29 Ιουνίου, 2013

ΜΕΓΑΣ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΒΡΑΧΟ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ ΠΑΓΟΥ


Με ιδιαίτερη λαμπρότητα τελέσθηκε ο Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός στον Ιερό Βράχο του Αρείου Πάγου σε ανάμνηση του κηρύγματος του Αποστόλου Παύλου. Χοροστάτησε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ενώ παρέστησαν ο Μητροπολίτης Γουϊνέας κ. Γεώργιος, ως εκπρόσωπος του πατριαρχείου Αλεξανδρείας, ο Έξαρχος του Παναγίου Τάφου Αρχιμανδρίτης Δαμιανός Πάνου, οι Μητροπολίτες Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, Πειραιώς κ. Σεραφείμ, Νέας Σμύρνης κ. Συμεών, Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς, Αχελώου κ. Ευθύμιος, Θερμοπυλών κ. Ιωάννης και ο Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος Επίσκοπος Διαυλείας κ. Γαβριήλ, βουλευτές, πολιτευτές, εκπρόσωποι της 20ης Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας, των σωμάτων ασφαλείας και των ενόπλων δυνάμεων, κληρικοί και λαϊκοί.

Ο Μητροπολίτης Θερμοπυλών κ. Ιωάννης στην ομιλία του αναφέρθηκε στην ποιμαντική φροντίδα και στο ήθος του Αποστόλου Παύλου τονίζοντας ότι επιδίδονταν σε ένα αγώνα για τον ευαγγελισμό των ανθρώπων. "Όταν η αγάπη απουσιάζει από τις κοινωνίες των ανθρώπων δοκιμάζεται και η ανοχή" επισήμανε ο Μητροπολίτης Θερμοπυλών, ενώ σε άλλο σημείο της ομιλίας αναφέρθηκε στις δυσκολίες της εποχής, λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης λέγοντας πως "πριν από χρόνια οι υπεύθυνοι αγνόησαν τα βήματα του Αποστόλου Παύλου που έφερε το μήνυμα της λυτρώσεως, της αγάπης και της ειρήνης. Ίσως δίδεται η ευκαιρία με μετάνοια να χαράξουμε νέες κατευθύνσεις με χριστιανική συμπεριφορά και αξίες. Η αγάπη, άλλωστε, γράφει ο Απόστολος Παύλος, δεν περιορίζεται μόνο προς τους πιστούς, αλλά προς όλους τους ανθρώπους".

Στη συνέχεια ο Μακαριώτατος τίμησε τον Ρώσο βουλευτή και πρόεδρο της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας Σεργκέι Ποπόφ με την ανώτατη διάκριση της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών το μετάλλιο α΄ τάξεως του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου.

ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΚΛΕΙΣΟΥΝ ΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ - ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΙΣΗΓΗΣΗ


Έντονες είναι ο αντιδράσεις στους κόλπους της Εκκλησίας από την εισήγηση της Επιτροπής για την Αναβάθμιση της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης, σύμφωνα με την οποία προτείνεται στη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων να μπει λουκέτο με διαδικασίες-εξπρές σε εκκλησιαστικά γυμνάσια, ιερατικά σχολεία δεύτερης ευκαιρίας και σε εκκλησιαστικά ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης. 

Χαρακτηρίζουν μάλιστα τη λειτουργία τους «περιττή».Ιδιαίτερα αρνητική εντύπωση δημιουργεί και η χρονική συγκυρία καθώς η εισήγηση έχει ημερομηνία 16 Μαϊου, ένα μήνα πριν δηλαδή τη συνάντηση του Αρχιεπισκόπου με τον πρωθυπουργό για θέματα εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. 
  
Ε Ι Σ Η Γ Η Σ Η

Α. ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Ι. Γενικός σκοπός της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης

Σκοπός της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης είναι η προετοιμασία, ανάδειξη, κατάρτιση και επιμόρφωση Στελεχών (κληρικών, μοναχών και λαϊκών, ανδρών και γυναικών) της Ορθόδοξης Εκκλησίας, υψηλού μορφωτικού επιπέδου και χριστιανικού ήθους.

ΙΙ. Σκοπός της Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης

Σκοπός της Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης είναι η φοίτηση μαθητών και μαθητριών που επιθυμούν να εμβαθύνουν στην Ορθόδοξη Χριστιανική Παράδοση, με απώτερο στόχο την αποτελεσματικότερη καλλιέργειά τους και τη μορφωτική προετοιμασία για την ανάδειξή τους σε θέσεις διακονίας στην Ορθόδοξη Εκκλησία, εφόσον το επιθυμούν.

1.Η Δευτεροβάθμια Εκκλησιαστική Εκπαίδευση λειτουργεί σύμφωνα με τους γενικούς σκοπούς της Εκπαίδευσης όπως αυτοί διατυπώνονται στους σχετικούς νόμους και τα υφιστάμενα Προγράμματα Σπουδών.

2. Επιπλέον, αποβλέπει οι μαθητές/τριες:

I.Να οικοδομήσουν ένα ολοκληρωμένο μορφωτικό πλαίσιο/πεδίο γνώσης και κατανόησης του Χριστιανισμού και ιδιαίτερα της Ορθοδοξίας, ως εκκλησιαστικής, πνευματικής και πολιτισμικής παράδοσης, καθώς επίσης της θέσης και της αποστολής της στον σύγχρονο κόσμο.

II. Να διερευνήσουν τις κύριες πτυχές της εκκλησιαστικής διδασκαλίας, λατρείας, πνευματικότητας, τέχνης, παράδοσης και ζωής και να ευαισθητοποιηθούν ως προς τη σύγχρονη δυναμική τους.

III. Να αναπτύξουν εκκλησιαστικό και λειτουργικό ήθος, τη χριστιανική τους ταυτότητα, μέσα από ένα παιδαγωγικό πλαίσιο ελευθερίας και σεβασμού της ιδιαιτερότητας κάθε ανθρώπινου προσώπου.

IV. Να καλλιεργήσουν στάσεις και αξίες που θα τους επιτρέψουν να ζήσουν και να αναπτυχθούν στην Ορθόδοξη Εκκλησία και ως ενεργοί πολίτες στον σύγχρονο κόσμο.

V. Να προσεγγίσουν διαστάσεις της διαφορετικότητας, να κατανοήσουν την ανάγκη για αλληλοσεβασμό, διάλογο και καταλλαγή, καθώς επίσης και το αίτημα για διαχριστιανική και διαπολιτισμική συνεργασία.

VI. Να γνωρίσουν τον πολιτισμικό πλούτο της Χριστιανικής Παράδοσης και ειδικότερα τις εκκλησιαστικές τέχνες και να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους σε αυτές.

VII.Να αποκτήσουν ικανότητες και δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν, να υπηρετήσουν, εφόσον το επιθυμούν, σε ρόλους ευθύνης στο ποιμαντικό και γενικότερα το εκκλησιαστικό έργο.

3.Ειδικότερος σκοπός της Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης είναι, πέρα από το βασικό σκοπό της προετοιμασίας και ανάδειξης Στελεχών της Ορθόδοξης Εκκλησίας, υψηλού μορφωτικού επιπέδου και χριστιανικού ήθους: 

α) η εξασφάλιση δημόσιας και δωρεάν υψηλής ποιότητας παιδείας, η οποία συμβάλλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των μαθητών/τριών,

β)η προαγωγή της εκπαιδευτικής έρευνας στην πράξη και η συνεργασία με τις αντίστοιχες Σχολές και Τμήματα των Α.Ε.Ι., στη διδακτική των επί μέρους θεολογικών γνωστικών αντικειμένων, στον ψυχοπαιδαγωγικό τομέα, καθώς και στην οργάνωση, διοίκηση, αξιολόγηση και διαχείριση σχέσεων στο επίπεδο της σχολικής μονάδας,

γ) η εκπαίδευση μέσω της πρακτικής άσκησης προπτυχιακών φοιτητών και σπουδαστών Τμημάτων Α.Ε.Ι. και, ιδίως, Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών και Θεολογικών Σχολών, καθώς και μεταπτυχιακών φοιτητών στις θεολογικές επιστήμες, σε συνεργασία με τις αντίστοιχες Σχολές και Τμήματα,

δ) η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε συνεργασία με τα Α.Ε.Ι. και το Ι.Ε.Π.,

ε) η υποστήριξη της δημιουργικότητας, της καινοτομίας και της αριστείας, με τη δημιουργία ομίλων, στους οποίους να μπορούν να συμμετέχουν και μαθητές/τριες από όλα τα σχολεία της δημόσιας εκπαίδευσης, και η ανάδειξη, προώθηση και εκπαίδευση μαθητών/τριών με ιδιαίτερες μαθησιακές δυνατότητες και ταλέντα αλλά και η υποστήριξη μαθητών/τριών με μαθησιακές δυσκολίες και

στ) η πειραματική εφαρμογή στα γνωστικά πεδία της Θεολογίας ιδίως:

αα) προγραμμάτων σπουδών, αναλυτικών προγραμμάτων και μεθόδων διδασκαλίας,

ββ) νέου διδακτικού υλικού,

γγ) καινοτόμων διδακτικών πρακτικών,

δδ) καινοτόμων και δημιουργικών δράσεων,

εε) προγραμμάτων αξιολόγησης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολικών μονάδων.

ΙΙΙ. Μέσα για την επίτευξη των σκοπών Μέσα για την επίτευξη των παραπάνω ειδικών στόχων, επιπλέον όσων προβλέπονται για όλα τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (π.χ., εργαστήρια φυσικών επιστημών, Η/Υ, κ.ά.), είναι:

1.Η λειτουργία ειδικά διαμορφωμένου ωρολογίου προγράμματος με αυξημένο αριθμό μαθημάτων και εργαστηρίων ειδίκευσης (όπως θεολογικά μαθήματα, εκκλησιαστικές τέχνες και θέματα ποιμαντικής, οργάνωση και διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού και υλικοτεχνικών υποδομών στον χώρο της Εκκλησίας). Στα μαθήματα αυτά δίνεται έμφαση στις σύγχρονες στρατηγικές διδασκαλίας που αφορούν στη διερευνητική/ανακαλυπτική, συνεργατική και βιωματική μάθηση. Στα προβλεπόμενα μαθήματα επιλογής, τις Ερευνητικές Εργασίες του Λυκείου, τα τυχόν ευέλικτα μαθήματα που συνδιαμορφώνονται με τους μαθητές/τριες και τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων καταβάλλεται προσπάθεια, όσο είναι εφικτό, ώστε να είναι προσανατολισμένα στους γενικούς και ειδικούς σκοπούς της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης.

2.Ο σχεδιασμός ενός πρόσθετου προγράμματος κατάρτισης και μορφωτικών ευκαιριών, με κύκλους ενδιαφερόντων, εργαστήρια και δραστηριότητες. Στο πλαίσιο αυτό, το τυπικό σχολικό ωρολόγιο πρόγραμμα εμπλουτίζεται με δράσεις όπως ενισχυτική διδασκαλία, εκμάθηση ξένων γλωσσών, ηλεκτρονικών υπολογιστών, οργάνωση και διοίκηση εκκλησιαστικών μονάδων ή εξάσκηση εκκλησιαστικών τεχνών.

Για την οργάνωση και την εποπτεία του πρόσθετου προγράμματος επιλαμβάνεται Επιστημονική Επιτροπή στην οποία μπορούν να μετέχουν ο Σχολικός Σύμβουλος γενικής παιδαγωγικής ευθύνης ή/και ο Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων, ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εκπρόσωπος του Επισκόπου της τοπικής Εκκλησίας, ο Διευθυντής της Σχολικής μονάδας και δύο εκπρόσωποι του συλλόγου διδασκόντων.

Η ίδια Επιτροπή εξετάζει και αποφασίζει για ζητήματα που αφορούν στην ένταξη στο διδακτικό πρόγραμμα εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και επισκέψεων, τη συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα, την προμήθεια και αξιοποίηση υποστηρικτικού διδακτικού υλικού, την εύρυθμη λειτουργία του διδακτηρίου και όλα τα συναφή ζητήματα που αφορούν στο εκπαιδευτικό έργο.

3.Η πρόσληψη ή η αξιοποίηση κατάλληλου εκπαιδευτικού προσωπικού, το οποίο θα διαθέτει τυπικά προσόντα και δεξιότητες για την υλοποίηση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του πρόσθετου προγράμματος.

4.Η οργάνωση και λειτουργία θεολογικής βιβλιοθήκης και κατάλληλων εργαστηρίων.

5.Η οργάνωση προγράμματος εκκλησιαστικών ακολουθιών και λειτουργικής ζωής, στο οποίο οι μαθητές/τριες θα συμμετέχουν βιωματικά με ρόλους μελέτης, διερεύνησης και εμβάθυνσης στα δρώμενα, ανάλογα με την τάξη τους και τους ειδικούς διδακτικούς στόχους των θεολογικών και λειτουργικών μαθημάτων τους.

6.Ο συνδυασμός, η συνεργασία και η υποστήριξη του πρόσθετου προγράμματος με την μαθητική εστία, όπου αυτή λειτουργεί.

ΒΔΟΜΕΣ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Ι.Οι εκπαιδευτικές δομές Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης που προβλέπονται στο ισχύον νομικό πλαίσιο είναι:

1. Εκκλησιαστικά Γυμνάσια

2. Ιερατικά Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (Ι.Σ.Δ.Ε.)

I. Α΄ κύκλος (απόφοιτοι Δημοτικού)

II. Β΄ κύκλος (απόφοιτοι Γυμνασίου και Α΄ κύκλου)

3. Εκκλησιαστικά Γενικά Λύκεια

4.Εκκλησιαστικά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ε.Ι.Ε.Κ.)

ΙΙ. Η Επιτροπή μελέτησε τα στοιχεία αποτύπωσης των λειτουργουσών σχολικών μονάδων, τις προτάσεις και εκτιμήσεις που κατατέθηκαν από όλες τις πλευρές, συνεκτίμησε το ισχύον νομικό πλαίσιο και τις παιδαγωγικές παραμέτρους του ζητήματος και εκτιμά ότι:

1.Υπό τις τρέχουσες συνθήκες η μόνη σχολική δομή δημόσιου δευτεροβάθμιου εκκλησιαστικού σχολείου που μπορεί να ευδοκιμήσει προς εξυπηρέτηση του γενικού σκοπού και των επιμέρους στόχων της Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης είναι το Εκκλησιαστικό Γενικό Λύκειο.

2.Η λειτουργία Εκκλησιαστικών Γυμνασίων κρίνεται περιττή για παιδαγωγικούς και θεσμικούς λόγους. Η διαφοροποίηση της φοίτησης στη βαθμίδα του Γυμνασίου σε σχέση με τα λοιπά δημόσια σχολεία θεωρείται ότι δεν ανταποκρίνεται στα παιδαγωγικά χαρακτηριστικά και τις ουσιαστικές μαθησιακές ανάγκες και προσδοκίες αυτής της ηλικίας.

3.Η λειτουργία δημόσιων Εκκλησιαστικών Ι.Σ.Δ.Ε. καθώς επίσης και των Ε.Ι.Ε.Κ. κρίνεται ως περιττή, επειδή στην παρούσα φάση απουσιάζουν ουσιαστικά κίνητρα για την εγγραφή μαθητών/τριών, καθώς επίσης ελλείπει η λειτουργική διασύνδεση αυτών των βαθμίδων με τον κύριο κορμό της Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης που είναι το Εκκλησιαστικό Γενικό Λύκειο.

4.Η περαιτέρω λειτουργία των υφισταμένων Εκκλησιαστικών Γενικών Λυκείων συναρτάται άμεσα με την ύπαρξη τουλάχιστον 45 φοιτούντων μαθητών/τριών ανά σχολική μονάδα. Εκκλησιαστικά Γενικά Λύκεια τα οποία εμφανίζουν αριθμό φοιτούντων μαθητών/τριών μικρότερο των 45 για περισσότερα από τρία έτη μετατρέπονται σε Κέντρα Εκκλησιαστικών Τεχνών (Βυζαντινής Μουσικής, Αγιογραφίας κ.λπ.), εφόσον η περαιτέρω λειτουργία τους κρίνεται απαραίτητη για λόγους ιστορικούς ή τοπικής παράδοσης.

5.Για την ενίσχυση του Εκκλησιαστικού Γενικού Λυκείου θεωρείται σκόπιμη η προνομιακή εισαγωγή των αποφοίτων του στα τμήματα των Θεολογικών Σχολών και τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, βάσει ποσόστωσης επί των εισακτέων ή ποσοστιαίας προσαύξησης του βαθμού πρόσβασης, με βάση τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

ΙΙΙ. Επικουρικές προτάσεις

1.Η εγγραφή των μαθητών/τριών στις σχολικές μονάδες Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης ενισχύεται με συστατική επιστολή Επισκόπου της Ορθόδοξης Εκκλησίας, χωρίς περιορισμό στον επιχώριο Επίσκοπο.

2.Απαραίτητος όρος για τη λειτουργία της Εκκλησιαστικής Μαθητικής Εστίας, όπου αυτή υφίσταται, είναι η οργανωμένη παιδαγωγική, μορφωτική, πνευματική, και ψυχολογική υποστήριξη των μαθητών/τριών σε ολοήμερη και καθημερινή βάση, καθώς επίσης η εξασφάλιση σύγχρονων όρων υγιεινής, σίτισης, διαμονής και περίθαλψης σε ένα περιβάλλον φιλικό και ευχάριστο.

3.Για τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας και την εν γένει οργάνωση και το πρόγραμμα της εσωτερικής ζωής της σχολικής μονάδας και της Εστίας επιλαμβάνεται Επιτροπή Ειδικών (ενδεικτικά, μπορούν να μετέχουν ο Δ/ντής της σχολικής μονάδας, κοινωνικός λειτουργός, διαιτολόγος, ιατρός, καθηγητής φυσικής αγωγής, κληρικός/πνευματικός εγνωσμένου κύρους) η οποία εισηγείται σχετικά στο Σύλλογο Διδασκόντων ο οποίος αποφασίζει ως προς τα παιδαγωγικά θέματα που τον αφορούν και κατά περίπτωση στην ανωτέρω Επιστημονική Επιτροπή ή τη Σχολική Εφορεία για τα λοιπά ζητήματα.

4.Κρίνεται ως απαραίτητη η μόνιμη διασύνδεση του Εποπτικού Συμβουλίου Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης (Ε.Σ.Δ.Ε.Ε.) με τις κεντρικές καθοδηγητικές και επιμορφωτικές δομές του Υπουργείου Παιδείας (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) για την αποτελεσματικότερη παιδαγωγική υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου στις σχολικές μονάδες Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης.

5.Η λειτουργία Δ΄ μεταλυκειακής Τάξης κρίνεται περιττή και αναποτελεσματική, διότι υφίστανται άλλες πιστοποιημένες δομές (π.χ. Ιδρυμα Ποιμαντικής Επιμορφώσεως Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδος) για την παροχή επιμόρφωσης και κατάρτισης στελεχών της Εκκλησίας τόσο στο ιερατικό και ποιμαντικό έργο τους όσο και στην εκπαιδευτική αποστολή τους.

Γ. ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Ι. Μαθήματα θεολογικής ειδίκευσης/εμβάθυνσης

Ως μαθήματα θεολογικής ειδίκευσης/εμβάθυνσης προτείνονται ανά τάξη του Εκκλησιαστικού Γενικού Λυκείου τα παρακάτω:

Α΄ Τάξη: Δομή και Οργάνωση της Εκκλησίας (2 ώρες / εβδομάδα)

Β΄ Τάξη: Στοιχεία Ορθόδοξης Δογματικής (2 ώρες / εβδομάδα)

Γ΄ Τάξη: Ποιμαντική Θεολογία και Ενοριακή ζωή (2 ώρες / εβδομάδα)

Α΄, Β΄, Γ΄ Τάξη: Τελετουργική και Βυζαντινή Μουσική (2 ώρες / εβδομάδα)

Επιπλέον, με βάση και τα αναφερθέντα στα προηγούμενα, συνυπολογίζονται οι δυνατότητες που προσφέρει το πλαίσιο των Ερευνητικών Εργασιών του Λυκείου και μια ζώνη ελεύθερων επιλογών η οποία αφορά τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων Καινοτόμων Δράσεων, καθώς και τη λειτουργία Κύκλων Ενδιαφερόντων και Εργαστηρίων σε όλες τις τάξεις (π.χ. Εργαστήριο ομιλητικής και ποιμαντικής, Εκκλησιαστικές τέχνες, οργάνωση και διοίκηση ενοριών-κατασκηνώσεων-κέντρων νεότητας, Πολιτιστικό εργαστήρι, Λέσχη ανάγνωσης, Εργαστήρι πληροφορικής). Στα πλαίσια αυτά κατατίθενται προτάσεις και αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες για την εκπόνηση ειδικότερων θεμάτων ει δυνατόν από θεματικές περιοχές εκκλησιαστικού και θεολογικού προσανατολισμού όπως:

i. Θέματα από την Αγία Γραφή

ii. Ερμηνεία Λειτουργικών Κειμένων

iii. Θέματα από την Ιστορία της Εκκλησίας

iv. Θέματα Πατερικής Θεολογίας

v. Η Άγιοι στη Ζωή της Εκκλησίας

vi.Η Ορθοδοξία σε Διάλογο (διαχριστιανικός, διαθρησκειακός, διαπολιτισμικός διάλογος)

ΙΙ. Το διδακτικό και μαθησιακό πλαίσιο των προτεινόμενων μαθημάτων

1. Δομή και Οργάνωση της Εκκλησίας (Α΄ Τάξη)

Σκοπός του μαθήματος Δομή και Οργάνωση της Εκκλησίας είναι η σπουδή και μελέτη της δομής και διάρθρωσης της Εκκλησίας με βάση την ευχαριστιακή θεώρηση της Εκκλησιολογίας. Υπό το πρίσμα αυτής της θεώρησης περιγράφονται και αποτιμώνται: το πολίτευμα, οι δομικές αρχές, τα λειτουργήματα, η θέση του επισκόπου, η σχέση ενορίας και επισκοπής, η σχέση τοπικής και οικουμενικής Εκκλησίας, ο συνοδικός θεσμός, οι αιρέσεις και τα σχίσματα, οι σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας αλλά και αυτή η Εκκλησιολογία των Ρωμαιοκαθολικών και των Προτεσταντών αλλά και η πρόσφατη Οικουμενική Κίνηση.

Η ευχαριστιακή θεώρηση της εκκλησιολογίας εξαρτά τη δομή της Εκκλησίας από συγκεκριμένες θεολογικές και εκκλησιολογικές αρχές και όχι μόνο από οργανωτικές ανάγκες και ιστορικά σχήματα που παρήγαγε η ιστορική της πορεία και διαδρομή. Η Εκκλησία είναι κοινωνία των εσχάτων. Συνεπώς, η οργάνωση και οι θεσμοί της, οι δομικές αρχές και τα βασικά χαρακτηριστικά της, τα λειτουργήματα, οι τάξεις και τα χαρίσματα, όπως και κάθε έκφραση της ζωής της μέσα στην Ιστορία, πρέπει να εκφράζουν όχι παγιωμένα σχήματα αλλά υπαρξιακά γεγονότα της εσχατολογικής εμπειρίας της Εκκλησίας.

Η απάντηση της ορθόδοξης εκκλησιολογίας στο καίριο ζήτημα της σχέσης των κατά τόπους πολλών Εκκλησιών με τη μια κατά την Οικουμένη Εκκλησία παρέχεται με τη λειτουργία του συνοδικού θεσμού σε όλα τα επίπεδα της εκκλησιαστικής ζωής (ενορία, επισκοπή, τοπική Εκκλησία, διορθόδοξο επίπεδο).

2. Στοιχεία Ορθόδοξης Δογματικής (Β΄ Τάξη)

Σκοπός του μαθήματος Στοιχεία Ορθόδοξης Δογματικής είναι η ερμηνευτική προσέγγιση των δογμάτων της Εκκλησίας σε άρρηκτη σχέση με τη λατρευτική και βιωματική εμπειρία της εκκλησιαστικής κοινότητας αλλά και με τα θεμελιώδη υπαρξιακά προβλήματα του ανθρώπου. Για το σκοπό αυτό η ανάλυση του Συμβόλου της Πίστεως προβάλλει ως η πλέον ενδεδειγμένη πορεία για την ανάδειξη της σημασίας, του περιεχομένου αλλά και της ερμηνευτικής προσέγγισης των δογμάτων της Εκκλησίας κατά τρόπο κατανοητό από τον σύγχρονο άνθρωπο.

Τα δόγματα δεν είναι κάποιες αφηρημένες και διανοητικές συλλήψεις αλλά εκκλησιαστικά γεγονότα που πηγάζουν από την εμπειρία της Εκκλησίας, καθώς συναντά και βιώνει τον Τριαδικό Θεό που αποκαλύπτεται μέσα στην ιστορία. Το εκκλησιολογικό αυτό υπόβαθρο των δογμάτων φανερώνει και το γεγονός ότι τα δόγματα εκφράζουν την ταυτότητα της Εκκλησίας ως ένα τρόπο σχέσεως του ανθρώπου με τον Θεό, τους άλλους ανθρώπους και τον κόσμο ολόκληρο.

Συνεπώς, η Δογματική Θεολογία, κατά την ορθόδοξη αντίληψη, δεν αντλεί το κύρος της από έναν δογματισμό νομοκανονικής υφής και θεσμοποίησης αλλά από το γεγονός ότι ερμηνεύει και προσεγγίζει κατά τρόπο ορθόδοξο τα δόγματα της Εκκλησίας, φανερώνοντας ακριβώς και τη σημασία που έχει η εκκλησιαστική πίστη για την ύπαρξη του ανθρώπου και του κόσμου. Πέρα από την απλή έκθεση των δογμάτων, η Δογματική Θεολογία ως ερμηνεία των δογμάτων στοχεύει στην κατάδειξη του σωτηριολογικού και υπαρξιακού τους περιεχομένου για τον άνθρωπο και τον κόσμο.

3. Ποιμαντική Θεολογία και Ενοριακή Ζωή (Γ΄ Τάξη)

Σκοπός του γνωστικού αντικειμένου Ποιμαντική Θεολογία - Ενοριακή ζωή είναι η εμβάθυνση στο περιεχόμενο, τις μορφές, τις μεθόδους, και τις θεολογικές προϋποθέσεις της ποιμαντικής δραστηριότητας του κληρικού ή του λαϊκού μέλους της Εκκλησίας, καθώς και η μελέτη του φαινομένου της ζωής της ενορίας καθ’ εαυτήν και ως προς τον κόσμο που την περιβάλλει.

Ένας από τους βασικούς στόχος αυτού του γνωστικού αντικειμένου είναι να επιτύχει τον διπλό προσανατολισμό: αφ’ ενός μεν να καταστήσει τον μαθητή κοινωνό της Θεολογίας και της εκκλησιαστικής παράδοσης, αφ’ ετέρου να τον βοηθήσει να αισθανθεί πολίτης του κόσμου και ενεργός μέτοχος των συγχρόνων εξελίξεων. Να τον βοηθήσει, δηλαδή, να ξεπεράσει παρωχημένα διλήμματα μεταξύ πνευματικότητας και κοινωνικής δράσης, δίνοντας έτσι τη μαρτυρία της χριστιανικής του πίστης στο μέτρο των δυνάμεων του και χωρίς διακρίσεις ή προκαταλήψεις.

Ποιμαντική ασκεί με οποιονδήποτε τρόπο ο κληρικός αλλά και το επιφορτισμένο λαϊκό μέλος της Εκκλησίας που υπάρχει και κινείται στον κόσμο.

Ο κληρικός ποιμαίνει, ακόμη και όταν δεν λαμβάνει φανερές ποιμαντικές πρωτοβουλίες, αφού η συνολική μαρτυρία της ύπαρξης του προς τους ανθρώπους ευοδώνει ή δυσχεραίνει θέση τους στην Εκκλησία και στην πορεία τους προς τη Βασιλεία του Θεού. Το εν λόγω μάθημα αποσκοπεί και στην εμπέδωση της νοοτροπίας πως η Ποιμαντική δεν είναι ένα «τεχνικό» ζήτημα που απαιτεί μόνο πρακτικές οδηγίες, αλλά συνυφαίνεται υπαρξιακά με το είναι του ίδιου του κληρικού ή του λαϊκού μέλους της Εκκλησίας.

ΙΙΙ. Γενικές επισημάνσεις

1.Τα παραπάνω μαθήματα δεν χρειάζεται να ακολουθούν μια αυστηρώς ακαδημαϊκή ύλη, όπως τα πάσης φύσεως εγχειρίδια που εξαντλούν κατά αυστηρό και δεδομένο τρόπο τα περιεχόμενά τους.

Επισημαίνουμε την ανάγκη για ουσιαστική αναπλαισίωση των μαθημάτων αυτών στην πραγματικότητα του Εκκλησιαστικού Λυκείου, δίχως μίμηση ή αντιγραφή των γνωστικών αυτών αντικειμένων στο επίπεδο των Θεολογικών Σχολών. Κάθε προτεινόμενο μάθημα είναι ανάγκη να αναπτυχθεί σε ένα ρεαλιστικό Πρόγραμμα Σπουδών με στόχο να εισαγάγει τους μαθητές/τριες σε έναν βιωματικό και συμμετοχικό τρόπο σπουδής και μάθησης, δίχως να εξαντλεί την μαθησιακή διαδικασία σε μια τυπική διδασκαλία και εκμάθηση θεμάτων.

2.Τα προτεινόμενα μαθήματα θα διδάσκονται βάσει ενός Προγράμματος Σπουδών διαδικασίας, θα είναι ανοικτά και ευέλικτα και ο διδάσκων θα μπορεί να οργανώνει την μαθησιακή διαδικασία, χρησιμοποιώντας ποικίλα διδακτικά υλικά και σύγχρονες στρατηγικές μάθησης. Η μετωπική διδασκαλία και η εκμάθηση ενός και μόνου διδακτικού εγχειριδίου θα δώσουν τη θέση τους σε μια πολυτροπική, διερευνητική, βιωματική και συνεργατική διαδικασία και κοινότητα μάθησης.

Μέσα από ένα νέο Πρόγραμμα Σπουδών, θα διαμορφώνονται όροι και δυνατότητες για εμπειρίες μάθησης, κριτικής και δημιουργικής επεξεργασίας της γνώσης, καθώς και προσωπικής νοηματοδότησής της. Συνεπώς, προτείνονται συμμετοχικές διαδικασίες, ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, συζήτηση και διαβουλεύσεις για κάθε γνωστικό αντικείμενο και ανάλογα με την ιδιαιτερότητά του, θα χρησιμοποιούνται και σχετικές διδακτικές και μαθησιακές διαδικασίες.

Καταληκτήριες παρατηρήσεις

1.Οι προτάσεις της Επιτροπής έχουν ληφθεί κατά μείζονα πλειοψηφία. Μειοψηφούσες απόψεις επί συγκεκριμένων επιμέρους θεμάτων έχουν ληφθεί υπόψη στη διαμόρφωση της εισήγησής μας προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού δια της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων.

2.Προτείνεται η σύγκληση συνδιάσκεψης όλων των ενδιαφερομένων και εμπλεκομένων φορέων (εκκλησιαστικών, εκπαιδευτικών και θεσμικών) σε ημερίδα εντός ευλόγου χρόνου μετά την κατάθεση των προτάσεών μας.

3. Προτείνεται η συγκρότηση επιμέρους επιτροπών για την εκπόνηση Προγραμμάτων Σπουδών των μαθημάτων θεολογικής ειδίκευσης, καθώς και για την περιγραφή των θεσμών και των δομών οργάνωσης και διοίκησης των σχολικών μονάδων

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΜΑΡΙΟΣ ΜΠΕΓΖΟΣ

ΤΑ ΜΕΛΗ

ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΙΑΓΚΑΖΟΓΛΟΥ

ΑΓΓΕΛΟΣ ΒΑΛΛΙΑΝΑΤΟΣ

 ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΡΙΛΙΓΚΑΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΤΣΑΡΟΣ

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΚΕΡΑΜΙΔΑ 

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΓΑΛΩΝΗ (Η κα Γαλώνη είναι η διευθύντρια του εκκλησιαστικού γυμνασίου - λυκείου Νεάπολης, και δεν έχει υπογράψει την παρούσα εισήγηση)






Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΠΑΥΛΟ ΨΑΡΡΩΝ


Με λαμπρότητα εορτάζει και εφέτος η Ιερά Σύνοδος την Ιερή μνήμη του μεγάλου Αποστόλου των Εθνών Παύλου, ιδρυτή της Εκκλησίας της Ελλάδος.  Το πρωί ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος τέλεσε το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας στον Πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου Παύλου οδού Ψαρών, ενώ συλλειτούργησαν οι Μητροπολίτες Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς, Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίας, Λευκάδος κ. Θεόφιλος και ο Επίσκοπος Διαυλείας κ. Γαβριήλ, Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Στην ομιλία του ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως αναφέρθηκε στη ζωή και στο έργο του Αποστόλου Παύλου επισημαίνοντας πως "το κήρυγμα του, όπως φαίνεται από τις περιοδείες του, είχε δύο τύπους, ανάλογα με το ακροατήριό του. Ο ένας τύπος του κηρύγματός του ήταν για ειδωλολατρικό ακροατήριο και ο άλλος τύπος ήταν για ιουδαϊκό ακροατήριο. Και στα δύο όμως κηρύγματά του κέντρο είχε τον Χριστό και δεν ντρεπόταν για το κήρυγμά του". Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Μητροπολίτης Γόρτυνος αναφέρει "δεν ήταν άνετες οι περιοδείες του Αποστόλου Παύλου για το κήρυγμα. 

Αλλά αυτό το κήρυγμά του, το πορευόμενο δια τόσων δυσκολιών, ευλογείτο από τον Θεό, γιατί ήταν ορθό και σωστό κήρυγμα. Είναι παρατηρημένο, άλλωστε, από την Παλαιά Διαθήκη και από όλη την εκκλησιαστική ιστορία ότι το ορθό κήρυγμα δεν πορεύεται με άνεση, αλλά διώκεται". Παρουσίασε ο Μητροπολίτης Γόρτυνος τον Απόστολο Παύλο ως οικουμενιστή, "ορθόδοξο οικουμενιστή και πρότυπο για μας, για να κηρύττουμε και εμείς έναν οικουμενισμό σαν τον δικό του" και υπογράμμισε ο Μητροπολίτης πως "τότε ήταν Εθνικοί και Ιουδαίοι. Ο Απόστολος Παύλος πήγαινε και στους δύο και μάλιστα στους λατρευτικούς τους τόπους και κήρυττε καθαρά την αλήθεια. Την αλήθεια ότι την λύτρωση που ζητούν θα την βρουν μόνο στον Εσταυρωμένο και Αναστάντα Χριστό. 

Θα την βρουν μόνο στις Εκκλησίες που αυτός και οι άλλοι Απόστολοι ιδρύουν, δηλαδή στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Ο Απόστολος Παύλος είχε την χαρά ότι κήρυξε το σωστό Ευαγγέλιο χωρίς να το νοθεύσει και να το παραλλάξει ή και να το αποκρύψει. Γι' αυτό και ευλογήθηκε πλούσια από το Θεό. Έγινε ο Απόστολος των Εθνών. Αυτός πραγματικά ένωσε Ανατολή και Δύση. Αυτόν τον Οικουμενισμό δέχεται η Ορθόδοξη Εκκλησία μας και για έναν τέτοιο Οικουμενισμό προσευχόμαστε στην Θεία μας λατρεία λέγοντας "υπέρ της των πάντων ενώσεως".

Τα άλλου είδους οικουμενιστικά κινήματα, το να προσεγγίζουμε δηλαδή τους αιρετικούς παπικούς και τους άλλους οπαδούς των έξω από την Ορθόδοξη πίστη μας θρησκευμάτων, χωρίς να τους λέμε καθαρά ότι είναι αιρετικοί και πλανεμένοι, αλλά αντίθετα και να τους αγκαλιάζουμε με περισσή αγάπη και να συμπροσευχόμαστε μαζί τους και μάλιστα να τους λέμε και "αγιωτάτους", δεν δημιουργούν ενότητα, αλλά διχασμό και ταραχή στον οίκο μας. Τον Οίκο μας, ο οποίος είναι η Εκκλησία του Ζώντος Θεού".


ΟΙ ΠΡΩΤΟΚΟΡΥΦΑΙΟΙ ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΙ ΠΑΥΛΟΣ


Σήμερα η Εκκλησία 29 Ιουνίου εορτάζει την μνήμη των Αγίων Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου. Οι δυο αυτοί Απόστολοι υπήρξαν οι πρώτοι μεταξύ των άλλων Αγίων Αποστόλων και οι μεγάλοι κήρυκες του Ευαγγελίου. Αυτοί οι δύο καθώς και οι άλλοι ένδεκα απόστολοι, όπου τους τιμούμε όλους μαζί αύριο, είναι οι στύλοι της Εκκλησίας.Αυτοί θεμελίωσαν όλο το οικοδόμημα της Εκκλησίας πάνω στην ασάλευτη πέτρα του Χριστού, όπου δεν πρόκειται να μετακινηθεί ποτέ, διότι σύμφωνα με τους λόγους του Κυρίου, «πύλαι άδου ου κατισχύσουσιν αυτής». Γι’ αυτό η Εκκλησία μας λέγεται Αποστολική.

Τί είναι όμως Εκκλησία; Εκκλησία είναι η φανέρωση του Θεού στη γη. Έτσι η Εκκλησία δεν είναι ανθρώπινος 'Οργανισμός ή ένα ανθρώπινο κατασκεύασμα, αλλά αποκάλυψη Θεού. Και ή αποκάλυψη τού Θεού είναι πέρα άπό τή λογική τού ανθρώπου. Ό Θεός δεν αποκαλύπτεται στους ανθρώπους που δεν μπορούν να αντέξουν την φανέρωσή του, και αυτοί είναι εκείνοι που δεν θέλουν να σωθούν. Έξω από την Εκκλησία του Χριστού ούτε αποκάλυψη τού Θεού υπάρχει, ούτε σωτηρία του ανθρώπου.

Η να το πούμε αλλιώς έξω από το κήρυγμα των Αγίων Αποστόλων, έξω από την διδασκαλία των Αγίων Πατέρων, ούτε Εκκλησία υπάρχει, ούτε Ορθοδοξία, που θα πη αλήθεια. Αλήθεια είναι ο Χριστός, αλήθεια είναι η Εκκλησία. Και την αλήθεια αυτή την κηρύττουν αλάνθαστα οι Άγιοι Απόστολοι και την διδάσκουν ορθά οι διάδοχοι των Αγίων Αποστόλων, οι Άγιοι Πατέρες. Ο άνθρωπος βρίσκει το Θεό του μέσα στην Εκκλησία. Έξω από την Εκκλησία δεν αποκαλύπτεται ο Θεός στους ανθρώπους, γι' αυτό και εκτός Εκκλησίας δεν υπάρχει σωτηρία.

Εδώ μέσα στην Εκκλησία του Χριστού μόνο αποκαλύπτεται όλο το θαύμα τού Θεού, που είναι ή σωτη­ρία του ανθρώπου. Εάν θέλαμε να πούμε τί είναι θαύμα, αυτό θα λέγαμε. Θαύμα είναι ή φανέρωση του Θεού για τη σω­τηρία του ανθρώπου. Ούτε ο άνθρωπος σώζεται χωρίς τη φανέρωση του Θεού, ούτε το θαύμα γίνεται για άλλο λόγο, παρά μόνο για τη σωτηρία του ανθρώπου. Ο Θεός φανερώνεται στον άνθρωπο για ένα και μόνο σκοπό, για να τον σώση από την αμαρτία. Και ο άνθρωπος σώζεται από την αμαρτία όταν μετανοήσει ειλικρινά και δεχθεί μέσα του με πίστη τη θεία χάρη.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία όπως λέγεται Αποστολική, Εκκλησία των Αγίων Πατέρων, θα μπορούσε να λεχθή και Εκκλησία των θαυμάτων, δηλαδή της φανέρωσης τού Θεού. Τα θαύματα του Θεού μόνο μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία ενεργούνται. Ότι γίνεται έξω από την Ορθόδοξη Εκκλησία και λέγεται θαύμα δεν είναι θαύμα του Θεού, αλλά ψέμα.

Δεν είναι μία απλή υπόθεση το θαύμα, αλλά η έμπρακτη φανέρωση της αλήθειας της Εκκλησίας. Δεν είναι το θαύμα τόσο απλό ούτε μετριέται με το πλήθος των ανθρώπων, που προστρέχουν στον τόπο, που έγινε. Όταν ο Θεός φανερώθηκε στον Μωϋσή, δεν υπήρχε άλλος εκεί ήταν ο προφήτης μόνος του. Και όταν ο Ιησούς Χριστός θαυματουργούσε, έλεγε σε αυστηρό τόνο να μήν το πουν σε κανένα. Και όταν πάλι ο Κύριος έβλεπε τους ανθρώπους να προστρέχουν πολλοί σ’ αυτόν, για να τον δουν πώς θαυματουργεί, θεράπευε τον άρρωστο γρήγορα και έφευγε.

Το θαύμα δεν γίνεται, για να ικανοποιήση την περιέργεια των ανθρώπων, αλλά για να σώση τον άνθρωπο. Το ίδιο βλέπομε και στην Ανάσταση τού Κυρίου καθώς και στην ένδοξη Ανάληψή του εμφανίζεται σε λίγους ανθρώπους, και όχι σε πολλούς. Αυτός, που βλέπει ένα θαύμα, βλέπει με τα μάτια του το Θεό τρέμει από το φόβο του, διότι δεν μπορεί να βαστάξη τη φανέρωση τού Θεού, όπως έγινε και με τον σημερινό εορταζόμενο Απόστολο Παύλο όταν βάδιζε στη Δαμασκό και του αποκαλύφθηκε ο Κύριος, έπεσε κάτω και έμεινε τυφλός.

Τα θαύματα της Εκκλησίας είναι αλήθεια ότι και στις μέρες μας γίνονται. Αλλά πίστη στο θαύμα δεν θα πει να προστρέξω γρήγορα εκεί που φάνηκε κάτι πώς είναι θαύμα, και όταν ακόμη είναι θαύμα. Αλλά θαύμα θα πει να κλάψω για τις αμαρτίες μου. Αυτό το θαύμα κήρυξαν οι Άγιοι Απόστολοι, αυτό το θαύμα δίδαξαν οι Άγιοι Πατέρες και αυτό το θαύμα δέχεται και ή Εκκλησία του Χριστού μας.

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελλάδα

Τον φάκελο των ελληνικών καταθέσεων στο Λουξεμβούργου ανοίγει η κυβέρνηση αξιοποιώντας την προθυμία των Αρχών του Δουκάτου να παράσχουν τα σχετικά στοιχεία. Ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας ζήτησε προ ημερών μέσω της επίσημης διπλωματικής οδού από τον υπουργό Οικονομικών του Λουξεμβούργου Λικ Φρίντεν όλα τα διαθέσιμα στοιχεία για τις καταθέσεις ελλήνων φορολογουμένων, φυσικών και νομικών προσώπων, στο Λουξεμβούργο. «Καθαρές λύσεις, εκλογές τώρα» δηλώνει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας σε συνέντευξή του. Αναφέρεται με σκληρούς χαρακτηρισμούς στην κυβέρνηση, λέγοντας ότι «αποτελείται από το υπηρετικό προσωπικό της τρόικας και τους βουλιμικούς της εξουσίας», για τον Αντ. Σαμαρά και τον Ευ.Βενιζέλο σημειώνει ότι «σφιχταγκαλιάζονται για να κρατηθούν στην σάπια καρέκλα της εξουσίας», και υποστηρίζει: «οι μέρες της εξουσίας τους είναι μετρημένες».

Σχέδιο για άμεσες απολύσεις καταστρώνει το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης σε συντονισμό με το Μαξίμου, την ίδια ώρα που αναζητείται το «πράσινο φως» από την τρόικα για παράταση στο πρόγραμμα κινητικότητας. Ήδη χτυπά η καμπάνα για χιλιάδες εργαζομένους στον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα. Στο στόχαστρο είναι συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου και Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (ΙΔΑΧ) στους ΟΤΑ, οι οποίοι μέσω της δικαστικής οδού παραμένουν στις θέσεις τους. Τη Δευτέρα κρίσιμο ραντεβού του Κυρ.Μητσοτάκη με την τρόικα. Το πολιτικό πλαίσιο με το οποίο θα πορευτεί η ΔΗΜΑΡ μετά την αποχώρηση από την κυβέρνηση καλείται να καθορίσει η Κεντρική Πολιτική Επιτροπή του κόμματος, η οποία συνεδριάζει το πρωί του Σαββάτου. Οι εργασίες θα αρχίσουν στις 10.00 με εισήγηση του Φώτη Κουβέλη.

Επίθεση στην κυβέρνηση, την οποία χαρακτήρισε «συγκυβέρνηση της παράγκας και του δικομματικού καρτέλ» εξαπέλυσε την Παρασκευή από τα Χανιά ο πρόεδρος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, κατά την διάρκεια ομιλίας του στην πλατεία της δημοτικής αγοράς. Ο κ. Τσίπρας παρουσίασε την πρόταση του κόμματος του με «11 δέσμες ριζοσπαστικών αλλαγών» όπως τις χαρακτήρισε, ώστε όπως είπε, «να φέρουμε πάλι στο προσκήνιο τους πολίτες και την πολιτική».

Κόσμος

Δικαστήριο της Νότιας Καλιφόρνια καταδίκασε γυναίκα σε ισόβια κάθειρξη με τη δυνατότητα αναστολής, επειδή το πέος του εν διαστάσει συζύγου της και το πέταξε στον κάδο απορριμμάτων. Η Κάθριν Κιου, 50 ετών, καταδικάστηκε για βασανισμό και επίθεση στον πρώην σύζυγό της. Η Κιου νάρκωσε τον άνδρα, τον έδεσε και αφαίρεσε το πέος του με ένα μαχαίρι. Ύστερα το πέταξε στον κάδο απορριμμάτων.Επιβεβαίωσαν οι Ηνωμένες Πολιτείες το θάνατο του αμερικανού πολίτη στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, στη διάρκεια ταραχών μεταξύ υποστηρικτών και αντιπάλων του αιγύπτιου προέδρου Μοχάμεντ Μόρσι. Έκκληση για αυτοσυγκράτηση απευθύνει η διεθνής κοινότητα, ενώ διάχυτος είναι ο φόβος για νέες αιματηρές συμπλοκές στη μεγάλη αντικυβερνητική διαδήλωση που έχει προγραμματιστεί για την Κυριακή.

Οι γαλλικές αρχές απήγγειλαν την κατηγορία της απάτης στον επιχειρηματία Μπερνάρ Ταπί για ένα τεράστιο ποσό που έλαβε από το κράτος το 2008, όταν η γενική διευθύντρια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου Κριστίν Λαγκάρντ ήταν υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας. Ο Ταπί είναι ο τέταρτος άνθρωπος στον οποίο απαγγέλλονται κατηγορίες για την υπόθεση. Η Λαγκάρντ ανακρίθηκε αλλά δεν της απαγγέλθηκαν κατηγορίες. Αμερικανός φωτορεπόρτερ φέρεται να σκοτώθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου σε συγκρούσεις μεταξύ υποστηρικτών και αντιπάλων του προέδρου Μοχάμεντ Μόρσι, σύμφωνα με συγκλίνουσες αναφορές από ιατρικές πηγές και αξιωματούχους ασφαλείας. Ο άνδρας φέρεται να υπέκυψε από μαχαιριά στο στήθος.

Η πόλωση οξύνεται επικίνδυνα και η Αίγυπτος διολισθαίνει στη βία εν όψει της μεγάλης αντικυβερνητικής διαδήλωσης της Κυριακής με αφορμή την πρώτη επέτειο ανάληψης της προεδρίας από τον ισλαμιστή Μοχάμεντ Μόρσι. Στη Νότιο Αφρική, δεύτερο σταθμό της περιοδείας του στην Αφρική, έφτασε αργά την Παρασκευή στην πρωτεύουσα Πρετόρια ο πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα, ο οποίος δεν αναμένεται να συναντηθεί με τον Νέλσον Μαντέλα που εξακολουθεί να νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση. Εν τω μεταξύ, η Γουίνι Μαντέλα, πρώην σύζυγος του Νέλσον Μαντέλα είπε ότι τον βρήκε σε καλύτερη κατάσταση συγκριτικά με προηγούμενες ημέρες.

Οικονομία

Σε αρνητικό έδαφος, μετά από αρκετές ημέρες ανόδου, βρέθηκαν την Παρασκευή οι αγορές στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.Με απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκε το σχέδιο κεφαλαιακής ενίσχυσης της Attica Bank, με αποτέλεσμα να αποτελεί την πρώτη τράπεζα που καταφέρνει να ανακεφαλαιοποιηθεί χωρίς τη στήριξη του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ). Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, καλύφθηκε στο 100% τόσο η έκδοση νέων μετοχών, όσο και η έκδοση μετατρέψιμων ομολογιών, συνολικού ύψους 400 εκατ. ευρώ.

Στο 19,68% ανήλθε η συμμετοχή των ιδιωτών επενδυτών στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Τράπεζας Πειραιώς. Όπως αναφέρει η τράπεζα σε ανακοίνωσή της, συνολικά αντλήθηκαν 8.428.999.999,80 ευρώ, το δε ύψος της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου ανέρχεται σε 1.487.470.588,20 ευρώ. Το αντληθέν ποσό από ιδιώτες επενδυτές ανέρχεται σε 1.443.631.721 ευρώ.

Αθλητισμός

Στους «16» του Παγκοσμίου Κυπέλλου U20 εξασφάλισαν η Κολομβία και η Τουρκία με τους πρώτους να επικρατούν με 3-0 του Ελ Σαλβαδόρ και να κατακτούν την πρώτη θέση του Γ' ομίλου. Οι οικοδεσπότες από τον πλευρά τους επικράτησαν με 2-1 της Αυστραλίας.Παίκτης του Αστέρα Τρίπολης είναι από την Παρασκευή και τυπικά ο Χουάν Μανουέλ Μουνάφο. Οι Αρκάδες ανακοίνωσαν την απόκτηση του Αργεντινού, ο οποίος από το 2009 αγωνίζεται στην Ελλάδα με τις φανέλες των Πλατανιά Χανίων και Πανθρακικού.

Περίπου 13.000 οπαδοί του ΠΑΟΚ δημιούργησαν μια εκπληκτική ατμόσφαιρα στο γήπεδο της Τούμπας, όπου το απόγευμα της Παρασκευής πραγματοποιήθηκε η πρώτη προπόνηση της ομάδας για τη νέα σεζόν. Την αποθέωση γνώρισε, όπως ήταν αναμενόμενο ο Πάμπλο Γκαρσία που επέστρεψε στην ομάδα, ο Άλβες Λίνο και ο νέος τεχνικός Χουμπ Στέφενς. Ο τελευταίος μάλιστα, μετά το τέλος της προπόνησης παραχώρησε συνέντευξη Τύπου στην οποία αναφέρθηκε στον Γκαρσία και στην κλήρωση των προκριματικών του Champions League.



ΣΥΝΕΝΟΧΗ Η ΔΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΚΕΛΕΙΟ ΣΤΗ ΣΥΡΙΑ


Δεν υπάρχει εχέφρων άνθρωπος, οιουδήποτε θρησκεύματος, οποιουδήποτε πολιτικού προσανατολισμού, οιασδήποτε κοινωνικοοικονομικής τάξης, που να μην έχει φρίξει με τις αποτρόπαιες δολοφονίες που λαμβάνουν χώρα στη Συρία. Εκεί, οι παράφρονες ανθρωποφάγοι της Αλ Κάιντα, εξοπλισμένοι με χρήματα, όπλα και πολιτική «νομιμοποίηση» από την παρακμιακή Δύση, διαπράττουν γενοκτονία καθημερινά εις βάρος των χριστιανικών πληθυσμών και σφάζουν σαν τα ζώα τους υπερασπιστές της νόμιμης κυβέρνησης του Άσαντ. Επειδή τα κατεστημένα μέσα ενημέρωσης σε Ευρώπη και Αμερική προβάλλουν τους μανιακούς ισλαμιστές δολοφόνους ως «απελευθερωτές», κάποιος πρέπει να ανατρέξει σε πηγές του διαδικτύου για να αποκτήσει μια σαφή και αληθή εικόνα για τα διαδραματιζόμενα στη Συρία. Αλλά, ακόμα και στο διαδίκτυο είναι εξαιρετικά δύσκολο να παρακολουθήσεις σκηνές τόσο ακραίας βίας, που θα λογοκρίνονταν ακόμη και σε ταινία θρίλερ.

Ακρωτηριασμοί, ανθρωποφαγίες, αποκεφαλισμοί χριστιανών πιστών, ιερέων και κυβερνητικών στρατιωτών και άλλα παρόμοια είναι αδύνατον να τα δεις δίχως να στοιχειώσουν οριστικά και αμετάκλητα το υπόλοιπο του βίου σου. Κι όλα αυτά η άθλια Δύση της λογιστικής, με τις ρυπαρές και αντιχριστιανικές κυβερνήσεις της, τα ενθαρρύνει, τα σχεδιάζει, τα προκαλεί! Η Ελλάδα μέχρι στιγμής έχει ακολουθήσει πιστά τα βήματα του νεκρικού χορού που σέρνουν οι υπόλοιπες κυβερνήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης  Στις 27 Μαΐου η χώρα μας στιγμάτισε την Ιστορία της ψηφίζοντας «ναι» στην άρση του εμπάργκο όπλων προς τους χριστιανομάχους δολοφόνους της Συρίας. Η απόφαση ελήφθη στις Βρυξέλλες, στο Συμβούλιο των υπουργών Εξωτερικών της Ε.Ε., και αποτέλεσε το πρώτο βήμα για την επίσημη ενίσχυσή τους - παντί τρόπω - από τις ΗΠΑ.

Ουσιαστικά, ο κόσμος που οικοδομήθηκε με θεμέλια την ελληνική σκέψη και τον χριστιανισμό αυτοχειριάζεται για να εξυπηρετήσει κάποια σκοτεινά συμφέροντα για την «αναδιάταξη» των συσχετισμών δυνάμεων στην ευρύτερη περιοχή! Η μόνη χαραμάδα ελπίδας στο σκοτάδι του φανατικού Ισλάμ και της τρομοκρατίας είναι η αντίσταση που μπορούν να προβάλλουν στο εσωτερικό των ευρωπαϊκών χωρών και της υπερδύναμης εκείνοι που διαθέτουν ακόμα ανθρωπισμό και κοινή λογική.

ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ "ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΟΙΑ" Η ΝΕΑ ΜΑΣΤΙΓΑ ΤΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ


Η «ψηφιακή άνοια» εξελίσσεται σε νέα μάστιγα για τους ανθρώπους νεαρής ηλικίας που βασίζονται όλο και περισσότερο στην τεχνολογία, αφήνοντας έτσι τον εγκέφαλό τους να «ατροφήσει». Επιστήμονες από τη Νότια Κορέα έχουν παρατηρήσει αύξηση κρουσμάτων αυτού του είδους της «άνοιας» στους νέους, οι οποίοι εμφανίζουν επιδείνωση των νοητικών ικανοτήτων τους αντίστοιχη με αυτή που εμφανίζουν ασθενείς που έχουν υποστεί τραυματισμό στο κεφάλι ή πάσχουν από κάποια ψυχιατρική νόσο. «Η υπερβολική χρήση “έξυπνων” κινητών και βιντεοπαιχνιδιών διασαλεύει την ισορροπημένη ανάπτυξη του εγκεφάλου» υπογραμμίζει ο Μπιουν Γκι-γον, γιατρός του Κέντρου Ισορροπίας Εγκεφάλου της Σεούλ, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «JoongAng».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Νότια Κορέα είναι μία από τις χώρες με τη μεγαλύτερη διείσδυση της τεχνολογίας στον γενικό πληθυσμό αλλά και με τα περισσότερα κρούσματα εθισμού στο Διαδίκτυο. «Οι άνθρωποι που κάνουν υπερβολική χρήση τεχνολογίας είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν την αριστερή πλευρά του εγκεφάλου τους, αφήνοντας έτσι τη δεξιά υπανάπτυκτη» συμπληρώνει ο δρ Γκι-γον. Η δεξιά πλευρά του εγκεφάλου συνδέεται με τη συγκέντρωση και, όταν δεν είναι επαρκώς ανεπτυγμένη, επηρεάζει την ικανότητα προσοχής και μνήμης, οδηγώντας μάλιστα στο 15% των περιπτώσεων και σε πρόωρη άνοια.

Οι πάσχοντες από «ψηφιακή άνοια» φέρεται επίσης να είναι και ψυχολογικά υπανάπτυκτοι, με τα παιδιά να διατρέχουν ακόμη πιο σοβαρό κίνδυνο από τους ενήλικες, αφού ο εγκέφαλός τους είναι σε εξελικτική διαδικασία. Η κατάσταση φαίνεται να επιδεινώνεται στη Νότια Κορέα, καθώς το ποσοστό των ανθρώπων ηλικίας 10 έως 19 ετών που χρησιμοποιούν «έξυπνα» κινητά πάνω από επτά ώρες κάθε μέρα ξεπερνά το 18,4%, ποσοστό που έχει αυξηθεί 7% σε σύγκριση με πέρυσι.

Τα ανησυχητικά συμπεράσματα των Κορεατών έρχονται έπειτα από μια έρευνα που πραγματοποίησε το UCLA, η οποία έδειξε ότι οι νεαροί Αμερικανοί εμφανίζουν όλο και πιο συχνά προβλήματα μνήμης. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι το 14% νεαρών ανδρών και γυναικών, ηλικίας από 18 έως 39 ετών, παραπονούνται ότι η μνήμη τους είναι κακή. Σε αυτήν την περίπτωση ωστόσο, το πρόβλημα αποδίδεται γενικότερα στον σύγχρονο τρόπο ζωής.

ΑΥΤΟ ΘΑ ΠΕΙ "ΕΠΙΤΥΧΙΑ" EΠΙΣΤΡΕΦΕΙ Η ΕΞΑΗΜΕΡΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Κινδυνεύουν οι μισθοί 400.000 εργαζομένων που έμειναν φέτος χωρίς κλαδική σύμβαση, ενώ με ατομικές συμβάσεις μπορούν να υπάρξουν αλλαγές στο ωράριο και σε μία σειρά άλλα θέματα. Πρακτικά καταργείται η πενθήμερη εργασία με την υπογραφή ατομικών συμβάσεων σε όσους επαγγελματικούς χώρους δεν υπάρχει κλαδική σύμβαση και έχει λήξει η μετενέργεια.

Η αρχή, όπως αναφέρει καθημερινή εφημερίδα, γίνεται στα επισιτιστικά επαγγέλματα για 100.000 νεοπροσλαμβανόμενους με ατομικές συμβάσεις. Σύμφωνα με οδηγίες (εγκύκλιο) της Διεύθυνσης Αμοιβής και Εργασίας του υπουργείου Εργασίας προς τους επισιτιστικούς καταστηματάρχες (η σύμβαση των οποίων έληξε στις 14-8-2012) οι νεοπροσλαμβανόμενοι «στην ατομική σύμβαση μπορεί να συμφωνηθεί να εργάζονται με εξαήμερη εργασία».

Δηλαδή, με απλά λόγια, το σύνθημα είναι: «Εφαρμόστε ατομικές συμβάσεις με εξαήμερο και αμοιβή τα 586 ευρώ, όση είναι η μεικτή αμοιβή βάσης για τους νεοπροσλαμβανόμενους». Αυτό είναι το περίφημο «grecovery» που οραματίζονται φαίνεται και αφειδώς φαντασιώνονται ότι θα ξεπεραστεί με αυτόν τον τρόπο η «κινούμενη άμμος» της ύφεσης...

Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη εγκύκλιο, οι μισθοί περίπου 600.000 εργαζομένων που έμειναν φέτος χωρίς κλαδική σύμβαση, θα υποστούν μειώσεις έως 20% από την απώλεια σειράς επιδομάτων, ενώ με ατομικές ή επιχειρησιακές συμβάσεις οι μισθοί μπορεί να πέσουν ακόμα και στα 586 ευρώ (μικτά), στα χαμηλότατα επίπεδα δηλαδή της εθνικής συλλογικής σύμβασης εργασίας.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ


Γεγονότα:  1850: Το Οικουμενικό Πατριαρχείο αναγνωρίζει το αυτοκέφαλο της Εκκλησίας της Ελλάδος.


Γεννήσεις:  1900: Antoine de Saint-Exupery, Γάλλος συγγραφέας.


Θάνατοι:  1951: Αιμίλιος Βεάκης, κορυφαίος ηθοποιός του δραματικού θεάτρου.