04 Αυγούστου, 2013

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ


ΓΕΣΘΗΜΑΝΗ ΟΡΟΣ ΤΩΝ ΕΛΑΙΩΝ ( Α΄ Μέρος )

Χωρίς να επανέλθουμε λεπτομερώς στις προεκτεθείσες μαρτυρίες, θα επιχειρήσουμε σύνοψή τους και εξαγωγή κάποιων συμπερασμάτων. Η προς τη Θεοτόκο εξαγγελία της Κοιμήσεως υπό του Κυρίου αποτελεί σημείο, επί του οποίου δεν υπάρχει ομογνωμία μεταξύ των συγγραφέων - εγκωμιαστών της Κοιμήσεως. Ο Μόδεστος Ιεροσολύμων (μία από τις αρχαιότερες μαρτυρίες) εμφανίζει τη Θεοτόκο να δέχεται την εξαγγελία χωρίς, όμως, να την αναμένει. Το ίδιο ισχύει περί της μαρτυρίας του Ιωάννου Θεσσαλονίκης.

Οι μαρτυρίες αυτές είναι, προφανώς, η εξαίρεση εφόσον σε άλλους συγγραφείς η Θεοτόκος φαίνεται ότι μετά χαράς αναμένει την εξαγγελία της Κοιμήσεώς της (Γερμανός Κωνσταντινουπόλεως), ότι μετά χαράς «προαισθάνεται» την Κοίμησή της (Θεόδωρος Στουδίτης), ότι χαρμοσύνως δέχεται τους «χαιρετισμούς» του αγγέλου, με τους οποίους εξαγγέλεται η Κοίμησή της (Ισίδωρος Θεσσαλονίκης) και ότι θεωρεί «αφόρητη» την απουσία του Υιού της, γι' αυτό και επείγεται να Τον συναντήσει (Μανουήλ Παλαιολόγος).

Το γεγονός του χαρμόσυνου χαρακτήρα, τον οποίο είχε η εξαγγελία της Κοιμήσεως, επιβεβαιώνει και ο Θεόγνωστος δια της μαρτυρίας του ότι ο άγγελος επέδωσε - κατά την εξαγγελία - «βραβείο» προς τη Θεοτόκο, ως απόδειξη της αληθείας των λόγων του και επιβράβευση της Θεοτόκου. Στο σημείο αυτό, η χαρά της Θεοτόκου κατά την εξαγγελία της σαρκώσεως του Κυρίου (Ευαγγελισμός) πιστοποιείται και στην αντίστοιχη εξαγγελία της Κοιμήσεως.

Ο τρόπος ελεύσεως των αποστόλων στα Ιεροσόλυμα για να παραστούν στην Κοίμηση και την ταφή της Θεοτόκου δεν παρουσιάζει παραλλαγές μεταξύ των εκκλησιαστικών συγγραφέων. Η «ροπή», δια της οποίας μεταφέρθησαν οι απόστολοι (Μόδεστος/Θεόγνωστος, ο οποίος σημειώνει ότι η δια της «ροπής» μετακίνηση των αποστόλων διήρκεσε μία ημέρα) είναι φαινόμενο συγγενές προς τη «νεφέλη» (Θεόδωρος Στουδίτης) και τη «βροντή» (Γερμανός Κωνσταντινουπόλεως/Θεόγνωστος). Όλα τα παραπάνω μαρτυρούν περί θαυματουργικού φαινομένου, διά του οποίου οι απόστολοι προέφθασαν ζωντανή τη Θεοτόκο, σύμφωνα με την επιθυμία και της ιδίας. 

ΟΡΟΣ ΤΩΝ ΕΛΑΙΩΝ

Εκ των συγγραφέων, μόνος ο Θεόγνωστος αναφέρει ότι οι απόστολοι έφθασαν στα Ιεροσόλυμα όταν η Θεοτόκος είχε ήδη κοιμηθεί και εφρόντισαν μόνο για τα περί της ταφής της. Οι παραδόσεις περί των κατά την Κοίμηση παρισταμένων δεν είναι πάντοτε ενιαίες. Ο Γερμανός Κωνσταντινουπόλεως και ο Ιωάννης Θεσσαλονίκης μνημονεύουν ιδιαιτέρως την παρουσία του αποστόλου Παύλου (τούτο δεν μαρτυρείται σε άλλους συγγραφείς), ο οποίος τυγχάνει ιδιαιτέρας υποδοχής και τιμής από τους υπολοίπους αποστόλους.

Πρόκειται προφανώς περί παραδόσεως, η οποία δεν είχε καθολική ισχύ. Στο θέμα των παρισταμένων κατά την Κοίμηση εμπίπτει και η υπό του Ανδρέα Κρήτης μαρτυρουμένη «Διονυσιακή παράδοση», η οποία στηρίζεται επί του ψευ - Διονυσιακού έργου Περί των θείων Ονομάτων και αναφέρει παρουσία  κατά την Κοίμηση - των Διονυσίου Αρεοπαγίτου και Ιεροθέου Αθηνών.

Ο Ισίδωρος Θεσσαλονίκης επαναλαμβάνει μεν τα υπό του Ανδρέου μαρτυρούμενα, αλλά δημιουργεί πρόβλημα με τη μνεία παρουσίας και του Τιμοθέου• και τούτο διότι ο Τιμόθεος φαίρεται - από τη Διονυσιακή παράδοση - ως αποδέκτης επιστολής εκ μέρους του Αρεοπαγίτου, στην οποία εξιστορούνται τα της Κοιμήσεως και εξαίρεται η παρουσία του Ιεροθέου. Αυτό, όμως, σημαίνει ότι ο Τιμόθεος δεν ήταν παρών κατά την Κοίμηση.

Ο Ισίδωρος Θεσσαλονίκης επιχειρεί, προφανώς, να εμπλουτίσει τη Διονυσιακή παράδοση του Ανδρέα Κρήτης. Εννοείται ότι η παράδοση αυτή είναι εξαιρετικά επισφαλής, εφόσον τα χρονολογικά πλαίσια της Κοιμήσεως είναι άγνωστα και η παρουσία των Διονυσίου Αρεοπαγίτου και Ιεροθέου είναι προβληματική. Το γεγονός, άλλωστε, ότι πλην των Ανδρέα Κρήτης και Ισιδώρου Θεσσαλονίκης η παράδοση αυτή δεν μαρτυρείται, αποδεικνύει ότι έχει ελάχιστες πιθανότητες να είναι αληθής. Ποικίλα γεγονότα περί την Κοίμηση μαρτυρούνται σε επιμέρους συγγραφείς.

Το πένθος της φύσεως κατά τη μετάβαση της Θεοτόκου στη Γεθσημανή για να προσευχηθεί, καθώς και το περιστατικό της διανομής των δύο χιτώνων υπό της Θεοτόκου στις δύο χήρες γειτόνισσες ολίγον προ της Κοιμήσεως, είναι γεγονότα τα οποία αναφέρουν μόνοι οι Ιωάννης και Ισίδωρος Θεσσαλονίκης. Αποσπασματικές είναι και οι μαρτυρίες περί του περιεχομένου των λόγων, τους οποίους απηύθυναν οι απόστολοι ενώπιον της νεκρικής κλίνης. Τόσον ο Μόδεστος όσον και ο Θεόδωρος Στουδίτης αναφέρουν «χαιρετισμούς» των αποστόλων ως έξοδιαστικά εγκώμια προς τη Θεοτόκο. Αυτό, όμως, αποτελεί εξαίρεση στο σύνολο των εκκλησιαστικών συγγραφέων.

Οι εν λόγω χαιρετισμοί είναι πιθανόν να απετέλεσαν λειτουργικά κείμενα, τα οποία προεβλήθησαν ως εγκώμια των ιδίων των αποστόλων. Αλλά και ως προς τη στιγμή της Κοιμήσεως, μόνος ο Δαμασκηνός αναφέρει ότι ακούστηκαν «φωνές, ψόφοι και πάταγοι», παραλληλίζοντας τοιουτοτρόπως τη στιγμή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου με τη στιγμή του θανάτου του Κυρίου επί του Σταυρού.

Όλες οι παραπάνω αποσπασματικές μαρτυρίες δεν μπορούν να ενταχθούν σε κάποια καθολική παράδοση περί της Κοιμήσεως, φαίνεται δε ότι είτε διετηρούντο σε επιμέρους περιοχές είτε δημιουργήθησαν μερικώς ή ολικώς από τους ίδιους τους εκκλησιαστικούς συγγραφείς. 

ΑΥΡΙΟ Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ....




ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 4/8/2013

Κατά Ματθαίον κεφ. Θ΄ 1 - 8
Τω καιρώ εκείνω, εμβάς ο Ιησούς εις πλοίον διεπέρασε και ήλθεν εις την ιδίαν πόλιν. Και ιδού προσέφερον αυτώ παραλυτικόν επί κλίνης βεβλημένον· και ιδών ο Ιησούς την πίστιν αυτών είπε τω παραλυτικώ· θάρσει, τέκνον· αφέωνταί σοι αι αμαρτίαι σου. Και ιδού τινες των γραμματέων είπον εν εαυτοίς· ούτος βλασφημεί ιδών ο Ιησούς τας ενθυμήσεις αυτών είπεν· ίνα τι υμείς ενθυμείσθε πονηρά εν ταις καρδίαις υμών; 

Τι γαρ έστιν ευκοπώτερον, ειπείν, σου αφέωνται αι αμαρτίαι, ή ειπείν, έγειρε και περιπάτει; Ίνα δε ειδήτε ότι εξουσίαν έχει ο υιός του ανθρώπου επί της γης αφιέναι αμαρτίας τότε λέγει τω παραλυτικώ· εγερθείς άρον σου την κλίνην και ύπαγε εις τον οικόν σου. Και εγερθείς απήλθεν εις τον οίκον αυτού. Ιδόντες δε οι όχλοι εθαύμασαν και εδόξασαν τον Θεόν τον δόντα εξουσίαν τοιαύτην τοις ανθρώποις.

Μετάφραση Περικοπής

Τον καιρό εκείνο, μπήκε ο Ιησούς σε πλοιάριο, πέρασε απέναντι και ήρθε στη δική του πόλη. Και του έφεραν ένα παράλυτο, ξαπλωμένο σε ένα κρεββάτι. Ο Ιησούς όταν είδε την πίστιν τους, είπε εις τον παράλυτον,«Έχε θάρρος, παιδί μου. Σου συγχωρούνται οι αμαρτίες σου». Και μερικοί από τους γραμματείς είπαν μέσα τους,«Αυτός βλασφημεί». Ο δε Ιησούς, επειδή κατάλαβε τις σκέψεις τους, είπε, «Γιατί σκέπτεσθε πονηρά μέσα στην καρδιά σας;

Τι είναι ευκολότερον να πω «Σου συγχωρούνται οι αμαρτίες σου» ή να πω «Σήκω επάνω και περπάτα»; Αλλά για να μάθετε ότι ο Υιός του ανθρώπου έχει εξουσία να συγχωρεί αμαρτίας επί της γης», τότε λέγει εις τον παράλυτον,«Σήκω επάνω, πάρε το κρεββάτι σου και πήγαινε στο σπίτι σου». Αυτός σηκώθηκε και πήγε στο σπίτι του. Όταν είδε αυτό ο κόσμος, θαύμασε και δόξασε τον Θεόν, που έδωσε τέτοιαν εξουσία στους ανθρώπους.

 

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ


Ελλάδα

Ποινικές διώξεις, με τις κατηγορίες της συμμετοχής σε εγκληματική οργάνωση, με σκοπό την τέλεση κακουργηματικών πράξεων άσκησε το Σάββατο ο εισαγγελέας Ηρακλείου σε πέντε από τους 13 συλληφθέντες που φέρονται, σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ., ως μέλη εγκληματικής οργάνωσης, που αφορούσε κυρίως σε υποθέσεις ναρκωτικών. Στις θέσεις τους παραμένουν ισχυρές πυροσβεστικές δυνάμεις στην περιοχή Χεροβούνι, μεταξύ Μαρκόπουλου και Πόρτο Ράφτη, καθώς η πυρκαγιά που ξέσπασε την Παρασκευή μπορεί να βρίσκεται σε ύφεση, ωστόσο υπάρχει κίνδυνος αναζωπυρώσεων. Ως ύποπτα για εμπρησμό στο Χεροβούνι συνελήφθησαν τρία άτομα.

Στη σύλληψη ενός 25χρονου δραπέτη των φυλακών Γρεβενών, ο οποίος είχε καταδικαστεί σε ποινή φυλάκισης 20 χρόνων για ανθρωποκτονία και βιασμό, προχώρησαν οι αστυνομικές αρχές στην Ηλιούπολη. Στο όχημα στο οποίο εντοπίστηκε ο 25χρονος επέβαινε και μία ανήλικη κοπέλα από τη Δάφνη, για την οποία είχε γίνει καταγγελία από τους γονείς της ότι είχε απαχθεί από το δραπέτη (εκούσια απαγωγή). Υπό μερικό έλεγχο βρίσκεται φωτιά που ξέσπασε αργά το απόγευμα του Σαββάτου σε δασική έκταση στην Παλιά Ζίχνη του δήμου Ν. Ζίχνης των Σερρών. Από την πυρκαγιά δεν κινδυνεύουν κατοικημένες περιοχές. Λουκέτο για 48 ώρες, σύμφωνα με τον νόμο, έβαλε το ΣΔΟΕ σε κέντρο διασκέδασης στην Καλλιθέα Χαλκιδικής, όπου εμφανιζόταν γνωστός τραγουδιστής.

Κόσμος

Η συστηματική κρατική... «ενίσχυση», με τη βοήθεια της επιστήμης, στη βελτίωση των αθλητικών επιδόσεων δεν ήταν προνόμιο μόνο της Ανατολικής Γερμανίας (ΛΔΓ) αλλά, όπως υποστηρίζει εκτενής πανεπιστημιακή έρευνα, και της Δυτικής Γερμανίας. Η Βόννη, υποστηρίζει η έρευνα, ξόδεψε εκατομμύρια μάρκα για έρευνες και χρήση διάφορων φαρμακευτικών μέσων σε μεγάλο φάσμα του επαγγελματικού αθλητισμού και όχι απλώς ως «αντίδραση» στο αντίστοιχο πρόγραμμα της ΛΔΓ αλλά παράλληλα με αυτό.

Την πίεση στον ίδιο τον ιταλό πρόεδρο για να δώσει αμνηστία στον καταδικασθέντα Μπερλουσκόνι - με λόμπι βουλευτών του PdL - ακολούθησε η οργή του Κυρηνάλιου σε αναφορά βουλευτή του ίδιου κόμματος που «προειδοποίησε» πως η χώρα κινδυνεύει ακόμη και με «εμφύλιο»: Εντελώς «ανεύθυνες» θεωρεί ο πρόεδρος τις δηλώσεις, «στα όρια του ανατρεπτικού λόγου» οι αναφορές λέει ο αντιπρόεδρος του Δημοκρατικού Κόμματος. Το μέτρο του πολιτικού κινδύνου από την καταδίκη δείχνει και η διαδήλωση συμπαράστασης στον διωκόμενο Καβαλιέρε που οργανώνει το PdL για την Κυριακή.

Με την απρόσμενη αποστράτευση του στρατηγού Μπεκίρ Καλίοντζου, του αρχηγού της Χωροφυλακής που θεωρείτο βασικός υποψήφιος να αναλάβει επικεφαλής του στρατού ξηράς, ολοκληρώθηκαν οι κρίσεις των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων. Απορρίπτει ως προϊόν εκτεταμένης νοθείας τα αποτελέσματα των προεδρικών και βουλευτικών εκλογών στη Ζιμπάμπουε ο Μόργκαν Τσβανκιράι, που εμφανίζεται να χάνει ξανά την προεδρία αλλά και την Βουλή από τον Ρόμπερτ Μουγκάμπε. Το κόμμα του, είπε, δεν θα αναγνωρίσει θεσμούς που θα προκύψουν από αυτές τις εκλογές και θα εξαντλήσει «κάθε νόμιμο μέσο» -εξελίξεις που αναζωπυρώνουν τις ανησυχίες για νέο ξέσπασμα μετεκλογικής βίας στη χώρα. Ανήσυχη για τη διαφάνεια της εκλογικής διαδικασίας δηλώνει η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Συναγερμό στις χώρες μέλη της για «αυξημένη επαγρύπνηση σχετικά με τρομοκρατική δραστηριότητα» χτυπά η Interpol, λόγω των πρόσφατων μαζικών αποδράσεων εξτρεμιστών από φυλακές του Ιράκ, της Λιβύης και του Πακιστάν - στις οποίες υπάρχουν υποψίες για εμπλοκή της Αλ Κάιντα. Η Intepol καλεί σε διερεύνηση για το κατά πόσον οι επιχειρήσεις που κατέληξαν στις αποδράσεις ήταν κεντρικά συντονισμένες. Η ανακοίνωση συνδέει το ζήτημα με το προληπτικό κλείσιμο πρεσβειών των ΗΠΑ στον μουσουλμανικό κόσμο.

Οικονομία

Ύστατη ευκαιρία να ρυθμίσουν όλα τα ληξιπρόθεσμα χρέη τους προς τα ασφαλιστικά ταμεία μέχρι και σε 46 δόσεις δίνει το υπουργείο σε επιχειρήσεις και επιτηδευματίες. Εγκύκλιος που θα εκδοθεί τις επόμενες μέρες θα προβλέπει πως όσοι οφειλέτες ρυθμίσουν τα χρέη του 2013 σε 12 ισόποσες μηνιαίες δόσεις θα μπορούν να ενταχθούν και στην ευνοϊκή ρύθμιση οφειλών που επιτρέπει τη σταδιακή αποπληρωμή χρεών μέχρι και τον Ιούνιο του 2017. Η ιδιωτικοποίηση της Eurobank αποτελεί έναν από τους βασικούς στόχους του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ).

Για το σκοπό αυτό, τους επόμενους μήνες, το Ταμείο θα προετοιμάσει το έδαφος για την επιστροφή της Eurobank σε ιδιωτικό καθεστώς, μεριμνώντας για την αποτελεσματική λειτουργία της τράπεζας με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και εξασφαλίζοντας ότι η διοίκηση της Eurobank θα προετοιμάσει την τράπεζα για μια αποτελεσματική ιδιωτικοποίηση είτε μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης ή μέσω τοποθέτησης στην αγορά. Την εκτίμηση ότι δεν θα χρειαστούν νέα μέτρα εκφράζει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρ.Σταϊκούρας. Θεωρεί εφικτό το στόχο για επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος στο τέλος του έτους, σημειώνει ότι για την ελάφρυνση του χρέους είναι η ώρα των εταίρων, ενώ σε ό,τι αφορά την κάλυψη τυχόν δημοσιονομικού κενού σημειώνει ότι θα μπορούσε να καλυφθεί και με άλλους τρόπους, όπως η «επιστροφή στις αγορές».

Αθλητισμός

Τη βεβαιότητα ότι υπάρχει χρόνος να διορθώσει ο Ολυμπιακός τα κακώς κείμενα πριν την έναρξη της αγωνιστικής περιόδου εξέφρασε ο Μίτσελ μετά τη φιλική ήττα των «ερυθρόλευκων» με 2-0 στο «Άνφιλντ» από τη Λίβερπουλ. Ισόπαλοι 0-0 αναδείχθηκαν ο Λεβαδειακός και ο Πανιώνιος, σε φιλικό αγώνα που έγινε στην πρωτεύουσα της Βοιωτίας. Οι δύο ομάδες έδειξαν καλά στοιχεία στον ανασταλτικό τομέα, αλλά και αδυναμίες στην ανάπτυξη του παιχνιδιού, με συνέπεια οι καλές φάσεις μπροστά στις δύο εστίες να είναι λιγοστές.

Σε οριστική συμφωνία με τον Μιχάλη Σηφάκη έφτασε ο Άρης σχετικά με τον διακανονισμό των χρεών του συλλόγου της Θεσσαλονίκης προς τον Έλληνα τερματοφύλακα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο νυν τερματοφύλακας του Ατρομήτου δέχθηκε να γίνει «κούρεμα» ύψους 60% του ποσού που του οφείλεται. Η εξέλιξη είναι αναμφισβήτητα πολύ θετική για τους «κίτρινους» στη προσπάθεια που κάνουν για την υπαγωγή της ΠΑΕ στο άρθρο 99.


Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΥ


Eις τιμήν αποβλέπει της του Θεού Λόγου Μητρός»

Από την 1η Αυγούστου η Εκκλησία εισέρχεται στην περίοδο της νηστείας του Δεκαπενταυγούστου, η οποία διαρκεί έως τις 14 Αυγούστου. Ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης αναφέρει ότι η νηστεία αυτή «εις τιμήν αποβλέπει της του Θεού Λόγου Μητρός, η οποία προγνωρίζουσα την αγίαν της μετάστασιν από τον κόσμον, πάντοτε ηγωνίζεται υπέρ υμών, και ενήστευεν, αν και χρείαν δεν είχε νηστείας, ως καθαρά και πανάμωμος, ζώσα δε αγγελικώς η υψηλοτέρα και των Αγγέλων και προσευχομένη συνεχώς και πάντοτε δι’ ημάς ικετεύουσα.

Διά τούτο και ημείς χρεωστούμεν να νηστεύσωμεν εκμιμούμενοι τον βίον της». Κατά τη περίοδο αυτή νηστεύουμε όλες τις μέρες τις εβδομάδας, εκτός Σαββάτου και Κυριακής, που γίνεται κατάλυση μόνο οίνου και ελαίου. Ανήμερα της εορτής της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, στις 6 Αυγούστου, γίνεται κατάλυση ιχθύος. Επίσης, προβλέπεται κατάλυση ιχθύος αν η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (15 Αυγούστου) συμπέσει ημέρα Τετάρτη ή Παρασκευή.

Η νηστεία κατά τους ιερούς Πατέρες της Εκκλησίας.

Όπως για πολλά πράγματα της Εκκλησίας, προκειμένου να τα νοήσουμε ορθά, καταφεύγουμε στη διερμηνεία των σοφότερων της Εκκλησίας, δηλαδή των αγίων Πατέρων και Διδασκάλων της Οικουμένης, έτσι και στο ζήτημα της νηστείας θα ζητήσουμε τη συμβουλή τους, διότι αυτοί, ως θεόπνευστοι φύλακες της Παραδόσεως, μεταλαμπαδεύουν σε μάς ανόθευτη την αγιοπνευματική εμπειρία των μαθητών του Κυρίου και των μεταποστολικών Πατέρων έως σήμερα, ιδίως σε ό,τι αφορά τα πράγματα που σχετίζονται με τη σωτηρία μας.

Όσο αφορά, λοιπόν, στη νηστεία, από το πλούσιο πνευματικό καταστάλαγμα των Αγίων μαθαίνουμε ότι είναι αναγκαία για όλους τους Χριστιανούς, και γι’  αυτό η Εκκλησία πολύ νωρίς καθόρισε τις μέρες και τις περιόδους νηστείας. Η τήρηση της νηστείας, σύμφωνα με τους αγίους Πατέρες, είναι αγαθή νοουμένου ότι συμμετέχουμε στη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας. Κάθε αποσύνδεση της νηστείας από τη ζωή του Σώματος της Εκκλησίας μπορεί να έχει απρόβλεπτες πνευματικές επιπτώσεις.

Για παράδειγμα, παρόλο που μπορεί να εκκλησιαζόμαστε, τηρώντας τη νηστεία χωρίς να ασκούμε τις αγίες αρετές της ταπείνωσης και της ελεημοσύνης ενδέχεται να οδηγηθούμε, σιγά-σιγά, στον φαρισαϊσμό. Στο σημείο, δηλαδή, που να νομίζουμε ότι με το να απέχουμε από ορισμένα φαγητά εκτελούμε το "καθήκον" μας και είμαστε άξιοι να σταθούμε ενώπιον του φοβερού βήματος του Χριστού. Επίσης, όπως λένε οι Πατέρες, όταν αμαρτάνουμε και δεν εξομολογούμαστε, στο τέλος, κυριευόμαστε από την απελπισία, με αποτέλεσμα να θεωρούμε εσφαλμένα, μεταξύ άλλων, πως είναι μάταιο να νηστεύουμε ή ότι η νηστεία δεν είναι σπουδαία και σημαντική στη ζωή μας.

 Ωστόσο, αυτό είναι πράγμα που ο πιστός το κανονίζει σε συνεννόηση με τον πνευματικό του, αφού η νηστεία δεν είναι σωματοκτόνος, όπως λένε οι ιεροί Πατέρες, αλλά μέσο με το οποίο ο άνθρωπος αναμορφώνει το χαρακτήρα του, εργαλείο με το οποίο χαλκεύει τα πάθη του, συμπαραστάτης στην άσκηση των αγίων αρετών του Ευαγγελίου και ασπίδα που αποκρούει τα πονηρά βέλη των διαβόλων.

Ο Μέγας Βασίλειος στον Λόγο B΄, Περί Νηστείας, τονίζει ότι αυτοί που δεν παλεύουν με αίμα και σάρκα, αλλά με τις αρχές, με τις εξουσίες, με τους κοσμοκράτορες του σκότους τούτου, με τα πνευματικά της πονηρίας, «αυτοί είναι ανάγκη να ασκούνται για τον πόλεμο αυτόν, με τη νηστεία και την εγκράτεια.

Διότι, το μεν λάδι παχαίνει τον αθλητή, η δε νηστεία ισχυροποιεί τον ασκητή της ευσεβείας. Ώστε, όσον αφαιρείς από τη σάρκα, τόσον θα κάμεις να απαστράπτει η ψυχή από την πνευματική λαμπρότητα.

Διότι, όχι με σωματικές δυνάμεις, αλλά με την καρτερία της ψυχής και την υπομονή στις θλίψεις επιτυγχάνεται η κυριαρχία προς τις αόρατες δυνάμεις.

Η νηστεία, λοιπόν, είναι ωφέλιμη για όλο το χρόνο για αυτούς που την προτιμούν, πολύ δε περισσότερο τώρα. Κανείς να μην εξαιρέσει τον εαυτό του από τον κατάλογο των νηστευτών. Σε αυτόν συμπεριλαμβάνονται όλα τα γένη και κάθε ηλικία και όλες οι διαφορές των αξιωμάτων.… Είσαι πλούσιος;  Μη βρίζεις τη νηστεία.

Μήτε να την αποπέμψεις από το σπίτι σου ατιμασμένη από την ηδονή, για να μη σε καταγγείλει κάποτε στο νομοθέτη των νηστειών και σου επιφέρει πολλαπλάσια την στέρηση από καταδίκη, ή σωματική αρρώστια, ή κάποια άλλη δυσχερή περίσταση. O φτωχός να μην ειρωνεύεται τη νηστεία, διότι από πολύ παλαιά την έχει συγκάτοικο και ομοτράπεζο.

Στις γυναίκες, δε, όπως η αναπνοή, έτσι και η νηστεία είναι οικεία και φυσιολογική. Τα παιδιά, όπως τα θαλερά από τα φυτά, με το νερό της νηστείας ας ποτίζονται. Στους οδοιπόρους η νηστεία είναι καλός συνταξιδιώτης. Διότι, όπως ακριβώς η τρυφή τους αναγκάζει να σηκώνουν βάρη, κουβαλώντας μαζί τους τις απολαύσεις, έτσι η νηστεία τους κάνει ελαφρούς και ευκίνητους.… να αρκούμαστε σε αυτά τα αναγκαία, σαν να τρεφόμαστε σε στρατόπεδο. Να αθλείσαι σαν καλός στρατιώτης του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.

Προκειμένου, λοιπόν, να νηστεύσεις μη σκυθρωπάσεις φαρισαϊκώς, αλλ’ ευαγγελικώς λάμπρυνε τον εαυτό σου, δηλαδή, να μην πενθείς για τη στέρηση της κοιλιάς, αλλά να χαίρεσαι ολόψυχα τις πνευματικές απολαύσεις.

Διότι, γνωρίζεις ότι «η σάρκα επιθυμεί εναντίον του πνεύματος, το δε πνεύμα εναντίον της σάρκας». Επειδή, λοιπόν, αυτά αντιτίθενται μεταξύ τους, ας μειώσουμε την αδυναμία της σάρκας, ας αυξήσουμε δε τη δύναμη των ψυχών, ώστε με τη νηστεία, αφού λάβουμε τα νικητήρια κατά των παθών, να φορέσουμε και τα στεφάνια της εγκράτειας. Η νηστεία χωρίς οινοποσία, χωρίς μέθη.

 Γι’ αυτό στις μέρες της νηστείας δεν επιτρέπεται η κατάλυση oίνoυ και ελαίου. Εμπρός, κάμε, λοιπόν, τον εαυτό σου άξιο για την τόσο σεμνή νηστεία, μη διαφθείρεις με τη σημερινή μέθη την αυριανή εγκράτεια. Κακός ο συλλογισμός, πονηρή η σκέψη. Κανείς, ενώ πρόκειται να νυμφευθεί γυναίκα σεμνή σύμφωνα με τους νόμους του γάμου, δεν βάζει στο σπίτι του προηγουμένως παλλακίδες και πόρνες. Διότι, η νόμιμος σύζυγος δεν ανέχεται τη συνοίκηση με τις διεφθαρμένες.

Μη, λοιπόν, και συ, ενώ αναμένεται νηστεία, οδηγείς πρώτα τη μέθη, τη δημόσια πόρνη, τη μητέρα της αναισχυντίας, τη φίλη του γέλωτα, τη μανιακή, την εύκολη σε κάθε ιδέα ασχημοσύνης. Δεν θα μπει η νηστεία και η προσευχή σε ψυχή, που λερώθηκε από τη μέθη. Τον νηστευτή μέσα στις ιερές αυλές προσδέχεται ο Κύριος, τον μέθυσο σαν ακάθαρτο και ανίερο δεν τον δέχεται. Εάν έρχεσαι μεθυσμένος στη νηστεία, ποιο είναι το όφελός σου;

Διότι, εάν σε αποκλείει η μέθη από τη βασιλεία, πού σου είναι, λοιπόν, χρήσιμη η νηστεία;». Η νηστεία προφυλάσσει τα νήπια, σωφρονίζει το νέο, κάνει σεβαστό το γέροντα, διότι τα γεράματα είναι πιο σεβαστά, όταν στολίζονται με τη νηστεία. Για τις γυναίκες στολίδι ταιριαστό, φυλακτήριο της συζυγικής ζωής, τροφός της παρθενίας. Τρυφερά γέλια και πορνικά, τραγούδια και έξαλλοι χοροί αμέσως από την πόλη απομακρύνονται, σαν να έχουν φυγαδευθεί από κάποιο αυστηρό δικαστή, τη νηστεία.

Η νηστεία είναι η βάση της ειρήνης του κόσμου. Εάν δε όλοι αυτήν εδέχοντο ως σύμβουλο για αυτά, που πρέπει να πράττουμε, τίποτε δεν θα εμπόδιζε να είναι άκρα ειρήνη σε ολόκληρη την οικουμένη. Ούτε τα έθνη θα επαναστατούσαν μεταξύ τους, ούτε τα στρατεύματα θα έρχονταν σε σύρραξη. Δεν θα κατασκευάζονταν όπλα, εάν επικρατούσε η νηστεία, δεν θα γίνονταν δικαστήρια, ούτε θα φυλακίζονταν μερικοί, ούτε γενικώς θα φιλοξενούσαν οι ερημιές κακοποιούς ή οι πόλεις τους συκοφάντες ή η θάλασσα τους πειρατές.

Εάν όλοι ήταν μαθητές της νηστείας, δεν θα ήταν τόσον πολυστένακτη η ζωή μας και γεμάτη από κατήφεια. Διότι, είναι φανερό ότι θα δίδασκε σε όλους όχι μόνον την εγκράτεια από τα φαγητά, αλλά και της φιλαργυρίας και πλεονεξίας και κάθε κακίας την ολοκληρωτική αποστροφή και αποξένωση. Εάν αυτά είχαν αποβληθεί, τίποτε δεν θα εμπόδιζε με βαθειά ειρήνη και αταραξία ψυχών τη ζωή μας να περάσουμε.

Τι είναι η νηστεία; Η νηστεία, είναι η ομοίωση των Αγγέλων, η συγκάτοικος των δικαίων, η εγκράτεια της ζωής. Αυτή τον Μωϋσή έκαμε νομοθέτη. O, δε, Σαμουήλ είναι καρπός της νηστείας. Αυτή ανέθρεψε τον μεγάλο Σαμψών, και έως τότε που συντρόφευε τον άνδρα, κατά χιλιάδες φονεύονταν οι εχθροί, και κατακρημνίζονταν οι πύλες των πόλεων, και τα λιοντάρια δεν άντεχαν την δύναμη των χεριών του.

 Όταν, δε, τον κατέλαβε η πορνεία και η μέθη, αιχμαλωτίσθηκε από τους εχθρούς του, και αφού τον τύφλωσαν έγινε παιχνίδι στους δούλους των αλλοφύλων. Αφού νήστευσε ο Ηλίας σταμάτησε τον ουρανό επί τρία χρόνια και έξι μήνες για να μη βρέξει. Δεχθείτε αυτήν, οι φτωχοί, τη συγκάτοικό σας και ομοτράπεζο. Οι δούλοι, την ανάπαυση από τους συνεχείς καμάτους της υπηρεσίας. Οι πλούσιοι, αυτήν που σας γιατρεύει από τη βλάβη του χορτασμού και με τη μεταβολή κάνει πιο τερπνά αυτά, που από τη συνήθεια περιφρονούνται.

Οι άρρωστοι, τη μητέρα της υγείας. Οι υγιείς, το φυλακτήριο της υγείας. Για τούτο οι πιο έμπειροι με τη νηστεία αφαιρούν το πλεονάζον πάχος, ώστε να μη συντριβεί η δύναμη με το βάρος της παχυσαρκίας. Έτσι σε κάθε έργο και σε κάθε σωματική ιδιοσυγκρασία βρίσκεται η ωφέλεια της νηστείας και σε όλα ομοίως αρμόζει, στα σπίτια, στις αγορές, στις νύκτες, στις μέρες, στις πόλεις, στις ερημιές. Αυτή, λοιπόν, που με τόσα μέσα χαρίζει σε μας το καλό, ας υποδεχθούμε με χαρά, κατά το λόγο του Κυρίου, χωρίς να είμαστε κατηφείς, όπως οι υποκριτές, αλλά το χαρωπό της ψυχής χωρίς προσποίηση να δείχνουμε.

Η νηστεία είναι η αρχή της μετανοίας. Δεν αρκεί βεβαίως μόνον η αποχή από τις τροφές, για την επαινετή νηστεία, αλλά ας νηστεύσουμε νηστεία δεκτή, ευάρεστη στον Θεό. Αληθινή νηστεία είναι η αποξένωση από το κακό, η εγκράτεια της γλώσσας, η αποχή από το θυμό, ο χωρισμός από τις επιθυμίες, την καταλαλιά, το ψεύδος, την ψευδορκία. H στέρηση από αυτά είναι αληθινή νηστεία…», προσθέτει ο Άγιος Βασίλειος ο Μέγας.

«Η νηστεία προστατεύει κάθε αρετή. Είναι η αρχή του πνευματικού αγώνα, το στεφάνι αυτών που εγκρατεύονται, το κάλλος της παρθενίας και του αγιασμού, η λαμπρότητα της σωφροσύνης, η αρχή της χριστιανικής ζωής, η μητέρα της προσευχής, η πηγή της σωφροσύνης και της φρόνησης. Αυτή διδάσκει την ησυχία και προηγείται όλων των καλών έργων», σημειώνει ο Άγιος Ισαάκ ο Σύρος.

ΣΠΕΡΝΟΥΝ ΑΝΕΜΟΥΣ ΘΑ ΘΕΡΙΣΟΥΝ ΘΥΕΛΛΕΣ


Δεν πρέπει να έχει και μεγάλη επαφή με την πραγματικότητα ο κ. Στουρνάρας. Ακόμη κι' όταν καταφέρνει να την δεί, βλέπει από αυτήν μόνο ένα μικρό της μέρος. Και συνήθως αυτό που τον βολεύει...Μίλησε τις προάλλες για "κόπωση των βουλευτών", που κατά τήν εκτίμησή του συνιστά πρόβλημα και δυνάμει κίνδυνο (κάποιο από τα κάθε λίγο και λιγάκι "νέα μέτρα" του να μην περάσει από την Βουλή, δηλαδή), αντιμετωπίζοντας την κοινωνική αγανάκτηση και αντίδραση λόγω της επιδεινούμενης οικονομικής αδυναμίας ως μια "λεπτομέρεια" ήσσονος σημασίας.

Αυτό, μ' άλλα λόγια, που τον ενδιαφέρει πρωτίστως είναι να μην γίνει ξαφνικά... καμιά "στραβή" σε κάποια ψηφοφορία στο κοινοβούλιο και πέσει η κυβέρνηση. Το ότι ο πολύς κόσμος έχει φθάσει στα όρια της αντοχής του, ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην σωρευτική καταιγίδα των φόρων και τών "έκτακτων (πλήν μονιμότατων!) εισφορών", το ότι το επίπεδο της καθημερινότητάς του έχει εξαθλιωθεί, το αντιμετωπίζει ως... δευτερεύον και παράπλευρο ζήτημα. Και σ' αυτό τό πλαίσιο, είπε-άθελά του- μια μεγάλη αλήθεια, την οποία όμως αυτός... αλλιώς την εννοεί: πως το πρόβλημα που βιώνει η Ελλάδα, δεν είναι οικονομικό αλλά πολιτικό.

Πράγματι, η οικονομική κρίση που περνάει η χώρα έχει (πέρα από τα παγκόσμια αίτιά της, ως αποτέλεσμα της "αναδιάταξης" του καπιταλισμού που το παρόν μοντέλο του δείχνει να ολοκλήρωσε τον κύκλο του...) και βαθύτατα πολιτικά αίτια "εθνικής σφραγίδας". Και ως πρός τα σωρευμένα λάθη, αστοχίες και εγκληματική ανεμελιά των πολιτικών ηγεσιών κάμποσων δεκαετιών, που δεν δίσταζαν να εκπαιδεύουν μια κοινωνία να ζεί πέραν των παραγωγικών δυνατοτήτων της με... δανεικά, αλλά και ως πρός την αδυναμία του σημερινού πολιτικού συστήματος να ξεπεράσει τον εαυτό του και την πελατειακή νοοτροπία του. 

Και να τολμήσει με θάρρος και αποφασιστικότητα ρεαλιστικές τομές και εκσυγχρονισμούς που θα προσφέρονταν ως λύση και προοπτική εξόδου από την κρίση. Όλα τα προβλήματα στις κοινωνίες, λύνονται με τρόπο πολιτικό, κ. Στουρνάρα. Και πολιτικός τρόπος, σημαίνει να σχεδιάζονται και να υλοποιούνται κατάλληλες, πρόσφορες και ρεαλιστικές πολιτικές αντιμετώπισης των προβλημάτων. Τα "κουκιά" στην Βουλή είναι βεβαίως μια σημαντική διαδικαστική παράμετρος, αλλά δεν συνιστούν ουσιαστική πολιτική με την κυριαρχική πρωτογενή έννοια του όρου. 

Αλήθεια είναι ότι οι βουλευτές της συγκυβέρνησης (γιατί της αντιπολίτευσης λένε αδιακρίτως "όχι σε όλα!") έχουν κουρασθεί να στηρίζουν νόμους και μέτρα που αποδεικνύονται το ένα μετά τό άλλο αναποτελεσματικά, μ' αποτέλεσμα κάθε λίγο και λιγάκι να έρχονται πρός έγκριση νέες προτάσεις της ίδιας λογικής, φιλοσοφίας καί.... "αποτελεσματικότητας"! Οι βουλευτές, αντίθετα από εσάς, έρχονται σε καθημερινή επαφή με την κοινωνία, τις αγωνίες, τους προβληματισμούς και την εξάντληση κάθε περιθωρίου ανοχής και αντοχής.

Και η "κόπωση", η δυσφορία που εκφράζουν έντονα (έστω κι' αν τελικά ψηφίζουν, εκόντες άκοντες...) αντανακλά την βαθύτατη κούραση, το αδιέξοδο του κόσμου από την συντριπτική επιβολή κάθε λίγο και λιγάκι..."τελευταίων μέτρων", είτε αφορούν άμεσες περικοπές εισοδήματος είτε έμμεσες, μέσω διαρκώς και περισσότερων φόρων. Και κάτι πιό σοβαρό: την αδυναμία της κοινωνίας να πληρώσει αυτά τα αλλεπάλληλα "τιμήματα" έναντι μιας... ανύπαρκτης λύσεως!

Κοροϊδεύετε τον κόσμο και υποτιμάτε την νοημοσύνη του κ. Στουρνάρα όταν λέτε "δεν θα επιβληθούν άλλα μέτρα , αν επιτευχθούν οι στόχοι και οι διαρθρωτικές αλλαγές...", όταν εκ προοιμίου ξέρετε (και η πραγματικότητα το επιβεβαιώνει κάθε φορά...) πως ούτε οι στόχοι είναι επιτεύξιμοι, ούτε γενναίες διαρθρωτικές αλλαγές τολμά να κάνει το εξαρτημένο από την πελατειακή νοοτροπία πολιτικό σύστημα. Διαβεβαιωνόταν πως δεν θα υπάρξουν άλλες οριζόντιες περικοπές μισθών και συντάξεων- η παράταση και για το 2016 (και βλέπουμε...) της "έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης", επί ήδη πετσοκομμένων μισθών και συντάξεων, τί είναι αλήθεια; 

Σας πρότεινε η τρόϊκα την επιβολή μιάς "εισφοράς" 0,2% επί του τζίρου των επιχειρήσεων Ασχετικά ασήμαντης επιβάρυνσης για να στηριχθούν τα κινδυνεύοντα (και από την ανεργία, και από την εισφοροδιαφυγή, και από την μαύρη εργασία-για ότι δεν κάνετε τίποτε!), και το αρνηθήκατε, επιλέγοντας αντ' αυτής την παράταση της "εισφοράς αλληλεγγύης" σε χαμηλόμισθους και συνταξιούχους. Μήπως επειδή οι επιχειρηματίες είναι "ο κύκλος" σας και σας ασκούν επιρροή; Σας πιέζουν κάθε μέρα που περνάει, τρόικα, Λανγκάρντ, Μέρκελ και Ευρωπαϊκή Επιτροπή νά κάνετε επιτέλους κάτι με την "υψηλή" φοροδιαφυγή, κάτι να πληρώσουν κάποια στιγμή και "οι έχοντες". 

Κι' όχι μόνο κωφεύετε και κωλυσιεργείτε, αλλά κι' αυτό τό έρμο νομοσχέδιο να πληρώσουν φόρο πολυτελείας οι "σκαφάτοι", τόχετε πάρει πίσω δυό φορές, την ώρα που "τσεκουρώνετε" με φόρους ακινήτων και χαράτσια φουκαράδες με ιδιοκτησίες 100 τ.μ (μισής αξίας από ένα "φουσκωτό" 9 μέτρων!) και κατόχους ΙΧ! Αν ο κόσμος (και οι βουλευτές που τον αφουγκράζονται, έστω για ψηφοθηρικούς λόγους...) έβλεπε κάποιο "φώς", αμυδρότατο έστω, στην άκρη του τούνελ, αν του είχατε παρουσιάσει και τον είχατε πείσει πως υπάρχει εν εξελίξει κάποιο ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο σχέδιο διάσωσης και ανάκαμψης. 

Aν είχατε επιδείξει στοιχειώδη δικαιοσύνη στην κατανομή του κόστους αυτού του σχεδίου ανόρθωσης και εκσυγχρονισμού, αν δεν κάνατε απολύσεις στο δημόσιο "έτσι, χωρίς πρόγραμμα...", αλλά είχατε ολοκληρώσει ένα πλάνο για το ποιό πρέπει να είναι το νέο δημόσιο και πόσοι χρειάζονται για να το λειτουργήσουν (και μετά, ας απολύατε!), τότε κ. Στουρνάρα (και όλοι οι ....... "Στουρναραίοι" από το 2009 και μετά - για να μην πούμε και νωρίτερα!) ο κόσμος θα έκανε υπομονή και θα έβαζε πλάτη. Γιατί θα είχε ελπίδα.Θά είχε κάπου να ακουμπήσει το αίσθημά του για την Ελλάδα... Τώρα;




ΤΡΙΤΟ ΠΛΗΓΜΑ ΓΙΑ ΕΡΝΤΟΓΑΝ


Στην αρχή ήταν η εξέγερση στην πλατεία Ταξίμ που πυροδότησε μια γενικευμένη αποσταθεροποίηση στην Τουρκία που δεν ανέτρεψε τον Ερντογάν, αλλά επί του παρόντος φαίνεται να έχει βραχυκυκλώσει τα σχέδιά του για μετάβαση το 2014 σε μια ενισχυμένη γαλλικού τύπου Προεδρία. Στη συνέχεια, οι περιφερειακές εξελίξεις, η ανατροπή του Μόρσι στην Αίγυπτο και η αντεπίθεση Άσαντ στη Συρία: Ο περιφερειακός ρόλος της Άγκυρας συρρικνώνεται δραματικά, ενώ περιπλέκεται το Κουρδικό με την αναβάθμιση του ρόλου του δεύτερου de facto Ανεξάρτητου Κουρδιστάν που έχει δημιουργηθεί στη Βορειοανατολική Συρία.

Η εποχή όπου ο Νταβούτογλου εμφανιζόταν στις διεθνείς διαβουλεύσεις για το μέλλον της Συρίας ως ισότιμος του Γάλλου ομολόγου του Φαμπιούς και της τότε επικεφαλής του Στέϊτ Ντιπάρτμεντ Χ. Κλίντον έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Σαν να μην έφθαναν όλα τα παραπάνω όλοι οι αριθμοί και οι δείκτες της Οικονομίας της Τουρκίας μας προειδοποιούν ότι πλησιάζει το τέλος της χαλαρής πολιτικής που βασιζόταν στον εύκολο δανεισμό και στην κατανάλωση αλλά και στους ασφαλείς ρυθμούς ανάπτυξης.

Τα όσα είπε στην προχθεσινή συνέντευξη Τύπου ο διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της χώρας Εντέμ Μπατσί είναι πολιτικό σήμα κινδύνου για τον Ερντογάν: Τα μέτρα σύσφιξης της νομισματικής πολιτικής για τους επόμενους μήνες που εισηγείται ο Μπατσί, σε συνδυασμό με την τραυματική μνήμη της σκληρής καταστολής των διαδηλώσεων αλλά και της αίσθησης περιφερειακής απομόνωσης είναι ένας εκρηκτικός συνδυασμός για τον ισχυρό άνδρα της χώρας που αντιμετωπίζει σειρά εκλογικών αναμετρήσεων για το 2014:

Δημοτικές και περιφερειακές εκλογές.

Δημοψήφισμα για την έγκριση των συνταγματικών μεταρρυθμίσεων με κύριο στόχο προεδρικές υπερεξουσίες.

Ενδεχόμενες πρόωρες βουλευτικές εκλογές.

Απευθείας εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας με καθολική ψηφοφορία για πρώτη φορά στην Ιστορία της χώρας.

Η ανάπτυξη της χώρας στην οποία σε μεγάλο βαθμό στήριξε την πολιτική του κυριαρχία ο Ερντογάν βασίστηκε στη σκληρή εξυγίανση που επέβαλε στην περίοδο 1999-2002 ο τότε τσάρος της οικονομίας Κεμάλ Ντερβίς με υψηλό πολιτικό κόστος, που οδήγησε στην εξαφάνιση τριών πολιτικών κομμάτων, του κόμματος της Δημοκρατικής Αριστεράς του Ετσεβίτ, της Μητέρας Πατρίδας που είχε ιδρύσει ο Οζάλ και του Ορθού Δρόμου που είχε ιδρύσει ο Ντεμιρέλ.

Στην παραπάνω εικόνα υπάρχει ένα πολιτικό παράδοξο πρώτου μεγέθους: Την ώρα που η συγκυρία γίνεται σε ακραίο βαθμό αρνητική για τον Ερντογάν σε όλα τα μέτωπα, δεν προβάλλει στον ορίζοντα καμιά αξιόπιστη εναλλακτική λύση κυβερνητικής διαχείρισης.Τι θα κάνει ο Ερντογάν; Θα παραμείνει βραχυκυκλωμένος να παρατηρεί μια συγκυρία που συνεχώς θα χειροτερεύει ή θα αντεπιτεθεί ή καλύτερα θα επιτεθεί προληπτικά με πρόωρη προσφυγή στις κάλπες το φθινόπωρο;

Η μέχρι τώρα αντίδραση του Ερντογάν στην ανατροπή Μόρσι στην Αίγυπτο μας προειδοποιεί ότι θα επιχειρήσει να αλλάξει την Πολιτική Ατζέντα, να εμφανισθεί ως πολιορκημένος από εσωτερικούς και εξωτερικούς εχθρούς που θέλουν να τερματίσουν μια φιλολαϊκή οικονομική πολιτική και ταυτόχρονα να εμποδίσουν την αλληλεγγύη της Άγκυρας προς τον Αραβομουσουλμανικό Κόσμο.

Οι διαδηλώσεις προαναγγέλλουν παρέμβαση του Στρατού και εκτροπή ή με άλλα λόγια, τα γεγονότα στην Αίγυπτο εξυπηρετούν επικοινωνιακά τον Ερντογάν. Αν όμως η αδράνεια συνεπάγεται τη βέβαιη φθορά, η αντεπίθεση και κυρίως μια ανοικτή σύγκρουση με τον κεντρικό τραπεζίτη μπορεί να λειτουργήσει ως επιταχυντής της επιδείνωσης μιας ήδη καταγεγραμμένης ως ανησυχητικής οικονομικής συγκυρίας.

ΔΥΣΚΟΛΟΙ ΚΑΙΡΟΙ ΓΙΑ ΠΡΙΓΚΗΠΕΣ...


Πολύ δύσκολα το Ναυτικό των ΗΠΑ θα καταφέρει να έχει σε υπηρεσία 306 μονάδες τα επόμενα πέντε χρόνια το Ναυτικό των ΗΠΑ αφού θα παροπλίσει περισσότερες μονάδες από όσες θα εντάξει σε υπηρεσία εκτιμούν όλες οι μελέτες των επιτροπών άμυνας της Γερουσίας και του Κογκρέσου.. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μονάδες που εντάχθηκαν σε υπηρεσία σε μεγάλους αριθμούς κατά τη δεκαετία του 1980, επί προεδρίας Ρόναλντ Ρήγκαν, όπως τα πυρηνοκίνητα επιθετικά υποβρύχια (SSN) τύπου Los Angeles και τα καταδρομικά με σύστημα AEGIS τύπου Ticonderoga, αρχίζουν πλέον να παροπλίζονται και δεν υπάρχουν νέες ναυπηγήσεις που θα τα αντικαταστήσουν.

Σύμφωνα με τις μελέτες των Επιτροπών το 2007 το Ναυτικό των ΗΠΑ μπορούσε να ικανοποιήσει το 90% των επιχειρησιακών απαιτήσεων των διοικητών θεάτρου επιχειρήσεων, ενώ το 2012 το ποσοστό είχε μειωθεί στο 51%. Φαντασθείτε τι συμβαίνει με το ελληνικό Ναυτικό στο οποίο ο χρόνος σε ότι αφορά τις κύριες μονάδες σταμάτησε 15 χρόνια πριν και βιώνει το "τσουνάμι" των Μνημονίων! Υπενθυμίζεται, ότι κατά την προεδρία Ρέιγκαν ο σχεδιασμός ήταν το Ναυτικό των ΗΠΑ να φτάσει τις 600 κύριες μονάδες, αριθμός υπερδιπλάσιος από την υφιστάμενη οροφή των 285 μονάδων. Τελικά έφτασαν τις 530 μονάδες μέχρι που έληξε ο "ψυχρός πόλεμος" και σταμάτησε η ναυπηγική φρενίτιδα.

Ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός του Ναυτικού των ΗΠΑ, όπως διαρθρώνεται στο 30ετές πρόγραμμα ναυπηγήσεων περιλαμβάνει οροφή 306 κύριων μονάδων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται: 12 πυρηνοκίνητα υποβρύχια βαλλιστικών βλημάτων (SSBN), 48 πυρηνοκίνητα επιθετικά υποβρύχια (SSN), 11 πυρηνοκίνητα αεροπλανοφόρα (CVN), 88 μεγάλου εκτοπίσματος μονάδες επιφανείας πολλαπλών ρόλων και 52 μικρότερου εκτοπίσματος μονάδες επιφανείας πολλαπλών ρόλων.

Σύμφωνα με την άποψη του προέδρου της υποεπιτροπής Randy J. Forbes, αν δεν ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα ώστε να καλυφθούν τα κενά χρηματοδότησης τότε είναι πολύ πιθανό η οροφή του Στόλου να μειωθεί στις 250 μονάδες. Πάντως ο παροπλισμός μονάδων έχει ως αποτέλεσμα τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα το Ναυτικό των ΗΠΑ να δυσχεραίνεται να ικανοποιήσει τις επιχειρησιακές απαιτήσεις των διοικητών θεάτρου επιχειρήσεων.

Ταυτόχρονα, έχουν εκφραστεί πολλές αμφιβολίες αν ακόμα και η οροφή των 306 μονάδων είναι επαρκής. Μάλιστα το 2010 μία ανεξάρτητη επιτροπή ειδικών που αξιολόγησε την τετραετή αμυντική ανασκόπηση (QDR: Quadrennial Defense Review) κατέθεσε στην επιτροπή ενόπλων δυνάμεων της Γερουσίας των ΗΠΑ ότι με βάση την πρόβλεψη για την εξέλιξη της απειλής συνίστατο η υιοθέτηση οροφής 346 μονάδων.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ (4/8/2013)


Γεγονότα

1693: Ο καλόγερος Ντον Περινιόν παρασκευάζει την πρώτη σαμπάνια σε μοναστήρι Βενεδικτίνων στο Οτβιγιέ της Καμπανίας.

1865: Ο «Ύμνος εις την Ελευθερίαν» του Διονύσιου Σολωμού καθιερώνεται ως εθνικός ύμνος της Ελλάδας.

1912: Οι ΗΠΑ αποβιβάζουν στη Νικαράγουα 100 πεζοναύτες, έπειτα από πρόσκληση της κυβέρνησης του Αδόλφου Ντιαζ, που δήλωσε αδυναμία να προστατεύσει τα συμφέροντα της αμερικανικής εταιρίας σιδηροδρόμων και ατμοπλοϊκών γραμμών έναντι των επιθέσεων των επαναστατικών δυνάμεων του στρατηγού Μένα.

1936: Ο Ιωάννης Μεταξάς επιβάλλει δικτατορία στην Ελλάδα.

1936: Ο Τζέσε Όουενς κερδίζει το χρυσό μετάλλιο στο άλμα εις μήκος στους Ολυμπιακούς Αγώνες τους Βερολίνου, αφού σπάει 6 φορές το παγκόσμιο ρεκόρ.

Γεννήσεις

1929: Γεννιέται ο Γιάσερ Αραφάτ (Μουχάμαντ Αμπντ αλ Ραχμάν αρ Ραούφ αλ Κούντβα αλ Χουσαϊνί, το πραγματικό του όνομα), ηγετική μορφή του παλαιστινιακού αγώνα και πρώτος πρόεδρος της Παλαιστινιακής Αρχής. Σύμφωνα με άλλη εκδοχή γεννήθηκε στις 24 Αυγούστου.

1936: Γεννιέται ο Γιώργος Ζωγράφος, τραγουδιστής του «Νέου Κύματος» και ηθοποιός.

Θάνατοι

1875: Πεθαίνει ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, δανός παραμυθάς.

1975: Πεθαίνει ο Αντρέας Εμπειρίκος, σουρεαλιστής ποιητής.

1991: Πεθαίνει ο ποιητής Νικηφόρος Βρεττάκος.