11 Μαΐου, 2013

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ Η.Π.Α. ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΡΥΚΑΣ


ΒΟΣΤΩΝΗ. «Μεγάλο κεφάλαιο της ιστορίας μας» και «Ελλάδα έξω από τα σύνορα της Ελλάδος» χαρακτήρισε την Ομογένεια σε συνέντευξή του στον «Εθνικό Κήρυκα» ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ο οποίος είναι ο πρώτος Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Ελλάδος που επισκέπτεται επίσημα την Ομογένεια τα τελευταία πενήντα χρόνια.

O Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος είναι προσκεκλημένος του Αρχιεπισκόπου Αμερικής κ. Δημητρίου και αρχίζει την επίσκεψή του την Τετάρτη 15 Μαΐου από τη Βοστώνη, όπου το Σάββατο στις 18 Μαΐου θα αναγορευθεί επίτιμος διδάκτωρ Θεολογίας από τη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού. Πρωτοστατούντος του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου η Αρχιεπισκοπή Αθηνών και πλείστες όσες Μητροπόλεις συμπαραστέκονται με έργα έμπρακτης αγάπης και αλληλεγγύης στον χειμαζόμενο από την οικονομική κρίση ελληνικό λαό.

Όταν τον ρωτήσαμε πώς τα βγάζετε πέρα οικονομικά, είπε: «βοηθούν όλοι οι Έλληνες ακόμα και οι πτωχοί, λιγότερο οι πλούσιοι», ενώ επισήμανε και τη βοήθεια της Ομογένειας, λέγοντας «θα πρέπει να αναφερθούμε και στη βοήθεια πολλών ομογενών, της Αμερικής και άλλων χωρών, που συνεισφέρουν μέσω των Ορθοδόξων και άλλων Εκκλησιών».

Ο Μακαριότατος πιστεύει ότι «η Ελλάδα θα βγει από το αδιέξοδο», αλλά τόνισε ότι «θα ταλαιπωρηθεί και θα πάει χαμένη μία ή δύο γενιές ανθρώπων».

Ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος μίλησε με άνεση και ευκρίνεια για πολλά και σοβαρά θέματα, όπως για την εκκλησιαστική περιουσία, για το αν είναι δυνατή η μισθοδοσία του κλήρου από την Εκκλησία, για την πιθανή αλλαγή στην περιβολή των κληρικών με ράσο ή με κοστούμι, για την Αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ελλάδος, για τους φόβους και τις ελπίδες του.

«Εθνικός Κήρυξ»:Μακαριότατε, τι μήνυμα κομίζετε στην Ομογένεια της Αμερικής;

κ.Ιερώνυμος: H Ελληνική Ομογένεια, όπου κι αν βρίσκεται, αποτελεί ένα μεγάλο κεφάλαιο της ιστορίας μας που αρχίζει από τα βάθη των αιώνων και φθάνει μέχρι σήμερα και θα εξακολουθήσει να υφίσταται. Είναι μία Ελλάδα έξω από τα σύνορα της Ελλάδος. Ο Ελληνισμός δεν γνωρίζει σύνορα. Δεν ταυτίζεται με γεωγραφικά όρια. Μπορεί να μην είναι κράτος ελληνικό, είναι όμως Έθνος ελληνικό. Κομίζω λοιπόν σε αυτήν την Ομογένεια το διαχρονικό χαιρετισμό, τον αδελφικό χαιρετισμό της πατρίδος προς όλους τους ξενιτεμένους.

«Ε.Κ.»:Τι πιστεύετε για την Ομογένεια; Τι είμαστε εμείς για σας; Πώς μας βλέπετε; Τι θα επιθυμούσατε να αποκομίσετε αναχωρώντας από την Αμερική;

κ.Ιερώνυμος: Αυτό που λείπει σήμερα από τη ζωή των ανθρώπων είναι οι αληθινές, οι γνήσιες σχέσεις. Αυτό βαραίνει περισσότερο την ψυχή στους μεσογειακούς λαούς. Αυτές τις σχέσεις θα ήθελα να δω ότι υπάρχουν και πραγματώνονται, και σε εσάς. Όταν αυτό συμβαίνει διασώζονται οι ρίζες, τα συναισθήματα και οι αναμνήσεις ανανεώνονται. Ξαναζούμε πράγματα που ξεθωριάζει η ρουτίνα της καθημερινότητας. Μου δίνεται μία πρωτόγνωρη εμπειρία να γνωρίζω εδώ ότι δημιούργησαν πνευματικοί άνθρωποι της Εκκλησίας, κληρικοί και λαϊκοί.

Θέλω να ευχαριστήσω γι’ αυτά τον Σεβ. Αρχιεπίσκοπο Αμερικής κ. Δημήτριο, την Διοίκηση και όλη τη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού και τον επιχώριο Μητροπολίτη Βοστώνης κ. Μεθόδιο. Όλα αυτά τα επιτεύγματά σας θα ήθελα φεύγοντας να τα μεταφέρω στην πατρίδα μας με την επιβεβαίωση ότι οι Έλληνες της Αμερικής αγωνίζονται τον καλόν αγώνα και είναι φίλοι και αδελφοί μας.

«Ε.Κ.»:Πώς θα περιγράφατε την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Ελλάδα σήμερα;

κ.Ιερώνυμος: Έχουν γραφεί τόσα πολλά που θα περίσσευε κάθε δική μου προσθήκη.

«Ε.Κ.»:Πώς και γιατί περιήλθε η Ελλάδα στο σημερινό σημείο κρίσης;

κ.Ιερώνυμος: Ο ρόλος της Εκκλησίας δεν είναι να επικεντρώσει τον αγώνα Της στο τι έφταιξε, ή ποίος έφταιξε. Ο αγώνας μας είναι «τι θα κάνουμε» να δώσουμε προοπτική και όραμα στους συνανθρώπους μας.

«Ε.Κ.»:Είναι δυνατόν να μας μιλήσετε λίγο για τις προσπάθειες της Αρχιεπισκοπής Αθηνών και γενικότερα της Εκκλησίας της Ελλάδος για την ανακούφιση των χειμαζόμενων ανθρώπων μας στην Ελλάδα;

κ.Ιερώνυμος: Δεν είναι μόνο η Αρχιεπισκοπή Αθηνών αλλά όλη η Εκκλησία της Ελλάδος με τις Ιερές Μητροπόλεις που συνεχίζουν να κάνουν αυτό τον καιρό ό,τι έκαναν και άλλοτε σε δύσκολες ώρες Μικρασιατική Καταστροφή, κατοχή ξένων δυνάμεων κ.ά.

«Ε.Κ.»:Πώς τα βγάζετε πέρα οικονομικά μ’ όλη αυτή τη φιλανθρωπική και κοινωνική δράση;

κ.Ιερώνυμος: Βοηθούν όλοι οι Έλληνες ακόμα και οι πτωχοί, λιγότερο οι πλούσιοι. Θα πρέπει να αναφερθούμε και στη βοήθεια πολλών ομογενών, της Αμερικής και άλλων χωρών, που συνεισφέρουν μέσω των Ορθοδόξων και άλλων Εκκλησιών.

«Ε.Κ.»:Πολλές φορές λόγος πολύς γίνεται για την περιουσία της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ποια είναι η πραγματικότητα;

κ.Ιερώνυμος: Γίνεται ασφαλώς λόγος για την περιουσία, αλλά λόγος όχι αληθής αλλά προπαγανδιστικός και απενοχοποιητικός. Δημοσίευσα τελευταία ένα σχετικό βιβλίο και σας το αποστέλλω για να το μελετήσετε. Όση περιουσία έχει μείνει από τις κατά καιρούς λεηλασίες, θα μπορούσε να φανεί χρήσιμη εάν επιτευχθεί μία συνεργασία Εκκλησίας, Κυβερνήσεως και Πολιτικών Κομμάτων. Η Εκκλησία από μόνη της δεν μπορεί να κάνει τίποτε, διότι χρειάζονται νομοθετικές ρυθμίσεις. Η Εκκλησία έχει κάνει τις προτάσεις της.

«Ε.Κ.»:Μπορεί να καταβάλλει την μισθοδοσία των κληρικών ώστε να πάψουν να είναι δημόσιοι υπάλληλοι;

κ.Ιερώνυμος: Κάτω από τις σημερινές συνθήκες όχι. Τούτο θα μπορούσε να γίνει αν επεστρέφετο η εκκλησιαστική περιουσία από το Κράτος, το οποίο την δέσμευσε από το 1834 γι’ αυτόν τον σκοπό.

«Ε.Κ.»:Τι σας λένε οι άνθρωποι όταν σας συναντούν στους ναούς, στις φιλανθρωπικές σας εξορμήσεις;

κ.Ιερώνυμος: Οι Έλληνες είναι φιλότιμοι και ευγνώμονες. Όσοι έρχεσθε στην Ελλάδα θα επιβεβαιώσετε αυτή τη διαπίστωση.

«Ε.Κ.»:Πώς θα εξέλθει η Ελλάδα από τα σημερινά της πνιγηρά αδιέξοδα;

κ.Ιερώνυμος: Ασφαλώς θα μπορέσει να βγει από το αδιέξοδο. Έχει τέτοιες εμπειρίες από το παρελθόν. Δυστυχώς όμως θα ταλαιπωρηθεί και θα πάει χαμένη μία ή δύο γενιές ανθρώπων.

«Ε.Κ.»:Ποιος, πιστεύετε, ότι οφείλει να είναι ο λόγος της Εκκλησίας σήμερα και ποιες οι ποιμαντικές της προτεραιότητες;

κ.Ιερώνυμος:Να είναι μία Εκκλησία όχι για γραφειοκρατικές διεκπεραιώσεις ή ένα είδος υπουργείου Θρησκευτικών Υποθέσεων. Αλλά το Σώμα του ζώντος Χριστού μας, που αναγεννά τον άνθρωπο, στηρίζει την ύπαρξή του, βοηθά να συμμετέχει ο πιστός στην πνευματική εκκλησιαστική της ζωή.

«Ε.Κ.»:Τελικά, Μακαριότατε, πόσο υποψιασμένοι είμαστε σήμερα γι’ αυτό που είναι Εκκλησία από αυτό που δεν είναι;

κ.Ιερώνυμος: Το ευχάριστο είναι ότι η Εκκλησία υπάρχει. Από εκεί και πέρα είναι και το χρέος του καθενός. Όσοι πιστοί προσέλθετε.

«Ε.Κ.»:Ποια πρόταση κομίζει σήμερα η Ορθόδοξη Εκκλησία στον διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο;

κ.Ιερώνυμος: Να μην απελπίζετε. Ο Χριστός για χάρη του ανθρώπου εξανθρωπίστηκε και αναστήθηκε. Ο κόσμος έχει νόημα, μέλλον και προοπτική.

«Ε.Κ.»:Νομίζετε πως θα έπρεπε να είχε γίνει σαφής και διακριτός διαχωρισμός Εκκλησίας και Κράτους;

κ.Ιερώνυμος: Ουσιαστικά στην Ελλάδα έχει γίνει ο χωρισμός Εκκλησίας και Κράτους. Χρειάζονται ορισμένες τροποποιήσεις που αναφέρονται στις διοικητικές ρυθμίσεις κάθε φορέως.

«Ε.Κ.»:Νομίζετε πως θα πρέπει να μεταβληθεί η εξωτερική ενδυμασία των κληρικών, δηλαδή το ράσο να αντικατασταθεί μ’ ένα μαύρο κοστούμι και γραβάτα τουλάχιστον για τους εγγάμους κληρικούς όπως είναι οι κληρικοί του Οικουμενικού Πατριαρχείου;

κ.Ιερώνυμος: Είναι ένα θέμα που συζητείται. Αποψή μου είναι ότι αν τούτο αποφασισθεί, θα κάνει στον Έλληνα περισσότερο κακό παρά καλό.

«Ε.Κ.»:Ήταν τελικά λάθος η Αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ελλάδος;

κ.Ιερώνυμος: Το ζήτημα δεν είναι η Αυτοκεφαλία, αλλά το πώς επιβλήθηκε και πώς χρησιμοποιείται.

«Ε.Κ.»:Πώς γίνεται σήμερα μέσα στη μία ενιαία, ελεύθερη και αδιαίρετη Ελλάδα να υπάρχουν πέντε διαφορετικά εκκλησιαστικά διοικητικά συστήματα; Μήπως αυτό καθ’ εαυτό είναι αναιρετικό της ενότητας της Εκκλησίας;

κ.Ιερώνυμος: Την ενότητα της Εκκλησίας δεν την αναιρούν οι διαφορετικές δικαιοδοσίες όσο η απουσία κοινής πίστης και ζωής, η έλλειψη του συνδέσμου της αγάπης.

«Ε.Κ.»:Ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος σας σήμερα και ποια η μεγαλύτερη ελπίδα σας;

κ.Ιερώνυμος: Φόβος μου είναι η αδιαφορία των ανθρώπων, ο ατομισμός, η απληστία και η αναζήτηση μόνο της ευμάρειας. Ελπίδα μου, η νέα γενιά και όσοι διαπαιδαγωγηθούν με την αλήθεια της Ελληνορθόδοξης παράδοσης.

«Ε.Κ.»:Μακαριότατε, πώς επιθυμείτε να περάσετε στην ιστορία της Εκκλησίας και του Έθνους;

κ.Ιερώνυμος: Θα σας απαντήσω με μία ρήση του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου: «Η Εκκλησία δεν άρχισε να υπάρχει από μένα, ούτε θα τελειώσει με μένα. Θα συνεχίσει την πορεία της».

 Καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό; Να εύχεσθε όλοι μαζί να εργαζόμαστε στον ευλογημένο αμπελώνα της Εκκλησίας χωρίς διακρίσεις. Εξάλλου, το Πνεύμα της Αναστάσεως που ζούμε αυτές τις ημέρες και ο Αναστάς Χριστός μας αυτό μας θυμίζουν:

Δεν ήλθαμε να μας διακονούν, αλλά να διακονούμε τους άλλους. Αυτό που πρέπει όλους να μας απασχολεί και να παρακαλούμε τον Χριστό, είναι να βρεθούμε στα δεξιά του Πατρός.

 Αυτό είναι το σημαντικό.

Τα υπόλοιπα στα Έσχατα δεν θα έχουν καμία αξία.

Η Συνέντευξη  επαραχωρήθη
στον Δημοσιογράφο κ. Θεόδωρο Καλμούκο.




Ο ΓΟΛΓΟΘΑΣ ΤΩΝ ΑΡΑΒΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΚΑΙ Η ΑΡΑΒΙΚΗ ΑΝΟΙΞΗ

Η απαγωγή των δύο Μητροπολιτών, του Ελληνορθόδοξου Μητροπολίτη Βερροίας (Χαλεπίου) και Αλεξανδρέττας κ.Παύλου και του Συρορθόδοξου Μητροπολίτη Χαλεπίου κ. Γιοχάνα Ιμπραχίμ, αντανακλά τον σοβαρό κίνδυνο, στον οποίον είναι εκτεθειμένοι οι Χριστιανοί στη Συρία στην εποχή της διαβόητης «Αραβικής Άνοιξης». Πριν από δύο μήνες απήχθησαν ο Ελληνορθόδοξος ιερεύς Μαχέρ Μαφούζ και ο Αρμένιος Καθολικός ιερεύς Μισέλ Καγιάλ. Τον παρελθόντα Σεπτέμβριο ο Ελληνορθόδοξος ιερεύς Φάντι Τζαμίλ Χαντάτ βρέθηκε νεκρός στη Δαμασκό, αφού προηγουμένως αποπειράθηκε να απελευθερώσει έναν απαχθέντα Χριστιανό.

Πολιτική κίνηση εκδημοκρατισμού έξωθεν ενθαρρυνομένη διά της «βίαιης» ανατροπής των αυταρχικών, ολοκληρωτικών, μονοκομματικών, προσωποπαγών δικτατοριών του αραβικού κόσμου, η «Αραβική Άνοιξη» αποβαίνει ένας ολέθριος «Αραβικός Τυφώνας» που στο πέρασμά του σαρώνει τα πάντα! Στη Συρία, διεξάγεται βίαιος ένοπλος αγώνας για την ανατροπή του «Μπααθικού» καθεστώτος, το οποίο βρίσκεται στην εξουσία από το 1960. Προηγουμένως, κατά την δεκαετία του 1950, στη Συρία υπήρξαν εναλλαγές στρατιωτικού νόμου και κοινοβουλευτικής δημοκρατίας.

Σε μία κατάσταση διασπασμένης εξουσίας και θυελλωδών πολιτικών αναταραχών, το Κόμμα «Μπάαθ» (Ανάσταση) που ίδρυσε ο Μισέλ Αφλάκ (1910-1989),Ελληνορθόδοξος Χριστιανός από την Δαμασκό, φιλόσοφος και κοινωνιολόγος, με τον πολιτικό λόγο που άρθρωνε έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αραβική ενοποίηση, η οποία έπρεπε να συμπεριλάβει όχι μόνο τους Μουσουλμάνους Άραβες, αλλά όλους τους Άραβες. Έκφραση και ενός σοσιαλισμού που να προσαρμόζεται στον Αραβικό κόσμο, το πολιτικό σύστημα του Κόμματος Μπάαθ ακολουθήθηκε και στο Ιράκ μετά το πραξικόπημα του 1968.

Από το 1970,όταν το Κόμμα Μπάαθ στη Συρία άρχισε να κυριαρχείται από άτομα με κοινό χαρακτηριστικό ότι ήταν Αλεβίτες, έχοντας επικεφαλής αυτών τον πτέραρχο Χάφεζ αλ Άσαντ, πατέρα του σημερινού υπό ανατροπή Προέδρου Μπάσερ αλ Άσαντ, ο κρατικός μηχανισμός περιήλθε υπό τον έλεγχο αυτής της θρησκευτικής μειονότητος. Οι Αλεβίτες ή Αλεβίδες (ενικός ο Αλεβίτης) (στα Αραβικά Αλάουϊ) είναι μία παραφυάδα των σιϊτών. Είναι οπαδοί του Αλί, επί θυγατρεί γαμπρού του Προφήτη Μωάμεθ και τέταρτου Χαλίφη (656-661 μ.Χ.), τον οποίον εξυμνούν υπερβολικά και στον οποίον αποδίδουν υπεράνθρωπες, σχεδόν θεϊκές ιδιότητες και θαυματουργικές ικανότητες. 

Έχουν τις δικές τους ιεροτελεστίες. Το τελετουργικό τους περιλαμβάνει μουσική και τον στροβιλισμό. Συμμετέχουν άνδρες και γυναίκες. Οι ευκτήριοι οίκοι τους δεν λέγονται «τεμένη» ή «τζαμιά», αλλά «οίκοι συναθροίσεως». Αποτελούν το 12% του πληθυσμού της Συρίας που είναι 22 εκατομ. Για τον λόγο αυτό, η αντιπαράθεση προς τους κυβερνώντες Αλεβίτες έλαβε την μορφή μιάς επίμονης αναγνώρισης του σουννιτικού Ισλάμ. Εκφραστές αυτού είναι οι «Αδελφοί Μουσουλμάνοι».Σημειωτέον ότι η διάκριση των Μουσουλμάνων σε σουννίτες και σιϊτες προήλθε από την έριδα που ακολούθησε τον θάνατο του Προφήτη Μωάμεθ το 632 μ.Χ. ως προς την καταλληλότητα του προσώπου που θα διαδεχόταν τον Προφήτη Μωάμεθ ως επικεφαλής της Μουσουλμανικής κοινότητος.

Κάποιοι υποστήριξαν ότι το πρόσωπο αυτό θα πρέπει να ανήκει στον στενό κύκλο των πιστών συντρόφων του Μωάμεθ χωρίς να απαιτείται να είναι και συγγενικό του άτομο. Αυτοί ονομάστηκαν σουννίτες και υποστήριξαν τον Αμπού Μπακρ (632-634 μ.Χ.) ως πρώτο Χαλίφη. Κάποιοι άλλοι υποστήριξαν ότι το πρόσωπο αυτό θα πρέπει να είναι κάποιος συγγενής του Προφήτη Μωάμεθ και πρότειναν τον Αλί, επί θυγατρεί γαμπρό του Προφήτη Μωάμεθ. Αυτοί ονομάσθηκαν σιϊτες. Οι σουννίτες πλειοψηφούν. Οι σιίτες υπολογίζονται στο 10% του συνόλου των Μουσουλμάνων και βρίσκονται στο Ιράν, Αζερμπαϊτζάν και στις χώρες του Περσικού Κόλπου.

Οι «Αδελφοί Μουσουλμάνοι» είναι ένα από τα ισχυρότερα ισλαμικά κινήματα που αποτέλεσε την μεγαλύτερη δύναμη αντιπολίτευσης σε πολλές αραβικές χώρες. Ιδρύθηκε στην Αίγυπτο το 1928 από τον Μουσουλμάνο λόγιο Χασάν αλ Μπάννα. Διακηρύσσει το σουννιτικό Ισλάμ, την εγκαθίδρυση Ισλαμικής Δημοκρατίας, όπου ο Ιερός Νόμος του Ισλάμ (Σαρία) θα διέπει την προσωπική, οικογενειακή, κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή. Στην Αίγυπτο, ο Πρόεδρος Μοχάμεντ Μόρσι, ο οποίος εξελέγη το 2012 με ποσοστό 51,73%, υπήρξε ο υποψήφιος των «Αδελφών Μουσουλμάνων». Στην Συρία, ύστερα από μία ατυχή εξέγερση κατά του Μπααθικού καθεστώτος, οι «Αδελφοί Μουσουλμάνοι» κατατροπώθηκαν από τον Συριακό στρατό και τους Λόχους Άμυνας στην πόλη Χάμα τον Φεβρουάριο 1982 (2-28 Φεβρουαρίου 1982). 

Η «ανοιξιάτικη» εξέγερση κατά της αυταρχικής, ολοκληρωτικής, μονοκομματικής, δικτατορικής πολιτικής εξουσίας με προμετωπίδα το σουννιτικό Ισλάμ δεν έγινε μόνο στην Συρία, αλλά και σε όλες τις άλλες αραβικές χώρες (Τυνησία, Λιβύη, Αίγυπτο, Ιράκ, Υεμένη), όπου οι ανατραπέντες δικτάτορες ήταν σουννίττες Μουσουλμάνοι και το επικρατούν θρησκευτικό δόγμα ήταν πάντοτε το σουννιτικό. Μολονότι η «Αραβική Άνοιξη» υποκινηθείσα από την πέρα του Ατλαντικού ακτή, έχει ως στόχο την εγκαθίδρυση δημοκρατικού πολιτεύματος δυτικού τύπου στον Αραβικό κόσμο, ο οποίος ομολογουμένως δεν έχει καμία τέτοια πολιτική παράδοση, η «εαρινή οσμή»που αποπνέει είναι έντονα θρησκευτική, και δη μουσουλμανική. Αυτό περικλείει πολλούς κινδύνους απρόβλεπτης εκρηκτικότητος. 

Και τούτο διότι, με πλήρη σεβασμό προς τις θρησκευτικές πεποιθήσεις όλων των ανθρώπων και όλων των λαών, η θρησκεία προσφέρει ένα εξαιρετικά γόνιμο έδαφος για λυσσαλέες, μανιώδεις συγκρούσεις και εμποτίζει με ζήλο τους μαχομένους για να αγωνισθούν άνευ ουδενός οίκτου μέχρι τελικής εξοντώσεως του βέβηλου εχθρού. Η τεράστια δύναμη, την οποία αντλούν οι οπαδοί μιάς θρησκείας από την πίστη τους στην ορθότητα της διδασκαλίας αυτής για την Υπέρτατη Θεία Δύναμη ως της Μόνης Αληθείας, μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε ανεξέλεγκτη εμπάθεια για την υπεράσπιση των «ιερών και οσίων» κατά των ετεροθρήσκων, ακόμα και κατά των ετεροδόξων. Τα δραματικά προηγούμενα αφθονούν.

Οι θρησκευτικοί πόλεμοι στην Γαλλία(1562-1598) με αποκορύφωμα την Νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου(νύχτα της 23ης προς την 24η Αυγούστου 1572), ο Τριακονταετής Πόλεμος (1618-1648),που ήταν μία βιαιότατη σύγκρουση μεταξύ Ρωμαιοκαθολικών και Προτεσταντών στην Ευρώπη, οι συγκρούσεις μεταξύ Προτεσταντών και Ρωμαιοκαθολικών στην Βόρεια Ιρλανδία (1968-1998), οι σφαγές των Χριστιανών από τους Δρούζους το 1860 στον Λίβανο, τότε επαρχία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, γεγονός που ανάγκασε την Γαλλία να επέμβει στρατιωτικά και να διατηρήσει επί ένα έτος στρατιωτική παρουσία στην ευρύτερη περιοχή, οι αιματηρές συγκρούσεις μεταξύ Μουσουλμάνων και Χριστιανών στον Λίβανο το 1958 και ο μακροβιότερος πόλεμος μεταξύ Χριστιανών και Μουσουλμάνων στον Λίβανο (1975-1990) είναι μερικά μόνο από αυτά τα τραγικά προηγούμενα.

Οι Χριστιανοί της Συρίας είναι οι πρώτοι που ασπάσθηκαν τον Χριστιανισμό τον 1ο αιώνα μ.Χ. Γι’ αυτό λέγονται Παλαιοχριστιανοί. Για πρώτη φορά το όνομα «Χριστιανοί» δόθηκε στους οπαδούς του Ιησού Χριστού στην Αντιόχεια, τότε πρωτεύουσα της ρωμαϊκής επαρχίας της Συρίας.Αυτοί οι Χριστιανοί των πρώτων Χριστιανικών χρόνων αρνήθηκαν πεισματικά να προσχωρήσουν στην νέα θρησκεία των Αράβων κατακτητών (7ος αιώνας),όταν η πλειοψηφία του γηγενούς πληθυσμού, απηυδισμένη από τις δογματικές έριδες περί μονοφυσιτισμού, μονοθελητισμού κ.α., προτίμησε να ασπασθεί το Ισλάμ. Οι Χριστιανοί αποτελούν το 10% του συνολικού πληθυσμού της Συρίας.

Οι Ελληνορθόδοξοι Χριστιανοί αποτελούν το 35,7% των Χριστιανών. Ακολουθούν οι Συρορθόδοξοι, οι Μελχίτες, οι Ιακωβίτες, η Αρμενική Αποστολική Εκκλησία και οι Αρμένιοι Καθολικοί.Το «Αραβικό Έαρ» δεν κατέδειξε μόνο την άκρως επισφαλή θέση των Αράβων Χριστιανών στα πατρώα εδάφη τους, στην γη των προγόνων τους, αλλά πυροδότησε και έναν ανηλεή εμφύλιο πόλεμο μεταξύ σουννιτών και σιϊτών στο Ιράκ, δηλαδή μεταξύ Αράβων Μουσουλμάνων. Η Αλ- Κάϊντα έχει απλώσει τα πλοκάμια της σε όλο τον Μουσουλμανικό κόσμο από την Ινδονησία έως το Μαρόκο. Ουδείς γνωρίζει πόσοι «Μουσουλμάνοι μαχητές» και από πού συρρέουν στην Συρία ή στο Ιράκ για να δώσουν τον «Ιερό υπέρ Πίστεως Αγώνα».

Χωρίς να φαίνεται πραγματοποιήσιμος ο εκδημοκρατισμός της Συρίας, δυστυχώς η πολιτική σταθερότης και η αρμονική συμβίωση των διάφορων θρησκευτικών κοινοτήτων στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής φαίνεται να έχουν ενταφιασθεί σε βαθιά τάφρο!




ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελλάδα

Τρεις έλληνες πολίτες κρατούνται παράνομα στα Κατεχόμενα με την κατηγορία ότι εισήλθαν χωρίς άδεια στην ουδέτερη ζώνη, αναφέρει το υπουργείο Εξωτερικών έχοντας επιβεβαιώσει την πληροφορία μέσω της Αποστολής των Ηνωμένων Εθνών στην Κύπρο.

Ένας κρατούμενος στις δικαστικές φυλακές Γρεβενών έχασε τη ζωή του από αυτοσχέδιο μαχαίρι και τρεις ακόμα τραυματίστηκαν στη διάρκεια συμπλοκής μεταξύ αλλοδαπών κρατουμένων. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, το επεισόδιο σημειώθηκε μεταξύ δύο ομάδων αλλοδαπών κρατουμένων. Οι τραυματίες νοσηλεύονται στο νοσοκομείο της πόλης.

Σε δειγματοληψία τροφίμου με την εμπορική ονομασία «ΑΒ Παριζάκι» προχώρησε ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), μετά από έλεγχο, βάσει καταγγελίας.

Αποφυλακίζονται με περιοριστικούς όρους οι Γιώργος και Ανδρέας Κουρής, οι οποίοι είχαν κριθεί προφυλακιστέοι για χρέη του τηλεοπτικού σταθμού Alter από τη μη καταβολή φόρων. Την Παρασκευή η προσφυγή τους έγινε δεκτή από το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών.

Το υπουργείο Παιδείας κινείται προς πολιτική επιστράτευση των καθηγητών της μέσης εκπαίδευσης αμέσως μόλις επιδοθεί η απόφαση που έλαβε το μεσημέρι της Παρασκευής το ΔΣ της ΟΛΜΕ για απεργία μέσα στις εξετάσεις. «Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα γίνουν ομαλά και στην ώρα τους» διαβεβαίωσε ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος έπειτα από συνάντησή του με τον πρωθυπουργό.

Κόσμος

Το 2012 κατασχέθηκαν στην Ισπανία περί τις 40.000 κατοικίες διότι δεν εξυπηρετούνταν τα ενυπόθηκα στεγαστικά δάνεια με τα οποία είχαν αποκτηθεί, ανακοίνωσε η κεντρική τράπεζα της χώρας. Οι εξώσεις χρεωμένων ιδιοκτητών ακινήτων έχουν καταστεί σύμβολο της οικονομικής κρίσης στην Ισπανία μετά την φούσκα του 2008 στην Ισπανία, όπως και η κατακόρυφη αύξηση της ανεργίας.

Ο ιταλός πρωθυπουργός Ενρίκο Λέτα ζήτησε να καταρτιστεί και να συζητηθεί στο προσεχές Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Ιουνίου ένα κατεπείγον σχέδιο για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων, ένα ζήτημα που όλο και περισσότερες φωνές στην ΕΕ θεωρούν ζωτικής σημασίας και άμεσης προτεραιότητας. «Χωρίς εργασία για τους νέους δεν υπάρχει ελπίδα, ούτε για τα κράτη μέλη ούτε για την Ευρώπη», υπογράμμισε ο Λέτα.

Η Ρωσία δεν σχεδιάζει να πωλήσει νέα οπλικά συστήματα στη Συρία, διαβεβαίωσε ο ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ, αλλά υπενθυμίζει ότι η χώρα του θα τηρήσει τα συμβόλαια της με τη Δαμασκό. Όπως επισήμανε πρόκειται για όπλα αυτοάμυνας ώστε η Συρία «να προστατευτεί από αεροπορικά χτυπήματα, κάτι που δεν είναι ένα εντελώς φανταστικό σενάριο».

Ο πρωθυπουργός της Βρετανίας παρέλαβε την σκυτάλη από τον επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας Τζον Κέρι στις επαφές με τη Ρωσία για τη συριακή κρίση. Ο Ντέιβιντ Κάμερον συνάντησε τον Βλαντιμίρ Πούτιν στο θέρετρο Σότσι, παραδεχόμενος στη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου πως υπάρχει διαφωνία ως προς την προσέγγιση, συμφωνούν όμως στην ανάγκη τερματισμού της βίας, ανάσχεσης του εξτρεμισμού και αποφυγής ενός «κατακερματισμού» της Συρίας. Η διεθνής κοινότητα οφείλει να πράξει περισσότερα για να συμβάλει σε πολιτική μετάβαση, υπογράμμισε.

Πολεμική προκαλεί στην Ιταλία η προωθούμενη από την κεντροαριστερά νομοθεσία για την αυτόματη χορήγηση της ιταλικής υπηκοότητας στα παιδιά μεταναστών που γεννιούνται στη χώρα. Ο Μπέπε Γκρίλο παρεμβαίνει λέγοντας ότι ο νόμος μπορεί να ψηφιστεί μόνο μετά τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος για να «εισπράξει» την απάντηση του μικρού κόμματος Αριστερά και Ελευθερία (Sel) ότι «αρνείται δικαιώματα όπως οι φασίστες». Υπέρ του νόμου και ο Τζόρτζιο Ναπολιτάνο. Επιφυλακτική μερίδα της μπερλουσκονικής δεξιάς, κάθετη αντίθετη η ξενόφοβη Λέγκα του Βορρά.

Οικονομία

Σε «καλή» και «κακή» τράπεζα διασπάσθηκε η FBBank με απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος, λόγω της αδυναμίας της διοίκησής της να συγκεντρώσει τα κεφάλαια που χρειαζόταν για την ανακεφαλαιοποίησή της, ύψους 168 εκατ. ευρώ. Το «καλό» κομμάτι της FBB μεταβιβάσθηκε στην Εθνική Τράπεζα μετά από σχετική πρόταση της τελευταίας που έλαβε την έγκριση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Με θετικό πρόσημο ολοκληρώθηκε μία εβδομάδα σημαντικών κερδών για τη Νέα Υόρκη, όπου ο Dow Jones ξεπέρασε τις 15.000 μονάδες. Καλό το κλίμα και στην Ευρώπη.

Αλλαγή της γερμανικής ρητορικής στο θέμα της αυστηρής δημοσιονομικής πειθαρχίας σηματοδοτεί η δήλωση του γερμανού υπουργού Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε ότι οι κυβερνήσεις έχουν κερδίσει «αρκετό χώρο για ελιγμούς» στην κατεύθυνση των μειωμένων ελλειμμάτων. Το γερμανικό «σήμα» χαλάρωσης της αυστηρής λιτότητας έρχεται με φόντο τις διαφωνίες στους κόλπους των επτά πιο αναπτυγμένων χωρών (G7).

Αθλητισμός

Δεν ανέδειξε νικητή η αναμέτρηση ανάμεσα στη Λεβάντε και τη Σαραγόσα (0-0), με την οποία άνοιξε η «αυλαία» της 35ης αγωνιστικής του ισπανικού πρωταθλήματος. Έτσι, η Σαραγόσα παρέμεινε κοντά στην ουρά της βαθμολογίας.

«Ζωντανή» στο παιχνίδι της εξόδου στο Τσάμπιονς Λιγκ έμεινε η Λιλ, που επικράτησε 3-0 της Ρεμς στην αναμέτρηση που άνοιξε την «αυλαία» της 36ης αγωνιστικής του Championnat.

Ο Παναιτωλικός ήταν ο νικητής στο ντέρμπι με τον Εργοτέλη, αναμέτρηση με την οποία άνοιξε η «αυλαία» της 38ης αγωνιστικής στη Β' Εθνική κατηγορία. Η ομάδα του Αγρινίου επιβλήθηκε στην έδρα της του ηρακλειώτικου συγκροτήματος 1-0 με γκολ του Σίσιτς στο 42ο λεπτό και «σκαρφάλωσε» στην τρίτη θέση της κατάταξης.


ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Περισσότερο από οπουδήποτε αλλού στην Ευρώπη, η νεότερη ιστορία των Βαλκανίων είναι γραμμένη με αίμα. Από το ρόλο της περιοχής στην έναρξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, μέχρι την κατοχή και την αντίσταση στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο,  και τις μάχες και τη βαρβαρότητα που επακολούθησε ο διαμελισμός της Γιουγκοσλαβίας, οι άνθρωποι της περιοχής αυτής έχουν υποφέρει αρκετά. Πριν από λίγες μέρες όμως ο Ιβιτσα Ντάτσιτς και ο Χασίμ Θάτσι αποφάσισαν να χειριστούν το ζήτημα διαφορετικά. Μετά από έξι μήνες απευθείας συζητήσεων, οι πρωθυπουργοί της Σερβίας και του Κοσόβου συμφώνησαν να αποκαταστήσουν τις σχέσεις τους.

Ωστόσο, δεν πρέπει να υπερβάλλουμε: αυτό δεν είναι το τέλος της διαδρομής. Είναι απλώς μια στιγμή αποφασιστικής σημασίας, όπου δυο γενναίοι άνθρωποι επέλεξαν το δρόμο της ειρήνης. Δεν ήταν κάτι που περίμεναν πολλοί, όταν έξι μήνες πριν είχα καλέσει στο γραφείο μου στις Βρυξέλλες τον κύριο Θάτσι και τον κύριο Ντάτσιτς. Δεν είχαν συναντηθεί ποτέ ξανά. Η πρώτη τους συνάντηση διήρκεσε μία ώρα κι ο σκοπός της ήταν όχι να διευθετηθούν οι τυχόν διαφορές τους, αλλά να δούμε αν ειχε έρθει ο καιρός για έναν μόνιμο διάλογο ανάμεσα στις δυο πλευρές.

Προσωπικά το πίστευα, αλλά κυρίως το πίστευαν οι δυό τους. Ακολούθησαν άλλες εννέα συναντήσεις, πολλές εκ των οποίων διήρκεσαν μέχρι και 14 ώρες, κάποιες φορές με ένταση. Στο τέλος και οι δύο πλευρές βρήκαν κοινό έδαφος στο ζήτημα του επιπέδου της αυτονομίας των Κοσοβάρων Σέρβων. Απομένουν πολλά ακόμη να κάνουμε ώστε η συμφωνία αυτή να γίνει πραγματικότητα. Θεωρώ όμως πως, τους τελευταίους έξι μήνες, πήραμε τέσσερα σημαντικά μαθήματα:

Πρώτον, πως μια γενναία ηγεσία είναι ζωτικής σημασίας για να καταφέρει κάποιος να αλλάξει κάτι. Η φυσιολογική κατάσταση της πολιτικής, ως έννοια, είναι να εκμεταλλεύεται τις διαχωριστικές γραμμές και να προκαλεί διαφορές. Η ειρηνευτική διαδικασία αφορά στην αναζήτηση κοινού εδάφους για συνομιλίες και στον σχεδιασμό ενός κοινού μέλλοντος. Τους τελευταίους έξι μήνες παρατήρησα ανθρώπους από το Βελιγράδι και την Πρίστινα να μεταμορφώνονται από πολιτικοί σε ειρηνοποιούς. Ήξεραν ότι έπαιρναν μεγάλα ρίσκα, αλλά προς τιμήν τους, δεν αποθαρρύνθηκαν. 

Δεύτερον, η Ευρώπη σήμερα είναι μια «ακατάστατο» περιοχή καθώς διαθέτει πολλαπλές ταυτότητες που δεν ταιριάζουν πάντα αρμονικά μέσα στην απλή έννοια του κράτους που μας κληροδότησε ο 19ος αιώνας. Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις σήμερα είναι να αναγνωρίσουμε την «ακαταστασία» αυτή και να βοηθήσουμε ανθρώπους με διαφορετικές ταυτότητες να βρούν τρόπους ώστε να μοιραστούν τον ίδιο χώρο μέσα σε κλίμα αμοιβαίου σεβασμού. Τότε μόνο θα αδράξουμε το πραγματικό μας βραβείο: τον εορτασμό της διαφορετικότητάς μας.

Τρίτον, η Ε.Ε. μπορεί να συμβάλλει ώστε η διαφορετικότητα να λειτουργήσει προς όφελος όλων μας. Σύμφωνοι, η Ε.Ε. έχει τα μειονεκτήματα της, αφού αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες. Αλλά γενικά λειτουργεί σωστά, γι' αυτό και οι λαοί της Ανατολικής Ευρώπης ήθελαν να ενταχθούν σε αυτήν, όπως τώρα το Κόσοβο και η Σερβία. Και η συμφωνία της περασμένης εβδομάδας θα τους δώσει ακριβώς αυτή τη δυνατότητα.

Τέταρτον, μπορεί η ισχύς, τόσο η οικονομική, όσο και, ενίοτε, η στρατιωτική, να είναι αναγκαία. Αλλά ακόμη πιο χρήσιμη είναι η λεγόμενη «ήρεμη δύναμη». Η Ε.Ε. συνεχίζει να προσελκύει νέα μέλη όχι μόνο για την υποστήριξη των θέσεων εργασίας και των επενδύσεων, αλλά κι επειδή αυτά διαθέτουν αξίες κι αρχές, όπως η ελευθερία κι η δημοκρατία, που εμπνέουν ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Η «ήρεμη δύναμη» απαιτεί φαντασία, την ίδια φαντασία που επέδειξαν ο Ιβιτσα Ντάτσιτς και ο Χασίμ Θάτσι όταν ήρθαν στο γραφείο μου.

Κι εδώ ακριβώς εδράζεται η δική μου ελπίδα - και λέω «ελπίδα», επειδή ακόμη δεν αποτελεί βεβαιότητα. Τα τελευταία εκατό χρόνια, τα Βαλκάνια έγιναν γνωστά ως η κοιτίδα του πολέμου. Από εδώ και στο εξής ας γίνουν γνωστά ως η κοιτίδα της ειρήνης.

Κάθριν Άστον


ΚΡΙΣΗ ΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Αν καταφέρει η χώρα να «στρίψει» και σωθεί από την καταστροφή, που έως πρόσφατα έμοιαζε αναπόφευκτη, οι ιστορικοί του μέλλοντος, ίσως, κρίνουν με μεγαλύτερη επιείκεια τους πρωταγωνιστές αυτής της ταραγμένης εποχής. Προφανώς, θα περάσουν πολλά χρόνια έως ότου επιστρέψει η Ελλάδα στο προ της κρίσης επίπεδο ζωής, όμως θα έχουμε γλιτώσει από τα χειρότερα! Γιατί πραγματικά κανείς δεν μπορεί σήμερα να υπολογίσει τι θα είχε συμβεί, αν η Ελλάδα χρεοκοπούσε και γύριζε στη δραχμή.

Όσοι πιστεύουν, είτε από ιδιοτέλεια είτε από άγνοια, ότι η έξοδος από το ευρώ ήταν μια πειστική προοπτική, θα πρέπει να αναλογιστούν τι τραβάει ακόμα και σήμερα η Αργεντινή, δεκατρία χρόνια μετά τη χρεοκοπία της οικονομίας της, μια τεράστια χώρα με απείρως μεγαλύτερες δυνατότητες από τη δική μας. Προφανώς, ένα μεγάλο τμήμα της ελληνικής κοινωνίας πλήρωσε, πληρώνει και θα πληρώσει ακριβά το τίμημα της δημοσιονομικής προσαρμογής. Δυστυχώς όμως, σε παρόμοιες καταστάσεις οι πολίτες είναι αυτοί που πληρώνουν το τίμημα.

Οι πλούσιοι και όλοι αυτοί που είχαν την κύρια ευθύνη για ό,τι συνέβη, έχουν βγάλει αρκετά χρήματα, όχι μόνο για να ανταποκριθούν στις δυσκολίες αλλά και για να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες είτε της χρεοκοπίας είτε της επανεκκίνησης. Στην Αργεντινή δημιουργήθηκαν τεράστιες περιουσίες από τη χρεοκοπία, την ώρα που οι πολίτες βυθίζονταν καθημερινά στη μιζέρια! Άρα το ερώτημα που προκύπτει είναι πλέον, εξόχως, πολιτικό. Τι δηλαδή θα πρέπει να γίνει ώστε να θωρακιστεί μελλοντικά η χώρα από αντίστοιχους εκτροχιασμούς και πώς οι κυρίως υπεύθυνοι -πλην των πολιτικών- θα πρέπει να πληρώσουν για τις ευθύνες που τους αναλογούν.

Αυτά τα δύο ερωτήματα θα πρέπει να αποτελέσουν το αντικείμενο ενός δημόσιου διαλόγου και από τις απαντήσεις θα προκύψει ένα σχέδιο μελλοντικής διακυβέρνησης με κοινά αποδεκτούς όρους και προϋποθέσεις! Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα!





ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Γεγονότα

330: To Βυζάντιο μετονομάζεται σε Νέα Ρώμη και γίνεται πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

1927: Ιδρύεται στο Los Angeles η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών. Γνωστότερη ως «Ακαδημία» είναι αυτή που απονέμει τα θρυλικά βραβεία Oscar.

Γεννήσεις

1904: Salvador Dali, Ισπανός σουρεαλιστής ζωγράφος.

Θάνατοι

1981: Bob Marley, ο θρυλικότερος reggae τραγουδιστής που ήταν τζαμαϊκανός.

1990: Στράτος Διονυσίου, λαϊκός τραγουδιστής.