10 Δεκεμβρίου, 2013

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ - Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ


Τον Φεβρουάριο του 2008 Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος ανέλαβε ο Ιερώνυμος Β' (Λιάπης) Ο άνθρωπος της αγάπης και του ελέους! Ο ιεράρχης της πράξης και της ουσίας... Όχι των λόγων και των εντυπώσεων!

Αυτός που προτίμησε και που προτιμά το τεράστιο έργο του να τo πνίξει η σιωπή των καιρών, αλλά που ουδέποτε θα πει κουβέντα για όλα όσα ορθά και συνετά έπραξε και πράττει υπέρ του έθνους και του λαού μας. Και αυτό ακριβώς, πιστεύουμε, είναι που θα μείνει στην ιστορία του ελληνισμού και της Ορθοδοξίας, στον αιώνα τον άπαντα!

Ο Ιερώνυμος ανέλαβε στη θέση του Αρχιεπισκόπου - Κεραυνού του Χριστόδουλου, που έμεινε στις μνήμες μας με τον δυναμισμό του και την παρεμβατικότητά του στα κοινωνικά και όχι μόνο πράγματά μας. Ο Χριστόδουλος στα δέκα χρόνια που διοίκησε την Εκκλησία της Ελλάδος (1998-2008) άφησε το ανεξίτηλο στίγμα του στη δημόσια ζωή μας.

Πάντοτε με λόγο μεστό και άμεσο, εντυπωσίασε με τις γνώσεις του και την αποφασιστικότητά του. Χάθηκε σε ένα κρίσιμο χρονικό σταυροδρόμι για τον ελληνισμό. Και με τρόπο που άφησε σε πολλούς την υπόνοια δολοφονίας του. Έμεινε στην ιστορία ως ο Αρχιεπίσκοπος των λόγων που το 2005 βρέθηκε στο «Μάτι» του κυκλώνα της υπόθεσης του Βαβύλη. Αντίθετα με τον προκάτοχό του ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος είναι ο Αρχιεπίσκοπος του μέτρου! Κάθε δράση του είναι πνευματική.

Εντάσσει το σύνολο των ενεργειών του στον επίγειο ρόλο της Εκκλησίας, που δεν είναι παρά η προετοιμασία του ανθρώπου για τη σωτηρία της ψυχής του. Δεν τον ενδιαφέρουν τα πολιτικά. Και πολύ ορθά ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος παρέστη στο υπουργικό συμβούλιο της πρώτης κυβέρνησης του Γιώργου Παπανδρέου, το 2009, σηματοδοτώντας με τον τρόπο αυτό τη νέα εποχή στις σχέσεις κράτους - Εκκλησίας. 

Μιας σχέσης που πρέπει να είναι ο   πλήρης   διαχωρισμός τους, ακριβώς για να μην «μολύνεται»·  η  Εκκλησία μας από τον υλιστικό χαρακτήρα της τρέχουσας πολιτικής! Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος τίμησε τον γράφοντα με το προλογικό του σημείωμα στο βιβλίο μας «Γέροντας Παΐσιος. Τα μελλούμενα (όσα πρόκειται να συμβούν)» (εκδόσεων "M-Press"):" Τον ευχαριστούμε και τον αγαπούμε βαθύτατα!

Το έργο του είναι πραγματικά συγκινητικό. Χωρίς πομφόλυγες και φληναφήματα ο Ιερώνυμος βρίσκεται και πάντοτε θα βρίσκεται κοντά στους Έλληνες. Και θα εντάξει την Εκκλησία της Ελλάδος στη Νέα Εποχή που ανατέλλει για την ανθρωπότητα και για την πατρίδα μας. Είναι ο Αρχιεπίσκοπος του μέτρου. Της πίστης. Της αγάπης…

Άρθρο του κ. Ησαΐα Κωνσταντινίδη




Ο ΟΣΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ Ο ΝΕΟΣ

 
ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ
ΤΟΥ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗ

Παιδικά χρόνια:Ο μακαριστός Γέροντας Πορφύριος γεννήθηκε στις 7 Φεβρουαρίου 1906 στο χωριό Άγιος Ιωάννης Καρυστίας Ευβοίας, που είναι κοντά στο Αλιβέρι. Οι γονείς του ήσαν πτωχοί, αλλ’ ευσεβείς γεωργοί. Ο πατέρας του ονομαζόταν Λεωνίδας Μπαϊρακτάρης και η μητέρα του Ελένη, το γένος Αντωνίου Λάμπρου. Ο πατέρας του είχε κλήση μοναχική, αλλά τελικά δεν έγινε μοναχός. Υπήρξε, όμως, ψάλτης στο χωριό του και δίδαξε στο Γέροντα την παράκληση της Παναγίας και ό,τι άλλο μπορούσε από την αγία πίστη μας.

Ο Γέροντας Πορφύριος κατά τη βάπτισή του πήρε το όνομα Ευάγγελος, ήταν δε το τέταρτο από τα πέντε παιδιά των γονέων του. Η φτώχεια ανάγκασε τον πατέρα του Γέροντα να ξενιτευτεί και να πάει να δουλέψει στην κατασκευή της διώρυγας του Παναμά. Φοίτησε στο σχολείο του χωριού του μόνο για δύο χρόνια. Από οκτώ χρονών εργαζόταν. Έπιασε δουλειά στο ανθρακωρυχείο της περιοχής του και στη συνέχεια σε παντοπωλείο στη Χαλκίδα και στον Πειραιά.

Ο Γέροντας ως παιδί είχε έντονα πρόωρη ανάπτυξη. Όπως διηγήθηκε ο ίδιος, από οκτώ χρονών ξυριζόταν. Από την παιδική ηλικία ήταν σοβαρός, εργατικότατος, επιμελής και έδειχνε πολύ μεγαλύτερος από τα χρόνια του.

Στο Άγιον Όρος: Η μοναχική κλήσι. Διαβάζοντας το βίο του Αγίου Ιωάννου του Καλυβίτη συλλαβιστά, εκεί που έβοσκε τα πρόβατα, αλλά και όταν δούλευε στο παντοπωλείο, αισθάνθηκε τον πόθο να τον μιμηθεί. Αρκετές φορές ξεκίνησε για το Άγιον Όρος, αλλά για διάφορους λόγους γύριζε πίσω. Τελικά, μεταξύ δώδεκα και δεκατεσσάρων ετών, ξεκίνησε με σταθερή απόφαση να φθάσει. Και ο Κύριος ευλόγησε την απόφασή του και έφθασε.

Ο προνοητής των πάντων και κυβερνήτης της ζωής μας Κύριος έφερε έτσι τα πράγματα, ώστε να συναντήσει μέσα στο καράβι, που πήγαινε από τη Θεσσαλονίκη στο Άγιον Όρος, το μέλλοντα Γέροντά του, τον ιερομόναχο και πνευματικό Παντελεήμονα. Αυτός τον ανέλαβε υπό την προστασία του μέσα από το καράβι, τον παρουσίασε ως ανεψιό του και τον έμπασε στο Άγιον Όρος, παρόλον που δεν επιτρεπόταν τότε η είσοδος στα παιδιά

Η μοναχική ζωή: Ο Γέροντάς του, ο παπα-Παντελεήμονας, τον οδήγησε στα Καυσοκαλύβια, στην καλύβη του Αγίου Γεωργίου, στην οποία ασκήτευε μαζί με τον ομομήτριο αδελφό του παπα-Ιωαννίκιο. Καυσοκαλύβια, Καλύβη Αγίου Γεωργίου Έτσι ο Γέροντας Πορφύριος απέκτησε ταυτόχρονα δύο Γεροντάδες και έκανε και στους δύο άκρα, αδιάκριτη και χαρούμενη υπακοή. Επιδόθηκε με ζήλο στην εκούσια άσκηση και το παράπονό του ήταν ότι οι Γέροντές του δεν του απαιτούσαν ακόμη μεγαλύτερη.

Δεν γνωρίζουμε ακόμη επακριβώς τα ασκητικά παλαίσματά του, γιατί δεν μιλούσε γι’ αυτά. Από τα λίγα, που ανέφερε σπανίως σε ελάχιστα πνευματικά του παιδιά, συμπεραίνουμε ότι η άσκησή του ήταν συνεχής, εντατική, χαρούμενη και σκληρή. Ξυπόλυτος στα χιόνια και στα κακοτράχαλα μονοπάτια. Με λίγο ύπνο στο πάτωμα, με μια κουβέρτα και με ανοιχτό το παράθυρο, ακόμη κι όταν χιόνιζε. Με πολλές μετάνοιες, με γυμνό το σώμα από τη μέση και πάνω για να μην τον ενοχλεί η νύστα.

Με εργασία την ξυλογλυπτική και στο ύπαιθρο, για ξύλα, για σαλιγκάρια, για κουβάλημα χώματος στην πλάτη από μεγάλες αποστάσεις, προκειμένου να δημιουργηθεί μικρός κήπος στα βραχώδη μέρη της καλύβης του Αγίου Γεωργίου. Και ταυτόχρονα εντονώτατη συγκέντρωση της προσοχής στα αναγνώσματα και τα τροπάρια των ιερών ακολουθιών και αποστήθισή τους. Επί πλέον αποστήθιση των ιερών Ευαγγελίων κατά τη διάρκεια του εργοχείρου και συνεχής επανάληψή τους, ώστε στο μυαλό να μη μπορεί να μπει αργός λόγος ή μη καλός λογισμός.

Ήταν, κατά το χαρακτηρισμό, που ο ίδιος έδωσε στη ζωή του εκείνα τα χρόνια “αεικίνητος”. Αλλά το βασικό, το κύριο γνώρισμα της άσκησής του, δεν ήταν τα σωματικά παλαίσματα. Ήταν η πλήρης υποταγή στο Γέροντά του, η απόλυτη εξάρτησή του από αυτόν, η ολοκληρωτική εξαφάνιση του θελήματός του μέσα στο θέλημα εκείνου, η γεμάτη αγάπη, εμπιστοσύνη και θαυμασμό αφοσίωσή του στο Γέροντά του, η ταύτισή του με εκείνον, η οποία τον έκανε δεκτικό της διοχέτευσης των βιωμάτων του στη δική του ζωή.

Αυτό είναι το μυστικό, αυτό είναι το κλειδί, το ουσιώδες και κύριο. Δεν γνωρίζουμε πότε ακριβώς, αλλά φαίνεται ότι σύντομα μετά την εγκαταβίωσή του στο Άγιον Όρος, εκάρη μοναχός και ονομάσθηκε Νικήτας.

Η επίσκεψη της θείας Χάριτος: Σ’ αυτόν το γεμάτο φλόγα νέο μοναχό, που τάδωσε όλα για την αγάπη του Χριστού και που δεν υπολόγισε ποτέ κόπους και αγώνες, δεν είναι παράδοξο ότι αναπαύθηκε αισθητά η θεία Χάρις. Ήταν ξημερώματα, ο κεντρικός ναός των Καυσοκαλυβίων, το Κυριακό, ήταν ακόμη κλειστός. Ο μοναχός Νικήτας, όμως, περίμενε σε μια γωνιά του προνάρθηκα να κτυπήσουν οι καμπάνες και ν’ ανοίξει η εκκλησία.

Καυσοκαλύβια, Σκήτη Αγίας ΤριάδοςΔεύτερος μπήκε στον προνάρθηκα ο γερο-Δημάς, πρώην Ρώσος αξιωματικός, ενενηκοντούτης, ασκητής, κρυφός άγιος και, αφού βεβαιώθηκε ότι δεν ήταν άλλος εκεί (δεν είδε το μοναχό Νικήτα που ήταν απόμερα), άρχισε να κάνει στρωτές μετάνοιες και να προσεύχεται μπροστά στην κλειστή πόρτα του ναού. Η θεία Χάρις ξεχείλισε από τον όσιο γερο-Δημά και έλουσε και κατεκάλυψε τον έτοιμο να τη δεχθεί νεαρό Νικήτα. Τα αισθήματά του δεν περιγράφονται.

Γεγονός είναι ότι μετά τη θεία Λειτουργία και τη θεία Κοινωνία του ο νεαρός μοναχός Νικήτας αισθανόταν τέτοια αισθήματα, ώστε, πηγαίνοντας για το καλύβι του, σταμάτησε, άνοιξε τα χέρια του τεντωμένα και φώναζε δυνατά “Δόξα Σοι, ο Θεός. Δόξα Σοι, ο Θεός. Δόξα Σοι, ο Θεός”. Την επίσκεψη της Χάριτος ακολούθησε μια ριζική αλλαγή των ψυχοσωματικών ιδιοτήτων του νεαρού μοναχού Νικήτα. Ήταν η αλλοίωσις, η εκ της δεξιάς του Υψίστου. Ενεδύθη δύναμιν εξ ύψους και απέκτησε χαρίσματα υπερφυσικά.

Πρώτο σημείο ήταν ότι “διείδε” από μεγάλη απόσταση τους Γέροντές του, που επέστρεφαν από μακριά. Τους “διείδε” εκεί που ήσαν, ενώ ανθρωπίνως δεν ήσαν ορατοί. Αυτό το εξομολογήθηκε στον παπα-Παντελεήμονα, ο οποίος του σύστησε προσοχή και σιωπή. Συμβουλές, προς τις οποίες συμμορφώθηκε, μέχρις ότου έλαβε άλλη εντολή. Έπειτα ακολούθησαν και άλλα. Τα αισθητήριά του ευαισθητοποιήθηκαν σε ανυπέρβλητο βαθμό και οι ανθρώπινες δυνατότητές του αναπτύχθηκαν στο έπακρο.

Ο Γέροντας Πορφύριος σε νεαρή ηλικίαΆκουε και γνώριζε τις φωνές των πουλιών και των ζώων, τόσο ως προς την προέλευση όσο και προς το νόημά τους. Οσφραινόταν τις ευωδιές από μεγάλες αποστάσεις. Αναγνώριζε τα αρώματα και τη σύνθεσή τους. Διέκρινε από πάρα πολύ μακριά τις ευωδιές των λουλουδιών.

“Έβλεπε”, όταν ύστερα από ταπεινή προσευχή ερχόταν στην κατάλληλη κατάσταση, στα βάθη της γης και στο χάος του ουρανού, νερά, πετρώματα, πετρέλαια, ραδιενέργεια, θαμμένα αρχαία, κρυμμένους τάφους, ρωγμές στα έγκατα της γης, υπόγειες, πηγές, χαμένες εικόνες, σκηνές που είχαν διαδραματισθεί αιώνες πριν, προσευχές που είχαν αναπεμφθεί, πνεύματα αγαθά και πονηρά, την ψυχή την ίδια το κάθε τι.

Δοκίμαζε το νερό από το βάθος της γης και μετρούσε τα απρόσιτα. Ρωτούσε τα βράχια και του διηγόντουσαν τα παλαίσματα των προ αυτού ασκητών. Κύτταζε και θεράπευε. Έψαυε και ιάτρευε. Ηύχετο και εγένοντο. Αλλά ποτέ δεν διανοήθηκε να χρησιμοποιήσει τα χαρίσματα αυτά του Θεού για δικό του όφελος. Ποτέ δεν παρακάλεσε να γίνει καλά από δική του αρρώστια. Ποτέ δεν θέλησε να κερδίσει κάτι από κάποια γνώση που του πρόσφερε η θεία Χάρη.

Η διόρασή του, όσες φορές ενεργούσε, του αποκάλυπτε τα απόκρυφα των ανθρωπίνων διαλογισμών. Μπορούσε με τη χάρη του Θεού να βλέπει το παρελθόν και το παρόν και το μέλλον ταυτόχρονα. Επιβεβαίωνε ότι ο Θεός είναι παντογνώστης και παντοδύναμος. Κατόπτευε και ψηλαφούσε την κτίση από τα άκρα του σύμπαντος μέχρι τα βάθη της ανθρώπινης ψυχής και Ιστορίας. Ίσχυε γι’ αυτόν το: “Ο δε πνευματικός ανακρίνει μεν πάντα, αυτός δε υπ’ ουδενός ανακρίνεται” (Α΄ Κορ. ιβ΄ 15).

Η ζωή μέσα στη Χάρη όμως είναι ένα άγνωστο μυστήριο για μας. Και κάθε επιπλέον λέξις θα είναι αυδάδης ενασχόληση με θέματα που αγνοούμε. Αυτά ο Γέροντας τα τόνιζε πάντοτε σε όλους όσοι απέδιδαν τις ικανότητές του σε άλλα αίτια εκτός από τη Χάρη του Θεού. Έλεγε επιγραμματικά και ξανάλεγε: “Δεν είναι επιστήμη, δεν είναι τέχνη, είναι ΧΑΡΙΣ”.

Η επάνοδος στον κόσμο: Ο μοναχός Νικήτας ποτέ δεν σκέφθηκε να αφήσει το Άγιον Όρος και να γυρίσει στον κόσμο. Ο πύρινος θείος έρωτάς του προς το Σωτήρα Χριστό μας τον έσπρωχνε να επιθυμεί και να ονειρεύεται να βρεθεί στην απόλυτη έρημο, μόνος με μόνον τον άκρον των εφετών, τον γλυκύτατο Ιησού.

Μονή Λευκών Αγίου Χαραλάμπους Όμως, μια βαρειά πλευρίτιδα, που άρπαξε μαζεύοντας σαλιγκάρια στα απόκρημνα βράχια, η οποία τον βρήκε καταεξαντλημένο από τη συνεχή υπεράνθρωπη άσκηση, ανάγκασε τους Γεροντάδες του να του δώσουν εντολή να εγκατασταθεί σ’ ένα μοναστήρι στον κόσμο, για να γίνει καλά. Υπάκουσε και γύρισε, αλλά, μόλις συνήλθε, επέστρεψε στην καλύβη της μετανοίας του.

 Ξαναρρώστησε όμως, και έτσι οι Γέροντές του με μεγάλη θλίψη τον ξανάστειλαν στον κόσμο οριστικά. Έτσι τον βρίσκουμε να μονάζει στα δεκαεννέα του χρόνια στη Μονή Λευκών του Αγίου Χαραλάμπους, κοντά στη γενέτειρά του. Συνέχισε κι εδώ την αγιορείτικη τακτική του, “τα ψαλτήρια του” και τα όμοια, μόνο που αναγκαστικά περιόρισε τη νηστεία του μέχρις ότου αποκατασταθεί η υγεία του.

Χειροτονείται ιερεύς: Στο μοναστήρι αυτό τον βρήκε, όταν έμενε για λίγο εκεί ως φιλοξενούμενος επισκέπτης, ο Αρχιεπίσκοπος Σιναίου Πορφύριος ο Γ΄. Από τη συζήτηση μαζί του διέγνωσε την αρετή του και τα θεία χαρίσματά του και τόσο εντυπωσιάσθηκε, ώστε στις 26 Ιουλίου του 1927, εορτή της Αγίας Παρασκευής, τον χειροτόνησε διάκονο και την επομένη, εορτή του Αγίου Παντελεήμονος, τον προεχείρισε πρεσβύτερο, ως σιναΐτη και τον ονόμασε Πορφύριο.

Οι χειροτονίες έγιναν στο παρεκκλήσιο του εν Κύμη επισκοπείου της Ιεράς Μητροπόλεως Καρυστίας, συμπροσευχομένου και του τότε Μητροπολίτου αυτής κυρού Παντελεήμονος Φωστίνη. Ήταν τότε ο Γέροντας εικοσιενός μόνο ετών.

Πνευματικός: Στη συνέχεια ο τότε επιχώριος Μητροπολίτης Καρυστίας Παντελεήμων του ανέθεσε, με την κεκανονισμένη ενταλτήρια επιστολή, έργον πνευματικού. “Δεικνύς το ανθρώπινον” ο Γέροντας και “φιλοπόνως” εργαζόμενος το δοθέν σ’ αυτόν νέο τάλαντον μελέτησε το Εξομολογητάριον. Ο Γέροντας Πορφύριος Αλλ’ όταν εδοκίμασε να εφαρμόσει κατά γράμμα τα αναγραφόμενα σ’ αυτό επιτίμια, διαπίστωσε ότι χρειαζόταν εξατομικευμένη μεταχείριση των πιστών και πολύ προβληματίστηκε.

Αλλά βρήκε στον Άγιο Βασίλειο τη λύση, που συμβουλεύει: “Πάντα δε ταύτα γράφομεν, ώστε τους καρπούς δοκιμάζεσθαι της μετανοίας. Ου γαρ πάντως τω χρόνω κρίνομεν ταύτα, αλλά τω τρόπω της μετανοίας προσέχομεν” (Επιστ., 217, αρ. 84). Και αποστήθισε τη συμβουλή και την εφάρμοσε.

Μέχρι τα βαθειά του γεράματα την υπενθύμιζε στους νεώτερους πνευματικούς. Έτσι ωριμασμένος ο νεαρός ιερομόναχος Πορφύριος άσκησε ευδοκίμως, με τη χάρη του Θεού, το έργο του πνευματικού στην Εύβοια μέχρι το 1940. Αναδεχόταν καθημερινώς τις εξομολογήσεις πλήθους πιστών, πολλές μάλιστα φορές για πολλές αδιάκοπες ώρες.

Γιατί η φήμη του ως πνευματικού, γνώστου της ψυχής και ασφαλούς οδηγού, πολύ σύντομα διαδόθηκε στα περίχωρα και πολύς κόσμος συνέρεε στο εξομολογητήριό του στην Ιερά Μονή Λευκών, κοντά στο Αυλωνάρι της Ευβοίας, ώστε μερικές φορές να περνά όλη την ημέρα και τη νύχτα χωρίς διακοπή και χωρίς ανάπαυση, στην εκπλήρωση του ιερού αυτού έργου και Μυστηρίου. Τους προσερχομένους.

Βοηθούσε και με το διορατικό του χάρισμα, με το οποίο τους οδηγούσε στην αυτογνωσία, την ειλικρινή εξομολόγηση και την εν Χριστώ ζωή. Με το ίδιο χάρισμα αποκάλυπτε και πολλές πλεκτάνες του πονηρού και έσωζε ψυχές από τα δίκτυά του και τις μεθοδείες του.

Αρχιμανδρίτης: Το 1938 του απονεμήθηκε, και πάλι από το Μητροπολίτη Καρυστίας, το οφφίκιο του αρχιμανδρίτη: “προς βράβευσιν των υπηρεσιών σου, ας υπέρ της Εκκλησίας προσήνεγκας μέχρι σήμερον ως Πνευματικός Πατήρ και δια τας χρηστάς ελπίδας, ας τρέφει εις σε η Αγία ημών Εκκλησία”, όπως επί λέξει γράφει το υπ’ αριθμ. πρωτ. 92/10-2-1938 έγγραφον του εν λόγω Μητροπολίτου, του οποίου, πράγματι, με τη χάρη του Θεού επιβεβαιώθηκαν οι χρηστές ελπίδες.

Εφημέριος στους Τσακαίους Ευβοίας και στη Μονή Αγίου Νικολάου Άνω Βάθειας: Για λίγους μήνες τοποθετήθηκε από τον οικείο Μητροπολίτη ιερέας στο χωριό Τσακαίοι της Εύβοιας, όπου η αγαθή ανάμνηση του περάσματός του διατηρείται ακόμη σε μερικούς από τους παλαιότερους. Γύρω στο 1938 τον βρίσκουμε εγκατεστημένο στην εγκαταλελειμμένη και ερειπωμένη (τότε) ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Άνω Βάθειας Ευβοίας, που υπάγεται στην ιερά Μητρόπολη Χαλκίδας. Είχε αποχωρήσει από την ιερά Μονή του Αγ. Χαραλάμπους, επειδή μετετράπη σε γυναικεία.

Στην έρημο της Ομονοίας: Άγιος Γεράσιμος Πολυκλινικής Ενώ η λαίλαπα του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου προσήγγιζε την Ελλάδα, ο πανάγαθος Κύριος επιστράτευσε τον πιστό δούλο του Πορφύριο σε νέα υπηρεσία, πλησιέστερη προς το δοκιμαζόμενο λαό του. Από τις 12 Οκτωβρίου 1940 του ανατέθηκαν καθήκοντα προσωρινού εφημέριου στο παρεκκλήσι του Αγίου Γερασίμου της Πολυκλινικής Αθηνών, που βρίσκεται στη γωνία των οδών Σωκράτους και Πειραιώς, δίπλα στην Ομόνοια.

Στη θέση αυτή ζήτησε ο ίδιος να διορισθεί, διότι, από μεγάλη και σφοδρή αγάπη προς τον πάσχοντα συνάνθρωπο, ήθελε να βρίσκεται κοντά του στις δυσκολότερες στιγμές της ζωής του, όταν ο πόνος και η νόσος και ο επικείμενος θάνατος απεδείκνυαν άχρηστες όλες τις άλλες ελπίδες, εκτός της ελπίδας του Χριστού. Για το διορισμό στη θέση αυτή υπήρχε και άλλος ενδιαφερόμενος με μεγάλα τυπικά προσόντα, αλλά ο Κύριος φώτισε το διευθύνοντα στην Πολυκλινική να προτιμήσει τον αγράμματο κατά κόσμον και σοφό κατά Θεόν, ταπεινό, αλλά χαριτωμένο Πορφύριο.

Για την εκλογή του αυτή ο επιλέξας έχαιρε αργότερα και διηγείτο έκθαμβος ότι βρήκε αληθινό ιερέα λέγοντας: “Βρήκα παπά τέλειο, όπως τον θέλει ο Χριστός”. Στην Πολυκλινική άσκησε τα καθήκοντα του εφημέριου επί τριάντα συνεχή έτη ως εν ενεργεία εφημέριος και επί τρία εν συνεχεία οικειοθελώς και περιορισμένος κάπως, προς εξυπηρέτηση των αναζητούντων αυτών εκεί πνευματικών του τέκνων. Ασκήθηκε συνολικά 33 έτη στην έρημο της Ομονοίας, όπως έλεγε ο ίδιος, αντί της ερήμου του Αγίου Όρους, όπως ποθούσε η ψυχή του.

Εδώ, παραλλήλως προς το έργο του εφημερίου, το οποίο ασκούσε με τέλεια ευλάβεια και αφοσίωση, τελώντας με θαυμαστή ιεροπρέπεια της εκκλησιαστικές ακολουθίες, εξομολογώντας, νουθετώντας και θεραπεύοντας τις ψυχικές και πολλάκις και τις σωματικές αρρώστιες των ασθενών, ασκούσε και το έργο του πνευματικού για όλους όσους πήγαιναν σ’ αυτόν. “Ταις χρείαις μου και τοις ούσιν μετ’ εμού υπηρέτησαν αι χείρες αύται” (Πράξ., κ΄, 34)

Ο Γέροντας Πορφύριος, ελλείψει τυπικών προσόντων, ελάμβανε ως εφημέριος της Πολυκλινικής γλισχρότατες αποδοχές, οι οποίες δεν επαρκούσαν για τη συντήρηση τόσο του εαυτού του, όσον και των γονέων του και μερικών άλλων στενών οικείων του, των οποίων την προστασία είχε αναλάβει. Γι’ αυτό αναγκάσθηκε να εργασθεί βιοποριστικά και οργάνωσε μαζί τους διαδοχικά ορνιθοτροφείο και πλεκτήριο.

Επιπλέον, από ζήλο για τη μυσταγωγικότερη τέλεση των ιερών ακολουθιών, επιδόθηκε στη σύνθεση αρωμάτων, καταλλήλων για την παρασκευή του χρησιμοποιουμένου στη θεία λατρεία μοσχοθυμιάματος, επιτυγχάνοντας άριστα αποτελέσματα. Μάλιστα, κατά την δεκαπενταετία του 1970 είχε επιτύχει την πρωτότυπη εφεύρεση, να ενοποιήσει το καρβουνάκι με το άρωμα του θυμιάματος και να θυμιατίζει μόνο με το ιδικής του συνθέσεως σιγοκαίον καρβουνάκι, το οποίο απέπνεε πνοή ευωδίας πνευματικής.

Άγιος Νικόλαος Καλλισίων: Ο Γέροντας Πορφύριος στον Άγιο Νικόλαο ΚαλλισίωνΑπό το 1955 είχε μισθώσει από την ιερά Μονή Πεντέλης το ευρισκόμενο στην Παλαιά Πεντέλη μονύδριο του Αγίου Νικολάου με την αγροτική περιοχή του, την οποία καλλιεργούσε συστηματικά και φιλόπονα, θέλοντας να συστήσει εκεί το ησυχαστήριο, που τελικά εγκατέστησε αλλού. Βελτίωσε τις πηγές, κατασκεύασε αρδευτικό δίκτυο, φύτευσε πολλά δένδρα και με σκαπτικό μηχάνημα, το οποίο χειριζόταν ιδιόχειρα, καλλιεργούσε τη γη.

Όλα δε αυτά παράλληλα προς το νυχθήμερο εφημεριακό και εξομολογητικό του έργο. Εκτιμούσε ιδιαιτέρως την εργασία και καμιά ανάπαυση δεν επέτρεπε στον εαυτό του, γνωρίζοντας από πείρα και όχι από τα βιβλία αυτό, που γράφει ο αββάς Ισαάκ ο Σύρος: “Ο Θεός και οι άγγελοι αυτού εν ανάγκαις χαίρουσιν, ο δε διάβολος και οι εργάται αυτού εν αναπαύσει”.

Αποχωρεί από την Πολυκλινική: Στις 16.3.1970 έλαβε μικρή σύνταξη από το Ταμείο Ασφαλίσεως Κληρικών Ελλάδος, ως συμπληρώσας τριακονταπενταετία και αποχώρησε τυπικά από την υπηρεσία του στην Πολυκλινική. Παρέμεινε όμως κατ’ ουσίαν λίγο ακόμη, μέχρι προσλήψεως του διαδόχου του. Αλλά και μετά ταύτα συνέχισε για λίγο διάστημα να μεταβαίνει στην Πολυκλινική, για να συναντά τα πολυπληθή πνευματικά του τέκνα, που τον αναζητούσαν εκεί. Τελικά, γύρω στο 1973, περιόρισε στο ελάχιστο τις μεταβάσεις του στην Πολυκλινική και δεχόταν τα πνευματικά του τέκνα στον Άγιο Νικόλαο Καλλισίων Πεντέλης, όπου λειτουργούσε και εξομολογούσε.

“Η γαρ δύναμίς μου εν ασθενεία τελειούται”: Ο Γέροντας Πορφύριος πέρα από την αρχική ασθένειά του, εξαιτίας της οποίας και βγήκε από το Άγιον Όρος, δοκιμάσθηκε και με πολλές άλλες, κατά καιρούς, ασθένειες. Προς το τέλος της υπηρεσίας του στην Πολυκλινική αρρώστησε από πάθηση των νεφρών και εγχειρίσθηκε πολύ καθυστερημένα. Αυτό έγινε, διότι εργαζόταν ακούραστα, παρά την ασθένειά του. Είχε συνηθίσει να υπακούει “μέχρι θανάτου” και έτσι υπάκουσε ακόμη και στο Διευθυντή της Πολυκλινικής, ο οποίος του είπε να αναβάλει την εγχείρηση, για να εκτελέσει τις Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδος…

Το αποτέλεσμα ήταν να περιέλθει σε κωματώδη κατάσταση και να ειδοποιηθούν οι οικείοι του από τους ιατρούς να μεριμνήσουν για την κηδεία του. Αλλά ο Γέροντας επανήλθε στην κατά σάρκα ζωή, για να συνεχίσει να υπηρετεί το πλήρωμα της Εκκλησίας. Παλαιότερα είχε υποστεί και κάταγμα του ποδιού, για το οποίο διηγήθηκε ένα θαυμαστό γεγονός μερίμνης γι’ αυτόν του Αγίου Γερασίμου, στο ναΰδριο του οποίου, στην Πολυκλινική, ιερουργούσε. Επίσης, λόγω των κόπων του κατά τη μεταφορά βαριών φορτίων στο σπίτι του στα Τουρκοβούνια, όπου έμενε για πολλά χρόνια, επεδεινώθη η κήλη του, από την οποία πολύ εταλαιπωρείτο μέχρι της κοιμήσεώς του.

Στις 20.8.1978, ευρισκόμενος στον Άγιο Νικόλαο Καλλισίων, υπέστη έφραγμα του μυοκαρδίου και μεταφέρθηκε επειγόντως στο νοσηλευτήριο “Υγεία”, όπου ενοσηλεύθη επί 20ήμερον. Όταν βγήκε από την κλινική, συνέχισε τη νοσηλεία του σε σπίτια μερικών πνευματικών του παιδιών μέσα στην Αθήνα, γιατί στον Άγιο Νικόλαο Καλλισίων δεν μπορούσε να μεταβεί ελλείψει δρόμου, αφού έπρεπε να διανύσει πεζός μεγάλη απόσταση, ενώ το σπίτι του στα Τουρκοβούνια δεν παρείχε ούτε τις στοιχειωδέστερες ανέσεις και, ακόμα, γιατί έπρεπε να είναι κοντά στους γιατρούς.

Αργότερα, όταν πλέον είχε εγκατασταθεί σε προχειρότατο οικίσκο του κατασκευαζομένου στο Μήλεσι μετοχίου του Ησυχαστηρίου που είχε ιδρύσει, υποβλήθηκε σε εγχείρηση καταρράκτη στο αριστερό μάτι και από σφάλμα του γιατρού καταστράφηκε το μάτι και μετά από λίγα χρόνια (1987) ο Γέροντας τυφλώθηκε εντελώς. Κατά τη διάρκεια της εγχειρήσεως ο γιατρός, χωρίς την έγκριση του Γέροντα, που είχε ιδιαίτερη ευαισθησία στα φάρμακα και ακόμη μεγαλύτερη στην κορτιζόνη, του έκανε ένεση ισχυρής δόσεως κορτιζόνης. Συνέπεια αυτού ήταν ότι υπέστη μετά από λίγο χρόνο συνεχείς γαστρορραγίες που επαναλαμβανόντουσαν επί τρίμηνον και πλέον.

Εξαιτίας της καταστάσεως αυτής δεν μπορούσε να τραφεί κανονικά και διατηρήθηκε με μερικές κουταλιές γάλα και νερό την ημέρα, με αποτέλεσμα να φτάσει στον έσχατο βαθμό της εξαντλήσεως, μέχρι σημείου να μη μπορεί ούτε καθιστός να σταθεί. Του έγιναν περίπου 12 μεταγγίσεις, όλες στο κατάλυμά του στο Μήλεσι και τελικώς επεβίωσε, χάριτι Θεού, παρ’ όλον ότι και πάλι δρασκέλισε το κατώφλι του θανάτου. Έπασχε επίσης από σταφυλοκοκκική δερματίτιδα στο χέρι, χρονία βρογχίτιδα και αδένωμα (καρκίνο) της υποφύσεως στο κρανίο.

Από τότε διεταράχθη σφοδρά η σωματική του υγεία, αλλά συνέχισε το έργο του πνευματικού συμβούλου και, όσο μπορούσε, του εξομολόγου, διεκπεραιώνοντας αυτά πάρα πολλές φορές μέσα σε φρικτούς πόνους. Αποκαλυπτική και συγκλονιστική μαρτυρία για τις ασθένειες και την ιώβειο υπομονή του Γέροντα απέναντι σ’ αυτές αποτελεί η επιστολή του Γεωργίου Παπαζάχου (περιοδ. Σύναξη, Ιαν.-Μάρτιος 2002, σελ. 93-97), επίκουρου Καθηγητή της Καρδιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και θεράποντος ιατρού του Γέροντος Πορφυρίου.

Η πνευματική διαθήκη του

Αγαπητά πνευματικά μου παιδιάΤώρα που ακόμη έχω τας φρένας μου σώας, θέλω να σας πω μερικές συμβουλές. Από μικρό παιδί όλο στις αμαρτίες ήμουνα. Και όταν με έστελνε η μητέρα μου να φυλάξω τα ζώα στο βουνό, γιατί ο πατέρας μου, επειδή ήμασταν πτωχοί, είχε πάει στη διώρυγα του Παναμά, για εμάς τα παιδιά του, εκεί που έβοσκα τα ζώα, συλλαβιστά διάβαζα το βίο του Αγίου Ιωάννου του Καλυβίτου και πάρα πολύ αγάπησα τον Άγιο Ιωάννη και έκανα πάρα πολλές προσευχές, σαν μικρό παιδί που ήμουνα 12-15 χρόνων, δεν θυμάμαι ακριβώς καλά.

Και θέλοντας να τον μιμηθώ, με πολύ αγώνα, έφυγα από τους γονείς μου κρυφά και ήλθα στα Καυσοκαλύβια του Αγίου Όρους και υποτάχθηκα σε δύο Γέροντες αυταδέλφους, Παντελεήμονα και Ιωαννίκιο. Μου έτυχε να είναι πολύ ευσεβείς και ενάρετοι και τους αγάπησα πάρα πολύ και γι’ αυτό, με την ευχή τους, τους έκανα άκρα υπακοή. Αυτό με βοήθησε πάρα πολύ, αισθάνθηκα και μεγάλη αγάπη και προς το Θεό και πέρασα πάρα πολύ καλά.

Αλλά, κατά παραχώρηση Θεού, για τις αμαρτίες μου, αρρώστησα πολύ και οι Γέροντές μου είπαν να πάω στους γονείς μου στο χωριό μου εις τον Άγιο Ιωάννην Ευβοίας. Και ενώ από μικρό παιδί είχα κάνει πολλές αμαρτίες, όταν ξαναπήγα στον κόσμο, συνέχισα τις αμαρτίες, οι οποίες μέχρι σήμερα έγιναν πάρα πολλές. Ο κόσμος όμως με πήραν από καλό και όλοι φωνάζουνε ότι είμαι άγιος. Εγώ όμως αισθάνομαι ότι είμαι ο πιο αμαρτωλός άνθρωπος του κόσμου.

Όσα ενθυμόμουνα βεβαίως τα εξομολογήθηκα και γνωρίζω ότι γι’ αυτά που εξομολογήθηκα με συγχώρησε ο Θεός, αλλά όμως τώρα έχω ένα συναίσθημα ότι και τα πνευματικά μου αμαρτήματα είναι πάρα πολλά και παρακαλώ όσοι με έχετε γνωρίσει να κάνετε προσευχή για μένα, διότι και εγώ, όταν ζούσα, πολύ ταπεινά έκανα προσευχή για σας. Αλλά όμως, τώρα που θα πάω για τον ουρανό, έχω το συναίσθημα ότι ο Θεός θα μου πη: Τι θέλεις εσύ εδώ; Εγώ ένα έχω να του πω: Δεν είμαι άξιος, Κύριε, για εδώ, αλλά ό,τι θέλει η αγάπη σου ας κάμη για μένα.

Από εκεί και πέρα, δεν ξέρω τι θα γίνη. Επιθυμώ όμως να ενεργήση η αγάπη του Θεού. Και πάντα εύχομαι τα πνευματικά μου παιδιά να αγαπήσουν το Θεό, που είναι το παν, για να μας αξιώση να μπούμε στην επίγειο άκτιστη Εκκλησία του. Γιατί από εδώ πρέπει να αρχίσουμε. Εγώ πάντα είχα την προσπάθεια να προσεύχωμαι και να διαβάζω τους ύμνους της Εκκλησίας, την Αγία Γραφή και τους βίους των Αγίων μας και εύχομαι και εσείς να κάνετε το ίδιο. Εγώ προσπάθησα με τη χάρι του Θεού να πλησιάσω τον Θεό και εύχομαι και σεις να κάνετε το ίδιο. Παρακαλώ όλους σας να με συγχωρέσετε για ό,τι σας στενοχώρησα
 Ιερομόναχος Πορφύριος
Εν Καυσοκαλυβίοις τη 4/17 Ιουνίου 1991

Ο Γέροντας Πορφύριος εκοιμήθη στις 2 Δεκεμβρίου 1991 στο Κελί του στα Καυσοκαλύβια.

Ες γιοκατάταξιν το Γέροντος Πορφυρίου το Καυσοκαλυβίτου προέβη γία κα ερ Σύνοδος το Οκουμενικο Πατριαρχείου.

Ἀ ν α κ ο ι ν ω θ έ ν
 
Συνλθεν, π τν προεδραν τς Α. Θ. Παναγιτητος, γία κα ερ Σύνοδος ες τν τακτικν συνεδρίαν ατς σήμερον, Τετάρτην, 27ην Νοεμβρίου 2013 πρς ξέτασιν τν ν τ μερησί διατάξει ναγεγραμμένων θεμάτων. Κατ᾿ ατήν, γία κα ερ Σύνοδος ποδεχθεσα εσήγησιν τς Κανονικς πιτροπς νέγραψεν ες τ γιολόγιον τς ρθοδόξου κκλησίας τος ερομόναχον Πορφύριον τν Καυσοκαλυβίτην, κα ερομόναχον Μελέτιον τν ν ψεν όδου.

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ


Ελλάδα

Διαδοχικές συναντήσεις με τον πρόεδρο της Κύπρου Νίκο Αναστασιάδη και τον τουρκοκύπριο ηγέτη Ντερβίς  Έρογλου έχει σήμερα, Τρίτη, στη Λευκωσία ο ειδικός σύμβουλος του ΓΓ των Ηνωμένων Εθνών για το Κυπριακό, Αλεξάντερ Ντάουνερ. Στόχος των επαφών είναι να υπάρξει συμφωνίας για την έκδοση κοινού ανακοινωθέντος, με το οποίο θα ανοίξει ο δρόμος επανάληψης των διαπραγματεύσεων. Πυρκαγιά ξέσπασε τα ξημερώματα σε διαμέρισμα στο Μαρούσι από ανάφλεξη στο τζάκι του διαμερίσματος. Το διαμέρισμα κάηκε ολοσχερώς. Στο σημείο έσπευσαν 18 πυροσβέστες με 6 οχήματα. Οι ένοικοι του διαμερίσματος πρόλαβαν και εγκατέλειψαν το διαμέρισμα.

Παρά τις αποστάσεις που τηρούν αρκετοί δήμαρχοι για τα μέτρα ηλεκτροδότησης ευπαθών ομάδων, η κυβέρνηση επιμένει στο σχέδιό της για επανασύνδεση με τη ΔΕΗ των νοικοκυριών που δεν έχουν ηλεκτρικό ρεύμα. Σύμφωνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος Γ.Μανιάτη, το σχέδιο αφορά περίπου 10.000 έως 15.000 νοικοκυριά, για τα οποία το ζήτημα μπορεί να διευθετηθεί εντός 10 ημερών, αρκεί να λειτουργήσουν σωστά οι επιτροπές σε επίπεδο δήμου. Συνεδριάζει εκτάκτως σήμερα, Τρίτη, το πρωί η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αθηνών με αντικείμενο τη λειτουργία του Ιδρύματος, την ώρα που οι διοικητικοί υπάλληλοί του συνεχίζουν την απεργία τους, παρά την προσωρινή αναστολή των κινητοποιήσεων που αποφάσισε η ομοσπονδία του κλάδου, και ενώ συνεχίζονται οι καταλήψεις στο ΕΚΠΑ. Εν τω μεταξύ, η εισαγγελία αναζητά τα στοιχεία ταυτότητας της απεργιακής επιτροπής, στο πλαίσιο της προκαταρκτικής έρευνας για τα λάθη στην απογραφή.

Στις φλόγες τυλίχθηκε τα ξημερώματα της Τετάρτης λεωφορείο του ΟΑΣΑ, το οποίο κινείτο στη λεωφ. Κηφισού χωρίς επιβάτες. Το λεωφορείο καταστράφηκε ολοσχερώς παρά τις προσπάθειες της Πυροσβεστικής, η οποία έσπευσε άμεσα στο σημείο. Ο οδηγός του κατάφερε να το εγκαταλείψει έγκαιρα.

Κόσμος

Στη Γερουσία της Ουρουγουάης οδεύει ο νόμος για τη νομιμοποίηση (υπό αυστηρότατους όρους) της παραγωγής και χρήσης κάνναβης. Εφόσον η Γερουσία δώσει το πράσινο φως, πράγμα που αναμένεται να συμβεί, θα περάσουν άλλοι τέσσερις μήνες έως ότου ο νόμος περάσει στην πράξη. Δεκάδες χιλιάδες πολίτες της Νοτίου Αφρικής, αλλά και 90 ηγέτες από όλο τον κόσμο λένε το τελευταίο «αντίο» στον Νέλσον Μαντέλα, τον άνθρωπο που αψήφισε το Απαρτχάιντ, αλλά είχε και τη δύναμη να συγχωρέσει. Η τελετή γίνεται υπό βροχή στο στάδιο FNB κοντά στο Σοβέτο, όπου κάποτε ζούσε ο ίδιος ο ιστορικός ηγέτης της χώρας.

Μπορεί η πρωθυπουργός της Ταϊλάνδης να υποχώρησε στο αίτημα των διαδηλωτών και να προκήρυξε πρόωρες εκλογές, ωστόσο, ξεκαθάρισε στους διαδηλωτές ότι δεν πρόκειται να παραιτηθεί μέχρι τις εκλογές του ερχόμενου Φεβρουαρίου. Σε μια προσπάθεια να εκτονώσει την πολιτική και κοινωνική κρίση, ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βίκτορ Γιανουκόβιτς, θα συναντηθεί με τους τρεις προκατόχους του στην ηγεσία της χώρας, προκειμένου να συζητήσουν την κατάσταση. Στη χώρα θα βρεθεί και η εκπρόσωπος της ευρωπαϊκής διπλωματίας Κάθριν Αστον.  

Με ένα αιφνιδιαστικό διάταγμα ο Βλαντιμίρ Πούτιν κατήργησε τη μεγαλύτερη ειδησεογραφική υπηρεσία της Ρωσίας RIA Novosti, ανακοινώνοντας ότι αντικαθίσταται από το πρακτορείο ειδήσεων Russia Today με επικεφαλής τον υπερσυντηρητικό τηλεοπτικό παρουσιαστή Ντμίρι Κισέλεφ, σκληροπυρηνικό υποστηρικτή του Κρεμλίνου και πολέμιο της Δύσης, γνωστό για ακραίες δηλώσεις και απόψεις. Αν και κρατικό, το RIA Novosti είχε προσπαθήσει σκληρά επί προεδρίας Πούτιν να προσφέρει μία ισορροπημένη κάλυψη των γεγονότων.

Οικονομία

Κατηγορηματικός ότι η Ελλάδα δεν θα προχωρήσει σε περαιτέρω μέτρα λιτότητας εμφανίσθηκε από τις Βρυξέλλες ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας. Μιλώντας στη δημοσιογράφο του CNBC Julia Chatterley ο υπουργός Οικονομικών παρείχε αποσαφηνίσεις για τις σχέσεις με την τρόικα, αλλά και για τις επιδιώξεις της ελληνικής κυβέρνησης στο μέτωπο της οικονομικής πολιτικής.

Η τύχη των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων, το νομοσχέδιο για τον φόρο ακίνητων, o ΦΠΑ στην εστίαση, αλλά και το ζήτημα των πλειστηριασμών θα βρεθούν στο επίκεντρο των επαφών που θα έχουν από αύριο Τετάρτη οι επικεφαλής της τρόικα στην Αθήνα με την ελληνική κυβέρνηση. Στην τελική ευθεία εισέρχεται η διαδικασία των ασκήσεων αντοχής που θα πραγματοποιήσει η Τράπεζα της Ελλάδος για τον έλεγχο της κεφαλαιακής επάρκειας των πέντε ελληνικών τραπεζών (Πειραιώς, Εθνική, Alpha, Eurobank, Attica Bank).

Αθλητισμός

Με το ισόπαλο 1-1 ανάμεσα σε Σουόνσι και Χαλ, έπεσε η αυλαία της 15ης αγωνιστικής στην Premier League. Όλους τους παίκτες που έχει στη διάθεσή του συμπεριέλαβε στην αποστολή για τον αγώνα της Τρίτης με την Άντερλεχτ στο «Γ.Καραϊσκάκης» ο Μίτσελ. Μετά την προπόνηση της Δευτέρας το απόγευμα, ο Ισπανός ανακοίνωσε την αποστολή η οποία αποτελείται από 20 ποδοσφαιριστές. Ασκήσεις φυσικής κατάστασης, κατοχή και κυκλοφορία της μπάλας, πίεση στον αντίπαλο, τακτική και στο τέλος οικογενειακό διπλό περιελάμβανε το πρόγραμμα της προπόνησης.

Ο Παναιτωλικός διατήρησε το αήττητο της έδρας του, αλλά αυτή την φορά δεν έφτασε στη νίκη. Για 5ο συνεχόμενο ματς η ομάδα του Μάκη Χάβου δεν κατάφερε να πάρει το «τρίποντο», καθώς παραχώρησε «λευκή» ισοπαλία στον Πανιώνιο στο Αγρίνιο (3η εντός έδρας ισοπαλία), στην αναμέτρηση με την οποία έπεσε η «αυλαία» της 14ης αγωνιστικής του πρωταθλήματος ΟΠΑΠ της Σούπερ Λίγκας.


ΓΕΓΟΝΟΤΑ (10 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ)

1893: Η Ελλάδα κηρύσσει πτώχευση και στη Βουλή ακούγεται διά στόματος Χαρίλαου Τρικούπη η φράση: «Δυστυχώς επτωχεύσαμεν».

1948: Η Παγκόσμια Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου υιοθετείται από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ.

1963: Ο Γιώργος Σεφέρης βραβεύεται με Nobel Λογοτεχνίας.

1991: Κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου Κορυφής στο Maastricht, στη θέση της ΕΟΚ ιδρύεται η Ευρωπαϊκή Ένωση ως φυσικό επακόλουθο της ένωσης της Ευρώπης.

ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ

1948: Ντούσαν Μπάγεβιτς, Σερβοβόσνιος προπονητής ποδοσφαίρου που έχει περάσει από τους πάγκους πολλών ελληνικών ομάδων (ΑΕΚ, Ολυμπιακός, ΠΑΟΚ).

1960: Kenneth Branagh, Βρετανός ηθοποιός.

ΘΑΝΑΤΟΙ

1896: Alfred Nobel, επιχειρηματίας και φιλάνθρωπος που θεσμοθέτησε τα ομώνυμα βραβεία.

1936: Luigi Pirandello, Ιταλός θεατρικός συγγραφέας που τιμήθηκε με βραβείο Nobel το 1934.




ΣΥΓΧΩΝΕΥΟΝΤΑΙ "RIA NOVOSTI", "VOICE OF RUSSIA" KAI "RUSSIA TODAY"


Ένας τεράστιος ειδησεογραφικός οργανισμός που θα βασιστεί επάνω στα υπάρχοντα δίκτυο Russia Today (Rossiya Segodnya), "Voice of Russia" και το RIA Novosti δημιουργείται στην Ρωσία.

Επικεφαλής του ειδησεογραφικού κολοσσού θα είναι ο γνωστός δημοσιογράφος Dmitry Kiselyov, ιδιαίτερα αγαπητός στην χώρα, ο οποίος διακρίνεται για την υποστήριξή του στη νομοθεσία κατά της προπαγάνδας των ομοφυλοφιλικών θέσεων.

Πρόκειται για μια κίνηση καλύτερης και αποτελεσματικότερης αξιοποίησης των κρατικών μέσων στον τομέα της ενημέρωσης, που θα λειτουργεί σε πολλές διεθνείς γλώσσες.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΕΝΕΣ ΕΠΙΘΕΣΕΙΣ ΜΕ Τ-72 & ΤΟΜΑ


Ολοκληρώθηκε μεγάλη εκκαθαριστική-σαρωτική επιχείρηση των συριακών δυνάμεων κατά των αντικαθεστωτικών ανταρτών για τον έλεγχο ενός οδικού άξονα ο οποίος συνδέει την Δαμασκό με τις συριακές ακτές. Ο συριακός Στρατός ανέκτησε τον έλεγχο της οδικής αρτηρίας μια κίνηση που θεωρούνταν αναγκαία για τη μεταφορά στο εξωτερικό και την καταστροφή τοξικών χημικών που ανήκαν στο συριακό οπλοστάσιο, αλλά το κρισιμότερο είναι ότι έχει πιέσει και εξοντώνει τις ισλαμικές μονάδες που έχουν παγιδεί μεταξύ του συριακού Στρατού και των συνόρων του Λιβάνου

Ο Στρατός εξαπέλυσε επίθεση στα μέσα του Νοεμβρίου για να ανακτήσει τον έλεγχο αυτού του οδικού άξονα, ο οποίος διέρχεται από την ορεινή περιοχή Καλαμούν, περίπου 50 χλμ. βόρεια της Δαμασκού, συνεχίζει κατά μήκος των συνόρων με τον Λίβανο και κατά μήκος του βρίσκονται πολλές στρατιωτικές βάσεις και φυλάκια. Η τελική επίθεση ξεκίνησε χθες το απόγευμα με μπαράζ πυροβολικού στα καλύτερα οχυρωμένα σημεία όπου παρατηρούντο οι μεγαλύτερες συγκεντρώσεις των ισλαμιστών και του FSA και εν συνεχεία ακολούθησαν ΤΟΜΑ που έβαλλαν κατά των αντιαρματικών ομάδων, αποβιβάζοντας ταυτόχρονα ομάδες πεζικoύ.

Σε τουλάχιστον δυο σημαία έγιναν σκληρές μάχες οι οποίες κρίθηκαν από την έλευση των αρμάτων μάχης Τ-72, αλλά και μαχητικών αεροσκαφών τα οποία έβαλλαν θερμοβαρικά όπλα και έκαψαν ζωντανούς δεκάδες ισλαμιστές. Εν τέλει ο Στρατός απέσπασε τις πόλεις Κάρα και Ντάιρ Ατίγια, ενώ έχει προελάσει σε περιοχές γύρω από την πόλη Νάμπακ, κοντά στον αυτοκινητόδρομο. Η επίθεση στο Ναμπάκ μάλλον θα ξεκινήσει εντός της ημέρας καθώς οι ισλαμιστές εμφανίζονται πανικοβλημάνοι και δεν έχουν οδό διαφυγής. Ο τηλεοπτικός σταθμός αλ Μάναρ της σιιτικής οργάνωσης Χεζμπολάχ, ο οποίος έχει δημοσιογράφους ενσωματωμένους σε μονάδες του συριακού στρατού, μετέδωσε επικαλούμενος αξιωματικούς των συριακών υπηρεσιών ασφαλείας ότι ο αυτοκινητόδρομος αυτός είναι πλέον ασφαλής.

Οι συνεχιζόμενες μάχες στη Συρία θέτουν ένα σημαντικό εμπόδιο για την εφαρμογή όσων είχαν συμφωνηθεί ανάμεσα στην κυβέρνηση της Συρίας και τον Οργανισμό για την Απαγόρευση των Χημικών Όπλων (ΟΑΧΟ), δηλαδή να έχουν μεταφερθεί τα πιο επικίνδυνα συριακά χημικά όπλα -τουλάχιστον 1.300 τόνοι σαρίν, αερίου μουστάρδας και άλλων θανατηφόρων χημικών ουσιών- στο εξωτερικό ως τα τέλη της χρονιάς για να καταστραφούν. Οι ισλαμιστές επιχειρουν να εμφανίσουν ανακόλουθη την συριακή κυβέρνηση και για αυτό επιχειρούσαν να ματαιώσουν την αποστολή αυτή κρατώντας τις συγκεκριμένες πόλεις και οδικές αρτηρίες.

Η νίκη του συριακού Στρατού είναι μεγάλη, αφού ουσιαστικά λύθηκε η πολιορκία της Δαμασκού στα ανατολικά-νοτιοανατολικά της πόλης προς την κατεύθυνση των συνόρων με τον Λίβανο και γίνονται ακόμα πιο ασφαλείς οι αρτηρίες που μετακινούνται οι Σιίτες μαχητές της Χεζμπολάχ, συμμάχων της Δαμασκού.

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ


Η ΦΑΤΝΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

Για τη σύνδεση των εννοιών «ξύλου» και «πάθους» έχουμε στοιχεία από τον μεσαίωνα στη λειτουργική πράξη της Γεννήσεως. Ο λόγος γι’ αυτό είναι απαραίτητος για να γίνει κατανοητό το πώς το δένδρο και η φάτνη (που στη Δύση συμπορεύτηκαν εορταστικά) συνδέθηκαν με το Πάθος του Χριστού. Ήδη στις αρχές του 12ου αι. ο ρώσος ηγούμενος Δανιήλ στο οδοιπορικό του (1106-1107) κάνει λόγο για μια Αγία Τράπεζα που βρίσκεται πάνω από τον τόπο της Γεννήσεως του Κυρίου, στον ομώνυμο ναό της Βηθλεέμ [Khitrovo B., Itineraires Russes en Orient (ανατύπωση έκδοσης 1889) Osnabruck. O Zeller, 1966, σελ. 39,40].

Έχουμε λοιπόν προφανή τη σύνδεση της φάτνης του Ιησού με την Αγία Τράπεζα. Με άλλα λόγια της Γεννήσεως με το Πάθος, αφού η Αγία Τράπεζα συμβολίζει τον Τάφο Του, και οδηγεί στο νόημα του θείου Βρέφους ως προορισμένου από τη γέννησή Του γιά την θυσία υπέρ του κόσμου.  Αλλά και η εικονογραφία το βεβαιώνει. Παράδειγμα η σμαλτωμένη φάτνη στο Αλτάριο του Νικολάου από το Verdun (του έτους 1181) στο μοναστήρι Klosterneuburg της Αυστρίας. Εδώ η φάτνη με το θείο Βρέφος παριστάνεται ως Αγία Τράπεζα που στηρίζεται σε κιονίσκους. Ως ρωμαϊκή σαρκοφάγος σχεδιάσθηκε τον ίδιο αιώνα και η φάτνη στο ψηφιδωτό της Γεννήσεως του ναού Monreale της Σικελίας. Το ίδιο νόημα έχει και η απεικόνιση της Σταύρωσης του Χριστού πάνω από την παράσταση της Γεννήσεώς του σε πίνακα του Roger van der Weiden (1455-1460) που φυλάσσεται στην (παλιά) Πινακοθήκη του Μονάχου.

Πρέπει ευθύς να σημειώσουμε ότι οι δυτικοί στον μεσαίωνα κατά την παράσταση του «μυστηρίου της Γεννήσεως» μαζί με το δένδρο που έστηναν στην πρόχειρη σκηνή τοποθετούσαν και μιά φάτνη. Με αυτό τον τρόπο η φάτνη, που ήταν αντικείμενο ευλάβειας στην Ορθόδοξη Ανατολή, βρήκε μίμηση στην λατρεία της Δύσης. Την ύπαρξη της φάτνης ως αντικειμένου λατρείας στον ναό της Γεννήσεως στη Βηθλεέμ, αναφέρουν οι εκκλησιαστικοί συγγραφείς Ιουστίνος, Ωριγένης, Ιερώνυμος, κ.α. Ο Ιερώνυμος μάλιστα (4ος – 5 ος  αι.) μας γνωστοποιεί την αργυρή φάτνη που δώρισε η Αγία Ελένη στον Ναό της Βηθλεέμ. Οι μεταγενέστεροι πάλι προσκυνητές και συγγραφείς αναφέρουν φάτνες που την διαδέχθηκαν, ύστερα από τις καταστροφές που έπαθε και η Βηθλεέμ από τους επιδρομείς κατά της Παλαιστίνης (όπως το 115 από τον Αδριανό, κλπ).

Στη Δύση μιμήθηκαν την πρακτική της Ανατολής και, κατά κάποιο τρόπο, κατασκεύασαν φάτνες που αντέγραφαν τον τύπο της, τον οποίο έφερναν σε σχέδια οι προσκυνητές των Αγίων Τόπων. Τέτοια πρέπει να ήταν η φάτνη της Santa Maria Maggiore Ρώμης, ως και άλλων δυτικών Εκκλησιών. Έτσι φθάσαμε στην Αναγέννηση και στους νεώτερους χρόνους όπου, στις Καθολικές Εκκλησίες συναντούμε την αναπαράσταση του σπηλαίου με την φάτνη, το Θ. Βρέφος και τα σχετικά ιερά πρόσωπα, ως και το δένδρο. Αυτό, αρχικά, το τοποθετούσαν πλάϊ στο σπήλαιο, αλλ’ αργότερα το έστηναν ξεχωριστό σε άλλο σημείο του ναού κυρίως προς το Ιερό Βήμα. Πιό ύστερα η φάτνη με τα ιερά πρόσωπα τοποθετούνται στην βάση του δένδρου (σε σπίτια, ιδρύματα, κ.α., αλλά όχι πάντοτε).


"ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΗΝ ΣΥΝΤΗΡΗΣΟΥΜΕ"


Μετά την εκχώρηση της εθνικής κυπριακής κυριαρχίας στην τρόικα και την αποδοχή της κατάσχεσης των τραπεζικών καταθέσεων, η κυβέρνηση Αναστασιάδη προχωρά και στην διάλυση της Εθνοφρουράς με την απίστευτη δήλωση του Κύπριου ΥΠΑΜ Φ.Φωτίου ότι "η Κύπρος δεν μπορεί να αντέξει το κόστος λειτουργίας της Εθνοφρουράς"! Ο υπουργός Άμυνας της Κύπρου Φώτης Φωτίου δήλωσε χαρακτηριστικά : "Η Εθνική Φρουρά δεν μπορεί να στηρίζεται από το κράτος. Αυτό το πρόβλημα υπήρχε ανέκαθεν και δεν προέκυψε πρόσφατα λόγω της κρίσης. Το κόστος της Εθνικής Φρουράς ήταν πάντοτε δυσανάλογο των οικονομικών δυνατοτήτων του κράτους".

Παρουσιάζει την Άμυνα της χώρας ως μια αγγαρεία χωρίς νόημα που απλά "τρώει" λεφτά σε μία χώρα που το 40% του εδάφους της βρίσκεται υπό Κατοχή. Συνεπαγωγικά θεωρεί ότι η ανεξαρτησία της Κύπρου είναι περιττή και αδιάφορη! Αυτό φαίνεται από τα δύο νομοσχέδια που ολοκλήρωσε πρόσφατα το Υπουργείο Άμυνας της Κύπρου. Εν ολίγοις αυτά περιλαμβάνουν το κλείσιμο στρατοπέδων και λεσχών καθώς και μείωση της θητείας των εθνοφρουρών η οποία έτσι και αλλιώς είναι συμβολική! Και όλα αυτά τη στιγμή που το Barbaros "σουλατσάρει" εντός των κυπριακών χωρικών υδάτων εδώ και μια εβδομάδα με συνοδεία δύο τουρκικών πολεμικών πλοίων!

Η πρόταση του Υπουργείου Άμυνας της Κύπρου περιλαμβάνει κλείσιμο στρατοπέδων όπως και κλείσιμο των τεσσάρων εκ των πέντε Λεσχών Αξιωματικών Εθνικής Φρουράς (ΛΑΕΦ), αφήνοντας σε λειτουργία μόνο εκείνη της Λευκωσίας! Επιπρόσθετα, με βάση την πρόταση, τα στρατολογικά γραφεία θα μεταφερθούν στα Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη ενώ προβλέπεται η αχρήστευση παλιών συστημάτων, η συντήρηση και η απόκτηση νέων οπλικών συστημάτων, σε βάθος συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος (αν το επιτρέψει η οικονομική κατάσταση φυσικά δηλαδή ποτέ).

Eπιπλέον, αναθεωρούνται 30 περίπου θεσμικά κείμενα, κανονισμοί και νόμοι. Το δεύτερο νομοσχέδιο αφορά την τροποποίηση του περί ιεραρχίας κρίσεων, προαγωγών και αφυπηρετήσεων αξιωματικών Νόμου. Όσο αφορά το θέμα μείωσης της θητείας των εθνοφρουρών, ο κ. Φωτίου ανέφερε ότι "η μείωση της στρατιωτικής θητείας είναι εφικτή. Είμαστε αποφασισμένοι να το πετύχουμε. Είναι κοινά αποδεκτό ότι η θητεία είναι μεγάλη και η μείωσή της αποτελεί ουσιαστική αναγκαιότητα"!

Λες και η Κύπρος διαθέτει μεγάλο πληθυσμό και εφεδρείες για να ανταπεξέλθει στις "ορδές του Αττίλα"! Τέλος, το υπουργείο Άμυνας εξετάζει και το θέμα εμπλοκής ιδιωτών σε βοηθητικές υπηρεσίες! Για παράδειγμα εξετάστηκε η δυνατότητα το καθημερινό συσσίτιο για τις ανάγκες των Μονάδων και των Φυλακίων να παρασκευάζεται από τον ιδιωτικό τομέα. «Το μέτρο θα εφαρμοστεί πιλοτικά στο ΚΕΝ Πάφου, κατά την επόμενη κατάταξη των νέων οπλιτών μας τον Ιανουάριο, και τα αποτελέσματά του θα αξιολογηθούν ανάλογα ανέφερε ο κ.Φωτίου και πρόσθεσε:

"Μελετούμε και το ενδεχόμενο ενεργότερης εμπλοκής ιδιωτών και σε άλλους τομείς, όπως για παράδειγμα στην τροφοδοσία καυσίμων των Μονάδων της Εθνικής Φρουράς, στη συντήρηση οχημάτων και στη διαχείριση κάποιων Λεσχών Αξιωματικών, κατά ανάλογο τρόπο που γίνεται και με την Αστυνομία»". Το ότι η τρόικα θέλει να εξαφανίσει την Εθνοφρουρά με συνοπτικές διαδικασίες, γιατι έτσι διατάζουν τα ξένα κέντρα εξουσίας είναι γνωστό. Όμως αυτό γίνεται με την βοήθεια της κυβέρνησης Αναστασιάδη .

Διαλύει την Εθνοφρουρά προκειμένου να γίνει "ευκολόπεπτο" το νέο Σχεδιο Ανάν στο οποίο η κυβέρνηση Ν.Αναστασιάδη είχε ήδη συμφωνήσει πριν αναλάβει την εξουσία. Πρόκειται περί εσχάτης προδοσίας η οποία δεν θα μείνει ατιμώρητη...