Ἀπόστολοι ἐκ περάτων, συναθροισθέντες ἐνθάδε,
Γεθσημανῆ τῷ χωρίῳ, κηδεύσατέ μου τὸ σῶμα, καὶ σύ, Υἱὲ καὶ Θεέ μου, παράλαβέ
μου τὸ πνεῦμα.
Ὁ γλυκασμὸς τῶν Ἀγγέλων, τῶν θλιβομένων ἡ χαρά,
χριστιανῶν ἡ προστάτις, Παρθένε Μήτηρ Κυρίου, ἀντιλαβοῦ μου καὶ ῥῦσαι, τῶν
αἰωνίων βασάνων.
Καὶ σὲ μεσίτριαν ἔχω, πρὸς τὸν
φιλάνθρωπον Θεόν, μή μου ἐλέγξῃ τὰς πράξεις, ἐνώπιον τῶν Ἀγγέλων, παρακαλῶ σε,
Παρθένε, βοήθησόν μοι ἐν τάχει.
Χρυσοπλοκώτατε πύργε, καὶ δωδεκάτειχε πόλις,
ἡλιοστάλακτε θρόνε, καθέδρα τοῦ Βασιλέως, ἀκατανόητον θαῦμα, πῶς γαλουχεῖς τὸν
Δεσπότην;
Η τιμή και ο σεβασμός
των Ορθοδόξων προς την Κυρία Θεοτόκο είναι τόσο μεγάλος ώστε κάναμε πανηγύρι
και πάνδημη εορτή την ένδοξη Κοίμησή της. Η ιερή και ένδοξη μνήμη της Κοιμήσεώς
της είναι κατά τον ιερό Κοσμά, τον ποιητή και υμνογράφο, στολισμένη και
λάμπουσα με δόξα Θεού. Γι’ αυτό δεν είναι άξιο απορίας το ότι γύρω από την
Κοίμηση της Πανάγνου κατά τον νουν και την ψυχή και το σώμα αειπαρθένου Μαρίας
έχουν γραφτεί υπέροχα εγκώμια και λυρικότατοι θεοπρεπείς ύμνοι.
Οι ιεροί υμνογράφοι και εγκωμιασταί
αναφέρονται συχνά σε ευσεβείς παραδόσεις γύρω από το πανάχραντο σώμα της
«τιμιωτέρας των Χερουβίμ και ενδοξοτέρας ασυγκρίτως των Σεραφείμ». Έτσι ο άγιος
Ιωάννης ο Δαμασκηνός στους τρεις λόγους
του «Εις τήν Κοίμησιν», ο θείος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο άγιος Μάρκος Εφέσου ο
Ευγενικός, ο ιερός Κοσμάς, επίσκοπος Μαϊουμά, στον κανόνα του «Εις τήν Κοίμησιν
της Θεοτόκου», ο θεσπέσιος Ανδρέας Κρήτης, ο όσιος Νικόδημος ο Αγιορείτης κ.ά.
κάνουν λόγο περί αναλήψεως ή μεταστάσεως της Θεοτόκου τρεις ημέρες μετά την
Κοίμησή της.
Είναι τόσο βαθύς ο
σεβασμός τους προς το πρόσωπο Εκείνης, η οποία έγινε του παναγίου Θεού ο ναός ο
πανάγιος και «εδάνεισε εις τόν Κύριον σάρκα εμψυχωμένην, ψυχή λογική τε καί
νοερά καί θελητική», ώστε γράφουν, Αυτής
της οποίας η παρθενία έμεινε «αλώβητος» (=αβλαβής, ακέραιη), όταν γέννησε τον
Υιόν και Λόγον του Θεού, αυτής της ιδίας όταν μετέστη προς τον ουρανόν, έχει
φυλαχτεί το σώμα αδιάλυτον. Γι’ αυτό, γράφουν, δε θα ονομάσουμε «τήν ιεράν σου
μετάστασιν θάνατον» «αλλά κοίμησιν, η εκδημίαν, η ενδημίαν, οικειότερον.
Εκδημούσα γάρ των του σώματος, ενδημείς πρός τά κρείττονα».
Τούτο δε συνέβη, διότι
αυτής της οποίας κατά τη γέννηση η παρθενία έμεινε αλώβητος έπρεπε να τηρηθεί
αδιάφθορο το σώμα και μετά θάνατον. Διότι πώς ήταν δυνατόν να τολμήσει να
αγγίξει η διαφθορά το Ζωοδόχο σώμα της; Αυτά είναι ολωσδιόλου ξένα της θεοφόρου
ψυχής και του σώματός της. Αυτήν και μόνο που την ατένισε ο θάνατος
τρομοκρατήθηκε!
Έτσι περίπου εκφράζονται και άλλοι εγκωμιασταί της Θεοτόκου που
στηρίζονται σε παράδοση την οποίαν ανέφερε ο αρχιεπίσκοπος Ιεροσολύμων
Ιουβενάλιος, όταν ευρέθη στην Κωνσταντινούπολη για να λάβει μέρος στην αγία Δ’
Οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνος (451 μ.Χ.). Τις ημέρες εκείνες η ευσεβής
αυτοκράτειρα Πουλχερία ζητούσε να μεταφερθεί ως ιερότατο θησαυρό στο ναό της
Παναγίας των Βλαχερνών (στην Κωνσταντινούπολη), τον οποίο αυτή έκτισε, και το
πανάγιον και θεοδόχον σώμα της Αειπαρθένου.
Γι’ αυτό κάλεσε τον
αρχιεπίσκοπο Ιουβενάλιο και τους «από της Παλαιστίνης επισκόπους», που
ευρίσκοντο τότε στην Κωνσταντινούπολη και τους είπε «Ακούομεν είναι εν
Ιεροσολύμοις τήν πρώτην καί εξαίρετον της Παναγίας Θεοτόκου καί Αειπαρθένου
Μαρίας εκκλησίαν», στο χωριό Γεσθημανή, όπου «τό ζωηφόρον αυτής σώμα κατετέθη
έν σορώ (=σε λάρνακα, σε τάφο), θέλομεν λοιπόν «τούτο λείψανον» νά τό φέρωμεν
εδώ «εις φυλακτήριον της βασιλευούσης ταύτης πόλεως». Στο αίτημα της βασιλίσσης
ο αρχιεπίσκοπος Ιουβενάλιος απεκρίθη: εις μεν την αγίαν και θεόπνευστον Γραφήν
δεν αναφέρονται τα σχετικά με την τελευτή της αγίας Θεοτόκου Μαρίας.
Όμως έχουμε παραλάβει από «αρχαίαν αληθεστάτην
παράδοσιν» ότι κατά τον καιρόν της ενδόξου κοιμήσεως αυτής όλοι μεν οι άγιοι
απόστολοι συγκεντρώθηκαν θαυματουργικά στα Ιεροσόλυμα και εκήδευσαν το θεόδοχον
αυτής σώμα μετά αγγελικής και αποστολικής υμνωδίας και το κατέθεσαν εν σορώ τη
εν Γεσθημανή (=σε λάρνακα που βρίσκεται στη Γεσθημανή). Τρεις μέρες μετά την
ταφή και αφού σταμάτησε πια η αγγελική μελωδία έφθασε ο απόστολος Θωμάς ο
οποίος έλειπε κατά την ημέρα της κοιμήσεώς της και ζήτησε να προσκυνήσει το
θεοδόχον σώμα. Τότε άνοιξαν την σορόν αλλά το μεν σώμα αυτής το πανύμνητον
«ουδαμώς ευρείν ηδυνήθησαν» βρήκαν μόνο τα εντάφια αυτής και αφού «εδοκίμασαν
άφατον ευωδίαν», ασφάλισαν αμέσως τη λάρνακα.
Γεμάτοι έκπληξη
σκέπτονταν τούτο μόνο: Όπως ο Θεός Λόγος και Κύριος της δόξης ευδόκησε «κατ’
ιδίαν υπόστασιν» να σαρκωθεί, να γίνει άνθρωπος εξ αυτής και να γεννηθεί με
σάρκα και όπως μετά τον τόκο διεφύλαξε άφθορη την παρθενία της, έτσι πάλι ο
Ίδιος ευδόκησε και μετά την εντεύθεν αποβίωσιν της Θεοτόκου να τιμήσει το
άχραντο και αμίαντο σώμα της με την αφθαρσία και τη μετάθεσή του στην
αιωνιότητα προ της κοινής και καθολικής αναστάσεως. Όταν η βασίλισσα άκουσε όσα
της διηγήθηκε ο Ιεράρχης, ζήτησε από αυτόν να
της στείλει «τήν αγίαν εκείνην σορόν (=λάρνακα) βεβουλλωμένην ασφαλώς»
μαζί με όσα είχαν απομείνει από τα ιμάτια της ενδόξου και Παναγίας Θεοτόκου
Μαρίας.
Την σορόν δε εκείνην
κατέθεσε η ευσεβής αυτοκράτειρα στο ναό της Θεοτόκου που έκτισε στις Βλαχέρνες.
Ο άγιος Νικόδημος, ο οποίος ομιλεί περί αναστάσεως της Θεοτόκου την Τρίτη ημέρα
από την Κοίμησή της παρατηρεί: Το να αναστηθεί εκ νεκρών η Παναγία και να
αναληφθεί εν σώματι και να είναι ήδη ζώσα στους ουρανούς το δεχόμεθα διότι
τούτο είναι «ασυγκρίτως θεοπρεπέστερον του νεκράν αυτήν είναι», δηλαδή από του
να μένει το άχραντο σώμα της νεκρό στη γη, ως χωρισμένο της ζωοποιούσης αυτό
αγιοτάτης ψυχής. Πράγματι η ευλαβής ψυχή του Ορθοδόξου θεοπρεπώς αγαπά,
θεοπρεπώς πιστεύει, θεοπρεπώς υμνεί την πηγή της ζωής και σωτηρίας του, την
μητροπάρθενον και φωτοφόρον Μητέρα του Θεού και Σωτήρος ημών Χριστού.
Παρ’ όλ’ αυτά, η αγία
μας Εκκλησία δεν εδίδαξε ως δόγμα το ότι η Θεοτόκος ανελήφθη με το πανάσπιλο
σώμα της στον ουρανό και ότι μετέστη με αυτό στην αΐδιο δόξα και μακαριότητα.
Δεν εδίδαξε τούτο διότι ούτε η Γραφή ούτε η Αποστολική Παράδοση αναφέρουν το
γεγονός αυτό. Άλλωστε και ο αρχιεπίσκοπος Ιεροσολύμων Ιουβενάλιος αυτό
υπεγράμμισε στην αυτοκράτειρα Πουλχερία το 451 μ.Χ..Τι σημαίνει όμως «μετάσταση
της Θεοτόκου»; Όταν λέμε μετάσταση της Θεοτόκου εννοούμε ένα από τα δυο
ακόλουθα πράγματα:
Α) Τη μετάσταση ή
μετάθεση του πανακήρατου σώματός της στα πάμφωτα σκηνώματα του ουρανού όπου
διατηρείται άφθαρτο μέχρι την ημέρα της καθολικής αναστάσεως των νεκρών.
Β) Την ανάσταση του
σώματός της πανάγνου Κόρης από το μνημείο, την ένωσή του με την παναγία ψυχή
της και την εν σώματι ανάληψή της στην αγήρω μακαριότητα, κοντά στον άφραστο
Τόκο της, τον Κύριο Ιησού, τον οποίον γέννησε και γαλακτοτρόφησε ως άνθρωπο.
Η
εκδοχή αυτή φαίνεται πιθανότερη. Πέραν λοιπόν αυτών των ευσεβών παραδόσεων που
ανάγονται στον Δ’ αιώνα μ.Χ., δεν έχουμε άλλη μαρτυρία από τους θεόπνευστους
αποστόλους, οι οποίοι έζησαν μαζί με τον Κύριο και οι οποίοι είχαν συναθροιστεί
θαυματουργικώς από τα πέρατα της οικουμένης στη Γεσθημανή για να κηδεύσουν το
«ιερό και πανίερο και αξιόθεο σκήνωμα της Θεοτόκου».
Αλλά και η Ορθόδοξος
αγιογραφία δεν προχωρεί πέραν αυτού το οποίον η Εκκλησία έχει καθορίσει μέχρι
σήμερα ως επίσημο δόγμα. Δια τούτο εικονογραφεί την «Κοίμηση της Θεοτόκου» και
όχι την «ανάληψη» της. «Η Θεομήτωρ ιστορείται νεκρά, εξηπλωμένη επί φερέτρου». Την
ουσία της πίστεως και διδασκαλίας της αγίας μας Εκκλησίας για το γεγονός της
Κοιμήσεως της Θεοτόκου αποδίδει το Εξαποστειλάριον της εορτής, το οποίο λέγει
«Απόστολοι εκ περάτων, συναθροισθέντες ενθάδε, Γεθσημανή τω χωρίω, κηδεύσατέ
μου το σώμα, και συ Υιέ και Θεέ μου, παράλαβέ μου το πνεύμα».
Δηλαδή, ομιλεί η
Παρθένος και λέγει: Απόστολοι, αφού συναθροισθείτε από τα πέρατα της Οικουμένης
όπου βρίσκεστε σκορπισμένοι για να κηρύξετε το ευαγγέλιο εδώ στο χωριό
Γεσθημανή, κηδεύσατε το σώμα μου. Και
Συ, Υιέ και Θεέ μου, παράλαβε το πνεύμα μου, την ψυχή μου.
Έτσι η συνείδηση της
Ορθοδόξου Εκκλησίας δέχεται με μεγάλη ευλάβεια την Κοίμηση - Μετάσταση της
παναμώμου Δεσποίνης, του εμψύχου παλατίου του Θεού και Λόγου.
Π. ΒΟΙΩΤΟΣ. ΚΑΛΗ ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ!
ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΟΝΟΜΑΤΑ
ΚΑΙ ΤΑ
ΠΡΟΣΩΝΥΜΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ
1
Αγγελόκτιστος
2 Αγία Σκέπη
3 Αγιάσσου
4 Αγιοδεκτινή
5 Αγιοηλιώτισσα
6 Αγιολούσαινα
7 Αγίου όρους
8 Αγνή
9 Αγριδιώτισσα
10 Αγριλιώτισσα
11 Αειμακάριστος
12
Αειμεσιτεύουσα
13 Αθηνιώτισσα
14 Αιγύπτια
15 Αιματούσα
16 Αιμίαλου
17 Αιρκώτισσα
18 Ακαθή
19 Ακατάβλητος
20 Ακατάφλεκτη
21 Ακήραση
22 Ακρωτηριανή
23 Αλανιώτισσα
24 Αλεξανδριανή
25 Αλεξίου
Κομνηνού
26 Αλεπινή
27 Αληθινή
28 Αλλοιώτισσα
29 Αλόχη
30 Αματίτση
31 Άμεμπτος
32 Αμετάθετος
33 Αμολιανή
34 Αμόλυντος
35 Αμπελακίων
36 Αμπελοκήπισσα
37 Αμωμη
38 Ανασσα
39 Αναφωνήτρια
40 Αντινίτισσα
41 Αντιφωνήτρια
42
Ανωμερίτισσα
43 Άξιον Εστί
44 Απείρανδρος
45 Απειρόγαμος
46 Απρόσιτος
47 Αρακιώτισσα
48 Αράπισσα
49 Αρβανίτισσα
50 Αρειας
51
Αρμενοκρατούσα
52 Αρσανά
53 Αρτάκης
54
Αρχαγγελιώτισσα
55 Αρχισπορίτισσα
56 Ασπραγγέλου
57
Ασπροβουνιώτισσα
58 Ασπροπαναγιά
59 Ασύγκριτη
60 Αυγουστιανή
61 Αφέντρικα
62 Άφθορος
63 Αφροδίτισσα
64 Αχειροποίητος
65 Άχραντος
66 Αψιδιώτισσα
67
Βαλουκλιώτισσα
68 Βανιώτισσα
69 Βαραγγιώτισσα
70 Βαρδιανιώτισσα
71 Βαρκού
72 Βασίλισσα
73
Βασιληγενέτειρα
74 Βατοπεδινή
75 Βατούσαινα
76 Βελανιδιά
77 Βελεστίνου
78 Βελλά
79
Βεργουπουλιανή
80 Βηματάρισσα
81 Βιγλιώτισσα
82 Βιδιανή
83 Βιργιωμένη
84 Βλασαρού
85 Βλαχέρνα
86 Βλέπουσα
87 Βλυχιόρικα
88 Βοήθεια
89 Βορεινή
90 Βούλιστα
91 Βουναρκώτισσα
92
Βουνογιάτρισσα
93 Βουνού
94 Βουρνιώτισσα
95 Βράχου
96 Βρεσθενίτισσα
97 Βρεφοκομούσα
98 Βρεφοκρατούσα
99 Βρεφουργήσασα
100 Βρεχούσα
101 Βροντιανή
102 Βρόντου
103 Βροχής
104 Βρυσιανή
105 Γαλακτίνης
106
Γαλακτοτροφούσα
107 Γαλανή
108 Γαλανούσα
109 Γαλατιανή
110 Γαλατούσα
111
Γαλαχτοτροφία
112
Γαλαχτοφορούσα
113
Γαλουχιότισσα
114 Γενεσίου
Θεοτόκου Σαβαθιανών
115 Γέννας
116 Γερόντισσα
117 Γεσθημανίτισσα
118 Γηνατού
119 Γηρομεριού
120 Γιαλούσα
121 Γιάτρισσα
122 Γκαβή
123
Γκιζιλκιζιώτισσα
124
Γκουβερνιώτισσα
125 Γλυκιώτισσα
126
Γλυκοκυματούσα
127 Γλυκοφιλούσα
128 Γλωσσά
129 Γοιρδελάκη
130 Γοργόνα
131 Γοργοεπήκοος
132 Γουμένισσα
133 Γουμερά
134 Γουνιώτισσα
135 Γούντα
136 Γουρλομάτα
137 Γραφιώτισσα
138 Γρηγορίτσα
139 Γρηγορούσα
140 Γύψενη
141 Γωνιά
142 Δαδιού
143 Δαδιώτισσα
144 Δακρυρροούσα
145 Δαμάστα
146 Δέηση
147 Δεκαπεντούσα
148 Δένδρου
149
Δεξιοκρατούσα
150 Δεόμενη
151 Δερμάτα
152 Δέσποινα
153 Δημοκράνια
154 Διακονούσα
155 Διασώζουσα
156 Δικαιόκριτος
157 Δικαιότατη
158 Διότισσα
159 Δόβρα
160
Δομνιανίτισσας
161 Δοξάρισσα
162 Δουβέργαινα
163 Δακρύβρεχτος
164 Εγγυήτρια
165
Εκατονταπυλιανή
166 Εκκλησιάρχουσα
167
Εικονίστρια
168
Ελεημονήτρια
169 Ελαία
170
Ελαιοβρύτισσα
171 Ελειμονήτρια
172 Ελεοβρύτης
173 Ελέους
174 Ελεούσα
175
Ελευθερώτρια
176 Ελπιδοφόρα
177 Ελπίς
Πιστών
178 Ελωνα
179 Ενθρονη
180
Εξακουστή
181 Εξοχική
182
Επακούουσα
183
Επανωχωριανή
184
Επισκοπιανή
185 Επουράνιος
186 Επουράνιος
Πύλη
187
Επταβηματούσα
188
Ερυπιανή
189
Εσφαγμένη
190
Ευαγγελίστρα
191 Ευρετή
192
Εύσπλαχνος
193 Ζαλακιώτισσα
194
Ζεραχιώτισσα
195
Ζεριχιώτισσα
196
Ζερμπτίτσης
197 Ζυλή
198
Ζωάρκεια
199
Ζωήρρυτος
200
Ζωηφόρος
201
Ζωοδότειρα
202 Ζωοδότρα
203
Ζωοδόχος
204 Ζωοπηγή
205 Ζωοπόρος
206
Ζωοτόκος
207 Ηγήτρια
208 Ηγουμένη
209
Ηδύπνους
210
Ηλιόκαλη
211
Ηλιοτόκος
212
θαλασσινή
213
Θαλασσίτρα
214
Θαλασσομάχισσα
215
θαλασσομαχούσα
216 Θαρεινή
217
Θεάλεχτη
218
Θεοδίδαχτη
219
Θεοδόξαστη
220 Θεόκλητη
221 Θεοκνήτωρ
222
Θεοκόσμητη
223 Θεόληπτος
224 Θεομάνα
225
Θεομητροπρεπεστέρα
226 Θεοσκέπαστη
227 Θεοτίμητη
228
Θεοτόκος
229 Θεουργία
230
Θεόφραστος
231 Θεόφρων
232
Θερμιανή
233
Θευαγέστατη
234 Θρηνούσα
235
Θρηνωδούσα
236 Θωμιανή
237 Ίαμα
238 Ίαση
239
Ιερόβλαστος
240
Ιερομύτης
241
Ιεροσολυμιτική
242
Ιεροσολυμίτισσα
243
Ιλαρώτατη
244 Ιμερόεσσα
245
Ισηγορία
246 Καγιά
247
Καθαριώτισσα
248 Καθαρών
249
Καθρέπτης
250
Κακαβιώτισσα
251 Καλαθή
252
Καλαμιώτισσα
253 Καλάμου
254 Καλιγού
255 Καλλίτοκος
256 Καλού
Νερού
257 Καλυβιανή
258
Καμακάρι
259 Καματερός
260 Καμένη
261
Καμπιώτισσα
262 Κάμπου
263 Κανάλα
264 Κανδήξη
265
Κανταριώτισσα
266 Καπνικαραία
267
Καρδιοβαστάζουσα
268 Καρδιώτισσα
269 Καρποφορούσα
270 Καρύπη
271 Καστριανή
272 Κάστρου
273 Καστρουλέρου
274
Κατάκαρπος
275
Καταλωνική
276 Κατάπαυση
277
Καταπολιανή
278
Καταφυγή
279
Καψοδερματούσα
280 Κερά
281
Κέρνιτσα
282 Κεχαριτωμένη
283 Κεχρινιώτισσα
284
Κηπουραίων
285 Κισσιώτισσα
286 Κιτιού
287 Κλειδί του
Παραδείσου
288
Κλεισούρας
289
Κλεφτοπαναγιά
290 Κοιμητηρίων
291 Κόκκινη
292
Κολοκυθιώτισσα
293 Κολυβιανή
294 Κορκοδειλιά
295 Κορυφή
296
Κορφιάτισσα
297 Κοσμοπόθητος
298
Κοσμοσωτείρα
299
Κοσυφοίνισσα
300 Κότσικα
301
Κουκουζέλισσα
302
Κουμπελίδικη
303
Κουνοπιώτισσα
304 Κουρίου
305
Κουροτρόφος
306
Κουτσουρώ
307 Κουφή
308 Κουφή
Πέτρας
309 Κοφινή
310 Κρεμαστή
311
Κρομμυδιώτισσα
312 Κτιστή
313 Κτιτόρισσα
314
Κυκκώτισσα
315
Κυπαιότισσα
316 Κυρά Ξένη
και κυρία των Αγγέλων
317 Κώμη
318
Λαγουδιανή
319
Λαμπρότατη
320 Λαμπροφορία
321
Λαοδηγήτρια
322 Λαού
323 Λαρνιώτισσα
324
Λαυριώτισσα
325 Λάχνη
326 Λεσινιώτισσα
327 Λεφένα
328 Λεχούσα
329 Λιβαδιώτισσα
330
Γηροκομήτισσα
331 Λιόσα
332 Λογκοβάρδα
333
Λοιμιώτισσα
334 Λουβαρά
335 Λυκοδήμου
336
Λυκούρεσι
337
Μαγαζιώτισσα
338 Μαγδαληνή
339 Μαδύτου
340
Μακελάρια
341 Μαλεβή
342 Μανδαλάκη
343 Μανεδή
344
Μαντιλούσα
345
Μαραθούντα
346 Μαρία
347 Μαστών
348 Μαύρη
349
Μαυριώτισσα
350 Μαυρομμάτα
351
Μαχαιρωμένη
352 Με τους
κρίνους
353
Μεγαλομάρτυρος
354
Μεγαλόχαρη
355
Μεσοσπορίτισσα
356 Μητέρα
357 Μητέρα Θεού
επί τον θρόνο
358 Μικρά
359 Μογρονήσι
360
Μολυβδοσκέβαστη
361 Μοναρκά
362 Μυροβλύτισσα
363 Μυρτενή
364
Μυρτιδιώτισσα
365
Μυφελαιώτισσα
366 Νάπα
367 Νάσσα
368 Νέα
369 Νέγρων
370 Νεοφάνεισσα
371 Νεροφορούσα
372
Νικητάτου
373 Νικοποιός
374
Νταλλιανή
375
Νυμφοτόκος
376
Ξενοβλήτης
377 Ξένων
378
Ξεσκλαβώτρα
379
Ξεσπορίτισσα
380
Ξηροκαμπίτισσα
381
Ξηρορείτισσα
382
Ξυνήγορος
383 Οδηγήτρια
384
Οικειώτατη
385 Οικονόμισσα
386 Ολβιόδωρος
387
Ολυμπιώτισσα
388 Ομόθεος
389 Ομονοούσα
390
Ορθοκωστά
391
Οσιώτατη
392 Ουρανού και
Γης
393
Παγγαιότισσα
394 Πάθους
395 Παιδεύσασα
396
Παλαιοκαστρίτισσα
397
Παλαιολογίνα
398 Παλατιανή
399 Παλίνου
400
Παμμακάριστος
401 Παναγιόχορτο
402
Πανάχραντος
403
Πανάχραντος
404 Παντάνασσα
405
Παντευλόγητη
406
Πάντιμος
407 Παντόχαρα
408 Πάντων
χαρά
409
Παραμυθία
410 Παρηγορήτρα
411 Παρθένα
412
Παμμακάριστος
413 Παυσολύπη
414 Πειραιώτισσα
415
Πελαγονίτισσα
416 Πεπελινίτσης
417 Περίβλεπττος
418
Περλιγού
419
Πετραϊδα
420 Πλαγιά
421
Πλατανιώτισσα
422
Πλατυτέρα
423 Πολίτισσα
424
Πολυσπορίτισσα
425
Πονολύτρια
426 Πόνου
427
Πορταϊτισσα
428 Πορτιανή
429 Πουλάτη
430 Πρέσβειρα
431
Προαναγγελλομένη
432 Προπύλη
433 Προσηγορία
434
Προσίστισσα
435
Προστάτρια
436 Προσφυγιά
437
Προυσιώτισσα
438
Πυριότισσα
439
Πυροβολήθεισα
440 Ραγίου
441
Ραχοπήδη
442 Ρόδο το
Αμάραντο
443 Ρόμβη
444
Ρουμελιώτισσα
445
Σαμακιώτισσα
446 Σεπτεμβριανή
447 Σημάου
448 Σκάλα του
Ουρανού
449 Σκαλωτή
450
Σκιαδενή
451
Σκοπιότισσα
452 Σοίριζα
453 Σοτομβριανή
454 Σουμελά
455
Σπηλιώτισσα
456 Στεφάνα
457 Σώματα
458 Σωτήρα
459
Ταξιδιάρα
460
Ταταρνώτισσα
461 Τήνου
462 Tης
Βάτου
463 Τίμια
Σκέπη
464
Τιμιωτέρα
465 Τοπλoύ
466 Του
Χάρου
467
Τουρλιανή
468
Τριχερούσα
469 Τροβάτου
470 Τρουλή
471 Τρυπητή
472
Τρυφερούσα
473 Τσαμπίκα
474
Τσυκκώτισσα
475
Υπέρμαχος
476 Υψηλή
477
Φανερουλιώτισσα
478
Φανερωμένη
479 Φαρμακολύτρα
480
Φιδιότισσα
481
Φιδοττοταμιανή
482 Φιδούσα
483 Φίδωσα
484
Φλεβαριανή
485 Φοβερά
Προστασία
486 Χαιρετισμών
487
Χαλκοπρατειών
488
Χελιδονού
489
Χιλιονοματούσα
490
Χοζοβιώτισσα
491
Χρυσαφίτισσα
492 Χρυσοβαλάντη
493
Χρυσογαλούσα
494
Χρυσοδαφνιώτισσα
495
Χρυσοκαστριώτισσα
496 Χρυσοκελλαριά
497 Χρυσοπηγή
498
Χρυσοσκαλίτισσα
499
Χρυσοσπιλιώτισσα
500 Ψυχοσώστα
501 Ψυχοσώτρια
502 Σκριπού
503 Γερόντισσα.
κ.α.