13 Ιανουαρίου, 2013

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΚΟΡΥΤΣΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ: Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ

Ο Μητροπολίτης Κορυτσάς Ιωάννης έδωσε χθες μια συνέντευξη στον δημοσιογράφο Lorenc Vangjeli για το αλβανικό περιοδικό «JAVA». Μεταξύ άλλων στην συνέντευξή του ο Σεβασμιότατος αντιτίθεται στα τελευταία αποτελέσματα της απογραφής, λέγοντας ότι «εμείς οι ορθόδοξοι είμαστε περισσότεροι απ’ ότι μας παρουσιάζουν τα επίσημα στοιχεία της απογραφής. Είμαστε πάνω από το 24% του πληθυσμού της χώρας».

Σύμφωνα με τον ίδιο ο αριθμός αυτός στηρίζεται σε έρευνα που διενεργήθηκε από την Εκκλησία. Ενώ όσων αφορά τα αποτελέσματα της απογραφής, δηλώνει πως δεν ήταν απλά λανθασμένα, αλλά είχαν «νοθευτεί σκόπιμα». Μιλώντας για τον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο, ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Κορυτσάς τονίζει πως «δεν γνωρίζει κανέναν άλλο Αλβανό ή αλλοδαπό που να έχει κάνει για την χώρα όσο έχει κάνει ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος, χωρίς να ζητήσει και χωρίς να λάβει τίποτα».

Μάλιστα τις επιθέσεις εναντίον του τις χαρακτηρίζει άδικες, και θεωρεί ότι ο εθνικισμός είναι ένα προϊόν που ξαναζωντανεύει «όταν υπάρχουν ιδεολογικά και πολιτιστικά κενά, σε απογοητευμένους λαούς, σε περιόδους  οικονομικών και ηθικών κρίσεων».



"ΣΥΛΛΟΓΗ ΑΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ ΤΗΣ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ, ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΩΝ, ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ, ΟΔΗΓΙΩΝ ΚΑΙ ΕΓΚΥΚΛΙΩΝ ΕΚΔΙΔΟΜΕΝΟΙ ΥΠΟ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ ΕΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΙ'"

Η εκ νέου κυκλοφορία της δεύτερης και τελευταίας έκδοσης (1889-1891) της Οθωμανικής νομοθεσίας έχει εκτός από ιστορική αξία, πολλά και μη προφανή στοιχεία επικαιρότητας. Την έκδοση χαιρετίζει η Α.Θ.Π. ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος και προλογίζει ο Μακ. Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος.

Εκτός της σπανίζουσας ελληνόφωνης δευτερεύουσας βιβλιογραφίας για το οθωμανικό δίκαιο, εξαιρετικά δυσεύρετη είναι η πρωτογενής ύλη του δικαίου. Η παρούσα έκδοση αποκαθιστά σε μεγάλο βαθμό το κενό αυτό και την γενικότερη άγνοια σε ό,τι αφορά ιστορικές και νομικές πηγές της οθωμανικής περιόδου. Η αλήθεια είναι ότι τα βιβλία της εγκύκλιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα συνήθως ολοκληρώνουν τις λιγοστές αναφορές τους στις σχέσεις Ελλήνων και οθωμανικής εξουσίας κάπου στην περίοδο της δημιουργίας Κράτους στα εδάφη της «παλαιάς Ελλάδας», ξεχνώντας δύο σημαντικές παραμέτρους : ότι τόσο το μείζον τμήμα του ελληνικού πληθυσμού όσο και το μείζον τμήμα της σημερινής Ελλαδικής επικράτειας παρέμειναν υπό οθωμανική κυριαρχία για ακόμη εκατό περίπου χρόνια. Παραπλήσια είναι και η αποτύπωση της κατάστασης στην προπτυχιακή εκπαίδευση των νομικών σχολών της χώρας.

Το μάθημα της ιστορίας του δικαίου προτιμά συνήθως να αναδεικνύει στοιχεία συνέχειας αρχαίου ελληνικού, ρωμαϊκού και βυζαντινού δικαίου, και του δικαίου κατά και μετά την Ελληνική Επανάσταση, αγνοώντας όσες πηγές δικαίου ίσχυσαν στον ελλαδικό χώρο, αλλά προέρχονταν από κατακτητές (οθωμανική ή λατινική κυριαρχία)...

Σχόλιο του Δικηγόρου κ. Θεόδωρου Δ. Παπαγεωργίου
Ειδ. Νομικού Συμβούλου της Ιεράς Συνόδου
της Εκκλησίας της Ελλάδος - Δικηγόρου

Η εκ νέου κυκλοφορία της δεύτερης και τελευταίας έκδοσης (1889-1891) της Οθωμανικής νομοθεσίας έχει εκτός από ιστορική αξία, πολλά και μη προφανή στοιχεία επικαιρότητας. Την έκδοση χαιρετίζει η Α.Θ.Π. ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος και προλογίζει ο Μακ. Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος. Εκτός της σπανίζουσας ελληνόφωνης δευτερεύουσας βιβλιογραφίας για το οθωμανικό δίκαιο, εξαιρετικά δυσεύρετη είναι η πρωτογενής ύλη του δικαίου. Η παρούσα έκδοση αποκαθιστά σε μεγάλο βαθμό το κενό αυτό και την γενικότερη άγνοια σε ό,τι αφορά ιστορικές και νομικές πηγές της οθωμανικής περιόδου. Η αλήθεια είναι ότι τα βιβλία της εγκύκλιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα συνήθως ολοκληρώνουν τις λιγοστές αναφορές τους στις σχέσεις Ελλήνων και οθωμανικής εξουσίας κάπου στην περίοδο της δημιουργίας Κράτους στα εδάφη της «παλαιάς Ελλάδας», ξεχνώντας δύο σημαντικές παραμέτρους: ότι τόσο το μείζον τμήμα του ελληνικού πληθυσμού όσο και το μείζον τμήμα της σημερινής Ελλαδικής επικράτειας παρέμειναν υπό οθωμανική κυριαρχία για ακόμη εκατό περίπου χρόνια. Παραπλήσια είναι και η αποτύπωση της κατάστασης στην προπτυχιακή εκπαίδευση των νομικών σχολών της χώρας.

Το μάθημα της ιστορίας του δικαίου προτιμά συνήθως να αναδεικνύει στοιχεία συνέχειας αρχαίου ελληνικού, ρωμαϊκού και βυζαντινού δικαίου, και του δικαίου κατά και μετά την Ελληνική Επανάσταση, αγνοώντας όσες πηγές δικαίου ίσχυσαν στον ελλαδικό χώρο, αλλά προέρχονταν από κατακτητές (οθωμανική ή λατινική κυριαρχία).

Ο ομογενής Δημήτριος Νικολαΐδης, εκδότης των εφημερίδων «Κωνσταντινούπολις» και «Σερβέτ», ανέθεσε το τιτάνιο έργο της μετάφρασης και του κατ’ άρθρον υπομνηματισμού του συνόλου της Οθωμανικής νομοθεσίας στον νομικό Απόστολο Φωτιάδη «τόν επί εικοσιπενταετίαν δίκην αφανούς ερημίτου εγκύψαντα εν τη ευάνδρω των Κυδωνιέων πόλει εις τήν μελέτην του  μουσουλμανικού δικαίου καί της νομοθεσίας ημών».

Το έργο αυτό διασώζει στη γλώσσα μας την προσπάθεια ενός μεγάλου και απολυταρχικού κράτους κατά την πρώτη περίοδο των «Μεταρρυθμίσεων» (Tanzimât, 1839-1876) να αντιτάξει εκσυγχρονιστικές δυνάμεις ως αντίδοτο στην παρακμή του, με την θεσμοθέτηση ενός δικαιϊκού συστήματος κατά τα νομοθετικά πρότυπα του ευρωπαϊκού διαφωτισμού (θέσπιση κωδίκων, σαφείς και λεπτομερείς κανόνες δικαίου, εγγύηση των δικαιωμάτων των πολιτών, αρχή της νομιμότητας), το οποίο θα ανεδείκνυε τις αρχές της ασφάλειας δικαίου, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διακρίσεων λόγω εθνικότητας και θρησκείας μεταξύ των πληθυσμιακών ομάδων του.

Ο εκδότης του ήθελε, όπως έγραφε στον πρόλογο, να φέρει τους ελληνόφωνους ομογενείς σε επαφή με την μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία της Πύλης εξ αιτίας της οποίας «άπαντες ξένοι τε καί οικείοι, εν ενί στόματι καί μια καρδία ανομολογούσιν ότι ετέθησαν όλως νέαι καί ακράδαντοι βάσεις της νομοθεσίας εν γένει, της απονομής του δικαίου αδιακρίτως εθνότητος καί ιθαγενείας…».

Η νομοθεσία αυτή αποτελούσε μια νομοθετική προσπάθεια, πέραν των άλλων μέτρων, να ανακοπούν οι διαδικασίες απόσχισης και εθνογένεσης εντός των εδαφών της οθωμανικής αυτοκρατορίας, τις οποίες η κεντρική εξουσία ερμήνευε πλέον όχι μόνο ως αποτέλεσμα ξένων επεμβάσεων, αλλά και ως αντίδραση των χριστιανικών πληθυσμών απέναντι σε πολυετείς αυθαιρεσίες και παραγκωνισμούς. Έτσι, όπως επισημαίνει στον χαιρετισμό του ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος η επανακυκλοφορία των Οθωμανικών Κωδίκων φέρει στοιχεία επικαιρότητας, διότι «συμβάλλει… εις τον διεξαγόμενον και σήμερον εν τοις πράγμασι διάλογον περί των δικαιωμάτων των ανθρώπων έναντι της πολιτείας, ανεξαρτήτως του θρησκεύματος αυτών, ιδία εν τη Εγγύς και Μέση Ανατολή».

Σε ό,τι αφορά το Οικουμενικό Πατριαρχείο, επισημαίνει στον πρόλογό του ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, «οι «Οθωμανικοί Κώδικες» διασώζουν ένα σημαντικό κεφάλαιο της μακραίωνης πορείας της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως και των σχέσεών Της με την οθωμανική εξουσία, καθώς συγκαταριθμεί τους «Εθνικούς» ή «Γενικούς Κανονισμούς» της ορθόδοξης χριστιανικής κοινότητας, που αποτελούσαν…, τις πρώτες διατάξεις ενός «Καταστατικού Χάρτη» του Οικουμενικού Πατριαρχείου ….

Την περίοδο εκείνη… εισάγεται σαφέστερα η αντίληψη ότι τα εν Κωνσταντινουπόλει «Πατριαρχεία» (Patrikhane) αποτελούν όχι μόνο τα κτίρια, την έδρα της Ορθόδοξης Εκκλησίας, αλλά παράλληλα σημαίνουν έναν αυτοτελή εκκλησιαστικό θεσμό με νομική οντότητα».

Η παρούσα επανέκδοση αποτελεί ανατύπωση της δεύτερης έκδοσης των Οθωμανικών Κωδίκων (1889-1891) και περιλαμβάνει και τα μεταγενέστερα του Tanzimât και της πρώτης έκδοσης (1869-1874) νομοθετήματα. Το έργο περιέχει :

α) τον «Αστυκό Κώδικα» (τ. 1),

β) τον Οθωμανικό Νόμο περί Γαιών του 1856 (τ. 2),

 γ) το ερμηνευτικό έργο «Βακουφικαί Διατάξεις» (1889) του νομομαθούς και δικαστή Ömer Hilmi Efendi (τ. 2),

δ) το σύνολο της λοιπής νομοθεσίας (βεζυρικές διαταγές, εγκυκλίους) για το εμπράγματο δίκαιο (τ. 2),

 ε) δικονομική νομοθεσία (τ. 2),

στ) φορολογική νομοθεσία (τ. 2),

ζ) δίκαιο ιθαγένειας (τ. 2),

η) εμπορική και ποινική νομοθεσία (τ. 3),
 θ) νομοθεσία για τη διοίκηση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, του Αγίου Όρους, εν γένει των Ιερών Μονών, και του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων (τ. 3),

 ι) λοιπό διοικητικό δίκαιο (όπως κεντρική και περιφερειακή οργάνωση του κράτους τ.3, δημοσιοϋπαλληλικό δίκαιο τ. 3, τελωνειακή νομοθεσία, δίκαιο δημοσίων έργων τ. 4, δασικό δίκαιο, τ.4, μεταλλευτικό δίκαιο, τ. 4, αστυνομικό δίκαιο, τ. 4, εκπαιδευτικό και ιατρικό δίκαιο, τ.4. κ.λπ.) και όλα τα ανωτέρω με πλήθος νομικών υποσημειώσεων και μεταφραστικών διευκρινίσεων του Αποστόλου Φωτιάδου, ενώ τα νομοθετήματα ομαδοποιούνται με παρεμβαλλόμενα ευρετήρια.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τους νομικούς της πράξης και τις κατά καιρούς συζητήσεις για την εκκλησιαστική περιουσία, ο Μακ. Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος επισημαίνει στον πρόλογο της επανέκδοσης: «Αξίζει να σημειωθεί ότι, όσες φορές τα ελληνικά δικαστήρια πολύ συχνά σε υποθέσεις εκκλησιαστικών ακινήτων – ευρίσκονται προ της ανάγκης να εκτιμήσουν το κύρος οθωμανικών τίτλων… παραπέμπουν σχεδόν σταθερά στην παρούσα κωδικοποίηση και στο ερμηνευτικό έργο του Ömer Hilmi Efendi.

Η μελέτη αυτών των διατάξεων…, αποδεικνύει στον καλόπιστο αναγνώστη πόσο ανεύθυνη και ανυποψίαστη ως προς τις διεθνείς προεκτάσεις της είναι η πρόσφατη, ανοικτή αμφισβήτηση στην χώρα μας περί το κύρος των εμπραγμάτων δικαιωμάτων της Εκκλησίας στην λιγοστή πλέον, αποψιλωμένη από τις καταπατήσεις και τις δημεύσεις, ακίνητη περιουσία Της.

Αρκεί να αναλογισθεί κανείς ότι αντίστοιχα δικαιώματα των Ορθοδόξων Πατριαρχείων, κοινοτήτων και ιδρυμάτων, που απορρέουν από τίτλους ιδιοκτησίας της ίδιας περιόδου, γίνονται σεβαστά από αρκετά αλλόθρησκα κράτη εντός της επικράτειάς τους.»


ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελλάδα

  • Ανοικτό αφήνει ο Φώτης Κουβέλης το ενδεχόμενο σύστασης και εξεταστικής επιτροπής εκτός από την προκαταρκτική για τους χειρισμούς στη λίστα Λαγκάρντ. Μιλώντας σε κυριακάτικη εφημερίδα επισημαίνει ότι θα πρέπει να διερευνηθούν όλες οι πτυχές του ζητήματος τονίζοντας χαρακτηριστικά: «μην εκπλαγείτε αν έχουμε εκπλήξεις».
  • Σε ομάδες απολογούνται από το πρωί του Σαββάτου στον ανακριτή οι 92 κατηγορούμενοι στην υπόθεση ανακατάληψης της Βίλας Αμαλίας. Οι 46 ολοκλήρωσαν τις απολογίες τους και με την σύμφωνη γνώμη ανακριτή και εισαγγελέα αφέθηκαν ελεύθεροι με τους περιοριστικούς όρους της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα και της εμφάνισης σε τακτά διαστήματα σε αστυνομικό τμήμα.
  • Δήμαρχοι, πρώην νομάρχες και περιφερειάρχες, καθώς και σύμβουλοι της τοπικής αυτοδιοίκησης περιλαμβάνονται στη λίστα του ΣΔΟΕ που δημοσιεύει το «Εθνος της Κυριακής». Ήδη έχουν κινηθεί οι διαδικασίες ανοίγματος των λογαριασμών και ελέγχου των «πόθεν έσχες», αφού προέκυψαν ενδείξεις για φοροδιαφυγή και αδικαιολόγητο πλουτισμό.
  • Την ικανοποίησή του από τις τελευταίες εξελίξεις στην υπόθεση Λαγκάρντ εκφράζει ο Ευάγγελος Βενιζέλος ο οποίος θεωρεί πως πλέον επιβεβαιώνονται προφανή πράγματα. Μιλώντας σε κυριακάτικη εφημερίδα προσθέτει ακόμη ότι το συνέδριο του ΠΑΣΟΚ δεν θα ασχοληθεί με την εσωστρέφεια αλλά με τα μεγάλα θέματα της χώρας, στέλνοντας το μήνυμα πως δεν πρόκειται να ασχοληθεί με τη νεκρανάσταση ενός παλιού ΠΑΣΟΚ.
  • Ένα ακόμα επεισόδιο στην αντιπαράθεση ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ για τη λίστα Λαγκάρντ. Αφορμή αυτή τη φορά οι πληροφορίες περί νέων αποκαλύψεων με βάση τη συνάντηση Παπανδρέου-Βενιζέλου και Διώτη, τον Ιούλιο του 2011. Το ΠΑΣΟΚ εξέδωσε μακροσκελέστατη ανακοίνωση, εξηγώντας τα όσα έγιναν εκείνη την περίοδο, για να καταλήξει: «Ως εδώ με την με την πολιτική χυδαιότητα που 'πιάνεται από τα μαλλιά της'».

Κόσμος

  • Ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ έθεσε τη χώρα σε κατάσταση αυξημένης επιφυλακής για την αποτροπή επιθέσεων μετά την εμπλοκή των γαλλικών δυνάμεων στη διαμάχη κυβέρνησης και ισλαμιστών ανταρτών στο Μάλι, αλλά και της επιχείρησης στη Σομαλία. Εν τω μεταξύ, περισσότεροι από 100 άνθρωποι, περιλαμβανομένων ανταρτών και κυβερνητικών στρατιωτών, σκοτώθηκαν στη διάρκεια των γαλλικών αεροπορικών επιδρομών στην πόλη Κόνα.
  • Εξηγήσεις από τον Φρανσουά Ολάντ για τις συναντήσεις του με μία από τις Κούρδες ακτιβίστριες που δολοφονήθηκαν την περασμένη Τετάρτη ζήτησε ο Τούρκος πρωθυπουργός Ταγίπ Ερντογάν, καλώντας τον να απαντήσει ποια μέλη της τρομοκρατικής οργάνωσης (εννοώντας το PKK) συνάντησε και τι συζητήθηκε. Εν τω μεταξύ, το Σάββατο πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι συγκέντρωση διαμαρτυρίας για τη δολοφονία των τριών γυναικών.
  • Ο πρώην πρωθυπουργός και πρώην αρχηγός των Σοσιαλδημοκρατών, Μίλος Ζέμαν, και ο υπουργός Εξωτερικών, Κάρελ Σβάρτσενμπεργκ, προηγούνται στον πρώτο γύρο των προεδρικών εκλογών που διεξήχθησαν την Παρασκευή και το Σάββατο στην Τσεχία και θα αναμετρηθούν στις 25-26 Ιανουαρίου. Με καταμετρημένο το σύνολο σχεδόν των ψήφων, ο σοσιαλδημοκράτης πρώην πρωθυπουργός Ζέμαν είναι στο 24,7% και ο συντηρητικός υπουργός Εξωτερικών Σβάρτσενμπεργκ στο 22%.
  • Ακόμα σοβαρότερο εμφανίζεται τις τελευταίες ημέρες το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο Πεκίνο με τα επίπεδα να ξεπερνούν αυτά που είναι επικίνδυνα για την ανθρώπινη υγεία, σύμφωνα με τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Το Σάββατο, η γκρίζα ομίχλη ήταν τόσο πυκνή ώστε η ορατότητα ήταν λίγες εκατοντάδες μέτρα και σύμφωνα με τις επίσημες μετρήσεις τα αιωρούμενα μικροσωματίδια ήταν στα 400 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα.
  • Μία ακόμα δημόσια εμφάνιση πραγματοποίησε ο Φιντέλ Κάστρο. Ο ιστορικός ηγέτης της Κούβας συναντήθηκε με την πρόεδρο της Αργεντινής, Κριστίνα Φερνάντες, η οποία βρέθηκε στο νησί προκειμένου να επισκεφθεί τον Ούγκο Τσάβες.

Οικονομία

  • Σε επίπεδα άνω του 50% αναμένεται να διαμορφωθούν τα ποσοστά των χειμερινών εκπτώσεων που αρχίζουν την ερχόμενη Τρίτη 15 Ιανουαρίου. Η μεγάλη πτώση του τζίρου για το σύνολο της αγοράς, αλλά και η μειωμένη κίνηση τις ημέρες των γιορτών, παρά τις προσφορές που έφταναν μέχρι το 40%, αναγκάζουν τους επιχειρηματίες να αρχίσουν νωρίτερα τις μεγάλες μειώσεις τιμών.
  • Εικοσιτετράωρη πανελλαδική απεργία αποφάσισε για την Τετάρτη 16 Ιανουαρίου η Εκτελεστική Γραμματεία της ΟΤΟΕ μετά τις εξελίξεις, που αφορούν το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Η Ομοσπονδία τονίζει ότι θα συνεχίσει τις πιέσεις σε όλες τις κατευθύνσεις, με κεντρικό αίτημα να υπάρξει δέσμευση για τη διασφάλιση της απασχόλησης των εργαζομένων και των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων τους.
  • Εξαιρετικά επιτυχή συναλλαγή για τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου χαρακτήρισε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας τη διαδικασία επαναγοράς του χρέους, μιλώντας το Σάββατο στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, στη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου που περιλαμβάνει τις έξι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου.

Αθλητισμός

  • Ακόμη δύο βαθμούς έχασε η Ρεάλ Μαδρίτης, καθώς αναδείχθηκε ισόπαλη χωρίς τέρματα (0-0) με την ουραγό Οσασούνα στην Παμπλόνα στο πλαίσιο της 19ης αγωνιστικής της Primera Division. Σημαντική νίκη, στην προσπάθεια που καταβάλλει για παραμονή στην κατηγορία, πέτυχε η Εσπανιόλ, που επιβλήθηκε στη Βαρκελώνη της Θέλτα με 1-0. Με τον πρώην παίκτη του Ολυμπιακού, Όσκαρ Γκονζάλεθ, να πετυχαίνει το καθοριστικό γκολ, η Βαγιαδολίδ επικράτησε 3-1 εντός έδρας της Μαγιόρκα. Ακόμα μια νίκη για τη Βαλένθια του Ερνέστο Βαλβέρδε. Οι Νυχτερίδες επικράτησαν με 2-0 της Σεβίλης χάρη σε δύο τέρματα του Σολδάδο στο 50 και στο 89'.
  • Τραυματίας αποχώρησε ο Χοσέ Χολέμπας από τον αγώνα του Ολυμπιακού με τον Λεβαδειακό και το ιατρικό επιτελείο των Ερυθρολεύκων ανησυχεί μήπως ο διεθνής αμυντικός έχει υποστεί κάταγμα στο δάχτυλο.
  • Με τον Παναγιώτη Κονέ να «χρίζεται» σκόρερ, η Μπολόνια συνέτριψε 4-0 την Κιέβο στο «Ρενάτο Νταλ'Αρα», στην αναμέτρηση που άνοιξε την «αυλαία» της 20ης αγωνιστικής του Campionato. Ο διεθνής μέσος άνοιξε το σκορ στο 13ο λεπτό με κεφαλιά ύστερα από κόρνερ. Στο μεταξύ, η Ίντερ «σκαρφάλωσε» προσωρινά στην τρίτη θέση της κατάταξης, ύστερα από τη νίκη της 2-0 επί της Πεσκάρα.




ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ

Φωνή στήν ρημο

 ταν Κύριός μας ησος Χριστός μαθε τι ωάννης Πρόδρομος συνελήφθη καί κλείσθηκε στή φυλακή, ρχισε νά κηρύττει. Μέχρι τότε ωάννης προετοίμαζε τόν δρόμο το Χριστο. Καί λεγε πάντοτε: «γώ εμαι φωνή το βοντος ν τ ρήμ». Τό σημερινό Εαγγέλιο λέει: «ρχή το Εαγγελίου ησο Χριστο». Καί μέσως μετά συνεχίζει: «Φωνή βοντος ν τ ρήμ, τοιμάσατε τάς δούς το Κυρίου». Παράξενο πράγμα. ρχή το Εαγγελίου,  εναι μιά «φωνή βοντος ν τ ρήμ».  Πάντοτε ρχή το Εαγγελίου εναι μιά φωνή στήν ρημο. Καί σήμερα καί πάντοτε. πάλη μέ τό κακό ξεκίνησε κάποια στιγμή, μέσα στόν Παράδεισο καί μετέβαλλε τόν Παράδεισο σέ ρημο. Καί παυσε νά πάρχει πίγειος Παράδεισος. κόσμος λόκληρος, σιγά-σιγά μετεβλήθη πνευματικά σέ ρημο, πως μετεβλήθη λλοτε πανεύφορος περιοχή καί γινε γνωστή ρημος Σαχάρα.

 Τί νά πρωτοθυμηθε κανείς; Τά γκλήματα, τήν διαφθορά, τήν νηθικότητα; Τό μίσος κατά το καλο στό ποο καταντ νθρωπος ταν ξεφύγει πό τό θέλημα το Θεο; Τό κακό ταν προχωρήσει, καταντάει σέ μίσος κατά το καλο. Σέ θεοποίηση το κακο. λλά νθρωπος δέν φτάνει μ’ να πήδημα στή θλιβερή ατή κατάσταση. Πρτα φεύγει πό τό θέλημα το Θεο καί γαπάει τόν κόσμο καί τά ν τ κόσμ. γαπάει χι τήν ψυχή του, τόν Θεό καί τήν Βασιλεία τν ορανν, λλά τόν αυτό του -σάν σαρκικό ν- καί τά ν τ κόσμ. Λοιπόν, ταν βλέπει κανείς τόν νθρωπο νά ξεφεύγει πό τό πνεμα καί νά γίνεται σάρκα, πρέπει νά βλέπει τήν ρημο νά προχωράει καί νά διαλύει τά πάντα.

Στροφή στόν ορανό

Γι' ατό λέει τό Εαγγέλιο: «φωνή βοντος ν τ ρήμ, τοιμάσατε τήν δόν το Κυρίου». κτιμεστε την, γαπεστε την, προσπαθεστε νά τήν φτειάξετε τήν δόν το Κυρίου. Πο;    Μέσα σας. Στήν καρδιά σας πρτα καί μετά στά ργα.       Στήν ντίληψη καί στήν κατανόησή σας πρτα καί μετά στά ργα. Γιατί πάντοτε κενο πού χει καρδιά βγαίνει καί στά ξω. Ατή εναι ποστολή μου, λεγε Πρόδρομος. Νά σς τό φωνάζω τι τοιμάζω τό δρόμο το Κυρίου. «τοιμάσατε τήν δόν το Κυρίου». τοιμστε καί σες να δρόμο πως τόν τοιμάζω καί γώ. χι δρόμο μέ σφαλτο. να δρόμο μέσα σας. Μέσα στήν καρδιά σας. να δρόμο πού νά περάσει καί νά μπε μέσα σας Κύριος, ησος Χριστός. Θεός πού κατέβηκε στή γ γιά νά ρθε κοντά μας, μέσα μας. Νά μς γιάσει, νά μς φωτίσει, νά μς σώσει. ταν Χριστός ρχισε νά κηρύττει. Τί επε; Πιά ταν τά πρτα του λόγια, τό πρτο του μήνυμα καί σύνθημα πού λεγε στόν κόσμο;

«Μετανοετε. γγικεν Βασιλεία τν ορανν Τί σημαίνει ατό τό «Μετανοετε. γγικεν Βασιλεία τν ορανν»; «Μετανοετε», σημαίνει λλξτε μυαλό. χι νά λλάξετε τώρα ατή τήν στιγμή μόνο, λλά κάθε στιγμή νά λλάζετε μυαλό. Νά τό γυρίζετε τό μυαλό σας πρός τήν Βασιλεία τν ορανν. «γγικεν Βασιλεία τν ορανν». Εναι στήν πόρτα σας. Δίπλα σας. Προσπαθετε σο περισσότερο μπορετε νά γυρίζετε τό κεφάλι σας, τό μυαλό σας, τήν καρδιά σας, πρός τήν Βασιλεία τν ορανν.  πό κείνη τήν μέρα, ζησε πάνω στή γ Χριστός τρία χρόνια. γύριζε λη τήν ουδαία, τήν Σαμάρεια, τήν Γαλλιλαία καί δίδασκε τόν λαό. Τί τόν δίδασκε; Τήν Βασιλεία το Θεο.       Καί προσπαθοσε νά τόν βοηθήσει νά καταλάβει τι Βασιλεία τν ορανν «γγικεν». Μέ ποον τρόπο; κανε θαύματα πού δέν μπορε νά τά κάνει κανείς. θεράπευσε λεπρούς, διωξε δαιμόνια πό δαιμονισμένους. νάστησε νεκρούς. Θεράπευσε παραλυτικούς. Θεραπεύτηκε αμορροοσα, μόνο πού γγιξε τό ροχο του. Πς γίνονταν ατά; Ποιός μπορε νά τά κάνει;  Ο νθρωποι πού λάβαιναν γνώση καί πείρα ατν τν θαυμάτων δόξαζαν τόν Θεό. Καί λεγαν:

 ναι δυνατόν, νά συμβαίνει κάτι λλο, πό τό νά λθε Βασιλεία το Θεο κοντά μας;

 Παράδειγμα:

Εχε πεθάνει κόρη το αείρου. Τήν εχαν στό φέρετρο νά τήν κηδεύσουν. κλαιγαν. Εχαν λθει νά τήν πνε στό κοιμητήριο. Πηγαίνει Χριστός καί λέει:

 -Τί κλατε; Δέν πέθανε. Κοιμται.

 Τί κανε κόσμος πού ταν κε;

Γελοσαν λοι ες βάρος του. Γιατί τό ξέρανε. Τό κορίτσι εχε πεθάνει. Κατεγέλων ατο. Χριστός επε:

-Βγετε ξω πό τό σπίτι.

πειτα στάθηκε δίπλα στό κρεβάτι τς νεκρς κοπέλλας, μόνο μέ τόν πατέρα, τήν μητέρα καί τούς τρες μαθητές του. πιασε τό κορίτσι τό πεθαμένο πό τό χέρι καί τς επε νά σηκωθε:

μέσως τό κορίτσι σηκώθηκε. ναστήθηκε.

Χριστός γύρισε καί επε στόν άειρο καί στή γυναίκα του:

-Μή τό λέτε κανενός τί γινε.

 Καί βγαίνει άειρος ξω χωρίς νά λέει τίποτε, βουβός.

–Τί γινε; Πς ναστήθηκε τό παιδί;

-Δέν ξέρω τίποτε.

 Μά πς δέν ξεραν. Τξεραν καί τό εχαν καταλάβει λοι ο νθρωποι, λέει τό Εαγγέλιο καί δόξαζαν τόν Θεό. Γιατί κατάλαβαν τι κενος πού μπκε μέσα, ταν νάσταση καί ζωή.

νειδισμός το Χριστο σήμερα
τσι ρχισαν ο νθρωποι νά πιστεύουν στόν Χριστό. τι εναι λήθεια, τι εναι ζωή το κόσμου, τι εναι νάσταση. λλά δέν βρκε μόνο παδούς καί πιστούς. Βρκε καί χθρούς. Καί ο χθροί του, φρόντισαν καί τόν σταύρωσαν.

Πο τόν σταύρωσαν; ξω πό τήν πόλη. Περιφρονητικά.  Τόν βγαλαν ξω πό τήν γία πόλη ερουσαλήμ καί τόν σταύρωσαν στόν Γολγοθ. Τό δέχθη Κύριος. Δέν τό παθε. Γιατί ταν παντοδύναμος. Τό μεθόδευσε καί τό δέχθη. Γιά νά γιάσει μς. παθε χι γιατί δέν μποροσε νά κάνει διαφορετικά, λλά γιά νά χύσει τό αμα του γιά μς. Νά πλενόμαστε μέ τό αμα του πού χύθηκε στό Γολγοθ, νά πλενόμαστε καί μέ τό αμα του πού μεταλαμβάνομε πό τήν γία Κοινωνία, πό τό γιο Ποτήριο.

«ξω τς πύλης παθε, να γιάσει τόν λαόν». Γιά νά γιάσει καί μς. Ρωτ πόστολος: Τοίνυν, λοιπόν, τό πήρατε τό δίδαγμα; Τό καταλάβατε; «Τοίνυν, ξερχόμεθα καί μες, ξω τς παρεμβολς, τόν νειδισμόν ατο φέροντες». ν κενος πέμεινε τέτοιον νειδισμόν, νά τόν σταυρώσουν νάμεσα σέ κακούργους, καί νά τόν θεωρήσουν κατάρα, γιά μς καί γιά τή σωτηρία μας, μες τί πρέπει νά κάνομε γιά τή δική μας σωτηρία; Λέει πόστολος: «ξερχόμεθα τοίνυν καί μες ξω τς παρεμβολς, τόν νειδισμόν ατο φέροντες». ς γαπήσομε ατή τήν ντροπή το Χριστο τόν νειδισμό του, τήν κατάρα, πού πρε πό τούς βραίους. ς τήν γαπήσομε καί ς τήν πάρομε καί μες πάνω μας. Γιατί ξίζει νά γίνει κανείς συμμέτοχος το Χριστο. Κοινωνός το Χριστο. Νά βρεθε κοντά στόν Χριστό.

Πς θά τό κάνομε ατό; πάντηση:

χομε να κόσμο πού μς τραβάει νά πασχοληθομε μέ «τά το κόσμου». Μόνο μέ τά το κόσμου.Βέβαια, τσι καί λλις θά σχοληθομε μέ τόν κόσμο.     Δέν μπορε νά μήν σχοληθομε μέ τό σπίτι μας, μέ τήν δουλειά μας, μέ τό φαγητό μας, μέ τά παιδιά μας, μέ τήν πρόοδό μας, μέ τι καλό χομε. ξερχόμεθα μως ξω πό ατή τήν παρεμβολή. Ποιά παρεμβολή; Τήν παρεμβολή τν χθρν το Θεο. κείνων πού διαφορον γιά τό θέλημα το Θεο. Καί τό καταπατον κάτω πό τό πόδια τους. Μή συμμετέχετε στά ργα ατν τν νθρώπων. Μή περπαττε μέ ατούς. λλάζετε λιγάκι δρόμο. Πρτε τόν δρόμο το Χριστο.

«ξερχόμεθα ξω τς παρεμβολς, τόν νειδισμόν ατο φέροντες». Μή μή κάνετε μαρτίες πού μολύνουν τήν συνείδηση, μή μετέχετε στήν μαρτία το κόσμου. Καί ν σς κοροϊδεύουν καί σς πον μερικοί κουτούς, καί καθυστερημένους, νεχθετε το. Χριστός νεχόταν τόσα γιά μς. χι γιά τόν αυτό του. Γιατί ατός, σάν Θεός τς δόξης, καθόταν στόν θρόνο τόν πουράνιο. λλά κατέβηκε γιά μς καί πέμεινε τόν νειδισμό, νά τόν βρίζουν δηλαδή καί νά τόν βλασφημον γιά μς. νεχθετε καί σες νά σς βρίσουν καί νά σς περιφρονήσουν λιγάκι γιά τόν Χριστό καί γιά τήν ψυχή σας.  

Προσωρινές ο πολυκατοικίες

Γιατί νά τό κάνομε ατό; «Ο γάρ δε χομεν μένουσαν πόλιν, λλά τήν μέλλουσαν πιζητομεν». πως καί νά τό κάνομε πατρίδα μας, δέν εναι ατός τόπος. Δέν θά ζήσομε σ’ ατόν τόν τόπο αώνια. Μιά μέρα θά φύγομε. ρχεται θάνατος ξαφνικά κε πού δέν τό περιμένομε καί φεύγομε πό τή ζωή ατή. Γιατί; Τό επε πόστολος Παλος καί τό γράφει γιά νά τό θυμόμαστε. Δέν μένει ατή πόλη, πίγεια. Οτε ατή ζωή. Δέν εμαστε μόνιμοι δ. Μερικοί φεύγουν στά κατό καί στά 110. Μερικοί φεύγουν στά 30 καί στά 20. λλοι πιό νωρίς.

λλά λοι φεύγομε. «Οκ χομεν δε μένουσαν πόλιν λλά τήν μέλλουσαν πιζητομεν, ς τεχνίτης καί δημιουργός Θεός».  κείνη πού φτειαξε Χριστός πρέπει νά ζητμε.  Λίγο πρίν τό Πάθος του, επε Χριστός στούς μαθητές του:

 -Μή φοβόσαστε. Στόν ορανό, στό σπίτι το Πατέρα μου, πάρχουν πολλές κατοικίες. «Πολλαί μοναί εσίν». ν δέν ταν καί ν νομίζετε πς εναι λίγες, σς τό λέω γώ. Πηγαίνω νά σς τοιμάσω τόπο. Φεύγω πιό γρήγορα πό σς, πό τή ζωή ατή τήν  πί γς, πάω κε νά σς τοιμάσω σπίτια. Θά χτίσω σπίτια γιά σς. Καί ταν θά λθω πάλι, θά σς παραλάβω γιά νά εμαστε πάντοτε μαζί.

 Μακάριοι κενοι πού πίστευσαν στόν Χριστό καί βαπτίσθηκαν στό γιο νομά του.

 Μακάριοι κενοι πού κοινωνον τό πανάγιο σμα του.

Μακάριοι κενοι πού κάθε τόσο ξετάζουν τήν καρδιά τους καί λένε: «Πς βαδίζω; Μετανο; Γυρίζω τό νο μου πρός τόν Χριστό, πρός τήν αώνια ζωή, πρός τό γιο θέλημα το Χριστο;

ν ναί, δόξα σοι Κύριε, πού μέ φώτισες. Δόξα σοι Κύριε, πού λθες κοντά μου καί μέ δίδαξες. Δόξα σοι Κύριε, πού μέ τράβηξες κοντά σου».

 ν χι προβληματιζόμαστε, προσευχόμαστε, παρακαλομε. Καί Θεός δέν θά μς φήσει. Γιατί τί λέει τό Εαγγέλιο; « Θεός πάντας θέλει σωθναι καί ες πίγνωσιν ληθείας λθεν». Θέλει λοι νά σωθομε. Οτε νας νά μήν μείνει ξω πό τήν αώνια ζωή καί πό τήν Βασιλεία του. Γιατί εναι πολυεύσπλαγχνος, οκτίρμων, φιλάνθρωπος, φιλόψυχος.

ς κούσομε τό μήνυμα το σημερινο εαγγελίου. Γιά τόν αυτό μας πρτα. Νά γυρίζομε σο μπορομε τόν νο μας, τήν καρδιά μας πρός τόν Χριστό, πρός τήν αώνια ζωή, πρός τήν αώνια σωτηρία. Πρός τήν ληθινή πατρίδα μας, τόν ορανό. Πρός τήν ζωή κοντά στόν Πατέρα μας, τόν ν οραν.