26 Μαΐου, 2013

ΝΑ ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΑΓΑΠΑΜΕ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΜΑΣ

"Να σεβόμαστε και να αγαπάμε τα μνημεία των προγόνων μας" υπογράμμισε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος από τον Ι. Ναό Αγίου Γεωργίου Γαλατσίου, γνωστό ως Ομορφοκκλησιά, όπου τέλεσε το πρωί το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.  Ο Αρχιμ. Τίτος Γαρεφαλλάκης, προϊστάμενος του Ιερού Ναού Αγίας Ειρήνης Γαλατσίου και υπεύθυνος του Βυζαντινού Ναού Ομορφοκκλησιάς, μετά τη Θεία Λειτουργία τόνισε "είναι ιδιαίτερη η σημερινή ημέρα Μακαριώτατε, για τον Ναό εδώ της Ομορφοκκλησιάς κι αυτό γιατί είναι ίσως η πρώτη φορά που Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας, έρχεται για να τελέσει την Θεία Ευχαριστία. 

Είναι εγνωσμένο το ενδιαφέρον και ο ζήλος σας πάνω στα Βυζαντινά μνημεία και κυρίως στην ανάδειξη τους, ως τόπων λατρείας και προσευχής. Εξάλλου δεν ήρθατε σήμερα Μακαριώτατε, σ' έναν άγνωστο προς εσάς χώρο, αφού ως τεταρτοετής φοιτητής του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ασχοληθήκατε κατά την διπλωματική σας εργασία, με αυτόν ακριβώς το Ναό της Ομορφοκλησιάς".

Αμέσως μετά ο π. Τίτος ευχαρίστησε τον Αρχιεπίσκοπο και τον παρακάλεσε να δέεται υπέρ αναπαύσεως των μακαρίων και αοιδίμων κτιτόρων και ανακαινιστών του Ιερού Ναού, ενώ ευχήθηκε η σημερινή του παρουσία "να σηματοδοτήσει ξανά και πάλι το άναμα της ακοίμητης κανδήλας αυτού του ιστορικού Ναού της Ομορφοκκλησιάς".Ο Αρχιεπίσκοπος ευχαρίστησε τον π. Τίτο για την πρόσκληση και τους πιστούς για την αγάπη τους, οι οποίοι από νωρίς βρίσκονταν στον Ναό, αλλά και στον προαύλιο χώρο. Μίλησε, ωστόσο, για την ιστορική σημασία της Ομορφοκκλησιάς και στην αξία της παράδοσης. Ο Αρχιεπίσκοπος αναφέρθηκε στο πρόσφατο ταξίδι του στην Αμερική και είπε πως επισκέφθηκε ένα ελληνικό σχολείο ενορίας, στο οποίο φοιτούσαν 600 μαθητές.

Στην αίθουσα εκδηλώσεων υπήρχαν δύο τοιχογραφίες, της Ακρόπολης και της Αγίας Σοφίας. "Δε ξέρω σε πόσα σχολεία στην Ελλάδα, βλέπουμε σήμερα τέτοιες εικόνες ή τους ήρωες της Εθνικής Επανάστασης" επισήμανε ο Αρχιεπίσκοπος και πρόσθεσε "ο Παρθενώνας και η Αγία Σοφία, δεν είναι, όπως πολλοί λένε αντίθετα πράγματα, είναι μία συνέχεια. Αυτούς τους χώρους πρέπει να τους προσέχουμε, είναι οι ρίζες μας, οι μνήμες μας, οι πατέρες μας. Και αυτός ο ναός με την ιστορία του τη μεγάλη καλό θα είναι να λειτουργείται, γιατί αλειτούργητος ναός είναι μια αμαρτία".

"Καλούμαστε να σεβόμαστε και να αγαπάμε τα δημιουργήματα των προγόνων μας", επισήμανε ο Αρχιεπίσκοπος, "είτε είναι κλασσικά, είτε προϊστορικά, είτε βυζαντινά, είναι καρπός του πνεύματος.Άλλωστε το ένα μνημείο συμπληρώνει το άλλο και αυτό είναι ελληνισμός, είναι η πατρίδα μας, είναι αυτό που δεν έχουν οι άλλοι λαοί. Η συνέχεια του πολιτισμού. Αυτό είναι και το καμάρι μας". Έκανε λόγο, επίσης, για ενότητα, συνεργασία και αισιοδοξία υπογραμμίζοντας "Η ανάγκη της εποχής μας είναι να είμαστε ενωμένοι, να συνεργαζόμαστε. Ο ένας να συμπληρώνει τον άλλο. Να ξεχνάμε αυτά που μας χωρίζουν και να θυμόμαστε αυτά που μας ενώνουν. Μόνο με την ενότητα και την υπομονή θα μπορέσουμε να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες. Βλέπω τους ανθρώπους κουρασμένους από την κρίση, αλλά προσπαθήστε λίγο ακόμη. Μην μας πιάνει πανικός. Έχουμε περάσει πολλές κρίσεις κι όμως τα καταφέραμε. Και σήμερα, ενωμένοι με υπομονή και πίστη θα ξεπεράσουμε κάθε δυσκολία".

Ο Ιερός Ναός του Αγίου Γεωργίου στο Γαλάτσι είναι ένας από τους ομορφότερους της Αττικής. Είναι γνωστός ως Ομορφοκκλησιά, λόγω της χάρης και της κομψότητάς του. Οι αρχαιολόγοι θεωρούν ότι χτίστηκε στο τρίτο τέταρτο του 12ου αιώνα. Πρόκειται για έναν μικρών διαστάσεων δίστυλο σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό με παρεκκλήσιο στη νότια πλευρά, περίπου σύγχρονο με τον αρχικό ναό και μεταγενέστερο νάρθηκα στη δυτική. Ο τρούλος είναι "Αθηναϊκός". Είναι ένας τύπος τρούλου που ξεκίνησε από τον Όσιο Λουκά Φωκίδας το 961 και συνηθίστηκε στην Αττική. Το τύμπανό του είναι ιδιαίτερα υψηλό σε σχέση με τη διάμετρό του. Εξωτερικά, στις ακμές του οκταπλεύρου που σχηματίζεται, φέρει κιονίσκους. Σε κάθε πλευρά του τρούλου ανοίγεται από ένα παράθυρο μονόβολο, που φωτίζει εντυπωσιακά τον εσωτερικό χώρο.

Ο ναός κοσμείται με τοιχογραφίες, εξαιρετικό δείγμα τέχνης του τελευταίου τετάρτου του 13ου αι. Οι τοιχογραφίες καλύπτουν με αρμονική πολυχρωμία όλες τις εσωτερικές επιφάνειες. Βέβαια, ο χρόνος, ο φανατισμός των αλλόδοξων αλλά και οι βαρβαρότητες των ανθρώπων έχουν καταστρέψει σημαντικό μέρος τους, ιδιαίτερα στα χαμηλά και ευκολότερα προσβάσιμα μέρη. Το ίδιο σημαντικό για τις τοιχογραφίες του είναι και το παρεκκλήσιο.

ΣΚΟΠΟΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΜΕ ΣΕ ΟΠΟΙΟΝ ΕΧΕΙ ΑΝΑΓΚΗ

Στην επιμορφωτική σύναξη Στελεχών Κατασκηνώσεων της Αρχιεπισκοπής Αθηνών παραβρέθηκε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος. Η σύναξη αφορά σε όσους διακονήσουν εφέτος ως ομαδάρχες και ομαδάρχισσες και πραγματοποιήθηκε χθες στις κατασκηνωτικές εγκαταστάσεις της Αρχιεπισκοπής Αθηνών στην περιοχή Μαρσόρη Αυλώνα.

Η σύναξη ξεκίνησε με το χαιρετισμό το Διευθυντή του Γραφείου Νεότητας π. Συμεών Βενετσιάνου, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε ότι "η κατασκήνωση γίνεται το δεύτερο σπίτι μας. Αυτά που συζητάμε με τα παιδιά όλο το χειμώνα τα ζούμε εδώ", ενώ υπογράμμισε πως "στις κατασκηνώσεις δεν κάνουμε όλη τη μέρα προσευχή, αλλά η κάθε μέρα "γίνεται" προσευχή".

Επισήμανε, επίσης, ο π. Συμεών τα οφέλη των παιδιών που συμμετέχουν στις κατασκηνώσεις λέγοντας πως "κοινωνικοποιούνται, μαθαίνουν να αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους. Τα παιδιά ξεκουράζονται και τα στελέχη κουράζονται". Αμέσως μετά ο Διευθυντής του Ιδρύματος ποιμαντικής γάμου και οικογένειας της Αρχιεπισκοπής π. Αντώνιος Καλλιγέρης ανέπτυξε το θέμα "Από την ατομικότητα στη συλλογικότητα: Πέρα από τα συνηθισμένα, για στελέχη και κατασκηνωτές".

Ο π. Αντώνιος αναφέρθηκε στην έλλειψη επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια και την επικοινωνία των παιδιών μέσω ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης που ζουν σε μία εικονική πραγματικότητα, ενώ μίλησε για την αξία της συμμετοχής στις κατασκηνώσεις και τη δυνατότητα που προσφέρει σε επικοινωνία και κοινωνικοποίηση.

Στη συνέχεια, ο Διευθυντής του Ιδρύματος των Κατασκηνώσεων κ. Σεβαστιανός Ανδρεάδης πραγματοποίησε ομιλία με θέμα "Σκοποί και τρόπος της εκκλησιαστικής μας κατασκήνωσης". Ο κ. Ανδρεάδης ανέπτυξε το πρόγραμμα της κατασκήνωσης και παρουσίασε την οργάνωση του χώρου. Αναφέρθηκε στη φύλαξη των εγκαταστάσεων, στο εκπαιδευμένο και καταρτισμένο προσωπικό, αλλά και στα συστήματα ασφαλείας.

Η επόμενη εισήγηση με θέμα "Η προσωπικότητα του ομαδάρχη και η προσαρμογή στην κατασκήνωση" έγινε από τον π. Χρύσανθο Παπαποστόλου, Διευθυντή του Ιδρύματος "Διακονία" και αρχηγό της τρίτης κατασκηνωτικής περιόδου. Ο π. Χρύσανθος έκανε λόγο για συνεργασία ομαδαρχών με το αρχηγείο, για την αλληλοκατανόηση που πρέπει να υπάρχει ανάμεσα στα στελέχη και για τη συνέπεια, την οργάνωση και την τάξη που καλούνται να υποδεικνύουν.

Η τελευταία ομιλία ήταν της ψυχολόγου κ. Μαρίας Ξηρουχάκη, με θέμα "Τεχνικές επικοινωνίας και κατάλληλοι τρόποι ανταπόκρισης στα συναισθήματα των παιδιών - Αντιμετωπίζοντας "ευαίσθητα" θέματα". Η κ. Ξηρουχάκη αναφέρθηκε στην διαπροσωπική επικοινωνία των στελεχών με τα παιδιά.

Παρουσίασε τεχνικές ενεργητικής ακρόασης και αρνητικούς τρόπους ανταπόκρισης στα προβλήματα των παιδιών, αλλά και σε πρακτικές αντιμετώπισης χαρακτηριστικών παιδιών με προβληματική συμπεριφορά, όπως μοναχικά παιδιά, εσωστρεφή, παιδιά που κλαίνε συνέχεια ή που είναι επιθετικά, αλλά και παιδιά που λένε ψέματα, βρίζουν ή κλέβουν, ενώ έθεσε και κάποιες γενικές τεχνικές αντιμετώπισης των παιδιών με προβληματική συμπεριφορά.

Στη συνέχεια ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος μίλησε για την αξία της κατασκήνωσης και επισήμανε "η κατασκήνωση έχει να προσφέρει πολλά οφέλη στα παιδιά και σε εσάς κούραση, αλλά σκοπός της ζωής μας όσο μεγαλώνουμε είναι να σκεφτόμαστε αυτούς που έχουν ανάγκη και να προσφέρουμε ό,τι μπορούμε καλύτερα. Υπήρξε στόχος της Εκκλησίας να έχουμε μία δική μας κατασκήνωση με τις κατάλληλες υποδομές. Αυτός ο χώρος κατεξοχήν έγινε για τα παιδιά, αλλά αφού είναι κοντά στην Αθήνα και κατάλληλος, θα τον διαμορφώσουμε σε έναν πολυχώρο που θα λειτουργεί όλο το χρόνο".

Μίλησε επίσης, ο Αρχιεπίσκοπος, για την αξία της κατασκήνωσης υπογραμμίζοντας πως "οι κατασκηνώσεις, δεν είναι κάτι περαστικό, αλλά κάτι που θα μείνει σαν αναμνήσεις προσωπικές, σαν σύνδεσμοι καλής φιλίας που διατηρούνται πάντα. Έχει πολλά στοιχεία να πάρει κάποιος για την αγωγή του ως νέος, ως σπουδαστής, αλλά και ως οικογενειάρχης, ως γονιός. Ενσωματώνονται πολλά καλά στοιχεία που προβάλλονται στη ζωή μας και μας ακολουθούν.

Εξέφρασε, επίσης την επιθυμία ο Αρχιεπίσκοπος οι κατασκηνωτικές περίοδοι να είναι μεγαλύτερες, ενώ επισήμανε πως οι εγκαταστάσεις αυτές θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν όλο το χρόνο σε ένα ευρύτερο πεδίο παιδείας και πολιτισμού, με τριήμερες ή διήμερες συναντήσεις νέων. Ανακοίνωσε, επίσης, πως θα κατασκευαστούν επιπλέον εγκαταστάσεις, για να μπορούν να φιλοξενούν περισσότερα άτομα, αλλά και εκδηλώσεις των ενοριών.

"Σημασία, βέβαια, δεν έχουν οι εγκαταστάσεις, αλλά το πνεύμα. Πρόκειται για κατασκηνώσεις εκκλησιαστικές με εκκλησιαστική αγωγή και ελεύθερο πνεύμα" τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος και πρόσθεσε πως "είναι σημαντικός ο ρόλος της διάθεσης και της προσφοράς". 

Ευχαρίστησε, έπειτα, όλους όσοι συμμετέχουν σε αυτή τη δραστηριότητα και τους ευχήθηκε καλή επιτυχία και να περάσουν μία καλή περίοδο που θα βοηθήσει τους νέους ανθρώπους και τα παιδιά. Αμέσως μετά ακολούθησε συζήτηση και τέθηκαν απορίες και ζητήματα που απασχολούν τα στελέχη των κατασκηνώσεων, ενώ αργότερα πραγματοποιήθηκαν μαθήματα πρώτων βοηθειών και ξενάγηση στους χώρους των εγκαταστάσεων.

ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (26/5/2013)

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ

ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ (Ε΄ 1 - 15)

Τ καιρ κείν, νβη ησος ες εροσλυμα ν τ ορτ τν ουδαων. στι δ ν τος εροσολμοις π τ προβατικ κολυμβθρ, πιλεγομνη βραϊστ Βηθεσδ, πντε στος χουσα. ν ταταις κατκειτο πλθος πολ τν σθενοντων, τυφλν, χωλν, ξηρν, κδεχομνων τν το δατος κνησιν.

γγελος γρ κατ καιρν κατβαινεν ν τ κολυμβθρ, κα ταρσσετο τ δωρ· ον πρτος μβς μετ τν ταραχν το δατος γις γνετο δποτε κατεχετο νοσματι. ν δ τις νθρωπος κε τρικοντα κα κτ τη χων ν τ σθενείᾳ ατο. τοτον δν ησος κατακεμενον, κα γνος τι πολν δη χρνον χει, λγει ατ· θλεις γις γενσθαι;

πεκρθη ατ σθενν· Κριε, νθρωπον οκ χω, να ταν ταραχθ τ δωρ, βλ με ες τν κολυμβθραν· ν δ ρχομαι γ, λλος πρ μο καταβανει. Λγει ατ ησος· γειρε, ρον τν κρβαττν σου κα περιπτει. Κα εθως γνετο γις νθρωπος, κα ρε τν κρβαττον ατο κα περιεπτει. ν δ σββατον ν κεν τ μρ. λεγον ον ο ουδαοι τ τεθεραπευμν· σββατν στιν· οκ ξεστ σοι ραι τν κρβαττον. πεκρθη ατος· ποισας με γι, κενς μοι επεν· ρον τν κρβαττν σου κα περιπτει.

ρτησαν ον ατν· τς στιν νθρωπος επν σοι, ρον τν κρβαττν σου κα περιπτει; δ αθες οκ δει τς στιν· γρ ησος ξνευσεν χλου ντος ν τ τπ. Μετ τατα ερσκει ατν ησος ν τ ερ κα επεν ατ· δε γις γγονας· μηκτι μρτανε, να μ χερν σο τι γνηται.

πλθεν νθρωπος κα νγγειλε τος ουδαοις τι ησος στιν ποισας ατν γι.

Μετάφραση

Τον καιρό εκείνο, ανέβηκε ο Ιησούς εις τα Ιεροσόλυμα κατά την εορτή των Ιουδαίων. Υπάρχει δε εις τα Ιεροσόλυμα κοντά εις την πύλην των Προβάτων μία δεξαμενή, η οποία ονομάζεται Εβραϊστί Βηθεσδά και η οποία έχει πέντε στοές.

Σ’ αυτές ήτανε ξαπλωμένος μεγάλος αριθμός ασθενών, τυφλών, χωλών, παραλυτικών, οι οποίοι περίμεναν να κινηθή το νερό. Διότι ένας άγγελος κατέβαινε πότε – πότε εις την δεξαμενήν και ετάρασσε το νερό. Εκείνος λοιπόν που έμπαινε πρώτος, μετά την ταραχήν του νερού, εθεραπεύετο από οιονδήποτε νόσημα και αν υπέφερε. Υπήρχε εκεί ένας, ο οποίος επί τριάντα οκτώ χρόνια ήτανε άρρωστος. Όταν ο Ιησούς τον είδε κατάκοιτον και κατάλαβε ότι είχε ήδη πολύν χρόνον εκεί, του λέγει,

«Θέλεις να γίνης υγιής;». Επεκρίθη εις αυτόν ο ασθενής, «Κύριε, δεν έχω άνθρωπον να με βάλη εις την δεξαμενήν. Όταν το νερό ταραχθή, και ενώ έρχομαι κατεβαίνει άλλος πριν από εμέ». Ο Ιησούς του λέγει, «Σήκω επάνω, σήκωσε το κρεββάτι σου και περπάτησε». Και αμέσως έγινε υγιής ο άνθρωπος και εσήκωσε το κρεββάτι του και περπατούσε. Η ημέρα εκείνη ήτο Σάββατον. Γι’ αυτό έλεγαν οι Ιουδαίοι εις τον θεραπευθέντα, «Είναι Σάββατον, δεν σου επιτρέπεται να σηκώσης το κρεββάτι σου».

Αυτός τους απεκρίθη, «Εκείνος που με έκανε υγιή εκείνος μου είπε, «Σήκωσε το κρεββάτι σου και περπάτησε». Τότε τον ρώτησαν, «Ποιός είναι ο άνθρωπος που σου είπε, «Σήκωσε το κρεββάτι σου και περπάτησε;» Αλλ’ ο θεραπευθείς δεν ήξερε ποιός είναι, διότι υπήρχε πολύς κόσμος εις το μέρος εκείνο και ο Ιησούς εξέφυγε. Ύστερα τον ευρήκε ο Ιησούς εις τον ναόν και του είπε, «Είδες, έγινες υγιής, μη αμαρτάνης πλέον, δια να μη σου συμβή κάτι χειρότερον».

Έφυγε ο άνθρωπος και είπε εις τους Ιουδαίους ότι ο Ιησούς είναι αυτός που τον έκανε υγιή.