06 Δεκεμβρίου, 2013

ΙΔΟΥ ΤΙ ΕΓΡΑΨΕ Ο ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΣ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΣΥΡΟΥ κ. ΔΩΡΟΘΕΟΥ



ΕΦΥΓΕ Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝΑΣ ΜΑΝΤΕΛΑ

 

Ο Νέλσον Μαντέλα, ο πρώτος μαύρος πρόεδρος της Νότιας Αφρικής, ήρωας του αγώνα εναντίον του απαρτχάιντ, απεβίωσε, ανακοίνωσε ο πρόεδρος της χώρας Τζέικομπ Ζούμα λίγο πρίν τα μεσάνυχτα εχθές Πέμπτη, λέγοντας ότι  «έφυγε ήσυχα». «Το έθνος έχασε το σημαντικότερο τέκνο του, ο λαός έχασε τον πατέρα του», τόνισε, φανερά συγκινημένος και ντυμένος στα μαύρα ο Ζούμα, υπογραμμίζοντας ότι ο Μαντέλα διακρινόταν, πέρα από τους πολιτικούς αγώνες του, για την "ταπεινότητα, την ανθρωπιά και τη συμπόνια" που έδειχνε σε όλους.

«Οι σκέψεις και οι προσευχές μας αυτήν την ώρα είναι με την οικογένειά του, στην οποία οφείλουμε ευγνωμοσύνη διότι θυσίασε πολλά για να είναι ελεύθερος ο λαός μας», συνέχισε ο Ζούμα αναφερόμενος ονομαστικά στη σύζυγό του, την Γκράσα Μασέλ, την πρώην σύζυγό του Ουίνι Μαντέλα, «τα παιδιά, τα εγγόνια και τα δισέγγονά του». «Σκεφτόμαστε επίσης τους συντρόφους και τους φίλους του που πολέμησαν μαζί με τον Μαντίμπα, σκεφτόμαστε το λαό που σήμερα θρηνεί τον χαμό του μοναδικού ανθρώπου που πάνω απ' όλους ενσάρκωσε τις ελπίδες του για ειρήνη και συμφιλίωση», τόνισε ο πρόεδρος.

Ο Ζούμα τόνισε ότι ο Μαντέλα θα κηδευτεί δημοσία δαπάνη και ότι οι σημαίες σε όλα τα δημόσια κτίρια θα κυματίζουν μεσίστιες από σήμερα Παρασκευή έως και την τέλεση της κηδείας του.

Οι αγώνες, οι φυλακίσεις, η εξουσία και οι γυναίκες

«Απεχθάνομαι τον ρατσισμό, επειδή πιστεύω ότι είναι κάτι βάρβαρο, είτε προέρχεται από μαύρο είτε από λευκό» είπε κάποτε ο Νέλσον Μαντέλα. Και με αυτή τη φράση για οδηγό πορεύτηκε σ' όλη του τη ζωή: ο πρώτος μαύρος πρόεδρος της Νοτίου Αφρικής, ήταν ο άνθρωπος που βοήθησε να μπει τέλος στο απάνθρωπο ρατσιστικό καθεστώς των λευκών, το λεγόμενο απάρτχαϊντ, προωθώντας και υποστηρίζοντας τη λειτουργία μίας πολύ-φυλετικής δημοκρατίας. 

Ένας άνθρωπος, όπως τον περιγράφει ο περίγυρος του, που του άρεσε να αυτοσαρκάζεται και δεν κρατούσε κακία σε όσους του είχαν φερθεί σκληρά. Η ζωή του ήταν ένα δυνατό πολιτικό μυθιστόρημα: σκληροί κοινωνικοί αγώνες, πολυετείς φυλακίσεις, μοιραίες γυναίκες και ακόμη πιο μοιραία άσκηση της εξουσίας.  Αναμφισβήτητα, ο Μαντέλα υπήρξε μία από τις σημαντικότερες ηγετικές μορφές της παγκόσμιας σύγχρονης Ιστορίας. Με τη θέσπιση των νόμων του απαρτχάιντ το 1948, οι φυλετικές διακρίσεις στη Νότιο Αφρική πήραν θεσμική μορφή. 

Οι ρατσιστικοί νόμοι άγγιζαν κάθε πτυχή της κοινωνικής ζωής: οι μεικτοί γάμοι απαγορεύτηκαν, η σεξουαλική επαφή μεταξύ λευκών και «μη λευκών» τιμωρείτο, θεσπίστηκαν δουλειές μόνο για λευκούς, ο πληθυσμός κατηγοριοποιήθηκε με βάση τη φυλή ενώ όλοι οι μαύροι ήταν υποχρεωμένοι να έχουν πάντα μαζί τους ένα «διαβατήριο» με τα δακτυλικά τους αποτυπώματα, φωτογραφία και πληροφορίες για τις μετακινήσεις τους. Ήταν λίγα χρόνια πριν, το 1941, που ο νεαρός τότε Μαντέλα, το «έσκασε» από ένα προξενιό και πήγε να ζήσει στο Γιοχάνεσμπουργκ, να κρυφτεί στην αγκαλιά της μεγαλούπολης.

«Ρολιλάλα» σημαίνει ταραχοποιός

Γεννήθηκε το 1918 στο μικρό χωριό Μβέζο της Νοτίου Αφρικής, στις όχθες του ποταμού Μπάσε. Ο πατέρας του, τον ονόμασε Ρολιλάλα Νταλιμπόνγκα: «Το μόνο πράγμα που μου χάρισε ο πατέρας μου όταν γεννήθηκα ήταν ένα όνομα: Ρολιλάλα. Ρολιλάλα στην κυριολεξία σημαίνει αυτός που τραβά το κλαδί ενός δέντρου. Στην καθομιλουμένη όμως μάλλον σημαίνει ταραχοποιός.

Δεν πιστεύω ότι το όνομα κάθε ανθρώπου αποτελεί μέρος του πεπρωμένου του ή ότι ο πατέρας μου προέβλεψε κατά κάποιον τρόπο το μέλλον μου, στα χρόνια όμως που ακολούθησαν φίλοι και συγγενείς απέδιδαν στο όνομά μου τις πολλές θύελλες που έσπειρα και θέρισα» έγραψε ο Μάντελα στην αυτοβιογραφία του«Ο Δρόμος για την Ελευθερία».

Σε ηλικία 25 ετών, γράφτηκε στο πανεπιστήμιο Witswaterand για να σπουδάσει νομική. Εκεί ήρθε σε επαφή με τη φιλεύθερη και τη ριζοσπαστική σκέψη, αλλά σπουδάζοντας σε ένα πανεπιστήμιο που κυριαρχείτο από λευκούς Αφρικάνερ υπέστη ρατσισμό και διακρίσεις. Τότε ήταν που πυροδοτήθηκε το πάθος του για την πολιτική. Την ίδια χρονιά έγινε μέλος του Αφρικανικού Εθνικού Κογκρέσου (ANC) και αργότερα συνιδρυτής της νεολαίας του ANC.

Δίκες, καταδίκες και ένοπλη πάλη

Το 1952, έχοντας λάβει άδεια άσκησης επαγγέλματος, άνοιξε δικηγορικό γραφείο με τον συνεργάτη του Όλιβερ Τάμπο και μαζί αγωνίστηκαν κατά του ρατσιστικού καθεστώτος. Το 1958 χώρισε από την πρώτη του σύζυγο Έβελιν Μέιζ, με την οποία είχε αποκτήσει τέσσερα παιδιά, για να παντρευτεί λίγο αργότερα την Γουίνι Μαντικιζέλα, που αργότερα πρωτοστάτησε στις εκστρατεία αποφυλάκισης του συζύγου της.

Δημοσιεύματα θέλουν τον Μαντέλα, να μην είναι στην προσωπική του ζωή ο «φάρος ηθικής» που ήταν στη δημόσια: φήμες για ερωμένες, παιδιά εγννημένα εκτός γάμου, ακόμη και άσκηση βίας κατά της πρώτης συζύγου του κυκλοφορούν πολλες - όλες ανεπιβεβαίωτες. Το 1956, ο Μαντέλα, όπως και άλλοι 155 ακτιβιστές, κατηγορήθηκε για εσχάτη προδοσία, αλλά αθωώθηκε, έπειτα από μία πολύκροτη δίκη που διήρκεσε τέσσερα χρόνια. 

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 έκανε το μεγάλο άλμα στην δομή του ANC: αυτός ο σοβαρός και κοστουμαρισμένος δικηγόρος ετέθη επικεφαλής της ένοπλης πτέρυγας του ANC, το οποίο στο μεταξύ είχε τεθεί εκτός νόμου. Η ένταση με το καθεστώς του απαρτχάιντ διογκωνόταν με αποκορύφωμα τη δολοφονία 69 μαύρων από την αστυνομία, στη λεγόμενη «σφαγή του Σάπερβιλ» - γεγονός που σηματοδότησε και το τέλος της όποιας αντίληψης για ειρηνική αντίσταση κατά του ρατσιστικού καθεστώτος.

Στο κολαστήριο που το έδερναν οι άνεμοι και τα κύματα

Το 1964 ο Μαντέλα καταδικάστηκε σε ισόβια κάθειρξη. Ξεκίνησε εκτίοντας την ποινή του στις υψίστου ασφαλείας φυλακές της νήσου Ρόμπεν, ένα κολαστήριο που το έδερναν οι άνεμοι και τα κύματα. Το Απρίλιο του 1984, μεταφέρθηκε στην φυλακή Πόλσμουρ στο Κέιπ Τάουν και τον Δεκέμβριο του 1988 στη φυλακή Βίκτορ Βέρστερ από όπου και αποφυλακίστηκε τον Φεβρουάριο του 1990, όταν ο τελευταίος λευκός πρόεδρος της χώρας, ο Φρεντερίκ ντε Κλερκ, ήρε την απαγόρευση του ANC και άλλων οργανώσεων κατά του απαρτχάιντ.

Στη φυλακή, ο Μαντέλα ακολούθησε την κλασική συνταγή των πολιτικών κρατουμένων: «τρώε το φαί σου, αγάπα το κελί σου, διάβαζε πολύ». Εμαθε να μιλάει Αφρικάανς και μελέτησε την ιστορία των Αφρικάανερ. Χρησιμοποιούσε την ευφυία αλλά και τις γνώσεις του για να μεταπείθει, σχεδδόν με σωκρατική διαλεκτική μέθοδο, τους φύλακες μιλώντας τη δική τους γλώσσα: αυτό έκανε τις Αρχές να αλλάζουν συχνά τους φρουρούς του Μαντέλα, όταν έπεφτε στην αντίληψη τους ότι γίνονταν πολύ επιεικείς μαζί του !

Εκεί ήταν όμως που ο Μαντέλα γνώρισε και το πιο σκληρό πρόσωπο της ανθρώπινης φύσης: «Μου είχαν δώσει ένα κελί στο τέλος του διαδρόμου. 'Εβλεπε στο προαύλιο και είχε ένα μικρό παράθυρο στο ύψος των ματιών. Μπορούσα να διασχίσω το κελί μου με τρεις δρασκελιές. Οταν ξάπλωνα, άγγιζα με τα πόδια μου τον απέναντι τοίχο ενώ το κεφάλι μου ακουμπούσε στο τσιμέντο της άλλης πλευράς. Το πλάτος του ήταν γύρω στο 1,80 και οι τοίχοι είχαν πάχος τουλάχιστον 60 εκατοστά.

Κάθε κελί είχε μια λευκή κάρτα κρεμασμένη απ' έξω με το όνομα και τον αριθμό που μας είχαν δώσει στη φυλακή. Η δική μου έγραφε "Ν. Μαντέλα 466/64", που σήμαινε ότι ήμουν ο 466ος κρατούμενος που είχε φθάσει στο νησί το 1964» έγραψε ο ίδιος για την εμπειρία του στις φυλακές της νήσου Ρόμπεν.

1993: η δικαίωση των αγώνων του

Τον Δεκέμβριο του 1993, ο Μαντέλα και ο ντε Κλερκ μοιράστηκαν το Νόμπελ Ειρήνης για την συμβολή τους στον αγώνα κατά του απαρτχάιντ. Πέντε μήνες αργότερα, «ο πιο διάσημος κρατούμενος στον πλανήτη», όπως τον αποκαλούσαν επί δεκαετίες, ο άνθρωπος που ενέπνευσε εκατομμύρια καταπιεσμένους με την προσήλωσή του στον ανθρωπισμό και την απίστευτη ανθεκτικότητά του, σωματική και αγωνιστική, εξελέγη πρόεδρος της Νοτίου Αφρικής στις πρώτες εκλογές της χώρας που ψήφισαν όλες οι φυλές.

Η οικονομία παραμένει στα χέρια των λευκών

Επί των ημερών του οι μαύροι της Νότιας Αφρικής απελευθερώθηκαν πολιτικά, όμως η οικονομία της χώρας - τα διαμάντια, οι μεγάλες επιχειρήσεις, το χρηματοπιστωτικό σύστημα - παρέμειναν και παραμένουν στα χέρια των λευκών. Οι οικονομικές αλυσίδες με τις οποίες δέθηκε από την πρώτη στιγμή η νεογέννητη δημοκρατία είχαν ως αποτέλεσμα μεγάλες μάζες μαύρων Νοτιοαφρικανών να μην έχουν ξεφύγει ακόμα από τον φαύλο κύκλο της φτώχειας, της αμάθειας και των ασθενειών.

Μετά την απόσυρση του από τον προεδρικό θώκο, το 1999, ο Μαντέλα συνέχισε να αγωνίζεται για μια σειρά πολιτικών και κοινωνικών ζητημάτων  μεταξύ των οποίων η καταπολέμηση της μάστιγας του ιού HIV, από τον οποίο πέθανε ο γιός του, Μακγκάτο το 2005. Στις αρχές του 2000, ο Μαντέλα αποκάλεσε τις Ηνωμένες Πολιτείες «απειλή για την παγκόσμια ειρήνη» και κάλεσε τον τότε πρόεδρο Τζορτζ Μπους τον νεότερο να μην εισβάλει στο Ιράκ.

Παντρεύτηκε τη τρίτη του σύζυγο, Γκράσα Μασέλ (χήρα του προέδρου της Μοζαμβίκης Σαμόρα Μασέλ) το 1998 στα 80ά του γενέθλια - παρέμεινε μαζί της μέχρι τον θάνατό του.

 

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΕΤΕΛΕΣΕ ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΣ ΣΤΟΝ ΕΟΡΤΑΖΟΝΤΑ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΣΥΡΟΥ

 

Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος από τον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Σύρου σήμερα, κάλεσε τον λαό σε μετάνοια ώστε να αλλάξει η κατάσταση. Ο Μακαριώτατος συνεχίζοντας την ομιλία του είπε: Για μια κοινωνία αποϊεροποιημένη, που ευτελίζει τον άνθρωπο και τον καθιστά εκμεταλλεύσιμο, μίλησε ο Αρχιεπίσκοπος «Για δείτε σήμερα τι συμβαίνει γύρω μας… Αποϊεροποιήθηκε η κοινωνία μας, το περιβάλλον μας και η ζωή μας. 

Όσο προχωρούμε αποϊεροποιούμεθα, και ότι αποϊεροποιείται ευτελίζεται, και ότι ευτελίζεται πουλιέται εύκολα στην αγορά. Και όταν το πρόσωπο του αδερφού μας αποιεροποιποιείται δεν το υπολογίζουμε. Τον κάνουμε άνεργο, τον κάνουμε εκμεταλλεύσιμο τον κάνουμε να περνά φρικτές ώρες ζωής σε φρικτές ώρες πορείας». 

Ο Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας χρησιμοποίησε ως βάση για τα λόγια του τον βίο του Αγίου Νικολάου αλλά και το έργο του τιμώμενου στην Σύρο, Νεοφύτου Βάμβα, για να παρατηρήσει πως οι φιλοσοφίες οι οποίες αναπτύχθηκαν στην Ευρώπη την εποχή του Διαφωτισμού απέτυχαν. «Δείτε σε ποιο σημείο έχουμε φτάσει, σε πιο σημείο προχωρεί η οικογένεια!
 
Όλοι μας αγωνιζόμαστε πως θα αναστρέψουμε αυτό το κλίμα» σημείωσε ο Αρχιεπίσκοπος, που συμπλήρωσε: «Κάνουν καλά και οι πολιτικοί μας και οι άνθρωποι που ασχολούνται με τα κοινά που αγωνίζονται, που παλεύουν να κάνουν ότι το καλύτερο για να ξεπεράσουμε αυτές τις δυσκολίες. Αλλά η εμπειρία αυτού του χώρου η διδασκαλία αυτού του χώρου λέγει, ότι όλα αυτά είναι ασπιρίνες και η ασπιρίνη δεν θεραπεύει την αρρώστια, αναστέλλει την αρρώστια. Και μπορεί για λίγο να καλυτερέψει ο άνθρωπος αλλά σε λίγο θα επανέλθει».

Ο Αρχιεπίσκοπος έκανε λόγο επίσης για ριζική αλλαγή την οποία χρειάζεται να γίνει. «Η αλλαγή δεν γίνεται ποτέ από έξω προς τα μέσα αλλά από μέσα προς τα έξω. Πρέπει πρώτα να αλλάξει ο καθένας μας εσωτερικά, να επηρεάσει το περιβάλλον του και να έρθει η αλλαγή που υποσχόμαστε και θέλουμε. Και η αλλαγή έρχεται μόνο με την μετάνοια» τόνισε.

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας αναφέρθηκε στις βασικές αξίες του Διαφωτισμού και στην άποψη πως ο άνθρωπος μπορεί να φτιάξει τον Παράδεισο στην γη. Θεωρίες τις οποίες ο Νεόφυτος Βάμβας δεν ακολούθησε αφού όπως είπε ο Αρχιεπίσκοπος «…εξελίχθηκε στον διαφωτισμό αλλά κράτησε τις παραδόσεις».

Χρησιμοποιώντας παραδείγματα ο Αρχιεπίσκοπος από την εποχή εκείνη μίλησε γι αυτούς που εκφράζουν τις απόψεις αυτές σύμφωνα με τις οποίες: «…όποιος είναι αντίθετος σε αυτήν την θεωρία δεν έχει μερίδιο ζωής μαζί μας. Ή θα πάει εξορία ή θα θανατωθεί ή θα απομακρυνθεί. Δεν είναι σεβαστή η διαφορετική θέση διότι αφού ο άνθρωπος θέλει να κάνει τον παράδεισο θα τον κάνει εξοντώνοντας όλους εκείνους που είναι αντίθετοι».

Το απόγευμα ο Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας θα ανακυρηχθεί επίτιμος δημότης Σύρου.

Στη συνέχεια θα εκφωνήσει ομιλία σχετική με την ζωή και το έργο του Νεοφύτου Βάμβα
 

6 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ †ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ο ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΣ


Ο Άγιος Νικόλαος, είναι από τους γνωστότερους και δημοφιλέστερους Αγίους της Χριστιανικής Πίστεως και μάλιστα της Οικουμενικής Ορθοδοξίας και τούτο, γιατί, όπως διαβάζουμε στο ιερό συναξάρι του: «Ο Νικόλαος, πρέσβυς ων εν γη μέγας,και γης αποστάς εις το πρεσβεύειν ζέει».

Ο Άγιος Νικόλαος, ως άνθρωπος του Θεού και μυσταγωγός των υπέρ νούν, «όλως ανατεθείς τω Κυρίω», με την ενάρετη και παναγία ζωή του νουθέτησε, δίδαξε, φώτισε, στήριξε, έσωσε, θαυματούργησε, προστάτευσε και βοήθησε όχι μόνο τους τότε χριστιανούς των Μύρων, αλλά και όλου του κόσμου, εδώ και δεκαοκτώ ολόκληρους αιώνες από τη γέννησή του, την αγία βιοτή και την οσία κοίμησή του.

Η γέννηση του Αγ. Νικολάου τοποθετείται στο β΄ μισό του Γ΄ αιώνα στα Πάταρα της Μικράς Ασίας. Οι γονείς του, ενώνοντας τη φιλομουσία με την ευσέβεια, φρόντισαν επιμελώς για τη σωστή και άρτια εκπαίδευσή του. Και πράγματι ο νεαρός Νικόλαος ηύξανε προκόπτων σε θερμότητα πίστεως, σε πλούτο γνώσεως και σε διαγωγή σώφρονα και άμεμπτη. Διέπρεψε στη μοναχική πολιτεία και για τις πολλές αρετές του χαρακτηρίζεται από την Εκκλησία «κανόνας πίστεως, εικόνα πραότητος και εγκρατείας διδάσκαλος».

Έλαβε μέρος στην Α΄ Οικουμενική Σύνοδο το 325 μ.Χ. στην Νίκαια της Βιθυνίας. Ανεδείχθη «Μύρων αρχιεράχης μέγας» «φρουρός και πρόεδρος σεπτός και στύλος απερίτρεπτος» για σαράντα χρόνια.

Κοιμήθηκε σύμφωνα με τις πηγές ανάμεσα στα έτη 345-352. Με το θάνατο του Αγίου τα ορφανά έκλαψαν, διότι έχασαν τον πατέρα τους˙ οι φτωχοί θρήνησαν, διότι αποστερήθηκαν τον τροφέα τους˙ οι ξένοι δάκρυσαν, διότι τους έλειψε ο δικός τους άνθρωπος˙ οι ναύτες πόνεσαν, διότι απώλεσαν τον κυβερνήτη τους, οι κάτοικοι των Μύρων και όλος ο κόσμος της Λυκίας θρήνησαν, διότι έχασαν ένα τέτοιο ποιμένα και διδάσκαλο οι γέροντες αναστέναξαν από την καρδιά τους, διότι απέθανε το στήριγμά τους και η βακτηρία τους.

 Όλων τα μάτια δάκρυσαν, διότι όλοι είχαν και έναν προσωπικό λόγο να θρηνήσουν με το θάνατο του μεγαλωνύμου μεταξύ των αγίων και ορθοτόμου της Εκκλησίας ιεράρχη τους, Νικολάου. Ο Άγ. Νικόλαος «φιλοστοργότατος πάντων πατήρ των πιστών» ενσάρκωσε το πρότυπο του αυθεντικού ανθρώπου και Επισκόπου. Και το πρότυπο αυτό το έκαμε να επιβληθεί και να ζήσει, με τον τρόπο της ζωής του, με το παράδειγμά του, με τις θαυματουργικές παρεμβάσεις του, με την παρουσία στη θρησκευτική και ηθική όλων αυτών, οι οποίοι τον τίμησαν και τον τιμούν ως άγιο.

Ο Άγιος Νικόλαος «πηγή θαυμάτων ανελλιπής» υπήρξε το ιερό εκείνο πρόσωπο της Εκκλησίας μας, που τιμάται και δοξάζεται από όλο το χριστιανικό κόσμο και στα τέσσερα άκρα της γης. Γράφει σχετικά ο Θεοφάνης Κεραμέας γι αυτή την παγκόσμια διάσταση της τιμής του Αγίου Νικολάου: «Όλοι οι άγιοι τιμήθηκαν από ένα μέρος των ανθρώπων, κυρίως στον τόπον εκείνο πού αγωνίσθηκαν και ευχαρίστησαν τον Θεό... Αλλά ο θαυματουργός και μέγας Νικόλαος, έτσι ξεπέρασε και σε τιμή όλους τους αγίους από τους χριστιανούς.

Και όπως δεν υπάρχει κανένας τόπος που δεν έτυχε των χαρίτων του και των δωρεών του, έτσι ούτε εκ των πανηγυρεών του κανένας ποτέ δεν απουσίασε, για να τύχει των δωρεών του. Ο άγιος Νικόλαος είναι αξιαγάπητος και σ’ αυτούς τους άπιστους βαρβάρους». Στην Αγγλία, τουλάχιστον τετρακόσιες εκκλησίες είναι αφιερωμένες στον Άγιο Νικόλαο. Όπως οι Ορθόδοξοι έχουμε τον Άγιο Βασίλειο ως Άγιο των δώρων, έτσι και οι Δυτικοί έχουν τον άγιο Νικόλαο ή Σάντα Κλάους, Άγιο που φέρνει δώρα.Έτσι, ο Άγιος προβάλλεται ως πρότυπο αγάπης που άσκησε την πιο τέλεια μορφή φιλανθρωπίας.

Νέος ήταν ο Άγιος Νικόλαος «αγαθός και φιλάδελφος φύσει», όταν πέθαναν οι γονείς του. Κληρονόμησε όλη τη σεβαστή περιουσία τους, την οποία συμμορφούμενος προς τα θεία παραγγέλματα, όπως είχε μάθει από αυτούς και τα ιερά βιβλία, τη διεμοίραζε κάθε μέρα στους φτωχούς. Ο Άγιος υπήρξε πρωταγωνιστής μιας πρωτότυπης ελεημοσύνης. Είναι γνωστή η διήγηση του πλούσιου από τα Πάταρα πατέρα με τα τρία κορίτσια, πού κάποτε πτώχαινε και βρέθηκε μπροστά στον κίνδυνο να καταστραφεί αυτός και οι κόρες του κοινωνικά.

Ως γνωστό, οι βιογράφοι του αγίου γράφουν, ότι έτρεξε ο άγιος σε βοήθειά τους, τρείς κατά σειρά νύκτες και κρυφά, ανώνυμα, σιωπηλά, έρριξε τρία βαλάντια χρυσές λίρες, με τις οποίες έβγαλε τα δυστυχισμένα αυτά πρόσωπα από την αγωνία και το άγχος της φτώχειας και της ντροπής, πού κινδύνευαν να περιπέσουν.

Η διήγηση αυτή συγκίνησε πολλούς, ώστε να κάνουν αναφορά σ’αυτήν, ακόμα και ο μεγάλος συγγραφέας Δάντης και ο Θωμάς Ακινάτης. Αυτή η φιλάνθρωπη και θαυμαστή πράξη του Αγίου Νικολάου έγινε γνωστή και καταγράφηκε από τον Αρχιμανδρίτη Μιχαήλ, και τη διαβάζουμε σήμερα και διδασκόμαστε να έχουμε σπλάχνα οικτιρμών προς τους πάσχοντες αδελφούς μας.

«Ορφανών λιμήν» και «χηρών προστάτης». Είναι γνωστή αυτή η πλευρά του αγίου. Εαν έκαμε αυτός τόσο δρόμο στο χώρο της λαοφιλίας και αν έχει αποβεί ο λατρεμένος άγιος των φτωχών βιοπαλαιστών, και κυρίως ο ανεπανάληπτος άγιος των παιδιών, όλα αυτά οφείλονται στο γεγονός ότι ο Άγιος των Μύρων στάθηκε πάντοτε κοντά στο φτωχό συνάνθρωπό του, έτοιμος να τον βοηθήσει. Επάνδρωσε την επισκοπή του με φιλανθρωπικά ιδρύματα, όπως πτωχοκομείο, νοσοκομείο και ξενώνα, στα οποία εύρισκαν αφειδώς κάθε μέρα άσυλο και προστασία πολλοί δυστυχείς και άρρωστοι.

Ο Άγιος Νικόλαος επίσης υπήρξε ορθοδοξότατος ιερουργός του Ευαγγελίου και της πίστεως. Από τη νηπιακή του ακόμα ηλικία ιερουργούσε το Ευαγγέλιο της χάριτος ορθοδοξότατα, κι αυτό γιατί είχε διδαχθεί την ορθόδοξη πίστη από τους γονείς του και από τα πατερικά βιβλία των αγίων της Εκκλησίας μας. Αγωνίστηκε σκληρά ο λαμπρός γόνος της Λυκίας σε δίσεκτα και μαρτυρικά για την Εκκλησία του Χριστού χρόνια, να τηρήσει όλες τις εντολές και τα σωτήρια προστάγματα του Θεού.

Όταν ο Άγιος, ανέλαβε τη διακυβέρνηση της Αρχιεπισκοπής Μύρων, αφιερώθηκε με όλο το πάθος του στη διάδοση του κηρύγματος του Κυρίου. Ο σπόρος της διδασκαλίας του, τον οποίο έσπερνε στις ψυχές των ανθρώπων, απέδιδε εκατονταπλασίονα με τη χάρη και τις ευλογίες του αγαπημένου του Κυρίου.

Έτσι, λοιπόν, ο Άγιος Νικόλαος πίστευε και δίδασκε τον περιούσιο λαό του Θεού να παραμένει πιστός στά θεολογικά δόγματα, αντικρούοντας τις βέβηλες και ασεβέστατες καινούργιες διδασκαλίες των Αρειομανιτών και Σαβελλιανών, οι οποίοι, εκείνο τον καιρό, κλυδώνιζαν και τάραζαν την ολκάδα της Εκκλησίας και τους αστήρικτους και ασθενείς στην πίστη τους τούς έστελναν στο βυθό της απώλειας.

Γι΄ αυτό ο Άγιος Νικόλαος, κατέστη μέγας θαυματουργός, τόσο στην επίγεια ζωή του όσο και στη δοξασμένη στους ουρανούς αιώνια ζωή του, αναδείχθηκε μεγάλος προστάτης όλων των ανθρώπων, χριστιανών εβραίων, ειδωλολατρών, θαλασσινών και γενικά όσων βρίσκονται σε ανάγκη και πειρασμούς. Τιμάται «ως προστάτης και φύλαξ» από ορισμένες εργατικές τάξεις και όλως ιδιαιτέρως από τους ναυτικούς μας.

Δίκαια, στις βιογραφίες, αναφέρεται ο Άγιος ως προστάτης των κινδυνευόντων στις θάλασσες και γενικά ως ο Άγιος των θαλασσινών. Το ιερό εικόνισμά του δεσπόζει στις γέφυρες των πλοίων, μικρών και μεγάλων, του πολεμικού και του εμπορικού μας στόλου, που διασχίζουν τους ωκεανούς και τις θάλασσες, αλλά και στο εικονοστάσι των σπιτιών των ευσεβών χριστιανών μας, για να προστατεύει από κάθε πειρασμό και δύσκολες περιστάσεις τους ανθρώπους, όπου κι αν αυτοί βρίσκονται και ταξιδεύουν, στη θάλασσα και στην ξηρά.


Και ο οποιοσδήποτε εργάτης, μάλιστα δε ο ναυτικός, σε κάθε δύσκολη στιγμή του, θα προσευχηθεί στον άγιο Νικόλαο και θα του κάμει την έκκληση «Άγιε Νικόλαε, βοήθα με». Και ο λόγος είναι προφανής. Το πρώτο επεισόδιο της σχέσης του Αγίου με τη θάλασσα είναι εκείνο που αναφέρεται στο προσκυνηματικό του ταξίδι, στούς Αγίους Τόπους, όπου ο διάβολος ξεσήκωσε φουρτούνα τέτοια, ώστε να υπάρχει ο φόβος να πνιγούν όλοι. Με προσευχή ο Άγιος νίκησε το διάβολο, κατασίγασε τη μανιασμένη θάλασσα και έφθασαν αισίως στο λιμάνι της Γιάφας.

Και μόνη η αναφορά τέτοιων θαυμάτων στον άγιο Νικόλαο, αποδεικνύει ότι η εποχή του απέβλεπε στη χειρωνακτική, σκληρή και τίμια εργασία του ανθρώπου με ένα μάτι καθαρά ανθρωπιστικό. Ένα άλλο επεισόδιο, που αφορά άμεσα τη θάλασσα και τους ναυτικούς είναι εκείνο που κάνει λόγο για ένα καράβι που βρέθηκε σε μεγάλη φουρτούνα και οι ναυτικοί για να μην καταποντισθούν επικαλέσθηκαν τη χάρη του Αγίου και διασώθηκαν.

΄Υστερα, αφού ξεμπάρκαραν, πήγαν στην Εκκλησία και εκεί αναγνώρισαν τον Άγιο, ανάμεσα στους άλλους κληρικούς, αυτόν που τους έσωσε από την καταιγίδα και τη φουρτουνιασμένη θάλασσα. Δικαιολογημένα, λοιπόν, ο Άγιος Νικόλαος «λαμπτήρ άδυτος» έμεινε στην ιστορία ως «μέγας αρχιποίμην και ιεράρχης» άνθρωπος και επίσκοπος της πρακτικής ζωής και δράσης, της ποιμαντορίας, της φιλανθρωπίας, της οργάνωσης, της σθεναράς αντιμετώπισης των εχθρών της πίστης και σαν ακαταμάχητος αντίπαλος των αιρέσεων και των αιρετικών.

Έμεινε γνωστός σ’ όλο τον κόσμο ως άνθρωπος και ως επίσκοπος που είχε ανθρωπιά, αξιοπρέπεια, φιλάνθρωπη διάθεση, φιλάνθρωπα αισθήματα, ανθρωπιστικές ιδέες και αρχές, τις οποίες σεβάστηκε και τήρησε στη ζωή του και τη σταδιοδρομία του και που εφάρμοσε με απλοχεριά σε όλους, γενόμενος διαχρονικό παράδειγμα και υπόδειγμα της αληθινής κατά Χριστόν, της όντως, ζωής.


ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ


Ελλάδα

Ένας 62χρονος άνδρας έχασε τη ζωή του τα ξημερώματα της Παρασκευής από πυρκαγιά που ξέσπασε σε δώμα στην ταράτσα ξενοδοχείου στην Καστέλα του Πειραιά. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, πρόκειται για τον ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου που παρέμενε κλειστό. Αγνωστα είναι προς το παρόν τα αίτια της φωτιάς. Νέο κρούσμα πυρκαγιάς σε κατοικία με κομμένο ρεύμα σημειώθηκε αργά το απόγευμα της Πέμπτης στην Κάτω Τούμπα Θεσσαλονίκης, όπως μεταδίδουν τοπικά μέσα ενημέρωσης. Η ένοικος του σπιτιού είναι καλά στην υγεία της, ωστόσο ολόκληρη η οικοσκευή έγινε στάχτη. Παράσταση διαμαρτυρίας πολιτών στα γραφεία της ΔΕΗ στην οδό Αισώπου στο Κορδελιό.

Πολίτες αρνούνται ότι έπεσαν θύματα κλοπών και ληστειών για να μην μπλέξουν με τη γραφειοκρατία. Δεν παίρνουν πίσω τα χρήματα και τα χρυσαφικά που τους έχουν αρπάξει επειδή θέλουν να αποφύγουν τις «διατυπώσεις» και τη δικαστική ταλαιπωρία, λένε αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. Αρχίζει σήμερα, Παρασκευή, η δοκιμαστική λειτουργία του Σταθμού «Αγία Μαρίνα» της γραμμής 3 του Μετρό της Αθήνας. Σύμφωνα με στελέχη της Αττικό Μετρό, οι δοκιμές προβλέπεται να διαρκέσουν 10 ημέρες και αμέσως μετά θα δοθεί προς χρήση στη επιβατικό κοινό των αστικών συγκοινωνιών της πόλης.

Συγκεντρώσεις και πορείες στη μνήμη του Αλέξη Γρηγορόπουλου έχουν προγραμματιστεί σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις, σήμερα Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου, πέντε χρόνια μετά τη δολοφονία του μαθητή. Ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις θα βρίσκονται επί ποδός. Κλειστοί από τις 10:00 το πρωί οι σταθμοί του Μετρό «Σύνταγμα», «Πανεπιστήμιο» και «Ευαγγελισμός».

Κόσμος

Την ευθύνη της πολύνεκρης επίθεσης στο υπουργείο Άμυνας της Υεμένης ανέλαβε παρακλάδι της Αλ Κάιντα στην περιοχή. Η επίθεση στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 52 άτομα. Η Ούασινγκτον δεν αναγνωρίζει τη νέα κινεζική ζώνη αεράμυνας, που καλύπτει μεγάλο μέρος της Ανατολικής Θάλασσας, ανέφερε ο αμερικανός αντιπρόεδρος Τζο Μπάιντεν, λέγοντας πως η θέση αυτή «τέθηκε ξεκάθαρα» στις συναντήσεις του στο Πεκίνο. Συνεχίζοντας την περιοδεία του στη Σεούλ, ο Μπάιντεν επανέλαβε ότι η νέα κινεζική ζώνη «δεν θα έχει απολύτως καμία επίπτωση στις αμερικανικές δραστηριότητες».

Έχοντας ήδη στοιχίσει τη ζωή σε τουλάχιστον τρεις ανθρώπους, το σύστημα κακοκαιρίας Ξαβέρ χτυπά με μανία τις βόρειες ακτές της Ευρώπης φέρνοντας ισχυρούς ανέμους και πλημμύρες. Τα σημάδια της πορείας του Ξαβέρ ξεκινούν από την Σκωτία, με χιλιάδες σπίτια χωρίς ηλεκτρικό, και φτάνουν μέχρι το Αμβούργο με εκτεταμένες πλημμύρες. Τη διαχρονικότητα του μηνύματος του αγώνα του Νέλσον Μαντέλα για την Ισότητα και την Ελευθερία υπογραμμίζουν στα μηνύματά τους για το θάνατο του ιστορικού νοτιοαφρικανού ηγέτη οι ξένες κυβερνήσεις.

Έμβλημα του αγώνα για την κατάρριψη των ανισοτήτων και των διακρίσεων, φυλακισμένος για 27 χρόνια πριν γίνει ο πρώτος μαύρος πρόεδρος της Νοτίου Αφρικής στις πρώτες εκλογές χωρίς φυλετικούς διαχωρισμούς, ο Νέλσον Μαντέλα έχει ξεχωριστή θέση στην ιστορία του 20ού αιώνα ως μαχητής εναντίον του τελευταίου ρατσιστικού καθεστώτος στον δυτικό κόσμο. Οι σταθμοί στην πορεία της ζωής ενός μύθου.

Οικονομία

Το ποσό των 141 εκατ. ευρώ αναγνώρισε η κυβέρνηση ως μη φορολογική οφειλή προς την ΕΥΔΑΠ, εκδίδοντας σχετική κοινή υπουργική απόφαση που ανοίγει τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας. Tα επιχειρησιακά σχέδια των τραπεζών, -τα οποία βάσει της μνημονιακής υποχρέωσης, έχουν υποβάλλει στην ΤτΕ- θα συζητηθούν σήμερα, Παρασκευή σε συνάντηση του διοικητή της ΤτΕ, Γ.Προβόπουλου με τις διοικήσεις των συστημικών τραπεζών. Το κυρίαρχο θέμα αφορά στη διαχείριση των προβληματικών δανείων, υπό το φως των ευρημάτων του διαγνωστικού ελέγχου που πραγματοποίησε η Black Rock στα χαρτοφυλάκια των ελληνικών τραπεζών. Από την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου ξεκινά το εορταστικό ωράριο στα καταστήματα της Αττικής, όπως ανακοίνωσε η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Αττικής, Όμορων Νομών και Νήσων, κατόπιν συνεννόησης με τους εμπορικούς συλλόγους. Την Κυριακή, 15 Δεκεμβρίου τίθεται σε ισχύ το εορταστικό ωράριο των καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη.

Αθλητισμός

Η Σαμπντόρια έγινε η ομάδα που συμπληρώνει τις «16» του κυπέλλου Ιταλίας, καθώς νίκησε το βράδυ της Πέμπτης 4-1 τη Βερόνα στη Γένοβα και πέρασε στην επόμενη φάση. Οι Σανσόνε (15'), Μπιάρνασον (20'), Κρστιτσιτς (83') και Ρενάν (88') πέτυχαν τα γκολ των γηπεδούχων, ενώ μείωσε στο 64΄ ο Λόνγκο για τη Βερόνα με την οποία αγωνίστηκε σε όλο το ματς ο Βαγγέλης Μόρας.

Η Τουλούζ απέσπασε ισοπαλία 1-1 από τη Λιόν στο Ζερλάν, σε ματς με το οποίο ολοκληρώθηκε η 16η αγωνιστική του πρωταθλήματος Γαλλίας. Οι γηπεδούχοι πήραν το προβάδισμα με την όμορφη ενέργεια του Λακαζέτ, αλλά στη συνέχεια δεν μπόρεσαν να επιβάλλουν τον ρυθμό τους. Συνέχισαν να παρουσιάζονται προβληματικοί, είχαν επί της ουσίας μόνο δύο καλές στιγμές με τους Μιγκέλ Λόπες και Φοφανά και τελικά το «πλήρωσαν».

Την απόφαση να αποσύρει το ενδιαφέρον της για την απόκτηση του Πελέ φέρεται να έλαβε η διοίκηση της ΠΑΕ ΠΑΟΚ, καθώς απαιτήσεις του Εργοτέλη για την πώληση του Πορτογάλου χαφ δεν έπεσαν από τις 500.000 ευρώ, ποσό που κρίθηκε μεγάλο από την «ασπρόμαυρη» ΠΑΕ, ενώ παράλληλα οι Θεσσαλονικείς φέρονται ενοχλημένοι και από το... παζάρι των Κρητικών με τον Ολυμπιακό. Σύμφωνα με όσα διαρρέουν από τον ΠΑΟΚ, δεν πρόκειται να δοθεί το μισό εκατ. ευρώ που επιθυμεί η ομάδα του Ηρακλείου και αυτός είναι ο λόγος που ουσιαστικά αποσύρεται το ενδιαφέρον για τον Πελέ. Επιβεβαιώθηκε το τέλος Νέτσιντ. Δεν αποκλείει επιστροφή ο Μαλεζάς.


 ΓΕΓΟΝΟΤΑ (6 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ)

1768: Εκδίδεται η διεθνώς αναγνωρισμένη εγκυκλοπαίδεια “Britannica”.

1876: Ο Ερρίκος Σλίμαν ανακαλύπτει τα ανάκτορα των Μυκηνών.

1892: Το περίφημο μπαλέτο του Tchaikovsky κάνει πρεμιέρα στην Αγία Πετρούπολη.

ΘΑΝΑΤΟΙ

343: Άγιος Νικόλαος, επίσκοπος Μύρων, προστάτης ναυτικών.

1892: Werner von Siemens, ιδρυτής της εταιρίας “Siemens”.

1990: Παύλος Σιδηρόπουλος, εμβληματικός και βαθιά επηρεαστικός ροκ μουσικός της χώρας μας.


Η ΠΡΟΕΔΡΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ Η ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΟΖ


Οι χώρες που ασκούν την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν αρκετές διπλωματικές δυνατότητες, αλλά και το «μειονέκτημα» ότι μπορεί να επικριθούν για υπερβολική προώθηση των εθνικών, αντί των κοινών, συμφερόντων τους. Η ελληνική κυβέρνηση δεν μπορεί να εξαιρεθεί μεν από αυτόν τον κανόνα, αλλά οι μελλοντικές δυνατότητες αξιοποίησης των θαλάσσιων ζωνών στη ΝΑ Μεσόγειο και αλλού αποτελούν αξιόπιστο επιχείρημα για τον συνδυασμό των επιδιώξεων της ελληνικής διπλωματίας και των προτεραιοτήτων της Ε.Ε.

Σε αυτό το πλαίσιο η ελληνική κυβέρνηση θέτει τον φιλόδοξο στόχο της υιοθέτησης μιας (σημαντικότατης) Διακήρυξης για τις Θαλάσσιες Ζώνες στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Ιουνίου 2014, ελπίζοντας ότι ο επιβεβλημένος συντονισμός των μελών της Ε.Ε. σε σειρά πολιτικών και οικονομικών θεμάτων που συνδέονται με την αξιοποίησή τους θα ωφελήσει και τα εθνικά συμφέροντα στο Αιγαίο και την ευρύτερη ΝΑ Μεσόγειο.

Αν και το σχέδιο βρίσκεται ακόμα στην αρχική φάση του, η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει τα επίσημα συμπεράσματα της Συνόδου του επόμενου καλοκαιριού να αποτυπώνουν τον διπλό στόχο της ασφάλειας αλλά και της ανάπτυξης των θαλάσσιων ζωνών. Χωρίς πρόωρες και βιαστικές αναφορές σε «ευαίσθητους» όρους, όπως η υφαλοκρηπίδα και η αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ), η ελληνική προεδρία θα οικοδομήσει επί της -ήδη συζητούμενης- Ευρωπαϊκής Στρατηγικής Θαλάσσιας Ασφάλειας (EU Maritime Security Strategy) για την οποία η Κομισιόν και η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης αναμένεται να παρουσιάσουν ένα αρχικό πλαίσιο ως τα τέλη του τρέχοντος μηνός.

Η ελληνική προεδρία, στη βάση αυτού του αρχικού πλαισίου, θα προωθήσει τη στρατηγική της θαλάσσιας ασφάλειας, υπογραμμίζοντας αφενός την αυτοτέλεια των κρατών-μελών στις σχετικές πολιτικές και αφετέρου την ανάγκη και τις ευκαιρίες συνεργασίας τους σε σειρά θεμάτων με σεβασμό της Διεθνούς Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας. Ως ευκαιρίες συνεργασίας των μελών της Ε.Ε. αναφέρονται, μεταξύ άλλων, η θαλάσσια διαχείριση, η επιτήρηση των θαλασσών, η προστασία των υποδομών, η έρευνα, η εκπαίδευση και η (κοινή) αντιμετώπιση κρίσεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες έγκυρων διπλωματικών πηγών, η Τουρκία στις αρχές του 2013 είχε εκφράσει, ανεπίσημα, προς την Κομισιόν και προς ορισμένες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις «δυσαρέσκεια» για την «υπερβολική» στήριξη της Ελλάδας στα θέματα των θαλάσσιων ζωνών. Δεν είναι απίθανο παρόμοια «δυσαρέσκεια» και διάφορα αιτήματα (με σκοπό την κωλυσιεργία) να επαναληφθούν εκ μέρους της Αγκυρας, αν και η τουρκική πλευρά πρέπει να έχει αντιληφθεί ότι δεν πρόκειται για κάποιο ειδικό ελληνικό θέμα, αλλά για γενικότερο και προφανέστατο ευρωπαϊκό συμφέρον.

Κορυφαίο ενδιαφέρον για την Ελλάδα θα έχει και η πιθανότητα ένταξης στη Διακήρυξη για τις Θαλάσσιες Ζώνες των Αρχών (ή και μιας δεύτερης, ειδικότερης, διακήρυξης) για τη συνεργασία των δυνάμεων ακτοφυλακής των χωρών-μελών της Ε.Ε. Προ πενταετίας παρόμοιες συζητήσεις είχαν γίνει μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας, ενώ τους περασμένους μήνες αναζωογονήθηκε, μεταξύ Αθήνας και Ρώμης, η Πρωτοβουλία Αδριατικής - Ιονίου, που θα (επανα)συζητηθεί στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους.

ΣΟΥΣΑΚΙ: ΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ ΗΦΑΙΣΤΕΙΟ ΔΙΠΛΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ!


Ελάχιστοι γνωρίζουν ότι λίγα χιλιόμετρα μακριά από την Αθήνα υπάρχει και εδώ ένας ηφαιστειακός γίγαντας, που ευτυχώς κοιμάται ήσυχα εδώ και δύο εκατ. χρόνια. Πρόκειται για το Σουσάκι, μόλις 70 χιλιόμετρα μακριά από την Ομόνοια, στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων, που αποτελεί το βορειότερο άκρο του ενεργού ηφαιστειακού τόξου του νότιου Αιγαίου, στο οποίο ανήκουν και τα ηφαίστεια στα Μέθανα, στον Πόρο, στη Μήλο, στη Σαντορίνη και στη Νίσυρο.

Το στοιχείο που κάνει το συγκεκριμένο ηφαίστειο να ξεχωρίζει είναι ότι δεν έχει κρατήρα ή καλντέρα, αλλά δεκάδες τρύπες (στόμια) από τις οποίες εκλύεται διοξείδιο του άνθρακα και θείο. Η παρουσία του ηφαιστείου γίνεται αισθητή από την έντονη δυσοσμία του θειαφιού και από το σεληνιακό τοπίο που παρουσιάζει η περιοχή. Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Espresso», που μίλησε με καθηγητές Γεωλογίας και Ηφαιστειολογίας για το θέμα, σήμερα οι επιστήμονες θεωρούν ότι το ηφαίστειο είναι σβησμένο, ωστόσο «κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει τα μυστικά της γης ή να ακούσει τους... ψιθύρους της.

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ


Δεν είναι λίγες οι φορές που ταυτίζουμε τα Χριστούγεννα με λέξεις όπως: γιορτές, δώρα, κάλαντα, διακοπές, γλυκίσματα, στολισμένοι δρόμοι, βιτρίνες κλπ. Και φαίνεται σαν να λείπει ο ίδιος ο Χριστός από τη μεγάλη γιορτή! Όμως, η αλήθεια θα επιμένει κάθε χρόνο πως Χριστούγεννα σημαίνει:

Ο Υιός του Θεού γίνεται άνθρωπος.

Ο Υιός του Θεού πήρε την ανθρώπινη φύση και έγινε άνθρωπος. Η ενέργεια αυτή του Θεού είναι η μεγαλύτερη απόδειξη της αγάπης του Θεού για τον άνθρωπο που αμάρτησε. Καθώς ο ευαγγελιστής Ιωάννης διαβεβαιώνει «τόσο πολύ αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε μας έστειλε τον Μονογενή Υιό του, για να μη χαθεί όποιος πιστεύει σ’ Αυτόν, αλλά να έχει ζωή αιώνια».

Ο Υιός του Θεού πήρε την ανθρώπινη φύση για να την αποκαταστήσει και να την τελειοποιήσει. Τί γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα; Το ότι «ο Θεός έγινε άνθρωπος για να γίνει ο άνθρωπος Θεός»! Μας λέει δηλαδή η Εκκλησία: Σήμερα ο Θεός γίνεται κάτι που ποτέ δεν ήταν, δηλ. άνθρωπος, για να γίνει ο άνθρωπος κάτι που ποτέ δεν ήταν, δηλ. θεός, όμοιος με τον Θεό.

 Όταν πια κανείς άλλος τρόπος δεν υπήρχε, αφού ο άνθρωπος, αλλοτριωμένος από τον Θεό, είχε ρημάξει κάθε ελπίδα να πλησιάσει ο ίδιος τον Δημιουργό του, σαν έφθασε το πλήρωμα του χρόνου, ο Υιός του Θεού γίνεται υιός του ανθρώπου, για να μεταβάλει τους υιούς των ανθρώπων σε υιούς του Θεού.

Ο Θεός εγκαταλείπει την αξιοπρέπεια Του, είναι ο «ανυπερήφανος Θεός», που αδειάζει τους ουρανούς και κατέρχεται στον κόσμο για να λυτρώσει τον υπερήφανο και αλαζόνα άνθρωπο.

Ο Χριστός προσλαμβάνει την ανθρώπινη φύση για να την γιατρέψει, διότι μόνο εκείνο που ενώνεται με τον Θεό, αυτό και σώζεται.

Ο Χριστός γίνεται πια η αλήθεια μας, όλη η αλήθεια για τον Θεό, αλλά και όλη η αλήθεια για τον άνθρωπο.

Ο Ιησούς είναι ο σωτήρας του κόσμου, ο λυτρωτής του ανθρώπινου γένους, αλλά και ο προσωπικός λυτρωτής του καθενός ξεχωριστά.  «Ετέχθη υμίν σήμερον Σωτήρ»: αυτή η διαβεβαίωση του αγγέλου προς τους ποιμένες για τον προσωπικό χαρακτήρα της σωτηρίας που έφερε ο Χριστός, φανερώνει πως τώρα όλοι μπορούμε να γεφυρώσουμε το χάσμα που μας αποξενώνει από τον Θεό – συνεπώς και από τον συνάνθρωπο.  

Ο αναμενόμενος Μεσσίας είναι πια ανάμεσά μας. Η προσδοκία των εθνών, η γλυκιά ελπίδα του περιούσιου λαού, το κήρυγμα των προφητών, όλα δίνουν τη θέση τους σ’ Εκείνον, που είναι η εκπλήρωση της υπόσχεσης για έναν καινούριο κόσμο και τον καθαγιασμό της ανθρώπινης ύπαρξης. Κατά τη θεία ενανθρώπηση ενώθηκε η θεία και η ανθρώπινη φύση.

Ο Χριστός, λαμβάνοντας την ανθρώπινη σάρκα έγινε σε όλα όμοιος με μας εκτός από την αμαρτία. Η θεία φύση του Κυρίου με την ενανθρώπηση δεν έπαθε καμία αλλαγή, ενώ αντίθετα η ανθρώπινη φύση, χάρη στην ένωσή της με τη θεία, τελειοποιήθηκε. Η ένωση αυτή είναι παντοτινή, δηλ. η ανθρώπινη φύση μένει αιώνια ενωμένη με τη θεία φύση στο πρόσωπο του Χριστού. Γιορτάζουμε, λοιπόν, Χριστούγεννα.

Κι όμως πολλές φορές αναρωτιόμαστε: Πού είναι ο Χριστός; Νιώθουμε να απουσιάζει Εκείνος από τη μεγάλη γιορτή. Ξέρετε, έχουμε γεμίσει αυτές τις μέρες με τόσα πολλά – με τόσα περιττά - που για τον Ενανθρωπήσαντα Θεό της αγάπης πολλές φορές δεν υπάρχει τόπος στη ζωή μας. Εκείνο που χρειάζεται είναι να καταλάβουμε πως ο Χριστός «Σήμερον γεννάται εκ Παρθένου».

Όπως όλα τα γεγονότα της ζωής του Χριστού, έτσι και η γέννηση Του υπερβαίνει τον χρόνο και την ιστορία, γίνεται λειτουργικό γεγονός, πραγματικότητα σημερινή και αιώνια της Εκκλησίας και κατάκτηση των πιστών παιδιών της, διαρκές εσωτερικό βίωμα όλων εκείνων που επιθυμούν να γιορτάσουν αληθινά Χριστούγεννα. Μας χρειάζεται να πάμε στη Βηθλεέμ!

Να ξαναβρούμε το μήνυμα που κρύβει η μεγάλη γιορτή, να αναζητήσουμε το «παιδίον Ιησούς», να συνοδοιπορήσουμε με τους απλοϊκούς ποιμένες και τους σοφούς μάγους στην προσκύνηση του νεογέννητου, να αναρωτηθούμε και να ρωτήσουμε «πού γεννήθηκε ο σωτήρας του κόσμου;», να ακολουθήσουμε το ολοφώτεινο αστέρι να μας δείχνει το δρόμο προς τη νοητή Βηθλεέμ, που δεν είναι άλλη από την εορταστική τράπεζα της Εκκλησίας, τη χριστουγεννιάτικη Θεία Λειτουργία. 

Ο ερχομός του Χριστού στον κόσμο δεν προσφέρεται για ιδεολογικές, φιλοσοφικές ή έστω ρομαντικές προεκτάσεις. Η Ενσάρκωση βιώνεται ως αναζήτηση και ολοκλήρωση του ανθρώπου, του πληγωμένου ανθρώπου, που όμως στο πρόσωπο του Χριστού βλέπει ποιος πρέπει αληθινά να είναι, αντικρίζει την αδιάψευστη αλήθεια της ανθρωπιάς του, τον προορισμό και την καταξίωσή του.

Έτσι, Χριστούγεννα σημαίνει να συναντήσουμε τον νεογέννητο Ιησού στην κατανόηση και την αγάπη με τους γύρω μας, στη γενναία αυτοκριτική και την ειλικρινή εξομολόγηση, στη συμμετοχή μας στη λατρεία της Εκκλησίας. Χριστούγεννα σημαίνει να αφιερώσουμε χρόνο στον Χριστό, που είναι ο αληθινός φίλος των παιδιών και των νέων, να μάθουμε για τη γέννησή Του, να χαρούμε για το μονάκριβο δώρο της λύτρωσης που έφερε στον κόσμο. 

Χριστούγεννα σημαίνει να δούμε τον νεογέννητο Χριστό στα μάτια του φοβισμένου πρόσφυγα, του άνεργου, του άστεγου, του εξαρτημένου, του κάθε κουρασμένου διαβάτη με τον οποίο ο Χριστός έχει απόλυτα ταυτιστεί.

Χριστούγεννα σημαίνει το «Ευχαριστώ» που ακόμη δεν είπαμε στο φίλο που μας βοήθησε, το «Συγνώμη» που δεν καταφέραμε να ψελλίσουμε, η «Καλημέρα» που δεν ανταποδώσαμε, η πέτρινη καρδιά μας που ακόμη δεν σπάσαμε, το χαμόγελο που στερήσαμε σε όσους το είχαν ανάγκη. Χριστούγεννα σημαίνει τη χαρά να μοιράζεσαι ό,τι έχεις αλλά και ό,τι είσαι.

Κι αυτό θα είναι τελικά το μεγαλύτερο δώρο των Χριστουγέννων σε όλους μας. Να γιορτάσουμε Χριστούγεννα μαζί με τον Χριστό! Να γιορτάσουμε Χριστούγεννα και να παρών στη μεγάλη γιορτή και ο ίδιος ο Χριστός, να είναι παρών και στη δική μας ψυχή! Καλά, ευλογημένα και κυρίως αληθινά Χριστούγεννα!