15 Φεβρουαρίου, 2012

ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΓΑΛΛΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ 15/2/2012


  
Αγαπητή Κυρία / Αγαπητέ Κύριε,

Στίς 22-29 Δεκεμβρίου 2011, στό Περιοδικό σας Le Point φύλλο 2049-2050, δημοσιεύθηκε άρθρο της κ. Αλεξίας Κεφαλά μέ τίτλο «Ὁ μυθώδης θησαυρός της Εκκλησίας της Ελλάδος» καί υπότιτλο (ένα ταμπού: ἡ παντοδύναμη Ορθόδοξη Εκκλησία πού προστατεύεται από τό Σύνταγμα καί χρηματοδοτείται από τό Κράτος φοροδιαφεύγει).

Ο αναγνώστης, λοιπόν, από τό ξεκίνημα του άρθρου προδιατίθεται αρνητικά, ότι ἡ Ορθόδοξη Εκκλησία στήν Ελλάδα είναι παντοδύναμη, προστατεύεται από τό Σύνταγμα, χρηματοδοτείται από τό Κράτος καί κυρίως φοροδιαφεύγει.

Αλήθεια, που θεμελιώνει τούς ανακριβείς αυτούς αφορισμούς ἡ κ. Κεφαλά; Γράφει γιά αμύθητη περιουσία καί αναφέρει ακίνητα, έσοδα ενοικίων, μετοχές. Μελέτησε άραγε τό Κτηματολόγιο της Εκκλησίας; Εκεί είδε πόση περιουσία η Εκκλησία έχει παραχωρήσει στό Κράτος, γιά νά ανοικοδομηθούν όλα τά εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Χώρας, Πανεπιστήμια, Στρατιωτικές Σχολές, Σχολεία πρωτοβάθμιας καί δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όλα τά μεγάλα Νοσοκομεία, Γήπεδα καί άλλοι αθλητικοί χώροι; Επίσης πόσα οικόπεδα καί ακίνητα έχουν παραχωρηθεί σέ Οργανισμούς καί τοπικούς Συλλόγους;

Πώς λοιπόν τά γράφει αυτά ἡ κ. Κεφαλά, χωρίς νά έχει μιά πλήρη καί σφαιρική ενημέρωση γιά τά θέματα της Εκκλησιαστικής περιουσίας; Από τήν αρμόδια υπηρεσία της Ιεράς Συνόδου δέν ζήτησε τέτοια στοιχεία: από που λοιπόν τά ανηύρε; Ἡ Εκκλησία δέν πρέπει άραγε νά έχει πόρους γιά νά ζήσει ως Οργανισμός, νά επιτελέσει τό ποιμαντικό καί φιλανθρωπικό Της έργο; Όπως βλέπουμε στό άρθρο, κατά τήν κ. Κεφαλά, όχι, δέν πρέπει! 

Άραγε γνωρίζει ἡ κ. Κεφαλά ότι ἡ τελευταία αγορά μετοχών πού πραγματοποίησε ἡ Εκκλησία έγινε κατόπιν παρακλήσεως της Εθνικής Τραπέζης γιά αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου καί αυτό έγινε γιά νά βοηθήσει ἡ Εκκλησία τήν ανάκαμψη της οικονομίας της Χώρας καί βέβαια, ότι η Εκκλησία δανείστηκε από τό Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο γιά νά ανταποκριθεί σέ αυτό τό δύσκολο εγχείρημα;

H Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος βεβαίως είναι παντοδύναμη: τήν δύναμή Της τήν αντλεί από τόν θεμελιωτή της πίστεώς μας, τόν Κύριο μας Ιησού Χριστό, ὁ οποίος είναι ὁ Παντοδύναμος Θεός, ὁ οποίος έγινε τέλειος άνθρωπος γιά νά σώσει μέ τόν σταυρικό Του θάνατο τόν αμαρτωλό άνθρωπο. Είναι παντοδύναμη διότι οι πιστοί Της Εκκλησίας του Χριστού είναι ἡ δύναμή Της καί είναι έτοιμοι νά προσφέρουν τά πάντα γιά Αυτήν. Ἡ δύναμη της Εκκλησίας λοιπόν δέν προέρχεται από κανένα νόμο καί από καμιά κρατική εξουσία αλλά από τήν αγιαστική δύναμη πού της έχει χορηγήσει ὁ Κύριος καί ἡ οποία πραγματώνεται στά πρόσωπα των πιστών, οι οποίοι είναι ἡ δόξα Της, η δύναμή Της καί ο πλούτος Της.

Γράφει η κ. Κεφαλά, επίσης κακοπροαίρετα, ότι ἡ Εκκλησία της Ελλάδος μέ τήν μορφή του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) φοροδιαφεύγει. Αυτό είναι τελείως ψευδές καί τό αναφέρει γιά νά πλήξει ακόμη πιό καίρια τήν Εκκλησία διότι, εκτός του ότι όλα τά νομικά πρόσωπα της Εκκλησίας της Ελλάδος γιά τό έτος 2011 κατέβαλαν Φόρους ποσού 12.584.139,92 €, τό Γραφείο της Συνοδικής Επιτροπής Τύπου έδωσε στήν εν λόγω δημοσιογράφο τό Δελτίο Τύπου της 15ης Σεπτεμβρίου 2011, στό οποίο αναφέρεται λεπτομερώς βάσει ποίων νόμων ποίους Φόρους καταβάλλει ετησίως ἡ Εκκλησία, όμως αυτά δέν τά έλαβε υπόψιν της καί φυσικά δέν τά ανέφερε στό άρθρο της.

Τέλος, σχετικά μέ τά όσα αναφέρει η κ. Κεφαλά περί «τσαρικής Ρωσίας, βυζαντινισμών, πολυτελών αυτοκινήτων, ιδιωτικών τζετ, υπερβολικών δαπανών γιά συμπόσια» καί άλλα παρόμοια τέτοια θέματα, πρός λαϊκή κατανάλωση, επισυνάπτεται γιά ενημέρωσή της, ακόμη μιά φορά, διότι πολλάκις τό Γραφείο της Συνοδικής Επιτροπής Τύπου της έχει αποστείλει, ἡ τρίτη παράγραφος του Δελτίου Τύπου της Ιεράς Συνόδου, της 3ης Σεπτεμβρίου 2010 στό οποίο καταγράφεται λεπτομερώς ἡ κοινωνική καί φιλανθρωπική διακονία της Εκκλησίας μας.

Τόσον ὁ Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών καί πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος όσον καί οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος, αλλά καί όλοι οι Κληρικοί, έχουν κάνει συνεχές καί καθημερινό μέλημά τους τήν στήριξη των ανθρώπων στήν δύσκολη χρονική αυτή στιγμή ὥστε, ενωμένοι, όλοι μαζί, νά αγωνισθούμε μέ συνεργασία καί δύναμη, γιά νά βγούμε από αυτή τήν δύσκολη πνευματική καί οικονομική κρίση. 

Μετ' αδελφικών ευχών
Εκ της Συνοδικής Επιτροπής Τύπου
της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΡΙΩΔΙΟΥ


Εναι    κκλησιαστική περίοδος πό τήν Κυριακή το Τελώνου καί Φαρισαίου μέχρι τό Μ. Σάββατο. Σ’  ατήν χρησιμοποιομε λέγεται Τριώδιο. Σ’  ατό περιέχονται αναγνώσματα, Τροπάρια καί Κανόνες. Ο κανόνες χουν 3 δές ντί 8 πού χουν συνήθως, εξ’ ο καί νομασία Τριώδιο.

Εναι περίοδος μετανοίας, πένθους, συντριβς, κατάνυξης καί πνευματικο γνος. Εναι πνευματικότερη περίοδος το  χρόνου λόκληρου. Σ’  ατήν ο Χριστιανοί πό τά πρτα σχεδόν χρόνια πιδίδονταν σέ αστηρή νηστεία, μετάνοιες, προσευχές, γρυπνίες, λεημοσύνες, ξομολόγηση καί γενικά προετοιμαζόντουσαν μέ κάθε δυνατό πνευματικό μέσο γιά  τό Πάσχα. Εναι μιά τοιμασία, μιά πνευματική πορεία πρός τήν μεγαλύτερη ορτή τς ρθοδοξίας, τήν νάσταση.

  καλύτερος τρόπος γιά νά πανηγυρίσει, νά ορτάσει κανείς τήν νάσταση εναι νά αναστηθεί διος ψυχικά καί τσι νά «δε» ληθινά τήν νάσταση τού Χριστο μέσα του. Νά δε τό Χριστό νά νασταίνεται μέσα του καί νά νασταίνει καί τήν δική του νεκρωμένη πό τίς μαρτίες ψυχή. Γιά νά τό πετύχει ατό πρέπει νά περάσει ψυχή πό τά δια στάδια πό τά ποα πέρασε καί Χριστός. Πρέπει νά συσταυρωθε καί νά συνταφε νθρωπος μέ τόν Χριστό καί ατό γίνεται ταν νθρωπος μιμηθε τό Χριστό, μιμηθε τή ζωή καί τό θάνατο το Χριστο.

Ατό προσπαθομε ο Χριστιανοί νά κάνουμε ατήν τήν περίοδο το Τριωδίου. Νά μιμηθομε τή ζωή καί τό θάνατο το Χριστο. Κύριος νήστεψε 40 μέρες τελείως. Δέν φαγε τίποτε. τσι καί μες χουμε καί καθένας νάλογα μέ τήν ελογία το πνευματικο του νηστεύει σ’  ατήν τήν νηστεία τν 40 μερν στήν Μεγάλη Τεσσαρακοστή πως λέγεται παλαιότερα ο Χριστιανοί νήστευαν πολύ αστηρότερα. Τήν πρώτη βδομάδα πού λέγεται Καθαρά βδομάδα δεν τρωγαν τίποτε. Τώρα ρκετοί Χριστιανοί νηστεύουν τίς 3 πρτες μέρες, Κ. Δευτέρα, Κ. Τρίτη, Κ. Τετάρτη καί μετά κοινωνον στήν προηγιασμένη Θ. Λειτουργία τς Κ. Τετάρτης.

Μερικοί δέν πίνουν οτε νερό –πως γίνεται καί στό  γιο ρος – ατές τίς 3 ημέρες, τίς πρτες τς Μ. Τεσσαρακοστς. πίσης ποφεύγουν τίς συνομιλίες, τίς συναναστροφές, τίς ξόδους πό τό σπίτι, γιά νά περάσουν σο γίνεται μέ λιγότερες μαρτίες ατήν τήν περίοδο. Γιά νά μπορέσουν νά χουν περισσότερο χρόνο γιά προσευχή, γιά μετάνοιες (τό τυπικό λέει τι ο μοναχοί κάνουν συνολικά 300 μετάνοιες μικρές καί μεγάλες κάθε μέρα)  γιά συντριβή, γιά δάκρυα, γιά τό κατά Θεόν πένθος.

Τί εναι τό κατά Θεόν πένθος; Εναι συναίσθηση τν αμαρτιών μας, αύτή πού είχε ο Τελώνης τς Παραβολής. Εναι η θλίψη πού προέρχεται πό αύτή τή βαθειά συναίσθηση ότι λυπήσαμε τόν Θεό Πατέρα πού εναι τόσο πειρα στοργικός μαζί μας. Εναι τά δάκρυα πού φέρνει ατή θλίψη, εναι τέλος κζήτηση τού λέους το Θεο, τό «Κύριε λέησον», ατό πού λεγε Τελώνης : « Θεός λάσθητί μοι τ μαρτωλ». Τό νά παρακαλομε τόν Θεό νά μς λεήσει, δηλ. νά μς συγχωρήσει τίς μαρτίες μας καί νά μς βοηθήσει νά μήν τίς παναλάβουμε λλά νά κάνουμε τό ντίθετο καλό.

Δηλ. ν μέχρι τώρα λέγαμε ψέμματα, νά σταματςουμε καί νά λέμε πάντα τήν λήθεια. ν ασχρολογούσαμε, νά χουμε πάντα καθαρά λόγια. ν ποκύπταμε σέ ζήλεια, φθόνο, κουτσομπολιό, κατάκριση, νά τά σταματςουμε λα ατά καί στή θέση τους νά βάλουμε τήν γάπη. ν παρασυρόμαστε σέ σεμνα θεάματα καί κούσματα νά τά παγορέψουμε στόν αυτό μας καί στή θέση τους νά βάλουμε γιες εκόνες, κκλησιαστικούς μνους, χριστιανικά ναγνώσματα. Ατό εναι μετάνοια, ατό εναι σταύρωση τν παθν μας, ατό εναι νέκρωση το παλαιο μας νθρώπου πού εχε τίς κακές πιθυμίες καί τά πάθη γιά χάρη το Χριστο, ατή εναι συσταύρωση μέ τόν Κύριο μν ησο Χριστό. Κύριος βέβαια δεν εχε κανένα πάθος.

Γι’  ατό θέλει καί μες νά τόν μιμηθομε, νά μήν χουμε κανένα πάθος, καμμιά μπαθ προσκόλληση σέ τιδήποτε. Ατό μως θέλει προσπάθεια, γώνα, μετάνοια, εναι πραγματικός σταυρός διότι πρέπει Χριστιανός γιά νά πετύχει τήν πάθεια νά γωνιστε σκληρά. Καί μέ τό σμα νά ταλαιπωρηθε, μέ νηστεία, γρυπνία, προσευχή, γκράτεια, σωματική διακονία – ργασία, χαμευνία, ρρώστειες πολλές φορές κ.λ.π. (πού τίς στέλνει Θεός γιά νά μς καθαρίσει πό τά πάθη). Καί μέ τήν ψυχή νά γωνιστε, νά μετανοήσει, νά λυπηθε γιά τίς μαρτίες του, νά κλάψει, νά ταπεινωθε, νά προσευχηθε, νά κόψει τό θέλημά του, νά κάνει υπακοή.

τσι νεβαίνει κανείς στό Γολγοθ κάι κατεβαίνει στόν Τάφο μαζί μέ τόν Χριστό. Συσταυρώνεται καί συνθάπτεται μαζί Του μιμούμενος τίς δικές Του ταλαιπωρίες : τς νηστείας, τς γρυπνίας, τς προσευχής, τς πακος μέχρι θανάτου στόν ν Ορανος Πατέρα Του «θανάτου δέ σταυρο». Ατά λα θυμόμαστε καί προσπαθομε νά μιμηθομε ατήν τήν κκλησιαστική περίοδο το «κατανυκτικο Τριωδίου» πως λέγεται. Διότι εναι πράγματι γωνιστικότερη καί κανανυκτικώτερη περίοδος τς χρονις γιά μς τούς Χριστιανούς. Παλαιότερα ο μοναχοί φευγαν πό τά μοναστήρια τους ατήν τήν περίοδο καί πήγαιναν μόνοι τους στήν ρημο.

κε περνοσαν τή Μ. Τεσσαρακοστή μέ διάλειπτη προσευχή, αστηρότατη νηστεία, γρυπνίες καί κακοπάθεα. Μαζευόντουσαν πάλι λοι στό Μοναστρι, τό Σάββατο το Λαζάρου πρίν τήνΚυριακή τν Βαων γιά νά γιορτάσουν λοι μαζί τήν Μ. βδομάδα, τήν βδομάδα τν Παθν» που θυμούμαστε τό τί πέφερε Κύριος γιά μς – καί τήν νάσταση καί νά πάρουν τήν Θ. Κοινωνία. Διότι τελικά λη ατή προπαρασκευή σ’ ατό πέβλεπε καί ποβλέπει στό νά μς κάνει χι βέβαια ξιους , λλά σο τό δυνατόν λιγότερο νάξιους γιά τήν Θ. Κοινωνία. Μάλιστα γ. ωάννης Χρυσόστομος λέγει τι καθιερώθηκε ατή περίοδος πό τήν κκλησία διότι μέχρι τότε ο Χριστιανοί προσήρχοντο προετοίμαστοι γιά τήν Θ. Κοινωνία τήν μέρα τς ναστάσεως. Μετά τήν καθιέρωση, νηστεία γινε καθολικός νόμος γιά τούς Χριστιανούς. Μέχρι πρίν λίγα χρόνια τά κρεοπωλεα ατήν τήν περίοδο κλειναν διότι λοι νήστευαν.

Σήμερα δυστυχς πάρχει χαλάρωση μεγάλη μεταξύ τν χριστιανν. μως ς μήν πογοητευόμαστε. Θεός χει πάντα τούς δικούς Του. Κι’ μες θέλουμε νά εμαστε δικοί Του γι’ ατό καί λέμε λα ατά. Γιά νά τά φαρμόσουμε καί νά πμε κόντρα στό κοσμικό ρεμα πού εναι διαβολικό. Εναι τό νελς ντίθετο πό τό πνεμα τς κκλησίας. Βλέπετε κόσμος ντύνεται καρναβάλι καί κάνει μετά χατήρια το διαβόλου τώρα, ν ψει τς πιό πνευματικς περιόδου το τους. ,τι πιό ταίριαστο καί κατάλληλο γιά τήν περίσταση  καί τό πνεμα τς Μ. Τεσσαρακοστς καί το Τριωδίου πού εναι πνεμα μετανοίας. Καί τί εναι μετάνοια;

Εναι λλαγή το νο, (μετά + νος), τν ντιλήψεων, τν πιθυμιν, το τρόπου ζως γενικότερα καί συμμόρφωση τς ζως μας μέ τό Εαγγέλιο μέ τό θέλημα το Θεο, μέ τή ζωή τν γίων, πού μς προβάλλει κκλησία σάν πρότυπα: Το γ. Γρηγορίου το Παλαμ (Β΄ Κυριακή τν Νηστειν),  το σίου ωάννου τς Κλίμακος (Δ΄ Κυριακή τν Νηστειν), τς σίας Μαρίας τς Αγυπτίας (Ε΄ Κυριακή τν Νηστειν).

Τό Τριώδιο «νοίγει» μέ τήν Κυριακή το Τελώνου καί Φαρισαίου. Γιατί λέμε «νοίγει»; Διότι πράγματι κείνη τήν μέρα νοίγουμε τό βιβλίο το Τριωδίου γιά πρώτη φορά μέσα στή χρονιά πού βρισκόμαστε. Στήν Κυριακή ατή διαβάζεται σάν εαγγελικό νάγνωσμα παραβολή το Τελώνου καί το Φαρισαίου. Κύριος μς διδάσκει τήν μεγάλη ρετή τς ταπεινοφροσύνης μέ τό παράδειγμα το Τελώνου καί μς ποτρέπει πό τήν μίμηση το περήφανου Φαρισαίου.

Β΄ Κυριακή : λέγεται «Το σώτου». Σάν εαγγελικό νάγνωσμα διαβάζεται παραβολή το σώτου. Κύριος μς φανερώνει τήν μεγάλη γάπη καί συγχωρητικότητα πού χει καί μς παρακινε σέ μετάνοια καί πιστροφή στόν πατρικό οκο.

Γ΄ Κυριακή : εναι τς πόκρε, που σάν εαγγέλιο διαβάζεται περικοπή γιά τήν Β΄ Παρουσία καί τήν Κρίση. δ Κύριος μς διδάσκει τήν γάπη καί μς φανερώνει τι ατό θά εναι τό τελικό κριτήριο γιά τό ν θά πμε στόν Παράδεισο στήν Κόλαση.

Δ΄ Κυριακή : Εναι τς Τυροφάγου καί σ’ ατήν τό εαγγελικό νάγνωσμα εναι κομμάτι πό τήν πί το ρους μιλίας το Κυρίου. ναφέρεται στήν συγχωρητικότητα πού πρέπει νά χουμε πέναντι στούς λλους, στή νηστεία πού πρέπει νά εναι φανής καί στήν κτημοσύνη. Μς προτρέπει Κύριος νά μήν μαζεύουμε πίγειο πλοτο λλά οράνια γαθά, ρετές. Μετά κολουθον ο 5 Κυριακές τς  Μ. Τεσσαρακοστς.

Α’ Κυριακή : Τς ρθοδοξίας που ορτάζουμε τήν νίκη τς ρθοδοξίας κατά τς Εκονομαχίας

Β΄ Κυριακή : Το σίου πατρός μν Γρηγορίου το Παλαμ

Γ΄ Κυριακή : Τς Σταυροπροσκυνήσεως. Εμαστε στή μέση τς Μ. Τεσσαρακοστς καί κκλησία μας μς φέρνει νά προσκυνήσουμε τόν Τ. Σταυρό, τό παντοδύναμο πλο κατά το Διαβόλου, γιά νά μς νδυναμώσει.

Δ΄ Κυριακή : Το σίου ωάννου τς Κλίμακος

Ε’ Κυριακή : Τς σίας Μαρίας τς Αγυπτίας

ΣΤ’ Κυριακή : Τν Βαων

Κυριακή το Πάσχα

Καλό γνα!  Καλή Μ. Τεσσαρακοστή!