30 Αυγούστου, 2013

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ Δ.Ι.Σ.


Συνήλθε σήμερα Παρασκευή, 30 Αυγούστου 2013, στην πρώτη Συνεδρία Της για τον μήνα Αύγουστο η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.

Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος επικύρωσε τα Πρακτικά της Εξουσιοδοτήσεως.

Ο Μακαριώτατος Πρόεδρος ενημέρωσε για τις επικοινωνίες που είχε με τον Μακαριώτατο Πατριάρχη Αντιοχείας κ. Ιωάννη καθώς και τον Εξοχώτατο Πρωθυπουργό του Λιβάνου, που τον επισκέφθηκε, σχετικά με την δύσκολη κατάσταση που επικρατεί στις περιοχές της Μέσης Ανατολής.

Στην ευρεία συζήτηση που ακολούθησε, διαπιστώθηκε η ανάγκη της ενίσχυσης των Χριστιανικών Εκκλησιών και του Λαού των περιοχών αυτών και η Διαρκής Ιερά Σύνοδος αποφάσισε η Εκκλησία της Ελλάδος να συμβάλει στην προσπάθεια αυτή, μέσω απαραιτήτων και εμφρόνων ενεργειών του Μακαριωτάτου Προέδρου Αυτής και της Ιεράς Συνόδου, υπό την νέαν Αυτής σύνθεσιν.

Σχετικά με τους απαχθέντες δύο Σύριους Μητροπολίτες, οι Σεβασμιώτατοι Συνοδικοί Σύνεδροι εξέφρασαν την ευχή και την ελπίδα για το αίσιο πέρας της περιπέτειας των δύο Αρχιερέων, για την σύντομη απελευθέρωση τους και την επιστροφή τους στα ποιμαντικά τους καθήκοντα.

Κατόπιν η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ενημερώθηκε από τον Μακαριώτατο Πρόεδρο σχετικά με την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, για την διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών στα σχολεία. Κατ’ αυτήν  έγινε γνωστό ότι η διδασκαλία, η διδακτέα ύλη και οι ώρες του μαθήματος, σύμφωνα με το ωρολόγιο πρόγραμμα θα παραμείνουν ως έχουν.

Επίσης η  Διαρκής Ιερά Σύνοδος ενημερώθηκε :

Από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ. Προκόπιο, ο οποίος εκπροσώπησε την Εκκλησία μας στις εορταστικές εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στη Μόσχα, στο Κίεβο και στο Μίνσκ, με την ευκαιρία της συμπληρώσεως 1025 ετών του εκχριστιανισμού των Ρως, παρουσία πολλών Προκαθημένων και Εκπροσώπων όλων των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών, τεθέντος σε προσκύνηση του φυλασσομένου στην Πάτρα αποτμήματος του Σταυρού του Αποστόλου Ανδρέου, το οποίο συνόδευσαν, κατόπιν αδείας της Ιεράς Συνόδου, οι Σεβσμιώτατοι Μητροπολίτες Πατρών κ. Χρυσόστομος και Μαντινείας και Κυνουρίας κ. Αλέξανδρος.

Από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομο, για τα πορίσματα της 14ης Γενικής Συνελεύσεως του Συμβουλίου Ευρωπαϊκών Εκκλησιών, που πραγματοποιήθηκε στην Βουδαπέστη από 3ης έως 8ης Ιουλίου, καθώς και για τις διμερείς συνομιλίες μεταξύ της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και της Αντιπροσωπείας του Πατριαρχείου Μόσχας. Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, τέλος, έλαβε αποφάσεις σχετικά με τρέχοντα υπηρεσιακά ζητήματα.

Εκ της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου

 

ΙΕΡΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΙ ΝΟΜΟΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ

 

Η υπόθεση του πρώην Μητροπολίτου Αττικής Παντελεήμονος απετέλεσε μια κρίση για την Εκκλησία, τουλάχιστον εδώ και μία επταετία. Για το θέμα αυτό εξεδόθησαν τρεις αποφάσεις από την Ιερά Σύνοδο, ήτοι η έκπτωση από της θέσεως του Μητροπολίτου Αττικής (Αύγουστος 2005), η αναστολή κάθε περαιτέρω δίωξης (Μάρτιος 2009) και η διαπιστωτική πράξη καθαίρεσης, ύστερα από την αμετάκλητη απόφαση του Αρείου Πάγου (Μάιος 2009).

Η τελευταία απόφαση δημιούργησε σοβαρή συζήτηση, επειδή προκλήθηκε καθαίρεση από το αρχιερατικό αξίωμα κατά τις διατάξεις του άρθρου 160 του νόμου 5383/1932 από το Πρωτοβάθμιο για Αρχιερείς Δικαστήριο «άνευ ετέρας τινός διαδικασίας», οπότε ετέθη θέμα κατά πόσον η Εκκλησία θα πρέπει να κυβερνάται σύμφωνα με τους ιερούς Κανόνες ή τους νόμους της Πολιτείας.

Θεωρώ ότι η Εκκλησία πρέπει να ρυθμίζη τα του οίκου της σύμφωνα με τους ιερούς Κανόνες και προς την κατεύθυνση αυτή πρέπει να προσδιορισθούν οι περαιτέρω ενέργειές της. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να κρίνη τους Κληρικούς της βάσει των ιερών Κανόνων των Τοπικών και Οικουμενικών Συνόδων. Η τήρηση, όμως, των ιερών Κανόνων δεν είναι μια απλή υπόθεση και ένας «συνθηματικός» λόγος. Στη συνέχεια θα τεθούν μερικά από τα πολλά ενδιαφέροντα σημεία προς περαιτέρω διερεύνηση.

1/Οι ιεροί Κανόνες δεν είναι νομικά κείμενα, παρά την νομοτεχνική τους διατύπωση, αλλά εκκλησιαστικά κείμενα που συνδέονται στενά με τα δόγματα - όρους και αποβλέπουν στην ενότητα της Εκκλησίας και την έκφραση του εκκλησιαστικού φρονήματος. Μόνον όταν συνδέσουμε τους Κανόνες με τον σκοπό των δογμάτων μπορούμε να τους ερμηνεύσουμε σωστά· διαφορετικά, τους παρερμηνεύουμε.

 2/Η επίκληση των ιερών Κανόνων δεν μπορεί να είναι επιλεκτική και αποσπασματική. Δεν είναι δυνατόν να παραβαίνονται οι ιεροί Κανόνες, όταν προσκρούουν σε προσωπικά πάθη και σε προσωπικές επιλογές, και να τους επικαλούμαστε, όταν θέλουμε να ελέγξουμε αυτούς που είναι αντίθετοι στις απόψεις μας. Η όλη εκκλησιαστική ζωή πρέπει να ρυθμίζεται βάσει του γράμματος και ιδιαιτέρως του «πνεύματος» των ιερών Κανόνων.

Επί πλέον η δικαστική κρίση για Αρχιερείς δεν πρέπει να είναι ανεξάρτητη από τον τρόπο της εκλογής τους. Λέγεται αυτό γιατί πολλές φορές ενεργούμε κατά κοσμικό τρόπο στις εκλογές των Αρχιερέων και στη συνέχεια ή αμνηστεύουμε αντικανονικές ενέργειές τους ή κοπτόμαστε για την τήρηση των κανόνων, για να καλύψουμε διάφορες αντιεκκλησιαστικές πράξεις.

3/Οι ιεροί Κανόνες διακρίνονται από σεβασμό στο χάρισμα της Ιερωσύνης, όπως φαίνεται και στις ευχές της χειροτονίας, αλλά και από πνεύμα φιλανθρωπίας στους αμαρτάνοντες, όταν οι πράξεις τους δεν είναι καθαιρετικές της Ιερωσύνης. Αυτό σημαίνει ότι η λεγόμενη φιλανθρωπία δεν μπορεί να λειτουργή ανεξάρτητα από την αξία του χαρίσματος της Ιερωσύνης. Η προτροπή του Αποστόλου Παύλου « μη αμέλει του εν σοι χαρίσματος, ο εδόθη σοι διά προφητείας μετά επιθέσεως των χειρών του πρεσβυτερίου » (Α Τιμ. δ, 14) είναι χαρακτηριστική.

Για να μπορέση, όμως, κανείς να ισορροπήση τα πράγματα, μεταξύ χαρίσματος της Ιερωσύνης και φιλανθρωπίας, και να αντιληφθή το «πνεύμα» των ιερών Κανόνων, πρέπει ο ίδιος να έχη το χάρισμα των Πατέρων που τους θέσπισαν, να είναι και ως προς τον τρόπο «μέτοχος» των Αποστόλων και όχι μόνον «διάδοχος των θρόνων» τους. Αυτή είναι η αληθινή εκκλησιολογία και η έλλειψή της αποτελεί το μεγαλύτερο θεολογικό πρόβλημα στη σύγχρονη Εκκλησία.

4/Βέβαια, πρέπει να ενεργούμε κατά τους ιερούς Κανόνες. Αλλά όταν αρνούμαστε ή αδιαφορούμε να κρίνουμε εμείς βάσει των ιερών Κανόνων στον κατάλληλο καιρό, και κατά συνέπεια δημιουργούνται πολλά «εκκλησιαστικά καρκινώματα», δεν μπορούμε να διαμαρτυρόμαστε όταν επεμβαίνη η Πολιτεία για να διασφαλίση ακόμη και το κοινό περί δικαίου αίσθημα και αυτού του εκκλησιαστικού πληρώματος. Ο Θεός ενεργεί ποικιλοτρόπως.

5/Απαιτείται τροποποίηση των αντικανονικών διατάξεων του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος και του τρόπου λειτουργίας των Εκκλησιαστικών Δικαστηρίων. Δεν πρέπει να αμνηστεύουμε τις αντικανονικές διατάξεις που έχουν οι εκκλησιαστικοί αυτοί νόμοι, από τον υπαρκτό ή ανύπαρκτο φόβο της μη διαταράξεως των σχέσεων μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας.

Επί τέλους, ας ζητήσουμε ή ας δεχθούμε από την Πολιτεία να λειτουργή η Εκκλησία κατά το κανονικό δίκαιο, χωρίς να μας διακατέχη το σύνδρομο του φόβου έναντι της Πολιτείας. Παράλληλα, ας ενεργούμε εμείς οι Κληρικοί και ιδίως οι Επίσκοποι βάσει των ιερών Κανόνων σε όλα τα επίπεδα της εκκλησιαστικής ζωής, για να μη φοβόμαστε την παρέμβαση της Πολιτείας.

Πολλοί επισημαίνουν ότι θα πρέπει να γίνουν αλλαγές στον τρόπο αποδόσεως της δικαιοσύνης στους Κληρικούς. Θεωρώ ότι θα πρέπει να ψηφισθή ένας νόμος από την Πολιτεία με πρόταση της Εκκλησίας, που θα δίνη την αρμοδιότητα στην Εκκλησία να δικάζη τους Κληρικούς της, όταν διαπράττουν κανονικά παραπτώματα, κατά το δικό της κανονικό δίκαιο. Στο παρελθόν παρατηρήθηκαν διάφορες πρωτοβουλίες από εκκλησιαστικούς, πολιτικούς και νομικούς κύκλους στο θέμα αυτό, που όμως δεν ευοδώθηκαν.

Είναι καλό να ερευνηθούν τα αίτια της αποτυχίας των προσπαθειών αυτών και να τεθούν σε σωστά πλαίσια οι επόμενες κινήσεις μας, που θα λειτουργήσουν προς την ευκρινέστερη οριοθέτηση των σχέσεων εκκλησιαστικής και πολιτικής διοίκησης για να μη παρατηρούνται εκατέρωθεν εμπλοκές.

O N.I.
-------------------

ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ:

Ο πρώην Μητροπολίτης Αττικής και νυν Μοναχός κ. Παντελεήμων Μπεζενίτης το 2009 καθαιρέθηκε από την Εκκλησία της Ελλάδος εξαιτίας της καταδικαστικής απόφασης που εξέδωσε εις βάρος του η ποινική Δικαιοσύνη.

Σύμφωνα με το αρθρο 160 του νόμου 5383/1932 περί εκκλησιαστικών δικαστηρίων όταν κάποιος κληρικός καταδικαστεί τελεσίδικα από την ποινική Δικαιοσύνη, η απόφαση κοινοποιείται στην Ιερά Σύνοδο η οποία αυτόματα επιβάλει στον κληρικό την ποινή της καθαίρεσης.

Ο Παντελεήμων Μπεζενίτης καταδικάστηκε τον Ιούνιο του 2008 σε εξαετή κάθειρξη χωρίς αναστολή για την υπόθεση της υπεξαίρεσης 66,5 εκατ. δραχμών την περίοδο 1995-1998 από την Μονή Οσίου Εφραίμ στη Νέα Μάκρη. Παρέμεινε έγκλειστος στις φυλακές Κορυδαλλού για ένα χρόνο. Αποφυλακίστηκε υπό όρους.


 



ΣΤΡΙΜΩΓΜΕΝΟΙ ΟΜΠΑΜΑ ΚΑΙ ΚΑΜΕΡΟΝ

 

Σε διπλωματικό  αλλά και γεωστρατηγικό αδιέξοδο στη Συρία φαίνεται πως οδεύει ο αμερικανο-βρετανικός άξονας ύστερα και από την τελευταία αναδίπλωση των Βρετανών, αλλά και την άρνηση της Αιγύπτου να συνδράμει σε μια επίθεση. Ουάσιγκτον και Λονδίνο διαβλέπουν κάθε 24ωρο που περνά να χάνουν σημαντικά ερείσματα στην περιοχή, ενώ την ίδια ώρα αυξάνονται οι αντιδράσεις της διεθνούς κοινότητας απέναντι στην προοπτική ενός στρατιωτικού κτυπήματος στη Συρία. Αποτέλεσμα αυτών η αμερικανική κυβέρνηση να εξαναγκάζεται σε σημαντικές υπαναχωρήσεις αναφορικά με την αρχική σκληρή φρασεολογία που είχε ακολουθήσει απέναντι στο καθεστώς της Συρίας. Πρόκειται για εξελίξεις οι οποίες διαδραματίζονται με καταιγιστικούς ρυθμούς.

-Η Αίγυπτος το μεγαλύτερο στήριγμα των ΗΠΑ μετά το Ισραήλ, στην περιοχή και ηγέτιδα δύναμη του αραβικού κόσμου, έχει κάνει σαφές πως δεν πρόκειται να συμμετάσχει σε καμιά επίθεση στη Συρία ενώ ταυτόχρονα εχθές ανακοίνωσε πως σκοπεύει να κλείσει το κανάλι του Σουέζ σε οποιοδήποτε αμερικανικό πλοίο το οποίο θα βρεθεί στη Μεσόγειο.Ο υπουργός Εξωτερικών της Αιγύπτου Ναμπίλ Φάχμι  άλλωστε το αποσαφήνισε σήμερα καθώς δήλωσε ότι η χώρα του «αντιτίθεται σθεναρά σε οιαδήποτε στρατιωτική επέμβαση στη Συρία»

-Στη Βρετανία και μετά τις έντονες αντιδράσεις των Εργατικών στο κοινοβούλιο της χώρας ο Βρετανός πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον – ένας εκ των πρωτεργατών της επίθεσης- αναγκάστηκε σε αναδίπλωση  λέγοντας ότι στόχος μιας πιθανής επέμβασης στη Συρία δεν θα είναι η καταστροφή του χημικού οπλοστασίου του Άσαντ αλλά να περιορίσει τις δυνατότητες του καθεστώτος της Δαμασκού να χρησιμοποιήσει χημικά όπλα.Ταυτόχρονα η βρετανική βουλή αποφάσισε ότι θα πρέπει να αναμένει πρώτα την απόφαση της επιτροπής του ΟΗΕ για την επίθεση με χημικά τηε 21ης Αυγούστου πριν αποφασίσει την οποιαδήποτε ανάληψη στρατιωτικής δράσης εναντίον της Δαμασκού.

-Η Ιταλία με δηλώσεις της υπουργού Εξωτερικών της Εμίλια Μπονίνο δήλωσε πως καμία επίθεση στη Συρία δεν πρέπει να γίνει χωρίς αύτη να στηρίζεται σε πρότερη απόφαση του ΣΑ των Ηνωμένων Εθνών

-Η Γερμανία αρνήθηκε κάθε συμμετοχή στην επέμβαση χωρίς προηγούμενη απόφαση του ΣΑ του ΟΗΕ ενώ Γερμανός ειδικός επί θεμάτων τρομοκρατίας λέει πως μια επέμβαση το μόνο που θα πετύχει θα είναι η ενίσχυση της al-Qaeda στη Συρία.

-Η Κίνα η οποία μαζί με τη Ρωσία έθεσαν «βέτο» στην απόφαση του ΣΑ του ΟΗΕ για επίθεση στη Συρία, σε μια πλέον ασυνήθιστη κίνηση κάλεσε μέσω  των ελεγχόμενων εντυπων του κινεζικού καθεστώτος μια διεθνή γενική κινητοποίηση για να εμποδιστεί μια ένοπλη δυτική επέμβαση στη Συρία.

Και ειδικότερα κάλεσαν την Ρωσία και το Ιράν να στείλουν στρατιωτικές ενισχύσεις στην Συρία!«Η διεθνής κοινότητα θα πρέπει να σταματήσει  να την σέρνουν από τη μύτη οι αμερικανικές υπηρεσίες πληροφοριών», γράφει η εφημερίδα "China Daily" σε κύριο άρθρο με τίτλο: «Όχι δικαιολογίες για πλήγματα».Σε άλλο σημείο του άρθρου αναφέρεται:

«Πριν από δέκα χρόνια, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους παρέκαμψαν τον ΟΗΕ για να επιβάλουν δια της ισχύος μια αλλαγή καθεστώτος στο Ιράκ, με το πρόσχημα ότι αυτό το καθεστώς είχε στην κατοχή του όπλα μαζικής καταστροφής. Αυτό δεν πρέπει να επιτραπεί και πάλι», προσθέτει η εφημερίδα. Η Global Times αναφέρει: «Οι παγκόσμιες δυνάμεις που αντιτίθενται σε μια στρατιωτική επέμβαση πρέπει να ενωθούν και να εμποδίσουν αυτή τη δυτική επίθεση στη Συρία».

-Η Ρωσία και σε μια καθαρή ένδειξη ότι δεν πρόκειται να αφήσει τη Συρία μόνη, κατεβάζει στη Μεσόγειο το καταδρομικό του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας Moskva μαζί με ένα αντιτορπιλικό και τέσσερα αποβατικά σκάφη. Την ίδια στιγμή άλλα τρία αποβατικά και ένα βοηθητικό σκάφος αποπλέουν από τη Συρία και τη ναυτική βάση της Ταρτούς. Η συνεχής αυτή θαλάσσια αυτή επικοινωνία μεταξύ Μόσχας και Δαμασκού σύμφωνα με αναλυτές δεν εμπεριέχει μόνο συμβολικό χαρακτήρα αλλά αντίθετα πολλοί είναι αυτοί που συμφωνούν πως ο εφοδιασμός του συριακού Στρατού με νέα όπλα και συστήματα από τη Μόσχα συνεχίζεται απρόσκοπτα.

-Η Γαλλία και αυτή ακολουθώντας τη Βρετανία ως ένθερμος οπαδός μιας επίθεσης στη Συρία τώρα απλά έχει «εξαφανιστεί» τηρώντας σχετική «σιγή ιχθύος». Οι χώρες της Λατινικής Ισημερινός, Βολιβία, Βενεζουέλα, Βραζιλία όλες έχουν ταχθεί κατά μιας επέμβασης στη Συρία. Αλλά και στην ίδια την αμερικανική κυβέρνηση δεν υπάρχει αποκρυσταλλωμένη άποψη. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Barack Obama δήλωσε σε συνέντευξή του  ότι δεν έχει πάρει ακόμα απόφαση για τον τρόπο που οι ΗΠΑ θα αντιδράσουν στη χρήση χημικών όπλων από το καθεστώς Άσαντ!

Και όλα αυτά μόλις τρίς ημέρες μετά τη σκληρή φρασεολογία του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών Τζον Κέρι ο οποίος κατέδειξε ως υπεύθυνο το Συριακό καθεστώς για τη σφαγή με χημικά της 21ης Αυγούστου και ο οποίος με περιπαικτικό ύφος στηλίτευσε όσους χαρακτήρισαν το μακελειό  για κατασκευασμένη και προβοκατόρικη επίθεση των ανταρτών.

Είναι σαφές ότι ο Λευκός Οίκος χάνει τα ερείσματά του  τόσο στη διεθνή κοινή γνώμη όσο και στην αμερικανική, ενώ ζυγίζει διπλά τώρα τις διεθνείς αντιδράσεις αλλά και την αντίδραση του Ιράν το οποίο έχει μιλήσει για άμεσα αντίποινα και τον κίνδυνο να τυλιχθεί όλη η Μέση Ανατολή στις φλόγες.