02 Ιουνίου, 2013

ΤΗΝ Μ.Κ.Ο. ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΗΣ Ι.Α.Α. ΕΠΙΣΚΕΦΘΗΚΕ Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΜΟΣΧΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΡΩΣΙΑΣ κ. ΚΥΡΙΛΛΟΣ

Την Φιλανθρωπική Οργάνωση της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών επισκέφθηκε ο Πατριάρχης Μόσχας και πάσης Ρωσίας κ. Κύριλλος συνοδευόμενος από τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο. Ο Γενικός Διευθυντής της Αποστολής κ. Κωστής Δήμτσας καλωσόρισε τον Πατριάρχη και τον ευχαρίστησε για την παρουσία του "που είναι μία ακόμη μαρτυρία αγάπης για τον άνθρωπο. Είναι, μια ακόμη ζωντανή απόδειξη, των επίπονων προσπαθειών σας για την εδραίωση, εντός Κοινωνίας των χριστιανικών ιδεωδών, της θυσιαστικότητας και της φιλανθρωπίας" τόνισε ο κ. Δήμτσας, ενώ αναφέρθηκε στις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν χιλιάδες οικογένειες στην Ελλάδα επισημαίνοντας "υπό αυτές τις συνθήκες και συλλογιζόμενοι το ζοφερό μέλλον που διαγράφεται για την πατρίδα μας, η ευθύνη μας για συμπαράσταση στο συνάνθρωπο ολοένα και μεγαλώνει.

Το μήνυμα της Εκκλησίας μας «Αγαπάτε Αλλήλους» λαμβάνει νέες διαστάσεις και καλούμαστε να ανταπεξέλθουμε στις αυξανόμενες ανάγκες του κοινωνικού συνόλου, για αλληλοβοήθεια και αλληλοσυμπαράσταση. Κανείς μας δεν ήταν τόσο απαισιόδοξος, ώστε να φαντάζεται τις διαστάσεις που θα λάμβαναν οι κοινωνικές συνθήκες της καθημερινότητάς μας. Και όμως η Εκκλησία, ως μάνα, στοργική προείδε τις ανάγκες και ετοιμάστηκε αναλόγως, ώστε να πράξει ότι ήταν δυνατόν καλύτερο για τα παιδιά της, δημιούργησε ένα σύγχρονο κοινωνικό οργανισμό, ο οποίος άμεσα να μπορεί να ανταποκρίνεται στις συνεχώς διογκούμενες κοινωνικές ανάγκες".

Στη συνέχεια ο κ. Δήμτσας παρουσίασε το έργο και τις δραστηριότητες της Αποστολής, ενώ ολοκλήρωσε την ομιλία του λέγοντας "η «Αποστολή» της Αρχιεπισκοπής Αθηνών προσπαθεί καθημερινά να προσφέρει ένα μήνυμα αγάπης, αισιοδοξίας και ελπίδας. Η κρίση, πιστεύουμε ότι μπορεί να γίνει μια ιδιαίτερη ευκαιρία πνευματικής ανανεώσεως. Η σύγχρονη οικονομική κρίση, παρά την οδύνη και την αμηχανία που έχει προκαλέσει σε εκατομμύρια ανθρώπους, δίνει μια εξαιρετική δυνατότητα για διορθωτικές αλλαγές σε κρίσιμους τομείς της παγκόσμιας, της εθνικής και προσωπικής μας ζωής".

Στη συνέχεια προβλήθηκε ολιγόλεπτο οπτικοακουστικό υλικό με τις δράσεις της Αποστολής, ενώ αμέσως μετά ο Πατριάρχης Μόσχας και πάσης Ρωσίας συνεχάρη τον Αρχιεπίσκοπο και τον κ. Δήμτσα για το φιλανθρωπικό έργο που επιτελείται και δήλωσε πως "κάθε ενορία και κάθε πιστός πρέπει να καταλάβει ότι μέρος της φιλανθρωπίας είναι η βοήθεια προς τον πλησίον του", ενώ αναφέρθηκε στο φιλανθρωπικό και κοινωνικό έργο της Εκκλησίας της Ρωσίας και έκανε λόγο για κοινές φιλανθρωπικές δράσεις των δύο Εκκλησιών.

ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΗ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΙΛΙΟΥ ΑΧΑΡΝΩΝ ΚΑΙ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΕΩΣ κ. ΑΘΗΝΑΓΟΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΗΜΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΛΕΙΨΑΝΩΝ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΟΥ ΣΑΡΩΦ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΑΧΑΡΝΩΝ

Μέσα στήν ευλογημένη και χαρμόσυνη περίοδο της Αναστάσεως του Κυρίου και της Μεσοπεντηκοστής η σημερινή Σας παρουσία εδώ, στο Ιερό Μητροπολιτικό Παρεκκλήσιο της Παναγίας Σουμελά στήν ευλογημένη πόλη των Αχαρνών, Μακαριώτατε Πατριάρχα, αποτελεί για όλους εμάς ένα πολύ μεγαλύτερο, σημαντικότερο καί συγκλονιστικότερο γεγονός από μιά επίσημη επίσκεψη καθώς υπερβαίνει κατά πολύ τά όρια της αξίας ενός ιστορικού σταθμού στά τοπικά δρώμενα.

Η αιτία της βαθειάς συγκινήσεώς μας, του Κλήρου καί του Λαού της Ιεράς Μητροπόλεως Ιλίου, Αχαρνών καί Πετρουπόλεως είναι διπλή. Ο πρώτος λόγος της σημερινής ανεκλάλητης χαράς καί ευφροσύνης πού πλημμυρίζει σήμερα τίς ψυχές μας οφείλεται σέ αυτό τό οποίο μέ περισσή αγάπη προσκομίσατε από τήν αγιοτόκο καί ευλογημένη γη της Ρωσίας και τό οποίο πρό ολίγου εναποθέσατε ευλαβικά στά χέρια του ομιλούντος, ώστε καί αυτός μέ τήν σειρά του νά τό προσφέρει ως ανεκτίμητο δώρο καί πηγή αγιασμού πρός τούς πιστούς.

Πρόκειται γιά τά τίμια λείψανα των Αγίων Σεραφείμ του Σάρωφ καί Ματρώνας της εκ γενετής τυφλής, τά οποία ευρίσκονται ενώπιον μας απαστράπτοντα φώς υπερκόσμιο καί αναδύοντα ευωδία πνευματική. Η μέγιστη ευλογία πού πλημμυρίζει σήμερα όχι μόνο τόν χώρο όπου είμεθα συνηγμένοι αλλά καί τίς καρδιές μας, αποτελεί τήν εκπλήρωση ενός μακροχρόνιου πόθου καί ιερού οραματισμού. Σέ αυτήν εδώ τήν πόλη, Μακαριώτατε, ευρίσκονται ριζωμένοι εδώ καί δεκαετίες, παλιννοστούντες Έλληνες Πόντιοι προερχόμενοι από τήν πρώην Σοβιετική Ένωση.

Κοντά σέ αυτό τό μεγάλο τμήμα του τοπικού πληθυσμού προσετέθησαν κατά τά τελευταία χρόνια Ρώσοι μετανάστες, πνευματικά τέκνα της Υμετέρας Μακαριότητος, οι οποίοι ως αποδημητικά πτηνά ακολούθησαν τήν οδό του Νότου καί εγκαταστάθηκαν εδώ αποτελώντας πλέον ενεργά κύτταρα της Μητροπόλεώς μας. Τό επίκεντρο της πνευματικής καί λατρευτικής τους ζωής εστιάζεται σέ αυτόν εδώ τόν Ιερό Ναό της Παναγίας Σουμελά, έχοντας καλό καί συνετό ποιμένα τόν αγαπητό μας Πρωτοπρεσβύτερο Γρηγόριο Πιγκάλοβ,  ο οποίος μέ σύνεση, μέ ζήλο καί μέ άοκνες προσπάθειες εργάζεται υποδειγματικά γιά τήν πνευματική πρόοδο καί προκοπή τους.  

Όλοι αυτοί οι Ορθόδοξοι αδελφοί μας μέ έντονο τό συναίσθημα της νοσταλγίας πρός τήν γη πού τούς ανέθρεψε αλλά καί μέ ανεξίτηλα ιερά βιώματα από τήν ζωή τους κάτω από τίς πτέρυγες της Άγιωτάτης Ρωσικής Εκκλησίας, εξέφραζαν επί σειράν ετών τήν επιθυμία όπως καταστούν κοινωνοί της ευλογίας καί της χάριτος των δύο Αγίων διά της μετακομιδής τμήματος των ιερών λειψάνων τους στήν Ελλάδα, ώστε απρόσκοπτα νά αποδίδουν τήν πρέπουσα τιμή καί προσκύνηση σέ αυτά, αλλά καί νά λαμβάνουν πλούσια τήν χάρη καί ωφέλεια από τίς ακοίμητες πρεσβείες τους.

Καί ιδού, η υπόσχεση του μακαριστού προκατόχου Σας, αειμνήστου Πατριάρχου Μόσχας κυρού Αλεξίου γιά τήν παραχώρηση των ιερών λειψάνων πρός τόν τότε Τοποτηρητή της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Μητροπόλεως Αττικής Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μεσογαίας καί Λαυρεωτικής κύριο Νικόλαο, υπόσχεση τήν οποία δέν πρόλαβε νά πραγματοποιήσει ο ίδιος εφ’ όσον ο Κύριος τόν εκάλεσε στούς ουρανούς, εκπληρώνεται εν τω τιμίω προσώπω Σας, Μακαριώτατε.

Αυτή η εκπλήρωση της υποσχέσεως διά τν τιμίων χειρών της Μακαριότητός Σας αποτελεί καί τόν δεύτερο λόγο της ευφροσύνης καί αγαλλιάσεως μας. Τά σεπτά λείψανα των λαοφιλών Αγίων δέν αποστέλλονται μέσω αντιπροσώπων αλλά Σεις ο ίδιος, η Τετιμημένη Κορυφή της αδελφής Ρωσικής Εκκλησίας, τά μετακομίσατε κατά τήν διάρκεια της επισήμου επισκέψεως Σας στήν χώρα μας χωρίς νά υπολογίσετε τήν κόπωση λόγω του βεβαρημένου προγράμματός Σας καί μέ περισσή προθυμία καί αγάπη μας προσκομίζετε σήμερα τρία ανεκτίμητα δώρα:

Πρώτον, μας προσφέρετε τά ίδια τά ιερά λείψανα των δύο Αγίων, θησαυρίσματα αδαπάνητα καί πηγή αγιασμού αστείρευτη.

Δεύτερον μας δωρίζετε τή μεγάλη χαρά της Σεπτής παρουσίας Σας, γεγονός τό οποίο περιποιεί τιμή τόσο γιά τήν πόλη των Αχαρνών όσο καί γιά ολόκληρη τήν Μητροπολιτική μας Περιφέρεια.

Τρίτον, θυσιάζετε γιά όλους εμάς, μεγάλο τμήμα από τόν πολύτιμο χρόνο Σας συμπεριλαμβάνοντας τήν εδώ ιστορική Σας επίσκεψη σέ να ευρύτερο εκτεταμένο πρόγραμμα. Γι’ αυτό καί μετά τήν αναχώρησή Σας όλα αυτά θά μείνουν ανεξίτηλα χαραγμένα στίς καρδιές όλων μας. Τά Ιερά των Αγίων Λείψανα θά αναδύουν επουράνια καί επίγεια ευωδία αγιάζοντας τήν ύπαρξή μας.

Η ανάμνηση της Επισκέψεώς Σας θά πλημμυρίζει μέ ιερή συγκίνηση τόν ψυχικό μας κόσμο. Η  συνειδητοποίηση των κόπων στούς οποίους υπεβλήθητε θά αναγάγει τήν επίσκεψή Σας στή σφαίρα όχι απλώς ενός μεγάλου γεγονότος γιά εμάς, αλλά μιας πράξεως ανιδιοτελούς αγάπης, μιας σχέσεως αδιάπτωτης φιλαδελφείας.

Μακαριώτατε,

Κατακλείοντας τόν παρόντα ευχαριστιακό λόγο, πέρα από τά ανωτέρω δωρήματα, παρακαλούμε καί ικετεύουμε νά μας αφήσετε αναχωρώντας, κάτι ακόμα, τό ίδιο πολύτιμο καί ανεκτίμητο: Τίς αδιάλειπτες καί θεοπειθείς προσευχές Σας γιά εμάς αλλά καί γιά τό λογικό μας ποίμνιο, τόν υπέροχο λαό μας πού σήμερα συνωστίζεται στόν ιερό αυτό χώρο μέ δάκρυα χαράς καί κατάνυξης, μή μπορώντας ακόμα νά πιστέψει ότι αυτός ο Ιερός μακροχρόνιος πόθος έγινε σήμερα πραγματικότητα.

Εύχεσθε τό λοιπόν καί προσεύχεσθε. Τό έχουμε απολύτως ανάγκη. Ο εν Τριάδι Θεός καί Κύριος ημών, είθε νά χαρίζει στήν Μακαριότητά Σας καθώς καί στήν Τιμιωτάτη Συνοδεία Σας, έτη μακρόβια, υγιεινά, πανευκλεή καί καρποφόρα, επ’ αγαθώ της αγιοτόκου Ρωσικής Εκκλησίας καί του Χριστωνύμου Λαού, διά των πρεσβειών της Υπεραγίας Θεοτόκου του Σουμελά, των Αγίων Σεραφείμ του Σάρωφ καί της Αγίας Ματρώνας της εκ γενετής τυφλής καί πάντων των Αγίων. Αμήν

ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΥΠΟΔΕΧΘΗΚΑΝ ΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ κ. ΚΥΡΙΛΛΟ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ

Χιλιάδες πιστοί υποδέχθηκαν τον Προκαθήμενο της Ρωσικής Εκκλησίας στον Ιερό Ναό της Παναγίας Σουμελά στην περιοχή των Αχαρνών Αττικής. Ο Πατριάρχης Μόσχας και Πάσης Ρωσίας κ. Κύριλλος μετέφερε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τμήμα ιερού λειψάνου του Οσίου Σεραφείμ του Σαρώφ προς προσκύνηση των πιστών στον Ι. Ναό της Παναγίας Σουμελά. Το τμήμα λειψάνου παρέλαβε ο επιχώριος Μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, παρουσία του προϊσταμένου του Ιερού Ναού π. Γρηγορίου Πιγκάλοφ.

Στη συνέχεια τελέστηκε λαμπρή δοξολογία, καθώς και σύντομη παράκληση ενώπιον του ιερού λειψάνου του Οσίου Σεραφείμ του Σαρώφ. Ο Πατριάρχης Κύριλλος στην ομιλία του τόνισε: "Με πολλή χαρά επισκέπτομαι τον υπό κατασκευή Ιερό Ναό αφιερωμένο στην Υπεραγία Θεοτόκο εις τη μνήμη των ελεών Αυτής τις οποίες ανέδειξε εκ του μεγαλύτερου ιερού κειμηλίου του Πόντου, δηλονότι της εικόνας Παναγίας Σουμελά, η οποία οφείλει την επωνυμία της αυτή στην ομώνυμη Ιερά Μονή πλησίον της Τραπεζούντας, όπου ευρίσκετο τεθησαυρισμένη."

"Μερίμνη των δωρητών και συνδρομή των αρχών ευπρεπίζεται αυτός ο μεγαλοπρεπής οίκος του Θεού. Με τη σοφή από ποιμαντικής απόψεως απόφαση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος ανεδείχθη σε πνευματικό κέντρο και σημείο αναφοράς εκείνων των Ορθοδόξων χριστιανών, διά τους οποίους τα Ρωσικά αποτελούν μια από τις βασικές γλώσσες επικοινωνίας", πρόσθεσε ο κ. Κύριλλος.

Και συμπλήρωσε: "Η ανάδειξη αυτής της ενορίας στην περιοχή με χιλιάδες κατοίκους προερχόμενους από τις χώρες της ποιμαντικής ευθύνης της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας δεν επιβάλλεται μόνο από την ποιμαντική ανάγκη, αλλά προβάλλει και την εικόνα της μίας Εκκλησίας του Χριστού, όπου το μεγαλοπρεπές όνομα του Θεού δοξάζεται με μία καρδία αδιακρίτως γλώσσης και εθίμων."

"Αυτό το πνευματικό κέντρο καλείται να συντονίσει τον εκκλησιαστικό βίο εκείνων των Ελλήνων του Πόντου, οι οποίοι επανειλημμένως κατά τη διάρκεια του 20 αιώνος εξεριζώθησαν και μεταφυτεύθησαν βιαίως διά να εγκατασταθούν τελικά στην Ελλάδα σε προσπάθεια να προσαρμοσθούν στο ασυνήθες δι΄αυτούς πρότυπο  της σύγχρονης Ευρωπαϊκής οικονομίας", συνέχισε ο Πατριάρχης Κύριλλος.

Επίσης ο Προκαθήμενος της Ρωσικής Εκκλησίας αναφέρθηκε στην οικονομική κρίση στην Ελλάδα, η οποία, όπως είπε, έπληξε κυρίως τα πλέον ευαίσθητα μέλη της κοινωνίας. "Μεταξύ αυτών είναι και αρκετοί Πόντιοι. Ο Ναός της Παναγίας είναι ένας τόπος όπου η Θεομήτωρ αγκαλιάζει όλους τους τεθλιμμένους και απαξιωμένους, και ουδείς εξέρχεται απαρηγόρητος."

"Προς πνευματική ενίσχυση των ενοριτών του αγίου οίκου τούτου καθώς και όλων των συμπατριωτών μας, κατοίκων της πόλεως Αθηνών, και προκειμένου να ανταποκριθούμε στο αίτημα των εκκλησιαστικών αρχών της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Προϊσταμένου του Ναού, μετά χαράς και πανηγυρικής διαθέσεως προσφέρουμε στο Ναό αυτό τεμάχιο τιμίων λειψάνων του Οσίου και Θεοφόρου πατρός ημών Σεραφείμ του Σαρώφ, ενός αγίου, ο οποίος ευλαβείται πολύ τόσο στην Αγία Ρωσία, όσο και στην Ελλάδα", ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πατριάρχης Κύριλλος.

Κλείνοντας ο Πατριάρχης Μόσχας ανέφερε: "Δεν είναι τυχαίο ότι τον Όσιο Σεραφείμ δεν τον τιμούν πολύ μόνο οι Ορθόδοξοι αλλά και μη.  Επικαλούμαι εφ΄υμάς την ευλογία του Θεού. Να εργάζεσθε διά το καλό της Ελλάδος προς σύσφιξη των δεσμών με τις Ορθόδοξες χώρες της Αγίας Ρωσίας, να μεγαλώνετε τα παιδιά Σας ούτως ώστε να έχουν πίστη και φόβο του Θεού, να οικοδομείτε μια δίκαιη χριστιανική κοινωνία."

ΤΙ ΕΣΥΝΕΒΗ ΑΡΑΓΕ ΜΕ ΤΗΝ ΤΥΠΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΤΟΥ ΦΑΝΑΡΙΟΥ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΜΟΣΧΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ κ. ΚΥΡΙΛΛΟΥ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ;


ΙΛΑΡΙΩΝ: ''Η ΡΩΣΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ
 ΕΠΕΚΤΑΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΣΤΟ AΓΙΟ OΡΟΣ''

Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν έχει οποιαδήποτε επεκτατικά σχέδια στο Άγιο Όρος και επιδιώκει την εγκαθίδρυση ενός μηχανισμού διαβουλεύσεων ο οποίος θα απέτρεπε τις συγκρούσεις με το Φανάρι, δήλωσε ο πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων ενόψει της επίσκεψης του Πατριάρχη Κυρίλλου στην Ελλάδα.

«Θέλουμε απλώς εκείνοι οι μοναχοί, που το επιθυμούν, να μπορούν να ζήσουν στα μοναστήρια του Άθω με την ευλογία του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και να κοινωνούν τη μακραίωνη πνευματική παράδοση, η οποία συνεχίζει να υπάρχει στο Άγιο Όρος και η οποία επί αιώνες ασκούσε ευνοϊκή επίδραση και στο ρωσικό μοναχισμό», είπε ο μητροπολίτης Βολοκολάμσκ, επισημαίνοντας ότι: 

«Αυτή δεν είναι μια απλή διαδικασία: είναι συχνά τα περιστατικά, που συστήνουμε κάποιον μοναχό για να μεταβεί στη Μονή Παντελεήμονος, αλλά από την πλευρά του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως αντιμετωπίζουμε έλλειψη κατανόησης».

 Όπως είπε ο μητροπολίτης Ιλαρίων, τα τελευταία χρόνια μεταξύ των δύο Πατριαρχείων αποκαταστάθηκαν «καλές και εποικοδομητικές σχέσεις», αλλά σε όσον αφορά τα «επώδυνα σημεία» που υπάρχουν, είναι απαραίτητος ο μόνιμος διάλογος «και προσπαθούμε να τον διεξάγουμε σε πνεύμα χριστιανικής αγάπης».

Το «Νο 2» της Ρωσικής Εκκλησίας υπογράμμισε ότι η ΕΕ έχει σε ορισμένα ζητήματα «αντιχριστιανική θέση», όπως για παράδειγμα στο θέμα του γάμου μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου, και η ηγεσία της επιβάλλει τέτοιους κανόνες σε όλες τις χώρες της.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ρωσικής εκκλησιαστικής διπλωματίας, η Ελλάδα δέχεται πιέσεις διεθνών οργανισμών ως προς τον Άθω, έτσι ώστε να ανοιχτεί για τον τουρισμό σε άτομα και των δύο φύλων, «αλλά μέχρι στιγμής η Ελλάδα αντιστέκεται σε αυτό και ελπίζουμε ότι και στο εξής θα το πράττει, διότι οποιεσδήποτε αλλαγές στον Άθω και γύρω του μπορούν να επιδράσουν θανάσιμα σε αυτό το νησί πνευματικότητας», το οποίο αποτελεί «κοινή κληρονομιά ολόκληρου του ορθόδοξου κόσμου».

Ένα από τα θέματα που οπωσδήποτε θα συζητηθούν μεταξύ των προκαθημένων των Εκκλησιών Ελλάδας και Ρωσίας είναι η θέση των χριστιανών στη Μέση Ανατολή, «το οποίο πρέπει με μεγάλη οξύτητα να τίθεται σε όλες τις διεθνείς συνομιλίες, διότι τα γεγονότα στην περιοχή αναπτύσσονται εξαιρετικά δυσμενώς για τους χριστιανούς: συνεχίζονται οι δολοφονίες, οι απαγωγές αρχιερέων και ιερέων».

Σύμφωνα με τον κ. Ιλαρίωνα «η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν μπορεί να μείνει αμέτοχη. Θα προσπαθήσουμε να ενεργοποιήσουμε όλους τους διεθνείς μηχανισμούς για την επίλυση αυτών των προβλημάτων».

Διευκρίνισε δε ότι, παρά τις καταβαλλόμενες προσπάθειες, δεν υπάρχουν συγκεκριμένες πληροφορίες για το πού βρίσκονται οι δύο ιεράρχες, που απήχθησαν στις 24 Απριλίου κοντά στο Χαλέπι της Συρίας.

Ο Ρώσος ιεράρχης χαρακτήρισε την επίσκεψη του Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Κυρίλλου στην Ελλάδα ως «κίνηση αλληλεγγύης και συμπαράστασης στο λαό της Ελλάδας», ενώ στην ημερήσια διάταξη των συνομιλιών με τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και Έλληνες επισκόπους θα βρεθεί επίσης η ανάπτυξη των προσκυνηματικών επισκέψεων και η συνεργασία σε έργα ελεημοσύνης.


ΥΠΟΔΟΧΗ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΜΟΣΧΑΣ KAI ΠΑΣΗΣ ΡΩΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ ΑΧΑΡΝΩΝ

Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Μόσχας και πάσης Ρωσίας κ.κ. Κύριλλος θα επισκεφθεί σε λίγο την Ιερά Μητρόπολη Ιλίου και τον Ιερό Ναό Παναγίας Σουμελά Αχαρνών.

Με τιμές Αρχηγού Κράτους, θα γίνει η υποδοχή του Αγιοτάτου Πατριάρχη, πασών των Ρωσιών κ.κ. Κυρίλλου στον Ιερό Ναό Παναγία Σουμελά, από τον Μητροπολίτη Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ.κ. Αθηναγόρα και τον Δήμαρχο Αχαρνών Σωτήρη Ντούρο, σήμερα το απόγευμα 2 Ιουνίου, στο Δήμο, στην ειδικά διαμορφωμένη πλατεία του Ιερού Ναού.

Ο Πατριάρχης, στα πλαίσια της επίσκεψής του στις Αχαρνές, θα χωροστατήσει στον Ιερό Ναό της Παναγίας Σουμελά στον Άγιο Πέτρο και θα παραδώσει μέρος των Ιερών λειψάνων του Οσίου της Ρωσικής Ορθόδοξης εκκλησίας Σεραφείμ του Σαρώβ.

Η επίσκεψη του Πατριάρχη κ. Κυρίλλου στην Αθήνα, πραγματοποιείται ύστερα από πρόσκληση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμου. Στην Αθήνα βρίσκεται, συνοδευόμενος από πολυμελή αντιπροσωπεία από χθες 1η Ιουνίου, όπου θα έχει θρησκευτικές συναντήσεις και θα υπογράψει την συνεργασία των δύο Εκκλησιών ΕΛΛΑΔΑΣ - ΡΩΣΙΑΣ.

Ο Πατριάρχης κ. Κύριλλος θα επισκεφθεί το Άγιον Όρος. Από ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, στον Πατριάρχη Κύριλλο θα δοθεί το κλειδί της πόλης και  θ’ αναγορευτεί επίτιμος δημότης. Μάλιστα ο Δήμαρχος κ. Ντούρος χαρακτήρισε πολύ μεγάλο γεγονός, την επίσκεψη του Πατριάρχη  μόνο στο Δήμο Αχαρνών και αποτελεί μεγάλη επιτυχία του πατήρ Γρηγόριου Πιγκάλοβ.

Αναμενόμενη είναι η παρουσία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου, των  Μητροπολιτών της Περιφέρειας Αττικής, των ιερέων της Ιεράς Μητροπόλεως Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως, των βουλευτών της περιφέρειας, Δημάρχων των γύρω Δήμων, Συλλόγων Ποντίων Αττικής και φυσικά χιλιάδων πιστών κυρίως ποντιακής καταγωγής, από την Αττική και όχι μόνο.

ΕΠΙΣΗΜΟ ΓΕΥΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ ΠΡΟΣ ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΜΟΣΧΑΣ

Επίσημο γεύμα προς τιμήν του Πατριάρχη Μόσχας και πασών των Ρωσιών και της συνοδείας του, παρέθεσε πριν λίγο στο Ξενοδοχείο Μεγάλη Βρεταννία ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος.  

Κατά την πρόποσή του, ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος, τόνισε ότι στους δύσκολους καιρούς που ζούμε, η αλληλεγγύη είναι ιδιαιτέρως σημαντική. Η μια εκκλησία, έχει ανάγκη τη στήριξη της άλλης. «Η εκκλησία μας δεν τρέφεται μόνο πνευματικά από τον λόγο και τη Χάρη του Θεού, τα «ρήματα ζωής» και τις προσευχές των αγίων της πίστεως. Ζωογονείται επίσης από την αλληλεγγύη μεταξύ μας και από τη συμμετοχή στους αγώνες και τις αγωνίες αλλήλων. 

Στο πρόσωπό Σας γνωρίσαμε προσφάτως τον υψηλό αρωγό στο έργο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας μας. Η μεγάλη Σας υλική προσφορά υπέρ των θυμάτων της οικονομικής κρίσεως όχι μόνο μας συνεκίνησε, αλλά έθρεψε και βοήθησε πολλούς ασφυκτιώντες αδελφούς μας μέσα από τα Γεύματα αγάπης και το σύνολο της κοινωνικής διακονίας.»

Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών ευχαρίστησε από καρδιάς τον Πατριάρχη της Ρωσίας για τη βοήθεια που έχει προσφέρει στον ελληνικό λαό και εξέφρασε την ελπίδα, η επίσκεψη αυτή να δυναμώσει ακόμη περισσότερο τους δεσμούς μεταξύ των δυο εκκλησιών. 

«Εγείροντας το ποτήριο τούτο, εύχομαι τα έτη της Πατριαρχείας Σας να είναι θεόθεν πλείστα, εύκαρπα, δημιουργικά, ειρηνικά και σωτήρια, και ο Αναστάς Κύριος να ευλογεί την Εκκλησία της Ρωσίας και τους ευσεβείς Ρώσους αδελφούς μας, με όλα "τα εγκόσμια και υπερκόσμια αγαθά του"».

Στο γεύμα που παρέθεσε η Εκκλησία της Ελλάδος προς τιμήν του Πατριάρχη της Ρωσίας, παρακάθησαν, ο Υπουργός Παιδείας, ο Υφυπουργός Εξωτερικών, ο Περιφερειάρχης και άλλοι επίσημοι.

ΛΑΜΠΡΟ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΜΟΣΧΑΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ

Λαμπρό συλλείτουργο τελέστηκε σήμερα, Κυριακή 2 Ιουνίου 2013 στον Ιερό Ναό του Αγίου Παντελεήμονος Αχαρνών, από τον Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσιών κ. Κύριλλο και τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο. Με τους δύο Προκαθήμενους συλλειτούργησαν ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνας, ο Μητροπολίτης Φιλίππων κ. Προκόπιος, ο Μητροπολίτης Αιτωλίας κ. Κοσμάς, ο Μητροπολίτης Κορίνθου κ. Διονύσιος, ο Μητροπολίτης Σισανίου κ. Παύλος, ο Επίσκοπος Διαυλείας Γαβριήλ και ο Επίσκοπος Σολτσενογκόρσκι Σέργιος.

Στην προσφώνησή του ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος ανέφερε: «Η ευλογητή Σας παρουσία μας επιτρέπει να εκφράσουμε, μέσα από την κοινή μετοχή στη Θεία Ευχαριστία, τα βαθύτατα αισθήματα φιλαδελφίας και τιμής που τρέφουμε προς το πρόσωπό Σας και την Εκκλησία της Ρωσίας, όπως και να διατρανώσουμε τους μακραίωνους αδελφικούς δεσμούς μεταξύ των Εκκλησιών μας.» «Μας συνδέουν κοινές ιστορικές μνήμες και κοινοί αγώνες, και επιπλέον μας ενώνουν η μυστηριακή ζωή και η κοινή μαρτυρία κατά την εκπλήρωση της αποστολής μας στον σύγχρονο κόσμο», πρόσθεσε ο Μακαριώτατος.

Σε άλλο σημείο υπογράμμισε πως «η οικοδόμηση της ενότητος της Εκκλησίας δεν είναι κάτι δεδομένο, αλλά επιβεβαιώνεται μέσα στην εμπειρία του εκκλησιαστικού Σώματος. Είναι καρπός του Αγίου Πνεύματος και του διαρκούς αγώνος της εκκλησιαστικής κοινότητος, έκφραση της ευχαριστιακής συνειδήσεως της Εκκλησίας και αντανάκλαση της κοινωνίας των Προσώπων της Αγίας Τριάδος.»

«Παρά τη διοικητική κατάτμηση, η Ορθοδοξία παραμένει ενωμένη με την κοινή πίστη και με τον ιερό αυτό σύνδεσμο της ειρήνης και της εν Χριστώ αγάπης, η οποία δεν γνωρίζει όρια και δια της οποίας διαχρονικώς διασφαλίζεται η ενότητα και η αλήθεια της Εκκλησίας. Μολονότι κάθε μία από τις τοπικές Εκκλησίες διατηρεί τις δικές της ιδιαιτερότητες, όλες μαζί συναποτελούν τα ζωντανά μέλη ενός ενιαίου Σώματος, το οποίο συγκροτείται ευχαριστιακά με την έμπρακτη πίστη «εις μίαν, αγίαν, καθολικήν και αποστολικήν» κοινότητα», ανέφερε ο Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας.

Κλείνοντας ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος τόνισε: «Η συνάντηση και συνομιλία του Κυρίου μας με τη Σαμαρείτιδα, στη σημερινή ευαγγελική περικοπή, της αποκάλυψε την «πηγή της ζωής», αυτή την ίδια ζωτική πνοή που έθρεψε ιστορικώς την Ελλαδική και τη Ρωσική Εκκλησία.» Στην αντιφώνησή του ο Πατριάρχης Μόσχας αναφέρθηκε στην σημερινή ευαγγελική περικοπή που αναφέρεται στην Σαμαρείτιδα τόνισε ότι «αυτή η διδακτική ιστορία την οποία μας μετέφερε ο Άγιος Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος, εμπεριέχει το παν: οι ηθικές αρχές της ζωής, η υπέρβαση των εθνικών διακρίσεων και η υπεροχή του πνευματικού έναντι του υλικού.»

«Σήμερα λαοί πολλών χωρών με μακραίωνη ιστορία του χριστιανισμού αντιμετωπίζουν μια πολύ σοβαρή πολιτιστική πρόκληση: να ζουν με το Θεό ή χωρίς Αυτόν, να δεχθούν ως κανόνα την άρση παντός ηθικού περιορισμού ή να έχουν ως γνώμονα την ανατεθείσα υπό Αυτού σε μας ευθύνη του λόγου και των πράξεων, των ψηφιζομένων νόμων και γενικώς της κατευθύνσεως της ζωής», ανέφερε με στεντόρεια φωνή ο Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Ρωσίας.

Για να προσθέσει: «Υπό αυτές τις περιστάσεις ιδιαίτερος αναδεικνύεται ο ρόλος της Εκκλησίας, η οποία σε κάθε τόπο της παρουσίας της, είτε στην Ελλάδα, είτε στην Ρωσία, είτε στην Ουκρανία, είτε στη Λευκορωσία, είτε στη Μολδαβία ή σε υπόλοιπες χώρες, δεν παύει να υπενθυμίζει εκείνη την υψηλή κλήση, την οποία κληρονομήσαμε από του Χριστού, να είμεθα δηλονότι, το άλας του σύμπαντος κόσμου, να είμεθα φώς όλης της οικουμένης, να είμεθα ζύμη ολόκληρης της ανθρωπότητας.»

Στη συνέχεια ο Πατριάρχης Κύριλλος τόνισε: «Σε αυτό το μεγαλοπρεπή Ιερό Ναό ο οποίος είναι αφιερωμένος στον Άγιο Μεγαλομάρτυρα Παντελεήμονα, όνομα το οποίο μιλάει μόνο του, είναι κατάλληλη πλέον στιγμή να αναφερθούμε στο κοινωνικό έργο της Εκκλησίας της Ελλάδος, που βλέποντας τι σύμφορα έπληξε τους ανθρώπους, άπλωσε την χείρα ελέους και βοηθείας.»

«Ως εκπρόσωποι της Ρωσικής Εκκλησίας επιμαρτυρούμε ότι πόνεσε η καρδιά μας στο άκουσμα της συμφοράς του ομόδοξου Ελληνικού λαού. Και παρόλο που οι πιστοί της Εκκλησία μας στην πλειοψηφία τους δεν έχουν οικονομική ευχέρεια, ωστόσο προσέφεραν τον όβολό τους προκειμένου να στηρίξουν τα έργα ελεημοσύνης της αδελφής Εκκλησίας της Ελλάδος», πρόσθεσε χαρακτηριστικά ο Πατριάρχης Μόσχας.

Κλείνοντας ο Πατριάρχης σημείωσε: «Μακαριώτατε, ευρισκόμενος στις φιλόξενες αυλές της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ελλάδος, από καρδίας ευχαριστώ διά την αγάπη και τη φιλαδελφία διά των οποίων μας περιβάλατε. Χαίρομαι διά την ομοψυχία μας. Παρά τις διαφορές γλώσσης, εθίμων και ακόμα τινές τελετουργικές λεπτομέρειες, έχουμε ένα πάρα πολύ μεγαλύτερο και σημαντικότερο ενοποιητικό στοιχείο και αυτό είναι της αγάπης μας προς τον Θεό, της εν πίστει ζωής μας, της κοινής προοπτικής της αιωνιότητας, η οποία μας ενδυναμώνει στον πνευματικό μας αγώνα και κατευθύνει το έργο μας.»


ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (2/6/2013)


ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ
Κατά Ιωάννην (δ΄ 5–42)

Τ καιρ κείν, ρχεται Κύριος ες πόλιν τς Σαμαρείας λεγομένην Συχάρ, πλησίον το χωρίου δωκεν ακβ ωσφ τ υἱῷ ατο· ν δ κε πηγ το ακώβ. ον ησος κεκοπιακς κ τς δοιπορίας καθέζετο οτως π τ πηγ· ρα ν σε κτη. ρχεται γυν κ τς Σαμαρείας ντλσαι δωρ. Λέγει ατ ησος· δός μοι πιεν. Ο γρ μαθητα ατο πεληλύθεισαν ες τν πόλιν να τροφς γοράσωσι. Λέγει ον ατ γυν Σαμαρετις· πς σ ουδαος ν παρ' μο πιεν ατες, οσης γυναικς Σαμαρείτιδος; ο γρ συγχρνται ουδαοι Σαμαρείταις.

πεκρίθη ησος κα επεν ατ· ε δεις τν δωρεν το Θεο, κα τίς στιν λέγων σοι, δός μοι πιεν, σ ν τησας ατόν, κα δωκεν ν σοι δωρ ζν. Λέγει ατ γυνή· Κύριε, οτε ντλημα χεις, κα τ φρέαρ στ βαθύ· πόθεν ον χεις τ δωρ τ ζν; Μ σ μείζων ε το πατρς μν ακώβ, ς δωκεν μν τ φρέαρ, κα ατς ξ ατο πιε κα ο υο ατο κα τ θρέμματα ατο; πεκρίθη ησος κα επεν ατ· πς πίνων κ το δατος τούτου διψήσει πάλιν· ς δι' ν πίῃ κ το δατος ο γ δώσω ατ, ο μ διψήσ ες τν αἰῶνα, λλ τ δωρ δώσω ατ, γενήσεται ν ατ πηγ δατος λλομένου ες ζων αἰώνιον.

Λέγει πρς ατν γυνή· Κύριε, δός μοι τοτο τ δωρ, να μ διψ μηδ ρχωμαι νθάδε ντλεν. Λέγει ατ ησος· παγε φώνησον τν νδρα σου κα λθ νθάδε. πεκρίθη γυν κα επεν· οκ χω νδρα. Λέγει ατ ησος· καλς επας τι νδρα οκ χω· πέντε γρ νδρας σχες, κα νν ν χεις οκ στι σου νήρ· τοτο ληθς ερηκας. Λέγει ατ γυνή· Κύριε, θεωρ τι προφήτης ε σύ. Ο πατέρες μν ν τ ρει τούτ προσεκύνησαν· κα μες λέγετε τι ν εροσολύμοις στν τόπος που δε προσκυνεν.

Λέγει ατ ησος· γύναι, πίστευσόν μοι τι ρχεται ρα τε οτε ν τ ρει τούτ οτε ν εροσολύμοις προσκυνήσετε τ πατρί. μες προσκυνετε οκ οδατε, μες προσκυνομεν οδαμεν· τι σωτηρία κ τν ουδαίων στίν. λλ' ρχεται ρα, κα νν στιν, τε ο ληθινο προσκυνητα προσκυνήσουσι τ πατρ ν πνεύματι κα ληθείᾳ· κα γρ πατρ τοιούτους ζητε τος προσκυνοντας ατόν. Πνεμα Θεός, κα τος προσκυνοντας ατν ν πνεύματι κα ληθείᾳ δε προσκυνεν. Λέγει ατ γυνή· οδα τι Μεσσίας ρχεται λεγόμενος Χριστός· ταν λθ κενος, ναγγελε μν πάντα.

Λέγει ατ ησος· γώ εμι λαλν σοι. Κα π τούτ λθον ο μαθητα ατο, κα θαύμασαν τι μετ γυναικς λάλει· οδες μέντοι επε, τί ζητες τί λαλες μετ' ατς; φκεν ον τν δρίαν ατς γυν κα πλθεν ες τν πόλιν, κα λέγει τος νθρώποις· δετε δετε νθρωπον ς επέ μοι πάντα σα ποίησα· μήτι οτός στιν Χριστός; ξλθον ον κ τς πόλεως κα ρχοντο πρς ατόν. ν δ τ μεταξ ρώτων ατν ο μαθητα λέγοντες· ραββί, φάγε. δ επεν ατος· γ βρσιν χω φαγεν, ν μες οκ οδατε. λεγον ον ο μαθητα πρς λλήλους· μή τις νεγκεν ατ φαγεν; Λέγει ατος ησος· μν βρμά στιν να ποι τ θέλημα το πέμψαντός με κα τελειώσω ατο τ ργον.

Οχ μες λέγετε τι τι τετράμηνός στι κα θερισμς ρχεται; δο λέγω μν, πάρατε τος φθαλμος μν κα θεάσασθε τς χώρας, τι λευκαί εσι πρς θερισμν δη. Κα θερίζων μισθν λαμβάνει κα συνάγει καρπν ες ζων αἰώνιον, να κα σπείρων μο χαίρ κα θερίζων. ν γρ τούτ λόγος στν ληθινός, τι λλος στν σπείρων κα λλος θερίζων. γ πέστειλα μς θερίζειν οχ μες κεκοπιάκατε· λλοι κεκοπιάκασι, κα μες ες τν κόπον ατν εσεληλύθατε.

 κ δ τς πόλεως κείνης πολλο πίστευσαν ες ατν τν Σαμαρειτν δι τν λόγον τς γυναικός, μαρτυρούσης τι επέ μοι πάντα σα ποίησα. ς ον λθον πρς ατν ο Σαμαρεται, ρώτων ατν μεναι παρ' ατος· κα μεινεν κε δύο μέρας. Κα πολλ πλείους πίστευσαν δι τν λόγον ατο, τ τε γυναικ λεγον τι οκέτι δι τν σν λαλιν πιστεύομεν· ατο γρ κηκόαμεν, κα οδαμεν τι οτός στιν ληθς σωτρ το κόσμου Χριστός.


Μετάφραση Ιεράς Περικοπής

Τον καιρό εκείνο, έρχεται ο Κύριος εις μίαν πόλιν της Σαμαρείας που λέγεται Συχάρ, κοντά εις το χωράφι που έδωκε ο Ιακώβ εις τον Ιωσήφ, τον υϊόν του. Εκεί υπήρχε το πηγάδι του Ιακώβ.

Ο Ιησούς, κουρασμένος από την οδοιπορίαν, εκάθησεν, όπως ήτο κοντά εις το πηγάδι· η ώρα ήτο περίπου έξη. Έρχεται μια γυναίκα από την Σαμάρειαν δια να πάρη νερό.

Ο Ιησούς της λέγει, «Δος μου να πιώ», διότι οι μαθηταί του είχαν φύγει εις την πόλιν δια να αγοράσουν τρόφιμα. Η Σαμαρείτις γυναίκα του λέγει, «Πως συ που είσαι Ιουδαίος ζητάς να πιής από εμέ που είμαι γυναίκα Σαμαρείτις;».Διότι οι Ιουδαίοι δεν επικοινωνούν με τους Σαμαρείτας.

Ο Ιησούς της απεκρίθη, «Εάν ήξερες την δωρεάν του Θεού και ποιόν είναι εκείνος που σου λέγει, «Δος μου να πιώ», συ θα τον παρακαλούσες και θα σου έδινε νερό ζωντανό». 

Λέγει εις αυτόν η γυναίκα, «Κύριε, κουβά δεν έχεις και το πηγάδι είναι βαθύ, από που λοιπόν έχεις το νερό το ζωντανό; Μήπως είσαι συ μεγαλύτερος από τον πατέρα μας Ιακώβ που μας έδωκε το πηγάδι και ήπιε από αυτό και ο ίδιος και τα παιδιά του και τα ζώα του;».

Ο Ιησούς της απεκρίθη, «Όποιος πίνει από το νερό αυτό θα διψάση και πάλιν· εκείνος όμως που θα πιή από το νερό που εγώ θα του δώσω, θα γίνη μια εσωτερική πηγή νερού που θα αναβρύη εις ζωήν αιώνιον».

Λέγει εις αυτόν η γυναίκα, «Κύριε, δος μου το νερό αυτό δια να μη διψώ ούτε να έρχωμαι εδώ να αντλώ».

Ο Ιησούς της λέγει, Πήγαινε, φώναξε τον άνδρα σου και έλα εδώ». Η γυναίκα απεκρίθη, «Δεν έχω άνδρα».

Λέγει εις αυτήν ο Ιησούς, «Καλά είπες ότι δεν έχεις άνδρα, διότι πέντε άνδρες επήρες και τώρα εκείνον που έχεις δεν είναι άνδρας σου· εις αυτό είπες αλήθεια». Λέγει εις αυτόν η γυναίκα, «Κύριε, βλέπω ότι συ είσαι προφήτης. Οι πατέρες μας εις το όρος τούτο ελάτρευσαν τον Θεόν, ενώ σεις λέτε ότι εις τα Ιεροσόλυμα είναι ο τόπος όπου πρέπει να λατρεύεται ο Θεός».

Λέγει εις αυτήν ο Ιησούς, «Πίστεψέ με, γυναίκα, ότι έρχεται ώρα που ούτε εις το όρος τούτο ούτε εις τα Ιεροσόλυμα θα λατρεύετε τον Πατέρα.

Σεις λατρεύετε εκείνο που δεν ξέρετε, εμείς λατρεύομεν εκείνο που ξέρομε, διότι η σωτηρία έρχεται από τους Ιουδαίους. Αλλ’ έρχεται η ώρα, και μάλιστα ήλθε ήδη, που οι αληθινοί προσκυνηταί θα λατρεύσουν τον Πατέρα πνευματικά και αληθινά, διότι τέτοιοι θέλει ο Πατέρας να είναι εκείνοι που τον λατρεύουν.

Ο Θεός είναι Πνεύμα και εκείνοι που τον λατρεύουν πρέπει να τον λατρεύουν πνευματικά και αληθινά». Λέγει εις αυτόν η γυναίκα, «Ξέρω ότι θα έλθη ο Μεσσίας, ο λεγόμενος Χριστός. Όταν έλθη εκείνος, θα μας τα γνωρίση όλα».

Ο Ιησούς της λέγει, «Εγώ είμαι που μιλώ μαζί σου». Την στιγμήν αυτήν ήλθαν οι μαθηταί του και απόρησαν που μιλούσε με γυναίκα, κανείς όμως δεν είπε, «Τι ζητάς» η «Γιατί μιλάς μαζί της;». Η γυναίκα άφησε την στάμνα της, επήγε εις την πόλιν και είπε εις τους ανθρώπους, «Ελάτε να ιδήτε έναν που μου είπε όλα όσα έκανα· μήπως είναι αυτός ο Χριστός;».

Εβγήκαν λοιπόν από την πόλιν και ήρχοντο σ’ αυτόν. Εν τω μεταξύ τον παρακαλούσαν οι μαθηταί και του έλεγαν, «Ραββί, φάγε». Αυτός δε είπε, «Εγώ έχω φαγητόν να φάγω, το οποίον σεις δεν ξέρετε». Έλεγαν τότε οι μαθηταί μεταξύ τους, «Μήπως του έφερε κανείς να φάγη;».

Λέγει εις αυτούς ο Ιησούς, «Το φαγητόν μου είναι να κάνω το θέλημα εκείνου, που με έστειλε και να τελειώσω το έργο του.

Δεν λέτε, «Τέσσερις μήνες ακόμη και ο θερισμός έρχεται;». Σηκώστε τα μάτια σας, σας λέγω, και ιδέτε τα χωράφια ότι είναι άσπρα, έτοιμα προς θερισμόν.

Ήδη ο θεριστής παίρνει μισθόν και μαζεύει καρπόν δια την ζωήν την αιώνιον, δια να χαίρουν μαζί και ο σπορεύς και ο θεριστής. Εδώ η παροιμία είναι αληθινή, ότι άλλος σπέρνει και άλλος θερίζει. Εγώ σας έστειλα να θερίσετε εκείνο, δια το οποίον δεν εκοπιάσατε· άλλοι έχουν κοπιάσει και σεις εμπήκατε εις τον κόπον τους». Πολλοί από τους Σαμαρείτας της πόλεως εκείνης επίστεψαν εις αυτόν εξ αιτίας της μαρτυρίας της γυναίκας: «Μου είπε όλα όσα έκανα».

Όταν λοιπόν ήλθαν οι Σαμαρείται προς αυτόν, τον παρακαλούσαν να μείνη κοντά τους· και έμεινε εκεί δύο ημέρες. Και πολύ περισσότεροι επίστεψαν έπειτα από όσα τους είπε, εις δε την γυναίκα έλεγαν, «Ο λόγος που πιστεύομεν δεν είναι πλέον τα όσα μας είπες, αλλά διότι τον ακούσαμε εμείς οι ίδιοι και ξέρομεν ότι αυτός είναι αληθινά ο Σωτήρ του κόσμου, ο Χριστός».