10 Ιανουαρίου, 2013

ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΩΝ Α'

Ι. Η διάκριση των εξουσιών των Μητροπολιτών

Η εκκλησιαστική εξουσία 1, εν γένει, έχει τις ρίζες της στην εξουσία του Χριστού, το τρισσόν αξίωμα (προφητικό, ιερατικό και βασιλικό) 2. Αν και αναληφθείς εις τους Ουρανούς ο Ιησούς Χριστός, εξακολουθεί να διακυβερνά την Εκκλησία διά των ενεργειών του Αγίου Πνεύματος και να αποτελεί την ορατή και αόρατη Αυτής κεφαλή. Προκειμένου, όμως, η Εκκλησία απροσκόπτως να επιτελεί το έργο του αγιασμού των μελών της, ο Χριστός παρέδωσε εξουσία στους Αποστόλους, να νουθετούν τους πιστούς, να ελέγχουν αυτούς ενώπιον του εκκλησιαστικού σώματος και να αποκόπτουν από αυτό τους αμετανόητους, να συγχωρούν αμαρτίες κ.λπ. Μεταξύ των άλλων, ο ίδιος ο Χριστός παρέδωσε στους μαθητές την εντολή του ευαγγελισμού των εθνών: «εδόθη μοι πάσα εξουσία εν ουρανώ και επί της γης. Πορευθέντες ουν μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αυτούς τηρείν πάντα όσα ενετειλάμην υμίν και ιδού εγώ μεθ' υμών ειμί πάσας τας ημέρας έως της συντέλειας του αιώνος» 3.

1.Η ειδική αυτή εξουσία του ευαγγελισμού χαρακτηρίζεται διδακτική εξουσία, αντιστοιχεί στο προφητικό αξίωμα του Χριστού και ανήκει στους Επισκόπους, τους Αρχιερείς και αρχιποιμένες, τους διαδόχους των Αγίων Αποστόλων 4 και κατ' επέκταση, τη αδεία και αναθέσει αυτών, στους Πρεσβυτέρους, τους Διακόνους και ενίοτε τους λαϊκούς 5. Η διδακτική εξουσία είναι δεσμευτική για τους Επισκόπους, διότι από αυτή εξαρτάται η κοινή πίστη, που αποτελεί την προϋπόθεση της ενότητας της Εκκλησίας 6. Κατά τον Καν. 58 των Αγ. Αποστόλων: «Επίσκοπος ή πρεσβύτερος, αμελών του κλήρου ή του λαού και μη παιδεύων αυτούς την ευσέβειαν, αφοριζέσθω-επιμένων δε τη αμελεία και ραθυμία καθαιρείσθω»7.

2.Η διδακτική εξουσία διακρίνεται από την ιερατική ή τελετουργική-αγιαστική που συνίσταται στο σύνολο των εξουσιών που απορρέουν αποκλειστικώς από την ιδιότητα του κληρικού8. Ειδικότερα, η τελετουργική εξουσία συνίσταται στην τέλεση των μυστηρίων με τα οποία μεταδίδεται στα μέλη της Εκκλησίας η αγιαστική και σωστική Χάρις του Παναγίου Πνεύματος 9, αλλά και όλων των ιερών τελετών10. Η εγκυρότητα των μυστηρίων11 απαιτεί την τέλεσή τους από τον Επίσκοπο και τους Πρεσβυτέρους (εκτός του μυστηρίου της ιερωσύνης, που ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Επισκόπου12) βάσει ενός προδιαγεγραμμένου τυπικού.

3.Μία τρίτη μορφή εξουσίας είναι η διοικητική. Πηγάζει κι αυτή από τον Ιησού Χριστό, αντιστοιχεί στο βασιλικό αξίωμα και περιήλθε στους Αποστόλους και τους διαδόχους τους Επισκόπους 13. Στα πλαίσια της ασκήσεως της διοικητικής του εξουσίας ο Επίσκοπος νομοθετεί, εκδίδει δηλαδή αποφάσεις, εγκυκλίους, ποιμαντικές επιστολές και μηνύματα, δια των οποίων εξειδικεύει ουσιαστικώς τον λόγο της Εκκλησίας για τις ανάγκες του ποιμνίου του14. Η διοικητική εξουσία διακρίνεται σε εξουσία επί προσώπων και εξουσία επί πραγμάτων.
 ------------------------------------
1Για την εκκλησιαστική εξουσία, βλ. γενικώς ΜΙΛΑΣ, σ. 317 επ.
2 Για τα τρία αξιώματα του Χριστού, βλ. αντί πολλών ΜΑΤΣΟΥΚΑΣ, όπ. π. (§ 3, υπ. 2), σ. 298 επ.
3 Ματθ. 28, 18-20.
4Οι Επίσκοποι είναι οι διάδοχοι των Αγ. Αποστόλων• βλ. Πραξ. 20, 28: «έθετο αυτούς Επισκόπους ποιμαίνειν την Εκκλησίαν του Θεού».
5Ο τρόπος εκφράσεως της εξουσίας αυτής εξελίσσεται αναλόγως με τις εποχές. Κατά το παρελθόν, το από του άμβωνος κήρυγμα ήταν μονόδρομος. Σήμερα, οι ποιμένες διδάσκουν ακόμη και με τη χρήση των μέσων μαζικής ενημερώσεως, το διαδίκτυο κ.λπ.• βλ. ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Κ. ΜΑΝΤΖΟΥΝΕΑΣ, Εκκλησιαστικόν Δίκαιον, Αθήναι 1984, σ. 333 επ.• ΡΟΔΟΠΟΥΛΟΣ, σ. 155.
6 Χαρακτηριστική η αγωνία και των βυζαντινών αυτοκρατόρων για την ενότητα της Εκκλησίας. Ας μην παροράται το γεγονός ότι οι ίδιοι συγκαλούσαν τις Οικουμενικές Συνόδους και προήδρευαν σε αυτές. Για την Α' Οικ. Σύν. βλ. ενδεικτικώς, ΜΕΝΕΒΙΣΟΓΛΟΥ, Εισαγωγή, όπ. π. (§ 8, υπ. 8), σ. 125 επ., όπου και η αναλυτική παλαιότερη βιβλιογραφία. Έκφραση της κοινής πίστεως αποτελεί η Θεία Ευχαριστία. Η συμμετοχή των πιστών στην κοινή ευχαριστηριακή σύναξη δηλώνει την ενότητά τους με το Σώμα της Εκκλησίας• μαρτυρεί ότι είναι λίθοι του οικοδομήματός της, μιας και η Εκκλησία χαρακτηρίζεται ευστόχως οικοδόμημα «λίθων ζώντων» (Α' Πέτρου 2, 5). Σε κάθε Επισκοπή τελούνταν αρχικώς μόνο μία Θεία Ευχαριστία καταδεικνύοντας την ενότητα της Εκκλησίας. Βλ. ΙΓΝΑΤΙΟΣ, Προς Σμυρναίους 8-9, P.G. 5, στ. 713: «Πάντες τω επισκόπω ακολουθείτε, ως Ιησούς Χριστός τω Πατρί, και τω πρεσβυτερείω ως τοις Αποστόλοις. Τους δε διακόνους εντρέπεσθε, ως Θεού εντολήν. Μηδείς χωρίς Επισκόπου τι πρασσέτω των ανηκόντων εις την Εκκλησίαν. Εκείνη βεβαία ευχαριστία ηγείσθω, η υπό τον Επίσκοπον ούσα, ή ω αν αυτός επιτρέψη. Όπου αν φανή ο Επίσκοπος, εκεί το πλήθος έστω, ώσπερ, όπου αν η Χριστός Ιησούς, εκεί η Καθολική Εκκλησία. Ουκ εξόν εστί χωρίς του Επισκόπου ούτε βαπτίζειν, ούτε αγάπην ποιείν• αλλ' ο εάν εκείνος δοκιμάση, τούτο και τω Θεώ ευάρεστον, ίνα ασφαλές η και βέβαιον παν ο πράσσεται. Εύλογον λοιπόν εστί ανανήψαι και, ως έτι καιρόν έχομεν, εις Θεόν μετανοείν. Καλώς έχει και Θεόν και Επίσκοπον ειδέναι. Ο τιμών Επίσκοπον υπό Θεού τετίμηται ο λάθρα Επισκόπου τι πράσσων τω διαβόλω λατρεύει». Για το ζήτημα, βλ. αναλυτικώς, αντί άλλων, ΖΗΖΙΟΥΛΑΣ, Ενότης, όπ. π. (§ 4, υπ. 28).
7 JOANNOU, τ. Ι/2, σ. 38.
8 Πρβλ. την άποψη ότι η διδακτική και η τελετουργική εξουσία αποτελούν μέρος της ιερατικής εξουσίας σε ΤΡΩΙΑΝΟΣ -ΠΟΥΛΗΣ, σ. 459. Η κατάταξη, όμως, αυτή των εξουσιών δεν αντιστοιχεί απολύτως στο τρισσόν αξίωμα του Χριστού (βλ. ανωτέρω § 12, Ι).
9 Κατά την ορθόδοξη χριστιανική διδασκαλία σκοπός της Εκκλησίας είναι η θεραπευτική σωτηρία, η οποία επιτυγχάνεται με την αγιαστική χάρη των μυστηρίων. Για τον λόγο αυτόν στην Ορθοδοξία οι κανόνες της Εκκλησίας δεν απολυτοποιούνται, αλλά οικονομούνται, διότι σκοπός τους είναι η συνεπικουρία στη σωτηρία του ανθρώπου, που επέρχεται μόνο μέσω του λόγου του Θεού και της αγιαστικής χάριτος των μυστηρίων• βλ. την πολύ εύστοχη ανάπτυξη στο ΜΑΤΣΟΥΚΑΣ, όπ. π. (§ 3, υπ. 2), σ. 405 επ.
10 Σχετικώς με τη διάκριση μυστηρίων και ιερών τελετών, βλ. προχείρως ΚΟΝΙΔΑΡΗΣ, Εγχειρίδιο, σ. 190.
11Για τα μυστήρια εν γένει και την εγκυρότητά τους, βλ. ενδεικτικώς Μητρ. Πενταπόλεως ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ [ΚΕΦΑΛΑΣ],
Μελέται περί των Θείων Μυστηρίων, Αθήναι 21990• ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΣ, Δογματική, όπ. π. (§ 3, υπ. 2), σ. 292 επ.• ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, σ. 232 επ.• ΡΟΔΟΠΟΥΛΟΣ, σ. 155 επ.• ΚΟΝΙΔΑΡΗΣ, Εγχειρίδιο, σ. 190 επ.• ΤΡΩΙΑΝΟΣ - ΠΟΥΛΗΣ, σ. 465 επ.
12 Στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Επισκόπου ανήκουν ακόμη η θεμελίωση και τα εγκαίνια Ναού, η χειροθεσία (που μπορεί υπό προϋποθέσεις να παραχωρηθεί σε Ηγούμενο Μονής) και ο καθαγιασμός του Αγίου Μύρου• βλ. ΚΟΝΙΔΑΡΗΣ, Εγχειρίδιο, σ. 118. Παλαιότερα, τα μυστήρια τελούνταν υποχρεωτικώς εντός της Θείας Ευχαριστίας. Σήμερα, έχουν αποχωρισθεί και τελούνται μεμονωμένως, εκτός του μυστηρίου της ιερωσύνης, που εξακολουθεί να τελείται αποκλειστικώς και μόνο συναπτώς με τη Θεία Ευχαριστία.
13Σημειωτέον ότι, άλλο σημαίνει διοικητική εξουσία και άλλο διοικητική διάρθρωση, στην οποία η Εκκλησία ακολουθεί αποκλειστικώς «τους πολιτικούς και δημόσιους τύπους» βλ. ΜΑΤΣΟΥΚΑΣ, όπ. π. (§ 3, υπ. 2), σ. 401.
14Βλ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ I. ΜΠΟΤΗΣ, «Βαθμοί της Ιερωσύνης - Αρμοδιότητες Μητροπολιτών και Μητροπολιτικών Συμβουλίων», γνμδ. μέρος β', Ε. 88 (2011), σ. 324 επ. (εδώ υπ. 325).

ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΟΔΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ


Στον ισόγειο χώρο του Συνοδικού Μεγάρου ξεκινούν την επόμενη εβδομάδα οι εργασίες για την διαμόρφωση του Συνοδικού Πολιτιστικού Κέντρου. Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος υποδέχθηκε το πρωί τον περιφερειάρχη κ. Γιάννη Σγουρό στο Συνοδικό Μέγαρο.

Στην αίθουσα των συνεδριάσεων της Ιεραρχίας της Ελλάδος παρουσία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου και των Συνοδικών Αρχιερέων ο κ. Σγουρός ενημέρωσε τη Σύνοδο ότι οι εργασίες της στατικής ενίσχυσης και διαμόρφωσης θα ξεκινήσουν την επόμενη εβδομάδα και θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους, ενώ επισήμανε χαρακτηριστικά πως θα βρίσκεται πάντοτε στο πλευρό της Εκκλησίας.

Στη συνέχεια ο Αρχιεπίσκοπος ευχαρίστησε τον Περιφερειάρχη για την άμεση ανταπόκριση να εγκριθούν τα σχέδια του Συνοδικού Πνευματικού Κέντρου και ο προϋπολογισμός για την αποπεράτωσή του καθώς επίσης της στατικής ενίσχυσης του κτηρίου και της τροποποίησης του εσωτερικού χώρου, ώστε να διαμορφωθούν χώροι βιβλιοθήκης, ιστορικού αρχείου, Τύπου και δικαστηρίου.

Ο Μακαριώτατος είπε χαρακτηριστικά: "Αποδεικνύουμε με αυτόν τον τρόπο ότι συνεργαζόμενοι κάνουμε ένα καλό έργο που δεν εξυπηρετεί προσωπικό συμφέρον, αλλά τις ανάγκες του λαού".

ΓΚΑΛΜΠΡΕΪΘ: Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΠΑΤΗ ΚΑΙ Η ΡΙΖΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ 40 ΧΡΟΝΙΑ


Ο Καναδός πατέρας του, Τζον Γκάλμπρεϊθ, υπήρξε από τους μεγαλύτερους προοδευτικούς οικονομολόγους του κόσμου, πάνω από τις οικονομικές μελέτες του οποίου έχουν σπάσει τα κεφάλια τους γενιές και γενιές φοιτητών. Ο υιός Τζέιμς Γκάλμπρεϊθ συνεχίζει την παράδοση του πατέρα του, καθώς θεωρείται ένας από τους πιο επιφανείς διεθνούς κύρους οικονομικούς μελετητές της εποχής μας και διδάσκει στο περίφημο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Όστιν. Σε μία σύνοψη των σημαντικότερων σημείων πρόσφατης ομιλίας του τον περασμένο Δεκέμβριο στο Βερολίνο, η οποία δημοσιεύτηκε από το γερμανικό πρακτορείο Deutsche Velle, ο καθηγητής Γκάλμπρεϊθ εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η παρούσα οικονομική κρίση δεν είναι ένα σύμπλεγμα διακριτών γεγονότων που εκδηλώνονται χωριστά σε Ευρώπη και ΗΠΑ, αλλά ένα ενιαίο φαινόμενο διασυνδεδεμένων κρίσεων που αφορούν το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα.

Κατά τον Γκάλμπρεϊθ, η παρούσα κρίση έχει τρεις βαθιές ρίζες που εκτείνονται στο παρελθόν, σχεδόν 40 χρόνια πίσω, στις αρχές της δεκαετίας του 1970 και το τέλος της αποκαλούμενης «Χρυσής Εποχής», δηλαδή της ευλογημένης 30ετίας αμέσως μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η πρώτη ρίζα εντοπίζεται στην άνοδο του πραγματικού κόστους των χρησιμοποιούμενων πόρων, της ενέργειας και κάθε πράγματος για το οποίο χρησιμοποιούμε ενέργεια. Πρόκειται για ένα πρόβλημα που έκανε την εμφάνισή του στη δεκαετία του 1970, οπότε και υποχώρησε χάρη στις νέες ανακαλύψεις, τη γεωπολιτική κατάσταση, καθώς και την οικονομική κυριαρχία των δυτικών χωρών, η οποία έγινε ακόμη εντονότερη λόγω της κρίσης χρέους που μάστιζε τον υπόλοιπο κόσμο.

Τα πράγματα, όμως, έχουν αλλάξει πολύ από τότε: το κόστος ενέργειας είναι σχεδόν διπλάσιο απ' ό,τι ήταν πριν από μία δεκαετία, με το μέλλον να φαντάζει εξαιρετικά αβέβαιο, εξαιτίας και των κλιματικών αλλαγών που διογκώνουν ακόμη περισσότερο το πρόβλημα.  Η δεύτερη ρίζα έχει να κάνει με τις αλλαγές στην τεχνική και την τεχνολογία, η οποία απέχει παρασάγγας από αυτό που ήταν άλλοτε: αν λάβουμε υπ' όψη την ψηφιακή επανάσταση που έθεσε τις βάσεις για την παγκοσμιοποίηση και την ευκολία διεξαγωγής υπερεθνικής βιομηχανικής παραγωγής, θα ανακαλύψουμε ότι ζούμε σε μία εποχή στην οποία η τεχνολογία επιτρέπει την εξοικονόμηση εργασίας. Αντικαθιστά τους εργάτες, με τον ίδιο τρόπο που άλλοτε η μηχανή εσωτερικής καύσης αντικατέστησε το άλογο.

Η τρίτη και σπουδαιότερη ρίζα του προβλήματος είναι, κατά τον Γκάλμπρεϊθ, ιδεολογική: έχει να κάνει με τη νεοφιλελεύθερη αντίληψη, σύμφωνα με την οποία οι αγορές μπορούν να λειτουργήσουν από μόνες, να είναι αυθύπαρκτες, χωρίς σημεία καμπής. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη χίμαιρα της τελευταίας γενιάς, η οποία επιδιώκει μία μορφή οικονομικής ανάπτυξης η οποία ήταν, είναι και θα είναι ενδογενώς μη βιώσιμη. Γιατί;  Διότι βασίζεται στην έκπτωση των στάνταρντς του δανειοληπτικού συστήματος ή, με πιο απλά λόγια, διότι βασίζεται στην οικονομική απάτη, στο πιο μαζικό κύμα οικονομικής απάτης που έχει γνωρίσει ποτέ ο κόσμος. Μέρος αυτής της απάτης ήταν τα στεγαστικά δάνεια στις ΗΠΑ, όπως και τα δάνεια στο δημόσιο τομέα στην περίπτωση της Ελλάδας. 

Το γεγονός ότι η Ελλάδα διέθετε αδύναμο δημόσιο τομέα και ασθενές φορολογικό σύστημα δεν ήταν μυστικό. Όλοι το γνώριζαν.Το πρόβλημα ίσχυε και πριν ξεσπάσει η κρίση. Το ίδιο συνέβη και στις περιπτώσεις της Ιρλανδίας και της Ισπανίας. Το μόνο που χρειαζόταν ήταν να είναι κανείς παρατηρητικός για να αντιληφθεί αυτό που θα ερχόταν.  Όταν όμως η απάτη έφτασε σε τέτοια επίπεδα που δεν μπορούσε πλέον να συγκαλύπτεται, ήρθε ο πανικός και η κατάρρευση. Η ζημιά που υπέστησαν οι χρηματοοικονομικές δομές σε Ευρώπη και ΗΠΑ ήταν μη αναστρέψιμες με πολλές παράπλευρες απώλειες και στις δύο ηπείρους.



ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελλάδα

«Ναι» στο κάλεσμα συσπείρωσης που απηύθυνε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος, κατά τη συνεδρίαση της Γραμματείας της Κεντρικής Οργανωτικής Επιτροπής Συνεδρίου, είπε ο Κώστας Σκανδαλίδης. Με μία λιτή ανακοίνωσή του, ο ανεξάρτητος βουλευτής Α' Αθήνας τονίζει ότι είναι αυτονόητη η ενεργός συμμετοχή και συμβολή του, με τις προτάσεις και τις θέσεις του στην πορεία προς το Συνέδριο του κόμματος, τον Φεβρουάριο.
   
Στον εισαγγελέα Εφετών Αθηνών οδηγείται στις 11 το πρωί της Πέμπτης ο 29χρονος που συνελήφθη ως ύποπτος για συμμετοχή στην οργάνωση «Συνωμοσία των Πυρήνων της Φωτιάς». Σύμφωνα με πληροφορίες, αποτυπώματά του βρέθηκαν σε γιάφκα της οργάνωσης στον Βόλο.
   
Κολλημένο σε θερμοκρασίες υπό του μηδενός είναι το θερμόμετρο στη Βόρεια Ελλάδα, με τον παγετό σε πολλά σημεία του οδικού δικτύου να δημιουργεί προβλήματα στις μετακινήσεις. «Βουτιά» στους -11 βαθμούς έκανε από νωρίς το πρωί της Πέμπτης ο υδράργυρος στο Νευροκόπι, ενώ το θερμόμετρο έδειξε -9 στη Φλώρινα, -7 στην Καστοριά και την Κοζάνη. Αργότερα άνοιξαν τα σχολεία των Γρεβενών, της Φλώρινας και του Αμυνταίου λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών.
   
Σχέδιο εκκένωσης περίπου 40 κτιρίων που έχουν καταληφθεί από διάφορες ομάδες σε ολόκληρη την Ελλάδα θέτει σε εφαρμογή η Αστυνομία. Μετά την επέμβαση στις καταλήψεις της βίλας Αμαλίας και Σκαραμαγκά (Πατησίων 61 και Σκαραμαγκά) το υπουργείο Δημόσιας Τάξης σχεδιάζει τις επόμενες ημέρες να προχωρήσει και σε νέες επιχειρήσεις. Την ίδια ώρα, οι αντιεξουσιαστές στέλνουν μήνυμα ότι οι προσπάθειες ανακατάληψης των χώρων θα συνεχιστούν.
   
Στα δικαστήρια της Ευελπίδων οδηγούνται εντός της ημέρας οι 92 συλληφθέντες από τη βίλα Αμαλίας μετά την ανακατάληψη του κτηρίου τα ξημερώματα της Τετάρτης και την επέμβαση της αστυνομίας. Στη 1 το μεσημέρι έχει προγραμματιστεί συγκέντρωση αλληλεγγύης έξω από το χώρο των δικαστηρίων. Από την κατάληψη στα γραφεία της ΔΗΜΑΡ προσήχθησαν 40 άτομα, τα οποία στη συνέχεια αφέθηκαν ελεύθερα. Σφοδρή αντιπαραθέση μεταξύ κυβέρνησης-ΣΥΡΙΖΑ.

Κόσμος

Δύο αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν στο Νόιχαουζεν της Ελβετίας, σύμφωνα με τα ΜΜΕ της χώρας. Η εταιρεία σιδηροδρόμων φέρεται να μιλά για τουλάχιστον έναν τραυματία, αλλά τα ΜΜΕ κάνουν λόγο για «αριθμό τραυματιών» βάσει μαρτυριών, άγνωστης ακόμη σοβαρότητας.
   
Με τη διαβεβαίωση της προέδρου του Ανώτατου Δικαστηρίου της Βενεζουέλας πως η ορκωμοσία του Τσάβες μπορεί να γίνει και μετά τις 10 Ιανουαρίου, το Καράκας ετοιμάζεται για τη συγκέντρωση «υποστήριξης και αλληλεγγύης» στον Ούγκο Τσάβες, ο οποίος παραμένει νοσηλευόμενος στην Αβάνα. Η κυβέρνηση έχει καλέσει τους πολίτες μπροστά από το προεδρικό μέγαρο και προέδρους ξένων χωρών για να τιμήσουν τον επανεκλεγέντα πρόεδρο την ημέρα που, κανονικά, θα γινόταν η ορκωμοσία του.

Δολοφονημένες, με μία σφαίρα στο κεφάλι η κάθε μία, βρέθηκαν τρεις γυναίκες κουρδικής καταγωγής στους χώρους του Κουρδικού Ινστιτούτου του Παρισιού, σύμφωνα με την αστυνομία της γαλλικής πρωτεύουσας. Οι συνθήκες της υπόθεσης είναι ακόμη θολές· κατά ορισμένες αναφορές, οι τρεις γυναίκες ήταν ακτιβίστριες για την ανεξαρτησία των Κούρδων, η μία δε φέρεται ως ιδρυτικό μέλος του PKK.
   
Μετά από περιπέτεια τριών μηνών, το εκπαιδευτικό ιστιοφόρο του αργεντινικού πολεμικού ναυτικού Libertad που είχε πιαστεί «αιχμάλωτο» στη Γκάνα για τη χρεοκοπία του 2001, επέστρεψε στην Αργεντινή υπό πυροτεχήματα και εορτασμούς. Το Libertad είχε «κολλήσει» στην Γκάνα, όταν hedge fund ζήτησε την κατάσχεσή του για αποπληρωμή ζημιών του από τις επενδύσεις του σε ομόλογα της χώρας. Η πρόεδρος της χώρας, που υποδέχτηκε η ίδια το σκάφος, μίλησε για νίκη της χώρας «απέναντι στα κερδοσκοπικά αρπαχτικά» και για επικράτηση επί του «αναρχοκαπιταλισμού».
   
Σχηματισμό μεταβατικής κυβέρνησης στη Συρία χωρίς τον Μπασάρ αλ Άσαντ περιγράφει η πρόταση Μπραχίμι, του απεσταλμένου ΟΗΕ και Αραβικού Συνδέσμου για την κρίση, βάσει του ειρηνευτικού σχεδίου στο οποίο έχει συμφωνήσει η διεθνής κοινότητα στη Γενεύη. Ο Άσαντ «σίγουρα δεν μπορεί να συμμετέχει σε αυτήν την κυβέρνηση» ανέφερε ο διπλωμάτης, δείχνοντας ουσιαστικά για πρώτη φορά την πόρτα εξόδου στον Σύρο πρόεδρο.

Οικονομία

Στο ποσό των 295,40 εκατ. ευρώ ανήλθαν οι πωλήσεις του ομίλου Jumbo στο δεύτερο εξάμηνο του 2012, από 293,06 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2011, καταγράφοντας αύξηση 0,80%. Ο όμιλος, παρά τη βαθιά οικονομική κρίση, άνοιξε τέσσερα νέα καταστήματα και μέχρι το τέλος του α΄εξαμήνου θα ανοίξει άλλα δύο, ενώ συνεχίζεται η προετοιμασία για την είσοδο του στην αγορά της Ρουμανίας.
   
Σταθεροποιητικές τάσεις επικρατούν στο Χρηματιστήριο την Πέμπτη, λίγο μετά την έναρξη των συναλλαγών, με τους επενδυτές να επικεντρώνουν την προσοχή τους στις εξελίξεις στον τραπεζικό κλάδο και ειδικότερα στη διεκδίκηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου.
   
Μέχρι τις 27 Μαρτίου καλούνται οι επτά ενδιαφερόμενοι να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση του 33% του ΟΠΑΠ, όπως αποφάσισε την Τετάρτη το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων.

Αθλητισμός

Για την απόκτηση του Κώστα Μήτρογλου αναμένεται να κινηθεί άμεσα η Σέλτικ, σύμφωνα με δημοσιεύματα από την Σκοτία, τη στιγμή που τον παίκτη εξετάζει προσεκτικά και η Φούλαμ.
   
Μία μεταγραφή που σίγουρα θα κλέψει την παράσταση θα προσπαθήσει να πραγματοποιήσει ο Παναθηναϊκός. Ο Τζιμπρίλ Σισέ είχε επικοινωνία με ανθρώπους των «πρασίνων» εκφράζοντας την επιθυμία του να επιστρέψει στο «τριφύλλι». Ο Γάλλος σούπερ σταρ βρίσκεται μία… ανάσα από την αποχώρησή του από την ΚΠΡ καθώς δεν είναι στα άμεσα πλάνα του νέου τεχνικού της ομάδας, Χάρι Ρέντναπ, ενώ δεν έχει καλή σχέση και με τους οπαδούς του συλλόγου.
   
Το «μεγάλο κόλπο» στις μεταγραφές είναι έτοιμη να κάνει η Γαλατάσαραϊ, καθώς σύμφωνα με τον τουρκικό Τύπο, έχει συμφωνήσει με τον Γουέσλι Σνάιντερ.



ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΟΥΣΤΑΜΠΑΣΙΔΗΣ ΠΟΥ Ο ΓΙΑΝΝΟΣ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ ΛΕΕΙ ΟΤΙ ΕΙΧΕ ΤΑ 1,3 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ ΣΤΗΝ ΕΛΒΕΤΙΑ [ΟΛΟ ΤΟ ΥΠΟΜΝΗΜΑ]

Ο πρώην υπουργός Άμυνας κατονομάζει τον Θεόδωρο Ουσταμπασίδη, πρώην σύζυγο της γυναίκας του, ότι άνοιξε τον λογαριασμό στην Ελβετία ύψους 1,3 εκατ. ευρώ και βρέθηκε στη λίστα Λαγκάρντ. Με 8σέλιδο υπόμνημα που έστειλε στη Βουλή στις 20 Δεκεμβρίου 2012 και το οποίο το iefimerida.gr παρουσιάζει σήμερα ολόκληρο, ο Γιάννος Παπαντωνίου επικαλείται λεπτομέρειες για την προσωπική και οικονομική του κατάσταση για να αποποιηθεί την ευθύνη του επίμαχου λογαριασμού ο οποίος βρέθηκε στη λίστα Λαγκάρντ στο όνομα της συζύγου του Σταυρούλας Κουράκου. Ωστόσο, το θέμα δεν αποσαφηνίζεται με την πολυσέλιδη απάντηση που έστειλε ο κ. Παπαντωνίου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής που ερευνά την περιουσιακή κατάσταση νυν και πρώην πολιτικών.

Αντίθετα μένουν πολλά κενά. Εξάλλου, ο ίδιος ο Θεόδωρος Ουσταμπασίδης, γνωστός έμπορος ανταλλακτικών αυτοκινήτων στην Αθήνα, μιλώντας στον ALPHA δεν φαίνεται να επιβεβαιώνει το συγκεκριμένο ποσό.Ο πρώην υπουργός επιστρατεύει πλέον τον πρώην σύζυγο της κυρίας Κουράκου, Θεόδωρο Ουσταμπασίδη τον οποίο εμφανίζει ως πηγή προέλευσης των 1,3 εκατ. ευρώ που βρέθηκαν στον λογαριασμό της, στην τράπεζα HSBC στην Ελβετία. Ο έμπορος ανταλλακτικών αυτοκινήτων, με μακρά επαγγελματική παρουσία στην οδό Λιοσίων, στην Αθήνα, Θεόδωρος Ουσταμπασίδης αναδεικνύεται έτσι σε ένα από τα πρόσωπα-κλειδιά, αν και η νέα αυτή εκδοχή στην υπόθεση φαίνεται να μπάζει από παντού.

«Τα γυρίζει» ο Παπαντωνίου για τον λογαριασμό

Το πρώτο εντυπωσιακό στοιχείο από τη νέα τροπή που έλαβαν τα πράγματα είναι ότι ο πρώην υπουργός έκανε στροφή 180 μοιρών και παραδέχεται τώρα ότι ο λογαριασμός στην Ελβετία είναι όντως της συζύγου του, ενώ στις 28 Οκτωβρίου, όταν αποκαλύφθηκε η λίστα Λαγκάρντ (από το περιοδικό «HOT DOC»), ο κ. Παπαντωνίου διαρρήγνυε τα ιμάτιά του ότι η «Stavroula kourakou», που αναφερόταν στον κατάλογο, ήταν άλλο πρόσωπο και ότι πρόκειται για συνωνυμία!

Νέα βερσιόν

Τι ισχυρίζεται, λοιπόν, τώρα ο κ. Παπαντωνίου; Υποστηρίζει ότι τα χρήματα προέρχονται κυρίως από τον κ. Ουσταμπασίδη και οικονομικές πηγές της οικογένειας της κυρίας Κουράκου. Γράφει στο υπόμνημά του: Είναι γεγονός ότι η σύζυγός μου Σταυρούλα Κουράκου διατηρούσε λογαριασμό στην Ελβετική τράπεζα HSBC στην Γενεύη. Ο συγκεκριμένος λογαριασμός ανοίχτηκε εν αγνοία μου και τα χρήματα που κατατέθηκαν σε αυτόν αποτελούν ουσιαστικά χρήματα της συζύγου μου Σταυρούλας Κουράκου και του τέως συζύγου της Θεόδωρου Ουσταμπασίδη. Σε καμμία περίπτωση δεν αποτελούν δικά μου χρήματα και εξ όσων έχω πληροφορηθεί στον συγκεκριμένο λογαριασμό κατατέθηκαν το έτος 2000 συγκεκριμένα ποσά (συνολικά τρεις καταθέσεις) και μέχρι το κλείσιμο αυτού δεν υπήρξε ουδεμία άλλη κατάθεση. Τα χρήματα αυτά κατατέθηκαν ως διαπίστευμα για τις σπουδές και την αποκατάσταση των δύο θιών τους Αλέξανδρου και Στέφανου-Σωτηρίου Ουσταμπασίδη... Ηδη στο σημείο αυτό δηλώνω ότι μέρος των χρημάτων της συζύγου μου, που κατατέθηκαν στον συγκεκριμένο λογαριασμό, είναι χρήματα που είχε δικαίωμα να αναλαμβάνει σταδιακά από κοινούς τραπεζικούς μας λογαριασμούς (ήδη δηλωθέντες) που τηρούσαμε στην Ελλάδα και κυρίως στην Alpha Bank».

Ο κ. Παπαντωνίου, δηλαδή, παρότι δηλώνει ότι η σύζυγός του Σταυρούλα Κουράκου έπαιρνε χρήματα από τους λογαριασμούς που είχαν μαζί για να τροφοδοτεί τον λογαριασμό στην Ελβετία ο ίδιος δεν γνώριζε την ύπαρξη του εν λόγω λογαριασμού στην HSBC!«Δεν γνώριζα την ύπαρξη του συγκεκριμένου λογαριασμού, ο οποίος θεωρήθηκε «οικογενειακή υπόθεση» της κ. Σταυρούλας Κουράκου, του τέως συζύγου της και των δύο παιδιών τους. Η ίδια δεν μου είχε αναφέρει κάτι σχετικό για λόγους καθαρά προσωπικούς και οικογενειακούς, όπως μου εξήγησε μετά τη δημοσιοποίηση της λίστας Λαγκάρντ, στην οποία περιλαμβάνεται και το όνομά της».

Διαζύγιο το 1996, λογαριασμός το 2000;

Όπως αναφέρει στο υπόμνημά του ο κ. Παπαντωνίου η Σταυρούλα Κουράκου κατέθεσε αίτηση διαζυγίου το 1995 και ο γάμος τους λύθηκε το 1996, χωρίς ωστόσο να εξηγεί πώς ανοίχτηκε κοινός τους λογαριασμός μετά το διαζύγιο και για ποιό λόγο. Όμως, σύμφωνα με πληροφορίες το ζευγάρι Ουσταμπασίδης  Κουράκου είχε ένα επεισοδιακό διαζύγιο στα μέσα της δεκαετίας του 1990, αποτέλεσμα της επιλογής της συζύγου να συνάψει ερωτική σχέση με τον κ. Παπαντωνίου, του οποίου ήταν ιδιαιτέρα γραμματέας. Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, η ένταση ήταν πολύ μεγάλη και ο συμβιβασμός επώδυνος για την κυρία Κουράκου, καθώς η συμφωνία περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, ότι τα δύο ανήλικα παιδιά της θα ζούσαν με τον πατέρα, ο οποίος αποκτούσε και την επιμέλεια. Πόσο λογικό είναι λοιπόν ένας απατημένος σύζυγος, που έχει ο ίδιος την επιμέλεια των παιδιών του, να καταθέτει ένα τεράστιο ποσό σε λογαριασμό της πρώην συζύγου του, με μοναδικό δικαιούχο εκείνη (!), η οποία στο μεταξύ έχει φτιάξει τη ζωή της με διαφορετικό τρόπο, και μάλιστα έχει αποκτήσει ένα ακόμη παιδί με τον νέο σύζυγό της;

Η δύσκολη θέση του Γιάννου

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κλοιός, δικαστικός, φορολογικός και πολιτικός, γύρω από τον κ. Παπαντωνίου σφίγγει. Ο πρώην τσάρος της ελληνικής οικονομίας ελέγχεται όχι μόνο για ψευδή δήλωση «πόθεν έσχες» - εξ ου και το γραπτό απολογητικό υπόμνημά του προς την αρμόδια επιτροπή της Βουλής- αλλά και για όλα τα περιουσιακά του στοιχεία και τις κινήσεις στους τραπεζικούς του λογαριασμούς, με επίκεντρο τα εξοπλιστικά προγράμματα που διαχειρίστηκε ως υπουργός Άμυνας. Ανάλογη έρευνα γίνεται και για τη σύζυγό του. Το ΣΔΟΕ πάντως έχει ζητήσει τη βοήθεια της αμερικανικής Εφορίας, του περίφημου IRS, προκειμένου να διαπιστώσει την εμπλοκή αμερικανικών τραπεζών στις κινήσεις ποσών από τους λογαριασμούς του, ενώ πληροφορίες που δεν έχουν επιβεβαιωθεί αναφέρουν ότι βρέθηκαν ίχνη χρημάτων σε τράπεζες της Σιγκαπούρης. Παρότι δε ο κ. Παπαντωνίου βασίζει πολλά στον ισχυρισμό ότι τα χρήματα στην ελβετική HSBC κατατέθηκαν το 2000, ενάμιση δηλαδή χρόνο πριν αναλάβει το υπουργείο Άμυνας, και άρα δεν μπορεί να σχετίζονται με τις έρευνες για τα εξοπλιστικά προγράμματα, δικαστικές πηγές αναφέρουν ότι ουδείς ακόμη γνωρίζει όλο το πάζλ της υπόθεσης.

Διαβάστε όλο το υπόμνημα του πρώην υπουργού εδώ.