06 Αυγούστου, 2012

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΥΦΥΠΕΞ ΣΤΟΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ.

Τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο, επισκέφθηκε σήμερα, Δευτέρα ο Υφυπουργός Εξωτερικών κ. Κωνσταντίνος Τσιάρας.

Ο Υφυπουργός έφτασε στο Αρχιεπισκοπικό Μέγαρο λίγο πριν της 14.00 το μεσημέρι, όπου τον υποδέχθηκε ο Διευθυντής του Ιδιαιτέρου Γραφείου του Μακαριωτάτου Αρχιμ. Χρυσόστομος Παπαθανασίου.

Η συνάντηση διήρκησε περίπου 30 λεπτά, όπου συζητήθηκαν θέματα κοινού ενδιαφέροντος, καθώς και για την κατάσταση που επικρατεί στην Συρία.

Η Α.Μ. Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΝΤΑΟΥ ΠΕΝΤΕΛΗΣ.


Στην Ιερά Μονή Νταού Πεντέλης λειτούργησε, σήμερα Δεύτερα 6 Αυγούστου 2012 εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος. Της Θείας Λειτουργίας προεξήρχε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, ενώ συλλειτούργησαν ο Επίσκοπος Ναζιανζού κ. Θεοδώρητος ο Πρωτοσύγκελος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών Αρχιμ. Μάξιμος Παπαγιάννης και ιερείς της Αρχιεπισκοπής, καθότι η ιστορική μονή ανήκει στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών.

Ο Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας στο κήρυγμά του τόνισε, την σημασία της σημερινής εορτής της Μεταμορφώσεως. «Ο Σκοταδισμός είναι δύσκολος και δημιουργεί πολλά προβλήματα», ανέφερε μεταξύ άλλων ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος. Σε άλλο σημείο τόνισε: «Ο Άνθρωπος αναγεννιέται και φωτίζεται σήμερα. Δεν έχει νόημα πόσα γράμματα ξέρει κανείς, άλλος φωτισμός των γραμμάτων άλλος του Χριστού».

«Απομονώνουμε τις δυσκολίες στο οικονομικό και όχι στο πνευματικό στοιχείο γιατί έχουμε ξεκόψει την ύπαρξη βοήθειας από το φως του Χριστού», πρόσθεσε ακόμη ο Αρχιεπίσκοπος. Επίσης ο Μακαριώτατος, υπογράμμισε: «Το βάθος του προβλήματος είναι ο εγωισμός μας».«Σ’ αυτή την μεταμόρφωσή πρέπει να συμμετέχουμε όλοι μας για να μεταμορφωθούμε και να προχωρήσουμε με τον Χριστό, γιατί όποιος έχει τον Μεταμορφωθέντα Χριστό κοντά του προχωράει χωρίς προβλήματα», ανέφερε κλείνοντας ο Αρχιεπίσκοπο.

Στο τέλος ο Αρχιεπίσκοπος ευχαρίστησε θερμά την Ηγουμένη, αδελφή Στυλιανή και ευχήθηκε κάθε καλό στην Αδελφότητα.  Αμέσως μετά με τον ήχο από το μοναχικό τάλαντο οι αδελφές συνόδευσαν τον Αρχιεπίσκοπο στην αίθουσα του θρόνου.





ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΥΠΡΟΥ κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ Β΄ ΣΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ κ. ΧΡΙΣΤΟΦΙΑ (5/8/2012).

 «Αν ζούσε ο Μακάριος θα απέρριπτε τελικά
και την Ομοσπονδία που αποδέχθηκε».

O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομος, χθες Κυριακή, τέλεσε τη Θεία Λειτουργία,  συμπαραστατούμενος από τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Μεσαορίας κ. Γρηγόριο, στον Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού, στην κοινότητα Στατός – Άγιος Φώτιος, στην Πάφο. Κατόπιν, ο Αρχιεπίσκοπος προέστη του ετήσιου μνημοσύνου των ηρώων της κοινότητας, που έπεσαν υπέρ της Κυπριακής Ελευθερίας, Κωστάκη Π. Σαββίδη και Φίλιππου Ι. Κρητιώτη.

Στην ομιλία του ο Αρχιεπίσκοπος μεταξύ άλλων είπε:

Την θέση ότι «ο Μακάριος αν ζούσε λίγο ακόμη θα απέρριπτε τελικά και την ομοσπονδία που αποδέχτηκε», διατύπωσε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος Β΄ σε ερώτηση δημοσιογράφων, μετά το πέρας του Τρισαγίου στο μνημείο ηρώων της κοινότητας Στατός - Άγιος Φώτιος. «Θα την έπαιρνε πίσω», είπε χαρακτηριστικά, επικαλούμενος την τελευταία του ομιλία του Εθνάρχη Μακαρίου στον Προμαχώνα (20 Ιουλίου 1977), που είχε διαβλέψει την Τούρκικη αδιαλλαξία.

Μιλώντας στον Στατό – Άγιο Φώτιο μετά το πέρας του μνημοσύνου των ηρώων της κοινότητας, στο οποίο προέστη,  ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου  δήλωσε ότι  «η Ομοσπονδία Μακαρίου δεν έχει καμία σχέση με την Ομοσπονδία για την οποία συζητούν όλες οι κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια. Με βάση την συμφωνία κορυφής του 1977, ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος επεδίωκε την ελεύθερη εγκατάσταση, διακίνηση και το δικαίωμα περιουσίας σε όλη την επικράτεια».

Ο Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Κύπρου είπε ακόμη ότι «τότε δεν υπήρχαν έποικοι και ο Μακάριος ποτέ δεν μίλησε για διπεριφερειακή ομοσπονδία». Συνεχίζοντας, επισήμανε ότι «η Ομοσπονδία που  συμφώνησε ο Μακάριος ήταν δικοινοτική, όπως έλεγε και δημόσια ο ίδιος προτιμούσε μια πολυπεριφερειακή Ομοσπονδία.  Καμία σχέση δεν έχει εκείνο που επιθυμούσε ο Μακάριος με αυτό που συζητούν σήμερα».

Ο Αρχιεπίσκοπος σημείωσε επίσης ότι «αν ζούσε σήμερα ο Μακάριος,  η συμβουλή που θα έδινε θα ήταν η Κύπρος να είναι όπως οι άλλες χώρες της Ε.Ε. επανατοποθετώντας το Κυπριακό ως θέμα εισβολής και κατοχής. Θα πρέπει  να δοθεί το μήνυμα της σωστής λύσης, ότι δηλαδή η Ε/Κ πλευρά δεν ζητά τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από την εφαρμογή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών. Δεν ζητούμε τίποτα περισσότερο από τα σπίτια μας και τους τάφους των προγόνων μας» κατέληξε ο Μακαριώτατος.


ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ κ. ΧΡΙΣΤΟΦΙΑ ΣΤΗΝ ΓΕΝΕΤΕΙΡΑ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΥΠΡΟΥ ΚΥΡΟΥ ΜΑΚΑΡΙΟΥ Γ΄ (3.8.2012).


"Στο δρόμο που χάραξε ο Μακάριος"

Στην προσπάθειά μας για εξεύρεση μιας ειρηνικής, βιώσιμης και λειτουργικής λύσης του κυπριακού προβλήματος, βαδίζουμε στην πορεία που ο ίδιος ο Μακάριος χάραξε.

Σε ομιλία του στην εκδήλωση τιμής για τον Πρόεδρο Μακάριο στη γενέτειρα του αείμνηστου Εθνάρχη, την Παναγιά της Πάφου, ο Πρόεδρος Χριστόφιας είπε πως μετά το προδοτικό πραξικόπημα της χούντας και της ΕΟΚΑ Β’ εναντίον του και την τουρκική εισβολή του 1974 που οδήγησαν στην τραγωδία, την οποία βιώνουμε μέχρι σήμερα, ο Μακάριος "έλαβε τη θαρραλέα και καθοριστική απόφαση για αποδοχή της διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας στη Συμφωνία Υψηλού Επιπέδου το 1977".

"Εκτιμούσε ορθά ο Μακάριος", τόνισε, "τους κινδύνους μόνιμης διχοτόμησης του νησιού και ότι η λύση ομοσπονδίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε αποκατάσταση της ενότητας του λαού, του εδάφους, της οικονομίας και των θεσμών και στην απαλλαγή από την κατοχή". Οπως ανέφερε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, δεν ήταν ούτε από ενδοτισμό ούτε από έλλειψη πραγματισμού που ο Μακάριος αποδέχτηκε την ομοσπονδία. "Το έπραξε ακριβώς κατανοώντας ότι αποτελούσε τη μόνη διέξοδο για απελευθέρωση και επανένωση της πατρίδας και του λαού μας", συμπλήρωσε.

"Στην προσπάθειά μας για εξεύρεση μιας ειρηνικής, βιώσιμης και λειτουργικής λύσης του κυπριακού προβλήματος, βαδίζουμε στην πορεία που ο ίδιος ο Μακάριος χάραξε. Αγωνιζόμαστε για λύση του κυπριακού προβλήματος το συντομότερο, στη βάση του ιστορικού συμβιβασμού που ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος είχε το πολιτικό θάρρος και τη διορατικότητα να συμφωνήσει". Ο Πρόεδρος Χριστόφιας υπενθύμισε πως αυτό το συμβιβασμό, το συμβιβασμό της διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας, επεδίωξαν όλοι ανεξαίρετα οι Πρόεδροι της Κυπριακής Δημοκρατίας μέχρι σήμερα.

"Υπό το βάρος των τετελεσμένων που δημιούργησε η τουρκική εισβολή και κατοχή, η μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας από ενιαίο σε ομοσπονδιακό κράτος ήταν και εξακολουθεί να είναι η μόνη ρεαλιστική επιλογή για απαλλαγή από την κατοχή, τερματισμό της διχοτόμησης και επανένωση του τόπου και του λαού", είπε και συνέχισε: "Εμείς πιστεύουμε στον ιστορικό συμβιβασμό τον οποίο συμφώνησε ο Μακάριος και υπερασπιζόμαστε τις παρακαταθήκες που μας κληροδότησε". "Γι’ αυτό και αγωνιζόμαστε με συνέπεια και έχουμε την πολιτική βούληση για συνολική επίλυση του κυπριακού προβλήματος, βασισμένη στις Συμφωνίες Υψηλού Επιπέδου του 1977 και 1979, στα Ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών και στο συμφωνημένο πλαίσιο για ένα ομοσπονδιακό κράτος που θα αποτελείται από δύο ομόσπονδες πολιτείες, ένα κράτος με μια και μόνη κυριαρχία, μια και μόνη διεθνή προσωπικότητα και μια και μόνη ιθαγένεια, με πολιτική ισότητα των δύο κοινοτήτων, όπως αυτή περιγράφεται στα σχετικά Ψηφίσματα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών", σημείωσε ο Πρόεδρος Χριστόφιας.

Διευκρίνισε ότι η λύση θα πρέπει να συνάδει με το ευρωπαϊκό και διεθνές δίκαιο και να διασφαλίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ελευθερίες όλων των Κυπρίων, Ελληνοκυπρίων, Τουρκοκυπρίων, Μαρωνιτών, Αρμένηδων και Λατίνων. Χαρακτηρίζοντας τον Μακάριο ως "την σπουδαιότερη φυσιογνωμία της σύγχρονης κυπριακής ιστορίας και ως ένα καταξιωμένο οξυδερκή πολιτικό και υψηλό βαθμό πολιτικής κρίσης, ο Πρόεδρος Χριστόφιας ανακοίνωσε ότι τιμώντας η Κυβέρνηση τη μνήμη και τους αγώνες του Μακαρίου, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης το 2013 εκατό χρόνων από τη γέννηση του λαοπρόβλητου ηγέτη, έχει αποφασίσει όπως ανακηρύξει το 2013 ως έτος Μακαρίου".

"Στόχος μας", είπε, "είναι μέσα σε αυτή τη χρονιά στα σχολεία μας και στην ευρύτερη κοινωνία να αναδείξουμε την προσφορά και κληρονομιά του Μακαρίου. Προς αυτή την κατεύθυνση καταρτίζεται συνολικό πρόγραμμα".

Τουρκία και Ερογλου οδηγούν τις συνομιλίες σε αδιέξοδο

Αναφερόμενος στις συνομιλίες για λύση του Κυπριακού, ο Πρόεδρος Χριστόφιας επεσήμανε ότι "το βασικό πρόβλημα στις διαπραγματεύσεις, ιδιαίτερα από την ανάληψη της ηγεσίας της τουρκοκυπριακής κοινότητας από τον κ. Έρογλου, ήταν και είναι η φιλοσοφία της Τουρκίας και της τουρκοκυπριακής ηγεσίας για λύση δύο κρατών στην Κύπρο". Υπενθυμίζοντας ότι ιδιαίτερα το τελευταίο χρονικό διάστημα, σχεδόν όλες οι βασικές θέσεις που κατέθετε στην τράπεζα των διαπραγματεύσεων ο κ. Έρογλου ήταν διαποτισμένες με αυτή την απαράδεχτη φιλοσοφία των δύο κρατών, ο Πρόεδρος Χριστόφιας επεσήμανε πως "αυτή τη στιγμή η Τουρκία και ο κ. Έρογλου με τη στάση τους ουσιαστικά οδηγούν τη διαδικασία των απευθείας διαπραγματεύσεων σε αδιέξοδο".

"Αρνούνται τη συνέχιση των συνομιλιών με αφορμή τάχατες την ανάληψη της εκ περιτροπής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την Κυπριακή Δημοκρατία. Την ίδια στιγμή ετοιμάζουν και σερβίρουν λεγόμενα σχέδια Β΄ με στόχο την αναβάθμιση του ψευδοκράτους", είπε για να υπογραμμίσει πως "αυτή η συμπεριφορά δεν μπορεί να γίνει ανεκτή ούτε από τη διεθνή κοινότητα και τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, ούτε από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αναμένουμε σαφή καταδίκη αυτής της απαράδεχτης συμπεριφοράς και συνετισμό της Τουρκίας".

Παράλληλα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανέφερε πως η Τουρκία δεν μένει ως εδώ αλλά την ίδια ώρα απειλεί και προκαλεί. Οπως είπε, η Τουρκία "εκτοξεύει απειλές κατά του κυριαρχικού δικαιώματος της Κυπριακής Δημοκρατίας για έρευνες ανεύρεσης υδρογονανθράκων στην Αποκλειστική Οικονομική μας Ζώνη και κατά της ανάληψης της Προεδρίας της ΕΕ". "Θέλουμε να στείλουμε και σήμερα ένα ξεκάθαρο μήνυμα. Καταδικάζουμε αυτές τις απαράδεχτες ενέργειες και απειλές. Η Κυπριακή Δημοκρατία ασκεί ήδη και μάλιστα με επιτυχία την Προεδρία της ΕΕ", είπε, προσθέτοντας πως "τα πρώτα δείγματα της προεδρίας μας είναι κάτι περισσότερο από θετικά".

Ο Πρόεδρος Χριστόφιας τόνισε πως "με αποφασιστικότητα προχωρήσαμε στην ανεύρεση φυσικού αερίου στο οικόπεδο 12, δημιουργώντας τη μεγαλύτερη προοπτική για τον τόπο σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο"."Με την ίδια αποφασιστικότητα θα προχωρήσουμε και στο δεύτερο γύρο αδειοδοτήσεων παρά τις απαράδεκτες παρεμβάσεις και τις απειλές της Τουρκίας προς τις εταιρείες που υπέβαλαν αίτηση στα πλαίσια του δεύτερου γύρου αδειοδότησης. Είναι απόλυτο κυριαρχικό μας δικαίωμα και έχουμε μαζί μας στο θέμα αυτό ολόκληρη τη διεθνή κοινότητα", υπογράμμισε.

Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, ο Πρόεδρος Χριστόφιας τόνισε πως πιστοί στις πολιτικές παρακαταθήκες του Εθνάρχη Μακάριου συνεχίζουμε τον αγώνα για λύση και επανένωση, για εθνική ανεξαρτησία και δημοκρατία"."Αυτή είναι και η καλύτερη τιμή που μπορούμε να προσφέρουμε στον ηγέτη Μακάριο και στους ήρωες πεσόντες κατά το πραξικόπημα και την τούρκικη εισβολή", κατέληξε.


Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ (6 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ)

  «Προ του τιμίου σταυρού σου και του πάθους, 
λαβών ους προέκρινας των ιερών μαθητών 
προς το Θαβώριον Δέσποτα, ανήλθες όρος ,..
ίνα όταν σε ίδωσιν σταυρούμενον το μεν πάθος 
νοήσωσιν εκούσιον τω δε κόσμω κηρύξωσιν ότι συ 
υπάρχεις αληθώς του Πατρός το απαύγασμα».

Η Μεταμόρφωση του Χριστού ήταν ένα σημαντικό σημείο για τους Μαθητές του Χριστού, τους οποίους προετοίμασε, τόσο για τα Θεία Πάθη, όσο και για την Πεντηκοστή, αφού πρόκειται για μεγάλη εμπειρία του Θεού, με τη διαφορά ότι εις την Μεταμόρφωση οι Μαθητές δεν είναι ήταν ακόμη μέτοχοι της Αναστάσεως και της θέας του Θεού. Ο όρος «μεταμόρφωση» σημαίνει  αλλαγή της μορφής. Δηλαδή σε μια συγκεκριμένη στιγμή ο Χριστός, έλαβε τη Θεϊκή Του μορφή και φανέρωσε όλη την δόξα της Θεότητος, με την οποία ήταν ενωμένη η ανθρώπινη φύση από την στιγμή της συλλήψεώς Του, από τη Θεοτόκο.

Ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός, αναφέρει ότι ο Χριστός εκείνη την ώρα μεταμορφώθηκε, «ουχ ο ουκ ην προσλαβόμενος, ουδέ εις όπερ ουκ ην μεταβαλλόμενος, αλλ’ όπερ ην τοις οικείοις μαθηταίς εκφαινόμενος». Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος είπε ότι ο Χριστός δεν έδειξε ολόκληρη την θεότητα, αλλά μια μικρή ενέργειά της. Και αυτό το έκανε αφ’ ενός μεν, για να πληροφορήσει για το ποιά είναι η θεϊκή δόξα της Βασιλείας, αφ’ ετέρου δε, από φιλανθρωπία, ώστε να μη χάσουν και την ζωή τους ακόμη, βλέποντας ολόκληρη την δόξα της θεότητος. Γι’ αυτό, το μυστήριο της Μεταμορφώσεως είναι και αποκάλυψη της Βασιλείας, αλλά και έκφραση της αγάπης και της φιλανθρωπίας του Θεού.

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, μιλώντας για το γεγονός της Μεταμορφώσεως του Χριστού, τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι το θέαμα του φωτός της μεταμορφώσεως του Κυρίου είναι το μυστήριο της όγδοης μέρας, δηλαδή της επέκεινα ζωής του κόσμου, που δημιουργήθηκε σε έξι μέρες και η υπέρβαση των αισθήσεών μας.  Το θείο φως φανερώνεται στο μέτρο του δυνατού, μεριζόμενο ανάλογα με τη δυνατότητα των δεχομένων. Η θεωρία του άκτιστου φωτός, κατά την διδασκαλία της Εκκλησίας, είναι μέθεξη της Βασιλείας του Θεού, όπου σύμφωνα με τον άγιο Ιωάννη Δαμασκηνό, το βασίλειο του Θεού είναι ολόκληρη η δημιουργία, ολόκληρη η κτίση, ενώ η Βασιλεία του Θεού είναι η άκτιστη χάρη και ενέργεια του Θεού, η οποία είναι ενυπόστατη. 

Η μετοχή στη βασιλεία του Θεού είναι η βαθμιαία μέθεξη και κοινωνία του ανθρώπου στη Χάρη του Θεού, στην οποία μετέχει,  ως μέλος του Σώματος του Χριστού. Συνεπώς η μεταμόρφωση του Σωτήρος είναι η προοπτική της μεταμόρφωσης του κάθε ανθρώπου και συνδέονται οργανικά και λειτουργικά μεταξύ τους. Κατά τη Θεία Μεταμόρφωση συναντώνται  Θεός και άνθρωπος, κτιστό και άκτιστο. Η μεταμόρφωση συνδέεται άμεσα με την ενανθρώπηση. Ο Θεός γίνεται «ως εις εξ ημών» και μας φανερώνει αυτό που πρέπει να γίνουμε εμείς. Γι’ αυτό και δεν πρέπει να κατανοείται η μεταμόρφωση, ως περιπτωσιακό γεγονός και ως αναφερόμενο στα πνευματικά και στα επιμέρους μόνο θέματα του ανθρώπου και της ζωής του. 

Πολύ περισσότερο δεν πρέπει να κατανοείται, ως γεγονός που αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Βεβαίως η Μεταμόρφωση   φωτίζει το μυστήριο του προσώπου του Ιησού Χριστού και απαντά στο ερώτημα «τις γαρ ούτος έστιν». Αποδεικνύει ότι ο Ιησούς δεν είναι μόνο υπαρκτό ιστορικό πρόσωπο, που γεννήθηκε , «εν Βηθλεέμ της Ιουδαίας…,  εν ημέραις Ηρώδου τον Μεγάλου», που η γενεαλογία Του φθάνει  μέχρι του γένους Δαβίδ, αλλά είναι και ο αναμενόμενος, δια μέσου των αιώνων Χριστός, που ήλθε, ως Σωτήρας και Λυτρωτής του κόσμου. Όντως η Μεταμόρφωση προβάλλει για τον άνθρωπο, ως προσωπική εμπειρία ζωής, αρχίζοντας από τους μαθητές και επεκτείνεται στον καθένα από εμάς. 

Μια αποκαλυπτική  εμπειρία ή καλύτερα μια αποκαλυπτική γνώση της θεότητας, αφού τη συγκεκριμένη στιγμή αποκαλύφθηκε μέρος  της άκτιστης μεγαλοσύνης της θεότητος, η οποία  εισήλθε στον κόσμο δια της ενανθρωπίσεώς Της. Κατά συνέπεια στο Θαβώρ δεν συντελέσθηκε μόνο Μεταμόρφωση, αποκάλυψη του θεανθρώπου, με ακτίνες της Θεότητός Του, αλλά συντελέσθηκε  και μεταμόρφωση των Μαθητών, διότι οι Μαθητές αξιώθηκαν, να ιδούν την θεουργία της Θεανθρώπινης φύσης του Χριστού, ακριβώς γιατί μεταμορφώθηκαν αυτοί οι ίδιοι. Οι Πατέρες κάνουν λόγο για εναλλαγή των Μαθητών. Συγκεκριμένα  ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς λέγει: «Ενηλλάγησαν ουν και ούτω την εναλλαγήν είδον»

Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει εναλλαγή, Μεταμόρφωση του Χριστού, αλλά αυτό έγινε γνωστό, γιατί υπήρξε και εναλλαγή, μεταμόρφωση των Μαθητών σε όλη τους την ψυχοσωματική ύπαρξη. Στο Θαβώρ αποκαλύφθηκε το αρχέτυπο κάλλος της εικόνος του ανθρώπου.  Δηλαδή, ο Χριστός είναι το αρχέτυπο της δημιουργίας του ανθρώπου, αφού ο άνθρωπος πλάστηκε κατ’ εικόνα του Λόγου. Με αυτό φαίνεται η δόξα της εικόνος και η μεγάλη τιμή να είμαστε κατ’ εικόνα του Θεού. Αποκαλύφθηκε η κατάσταση που βρισκόταν ο Αδάμ πριν από την πτώση στον Παράδεισο. Η Μεταμόρφωση του Χριστού δείχνει, κατά συγκατάβαση, και την προέλευση του ανθρώπου, αλλά και τον σκοπό, το τέλος, στο οποίο πρέπει να τείνει.

Οι τρεις Μαθητές βλέποντας τον Χριστό Μεταμορφωθέντα, ενώ χαίρονταν και έλεγαν «καλόν εστιν ημάς ώδε είναι, ει θέλεις, ποιήσωμεν ώδε τρεις σκηνάς, σοι μίαν και Μωσεί μίαν και μίαν Ηλία», στην συνέχεια, όταν τους επεσκίασε η φωτεινή νεφέλη και ακούστηκε η φωνή του πατρός, «έπεσον επί προσώπου αυτών και εφοβήθησαν σφόδρα» (Ματθ. ιζ’, 6). Οι Πατέρες της Εκκλησίας, όπως  ο Μ. Βασίλειος, ο άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος, καθώς  και ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς  λέγουν, ότι έπεσαν στην γη από την προβολή του άκτιστου φωτός και της υπερέχουσας φανότητας. Το άκτιστο φως είναι βίωση της βασιλείας του Θεού, είναι το βρώμα των επουρανίων, όπου ο Θεάνθρωπος θα βρίσκεται στο μέσον των θεουμένων, οι οποίοι θα ευφραίνωνται από την παρουσία και την δόξα του Θεού, κατά διαφόρους βαθμούς και κατά ποικίλη μέθεξη της άκτιστου Χάριτος, καθώς προφητεύει ο Δαυίδ: «Ο Θεός έστη εν συναγωγή θεών, εν μέσω δε θεούς διακρινεί» (Ψαλμ. πα’, 1). 

Ο Χριστός, και γενικά ο Τριαδικός Θεός, θα είναι ο κατά φύσιν Θεός, και οι άγιοι θα είναι θεοί κατά μετοχή και κατά Χάρη. Επομένως, σύμφωνα με τον άγιο Συμεών Θεσσαλονίκης, η μέλλουσα Βασιλεία, όπως και η παρουσία μας μέσα στην Εκκλησία, δεν είναι μια συνάθροιση ευσεβών ανθρώπων, αλλά μια σύναξη, ένας εκκλησιασμός κατά χάριν θεών «θεουμένων εκ του κατά φύσιν όντος Θεού», εφόσον ο κάθε συμμετέχων περάσει στην κάθαρση του νου και της καρδιάς, όπως συμβουλεύει ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, που λέγει χαρακτηριστικά: «Δια τούτο καθαρτέον πρώτον εαυτόν, είτα τω καθαρώ προσομιλητέον».

Η Μεταμόρφωση του Χριστού σε συνδυασμό με τον Σταυρό και την Ανάστασή Του, καθώς επίσης και με την μεγάλη εορτή της Πεντηκοστής, κατά την οποία οι Μαθητές έγιναν μέλη του Σώματος του Χριστού, δείχνουν τον σκοπό και το νόημα της υπάρξεως του ανθρώπου.  

Ας δοξολογούμε τον Μεταμορφωθέντα Χριστό ψάλλοντας  μαζί με τον υμνωδό «λάμψον και ημίν τοις αμαρτωλοίς το φως του το αΐδιον πρεσβείαις της Θεοτόκου φωτοδότα δόξα σοι».

ΟΡΟΣ  ΘΑΒΩΡ


ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελλάδα

Να εγκαταλείψει τη χώρα σχεδίαζε ο 21χρονος Πακιστανός που συνελήφθη και ομολόγησε την εμπλοκή του στην κακοποίηση της 15χρονης στην Πάρο. Σύμφωνα με τις πληροφορίες της αστυνομίας, ο 21χρονος είχε ζητήσει να ενταχθεί στο πρόγραμμα εθελοντικού επαναπατρισμού του και η πτήση του ήταν προγραμματισμένη για μεθαύριο, Τετάρτη. Τα σχέδιά του ματαιώθηκαν, όμως, όταν εντοπίστηκε από την αστυνομία. Την Κυριακή οδηγήθηκε στον εισαγγελέα της Σύρου, από τον οποίο ζήτησε και έλαβε προθεσμία για να απολογηθεί την Τρίτη.
   
Με τις συζητήσεις για το πακέτο των 11,5 δισ. ευρώ για τη διετία 2013 - 2014 να έχουν στο μεγαλύτερο ποσοστό τους ολοκληρωθεί και σε επίπεδο κυβέρνησης - τρόικας (μετά την συνάντηση της Κυριακής στο υπουργείο Οικονομικών), οι τρεις πολιτικοί αρχηγοί ρίχουν τώρα το βάρος τους στα ζητήματα αποκρατικοποιήσεων, συγχωνεύσεων οργανισμών, προώθησης μεγάλων έργων και αποδέσμευσης πόρων. Οι «3» θα έχουν δύο συναντήσεις με αυτήν την ατζέντα, τη Δευτέρα στις 16:00 και την Τρίτη στις 18:00.
   
Επίσημη επίσκεψη στην Ελλάδα θα πραγματοποιήσει από τη Δευτέρα έως την Πέμπτη ο πρόεδρος του Ισραήλ Σιμόν Πέρες. Στην ατζέντα των επαφών του με την πολιτειακή και πολιτική ηγεσία θα βρεθούν τα ενεργειακά, η συνεργασία στον τομέα της αγροτικής παραγωγής και η τουριστική συνεργασία. Ο Σιμόν Πέρες, στην αποκλειστική συνέντευξή του στο «Βήμα» τονίζει: «Οι μικρές χώρες μπορούν να γίνουν μεγάλες και να κάνουν μεγάλα πράγματα». Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι οι δύο χώρες έπρεπε να έχουν συνεργαστεί στενά εδώ και πολλά χρόνια, λόγω «γεωγραφικής και πολιτισμικής εγγύτητας».
   
Στον εισαγγελέα της Σύρου οδηγήθηκε την Κυριακή ο νεαρός άνδρας που συνελήφθη για την υπόθεση της κακοποίησης της 15χρονης στην Πάρο στις 22 Ιουλίου. Ο 21χρονος εντοπίστηκε και συνελήφθη σε σπίτι στη Νέα Χαλκηδόνα και το βράδυ του Σαββάτου έγινε η μεταγωγή του στην Ερμούπολη. Ο νεαρός ομολόγησε την πράξη του, ενώ και οι εργαστηριακές εξετάσεις έδειξαν ότι τα δείγματα DNA που ελήφθησαν από τον νεαρό αλλοδαπό είναι ίδια με αυτά που βρέθηκαν στο σώμα και τα ρούχα της κοπέλας.
   
Επεισόδια σημειώθηκαν την Κυριακή στις Σκουριές Χαλκιδικής μεταξύ κατοίκων που αντιδρούν στην επένδυση μεταλλείων χρυσού στην περιοχή και αστυνομικών δυνάμεων. Φωτιές πήραν τρία περιπολικά της αστυνομίας και σημεία του δάσους κατά τη διάρκεια των επεισοδίων που σημειώθηκαν όταν ομάδα κατοίκων προσπάθησε να ανέβει στη δασική περιοχή στις Σκουριές, όπου έχουν ξεκινήσει εργασίες υλοτομίας, αλλά απωθήθηκε από τις αστυνομικές δυνάμεις που έκαναν χρήση δακρυγόνων. Η κατάσταση εκτονώθηκε αργά το απόγευμα, αλλά στην περιοχή παραμένουν αστυνομικές δυνάμεις.

Κόσμος

Ένοπλος επιτέθηκε σε ναό Σιχ έξω από το Μιλγούκι, στο Γουινσκόνσιν των ΗΠΑ, την ώρα που ήταν παρόντες αρκετοί πιστοί, κοστίζοντας τη ζωή σε τουλάχιστον έξι άτομα. Ο δράστης έπεσε νεκρός από τα πυρά της αστυνομίας, και η αστυνομία πιστεύει πως έδρασε μόνος του. Ορισμένες αναφορές θέλουν έναν αστυνομικό να έχει τραυματιστεί κατά την επιχείρηση της αστυνομίας.
   
Στους 115 νεκρούς, μέλη του PKK σύμφωνα με τον τουρκικό στρατό, ανέρχεται ο απολογισμός δεκαπενθήμερης επιχείρησης εναντίον θέσεων των Κούρδων αυτονομιστών, όπως ανακοίνωσε η Άγκυρα. Την Κυριακή, έξι στρατιώτες έχασαν τη ζωή τους σε επίθεση σε φυλάκιο στη νοτιοανατολική Τουρκία, την οποία ακολούθησε ανταλλαγή πυρών που κατέληξε στο θάνατο έντεκα ανταρτών.
   
Το Βερολίνο απέκλεισε εκ νέου την Κυριακή το ενδεχόμενο στρατιωτικής επέμβασης στη Συρία. Ο υπουργός Αμυνας της Γερμανίας Τόμας ντε Μεζιέρ δήλωσε ότι η παραίτηση του Κόφι Ανάν από τη θέση του ειδικού απεσταλμέου του ΟΗΕ και του Αραβικού Συνδέσμου στη Συρία δεν αλλάζει σε τίποτα τη θέση της Γερμανίας και ο υπουργός Εξωτερικών της χώρας Γκίντο Βεστερβέλε υπογράμμισε ότι «το ειρηνευτικό σχέδιο του Κόφι Αναν παραμένει η καλύτερη βάση για να τερματιστεί η βία και να αρχίσει μια διαδικασία πολιτικής επίλυσης της κρίσης» στη Συρία.
   
Ντιμπέιτ με θέμα την παραμονή ή όχι της Ελλάδας στην Ευρωζώνη φιλοξενεί η κυριακάτικη έκδοση της γερμανικής εφημερίδας Bild. Στο ντιμπέιτ πήραν μέρος ο υπουργός Οικονομικών της Βαυαρίας Μάρκους Σέντερ και η αντιπρόεδρος του κόμματος της Αριστεράς Σάρα Βάγκενκνεχτ. Ο Σέντερ τάχθηκε υπέρ της αποχώρησης της Ελλάδας από την ζώνη του ευρώ, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «σε μια δεδομένη στιγμή ο καθένας πρέπει να μετακομίσει από το σπίτι της μαμάς και οι Έλληνες βρίσκονται σε αυτό το σημείο». Η Βάγκενκνεχτ δήλωσε αντίθετη, σημειώνοντας πως μια τέτοια εξέλιξη θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία της Γερμανίας, καθώς θα της στοιχίσει 80 δισ. ευρώ.

Οικονομία

Ενόχληση στους Γερμανούς Χριστιανοδημοκράτες έχει προκαλέσει η θέση του Αυστριακού καγκελαρίου Βέρνερ Φάιμαν πως ο μόνιμος μηχανισμός στήριξης πρέπει να πάρει τραπεζική άδεια -απαντώντας, στην επισήμανση πως το Βερολίνο είναι αντίθετο, ότι η Άνγκελα Μέρκελ «έχει αλλάξει κι άλλες φορές άποψη, πάντα για την προστασία του ευρώ». «Ο Βέρνερ Φάιμαν πρέπει να δει ότι υπάρχει μία σειρά, πρώτα λιτότητα και μεταρρυθμίσεις και μετά ενεργοποίηση της ΕΚΤ» ανέφερε κορυφαίο στέλεχος των Χριστιανοδημοκρατών, λέγοντας πως Αυστρία και Γερμανία είχαν πάντοτε την ίδια στάση, και ως εκ τούτου «δεν καταλαβαίνει» τις αναφορές του καγκελαρίου.
   
Λίγες ώρες ακόμη μένουν έως ότου λήξει και η σιωπηρή παράταση για την εμπρόθεσμη υποβολή των φορολογικών δηλώσεων. Oι φορολογικές δηλώσεις θα θεωρούνται εμπρόθεσμες εφόσον υποβληθούν στο taxis έως τις 08:00 το πρωί της Δευτέρας. Από το χρονικό σημείο αυτό και μετά, οι φορολογούμενοι θα έρχονται αντιμέτωποι με πρόστιμα και προσαυξήσεις. Αντίθετα, όσοι είναι εμπρόθεσμοι και καταβάλουν την πρώτη δόση του φόρου, όπως ορίζεται στο εκκαθαριστικό τους, θα μπορούν να ενταχθούν στη ρύθμιση που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών για περισσότερες δόσεις.
   
Σε καλό κλίμα πραγματοποιήθηκε την Κυριακή η κρίσιμη συνάντηση του υπουργού Οικονομικών Γ.Στουρνάρα με την τρόικα, παρουσία υπουργού Εργασίας Γ.Βρούτση, για τα μέτρα των 11,5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, έκλεισε ένα «καλό ποσοστό» των μέτρων, ενώ μέσα στην εβδομάδα θα αποκρυσταλλωθούν τα ισοδύναμα μέτρα που θα επιτρέψουν να μην υπάρξουν περικοπές στα ειδικά μισθολόγια και να αποπληρωθούν σταδιακά, έως με 7 δόσεις, οι φόροι που προκύπτουν στα νέα εκκαθαριστικά. To πακέτο των μέτρων θα είναι έτοιμο το Σεπτέμβριο, οπότε και η τρόικα θα επιστρέψει, προκειμένου να συντάξει την έκθεση αξιολόγησης.

Αθλητισμός

Σε δεύτερη μοίρα πέρασε η ήττα του Άρη με 2-1 στο τέταρτο και τελευταίο φιλικό με τη Φιορεντίνα, καθώς αυτό που είχε μεγαλύτερη σημασία από το αποτέλεσμα του αγώνα, ήταν ο τραυματισμός του Γιάννη Γιαννιώτα στο δεξί του γόνατο, με τις πρώτες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για θλάση. Ο τραυματισμός του διεθνή μέσου του Άρη έγινε στο 50ο λεπτό της συνάντησης και όπως ήταν επόμενο σκίασε το αγωνιστικό μέρος για τον Μάκη Κατσαβάκη.
   
Φιλική ήττα με 1-0 από την Νοτς Κάουντ σε αγώνα... ενός ημιχρόνου γνώρισε η ΑΕΚ, αφού ο αγωνιστικός χώρος του «Μίντοου Λέιν», μετατράπηκε σε «χωράφι» από την καταρρακτώδη βροχή που έπεσε κατά τη διάρκεια της ανάπαυλας και έτσι το β' ημίχρονο δεν ξεκίνησε ποτέ! Η ΑΕΚ γεμάτη απουσίες και κούραση βρέθηκε πίσω στο σκορ με 1-0 από το 18ο λεπτό με τον Τζατζ να πλασάρει τον -εξαιρετικό κατά τ' άλλα- Γιάννη Αραμπατζή. Όσο παίχτηκε ποδόσφαιρο, η ομάδα του Βαγγέλη Βλάχου έδειξε αδυναμίες στο κέντρο της άμυνας, έχοντας όμως ως δικαιολογία τις απουσίες των Μπουγαΐδη, Γιάγκο και Ματεζίδη.


ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΙΣ 12 ΣΚΗΤΕΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ.

Ι. ΣΚΗΤΗ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΗΣ

Η Σκήτη της Αγίας Άννης κείται σε μια καταπράσινη κοιλάδα που εκτείνεται από τη θάλασσα προς τα πάνω, ως 400 μέτρα ψηλά. Σκόρπιες οι καλύβες σ' αυτή την κοιλάδα, κρυμμένες πίσω από θεόρατες δρυς ή γκριζοπράσινους βραχώδεις όγκους, βρίσκονται δομημένες κλιμακωτά, η μία λίγα μέτρα ψηλότερα απ' την άλλη. Επάλληλα αντερείσματα συγκρατούν το λίγο χώμα των κήπων, κι άλλα υποβαστάζουν το χιλιοπατημένο μονοπάτι, που ασκητές περπατούν με κόπο επί αιώνες «αδιαλείπτως προσευχόμενοι». Είναι η πολυαριθμότερη απ' όλες τις Σκήτες κι έχει συσταθεί κατά τον 16ο-17ο αιώνα. Πιο πριν ο τόπος αυτός δεν ήταν άγνωστος. Εδώ υπήρχε η μονή των Βουλευτηρίων από τις αρχές του 11ου αιώνα. 

Πράγματι αυτή υφίστατο από το 1010 και ήταν κτισμένη κοντά στον όρμο, στη θέση Αυλάκι. Καταστράφηκε όμως από Άραβες ληστοπειρατές και ο τελευταίος ηγούμενος Γερόντιος ανήλθε στα υψηλότερα ορεινά και κρημνώδη μέρη, όπου ανήγειρε το ησυχαστήριό του, του Αγίου Παντελεήμονα, το οποίο υπάρχει και σήμερα, με αγίασμα, που παραδόξως ποτέ δεν υπερχειλίζει, αλλά ούτε και μειούται όσο και αν προμηθεύεται κάποιος. Στη συνέχεια κάποιος Γεώργιος ή Γερμανός έκτισε πλησίον της θέσεως που βρίσκεται σήμερα το Κυριακό της Σκήτης, κελλί του «Ευαγγελισμού». Επειδή τον αυξανόμενο αριθμό των ησυχαστών δεν χωρούσε πλέον το Κυριακό, που βρισκόταν στο κελλί της «Κοιμήσεως της Θεοτόκου», ο ίδιος Γερμανός ίδρυσε νέο Ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, ευρύχωρο. 

Κατόπιν ο Ιεζεκιήλ ο Βατοπεδινός ανακαίνισε το κελλί του Ευαγγελισμού με ευρύ Ναό και έτσι οι Πατέρες συνήγοντο σ' αυτόν. Τον 17ο αιώνα ο Πατριάρχης Διονύσιος Γ΄ ο Βάρδαλης διηύρυνε το Κυριακό της Σκήτης, με δικά του έξοδα, διαμένοντας πότε στη Σκήτη και πότε στη Μονή της Μεγίστης Λαύρας. Το σιγίλλιο της σύστασής της εκδίδει ο επόμενος, Διονύσιος ο Μουσελίμης (1671-94). Το 1686 ο Ματθαίος, πνευματικός του βοεβόδα Σερμπάν Καντακουζηνού (1678-88) και κτίτορας του κελλιού Άγιος Γεώργιος στην Προβάτα, αφιερώνει στη Σκήτη το πόδι της Αγίας Άννης. Ο Ιεροσολύμων Δοσίθεος (1669-1707) στην δωδεκάβιβλό του αναφέρει «… Συνέβη τότε εξ Ασίας τινές ήλθον και έφερον εις τα κελλία της Προβάτας τον πόδα της Aγίας Άννης και εφανέρωσαν περί τούτου τω Πατριάρχη ζητούντες συμβουλήν τι να κάμωσιν. 

Έχων δε κλίσιν ο Πατριάρχης εις τον τόπον τούτον εσυμβούλευσεν αυτοίς να οικοδομήσωσι Ναόν επί τω ονόματι της αγίας Άννης και να αφιερώσωσιν εν αυτώ τον πόδα και να ησυχάσωσι και οι ίδιοι κτίζοντας οικήματα. Και έδωκε και την δαπάνην της οικοδομής του Ναού ο Πατριάρχης και ωκοδομήθη μικρός Ναός τότε. Διότι ο νυν μέγιστος και κάλλιστος εγένετο έπειτα. Έκτοτε ο τόπος έλαβε την ονομασίαν ΄΄αγία Άννα΄΄ και έπαυσε το όνομα ΄΄των Βουλευτηρίων''. Προ δε τούτου πανταχού των Βουλευτηρίων ευρίσκομεν λεγόμενον». Από κώδικα της Σκήτης μαθαίνουμε ότι το πόδι της Αγίας Άννης προσεκομίσθη ενταύθα την 26η Οκτωβρίου 1666 επί Δικαίου Συμεών, κατά τον εξής τρόπο: Ιερεύς τις εφωδιασμένος δι εγγράφου υπό του οικουμενικού Πατριάρχου εταξίδευε χάριν ελέους. 

Ούτος ελθών εις την εν Αρμενία πόλιν Ερζερούμ ή Θεοδοσιούπολιν, ένθα Ναός των αγίων Μαρτύρων Μηνά, Βίκτωρος και Βικεντίου, εν ω ήσαν εναποτεθειμένα διάφορα άγια λείψανα, εξηγόρασε τον πόδα της Αγίας Άννης, ίνα μη περιπέση εις χείρας αλλοδόξων κατά τας υφισταμένας τότε δεινάς καιρικάς περιστάσεις. Προς πίστωσιν δε της γνησιότητος του αγίου Λειψάνου μετέβη είτα και έλαβε πιστοποιητικόν παρά του Μητροπολίτου Καισαρείας Καππαδοκίας Επιφανίου και του Χαλδείας Σιλβέστρου, εν ω φαίνονται αι υπογραφαί αυτών ουχί δε και η χρονολογία. Μετά ταύτα δυο Άραβες Αρχιερείς περιώδευον εν Αγίω Όρει χάριν ελεημοσύνης, συναποκομίζοντες και τον ιερό πόδα της Αγίας Άννης μετά του μνημονευθέντος πιστοποιητικού, άτινα, φαίνεται, είχον εξαγοράση παρά του ειρημένου Ιερέως. 

Φθάσαντες δε και εις τν εν Αγίω Όρει σκήτην της Προβάτας παρέμειναν παρά τω πνευματικώ Ματθαίω τω Λεσβίω τω και πνευματικώ του Βοεβόδα Κατακουζηνού. Ούτος ευπορών χρημάτων ηγόρασε παρά των αλλογλώσσων εκείνων Αρχιερέων, των εκ του κλίματος του Πατριαρχείου της Αντιοχείας, τον αριστερόν πόδα της Αγίας Άννης μετά του λεχθέντος πιστοποιητικού. Αφού δε, Διονύσιος Γ΄ ο Βάρδαλης τω 1666 ηύρυνε το Κυριακόν, απεφάσισαν οι εν τη Σκήτη Αδελφοί, ίν' αποκτήσωσι τον ιερόν πόδα της Αγίας Άννης. Προς τούτο δε ανέλαβεν ο πνευματικός Γερμανός και ο εκ της Μικράς Αγίας Άννης πνευματικός Διονύσιος, οι Λέσβιοι, να μεταβώσι παρά τω εν τω κελλίω του Αγίου Γεωργίου εν Προβάτα διαμένοντι συμπολίτη αυτών πνευματικώ Ματθαίω, όστις εκέκτητο τον ειρημένον θησαυρόν. 

Αφικόμενοι δ' ούτοι εκείσε κατώρθωσαν δια της πειθούς να λάβωσι παρ' αυτού τον ιερόν πόδα, ον κατέθεντο εν τω Κυριακώ της Σκήτης τω 1666, ως ερρήθη.
(Σκήτη Αγίας Άννης)

Τη φτωχή Σκήτη ευεργετούν με θέρμη ο έμπορος στη Βενετία Γεώργιος Κυρίτσης που δωρίζει σ' αυτήν 5.000 δουκάτα (1698) κι αργότερα ο πρώην Άρτης Νεόφυτος Μαυρομάτης, ευεργέτης κι άλλων Μονών χρηματοδοτεί την ανέγερση του κοιμητηρίου (1729) επί Δικαίου του Γέρω Ιωνά. Πριν δυο χρόνια είχε ανεγερθεί ο νάρθηκας και η τράπεζα του Κυριακού από τον μεγάλο Έλληνα ευεργέτη στην Κριμαία Ζώη Καπλάνη. Τον ετήσιο φόρο της Σκήτης, συμποσούμενο σε 700 γρόσια, χορηγεί από τα μέσα του 18ου αιώνα χωρίς διακοπή ο ζάπλουτος Πετράκης και στη συνέχεια ο γιός του.

Το ίδιο διάστημα αριθμεί περισσότερες από 60 καλύβες, και το Κυριακό είναι πλέον ανεπαρκές για τις λατρευτικές ανάγκες της αδελφότητας και διευρύνεται το 1755 και το 1804, ενώ τοιχογραφείται το 1757. Έχει ξύλινο υαλόφρακτο εξωνάρθηκα. Το περιφραγμένο με τοίχο – για λόγους προστασίας – συγκρότημα του Κυριακού, περιλαμβάνει ενσωματωμένα με τον ναό, τράπεζα και ξενώνα. Εδώ διαμένει και ο Δικαίος. Επίσης έχει αύλειο χώρο με κιόσκι και νεώτερο κτίριο βιβλιοθήκης, εικονοφυλακείου, σκευοφυλακείου. Φυλάσσονται 96 χειρόγραφα, αρκετές φορητές εικόνες και ιερά κειμήλια, με σημαντικότερο εκείνο της Αγίας Άννης, μητέρας της Θεοτόκου.  Το κωδωνοστάσιο θεμελιώνεται το 1784.

Κατά το 1843 κάποιοι μοναχοί «φιλοτάραχοι» κάνουν προσπάθειες ν' αποσπάσουν τη Σκήτη από την κυριότητα της Μεγίστης Λαύρας. Οι μοναχοί εκείνοι λοιπόν την ονόμασαν «αγίαν Συνάσταν» και ισχυρίζονταν «ότι πάλαι ποτέ υπήρξε δήθεν ανεξάρτητος Σιναϊτική». Τα παραπάνω περιέχονται σε μεγάλη επιστολή του πατριάρχη Άνθιμου ΣΤ΄, τον Οκτώβριο του 1847. Το Σεπτέμβριο του επόμενου χρόνου οι μοναχοί της Σκήτης με επιστολή τους προς το Πατριαρχείο διαδηλώνουν την υποταγή και την πίστη τους προς την κυρίαρχο και το Πατριαρχείο. 

Στην επιστολή τους οι Αγιαννίτες παραδέχονται τα 23 άρθρα του πατριαρχικού εγγράφου του 1843 ως κανονισμό της Σκήτης: «κατενοήσαμεν καλώς και παραδεχόμεθα ευχαρίστως και υπείκομεν το να ζήσωμεν κατ' εκείνα (άρθρα) του λοιπού...». Τα 23 εκείνα άρθρα ήταν διαπλάτυνση ενός προγενεστέρου κειμένου, αποτελούμενου από 20 άρθρα και υπογραμμένου από τον πατριάρχη Γερμανό Δ΄ (Απρίλιος 1843). Στο ιερό του Κυριακού δίπλα αναπαύεται η σορός του πατριάρχη Κυρίλλου Ε΄ (1748-57) που εφησύχαζε στην καλύβα Άγιοι Απόστολοι. Στη Σκήτη ανδρώθηκαν και προαλείφτηκαν για το μαρτύριο και 14 άγιοι νεομάρτυρες.

Στο Κυριακό της Σκήτης υπάρχουν ακόμη και τα εξής άγια λείψανα: Τμήμα της κάρας του οσιομάρτυρος Νεκταρίου του Νέου και των νέων οσιομαρτύρων Ιγνατίου, Ευθυμίο και Ακακίου, του Αγίου Παντελεήμονος, του Αγίου Δημητρίου, του Αγίου Χαραλάμπους, των Αγίων Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού κλπ. Στην αρχή του 20ου αιώνα αριθμούσε 52 καλύβες με 300 μοναχούς, ενώ η απογραφή του 2001 κατέγραψε 94 μοναχούς, οι οποίοι παράλληλα με το εργόχειρό τους ασχολούνται και με την αλιεία και κηπουρική. 

Οι γέροντες ασχολούνται με αγιογραφία, ξυλογλυπτική, κατασκευή θυμιάματος και μικροτεχνία.

 Αύριο η συνέχεια με την 7 Σκήτη.

ΠΡΩΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΤΡΟΙΚΑ - "ΚΛΕΙΔΩΣΑΝ" ΜΕΤΡΑ ΑΠΟ ΤΑ 11,5 ΔΙΣ.


Σε καλό κλίμα ολοκληρώθηκε η συνάντηση τρόικας - κυβέρνησης. 
 Τη "σκυτάλη" τώρα παίρνει ο πρωθυπουργός με τις συσκέψεις
των πολιτικών αρχηγών να συνεχίζονται Δευτέρα και Τρίτη...

Το υπουργείο Οικονομικών και η τρόικα έχουν συμφωνήσει σε ένα σημαντικό ποσοστό των πολιτικών του πακέτου των μέτρων των 11,5 δις ευρώ διαβεβαιώνουν πηγές του υπουργείου Οικονομικών που συμμετείχαν στην σύσκεψη με τους εκπροσώπους των πιστωτών της χώρας επιβεβαιώνοντας επίσης το θετικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί μεταξύ των δύο πλευρών. Οι ίδιοι κύκλοι τονίζουν ότι οι συζητήσεις με την τρόικα θα συνεχισθούν και ότι έως το τέλος της ερχόμενης εβδομάδος σε συνεργασία με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα οριστικοποιηθούν κάποια από τα ισοδύναμα μέτρα που προτείνει η ελληνική πλευρά να συμπεριληφθούν τόσο στον προυπολογισμό του 2012 όσο και στο πακέτο των 11,5 δις ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, διευκρινίζεται από το υπουργείο Οικονομικών ότι όλα θα έχουν οριστικοποιηθεί στις αρχές Σεπτεμβρίου πριν από το προγραμματισμένο Eurogroup.

Σημειώνεται ότι η τρόικα που μετά τη σημερινή συνάντηση θα αναχωρήσει από την Αθήνα πρόκειται να επιστρέψει στις αρχές Σεπτεμβρίου για να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις. Ειδικότερα πηγές του υπουργείου Οικονομικών μετά τη σύσκεψη με την τρόικα ανέφεραν ότι «Η διαδικασία για να κλείσει ο προϋπολογισμός του 2012 προχωρά. Μέσα στην εβδομάδα θα κατασταλάξουμε στο τι θα υλοποιήσουμε και πώς, καθώς και ποια δημοσιονομικά ισοδύναμα θα γίνουν αποδεκτά» Για τα μέτρα του 2013-14, ανέφεραν ότι «το τελευταίο 10ήμερο, έχουμε δουλέψει μεθοδικά, τα Υπουργεία μαζί με τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας, ώστε να έχουμε σήμερα ένα καλό ποσοστό- μέρος των 11,5 δισ. ευρώ. Έχουμε συμφωνήσει – και είναι σημαντικό – σε μια σειρά πολιτικών»

Όπως διευκρίνιζαν, στο τέλος της εβδομάδας θα αποσταλούν στην τροικα κάποιες νέες προτάσεις. «Η διαδικασία αυτή θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί αρχές Σεπτεμβρίου, έτσι ώστε να είμαστε έτοιμοι και για το Eurogroup, τον προϋπολογισμό και για ό,τι άλλο εκκρεμεί. Άρα η διαδικασία πάει καλά, προχωρά συστηματικά. Εκτιμώ ότι το ίδιο κλίμα βγαίνει και από τους εταίρους» τόνιζε χαρακτηριστικά στέλεχος του οικονομικού επιτελείου. Ο ίδιος διευκρίνιζε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα με το θέμα της δόσης. «Ισχύει αυτό που έχει πει και ο κ. Γιούνκερ ότι θα βρεθεί λύση». Σύμφωνα με πληροφορίες στο τραπέζι της σημερινής σύσκεψης τέθηκαν και τα σενάρια για τη διαμόρφωση των μακροοικονομικών μεγεθών για τα επόμενα 2-3 χρόνια καθώς και το θέμα της ύφεσης. Στη συζήτηση συμμετείχαν το ΙΟΒΕ και το ΚΕΠΕ.

΄Εγινε ανταλλαγή απόψεων ενόψει της κατάρτισης του νέου προυπολογισμου το Σεπτέμβριο και του μεσοπρόθεσμου προγράμματος που θα πρέπει να ενσωματωθεί σ’ αυτόν. Το κυβερνητικό πακέτο περιλαμβάνει αλλαγές στο ασφαλιστικό με αύξηση ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης στα 66 χρόνια, κατάργηση ή ψαλίδισμα του εφάπαξ, περικοπή πολλαπλών συντάξεων ενώ χάνουν το επίδομα ανεργίας όσοι έχουν άλλα εισοδήματα. Επίσης, μειώνονται οι μισθοί στις ΔΕΚΟ μέχρι 35%, ενώ απολύονται δεκάδες χιλιάδες συμβασιούχοι. Για τον δημόσιο τομέα στο τραπέζι παραμένει η πλήρης κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού αλλα και η επέκταση του Ενιαίου Μισθολογίου σε όλες τις ΔΕΚΟ, ενώ προβλέπονται, μεταξύ άλλων, λουκέτα σε δημοτικές επιχειρήσεις, νοσοκομεία και ΤΕΙ.

Στον τελικό πίνακα περιλαμβάνεται η μείωση του εφάπαξ κατά 23% στο Δημόσιο και σε ποσοστό που θα κριθεί από τις αναλογιστικές μελέτες για τα άλλα ασφαλιστικά ταμεία. Παράλληλα, έρχεται περικοπή 10% για τις κύριες συντάξεις πάνω από 1.400 ή 1.500 ευρώ, ενώ «μαχαίρι» μπαίνει και στις τελικές συντάξιμες αποδοχές περίπου 600.000 δικαιούχων διπλών συντάξεων.



ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 6/8/2012

Γεγονότα:

1844: Το πρώτο τηλεγράφημα στην ιστορία του βρετανικού τύπου αποστέλλεται στη σύνταξη των «TIMES» του Λονδίνου, αναγγέλλοντας τη γέννηση του πρίγκιπα Άλφρεντ.

1923: Η Ιταλία προσαρτά και επισήμως τα Δωδεκάνησα.

1945: Το αμερικανικό βομβαρδιστικό «Enola Gay» ρίχνει την πρώτη ατομική βόμβα στη Χιροσίμα, καταστρέφοντας το μεγαλύτερο μέρος της πόλης και σκοτώνοντας περίπου 70.000 ανθρώπους, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των Αμερικανών.

1991: Εγκαινιάζεται ο πρώτος δικτυακός τόπος στην ιστορία του Διαδικτύου. Δημιουργός του ο Άγγλος Τίμοθι Μπέρνερς Λι, που ανακάλυψε το WWW. Η διεύθυνσή του: http://info.cern.ch (Ινστιτούτο Μοριακής Φυσικής της Ελβετίας).

1992: Η Βούλα Πατουλίδου κατακτά το χρυσό μετάλλιο στο δρόμο των 100 μέτρων με εμπόδια, στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Βαρκελώνης, και αναφωνεί «Για την Ελλάδα ρε γαμώτο». Είναι το πρώτο χρυσό μετάλλιο στίβου που κατακτά η Ελλάδα σε Ολυμπιακούς Αγώνες μετά το 1912 και την επιτυχία του Κώστα Τσικλητήρα στο άλμα εις μήκος άνευ φοράς.

1996: 60.000 κόσμος υποδέχεται του Ολυμπιονίκες της Ατλάντα στο Ολυμπιακό Στάδιο, που φέρνουν μαζί τους 4 χρυσά και 4 αργυρά μετάλλια.

1998: Η Μόνικα Λιουίνσκι καταθέτει ενώπιον δικαστηρίου ότι είχε ερωτική σχέση με τον Αμερικανό πρόεδρο Μπιλ Κλίντον.

Γεννήσεις:

1881: Αλεξάντερ Φλέμινγκ, άγγλος γιατρός, που μαζί με τη σύζυγό του Αμαλία Φλέμινγκ, ανακάλυψε την πενικιλίνη. Για την επιτυχία του αυτή τιμήθηκε με βραβείο Νόμπελ το 1945.

1904: Γιάννης Ντασσές, διάσημος Ελληνοαιγύπτιος μόδιστρος τις δεκαετίες '40, '50 και '60. Οι δημιουργίες του ήταν κυρίως πτυχωτές τουαλέτες, κατασκευασμένες από μουσελίνα και σιφόν, επηρεασμένες από τα αρχαία ελληνικά και αιγυπτιακά ενδύματα.

Θάνατοι:

1999: Ρίτα Σακελαρίου, λαϊκή τραγουδίστρια.