17 Μαρτίου, 2013

ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ



Μεγάλη Σαρακοστή, ονομάζεται η νηστεία που προηγείται του Πάσχα. Την λέμε Μεγάλη για να την ξεχωρίζουμε από την νηστεία που προηγείται των Χριστουγέννων, η οποία χαρακτηρίζεται «Μικρή» επειδή είναι ελαφρότερη. Σαρακοστή ονομάζεται επειδή γίνεται εις ανάμνηση της σαρανταήμερης νηστείας του Χριστού στην έρημο. Η Μεγάλη Σαρακοστή καθιερώθηκε τον 4ο αιώνα.

Η αρχική της διάρκεια ήταν έξι εβδομάδες, ενώ αργότερα προστέθηκε και μία έβδομη. Έτσι στην εποχή μας η Μεγάλη Σαρακοστή ξεκινά την Καθαρά Δευτέρα και τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο. Σε όλη την διάρκεια της Σαρακοστής, κάθε Τετάρτη και Παρασκευή, τελείται στην εκκλησία μας η Προηγιασμένη Ακολουθία. Σε αυτήν οι πιστοί μπορούν να λάβουν Θεία Κοινωνία, η οποία όμως έχει προαγιασθεί την προηγουμένη Κυριακή.  

Γι’ αυτό τον λόγο ονομάζεται η Ακολουθία αυτή Προηγιασμένη. Ταπρώτα Χριστιανικά χρόνια η ακολουθία αυτή ετελούντο σχεδόν καθημερινά, καθ’ όλη την διάρκεια της Σαρακοστής. Στις μέρες μας, όπως είπαμε, έχει περιορισθεί η τέλεση της κάθε Τετάρτη και Παρασκευή της Μεγάλης Σαρακοστής. Κάποιες ημέρες της Μεγάλης Σαρακοστής έχουν ξεχωριστή σημασία και δική τους σημειολογία. Ας τις δούμε μια μια:

Το Σάββατο της πρώτης εβδομάδας της νηστείας είναι αφιερωμένο στο θαύμα των κόλλυβων του μεγαλομάρτυρα Θεοδώρου του Τήρωνος. Θαύμα που βοήθησε τους Χριστιανούς της Κωνσταντινούπολης, να τηρήσουν την νηστεία, που προσπάθησε με δόλια μέσα να μολύνει ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου, Ιουλιανός ο Παραβάτης. Ο αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινούπολης είδε σε όνειρο τον μεγαλομάρτυρα Θεόδωρο, ο οποίος του φανέρωσε τις προθέσεις του Ιουλιανού και τον συμβούλεψε αντί των αρτύσιμων φαγητών να φτιάξουν και να φάνε ως τροφή, οι χριστιανοί, κόλλυβα. Έτσι φτιάχνοντας και μοιράζοντας κόλλυβα, θυμόμαστε και τιμούμε κάθε χρόνο το θαύμα του μεγαλομάρτυρα Θεοδώρου.

Η Α΄ Κυριακή των νηστειών, είναι η Κυριακή της Ορθοδοξίας. Γιορτάζουμε την αναστύλωση των αγίων και σεπτών εικόνων από την αυτοκράτειρα του Βυζαντίου Θεοδώρα το 843μ.Χ.

Η Β΄ Κυριακή των νηστειών, είναι αφιερωμένη στην μνήμη του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης (14ος αιώνας). Ο Άγιος Γρηγόριος υπήρξε κορυφαίος διδάσκαλος των ορθοδόξων δογμάτων και πολέμιος των αιρέσεων.

Η Γ΄ Κυριακή των νηστειών, είναι η Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως. Αυτή η ημέρα είναι αφιερωμένη στον Τίμιο και Ζωοποιό Σταυρό, το σύμβολο της πίστης μας. Ημέρα που οι πιστοί παίρνουν δύναμη να συνεχίσουν την πορεία τους, την νηστεία, που θα τους οδηγήσει στην Ανάσταση του Κυρίου.

Η Δ΄ Κυριακή των νηστειών, είναι ημέρα που τιμάται η μνήμη του Αγίου Ιωάννη, συγγραφέα της Κλίμακας. Η κλίμακα είναι ένα βιβλίο με ομιλίες του Αγίου Ιωάννη. Αντικείμενο των ομιλιών αυτών είναι τα σκαλοπάτια της πνευματικής ανάβασης των Μοναχών, μέσα από την προσωπική τους άσκηση. Η ημέρα Τετάρτη της 5ης εβδομάδας της Μεγάλης Σαρακοστής είναι η Τετάρτη του Μεγάλου Κανόνος. Συγγραφέας και συνθέτης του Μεγάλου Κανόνα είναι ο Άγιος Πατέρας μας Ανδρέας, ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης.

Μέσα στα 250 τροπάρια που τον απαρτίζουν, έχει συγκεντρώσει τις ιστορίες από τον Αδάμ έως και την Ανάληψη του Κυρίου. Καλεί δε κάθε έναν από εμάς, να παραδειγματιζόμαστε από αυτές, να μιμούμαστε τα καλά και να αποφεύγουμε τα άσχημα που έπραξαν οι πρόγονοι μας. Την Παρασκευή της ίδιας εβδομάδας είναι ο Ακάθιστος Ύμνος. Ημέρα αφιερωμένη στην Παναγία που στέκει πάντα βοηθός των Χριστιανών σε περιόδους ειρήνης ή πολέμου. Εορτάζουμε τα θαύματα που έκανε η Παναγία προστατεύοντας την Βασιλεύουσα από λαούς που ήθελαν να την κυριεύσουν.

Μετά από μια τέτοια νίκη ο λαός της Κωνσταντινούπολης, όρθιος (ακάθιστος) ευχαρίστησε την Θεομήτορα ψάλλοντας. Θυμούμενοι αυτό το γεγονός, ευχαριστούμε κι εμείς με την σειρά μας την Παναγία ψάλλοντας όρθιοι.

Η Ε΄ Κυριακή των νηστειών, είναι αφιερωμένη στην μνήμη της Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας. Η Οσία, από ηλικία 12 ετών ακολουθούσε έναν ιδιαίτερα έκλυτο βίο. Σε ηλικία 30 ετών, ήρθε σε επαφή με τον Χριστιανισμό, μετανόησε και προσκύνησε. Την υπόλοιπη ζωή της, 47 έτη, ασκήτεψε στην έρημο. Την ημέρα αυτή καλούνται όλοι να μιμηθούν το παράδειγμα της και να έρθουν πιο κοντά στον Χριστό μετανοώντας για τις αμαρτίες τους. Το Σάββατο πριν την Μεγάλη Εβδομάδα είναι το Σάββατο του Λαζάρου. Ημέρα αφιερωμένη στο θαύμα της ανάστασης του Λαζάρου από τον Χριστό.

Τελευταία Κυριακή της Μεγάλης Σαρακοστής, είναι η Κυριακή των Βαΐων. 

Είναι ημέρα αφιερωμένη στην θριαμβευτική είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα από την Βηθανία. Τότε ο λαός υποδέχθηκε το Χριστό με επευφημίες και με «βάϊα φοινίκων», από τα οποία πήρε και το όνομα της αυτή η ημέρα. Στη διάρκεια της Σαρακοστής, δεν επιτρέπεται η κατανάλωση κανενός ζωικού προϊόντος. Εξαίρεση αποτελούν η ημέρα του Ευαγγελισμού στις 25 Μαρτίου και η Κυριακή των Βαΐων όπου επιτρέπεται η βρώση ψαριών.
  Η Κυρά Σαρακοστή



Ένα έθιμο που τείνει στις ημέρες μας να εκλείψει είναι αυτό της Κυρά Σαρακοστής. Το έθιμο αυτό το συναντούσαμε σε όλο τον ελλαδικό χώρο με διάφορες παραλλαγές. Σε όλες τις περιπτώσεις πάντως, χρησιμοποιούνταν ως ιδιότυπο ημερολόγιο που μετρούσε τις εβδομάδες της Μεγάλης Σαρακοστής.

 Η κυρά Σαρακοστή στις περισσότερες περιοχές ήταν μια χάρτινη ζωγραφιά. Απεικόνιζε μια γυναίκα με σταυρωμένα χέρια, λόγω προσευχής, χωρίς στόμα, λόγω νηστείας, και με εφτά πόδια που αναπαριστούσαν τις επτά εβδομάδες της Μεγάλης Σαρακοστής. Κάθε Σάββατο έκοβαν ένα πόδι και έτσι ήξεραν πόσες βδομάδες νηστείας απέμεναν μέχρι το Πάσχα.

Το Μεγάλο Σάββατο, έκοβαν και το τελευταίο πόδι. Αυτό το κομμάτι χαρτί το δίπλωναν καλά και το έκρυβαν σε ένα ξερό σύκο. Τοποθετούσαν το σύκο αυτό μαζί με άλλα, και σε όποιον το έβρισκε θεωρούνταν ότι του έφερνε γούρι. Σε κάποιες περιοχές το έβδομο«πόδι» τοποθετούνταν στο ψωμί της Ανάστασης.

Και πάλι έφερνε γούρι σε όποιου την φέτα βρισκόταν το διπλωμένο χάρτινο «πόδι» της Κυρά Σαρακοστής. Σε άλλα μέρη της Ελλάδας η Κυρά Σαρακοστή δεν ήταν φτιαγμένη από χαρτί, αλλά από ζυμάρι. Το ζυμάρι φτιαχνόταν με αλεύρι, αλάτι και νερό. Η διαδικασία ήταν κι εδώ η ίδια όπως και με την χάρτινη. Μια τρίτη παραλλαγή του εθίμου θέλει την Κυρά Σαρακοστή φτιαγμένη από πανί και γεμισμένη με πούπουλα.

Σημαντική διαφορά από τις υπόλοιπες έχει η Κυρά Σαρακοστή που έφτιαχναν στον Πόντο. Εκεί κρέμαγαν από το ταβάνι μια πατάτα ή ένα κρεμμύδι που πάνω του είχαν καρφωμένα εφτά φτερά κότας. Κι εδώ κάθε βδομάδα αφαιρούσαν ένα φτερό κι έτσι μέτραγαν το χρόνο μέχρι την Ανάσταση.

 Αυτό το «ημερολόγιο» το ονόμαζαν Κουκουρά.

Για το έθιμο της Κυρά Σαρακοστής έχουν γραφτεί και οι παρακάτω στίχοι:

Την κυρά Σαρακοστή
Που’ ναι έθιμο παλιό
οι γιαγιάδες μας την φτιάχναν
με αλεύρι και νερό.

Για στολίδι της φορούσαν
στο κεφάλι ένα σταυρό
μα το στόμα της ξεχνούσαν
γιατί νήστευε καιρό.

Και τις μέρες τις μετρούσαν
με τα πόδια της τα επτά
κόβαν ένα τη βδομάδα
μέχρι να’ ρθει η Πασχαλιά.

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ


ΣΤΟ ΚΑΤΩΦΛΙ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ

Με την έναρξη της Μεγάλης Σαρακοστής η Εκκλησία ποιεί ανάμνηση της «από του Παραδείσου της τρυφής εξορία του Πρωτοπλάστου Αδάμ», η οποία επεκτάθηκε σε ολόκληρο το ανθρώπινο γένος. Αυτή η συμπεριφορά διακατέχεται από ένα είδος αγνόησης και αγνωμοσύνης του ανθρώπου προς την αγάπη του Θεού, καθώς και αλαζονείας, για αυτονόμηση.

Δηλαδή την τάση του ανθρώπου να ζει χωρίς την παρουσία του Θεού, η οποία του εξασφαλίζει την πληρότητα και την αγιότητα. Η απομάκρυνση του ανθρώπου από την όντως ζωή, που είναι ο Θεός, τον προσγείωσε στην κυριολεξία και βρίσκεται πλέον υπό τον θάνατο, εξαιτίας της αμαρτίας, η οποία, τελικά, απομακρύνει τον άνθρωπο από την εν Αυτώ ζωή, ζώντας σε μία βασανιστική, ταλαίπωρη και επώδυνη εξορία, οδυρόμενος, καθώς μας το περιγράφει ο ποιητής.

«Εκάθισεν Αδάμ, απέναντι του Παραδείσου, και την ιδίαν γύμνωσιν θρηνών ωδύρετο. Οίμοι, τον απάτη πονηρά πεισθέντα και κλαπέντα, και δόξης μακρυνθέντα! Οίμοι, τον απλότητι γυμνόν, νυν δε ηπορημένον! Αλλ ω Παράδεισε, ουκέτι σου της τρυφής απολαύσω, ουκέτι όψομαι τον Κύριον και Θεόν μου και Πλάστην· εις γην γάρ απελεύσομαι, εξ ης και προσελήφθην. Ελεήμον Οικτίρμον βοώ σοι· Ελέησον με τον παραπεσόντα».

Ο άνθρωπος δημιουργήθηκε από το Θεό «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν» αυτού ( Γέν.1,26). Πλάστηκε να ζει αιώνια μέσα στη χάρη του Θεού, με ευδαιμονία. Όμως, ο άνθρωπος έκαμε κακή χρήση του Θεϊκού δώρου, δηλαδή, της «ελεύθερης βούλησης»,  συνεργούντος του  αρχέκακου διαβόλου, που τελικά τον παρέσυρε στην πτώση και στην καταστροφή. Αυτό του στέρησε τον παράδεισο, δηλαδή παρουσία του Θεού και την κοινωνία μαζί Του.

«Οίμοι! ο Αδάμ, εν θρήνω κέκραγεν, ότι όφις και γυνή, θεϊκής παρρησίας με έξωσαν, και Παραδείσου της τρυφής ξύλου βρώσις ηλλοτρίωσεν. Οίμοι! ου φέρω λοιπόν το όνειδος, ο ποτέ βασιλεύς των επιγείων πάντων κτισμάτων Θεού, νύν αιχμάλωτος ώφθην, υπό μιας αθέσμου συμβουλής, και ο ποτέ δόξαν αθανασίας ημφιεσμένος, της νεκρώσεως την δοράν, ως θνητός ελεεινώς περιφέρω. Οίμοι! τίνα των θρήνων συνεργάτην ποιήσομαι; Αλλά συ Φιλάνθρωπε, ο εκ γης δημιουργήσας με, ευσπλαγχνίαν φορέσας, της δουλείας του εχθρού, ανακάλεσαι και σώσόν με».

Οι Άγιοι Πατέρες μάς δείχνουν το μέγεθος της καταστροφής από την υποδούλωση του ανθρώπου στις καταστρεπτικές του επιθυμίες και συγχρόνως τονίζουν στο έπακρο το μέγεθος του κακού, που έπαθε ο Αδάμ, αλλά και το πόσο διέφθειρε την ανθρώπινη φύση και μας διδάσκουν, ότι η αντίσταση στη ροπή της αμαρτίας είναι μια από τις πλέον σημαντικές εντολές του Θεού. Ο άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος διδάσκει, ότι δικαίως εξεδιώχθη, εξορίστηκε, έζησε και απέθανε ο Αδάμ. Λέγει χαρακτηριστικά: «Νομίζω, ότι κανείς δεν το έχει αποκαλύψει σαφώς, αλλά έχει λεχθεί σκιωδώς. Ποίον; Άκου την Θείαν Γραφή που λέγει: «Και είπεν ο Θεός τω Αδάμ (μετά την παράβαση εννοώ). Αδάμ πού ει;». Γιατί το είπεν αυτό ο ποιητής του παντός; Οπωσδήποτε θέλοντας να τον φέρει σε συναίσθηση, και καλώντας τον σε μετάνοια, λέγει «Αδάμ πού ει»;

Εκείνος δεν ομολόγησε ευθύς την αμαρτίαν, αλλά είπε «της φωνής σου ήκουσα, Κύριε και έγνων ότι γυμνός ειμί και εκρύβην», ο Θεός δεν οργίστηκε, δεν τον απεστράφη αμέσως και οριστικώς, αλλά του δίδει ευκαιρία να αποκριθεί και δευτέρα φορά, και λέγει: «τις ανήγγειλέ σοι ότι γυμνός ει; Ει μη εκ του ξύλου ου ενετειλάμην σοι τούτου μόνον μη φαγείν, απ’ αυτού έφαγες;». Πρόσεξε το βάθος λόγων της σοφίας του Θεού, συνεχίζει ο άγιος Συμεών: «Τι λέγεις, ότι είσαι γυμνός, του λέγει, κρύβεις την αμαρτίαν σου.

Μήπως νομίζεις ότι μόνον το σώμα σου βλέπω και δεν βλέπω την καρδίαν και τους λογισμούς σου;». Σαν να λέγει. «Πράγματι, νομίζεις ότι κρύπτεσαι από εμέ; Δεν γνωρίζω εγώ τι έπραξες; Δεν λέγεις, όμως, το «Ήμαρτον»; Δεν λέγει τούτο. Δηλαδή, δεν ταπεινώνεται. Διότι εάν έλεγε αυτό, θα έμενε στον Παράδεισο, και όλον εκείνον τον κύκλο των μυρίων κακών,  θα τον είχε αποφύγει με έναν μόνον λόγο.

Επειδή όμως αρνήθηκε την αμαρτίαν του, συνεχίζει ο Άγιος Συμεών, δεν μετανόησε ούτε όταν ελέγχθηκε από τον Θεόν. «Η γυνή, ην δέδωκάς μοι, αύτη με ηπάτησεν». Δηλαδή λέγει στον Θεόν: «Συ έφταιξες. Η γυναίκα, την οποία συ μου έδωσες, αύτη με εξαπάτησε», γι’ αυτό και ο Θεός του λέγει: «Εν κόπω και ιδρώτι φαγή τον άρτον σου, και ακάνθας και τριβόλους ανατελεί σοι η γη» και τελευταία ότι «γη ει και εις γην απελεύσει».

Επειδή, λοιπόν, ο Αδάμ μετά την παράβαση δεν μετανόησε να ειπεί «Ήμαρτον», εξορίζεται και προστάζεται να ζει με κόπο και ιδρώτα. Γι’ αυτό και καταδικάσθηκε να επιστρέψει στη γη από την οποίαν ελήφθη. Στη συνέχεια αφήνοντας αυτόν, έρχεται και  στην Εύα, θέλοντας να δείξει ότι δικαίως και αυτή θα εξορισθεί, αφού και εκείνη δεν θέλει να μετανοήσει: «Τι τούτο εποίησας;» για να ειπεί τουλάχιστον αυτή το «Ήμαρτον». Ούτε αυτή το είπε. Και τι είπε; «Ο όφις εξηπάτησέ με».

Και επειδή ούτε αυτή μπόρεσε να ειπεί το «Ήμαρτον», εκβάλλονται από την τρυφήν, εξορίζονται από τον Παράδεισο και από τον Θεόν. Αλλά πρόσεχε, τονίζει ο  Άγιος Συμεών, το βάθος του μυστηρίου του φιλανθρώπου  Θεού, και μάθε και διδάξου από αυτά: «εάν μετανοούσαν, δεν θα είχαν εκδιωχτεί, δεν θα είχαν κατακριθεί, δεν θα είχαν καταδικασθεί, να επιστρέψουν στην γην από την οποία προήλθαν».

Αφού λοιπόν, οι προπάτορες επέλεξαν, αυτό τον τόπο διαμονής, τον οποίο παραλάβαμε ως κληρονομιά, μαζί με τα άλλα χρέη τους, έχουμε πλέον εμείς την υποχρέωση να αποπληρώσουμε και να βγάλουμε από την υποθήκη την αρχική μας πατρική περιουσία, ώστε να έχουμε πλέον το δικαίωμα τη ιδιοκτησίας και της ιδιοχρησίας. Τούτη την ενέργεια την έχουμε σε πολλές περιπτώσεις, για να την επανακαθορίζουμε και να την ενεργοποιούμε.

Εξόχως δε, τούτη την περίοδο της Μεγάλης Σαρακοστής, που μας καλούν οι Άγιοι Πατέρες, δια της Εκκλησίας, να συμμετέχουμε στους πνευματικούς αγώνες, τους οποίους τελεί η Εκκλησία με σκοπό να μας απελευθερώσει από τα δεσμά του θανάτου και της αμαρτίας, ώστε να μας αποκαταστήσει στην πατρογονική μας, ξανά, εστία.

 Έτσι λοιπόν, από τους πρώτους αιώνες καθιερώθηκαν τα αγωνίσματα στα οποία μπορούμε να λάβουμε μέρος.

Το ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής της Τυρινής (Μάτθ. 6, 14-21), θέτει τους όρους για μια τέτοια συμμετοχή προς αποκατάσταση και απελευθέρωση.

Πρώτος όρος είναι η νηστεία. Νηστεία, όχι «προς το θεαθήναι», να μη φαινόμαστε, δηλαδή, «στους ανθρώπους νηστεύοντες, αλλά στον Πατέρα μας έν τω κρυπτώ». Δεύτερος όρος είναι η συγγνώμη: «Εάν αφήτε στους ανθρώπους τα παραπτώματά τους, θα αφήσει και τα δικά σας ο ουράνιος Πατέρας». Η συγχωρητικότητα είναι η επιστροφή στην ενότητα, στη σύμπνοια, στην αγάπη.

Εις ό, τι αφορά τη νηστεία ο Αγ. Συμεών ο Ν. Θεολόγος, μεταξύ άλλων λέγει, ότι η νηστεία είναι «νόμος Θείος και γίνεται θεραπευτής της ψυχής, καθώς απομακρύνει τη ροπή της αμαρτίας και  μαλακώνει τη σκληρότητα της καρδιάς. Η νηστεία ακόμη είναι μέσον μετανοίας. Νηστεία χωρίς μετάνοια, χωρίς ταπείνωση, είναι ξηρά και εγωιστική πράξη. Η νηστεία επίσης είναι χαλινός.

Ένα πνευματικό χαλινάρι που χαλιναγωγεί τις επιθυμίες της ύλης και σταυρώνει τα πάθη. Είναι άσκηση, είναι εγκράτεια, είναι υπακοή».Έτσι νηστεία δεν σημαίνει την αποχή μόνο από κάποιες τροφές ή την αλλαγή του διαιτολογίου μας, με άλλες νηστίσιμες, αλλά κάτι πιο βαθύ, πιο ουσιαστικό. Είναι η απεξάρτησή μας από αυτές και η απελευθέρωσή μας από τη σκλαβιά της ύλης και του κόσμου.

 Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέγει: «Μη νηστεύεις όπως νηστεύουν οι πολλοί.  Εσύ νήστευε τη νηστεία τη σωστή, που δεν είναι μόνον αποχή απ’ τις τροφές αλλά και από τις αμαρτίες. Γιατί νηστεία που αξίζει είναι και τα δυο. Νηστεύεις; Απόδειξε το με τα έργα σου. Ρωτάς με ποια έργα;  Αν πτωχό δεις , να τον ελεήσεις. Με τον εχθρό σου να συμφιλιωθείς.

Ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωθιερεύς  κυρός Μιχαήλ Καρδαμάκης, γράφει: «Η νηστεία δεν είναι ο σκοπός αλλά το μέσο προς επίτευξη του σκοπού, που τον καιρό της Μ. Τεσσαρακοστής είναι η προσκύνηση του Σταυρού και της Αναστάσεως του Χριστού. Είναι απαράδεκτο η νηστεία να θεωρείται, ως το κεντρικό και μοναδικό ζήτημα της ασκητικής και όλης της Χριστιανικής ζωής, και στα όρια της θρησκειοποιημένης πίστεως ή της θρησκευτικής υποκρισίας, η μη τήρηση της, για οποιοδήποτε λόγο, να χαρακτηρίζεται ως το κύριο και μοναδικό αμάρτημα, ώστε όλα τα μεγάλα και αβυσσαλέα αμαρτήματα να παραθεωρούνται και όλες οι κρίσιμες και αποφασιστικές ασκήσεις να εγκαταλείπονται.

Η αληθής νηστεία, σύμφωνα με το πνεύμα της Μ. Τεσσαρακοστής, έχει άξιο μισθό, όταν συντελεί στην καθολική καθαρότητα του ανθρώπου, ως τη βασική προϋπόθεση προσκυνήσεως του σταυρωθέντος και Αναστάντος Χριστού. Η νηστεία δεν μπορεί να περιορίζεται σε μια τυπική διαδικασία επιλογής ή απορρίψεως τροφών, να αποβλέπει δηλαδή σε ένα είδος αυτοδικαιώσεως , σε μια αυτάρεσκη ή ανθρωπάρεσκη ρύθμιση ατομικών επιθυμιών ή αναγκών.

Είναι η κλήση να «αφήσωμεν της σαρκός την ευπάθειαν και να αυξήσωμεν της ψυχής τα χαρίσματα» και συγκεκριμένα να απελευθερωθούμε από τα πάθη μας για να πραγματοποιήσουμε την καθολική την μία και μόνο αγάπη, χωρίς την οποία δεν υπάρχει η ζωή». Κλείνοντας ας ακούσουμε τον άγιο  Συμεών τον Ν. Θεολόγο, που λέγει:

«Αναλογισθείτε την ωφέλεια από τη νηστεία και την αγρυπνία την προσευχή και τη ψαλμωδία, την ευλάβεια, την περισυλλογή και τη σιωπή. Έτσι επιτελείτε το έργο των αγγέλων, οι οποίοι αοράτως συμπορεύονται μαζί σας. Μη θελήσετε να χωρισθείτε από τη συναυλία μαζί τους. Και μην παραλείπετε να προτρέπετε ο ένας τον άλλον, με αγάπη, να προσέρχεται στην ψυχοτρόφο τράπεζα και να ωφελείται.»

Αλλά και η ανάμνηση της εξορίας των Πρωτοπλάστων, οι οποίοι με δάκρυα κοιτούν την κλειστή πόρτα του Παραδείσου, είναι για όλους μας μια καλή ευκαιρία να  αποφασίσουμε δια της μετανοίας, της νηστείας και προσευχής την μεταρρύθμιση της  ψυχή μας, ώστε μαζί με τον ποιητή να λέμε: «Της σοφίας οδηγέ, φρονήσεως χορηγέ, των αφρόνων παιδευτά, και πτωχών υπερασπιστά, στήριξον, συνέτισον την καρδίαν μου Δέσποτα. Συ δίδου μοι λόγον, ο του Πατρός Λόγος, ιδο γαρ τα χείλη μου, ου  μη κολλήσω εν τω κράζειν σοι· Ελεήμον, ελέησόν με τον παραπεσόντα».

Είναι γεγονός ότι η εποχή μας, εν είδη όφεως, δημιούργησε ανθρώπους υπέρ καταναλωτές. Έφτιαξε ανθρώπους οι οποίοι καταναλώνουν  απερίσκεπτα, χωρίς κρίση, χωρίς απόφαση. Εξ’ αιτίας δε αυτής της πλύσης εγκεφάλου που υφίσταται ο άνθρωπος, θεωρεί πρωτογονισμό και μικροπρέπεια, να αντισταθεί και να πει όχι σε ότι του προσφέρεται, που τελικά τα περισσότερα είναι άχρηστα και ενίοτε επιβλαβή. Ασφαλώς δεν αναφερόμαστε μόνο στα είδη διατροφής, είναι και τα θεάματα, είναι και τα ακούσματα, είναι και η διασκέδαση και τα ρούχα και τόσα μα τόσα άλλα ακόμα.

Γι’ αυτό η ανάγκη για νηστεία από όλα αυτά, ίσως να είναι πολύ πιο επιτακτική σήμερα, αφού ζούμε κάτω από τη δαμόκλεια σπάθη της οικονομικής κρίσης, είμαστε υπόδικοι στις διεθνείς αγορές και οικονομικούς (απάνθρωπους) οίκους, καθώς δε, και επιτηρούμενοι, «υπό του διαβόλου και τοις αγγέλοις αυτού».

Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται να εντείνουμε τις προσπάθειες του «καλού αγώνα», όπως συστήνει ο Απ. Παύλος, προκειμένου να ξαναγίνουμε κάτοικοι του «Παραδείσου της τρυφής».
ΚΑΛΗ ΜΕΓΑΛΗ
ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΣΕ ΟΛΟΥΣ !



ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελλάδα

Συνεχίζεται το θρίλερ της ομηρείας που ξεκίνησε στις 9 το βράδυ του Σαββάτου στις φυλακές Μαλανδρίνου με πρωταγωνιστή τον Αλκέτ Ριζάι. Ο διαβόητος κακοποιός κρατά ομήρους. Πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει στην κατοχή του εκρηκτικά. Ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις έχουν ακροβολιστεί περιμετρικά των φυλακών.

Αναστάτωση, οργή και ουρές στα ΑΤΜ έχει προκαλέσει στην Κύπρο η συμφωνία του Eurogroup για το κυπριακό πακέτο, η «ιστορικά δύσκολη απόφαση ευθύνης» όπως την χαρακτήρισε ο κύπριος ΥΠΟΙΚ Μιχάλης Σαρρής, η οποία περιλαμβάνει «κούρεμα» τραπεζικών καταθέσεων. Καταθέτες πήγαν το πρωί στις τράπεζες, αλλά τα υποκαταστήματα ήταν κλειστά (ενώ συνήθως λειτουργούν τα Σάββατα) και τα ΑΤΜ έβγαζαν ποσά μέχρι ένα όριο, ενώ δεν επιτρέπονταν τα εμβάσματα. Οι τράπεζες θα λειτουργήσουν ξανά την Τρίτη, αφού θα έχουν ψηφιστεί τα σχετικά μέτρα. «Μας έπιασαν στον ύπνο» λένε, ενδεικτικά, οι τίτλοι στα κυπριακά ΜΜΕ.

Σοκαρισμένοι και «παγωμένοι» από την είδηση του «κουρέματος» των καταθέσεών τους είναι οι Κύπριοι, που έσπευσαν το Σάββατο στα ΑΤΜ για να κάνουν αναλήψεις μετρητών. Άδειασαν τα μηχανήματα αυτόματης ανάληψης, ενώ έχει δημιουργηθεί πρόβλημα ρευστότητας λόγω του τριημέρου της Καθαράς Δευτέρας. Συνεδριάζουν οι πολιτικοί αρχηγοί στην Κύπρο, συγκέντρωση έξω από το προεδρικό μέγαρο. Με συνοπτικές διαδικασίες κυρώνεται την Κυριακή από την κυπριακή Βουλή η συμφωνία. Διάγγελμα Αναστασιάδη την Κυριακή.

Με δραματικούς τόνους περιγράφεται το 12ωρο που έζησε ο κύπριος υπουργός Οικονομικός Μιχαήλ Σαρρής στο χθεσινοβραδινό Eurogroup που ξεκίνησε στις 5:30 μμ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Κύπρος δέχτηκε ωμό εκβιασμό από τον γερμανό υπουργό Οικονομικών Β.Σόιμπλε, ο οποίος είπε χωρίς περιστροφές ότι η Κύπρος δεν αποτελεί συστημικό κίνδυνο και ότι η Ευρωζώνη δεν κινδυνεύει από ενδεχόμενη χρεοκοπία της.

Το ΚΚΕ καταδικάζει με ανακοίνωσή του, «την αντιλαϊκή απόφαση του Eurogroup για την Κύπρο και την επιβάρυνση σε λαϊκά εισοδήματα που θα έχει η επιβολή χαρατσιού στις καταθέσεις».

Κόσμος

Χιλιάδες διαδηλωτές κατέκλυσαν το Σάββατο τους δρόμους της Μαδρίτης και άλλων μεγάλων πόλεων της Ισπανίας, ζητώντας μια «Ευρώπη των ανθρώπων» και όχι μια Ευρώπη των αγορών, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα του κινήματος των Αγανακτισμένων το οποίο καταγγέλλει την ανικανότητα των Ευρωπαίων ηγετών να βρουν λύση στην κρίση.

Μετά από αρκετές ψηφοφορίες και αμφιταλάντευση, οι βουλευτές και οι γερουσιαστές στην Ιταλία ψήφισαν τους επικεφαλής των σωμάτων, αλλά το τεστ διερεύνησης συμμαχιών και προθέσεων για το μέλλον έδειξε ότι τα περιθώρια είναι λίγα. Νέα πρόεδρος της Βουλής είναι η υποψήφια της κεντροαριστερής συμμαχίας του Μπερσάνι, Λάουρα Μπολντρίνι, και στη Γερουσία ο Πιέτρο Γκράσο, ο πρώην εθνικός εισαγγελέας κατά της μαφίας, αμφότεροι από την παράταξη του Μπερσάνι.

Ο γνωστός για τις συντηρητικές απόψεις του Νοτιοαφρικανός καρδινάλιος Γουίλφριντ Νάπιερ υποστήριξε μιλώντας στο BBC ότι οι παιδεραστές θα πρέπει να αντιμετωπίζονται σαν ασθενείς και όχι σαν εγκληματίες. «Από την εμπειρία που έχω, διαπιστώνω ότι η παιδεραστία είναι στην πραγματικότητα ασθένεια. Δεν είναι ποινικό πρόβλημα, είναι ασθένεια», επέμεινε ο αρχιεπίσκοπος του Ντέρμπαν.

Τη μνήμη των θυμάτων σε μια από τις φονικότερες επιθέσεις του πολέμου Ιράκ-Ιράν τη δεκαετία του 1980 τίμησαν οι Κούρδοι του Ιράκ: το Σάββατο συμπληρώθηκαν 25 χρόνια από την επίθεση με χημικά κατά της Χαλάμπτζα από τις δυνάμεις του Σαντάμ Χουσεΐν και το θάνατο χιλιάδων ανθρώπων.

Το προεκλογικό του πρόγραμμα, ενόψει της αναμέτρησης του Σεπτεμβρίου, παρουσιάζει τη Δευτέρα νεότευκτο γερμανικό κόμμα το οποίο επιθυμεί την έξοδο από την ευρωζώνη και την επαναφορά του μάρκου. «Έχουμε προοπτική να γίνουμε ένα γνήσια λαϊκό κόμμα», είπε η συνιδρύτρια. Το κόμμα πρέπει τώρα να συγκεντρώσει πάνω από 30.000 υπογραφές από όλη τη χώρα για να έχει δικαίωμα συμμετοχής.

Οικονομία

Να εγκρίνει κατ'αρχήν την απόφαση του Eurogroup για την Κύπρο το συντομότερο δυνατό θα ζητήσει από το Ομοσπονδιακό Κοινοβούλιο ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, σημείωσε ο ίδιος, ενημερώνοντας νωρίτερα την επιτροπή προϋπολογισμού της Μπούντεσταγκ.

Στο νέο μηχανισμό ορισμού του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου έχει καταλήξει το υπουργείο Εργασίας ενώ έχει παραδώσει το σχετικό υπόμνημα στην τρόικα. Στο σχέδιο, που κατά τον υπουργό θα τεθεί σε ισχύ το 2017, προβλέπονται σημαντικές αλλαγές, που ανατρέπουν τον τρόπο ορισμού του μισθού που ισχύει εδώ και σχεδόν τέσσερις δεκαετίες.

Η Τράπεζα της Ελλάδος θα διερευνήσει ποια τράπεζα θα απορροφήσει τα κυπριακά ιδρύματα στην Ελλάδα, υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας σε δηλώσεις του μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης του Συμβουλίου Συστημικής Ευστάθειας, το οποίο συνήλθε μετά την απόφαση του Eurogroup για το κούρεμα στις καταθέσεις στην Κύπρο.

Αθλητισμός

Σάλο προκάλεσε ο τρόπος που πανηγύρισε το νικητήριο γκολ στην αναμέτρηση της ΑΕΚ με τη Βέροια ο Γιώργος Κατίδης. Ο παίκτης της ΑΕΚ πρόταξε το χέρι του σε ναζιστικό χαιρετισμό, ωστόσο ο ίδιος αποδίδει τον θόρυβο σε παρεξήγηση, υποστηρίζοντας ότι έδειχνε τον Παυλή. Στη συνέχεια, με νέες δηλώσεις του υποστήριξε ότι δεν ήξερε τι σημαίνει αυτός ο χαιρετισμός και ότι το έκανε για να ξεσηκωθεί ο κόσμος. Παυλής και Λίνεν υπέρ Κατίδη. Καταδικάζει η ΔΗΜΑΡ...

Η Ρεάλ Μαδρίτης επικράτησε εντός έδρας 5-2 της Μαγιόρκα, έφτασε τους 61 βαθμούς και ακολουθεί στη δεύτερη θέση με δέκα λιγότερους την πρωτοπόρο Μπαρτσελόνα που έχει έναν αγώνα λιγότερο.

Η Εβιάν έκανε την έκπληξη και πέρασε νικηφόρα από την έδρα της Λιλ με σκορ 2-1 για τη 29η αγωνιστική του σαμπιονά.


Η ΣΕΟΥΛ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΤΗΣ Β. ΚΟΡΕΑΣ


Ο ηγέτης της Β. Κορέας Κίμ Γιόνγκ Ούν διατάζει τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας να εκτελέσουν αιφνιδιαστική επίθεση στην νήσο Baengnyeong στην Κινεζική Θάλασσα. Παράκτιες πυροβολαρχίες με πυροβόλα των 76 - και  122mm που είναι ταγμένα σε μόνιμες θέσεις προκειμένου να έχουν στοχοποιημένο το νησί που ανήκει στη Ν. Κορέα ανοίγουν πύρ! Επίλεκτες Δυνάμεις του βορειοκορετατικού Στρατού (DPRK), εισβάλλουν στην επαρχία Gangwon πετώντας ανεντόπιστοι τη νύχτα σε πολύ χαμηλό ύψος με τα μικρά στροβιλοελικοφόρα αεροσκάφη AN-2 και ξεκινάνε επιθέσεις ανταρτοπόλεμου σε στρατιωτικές μονάδες της Ν Κορέας και των ΗΠΑ.

Αυτά είναι μερικά μόνο από τα σενάρια πολέμου που διεξήγαγαν με τη βοήθεια υπολογιστών οι μονάδες Διοίκησης και Ελέγχου του Γενικού Επιτελείου του στρατού της Ν. Κορέας σε συνεργασία με τις Ε.Δ των ΗΠΑΜάλιστα έγινε γνωστή η άποψη του κτίσματος που αποτελεί εικονικά την έδρα του αρχηγείου του στρατού της Β. Κορέας για την εξυπηρέτηση των στρατιωτικών ασκήσεων αεροναυτικών δυνάμεων της Ν. Κορέας και των ΗΠΑ με την ονομασία «Κρίσιμη Λύση»!

Όπως έγινε γνωστό η εγκατάσταση που χρησιμοποιείται για στοχοποίηση από μαχητικά αεροσκάφη ελικόπτερα και πυραυλικά συστήματα πλοίων, κατασκευάστηκε πρόσφατα στο πλαίσιο ανάληψης της κύριας ευθύνης της διοργάνωσης κοινών στρατιωτικών γυμνασίων από τις ΗΠΑ στην Ν. Κορέα το Δεκέμβριο του 2015. Στο ψεύτικο αρχηγείο που υπάρχει ακόμη και απεικόνιση επιτελείου με επικεφαλής αμερικανό Ταξίαρχο (που έχει το ρόλο του ηγέτη της Β. Κορέας) διεξάγονται επιχειρήσεις με χρήση εικονικών σεναρίων μέσω υπολογιστών με υποθετικές συνθήκες που αναπαριστούν όσο το δυνατόν καλύτερα τα σχέδια μάχης και τις ικανότητες που διαθέτει η Β. Κορέα.

Στις ασκήσεις συμμετέχουν συνολικά 17 στρατιωτικές μονάδες στις οποίες περιλαμβάνονται 6 της Ν. Κορέας, 3 των ΗΠΑ που σταθμεύουν στην κορεατική Χερσόνησο και 7 που βρίσκονται σε αμερικανικό έδαφος μαζί με 1 που βρίσκεται στην Οκινάουα της Ιαπωνίας. Όλες συνδέονται ψηφιακά για ταυτόχρονη εκτέλεση σεναρίων μάχης και περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων το κέντρο εκπαίδευσης στο Yongsan, το Fort Hood στο Τέξας, την αεροπορική βάση Scott Air Force base στο Ιλινόις, την Οκινάουα στην Ιαπωνία και τις αμερικανικές βάσεις στο Pyeongtaek και το Osan στην Ν Κορέα!



ΚΑΗΚΑΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ ΖΩΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΤΑΘΕΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ: ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΧΑΝΟΥΝ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 1,5 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ!


Περισσότερα από ένα δισ. ευρώ θα χαθούν από Έλληνες - κυρίως - καταθέτες οι οποίοι είχαν καταθέσει τις οικονομίες τους σε υποκαταστήματα ελληνικών τραπεζών στην Κύπρο καθώς του μέτρου του "κουρέματος" πάντως δεν εξαιρούνται ούτε οι θυγατρικές των ελληνικών τραπεζών που είναι εγκαταστημένες στην Κύπρο. Οι ελληνικές τράπεζες στη μεγαλόνησο, παρόλο που είναι ανώνυμες εταιρείες, εν τούτοις υπάγονται και ελέγχονται από την Κεντρική Τράπεζα του νησιού, όπως οι κυπριακές στην Ελλαδα που εξαιρούνται του κουρέματος, αλλά κρατικοποιούνται με το ζόρι κατόπιν εντολής της τρόικα.

Μόνο οι ελληνικές εταιρείες είχαν κατατεθειμένα στην Κύπρο περισσότερα από 5 δισ. ευρώ, άρα οι ζημιές που θα γράψουν υπολογίζονται σε 500 εκατ. ευρώ. Σε άλλο τόσο ύψος υπολογίζονται οι ατομικές καταθέσεις των Ελλήνων, αν και τραπεζίτης σημείωνε μιλώντας στο defencenet.gr ότι "Οι συνολικές καταθέσεις νομικών και φυσκών προσώπων από την Ελλάδα, ξεπερνούν τα 15 δισ. ευρώ".

Άρα η ζημιά θα πλησιάσει το 1,5 δισ. ευρώ!

«Οι αποταμιευτές πληρώνουν το μάρμαρο στο άνευ προηγούμενου πακέτο διάσωσης της Κύπρου» γράφει χαρακτηριστικά το Reuters, σημειώνοντας πως το “χαράτσι” στις κυπριακές καταθέσεις είναι μία «ριζοσπαστική αλλαγή πλεύσης» από την τακτική των προηγούμενων διασώσεων. Στο ρεπορτάζ δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο γεγονός πως μεγάλο μέρος των καταθετών στο νησί είναι Ρώσοι που δεν κατοικούν στην Κύπρο.

“Σοκ στην Κύπρο - οι αποταμιευτές πλήττονται με το κυπριακό σχέδιο διάσωσης» γράφει το BBC. Ακόμα και τα γερμανικά ΜΜΕ αντιμετωπίζουν την εξέλιξη με σκεπτικισμό: η Sueddeutsche Zeitung γράφει: «Το νησί σώθηκε, οι αποταμιεύσεις εξαφανίστηκαν».

Η γαλλική Le Monde κάνει λογοπαίγνια γράφοντας πως “ο πρόεδρος του Eurogroup μπορεί να ξεφυσά (souffler) αλλά οι Κύπριοι καταθέτες θα υποφέρουν (suffrir)”.

Το πρόβλημα της Κύπρου είναι ότι οι τραπεζικές καταθέσεις της είναι μεγαλύτερες από την πραγματική της οικονομία επισημαίνει το CNN, ενώ οι Financial Times γράφουν για “σαρωτική σε κλίμακα και άνευ προηγουμένου στα τρία χρόνια της κρίσης απόφαση επιβολής κουρέματος στις κυπριακές καταθέσεις”. Και συμπληρώνει: «Ακόμα και η Ιρλανδία, της οποίας ο τραπεζικός τομέας ήταν σχεδόν τόσο μεγάλος σε σχέση με την εθνική οικονομία όσο την Κύπρου, ποτέ δεν εξέτασε ένα τέτοιο μέτρο»...

«H Ευρωπαϊκή Ένωση αναγκάζει τους αποταμιευτές της Κύπρου να πληρώσουν τη μισή διάσωση» γράφει και η ιστοσελίδα της El Pais. Mε αυτόν τον τρόπο, σημειώνει, «για πρώτη φορά πρέπει να πληρώσουν και καταθέτες για πακέτο διάσωσης, ακόμη και κάτω των ευρωπαϊκών ορίων των 100.000 ευρώ».

Στο μεταξύ ο πρόεδρος της Κύπρου ο Νίκος Αναστασιάδης αναμενόταν κανονικά στην Κύπρο στις 14:30, αφού από τις Βρυξέλλες όπου βρισκόταν θα αναχωρούσε το πρωί και θα ταξίδευε μέσω Αυστρίας. Όμως υποτίθεται ότι "έχασε" την πτήση και θα φτάσει τελικά στις 22:00 το βράδυ,

Στο μεταξύ μεγάλα μέτρα ασφαλείας έχει αρχίσει να λαμβάνει η κυπριακή αστυνομία γύρω από το προεδρικό μέγαρο στη Λευκωσία υπό το φόβο επεισοδίων. Τέλος ο Πρόεδρος της Κύπρου αναμένεται να απευθύνει διάγγελμα στο λαό προκειμένου να δικαιολογήσει αυτήν την απόφαση του Eurogroup.


ΓΙΟΥΝΚΕΡ: «ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΑΝΑΛΑΒΟΥΜΕ ΠΟΤΕ ΤΗ ΛΥΣΗ ΠΟΥ ΕΦΑΡΜΟΣΤΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»


«Δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα περάσει αυτό το Σαββατοκύριακο χωρίς να υπάρξει λύση στο κυπριακό πρόβλημα». Αυτό δήλωσε, από τις Βρυξέλλες - όπου και συνεδριάζει σήμερα το Eurogroup για την Κύπρο - ο Πρωθυπουργός του Λουξεμβούργου, κ. Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, δίδοντας έμφαση στη σημασία εξεύρεσης συγκεκριμένης λύσης - πέραν της προόδου στις συνομιλίες - για το ζήτημα της Κύπρου. Μάλιστα, παραδεχόμενος πως στην περίπτωση της χώρας μας, οι ηγέτες βάδιζαν στα «τυφλά», σημείωσε χαρακτηριστικά «δεν θα επαναλάβουμε ποτέ τη λύση που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα».

«Στη σύνοδο του Eurogroup δεν πρέπει απλώς να φθάσουμε πιο κοντά σε μια λύση για την Κύπρο, αλλά να την επιτύχουμε το απόγευμα, σε ολοκληρωμένη μορφή», είπε ο κ. Γιούνκερ μετά τις χθεσινοβραδινές εργασίες της Συνόδου Κορυφής. Σε ό,τι αφορά στο ενδεχόμενο «κούρεματος» του χρέους και τις ζημιές που θα προκαλούσε στους ιδιώτες επενδυτές, ο κ. Γιούνκερ σημείωσε: «Δεν πιστεύω ότι πρέπει να κατευθυνθούμε σε παρόμοια λύση με τυφλό τρόπο, θα πρέπει να αναζητήσουμε μια λύση που δεν συνιστά καθαρή και απλή διαγραφή χρέους».

Οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης θα συνεδριάσουν μαζί με τη γενική διευθύντρια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), κυρία Κριστίν Λαγκάρντ το απόγευμα στις Βρυξέλλες, αλλά ακόμη και αν συμφωνήσουν να υπάρξει ένα πρόγραμμα, αυτό δεν θα είναι οριστικό. Η Τρόικα δεν έχει παρουσιάσει ακόμη την έκθεση για την κατάσταση του τραπεζικού τομέα και της οικονομίας της Κύπρου και τις δυνατές λύσεις. Μία πηγή δήλωσε ότι είναι πιθανό αυτό να μη συμβεί ούτε και σήμερα, καθιστώντας αδύνατο οτιδήποτε άλλο από μία πολιτική συμφωνία. Ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, κ. Βόλφγκανκ Σόιμπλε υπαινίχθηκε, ωστόσο, χθες ότι αναμένει να υπάρχει η έκθεση της Τρόικας στις συζητήσεις που θα γίνουν για τη διάσωση της Κύπρου.

Ο Κύπριος υπουργός Οικονομικών, κ. Μιχάλης Σαρρής θα ταξιδέψει τη Δευτέρα στη Μόσχα για διαβουλεύσεις, όπως δήλωσε Κύπριος διπλωμάτης, σημειώνοντας ότι είναι δυνατό να επιτευχθεί συμφωνία για τη συμμετοχή των Ρώσων στο πρόγραμμα, η οποία θα περιληφθεί στην τελική συμφωνία. «Δεν μπορώ να κάνω πρόγνωση για το πόσο πολύ θα προχωρήσουν οι υπουργοί. Φυσικά, η ταχύτητα στις διαπραγματεύσεις είναι επιθυμητή, αλλά θα χρειασθεί τόσος χρόνος όσος χρειάζεται μέχρι να λυθούν τα θέματα με ποιότητα, γιατί χρειαζόμαστε μία βιώσιμη λύση», δήλωσε, από μέρους της η Γερμανίδα καγκελάριος, κυρία Άνγκελα Μέρκελ. 

Σύμφωνα με υψηλόβαθμες πηγές, αξιωματούχοι της Ευρωζώνης επεξεργάζονται πρόγραμμα διάσωσης της Κύπρου, ελπίζοντας ότι θα εγκριθεί, σήμερα το απόγευμα, από τους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης και το ΔΝΤ. Όπως ανέφεραν, μάλιστα, το πακέτο αναμένεται να περιλαμβάνει αυξήσεις φόρων, εφάπαξ μέτρα αύξησης των εσόδων, σχέδια αποκρατικοποιήσεων και τη μεταρρύθμιση του κυπριακού τραπεζικού τομέα για να διασφαλισθεί ότι η χρηματοδότησή του, στο πλαίσιο του προγράμματος, θα είναι βιώσιμη. Οι αξιωματούχοι άφησαν, επίσης, να εννοηθεί ότι θα προβλέπεται μία αύξηση του συντελεστή φορολογίας των επιχειρήσεων και εφάπαξ φορολογία στις τραπεζικές καταθέσεις ή εναλλακτικά ένας φόρος στο εισόδημα από τις καταθέσεις.

Θεωρείται πιθανή η συμβολή της Ρωσίας στη χρηματοδότηση του προγράμματος με τη χρονική επιμήκυνση του δανείου των 2,5 δισ. ευρώ που έχει ήδη χορηγήσει στην Κύπρο και ενδεχομένως με τη μείωση του επιτοκίου του, σύμφωνα με δηλώσεις των αξιωματούχων. Αρχικά είχε εκτιμηθεί ότι η Κύπρος θα χρειαστεί περίπου 17 δισ. ευρώ - ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο ΑΕΠ της - για να εξυγιάνει την οικονομία της. Έως 10 δισ. ευρώ είχαν προβλεφθεί για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών της και 7 δισ. ευρώ για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους της και τη λειτουργία της γενικής κυβέρνησης.

Ωστόσο, ο πρόεδρος του Eurogroup δήλωσε την Τετάρτη ότι οι αξιωματούχοι εργάζονται σε ένα πρόγραμμα διάσωσης ύψους 10- 13 δισ. ευρώ, ώστε να διασφαλισθεί ότι ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ δεν θα φθάσει σε πολύ υψηλό επίπεδο με τη διάσωση. Το ΔΝΤ προώθησε την άποψη ότι οι καταθέτες στις κυπριακές τράπεζες πρέπει να επωμιστούν μέρος του κόστους διάσωσης της μεγαλονήσου, αυτό που ονομάσθηκε ως «bail in». Η προσέγγιση αυτή, ωστόσο, έχει απορριφθεί από την Κύπρο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κάποια μέλη της ΕΚΤ.

Επομένως, παραμένει ασαφές, αν η πρόταση αυτή θα αποτελέσει μέρος του τελικού πακέτου.«Υπάρχει κινητικότητα τώρα. Είμαι πεπεισμένος ότι μπορούμε να πετύχουμε μία πολιτική συμφωνία τις πρώτες ώρες του Σαββάτου», δήλωσε μία πηγή που μετέχει στον σχεδιασμό του πλαισίου για μία συμφωνία.


ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ


Γεγονότα

1932: Ανοίγει η αυλαία του Εθνικού Θεάτρου.

1934: Εγκαινιάζεται η Πάντειος Σχολή Πολιτικών και Κοινωνικών Επιστημών.

Θάνατοι

1976: Λουκίνο Βισκόντι, Ιταλός σκηνοθέτης.

1988: Νικόλας Άσιμος, τραγουδοποιός.