08 Σεπτεμβρίου, 2013

Ο ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ''ΠΕΡΙ ΕΜΠΑΘΕΙΑΣ'' ΤΗΣ κ. ΡΕΠΟΥΣΗ

 

Μέσω του zougla.gr, απαντά ο εκπρόσωπος του Αρχιεπισκόπου Χάρης Κονιδάρης στη Βουλευτή της ΔΗΜΑΡ Μαρία Ρεπούση και στον χαρακτηρισμό «εμπαθής» που του πρόσαψε, πάντα με αφορμή την τοποθέτησή της για τον τρόπο διδασκαλίας των θρησκευτικών στα σχολεία.

Ο κος Κονιδάρης, σε τηλεφωνική επικοινωνία του zougla.gr μαζί του, δήλωσε τα εξής:«Προσωπικά το θέμα δεν με αφορά και οπωσδήποτε δεν τίθεται ζήτημα εμπάθειας. Τις απόψεις της κας Ρεπούση απλά σχολίασα, εκτός αν η ίδια θεωρεί ότι αυτές είναι υπεράνω κριτικής ή αποτελούν κάτι σαν ιερή αγελάδα.

Ειλικρινά δεν γνωρίζω από πού πηγάζει το σύνδρομο επιθετικότητας της κας Ρεπούση απέναντι στην Ορθόδοξη Εκκλησία, που τόσα έχει προσφέρει διαχρονικά στον τόπο, ούτε η πολιτική διακρίσεων σε βάρος της Ορθόδοξης Εκκλησίας και των Ορθοδόξων. Θα της συνιστούσα όμως να διαχειριστεί τα συγκεκριμένα ζητήματα με κάποιον τρόπο».

Ο κος Κονιδάρης, απαντώντας στο ερώτημα του δημοσιογράφου, εάν το θέμα θεωρεί ότι είναι προσωπικό ή του πολιτικού φορέα που η κα Ρεπούση εκπροσωπεί, απάντησε: «Νομίζω ότι αυτό είναι ένα ζήτημα, το οποίο θα αποσαφηνίσει, εάν το επιθυμεί, ο πολιτικός φορέας που εκπροσωπεί. Δεν μπορώ εγώ να πάρω θέση».
 


ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ - ΤΟ ΓΕΝΕΣΙΟΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ (8 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ)

 


ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Κατά Ιωάννην Γ΄ 13-17

Είπεν ο Κύριος. Ουδείς αναβέβηκεν εις τον ουρανόν, ει μη ο εκ του ουρανού καταβάς, ο Υιός του ανθρώπου, ο ών εν τω ουρανώ. Και καθώς Μωσής ύψωσε τον όφιν εν τη ερήμω, ούτως υψωθήναι δει τον Υιόν του ανθρώπου, ίνα πας ο πιστεύων εις αυτόν μη απόληται, αλλ’ έχη ζωήν αιώνιον. Ούτω γαρ ηγάπησεν ο Θεός τον κόσμον, ώστε τον Υιόν αυτού τον μονογενή έδωκεν, ίνα πας ο πιστεύων εις αυτόν μη απόληται, αλλ’ έχη ζωήν αιώνιον. Ου γαρ απέστειλεν ο Θεός τον Υιόν αυτού εις τον κόσμον ίνα κρίνη τον κόσμον, αλλ’ ίνα σωθή ο κόσμος δι’ αυτού.

Μετάφραση Περικοπής

Είπε ο Κύριος: «Κανείς δεν ανέβηκε εις τον ουρανό, παρά μόνο εκείνος που κατέβηκε από τον ουρανό, ο Υιός του ανθρώπου, ο οποίος είναι εις τον ουρανό. Όπως ο Μωυσής ύψωσε το φίδι στην έρημο, έτσι πρέπει να υψωθεί ο Υιός του ανθρώπου, ώστε καθένας που πιστεύει εις αυτόν να μη χαθεί, αλλά να έχει αιώνια ζωή.

Διότι τόσον πολύ αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε έστειλε τον Υιό Του τον μονογενή, για να μη χαθεί όποιος πιστεύει σ’ Αυτόν, αλλά να έχει ζωή αιώνια. Δεν έστειλε ο Θεός τον Υιό του στον κόσμο, δια να καταδικάσει τον κόσμο, αλλά για να σωθεί ο κόσμος χάρη σ’ Αυτόν».
ΤΟ ΓΕΝΕΣΙΟΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ


 
Σήμερα, η Εκκλησία εορτάζει μία μεγάλη Θεομητορική εορτή. Σήμερα εορτάζουμε το γενέθλιο της Παναγίας μας. Και όταν η Εκκλησία μας έχει εορτή της Παναγιάς, της Κυρίας Θεοτόκου, γίνεται μεγάλη πανήγυρη. Το γενέθλιο της Παναγίας μας είναι σημαντική εορτή, γι αυτό και είναι η πρώτη Θεομητορική εορτή του εκκλησιαστικού έτους. Θα ήθελα, να σας πω, με δυο μόνο λόγια, για ποιό λόγο είναι σπουδαία και σημαντική η εορτή αυτή: Μετά την πτώση των Πρωτοπλάστων σκοτάδι, σκέπαζε τον κόσμο. Ήταν το σκοτάδι της αμαρτίας.

Για να διαλυθεί το σκοτάδι αυτό έπρεπε να λάμψει ο Ήλιος. Έπρεπε να γεννηθεί ο Χριστός. Αυτός είναι ο «Ήλιος της δικαιοσύνης», όπως το λέμε στο Απολυτίκιο των Χριστουγέννων. Αλλά για να γεννηθεί ο Χριστός έπρεπε να γεννηθεί η Γυναίκα Εκείνη, η κατάλληλη Εκείνη Γυναίκα, η Οποία θα γινόταν η Μητέρα του Μεσσία. Όλη η Παλαιά Διαθήκη εργάζεται γι αυτόν ακριβώς τον σκοπό: Στο να γεννηθεί η Μητέρα του Μεσσία. Η Παλαιά Διαθήκη, είναι ένα περιβόλι, που καλλιεργούσε ο Θεός. Όταν το περιβόλι αυτό έβγαλε το πιο καλό λουλούδι, καλύτερο δεν γινόταν, δηλαδή την Παναγία, τότε το έκοψε ο Θεός το λουλούδι αυτό και το πρόσφερε στην ανθρωπότητα για να φέρει τον Μεσσία. 

Αυτή είναι η σημερινή εορτή, κατά την οποία εορτάζουμε το γενέθλιο της Παναγίας μας. Αφού γεννήθηκε η Παναγία, είναι δείγμα αυτό ότι θα γεννηθεί και ο Χριστός. Αφού φάνηκε η αυγή, είναι δείγμα αυτό ότι θα λάμψει ο Ήλιος και θα έλθει η ημέρα. Έφεξε σήμερα με την γέννηση της Παναγίας και γλυκοχαράζει. Ωραία τα λέγει το Απολυτίκιο της σημερινής εορτής. Λέγει: «Η γέννησίς σου, Θεοτόκε, χαράν εμήνυσε πάση τη οικουμένη»! Όταν γεννιέται ένα παιδί, αγοράκι ή κοριτσάκι, είμαστε βέβαια χαρούμενοι, γιατί γεννήθηκε άνθρωπος στον κόσμο. Αλλά η χαρά αυτή είναι μεμιγμένη με αγωνία. Αγωνία, γιατί τί θα γίνει αυτό το νέο παιδί που γεννήθηκε; Θα γίνει καλός ή θα γίνει κακός άνθρωπος; 

Θα φέρει καλό ή θα φέρει κακό στην ανθρωπότητα;  Αλλά για την σημερινή εορτή, την γέννηση της Θεοτόκου Μαρίας, είμεθα απόλυτα βέβαιοι ότι το Θυγάτριο αυτό του ουρανού που γεννήθηκε θα φέρει σωτηρία για όλο τον κόσμο. Γι αυτό και λέμε «η γέννησίς σου, Θεοτόκε, χαράν εμήνυσε πάση τη οικουμένη». Γιατί χαρά; Το λέει παρακάτω το Απολυτίκιο: «Εκ σου γαρ ανέτειλε ο Ήλιος της δικαιοσύνης, Χριστός ο Θεός ημών». Γι αυτό λοιπόν είναι λαμπρή η σημερινή εορτή.Είναι λαμπρή, γιατί προμηνύει τον ερχομό του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, του Σωτήρα μας.

Όπως ξέρουμε, ο Ιησούς Χριστός με την διδασκαλία Του, με τον σταυρικό Του θάνατο, με την ανάστασή Του και την εις ουρανούς ανάληψή Του, έσβησε την αμαρτία των πρωτοπλάστων με όλα τα αποτελέσματά της και έφερε στην ανθρωπότητα την σωτηρία, την αιώνια ζωή. Αυτό σημαίνει αυτό που λέγει παρακάτω το Απολυτίκιο της εορτής: «Και λύσας την κατάραν έδωκε την ευλογίαν και καταργήσας τον θάνατον, εδωρήσατο ημίν ζωήν την αιώνιον»! Όταν γεννιέται ένα παιδί, πηγαίνουμε κοντά του, στην κούνια του, για να το δούμε και να το χαρούμε. Θέλουμε να κοιτάξουμε το πρόσωπό του, τα ματάκια του και να δούμε τα χεράκια του. 

Γεννιέται σήμερα η Παναγία, η μοναδική στον κόσμο. Πριν από Αυτήν και μετά από Αυτήν δεν γεννήθηκε άλλη σαν Αυτήν! Ελάτε λοιπόν σήμερα εδώ στην Εκκλησία και κοιτάξτε την αγία Της εικόνα, την παναγία Της μορφή. Θα εκπλαγείτε και θα ευφρανθείτε από την ομορφιά Της! Αυτό έπαθε και ο αρχάγγελος Γαβριήλ, όταν την είδε. Γι αυτό και ψέλνουμε: «Την ωραιότητα της παρθενίας Σου και το υπέρλαμπρον το της αγνείας Σου ο Γαβριήλ καταπλαγείς, εβόα Σοι, Θεοτόκε· ποίον Σοι εγκώμιον προσαγάγω επάξιον;...». Ελάτε λοιπόν να δούμε την θελκτική μορφή της Παναγίας μας, που σήμερα εορτάζουμε το Γενέθλιό Της. 

Κοιτάξτε την κεφαλή Της. Ένα βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης, το Άσμα των Ασμάτων μιλάει προφητικά για την ομορφιά μιας Νύμφης. Ω Θεέ μου! Ποιά είναι αυτή η Νύμφη του Άσματος των Ασμάτων; Είναι Αυτή για την οποία λέγουμε «Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε»!
Είναι η Παναγία μας! Για την κεφαλή λοιπόν της Νύμφης αυτής λέγει το Άσμα των Ασμάτων: «Η κεφαλή σου επί σε ως Κάρμηλος» (Ασμ. 7,6)! Όπως το πολύ ψηλό βουνό Κάρμηλος πάει προς τα πάνω θέλοντας να εγγίσει τον ουρανό, έτσι και η Παναγία μας είναι ανώτερη από κάθε ανθρώπινη δυστυχία, που μας έφερε η αμαρτία. 

Είναι η «υψηλοτέρα των ουρανών»! Κοιτάξτε τα μάτια της Θεοτόκου. Γι αυτά λέγει το Άσμα των Ασμάτων: «Οι οφθαλμοί σου ως λίμναι εν Εσεβών» (Ασμ. 7,5). Όπως σε μία καθαρή λίμνη λάμπει μέσα της ο ουρανός, έτσι και στους καθαρότατους οφθαλμούς της Παναγίας μας φαίνεται όλος ο ουράνιος κόσμος. Κοιτάξτε τα χείλη Της! Στάζουν μέλι και γάλα! «Κηρίον αποστάζουσι χείλη σου, νύμφη, μέλι και γάλα υπό την γλώσσαν σου» (Ασμ. 4,11)! Από τα χείλη της Παναγίας μας θα ειπωθεί στον αρχάγγελο Γαβριήλ, που της έφερε το θείο μήνυμα, θα ειπωθεί εκείνο το «Γένοιτο» (Λουκ. 1,38)! 

Και όπως, χριστιανοί μου, ο μαγνήτης έλκει τα σίδερα, έτσι το «γένοιτο» αυτό, ως μαγνήτης, είλκυσε τον Υιόν του Θεού από τον ουρανό και Τον έφερε στην αγία Της Κοιλία. Γι αυτό και λέγει ο Ίδιος ο Θεός με το στόμα του προφητάνακτος Δαυίδ: «Τα λόγια σου υπέρ μέλι τω στόματί μου. Αυτά με ωδήγησαν και είλκυσαν εις όρος άγιόν μου» (Ψαλμ. 118,103. 42,3)! «Όρος άγιον» εις «ο ηυδόκησεν ο Θεός κατοικείν εν αυτώ» (Ψαλμ. 67,16.17) είναι η Παναγία. Ελάτε να δείτε και την πανάμωμο Κοιλία Της. Πολλά τροπάρια στην Εκκλησία μας ομιλούν για την Κοιλία της Θεοτόκου. 

Γιατί σ αυτήν την Κοιλία, σαν σε θείο εργαστήρι, έγινε το μεγάλο θαύμα της ένωσης της θείας και της ανθρώπινης φύσης! Λέγει λοιπόν το Άσμα των Ασμάτων για την Κοιλία της Θεοτόκου: «Η Κοιλία Σου ως θυμωνία σίτου πεφραγμένη εν κρίνοις» (Ασμ. 7,3). Περιβόλι δηλαδή «φραγμένο με κρίνα»! Να την η παρθενία Της! Είναι «Φραγμένη με κρίνα»! Λέμε λοιπόν και εμείς για την Παναγία μας μαζί με τον ποιητή του Άσματος των Ασμάτων: «Όλη καλή ει, πλησίον μου, και μώμος ουκ έστιν εν σοι» (Άσμ. 4,7)! 

Αυτή η θεία ωραιότητα της Θεοτόκου κάνει τον άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη να λέγει ότι έχει πόθο και φλογερό έρωτα μόνο να βλέπει την εικόνα Της και δεν χορταίνει ποτέ στον πόθο του αυτό. Λέγει ο άγιος σε ένα του ωραίο τροπάριο: «Τέτρωμαι τω πόθω σου, Μαριάμ, φλέγει με ο έρως καθοράν σου της ιεράς εικόνος, Παρθένε, το κάλλος και την δόξαν και κόρον ου λαμβάνω του μεγαλύνειν σε»! Όταν γεννιέται ένα μικρό παιδί του πηγαίνουμε δώρα. Τί δώρο να προσφέρουμε στην Παναγία μας, που τα Γενέθλιά Της γιορτάζουμε σήμερα; 

Μαζέψτε λουλούδια, κάνετε στεφάνια, χίλια στεφάνια, και στεφανώσατέ Την! Είναι η βασίλισσα των ουρανών! Αλλά τα έχει αυτά η Παναγία, γιατί δικά Της είναι όλα τα περιβόλια και όλα τα άνθη και οι κάμποι. Η Παναγία, θέλει την καρδιά μας! Σ αυτό το δώρο ευχαριστείται Αυτή και μ αυτό το δώρο αναπαύεται. Θέλει την καρδιά μας, ξαναλέγω η Παναγία, για να έλθει να ενθρονιστεί σ αυτήν Αυτή η αρχόντισσα Κυρία κρατώντας στην αγκαλιά Της τον Βασιλέα Χριστό.

Αλλά σε τέτοια καρδιά που έχουμε, καρδιά γεμάτη εγωισμούς, πονηριές και ζηλοφθονίες, όχι δεν μπορεί να έλθει η Παναγία και να κατοικήσει σ αυτήν. Γι αυτό ελάτε, τώρα, που βρισκόμαστε ακόμη στον πρώτο μήνα του νέου εκκλησιαστικού έτους, ελάτε, λέγω, να κάνουμε έντονο πνευματικό αγώνα, για να καθαρίσουμε την καρδιά μας από τα αμαρτωλά πάθη, ώστε να γίνει αυτή καθαρή κατοικία για την πεντακάθαρη Μητέρα του Κυρίου μας, την Θεοτόκο Μαρία.

Ωραία, τέλος, προσευχή στην Παναγία, που συνδυάζει παράκληση και αφιέρωση σΑυτήν, είναι αυτή η απλή, η οποία προσωπικά μου αρέσει πολύ, γι αυτό και την λέγω συχνά: «Παναγία μου, δος μου την χαρά της αφέσεως των αμαρτιών μου, δος μου και την θεολογία για Σένα και πάρε την καρδιά μου»! Να την λέτε και σεις.