26 Οκτωβρίου, 2012

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΕΣ


Επισημαίνοντας ότι η Εκκλησία δεν έχει ανάγκη από προστάτες και σωτήρες, ο κ. Ιερώνυμος καταδικάζει απερίφραστα κάθε μορφή βίας και ρατσισμού, ενώ προτρέπει, παράλληλα, τους νεοφώτιστους στο κόμμα να μελετήσουν ιδεολογικό λόγο και σύμβολα και κατόπιν να εκφέρουν κρίση και ψήφο, δικαίωμα στην οποία έχει ο καθένας μέσα από τον σεβασμό στις δημοκρατικές διαδικασίες. Την ίδια ώρα που ο Aρχιεπίσκοπος στέλνει μήνυμα και προς το εσωτερικό, εφιστώντας την προσοχή σε επιθετικές εκφράσεις και συμπεριφορές που προσφέρουν πρόσθετα προς αξιοποίηση ερείσματα, πληθαίνουν οι ενδείξεις για ανοικτούς διαύλους επικοινωνίας μεταξύ υπερσυντηρητικών εκκλησιαστικών κύκλων και φίλιων στο κόμμα του κ. Μιχαλολιάκου δυνάμεων, χωρίς να εξαιρείται και μια μικρή μειοψηφία αρχιερέων.

Το... παγόβουνο

Ειδικότερα, ο θόρυβος που ξέσπασε με αφορμή τη θεατρική παράσταση Corpus Christi και τα γεγονότα που ακολούθησαν ήταν η κορυφή του παγόβουνου. Σε κατ' ιδίαν συζητήσεις αρκετοί αρχιερείς είχαν εκφράσει την ανησυχία τους για τις διαστάσεις που προσλαμβάνει το φαινόμενο, είτε μέσω της, κατ' αυτούς, όψιμης μετάλλαξης του κόμματος είτε μέσω της σύγχυσης και της εκμετάλλευσής της για εξυπηρέτηση ποικιλώνυμων σκοπιμοτήτων τόσο στο Λεκανοπέδιο, όσο και σε περιφερειακό επίπεδο.Το πρόβλημα γίνεται πιο σύνθετο, αν ληφθούν υπόψη, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το έλλειμμα αξιακού αντίβαρου, που έχει άμεσες παρενέργειες στη νέα γενιά, ο φόβος και η ανασφάλεια, η καλλιέργεια της δυσπιστίας απέναντι σε ένα φαύλο πολιτικό σύστημα.

Σύγχυση

Το πρόσφατο ξέσπασμα του μητροπολίτη Σισανίου Παύλου απηχεί τον προβληματισμό που είχε αναπτυχθεί την τελευταία περίοδο και ιδιαίτερα τα όσα ακολούθησαν μετά τα εκλογικά αποτελέσματα. Η σύγχυση που έχει επεκταθεί και εντός του εκκλησιαστικού χώρου φάνηκε και με αφορμή τα πρόσφατα γεγονότα.Η αντίθεση απέναντι στο περιεχόμενο της παράστασης, που θα μπορούσε να είχε περάσει και απαρατήρητη, προσέλαβε άλλο χαρακτήρα μέσα από την ταύτιση, ηθελημένη από ορισμένους, με τη Χρυσή Αυγή. Το γεγονός αυτό υποχρέωσε ορισμένους αρχιερείς, όπως ο ίδιος ο μητροπολίτης Σισανίου ή ο μητροπολίτης Γόρτυνος Ιερεμίας, να προβούν σε διορθωτικές ανακοινώσεις, διαχωρίζοντας την παράσταση και την αντίδραση στο περιεχόμενο της από τη Χρυσή Αυγή, προς αποφυγή λανθασμένων εντυπώσεων. Ωστόσο, η μη προσοχή στις εκφράσεις, όπως αυτές περί ραπισμάτων που αναφέρονται 

Ιδιαίτερα οι νέοι ας μελετήσουν την ιστορία της Χ.Α., τα ιδεολογικά πιστεύω της και τα σύμβολα της στην πρώτη ανακοίνωση του κ. Ιερεμία, έστω και αν προέρχονται από τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο και αφορούν τη βλασφημία του Χριστού, μπορεί εύκολα να αποτελέσουν, όπως σχολιάζεται, προϊόν εκμετάλλευσης, οδηγώντας προς άλλες κατευθύνσεις. Εξ ου και ο αρχιεπίσκοπος, ο οποίος σε γενικές γραμμές συμφωνεί με τον μητροπολίτη Σισανίου, επισημαίνει, όπως ανέφεραν οι συνεργάτες του στον "Ε", πως χρειάζεται πολύ προσοχή (ο διάβολος, ως γνωστόν, κρύβεται στις λεπτομέρειες) στις εκφράσεις, διότι σε ορισμένες περιπτώσεις, ίσως αθέλητα, προκύπτει μια επιθετικότητα που, αντί να διαχωρίζει θέσεις, στάσεις και συμπεριφορές, πετυχαίνει το ακριβώς αντίστροφο. 

Οι θέσεις του Αρχιεπισκόπου εκφράζουν το κλίμα μιας γενικότερης αντίδρασης που εκφράζεται τις τελευταίες ημέρες που συγκυριακά συμπίπτει και με τον μεθαυριανό εορτασμό. Χαρακτηριστική η ανακοίνωση της Αρχιεπισκοπής Αμερικής, η οποία, μεταξύ άλλων, σημειώνει:... Αποδοκιμάζουμε τη χρήση οιουδήποτε ρατσιστικού, ξενοφοβικού, φασιστικού και εχθρικού λόγου, συμβόλων και συμπεριφοράς. Εν γνώσει ότι ένα από τα μεγαλύτερα δώρα του δημοκρατικού πολιτεύματος είναι η ελευθερία του λόγου, παρά ταύτα συνιστούμε υπευθυνότητα, ευγένεια και αγάπη στην επιλογή των λέξεων και τρόπων εκφράσεως. Οι Ελληνες είπαν OΧΙ στον φασισμό στον Β ' Παγκόσμιο Πόλεμο και ακολούθως υπέφεραν μεγάλα δεινά κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής .

 Οι απόψεις αυτές, ωστόσο, φαίνεται ότι δεν βρίσκουν απήχηση σε ένα τμήμα υπερσυντηρητικών εκκλησιαστικών κύκλων, που φαίνεται να επιθυμούν να φέρουν και πάλι στο προσκήνιο το αλήστου μνήμης Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών. Ο μητροπολίτης Σισανίου στην ανταπάντησή του προς τη Χρυσή Αυγή, που τον κατηγορεί για πολιτικολογία (έξυπνη αξιοποίηση από την πλευρά του κόμματος, όπως σχολιάζεται, εξ ου και η επισήμανση για προσοχή στις εκφράσεις), επισημαίνει ένα σημείο που σχετίζεται με τα προαναφερθέντα, ότι δηλαδή στις εκδηλώσεις συμμετείχε κατόπιν πρόσκλησης των διοργανωτών. θολό κράμα. Οι πληροφορίες αναφέρουν (παρατίθενται και γνωστά ονόματα που κινούνται στον χώρο αυτό) ότι δεν αποκλείονται επαφές και δίαυλοι επικοινωνίας μέσα από το παραδοσιακό κράμα ζηλωτισμού, παλαιοη/σμού και γραφικότητας ορισμένων εκκλησιαστικών κύκλων και ρασοφόρων. 

Στη βασική, εδώ και χρόνια, επιδίωξη του χώρου αυτού να δώσει ένα πιο δυναμικό παρών, βρήκε κάπου να ακουμπήσει, κάνοντας τα στραβά μάτια για τη Χρυσή Αυγή. Προφανώς, η συγκυρία και η σκληρή δοκιμασία της κοινωνίας από τις επιπτώσεις της κρίσης προσφέρονται ως άλλοθι. Σε επίπεδο αρχιερέων και υπό την έννοια μιας μη εχθρικής σε πρώτη ανάγνωση στάσης, οι συνειρμοί οδηγούν ορισμένους εν πρώτοις στην ξεχωριστή περίπτωση του μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ, ο οποίος έχει δώσει αφορμές με τις κατά καιρούς εξάρσεις του,όπως και σε μια μικρή μερίδα χαρακτηριζόμενων ως συντηρητικών ιεραρχών.

Πέρα, πάντως, από τα της Χρυσής Αυγής, κριτική ασκείται και προς την πλευρά της Αριστεράς. Η πρόσφατη παρέμβαση βουλευτών της ΔΗΜΑΡ, πέρα από τα αυτονόητα, ξέφυγε σε απλουστευτικές γενικεύσεις του τύπου η Εκκλησία τι λέει, λες και θα πρέπει κάθε φορά να απολογείται για τις ακρότητες κάθε γραφικού. Το θέμα Εκκλησία Αριστερά είναι ευρύτερο και βαθύτερο, μη λησμονείται ότι, ανεξάρτητα από την έκβασή της, η ώσμωση μεταξύ των δύο πλευρών ξεκίνησε στις αρχές του '8ο, κυρίως από την ανανεωτική Αριστερά.   

Το πού βρισκόμαστε σήμερα, τι προκύπτει από την, ευρύτερα άγνωστη, σύγχρονη επιστημονική έρευνα για το Βυζάντιο και την τις οικειοποίησή εις του, τους δεσμούς ή μη, ποιους και πώς, με την αρχαιότητα, τη συνεχιζόμενη αμηχανία της Αριστεράς που πιθανόν να οφείλεται στην πατροπαράδοτη εθνικιστική αρχαιοκαπηλία, όπως έγραφε προ δεκαετίας ο Παντελής Μπουκάλας (Καθημερινή, Μάρτιος 2002), αποτελούν θέματα που επανατίθενται στο τραπέζι.

ΕΦ. ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ 26/10/2012


ΛΑΜΠΡΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΑ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΣΤΟΝ ΕΟΡΤΑΖΟΝΤΑ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΣΙΑΤΙΣΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ Κ.κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ Α.Μ. ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Κ. κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ


Στον εορτάζοντα Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Δημητρίου Σιατίστης συλλειτούργησαν ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμο, ο οικείος Μητροπολίτης Παύλος και άλλων Αρχιερέων.

Στη μνήμη του Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου, Προστάτου και Εφόρου της πόλης της Σιατίστης, ο Πατριάρχης ανέφερε, μεταξύ άλλων, για το θυσιαστικό παράδειγμα του αγίου: […] Η δόξα των Μαρτύρων, αδελφοί εν Χριστώ, είναι να επιμηκύνουν και να καθιστούν παρόντα εις την Εκκλησίαν τα παρέχοντα ιλασμόν, ζωήν και σωτηρίαν υστερήματα των παθημάτων του Κυρίου, ο Οποίος πρώτος έπαθε και εμαρτύρησε διά σταυρικού θανάτου, δεικνύων την οδόν. Εις τον παλμόν αυτόν του μαρτυρίου μας καλεί ο Άγιος Δημήτριος διά της ευλογίας του «εν ονόματι Ιησού» προς τον καχεκτικόν Νέστορα.

Και ο τελευταίος επίστευσε και την ώραν της αντιμετωπίσεως του «φονοτρόπου κραταιού Λυαίου», της “ανοσιουργουτρόπου μητρός του φόνου” προσηυχήθη «εν πίστει» εις Εκείνον τον Οποίον δεν εγνώριζεν επακριβώς, αορίστως «εις τον Θεόν Δημητρίου», «τον Κύριον των κυρίων και Βασιλέα των βασιλευόντων», και κατηξιώθη να γίνη «κοινωνός της αθλήσεως» των Αγίων ανά τους αιώνας, ως παροτρυνόμεθα οι πάντες εις την λεγομένην λειτουργίαν των Αγίων Αποστόλων.

Όπου το πνεύμα το Άγιον, εκεί επακολουθεί, οίον σκιά, ο διωγμός και η πάλη (Μακαρίου Αιγυπτίου), και το μαρτύριον και η θυσία διά τον συνάνθρωπον «υπέρ ου Χριστός απέθανε», και μάλιστα τον πολυειδώς, πολυμερώς και πολυτρόπως πάσχοντα ανά τους αιώνας είναι μία αδιάλειπτος συμμετοχή εις τον θάνατον του Χριστού και εις την αγάπην του Πατρός, του ούτως αγαπήσαντως τον κόσμον, ώστε τον μονογενή Υιόν αυτού δούναι (πρβλ. Ιωάν. γ’ 16) εις θυσίαν άμωμον και λύτρον αντί πολλών και ίνα ζωήν έχομεν και περισσόν έχομεν (πρβλ. ο.π. ι’. 10)».

Ο Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης Παύλος αναφέρθηκε στο βίο του Αγίου, αλλά και στην ιστορική σημασία του μητροπολιτικού ναού. «Δύο λέξεις χαρακτηρίζουν τον βίο του Δημητρίου: μαρτυρία και μαρτύριον…μαρτυρία είναι και η ζωή της Εκκλησίας, μια συνεχής διακονία της Οικουμένης. Είναι όμως και μαρτύριον του αίματος, όπως μαρτυρεί η θύρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, και συνειδήσεως, γιατί σήμερα η Εκκλησία υποβλέπεται από ξένους, αλλά και από οικείους».

Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας ο Μακαριώτατος αναχώρησε για την πόλη του Λαγκαδά, όπου θα λαμπρύνει με την παρουσία τις εκεί τοπικές εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της πόλεως.

Αύριο Σάββατο και ώρα 19.00 μ.μ. ο Δήμαρχος της Πόλεως στο Δημαρχιακό Μέγαρο της πόλεως Λαγκαδά θα ανακηρύξει τον Αρχιεπίσκοπο Επίτιμο Δημότη παραδίδοντάς του το Χρυσό Κλειδί της Πόλεως.

 

†ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Ο ΜΥΡΟΒΛΥΤΗΣ (26 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ)


Ο Άγιος Δημήτριος γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 260μ.Χ., οι γονείς του ήταν ευγενείς και ο πατέρας του ήταν Μακεδόνας Στρατηγός της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Αλλά ο Άγιος Δημήτριος δεν ξεχώρισε μόνο για την ευγενική του καταγωγή μα και για την αρετή του, την ευπρέπεια και την ευγένεια της ψυχής του και την ικανότητά του στην στρατιωτική τέχνη, που εκείνη την εποχή αποτελούσε πεδίο διάκρισης για τους νέους και θεωρούταν ιδιαίτερα δημοφιλής. Μάλιστα ο Άγιος Δημήτριος έφτασε σαν στρατιωτικός στο αξίωμα του Δούκα, ξεπερνώντας την δόξα του πατέρα του.

Το 296μ.Χ. (ή σύμφωνα με άλλους μελετητές το 306μ.Χ.) ο Μαξιμιανός ο τότε Τετράρχης και μετέπειτα Αυτοκράτορας Γαλέριος Μαξιμιανός συνέλαβε τον Άγιο Δημήτριο και τον κρατούσε φυλακισμένο σε ένα δημόσιο λουτρό κοντά στο ιπποδρόμιο, επειδή ο Άγιος Δημήτριος πίστευε στην χριστιανική πίστη αλλά και έκανε κήρυγμα φέρνοντας κοντά στον Χριστό πολλούς ειδωλολάτρες. Σ' αυτό το σημείο πρέπει να σημειώσουμε ότι εκείνη την εποχή ο Αυτοκράτορας Διοκλητιανός είχε εκδώσει ένα διάταγμα μετά από παρότρυνση του Μαξιμιανού που ουσιαστικά ξεκινούσε άλλον ένα διωγμό κατά των Χριστιανών.

Στην Θεσσαλονίκη τον καιρό της σύλληψης του Αγίου Δημητρίου, γινόντουσαν αγώνες στο ιπποδρόμιο για να εορταστεί η νίκη της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ενάντια στους Σκύθες. Εκεί ο Λυαίος, ένας ειδωλολάτρης παλαιστής, περηφανευόταν για το μέγεθος του σώματός του και την δύναμή του και προκαλούσε τους θεατές του σταδίου να παλέψουν μαζί του. Ο Νέστωρ, ένας νεαρός στρατιώτης που γνώριζε τον Άγιο Δημήτριο, επισκέφθηκε τον Άγιο στην φυλακή και του ζήτησε την ευλογία του για να παλέψει με τον Λυαίο και ο Άγιος Δημήτριος τον σταύρωσε, δίνοντάς του έτσι την ευλογία του.

Μέσα στο στάδιο ο Νέστορας είπε «Ο Θεός Δημητρίου, βοήθει μοι!» και πάλεψε με τον Λυαίο. Αφού νίκησε ο μικροκαμωμένος Νέστορας τον γίγαντα Λυαίο και ο Γαλέριος Μαξιμιανός έμαθε τι είχε συμβεί, διέταξε να σκοτωθεί ο Άγιος Νέστορας με το ίδιο το ξίφος του έξω από την Χρυσή Πύλη (ή Χρυσή Πόρτα), και να θανατωθεί με λόγχες ο φυλακισμένος στο δημόσιο λουτρό Άγιος Δημήτριος. Γράφουν μάλιστα οι συναξαριστές ότι ο Άγιος Δημήτριος, όπως είχε σηκώσει το δεξί του χέρι, έλαβε τον πρώτο λογχισμό στην δεξιά πλευρά όπως ο Εσταυρωμένος Χριστός.

Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης αναφέρει ότι ο Λούπος, ένας υπηρέτης του Αγίου Δημητρίου, έχρισε το πανωφόρι και το δαχτυλίδι του Αγίου στο μαρτυρικό του αίμα και με την βοήθεια του Θεού έκανε πολλά θαύματα. Όταν το έμαθε αυτό ο Αυτοκράτορας, διέταξε την σύλληψη του και ο Άγιος Λούπος πέθανε μαρτυρικά στην περιοχή Τριβουνάλιο. Το σώμα του Αγίου Δημητρίου ενταφιάστηκε κρυφά από κάποιους πιστούς Χριστιανούς στον τόπο του μαρτυρίου του. Σ' εκείνο το δημόσιο λουτρό, ξεκίνησε να αναβλύζει μύρο από τον τάφο του Αγίου Δημητρίου κι έτσι ο Άγιος πήρε το προσωνύμιο Μυροβλύτης. Μάλιστα όσο περισσότεροι Χριστιανοί έπαιρναν μύρο για ευλογία, τόσο περισσότερο αυτό πλήθαινε αντί να λιγοστεύει.

Κάποιος ασκητής από το βουνό Χολομώντα σκανδαλίστηκε όταν άκουσε για το μύρο του Αγίου Δημητρίου και αναρωτιόταν πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν τόσοι άλλοι Άγιοι που πέρασαν μεγάλα βασανιστήρια για την Χριστιανική τους Πίστη και να μην είναι κι αυτοί Μυροβλύτες όπως ο Άγιος Δημήτριος. Με την ευλογία του Θεού είδε σε ενύπνιο ότι βρισκόταν στην Θεσσαλονίκη, στον ναό του Αγίου Δημητρίου. Εκεί παρακάλεσε κάποιον που κρατούσε τα κλειδιά του προσκυνήματος του τάφου να του ανοίξει για να πάρει την ευλογία του.

Μπαίνοντας στο κουβούκλιο είδε όλο τον τάφο να ‘ναι βρεγμένος από το μύρο και να ευωδιάζει και παρακάλεσε πάλι αυτόν που είχε τα κλειδιά να σκάψουν για να βρουν την πηγή του μύρου. Αφού έσκαψαν πολύ ώρα βρήκαν ένα μάρμαρο που σκέπαζε τον τάφο του Αγίου Δημητρίου και καθώς κατάφεραν με πολύ προσπάθεια να το ανοίξουν, βλέπουν το σώμα του Αγίου να αναβλύζει απ' τις πληγές των κονταριών μύρο. Ήταν τόσο πολύ που βράχηκε ο φύλακας του τάφου και ο μοναχός, φοβούμενος μην πνιγεί, φώναξε «Άγιε Δημήτριε βοήθει μοι». Και τότε ξυπνώντας βλέπει ότι ο ίδιος και τα ράσα του είναι βρεγμένα, θαυματουργικά, με το μύρο του Αγίου Δημητρίου.

Έχοντας ζήσει αυτό το θαύμα έφυγε απ’ το βουνό που ασκήτευε και κήρυξε στην Θεσσαλονίκη για να μάθουν όλοι οι πιστοί τι είχε ζήσει. Έμεινε εκεί πολλές μέρες προσευχόμενος στον ναό του Αγίου Δημητρίου και κατόπιν επέστρεψε στο τόπο της άσκησής του λέγοντας ότι πραγματικά είναι Μέγας ο Άγιος Δημήτριος. Το 1823 οι Τούρκοι που ήταν αμπαρωμένοι στην Ακρόπολη της Αθήνας ετοίμαζαν τα πυρομαχικά τους για να χτυπήσουν με τα κανόνια τους, τους Έλληνες που βρισκόντουσαν στον ναό του Αγίου Δημητρίου, μα ο Άγιος Δημήτριος έκανε το θαύμα του για να σωθούν οι Χριστιανοί και η πυρίτιδα έσκασε στα χέρια των Τούρκων καταστρέφοντας και τμήμα του μνημείου του Παρθενώνα.

Για να θυμούνται αυτό το θαύμα, ο ναός λέγεται από τότε Άγιος Δημήτριος Λουμπαρδιάρης, από την λουμπάρδα δηλαδή το κανόνι των Τούρκων που καταστράφηκε. Ο Άγιος Δημήτριος απεικονίζεται αγιογραφικά στην εικόνα του καβάλα σε κόκκινο (η καφέ) άλογο να σκοτώνει έναν ειδωλολάτρη (τον Λυαίο), όπως ο Άγιος Γεώργιος απεικονίζεται καβάλα σε ένα άσπρο άλογο να σκοτώνει έναν δράκο.Το 313μ.Χ. κτίστηκε ένας μικρός ναός αφιερωμένος στον Άγιο Δημήτριο στον τόπο του μαρτυρίου του.

Το 324μ.Χ. χτίστηκε μια μικρή τρίκλιτη βασιλική και το 413μ.Χ. ο έπαρχος Λεόντιος έκτισε στην ίδια θέση μία μεγάλη βασιλική για να ευχαριστήσει τον Άγιο Δημήτριο για την θεραπεία της αρρώστιας του. Το 1142 ο Αυτοκράτορας Μιχαήλ ο Κομνηνός μετέφερε την εικόνα του Αγίου Δημητρίου από την Θεσσαλονίκη στη Μονή Παντοκράτορος στην Κωνσταντινούπολη. Ο ναός καταστράφηκε και λεηλατήθηκε πολλές φορές.

Η τελευταία ήταν το 1917 με την πυρκαγιά που έκαψε το μεγαλύτερο τμήμα της Θεσσαλονίκης. Έτσι ο Άγιος Δημήτριος κάηκε ολοσχερώς.

Κάτω απ' το ιερό του Αγίου Δημητρίου, υπάρχουν ακόμη και σήμερα οι κατακόμβες το λουτρό που έγινε ο τόπος που μαρτύρησε ο Άγιος Δημήτριος

 Χρόνια πολλά 
στους Εορτάζοντες και τις Εορτάζουσες!




ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ


Ελλάδα

Φτωχότερους θα κάνει το νέο μνημόνιο συνταξιούχους και μισθωτούς του δημόσιου τομέα. Το όριο ηλικίας για τη σύνταξη αυξάνεται στα 67 έτη, ενώ πολλοί θα χάσουν τα κοινωνικά επιδόματα. Παράλληλα, χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι θα δουν την πόρτα της εξόδου έως το τέλος του 2013.
   
Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 28 Οκτωβρίου. Στις 04:00 το πρωί οι δείκτες των ρολογιών θα πρέπει να μετακινηθούν μία ώρα πίσω και να δείχνουν 03:00, καθώς λήγει η εφαρμογή του μέτρου της θερινής ώρας.
   
Το πρωί της Παρασκευής φτάνουν στη Θεσσαλονίκη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας και ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, οι οποίοι στις 11 το πρωί θα παραστούν στην επίσημη δοξολογία για τον πολιούχο Άγιο Δημήτριο και την επέτειο των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκη, που θα γίνει στον ιερό ναό του Αγίου Δημητρίου.
   
Επισημαίνοντας ότι η Εκκλησία δεν έχει ανάγκη από προστάτες και σωτήρες, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Ιερώνυμος, καταδικάζει κάθε μορφή βίας και ρατσισμού, στρέφοντας τα πυρά του κατά της Χρυσής Αυγής. Σύμφωνα με συνεργάτες του, ο Ιερώνυμος προτρέπει ιδιαίτερα τους νέους να μελετήσουν την ιστορία της Χρυσής Αυγής, τα ιδεολογικά της πιστεύω και τα σύμβολά της.
   
Θέμα δράσης του Τούρκου προξένου στην Κομοτηνή προέκυψε έπειτα από καταγγελία του ιμάμη Σώστη περί παρεμβάσεων και απειλών ανθρώπων του προξενείου που τον κατηγορούν ως «εγκάθετο της Ελλάδας και προδότη». Για το θέμα εκλήθη στο υπουργείο Εξωτερικών για εξηγήσεις ο πρέσβης της Τουρκίας στην Αθήνα, Κερίμ Ουράς, και παράλληλα σκληρή ανακοίνωση εξέδωσε το υπουργείο Εξωτερικών.

Κόσμος

Σε ισχύ μπήκε το πρωί της Παρασκευής η ολιγοήμερη κατάπαυση πυρός στην οποία συμφώνησαν Δαμασκός και ορισμένες ομάδες αντικαθεστωτικών για τη μουσουλμανική γιορτή του Έιντ αλ Άντχα, μετά τη διαμεσολάβηση του απεσταλμένου του ΟΗΕ και του Αραβικού Συνδέσμου Λακντάρ Μπραχίμι. Το μεν καθεστώς του Άσαντ προειδοποίησε ότι παραμένει έτοιμος να αντιδράσει, ο δε λεγόμενος «Ελεύθερος Συριακός Στρατός» ανέφερε ότι θα τηρήσει την εκεχειρία εάν γίνει σεβαστή από τον συριακό στρατό.
   
Την ψήφο του στο Σικάγο έριξε ο Αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα ενώ ο προεκλογικός πυρετός ανεβαίνει στις ΗΠΑ με τους δύο υποψηφίους για το Λευκό Οίκο να εμφανίζονται ουσιαστικά ισόπαλοι στις δημοσκοπήσεις για τις κάλπες της 6ης Νοεμβρίου. Η μάχη φαίνεται ότι θα κριθεί στους αναποφάσιστους των καθοριστικών πολιτειών, για την «καρδιά» των οποίων τα δύο στρατόπεδα έχουν εξαπολύσει ολομέτωπη επίθεση.
   
Έντεκα άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από το πέρασμα του τυφώνα Σάντι στην Κούβα και πιο συγκεκριμένα στις επαρχίες Σαντιάγο δε Κούβα και Γκουαντάναμο, έγινε γνωστό από την κουβανική πολιτική άμυνα.

Σεισμική δόνηση μεγέθους 5,3 βαθμών σημειώθηκε τα ξημερώματα της Παρασκευής στα σύνορα των περιοχών Καλάμπρια και Μπαζιλικάτα στη νότια Ιταλία, μετέδωσε το ιταλικό πρακτορείο ANSA. Ένας 84χρονος πέθανε από καρδιακή προσβολή.
   
Αίσιο τέλος είχε η περιπέτεια του πληρώματος του αργεντινού πολεμικού πλοίου Libertad, το οποίο έφτασε σε λιμάνι της Γκάνας πριν από μερικές εβδομάδες στο πλαίσιο εκπαιδευτικού ταξιδιού, όμως εκεί κόλλησε: ένα αμερικανικό hedge fund, το οποίο κυνηγά την Αργεντινή από την περίοδο της χρεοκοπίας και του κουρέματος του χρέους, απαίτησε την κατάσχεση του πλοίου έναντι του ποσού των 20 εκατ. δολαρίων. Το πλήρωμα επέστρεψε ευτυχώς στην Αργεντινή, ωστόσο, το εντυπωσιακό κατά τα άλλα σκαρί παραμένει «αιχμάλωτο» στην Γκάνα...

Οικονομία

Η κλιμάκωση της οικονομικής κρίσης στη Κύπρο, τα υφιστάμενα προβλήματα των τραπεζών της χώρας και η επικείμενη υπαγωγή σε Μνημόνιο δεν έχουν κλονίσει την τραπεζική πίστη. Οι καταθέσεις στο χρηματοπιστωτικό σύστημα της Κύπρου κατέγραψαν το Σεπτέμβριο αύξηση, για δεύτερο στη σειρά μήνα, και ανήλθαν στα 70,69 δισ. ευρώ, από 70,66 δισ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα.
  
 Το ελληνικό χρέος θα βρίσκεται πάνω από τον στόχο του 120% του ΑΕΠ το 2020, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει το Reuters επικαλούμενο την προκαταρκτική έκθεση του ΔΝΤ που παρουσιάστηκε στο Euroworking Group, και στην οποία αναφέρεται ότι η Αθήνα θα χρειαστεί να προβεί σε περισσότερες μεταρρυθμίσεις.
   
Tην επόμενη εβδομάδα, και πιθανόν την Τετάρτη 31 Οκτωβρίου, μετατίθεται η συνεδρίαση, μέσω τηλεδιάσκεψης, του Eurogroup για την Ελλάδα εφόσον τη Δευτέρα επέλθει συμφωνία στο Euro Working Group. Η τεχνική ομάδα που προετοιμάζει τις συνόδους των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης συνεδρίαζε μέχρι αργά την Πέμπτη και θα συνεδριάσει εκ νέου τη Δευτέρα, δίνοντας ουσιαστικά περιθώριο δύο ημερών στην Αθήνα προκειμένου να διευθετηθούν οι τελευταίες εκκρεμότητες για το πακέτο μέτρων.

Αθλητισμός

 Ένα απρόσμενο δώρο δέχτηκε ο Παναθηναϊκός από τη Μάριμπορ που απέσπασε τον βαθμό της ισοπαλίας στο «Λιούντσκι» απέναντι στην Τότεναμ με 1-1, αποτέλεσμα που διατηρεί τους «πράσινους» σε τροχιά πρόκρισης στο Europa League. Η Λάτσιο έφτασε στους πέντε βαθμούς, η Μάριμπορ τέσσερις, η Τότεναμ στους τρεις, ενώ ο Παναθηναϊκός έχει δύο στον 10ο όμιλο, όπου όλα είναι ανοιχτά.

Ήττα της ΑΕ Λεμεσού στο ΓΣΠ από την Φενέρμπαχτσε.
   
Την άποψη ότι ο Παναθηναϊκός ήταν η ομάδα που άξιζε περισσότερο τη νίκη εξέφρασε ο Ζεσουάλδο Φερέιρα, μετά το ισόπαλο 1-1 με τη Λάτσιο στο ΟΑΚΑ για την 3η «στροφή» του Europa League. Ο τεχνικός των «πρασίνων» στάθηκε στο γεγονός πως σταδιακά η ομάδα του ανέβασε την απόδοσή της, ενώ αναφέρθηκε και στο αυτογκόλ του Σεϊταρίδη ζητώντας από τους δημοσιογράφους να μην «σκοτώσουν» τον παίκτη. «Δεν φανήκαμε πεινασμένοι...», τόνισε ο προπονητής της Λάτσιο που ήθελε το κάτι παραπάνω από τους παίκτες του.

Ο Παναθηναϊκός για μια ακόμη φορά ήταν άψυχος, άτολμος, ίσως και λίγο άτυχος, αλλά κατάφερε έστω και έτσι να μην ηττηθεί φτάνοντας στο 1-1 κόντρα στη Λάτσιο στο ΟΑΚΑ στο πλαίσιο της 3ης αγωνιστικής του Europa League. Οι «πράσινοι» βρέθηκαν πίσω στο σκορ έπειτα από ένα απίστευτο αυτογκόλ του Σεϊταρίδη στο 25', αλλά ισοφάρισαν με τον Τοτσέ στο 90' και... έσωσαν την παρτίδα. Ωστόσο, η εικόνα που μένει είναι ότι ο Ζεσουάλδο Φερέιρα, διατήρησε την επιμονή του να μην ρισκάρει ακόμα και όταν η ομάδα του βρίσκεται πίσω στο σκορ από έναν αντίπαλο που δεν απέδειξε την ανωτερότητά του στο χορτάρι. Επεισόδια πριν από την έναρξη και στο ημίχρονο ανάμεσα σε οπαδούς των δύο ομάδων.