16 Σεπτεμβρίου, 2013

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΣΕΒ.ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΥΘΗΡΩΝ κ. ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ κ. ΚΩΝ/ΝΟΝ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΡΙΖΑΡΕΙΟ ΕΚΚ/ΣΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ


Ἀριθ. Πρωτ. : 575
 Ἐν Κυθήροις τῇ 20ῇ Αὐγούστου 2013

Ἐξοχώτατον Κύριον Κωνσταντῖνον Ἀρβανιτόπουλον
Ὑπουργόν Παιδείας καί Θρησκευμάτων
Ἀνδρέα Παπανδρέου 37 -  151 80  ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΝ

πουργέ μου,

Σς χει κοινοποιηθ τό π' ριθ. πρωτ. 402/979/29-7-2013 το Πολυμελος Συμβουλίου τς Ριζαρείου κκλησιαστικς Σχολς, τό ποον ποτελε πάντησιν ες τήν π' ριθ. 474/19-06-2013 πιστολή μου. Νομίζω τι, κατόπιν τούτου, διά τήν σφαιρικήν θεώρησιν το πράγματος, πιβάλλεται νά σς νακοινώσω τό κείμενο τς ν θέματι πιστολς μου, τήν ποία καί πισυνάπτω.

πειτα πό τήν νέργειά μου ατή πιτρέψατέ μου νά κάμω ρισμένας πισημάνσεις πί το παντητικο κειμένου το Πολυμελος Συμβουλίου τς Ρ.Ε.Σ. διά νά ξαγάγετε εκολώτερον τά συμπεράσματά σας.

1.Ες τήν προμετωπίδα το ν λόγ γγράφου ναγράφεται «Ριζάρειος κκλησιαστική Σχολή. Διοίκηση» (καί Διεύθυνσις). Ες τήν ρχή το κειμένου ατο γίνεται λόγος διά τήν κριτική μου «σέ πόφαση το Πολυμελος Συμβουλίου το Ριζαρείου δρύματος».
Ες τήν συνέχεια ναφέρεται ες τήν «δυνατότητα φοίτησης στό κκλησιαστικό Λύκειο το δρύματος καί νεανίδων πό τό σχολικό τος 2013-2014».Καί κολούθως χαρακτηρίζονται «ο πόψεις (μου) γιά τή λειτουργία το Λυκείου ς σχολείου κπαίδευσης ποκλειστικά μελλοντικν ερέων, ν καί νοιχτές σέ κριτική, σεβαστές». δ, ξοχώτατε, πως βλέπετε πιχειρεται μία σκεμμένη σταδιακή λλοίωσις τς ταυτότητος καί τς ποστολς τς περιωνύμου Ριζαρείου κκλησιαστικς Σχολς μέ τήν λαμπράν 170ετ στορία καί παράδοσίν της.

Ἡ Ριζάρειος κκλησιαστική Σχολή μεταποιεται πλέον ες «Ριζάρειον δρυμα» καί«κκλησιαστικό Λύκειο το δρύματος». Δέν εναι τυχαο ατό, λλά μία νορχηστρωμένη προσπάθεια ποβολς το ερατικο χαρακτρος τς φιλτάτης Σχολς μας. Δύνασθε νά νημερωθτε πό τούς εδήμονας συνεργάτας το πουργείου σας περί το τι Πρόεδρος το Πολυμελος Συμβουλίου τς Ρ.Ε.Σ. κ.Χρστος Μασσαλς, παρουσί καί τν κπροσώπων τς κκλησίας μας, διεκήρυξε (ποί δικαί;) νώπιον τς εδικς πιτροπς τι κλεισε πλέον κύκλος τς 170ετος στορίας καί προσφορς τς γεραρς Ριζαρείου Σχολς. πό τοδε καί ες τό ξς θά λειτουργ πλέον ς κκλησιαστικό καί χι ς ερατικό Σχολεο (!!!).

2.  κ.Πρόεδρος καί τά μέλη το Πολυμελος Συμβουλίου τς Ρ.Ε.Σ. ποφεύγουν μέ να «φιλοσοφικό» - «σοφιστικό» τρόπο νά παντήσουν πί τς οσίας, ες τό ναγώνιο καί δυσώπητο ρώτημα χι μόνον μο, λλά καί δεκάδων λλων παλαιν Ριζαρειτν (ρχιερέων, ερέων, Καθηγητν Πανεπιστημίου καί λλων πιστημόνων): διατί καταφώρως καί ναλγήτως παραβιάζεται βούλησις καί Σεπτή Διαθήκη το ειμνήστου δρυτο τς Σχολς (καί χι πλς «Εεργέτη», πως χαρακτηρίζεται ες τό κείμενο το Πολυμελος) Γεωργίου Ριζάρη;

Βεβαίως, ταν χωμε δωρεά κινήτου κινήτων δι' να συγκεκριμένο φιλανθρωπικό κοινωνικό σκοπό, ποος ξέλιπε, εναι δυνατόν καί πιτρεπτόν νά λλάξη μέ δικαστικήν πόφασιν ρχικός σκοπός. δ, μως, εναι ντελς διαφορετικά τά πράγματα. δ πρόκειται δία βούλησιν εράν καί ποκλειστικό γιο σκοπό καί στόχο: «Παρακαλ ες τήν Σχολήν ταύτην νά διδάσκωνται σοι σκοπεύουσι νά νδυθσιν τό τς ερωσύνης νδυμα». Δέν πρόκειται διά τήν κμετάλλευσιν κινήτων διά φιλανθρωπικούς καί κοινωνικούς σκοπούς, λλά διά τήν ψίστην καί κορυφαίαν ποστολήν τς Σχολς.

Καί άν παρήκμασε καί πεδυναμώθη πίζηλος προσφορά τς Σχολς μας φείλεται, κατά κοινήν μολογίαν, ες τό γεγονός τι εναι μόνη κκλησιαστική Σχολή ποία χι μόνον δέν λειτουργε πό τήν εθύνην τς κκλησίας, λλ' οτε χει, πως θά πρεπε, γαστή συνεργασία μέ ατή, μέ ποκλειστική εθύνη το Πολυμελος Συμβουλίου, τό ποο «κόβει τίς γέφυρες», κατά τό κοινς λεγόμενο.

3.  κ.Πρόεδρος καί τό Πολυμελές Συμβούλιον τς Ρ.Ε.Σ. πιχειρον νά μο ποδώσουν «διγλωσσίαν» καί νά πείσουν τι φάσκω καί ντιφάσκω ες τήν προμνημονευθεσαν πιστολήν μου πρός ατό. ν δηλ. ψέγω τό Πολυμελές Συμβούλιο τς Ρ.Ε.Σ. διά τό νοσιούργημα τς κατ' οσίαν καταργήσεως τς Ριζαρείου Διαθήκης πό τήν μία μεριά, τό μέμφομαι πό τήν λλη διά τήν «τήρηση τν ρων τς διαθήκης, σον φορ στήν κλογή τν μελν του».

χι, κ.πουργέ, δέν συμβαίνει ατό. γραψα περί κλειστο κυκλώματος ες τόν τρόπον ντικαταστάσεως τν μελν. Δέν ντετάχθην ες τούς ρους τς διαθήκης νά πιλέγωνται ς μέλη το Πολυμελος Συμβουλίου πό τά ωάννινα καί  τήν πειρο, τήν Μυτιλήνη καί τήν Κρήτη, τήν Θεσσαλία καί τήν Πελοπόννησο, ποια λλη περιοχή ρίζει Διαθήκη. Τό δυσάρεστο εναι νά μεταδίδεται σκυτάλη πό τόν πατέρα ες τόν υό καί πειτα ες τόν γγονό κ.ο.κ.

πό τά ωάννινα, φερ' επεν, θά το δυνατόν, άν ντως πρχε ναζήτησις τν καλλιτέρων καί καταλληλοτέρων προσώπων, νά κληθον διά τήν στελέχωσιν το Πολυμελος Συμβουλίου ο τρες διακεκριμένοι Καθηγηταί τν Πανεπιστημίων - παλαιοί Ριζαρεται:

Ο κ.  ωάννης Κογκούλης, τ. Κοσμήτωρ τς Θεολογικς Σχολς Θεσσαλονίκης, κ. Μιχαήλ Τρίτος, Κοσμήτωρ τς Θεολογικς Σχολς Θεσσαλονίκης καί κ.Δημήτριος Ράϊος, Καθηγητής τς Φιλοσοφικς Σχολς ωαννίνων. Κατά παρόμοιο τρόπο καί πό τά λλα διαμερίσματα τς πατρίδος μας θά το δυνατόν νά πιλεγον καταξιωμένοι πιστήμονες, κατά προτίμησιν παλαιοί Ριζαρεται, καί τότε θά καμαρώναμε λοι τήν Σχολήν μας καί τήν σπουδαία προσφορά της. ς μή συγχέωμε τά πράγματα.

4.  κ Πρόεδρος καί τά μέλη το Πολυμελος Συμβουλίου πικαλονται δύο λόγους, πί τν ποίων βασίζεται κριτική των ες τήν προμνησθεσαν πιστολήν μου, ο ποοι δέν εσταθον. Σήμερα, λόγ τς φισταμένης κρίσεως, εναί πως δυσχερής πορρόφησις τν ποφοίτων το κκλησιαστικο Λυκείου, λλά καί τό σήμερα καί τό αριο εναι ες τά χέρια το Παναγάθου ΘεοΑτό δέν μς μποδίζει νά προετοιμάσωμε ργάτες το Εαγγελίου. Πρός τό παρόν χειροτονομε να ποψήφιο τόν χρόνο. χει Παντοδύναμος Θεός διά τά περαιτέρω.

5. κ. Πρόεδρος καί τά μέλη το Πολυμελος Συμβουλίου πικαλονται γκύκλιον το πουργείου Παιδείας καί Θρησκευμάτων, κδοθεσαν πρό 4ετίας, ποία πευθύνονταν ες τά κκλησιαστικά Σχολεα καί φοροσε ες τήν λειτουργίαν τν κκλησιαστικν Ι.Ε.Κ. Καί κε τελικς περιωρίσθη φαρμογή της, μετά τήν ντονη ντίδρασι τς ερς Συνόδου.Καί μόνον ες τά τμήματα κμαθήσεως τς γιογραφίας, συντηρήσεως τν κκλησιαστικν κειμηλίων καί οδέποτε ες τό ερατικόν τμμα, τό ποο παρέμεινε μιγές. Τώρα πιχειρεται μικτοποίησις το κκλησιαστικο Λυκείου, δηλ.το καθαρς ερατικο Σχολείου.

6. Δέν νταπαντ ες τό παντητικόν κείμενον το Πολυμελος Συμβουλίου τς Ρ.Ε.Σ., διότι ασθάνομαι τι πευθύνομαι ες «τα μή κουόντων». Δυστυχς ο νθρωποι ατοί δέν χουν συναίσθησιν τν βαρειν εθυνν των καί νομίζουν τι χουν τό δικαίωμα νά νατρέπουν ερές Διαθκες, πως το ειμνήστου Γ. Ριζάρη, ο ποες χουν μέγιστο εδικό καί θικο-πνευματικό βάρος.

πουργέ μου,

 Ἔπειτα πό λα σα διαλαμβάνονται ες τήν νακοινουμένην καί ες μς πιστολήν μου καί τήν διευκρινιστικήν παροσαν χετε τήν εχέρειαν ς ρμόδιος πουργός νά παρέμβητε καταλυτικς.

Παρακαλ πολύ νά προκαλέσετε τήν παρέμβασιν το ρμοδίου κ.Εσαγγελέως διά τόν λεγχον τς σημαντικς ατς ποθέσεως καί τήν πόδοσιν - τόν καταλογισμόν εθυνν, που ναλογον. κόμη καί ες τόν πογράφοντα, άν θεωρηθ τι περέβην τά σκαμμένα. π' οδενί λόγ δέν πρέπει νά φεθ λαμπρά καί γεραρά Ριζάρειος κκλησιαστική Σχολή ες τά χέρια καταλλήλων καί δυνάμων νά τήν νορθώσουν προσώπων.
πό τήν μορφήν τήν σημερινήν, ες τό σημερινό της κατάντημα, εναι μυριάκις προτιμώτερο νά κλείση. Καί πειτα, φο ναπλασθ καί νασυγκροτηθ, σύμφωνα μέ τό γράμμα καί τό πνεμα τς Ριζαρείου Διαθήκης, τήν μετέραν συγγνώμην διά τήν κδαπάνησιν πολυτίμου χρόνου σας, διατελ

Μέ ξαίρετη τιμή καί γάπη
Μητροπολίτης
Κυθήρων Σεραφείμ
νακοινοται τ ερ Συνόδ τς κκλησίας τς λλάδος.
-----------------------------
«ΈΣΠΑΣΕ» ΤΟ ΑΒΑΤΟ ΤΗΣ ΡΙΖΑΡΕΙΟΥ:ΔΟΓΜΑ (16/9/2013)

Μέχρι τώρα η Ριζάρειος εκκλησιαστική σχολή ήταν κυριολεκτικά ένα άβατο για τις γυναίκες. Το σχολείο που προοριζόταν για την εκπαίδευση κατά βάση μελλοντικών κληρικών δεν είχε ποτέ μαθήτριες. Η λογική ήταν απλή: «Αφού δεν μπορούν να γίνουν ιερείς, οι γυναίκες δεν έχουν λόγο να φοιτήσουν σε εκκλησιαστικό σχολείο». Τα χρόνια πέρασαν και εφέτος, η Ριζάρειος υποδέχθηκε τις πρώτες μαθήτριες. Φυσικά δεν πρόκειται κάποια από αυτές να γίνει κληρικός. Τις πρώτες μαθήτριες στο άβατο της Ριζαρείου γνώρισε και παρουσίασε, η εφημερίδα «Δημοκρατία» στο ρεπορτάζ του Αντώνη Μακατούνη που ακολουθεί:

Αποτέλεσε μόνιμο θέμα συζήτησης στους εκκλησιαστικούς κύκλους όλο το καλοκαίρι. Ο λόγος για την εισαγωγή μαθητριών για πρώτη φορά, έπειτα από 170 χρόνια λειτουργίας, στο Γενικό Εκκλησιαστικό Λύκειο της Ριζαρείου Σχολής, με μία απόφαση του υπουργείου Παιδείας κομβικής σημασίας για το μέλλον του ιστορικού ιδρύματος. 

Πρώτη η «δημοκρατία» στις 8 Ιουνίου αποκάλυψε στο ευρύ κοινό τη μεγάλη αλλαγή (η είδηση αναπαράχθηκε έπειτα σε πολλά μέσα ενημέρωσης), προκαλώντας δημόσιες παρεμβάσεις από ορισμένους αρχιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδος, οι οποίοι διατύπωσαν την αντίθεσή τους στη φοίτηση των γυναικών. Ανάμεσά τους ο σεβασμιότατος μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Νικόλαος, που έχει ιδιαίτερη ευαισθησία για τη Ριζάρειο, αφού είναι απόφοιτός της, ενώ έχει συγγράψει και βιβλίο για την ιστορία της σχολής.  

Το θέμα έφτασε ως τον πρωθυπουργό, έπειτα από σχετική επερώτηση που του απηύθυνε ο ανεξάρτητος βουλευτής και γενικός γραμματέας του Χριστιανοδημοκρατικού Κινήματος Νίκος Νικολόπουλος.Τελικά, η εισαγωγή μαθητριών είναι γεγονός, καθώς πολλές οικογένειες ανταποκρίθηκαν στο άνοιγμα και έσπευσαν να γράψουν τα παιδιά τους. Να ξεκαθαρίσουμε πάντως ότι οι μαθήτριες προορίζονται μόνο για τις σπουδές, αφού δεν παρέχεται η δυνατότητα διαμονής τους στο οικοτροφείο του ιδρύματος.

Σήμερα η «δημοκρατία» παρουσιάζει τις πρώτες φωτογραφίες των νέων σπουδαστριών. Στις αντιδράσεις των εκπροσώπων της ελλαδικής Εκκλησίας αναφέρθηκε στη «δημοκρατία» ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ιδρύματος και τέως πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Χρήστος Μασσαλάς, τονίζοντας παράλληλα τη μέριμνα (μέσω σχετικής εισήγησης) της διοίκησης για συμπληρωματική εκπαίδευση των μελλοντικών κληρικών: «Τις ανησυχίες ορισμένων ιεραρχών τις κατανοούμε και ελπίζουμε ότι στο μέλλον θα είναι συμπαραστάτες μας. 

Ο τελικός στόχος είναι κοινός. Για να γίνω πιο σαφής, εδώ και χρόνια το επίπεδο του λυκείου ήταν απαράδεκτο. Οι μαθητές δεν έδειχναν κανένα ενδιαφέρον για την εκπαίδευση και η συμπεριφορά τους ήταν προβληματική. Οι νέοι που θα ακολουθήσουν τον Κλήρο πρέπει να έχουν καλή λυκειακή εκπαίδευση γιατί πάνω σ’ αυτή θα οικοδομήσουν το γνωσιακό τους οικοδόμημα. Επιπλέον πρέπει να ζήσουν όπως όλα τα παιδιά της ηλικίας τους για να γνωρίσουν τον άνθρωπο που θα κληθούν να βοηθήσουν, ώστε να αντιμετωπίσει τις δοκιμασίες της ζωής. 

Το λύκειο που οραματιζόμαστε θα έχει στόχο την υψηλής στάθμης εκπαίδευση σ’ ένα περιβάλλον που ενσωματώνει την παράδοση της ΡΕΣ και τις νουθεσίες των αδελφών Ριζάρη. Άλλωστε, η διοίκηση του ιδρύματος έχει εισηγηθεί στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων τη λειτουργία μεταλυκειακής δομής για αποκλειστική συμπληρωματική εκπαίδευση των μελλοντικών κληρικών και την επανεκπαίδευση των ήδη υπηρετούντων. Η συνεργασία μας με την κεφαλή της Εκκλησίας θα είναι συνεχής για τον εμπλουτισμό της Εκκλησίας με υψηλού επιπέδου κληρικούς που έχει ανάγκη η δοκιμαζόμενη κοινωνία μας». 

Για να επιτευχθεί, όμως, η πολυπόθητη αναβάθμιση του λυκείου τέθηκαν ορισμένα κριτήρια, με κυριότερο την επιλογή υποψηφίων με βαθμό απολυτηρίου γυμνασίου τουλάχιστον 15,5. Αξιοσημείωτο είναι ότι εισήχθησαν πολλοί αριστούχοι και αριστούχες. «Η προτίμηση αριστούχων μαθητών και μαθητριών για λυκειακή εκπαίδευση στη Ριζάρειο ήταν έκπληξη. Η επιλογή τους έχει ήδη γίνει και η γενική εντύπωση που απεκόμισαν τα μέλη της επιτροπής επιλογής είναι εξαιρετική, τόσο ως προς τις μαθησιακές τους ικανότητες όσο και ως προς την ωριμότητα και το ήθος που εκπέμπουν.

Οι νέες και οι νέοι έκαναν σύμφωνα με τις προσδοκίες μας την επιλογή τους, τώρα εναπόκειται στο διδακτικό προσωπικό και στη διοίκηση του ιδρύματος να ανταποκριθούν στις δικές τους προσδοκίες» συμπληρώνει ο κ. Μασσαλάς.