24 Δεκεμβρίου, 2013

Η ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΤΗΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ


Η ακριβής χρονολόγηση της ζωής του Ιησού είναι αδύνατη αφού οι υπάρχουσες μαρτυρίες που προέρχονται από την Καινή Διαθήκη χαρακτηρίζονται από χρονολογική ασάφεια και επίσης το αφετηριακό 1 μ.Χ. δεν εναρμονίζεται επακριβώς με τα γενικότερα ιστορικά δεδομένα των χρόνων εκείνων.

Το ημερολόγιο: Η γέννηση του Ιησού τοποθετείται γύρω στο 7 ή 6 π.Χ. ή μεταξύ του 4 ως 1 π.Χ. Αυτό συμβαίνει καθώς το σημερινό ημερολόγιο, στηρίζεται βασικά στους υπολογισμούς του μοναχού και αστρονόμου Διονυσίου του Μικρού, που κατά τον 4ο αιώνα μ.Χ. καθόρισε με τα δεδομένα που είχε τότε.

Το έτος 754 από κτίσεως Ρώμης ως το χρόνο της γέννησης του Ιησού, αντί του έτους 747 όπως θα έπρεπε με τα σημερινά δεδομένα. Αυτό σημαίνει πως, αν σήμερα ήταν δυνατό να γίνει επανακαθορισμός του παγκόσμιου ημερολογίου, η αρχή του χριστιανικού ημερολογίου θα βρισκόταν επτά περίπου χρόνια νωρίτερα.

Τη στιγμή αυτή, συμβαίνει το παράδοξο να θεωρούμε ότι εξαιτίας των λανθασμένων υπολογισμών, η γέννηση του Ιησού να τοποθετείται σε χρόνια προ Χριστού.

Οι πληροφορίες των Ευαγγελίων: Πέρα από αυτό, τα λίγα στοιχεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη κατά προσέγγιση χρονολόγηση της γέννησης του Ιησού, προέρχονται κυρίως από το Ευαγγέλιο του Λουκά και του Ματθαίου και αφορούν:

Τη γέννηση του Ιησού επί αυτοκράτορα Αυγούστου (Λουκ. 2,1), του οποίου η βασιλεία διήρκεσε για μεγάλο χρονικό διάστημα (27 π.Χ. - 14 μ.Χ.)

Τη γέννηση του Ιησού "εν ταις ημέραις Ηρώδου βασιλέως της Ιουδαίας" (Λουκ. 1,5), του οποίου επίσης η βασιλεία στην Ιουδαία ήταν από τις μακρότερες χρονικά (37-4 π.Χ.).

Στις περιγραφές για το άστρο της Βηθλεέμ (Ματθ. 2,2)

Στα γεγονότα της "πρώτης" απογραφής, η οποία "εγένετο ηγεμονεύοντος της Συρίας Κυρηνίου" (Λουκ. 2,2) (12-8 π.Χ. ή 8-6 π.Χ.)

Οι Μάγοι και ο Θάνατος του Ηρώδη: Το πιο γνωστό σημείο στην προσπάθεια προσέγγισης χρονολογικά της γέννησης του Ιησού, είναι ο θάνατος του Ηρώδη του Μεγάλου. Μπορεί να ειπωθεί με σχετική ακρίβεια ότι ο Ηρώδης πέθανε κατά το έτος 750 "από κτίσεως Ρώμης" (4 π.Χ.) ή λίγο πριν και στη συνέχεια κηρύχθηκε πένθος μιας εβδομάδας. Εφ' όσον ο Ιησούς, γεννήθηκε"εν ημέραις Ηρώδου του βασιλέως", πρέπει να γεννήθηκε σίγουρα πριν από το 750 "από κτίσεως Ρώμης" (4 π.Χ.) κατά το οποίο πέθανε ο Ηρώδης.

Αλλά το πρόβλημα είναι, πόσο πριν. Λαμβάνοντες υπ' όψη τη διαταγή του Ηρώδη να φονευθούν τα νήπια στη Βηθλεέμ "από διετούς και κατωτέρω", υπολογίζεται ότι ο Ιησούς μπορεί να γεννήθηκε έως και δύο χρόνια πριν από τον θάνατο του Ηρώδη. Δηλαδή οι υπολογισμοί φτάνουν στο 6 π.Χ. υποθέτοντας ότι ο Ηρώδης θα επιμήκυνε τον σχετικό χρόνο για να είναι βέβαιος ότι μέσα σ' αυτό το χρονικό διάστημα θα είχε οπωσδήποτε γεννηθεί ο μελλοντικός βασιλιάς των Ιουδαίων.

Εξάλλου κατά την ευαγγελική ρήση, αφού ο Ηρώδης κάλεσε τους Μάγους, τους έστειλε στη Βηθλεέμ, όπου συνάντησαν πλέον τον Ιησού ως "παιδίον" και όχι ως βρέφος. Συνεπώς, οι σχετικοί αυτοί υπολογισμοί οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο Ιησούς μάλλον θα γεννήθηκε σε χρονικό διάστημα δύο τουλάχιστο χρόνια πριν το θάνατο του Ηρώδη, δηλαδή περίπου το έτος 747 ή 748 "από κτίσεως Ρώμης" (7 ή 6 π.Χ.).

Το άστρο της Βηθλεέμ: Το άστρο της Βηθλεέμ, αν τελικά αφορούσε κάποιο αστρονομικό φαινόμενο, οδηγεί και πάλι στο έτος 747 από κτίσεως Ρώμης ή 7 π.Χ., αφού κατά τον Κέπλερ και άλλους αστρονόμους υπήρξε πράγματι τότε ένα παρόμοιο ουράνιο φαινόμενο που προκαλείται κατά τη συνάντηση των τριών πλανητών, του Κρόνου, του Δία και της Αφροδίτης. Στο φαινόμενο αυτό, μετά παρέλευση δύο ή τριών μηνών, ο Δίας δύει ή εξέρχεται από την τροχιά. Τότε παρατηρείται και πάλι το ίδιο έντονο φωτεινό φαινόμενο που παρουσιάζεται στην αρχή, σαν να εμφανίζεται εκ νέου.

Το γεγονός αυτό ταιριάζει με την παρατήρηση του Ματθαίου ότι οι Μάγοι πορευόμενοι προς τη Βηθλεέμ, "είδον" τον "αστέρα" και "εχάρησαν χαράν μεγάλην σφόδρα", προσθέτοντας ότι το "αστέρι" αυτό ήταν ίδιο με εκείνο "ον είδον εν τη Ανατολή" (Ματθ. 2,9-10). Καθώς ένα ταξίδι από τη Μεσοποταμία στην Παλαιστίνη με τα μέσα της εποχής απαιτούσε δύο ή τρεις μήνες, η χρονική αυτή απόσταση ταιριάζει με την αντίστοιχη φυσική κίνηση του πλανήτη Δία και τη διπλή εμφάνιση του κατά την είσοδο και έξοδο από την τροχιά συνάντησης με τους άλλους δύο πλανήτες

Η απογραφή Κυρηνίου και οι δυσκολίες χρονολόγησης: Μετά την αποκάλυψη που είχε ο Ιωσήφ για τα συμβαίνοντα στην Μαρία, πέρασαν οι υπόλοιποι μήνες της αναμονής μέχρι το χρόνο του τοκετού. Τότε, "εγένετο εν ταις ημέραις εκείναις και εξήλθεν δόγμα παρά Καίσαρος Αυγούστου απογράφεσθαι πάσαν την οικουμένην" (Λουκ. 2,1). Από την ιστορία γνωρίζουμε, ότι ο αυτοκράτορας Αύγουστος είχε διατάξει και άλλοτε τέτοιες γενικής φύσεως απογραφές. Κατά συνέπεια, η αναφορά του Λουκά σε μια παρόμοια απογραφή δεν πρέπει να δημιουργεί προβλήματα.

Η αναφορά, όμως, στη συγκεκριμένη αυτή απογραφή του Κυρηνίου, δημιουργεί δυσκολίες από πλευράς χρονολόγησης των γεγονότων της Καινής Διαθήκης, καθώς την εποχή στην οποία αναφέρεται η απογραφή του Ιωσήφ και της Μαρίας, στην ηγεμονία της Συρίας βρισκόταν ο Σέντιος Σατουρνίνος και όχι ο Κυρήνιος. Μέσα από μελέτη των πηγών, προκύπτει ότι η πρώτη ηγεμονία του Κυρηνίου, αν υπήρξε, τοποθετείται μεταξύ των ετών 12-8 π.Χ.

Η πρώτη λύση που δόθηκε στο πρόβλημα της χρονολόγησης ήταν να υποτεθεί πως ο Κυρήνιος εκτέλεσε την απογραφή προς το τέλος της θητείας του (8 π.Χ.), όπως διέταξε ο Αύγουστος Οκταβιανός. Η απογραφή αυτή επειδή ήταν η "πρώτη" που γινόταν στους Ιουδαίους διήρκεσε πολύ χρόνο και την έφερε εις πέρας, σύμφωνα και με τον Τερτυλλιανό, ο διάδοχος του στην ηγεμονία της Συρίας, ο Σέντιος Σατουρνίνος.

Έτσι, οι μεν Ρωμαίοι ανέφεραν στα ρωμαϊκά έγγραφα το όνομα εκείνου που ολοκλήρωσε την απογραφή, του Σέντιου Σατουρνίνου, οι δε Ιουδαίοι, από τους οποίους άντλησε την πληροφορία ο Ευαγγελιστής Λουκάς, κράτησαν στη μνήμη τους το όνομα αυτού που την άρχισε και ο οποίος αργότερα, το 6-7 μ.Χ., διενήργησε και την άλλη απογραφή.

Συνεπώς, αφού ο Ευαγγελιστής Λουκάς αναφέρει "απογραφή πρώτη εγένετο", εννοείται ότι γνώριζε τη δεύτερη απογραφή του 6-7 μ.Χ. και χρησιμοποίησε το επίθετο "πρώτη" σε αντιδιαστολή προς τη δεύτερη απογραφή. Η απογραφή, επομένως, που αναφέρει ο Λουκάς πρέπει να αποφασίσθηκε την περίοδο 12 π.Χ. έως 8 π.Χ. και να συνδέθηκε με το όνομα του Κυρήνιου αντί του Σατουρνίνου.

Η δεύτερη λύση, που προτείνεται, είναι εκείνη η οποία δέχεται μεν επί Κυρηνίου την αρχή της απογραφής περί το 9 π.Χ., η πρακτική ολοκλήρωση της όμως, ιδιαίτερα στις περιοχές της Συρίας, Παλαιστίνης κ.λπ., πραγματοποιήθηκε από το διάδοχο του, Σατουρνίνο, έξαρχο της Συρίας από το 8-6 π.Χ. Αλλά η απογραφή συνέχιζε να ονομάζεται "απογραφή Κυρηνίου" εξαιτίας σχετικού διατάγματος, και προς την οποία είναι σύμφωνο το σχετικό κείμενο του Λουκά.

Ως τρίτη λύση, έχει προταθεί η συνύπαρξη δύο έξαρχων σε κάποια περιοχή, σύμφωνα με πρακτική της εποχής εκείνης, ιδιαίτερα κατά την περίοδο διαδοχής, για ενημέρωση και ομαλή μεταβίβαση της εξουσίας. Μπορεί έτσι να υποτεθεί ότι κατά τη χρονική περίοδο μεταξύ των ετών 8-6 π.Χ., κατά τό σύστημα της συνδιοίκησης υπάρχουν στην εξαρχία της Συρίας δύο αξιωματούχοι, ο Κυρήνιος και ο Σατουρνίνος, εκδοχή που προσφέρει μία ακόμη λύση στο πρόβλημα της απογραφής.

Η σφαγή των νηπίων: Το χαρμόσυνο γεγονός της γέννησης του Χριστού, κατά τον Ευαγγελιστή Ματθαίο, κλείνει με το θλιβερό συμβάν της σφαγής των νηπίων "υπό του Ηρώδου αναιρεθέντα", τα οποία σύμφωνα με το εορτολογικό Συναξάρι της Ορθόδοξης Εκκλησίας ανέρχονται σε 14.000 αν και στα ιερά κείμενα δεν υπάρχει καμιά αναφορά αριθμητικής φύσης.

Από πλευράς καθαρά ιστορικής ακρίβειας, τα γεωγραφικά και πληθυσμιακά δεδομένα της εποχής εκείνης οδηγούν στο συμπέρασμα ότι στη Βηθλεέμ και τα περίχωρα της θα ζούσαν τότε περίπου 1.000 κάτοικοι κι επομένως τα άρρενα νήπια "διετούς και κατωτέρω" δεν θα ξεπερνούσαν τα 30 με 40, ίσως και λιγότερα.

Επειδή δε μια τέτοια σφαγή αριθμητικά θ΄ αποτελούσε μια τεράστια γενοκτονία, γεγονός που δεν το αναφέρει κανένας ιστορικός ούτε ο Ιώσηπος, λογικό είναι πολλοί ερευνητές να θεωρούν το σημείο αυτό της Γραφής ως αναξιόπιστο, φανταστικό και εμβόλιμο κατά του Ηρώδη

Λαογραφία: Σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο τα Χριστούγεννα αναγνωρίζονται ως εθνικές διακοπές. Στις 26 Ιουνίου του 1870 η κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής αναγνώρισε τα Χριστούγεννα ως ομοσπονδιακές διακοπές. Η ημέρα των Χριστουγέννων είναι η μόνη κοινή επίσημη αργία σε όλους τους λιμένες του κόσμου.

Στις κυρίως Χριστιανικές χώρες, τα Χριστούγεννα είναι η σημαντικότερη οικονομικά περίοδος διακοπών του έτους και επίσης γιορτάζονται σαν κοσμικές διακοπές σε πολλές χώρες με μικρούς Χριστιανικούς πληθυσμούς.

Χαρακτηρίζονται κατά ένα μεγάλο μέρος με την ανταλλαγή δώρων μέσα στις οικογένειες και από τα δώρα που φέρνει ο Άγιος Βασίλης (για τους ορθόδοξους) ή Santa Claus (για το Δυτικό κόσμο), ένας μεγάλος εύθυμος άντρας με μια άσπρη γενειάδα.

Οι τοπικές και περιφερειακές παραδόσεις των Χριστουγέννων είναι ακόμα πιο πλούσιες και ποικίλες παρά τη μεγάλη επιρροή των Αμερικάνικων ή Βρετανικών Χριστουγεννιάτικων μοτίβων που διαδίδονται μέσω της λογοτεχνίας, της τηλεόρασης και άλλων μέσων.

Έθιμα στη Βηθλεέμ

Η Βηθλεέμ όσο και τα Ιεροσόλυμα είναι οι πόλεις όπου γιορτάζονται τρεις φορές τα Χριστούγεννα.

Οι Καθολικοί και οι Διαμαρτυρόμενοι γιορτάζουν τα Χριστούγεννα την 25η Δεκεμβρίου σύμφωνα με το νέο Γρηγοριανό ημερολόγιο, ενώ οι Ελληνορθόδοξοι στις 7 Ιανουαρίου του νέου έτους, ημερομηνία που αντιστοιχεί στις 25 Δεκεμβρίου κατά το Ιουλιανό ημερολόγιο.

Η Αρμενική Ορθόδοξη Εκκλησία γιορτάζει τα Χριστούγεννα μαζί με τα Θεοφάνια στις 19 Ιανουαρίου, ημερομηνία που αντιστοιχεί στις 6 Ιανουαρίου κατά το Ιουλιανό ημερολόγιο.

Σήμερα στη γενέτειρα του Χριστού κατοικούν περίπου 35.000 Μουσουλμάνοι και 15.000 Χριστιανοί.

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΗΣ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ


† ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
Eλέῳ Θεο, ρχιεπσκοπος Νας ουστινιανς κα πσης Κπρου, Παντ τ Χριστεπωνμ Πληρματι τς γιωττης ποστολικς κκλησας τς Κπρου, Χάριν κα ερήνην κα ελογία παρ το ν Βηθλεμ Τεχθέντος Σωτρος Χριστο.

 Τέκνα ν Κυρί γαπητά,

«Θες φανερώθη ν σαρκ» ( Α΄ Τιμ. 3,16 )

κενο τ ποο προτυπώθηκε στος πατριάρχες το ρχαίου σραήλ, κενο τ ποο ξαγγέλθηκε π τος προφτες, κενο πο σκιαγραφήθηκε π τος ρχαίους φιλοσόφους, φανερώνεται, σήμερα, ξεκάθαρα στν νθρωπότητα.  Θες, φο μ τν παντοδυναμία του δημιούργησε τν κόσμο, εσέρχεται κα διος σ’ ατόν, πιφέροντας μι προσδόκητη, γι τ νθρώπινα δεδομένα, λλαγή. Κατ τος ρους τς δημιουργίας, πρεπε νθρωπος ν δεύσει πρς τ θέωση, φο πλάσθη «καθ’ μοίωσιν Θεο».

ξαιτίας, μως, τς δυναμίας του ν πετύχει τν στόχο πο το τέθη, κολουθεται μία ντίθετη πορεία. «νθρωπος γίνεται Θεός, να Θεν τν δμ περγάσηται». νανθρώπηση το Θεο εναι τ μεγαλύτερο θαμα τν αώνων. Τ τι Θες δημιούργησε τν κόσμον, κ το μηδενός, εναι μέσα στ πλαίσια το κατανοητο. Τ ν σαρκωθε, μως, σαρκος, ν εσέλθει στς διαστάσεις τς φθορς, το χρόνου κα το χώρου, χρονος κα «χώρητος παντί», δν εναι προσιτό, οτε κα εκολα κατανοητό.

Προσεγγίζεται μόνο μ τν πίστη, ς κδήλωση τς παντοδυναμίας το Θεο, λλ κα τς μεγάλης γάπης του πρς τ πλάσμα του. Μέ τήν νανθρώπηση θέλησε Θες ν καταστήσει μφανέστερη τν παρουσία Του στν κόσμο. Βέβαια καί προηγουμένως «οκ μάρτυρον αυτν φκεν Θες» (Πρ.14,17).

Τν παρουσία Του διαλαλοσαν πάντοτε τ ργα τν χειρν Του. Κατ τν ψαλμδν «Ο ορανο διηγονται δόξαν Θεο, ποίησιν δ χειρν ατο ναγγέλλει τ στερέωμα » (Ψαλμ. 18,1). Κι πόστολος Παλος διακηρύττει τι «τ όρατα ατο π κτίσεως κόσμου τος ποιήμασι νοούμενα καθορται, τε ΐδιος ατο δύναμις κα θειότης» (Ρωμ. 1, 20). Τώρα, μως, μ τν πιδημία το Υο κα Λόγου το Θεο μπορον λοι ν ντιληφθον καλύτερα τν παρουσία του.

Μ τν νανθρώπηση, στερα, πραγματοποιεται νακαίνιση τς κτίσεως. Γίνεται στν οσία μι πανάληψη τς δημιουργίας, μ διαφορετικ μορφή, μι παλιγγενεσία. Σ’ ατν τν δεύτερο λόγο ναφέρονται σα κκλησία, δι τς Θεολογίας κα τς μνολογίας της, ξαγγέλλει κατ τ σημεριν μέρα: πανασύνδεση το νθρώπου μ τν Θεό, π γς ερήνη μετ δικαιοσύνης, σότητα φύλων κα φυλν, δυνατότητα τς θέωσης.

Τέκνα ν Κυρί γαπητά,

π τν ντρύφηση στ θεολογικ βάθος το μυστηρίου τν Χριστουγέννων, μς προσγειώνει σημεριν τραγική πραγματικότητα τν ποία βιώνει πατρίδα μας. καλπάζουσα νεργία, δυναμία πολλν ν νταποκριθον στς παιτήσεις τς ζως, ναξιοκρατία, σήψη κα διαφθορ πο ποκαλύπτονται καθημεριν σ’ λο τν δημόσιο βίο, ο ταπεινωτικς γι τν θνική μας ξιοπρέπεια κα δικαιολόγητες, ν πολλος, παιτήσεις τς Τρόικας, πο ναντι κάποιου τοκογλυφικο δανεισμο, θέτει π τν κυριαρχίαν της τ παρν κα τ μέλλον το τόπου μας, δηγον πολλος σ ποθάρρυνση κα λλους σ πόγνωση.

Κάθε γις σκεπτόμενος νθρωπος παιτε ν ξαναστηθε κράτος δικαίου, ν κλείψουν ο νισότητες, ν λειτουργήσουν ο θεσμο μ διαφάνεια, ν πάρξει τιμωρία γι σους δικον κα πιβράβευση γι σους εεργετον τν τόπο. Μ ατ εναι κα τ μεγάλο μήνυμα τς σημερινς ορτς. «Δικαιοσύνην μάθετε ο νοικοντες π τς γς» ( σ. 26, 9 ) διαμηνύει Θες δι το προφήτου. Κα σήμερα νέτειλε, δι τς νσάρκου οκονομίας Του, διος, ς «λιος Δικαιοσύνης». «νεστσα νάγκη» καλε λους μας σ μόνοια κα λληλεγγύη, νίσχυση τν λιγοψύχων κα στήριξη τν νδεν.

Ατ συνιστ κα παραίτητη προϋπόθεση γι ν ποδεχθομε παξίως τν νανθρωπήσαντα Χριστν στς καρδιές μας. οκονομικ δυσπραγία δν εναι, δυστυχς, μόνη οτε κα μεγαλύτερη θλίψη πο νέσκηψε στν διαίτερη πατρίδα μας. Τ θνικό μας πρόβλημα χι μόνο παραμένει λυτο, λλ κα περιπλέκεται π τς δολοπλοκίες κα τ συμφέροντα τν σχυρν της γς. Τουρκία προωθε μ κυνικότητα τν μόνιμο κα μετάθετο στόχο της, πο δν εναι λλος π τν κατάληψη κα Τουρκοποίηση λόκληρης τς Κύπρου.

Κι να μέρος το λαο μας, ς μ φειλε, πέκαμε στ μισά το δρόμου κα συντάσσεται μ τν κατοχικ δύναμη, φτάνοντας σ πράξεις σχάτης προδοσίας, ξεπουλώντας στν κατακτητ τς κατεχόμενες περιουσίες του, δίνοντάς του τσι κάλυψη νομιμοφάνειας, γι πίτευξη τς τουρκοποίησης το τόπου μας. φείλουμε ν συνέλθουμε κα ν νασυντάξουμε τς δυνάμεις μας. Ν ντείνουμε τν κο μας κα ν νωτισθομε τς φωνς τν προγόνων μας. ς θνος περάσαμε π πολ μεγαλύτερες δυσκολίες.

Κι χι μόνο πιβιώσαμε, λλ κα μεγαλουργήσαμε. Δώσαμε, μάλιστα, κάποτε κα μέσα π τς πτώσεις μας, φθαστα δείγματα ρωισμο κα αταπάρνησης. Ζάλογγο, Κούγκι, Μαχαιρς, Δίκωμο, συγκλόνισαν τν νθρωπότητα. Κουβαλώντας μιν τέτοια παράδοση κι χοντας τόσο γερς ρίζες, δν πιτρέπεται ν δείχνουμε λιγωρία κα τάσεις γκατάλειψης το γώνα. Στς δύσκολες συγκυρίες το θνους μας, πίστη στν Θε κα γάπη στν πατρίδα πρξαν ο κινητήριες δυνάμεις το λαο μας. πευθυνόμαστε, λοιπόν, πατρικ πρς λους κα σς καλομε σ πνευματικ κα θνικ γρήγορση.

Σ πεσμα λων τν δεδηλωμένων χθρν μας, λλ κα σων ποντιοπιλατικ παρακολουθον, γι σαράντα χρόνια, τ δράμα μας καθς κα κείνων πού, ν π τ θέση τους θπρεπε ν περασπίζονται ρχς κα ξίες, προάγουν τς θέσεις τς Τουρκίας, θ πρέπει ν μείνουμε μετακίνητοι προασπιστς τς γς κα τν δικαίων μας. Καλομε κα σους πεύθυνα χειρίζονται τ θνικό μας θέμα ν πιμείνουν ταλάντευτα στς παγκόσμια ναγνωρισμένες ρχς δικαίου, ς βάσης γι τν πιδιωκόμενη λύση.

ν ο ρχές: νας νθρωπος μία ψφος, τς λεύθερης διακίνησης, γκατάστασης κα πόκτησης περιουσίας, σχύουν γι λους τος λαούς, γιατί μες ν μν τς θέτουμε ς προϋπόθεση τς λύσης το προβλήματός μας; ν ποικισμς καταδικάζεται π λους ς γκλημα πολέμου, γιατί μες ν μν ζητήσουμε πομάκρυνση λων τν ποίκων, προκειμένου λύση πο θ ξευρεθε ν χει τ χέγγυα τς πιβίωσης;

Κι ν δύο παγκόσμιοι πόλεμοι κατέδειξαν τι κατοχ μίας χώρας π λλη συνιστ βάρβαρον ναχρονισμν, γιατί μες ν μν πιμείνουμε στν πόσυρση λων τν στατευμάτων κατοχς κα στν πελευθέρωση τς πατρίδας μας; περα σαράντα χρόνων κατοχς κα συνεχν ποχωρήσεων μς δίδαξε τι ο ποχωρήσεις δν ξευμενίζουν τν κατακτητή. λλες ποχωρήσεις θ μς δηγήσουν στν πλήρη κα μόνιμη καταστροφή.

σημεριν μεγάλη ορτ μς πενθυμίζει τι φείλουμε ν γωνιζόμαστε γι τν προάσπιση κα νάκτηση τς λευθερίας κα τς ξιοπρέπειάς μας, πο εναι γνωρίσματα τς «κατ’ εκόνα κα καθ’ μοίωσιν Θεο» δημιουργίας μας. γώνας στν ποο καλούμαστε, ποτελε ποχρέωσή μας κα πρς τν Θε κα πρς τν πατρίδα μας.

Μ ατς τς σκέψεις πονέμουμε τν πατρικ ελογία μας πρς λους, διαίτερα τούς μπερίστατους, τος γνοούμενούς μας, τος ποίους δν θεωρομε χωρς νδελεχ ρευνα νεκρούς, καθς κα τος συγγενες τους, τος γκλωβισμένους κα τος πρόσφυγες συμπατριτές μας. πικαλούμενοι τν ελογίαν κα τ πειρον λεος το Θεο πρς λους κα κατ τν νατέλλοντα, ντς λίγου, νέον νιαυτόν, διατελομεν,

Μετ’ εχν διαπύρων ν Χριστ τεχθέντι

†Ο ΚΥΠΡΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ

ν τ ερ ρχιεπισκοπ Κύπρου,
Χριστούγεννα 2013.