30 Νοεμβρίου, 2013

30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ † ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ Ο ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΣ ΠΟΛΙΟΥΧΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΝ

Αγαπητοί επισκέπται του Ιστολογίου μας, Από αύριο μέχρι και τις 23 Δεκεμβρίου θα μπορείτε να διαβάσετε ένα αφιέρωμα για την Εορτή των Χριστουγέννων.


Ο Απόστολος Ανδρέας καταγόταν από ένα μικρό χωριό της Παλαιστίνης, τη Βηθσαϊδά. 

Ο Απ. Ανδρέας είχε αδελφό τον κορυφαίο Απόστολο Πέτρο. Το όνομα Ανδρέας είναι  Ελληνικό.

Ο Πέτρος και ο Ανδρέας ήταν αδελφοί.

Ο πατέρας των ήταν πτωχότατος. Στα παιδιά του, τους έμαθε την τέχνη του ψαρά, την οποίαν είχε και αυτός. Δεν είχε την δύναμη να τους σπουδάσει.

Ο πατέρας των ονομάζετε Ιωνάς και ψάρευε στην θάλασσα της Τιβεριάδος.

Ο Ανδρέας προτίμησε την παρθενική ζωή και δεν θέλησε να παντρευτεί.

Όταν όμως άκουσε, ότι ο Πρόδρομος Ιωάννης κήρυττε εις τα πλήθη μετάνοια, έτρεξε εκεί και έγινε μαθητής του. Είχε ο μακάριος επιθυμία να μάθη υψηλότερα πράγματα και να πλησιάσει τον Θεό.

Γίνεται μαθητής του Προδρόμου: Γι αυτό άφησε τον κόσμο και τα του κόσμου και προσκολλήθηκε στον Ιωάννη. Άκουσε εκεί το προφητικό του κήρυγμα και επειδή είχε την ψυχή του καθαρή από αμαρτίες, πίστεψε αμέσως, ότι το κήρυγμα του Προδρόμου ήταν θέλημα Θεού και ότι φέρνει σωτηρία.

Πρωτόκλητος: Επειδή πρώτος εκλήθη ο Ανδρέας από τον Χριστό, γι αυτό λέγεται Πρωτόκλητος. Ο Κύριος πήγε στη λίμνη Γενησαρέτ. Εκεί βρήκε τον Ανδρέα και τον Πέτρο να εργάζονται και τους κάλεσε κοντά Του, λέγοντας: «Άφετε τά δίκτυα ταύτα καί ακολουθείτε μοί καί  ποιήσω υμάς αλιείς ανθρώπων». Αυτοί αμέσως άφησαν τα δίκτυα και ακολούθησαν τον Χριστό. Ο μακάριος Ανδρέας, βλέποντας κάθε μέρα διάφορα θαύματα του Κυρίου, αφιερωνόταν πιο πολύ με την ψυχή του στο Χριστό. Τον ακολουθούσε παντού και πάντοτε. Είχε δε  την προθυμία να τον υπηρετήσει καινά μαρτυρήσει δι Αυτόν.

Ο κλήρος του Ασία και Ελλάδα: Μετά την Πεντηκοστή οι Απόστολοι έβαλαν κλήρο και εις τον Ανδρέα έπεσε ο κλήρος να κηρύξει στην Βιθυνία. Η Βιθυνία ήταν μεγάλη χώρα στην Μ. Ασία. Απλώνεται από την Μαύρη θάλασσα, τον Βόσπορο, την Προποντίδα, την Γαλατία πού είναι η σημερινή Άγκυρα, την Φρογία, Παφλαγονία:. Επίσης έπρεπε να κηρύξει στην Θράκη, Μακεδονία, Θεσσαλία και Νότιον Ελλάδα. Είναι αδύνατον να περιγράψει κανείς όλες τις οδοιπορίες και τους πειρασμούς πού συναντούσε σε κάθε τόπο. Είναι αδύνατον να διηγηθεί τις διδαχές, τις θεραπείες, τις στερήσεις, τους καταδιωγμούς, τα βάσανα του Αγ. Ανδρέου.

Στην Αμισό της Μαύρης θαλάσσης - Η δράση του στη Νίκαια:Μετέβη στην Αμισό και αργότερα στη Νίκαια. Εκεί κήρυττε τον Χριστό και βάπτιζε Χριαστιανούς. Εν συνεχεία μετέβη στη Χαλκηδόνα, στην Προποντίδα, στο Σκούταρι της Κωνσταντινουπόλεως έως τα Νεόκαστρα. Από εκεί μετέβη στην Ποντοκράκλεια και την Αμάστριδα.  Ήσαν κι αυτές πόλεις της Βιθυνίας. Σ’ όλα αυτά τα μέρη δίδασκε, βάφτιζε και τους χειροτονούσε ιερείς για να τους εξυπηρετούν, στα Μυστήρια, στον αγιασμό τους και στο κήρυγμα.

Στη Σινώπη βασανίζεται και φυλακίζεται: Προ του Αποστόλου Ανδρέα, είχε μεταβεί στη Σινώπη ο Απόστολος Ματθαίος, ο όποιος εξελέγη Απόστολος, αντί του Ιούδα. Μόλις όμως άρχισε να διδάσκει για τον Χριστό τους  Σινωπείς, εκείνοι τον συνέλαβαν και τον έρριψαν στις φυλακές. Όταν όμως ήρθε στη Σινώπη ο Ανδρέας και άκουσε, ότι ο Ματθαίος είναι στη φυλακή, αμέσως έκανε προσευχή και την ίδια στιγμή έσπασαν τα δεσμά, άνοιξαν οι φύλακες και βγήκε ο Ματθαίος. Οι Σινωπείς όμως, πού τον καιρό εκείνο ήταν άπιστοι και άγριοι, μόλις είδαν τον Ανδρέα, πού συνέτριψε και άνοιξε τις φυλακές.

Τον κτύπησαν ανηλεώς και τον πέταξαν έξω, από την πόλη στην κόπρο, διότι τον νόμισαν πεθαμένο. Ο Χριστός όμως δεν άφησε το μαθητή του να βασανίζεται και να τιμωρείται έτσι, αλλά του παρουσιάστηκε, του έδωσε θάρρος και τον γιάτρεψε από τις πληγές. Ένας όμως Σινωπαίος του είχε κόψει με τα δόντια του το δάκτυλο του χεριού του. Ο Κύριος το έκαμε γερό. Κατόπιν τον ευλόγησε, τον καθοδήγησε να μην αμελή την διδασκαλία Του.

Ο Απόστολος Ανδρέας πρωί - πρωί μπήκε πάλι στη Σινώπη υγιής και χωρίς πληγές, χαίρων και αγαλλόμενος. Βλέποντας αυτά μετανόησαν, έπεσαν στα ποδιά των Αγίων και ζήτησαν συγχώρηση. Μετά ταύτα τους δίδαξε ο Άγιος την πίστη του Χριστού και τους βάφτισε στο όνομα της Αγίας Τριάδος.

Ανέστησε νεκρό: Μια γυναίκα είχε μονάκριβο παιδί. Κάποιος εχθρός της το φόνευσε και εξαφανίσθηκε εκείνος. Η μητέρα του παιδιού, πού δεν είχε άλλη παρηγοριά, έπεσε στα πόδια του Αγίου  και πίστεψε μ’ όλη της την καρδιά τον Χριστό. Ο Απόστολος τη λυπήθηκε και, για να απόδειξη τον αληθινό Θεό, ανέστησε το παιδί της. Αυτό το θαύμα, όταν το είδαν οι κάτοικοι της Σινώπης, πίστεψαν όλοι σχεδόν συν γυναιξί και τέκνοις.

Κηρύττει σε ημιαγρίους λαούς: Αναχώρησε στα ανατολικά μέρη της Μαύρης θαλάσσης, στους Αλανούς. τους Αβασγούς, και την Σεβαστούπολιν. Εκεί κήρυξε το Ευαγγέλιο και τράβηξε στη χριστιανική θρησκεία πολλούς κατοίκους των πόλεων και των χωρών εκείνων.Κατόπιν πέρασε από τους Ζικχούς, τους σημερινούς Τσερκέζους, τους Βοσποριανούς, το στένωμα του Καφά πού ήταν ο Κιμέριος Βόσπορος, ο πορθμός του Κέρτς. Όλα τα μέρη αυτά ήσαν στην Σκυθία, την σημερινή Ουκρανική Ρωσία. Εκεί ο Άγιος έμεινε αρκετό καιρό. Δίδαξε, κήρυξε τον Χριστό στα μέρη εκεί να και βάπτισε όσους πίστεψαν.

Φθάνει εις το Βυζάντιο: Έπειτα ο Άγιος αναχώρησε και επήγε στο Βυζάντιο, την σημερινή Κωνσταντινούπολη. Έκαμε στην πόλη αυτή πολλά θαύματα και οδήγησε όλους σχεδόν τους κατοίκους στην  θεογνωσία. Ο Απ. Ανδρέας είναι ο πολιούχος της Κωνσταντινουπόλεως.

Κατεβαίνει στην Πελοπόννησο: Κατόπιν πέρασε όλη την Θράκη και την Μακεδονία και Θεσσαλία. Με την διδασκαλία και τα θαύματα του, πού έκανε τράβηξε πολλούς εις τον Χριστό από τους κατοίκους των μερών εκείνων. Ακολούθως κατέβηκε στην Ελλάδα και στην Πελοπόννησο, τέλος κατέληξε εις τας Πάτρας.

Στην Πάτρα θεραπεύει ανίατο: Όταν μπήκε στην πόλη των Πατρών, φιλοξενήθηκε στο σπίτι ενός άρρωστου, πού ονομαζόταν Σώσιος. Επάνω του ο Άγιος Ανδρέας έβαλε το χέρι του και τον θεράπευσε  αμέσως από την ανίατη και επικίνδυνη ασθένεια του. Αυτό το θαύμα το πληροφορήθηκε ένας άλλος ασθενής, πού ήταν αιχμάλωτος του ηγεμόνος Αιγεάτου και της γυναικός του Μαξιμίλλας.

Πήγε σ’ αυτόν και του φώναξε ο Απόστολος δυνατά: «Εν ονόματι του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, τόν οποίον εγώ κηρύττω, λάβε τήν υγείαν σου καί πήγαινε εις οδόν ερήνης». Σε λίγες μέρες η Μαξιμίλα έπεσε σε βαρύτατη ασθένεια.. Έτρεξαν όλοι οι γιατροί, αλλά δεν μπόρεσαν με όλα τα μέσα, πού διέθεταν να την ωφελήσουν. Ο άνδρας της, ο  Αιγεάτης, διέθεσε σε γιατρούς και γιατρικά άφθονα χρήματα, αλλά στάθηκε αδύνατον να την θεραπεύσουν.

Ο Άγιος Ανδρέας επήγε, έβαλε το χέρι του επάνω της και αμέσως αυτή θεραπεύτηκε και σηκώθηκε από το κρεβάτι της. Όταν είδε αυτό το θαύμα ο Αιγεάτης, πήρε με τα χέρια του πολύ θησαυρό και τον πέταξε στα πόδια του Αγίου, παρακαλώντας τον γονατιστός να λάβει τον θησαυρό, για αμοιβή  του; Αυτός επιθυμούσε την επιστροφή του λαού της Αχαΐας και των Πατρών και την μετάνοια του Αιγεάτου. Γι αυτό δεν δέχθηκε τους θησαυρούς, πού του προσέφεραν. Βρήκε  τότε ευκαιρία ο Άγιος και τους δίδαξε πολλά.

Το όνομα του Άγιου έγινε πια γνωστό στην Πάτρα και ιδίως μεταξύ των πτωχών, πού υπέφεραν από πολλές ασθένειες. Αυτοί έτρεχαν και έπεφταν στα πόδια του Άγιου Ανδρέου  και θεραπεύονταν. Αυτούς τους καθάριζε, τους θεράπευε και τους βάπτιζε στο όνομα της Άγιας Τριάδος.

Πώς πίστεψε ο σοφός Στρατοκλής: Ένας αδελφός του Αιγεάτη, ονόματι Στρατοκλής, σοφός και μαθηματικός των Αθηνών, πήγε στην Πάτρα, για να επιτροπεύσει τον Αιγεάτη, στον καιρό πού θα απουσίαζε. Είχε μαζί του ένα πολύ έμπιστο υπηρέτη. Τον αγαπούσε σαν αδελφό του, διότι ήταν ειλικρινής και φρόνιμος. Αυτός σεληνιάστηκε τις ημέρες εκείνες και υπέφερε από τα  δαιμόνια. 

Ο Απόστολος ήλθε στο σπίτι του Στρατοκλή και αμέσως έφυγαν τα δαιμόνια από τον υπηρέτη εκείνον και έγινε τελείως υγιής.Όταν είδαν το θαύμα αυτό ο Στρατοκλής και η Μαξιμίλλα αρνήθηκαν και αναθεμάτισαν την ειδωλολατρία και έγιναν χριστιανοί Βαπτίστηκαν από τον Απ. Ανδρέα και από κείνη  την ημέρα ήσαν αχώριστοι από τον Άγιο Ανδρέα. Κάθε μέρα τους δίδασκε τον λόγο του Θεού και την πίστη του Χριστού.

Ο Ηγεμών Αιγεάτης φυλακίζει τον Άγιο Ανδρέα: Ο Αιγεάτης όταν γύρισε έμαθε ότι η γυναίκα του Μαξιμίλλα περιφρονούσε τους θεούς και προσκυνούσε τον Χριστό και διδασκόταν από τον Απ. Ανδρέα. Τότε ο Αιγεάτης έγινε  έξω φρενών διέταξε αμέσως την φυλάκιση του και σκεπτόταν με ποιο θάνατο να τον θανατώσει.

Χειροτονεί τον Στρατοκλή Επίσκοπο Πατρών: Τα μεσάνυκτα ο Στρατοκλής πήρε την νύφη του Μαξιμίλλα και άλλους Χριστιανούς, από κείνους πού είχαν πιστέψει και βαπτιστεί και τρέξανε στην φυλακή, πού ήταν ο Άγιος. Η φυλακή ήταν σφραγισμένη με την ιδιαίτερη σφραγίδα του Αιγεάτου και οι στρατιώτες φύλαγαν με ασφάλεια τον Άγιο. Όταν έφθασαν εκεί, κτύπησαν σιγά την πόρτα για να τους  ακούσει ο Άγιος. Όταν άκουσε ο Απ. Ανδρέας τον κτύπο της θύρας, προσευχήθηκε και άνοιξε η θύρα αυτομάτως. 

Μπήκαν μέσα και έπεσαν στα πόδια του Άγιου ο Στρατοκλής  και η Μαξιμίλλα. Τον παρακαλούσαν να τους στερεώσει και να τους δυναμώσει στην Αληθινή πίστη του Θεού. Ο Αγ. Ανδρέας τους δίδαξε πολλά, τους συμβούλεψε και αμέσως κατόπιν χειροτόνησε τον Στρατοκλή επίσκοπο Παλαιών Πατρών. Αφού τους ευχήθηκε και τους ευλόγησε, τους έστειλε εις οδόν ειρήνης. Ο Άγιος Ανδρέας με προσευχή σφάλισε πάλι την θύρα της φυλακής, καθώς ήταν σφραγισμένη και καθόταν αναμένοντας την απόφαση του ασεβούς Αιγεάτου.


Τον σταυρώνουν χιαστί: Διέταξε, λοιπόν, τους στρατιώτες να πάνε τον Άγιο εις τον τόπον του Σαυρού και να τον σταυρώσουν κατωκέφαλα. Όταν έφθασε ο Άγιος είδε τον σταυρόν, προσευχήθηκε και τον εγκωμίασε, διότι γινόταν αιτία ν’ ανεβεί στον ουρανό. Δίδαξε κατόπιν και ευλόγησε τους παρευρεθέντες Χριστιανούς και χαίρων και αγαλλόμενοι ανέβηκε ατό σταυρό.

Ο Ηγεμόνας αυτοκτονεί:Ο Επίσκοπος Πατρών Στρατοκλής, μετά την σταύρωση πήγε να κατεβάσει από τον σταυρό τον Άγιο. Άλλα ο Αιγεάτης δεν τον άφησε. Μαζεύτηκαν όμως οι Χριστιανοί και επέμεναν να ξεκαρφώσουν τον Άγιο από τον σταυρόν. Αλλά ο Άγιος, ζωντανός ακόμα επάνω στο σταυρό, παρακαλούσε το πλήθος να μην αντισταθεί κατά της αποφάσεως του Αιγεάτου για να μη γίνει σύγχυσης και ταραχή.

Άλλωστε αυτός επιθυμώντας τον υπέρ Χριστού θάνατον, πήγε θεληματικά στον σταυρό, Όταν είδε ο Αιγεάτης την αγανάκτηση και  την ορμή του λαού, έτρεξε να κατεβάσει τον Άγιο, αλλά ούτε αυτόν τον ασεβή άφησε ο Άγιος, λέγοντας του: Καλλίτερα είναι να λύσης τον εαυτό σου από τα νοητά δεσμά της απιστίας σου, παρά εμένα από τούτα τα αισθητά. Διότι εγώ μεν σε λίγο πηγαίνω εις Αιωνία ανάπαυσιν, συ  όμως εάν δεν μετανοήσεις και πιστέψεις στον Χριστό, μάθε ότι σε λίγες μέρες θα χάσης και την πρόσκαιρη και την αιώνια ζωή. 

Εν συνεχεία ο Απ. Ανδρέας εν μέσω των φρικτών πόνων συμβούλεψε από τον σταυρόν τον λαό να επιμείνει στην πίστη του Θεού, τους ευχήθηκε και κατόπιν παρέδωσε την αγία του ψυχή στα χέρια του Κυρίου εις ηλικία 80 ετών. Ο δυστυχής Αιγεάτης, μη υποφέροντας την κατακραυγή του λαού των Πατρών, έγινε μανιακός. Είχε τύψεις για τον άδικο θάνατο του Αποστόλου και ιατρού της πόλεως. Ο  σατανάς τον οδήγησε σε αυτοκτονία, για να του πάρει την ψυχή για πάντα. Ανέβηκε σ’ ένα ψηλό γκρεμό, πού ονομάζεται Υψηλά Αλώνια και από κει έπεσε κάτω και συντρίφτηκε.

Ο ενταφιασμός του Αποστόλου: Τότε ο Στρατοκλής και η Μαξιμίλλα κατέβασαν το Τίμιον Σώμα του Αποστόλου από τον Σταυρό, το άλειψαν με μύρα και το ενταφίασαν σε επίσημο τόπο.

Πως το Άγιο Λείψανο του μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη

Βασιλεύς τότε ήταν ο γιός του Μ. Κωνσταντίνου ο Κωνστάντιος. Αυτός επιθύμησε να φέρει στην Κωνσταντινούπολη τα άγια λείψανα των ενδόξων Αποστόλων, Ανδρέου, Λουκά  και Τιμοθέου, για να τα καταθέσει στον ναό των Αγ. Αποστόλων. Έστειλε ο Άγιο Αρτέμιο αυτός μετέβη και εις τας Πάτρας και ζήτησε επιμόνως από τους Πατρινούς το λείψανο του Αγ. Ανδρέου. Δεν μπόρεσε όμως να τους πείσει να υποχωρήσουν.

Ο Άγιος Αρτέμιος όμως τους είπε: Εάν επιμείνετε, ο βασιλεύς θα το πάρει διά της βίας. Αλλά εσείς έχετε ανάγκη από νερό. Εγώ θα αναφέρω στον βασιλέα, ότι τότε μόνον συγκατατίθενται να δώσουν το Άγιο Λείψανο, εάν ο βασιλεύς τους μεταφέρει, με υδραγωγείο το νερό του Παναχαϊκού μέσα στην πόλη των Πατρών.

Εκείνοι το δέχθηκαν και έτσι απέκτησε η Πάτρα άφθονο νερό και υδρεύεται μέχρι σήμερον. Μετά από αυτά οι Πατρινοί παρέδωσαν το τίμιο Λείψανο του Αγ. Ανδρέου. Η κατάθεση αυτή του λειψάνου του εορτάζεται την 20ην Ιουνίου.

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΤΙΜΙΑΣ ΚΑΡΑΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΝ


Έπειτα από 500 χρόνια ο Βασίλειος ο Μακεδών (867 - 886) τους έστειλε πίσω την τίμια κάρα του Αγ. Ανδρέου, η όποια παρέμενε εκεί ως κειμήλιο και μέγα προπύργιο των Πατρών. Δυστυχώς το 1460 ο Δεσπότης του Μωρέως Θωμάς Παλαιολόγος φεύγοντας τον Μωάμεθ Β, πού κυρίευσε την Πελοπόννησο, πήγε στον Πάπα της Ρώμης Πίον Β. Πήρε μαζί του την χαριτόβρυτη κάρα του Αγ. Ανδρέου και του την παρέδωσε.

“Η ιστορία της επιστροφής της κάρας του Αγίου Ανδρέα άρχισε τον Φεβρουάριο του 1963 σε μια συνάντηση Ορθοδόξων και Καθολικών στην Αθήνα. Γίνονται οι σχετικές εισηγήσεις στη Ρώμη, με θετικά αποτελέσματα. Υποδεικνύεται στον Μητροπολίτη Πατρών Κωνσταντίνο, από τον γράφοντα, ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσει το διάβημά του. Συντάσσεται το κείμενο και αποστέλλεται. Η απάντηση είναι αρίστη. Στα μέσα Μαϊου έρχεται στην Πάτρα ο Ιω. Βίλλεμπρανς, για μυστικές συνεννοήσεις με τον Μητροπολίτη Κωνσταντίνο, ο οποίος και γράφει προσωπικό γράμμα στον Πάπα Παύλο ΣΤ'.

Ο Πάπας Παύλος ΣΤ' απαντά καταφατικά στο αίτημα. Θέλει όμως να επιστραφή η Κάρα “με νέα λειψανοθήκη ανταξία του περιεχομένου της”, που τα έξοδά της θα κατέβαλε ο ίδιος, γιατί η αρχική λειψανοθήκη, με την οποία ο Θωμάς Παλαιολόγος την παρέδωσε στον Πάπα Πίο Β' το 1462, είχε αντικατασταθεί με νεωτέρα και είχαν χαθεί τα ίχνη της παλαιάς σε κάποιο Σκευοφυλάκιο. Ζητούνται σχέδια λειψανοθήκης, ορθοδόξου τεχνοτροπίας, από την Αθήνα, αλλά παράλληλα γίνονται και έρευνες για την ανακάλυψη της αρχικής λειψανοθήκης. Ανακαλύπτεται. Ήταν στο μουσείο της πατρίδος του Πάπα Πίου Β'.

Είναι χρυσή και η επιστημονική εξέτασή της από διαπρεπείς αρχαιολόγους και βυζαντινολόγους αποδεικνύει ότι είναι σπάνιο έργο τέχνης της προεικονομαχικής περιόδου (Ζ' αιώνος) και έτσι έχει μεγάλη καλλιτεχνική αξία. Μετά την υπεύθυνη αυτή γνώμη, ο Πάπας αποφασίζει να κάνει διπλό δώρο στη Μητρόπολη Πατρών, την κάρα και την αρχαία λειψανοθήκη. Την επισκευάζουν και της προσθέτουν μόνο μια βάση από πολύτιμο λίθο, “κύανο” (lapis lazuli) με την επιγραφή “εν πνεύματι ομονοίας και ως δείγμα μεγάλης αγάπης”.

Μέσα στη μοναδική αυτή λειψανοθήκη, με σχετική τελετή, παρουσία των Ορθοδόξων Παρατηρητών, ο Πάπας κλείνει το ιερό λείψανο και το σφραγίζει και μ' αυτή παραδίδεται στον τότε Μητροπολίτη Πατρών κυρό Κωνσταντίνο, στις 26 Σεπτεμβρίου 1964”.

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΣΤΟΥΣ ΕΟΡΤΑΖΟΝΤΕΣ
ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΟΡΤΑΖΟΥΣΕΣ!


ΣΤΟ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΑΘΗΝΩΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΕΤΕΛΕΣΘΗ O ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ

 
Με κατάνυξη τελέστηκε χθες το απόγευμα ο Πανηγυρικός Εσπερινός στο παρεκκλήσι της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, το οποίο είναι αφιερωμένο στον Άγιο Ανδρέα τον Πρωτόκλητο. Τον πανηγυρικό εσπερινό τέλεσαν Ιερείς της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.


Στον Εσπερινό έψαλλαν οι ιεροψάλτες του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού των Αθηνών, ενώ παρέστησαν υπάλληλοι της Αρχιεπισκοπής και πιστοί. Να αναφερθεί ότι το παρεκκλήσι του Αγίου Ανδρέα, ήταν το παλαιό Καθολικό της Αγίας Φιλοθέης. Επίσης το παρεκκλήσι είχε ανακαινισθεί εκ βάθρων από τον Αρχιεπίσκοπο Γερμανό τον Καλλιγά.

 
 ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙΟΥ
ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΙΕΡΑΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ

Το Παρεκκλήσιο βρίσκεται στον αύλειο χώρο του μεγάρου της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Ο Δ. Καμπούρογλου γράφει πως ήταν δρομικός ναός (βασιλική), που πρωτοϊδρύθηκε στους πρώτους αιώνες της επικράτησης του Χριστιανισμού στην Αθήνα. Γύρω στα 1550 η αγία Φιλοθέη (1522-1595) τον ανακαίνισε και τον έκανε καθολικό του μοναστηριού που ίδρυσε εκεί.

Όπως είναι γνωστό, η αγία Φιλοθέη (1522-1595) καταγόταν από την επιφανή οικογένεια Μπενιζέλου Παλαιολόγου και ήταν κόρη του Αγγέλου Μπενιζέλου, γι' αυτό και στους Αθηναίους ήταν γνωστή με το όνομα «Κυρά του Αγγέλου» η «Κυρά των Αθηνών». Το αρχοντικό τους σώζεται ως σήμερα στην οδό Αδριανού 96, και η χρήση του έχει παραχωρηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού στην Αρχιεπισκοπή, η οποία, αφού το επισκευάσει, θα στεγάσει σ' αυτό τη Βιβλιοθήκη της.

Στο μοναστήρι της Αγίας, όπως είναι γνωστό, εύρισκαν καταφύγιο και μάθαιναν και τέχνες άπορες νέες της πόλης, χωρίς να έχουν την υποχρέωση να γίνουν μοναχές. Γι' αυτό το μοναστήρι λεγόταν και «Παρθενώνας». Ακόμα σ' αυτό λειτουργούσε γηροκομείο, νοσοκομείο και ορφανοτροφείο. Εδώ ας σημειωθεί τούτο: Ενώ οι νέες έμεναν σε περιποιημένα κελλιά, η άγια Φιλοθέη είχε για τον εαυτό της ένα ασκητήριο, που κατέβαινε με πολλά σκαλοπάτια κάτω από την επιφάνεια του εδάφους και έμενε εκεί για πολύ χρόνο και προσευχόταν.

Ως το 1821 στο ασκητήριο της σώζονταν το προσευχητάριο της, ένα σκοινί κρεμασμένο στον χαλκά και ο αργαλειός της με τα εξαρτήματα του. Το όλο συγκρότημα είχε σχήμα Π και στο μέσο υπήρχε τρίκογχη βασιλική του Άγιου Αποστόλου Ανδρέα του Πρωτόκλητου, όπου αργότερα τοποθετήθηκε και το άφθαρτο Ιερό Λείψανο της Άγιας. Σχετικά με τις κατά καιρούς επισκευές της εκκλησίας και του μοναστηριού υπάρχουν αρκετές πληροφορίες. Το 1834, με τη μεταφορά της πρωτεύουσας στην Αθήνα, ο χώρος του μοναστηριού χρησιμοποιήθηκε ως στρατώνας. Αναφέρεται ότι επί Όθωνος στο ερειπωμένο μοναστήρι μονάχα μία η δύο γριές άναβαν το καντήλι της Κυράς.

Το 1836 ο τελευταίος Επίτροπος της Μονής Σπυρίδων Μπενιζέλος παρέδωσε στον Επίσκοπο Αττικής τις φορητές εικόνες του μοναστηρίου, και εκείνος τις τοποθέτησε στην εκκλησία της Αγίας Ειρήνης (της οδού Αιόλου), αλλά καμιά δεν φαίνεται να σώθηκε από αυτές. Τότε μεταφέρθηκαν στο Βυζαντινό Μουσείο οι εικόνες του Ιησού και της Θεοτόκου του τέμπλου, έργα του Εμμανουήλ Τζάνε του 1664.

Καθώς και δύο τμήματα τοιχογραφιών της κόγχης επάνω από τη θύρα της εκκλησίας, που εικονίζουν τον Πρόδρομο να μαρτυρεί τον Ιησού (Ιω. 1,29) και τον Κύριο να περιπατεί στη θάλασσα της Γαλιλαίος, καθώς και δύο γυναικείες κεφαλές, που προέρχονταν από τις τοιχογραφίες της Τράπεζας του μοναστηρίου. Η μία από αυτές είναι της άγιας Αικατερίνης και θεωρείται πως ανήκει στα πρότυπα των μεγάλων κρητικών ζωγράφων. Το λείψανο της Άγιας κατετέθη από την οικογένεια Μπενιζέλου στην εκκλησία της Παναγίας της Γοργοεπηκόου (Άγιου Ελευθερίου), όπου σήμερα βρίσκεται το πρώτο εικόνισμα της.

Αργότερα το Ιερό λείψανο μεταφέρθηκε στον σημερινό Μητροπολιτικό Ναό. Τότε χάθηκαν και τα παλαιά ιερά σκεύη. Ας σημειωθεί ότι μερικές από τις τοιχογραφίες της Τράπεζας είχε αντιγράψει ο λόρδος Μπγιουτ και ο Τιρς (ο τελευταίος την Πλατυτέρα και την κεφαλή της Αγίας Αικατερίνης), ενώ αντίγραφο της Μετάληψης έκανε στον Ανακτορικό Ναό της Πετρούπολης. Αργότερα ο χώρος περιήλθε στο Δημόσιο, και από αυτό τον παρέλαβε ο μητροπολίτης Αθηνών Γερμανός Καλλιγάς (1889-1896), ο όποιος κατεδάφισε όλα τα μισοερειπωμένα κτίσματα.

Εκεί ανήγειρε μητροπολιτικό (αρχιεπισκοπικό) και συνοδικό μέγαρο, που στερούνταν η Εκκλησία και ήταν αναγκασμένη να αναζητεί κτίρια για ενοικίαση και στέγαση. Στη θέση της εκκλησίας έχτισε τη σημερινή εκκλησία του Αγίου Ανδρέα. Τα έργα του Μητροπολιτικού οίκου ολοκληρώθηκαν τον Νοέμβριο του 1892 (ξοδεύτηκαν 123.790,39 δρχ., από τις όποιες οι 45.627,39 δρχ. ήταν προσφορά του μητροπολίτη), και του Συνοδικού Μεγάρου τον Μάιο του 1894 και ξοδεύτηκαν 71.295,65 δρχ., από τις όποιες τις 23.595,65 δρχ. κατέβαλε εξ ιδίων ο Γερμανός.

Τα εγκαίνια του Συνοδικού Μεγάρου έγιναν στις 3 Ιουνίου 1894. Ο Αρχιεπισκοπικός οίκος επισκευάσθηκε το 1958 επί αρχιεπισκόπου Θεοκλήτου του Β', του εκ Δημητσάνης, ενώ επί αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου του Τηνίου, τα Συνοδικά γραφεία μεταστεγάστηκαν στην παρά το Θεραπευτήριο «Ευαγγελισμός» Μονή Πετράκη, και στους χώρους που αυτά κατείχαν, εγκαταστάθηκαν Υπηρεσίες της Ι. Αρχιεπισκοπής. Η νέα εκκλησία έχει διαστάσεις μήκος 13 και πλάτος 11 μ. περίπου και είναι εξωτερικά ρυθμού τρίκλιτης βασιλικής και εσωτερικά βυζαντινού ημισύνθετου τετρακιόνιου (ο εσωτερικός ψευδότρουλος στηρίζεται σε τέσσερις κίονες και το Ιερό Βήμα σε δύο πεσσούς (κτιστές ορθογώνιες κολόνες).

Στον ανατολικό τοίχο του ιερού έχουν διαμορφωθεί τρεις αψίδες. Οι αγιογραφίες, λόγω της φθοράς που είχαν υποστεί, αποκαταστάθηκαν τον Μάιο του 1999, από τον κ. Αναστάσιο Μαργαριτώφ. Ακόμα, στον πρώτο όροφο του Αρχιεπισκοπικού οίκου, έχει διαμορφωθεί Μικρό Παρεκκλήσιο επ΄ ονόματι του αγίου Αποστόλου Παύλου, απαραίτητο για τις καθημερινές λατρευτικές ανάγκες του εκάστοτε Ποιμενάρχη των Αθηνών.

Περί το 1970, επί Αρχιεπισκοπίας Ιερωνύμου του Α΄, σε χώρο των γραφείων Νεότητας, στο ΒΔ ισόγειο του κεντρικού κτιρίου της Αρχιεπισκοπής, ανακαλύφθηκε και καλλωπίστηκε το πηγάδι του παλιού μοναστηριού, ενώ το ασκητήριο της Οσιομάρτυρος βρίσκεται κάτω από το δάπεδο του Ναού και του βορείου τμήματος της αυλής και σε απόσταση από το σημείο όπου έχει εδώ και εκατό χρόνια τοποθετηθεί η επιγραφή «ΑΡΧΑΙΑ ΚΡΥΠΤΗ». Ίσως πρέπει κάποτε να αναδειχθεί.

Όταν στα 1892 καθαριζόταν ο χώρος για την ανέγερση της νέας εκκλησίας του Αγίου Ανδρέα, βρέθηκε πλάκα από πεντελικό μάρμαρο, διαστάσεων 0,50 x 0,31 και παχ. 0,21 μ., με επιγραφή της περιόδου 440-430 π.Χ. που αναφερόταν σε δημόσια κατασκευή.
 

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ


Ελλάδα

«Απαγορευτικό» βάζει η ΓΑΔΑ για λόγους δημοσίας ασφάλειας σε πορείες που έχουν ανακοινωθεί για το Σάββατο από τη Χρυσή Αυγή και αντιφασιστικές οργανώσεις. Η Χρυσή Αυγή διοργανώνει ανοιχτή συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 7 το απόγευμα στο Σύνταγμα για τις προφυλακίσεις βουλευτών της. Αντιφασιστικές οργανώσεις καλούν σε συγκέντρωση στα Προπύλαια στις 4 το μεσημέρι, ενώ η οργάνωση Αντιφασιστικό Μέτωπο καλεί σε συγκέντρωση στο Μοναστηράκι. Κλειστοί από τις 3 το μεσημέρι οι σταθμοί του Μετρό Σύνταγμα, Μοναστηράκι και Πανεπιστήμιο. Κλειστοί με εντολή της Αστυνομίας θα είναι από τις 3 το μεσημέρι του Σαββάτου οι σταθμοί του Μετρό Σύνταγμα, Πανεπιστήμιο και Μοναστηράκι, λόγω προγραμματισμένων συγκεντρώσεων σε Προπύλαια, Σύνταγμα και Μοναστηράκι.

Πέντε άτομα συνελήφθησαν για υπόθεση δωροδοκίας και απόπειρας εκβίασης, σε βάρος 36χρονης ιδιοκτήτριας επιχείρησης εμπορίας πολύτιμων μετάλλων. Πρόκειται για δυο δικηγόρους, ένα τμηματάρχη του ΣΔΟΕ, ένα ιδιώτη, και ένας αρχιφύλακας ο οποίος υπηρετεί στην Ασφάλεια Αττικής στο τμήμα εγκλημάτων κατά ιδιοκτησίας. Τρεις ώρες διήρκεσε η συνάντηση του υπουργού Παιδείας με τους εκπροσώπους των διοικητικών υπαλλήλων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου παρουσία του πρύτανη του Σ.Σιμόπουλου. Όπως είπαν εκπρόσωποι των υπαλλήλων του Ιδρύματος, «ο διάλογος είχε καλύτερες βάσεις από την προηγούμενη φορά στην κατεύθυνση του να αναζητηθούν λύσεις, ώστε να μη χαθούν θέσεις εργασίας». Τηλεφωνική επικοινωνία Αρβανιτόπουλου - Πελεγρίνη για να ανοίξει το ΕΚΠΑ.

Την παραίτηση του υπουργού Παιδείας Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου ζητεί με ανακοίνωσή της η ΠΑΣΠ (φοιτητική παράταξη που πρόσκειται στο ΠΑΣΟΚ) κατηγορώντας τον ότι συμπεριφέρεται σε συνδικαλιστής παλαιάς κοπής στην κόντρα του υπουργείου με τα πανεπιστήμια.

Κόσμος

Συναγερμός έχει σημάνει στη Γλασκώβη μετά τη συντριβή ελικοπτέρου της αστυνομίας στην οροφή πολυσύχναστης παμπ. Οι πρώτες πληροφορίες κάνουν λόγο για «αρκετά θύματα» και τραυματίες, αλλά επίσημα στοιχεία δεν υπάρχουν. Σύμφωνα με την αστυνομία, ορισμένοι άνθρωποι παραμένουν εγκλωβισμένοι στα συντρίμμια του κτηρίου. Ο στρατός του Καναδά ανακοίνωσε ότι θα διεξάγει έρευνα για τις αυτοκτονίες τριών στελεχών του, βετεράνων του πολέμου στο Αφγανιστάν, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν μέσα σε διάστημα μιας εβδομάδας. Έπειτα από εννέα ημέρες κατά τη διάρκεια των οποίων επιλύθηκαν διαδικαστικά θέματα και έγινε η επιλογή των ενόρκων (οκτώ γυναίκες και τέσσερις άνδρες), άρχισε την Παρασκευή σε δικαστήριο του Όλντ Μπέιλι της βρετανικής πρωτεύουσας, η δίκη των δύο κατηγορούμενων για τη δολοφονία του 25χρονου μόνιμου στρατιώτη Λι Ρίγκμπι, στις 22 Μαΐου, σε πολυσύχναστο δρόμο του Λονδίνου, που είχε προκαλέσει σοκ στη Βρετανία.

Μιλώντας ενώπιον δέκα χιλιάδων υποστηρικτών τους που συνέρρευσαν στην πλατεία Ανεξαρτησίας του Κιέβου, οι ηγέτες της ουκρανικής αντιπολίτευσης απαίτησαν την παραίτηση του προέδρου Βίκτορ Γιανούκοβιτς κατηγορώντας τον για «εσχάτη προδοσία» εξαιτίας της άρνησής του να υπογράψει τη συμφωνία σύνδεσης της πρώην σοβιετικής δημοκρατίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση υπό το βάρος ρωσικών πιέσεων. Σε γιορτινό κλίμα μπαίνει ο Λευκός Οίκος, καθώς η Μισέλ Ομπάμα και οι κόρες του προεδρικού ζεύγους των Ηνωμένων Πολιτειών υποδέχτηκαν την Παρασκευή στη βόρεια πύλη το «επίσημο» χριστουγεννιάτικο δέντρο που θα κοσμήσει με τα εντυπωσιακά στολίδια του το Λευκό Οίκο, και το οποίο έφτασε με τιμές επάνω σε μαύρη και κόκκινη άμαξα...

Οικονομία

Ο οίκος αξιολόγησης Moody's αναβάθμισε απόψε κατά δύο μονάδες την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας, ανεβάζοντάς την στη βαθμίδα Caa3, και σημειώνοντας ότι διαβλέπει σταθερές προοπτικές στην οικονομία της. «Το 2012 τo 23,1% του συνολικού πληθυσμού της Χώρας ήταν σε κίνδυνο φτώχειας όταν το όριο φτώχειας ορίζεται στο 60% του μέσου ετήσιου διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών που έχει υποχωρήσει σε 17.977 ευρώ». Με άλλα λόγια ένα στα τέσσερα νοικοκυριά που αντιστοιχούν σε 914.873 οικογένειες, ζούσαν με ετήσιο εισόδημα κάτω των 11.986 ευρώ ή των 1.000 ευρώ το μήνα. Με απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης Αθανάσιου Σκορδά αναστέλλεται μέχρι τις 31/12/2014 η υποχρέωση αναγραφής διπλών τιμών (προ και μετά ΦΠΑ) στα βιομηχανικά προϊόντα.

Αθλητισμός

Χωρίς το σπουδαίο παιχνίδι, αλλά με πολλές αμφίρροπες αναμετρήσεις, συνεχίζεται το πρωτάθλημα της Σούπερ Λίγκας, που έφτασε στην 13η αγωνιστική. Σε άλλες εποχές παραπέμπει η αναμέτρηση του Απόλλωνα με τον Παναθηναϊκό στην Ριζούπολη (19:30), ενώ ο Αστέρας Τρίπολης έχει προβάδισμα υποδεχόμενος τον Παναιτωλικό (15:00). Χωρίς ξεκάθαρο φαβορί ο τρίτος αγώνας του Σαββάτου, Πλατανιά-Ατρόμητου (17:15).

Πόσο δύσκολη μπορεί να είναι η αποστολή της πρωτοπόρου της Πρέμιερ Λιγκ, Αρσεναλ, στην έδρα μίας ομάδας από την οποία δεν έχει ηττηθεί για παραπάνω από 50 χρόνια; Εξαιρετικά δύσκολη, αν αναλογιστούμε ότι η νεοφώτιστη Κάρντιφ νίκησε τη Μάντσεστερ Σίτι και πήρε ισοπαλία από τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, διακόπτοντας αντίστοιχες αρνητικές παραδόσεις! Την ικανοποίηση του για τη νίκη και κυρίως την καλή εμφάνιση στο Καζακστάν, τόνισε στους παίκτες του σήμερα το απόγευμα ο προπονητής του ΠΑΟΚ Χούμπ Στέφενς στην ομιλία του πριν την προπόνηση στην οποία πήραν μέρος όλοι, αμέσως μετά την επιστροφή από την Αστάνα.


ΓΕΓΟΝΟΤΑ (30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ)

1903: Η Θεσσαλονίκη αποκτά επιτέλους την πρώτη της, μόνιμη, κινηματογραφική αίθουσα. Φυσικά, δεν είναι άλλος από το «Ολύμπιον».

1925: Ο δικτάτορας Θεόδωρος Πάγκαλος απαγορεύει στις γυναίκες να φορούν κοντά φουστάνια στις εξόδους τους.

1979: Ο δίσκος «The Wall» των ψυχεδελικών Pink Floyd κυκλοφορεί στη Μεγάλη Βρετανία και μέσα σε δύο εβδομάδες κατορθώνει να πουλήσει 6 εκατομμύρια αντίτυπα.

ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ

1835: Mark Twain, σημαντικός συγγραφέας, αμερικανικής καταγωγής.

1871: Winston Churchill, Βρετανός πολιτικός, που διατελούσε πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

ΘΑΝΑΤΟΙ

1900: Oscar Wilde, Ιρλανδός συγγραφέας, παγκοσμίου βεληνεκούς.

1935: Fernando Pessoa, ποιητής και συγγραφέας, πορτογαλικής καταγωγής.


ΤΑ ΕΞΑΜΗΝΑ ΤΗΣ ΝΤΡΟΠΗΣ


Με τροπολογία του Υπουργού, μάλλον, το εξάμηνο στα πανεπιστήμια δε χάνεται. Οι φοιτητές θα έχουν δικαίωμα να δώσουν τις εξετάσεις τους όλες μαζί… και μάλιστα σε κύκλους «προοδευτικών» καθηγητών διέρρευσε πως θα απολαύσουν και ιδιαίτερης ευνοϊκής μεταχείρισης. Παράλληλα, βρίσκεται σιγά-σιγά, τρόπος να μη μετακινηθούν τόσοι πολλοί διοικητικοί υπάλληλοι, μολονότι χαλάει ο κόσμος από τον Σεπτέμβριο για το θέμα.

Σε τέτοιες φάσεις νεποτισμού, αμοραλισμού, κυνισμού και δεν ξέρω κι εγώ, πόσους άλλους «–ισμούς» να αναφέρω, με πιάνει εκείνο το συναίσθημα του υπηκόου αυταρχικών καθεστώτων που οι ινστρούκτορες υποτιμούν συνεχώς τη νοημοσύνη του. Είναι οι περιπτώσεις, όπου η κουτοπόνηρη εξουσία αδιαφορεί εντελώς για τους αδύναμους και «κόπτεται» απευθείας για τους «πελάτες» που διαθέτουν την ισχύ να της δημιουργήσουν πρόβλημα. Αίρονται ενδοιασμοί, ντροπές και ήθος, απέναντι στη σκεπτόμενη κοινωνία και επιβάλλεται η μακιαβελική ηθική του πολιτικού κέρδους.

Αλλά η οργή ξεχειλίζει κυρίως, για την ποιότητα των αντιπροσώπων μας, σ΄ αυτό το φιάσκο που οι πονηροί ονόμασαν κοινοβουλευτική δημοκρατία. Αναρωτιέμαι πώς γίνεται ένας Υπουργός, αριστούχος μαθητής, με 13 χρόνια καριέρας σε αμερικάνικα πανεπιστήμια, με επιστημονικό έργο και τόσες περγαμηνές, να επιστρέφει στην «μπανανία» και να παραδίνεται τόσο εύκολα στην κακοδιοίκηση, στην ανασφάλεια και στον πολιτικό αηθισμό. Μου είναι επίσης ακατανόητο πώς θα συναινέσουν στο κουτσούρεμα του εξαμήνου, τόσοι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι που το επιστημονικό τους έργο και οι παραδόσεις τους θεωρούνται πάρεργο, έναντι του «φετιχισμού» των εξετάσεων. Αξίζει εδώ να αναφέρω ότι πέντε καθηγητές της Νομικής έκαναν διαλέξεις στους φοιτητές τους εκτός πανεπιστημίου, στο θέατρο Διάνα, για να συμπληρώσουν μαθήματα…

Νομίζω ότι είναι μια καλή ευκαιρία σε διδάσκοντες και φοιτητές να αντιδράσουν. Θεωρώ ότι είναι πολύ καίριο σημείο να αποδειχτεί ότι υπάρχουν δυνάμεις υγιούς αντίστασης στον αυταρχισμό της μειοψηφίας εξουσιών και συμφερόντων. Ας μη δεχτούν οι καθηγητές να κάνουν τις εξετάσεις. Ας μη συμμετάσχουν οι φοιτητές. Ας δοθεί μια ηχηρή απάντηση στο πελατειακό κράτος που εμπαίζει συνεχώς τους πολίτες του με ψέματα και κουτοπονηριές. Γιατί μου φαίνεται φαιδρό και εξευτελιστικό για την αξιοπρεπή πανεπιστημιακή κοινότητα να δεχθεί ότι το επιστημονικό της αντικείμενο και η ακαδημαϊκή της κουλτούρα περιορίζεται στο εξετασιοκεντρικό σύστημα της απαξίωσης.

Μακάρι να βρεθούν δυνάμεις που θα υποστηρίξουν μια δυναμική κίνηση να οριστικοποιήσει το ήδη χαμένο εξάμηνο. Αν είναι να βγει μια δυνατή φωνή κι ένα δίδαγμα για το μέλλον, χρειάζεται θυσία, οδύνη και ματαίωση. Μόνο έτσι θα περάσει στη συνείδηση όλων (φοιτητών, καθηγητών και κοινής γνώμης) ότι αυτή η γελοία φάρσα που εκτυλίσσεται εδώ και μήνες έχει επίπτωση στο ήθος και στη δημοκρατία. Διαφορετικά, αν επικρατήσει η σκοπιμότητα και o καιροσκοπισμός, όλοι θα καταλήξουν συμμέτοχοι στη χυδαιότητα και στον εκβιασμό των μετρίων.

Το εξάμηνο χάθηκε και δεν πρόκειται να αναπληρωθεί πάρα μόνο στα φοιτητικά αμφιθέατρα. Η υποκρισία και η έλλειψη αιδούς δεν κάνουν τίποτε άλλο παρά να διογκώνουν την ηθική εξαθλίωση και τον επαρχιωτισμό μας.

ΡΩΣΙΚΗ "ΑΠΟΒΑΣΗ" ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ


O αναμορφωτής των ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων, ο πανίσχυρος υπουργός Άμυνας της Ρωσίας Σεργκέϊ Σοϊγκού (αριστερά στη φωτό με τη στολή του στρατηγού, δίπλα από τον Β.Πούτιν) έρχεται την ερχόμενη Δευτέρα στην Ελλάδα για επίσκεψη και συζητήσεις εφ'όλης της ύλης με την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και πάνω απ'όλα για να υπογράψει την συφωνία-πλαίσιο που θα "κωδικοποιεί" εφ'εξής τις ελληνορωσικές αμυντικές σχέσεις. Ήδη βρίσκονται στην Ελλάδα ο υφυπουργός αμυντικής Βιομηχανίας Αλεξάντερ Φομίν και ο γενικός διευθυντής της Rosoboronexport Αλεξάντερ Ισάακιν, οι άνθρωποι-κλειδιά του ρωσικού στρατιωτικοβιομηχανικού συμπλέγματος, οι οποίοι την Δευτέρα θα έχουν συναντήσεις με τον γενικό διευθυντή αμυντικου σχεδιασμού toy YΠΕΘΑ, Πολύκαρμο Αδαμίδη και και τον Γενικό Διευθυντή της ΓΔΑΕΕ, Δημήτρη Γεωργιόπουλο.

Την Τρίτη θα υπογραφεί η συμφωνία-πλαίσιο μεταξύ Ελλάδος-Ρωσίας από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλο και τον Σεργκέϊ Σοϊγκου και υπάρχει μια πλούσια ατζέντα θεμάτων που ξεκινού από τα ... αυτονόητα (συμβάσεις υποστήριξης για τα ZUBR και τα S-300PMU1) και επεκτείνονται σε άλλους τομείς που έχουν σχέση με το καθεστώς διέλευσης και παραμονής ρωσικών αεροσκαφών και πλοίων στην Ελλάδα, παροχή υπηρεσιών υποστήριξης κλπ. Η ατζέντα περιλαμβάνει, φυσικά και νέα εξοπλιστικά προγράμματα (BMP-3ΗΕL, συστήματα SHORADS, Kornet-E) και μια σειρά άλλων πραγματικά εντυπωσιακών συστημάτων που για ευνόητους λόγους δεν θα αναφερθούν στο παρών σημείωμα, κλπ). Υπάρχει η διακρατική συμφωνία ύψους 1,2 δισ. ευρώ που έχει υπογραφεί από το 2008 για την προμήθεια των 419 TOMA BMP-3 αλλά ακόμα δεν έχει ενεργοποιηθεί και μπορεί να αποτελέσει όμως την "ομπρέλα" για τμηματικές αγορές, ενός "κοκτέϊλ" συστημάτων, σε ύψος ανάλογο με την οικονομική κατάσταση της εποχής.

Πάντως οι Ρώσοι δανειοδοτούν το 100% των αγορών με εξαιρετικά χαμηλά επιτόκια σε βάθος 20ετίας...'Ενα άλλο πολύ ενδιαφέρον σημείο στην ατζέντα των συζητήσεων είναι η ρωσική πρόθεση να επενδύσουν στην ελληνική αμυντική βιομηχανία και να απορροφήσουν τουλάχιστον μία από τις "προβληματικές" αμυντικές βιομηχανίες με προτίμηση στην ΕΛΒΟ. "Έχουμε τα κεφάλαια και την τεχνογνωσία να κάνουμε μεγάλα και σημαντικά πράγματα, έχετε την βούληση να συνεργαστούμε;" ήταν το ερώτημα που τέθηκε - για άλλη μια φορά προ μηνών σε ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Άμυνας από ρωσικής πλευράς. Και φυσικά παραμένει σε ισχύ η πρόταση για την δημιουργία μιας ολόκληρης νέας αεροπορικής βιομηχανίας σε περίπτωση που υπάρξει προμήθεια του νέου εκπαιδευτικού μαχητικού YAK-130 (είναι ακριβώς το ίδιο με το Μ-346 Master των Ιταλών στο 50% της ιταλικής τιμής) σε αριθμό πάνω από 40 αεροσκάφη.

Πριν λίγο ο Ρώσος πρόεδρος, Βλαντιμίρ Πούτιν, αποκάλυψε ότι το 2014 οι ένοπλες δυνάμεις της Ρωσίας θα διαθέτουν σε επιχειρησιακή ετοιμότητα, τρία νέα συντάγματα αντιαεροπορικών – αντιβαλλιστικών συστημάτων μακρού βεληνεκούς, τύπου S-400 Triumf (κωδικός ΝΑΤΟ: SA-21 Growler) και το σύστημα σίγουρα θα είναι υποψήφιο για την ελληνική προμήθεια δύο νέων συστοιχιών αντιαεροπορικών συστημάτων μακρού βεληνεκούς, πριν από το τέλος του 2020. Τα τρία αυτά συντάγματα θα προστεθούν στα δύο των οποίων η επιχειρησιακή ετοιμότητα και αξιοποίηση θα έχει ολοκληρωθεί εντός του 2013, με την προσθήκη ενός ακόμα (του έκτου) στην περιφέρεια της Μόσχας. Μέχρι σήμερα, η Ρωσία διαθέτει πέντε συντάγματα των συστημάτων του τύπου.

Τα δύο από αυτά έχουν αναπτυχθεί στην περιφέρεια της πρωτεύουσας Μόσχας (τρία μέχρι το τέλος του έτους όπως προαναφέρθηκε). Τα υπόλοιπα, πλησίον του λιμένα Ναχόντκα στη ρωσική Άπω Ανατολή, στον ρωσικό θύλακα του Καλίνινγκραντ στη Βαλτική και ένα ακόμα στη νότια στρατιωτική περιφέρεια. Υπενθυμίζεται, ότι το σύστημα έχει τη δυνατότητα εμπλοκής εναέριων στόχων αεροσκαφών και πυραύλων σε απόσταση 400 χιλιομέτρων και σε ύψος από 50 μέτρα μέχρι μεταξύ 40-50 χιλιόμετρα. Σε οποιαδήποτε περίπτωση η επίσκεψη του Σ.Σοϊγκού είναι προάγγελος της επίσκεψης του Ρώσου προέδρου Β.Πούτιν μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο.

ΛΟΓΩ ΑΡΝΗΣΗΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ-ΑΡΜΕΝΙΩΝ


Τελεσίγραφο έστειλαν στην κυβέρνηση περί τους 40 βουλευτές της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ, ότι δεν πρόκειται να ψηφίσουν το "αντιρατσιστικό" νομοσχέδιο (βασικά ο κανονικός τίτλος του έπρεπε να είναι το "ρατσιστικό σε βάρος των Ελλήνων νομοσχέδιο") αν δεν νομοθετηθεί η ποινική δίωξη και για όσους αρνηθούν τις τρεις γενοκτονίες των Ελλήνων τις οποίες έχει ψηφίσει η Βουλή: Την Γενοκτονία των Αρμενίων, την Γενοκτονία των Ποντίων Ελλήνων και την Γενοκτονία των Ελλήνων της Μικράς Ασίας.

Αντιπροσωπεία των βουλευτών της ΝΔ επισκέφθηκαν τον υπουργό Δικαιοσύνης Χ.Αθανασίου και του επέδωσαν το "τελεσίγραφο": Να περιληφθούν στις προβλεπόμενες ποινικά διωκώμενες αρνήσεις Γενοκτονιών και αυτές που έχει αναγνωρίσει η ελληνική Βουλή! Με την "συμπαράσταση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του κόμματος Μάκη Βορίδη και όπλο τη νομική τεκμηρίωση του γενικού γραμματέα της κυβέρνησης Παναγιώτη Μπαλτάκου, απαίτησαν το αυτονόητο, δηλαδή.

Ακούγεται τρελό, αλλά έτσι είναι: το "αντιρατσιστικό νομοσχέδιο" τιμωρεί τους αρνητές μόνο... ξένων Γενοκτονιών και όχι των ελληνικών ή των Αρμενίων που έχει αναγνωρίσει όλος ο πλανήτης! Υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο συντάχθηκε εκτός Ελλάδος; Ο υπουργός δεν αρνήθηκε, αλλά αρνήθηκε το ... ΠΑΣΟΚ και ο Ε.Βενιζέλος! Ο οποίος δεν δέχεται σε καμία περίπτωση να περιληφθούν στις ποινικές διωκώμενες αρνήσεις Γενοκτονιών οι Γενοκτονίες των Ελλήνων! Αν επιμείνει, τουλάχιστον θα έχει κάνει κι ένα καλό: Δεν θα ψηφιστεί το κατ' επίφασιν "αντιρατσιστικό"...

Γιατί αντιδρούν τόσο κάθετα και απόλυτα οι βουλευτές; Προκειμένου και για "να μην τους πάρουν με τις πέτρες και οι ψηφοφόροι τους" και γιατί εν πάση περιπτώσει πολλοί μέσα στη ΝΔ ήδη ατενίζουν την "επόμενη ημέρα" και θέλουν να έχουν "καθαρά χέρια" - όσο είναι δυνατόν - στην μετά μνημονίου εποχή...




ΠΛΗΣΙΑΖΕΙ ΚΑΙ ΤΟ USS EISENHOWER


Εναέρια αντιπαράθεση Κίνας με Ιαπωνία ΗΠΑ εντός της κινεζικής ζώνης Αεράμυνας (ADIZ) είχαμε σήμερα στην ανατολική θάλασσα της Κίνας για πρώτη φορά από τότε η Κίνα ανακήρυξε τη ζώνη απαιτώντας τα αεροσκάφη που εισέρχονται σε να υποβάλλουν σχέδια πτήσης. .   Κινεζικά μαχητικά αεροσκάφη πήραν το πρώτο scramble, από την ανακήρυξη της ADIZ  το περασμένο Σαββατοκύριακο, για την αναχαίτιση αμερικανικών και ιαπωνικών αεροσκαφών, που είχαν «εισβάλλει» όπως είπαν οι Κινέζοι σε αυτή.

Όπως αναφέρουν τα διεθνή πρακτορεία ο σχηματισμός των αμερικανικών και ιαπωνικών αεροσκαφών αποτελούνταν από ένα  εντυπωσιακό αριθμό με  2 αμερικανικά αεροσκάφη πιθανότατα EP-3E ARIES II και 10 ιαπωνικά F-15J για συνοδεία! Τα αεροσκάφη σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες ου έχουν δει το φως της δημοσιότητας ακολούθησαν τον μικτό αμερικανο-ιαπωνικό σχηματισμό.

Όπως ανακοινώθηκε  από το Xinhua  «Η Κίνα έδωσε εντολή για επείγουσα κινητοποίηση των μαχητικών της Su30ΜΚΚ και J-10 σε μια περιοχή στην ανατολική θάλασσα της Κίνας ύστερα από την εισβολή που πραγματοποίησαν στην ζώνη Αεράμυνας ξένα αεροσκάφη» Δεν έχει γίνει γνωστός ο αριθμός των κινεζικών αεροσκαφών που αναχαίτισαν τα αμερικανικά και ιαπωνικά αεροσκάφη ούτε και πως αντέδρασαν εάν αντέδρασαν τα ιαπωνικά μαχητικά συνοδείας.

Το επεισόδιο πάντως είναι το πρώτο με συνάντηση αεροσκαφών της Κίνας και των ΗΠΑ και της Ιαπωνία εντός της ζώνης ADIZ από τότε που την ανακήρυξαν οι Κινέζοι. Η Κίνα είχε προειδοποιήσει πως θα αντιδράσει λαμβάνοντας «μέτρα άμυνας» σε περίπτωση που ξένα αεροσκάφη επιχειρήσουν να εισέλθουν στην ADIZ χωρίς να έχουν υποβάλει από πριν σχέδιο πτήσης.

Η πρώτη αντίδραση είχε προέλθει από τις ΗΠΑ με την αποστολή δύο αεροσκαφών B-52 ενώ μόλις εχθές ιαπωνικά και νοτιοκορεατικά αεροσκάφη είχαν εισέλθει πάλι στην ADIZ χωρίς να υποβάλλουν σχέδια πτήσης όπως απαιτούσαν οι Κινέζοι. Την ίδια ημέρα η Κίνα έστειλε για πρώτη φορά έστειλε στρατιωτικά αεροσκάφη ένα έγκαιρης προειδοποίησης KJ-2000 και αρκετά –χωρίς να διευκρινίσει τον αριθμό-  Su-30 και J-11 για την επιτήρηση της ζώνης.

Σήμερα η κατάσταση κλιμακώθηκε ένα επίπεδο παραπάνω με την αντιπαράθεση των κινεζικών και ιαπωνικών μαχητικών, τα οποία προστάτευαν  τα δύο αμερικανικά αναγνωριστικά. Όπως ανέφερε και ο εκπρόσωπος του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού, Σεν Τζιανκέ σε δήλωσή του που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του υπουργείου Άμυνας: «Η Κίνα θα παραμείνει σε επιφυλακή και θα λάβει μέτρα για να αποστρέψει ποικίλες απειλές στον εναέριο χώρο της. Οι περιπολίες είναι ένα αμυντικό μέτρο και σύμφωνες με τη διεθνή κοινή πρακτική».