21 Απριλίου, 2013

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ Α.Μ. ΣΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΩΝ Η.Π.Α. κ. ΜΠΑΡΑΚ ΟΜΠΑΜΑ

Σε μία συμβολική κίνηση προχώρησε χθες η Α.Μ. ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος, αποστέλλοντας συλλυπητήριο τηλεγράφημα προς τον Πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών κ. Μπάρακ Ομπάμα, με αφορμή τη βομβιστική επίθεση στη Βοστώνη.

Ο επικεφαλής της ελλαδικής Εκκλησίας μέσω του αμερικανού πρεσβευτή στην Ελλάδα θέλησε να απευθυνθεί στον Αμερικανικό λαό και τον πρόεδρο των ΗΠΑ εκφράζοντας τη συμπαράσταση του για το συμβάν. 

Συγκεκριμένα ο Αρχιεπίσκοπος μεταξύ άλλων στην επιστολή του  αναφέρει: "Αγαπητέ κ. Πρόεδρε, η έκνομη βομβιστική επίθεση στο Μαραθώνιο της Βοστώνης που κατέληξε σε πολλές απώλειες μας γέμισε με θλίψη. Θα ήθελα να εκφράσω τη βαθύτερη συμπόνοια μας προς το φίλο αμερικανικό λαό για το ειδεχθές συμβάν και να σας διαβεβαιώσω για τις συνεχείς προσευχές μας ώστε η ειρήνη να βασιλεύσει στον κόσμο. Αυτές τις στιγμές σας κρατάμε στις σκέψεις μας και συμπαριστάμεθα. Είθε ο Κύριος να προστατέψει τις ΗΠΑ από κάθε παρόμοια πράξη".

Η ΕΠΙΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ


Η ΕΠΙΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ ΑΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ

Η πρώτη μεταμόσχευση καρδίας πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του έτους 1967, στην Νοτιο-Αφρικανική Ένωση, υπό του Christian Barnard. Το γεγονός αυτό απετέλεσε πιθανώς αφορμή για τον καθορισμό ενός νέου κριτηρίου θανάτου, το οποίο εβασίζετο όχι στην μη αναστρέψιμη απώλεια της αναπνευστικής και καρδιακής λειτουργίας, αλλά στη θεωρούμενη απώλεια όλων των λειτουργιών ολοκλήρου του εγκεφάλου.

Τοιουτοτρόπως, συνεστήθη το αμέσως επόμενο έτος, 1968, η Ad Hoc Επιτροπή του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ (Harvard) (ΕΧ, στο εξής), η οποία καθόρισε ότι η διάγνωση του «μη αναστρεψίμου κώματος» είναι ταυτόσημη με τον «εγκεφαλικό θάνατο» («εθ», στο εξής) και ο τελευταίος ταυτόσημος με τον θάνατο του ανθρώπου.

Σημαντική είναι κατ’ αρχήν, η επισήμανση ότι η ΕΧ, προκειμένου να περιγράψει το νέο κριτήριο θανάτου, εχρησιμοποίησε τον όρο «κώμα», ο οποίος ως γνωστόν χρησιμοποιείται για ζώντες και όχι για πτώματα!

Εντύπωση, επίσης, προκαλεί το γεγονός ότι η ΕΧ αιτιολογεί με περισσή ειλικρίνεια τους λόγους, οι οποίοι την ώθησαν στην καθιέρωση του νέου (νευρολογικού) κριτηρίου του θανάτου· οι λόγοι αυτοί ήταν:

α) η «ανακούφιση» των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας από τους βαρύτατα πάσχοντες αυτούς ασθενείς για τους οποίους δεν υπήρχε προοπτική αποκατάστασης και

β)η μη ύπαρξη αντιρρήσεων για λήψη ζωτικών οργάνων για μεταμοσχεύσεις από τους ασθενείς αυτούς. Περαιτέρω, ο Πρόεδρος της ΕΧ, καθηγητής Henry Beecher, υπεστήριζε ότι ο θάνατος είναι υποκειμενική έννοια (!), η οποία είναι δυνατόν να υφίσταται αλλαγή από την κοινωνία!

Για την διάγνωση του «εθ» - και κατ’ επέκταση για τη διάγνωση του θανάτου του ανθρώπου  ετέθη ως προϋπόθεση είτε η ύπαρξη «θανάτου (μόνον) του εγκεφαλικού στελέχους» (Αγγλική Σχολή) είτε η ύπαρξη «θανάτου ολοκλήρου του εγκεφάλου» (Αμερικανική Σχολή). Συμφώνως με σχετική απόφαση του έτους 1985 του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕ.Σ.Υ.) της χώρας μας, ο θάνατος ορίζεται σύμφωνα με την ανωτέρω προϋπόθεση της Αγγλικής Σχολής.Συμφώνως με την Αμερικανική Νευρολογική Ακαδημία(ΑΝΑ, στο εξής),ο «εθ» διαγιγνώσκεται όταν υπάρχει:

α)απνοϊκό κώμα γνωστής αιτιολογίας (χωρίς την ύπαρξη καταστάσεων, οι οποίες είναι δυνατόν να επιπλέξουν την διάγνωση),

β)απουσία ορισμένων αντανακλαστικών του εγκεφαλικού στελέχους – με σπουδαιότερο εύρημα την απουσία του αντανακλαστικού της αυτόματης αναπνοής  

γ)απουσία κινητικών αποκρίσεων ενώ είναι δυνατόν να παραμένουν νωτιαία αντανακλαστικά και

δ)επανεκτίμηση μετά ορισμένο χρονικό διάστημα.

Ασυνέπειες και αντιφάσεις σχετικώς με τον «εγκεφαλικό θάνατο»

Εάν κάποιος μελετήσει προσεκτικά τα διάφορα δημοσιεύματα του αντιπροσώπου της ΑΝΑ, διαπιστώνει ευκόλως την ύπαρξη αντιφάσεων στην προσπάθεια του να ερμηνεύσει κλινικά ευρήματα παρατηρούμενα επί «εν» ασθενών, τα οποία, όμως, είναι ασύμβατα με απώλεια όλων των νευρολογικών λειτουργιών ολοκλήρου του εγκεφάλου. Τοιουτοτρόπως, έχουν παρατηρηθή τα κάτωθι σε «εν» ασθενείς:

1.Σε σημαντικό ποσοστό (περί το 20 %) έχει καταγραφή ύπαρξη πραγματικής ηλεκτρο-εγκεφαλικής δραστηριότητος, η οποία, μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις προσομοίαζε με εκείνη του φυσιολογικού ύπνου.

2.Έχει συνεχισθή η εγκυμοσύνη «εν» εγκύων σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας μέχρι 107 (εκατόν επτά) ημέρες και η γέννηση φυσιολογικών νεογνών με καισαρική τομή.

3.Στο 49 % των χωρών του κόσμου η βασική για τη διάγνωση του «εθ» δοκιμασία της απνοίας εκτελείται πλημμελώς. Περαιτέρω – όπερ και το σπουδαιότερο – η εν λόγω δοκιμασία έχει χαρακτηρισθή «επιβλαβής και ανήθικη», διότι είναι δυνατόν να επιδεινώσει περαιτέρω την ήδη βαρεία κατάσταση του εγκεφάλου του ασθενούς.

4.Σε μεγάλο παιδιατρικό Νοσοκομείο των Η.Π.Α η διάγνωση του «εθ» ήταν εσφαλμένη στο 22 % των εξετασθέντων παιδιών. Σημειωτέον ότι οι γονείς των παιδιών αυτών είχαν ήδη δώσει την αιτηθείσα συγκατάθεσή τους, να δωρίσουν, δηλαδή, τα όργανα των παιδιών τους, η οποία (δωρεά) φυσικά δεν πραγματοποιήθηκε μετά την ορθή διάγνωση.

5.Σε «εν» ασθενείς έχουν σπανιότερα παρατηρηθή αντανακλαστικά του εγκεφαλικού στελέχους, όπως το στοματικό και του μασητήρος· περαιτέρω, συχνό φαινόμενο κατά τη λήψη οργάνων από «εν» ασθενείς είναι η εμφάνιση δακρύρροιας, λειτουργία η οποία ελέγχεται από πυρήνα, ο οποίος εντοπίζεται στον προμήκη μυελό (κατώτερο τμήμα του – υποτιθεμένου νεκρού – εγκεφαλικού στελέχους).

6.Ως γνωστόν, σε «εν» ασθενείς παρατηρούνται με μεγάλη συχνότητα κινήσεις, προκλητές ή αυτόματες· το γεγονός αυτό ακυρώνει τη διάγνωση του «εθ» σύμφωνα με τα κριτήρια της Επιτροπής του Harvard, αλλά και εκείνων της Minnesota. Ο εκπρόσωπος της ΑΝΑ, όμως, χαρακτηρίζει τις κινήσεις αυτές ως «νωτιαία αντανακλαστικά» και τις θεωρεί συμβατές με τη διάγνωση του «εθ».

Οπωσδήποτε, η τελευταία αυτή θεώρηση, εκτός του γεγονότος ότι ευρίσκεται σε αντίθεση με τα κριτήρια της Επιτροπής του Harvard – αλλά και εκείνων της Minnesota – δεν είναι δυνατόν να ισχύει και για τον ακόλουθο λόγο: κατά την πρώϊμη φάση της νωτιαίας καταπληξίας (νωτιαίο shock) στον άνθρωπο δεν είναι δυνατόν να εκλύεται οποιοδήποτε αντανακλαστικό ούτε να πραγματοποιείται οποιαδήποτε κίνηση· περαιτέρω, ουδέποτε έχουν παρατηρηθή «αντανακλαστικοί αυτοματισμοί» σε ασθενείς με τραυματικές βλάβες κατά την ανώτερη μοίρα του νωτιαίου μυελού.

7.Σε πρόσφατο δημοσίευμα του εκπροσώπου της ΑΝΑ αναγράφεται ότι στο (θεωρούμενο «νεκρό») στέλεχος του εγκεφάλου, επί «εν» ασθενών – οι οποίοι επέζησαν μέχρι 36 ώρες από τη διάγνωση του «εθ» - παρετηρήθησαν μέτριες-σοβαρές ισχαιμικές αλλοιώσεις στους νευρώνες σε ποσοστό ~40 % · στο υπόλοιπο 60 % των μελετηθέντων «εν» ασθενών το ποσοστό των ισχαιμικών αλλοιώσεων των νευρώνων του εγκεφαλικού στελέχους ήταν ήπιες.

8.Εξαιρετικώς σοβαρή είναι η πρόσφατη διαβεβαίωση του ανωτέρω εκπροσώπου της ΑΝΑ και θερμού υποστηρικτού του «εθ» ότι δεν υπάρχει επαρκής μαρτυρία προκειμένου να τεκμηριωθή ότι οι νευρολογικές λειτουργίες έχουν οριστικώς απολεσθή σε ασθενείς, οι οποίοι έχουν χαρακτηρισθή ως «εν»! Όπως είναι ευνόητο, η αποδοχή του γεγονότος αυτού ακυρώνει τη διάγνωση του «εθ», με οποιαδήποτε κριτήρια και εάν ήθελε αυτός (ο «εθ») διαγνωσθή!!!

9.Στους «εν» ασθενείς διατηρείται η καρδιακή λειτουργία (μερικές φορές με κατάλληλη φαρμακευτική υποστήριξη), γίνεται η ανταλλαγή των αναπνευστικών αερίων στους πνεύμονες (με κατάλληλο μηχανικό αερισμό), διατηρείται η νεφρική και η ηπατική λειτουργία και επιτυγχάνεται κατά το μάλλον η διατήρηση σταθερού του «εσωτερικού περιβάλλοντος» του οργανισμού, διατηρείται η λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, επιτυγχάνεται επούλωση τραυμάτων, διατηρούνται διάφορες ενδοκρινικές λειτουργίες κ.α.

Περαιτέρω, πολύ αξιοπρόσεκτα, όσον αφορά στις ασυνέπειες του «εθ», είναι και τα ακόλουθα:

1.Δεδομένου ότι το περιεχόμενο της συνειδήσεως δεν είναι δυνατόν να ελεγχθή με οποιαδήποτε ιατρική μέθοδο, δεν είναι δυνατόν να υποστηριχθή ότι αυτό έχει απωλεσθή στους «εν» ασθενείς· αντίθετα, υπάρχουν έμμεσες μαρτυρίες ότι το περιεχόμενο της συνειδήσεως δεν απόλλυται.

2.Το Εθνικό Συμβούλιο Βιοηθικής του Προέδρου των Η.Π.Α. σε πρόσφατο (Δεκέμβριος 2008) εκτενέστατο δημοσίευμά του εχαρακτήρισε την ταύτιση του «εθ» με τον «θάνατο του εγκεφαλικού στελέχους» ως «εννοιολογικώς ύποπτη και κλινικώς επικίνδυνη». Περαιτέρω, το ίδιο Συμβούλιο, κατήργησε τον όρο «εθ» και τον αντικατέστησε από τον όρο «ολική ανεπάρκεια των λειτουργιών του εγκεφάλου», αναιρούν ταυτοχρόνως την βασική επιχειρηματολογία του νευρολογικού κριτηρίου του «εθ».

3.Ο David Evans, πρώην Consultant στο Εθνικό Νοσοκομείο του Ηνωμένου Βασιλείου για τις μεταμοσχεύσεις καρδίας και πνευμόνων – Papworth στο Cambridge – γράφει ότι συνιστά απάτη η ταύτιση του θανάτου του ανθρώπου με τον «εθ»·τον ίδιο βαρύτατο χαρακτηρισμό – της εξαπατήσεως δηλαδή του κοινού – υπαινίσσεται σαφώς σε πρόσφατο (2009) σχετικό άρθρο, στο εγκυρότατο περιοδικό Nature, ο συντάκτης του Editorial του τεύχους του περιοδικού αυτού.

4.Η διάγνωση του «θανάτου ολοκλήρου του εγκεφάλου» - όπως απαιτεί η Αμερικανική Σχολή – δεν είναι δυνατόν να γίνει με την κλινική εξέταση του ασθενούς· ο λόγος είναι ότι, εφόσον το εγκεφαλικό στέλεχος είναι μη λειτουργικό ή κατεστραμμένο (απαραίτητη προϋπόθεση σε κάθε περίπτωση «εθ»), δεν υπάρχει δυνατότητα να ελεγχθή μεγάλο μέρος του φλοιού του εγκεφάλου ούτε οι υποφλοιώδεις ανατομικοί σχηματισμοί (διεγκέφαλος, βασικά γάγγλια), καθόσον τόσον αι κεντρομόλοι όσον και αι φυγόκεντροι οδοί – προς τον φλοιό και από τον φλοιό προς την περιφέρεια – είναι μη λειτουργικές ή κατεστραμμένες.

Έχουν ανακτήσει νευρολογικές λειτουργίες «εν» ασθενείς;

Έχει παρατηρηθή μερική ανάκτηση νευρολογικών λειτουργιών σε «εν» βρέφη, η οποία διήρκεσε μερικές εβδομάδες ή μήνες. Το ίδιο ερώτημα δεν είναι δυνατόν ν’ απαντηθή σήμερα για τους ενήλικες, διότι τις τελευταίες δεκαετίες οι «εν» ασθενείς είτε γίνονται «δότες» οργάνων (οπότε καταλήγουν) είτε τους αίρεται η ποικίλη υποστήριξη στις ΜΕΘ (Μονάδες Εντατικής Θεραπείας) με το ίδιο αποτέλεσμα (θάνατος).

Υπάρχει, παρά ταύτα, δημοσίευση στο εγκυρότατο ιατρικό περιοδικό Journal of Nuclear Medicine (R. Reid et al, 1989;30:1621 – 1625) συμφώνως προς την οποίαν επέζησαν δύο «εν» ασθενείς, ο ένας με κινητικά και διανοητικά ελλείμματα και ο άλλος σε φυτική κατάσταση· σημειωτέον, ότι δεν δίνονται άλλες λεπτομέρειες από την νευρολογική εξέταση των ασθενών, εκτός από το γεγονός ότι οι ασθενείς αυτοί είχαν διαγνωσθή κλινικώς ως «εν».

Ταυτίζεται ο «εγκεφαλικός θάνατος» με τον γνωστό, βιολογικό θάνατο του ανθρώπου; Όπως συνάγεται από τα παρατεθέντα δεδομένα – προϊόντα εργασιών των Καθηγητών και ερευνητών A. Shewmon, R. Truog, P. Byrne, D. Evans, R. Taylor, Coimbra κ.α. – ΔΕΝ ΣΥΜΠΙΠΤΕΙ ο «εγκεφαλικός θάνατος» με τον γνωστό, βιολογικό θάνατο του ανθρώπου!!!

Συνέπειες της ταυτίσεως του «εγκεφαλικού θανάτου» με τον βιολογικό θάνατο

Α. Σύγχυση στο κοινό

Προϋπόθεση διενέργειας οποιασδήποτε ιατρικής πράξεως ή θεραπείας είναι η πλήρης ενημέρωση του ασθενούς σχετικώς με τη δυνητική ωφέλεια, αλλά και τις πιθανές επιπλοκές της σχεδιαζόμενης ιατρικής πράξεως και η λήψη της συγκαταθέσεως του ασθενούς (informed consent).Στην περίπτωση της «δωρεάς» οργάνων δίνεται «πληροφορία» στον προτιθέμενο «δότη» οργάνων ότι η λήψη των οργάνων του θα γίνει «μετά θάνατον».

Δεν επεξηγείται στον μελλοντικό δότη ότι υπάρχει αμφισβήτηση στην ιατρική κοινότητα κατά πόσον είναι βιολογικώς νεκρός ο «εν» ασθενής· δεν πληροφορείται, συγκεκριμένως ο ενδιαφερόμενος υποψήφιος «δωρητής» ότι, όταν θα οδηγηθή στο χειρουργείο για αφαίρεση των οργάνων του, η καρδιά του θα πάλλει, η αρτηριακή του πίεση θα διατηρείται σε ικανοποιητικά επίπεδα, ότι οι πνεύμονές του θα ανταλλάσσουν τα αναπνευστικά αέρια με την υποβοήθηση του μηχανικού αερισμού και γενικώς - ότι θα επιτελούνται πλείστες όσες λειτουργίες του ανθρωπίνου σώματος.

Ακόμη δεν πληροφορείται ο υποψήφιος «δωρητής» ότι δεν είναι δυνατόν να ελεγχθή το περιεχόμενο της συνειδήσεως στους «εν» ασθενείς και επομένως ότι υπάρχει πιθανότητα να είναι συνειδητός ο ασθενής του οποίου το εγκεφαλικό μεν στέλεχος θεωρείται μη λειτουργικό ή νεκρωμένο, αλλά ο φλοιός του εγκεφάλου του (ο οποίος θεωρείται από την Νευρολογία «έδρα» της συνειδήσεως) είναι δυνατόν να λειτουργεί!

Υπ’ αυτές τις προϋποθέσεις είναι δυνατόν να κατανοηθή η άποψη του David Evans, πρώην Διευθυντού Καρδιολόγου στο Νοσοκομείο Μεταμοσχεύσεων καρδίας και πνευμόνων Papworth –Cambridge Αγγλίας– αλλά και του άρθρου συντάξεως του Περιοδικού Nature (2009), ότι δηλαδή η εφαρμοζόμενη πληροφόρηση του κοινού για τα θέματα της δωρεάς οργάνων συνιστά απάτη!

B. Σύγχυση στον κλήρο

Στα δελτία τύπου, τα οποία κατά καιρούς έχουν εκδοθή από την εκάστοτε Διαρκή Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας μας, παρατηρείται η ίδια σχεδόν σύγχυση όσον αφορά στις αποκαλούμενες «μετά θάνατον» «δωρεές» οργάνων.

Φρονούμε ότι το πλήρωμα της Εκκλησίας θα πρέπει να ενημερωθή επακριβώς, πώς εννοεί την έκφραση «μετά θάνατον» ο Εθνικός Οργανισμός Μεταμοσχεύσεων, ο οποίος σημειωτέον είναι Νόμιμο Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου· δεν πληροφορείται, δηλαδή, ο κλήρος ότι στους υποψήφιους «δότες», «εν» ασθενείς, παραμένουν πλείστες όσες λειτουργίες του ανθρωπίνου σώματος (όπως ανεγράφη ανωτέρω), οι οποίες, όμως, βιαίως διακόπτονται με την αφαίρεση των ζωτικών τους οργάνων· όπως επίσης δεν πληροφορείται ότι ο «εν» ασθενής είναι δυνατόν να είναι συνειδητός.

Είναι δυνατόν να συμφωνήση η Ορθόδοξος Εκκλησία στην αλλαγή της έννοιας του «φοβερωτάτου μυστηρίου» - κατά την ιδική Της έκφραση – του θανάτου, ενώ είναι σαφέστατο ότι η αλλαγή αυτή έγινε όχι για λόγους επιστημονικούς, αλλά καθαρώς χρησιμοθηρικούς και ότι σχετικοποιήθηκε η έννοια του μυστηρίου του θανάτου;

Συμφώνως προς παλαιότερο δελτίο τύπου Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας μας (14-2-2012) «οι άνθρωποι προσευχόμαστε, δεν αποφασίζουμε για τη ζωή και τον θάνατο… κάθε θάνατο που αποτελεί αποτέλεσμα ανθρώπινων αποφάσεων και επιλογών – όσο «καλός» κι αν ονομάζεται – τον απορρίπτει ως «ύβριν κατά του Θεού».-

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Γ. ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗΣ
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΥΡΗΝΙΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ Α.Π.Θ






ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΗ ( ΣΤ΄ ΜΕΡΟΣ)


Η ΣΑΜΑΡΕΙΑ - (ΣΤ΄ ΜΕΡΟΣ)

Η Σαμάρεια απέχει αρκετά χιλιόμετρα από τα Ιεροσόλυμα. Στη Σαμάρεια θυμόμαστε όλοι τον συγκινητικό διάλογο του Κυρίου με τη Σαμαρείτιδα. Εκεί υπάρχει το φρέαρ του Ιακώβ, όπου η Σαμαρείτιδα κατέφυγε για να αντλήσει νερό από το πηγάδι. Ο Κύριος γνωρίζοντας τη διψασμένη της ψυχή, της μίλησε για ''πνευματικό ύδωρ'' από το οποίο όποιος πιει δεν πρόκειται να διψάσει ποτέ. Επίσης, της αποκάλυψε ότι είναι ο ίδιος ο Χριστός και εκείνη με μεγάλο ενθουσιασμό γύρισε στην πατρίδα της και ανήγγειλε τα νέα στους συμπατριώτες της, οι οποίοι πήγαν να Τον συναντήσουν. Αυτή ήταν η αφορμή που πλήθος Σαμαρειτών γνώρισαν και πίστεψαν στον Κύριο.

Η Σαμαρείτιδα δέχθηκε τον λόγο του Κυρίου, πίστεψε μαζί με τις αδελφές της και τα παιδιά της και έγινε ισαπόστολος και Αγία της Εκκλησίας μας. Είναι η αγία Φωτεινή η Σαμαρείτις.Το μοναστήρι είναι πολύ όμορφο, με μεγάλο προαύλιο διακοσμημένο με ποικίλα φυτά και ωραία λουλούδια. Ο ναός του μοναστηριού δεσπόζει στη μέση ψηλός και μεγαλοπρεπής.  Μπαίνοντας στο ναό, αντικρίζουμε τις εικόνες από τις οποίες οι περισσότερες απεικονίζουν τη συνάντηση του Κυρίου με τη Σαμαρείτιδα. Στο αριστερό μέρος του ναού, πάνω σε μια κολόνα έχει τοποθετηθεί η υδρία που κρατούσε η Σαμαρείτιδα όταν πήγε στο πηγάδι να αντλήσει νερό. Προστατεύεται μέσα σε μια γυάλινη κατασκευή και βλέποντας την κανείς θυμάται αυτόν τον θαυμαστό διάλογο που είχε η Σαμαρείτιδα με τον Κύριο. Επίσης, μπορείτε να προσκυνήσετε κάποια άγια λείψανα Αγίων, μεταξύ αυτών και της Αγίας Φωτεινής.

Στο μοναστήρι αυτό φυλάσσεται και το σκήνωμα του Αγίου νέου  ιερομάρτυρος Φιλουμένου, ο οποίος υπήρξε ο προηγούμενος του μοναστηριού και πιστός φύλακας του προσκυνήματος. Ο Άγιος Φιλούμενος αγιοποιήθηκε επίσημα από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων μετά από το μαρτύριο που υπέστη από τους Εβραίους. Το μαρτύριό του υπήρξε φρικτό καθώς, αγωνιζόμενος μέχρι την τελευταία στιγμή για την πίστη του και τη φύλαξη του μοναστηριού, δέχθηκε  τριανταεφτά τσεκουριές στο κεφάλι από φανατικούς Εβραίους. Έπειτα από αυτό κατατάχθηκε στο χορό των Αγίων της Εκκλησίας μας και έλαβε τον στέφανο από τον Κύριο. Το σκήνωμα του Αγίου βρίσκεται μέσα σε λάρνακα και από πάνω κρέμονται καντηλάκια και πολλά αφιερώματα πιστών.

Εκεί δίπλα υπάρχει και μια εικόνα, η οποία απεικονίζει τον Άγιο την ώρα του μαρτυρίου του. Κατόπιν, μπορείτε να κατεβείτε στο κάτω μέρος του ναού, εκεί είναι ένας μικρός χώρος στη μέση του οποίου βρίσκεται το φρέαρ, όπου είχε καθίσει ο Κύριος συνομιλών με τη Σαμαρείτιδα. εκτός των άλλων ιερών εικόνων, θα δείτε και μια μεγάλη εικόνα που απεικονίζει το βασανιστήριο που υπέστη ο Γέροντας Ιερομάρτυρας Άγιος Χαράλαμπος. Η εικόνα είναι πολύ χαρακτηριστική καθώς, απεικόνιζε τον Άγιο  να ομολογεί μπροστά στον αυτοκράτορα την πίστη του ενώ σε άλλο σημείο δείχνει να τον γδέρνουν ζωντανό οι δήμιοι και εκείνος προσευχόμενος έπαιρνε δύναμη από τον Κύριο και Τον ευχαριστούσε, όπως γνωρίζουμε από το βίο του.

Ιερά Μονή του Προφήτου Ηλιού.

Το μοναστήρι είναι μεγάλο με πολύ όμορφους εξωτερικούς χώρους. Στο προαύλιο υπάρχουν καθίσματα, σε σκιερά μέρη, με ψηλά δέντρα που προσφέρουν κατάλληλο κλίμα ξεκούρασης στους προσκυνητές. Ο ναός του μοναστηριού είναι πέτρινος και μεγαλοπρεπέστατος.  Στο δεξιό μέρος του ναού, κοντά στο Ιερό Βήμα υπάρχει μια γυάλινη κατασκευή, όπου έχουν τοποθετηθεί οστά ενός άγνωστου Αγίου. Κάποτε μια ομάδα Ισραηλινών εργατών έκαναν έργα στους δρόμους κοντά στο μοναστήρι. Καθώς έσκαβαν εκεί στους δρόμους, ξαφνικά, σταμάτησαν οι μπολντόζες.

Εκείνοι έκπληκτοι αντικρίζουν σ΄ εκείνο το σημείο οστά ανθρώπινα. Μη μπορώντας, λοιπόν, να προχωρήσουν το σκάψιμο με τις μπολντόζες έβγαλαν τα οστά με τα χέρια. Τα θαυμαστά γεγονότα δε σταματούν εδώ. Αφού έβγαλαν τα οστά από εκείνο το σημείο που είχαν σταματήσει τα μηχανήματα, αμέσως μετά οι μπολντόζες άρχισαν και πάλι να λειτουργούν. Τα γεγονότα αυτά μαρτυρούν ότι πρόκειται για οστά ενός Αγίου. Το όνομα του Αγίου δεν είναι γνωστό ούτε περαιτέρω πληροφορίες για τον Άγιο υπάρχουν. Τα οστά τοποθετήθηκαν στο μοναστήρι του Προφήτου Ηλιού και οι προσκυνητές έχουν την ευλογία να προσκυνήσουν. 

Η συνέχεια αύριο.


Ε΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ OΣΙΑ ΜΑΡΙΑ H ΑIΓΥΠΤΙΑ

Τόσο η προηγούμενη Κυριακή όσο καί η σημερινή είναι αφιερωμένες στή μνήμη δύο μεγάλων διδασκάλων της ορθόδοξης πνευματικότητας: του οσίου Ιωάννου του Σιναΐτου καί της οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας. Δύο αντιπροσωπευτικές μορφές της ορθόδοξης άσκησης. Κι αυτό, γιατί εκείνο πού ζητάει από μας η Εκκλησία είναι νά εμπλουτίσουμε τόν πνευματικό καί διανοητικό εσωτερικό μας κόσμο. Καί από τήν άποψη αυτή η Σαρακοστή είναι ένα βιωματικό ταξίδι στό βάθος του είναι μας. Της αναζήτησης νοήματος. Της ανακάλυψης από τόν άνθρωπο του θεϊκού νοήματος της ζωής του, του κρυμμένου βάθους της.

Γιά παράδειγμα, μέ τό νά απέχουμε από τήν τροφή νηστεύοντας ξαναβρίσκουμε τή γλύκα της καί ξαναμαθαίνουμε πως νά τήν παίρνουμε από τό Θεό μέ χαρά καί ευγνωμοσύνη. Μέ τό νά περιορίζουμε τίς ψυχαγωγίες, τή διασκέδαση, τή μουσική, τίς ατέλειωτες συζητήσεις, τίς επιπόλαιες κοινωνικότητες, ανακαλύπτουμε τελικά τήν αξία των ειλικρινών διαπροσωπικών ανθρώπινων σχέσεων, της τέχνης. Καί τά ξαναβρίσκουμε ολ΄ αυτά, ακριβώς γιατί ξαναβρίσκουμε τόν ίδιο τόν Θεό γιατί ξαναγυρίζουμε σ᾿ Αυτόν καί δι᾿ Αυτού σέ όλα όσα εκείνος μας προσέφερε μέσα από τήν τέλεια αγάπη καί τό έλεός Του.

 Συνεχίζοντας τή λυτρωτική πορεία μας πρός τό Πάσχα, τήν Κυριακή της αγίας Μαρίας της Αιγυπτίας, διδασκόμαστε ότι κάθε άνθρωπος, όσο αμαρτωλός κι αν εναι, μπορεί - αν τό θελήσει βαθειά καί υπαρξιακά - νά συναντήσει τόν αναστημένο Χριστό φθάνει νά φλογισθεί από τόν πόθο της συνάντησης μαζί Του. Πέμπτη Κυριακή των Νηστειών λοιπόν σήμερα  και καθώς οδεύουμε πρός τό τέλος της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, η Εκκλησία μας προβάλλει ακόμη ένα πρότυπο αγιαστικής ζωής, ένα πρότυπο μετανοίας, για να μας βοηθήσει νά εντείνουμε τον πνευματικό αγώνα της περιόδου αυτής, του «καιρού του ευπρόσδεκτου της μετανοίας», όπως εύστοχα η εκκλησιαστική ποίηση χαρακτηρίζει τήν περίοδο της Σαρακοστής.

Η οσία Μαρία, μιά γυναίκα απόλυτα δουλωμένη στά εγωκεντρικά πάθη της ματαιοδοξίας καί των σωματικών απολαύσεων, παρ᾿ όλο πού, όπως γνωρίζουμε, προσπάθησε νά δει καί νά προσκυνήσει τόν τίμιο Σταυρό στά Ιεροσόλυμα, δέν τά κατάφερε, καθώς τά πάθη της τήν εμπόδιζαν. Καί τότε ήταν πού η ακτινοβολία της σταυρωμένης αγάπης του Χριστού άνοιξε καί φώτισε τά τυφλωμένα από τόν εγωκεντρισμό μάτια της ψυχής της καί μπόρεσε νά σταυρώσει τά πάθη της. Βλέπουμε λοιπόν ότι η κατάντια στήν οποία είχε φθάσει η οσία Μαρία, δέν τήν απέκλεισε τελικά από τή συνάντησή της μέ τόν αναστημένο Χριστό.

Όπου κι άν βρίσκεται κανείς, όταν κεντριστεί από τόν θείο πόθο καί από πίστη ζέουσα καί φλογερή όπως εκείνη της οσίας Μαρίας, μπορεί ασφαλώς νά πορευθεί πρός αυτή τή συνάντηση. Είναι η στιγμή πού ο άνθρωπος μεταθέτει τόν έρωτά του από τά κτίσματα στόν κτίστη. Αυτή τή μεγάλη αγάπη βίωσαν οι Άγιοι του Θεού, πού ήταν πρόθυμοι καί τήν ίδια τή σωτηρία τους νά θυσιάσουν γιά τό συνάνθρωπο. «Ηυχόμην γάρ αυτός εγώ ανάθεμα είναι από του Χριστού υπέρ των αδελφών μου» γράφει ο Απόστολος Παύλος. Μά κι ο Αγιορείτης φωτιστής του Γένους μας, άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, έλεγε τό ίδιο ακριβώς μέ άλλα λόγια: «Μά θέλετε ειπή Καί σύ καλόγερος είσαι, διατί συναναστρέφεσαι εις τόν κόσμον;  

Κι εγώ αδελφοί μου, κακά τό κάμνω, μά επειδή τό γένος μας έπεσε εις αμάθειαν, είπα: Ας χάσει ο Χριστός μου εμένα, ένα πρόβατον, καί ας κερδίσει τά άλλα. Ίσως η ευσπλαχνία του Θεού καί η ευχή σας σώση καί εμένα» .Έτσι λοιπόν, σ᾿ αυτό τό στάδιο της πορείας μας πρός τό Πάσχα, της πορείας μας πρός τή συνάντηση μέ τόν αναστημένο Χριστό, η Εκκλησία προβάλλει τό παράδειγμα μιάς πόρνης, της οποίας οι πολλές αμαρτίες συγχωρέθηκαν, όπως καί εκείνης της άλλης πόρνης του Ευαγγελίου, γιά νά μας διαβεβαιώσει γιά ένα πράγμα: Πώς τόν αναστημένο Χριστό μπορεί κάθε άνθρωπος, αν τό θελήσει καί τό επιθυμήσει, νά Τόν συναντήσει. Στήν περίπτωση της οσίας Μαρίας, η αμαρτωλότητά της δέν της απέκλεισε τήν δυνατότητα νά πλησιάσει τόν Χριστό καί νά αισθανθεί τή λυτρωτική Του παρουσία στή ζωή της.

Η περίπτωση της οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας μας οδηγεί στό συμπέρασμα ότι κανείς δέν πρέπει νά αποθαρρύνεται από τήν πνευματική του κατάσταση, όσο άσχημη κι αν είναι. Γιά όλους υπάρχει ελπίδα. «Μηδείς οδυρέσθω πταίσματα συγγνώμη εκ του τάφου ανέτειλε», θά αναφωνήσει σέ λίγες μέρες ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος στόν Κατηχητικό του Λόγο τό Πάσχα. Εξάλλου τά μάτια του Θεού δέν είναι μέ τά ίδια μέ τά ανθρώπινα μάτια. Ότι φαίνεται μακρινό καί άπιαστο στούς ανθρώπους, μπορεί νά φαίνεται κοντινό στό Θεό, καί τό αντίστροφο. Άλλωστε, όπως είπε ο Χριστός, «οι τελώνες καί οι πόρνες» μας προάγουν στή βασιλεία των ουρανών.

Κι αυτό γιατί εκείνοι γνωρίζουν ότι βρίσκονται μακρυά από τόν Θεό καί γι᾿ αυτό μπορούν νά αισθανθούν τήν ανάγκη νά επιστρέψουν, ενώ οι «δίκαιοι» πολλές φορές περιχαρακωμένοι στήν «δικαιοσύνη» τους δέν αισθάνονται τήν ανάγκη της μετάνοιας, γιατί πιστεύουν ότι τήν έχουν πετύχει ήδη δέν αισθάνονται τήν ανάγκη νά επιστρέψουν στή βασιλεία του Θεού γιατί εναι βέβαιοι ότι τήν δικαιούνται καί πιστεύουν ότι βρίσκονται ήδη σ᾿ αυτήν. Στήν Ακολουθία του Όρθρου πού ψάλλεται σήμερα τό πρωΐ, στόν κανόνα της οσίας Μαρίας, αν προσέξαμε, αντιπαραβάλλεται ένας άλλος κανόνας πού αναφέρεται στήν παραβολή του πλουσίου καί του πτωχού Λαζάρου καί στήν οποία ο Χριστός παρουσιάζει τήν τρομερότερη περιγραφή της κολάσεως, απ᾿ όσες υπάρχουν στό Ευαγγέλιο.

Τό Δοξαστικό μάλιστα της ημέρας υπογραμμίζει τή μεγάλη αλήθεια: «Ουκ έστιν η Βασιλεία του Θεού βρώσις καί πόσις αλλά δικαιοσύνη καί άσκησις σύν αγιασμώ». Γι᾿ αυτό τό λόγο, συνεχίζει τό τροπάριο, «ουδέ πλούσιοι εισελεύσονται εν αυτή, αλλ᾿ όσοι τούς θησαυρούς αυτών ν χερσί πενήτων αποτίθενται. Ταύτα καί Δαβίδ ο προφήτης διδάσκει λέγων Δίκαιος ανήρ, ο ελεών όλην τήν ημέραν».Όπως ξεκάθαρα φαίνεται μέσα από τό τροπάριο αυτό, δίκαιος θεωρείται ο άνθρωπος εκείνος πού αποθέτει τούς θησαυρούς του στά χέρια των πτωχών. Κι αυτό επιβεβαιώνει τήν διδασκαλία του Χριστού πώς τά αγαθά του Θεού ανήκουν σ᾿ αυτούς πού τά έχουν ανάγκη.

Αν γιά τόν Χριστό, η βάση της αμαρτίας είναι η έλλειψη αγάπης του ανθρώπου γιά τόν Θεό καί τό συνάνθρωπο, ο πλούτος πού δέν μοιράζεται καί σ᾿ εκείνους πού έχουν ανάγκη, δείχνει τήν έλλειψη καί της μιας καί της άλλης Αγάπης. Ο άφρων πλούσιος είναι εκείνος ο άνθρωπος πού έχει μεταθέσει τόν έρωτά του από τόν δημιουργό του Θεό στούς θησαυρούς του από τόν Κτίστη, στά κτίσματα. Καί σάν αποτέλεσμα αυτής της μετάθεσης του έρωτά του από τόν Κτίστη στά κτίσματα, δέν έχει τήν δυνατότητα όχι απλώς νά αγαπήσει, αλλ᾿ ούτε καί νά παρατηρήσει καν τό συνάνθρωπό του, όπως συμβαίνει μέ τόν πλούσιο της παραβολής του πλουσίου καί του Λαζάρου.

Από τήν άλλη πλευρά η πορνεία της Μαρίας της Αιγυπτίας είναι αμαρτία, όπως άλλωστε καί η απληστία καί η φιλαργυρία, κυρίως γιατί είναι μετάθεση του έρωτα του ανθρώπου από τόν Κτίστη στά κτίσματα. Όσο πιό βαρύ εναι τό φορτίο των υλικών πραγμάτων πού κουβαλάμε μέσα μας, τόσο πιό δύσκολο είναι νά συμπορευτούμε μέ τόν Χριστό, ο οποίος, ελαφρύς όπως είναι από κάθε εγωκεντρικό φορτίο, αφού θυσιάστηκε γιά τή σωτηρία μας, προχωρά μπροστά καί μας αφήνει πίσω. Ένα άλλο στοιχείο από τό Βίο της οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας, είναι η μεσιτεία της κυρίας Θεοτόκου γιά τήν ανακαινισμένη εν μετανοία ζωής της.

Από τά όσα διασώζει ο άγιος Σωφρόνιος Ιεροσολύμων στό Βίο της οσίας Μαρίας, μας είναι γνωστό ότι η Οσία, μετά από πολλές αποτυχημένες απόπειρες νά εισέλθει στό ναό της Αναστάσεως στά Ιεροσόλυμα γιά νά προσκυνήσει τόν τίμιο Σταυρό, απόκαμε, καί κάποια στιγμή κοντοστάθηκε καί είδε τήν εικόνα της Θεοτόκου, πού βρισκόταν στό υπέρθυρο του Ναού. Βλέποντας τότε τήν αειπάρθενο Θεοτόκο, φωτίσθηκε ο νους της καί αντιλήφθηκε πώς γιά τό πλήθος των αμαρτιών της, εμποδιζόταν νά εισέλθει στό Ναό. Τότε ήταν πού πήρε τήν απόφαση νά μετανοήσει.

Καί αμέσως, έβαλε τήν Θεοτόκο εγγυήτρια γιά τήν αποχή της από τά πρότερα αμαρτήματά της, καί τήν ακόλουθη καί γνωστή σέ όλους μας συγκλονιστική μετάνοιά της. Γιά τήν εικόνα αυτή της Παναγίας της Εγγυήτριας, αξίζει νομίζω νά μεταφέρω στήν αγάπη σας τήν ζώσα αγιορείτικη παράδοση. Σύμφωνα μ΄ αυτήν, η εικόνα αυτή, αρίστης βυζαντινής τέχνης, βρέθηκε μέ θαυματουργικό τρόπο στό Άγιον Όρος καί πιό συγκεκριμένα, στό Σπήλαιο του οσίου Αθανασίου του Αθωνίτου, στό ακρότατο σημείο της αθωνικής χερσονήσου.

Αυτήν τήν εικόνα βρήκε, θεία νεύσει, ο όσιος Αθανάσιος, ιδρυτής καί θεμελιωτής του αθωνικού κοινοβιακού μοναχισμού, περί τό έτος 965 καί τή μετέφερε στό καθολικό της Μεγίστης Λαύρας, γιά νά προσκυνείται απ᾿ όλους τούς πατέρες. Όμως τό πρωΐ η εικόνα είχε ήδη εξαφανιστεί καί μεταφερθεί μυστηριωδώς πάλι στό Σπήλαιο. Τότε ο Όσιος τήν ξαναπήρε στή Λαύρα καί τήν εναπόθεσε στήν ίδια θέση εντός του ναού. Αλλά καί πάλι η εικόνα αναχώρησε γιά τό Σπήλαιο. Έκτοτε πλέον δέν τόλμησε ο όσιος Αθανάσιος νά τή μετακινήσει, γι᾿ αυτό καί τήν άφησε στό ίδιο μέρος όπου καί μέχρι σήμερα βρίσκεται. Πρόκειται γιά τή θαυματουργό εικόνα της Παναγίας της Εγγυήτριας. Εορτάζεται μάλιστα πανηγυρικά μέ φροντίδα της Μεγίστης Λαύρας, κατά τό Σάββατο του Ακαθίστου Ύμνου, κατά τήν Ε΄εβδομάδα των νηστειών.

Είναι ωφέλιμο πιστεύω, τό ακόλουθο περιστατικό, πού συνέβη πρίν περίπου εκατό χρόνια, τό έτος 1905, κατά τόν πολύ καταστροφικό σεισμό πού έπληξε τήν Χαλκιδική καί τό Άγιον Όρος, κατά τόν οποίο έπαθαν τεράστιες καταστροφές μοναστήρια, σκήτες καί κελιά καί μέ αρκετά ανθρώπινα θύματα. Τήν εποχή εκείνη μέσα στό Σπήλαιο του οσίου Αθανασίου ζούσε μέ μεγάλη άσκηση καί πλούσια λειτουργική ζωή ο ξακουστός Χαρίτων ο Πνευματικός (1836-1906) καί η συνοδεία του. Η Θεοτόκος η Εγγυήτρια, πού οικονόμησε τή σωτηρία της οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας, τί οικονόμησε γιά τή σωτηρία των Πατέρων πού ασκούνταν στό Σπήλαιο;

Οικονόμησε, ο ευλαβής Πνευματικός παπά Χαρίτων νά εγερθεί από τόν ύπνο μισή ώρα γρηγορότερα από τήν συνηθισμένη ώρα καί νά ξυπνήσει καί τούς άλλους πατέρες, προκειμένου νά αρχίσουν τήν Ακολουθία τους στό ναό της Παναγίας της Εγγυήτριας. Τότε, μέ τό πού άρχισε η Ακολουθία, άρχισε νά σείεται σπήλαιο καί ογκωδέστατοι βράχοι έπεφταν από ψηλά μέ τέτοιο κρότο στε νόμιζε κανείς ότι όλο τό Όρος έμοιαζε μέ ηφαίστειο πού εκρήγνυται. Καί τά βράχια πού έπεσαν καταπλάκωσαν τό μέρος του Σπηλαίου όπου βρίσκονταν τά κελιά των πατέρων καί τά παρέσυραν μέχρι τή θάλασσα. Όμως οι Πατέρες, αφού βρίσκονταν ήδη στό ναό γιά τήν Ακολουθία, διαφυλάχθηκαν αβλαβείς χωρίς νά πάθουν τίποτα.

Καί αφού τέλειωσε η Ακολουθία καί ξημέρωσε, βγήκαν από τό Σπήλαιο δοξάζοντας τόν Κύριο καί τήν κυρία Θεοτόκο πού μέ τό θαυματουργικό αυτό τρόπο τούς είχε σώσει. Οι δέ πατέρες της Μεγίστης Λαύρας, αφού συνήλθαν από τό φόβο του σεισμού, έστειλαν μερικούς πατέρες μέ ζώα καί ιερέα γιά νά δώσουν βοήθεια σέ όποιον τυχόν είχε γλυτώσει από τό σεισμό, υποθέτοντας ότι αναμφίβολα δέν θά είχε σωθεί κανείς. Όμως όταν κατέβηκαν στό Σπήλαιο, βρήκαν τούς πατέρες, όχι μόνο σώους καί αβλαβείς, αλλά καί ψύχραιμους, παρόλο πού είχαν χάσει όλα τά υπάρχοντά τους από τήν καταστροφή.

Συγκλονισμένοι τότε, άκουσαν τούς πατέρες γιά τό παράδοξο θαύμα της Θεοτόκου, ενώ εκείνοι πήγαν νά τούς ψάλλουν τρισάγια καί άλλα νεκρώσιμα τροπάρια, ως κεκοιμημένους. Καί αναχώρησαν, δοξάζοντας τόν Θεό καί τήν Θεοτόκο, πού, όπως καί μέ τήν οσία Μαρία τήν Αιγυπτία, έτσι καί στίς μέρες μας, εγγυάται τή σωτηρία όλων όσων μέ ευλάβεια καί πίστη προστρέχουν στή σκέπη της. Εμείς βέβαια, ως άνθρωποι, δέν φοβόμαστε τίποτε περισσότερο, όσο τίς θλίψεις καί τίς δυσχέρειες. Καί ειδικότερα, τήν τελευταία ατή περίοδο, κατά τήν οποία η φιλτάτη πατρίδα μας βιώνει σέ όλες της τίς διαστάσεις τήν οικονομική κρίση, πού εναι όμως, πρώτα απ᾿ όλα, αποτέλεσμα, της πνευματικής κρίσης, πού βιώνει από δεκαετίες ο λαός μας.  

Η Εκκλησία από τήν φύση της, εκτός του ότι νοηματοδοτεί τόν ανθρώπινο βίο καί έχει μία πνευματική αποστολή, συγχρόνως λειτουργεί εξισορροπητικά στήν κοινωνία. Έτσι, η τρέχουσα κοινωνική καί οικονομική κρίση πρέπει νά αντιμετωπισθεί μέ κρίση, δηλαδή μέ διάκριση, περίσκεψη, σύνεση καί τήν πρέπουσα αποφασιστικότητα. Ένα κλίμα εμπιστοσύνης στό θέλημα του Θεού, ο οποίος παραχωρεί τήν δοκιμασία αυτή αλλά καί κλίμα αλληλεγγύης μεταξύ των ανθρώπων, θά πρέπει νά είναι τό κλίμα, πού θά πρέπει νά επικρατήσει μεταξύ των μελών της Εκκλησίας καί γενικότερα, μεταξύ όλων των ανθρώπων.

Χρόνια Πολλά και Καλήν Ανάσταση!

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελλάδα

Εμπλοκή και του ιδιοκτήτη της έκτασης στη Μανωλάδα, όπου σημειώθηκε η αιματηρή επίθεση εναντίον των μεταναστών εργατών, προκύπτει από νέα στοιχεία που έρχονται στη φως της δημοσιότητας. Συγκεκριμένα, πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει στα χέρια της αστυνομίας οπτικό υλικό από κινητό τηλέφωνο στο οποίο ο ιδιοκτήτης της έκτασης εμφανίζεται να απειλεί τους εργάτες ότι θα κινδύνευε η ζωή τους αν επέμεναν να διεκδικούν τα δεδουλευμένα που τους όφειλε.

«Το 19ο Συνέδριο άνοιξε το δρόμο, την εναλλακτική διέξοδο για το λαό, διατύπωσε την πρόταση εξουσίας προς την εργατική τάξη και τα άλλα λαϊκά στρώματα, για την οριστική έξοδο από το φαύλο κύκλο των καπιταλιστικών κρίσεων, για την ευημερία του λαού και της νεολαίας» επισημαίνει σε συνέντευξή του στον «Κυριακάτικο Ριζοσπάστη» ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας. Όπως χαρακτηριστικά λέει, «πρέπει να γίνει μια νέα αρχή ώστε να ανταποκριθούμε στην επιταγή του Συνεδρίου που συμπυκνώνεται στη φράση 'να γίνουμε Κόμμα παντός καιρού'».

Μηνύματα με αφορμή τη συμπλήρωση 46 χρόνων από το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967 εξέδωσαν τα πολιτικά κόμματα. Από τα μηνύματα δεν λείπουν οι αναφορές στη Χρυσή Αυγή και η επισήμανση για την ανάγκη απομόνωσης νοσταλγών του φασισμού.

Αιχμές όσον αφορά την κυβέρνηση για καθυστερήσεις στον τομέα των μεταρρυθμίσεων και την τρόικα για αθέτηση των συμφωνηθέτων αφήνει η Ντόρα Μπακογιάννη σε συνέντευξή της στο Βήμα της Κυριακής.

Κόσμος

Δεύτερη θητεία, αφού δεν τα κατάφερε κανείς άλλος, για τον ιταλό πρόεδρο: Μετά από μία καταστροφικά αδιέξοδη αναζήτηση, στην οποία «κάηκαν» όλοι οι υποψήφιοι, διχάστηκε η Κεντροαριστερά και οδηγήθηκε σε παραίτηση ο μέχρι πρότινος προαλειφόμενος για πρωθυπουργός Πιερλουίτζι Μπερσάνι, οι Ιταλοί επανεξέλεξαν τον Τζόρτζιο Ναπολιτάνο στην προεδρία της χώρας. Είναι η πρώτη φορά που Ιταλός πρόεδρος αναλαμβάνει δεύτερη θητεία. Αντιδρά ο Γκρίλο, μιλώντας για πραξικόπημα και λέγοντας πως κατεβαίνει στη Ρώμη, καλώντας σε συγκέντρωση μπροστά από τη Βουλή.

Στη συμφωνία-ορόσημο στην οποία κατέληξαν Βελιγράδι και Πρίστινα για την εξομάλυνση των μεταξύ τους σχέσεων αναφέρθηκαν ο πρόεδρος της Σερβίας Τόμισλαβ Νίκολιτς, ο γενικός γραμματέας του ΟΑΣΕ Λαμπέρτο Ζανιέρ, αλλά και ο γερμανός υπουργός Εξωτερικών Γκίντο Βεστερβέλε.

Η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa θα ακυρώσει σχεδόν όλες τις πτήσεις της μικρών και μεσαίων αποστάσεων την Δευτέρα, λόγω απεργίας του προσωπικού της. Οι εργαζόμενοι ζητούν μισθολογικές αυξήσεις και διασφάλιση των θέσεων εργασίας.

Δυνάμεις του συριακού στρατού μαζί με παραστρατιωτικούς που πρόσκεινται στον Άσαντ συγκρούστηκαν με δυνάμεις αντικαθεστωτικών κοντά στα σύνορα με το Λίβανο, ανακαταλαμβάνοντας τουλάχιστον ένα χωριό. Απογοητεύμενοι με την στήριξη από τη Δύση εμφανίστηκαν οι αντικαθεστωτικοί σε διάσκεψη στην Κωνσταντινούπολη, ενώ η Γερμανία τους κάλεσε να «απομονώσουν τους τρομοκράτες».

Την ανακούφιση στη Βοστώνη για τη σύλληψη του Τζοχάρ Τσαρνάεφ ως υπόπτου για την επίθεση στη Βοστώνη, μετά το νυχτερινό πανδαιμόνιο που είχε οδηγήσει στη σύλληψη και το θάνατο του πρώτου υπόπτου -του αδελφού του, Ταμερλάν- ακολουθούν τα σενάρια για τα κίνητρά τους και τις πιθανές διασυνδέσεις τους. Τα αμερικανικά ΜΜΕ οργιάζουν, προσπαθώντας να ρίξουν φως στο παρελθόν των δύο υπόπτων παίρνοντας συνεντεύξεις από κάθε συγγενή και γνωστό των αδελφών Τσαρνάεφ που μπορούν να βρουν. Παράλληλα, το FBI επιβεβαίωσε ότι ο Τάμερλαν είχε μπει στο στόχαστρο της υπηρεσίας το 2011 για σχέσεις με το ριζοσπαστικό Ισλάμ.

Οικονομία

Ρύθμιση-σκούπα για όλες τις προαπαιτούμενες δράσεις πριν την εκταμίευση των επόμενων δόσεων, ύψους 8,8 δισ. ευρώ, από το πακέτο βοήθειας, προωθεί η κυβέρνηση. Η ρύθμιση αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εντός της εβδομάδας ώστε να ψηφιστεί ώς την Κυριακή, δηλαδή πριν κλείσει η Βουλή για τις εορτές του Πάσχα και πριν το Eurogroup του Μαΐου.

«Ο τρόπος που διασώθηκαν οι τράπεζες της Κύπρου θα αποτελέσει το μοντέλο του μέλλοντος για ανάλογες περιπτώσεις» τονίζει ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας Βόλφγκανγκ Σόιμπλε σε συνέντευξη που παραχώρησε στο οικονομικό περιοδικό Wirtschaftswoche.

Νομοσχέδιο-σκούπα που θα αφορά στη ρύθμιση χρεών προς την Εφορεία, τα ασφαλιστικά ταμεία, τις τράπεζες, ακόμα και τη ΔΕΗ προωθούν προς ψήφιση στη Βουλή τα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας, σύμφωνα με το Βήμα της Κυριακής.

Αθλητισμός

Με γκολ του Σεσκ Φάμπρεγας στο 84ο λεπτό, η Μπαρτσελόνα νίκησε 1-0 τη Λεβάντε στο «Καμπ Νου», στο πλαίσιο της 32ης αγωνιστικής του ισπανικού πρωταθλήματος, και διατήρησε τη διαφορά των 13 βαθμών από τη δεύτερη Ρεάλ Μαδρίτης, η οποία επικράτησε 3-1 της Μπέτις στο «Μπερναμπέου», αλλά... μέτρησε τραυματίες.

Στη σκιά της τιμωρίας της ΑΕΚ πέφτει την Κυριακή η αυλαία της κανονικής περιόδου της Σούπερ Λίγκα. Εν αναμονή της τελεσίδικης απόφασης, η «Ένωση» χρειάζεται μόνο τη νίκη απέναντι στον Ατρόμητο στο Περιστέρι για να ελπίζει ότι θα παραμείνει στη μεγάλη κατηγορία, σε περίπτωση δικαίωσης της έφεσης. Ο Πανθρακικός έχει το θεωρητικά πιο εύκολο έργο από αυτές, καθώς υποδέχεται την ουραγό και υποβιβασμένη Κέρκυρα, την ώρα που ΟΦΗ, Βέροια και Άρης έχουν δύσκολες εκτός έδρας αποστολές.

Ιστορικές στιγμές για τη Σεντ Ετιέν, η οποία κατέκτησε το πρώτο πρώτο της τρόπαιο εδώ και 32 ολόκληρα χρόνια! Η ιστορική γαλλική ομάδα, με δέκα πρωταθλήματα στο παλμαρέ της (τελευταίο εξ αυτών όμως το 1981), επικράτησε 1-0 της Ρεν στον τελικό που διεξήχθη στο «Σταντ ντε Φρανς» και κατέκτησε το Λιγκ Καπ Γαλλίας.


ΟΙ ΛΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ

Οι Γερμανοί αγόρασαν κι άλλη λίστα καταθετών σε ελβετική τράπεζα. Αρα κάποια στιγμή όλο και θα ξεμπουκάρει κάποιος αντιπολιτευόμενος αστέρας να υποδείξει προς πάσα κατεύθυνση ότι αυτά κάνουν οι χώρες που κυνηγάνε τη φοροδιαφυγή ενώ εμείς έχουμε στα χέρια κοτζάμ «λίστα Λαγκάρντ» αλλά δεν λέμε να την αξιοποιήσουμε. Και φυσικά θα κοροϊδεύει τον κόσμο, όπως τον κοροϊδεύουν όλοι όσοι διατείνονται ότι η περίφημη πια λίστα αποτελεί σοβαρό όπλο κατά της φοροδιαφυγής. Όποιος σοβαρά θέλει να μαζέψει λεφτά από τη φοροδιαφυγή ασχολείται με τη λίστα των 54.000 συμπατριωτών μας που έβγαλαν λεφτά σε ξένες τράπεζες από το 2009 και μετά. Αν δεν κάνω λάθος, έχει ήδη διαπιστωθεί ότι οι 18.000 δεν μπορούν να δικαιολογήσουν τα λεφτά που έβγαλαν και άρα πρόκειται για καραμπινάτες περιπτώσεις φοροδιαφυγής.

Θέλετε κι άλλες λίστες; Μας υπέδειξαν πώς να τις βρούμε φοιτητές αμερικανικού πανεπιστημίου με έρευνά τους πριν από ενάμιση χρόνο. Επειδή η φοροδιαφυγή είναι σπορ στο οποίο κατεξοχήν επιδίδονται οι ελεύθεροι επαγγελματίες, το μόνο που έχουν να κάνουν οι φορολογικές αρχές είναι να συγκρίνουν τις ετήσιες καταβολές για στεγαστικά δάνεια με τα δηλωθέντα εισοδήματα των δανειοληπτών. Και μετά όρεξη για δουλειά να έχουν... Από τη στιγμή που καταργήθηκε το απόρρητο των τραπεζικών καταθέσεων μαθαίνουμε κάθε τόσο για ένα σωρό λεφτάδες που κυκλοφορούν ανάμεσά μας δηλώνοντας εξοργιστικά μικρά ή και μηδενικά εισοδήματα. 

Για όλα αυτά, όμως, ούτε είδατε ούτε θα δείτε να εκδηλώνεται από την αντιπολίτευση το ένα εκατοστό έστω του ενδιαφέροντος που επιδεικνύεται για τη λίστα Λαγκάρντ. Και ο λόγος είναι απλός. Πολιτικό και μόνο είναι το ενδιαφέρον τους και αποκλειστικά πολιτικά τα οφέλη που επιδιώκουν να αποκομίσουν. Γιατί τα φορολογικά είναι ψίχουλα σε σχέση με αυτά που μπορούμε ευκολότερα, ανετότερα και αμεσότερα να μαζέψουμε. Οι ξένοι -Γερμανοί, Γάλλοι και άλλοι- έχουν καταφέρει και την έχουν περιορίσει τη φοροδιαφυγή τους. Οι λίστες τύπου Λαγκάρντ τούς επιτρέπουν να μαζέψουν και κάτι από το μικρό κομμάτι που τους διαφεύγει. Γι' αυτό και τις κυνηγάνε. Αλλά εμείς άλλα πρέπει πρώτα να κυνηγήσουμε, αν θέλουμε σοβαρά να ασχοληθούμε με τη φοροδιαφυγή.


ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΤΡΑΒΗΞΑΜΕ ΤΗΝ ΣΚΑΝΔΑΛΗ ΣΤΗΝ ΜΑΝΩΛΑΔΑ...

Θα ξεχασθεί κι' αυτό. Μόλις αλλάξει η ατζέντα της επικαιρότητας. Η συγκλονιστική υπόθεση της Μανωλάδας με τους πιστολέρο επιστάτες και τους μαύρους δούλους, θα καταχωνιασθεί στο αρχείο, μαζί με τα άλλα «πρωτοφανή» και «συγκλονιστικά» που κατά καιρούς πρωταγωνιστούν στον προβληματισμό μας για όσο... διαρκούν και τα θαύματα: το πολύ τρεις μέρες... Σάμπως είναι η πρώτη φορά που μαθαίνουμε για απάνθρωπες συμπεριφορές προς λαθρομετανάστες χωρίς μοίρα στον ήλιο; Δεν είχαμε «συγκλονισθεί», πάλι, με την περίπτωση παράνομων εργατών γης που πριν λίγα χρόνια όταν πρόβαλαν απαιτήσεις να πληρωθούν κατέληξαν... να σέρνονται δεμένοι πίσω από αγροτικά 4Χ4; Το 2009 (επισήμως προ κρίσης, για όσους τυχόν επιχειρήσουν να συνδέσουν την εγκληματική απανθρωπιά με την οικονομική καταβύθιση...) δεν είχαν γραφτεί σπαραξικάρδια άρθρα και δεν είχαν μεταδοθεί «ντοκουμέντα σοκ» από τα κανάλια για τις άθλιες, απάνθρωπες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης των λαθρομεταναστών από το Πακιστάν και το Μπανγκλαντές , πάλι στην Μανωλάδα και την Βάρδα της Ηλείας;

Θυμάμαι ακόμη τίτλους για «φράουλες και αίμα» (καλλιτεχνικές επιρροές από την ομότιτλη κινηματογραφική επιτυχία της δεκαετίας του '70)-ε, τούτη την φορά το αίμα χύθηκε στ' αλήθεια,το χώμα όντως και όχι μεταφορικά «βάφτηκε κόκκινο».Προαναγγελθέν το έγκλημα...Και προϊδεασμένη η κοινωνία. Που θα τολμήσω να πώς, ότι «συγκλονίζεται» και «εξανίσταται» εντελώς υποκριτικά. Όσο υποκριτικά αντιδρά και το επίσημο κράτος, σ' όλες τις εκφάνσεις του,που υπόσχεται παραδειγματική τιμωρία των ενόχων,σε βάθος έρευνα των αιτίων και των συνθηκών ώστε «το μαχαίρι να φθάσει στο κόκκαλο...» και να εξασφαλισθεί το «ποτέ πια!», ο σεβασμός του νόμου και της τάξης και...άλλα γνωστά και χιλιοειπωμένα ηθικολυρικά παρόμοια!

Δεν ήξερε η αστυνομία της Ηλείας τι συμβαίνει με τους λαθρομετανάστες, τις συνθήκες διαβίωσης και απασχόλησής τους; Δεν είχαν δει κι' ακούσει τίποτε κοινότητες, δήμοι, περιφέρεια για το -απάνθρωπο μεν, επικερδέστατο δε για την τοπική φραουλοκαλλιέργεια και οικονομία γενικότερα traffiking λαθρομεταναστών εργατών, κάθε χρόνο επί πολλά χρόνια τώρα;Η κοινωνία, κουφή και τυφλή; Οι κάτοικοι των χωριών στην συγκεκριμένη περιοχή δεν έβλεπαν καθημερινά τους «σκούρους» στα μέρη που σύχναζαν;Στα καφενεία δεν γίνονταν συζητήσεις για τα «φτηνά χέρια» αλλά και για το «θράσος» τους να «σηκώνουν κεφάλι»: Τ' αρμόδια υπουργεία δεν γνώριζαν κάτω από ποιες συνθήκες οι φημισμένες φράουλες της Ηλείας παράγονταν και εξάγονταν ανταγωνιστικά όταν άφηναν τον Γιώργο Παπανδρέου να καυχάται ως πρωθυπουργός τον Μάρτιο του 2011 (για να δείξει ότι «αλλάζει το κλίμα») ότι «ο «κόκκινος χρυσός» της Μανωλάδας και της Βάρδας, κρύβει πίσω του ανθρώπους πρωτοπόρους!»;

Αστεία πράγματα. Φυσικά και όλοι ήξεραν. Αλλά κανείς δεν μίλησε όλα αυτά τα χρόνια, γιατί... «όταν τρως, δεν μιλάς». Όπως δεν μιλάνε, κοινωνία, τοπικές αρχές, κράτος, γι' ανάλογες πρακτικές που εφαρμόζονται σχεδόν απ' άκρου σ' άκρο στην Ελλάδα, κι' όχι μόνο στην αγροτική παραγωγή αλλά σχεδόν σε κάθε μορφή απασχόλησης... Εδώ, βέβαια, το «στόρι»έχει πιο πιασάρικα στοιχεία: σκουρόχρωμους λαθρομετανάστες, επιστάτες με καραμπίνες, σφαίρες και αίμα. Ακουμπάει και λίγο στο διαρκώς επίκαιρο πρόβλημα της έξαρσης του ρατσισμού και της ξενοφοβίας στην Ελλάδα,με την... «ευγενική» φροντίδα της ναζιστικής «Χ.Α», ενεργοποιεί τ' αντίρροπα αντανακλαστικά του νηφάλιου τμήματος της νεοελληνικής κοινωνίας ,δείχνει να δικαιολογεί την προβαλλόμενη επισήμως ανάγκη για περισσότερη (αν και το θέμα είναι η καλύτερη...) αστυνόμευση και «νόμο και τάξη», στην οποία φαίνεται να αντιδρά ιδεολογικά η αριστερά...

Ειλικρινά, δεν πιστεύω ότι η συγκεκριμένη περίπτωση έχει να κάνει με ρατσισμό-υπό την στενή του έννοια. Δηλαδή, ότι τους χτύπησαν στο ψαχνό επειδή ήταν σκουρόχρωμοι λαθρομετανάστες «πού τόλμησαν να έχουν και απαιτήσεις...» Το ότι ήταν ξένοι, χωρίς μοίρα στον ήλιο, παράνομοι και άρα χωρίς πρόσβαση στις αρχές να διεκδικήσουν το όποιο δίκιο τους, σίγουρα ...διευκόλυνε τους ένοπλους επιστάτες και το αφεντικό τους-κυρίως τον τελευταίο που είναι και ο πραγματικός υπαίτιος της τραγωδίας. Το ίδιο, όμως, θα έκαναν (οι ίδιοι, κάποιοι άλλοι σε άλλη μορφή δραστηριότητας) ακόμη και με Έλληνες εργαζόμενους. Αν μπορούσαν. Αν «τους έπαιρνε».Με τους Έλληνες, οι πιστολιές δεν είναι εύκολες. Τους παίρνει, όμως, να επιχειρούν άλλες μορφές απανθρωπιάς, αυθαιρεσίας, περιφρόνησης ανθρώπινων δικαιωμάτων, εκμετάλλευσης της ανάγκης. Πληρώνουν 4ωρα για...8άωρη πραγματική απασχόληση, καταστρατηγούν νόμους και θεσμοθετημένες πρόνοιες με την απειλή της απόλυσης, εξαναγκάζουν εργαζόμενους να ενεργούν αυτοί για λογαριασμό των εργοδοτών κινούμενοι στο όριο της νομιμότητας κ.λ.π.

Το βασικό πρόβλημα, είναι ότι για ένα σωρό λόγους (και με την ευλογία των εμπνευστών και... συντηρητών του πελατειακού κράτους) η κοινωνία έμαθε να συμβιώνει και να βολεύεται με την αυθαιρεσία. Το «ασήμαντο» φακελάκι στον δημόσιο γιατρό, «νομιμοποιεί»κοινωνικο-ιδεολογικά την μεγάλη μίζα που παίρνει ο υπουργός. Ο ρουσφετολογικός διορισμός «του παιδιού», αμβλύνει την διάθεση για αντίδραση στην μεγάλη και «υψηλή πολιτικής» συναλλαγή και διαφθορά. Το «έλα μωρέ...» και το «ο μόνος είμαι;» αποτέλεσμα της όσμωσης και της αποδοχής επ' ανταλλάγματι της αυθαιρεσίας, οδηγεί σε κοινωνική αφασία, νέκρωση των αντανακλαστικών. Τόσο των μελών της κοινωνίας, όσο και των θεσμοθετημένων κρατικών οργάνων. Που τα αρκετά τελευταία χρόνια...απλώς παρίστανται, υπολειτουργούν,αδιαφορούν...

Αυθαιρεσίες και έκνομες πρακτικές, μεμονωμένες η συλλογικότερες, συνέβαιναν πάντοτε στις κοινωνίες. Χωρίς να τις χαρακτηρίζουν- ο στιγματισμός επήλθε μόνο σ' εκείνες τις περιπτώσεις που η αντίδραση στην ανομία, τόσο εκ μέρους της κοινωνίας όσο και του θεσμοθετημένου κράτους, ήταν προσχηματική, αναποτελεσματική. Αξίζει ν' αναρωτηθούμε μήπως στην Ελλάδα βιώνουμε μια τέτοια πορεία παρακμής...



ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΝΤΙ ΔΡΑΣΕΩΣ

Απηύθυνε ο κ. Αντώνης Σαμαράς, πρωθυπουργός της χώρας, δύο διαγγέλματα προς τον ελληνικό λαό, ύστερα από παρατεταμένη απουσία, ευθύς όταν υπήρξε συμφωνία με την τρόικα και κατά το συνέδριο του Economist. Καλώς. Καθησυχαστική η διαβεβαίωσή του ότι εσώθη η Ελλάς εκ νέου από τη χρεοκοπία. Είχε σωθεί και επί πρωθυπουργίας του κ. Γιώργου Παπανδρέου, όταν υπεγράφη το πρώτο Μνημόνιο. Εσώθη στη συνέχεια από τον τεχνοκράτη πρωθυπουργό κ. Λουκά Παπαδήμο, που διαχειρίσθηκε το «κούρεμα» των ελληνικών ομολόγων. Τρίτη φορά εσώθη τον περασμένο Δεκέμβριο, με την υπογραφή του τελευταίου Μνημονίου. Προφανώς η σωτηρία της Ελλάδος είναι μια αέναη διαδικασία.

Το αδιέξοδο που ανέκυψε κατά την τελευταία «κρίση» αφορούσε στην απόλυση –ή όπως εν πάση περιπτώσει ονομάζεται– 15.000 υπαλλήλων του Δημοσίου μέχρι το τέλος του 2014. Λόγος διαφωνίας δεν υφίστατο, διότι η τρικομματική κυβέρνηση συμφώνησε επί του θέματος αυτού με την τρόικα ήδη από τον Δεκέμβριο. Το πρόβλημα ανέκυψε από την τάση της Αριστεράς να διαλέγεται ατέρμονα, ωσάν η λύση των θεμάτων να εξαρτάται από ακροβατισμούς ρητορικούς και όχι από τη δράση. Περί αυτού διόλου δεν ευθύνεται ο κ. Σαμαράς, διότι πρόκειται απλούστατα για παιδική ασθένεια της Αριστεράς. Ο μέντορας της ΕΔΑ Ηλίας Ηλιού έλεγε χαρακτηριστικά. Το ρήμα συνεδριάζω είναι αμετάβατο. Ο κομμουνιστές το κατέστησαν μεταβατικό, ταλαιπωρίας σημαντικό. «Τον έκατσα κάτω και τον συνεδρίασα». Οι συνήθειες δεν αλλάζουν.

Στην άλλη άκρη του πολιτικού φάσματος, ο ΣΥΡΙΖΑ, που διεκδικεί την πλειοψηφία στην επόμενη Βουλή, συνεχίζει τις ασκήσεις πολυφωνίας. Ο πρόεδρός του κ. Αλέξης Τσίπρας επιχειρεί προσαρμογές, διόλου πειστικές, κυρίως λόγω της ταχύτητος με την οποία μεταπηδά από τη μία στην άλλη θέση. Ο κ. Τσίπρας διαχειρίζεται την εντονότατη δυσφορία των πολιτών της χώρας δημιουργώντας εντυπώσεις, αλλά όχι αρκούντως πειστικές ώστε να ενισχύσουν τη ροή των πολιτών προς το ιδιόρρυθμο κόμμα του. Ο κ. Σαμαράς, από την πλευρά του, διαχειρίζεται τις προσδοκίες των πολιτών, αλλά για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα ώστε υπάρχει κίνδυνος η δεδομένη επικοινωνιακή στρατηγική να καταπέσει ως τέχνασμα και έκφραση πολιτικής αμηχανίας.

Φαίνεται ότι το πολιτικό σύστημα αγνοεί ότι πέραν των επικοινωνιακών ακκισμών υπάρχει και δράση. Ο εκπρόσωπος του ΔΝΤ στην τρόικα κ. Πολ Τόμσεν αναφέρθηκε και πάλι στο θέμα της φοροδιαφυγής. Η τριανδρία διαλογίζεται ακόμη περί των μέτρων που θα λάβει. Αντιθέτως, μετά την ομοσπονδιακή κυβέρνηση του Βερολίνου, και μόλις προ ολίγων ημερών, η κυβέρνηση του γερμανικού κρατιδίου της Ρηνανίας–Βεστφαλίας, αφού απέκτησε παρανόμως νέο cd με καταθέτες Γερμανούς σε τράπεζα της Ελβετίας, εισέβαλε σε 200 οικίες και συνέλαβε φοροδιαφεύγοντες. Δεν αναμένουμε εφαρμογή βάναυσων γερμανικών μεθόδων στην Ελλάδα. Αλλά η πορεία των εργασιών της προανακριτικής επιτροπής για τη «λίστα Λαγκάρντ» ξεπέρασε τα όρια του γελοίου. Εκπληξη ευχάριστη θα αποτελούσε νέο διάγγελμα του πρωθυπουργού και η εκδήλωση συγκεκριμένης δράσεως, έπειτα από πολυετή διαλογισμό περί του θέματος.


ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Γεγονότα

1912: Οι Ιταλοί καταλαμβάνουν τη Ρόδο.

1941: Οι Βούλγαροι καταλαμβάνουν την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη, με την έγκριση των Γερμανών.

1945: Ο «Κόκκινος Στρατός» εισέρχεται στα περίχωρα του Βερολίνου.

1967: Στρατιωτικό πραξικόπημα υπό τον Γεώργιο Παπαδόπουλο.

Γεννήσεις

1915: Max Webber, Γερμανός κοινωνιολόγος από τους θεμελιωτές της επιστήμης της κοινωνιολογίας.

1947: Iggy Pop, θρυλικός Αμερικανός μουσικός και ηγέτης των Stooges.

Θάνατοι

1910: Mark Twain, συγγραφέας αμερικανικής καταγωγής.

1946: John Keynes, Άγγλος οικονομολόγος που εισήγαγε τη λογική του κρατικού παρεμβατισμού στην οικονομία.

2003: Nina Simone, Αμερικανίδα τραγουδίστρια της jazz και της soul.