25 Οκτωβρίου, 2012

Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΩΝΥΜΙΚΟΥ ΠΡΩΗΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΝΥΝ ΕΛΟΥΣ κ. ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΓΚΑΤΖΙΡΟΥΛΗ


Με αφορμή την ανάρτηση του Εκκλησιαστικού πρακτορείου Ειδήσεων Amen.gr με ημερομηνία 10.10.2012, όπου μας πληροφορεί ότι ο Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας ο πάντα συγχωρητικός και επιεικής Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος Β΄ αποφάσισε με τα μέλη της Δ.Ι.Σ για άλλη μια φορά να ξεκινήσει την συζήτηση για το θέμα της άρσης του επιτιμίου της Ακοινωνησίας του Έλους κ. Νικοδήμου, αφού πρωτίστως έχουν στα χέρια τους την πρόταση της τριμελούς επιτροπής αναφορικά με το θέμα της άρσης του εν λόγω επιτιμίου.

Επειδή όμως ο κ. Νικόδημος συνεχίζει και σήμερα μέσα από την φυλλάδα του «ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ» Τεύχος 321 Οκτώβριος 2012 σελίς 7  όπως πάντα την πολεμική κατά προσώπων της Διοικήσεως της Εκκλησίας χωρίς να υπάρχει λόγος, καθώς και κάποιος συνεργάτης του με το ψευδώνυμο «Σχολιαστής» (Ιερομόναχος Ειρηναίος), αναγκαζόμεθα να θίξουμε το θέμα επί της αρχής, για να πληροφορήσουμε τους μη γνωρίζοντες πως και γιατί εξελίχθηκε έτσι η υπόθεση Γκατζιρούλη.

Με την ευκαιρία αυτή λοιπόν θυμίζουμε πως η Διοίκηση της Εκκλησίας υπό την Προεδρίαν του Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ επήρε τις γνωστές αποφάσεις για τους τότε Ιερωνυμικούς Μητροπολίτες. Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος Α’ όλως αντικανονικώς τότε προεκάλεσε την έκλογήν του υπό του δικτατορικού καθεστώτος μέσω ύπ' αυτού ορισθείσης συνόδου καί έκυβέρνησεν αύταρχικώς την Έκκλησίαν επί τή βάσει αντικανονικών καί αντισυνταγματικών νόμων, πολιτειακών διαταγμάτων καί συντακτικών πράξεων, έφυγαδεύθη ή ειρήνη από την Έκκλησίαν, αναταραχή δέ, διχασμός καί έχθρότης, έπεκράτησεν εις τούς κόλπους αυτής.

Πολλαί εισέτι είναι αί αντικανονικαί πράξεις καί αύθαιρεσίαι αυτού, από τάς οποίας άναφέρομεν τάς σπουδαιοτέρας. Κατέλαβεν ούτος αντικανονικώς τόν θρόνον τού γηραιού προκατόχου του μακαριστού Χρυσοστόμου Β', έν ασθένεια κατακειμένου κατ' εκείνον τόν χρόνον, αντικανονικώς τούτου έξωσθέντος. Παρεβίασε τούς ιερούς κανόνας καί ανέτρεψε τήν κανονικήν τάξιν τής Εκκλησίας. Προεκάλεσεν ήθελημένως διαταραχήν τών σχέσεων τής Ελληνικής Εκκλησίας μετά τού Οικουμενικού Πατριαρχείου. 

Παρεμέρισε τήν κανονικήν Ίεραρχίαν τής Ελληνικής Εκκλησίας, ήτις υπό συνθήκας φοβίας καί τρόμου εκ τής τότε έκρύθμου καταστάσεως ήναγκάσθη τελικώς νά συνεργασθή μετά τούτου. Ηύνόησε τήν κατάληψιν τής εκκλησιαστικής διοικήσεως από τάς θρησκευτικάς οργανώσεις«Ζωής» και «Σωτήρος». Έχειροτόνησε μεροληπτικώς 29 Μητροπολίτας καί 5 βοηθούς Επισκόπους, πρόσωπα προερχόμενα κυρίως από τό περιβάλλον τών ανωτέρω εκκλησιαστικών οργανώσεων μέ άπώτερον σκοπόν νά αλλοίωση τήν σύνθεσιν τής Ιεραρχίας, ώστε νά κερδήση τήν πλειοψηφίαν αυτής καί μέ τήν ιερωνυμικήν παράταξιν  νά άλωση τήν Έκκλησίαν. 

Έξηνάγκασεν είς παραίτησιν έν ενεργεία Μητροπολίτας καί κατεδίκασεν ετέρους είς έκπτωσιν, δυνάμει του Α.Ν. 214/1967 καί κυρίως μέ τό αίτιολογικόν ότι έστερούντο τής έξωθεν καλής μαρτυρίας, είς δέ τάς θέσεις αυτών έτοποθέτησε πρόσωπα τής αρεσκείας του. Ή κάθαρσις αυτή ήτο αναγκαία, διότι έπρεπε νά παύση ή κατασπίλωσις τιμίων καί άξίων κληρικών εξ αφορμής ολίγων σκανδαλοποιών ρασοφόρων, άλλ' αυτή έπρεπε νά γίνη ουχί μέ προσωπικά ελατήρια καί πρός ιδιοτελείς σκοπούς, αλλά μέ νόμιμα μέσα καί μέ όδηγόν τούς Ιερούς Κανόνας. 

Τάς αντικανονικάς ταύτας πράξεις  τότε καί αυθαιρεσίας τού Ιερωνύμου Α’ είχον καταδικάσει ό καθηγητής Κ. Μουρατίδης καί ό Μητροπολίτης Έλευθερουπόλεως  Αμβρόσιος, όστις έλεγεν είς συνεδρίαν τής Ιεράς Συνόδου τής Ιεραρχίας: «Άγιοι Σύνεδροι, δέν ισχυρίζομαι ότι από τού 1967 καί εντεύθεν δέν διεπράχθησαν αύθαιρεσίαι καί άντικανονικότητες. Πάν τουναντίον διεπράχθησαν άπειραι καί φρικταί».

Αποτέλεσμα τών πολλών αντικανονικών ενεργειών καί αυθαιρεσιών τού Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου Α’ ήτο νά ύψωθή κύμα διαμαρτυριών κατά τούτου από τό σεπτόν Οίκουμενικόν Πατριαρχείον, άπό τά ανώτερα πνευματικά ιδρύματα τής χώρας, άπό αρχιερείς, μεταξύ τών όποίων πρώτοι ήσαν οί Μητροπολίται Φλωρίνης καί Έλευθερουπόλεως, άπό τούς καθηγητάς τών Θεολογικών Σχολών, μεταξύ τών οποίων καί ό καθηγητής τού Κανονικού Δικαίου Κ. Μουρατίδης, άπό όλον τόν ήμερήσιον τύπον κ. ά. Χαρακτηριστικήν εικόνα τής τότε θλιβεράς καταστάσεως είς τήν Έκκλησίαν δίδει ή άπό 17-6-1972 επιστολή τού Μητροπολίτου τότε Έλευθερουπόλεως Αμβροσίου πρός τόν Άρχιεπίσκοπον Ιερώνυμον, αποσπάσματα τής οποίας παραθέτομεν:

«Μακαριώτατε,

Μάθετε άπ' εμού ότι ή καθ' υμών αντιπάθεια καί τό μίσος κοχλάζουν είς τάς καρδίας τών Ιεραρχών, σύμπαντος του λεγομένου «Κατωτέρου Κλήρου», ως καί του ευσεβούς καί εγγύτερον πρός τήν Έκκλησίαν ευρισκομένου Ελληνικού λαού. Μή διαχωρίζετε, Μακαριώτατε, τούς Ιεράρχας εις πρόβατα καί ερίφια. Παύσατε νά υποπτεύεσθε πάντα διαμαρτυρόμενον ή διαφωνούντα Έπίσκοπον......Επαναφέρατε τήν Διοίκησιν τής Εκκλησίας εις τήν Κανονικήν Αυτής τροχιάν. Καταργήσατε τούς αντικανονικούς νόμους. Αποκαταστήσατε τήν Έκκλησιαστικήν Δικαιοσύνην, ήτις σήμερον κατήντησεν εκτρωματική...».

Κατόπιν τής δραματικής ταύτης καταστάσεως τής Εκκλησίας, δικαιολογημένως ό μετέπειτα Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ άμα τη εκλογή του έθεσεν είς τόν ένθρονιστήριον λόγον του 16/1/1974 ώς πρωταρχικόν καθήκον τήν έπάνοδον τής εκκλησιαστικής όλκάδος είς τήν κανονικήν τάξιν.«Έπιθυμούμεν, είπε, νά διαδηλώσωμεν ευθέως καί ευθαρσώς, ότι άναλαμβάνοντες τούς οίακας τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, μίαν καί μόνην φιλοδοξίαν θά έχωμεν, τήν προαγωγήν τών συμφερόντων αυτή, των τε πνευματικών καί τών υλικών, πρό πάντων δέ τήν έπαναφοράν αυτής είς τήν κανονικήν τάξιν, τήν οποίαν έδημιούργησεν ή μακραίων παράδοσις καί πράξις τής Εκκλησίας».

Τήν παλινόρθωσιν τής εκκλησιαστικής κανονικής τάξεως ανέλαβε νά πραγματοποίηση ή κανονική Ιερά Σύνοδος τής Ιεραρχίας τής Εκκλησίας τής Ελλάδος τότε, ή συγκροτηθείσα έξ όλων τών κατά τήν 21 Απριλίου 1967 έν ενεργεία υφισταμένων Μητροπολιτών, πλήν ελαχίστων, οί όποίοι συμμετέσχον είς τήν άριστίνδην σύνοδον τού 1967. 

Ή Ιεραρχία τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, υπό τήν Προεδρίαν του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αθηνών Σεραφείμ, μέ όχημα τάς ύπ' αριθμ. 3 καί 7/1974 συντακτικάς πράξεις, έκινήθη νά εκκαθάριση τό κακόν παρελθόν είς τήν Έκκλησίαν και νά έπαναφέρη είς τούς κόλπους αυτής την δεινώς τρωθείσαν κανονικήν τάξιν. Πρωτίστως ή Ιερά Σύνοδος τής Ιεραρχίας έπανέκρινε τό καθεστώς τών οργάνων τής εκκλησιαστικής ανωμαλίας κατ' άκραν έπιείκειαν, ώς ακολούθως:

1.Συνέστησε πενταμελή είσηγητικήν έπιτροπήν εκ παλαιών Μητροπολιτών, τού Πειραιώς Χρυσοστόμου, τού Κοζάνης Διονυσίου, τού Κορινθίας Παντελεήμονος, τού Φιλίππων Αλεξάνδρου καί τού Ζιχνών Νικόδημου, ή οποία θά έξήταζεν μέ πνεύμα αγάπης καί επιεικείας τήν τύχην τών 29 ίερωνυμικών Μητροπολιτών καί ιδία τών ιεραρχών εκείνων, οί όποίοι εξελέγησαν μετά τό 1967 καί κατέλαβον Μητροπόλεις ζώντων τών προκατόχων των, αντικανονικώς τούτων έξωσθέντων υπό τού Αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερωνύμου Α΄.

2.Υιοθέτησε παμψηφεί δήλωσιν τού Αρχιεπισκόπου ότι ή Εκκλησία επιθυμεί νά συγχώρηση τούς Μητροπολίτας εκείνους, οι όποιοι εξελέγησαν καί έχειροτονήθησαν μετά τό 1967, ύπό τήν προϋπόθεσιν ότι θά δείξουν ούτοι μεταμέλειαν καί θά αποστείλουν έγγραφον ευχαριστούντες τήν έκκλησίαν διά τήν έπιδειχθείσαν είς αυτούς έπιείκειαν καί άγάπην (Το οποίον δεν έπραξαν).

3.Έχαρακτήρισεν ως «παρασυναγωγήν» τήν άντικανονικήν άριστίνδην σύνοδον τού 1967 καί κατεδίκασε τάς αντικανονικάς ενεργείας του  Ιερωνύμου Α’, δεχθείσα όμως κατ' οίκονομιαν τήν διατήρησιν ύπό τούτου τού τίτλου του «πρώην» Αρχιεπισκόπου.

4.Έστέρησεν επί μίαν 10ετίαν του δικαιώματος συμμετοχής είς τάς εργασίας τής Ιεράς Συνόδου τούς Μητροπολίτας εκείνους, οί όποίοι διετέλεσαν μέλη τής άριστίνδην συνόδου του 1967, μέ τήν έπιφύλαξιν ότι θά άνακληθή ή στέρησις του δικαιώματος τούτου, εάν οί Μητροπολίται ούτοι ζητήσουν εγγράφως τήν συγγνώμην τής Εκκλησίας (Το οποίον δεν έπραξαν).

5.Ένέκρινεν ώς κανονικούς κατ' οίκονομιαν 20 άπό τούς μετά τό 1967 εκλεγέντας Μητροπολίτας, ήτοι τούς: Φλωρίνης Αυγουστίνον, Φωκίδος Χρυσόστομον, Νικαίας Γεώργιον, Σιδηροκάστρου Ίωάννην, Θηβών Νικόδημον, Αλεξανδρουπόλεως Κωνστάντιον, Δρυϊνουπόλεως Σεβαστιανόν, Χίου Χρυσόστομον, Εδέσσης Καλλίνικον, Κερκύρας Πολύκαρπον, Ύδρας Ίερόθεον, Λαγκαδά Σπυρίδωνα, Ζακύνθου Απόστολον, Έλασσώνος Σεβαστιανόν, Θεσσαλιώτιδος Κωνσταντίνον, Λευκάδος Νικηφόρον, Καρυστίας Σεραφείμ, Χαλκίδος Νικόλαον καί Γορτυνίας Θεόφιλον.

Έκ τούτων ήρθη βραδύτερον ή κανονικότης του Ζακύνθου Αποστόλου καί τού Θεσσαλιώτιδος Κωνσταντίνου, διά τόν τρόπον ασκήσεως ύπ΄ αυτών τής επισκοπικής διακονίας όσον άφορα είς τήν δημιουργίαν κλίματος αναταραχής είς τήν Έκκλησίαν. Ομοίως, ή Σύνοδος ενέκρινε ώς κανονικούς καί 5 βοηθούς επισκόπους, εκλεγέντας μετά τό 1967, ήτοι τούς: Βρεσθένης Δημήτριον, Ευρίπου Βασίλειον, Αχελώου Εύθύμιον, Δωδώνης Χρυσόστομον καί Άνδρούσης Αναστάσιον.

6.Έκρινεν ώς αντικανονικούς 10 ιερωνυμικούς Μητροπολίτας, τους οποίους ανωτέρω άναφέρομεν, καί άφήρεσεν άπό αυτούς τούς θρόνους των, επειδή εξελέγησαν ύπό αντικανονικής συνόδου, κατέλαβον τινές θρόνους μή κανονικώς κενωθέντας καί επέδειξαν τάσεις εκκλησιαστικής απειθαρχίας καί σχίσματος.

Βραδύτερον όμως ή ιερά σύνοδος, πολιτευομένη μετ' άκρας επιεικείας καί αναλογιζομένη τήν κρισιμότητα τών καιρών και τάς δυσκολίας του Έθνους, επεδίωξε νά εύρη τρόπον αποκαταστάσεως τών ύποβιβασθέντων τούτων Μητροπολιτών, άλλ' αυτοί προέβαλον ως άπαραχάρακτον δικαίωμα τήν έπάνοδόν των είς τούς θρόνους, τους οποίους άντικανονικώς κατείχον, καί κατ' ούδένα τρόπον ηνείχοντο να γίνεται λόγος περί οικονομίας καί φιλανθρωπίας. Κατόπιν τής στάσεώς των ταύτης ή σύνοδος ανεγνώρισε κατ' οίκονομίαν τήν χειροτονίαν και τήν άρχιερωσύνην των, ουχί όμως καί τήν άποκατάστασίν των είς  μητροπολιτικήν έδραν

Διά τούτο επέτρεψε μέν είς αυτούς νά φέρουν τον τίτλον του «πρώην» Μητροπολίτου,άλλ' άπένειμεν αυτοίς νέους τίτλους  πάλαι ποτέ διαλαμψασών επισκοπών,  έκτοτε δέ σχολάζοντες φέροντες τόν τίτλον του τιτουλαρίου επισκόπου. Οί έκπεσόντες του θρόνου των ούτοι Μητροπολίται δέν επαύσαν νά διαμαρτύρονται, διότι κατεδικάσθησαν άνευ απολογίας. Άλλ' ή πράξις τής Εκκλησίας παρέχει τήν δυνατότητα ταύτην είς τήν σύνοδον τής Ιεραρχίας, ήτις κατεδίκασε τούτους, διότι καί ή Δ' έν Χαλκηδόνι Οικουμενική Σύνοδος (451) έκήρυξεν έκπτώτους άνευ κρίσεως ή απολογίας τούς ύπό τού Μητροπολίτου Βηρυτού Ευσταθίου άντικανονικώς χειροτονηθέντας καί κατασταθέντας επισκόπους.

Σε ότι αφορά τα λεχθέντα και γραφόμενα του Έλους κ. Νικοδήμου ότι δεν υφίσταται για τους Αρχιερείς το επιτίμιον της Ακοινωνησίας είναι ψευδή, διότι υπάρχει σχετικός Ιερός Κανόνας για το επιτίμιο ακοινωνησίας: Ο ι’ (10ος) αποστολικός κανόνας ο οποίος λέει χαρακτηριστικώς: «Ει τις ακοινωνήτω καν εν’ οίκω συνεύξηται, ούτως αφοριζέσθω».

Αί ανωτέρω αποφάσεις τής τότε Ιεράς Συνόδου τής Ιεραρχίας τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, διά τών οποίων ή Εκκλησία εισήλθε καί πάλιν είς τήν κανονικήν της τροχιάν, ώς ήτο φυσικόν, έκίνησεν τήν άντίδρασιν τών 12 έκπτώτων Μητροπολιτών καί τών φίλα πρός αυτούς διακειμένων, οί όποίοι μέ δημοσιεύματα είς τά έντυπα τών έξωεκκλησιαστικών οργανώσεων προσεπάθησαν νά προκαλέσουν θόρυβον, μέ σκοπόν νά στρέψουν τό χριστεπώνυμον πλήρωμα κατά τών μελών της τότε Ιεραρχίας καί τού Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ καί νά παρασύρουν τήν κυβέρνησιν είς ενεργείας πρός ίδιον αυτών όφελος.

Εμείς πάντως σήμερα πιστεύομε πως ο Μακαριώτατος και τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου εις μάτην κοπιάζουν, διότι ο γέρων Νικόδημος θα δεχθεί συζήτηση μόνο και μόνο εάν του δοθεί η πάλαι ποτέ Μητρόπολη Αττικής και Μεγαρίδος, διότι αν ήθελε την ειρήνευση της Εκκλησίας θα είχε δεχθεί την πρόταση που του είχε κάνει ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ για να εγκατασταθεί ως Μητροπολίτης Λιοσίων στην διχοτομημένη Μητρόπολη Αττικής που θα διχοτομούσε από την τότε Μητρόπολη Αττικής και δεν θα έπαιρνε και τους υπολοίπους στον λαιμό του από τον εγωϊσμό του και μόνο. 

Θα έπρεπε όμως να γνωρίζει ο γέρων Νικόδημος το σχετικόν χωρίον της Αγίας Γραφής που λέγει:«Πάσα παράβασις και παρακοή έλαβεν ένδικον μισθαποδοσίαν» (Εβρ. 2,2). Ποιος έχει ξεχάσει τα γεγονότα στην Κηφισιά στον Άγιο Δημήτριο;

 Ποιος έχει λησμονήσει τα απανωτά δικαστήρια κατά της Ιεράς Συνόδου; ή ποιος δεν θυμάται την υβριστική αρθρογραφία του στον Ορθόδοξο Τύπο με το ψευδώνυμο ΑΤΤΙΚΟΣ όπου συνεχίζει μέχρι και σήμερα από την μηνιαία φυλλάδα του «Ελεύθερη Πληροφόρηση» να καθυβρίζει το πρόσωπο του Προκαθημένου και άπαντας τους Αρχιερείς, όπως έκανε επί Σεραφείμ και Χριστοδούλου διότι επίστευε ο δυστυχής ότι θα σωθεί με τις προσφυγές του στο ΣτΕ.

Μόνον και μόνον λοιπόν για τις προσφυγές του θα πρέπει να ισχύσει εσαεί η Συνοδική Απόφαση Αριθμ. Πρωτ. 2555 Διεκπ. 998/10.8.1993, διότι ο ρδ΄/ριε΄ καν. της Καρθαγένης ορίζει σαφώς ότι: όποιος Επίσκοπος ή Κληρικός ζητήσει από τον Βασιλέα να κριθή η υπόθεσίς του εις πολιτικά κριτήρια να καθαίρεται.

 Γι’ αυτό και για πολλά άλλα έργα του Έλους κ. Νικοδήμου θα πρέπει να μείνει στα αζήτητα ως μέγας λασπολόγος. Αξίζει για να έχομε όμως μια ολοκληρωμένη άποψη περί του Έλους κ. Νικοδήμου να θυμηθούμε τα λεχθέντα του μακαριστού Μητροπολίτη Νέας Σμύρνης κυρού  Αγαθαγγέλου,  όπου είπε  στην Εισήγησή του ενώπιον της Ιεραρχίας  15/7/1993, για το σχετικό θέμα ότι: Ο Νικόδημος καταφρόνησε τα κανονικά όργανα της Εκκλησίας κατέλυσε την κανονική τάξη της Εκκλησίας, είναι ηθικός και φυσικός αυτουργός και έχει θέσει προδήλως εαυτόν εκτός της Εκκλησίας.


Εν κατακλείδι πιστεύομεν πως θα ήταν ίσως καλύτερα να παραμείνει εγκλωβισμένος ο Έλους κ. Νικόδημος στο κελί της απόγνωσής του. Γι’ αυτό καλό θα ήτο για την ειρήνευση της Εκκλησίας, η Ι.Σ.Ι να μην του άρει το επιτίμιο της ακοινωνησίας προς γνώσιν και συμμόρφωσιν δια τα κατά καιρούς λιβελογραφήματά του και άλλα πολλά.

Υ.Γ.Σε ότι αφορά την υπόθεση του πρ. Αττικής και νυν Μοναχού Παντελεήμονα Μπεζενίτη θα επανέλθουμε.

Π. ΒΟΙΩΤΟΣ
Voiotosp.blogspot.gr

Κοινοποίηση
α) Μακαριώτατον Αρχιεπίσκοπον Αθηνών
και πάσης Ελλάδος  Κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΝ
β) Συνοδικούς Μητροπολίτας μέσω e-mail

ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ 33 ΕΠΑΧΘΕΙΣ ΟΡΟΙ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ ΤΟ «ΜΝΗΜΟΝΙΟ 3» [ΛΙΣΤΑ]


Το «Μνημόνιο 3» περιλαμβάνει 90 σελίδες και είναι έτοιμο να καθαρογραφεί και να κατατεθεί στη Βουλή ώστε να ψηφιστεί την ερχόμενη Τετάρτη. Σε αυτό η Τρόικα δεσμεύει την ελληνική κυβέρνηση να εφαρμόσει τα σκληρά μέτρα ύψους 13,5 δισ. ευρώ για την ερχόμενη διετία με συγκεκριμένα και αυστηρά χρονοδιαγράμματα. Με το νέο «Μνημόνιο 3» η κυβέρνηση δεσμεύεται για έσοδα αποκρατικοποιήσεως 1,7 δισ. ευρώ ως το τέλος του 2012 και δεσμεύεται για καταιγισμό περικοπών σε μισθούς και συντάξεις αλλά και νέους φόρους την επόμενη διετία.

Σύμφωνα με το «Μνημόνιο 3»:

Μισθοί δημοσίου και απολύσεις
  • Καταργούνται τα δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας. Καταργούνται οι εξαιρέσεις από το ενιαίο μισθολόγιο
  • Αναστέλλονται ως το 2016 τα δημοσιονομικά επιδόματα και τα επιδόματα απόδοσης των δημοσίων υπαλλήλων
  • Γίνονται υποχρεωτικές οι μετακινήσεις καθηγητών και οι συγχωνεύσεις σχολείων
  • Απομακρύνονται 2.000 δημόσιοι υπάλληλοι εντός του 2012 και 25.000 υπάλληλοι το 2013
  • Μειώνονται τα ειδικά μισθολόγια κατά 2% για μισθούς ως 1.000 ευρώ, 10% για μισθούς από 1.000-1.500 ευρώ, 30% για 2.500-4.000 ευρώ και 35% για πάνω από 4.000 ευρώ
  • Επιβάλλεται νέο μειωμένο μισθολόγιο για το προσωπικό της Βουλής
Φόροι
  • Καταργούνται αναδρομικά οι φοροαπαλλαγές από τα εισοδήματα του 2012
  • Αυξάνονται οι φόροι στα τσιγάρα
  • Οι εφοπλιστές θα υπογράψουν ειδικό Μνημόνιο για πληρωμή επιπλέον 200 εκατ. ευρώ ως το 2016
  • Εξισώνεται ο φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο και το υγραέριο
  • Μειώνονται οι επιστροφές ΦΠΑ στους αγρότες στο 6%
  • Οι αντικειμενικές τιμές ακινήτων αντιστοιχίζονται με τις αγοραίες αξίες ως τον Μάρτιο του 2013
  • Μειώνονται οι ΔΟΥ σε περίπου 90 ως τον Ιούνιο του 2013
  • Αυξάνονται οι ελεγκτές για τη Βεβαίωση είσπραξης Εσόδων κατά 2.000 ως το καλοκαίρι του 2013
  • Αναμορφώνεται η φορολογία εισοδήματος, καταργείται ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων
Συντάξεις
  • Αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης κατά 2 χρόνια χωρίς να επηρεάζεται η προυπόθεση των 40 ετών για την πλήρη σύνταξη
  • Μείωση των εφάπαξ κατά 23% για τους δημοσίους υπαλλήλους από την 1 Ιανουαρίου 2013
  • Μειώνονται οι συντάξεις κατά 3% από τα 1.000 ευρώ , 5% από τα 1.500-2.000 ευρώ και 12% για τις υψηλότερες των 2.000 ευρώ
  • Καταργούνται τα δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας
  • Μείωση συντάξεων για τους μη ασφαλισμένους του ΟΓΑ κατά 30 ευρώ για όσους δεν έχουν δικό τους σπίτι και 50 ευρώ για όσους είναι ιδιοκτήτες
  • Το ΕΚΑΣ θα δίδεται σε όσους έχουν συμπληρώσει τα 64 έτη
Αγορά εργασίας
  • Μειώνεται η αποζημίωση απολύσεων με οροφή τους 12 μισθούς συν 2.000 ευρώ για κάθε επιπλέον χρόνο
  • Μειώνεται ο χρόνος προειδοποίησης σε 4 μήνες
  • Μειώνονται σε 11 ώρες οι ελάχιστες ημερήσιες ώρες ανάπαυσης
  • Αναμορφώνεται ο κατώτατος μισθός από το τέλος Μαρτίου 2013
Κλειστά επαγγέλματα
  • Καταργούνται οι εναπομείναντες περιορισμοί στα κλειστά επαγγέλματα, φορτοεκφορτωτές σε επίγειες δραστηριότητες, ορκωτοί εκτιμητές, λογιστές, φορολογικοί σύμβουλοι, πρακτορεία προσωρινής απασχόλησης, ιδιωτικά γραφεία, σύμβουλοι εργασίας, μεσίτες, ξεναγοί και αναλογιστές
  • Για τους δικηγόρους καταργούνται οι ελάχιστοι μισθοί για τους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα ενώ για τους συμβολαιογράφους καταργείται η υποχρεωτική παρουσία τους στις συμβολαιογραφικές πράξεις
Αγορά προϊόντων
  • Θα επιτραπεί στους εμπόρους καυσίμων να εισάγουν καύσιμα χωρίς να υποχρεούνται να κατασκευάσουν μεγάλους χώρους αποθήκευσης
  • Θα επιτραπεί η πώληση βρεφικού γάλακτος, τσιγάρων,εφημερίδων και περιοδικών από τα σούπερ μάρκετ
  • Θα καταργηθούν οι ελάχιστοι χρόνοι για την πώληση τροφίμων
  • Θα αποσυνδεθούν οι ώρες εργασίας των υπαλλήλων από τις ώρες λειτουργίας των καταστημάτων
  • Θα καταργηθούν οι περιορισμοί στην ενοικίαση φορτηγών, βαν και υπηρεσιών σοφέρ
  • Θα επιτραπεί η χρησιμοποίηση βαν για μεταφορά πελατών ξενοδοχείων και τουριστικών πρακτορείων