατό νά ποδηλώνει τήν παραθεώρηση τς πνευματικς της πόστασης. κόμη πιό σημαντική, συνεπς, εναι ξιοποίηση το πνευματικο πλούτου τς κκλησιαστικς μπειρίας καί ζως.  Στό πλαίσιο ατς τς δυνατότητας, μεγάλη καί οσιαστική συμβολή χει θεολογική μας παράδοση. Συνιστ δαπάνητη πνευματική ζύμη, μέ δυναμικά καί δημιουργικά στοιχεα πού, ταν χρησιμοποιονται, διεγείρουν καί ζωογονον τίς συνειδήσεις.

ρθόδοξη πνευματικότητα εναι τό κοινό παρελθόν λων τν Χριστιανν, καί στήν πισήμανση ατο το παρελθόντος νυπάρχει λπίδα γιά τό μέλλον τς Ερώπης.Τό δεύτερο σημαντικό γεγονός πού σηματοδοτε ατή τήν περίοδο εναι σύγκληση, τήν πομένη βδομάδα, στήν δρα το Οκουμενικο Πατριαρχείου, τς Συνάξεως τν δελφν Προκαθημένων τν ρθοδόξων κκλησιν.

Διαρκής ερά Σύνοδος νταπεκρίθη θετικς στήν πρόσκληση τς Ατο Θειοτάτης Παναγιότητος καί κκλησία μας πρόκειται σμένως νά συμμετάσχει στή σημαίνουσα ατή πρωτοβουλία, σέ περίοδο πού χρειάζεται περισσότερο πό ποτέ τήν κοινή μαρτυρία τν ρθοδόξων. Εναι γεγονός τι χουν ναφυε πολλά προβλήματα πού διχάζουν τίς ρθόδοξες κκλησίες καί πιβάλλεται νά παραμείνουμε νωμένοι.

Χρέος μας εναι νά περκεράσουμε τά μπόδια πού νδεχομένως ρθώνονται μεταξύ μας καί νά περβομε νωμένοι τίς δυσκολίες γιά τό καλό τν πιστν, δίδοντας τήν «καλήν μαρτυρίαν» γιά τό καλό τς χώρας μας καί τήν κοινή φέλεια τς κκλησίας. νότητα τν ρθοδόξων, καί κυρίως πνευματικότητα πού πηγάζει πό τήν ρθόδοξη διδασκαλία, προσφέρει σημαντικό μήνυμα καί δείκτη πορείας πρός τήν ερωπαϊκή λοκλήρωση.

δελφοί μου,

Συμβαίνει δυστυχς κάποτε νά ζομε σέ κόσμο χωρίς ληθινή πικοινωνία, πού πωθε τό θεο καί τό ερό, πού ξομοιώνει καί μογενοποιε τούς νθρώπους. Συμβαίνει συχνά νά νιώθουμε ξένοι μεταξύ μας, μέ ποτέλεσμα νά διατυπώνονται λόγοι στό κενό καί τά ζητήματα νά μήν πιλύονται. πογοητευόμαστε κάποτε κόμη καί πό τόν διο μας τόν αυτό. ποτυγχάνει νά σηκώσει καθένας τόν σταυρό του.ταν λείπει πίστη, τά λόγια μοιάζουν κενά. Γιατί πίστη σημαίνει μπιστοσύνη στόν Θεό καί γάπη πρός τούς νθρώπους.

γάπη μς νώνει μέ τό Σμα το Χριστο. Προτιμ πάντα τήν λήθεια, σο κι ν στοιχίζει, καί δέν εναι γάπη κτητική οτε «ζητε τά αυτς». ν Χριστ γάπη φανερώνει τι εμαστε ζωντανά μέλη τς κκλησίας. ταν ο νθρωποι ασθάνονται δελφοί, ταν σέβεται καί τιμ νας τόν λλον, ξαφανίζονται ο διαφορές, ναπτύσσονται χαρίσματα, κοινωνονται γαθά καί γενικά νθρωπος τελειοποιεται.

σο πανερχόμαστε σ’ ατή τή μαρτυρία τς κκλησίας μέσα πό τέτοιες συνάξεις, τόσο δυναμώνουμε τίς ψυχές τν νθρώπων καί τίς στηρίζουμε, καί τόσο ατοί γίνονται κανότεροι νά περβον τίς δυσκολίες το ταραγμένου μας κόσμου. Θά θελα λοιπόν νά εχαριστήσω τόν Κύριο γιά τά σημαντικά ατά δρα τς μεταξύ μας νότητος στήν γάπη καί τήν πίστη το Χριστο.

Εναι ελογία Θεο πού τά βιώνουμε πό τίς παροσες συνθκες καί ντλομε πό ατά λπίδα καί δύναμη.

Σς εχαριστ.