29 Μαΐου, 2013

ΕΙΡΗΝΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΜΟΣΧΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΡΩΣΙΑΣ ΚΥΡΙΛΛΟΥ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ


Ειρηνική επίσκεψη στην Εκκλησία της Ελλάδος πραγματοποιεί από 1 έως 7 Ιουνίου 2013 ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Μόσχας και Πάσης Ρωσίας κ. Κύριλλος.

Ο Πατριάρχης θα αφιχθεί στον Κρατικό Αερολιμένα Αθηνών 
στις 18.15 το Σάββατο 1 Ιουνίου 2013.

Τον Μακαριώτατο Πατριάρχη Μόσχας και Πάσης Ρωσίας κ. Κύριλλο θα υποδεχθούν ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ο Σεβασμιώτατος Επιχώριος Μητροπολίτης Μεσογαίας κ. Νικόλαος, ο Σεβασμιώτατος Πρόεδρος της Συνοδικής Επιτροπής Διορθοδόξων και Διαχριστιανικών Σχέσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος Μητροπολίτης Φιλίππων κ. Προκόπιος, Εκπρόσωπος της Ελληνικής Κυβερνήσεως, ο ενταύθα Πρέσβυς της Ρωσίας, ως και οι λοιποί Αρμόδιοι Εκκλησιαστικοί και Κρατικοί Υπηρεσιακοί Παράγοντες.

Στις 19.00 στον Ιερό Ναο Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου, θα τελεσθεί επίσημη Δοξολογία για την άφιξη του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Μόσχας και Πάσης Ρωσίας κ. Κυρίλλου και της Συνοδείας του στην Ελλάδα.

Στη συνέχεια ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Μόσχας και Πάσης Ρωσίας κ. Κύριλλος θα επισκεφθεί τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών.

Την Κυριακή 2 Ιουνίου το πρωί θα πραγματοποιηθεί Πατριαρχική και Συνοδική Θεία Λειτουργία, στον Ιερό Ναό Αγ. Παντελεήμονος της οδού Αχαρνών.

Ακολούθως, το απόγευμα στις 17.00, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Μόσχας και Πάσης Ρωσίας κ. Κύριλλος θα παραδώσει αποτμήματα ιερών λειψάνων των Οσίων Σεραφείμ του Σάρωφ και Ματρώνης, στον Ιερό Ναό Παναγίας Σουμελά, της Ιεράς Μητροπόλεως Ιλίου.

Στη συνέχεια ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Μόσχας κ. Κύριλλος θα επισκεφθεί την Μ.Κ.Ο. της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών «ΑΠΟΣΤΟΛΗ».

Το πρωί της Δευτέρας 3 Ιουνίου και ώρα 09.00, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Μόσχας και Πάσης Ρωσίας κ. Κύριλλος θα επισκεφθεί την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Η υποδοχή του Πατριάρχου θα γίνει στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Ασωμάτων Πετράκη. Κατά την Πανηγυρική Συνεδρία της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, θα γίνει παρασημοφόρησις του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Μόσχας κ. Κυρίλλου.

Στη συνέχεια θα πραγματοποιηθεί Κοινή Σύσκεψις του Αρχιεπισκόπου Αθηνών, των Μελών της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, και του Προέδρου και των Μελών της Συνοδικής Επιτροπής Διορθοδόξων και Διαρχιστιανικών Σχέσεων μετά του Πατριάρχου Μόσχας και των Μελών της Τιμίας Συνοδείας του.

Στις 12.30 ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Μόσχας και Πάσης Ρωσίας κ. Κύριλλος και ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος θα επισκεφθούν τον Εξοχώτατο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κάρολο Παπούλια.

Στις 13.00 ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Μόσχας θα επισκεφθεί τον Εξοχώτατο Πρόεδρο της Ελληνικής Κυβερνήσεως κ. Αντώνιο Σαμαρά.

Το απόγευμα της Δευτέρας 3 Ιουνίου, ο Πατριάρχης και η Συνοδεία του θα αναχωρήσουν για τη Θεσσαλονίκη και το Άγιον Όρος.




Ο κ. ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗ

Ο Γενικός Γραμματέας του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος (ΧΡΙ.Κ.Ε.) κ. Νίκος Νικολόπουλος,  έγινε χθες  δεκτός από τον Μακαριότατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμο Β΄. 

Αντικείμενο της συνάντησης ήταν η ενημέρωση του Προκαθήμενου της Ιεράς Συνόδου για την ίδρυση του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος, των Ελληνοχριστιανικών ιδεωδών και των στόχων του, καθώς επίσης και η ανταλλαγή απόψεων για την καλύτερη δυνατή συνεργασία της Ελληνικής Εκκλησίας και του ΧΡΙ.Κ.Ε., με στόχο την παντοειδή στήριξη του δοκιμαζόμενου λαού και την ενδυνάμωση του κοινωνικού έργου της Εκκλησίας.

Ο Γ. Γρ. του ΧΡΙ.Κ.Ε. Νίκος Νικολόπουλος συνοδευόμενος από τους εκπροσώπους της Διοικούσας Επιτροπής Κωνσταντίνα Φουντέα Δικηγόρο, Παναγιώτη Βουθούνη  Καθηγητή ΑΤΕΙ Αθηνών, καθώς και τον εκπρόσωπο της Χριστιανοδημοκρατικής Νεολαίας Βασίλη Ανυφαντή Καθηγητή  

Ο κ. Νικολόπουλος, που επισκέφθηκε τον προκαθήμενο της Ελλαδικής Εκκλησίας προκειμένου να τον ενημερώσει για τη δημιουργία και τους στόχους του ΧΡΙ.Κ.Ε., πληροφορήθηκε από τον Αρχιεπίσκοπο πως μόλις σήμερα κοινοποιήθηκε στην Αρχιεπισκοπή, πρόγραμμα που είχε εκπονηθεί από τον κ. Νικολόπουλο όταν ήταν υφυπουργός Εργασίας, βάσει του οποίου εγκρίνονται θέσεις εργασίας, προκειμένου να καταστεί απρόσκοπτη και δυνατή η λειτουργία μεγάλου φιλανθρωπικού ιδρύματος της Αποστολικής Διακονίας για την ανακούφιση οικονομικά αδύναμων και απόρων πολιτών.

«Να λοιπόν που κανένας κόπος δεν πάει χαμένος...» σχολίασε ο κ. Νικολόπουλος, που δεν έκρυψε την ικανοποίησή του για την συγκεκριμένη εξέλιξη, προσθέτοντας πως και στο μέλλον, ο ίδιος αλλά και συνολικά το Χριστιανοδημοκρατικό Kόμμα θα βρίσκονται στο πλευρό της Εκκλησίας της Ελλάδος και των Μητροπόλεών της, με δύο βασικούς στόχους:

Ο πρώτος θα είναι η μέγιστη δυνατή εξωστρέφεια της Εκκλησίας και η προσπάθεια αυτόνομης άντλησης πόρων από την Ε.Ε. που θα χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας, κατά τον τρόπο που και η Καθολική Εκκλησία έχει επιτύχει.

Και ο δεύτερος είναι, η διαρκής προσπάθεια ενίσχυσης του κοινωνικού έργου της Εκκλησίας, η οποία είναι ο φορέας με την μεγαλύτερη και την καλύτερη δομική οργάνωση στην χώρα για την ανακούφιση των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού.

Μάλιστα, προς τις συγκεκριμένες κατευθύνσεις, έχει ήδη συγκροτηθεί και εργάζεται μία επιτροπή, στα πλαίσια του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος. Μετά τη συνάντηση με τον Αρχιεπίσκοπο, ο οποίος ευχαρίστησε τον κ. Νικολόπουλο για τα αποτελέσματα των προσπαθειών που είχε καταβάλλει ως υφυπουργός Εργασίας και του ευχήθηκε καλή επιτυχία στη νέα του προσπάθεια.

Ο Γενικός Γραμματέας του ΧΡΙ.Κ.Ε. δήλωσε: «Θεώρησα καθήκον μου να επισκεφθώ τον Μακαριότατο Αρχιεπίσκοπο και να τον ενημερώσω για τη νέα πολιτική προσπάθεια των Χριστιανοδημοκρατών, ζητώντας την ευλογία του, καθώς πεποίθησή μας είναι πως κράτος και εκκλησία στην Ελλάδα, ναι μεν αποτελούν δύο ξεχωριστές και αυτόνομες οντότητες, οι οποίες όμως αλληλοσυμπληρώνονται και μόνο όταν λειτουργούν αλληλένδετα, δημιουργούν συνθήκες ελπίδας και προκοπής για τον ελληνικό λαό. Ελλάδα και Ορθοδοξία είναι δύο έννοιες παράλληλες και ακατάλυτες!

Ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή, η Ελληνική Εκκλησία είναι η μεγάλη μάνα που αγκαλιάζει και προστατεύει τόσους πολίτες, όσους κανένα κράτος και κανένα υπουργείο δεν μπορεί να γνωρίσει ποτέ και να προφυλάξει. Το έργο της λοιπόν, μακριά από πολιτικές αντιπαραθέσεις και διαμάχες, πρέπει να στηριχτεί από όλους τους δημοκράτες πολίτες, που πιστεύουν στην αλληλεγγύη. Σε αυτό το πλαίσιο, είχα την ευκαιρία να ανταλλάξω χρήσιμες απόψεις με τον Μακαριότατο και να δεχθώ πολύτιμες συμβουλές.

Παράλληλα, τον ενημέρωσα για την Επιτροπή που έχει ήδη συσταθεί στο Χριστιανοδημοκρατικό Κόμμα και η οποία θα καταβάλλει κάθε προσπάθεια, σε συνεργασία με όλες τις Μητροπόλεις για να ενισχύσει την «ομπρέλα» προστασίας των αδυνάμων και των φτωχών. Η Επιτροπή, μεταξύ άλλων, θα καταγράψει τις υφιστάμενες δράσεις των υπουργείων και θα παρουσιάσει νέες προτάσεις για τη στήριξη κοινωνικών ομάδων όπως οι άνεργοι, οι μονογονεϊκές οικογένειες, οι πολύτεκνοι, τα άτομα με αναπηρίες, οι μετανάστες, κλπ.

Επίσης, θα καταγράψει τις αδυναμίες συνεργασίας των διαφόρων υπηρεσιών και θα προτείνει νέο μοντέλο ενίσχυσης της κοινωνικής προστασίας στην Ελλάδα, καθώς μετά από 3,5 χρόνια βαθιάς κρίσης, μάλλον πρέπει να αποκτήσει ουσιαστική οντότητα και ολότητα. Ακόμα, θα αναδείξει το κοινωνικό έργο της Εκκλησίας και θα προσπαθήσει να το ενισχύσει, με την αξιοποίηση πηγών χρηματοδότησης από την Ε.Ε.».

Καταλήγοντας, ο κ. Νικολόπουλος, τόνισε: «Όπως έλεγα από παλιά, κανένας πολιτικός, κανένα κόμμα και κανένα υπουργείο δεν μπορούν να φτάσουν σε κάθε γειτονιά, να μάθουν τις ανάγκες της κάθε περιοχής ή και της κάθε οικογένειας. Αυτό μόνο οι ενορίες μπορούν να το ξέρουν και οι έντιμοι και αγωνιστές ρασοφόροι μας. Πάνω στις ενορίες πρέπει να στηριχτούμε ως κράτος για να γίνουμε αποτελεσματικοί και ουσιαστικοί, κόβοντας σύριζα την γραφειοκρατία και την παραπληροφόρηση».

Να σημειωθεί τέλος, ότι κατά την διάρκεια της επίσκεψης, ο κ.κ. Ιερώνυμος πληροφόρησε τον κ. Νικολόπουλο για τα αποτελέσματα του ταξιδιού του στην Αμερική, όπου ο προκαθήμενος της Ελληνικής Εκκλησίας έγινε δεκτός με ενθουσιασμό και μεγάλη αγάπη από τους ομογενείς. «Υπάρχει μία ακόμα Ελλάδα εκεί έξω και δυστυχώς μέχρι και σήμερα, ούτε το έχουμε καταλάβει, ούτε το έχουμε αξιοποιήσει όπως θα έπρεπε...» σχολίασε ο κ. Νικολόπουλος.

Η ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΤΙΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

Η ιδέα της νομοθετικής πρωτοβουλίας για την αυστηροποίηση του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου (νόμο 927/1979) ενάντια στις εκφάνσεις του ρατσισμού είχε ξεκινήσει τον Φεβρουάριο 2011 από την Κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου και τον τότε Υπουργό Δικαιοσύνης Χάρη Καστανίδη.

Το Υπουργείο Δικαιοσύνης είχε αναρτήσει τότε σε δημόσια διαβούλευση από την ιστοσελίδα opengov.gr το σχέδιο νόμου με τίτλο«Καταπολέμηση ορισμένων μορφών και εκδηλώσεων ρατσισμού και ξενοφοβίας μέσω του Ποινικού Δικαίου», με το οποίο προχωρούσε σε αυστηροποίηση των ποινών, αλλά, το κυριότερο, σε σημαντική διεύρυνση των συμπεριφορών, που χαρακτηρίζονταν πλέον ως ποινικά αδικήματα με βάση το σχέδιο νόμου. 

Το σχέδιο νόμου εγκρίθηκε τον Οκτώβριο 2011 από το Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά δεν έφθασε μέχρι την πόρτα του Κοινοβουλίου. Προς το παρόν δεν είναι γνωστό το κείμενο του νέου σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, που αποτέλεσε σημείο ενδοκυβερνητικής τριβής, ούτε είναι γνωστό ποια πρόταση νόμου θα κατατεθεί στη Βουλή από κόμματα της συμπολίτευσης ή της αντιπολίτευσης.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η Διαρκής Ιερά Σύνοδος με ομόφωνη απόφασή της απέστειλε επιστολή στις 29.3.2011 προς τον τότε Πρωθυπουργό Γεώργιο Παπανδρέου με την οποία είχε προβάλλει ισχυρές αντιρρήσεις σε συγκεκριμένα σημεία του σχεδίου νόμου, θεωρώντας και ότι προσβάλλουν συνταγματικά κατοχυρωμένη την ελευθερία του λόγου, αλλά και ότι θα χρησιμοποιηθούν από αιρετικές ή αθεϊστικές ομάδες για την παρεμπόδιση και ποινικοποίηση του αντιαιρετικού της λόγου.

Στην επιστολή τονιζόταν ότι κινείτο εκτός της απόφασης - πλαίσιο της 28 Νοεμβρίου 2008 (2008/913/ΔΕ) του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης η πρωτοβουλία του Υπουργείου να ποινικοποιήσει, πέραν του μίσους και της βίας, την «καλλιέργεια ή την εξωτερίκευση αισθημάτων αντιπαλότητας» κατά την τότε έκφραση του νομοσχεδίου.

Άποψη της Εκκλησίας της Ελλάδος ήταν  ότι «…η αντιπαλότης ουδεμίαν σχέσιν έχει προς το μίσος ή τας πράξεις βίας, σημαίνει δε την αντίθεσιν, την συνείδησιν ότι αντίπαλαίουν, ότι αντίτίθενται μεγέθη, πρόσωπα, έννοιαι, ομάδαι, διδασκαλίαι», και ότι η επίμαχη απόφαση - πλαίσιο της Ε.Ε. «επιβάλλει εις τα κράτη μέλη την ποινικοποίησιν της δημοσίας υποκινήσεως βίας ή μίσους κατά προσώπων υπό κριτήρια ρατσιστικά και ξενοφοβικά, ως και την δημοσίαν επιδοκιμασίαν ή υποτίμησιν εγκλημάτων πολέμου, γενοκτονίας και κατά της ανθρωπότητος. Κατ’ ουδέναν τρόπον γίνεται λόγος περί ποινικής τιμωρίας οιουδήποτε, ο οποίος προκαλεί ή διεγείρει την καλλιέργειαν ή την εξωτερίκευσιν αισθημάτων αντιπαλότητος». 

Προβληματιζόμενη πλέον η Ιερά Σύνοδος πώς θα μπορεί η Εκκλησία να ασκεί την αντιαιρετική της πολιτική υπό τον νέο νόμο προσέθετε ότι «υπό την αυτονόητον υπόμνησιν ότι η Αποστολοπαράδοτος διδασκαλία της Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού δεν κηρύττει το μίσος και είναι διδαχή της Αγάπης.… δια τί πρέπει να θεωρήται ποινικόν αδίκημα λ.χ. το κήρυγμα… ή η διανομή φυλλαδίων…, όταν… αποβλέπουν εις την ενημέρωσιν και προφύλαξιν του ορθοδόξου ποιμνίου έναντι των πολυειδών και αναριθμήτων αιρετικών ομάδων, αι οποίαι αποπειρώνται συστηματικώς την απόσπασιν ποιμνίου εκ της Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού, μετερχόμενοι ακόμα και παράνομον(13 παρ. 2 Συντ.) προσηλυτισμόν αυτού;

Η πληροφόρησις και η προειδοποίησις των κινδύνων, οι οποίοι απειλούν το ποίμνιον, δεν είναι δυνατόν παρά να αναδεικνύη τας κακοδοξίας των ομάδων αυτών και επομένως να προκαλή τουλάχιστον αισθήματα αντίθέσεως». Το επιχείρημα αυτό αναδεικνύει τον έντονο προβληματισμό της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου ότι το νέο σχέδιο νόμου με την ευρύτατη ποινικοποίηση, όχι απλώς της υποκίνησης του μίσους ή της βίας, αλλά ακόμα και της «καλλιέργειας» ή «διέγερσης» σε τρίτους «αισθημάτων αντίθεσης» με κριτήρια όπως π.χ. το θρήσκευμα, αυτόματα θα έθετε εκτός νομιμότητας τον αντιαιρετικό λόγο της Εκκλησίας.

Στην ίδια επιστολή η Ιερά Σύνοδος διατυπώνει και την απορία πώς θα μπορεί μπροστά σε ένα ποινικό δικαστήριο να αποδειχθεί εν τέλει ότι τα λόγια ή τα έργα του κατηγορουμένου «προκάλεσαν ή διήγειραν την καλλιέργεια ή την εξωτερίκευση αισθημάτων αντιπαλότητας» σε κάποιο τρίτο τονίζοντας προς την τότε Κυβέρνηση ότι «αντιλαμβάνεσθε ότι η ανωτέρω διατύπωσις των ποινικών ρυθμίσεων είναι τόσον αόριστος και δια τούτο επικίνδυνος, ώστε το αφιέμενον βάρος εις τους ώμους και την φαντασίαν των ποινικών δικαστών είναι ιδιαιτέρως δυσάρεστον και συνταγματικώς αδικαιολόγητον» και προειδοποιούσε ότι: «Δεν χρειάζονται πολλά ή ιδιαίτερα επιχειρήματα δια να καταστούν εκ προοιμίου κατανοητά τα αναμενόμενα κοινωνικά αποτελέσματα της θεσπίσεως της ανωτέρω διατάξεως».

Η Εκκλησία της Ελλάδος διατυπώνει στο κείμενό της μία αυστηρή τοποθέτηση υπέρ της ελευθερίας του λόγου λέγοντας ότι τέτοια ποινικά μέτρα δεν συμβιβάζονται με την δημοκρατική παράδοση του ελληνικού λαού χαρακτηρίζοντας «ιδιώνυμο έγκλημα του λόγου»  το συγκεκριμένο νομοσχέδιο: «Είναι αντιληπτόν ότι κατά τα ως άνω σημεία του η διατύπωσις του σχεδίου νόμου εκφεύγει των ορίων της θεμιτής ποινικοποιήσεως, των συνταγματικών και νομοθετικών κατακτήσεων του νομικού πολιτισμού της Ελλάδος, αλλά και αυτής της μακράς ελληνικής παραδόσεως εις ζητήματα εν γένει ελευθερίας της σκέψεως και του λόγου, εγκαθιδρύει κατά το ανωτέρω τμήμα της εν ιδιώνυμον «έγκλημα του λόγου» …».

Διαβάστε το Σχέδιο Νόμου του 2011 ΕΔΩ

ΜΕΣΟΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ

Σε λίγους είναι γνωστή η εορτή, αυτή. Εκτός από τους ιερείς και μερικούς άλλους χριστιανούς, που έχουν ένα στενότερο σύνδεσμο με την Εκκλησία μας. Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν καν την ύπαρξή της. Λίγοι είναι εκείνοι που εκκλησιάζονται κατ’ αύτη και οι περισσότεροι δεν υποπτεύονται καν, ότι την Τετάρτη μετά την Κυριακή του Παραλύτου πανηγυρίζει η Εκκλησία μία μεγάλη δεσποτική εορτή, την εορτή της Μεσοπεντηκοστής. Και όμως κάποτε αυτή η εορτή  ήταν η μεγάλη εορτή της Μεγάλης Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως και συνέτρεχαν κατ’ αυτή στον μεγάλο ναό πλήθη λαού. 

Δεν έχει κανείς παρά να ανοίξει την Έκθεση της Βασιλείου Τάξεως του Κωνσταντίνου Πορφυρογέννητου για να δει το επίσημο τυπικό του εορτασμού, όπως ετελείτο μέχρι την Μεσοπεντηκοστή του έτους 903 στον ναό του αγίου Μωκίου στην Κωνσταντινούπολη μέχρι δηλαδή την ημέρα που έγινε η απόπειρα κατά της ζωής του αυτοκράτορα Λέοντος ς’ του Σοφού (11 Μαΐου 903). Εκεί υπάρχει μία λεπτομερής περιγραφή του λαμπρού πανηγυρισμού, που καταλαμβάνει ολόκληρες σελίδες και καθορίζει με την γνωστή παράξενη βυζαντινή ορολογία, πως ο αυτοκράτορας το πρωί της εορτής με τα επίσημα βασιλικά του ενδύματα και την συνοδεία του ξεκινούσε από το ιερό παλάτι για να μεταβεί στον ναό του αγίου Μω­κίου. όπου θα ετελείτο η θεία λειτουργία.

Σε λίγο έφθανε η λιτανεία με επί κεφαλής τον πατριάρχη, και βασιλιάς και πατριάρχης εισέρχονταν επισήμως στον ναό. Η θεία λειτουργία ετελείτο με την συνήθη στις μεγάλες εορτές βυζαντινή μεγαλοπρέπεια. Μετά από αυτήν ο αυτοκράτορας παρέθετε πρόγευμα, στο οποίο παρεκάθητο και ο πατριάρχης. Και πάλι ο βασιλιάς υπό τις επευφημίες του πλήθους «Εις πολλούς και αγαθούς χρόνους ο Θεός αγάγοι την βασιλείαν υμών» και με πολλούς ενδιάμεσους σταθμούς επέστρεφε στο ιερό παλάτι. Αλλά και στα σημερινά μας λειτουργικά βιβλία, στο Πεντηκοστάριο, βλέπει κανείς τα ίχνη της παλαιάς της λαμπρότητας.

Παρουσιάζεται σαν μία μεγάλη δεσποτική εορτή, με τα εκλεκτά της τροπάρια και τους διπλούς της κανόνες, έργα των μεγάλων υμνογράφων, του Θεοφάνους και του Ανδρέου Κρήτης, με τα αναγνώσματά της και την επίδρασή της στις προ και μετά από αυτήν Κυριακές και με την παράταση του εορτασμού της επί οκτώ ημέρες κατά τον τύπο των μεγάλων εορτών του εκκλησιαστικού έτους.  Ποιό όμως είναι το θέμα της ιδιορρύθμου αυτής εορτής; Όχι πάντως κανένα γεγονός της ευαγγελικής ιστορίας. Το θέμα της είναι καθαρά εορτολογικό και θεωρητικό. Η Τετάρτη της Μεσοπεντηκοστής είναι η 25η από του Πάσχα και η 25η προ της Πεντηκοστής ημέρα.

Σημειώνει το μέσον της περιόδου των 50 μετά το Πάσχα εορτάσιμων ημερών. Είναι δηλαδή  ένας σταθμός, μία τομή. Χωρίς δηλαδή να έχει δικό της θέμα η ημέρα αυτή συνδυάζει τα θέματα, του Πάσχα αφ’ ενός και της επιφοιτήσεως του αγίου Πνεύματος αφ’ ετέρου, και «προφαίνει» τη δόξα της αναλήψεως του Κυρίου, που θα εορταστεί μετά από 15 ημέρες. Ακριβώς δε αυτό το μέσον των δύο μεγάλων εορτών έφερνε στο νου και ένα εβραϊκό επίθετο του Κυρίου, το «Μεσ­σίας». Μεσσίας στα ελληνικά μεταφράζεται Χριστός.

Αλλά ηχητικά θυμίζει το μέσον. Έτσι και στα τροπάρια και στο συναξάριο της ημέρας η παρετυμολογία αυτή γίνεται αφορμή να παρουσιασθεί ο Χριστός σαν Μεσσίας - μεσίτης Θεού και ανθρώπων, «μεσίτης και διαλλάκτης ημών και του αιωνίου αυτού Πατρός». «Διά ταύτην την αιτίαν την παρούσα εορτή εορτάζοντες και Μεσοπεντηκοστήν ονομάζοντες τον Μεσσίαν  ανυμνούμεν Χριστόν». σημειώνει ο Νικηφόρος Ξανθόπουλος στο συναξάριο. Σ’ αυτό βοήθησε και η ευαγγελική περικοπή, που επελέγη για την ημέρα αυτή. Μεσούσης της εορτής του ιουδαϊκού Πάσχα ο Χριστός ανεβαίνει στο ιερό και διδάσκει. Η διδασκαλία Του προκαλεί τον θαυμασμό, αλλά και ζωηρή αντιδικία μεταξύ αυτού και του λαού και των διδασκάλων. Είναι Μεσσίας ο Ιησούς ή δεν είναι;

Είναι η διδασκαλία Του εκ Θεού ή δεν είναι; Νέο λοιπόν θέμα προστίθεται: ο Χριστός είναι ο διδάσκαλος. Αυτός που ενώ δεν έμαθε γράμματα κατέχει το πλήρωμα της σοφίας, γιατί είναι η Σοφία του Θεού που κατασκεύασε τον κόσμο. Ακριβώς από αυτόν τον διάλογο εμπνέεται μεγάλο μέρος της υμνογραφίας της εορτής. Εκείνος που διδάσκει στο ναό, στο μέσον των διδασκάλων του ιουδαϊκού λαού, στο μέσον της εορτής, είναι ο Μεσσίας, ο Χριστός, ο Λόγος του Θεού. Αυτός που αποδοκιμάζεται από τους δήθεν σοφούς του λαού Του είναι η του Θεού Σοφία.

Λίγες σειρές πιό κάτω στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη, αμέσως μετά την περικοπή που περιλαμβάνει τον διάλογο του Κυρίου με τους Ιουδαίους «της εορτής μεσούσης», έρχεται ένας παρόμοιος διάλογος, πού έγινε μεταξύ του Χριστού και των Ιουδαίων «τη εσχάτη ημέρα τη μεγάλη της εορτής», δηλαδή κατά την Πεντηκοστή. Αυτός αρχίζει με μία φράση του Κυρίου- «Εάν τις διψά, ερχέσθω προς με και πινέτω· ο πιστεύων εις εμέ, καθώς είπεν η γραφή, ποταμοί εκ της κοιλίας αυτού ρεύσουσιν ύδατος ζώντος». Και σχολιάζει ο ευαγγελιστής· «Τούτο δε είπε περί του Πνεύματος, ου έμελλον λαμβάνειν οι πιστεύοντες εις αυτόν»,  Δεν έχει σημασία, ότι οι λόγοι αυτοί του Κυρίου δεν ελέχθησαν κατά την Μεσοπεντηκοστή, αλλά λίγες ημέρες αργότερα.

Ποιητική αδεία μπήκαν στο στόμα του Κυρίου στην ομιλία Του κατά την Μεσοπεντηκοστή. Ταίριαζαν εξάλλου τόσο πολύ με το θέμα τής εορτής. Δεν μπορούσε να βρεθεί πιό παραστατική εικόνα για να δειχθεί ο χαρακτήρας του διδακτικού έργου του Χριστού. Στο διψασμένο ανθρώπινο γένος η διδασκαλία του Κυρίου ήλθε σαν ύδωρ ζων, σαν ποταμός χάριτος που δρόσισε το πρόσωπο της γης. Ο Χριστός είναι η πηγή της χάριτος, «του ύδατος του αλλομένου εις ζωήν αιώνιον», που ξεδιψά και αρδεύει τις συνεχόμενες από βασανιστική δίψα ψυχές των ανθρώπων.

Που μεταβάλλει τους πίνοντας σε πηγές· «Ποταμοί εκ της κοιλίας αυτού ρεύσουσι ύδατος ζώντος».  «Και γενήσεται αυτώ πηγή ύδατος αλλομένου εις ζωήν αιώνιον», είπε στη Σαμαρείτιδα. Που μετέτρεψε την έρημο του κόσμου σε θεοφύτευτο παράδεισο αειθαλών δένδρων φυτευμένων παρά τας διεξόδους των υδάτων του αγίου Πνεύματος. Το γόνιμο αυτό θέμα έδωσε νέες αφορμές στην εκκλησιαστική ποίηση και στόλισε την εορτή της Μεσοπεντηκοστής με εξαίρετους ύμνους. Αυτή με λίγα λόγια είναι η εορτή της Μεσοπεντηκοστής.

Η έλλειψη ιστορικού υπόβαθρου της στέρησε τον απαραίτητο εκείνο λαϊκό χαρακτήρα, που θα την έκανε προσφιλή στον πολύ κόσμο. Και το εντελώς θεωρητικό της θέμα δεν βοήθησε τους χριστιανούς, που δεν είχαν τις απαραίτητες θεολογικές προϋποθέσεις, να ξεπεράσουν την επιφάνεια και να εισδύσουν στην πανηγυριζόμενη δόξα του διδασκάλου Χριστού, της Σοφίας και Λόγου του Θεού, της πηγής του ακένωτου ύδατος.

Συνέβη με αυτή κάτι ανάλογο με εκείνο που συνέβη με τους περίφημους ναούς της του Θεού Σοφίας, που αντί να τιμώνται στο όνομα του Χριστού ως Σοφίας του Θεού, προς τιμήν του οποίου ανεγέρθησαν, κατάντησαν, για τους ιδίους λόγους, να πανηγυρίζουν στην εορτή της Πεντηκοστής ή του αγίου Πνεύματος ή της αγίας Τριάδος ή των Εισοδίων ή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου ή και αυτής της μάρτυρος Σοφίας και των τριών θυγατέρων της Πίστεως, Ελπίδος και Αγάπης.

 


ΔΙΑΛΥΕΤΑΙ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΖΩΝΗΣ: 9 ΧΩΡΕΣ ΣΕ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΥΦΕΣΗ

Στο 5,3% η ύφεση για την Ελλάδα - Η «λύση» των μέτρων λιτότητας, και τα μνημόνια που φέρνουν την «ανάπτυξη» στην ευρωζώνη… Η οικονομία της ευρωζώνης συρρικνώνεται σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας (σ.σ. pentapostagma.gr - Eurostat) εδώ και έξι συνεχόμενα τρίμηνα.. Εννέα από τις 17 χώρες της ζώνης του ενιαίου νομίσματος βρίσκονται σε κατάσταση ύφεσης: Η Ισπανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Φινλανδία, η Ολλανδία, η Πορτογαλία, η Κύπρος, η Ελλάδα και η Σλοβενία. Είναι ξεκάθαρο πλέον σε όλους ότι οι πολιτικές λιτότητας που επιβάλλει η τρόικα και η κυβέρνηση της Άγκελα Μέρκελ έχουν διαλύσει το ευρωπαϊκό οικοδόμημα… Τα δεδομένα της Eurostat δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη 15 Μαίου και σχετίζονται με το Α.Ε.Π στην ζώνη του ευρώ για το πρώτο τρίμηνο του 2013.

Κατά μέσο όρο, το Α.Ε.Π της περιφέρειας μειώθηκε κατά 0,2% στο πρώτο τρίμηνο του 2013 συγκριτικά με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο, καθώς και 1% συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2012. Η οικονομία της ευρωζώνης βρίσκεται σε ύφεση για έξι συνεχόμενα τρίμηνα, αποτελώντας ουσιαστικά την μακρύτερη περίοδο ύφεσης από την στιγμή που ξεκίνησαν να υπολογίζονται και να μετρώνται οι οικονομικές δείκτες της ζώνης στο έτος 1995.Το Α.Ε.Π της Γαλλίας μειώθηκε κατά 0,2% στο πρώτο τρίμηνο του 2013 συγκριτικά με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο, με ύφεση που εμμένει για δύο συνεχόμενα τρίμηνα, και έτσι βρίσκεται σε κατάσταση τεχνικής ύφεσης. Το 2012, το Α.Ε.Π της Γαλλίας μειώθηκε κατά 0,4%. Παράλληλα, η Γερμανία μόλις μετά βίας απέφυγε την υφεσιακή κατάσταση, καθώς το Α.Ε.Π της αυξήθηκε κατά 0,1% στο πρώτο τρίμηνο του έτους που διανύουμε. Πάντως, οι προβλέψεις έκαναν λόγο για αύξηση της τάξης του 0,3% για το Γερμανικό Α.Ε.Π.

Ο Carsten Brzeski, ανώτατος οικονομολόγος της ING στις Βρυξέλλες δήλωσε προς το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters: "Η «μιζέρια» συνεχίζεται. Σχεδόν όλες οι μεγάλες χώρες εκτός της Γερμανίας, βρίσκονται σε ύφεση, και έως τώρα τίποτα δεν έχει βοηθήσει για να σταματήσει αυτή η καθοδική πορεία" Η Ιταλία, αποτελώντας την Τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στην ευρωζώνη, σημείωσε το έβδομο συνεχόμενο τρίμηνο συρρίκνωσης της οικονομίας της, οδηγώντας στο μεγαλύτερο συνεχόμενο διάστημα ύφεσης από την χρονιά έναρξης υπολογισμού των οικονομικών δεικτών στη δεκαετία του ’70..

Η οικονομία της Πορτογαλίας συρρικνώθηκε για ένατο συνεχόμενο τρίμηνο, με την συρρίκνωση να οξύνεται. Για το α’ τρίμηνο του 2013, το Α.Ε.Π μειώθηκε κατά 0,3% σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο του 2012, αλλά κατά 3,9% συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2012.Αναφορικά με την οικονομική κατάσταση στη χώρα μας, η ύφεση βρίσκεται στο 5,3% για το πρώτο τρίμηνο του 2013, με το Α.Ε.Π να βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων εννέα ετών διαλύοντας τις ψεύτικες «αισιοδοξίες» και «θετικές εικόνες»..Είναι πολύ χαρακτηριστικό, ότι τα στοιχεία που δημοσίευσε πριν από δύο περίπου εβδομάδες η Eurostat είναι ακόμη πιο απογοητευτικά από τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής..



ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελλάδα

Συνεδριάζει το μεσημέρι της Τετάρτης (13:30) το ΚΥΣΕΑ υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, με αντικείμενο τη νέα δομή δυνάμεων των Ενόπλων Δυνάμεων. Σε εξέλιξη βρίσκονται πυρκαγιές σε Χανιά και Αρεόπολη. Οι ισχυροί άνεμοι που πνέουν δυσχεραίνουν το έργο των πυροσβεστικών δυνάμεων που έχουν σπεύσει στα σημεία και δίνουν μάχη με τις φλόγες. Στα Χανιά το κύριο βάρος έχει πέσει στην περιοχή του Βαμβακόπουλου, όπου γίνονται προσπάθειες να σβήσουν όλες οι εστίες. Η φωτιά καίει κοντά σε σπίτια χωρίς να τα απειλεί. Στην Αρεόπολη, το πύρινο μέτωπο καίει χαμηλή βλάστηση. Σε ύφεση η φωτιά στην Κυπαρισσία. Βαθαίνει το ρήγμα που άνοιξε στον κυβερνητικό συνασπισμό για το αντιρατσιστικό νομοσχέδιο, καθώς η σύγκρουση μεταξύ των εταίρων κλιμακώνεται και μεταφέρεται στη Βουλή.

Την ώρα που το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ προχωρούν στη δημιουργία μετώπου για την προώθηση της επίμαχης νομοθετικής πρωτοβουλίας στο Κοινοβούλιο, το επιτελείο του Μεγάρου Μαξίμου δίνει οδηγία για «ενταφιασμό» του νομοσχεδίου Ρουπακιώτη και η ΝΔ επεξεργάζεται τη στρατηγική της για τη μάχη που θα δοθεί στη Βουλή.Επίθεση στην κυβέρνηση και στον πρωθυπουργό εξαπέλυσε ο Αλέξης Τσίπρας, κατά την παρουσίαση του νέου βιβλίου του Νίκου Κοτζιά με τίτλο «Ελλάδα αποικία χρέους. Ευρωπαϊκή αυτοκρατορία και γερμανική πρωτοκαθεδρία». Χαρακτήρισε τον πρωθυπουργό «Μερκελιστή» και τόνισε ότι «η λύση δεν είναι να οδηγηθούμε στο κενό». 

Πρόσθεσε ότι μία εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ θα είναι πολιτική αλλαγή που θα αλλάξει και το τοπίο στην Ευρώπη. «Η Αριστερά πρέπει να πείσει όχι μόνο ότι αυτός ο κόσμος πρέπει να αλλάξει αλλά και ότι μπορεί να αλλάξει» είπε.Από τα ρούχα τους θα βγουν και φέτος δεκάδες ποδηλάτες στη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι θα λάβουν μέρος στην 6η Διεθνή Γυμνή Ποδηλατοδρομία που θα γίνει στις 7 Ιουνίου. Πρόκειται για μία γιορτή για την προώθηση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης ενάντια στην κουλτούρα του αυτοκινήτου και τη ρύπανση που δημιουργεί, για την απεξάρτηση από το πετρέλαιο και τις μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειες.

Κόσμος

Τριήμερη επίσκεψη στην Κίνα πραγματοποίησε ο σύμβουλος εθνικής ασφάλειας του Μπαράκ Ομπάμα, Τομ Ντόνιλον, κατά την οποία συναντήθηκε με τον πρόεδρο της χώρας, Σι Τζίνπινγκ, αλλά και με άλλα σημαντικά στελέχη της πολιτικής και στρατιωτικής κινεζικής ηγεσίας. Προετοιμάζοντας τη Σύνοδο Κορυφής στην Καλιφόρνια, στις 7 και 8 Ιουνίου, ο κ. Ντόνιλον δήλωσε ότι η συνάντηση «είναι μια μοναδική ευκαιρία για τη διεξαγωγή σε βάθος συζητήσεων για τις σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας» Στη σύλληψη ενός 17χρονου αμερικανού, ο οποίος φέρεται να σχεδίαζε επίθεση στο σχολείο του, ανάλογη με εκείνη που είχε πραγματοποιηθεί στο λύκειο του Κολουμπάιν πριν από 14 χρόνια, προχώρησε η αστυνομία του Όρεγκον. Εναντίον του η Εισαγγελία απήγγειλε κατηγορίες για 19 αδικήματα, μεταξύ των οποίων για απόπειρα ανθρωποκτονίας και κατασκευή εκρηκτικών. Ο νεαρός παραμένει υπό κράτηση, αφού η εγγύηση που όρισε το δικαστήριο ανέρχεται στα 2 εκατομμύρια δολάρια.

Δύο εργαζόμενοι στην αμερικανική πρεσβεία στο Καράκας της Βενεζουέλας τραυματίστηκαν την Τρίτη κατά τη διάρκεια πυροβολισμών σε γνωστό στριπ κλαμπ, όπως ανακοίνωσε η αστυνομία. Ο ένας από τους διπλωμάτες πυροβολήθηκε στο πόδι μετά από διαμάχη με τους υπαλλήλους του κλαμπ. Ο δεύτερος αξιωματούχος της πρεσβείας πυροβολήθηκε στο στομάχι.Ψηφιακό ξέπλυμα συνολικά έξι δισ. δολαρίων υποστήριζουν οι αμερικανικές αρχές ότι έχει στο «ενεργητικό» της μόνο μία εταιρεία συναλλάγματος, η Digital Reserve, η οποία είχε γίνει κόμβος για εγκληματίες κάθε είδους -από κλέφτες ταυτοτήτων μέχρι διακινητές παιδικής πορνογραφίας. Η εταιρεία με έδρα την Κόστα Ρίκα είχε σε λειτουργία διαδικτυακή πλατφόρμα, μέσω της οποίας ο οποιοσδήποτε μπορούσε, στην πράξη ανώνυμα, να μετατρέψει κεφάλαια σε «εικονικά νομίσματα», να τα χρησιμοποιήσει σε συναλλαγές και στο τέλος να τα πάρει πίσω (με το αζημιώτο) σε πραγματικά νομίσματα χωρίς να φαίνεται η προέλευσή τους.

Στο δημαρχείο του Μονπελιέ θα γίνει η πρώτη γαλλική τελετή γάμου μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου, συμβολική κατάληξη της διαμάχης που δίχασε την κοινή γνώμη της χώρας και έβγαλε στο δρόμο χιλιάδες υποστηρικτών και αντιτιθέμενων στο νέο μέτρο. Οι αρχές θα προσπαθήσουν διακριτικά να αποφευχθούν έκτροπα από τυχόν συγκεντώσεις αντιτιθέμενων για τον γάμο του Βενσάν Αουτίν και του Μπρούνο Μπουαλό.

Οικονομία

Νέα σύσκεψη της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών με τους εκπροσώπους των τριών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση θα πραγματοποιηθεί σήμερα για το θέμα του ενιαίου φόρου ακινήτων, ο οποίος θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2014. Στην Αθήνα θα βρεθεί την Παρασκευή ο πρόεδρος του Eurogroup και υπουργός Οικονομικών της Ολλανδίας Γερούν Ντάισελμπλουμ, προκειμένου να έχει επαφές με την ελληνική κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες ο πρόεδρος του Eurogroup θα έχει συνάντηση με τον υπουργό Οικονομικών Γ.Στουρνάρα στις 11:30 το πρωί της Παρασκευής και εν συνεχεία θα παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου, ενώ το μεσημέρι θα γίνει δεκτός από τον πρωθυπουργό. Ο Αντ.Σαμαράς θα παραθέσει γεύμα στον Ολλανδό αξιωματούχο, στο οποίο θα παρακαθίσουν οι κ.κ. Ευ.Βενιζέλος και Φ.Κουβέλης.

Αθλητισμός

Εν αναμονή της... βόμβας που ακούει στο όνομα Φαλκάο, η Μονακό συνεχίζει τις με αμείωτο ρυθμό τις μεταγραφές της. Λίγο μετά την ανακοίνωση του... πακέτου Μουτίνιο - Ροδρίγκες από την Πόρτο, η ομάδα του Πριγκιπάτου απέσπασε την υπογραφή ενός πρώην άσου των Δράκων, του Ρικάρντο Καρβάλιο, ο οποίος δήλωσε χαρούμενος για τη νέα περιπέτεια που θα ζήσει για... 1+1 χρόνια. Ολοκληρώθηκε η προετοιμασία των παικτών του ΠΑΟΚ για τον εντός έδρας αγώνα της 5ης αγωνιστικής των πλέι οφ με τον Ατρόμητο, στο γήπεδο της Τούμπας.

Εκτός αποστολής έμεινε ο Έτο που δεν ξεπέρασε το πρόβλημα τραυματισμού, και ο Σαρλ Ιτάνζ. Αντίθετα, κανονικά συμπεριλήφθηκε ο Βούκιτς που κατάφερε να ακολουθήσει όλο το πρόγραμμα της προπόνησης χωρίς ιδιαίτερες ενοχλήσεις, ενώ στην αποστολή θα βρίσκεται και ο Γιώργος Κατσικάς. Εγκρίθηκε η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και το πρόγραμμα Διπλής Ανάπλασης για τις περιοχές του Βοτανικού και της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, έπειτα από απόφαση του ΥΠΕΚΑ. Η απόφαση αυτή διασφαλίζει στον Παναθηναϊκό ότι δεν μπορεί να γκρεμιστεί η ιστορική έδρα των Πρασίνων, αν πρώτα δεν κατασκευαστεί γήπεδο στον Βοτανικό.


ΜΑΧΗ ΤΩΝ «ΕΞΙ» ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ

 
Ακόμα και μέσα στην εβδομάδα ενδέχεται να ανοίξουν οι τελικές προσφορές των έξι υποψηφίων εταιριών - κοινοπραξιών για την εκμετάλλευση τριών εντοπισμένων κοιτασμάτων πετρελαίου στον Πατραϊκό Κόλπο, στα ανοιχτά των Ιωαννίνων και στο Κατάκολο. Με το άνοιγμα των βελτιωμένων κλειστών προσφορών που κατατέθηκαν την Παρασκευή αναμένεται να μπει στο τελικό στάδιο το σίριαλ με τον συγκεκριμένο διαγωνισμό, που ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2011. Σύμφωνα με παλαιότερες ανακοινώσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος (ΥΠΕΚΑ), ο Πατραϊκός περικλείει αποθέματα γύρω στα 200.000.000 βαρέλια, η περιοχή ανοιχτά των Ιωαννίνων 50.000.000 - 80.000.000 βαρέλια και το Κατάκολο περίπου 3.000.000 βαρέλια.

Με το άνοιγμα των προσφορών, η αρμόδια 17μελής επιτροπή του ΥΠΕΚΑ πρόκειται να καλέσει τους ομίλους που θα επικρατήσουν, προκειμένου να συζητήσουν το περιεχόμενο της σύμβασης που θα υπογράψουν. Εκτιμάται ότι οι συμβάσεις μπορεί να υπογραφούν μέσα στο καλοκαίρι, με δεδομένο ότι θα χρειαστεί έγκριση από τη Βουλή, όπως είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση. Γι' αυτό και κάποιοι θεωρούν ότι τα γεωτρύπανα δεν πρόκειται να ξεκινήσουν να λειτουργούν στις τρεις περιοχές πριν από το τέλος του 2013. Για το κοίτασμα ανοιχτά των Ιωαννίνων είχαν παραμείνει στον διαγωνισμό δύο διεκδικητές: η κοινοπραξία της Energean Oil & Gas (εκμεταλλεύεται το κοίτασμα του Πρίνου) με τη Schlumberger και την Petra Petroleum, που ελέγχεται από τον καναδικό επενδυτικό όμιλο Taurus, και η Chariot Oil and Gas Ltd.

Προ μηνών είχαν αποκλειστεί η κοινοπραξία των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛ.ΠΕ.) με την Edison και τη Melrose, καθώς και η κοινοπραξία των καναδικών ομίλων Arctic Hunter - Enterprises. Για τον Πατραϊκό Κόλπο έχουν μείνει στο παιχνίδι η κοινοπραξία ΕΛ.ΠΕ. - Edison - Melrose και η κοινοπραξία Energean Oil & Gas - Trajan Oil - Schlumberger. Η τελευταία κοινοπραξία και η Grekoil (ελέγχεται από Νορβηγούς και άλλους επενδυτές με έδρα την Κύπρο) μονομαχούν για το κοίτασμα στο Κατάκολο.