18 Μαΐου, 2013

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗΣ ΣΤΗ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΒΟΣΤΩΝΗΣ

"Ευχαριστώ εκ μέσης καρδίας τον Πανάγαθο Θεό και τον Σεβασμιώτατο Αρχιεπίσκοπο Αμερικής κ. Δημήτριο για την άκρως τιμητική ευκαιρία να συμμετέχω στη χαρά του εορτασμού της αποφοίτησης των νέων θεολόγων από την Θεολογική Σχολή της Βοστώνης, και είμαι, όντως, συγκινημένος που βρίσκομαι εδώ ανάμεσά σας.

Αγαπητά μου τέκνα εν Κυρίω,

Η παρούσα εκδήλωση είναι αναμφίβολα ένας σημαντικός σταθμός στη ζωή σας. Σήμερα ολοκληρώνεται ένας κύκλος της μέχρι τώρα πορείας σας και από αύριο καλείστε να διακονήσετε τον λαό του Θεού είτε ως δάσκαλοι του θείου λόγου και μεταφορείς των ιερών παραδόσεων που μας κληροδότησαν οι άγιοι πατέρες μας είτε ως ιερείς, εξαρτώντας απόλυτα τη ζωή σας και τη διακονία σας από το θυσιαστήριο.

Τοποθετώντας τον εαυτό μου στη θέση σας, έρχεται με συγκίνηση στη μνήμη μου η προσευχή του αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού, που με δέος αναγιγνώσκουμε στη Θεία Λειτουργία πριν τη Θεία Μετάληψη: «Προ των θυρών του Ναού σου παρέστηκα, και των δεινών λογισμών ουκ αφίσταμαι, αλλά συ, Χριστέ ο Θεός, ο Τελώνην δικαιώσας και Χαναναίαν ελεήσας, και τω Ληστή Παραδείσου πύλας ανοίξας, άνοιξόν μοι τα σπλάγχνα της φιλανθρωπίας σου, και δέξαι με προσερχόμενον και απτόμενόν σου…».

Καλείστε σήμερα, με αυτή την προσευχητική παράκληση στο βάθος της καρδιάς σας, να επισημοποιήσετε την απάντησή σας στο κάλεσμα του Χριστού: «φιλείς με;» τότε «ποίμαινε τα πρόβατά μου».

Με τη σημερινή εορταστική εκδήλωση ολοκληρώνεται ένα σπουδαίο κεφάλαιο της ζωής σας και ανοίγει ένα άλλο ακόμη σπουδαιότερο, μεγαλύτερο και απαιτητικότερο.

Είμαι βέβαιος ότι τις τελευταίες μέρες, και ιδιαίτερα τούτη την ώρα, περνούν από τη μνήμη σας οι στιγμές, τα γεγονότα, τα πρόσωπα και οι εμπειρίες που γέννησαν και έθρεψαν μέσα σας την επιθυμία για την ιεροσύνη και τον ζήλο για την γνώση και τη διακονία της ιεράς επιστήμης της Θεολογίας ανταποκρινόμενοι στην κλήση του Μεγάλου Αρχιερέως Χριστού.

Αναπολείτε σήμερα τα μικρά και τα μεγάλα σκιρτήματα που δόνησαν την καρδιά σας και οδήγησαν τα βήματά σας εδώ·  που κατεύθυναν την πορεία της ζωής σας σε αυτόν τον ευλογημένο τόπο, στη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού.

Μία Σχολή που είναι κόσμημα της Εκκλησίας μας και φάρος της Ορθοδοξίας μέσα στον αχανή Δυτικοχριστιανικό και πολυπολιτισμικό κόσμο.

Η Σχολή σας είναι σημείο αναφοράς για τις θεολογικές σπουδές, ασφαλές λιμάνι για τις ιερατικές κλήσεις και αψευδής μάρτυρας του μεγαλείου της Ορθοδοξίας μέσα σε ένα κόσμο που όλο και περισσότερο διψά και αναζητά πηγές ζώντος ύδατος της πίστης και του αυθεντικού κηρύγματος του Ευαγγελίου, όπως το διέσωσε η Ορθόδοξη Εκκλησία μέσα στους αιώνες.

Δεν έχω αμφιβολία, ότι το πέρασμά σας από εδώ αφήνει μέσα σας ανεξίτηλα σημάδια και βαθιές εγγραφές βιωμάτων, εμπειριών, συγκινήσεων και σφυρηλατήσεως ουσιαστικών διαπροσωπικών σχέσεων και ισχυρών δεσμών φιλίας και αγάπης.

Η δυνατότητα που προσφέρει η Σχολή σας, να αποτελείτε όχι απλώς μία ομάδα σπουδαστών αλλά μία ιδιαίτερη ορθόδοξη κοινότητα έχει βαρύνουσα σημασία.

Τούτο διότι, πέραν των υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκών σπουδών, μοιράζεστε την εμπειρία της κοινής συμμετοχής στη λατρεία και συνδυάζετε τις σπουδές με την ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων και πνευματικών εμπειριών, καλλιεργώντας έμπρακτα την ορθόδοξη πνευματικότητα.

Προάγονται έτσι σχέσεις και δεσμοί καθοριστικοί για το μέλλον και τη διακονία σας, όπου ο Θεός σας καλέσει αύριο, και αυτό πρέπει να το μιμηθούν όλες οι Θεολογικές Σχολές.

Αυτή, λοιπόν, η ευλογημένη και καρποφόρα φάση της ζωής σας τελειώνει σήμερα. Και μέσα στη χαρμόσυνη και εορταστική ατμόσφαιρα της τελετής της αποφοιτήσεώς σας αναδύονται προκλητικά ερωτήματα και προβληματισμοί  καίριοι.

Πίσω από τη συναισθηματική φόρτιση της γιορτής και των εντόνων συναισθημάτων χαρμολύπης - αφού ο ενθουσιασμός για τη λήψη του πτυχίου συνδυάζεται με αποχωρισμούς και έξοδο από την ασφάλεια και τη θαλπωρή της Σχολής -  προβάλλουν έντονα και σχεδόν οδυνηρά τα ζητήματα που θέτει η πρόκληση του αύριο. Τι σημαίνει να είσαι ορθόδοξος κληρικός η μάχιμος θεολόγος στην εποχή μας; Τι συνεπάγεται και τι απαιτεί το να υπηρετείς την Εκκλησία και τη Θεολογία στη σύγχρονη Αμερική; Κι αν ακόμα διαλέξεις άλλο δρόμο από αυτόν της ιεροσύνης η της διακονίας της θεολογίας, τι σημαίνει αυτό;

Σε τι σε δεσμεύει και τι συνεπάγεται το γεγονός ότι είσαι απόφοιτος αυτής της ευλογημένης και ακμάζουσας Θεολογικής Σχολής;

Είναι ερωτήματα καίρια και ουσιαστικά, που δεν είναι πια απλώς ιδέες και θεωρητικοί προβληματισμοί αλλά αφορούν άμεσα στην ίδια τη ζωή σας. Πρόκειται για προκλήσεις, που δεν εξαντλούνται στα όρια ατομικών ανησυχιών αλλά αφορούν, πρώτιστα, στην κοινή ευθύνη και στην προσωπική συμμετοχή στο γίγνεσθαι και στο αύριο της Οικουμενικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και, επίσης, στο μέλλον του απόδημου ελληνισμού.

Εμείς ερχόμαστε από μακριά και ίσως δεν είμαστε οι πλέον αρμόδιοι να μιλήσουμε σε σας για τα του τόπου που ζείτε και εργάζεστε.

Επιτρέψτε μου, όμως, να μοιραστώ μαζί σας σκέψεις και προβληματισμούς, που υπερβαίνουν τα εθνικά και τα τοπικά όρια.

Τι σημαίνει λοιπόν να είσαι ιερέας η θεολόγος σήμερα;

Σε αυτή τη μεταιχμιακή στιγμή της ζωής σας, όπου ηχεί χαρμόσυνα και δυναμικά η πρόσκληση να αναλάβετε ενεργό και υπεύθυνο ρόλο στη ζωή της Εκκλησίας και του κόσμου μέσα στον οποίο διαβιείτε, καλείστε να ανταποκριθείτε στην κλήση του Θεού να «ζείτε ουκέτι εσείς» αλλά να ζει μέσα σας ο Χριστός. Καλείστε να υπηρετήσετε την Εκκλησία με επίγνωση ότι εμείς, τα μέλη Της, υπάρχουμε και πορευόμαστε μέσα στον κόσμο και στην Ιστορία αλλά δεν είμαστε εκ του κόσμου τούτου. Όμως, έχουμε το χρέος και την ευθύνη να προσλάβουμε αυτόν τον κόσμο και να τον μεταμορφώσουμε. Να τον ανατρέψουμε με αγάπη και δημιουργικά ώστε ο κόσμος να γίνει Εκκλησία.

Σε αυτόν τον αγώνα ο κίνδυνος μέσα στους αιώνες ήταν αμφοτερόπλευρος. Άλλοτε ήταν συστράτευση με κάποια ιδεολογική η πολιτική επιλογή εναντίον κάποιας άλλης ιδεολογίας, και αυτό οδηγούσε στην εκκοσμίκευση.

Και άλλοτε ο κίνδυνος ήταν η εμμονή και η στράτευση σε επιμέρους αλήθειες εις βάρος του όλου. Δηλαδή η απόκλιση από τη συμφωνία των Πατέρων (consensuspatrum),  γεγονός που οδηγούσε σε σχίσματα και αιρετικές αποκλίσεις από το όλον της αληθείας, στο οποίο καλούμαστε συνεχώς να εισερχόμαστε.

Δεν πρέπει να λησμονούμε, ότι η αλήθεια περί της οποίας καλούμαστε να μαρτυρήσουμε και ο δρόμος που οφείλουμε να υποδεικνύουμε στους ανθρώπους δεν είναι μία αφηρημένη θρησκευτική η ιδεολογική πρόταση αλλά ο ίδιος ο Χριστός, διότι Αυτός είναι «η οδός και η αλήθεια και η ζωη». Στο διάβα των αιώνων η ενότητα των ανθρώπων απειλείται η καταστρέφεται στο όνομα ιδεολογικών η ιδιοτελών συμφερόντων, που γεννούν αντιπαλότητες, έχθρες και μισαλλοδοξίες. Σε αυτή την ποικιλοτρόπως εκφραζόμενην καταστροφική ροπή του κόσμου οφείλουμε, έργω και λόγω, να αντιπαραθέσουμε τον Χριστό.

Τον Υιό και Λόγο του Θεού, ο οποίος σε κάθε Θεία Λειτουργία μελίζεται επί του Θυσιαστηρίου της Αγίας Τραπέζης  αλλά δεν διαιρείται. Και έτσι προσφέρει έμπρακτα και ουσιαστικά τη δυνατότητα να ξαναβρίσκουν οι άνθρωποι την απολεσθείσα λόγω της Πτώσεως ενότητα. Αυτός, «ο μελιζόμενος, και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος, και μηδέποτε δαπανώμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων» Χριστός προσφέρει τη δυνατότητα πάντες οι μεταλαμβάνοντες του Σώματος και του Αίματός Του να γίνονται ένα Σώμα.

Έτσι εξ ενός ποτηρίου μεταλαμβάνοντες «οι πολλοί εν σώμά εσμεν εν Χριστώ, ο δε καθ ες αλλήλων μέλη». Όλοι όσοι συμμετέχουμε στη Θεία Ευχαριστία, όπου «μη τύπος αλλά πράγμα θυσίας η τελετή» και ο αναστημένος Χριστός είναι «ώδε ημίν αοράτως συνών», συνειδητοποιούμε την αλήθεια και τη σημασία του γεγονότος, ότι Αυτός άπλωσε τις παλάμες επί του Σταυρού και ένωσε τα το πριν διεστώτα. Κατήλθε «εν τοις κατωτάτοις της γης» και συνέτριψε τις πύλες του Άδη, «πεπτωκότα τον Αδάμ παγγενή αναστήσας, ως Φιλάνθρωπος».

Το δικό μας χρέος, κληρικών και λαϊκών, είναι να μαρτυρούμε έργω και λόγω, ακόμα και όταν χρειαστεί να γίνει και ο δικός μας ιδρώτας « ωσεί θρόμβοι αίματος», ότι η Εκκλησία υπάρχει ενώνοντας τους ανθρώπους. Ότι ο Χριστός οδηγήθηκε στο πάθος εκουσίως «ίνα ώσιν εν» όλοι οι άνθρωποι και αυτή την ενότητα καλούμαστε να προάγουμε, όχι με μεγαλοστομίες και θεωρίες αλλά με θυσίες ήθους σταυρικού, φωταγωγημένου από το ανέσπερο φως της Αναστάσεως.

Όσοι, λοιπόν, αποδέχθηκαν  η θα αποδεχθούν την κλήση για την ιεροσύνη καλούνται να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της διακονίας που μας εμπιστεύεται ο Μέγας Αρχιερεύς, ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, Ο ποιών τους Αγγέλους αυτού πνεύματα, και τους λειτουργούς αυτού πυρός φλόγα». Καλούμαστε να διακονήσουμε το θυσιαστήριο με την επίγνωση ότι ο Κύριος είναι πάντοτε «ο προσφέρων και προσφερόμενος, και προσδεχόμενος και διαδιδόμενος....». Έργο μας δεν είναι να προβάλουμε μία θρησκεία ανάμεσα στις πολλές η να γίνουμε ένας θρησκευτικός οργανισμός κοινωνικής πρόνοιας.

Το καθήκον μας είναι ο αγιασμός και η σωτηρία του ανθρώπου, η προσφορά της δυνατότητας δια των μυστηρίων να νικιέται συνεχώς ο θάνατος. Ο κοινωνικός μας ρόλος είναι να είμαστε πρώτιστα κατά Χάρη και καθ υποχρέωση φορείς και εκφραστές του προφητικού χαρίσματος της ιεροσύνης, δηλαδή να αποκαλύπτουμε εν Αγίω Πνεύματι  όσα στο παρόν πληγώνουν και συσκοτίζουν την αλήθεια και υπονομεύουν το μέλλον και την ποιότητα της ζωής ανθρώπων, εμποδίζοντας εντέλει τη σωτηρία τους.

Απέναντι στη βουή των ποικίλων θρησκευτικών και ιδεολογικών αντιπαραθέσεων ο ορθόδοξος κληρικός προβάλλει μία λιτή πρόσκληση. Καλεί όλους να συναντηθούν γύρω από την Αγία Τράπεζα και να συμμετάσχουν στο μέγιστο των μυστηρίων. Για να γίνουν εκεί οι άνθρωποι ένα. Για να ενώσουν εκεί τις δυνάμεις τους ώστε να γίνει η αγάπη και η εν Χριστώ ενότητα τρόπος ζωής. Και μετά να συνεχίζεται η Θεία Λειτουργία στην καθημερινότητα του βίου μας και να γίνεται πηγή παρηγοριάς μέσω της ιεροσύνης και της θυσιαστικής της συμπαράστασης στις δοκιμασίες κάθε πονεμένου αδελφού μας.

Τούτο σημαίνει να ζούμε μαζί, κλήρος και λαός, το γεγονός της Εκκλησίας. Όμως, η ουσιαστική συμμετοχή του λαού στη ζωή της Εκκλησίας προϋποθέτει ζωντανές ενορίες. Στη σύγχυση των καιρών χρειάζεται να καταστεί σαφές, ότι οι ενορίες δεν είναι υποκαταστήματα παροχής θρησκευτικών υπηρεσιών αλλά το κέντρο και το σημείο αναφοράς της ζωής μας. Εκεί αρχίζει η ζωή. Εκεί νοηματίζεται. Εκεί αγιάζεται.Εκεί λαμπρύνεται. Εκεί βρίσκει τον δρόμο της προς την αιωνιότητα.

Η ενορία είναι ο τόπος και η ενοριακή ζωή ο τρόπος, όπου μέσω της Θείας Λειτουργίας, της Λατρείας και της μετοχής στο μυστικό Σώμα του Κυρίου, η επιβίωση μετασχηματίζεται σε ζωή και ο θάνατος νικιέται. Στον τόπο που ζει ο κάθε πιστός, η ενορία είναι η μεγάλη του οικογένεια και ο ιερέας ο πατέρας της. Όμως, ποιός γονιός, επειδή θέλει το παιδί του να είναι άγιο και ενάρετο αδιαφορεί όταν το βλέπει άρρωστο, πεινασμένο η να έχει πάρει δρόμο στραβό; Κατά ανάλογο τρόπο, στη διακονία μας δεν πρέπει να χάνουμε την ισορροπία μεταξύ του αγιαστικού έργου και της φιλανθρωπίας. Προσωπικά, δεν γνωρίζω κανέναν άγιο της Εκκλησίας που δεν ήταν φιλάνθρωπος η αδιαφορούσε για τον ανθρώπινο πόνο.

Η λατρεία είναι η κινητήρια δύναμη που καλλιεργεί και θρέφει την αγάπη, μας στρέφει προς τον συνάνθρωπο και γεννά την φιλανθρωπία. Είναι, λοιπόν, θέμα ζωτικής σημασίας η λατρευτική ζωή, το φιλανθρωπικό και το ευρύτερο πολιτιστικό και κοινωνικό μας έργο να αποπνέουν εκκλησιαστικό ήθος και ορθόδοξη πνευματικότητα. Επιμένω σε αυτό το σημείο, διότι μερικοί από εσάς γεννήθηκαν και μεγάλωσαν σε περιβάλλον άλλων θρησκευτικών παραδόσεων και τώρα, ως ορθόδοξοι κληρικοί και θεολόγοι χρειάζεται να καλλιεργείτε συνεχώς την επίγνωση της ορθόδοξης ταυτότητας και αυτοσυνειδησίας και της μοναδικότητας της ορθόδοξης θεολογικής Παράδοσης.

Αυτή η τελευταία παρατήρηση παραπέμπει άμεσα στη σημασία που έχει στην ορθόδοξη Παράδοση η αρετή της διάκρισης. Οι πατέρες της Εκκλησίας τονίζουν ότι η διάκριση είναι αρετή υψίστης αξίας. Βεβαίως, η καλλιέργειά της προϋποθέτει διαρκή και έντονο πνευματικό αγώνα.

Όμως σήμερα, και ειδικά για όσους καλούμεθα να εργαστούμε για την Εκκλησία μέσα σε περιβάλλοντα αλλότρια και σε εποχές άκριτου και άκρατου συγκρητισμού και πολιτισμικής σύγχυσης, η αρετή της διάκρισης οφείλει να είναι εκ των ων ουκ άνευ δομικό στοιχείο τής  διακονίας μας.

Στη δύσκολη και μεταβατική περίοδο της παγκόσμιας ιστορίας την οποία διανύουμε, η εντολή «στήκετε και κρατείτε τας παραδόσεις ας εδιδάχθητε» έχει βαρύνουσα και θεμελιώδη σημασία.

Δυστυχώς, η προσπάθεια τηρήσεως αυτής της εντολής χωρίς το φίλτρο της αρετής της διάκρισης μερικές φορές οδηγεί σε νοοτροπίες φονταμενταλιστικές, σε συμπεριφορές θρησκευτικού απολυταρχισμού η σε φανατισμούς, που με τη σειρά τους γεννούν αβασάνιστη κατάκριση και καλλιεργούν πνεύμα διχαστικό. Γι’ αυτό η ποιμαντική μας παρουσία χρειάζεται πρώτιστα διάκριση, αγάπη και πνεύμα  θυσίας και κατανοήσεως.

Η σύγχρονη πραγματικότητα είναι άκρως απαιτητική και αυτού του είδους τα διχαστικά και ακραία φαινόμενα είναι, το λιγότερο, άχρηστη πολυτέλεια.

Στην πνευματική έρημο του σύγχρονου βίου είναι θεμελιώδης προτεραιότητα να υπάρχουν γνήσιες ορθόδοξες ζωντανές ενορίες ώστε να υπάρχει μία μικρή όαση για τους νέους· ένα καταφύγιο για τα καινούργια ζευγάρια· μία ήσυχη γωνιά για τη χειμαζόμενη σύγχρονη οικογένεια· μία ζεστή φωλιά για κάθε «κοπιώντα και πεφορτισμένο»· μία εστία όπου θα καίει αδιαλείπτως η φωτιά των πνευματικών αναζητήσεων· ένα θυσιαστήριο από το οποίο θα αρχίζουν όλα και όπου θα καταλήγουν τα πάντα.

Η μεγαλύτερη προσφορά της Εκκλησίας στον σύγχρονο κόσμο είναι να υπάρχουν παντού ζωντανές ενορίες και μοναστήρια, όπου να φανερώνεται παντοιοτρόπως ότι ο Χριστός αναστήθηκε.

Ότι ο θάνατος νικήθηκε. Και γι’ αυτό οι άνθρωποι μπορούμε να φέρνουμε τη ζωή μας στη Θεία Ευχαριστία και να βρίσκουμε εκεί χαρά, ελπίδα, παρηγοριά, νόημα στον βίο μας, και να ζούμε την πεπτωκία μας καθημερινότητα με τη βεβαιότητα ότι, πέρα και πάνω από κάθε πόνο και θλίψη, η ζωή στο τέλος θα νικά τον θάνατο. Διότι «ανέστη Χριστός και ζωή πολιτεύεται».

Υπογραμμίζω, ότι όσα είπα μέχρι εδώ δεν αφορούν μόνο τους κληρικούς αλλά το πλήρωμα της Εκκλησίας. Είναι προφανές, ότι όσοι δεν γίνουν κληρικοί καλούνται, επίσης, να εργασθούν ως λαϊκοί θεολόγοι στον αμπελώνα του Κυρίου.

Τίποτα από όσα προανέφερα δεν μπορούν να γίνουν πράξη από τον επίσκοπο και τους ιερείς χωρίς τη θυσιαστική παρουσία των λαϊκών στελεχών του ποιμαντικού έργου, στο οποίο οι θεολόγοι οφείλουν να πρωτοστατούν.

Σήμερα, ίσως όσο ποτέ άλλοτε, δραστηριότητες, όπως η κατήχηση, η καλλιέργεια των θεολογικών γραμμάτων, η στελέχωση των ποιμαντικών δραστηριοτήτων και η παρουσία της Εκκλησίας σε κάθε πτυχή του κοινωνικού βίου, στο σχολείο, στο νοσοκομείο, στο φιλανθρωπικό έργο αλλά και στις τέχνες και τον πολιτισμό εγείρουν υψηλές απαιτήσεις και οι επαρκώς καταρτισμένοι εκπρόσωποι και εργάτες της Εκκλησίας είναι περισσότερο από πολύτιμοι και εξάπαντος απαραίτητοι.

Αυτό ισχύει και για όσους ακολουθήσουν άλλους δρόμους εκτός της ιεροσύνης η της θεολογίας. Ακόμη και τότε, αυτοί εξακολουθούν να είναι εξίσου πολύτιμοι για τη ζωή και το ποιμαντικό έργο της Εκκλησίας και η προσφορά τους στον κοινό πνευματικό αγώνα θα είναι πάντοτε σημαντική και απαραίτητη.

Εντέλει, από όποιο μετερίζι και αν αγωνίζεται κανείς η ευθύνη παραμένει κοινή. Άλλωστε στην Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υπάρχουν διακρίσεις εξουσιών αλλά χαρισμάτων και διακονιών και, επομένως, στη ζωή και στο έργο της Εκκλησίας δεν περισσεύει κανείς. Βεβαίως, ο ορθόδοξος λαός σέβεται και τιμά ιδιαιτέρως τους κληρικούς του. Όχι διότι κατέχουν κάποια διοικητική εξουσία αλλά διότι αναγνωρίζουν σε αυτούς, ότι αποδέχθηκαν την κλήση του Θεού και των αδελφών τους να διακονήσουν το θυσιαστήριο και τον λαό του Θεού εις τύπον και τόπον Χριστού.

Ο επίσκοπος προΐσταται μίας τοπικής Εκκλησίας όχι ως θρησκευτικός μονάρχης η ως κοσμικός διοικητής αλλά ως προεστώς της ευχαριστιακής συνάξεως εις τύπον και τόπον Χριστού και, κατά προέκταση, οι πρεσβύτεροι προΐστανται της ενοριακής ευχαριστιακής συνάξεως εις τύπον και τόπον του επισκόπου τους.

Έτσι, ο ορθόδοξος κληρικός δεν είναι εκφραστής μίας εξουσίας ως εκπρόσωπος του Θεού επί της Γης αλλά υπηρετεί την Εκκλησία ως εκπρόσωπος του ποιμνίου του στον Θεό.

Ο ορθόδοξος κληρικός είναι ηγετική μορφή και πρώτος στη συνείδηση των πιστών επειδή ως διάκονος της Εκκλησίας είναι πάντων έσχατος. Δοξάζεται υπηρετώντας και φανερώνοντας το ήθος της σταυρικής θυσίας και είναι σεβαστός όχι ως άνθρωπος αλλά ως η θυσία ενός ανθρώπου στη διακονία των αδελφών του. Τέτοιους κληρικούς και αυτού του ήθους θεολόγους χρειάζεται σήμερα επειγόντως η Εκκλησία, ώστε να γίνονται αυτοί ζωντανά πρότυπα ζωής και αγιότητας και αυθεντικά παραδείγματα εκκλησιαστικής νοοτροπίας.

Έχω επίγνωση, ότι η διακονία της Εκκλησίας και των αδελφών μας και η αφιέρωση της ζωής μας σε τέτοιους ιερούς και θαυμαστούς σκοπούς δεν είναι ένας εύκολος δρόμος.

Όσοι επιλέγουν την οδό της διακονίας και της θυσίας διαλέγουν συνειδητά τη στενή και τεθλιμμένη οδό. Χαίρουν, βεβαίως, μετά χαιρόντων αλλά πολύ συχνότερα κλαίνε μετά κλαιόντων.

Διαλέγουν να γίνουν Κυρηναίοι κάθε ανθρώπου γύρω τους που σηκώνει μικρό η μεγάλο σταυρό. Αποφασίζουν να απαντήσουν στην ερώτηση που τους απευθύνει προσωπικά ο Κύριος: «τέκνον μου φιλείς με» με τα λόγια του Πέτρου: «Ναι͵ Κυριε͵ συ οίδας ότι φιλώ σε» για να λάβουν την ίδια κλήτευση: «Ποίμαινε τα πρόβατά μου».

Ιδού πως σχολιάζει ένας σύγχρονος θεολόγος αυτόν τον διάλογο:

[«Ποίμαινε τα πρόβάτά μου»: Δηλαδή βάλε όλη τη ζωή σου μέσα στη Θεία Λειτουργία και κάνε τη λειτουργία τρόπο της καθημερινής ζωής των αδελφών σου.  «Ποίμαινε τα πρόβατά μου». Δηλαδή, μάθε να κλαις μετά κλαιόντων και να χαίρεις μετά χαιρόντων. Αγάπησε τη μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. Αγάπησε το νόημα και το περιεχόμενο της ελευθερίας του. Τοποθέτησε τα συγκεκριμένα, τα ατομικά, τα εν τόπω και χρόνω γεγονότα της ζωής του μέσα στη Λειτουργία της Θείας Ευχαριστίας, για να γίνει το έργο και η δημιουργία του καθενός ζωτική λειτουργία του σώματος της Εκκλησίας.

«Ποίμαινε τα πρόβατά μου». Δηλαδή, γίνε τελείως διάφανος για να φανερώνεται που μπορούν να βρουν ανάπαυση ««πάντες οι κοπιώντες και πεφορτισμένοι». Πρόσφερε ευχαριστιακά στο θυσιαστήριο ο,τι αληθινό προσφέρει ο ένας στον άλλον, για να το μοιραστούν όλοι οι εξ ενός ποτηρίου μεταλαμβάνοντες νοηματισμένο και αυξημένο.

«Ποίμαινε τα πρόβατά μου», δηλαδή υπηρέτησέ τους με τον δικό μου τρόπο και με τη δική μου εξουσία: Του μορφήν δούλου λαβόντος και άκρως τεταπεινωμένου. Υπηρέτησέ τους ως πάντων έσχατος .]

Και η απάντηση παραμένει απαράλλακτη μέσα στους αιώνες: «Κυριε͵ πάντα συ οίδας͵ συ γινώσκεις ότι φιλώ σε», «γενηθήτω το θέλημά Σου».». Οφείλω, ωστόσο, να υπογραμμίσω ένα ακόμη σημείο. Όσο δύσκολη και κάποτε επώδυνη μπορεί να γίνεται, μερικές φορές, η ζωή του κληρικού, διατηρεί ωστόσο ένα μοναδικό προνόμιο.

Ο ιερέας έχει πάντοτε την ευκαιρία και τη δυνατότητα να εναποθέτει όλα του τα βάσανα και τους πειρασμούς στο θυσιαστήριο. Αυτό είναι η παρηγοριά του, το στήριγμά του και η πηγή της χαράς του, διότι εκεί συναντά πάντοτε τον αοράτως συνόντα  Κύριο.

Όλα αυτά ίσως μοιάζουν δύσκολα και είναι φυσικό να αναρωτιόμαστε πως θα τα καταφέρουμε. Όμως, δεν υπάρχει λόγος να μην είμαστε αισιόδοξοι. «Η Θεία Χάρις, η πάντοτε τα ασθενή θεραπεύουσα και τα ελλεί­ποντα αναπληρούσα» θα φροντίσει γι αυτό.

Τέκνα εν κυρίω αγαπητά,

Ας γιορτάσουμε σήμερα το χαρμόσυνο γεγονός της αποφοιτήσεώς σας και ας ευχηθούμε σε όλους και στον καθένα προσωπικά ο σπόρος που σπάρθηκε μέσα σας στο διάστημα των σπουδών σας στην ευλογημένη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού να καρπίσει καρπό εκατονταπλασίονα.

Εύχομαι και προσεύχομαι ο δρόμος που ανοίγεται σήμερα,μετά την αποφοίτησή σας, να είναι πορεία εν Χριστώ ζωής φωταγωγημένης από το ανέσπερο φως της Αναστάσεως και εμπλουτισμένης από τις δωρεές του Αγίου Πνεύματος.

Εσείς ζητήστε από τον Κύριο ταπεινά και με ειλικρίνεια «γνώρισον μοι, Κύριε, οδόν εν η πορεύσομαι, ότι προς σε ήρα την ψυχήν μου» και Εκείνος θα σας δείξει τον δρόμο. Αξιοποιείστε όσα σας προσέφεραν οι λαμπροί καθηγητές σας και όσα διδαχθήκατε από αυτούς και από τους πνευματικούς σας και προχωρήστε με θάρρος στην υλοποίηση των οραμάτων σας.

Εμπιστευθείτε την ασφάλεια που εγγυώνται η εμπνευσμένη οιακοστροφία της Εκκλησίας της Αμερικής από τον Σεβασμιώτατο Αρχιεπισκοπο Αμερικής κ. Δημήτριο και η αγάπη, η αδιάλειπτη μέριμνα και η επιστασία του Οικουμενικού μας Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου.

Εμείς σας καμαρώνουμε και παρακαλούμε τον Θεό να σας σκέπει, να σας ευλογεί, να σας στηρίζει και να κατευθύνει τα βήματά σας «εις παν έργον αγαθόν».

Καλή σταδιοδρομία και καλή διακονία.

Ο Θεός μαζί σας".

Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ ΣΤΗ ΒΟΣΤΩΝΗ

Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος Β΄, ο οποίος πραγματοποιεί ιστορική επίσκεψη στην Ιερά Ελληνική Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή Αμερικής, επ’ ευκαιρία της αναγορεύσεως του εις Επίτιμο Διδάκτορα της Θεολογικής Σχολής του Τιμίου Σταυρού της Βοστώνης ολοκλήρωσε σήμερα την δεύτερη πλήρη ημέρα της επισκέψεώς του, χοροστατώντας στον κατανυκτικό αρχιερατικό εσπερινό στο παρεκκλήσιο της Θεολογικής Σχολής στο Brookline της Μασσαχουσέτης.

Λίγο πριν το μεσημέρι ο Μακαριώτατος συνοδευόμενος από τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής κ. Δημήτριο, τον τοπικό ιεράρχη Μητροπολίτη Βοστώνης κ. Μεθόδιο και την εξ Ελλάδος συνοδεία του, επισκέφθηκε τον Δήμαρχο της Βοστώνης κ. Thomas  Menino στο γραφείο του στο Δημαρχείο της Πόλης.

Ο Μητροπολίτης Βοστώνης Μεθόδιος παρουσίασε τον Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο, τον Αρχιεπίσκοπο Δημήτριο και την συνοδεία τους στον Δήμαρχο και τον ενημέρωσε για το πρόγραμμα και τις δραστηριότητες της επισκέψεώς του.

Ο κ. Menino, φιλέλλην και υποστηρικτής της Ελληνοαμερικανικής κοινότητος της Βοστώνης, είπε ότι θεωρεί ιδιαίτερη τιμή την επίσκεψη του Μακαριωτάτου στη Βοστώνη και στο Γραφείο του και εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του για την συμβολή της Ελληνορθόδοξου κοινότητος στη ζωή και στη πρόοδο της Πόλεως, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στο έργο του Μητροπολίτου Βοστώνης κ. Μεθοδίου και τονίζοντας ότι ο Ελληνισμός και η Ορθοδοξία εκπροσωπούνται επάξια στην περιοχή της Νέας Αγγλίας.

Λίγο αργότερα, ο Αρχιεπίσκοπος και η συνοδεία του επισκέφθηκαν το Πανεπιστήμιο Harvard, όπου έτυχαν θερμής υποδοχής από την Διευθύντρια Εθιμοτυπίας και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου κ. Jackie ONeill, την   διευθύντρια του Κέντρου Ευρωπαϊκών Σπουδών κ. Ελένη  Παπούλια και την καθηγήτρια κ. Ελισάβετ Προδρόμου, ακολούθησε ξενάγηση σε διάφορους χώρους και κτίρια του Πανεπιστημίου και ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος υπέγραψε το βιβλίο των επισήμων επισκεπτών.

Το απόγευμα, οι καμπάνες του ναού του Τιμίου Σταυρού, που δεσπόζει στο λόφο του Ελληνικού Κολλεγίου και της Θεολογικής Σχολής, ήχησαν χαρμόσυνα καθώς η διοίκηση, το προσωπικό και οι φοιτητές του μοναδικού ανώτατου Ελληνικού πανεπιστημιακού ιδρύματος στην Αμερική υποδέχθηκαν με σεβασμό, αγάπη και τιμή τον Προκαθήμενο της Ελλαδικής Εκκλησίας. «Είναι μεγάλη ευλογία του Θεού, χαρά και τιμή για μας η παρουσία σας εδώ σήμερα, διότι για πρώτη φορά Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος έρχεται σ’ αυτόν τον ιερό χώρο», είπε ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ. Δημήτριος, ο οποίος είναι και Πρόεδρος της Εφορίας της Σχολής, καλωσορίζοντας τον κ. Ιερώνυμο, στο κεντρικό κτίριο του Ιδρύματος, παρουσία του Προέδρου π. Νικολάου Τριανταφύλλου, των εφόρων, των κοσμητόρων, των καθηγητών και φοιτητών της Σχολής.

Από την πλευρά του ο Μακαριώτατος εξέφρασε τις ευχαριστίες και την ευγνωμοσύνη του για την πρόσκληση και την τιμή που του γίνεται και τόνισε ότι «η ευθύνη όλων μας είναι τεράστια» και ότι «ο χώρος της Πατρίδας μας έχει ανάγκη της προσφοράς του καθενός από μας». 

Ακολούθησε, κατανυκτικός εσπερινός στο παρεκκλήσιο της Τιμίου Σταυρού, στον οποίο χοροστάτησε ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος, ο οποίος απηύθυνε λόγια αγάπης και πατρικής νουθεσίας προς τους τελειόφοιτους της Σχολής και του Ελληνικού Κολεγίου και επέδωσε στους αποφοιτούντες αύριο μεταπτυχιακούς φοιτητές της Θεολογίας, τους επιστήθιους σταυρούς της Σχολής.

 Η  ημέρα έκλεισε χθες με το τιμητικό δείπνο της Σχολής προς τιμήν του Μακαριωτάτου στην παρακείμενη αίθουσα του Καθεδρικού Κέντρου.

ΑΡΙΣΤΕΣ ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΑΦΗΝΕΙ Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ

Άριστες εντυπώσεις έχει δημιουργήσει σε όλους ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, από τη στιγμή που πάτησε το πόδι του στη Βοστώνη, το βράδυ της Πέμπτης, λόγω της ηρεμίας, της ταπεινότητας και προσήνειας που εκπέμπει προς όλους αδιακρίτως.

Παρά την κόπωσή του από το πολύωρο υπερατλαντικό ταξίδι στάθηκε υπομονετικά για τη σύντομη τελετή που είχε διοργανώσει ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ. Δημήτριος στο αεροδρόμιο, ο οποίος μάλιστα πήγε μέχρι την σκάλα του αεροσκάφους και τον υποδέχθηκε.

Χαιρέτησε όλους με χαμόγελο και προσήνεια, ενώ ιδιαίτερα συγκινήθηκε με τα τρία κοριτσάκια της Ομογένειας, Μαρία-Αγγελική Πατσαούρα, Ευαγγελία Βασιλειάδη και Ελευθερία Λαμπροπούλου, τα οποία τον υποδέχθηκαν με σεβασμό και εγκαρδιότητα και του επέδωσαν λουλούδια λέγοντας «καλώς ήλθατε Μακαριότατε στην Βοστώνη, την ευλογία σας».

Εντύπωση προξένησε σε δύο Αμερικανούς αξιωματικούς της ασφάλειας του αεροδρομίου της Βοστώνης, Τζον Μαρότα και Τζον Λαγκουργκέ, οι οποίοι έσκυψαν και του φίλησαν το χέρι του και τους έδωσε ως δώρο ένα μικρό σταυρουδάκι.

Δεν γνώριζαν ποιος ήταν ο υψηλός επισκέπτης και τον μέγιστο θεσμό της Εκκλησίας της Ελλάδος που αντιπροσωπεύει, γι’ αυτό όταν έμαθαν πως ήταν ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος έμειναν κατάπληκτοι λέγοντας ότι «ήταν από τις πιο όμορφες εμπειρίες που είχαν στη ζωή τους να συναντήσουν έναν τέτοιον άνθρωπο».



ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελλάδα

Έντονη κριτική εκ μέρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης, κυρίως για εύνοια προς τεχνολογίες καύσης των απορριμμάτων, ασκήθηκε στην κυβέρνηση κατά τη συζήτηση επίκαιρης επερώτησης του ΣΥΡΙΖΑ για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Δραπέτης των φυλακών Τρικάλων είναι και ο δεύτερος δράστης της ληστείας που διαπράχθηκε το πρωί της Πέμπτης στο κεντρικό κατάστημα της Εθνικής Τράπεζας, στη Λάρισα. Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για 41χρονο Αλβανό ο οποίος απέδρασε μαζί με τον Κλεμέντ Κάλα, τα στοιχεία του οποίου ταυτοποιήθηκαν.

Στην στήριξη των οικονομικά αδύνατων οικογενειών στον ακριτικό Έβρο προχώρησαν από κοινού η μητρόπολη Διδυμοτείχου και ο φιλανθρωπικός οργανισμός «Αποστολή» της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, εγκαινιάζοντας στην Ορεστιάδα μονάδα που αποτελείται από κοινωνικό παντοπωλείο, ιατρείο και φαρμακείο.Εκστρατεία για την ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα του ΣΥΡΙΖΑ, την υιοθέτηση των πολιτικών, ιδεολογικών και προγραμματικών του θέσεων, αρχίζει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης εν όψει του συνεδρίου που θα γίνει από 10-14 Ιουλίου. 

Οι θέσεις της Κεντρικής Επιτροπής είναι ήδη έτοιμες και θα αποτελέσουν αντικείμενο εξαντλητικής συζήτησης, αρχής γενομένης από τη συνεδρίαση της ΚΕ, το Σαββατοκύριακο. Ο ΕΦΕΤ, έπειτα από τακτικό έλεγχο, ανίχνευσε DNA αλόγου σε αλλαντικό με την εμπορική ονομασία «Πάριζα ΝΙΚΑΣ σε φέτες» και ζήτησε την άμεση ανάκληση του συνόλου του εν λόγω προϊόντος από την επιχείρηση.

Κόσμος

Ο αμερικανός πρόεδρος, Μπαράκ Ομπάμα, «ψαλίδισε» κατά 10% τη χρηματοδότηση για τον πόλεμο στο Αφγανιστάν και άλλες δραστηριότητες στο εξωτερικό. Πρόκειται για ένα ακόμα βήμα προς την σταδιακή κατάργηση της παρουσίας των ΗΠΑ από τη χώρα, αναφέρει το πρακτορείο Reuters. Εξήντα άνθρωποι τραυματίστηκαν, εκ των οποίων οι πέντε νοσηλεύονται σε κρίσιμη κατάσταση, από τη σύγκρουση δύο επιβατικών αμαξοστοιχιών που σημειώθηκε τα ξημερώματα του Σαββάτου (ώρα Ελλάδας) στο προάστιο Φέρφιλντ του Κονέκτικατ των ΗΠΑ. Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών ανακοίνωσε πως στέλνει μια ομάδα ερευνητών για να εξετάσουν τις συνθήκες του ατυχήματος, ενώ ο κυβερνήτης του Κονέκτικατ απέκλεισε το ενδεχόμενο τρομοκρατικής ενέργειας.

Ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του και δεκάδες τραυματίστηκαν κατά τη διάρκεια συγκρούσεων μεταξύ μουσουλμάνων και χριστιανών το βράδυ της Παρασκευής, έξω από το προαύλιο κοπτικής εκκλησίας στην Αλεξάνδρεια.Παρά την εικόνα σύγκλισης που φαινόταν να επικρατούσε στην συνέντευξη Τύπου που έδωσαν στο Λευκό Οίκο, οι διαφορές του Μπαράκ Ομπάμα με τον Ταγίπ Ερντογάν σε ό,τι αφορά την προσέγγιση των χωρών τους για σειρά κρίσιμων ζητημάτων έγιναν περισσότερο εμφανείς την Παρασκευή: σε παρεμβάσεις του ο Ταγίπ Ερντογάν υπερασπίστηκε μία δυναμικότερη παρέμβαση στη Συρία αλλά (εκ νέου μάλιστα) και την πρόθεσή του να ταξιδέψει στη Γάζα και τη Δυτική Όχθη, παρά τις εκπεφρασμένες αντιρρήσεις των ΗΠΑ.

Είκοσι τρεις νεαροί πέθαναν τις τελευταίες δέκα ημέρες σε επαρχία της Νοτίου Αφρικής κατά τη διάρκεια τελετών μύησης, που βάζουν συμβολικά τον νέο στην ενήλικη ζωή, ωθώντας την αστυνομία να ανοίξει έρευνα για την απόδοση ευθυνών. Οι τελετές αυτού του τύπου δεν είναι ούτε νέες ούτε ασυνήθιστες στη Ν.Αφρική—από παρόμοιες τελετές είχε περάσει μάλιστα και ο Νέλσον Μαντέλα.

Οικονομία

Στην ανοδική τάση των τελευταίων ημερών, παρά τη διόρθωση κατά διαστήματα, επέμειναν οι δείκτες σε Ευρώπη και ΗΠΑ την Παρασκευή, κλείνοντας μία εβδομάδα καλών επιδόσεων. Μέτρα για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην αγορά καυσίμων προβλέπει το αναθεωρημένο μνημόνιο. Μεταξύ άλλων, προβλέπονται η επέκταση της εγκατάστασης των συστημάτων ελέγχου εισροών-εκροών όγκου καυσίμων στις εταιρίες εμπορίας και τα διυλιστήρια και μέτρα διευκόλυνσης της εισόδου στην αγορά χονδρικής. Για τον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, στο κείμενο του μνημονίου αναφέρεται το το σχέδιο αναδιοργάνωσης της ΔΕΗ, με απόσχιση των δικτύων μεταφοράς και δημιουργία «μικρής ΔΕΗ» με την πώληση μονάδων ηλεκτροπαραγωγής. Εγκρίθηκε από τη Ευρωπαϊκή Επιτροπής η εξαίρεση του αγωγού TAP από την πρόσβαση τρίτων, ανακοίνωσε την Παρασκευή η κοινοπραξία κατασκευής του αγωγού. Η εξαίρεση ισχύει για 25 χρόνια και αφορά την αρχική μεταφορική ικανότητα του αγωγού, που είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως.

Αθλητισμός

Με άδεια χέρια έμειναν Ρεάλ Μαδρίτης και Ζοζέ Μουρίνιο την εφετινή σεζόν και έτσι ο Πορτογάλος θα αποχαιρετήσει τη «βασίλισσα» με μια πλήρως αποτυχημένη σεζόν.Οι «μερένγκες» ηττήθηκαν με 2-1 στην παράταση από την Ατλέτικο Μαδρίτης στον τελικό του Κυπέλλου Ισπανίας (Copa del Rey) που έγινε στο «Μπερναμπέου». Οι «ροχιμπλάνκος» έφτασαν στην κατάκτηση του τροπαίου χάρη στα τέρματα των Ντιέγκο Κόστα (35') και Μιράντα (98'). Η «βασίλισσα» είχε ανοίξει το σκορ στο 14' με τον Κριστιάνο Ρονάλντο, ο οποίος είδε την κόκκινη κάρτα στο 114'.Στον αθλητικό εισαγγελέα κατέθεσε την Παρασκευή ο εκ των μεγαλομετόχων του Αστέρα Τρίπολης Γιάννης Καϋμενάκης σχετικά με την υπόθεση με τους «στημένους πίνακες» διαιτησίας.

Με αποχώρηση από τον Παναθηναϊκό απείλησε ο Γιάννης Αλαφούζος εάν οι οπαδοί του «τριφυλλιού» εξακολουθήσουν να τάσσονται κατά του Νίκου Νταμπίζα. «Αν δεν θέλετε τον Νταμπίζα, να φύγω και εγώ» είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της «πράσινης» ΠΑΕ σε συνέντευξη που έδωσε στο ραδιόφωνο της «Θύρας 13». Ο Γιάννης Αλαφούζος αναφέρθηκε επίσης στην ΓΗΠΕΛ, αποκάλυψε ότι συζητά με 2-3 Δήμους την πιθανότητα να χτιστεί σε κάπποιον από αυτούς δεύτερο προπονητικό κέντρο της ομάδας και αναφέρθηκε στην «Παναθηναϊκή Συμμαχία». Νωρίτερα, η Γενική Συνέλευση της ΠΑΕ Παναθηναϊκός ομόφωνα ενέκρινε το ομολογιακό δάνειο ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο όπως έγινε γνωστό θα αποπληρωθεί σε 7 χρόνια.


EUROSTAT: Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΑΝΓΚΕΛΑ ΜΕΡΚΕΛ ΖΗΜΙΩΝΕΙ ΠΛΕΟΝ ΤΟΝ ΠΥΡΗΝΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΖΩΝΗΣ

Οι εμμονές της Ανγκελα Μέρκελ «βυθίζουν» διαδοχικά τις οικονομίες, ενώ ταυτόχρονα γυρνούν «μπούμερανγκ» στο Βερολίνο δικαιώνοντας όσους αναλυτές και οικονομολόγους ζητούν επίμονα τον τελευταίο καιρό αλλαγή στη γραμμή πλεύσης. Ενδεικτικά της απογοητευτικής εικόνας που εμφανίζει η ζώνη του ευρώ είναι τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Eurostat για το ΑΕΠ στο πρώτο τρίμηνο του έτους. Βάσει των στοιχείων αυτών, η γαλλική οικονομία εισήλθε σε τροχιά ύφεσης, ενώ πτώση - ρεκόρ σημείωσε η αγοραστική δύναμη των Γάλλων αναγκάζοντας τον πρόεδρο Ολάντ να παραδεχτεί ότι η οικονομική κατάσταση στη χώρα του είναι «σοβαρή» και να υπογραμμίσει πως «η βλάβη της ανάπτυξης» αφορά ολόκληρη την Ευρώπη.

Στάσιμη και η οικονομία της Γερμανίας

Την ίδια περίοδο σχεδόν στάσιμη παρέμεινε η οικονομία της Γερμανίας, απογοητεύοντας τους αναλυτές που προσδοκούσαν ανάπτυξη 0,3%. Πιο αναλυτικά, η οικονομία των «17» συρρικνώθηκε κατά 0,2%, ενώ οι αναλυτές προέβλεπαν μικρότερη ύφεση 0,1%. Σε ετήσια βάση, το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά 1% έναντι προσδοκιών για ύφεση 0,9%. Το γαλλικό ΑΕΠ υποχώρησε κατά 0,2% στο πρώτο τρίμηνο. Η γερμανική οικονομία επέστρεψε μεν σε θετικό πρόσημο, αλλά με οριακή ανάπτυξη 0,1%, Επίσης, η γερμανική στατιστική υπηρεσία αναθεώρησε πτωτικά τα στοιχεία για τους τελευταίους μήνες του 2012 σε ύφεση 0,7% έναντι αρχικής εκτίμησης για ύφεση 0,6%.

Η Ιταλία στη χειρότερη ύφεση από το 1970

Χειρότερη των εκτιμήσεων αποδείχτηκε η συρρίκνωση του ΑΕΠ στην Ιταλία, ενώ η χώρα συμπληρώνει τη μεγαλύτερη περίοδο ύφεσης από τη δεκαετία του '70. Συγκεκριμένα, το ιταλικό ΑΕΠ μειώθηκε 0,5% το πρώτο τρίμηνο, από 0,9% το τελευταίο τρίμηνο του 2012. Και η Ολλανδία παρέμεινε σε ύφεση, αναδεικνύοντας ότι η πτώση στην αγορά κατοικίας της χώρας και τα υψηλά επίπεδα του ιδιωτικού χρέους συνεχίζουν να επιβαρύνουν την εγχώρια ζήτηση. Η πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία συρρικνώθηκε κατά 0,1%.

Ο Μπόφινγκερ μιλάει για μετακίνηση της κρίσης στον πυρήνα της ΕΕ

«Τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν δείχνουν ότι η ευρωπαϊκή κρίση δεν έχει τελειώσει ακόμη. Ισως είμαστε στα μισά της ή ακόμη χειρότερα αυτή επεκτάθηκε από την περιφέρεια στον «πυρήνα» της Ευρωζώνης», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Πέτερ Μπόφινγκερ, ένας εκ των στενών συμβούλων της Ανγκελα Μέρκελ, συστήνοντας στους πολιτικούς να αρχίσουν να ανησυχούν για την εξέλιξη αυτή. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο διάλογος για την εφαρμογή της λιτότητας θα πρέπει να ανοίξει ξανά. Τόσο οι πολιτικοί όσο και η ΕΚΤ θα πρέπει να αναλάβουν δράση για την αναστροφή του κλίματος και τη στήριξη της οικονομίας.

Η Moody's βλέπει εντονότερη ύφεση για μεγαλύτερο διάστημα

 Σε ανάλυσή της η Moody's εκτίμησε ότι η Ευρωζώνη θα αντιμετωπίσει εντονότερη και μεγαλύτερη χρονικά ύφεση σε σχέση με τις προσδοκίες. «Τα στοιχεία είναι χειρότερα των προβλέψεων και αυτό θα πρέπει σίγουρα να ανησυχεί τους αξιωματούχους της ΕΚΤ», τόνισε ο Κρις Γουίλιαμσον, επικεφαλής ανάλυσης της Markit, και συμπλήρωσε: «Τα σημερινά στοιχεία εντείνουν τις πιέσεις για περισσότερες κινήσεις πέρα απ' ό,τι έχουμε δει με τη μείωση των επιτοκίων». Σημειώνεται πως ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι έχει δηλώσει ότι θα μειώσει και πάλι τα επιτόκια, αν οι προοπτικές για την ανάπτυξη της περιοχής επιδεινωθούν.