09 Φεβρουαρίου, 2014

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ

 

Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος σήμερα στον Ιερό Ναό Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου, τέλεσε το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Συλλειτούργησαν ο Μητροπολίτης Θερμοπυλών κ. Ιωάννης και ο Επίσκοπος Διαυλείας κ. Γαβριήλ, Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Ο Μακαριώτατος χειροτόνησε σε πρεσβύτερο τον ιεροδιάκονο Νεκτάριο Στογιάννη, τον οποίο κάλεσε "το κάθε του βήμα να ξεκινά και να τελειώνει στο θυσιαστήριο του Κυρίου. Είτε οι άνθρωποι σε συγχαίρουν, είτε σε χειροκροτούν, είτε σε λιθοβολούν, είτε σε συκοφαντούν, αυτός θα είναι ο στόχος σου, αρχή και τέλος το θυσιαστήριο του Κυρίου μας Ιησού." Πρόσθεσε, επίσης, πως σκοπός της Εκκλησίας ήταν, είναι και θα είναι να στηρίζει τις ψυχές των ανθρώπων, να προσφέρει γαλήνη στις δύσκολες ώρες, αλλά και να τους στηρίζει στις ανάγκες που προκύπτουν.

Στη συνέχεια ο Αρχιεπίσκοπος χειροτόνησε σε ιεροδιάκονο τον Νικόλαο Kabuye. "Καλλιέργησε τον εαυτό σου όσο μπορείς περισσότερο και άφησε τον στα χέρια του Θεού, γιατί σε αυτόν τον χώρο υπάρχει αγάπη" είπε ο Αρχιεπίσκοπος και τον κάλεσε να μην ξεχάσει τα προβλήματα της πατρίδας του και να έχει στο νου του ότι χρειάζονται την αγάπη του και τη στήριξη του.


Τέλος ο Ιεροκήρυκας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αρχιμανδρίτης π. Χρυσόστομος Παπαθανασίου ανέγνωσε ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος που αναφέρεται στο πρόβλημα της οικονομικής κρίσης.

Σήμερα ο Μακαριώτατος αναχωρεί για το Μόναχο της Γερμανίας όπου θα παραμείνει για περίπου δυο εβδομάδες, προκειμένου, όπως ανακοίνωσε η Αρχιεπισκοπή, να υποβληθεί σε θεραπεία για την αντιμετώπιση παλαιότερου τραύματος που είχε προκληθεί στα πόδια του εξαιτίας ατυχήματος.
 


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΙΛΙΟΥ ΑΧΑΡΝΩΝ ΚΑΙ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΕΩΣ κ. ΑΘΗΝΑΓΟΡΑ


-Σεβασμιώτατε, είστε ο ποιμενάρχης μιας νεοσύστατης σχετικά Μητροπόλεως που προέκυψε μετά το διαχωρισμό της άλλοτε Μητρόπολης Αττικής. Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Μητρόπολη Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως και ποιο το έργο που έχει γίνει μέχρι σήμερα;

Μετά τον διαχωρισμό της πάλαι ποτέ Ιεράς Μητροπόλεως Αττικής και την σύσταση της νέας Ιεράς Μητροπόλεως Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως, ο Νέος Επίσκοπος είχε να αντιμετωπίσει ορισμένα σημαντικά και ζωτικής προτεραιότητος ζητήματα. Θα παρελάμβανε μία πολυπληθή Μητρόπολη, χωρίς να υπάρχει κτίριο για την στέγαση των γραφείων και την διεκπεραίωση των εργασιών της. 

Δεν υπήρχαν ακόμη θέσεις υπαλλήλων, επισκοπείο για την κατοικία του επισκόπου, οίκημα για την στέγαση του κέντρου νεότητος. Όλα αυτά απαιτούσαν για την ίδρυση και ανοικοδόμησή τους ικανό ποσό αλλά και ευρωστία οικονομική από πλευράς Μητροπόλεως.  

Συγχρόνως έπρεπε να αντιμετωπιστούν τα έντονα προβλήματα φτώχειας, ανεργίας, ευπαθών ομάδων, ρομά, προσφυγικού πληθυσμού. Χρειαζόταν να γίνει κάτι και από πλευράς Τοπικής Εκκλησίας για την αυξημένη εγκληματικότητα σε περιοχές, όπως Άνω Λιόσια και Ζεφύρι και την υποβάθμιση του βιοτικού και κοινωνικού επιπέδου. Θα ήθελα να επισημάνω στα προβλήματα της Μητροπολιτικής μου περιφέρειας και την πολυπληθή ομάδα των παλαιοημερολογιτών, που κατά καιρούς δημιουργούσαν έριδες και ζητήματα στις γειτονικές ενορίες.

Προσθέτω, ακόμη και ένα θέμα, που συνάντησα στην πορεία μου: έχουμε Ι. Ναούς, οι οποίοι δεν έχουν την δυνατότητα να συντηρηθούν. Δεν έχουν την δυνατότητα να εξοφλήσουν τα βασικά τους έξοδα, να ολοκληρώσουν το έργο ανοικοδόμησής τους. Όλα αυτά προσπαθήσαμε, συν Θεώ, να τα αντιμετωπίσουμε κατά το δυνατόν, ως εξής:

α.Αναζητήσαμε και βρήκαμε κτίριο για την στέγαση των γραφείων μας και την διεξαγωγή των κεντρικών εργασιών. Έτσι η Μητρόπολη απέκτησε την προσωρινή της έδρα απέναντι από τον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου Καματερού αρχικά στο ισόγειο και κατόπιν έπειτα από κατάλληλη διαμόρφωση των χώρων στον 2ο και 3ο όροφο του ιδίου κτιρίου. Βέβαια ο χώρος δεν επαρκεί και ήδη αντιμετωπίζουμε τόσο το πρόβλημα της δυσλειτουργίας ορισμένων γραφείων, όσο ακόμη και της αποθήκευσης αρχειακού υλικού. Βεβαίως δεν επαναπαυθήκαμε. 

Κατόπιν επικοινωνίας και συνεργασίας με τον Δήμαρχο Ιλίου κ. Ζενέτο Νικόλαο αποφασίστηκε η εξεύρεση χώρου και η ανοικοδόμηση Μητροπολιτικού Μεγάρου σε οικοπεδική έκταση του Δήμου Ιλίου. Ήδη το οικόπεδο βρέθηκε έχουν κατασκευαστεί η μακέττα και το σχέδιο του οικοδομήματος και καταβάλλουμε προσπάθειες για την ανοικοδόμησή του τα επόμενα έτη.

β.Αντιμετωπίσαμε το πρόβλημα της φτώχειας και της ανεργίας με τα συσσίτια, την πρόσληψη ατόμων, την επιδότηση οικογενειών κ.λ.π. με την ανασυγκρότηση και αναδιοργάνωση του Ταμείου Ενοριακής Δράσεως, το οποίο έκανε την Ιερά Μητρόπολή μας μέσα σε 3 χρόνια να καταστεί η 4η Μητρόπολη σε φιλανθρωπική δράση σε σχέση με τις Ιερές Μητροπόλεις της υπόλοιπης Ελλάδος. Συνεργαστήκαμε με φορείς, όπως Τράπεζες, Super Market, Δήμους για την στήριξη οικογενειών και μαθητών στα σχολεία, ώστε να μπορούμε να τους προσφέρουμε στο χώρο εκπαίδευσης ένα πλούσιο δεκατιανό.

γ.Με τις κατασκηνώσεις – τώρα ετοιμαζόμαστε να τις λειτουργήσουμε για 4η χρονιά - δόθηκε η ευκαιρία να κάνουν διακοπές μαθητές-τριες, που αδυνατούσαν να παραθερίσουν. Σε αυτές τα προηγούμενα χρόνια εξυπηρετήθηκαν πάνω από 1500 παιδιά.

δ.Πρόγραμμα Ρομά: πρόκειται για ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα, που ξεκίνησε αρχές του έτους σε συνεργασία με τον Δήμο Φυλής και το Δήμαρχο κ. Μπουραμη Δημήτριο, και αποσκοπεί στην κοινωνική και μαθησιακή επανένταξη των μαθητών-τριών Ρομά, την εκπαιδευτική και ψυχολογική στήριξή τους και την δημιουργική δραστηριοποίησή τους μέσα στο χώρο εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα συντονίζουν από πλευράς Δήμου ο πρόεδρος της Πρωτοβάθμιας Σχολικής Επιτροπής κ. Δημήτριος Πουλιάσης και από πλευράς Ιεράς Μητροπόλεως ο Εκπαιδευτικός κ. Δημήτριος Ανυφαντάκης.

ε.Αναδιοργάνωση και συντονισμός των 6 Αρχιερατικών Περιφερειών της Ιεράς Μητροπόλεως σε: 

1. Ιλίου, 
2. Αχαρνών Α΄, 
3. Αχαρνών Β΄, 
4. Πετρουπόλεως, 
5. Φυλής, Άνω Λιοσίων και Ζεφυρίου και 
6.Καματερού και Αγίων Αναργύρων. Εξασφαλίστηκε έτσι η αρτιότερη διαποίμανση του φιλοχρίστου λαού, η καλύτερη μηχανοργάνωση και βελτιώθηκε η επικοινωνία μεταξύ μας.

στ.Δημιουργήθηκε ιστοσελίδα στο διαδίκτυο και προφίλ στο facebook και το twitter, τα οποία μετετράπησαν σε ένα ορθόδοξο άμβωνα στον κυβερνοχώρο και σε ένα μέσο ενημέρωσης για το έργο της I. Μητροπόλεως. 

Το γεγονός αυτό έδωσε αφορμή να παρακινηθούν πολλοί ενοριακοί Ιεροί Ναοί στην δημιουργία δικής τους ιστοσελίδας, να καταρτίσουν το δικό τους mail επικοινωνίας και να καθορίσουν σε κάθε ενοριακό Ναό έναν υπεύθυνο διαδικτυακής επικοινωνίας.

ζ.Οργανώθηκαν και διεξήχθησαν 3 μεγάλα φεστιβάλ Νεότητος (2010, 2011, 2012) με προσέλευση κάθε φορά 2000 ατόμων. Από την περσυνή χρονιά επιθυμώντας μια αμεσότερη επικοινωνία με τους νέους των σχολείων ξεκινήσαμε τον διαγωνισμό σύνθεσης και εκτέλεσης τραγουδιού και θεατρικών δρωμένων ο οποίος ολοκληρώθηκε με επιτυχία και οι νέοι της Μητροπολιτικής Περιφέρειας ανέδειξαν τα ταλέντα τους.

η.Το 2012 εκπονήθηκαν τρία (3) προγράμματα κοινωφελούς εργασίας σε συνεργασία με τον φορέα«ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣΦΟΚΜΕΕ» βάσει του οποίου προσελήφθησαν στις Αρχιερατικές Περιφέρειες με 6μηνη σύμβαση πάνω από 250 νέοι και νέες. Έτσι κατά κάποιο τρόπο δώσαμε δουλειά στους ανθρώπους μας και με το πρόγραμμα αυτό οργανώθηκαν συσσίτια, μαγειρεία, κοινωνικά φροντιστήρια, ιατρική βοήθεια στο σπίτι, ψυχολογική στήριξη ανθρώπων με ανάγκες, οργάνωση υπηρεσιών και αρχείων Μητροπόλεως κ.λ.π. 

Κατά την φετινή χρονιά για δεύτερη φορά τώρα, και μέσω ΟΑΕΔ, προσλήφθηκε και πάλι προσωπικό, το οποίο κατέλαβε και πάλι ανάλογες θέσεις εργασίας.  Αυτή την περίοδο βρίσκεται εν τη γενέσει της η υλοποίηση ενός νέου προγράμματος με τίτλο «Απασχόληση και Δημιουργία», το οποίο στοχεύει στην ανάπτυξη μιας ενεργητικής πολιτικής υποστήριξης και κοινωνικής ένταξης 70 ανέργων ωφελουμένων. Βάσει αυτού του προγράμματος θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας που θα αφορούν σε νέες κοινωνικές επιχειρήσεις και νέες επιχειρήσεις, οι οποίες θα δραστηριοποιούνται στον τομέα της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, του εναλλακτικού τουρισμού και της πράσινης επιχειρηματικότητας.

Παράλληλα, θα πραγματοποιηθεί τοποθέτηση ανέργων στον ιδιωτικό τομέα, σε συναφή αντικείμενα. Το εν λόγω πρόγραμμα πραγματοποιείται από την Ιερά Μητρόπολη και σε συνεργασία με τον Δήμο Ιλίου και τους Four Elements, MAST Συμβουλευτική AE και τον Εκπαιδευτικό Οργανισμό Eurotraining.

θ.Επικοινωνία και συνεργασία με τους χώρους εκπαίδευσης και το ανθρώπινο δυναμικό του. Επί 4 συνεχή έτη πραγματοποιούμε ετήσια σύναξη θεολόγων εκπαιδευτικών για διάλογο και συναντίληψη. Συνεργαζόμαστε με τους σχολικούς συμβούλους των περιφερειών μας και ανάλογους φορείς εκπαίδευσης.

ι.Ήρθαμε σε συνεργασία με ανθρώπους, που ακολουθούν το παλαιό ημερολόγιο και καθιερώσαμε Ναούς και Ιερές Μονές στον περιφέρειά μας, όπου ακολουθούν το παλαιό ημερολόγιο και μνημονεύουν τον οικείο επίσκοπο. Έτσι με την αγάπη και την κατανόηση λύσαμε κατά κάποιο τρόπο και όσο ήταν δυνατόν τον πολύχρονο αυτό διχασμό μεταξύ των πιστών, που αποτελούν το εκκλησιαστικό πλήρωμα.

ια.Καταβάλαμε προσπάθεια για επικοινωνία με τους ιερείς μας. Πέραν της διοικητικής σχέσεως με τον κλήρο της Ι. Μητροπόλεως Ιλίου έπρεπε οι ιερείς να έχουν μία σχέση αγάπης και κοινωνίας με τον Επίσκοπό τους περισσότερο ψυχοθεραπευτική παρά φοβική. Έτσι κατά καιρούς διοργανώνονται συναντήσεις με τους κληρικούς, τις οικογένειες και τα παιδιά τους, στις οποίες λειτουργεί μια ατμόσφαιρα χαράς, κατανόησης και βαθύτερης γνωριμίας.

ιβ.Δώσαμε σημασία στην επιμόρφωση των κληρικών μας για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν με τον καλύτερο τρόπο τις προκλήσεις της εποχής μας. Γι΄ αυτό συνάψαμε συμφωνία με το πιστοποιημένο από το Κράτος Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμόρφωσης της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών για εκπόνηση προγραμμάτων στην Μητροπολιτική μας Περιφέρεια.

-Σεβασμιώτατε, άπαντες αναγνωρίζουν το τεράστιο φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας σε αυτήν την παρατεταμένη περίοδο της κρίσης. Πόσο δύσκολο είναι όμως σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς να ανταποκριθεί η Εκκλησία σε αυτό το σπουδαίο έργο με την παροχή συσσιτίων, αλλά και με τη στήριξη ευπαθών ομάδων μέσω των ενοριών η των ιδρυμάτων της;

Καιροί χαλεποί, όπως λέγαμε παλιότερα, «πέτρινα χρόνια», όπου όλοι δοκιμάζονται. Η ανταπόκριση της Εκκλησίας στο θέμα αυτό είναι ουσιαστική. Βέβαια σας απήντησα κατά κάποιον τρόπο, με το προηγούμενο ερώτημα και γι΄ αυτό το ζήτημα. Εκείνο, που πρέπει να επισημάνω για να γίνει αντιληπτή η δυσκολία του προβλήματος είναι, ότι η ποσότητα των συσσιτίων υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με παλαιότερα.

Ενορίες για παράδειγμα στις οποίες παλαιότερα σιτίζονταν περί τα 80 άτομα, σήμερα ξεπερνούν τα 250.  Είναι γεγονός, ότι δεν έχουμε να ανταποκριθούμε σε λίγες οικογένειες, μετρημένες στα δάκτυλα, όπου εύκολα κανείς δύναται να τις στηρίξει οικονομικά, αλλά έχουμε να αντιμετωπίσουμε έναν ογκώδη αριθμό ανθρώπων, τα οικονομικά μας είναι πενιχρά, η διανομή των αναγκαίων πρέπει να γίνεται με έλεγχο και δικαιοσύνη και οπωσδήποτε χρειάζεται η επαφή μας με άλλους χώρους κοινωνικούς και μη, που θα μας συμπαρασταθούν σ΄ αυτό το σπουδαίο και μεγάλο έργο.

-Όταν οποιοσδήποτε θέλει να βάλει κατά της Εκκλησίας ξεθάβει τα περί "εκκλησιαστικής περιουσίας". Ποια είναι όμως η αλήθεια για αυτήν;

Έχω την εντύπωση, ότι το θέμα της «εκκλησιαστικής περιουσίας» είναι πάντοτε ένα άλλοθι, για να παραβλεφθεί το ζήτημα της χρήσεως, νομής και αξιοποιήσεως της τεραστίας κρατικής περιουσίας, που παραμένει αναξιοποίητη ή που δεν αξιοποιείται σωστά. Ας αξιοποιηθεί λοιπόν, πρώτα κατά τον καλύτερο τρόπο η κρατική περιουσία και να δοθεί η ελευθερία στην Εκκλησία να αξιοποιήσει την δική της, όπως πρέπει. Η Εκκλησία γνωρίζει πολύ καλά, με ποιόν τρόπο θα αξιοποιήσει την περιουσία της, διότι οι ανάγκες της είναι πολύ μεγάλες. 

Αν μελετήσουμε το «χρονικό των Ενοριών της Παλαιάς Αθήνας» του Παναγή Σκουζέ θα καταλάβουμε όλοι ότι η Εκκλησία έχει τον τρόπο και την δύναμη να αξιοποιεί τα δικά της με αγάπη, οργάνωση και δικαιοσύνη και ότι μπορεί να λύσει ουσιαστικά το κοινωνικό και οικονομικό ζήτημα των ανθρώπων της. Αξίζει να μελετηθεί και το προσφάτως εκδοθέν (2013) σύγγραμμα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ, που αναφέρεται στο ίδιο θέμα.

-Ποια πρέπει να είναι τα εφόδια κάθε ανθρώπου για να αντιμετωπίσει την κρίση, η οποία πέρα από οικονομική είναι και πνευματική;

Η συμμετοχή στα δρώμενα και τα τελούμενα της Εκκλησίας.Όταν ο πιστός αναζητά στην Εκκλησία, ό,τι και από ένα Super Market, δηλαδή την ικανοποίηση των υλικών του αναγκών, τότε δεν θα μπορεί να βρει ποτέ απάντηση στις βαθύτερες ανησυχίες του. Δεν θα είναι δυνατό να βρίσκει πληρότητα μέσα στην Εκκλησία. Όχι ότι η Εκκλησία θα αρνηθεί να προσφέρει στον συνάνθρωπο! Θα το κάνει, φυσικά με όσα μέσα μπορεί. 

Αλλά μην πιστεύσουμε, ότι η Εκκλησία είναι αποκλειστικά ένας κοινωνικός φορέας ή μια σειρά πολυκαταστημάτων, που ήρθε για να κλείσει όλα τα άλλα. Η Εκκλησία ήρθε για να δώσει αυτό, που δεν μπορεί να το προφέρει κανένας άλλος. Κι αυτό είναι η λύτρωση, η εύρεση δηλαδή του αληθινού νοήματος της ζωής. Αυτό θα το ζήσει κανείς με την πνευματική και μυστηριακή ζωή. Έτσι θα λυτρώνεται κανείς οντολογικά και αφού θα λυτρώνεται, φυσικό είναι ότι θα προσφέρει και θα προσφέρεται για τον συνάνθρωπο.

-Πιστεύετε πως γενικότερα ο χριστιανισμός δέχεται μια τεράστια πολεμική διεθνώς; Πως κρίνετε τον σύγχρονο διωγμό των Χριστιανών στη Μέση Ανατολή;

Ο προφήτης Συμεών ο Θεοδόχος διεκήρυξε κατά την Υπαπαντή, ότι ο Χριστός θα είναι σημείον αντιλεγόμενον και θα κείται εις πτώσιν και ανάστασιν πολλών. Δεν νομίζω ότι αυτό που γίνεται σήμερα, διαφέρει από αυτό που είπε ο προφήτης. Η Αλήθεια πάντοτε διώκεται. Εκείνο, που πρέπει να μας προβληματίσει είναι από κοινωνικής πλευράς. Σε έναν σύγχρονο κόσμο, που μιλά για ανθρώπινα δικαιώματα, που η τεχνολογική ανάπτυξη έφθασε στο ζενίθ της, που η επικοινωνία με όλους τους λαούς της γης έγινε ένα απλό «κλικ», πώς μπορούν και υπάρχουν λαοί με τέτοια οπισθοδρόμηση; 

Σέκτες και κοινωνίες πού βλέπουν στον θάνατο του συνανθρώπου τους, ο οποίος έχει άλλα θρησκευτικά πιστεύω, όχι απλά την επιβίωσή τους, αλλά την πνευματική τους εξύψωση και καταξίωση. Νομίζω, ότι πρέπει να γίνουν διαβήματα, να γίνουν συστάσεις, να ληφθούν μέτρα - και μάλιστα κάποια διεθνή μέτρα - για την προστασία των δικαιωμάτων των χριστιανών και των άλλων ομάδων, που βάλλονται στα συγκεκριμένα περιβάλλοντα. Δεν μπορεί να γίνονται τα άοπλα θύματα, αθώα σφάγια, τα πρόβατα επί σφαγήν στα χέρια «απάνθρωπων» υπάρξεων. 

Πάντως να γνωρίζετε, ότι ο Σταυρός και το μαρτύριο είναι αυτά που δοξάζουν την Εκκλησία και φανερώνουν την δύναμή της. Αυτό το καταθέτω χωρίς να θέλω να προσδώσω έναν πεσιμισμό. Θέλω να υπενθυμίσω το Παύλειο: «η γαρ δύναμις μου εν ασθενεία τελειούται».

-Τη χρονιά που πέρασε πολλά ήταν εκείνα τα γεγονότα τα οποία προκάλεσαν αντιδράσεις στους πιστούς. Η αργία της Κυριακής, το σύμφωνο συμβίωσης, το μάθημα των Θρησκευτικών, η δημοπράτηση του τεμένους... Πιστεύετε πως υπάρχει ένας υπόγειος πόλεμος εναντίον της Εκκλησίας στη χώρα μας; Η Ιερά Σύνοδος έχει αντιμετωπίσει όπως θα έπρεπε τις "δοκιμασίες";

Η Ιερά Σύνοδος με αμεσότητα παρεμβαίνει με σχετικά κείμενά της προς το χριστεπώνυμο πλήρωμα, οσάκις το κρίνει σκόπιμο. Όμως η παγκοσμιοποίηση της σύγχρονης κοινωνίας στο όνομα δήθεν των ανθρωπίνων δικαιωμάτων επιβάλλει μέτρα και κανόνες, που σε παλαιότερες ή και πιο υγιείς κοινωνίες εθεωρούντο ως παραβατικές συμπεριφορές.

Οπωσδήποτε όλα αυτά, που διαδραματίζονται δεν συμφωνούν με την Θεανθρώπινη Διδασκαλία του Ιδρυτού της και τις περισσότερες φορές βάλλουν εναντίον της, υποσκάπτοντας τον ρόλο της στη σημερινή κοινωνία.  Από πλευράς Εκκλησίας θα πρέπει να κατατίθεται ο λόγος της. Να εκφράζεται λόγος αποδεικτικός και αληθινός, χωρίς βέβαια την έκφραση φανατισμών και μισαλλοδοξιών. 

Χρειάζεται να αγωνιζόμαστε ως Εκκλησία υπέρ της Αληθείας κατά το Σταυροαναστάσιμο πρότυπο, που έδειξε ο Κύριος Ιησούς Χριστός και οι Άγιοι Πατέρες. Να δίδομε τη ζωή μας για την Αλήθεια της πίστεως. Αλλά όμως, να αντιμετωπίζουμε τα ζητήματα σωστά και καίρια, με ορθή επιχειρηματολογία, με ρεαλισμό και με παρρησία, ταπεινά χωρίς κομπορρημοσύνες. Φρόνιμοι ως οι όφεις και ακέραιοι ως αι περιστεραί.

-Από τον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο ειπώθηκε πως αν χρειαστεί η Εκκλησία είναι έτοιμη για ένα διαχωρισμό από το κράτος. Ποια είναι η δική σας γνώμη;

Κατ΄ αρχάς ένας τέτοιος χωρισμός προϋποθέτει οπωσδήποτε τη βούληση και των δύο μερών, επειδή τα μέλη της Εκκλησίας είναι και πολίτες του Ελληνικού Κράτους. Αν το Κράτος ήθελε να είναι έντιμο προς τον εαυτό του, τότε θα έπρεπε σε περίπτωση που αποφασισθεί διαχωρισμός να δοθεί και η δυνατότητα:

α.Επιστροφής της εκκλησιαστικής περιουσίας, που έλαβε κατά καιρούς και ιδιαίτερα αυτή που του δόθηκε ως αντάλλαγμα για την μισθοδοσία του κλήρου.

β.Οικονομικής ανεξαρτησίας της Εκκλησίας, μέσα σε ένα υγιές νομικό πλαίσιο, για την αξιοποίηση της εναπομεινάσης σε Αυτήν περιουσίας.

γ.Παροχής αδειών διαχείρισης, χρήσης και εκμετάλλευσης της εκκλησιαστικής περιουσίας, όπου κι αν αυτή βρίσκεται για την τόνωση των πρωτογενών πόρων παραγωγής, αλλά και την προσφορά θέσεων εργασίας και οικονομικών εσόδων για την συντήρηση των ακινήτων και την ενίσχυση των οικονομικά ενδεών. 

Ένας τέτοιος διαχωρισμός, που θα λάβει υπόψη του τα παραπάνω θα δώσει τη δυνατότητα στην Εκκλησία να διαχειρίζεται άμεσα τους οικονομικούς πόρους της, όχι μόνο για την ενίσχυση των αδυνάτων, αλλά και για την εξασφάλιση εργασίας σε πολλούς.

-Λίγο πριν τελειώσει το 2013, μετά από πολλά χρόνια, κινήθηκαν οι σχετικές διαδικασίες που εν τέλει οδήγησαν στην απομάκρυνση Ιεράρχου από το μητροπολιτικό του θρόνο λόγω αδυναμίας ασκήσεως των καθηκόντων του. Πριν από λίγες μέρες η Ιερά Σύνοδος αποφάσισε να ξεκινήσει αντίστοιχες διαδικασίες για άλλους δύο Ιεράρχες; Πως το σχολιάζετε;

Είναι γεγονός, ότι η Ιερά Σύνοδος αποφασίζει ως εκκλησιαστικό σώμα και οι αποφάσεις της αυτές δεν είναι αποφάσεις πρόχειρες, αλλά καρπός πολλής σκέψεως, ερεύνης, προσευχής, αγάπης. Οπωσδήποτε μία τέτοια διαδικασία μάς πονά, δεδομένου, ότι οι εν λόγω Ιεράρχες είναι εργάτες του Ευαγγελίου, έχουν προσφέρει πολλά στο ποίμνιό τους και ο λαός τους τούς ατενίζει ως αληθινούς πατέρες και παιδαγωγούς εις Χριστόν. 

Όταν όμως η ασθένεια ενός καίριου διοικητικού και πνευματικού οργάνου της Εκκλησίας οδηγεί σε δυσλειτουργία ή ακόμη και αποδιοργάνωση μιας τοπικής Εκκλησίας η λήψη μιας αποφάσεως είναι περισσότερο θεραπευτική και για τις δύο πλευρές. Φυσικά μία απομάκρυνση θα πρέπει να συνδυάζεται με την εξασφάλιση της απαραίτητης ιατρικής και νοσοκομειακής περιθάλψεως του πάσχοντος, ο οποίος τις περισσότερες φορές αδυνατεί να αυτοεξυπηρετηθεί. 

Την διαδικασία ανάληψης της ευθύνης των μητροπολιτών αυτών, θα πρέπει να την αναλάβει είτε ο διάδοχος επίσκοπος είτε κάποιος οργανισμός, που θα ιδρυθεί από την Ιερά Σύνοδο με την σύγχρονη δημιουργία χώρου και οικήματος περίθαλψης των πασχόντων και με την επάνδρωση αυτού με προσωπικό και υλικό απαραίτητο.

-Η 9η Μαρτίου είναι ημερομηνία-σταθμός για την Ορθοδοξία μετά την πρόσκληση του Οικουμενικού Πατριάρχου για τη Σύναξη των Προκαθημένων. Ποιες είναι οι προσδοκίες μιας τέτοιας Σύναξης;

Η τόνωση της ενότητος των Εκκλησιών, ο σεβασμός της Ιεράς Παραδόσεως, η συζήτηση και επίλυση των προβλημάτων του συγχρόνου κοινωνικού και εκκλησιαστικού γίγνεσθαι.

-Η στήριξις του δεδοκιμασμένου Οικουμενικού Πατριαρχείου. Εσχάτως έχει δημιουργηθεί ένα θέμα με το πρωτείο του Οικουμενικού Πατριάρχου μετά και την τοποθέτηση της ρωσικής Ιεράς Συνόδου που το θεωρεί απλά πρωτείο τιμής. Εσείς τι άποψη έχετε; Ποιες είναι αλήθεια οι σχέσεις της Ελλαδικής Εκκλησίας με τη Ρωσική; Εσείς έχετε και έντονο το ρωσικό στοιχείο στο ναό της Παναγίας Σουμελά στην περιφέρειά σας.... 

Μέσα στην Εκκλησία του Χριστού, την Εκκλησία της Πεντηκοστής, την Εκκλησία, που χαλυβδώθηκε μέσα από το καμίνι των πειρασμών, των διωγμών και της μαρτυρίας νομίζω, ότι το πνεύμα, που πρέπει να επικρατεί στις συνάξεις μας θα πρέπει να είναι πνεύμα αγάπης και ενότητος εν Αγίω και Τελεταρχικώ Πνεύματι. 

Η σύγκλισις συνόδων για την διατύπωση αμφισβητήσεων, που αφορά στη σχέση μεταξύ εν Χριστώ αδελφών και για την έκφραση ιμπεριαλιστικών τάσεων και δράσεων νομίζω, ότι φανερώνει την ύπαρξη ενός προβλήματος. Ένα πρόβλημα, που οπωσδήποτε χρειάζεται θεραπεία. «Νίκα το κακό με το καλό», με την αγάπη λέγει ο Ευαγγελιστής της αγάπης. Το οποιοδήποτε πρωτείο είναι προπάντων πρωτείο Σταυρού και δοκιμασιών και μαρτυρίας. Ο Κύριος έναντι μιας τέτοιου είδους τοποθετήσεως των υιών του Ζεβεδαίου, λίγο προ του πάθους απήντησε: «δύνασθε πιείν το ποτήριον ο εγώ πίνω;». 

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην ιστορική του πορεία βιώνει διαρκώς – και κυρίως σήμερα-το μυστήριο του Σταυρού και δυστυχώς οι ήλοι προσηλώνονται τόσο από περιβάλλοντα, που δεν έχουν σχέση με την Εκκλησία, όσο και από αδελφούς, που εδέχθηκαν το ίδιο βάπτισμα και έλαβαν την ευθύνη διαφύλαξης της ίδιας παρακαταθήκης εις αιώνας αιώνων. 

Ο οικουμενικός θρόνος είναι ο θρόνος του εσταυρωμένου Πρωτοκλήτου Αποστόλου Ανδρέου, ο θρόνος του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, του πεπνυμένου Μεγάλου Φωτίου, του λογιωτάτου Γενναδίου Σχολαρίου, του απηγχονισμένου Αγίου Πατριάρχου Γρηγορίου του Ε’ και της πλειάδος εκείνης των Ιεραρχών, που ανέλαβαν από τους πρώτους αιώνες επάνω σε αυτόν τον θρόνο τον Σταυρό του. Όσον αφορά στο Ιερό Προσκύνημα Παναγίας Σουμελά, όπου το ρωσικό στοιχείο και κυρίως το στοιχείο των παλιννοστούντων Ελλήνων Ποντίων.

Είναι υψηλό ποσοτικά η Ιερά Μητρόπολη σεβόμενη την πολιτιστική τους ταυτότητα και την Ορθόδοξη αυτοσυνειδησία τους με σύνεση και αγάπη παραχώρησε έναν εκκλησιαστικό χώρο για την εκπλήρωση των προς τον Θεό καθηκόντων τους και διόρισε Εφημέριο, ο οποίος είναι της ιδίας καταγωγής και ομιλά τη γλώσσα τους. Μνημονεύουν τον οικείο Μητροπολίτη. Εντάσσονται στην Τοπική Ιερά Μητρόπολη. 

Δεν έχουν δημιουργήσει ένα καινούργιο σχήμα αποκομμένο από την Εκκλησιαστική Αρχή της καθ΄ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως. Μάλιστα πολύ συχνά με προσκαλούν ως επίσκοπό τους και παρίσταμαι σε πολλές από τις όμορφες πολιτιστικές εκδηλώσεις τους.

-Συμμετείχατε πρόσφατα στις εκδηλώσεις στην Εύβοια για τον Γέροντα Πορφύριο με αφορμή την πρόσφατη αγιοποίησή του. Τι σημαίνει για εσάς ο Άγιος Πορφύριος και τι σημασία έχει για την Ορθοδοξία η αγιοποίηση του;

Η σημασία είναι, ότι η αγιότητα δεν είναι μία παρωχημένη έννοια. Δεν είναι έννοια του παρελθόντος, αλλά είναι μία πραγματικότητα, που μπορεί να τη ζήσει ο καθένας μας και σήμερα και τώρα και πάντοτε. Ο μοντέρνος ανθρώπινος ορθολογισμός θεωρεί ακατόρθωτες ορισμένες απαιτήσεις της Εκκλησίας. 

Οι σύγχρονοι Άγιοι, ο Άγιος Πορφύριος, που ζουν και βιώνουν την αγάπη στον ύψιστο βαθμό της φανερώνουν ότι «τα αδύνατα παρ΄ ανθρώποις εστί δυνατά παρά τω Θεώ» της Αγάπης. Μπορεί ο καθένας μας να γίνει άγιος. Η αγιότητα είναι απλή, είναι κοντά μας. Είναι τόσο δίπλα μας. Από εμάς εξαρτάται η αποδοχή της βιώσεώς της.

-Ποιες είναι οι εμπειρίες σας από το Άγιον Όρος; 

Το Άγιο Όρος είναι πάντοτε ο χώρος, που ο καθένας μας μπορεί να οσφρανθεί «οσμήν ευωδίας πνευματικής», να αποκολληθεί από την καθημερινότητα της ζωής, να συμπορευθεί με τους προσευχομένους πνευματικούς ανθρώπους, να γίνει συνέκδημος του θαύματος. 

Το αλώβητο φυσικό του περιβάλλον, η ομορφιά του τοπίου, η αρχιτεκτονική των Ιερών Μονών, η απλότητα της ζωής του μας μεταφέρουν στο αληθινό κάλλος, που το αισθάνεται ο καθένας βαθύτερα μέσα στην καρδιά του, εκεί, που ακούγεται ο ήχος, ο καρδιακός ήχος της ευχής του Ιησού.

Η Συνέντευξη παραχωρήθη  στον κ. Μάνο Χατζηγιάννη