08 Φεβρουαρίου, 2012

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

                                                                                  
ΔΕΛΤΙΟ  ΤΥΠΟΥ


Συνήλθε σήμερα Τετάρτη, 8 Φεβρουαρίου 2012, στην δεύτερη Συνεδρία Της η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.
Κατά την σημερινή Συνεδρία:
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος επικύρωσε τα Πρακτικά της προηγουμένης Συνεδρίας. Κατόπιν των αιτημάτων των πληγεισών από τις συνεχείς βροχοπτώσεις Ιερών Μητροπόλεων Διδυμοτείχου και Ξάνθης, η Ιερά Σύνοδος ανέθεσε στην Μ.Κ.Ο. «ΑΠΟΣΤΟΛΗ» να αποσταλούν τρόφιμα (ελαιόλαδο, όσπρια, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά, κρεατικά, νερό) κλινοσκεπάσματα, είδη πρώτης ανάγκης και ζωοτροφές.
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ενημερώθηκε από τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες Χαλκίδος κ. Χρυσόστομο, Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ και Πατρών κ. Χρυσόστομο, οι οποίοι είχαν ορισθεί ως Τριμελής Επιτροπή για να συζητήσει με εκπροσώπους των εργαζομένων στον Ραδιοφωνικό Σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος, σήμερα, 8.2.2012 και ώρα 11 π.μ., για το ενδεχόμενο συνάψεως επιχειρησιακής συμβάσεως, για την ανάγκη μειώσεως των μισθολογικών αποδοχών του προσωπικού λόγω της αδυναμίας καλύψεως του ελλείμματος για το τρέχον έτος και προκειμένου να αποφευχθεί οπωσδήποτε η απόλυση εργαζομένων. 
Οι Αρχιερείς ανέφεραν στην Διαρκή Ιερά Σύνοδο ότι δεν εμφανίσθηκε κανείς εκπρόσωπος η εκπρόσωποι των εργαζομένων κατά την ορισθείσα σημερινή συνάντηση. Κατόπιν αυτών, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, εξαιτίας των ανελαστικών και πιεστικών οικονομικών δεδομένων, αδυνατεί να εξακολουθήσει την λειτουργία του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Εκκλησίας της Ελλάδος και απεφάσισε την άμεση αναστολή της εκπομπής ραδιοφωνικού σήματος του Σταθμού.
 Τέλος, συζήτησε και έλαβε αποφάσεις σχετικά με τρέχοντα υπηρεσιακά ζητήματα και ενέκρινε αποσπάσεις Κληρικών της Εκκλησίας της Ελλάδος στο εξωτερικό.
 Εκ της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΘΗΒΩΝ και ΛΕΒΑΔΕΙΑΣ κ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΡΟΣΚΑΛΕΙ ΤΟΥΣ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΥΣ ΠΟΛΕΩΣ ΛΕΒΑΔΕΙΑΣ



Αγαπητοί μου,

   όλοι μας γνωρίζουμε, ζούμε και υφιστάμεθα τις δύσκολες καταστάσεις και τα δυσάρεστα νέα δεδομένα στην Πατρίδα μας και στην πόλη μας. Όλοι βιώνουμε την αγωνία και την ανασφάλεια να μας πλημμυρίζει καθημερινά και αγωνιζόμαστε για να ακουμπήσουμε κάπου.

   Κάποιοι συνάνθρωποί μας έχουν φτάσει σε τέτοιο σημείο που δεν έχουν να ακουμπήσουν, δεν φαίνεται για αυτούς καμία  διέξοδος. Είναι εκείνοι που για πολλούς μήνες άνεργοι, εμπερίστατοι, ανασφάλιστοι, χωρίς κανένα πόρο έχουν φτάσει και ζουν σε τρομερές συνθήκες.

   Γι’ αυτούς η Τοπική μας Εκκλησία συνέστησε έναν νέο Οργανισμό, την «ΑΡΩΓΗ» που διακονείται εξ ολοκλήρου από εθελοντές και προσπαθεί να ανακουφίσει και να βοηθήσει τους διπλανούς μας συνανθρώπους.

   Όμως τα προβλήματα πολλά και τα κενά της συμπαράστασης μεγάλα. Η αγάπη όμως, η συμπαράσταση και η συνεργασία όλων μας μπορεί να θαυματουργήσει, να γλυκάνει και να ενισχύσει.

   Γι’ αυτό σας προσκαλούμε την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου  2012 και ώρα 7:00 μ.μ. στην αίθουσα του Ιδρύματος Χρονίως Πασχόντων «Ο Άγιος Βλάσιος» στη θέση Τζιμέικα όπου θα πραγματοποιηθεί ενημέρωση για τις δραστηριότητες της ΑΡΩΓΗΣ και τους τρόπους αντιμετώπισης προβλημάτων υγείας των συνανθρώπων μας.

   Με την πεποίθηση ότι η πρόσκλησή μας αυτή θα βρει ανταπόκριση, και θα θελήσετε να συμβάλλετε για το κοινό καλό, σας εύχομαι  ο Κύριος μας να σας χαρίζει υγεία, μακροημέρευση και κάθε αγαθό σε εσάς και την οικογένεια σας.

Μέτ’ ευχών και τιμής

 Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
 Ο ΘΗΒΩΝ ΚΑΙ ΛΕΒΑΔΕΙΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ


Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΙΛΙΟΥ κ. ΑΘΗΝΑΓΟΡΑΣ ΣΤΟΝ ΣΚΑΪ


Στο κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο της Μητρόπολης Ιλίου αναφέρθηκε στην εκπομπή του ΣΚΑΪ Πρώτη Γραμμή ο οικείος μητροπολίτης Αθηναγόρας, με αφορμή την εκστρατεία αλληλεγγύης της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, των Μητροπόλεων της Ελλάδας και του ΣΚΑΪ, για τη συγκέντρωση τροφίμων για τα συσσίτια της Εκκλησίας, αλλά προσφάτως και ρουχισμού. Ο Μητροπολίτης Ιλίου δήλωσε ότι όχι μόνο στους Δήμους Ιλίου και Πετρούπολης αλλά και το υπόλοιπο κομμάτι μέχρι τον Αυλώνα οι άνθρωποι βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση. 

Επικαλούμενος και δηλώσεις του αρχιεπισκόπου τόνισε ότι τα συσσίτια ξεκίνησαν με Έλληνες σε ποσοστό 25% και υπερβαίνουν το 50%. Όπως τόνισε στον ιερό ναό Αγίου Νικολάου έχει ήδη δημιουργηθεί κοινωνική ιματιοθήκη, και στην καταβολή λογαριασμών της ΔΕΗ για κάποιες οικογένειες. Επίσης, δίνονται ταυτότητες με ηλεκτρονική καταγραφή όσων λαμβάνουν βοήθεια, ενώ σε συνεργασία με το υπουργείο Εργασίας η μητρόπολη πήρε 334 θέσεις κοινωνικής εργασίας για ανέργους του ΟΑΕΔ για ένα εξάμηνο. 

Ο κ. Αθηναγόρας εξήρε τους καρπούς της εκστρατείας αλληλεγγύης, τονίζοντας ότι οι ποσότητες που συνελέγησαν από τα σούπερ μάρκετ στο πλαίσιο του προγράμματος αυξήθηκαν σε πολύ μεγάλο βαθμό, και βοήθησαν τόσο στην παρασκευή των συσσιτίων όσο και στη δωρεά των υπολοίπων που περίσσευαν.


ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΜΟΥ ΤΟΜΟΥ ΜΕΓΑ ΓΕΡΟΝΤΙΚΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ


Επραγματοποιήθη με επιτυχία χθες το βράδυ  στην αίθουσα του φιλολογικού συλλόγου ΄΄Παρνασός΄΄ που μαζί με τις εκδόσεις Μυγδονια συνδιοργάνωσαν την εκδήλωση, για την παρουσίαση του τρίτομου έργου του γέροντα Μωυσή του Αγιορείτου,΄΄Μέγα γεροντικό εναρέτων Αγιορειτών του εικοστού αιώνος΄΄, «Oυσιαστικός και αναγκαίος, όπως πάντοτε, ο λόγος των Αγιορειτών πατέρων. Στον σύντομο χαιρετισμό του, ο  Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος μεταξύ άλλων σημείωσε, 

«Εμπειρία Ορθοδοξίας τα έργα του γέροντα Μωυσή τα οποία προτιμώ να διαβάζω από την πληθώρα συγγραμάτων που κατακλύζουν την Αρχιεπισκοπή. Αυτή την εμπειρία την χρειαζόμαστε σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη εποχή. Είναι ένα έργο ζωής, πιστεύω ότι θα δώσει χάρη  στον κουρασμένο κόσμο μας, να δώσει   υπομονή και ελπίδα. Γνώριζα μερικούς Αγιορείτες. Θα σταθώ σε αυτόν που σημάδεψε τη ζωή μου, τον πατέρα Εφραίμ τον κατουνακιώτη, που ήμασταν πατριώτες και ήταν τα χωριά δίπλα. Κατέκτησε την προσωπικότητα μου και καθοδήγησε  τα βήματα μου. Ανάμεσα στους γέροντες ξεχωρίζω τον συγκεκριμένο» είπε ο Μακαριώτατος. «Χρειαζόμαστε σήμερα τον γέροντα Μωυσή  περισσότερο από κάθε άλλη εποχή,  και ευχόμαστε να συνεχίσει το πολύτιμο έργο του» κατέληξε.

Το έργο παρουσίασαν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος, ο Ηγούμενος της Ι. Μονής Χειλανδαρίου Αρχιμ. Μεθόδιος, ο Πρωτοπρ. Γεώργιος Μεταλληνός, ο Οικονόμος της Ι. Μονής Σίμωνος Πέτρας Αρχιμ. Εφραίμ και ο Πρωτοσύγγκελος της Ι. Μ. Φλωρίνης Αρχιμ. Ιουστίνος Μπαρδάκος.

Εξερχόμενος της αιθούσης ο Μακαριώτατος έκανε την ακόλουθη δήλωση στα μικρόφωνα του Αγιορείτικου Βήματος:

΄΄Σήμερα χρειαζόμαστε πρότυπα, στην αγωνία και στον πόνο  που μας περιβάλλει. Αυτός ο τόμος θα μας μπολιάσει, αυτό το μπόλιασμα της Ορθοδοξίας και της ασκητικής είναι αυτά που η εκκλησία πρέπει να προβάλλει στην αγωνία του σημερινού κόσμου΄΄, υπογράμμισε  ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος κατά τη διάρκεια  της Όλες οι εποχές έχουν προβλήματα και χρειάζονται τον ίδιο λόγο» 


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΕΚΥΟ) ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗ Π. ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΑΒΡΑΜΙΩΤΗ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ Κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΙΖΟΥΛΗ


Πάτερ Αντώνιε, πόσο έχει αγγίξει η κρίση την εκκλησία;

-Δυστυχώς η κρίση έχει επηρεάσει σημαντικά και την Εκκλησία. Υπάρχει μείωση εσόδων τόσο των ναών και των Μητροπόλεων όσο και της Κεντρικής Υπηρεσίας Οικονομικών. Η μείωση κυμαίνεται από 10% έως και 60%. Γενικά υπάρχει μεγάλη δυσκολία.

Ως προς την κεντρική διοίκηση;

-Το πρόβλημα προέρχεται από δυο αιτίες. Η πρώτη είναι η σημαντική μείωση των μισθωμάτων κατά 35 %, είτε διότι πολλά ακίνητα, ιδίως επαγγελματικοί χώροι ξενοικιάστηκαν, είτε διότι οι παραμένοντες μισθωτές ζητούν σταθεροποίηση ή μείωση του ενοικίου. Δεύτερη αιτία είναι ότι εδώ και τέσσερα χρόνια η Εθνική τράπεζα δεν δίνει μέρισμα για τις μετοχές που κατέχει η Εκκλησία. Τα έσοδα του 2011 εν συγκρίσει με του 2007 είναι κατά 15 εκ. ευρώ λιγότερα.

Σε τι ποσοστό μειώσατε τα ενοίκια;

- Από 10% έως και 50% για ειδικές περιπτώσεις. Συνολικά εισπράττουμε περίπου 3.500.000 ευρώ λιγότερα το χρόνο από ενοίκια.

Περιγράφετε μια δραματική κατάσταση. Υπάρχει κίνδυνος η Εκκλησία να κηρύξει στάση πληρωμών;

-Αυτή τη στιγμή χρησιμοποιούμε τα αποθεματικά. Προσπαθούμε με διάφορες ενέργειες να βρούμε νέες πηγές εσόδων, μειώνοντας παραλλήλως τα έξοδα στα απολύτως απαραίτητα.

Τα έξοδα σας πόσα είναι;

-Για τη μισθοδοσία του προσωπικού 3.800.000 ευρώ το χρόνο. Για επιχορηγήσεις εστιών, Ιδρυμάτων και άλλων προγραμμάτων 2.500.000. Για υποτροφίες φοιτητών 650.000 ευρώ. Για φόρους περίπου 3.000.000 ευρώ. Για δόσεις παλαιότερων δανείων 4.000.000 ευρώ. Για συντήρηση κτιρίων 6000.000. Αυτά ξεπερνούν κατά πολύ τα 15.000.000 ευρώ ετησίως, την ώρα που τα έσοδα έχουν πέσει περίπου στα 10.000.000 ευρώ.

Γνωρίζουμε όμως πατέρα Αντώνιε ότι η Εκκλησία έχει δεκάδες ακίνητα. Μια μεγάλη περιουσία που παρά τα όποια προβλήματα σας ανήκει. Γι’ αυτό άλλωστε η άποψη που κυριαρχεί είναι ότι η Εκκλησία έχει λεφτά. Τι απαντάτε εσείς που έχετε το ταμείο στα χέρια σας;

-Αυτό είναι ένας μεγάλος καλοστημένος μύθος. Τα ακίνητα της Εκκλησίας που μπορούν να αξιοποιηθούν είναι συγκεκριμένα. Τα υπόλοιπα είναι δάση που δεν αποδίδουν. Αλλά και από αυτά που μπορούν να αξιοποιηθούν τα περισσότερα έχουν διάφορες δεσμεύσεις, ιδίως από Δήμους, που κατ’ ουσίαν αδρανοποιούν το οποιοδήποτε όφελος από αυτά.

Μέχρι τώρα το κράτος έχει πάρει το 96% της εκκλησιαστικής περιουσίας και με αυτό εκάλυψε διάφορες ανάγκες του. Το νέο ελληνικό κράτος το 1842 πήρε το πρώτο του δάνειο υποθηκεύοντας τη μισή εκκλησιαστική περιουσία εκείνης της εποχής. Στην συνέχεια με την εκκλησιαστική περιουσία εκαλύφθησαν τα προβλήματα της μικρασιατικής καταστροφής, του Β΄ παγκοσμίου πολέμου και του εμφυλίου. Εκτός αυτού σχεδόν όλα τα νοσοκομεία των Αθηνών, τα Πνευματικά Ιδρύματα και πολλές πλατείες και άλση ευρίσκονται επί εκκλησιαστικών εκτάσεων.

Η περιουσία της Εκκλησίας προέρχεται κυρίως από την περιουσία των μοναχών που κληρονομούν από τους γονείς τους και από δωρεές πιστών που θέλουν να διαχειρισθεί η Εκκλησία τα περιουσιακά στοιχεία που δίνουν και όχι άλλος. Αν έγιναν δωρεές στην Τουρκοκρατία για φορολογικούς λόγους έχουν οπωσδήποτε επιστραφεί μετά την αφαίμαξη του 96% της εκκλησιαστικής περιουσίας. Έπειτα πρέπει να διευκρινισθεί, ότι ένα κτίριο από μόνο του δεν είναι ρευστά. Σας διαβεβαιώ ότι δεν υπάρχουν χρήματα για να δώσουμε. Ό,τι έχουμε το δίνουμε ήδη. Η αρχή του Μακαριωτάτου όμως είναι, ο,τι δίνουμε να το δίνουμε απευθείας στο λαό και όχι για να κλείσουν μαύρες τρύπες.

Θα μας πείτε τι ακριβώς συμβαίνει με την περιοχή της Βουλιαγμένης;

Η Εκκλησία έχει μόνο τέσσερα αδέσμευτα οικόπεδα. Αρκετά άλλα δέσμευσε η τοπική αυτοδιοίκηση χωρίς να δώσει αποζημιώσεις. Προσφύγαμε στα δικαστήρια, δικαιωθήκαμε, αλλά δυστυχώς τόσο ο Δήμος όσο και το αρμόδιο υπουργείο αρνούνται με υπεκφυγές είτε να τα επανεντάξουν στο σχέδιο πόλης για να τα αξιοποιήσουμε είτε να μας αποζημιώσουν.

Η περιοχή από τη λίμνη της Βουλιαγμένης μέχρι τη Βάρκιζα, όλη αυτή η παραθαλάσσια έκταση που βρίσκεται σε ένα μοναδικό σημείο της Αττικής δεν είναι της Εκκλησίας όπως λέγεται;

Πράγματι είναι, και ονομάζεται Φασκομηλιά. Όμως δεν μπορεί κατ’ ουσίαν να αξιοποιηθεί. Μας άφησαν τέσσερα οικοδομικά τετράγωνα, στα οποία όμως φρόντισαν να βάλουν συντελεστή δόμησης 0,002! Μπορεί δηλαδή κάποιος να χτίσει μόνο μια καλύβα!

Ποια άλλα περιουσιακά στοιχεία έχετε στη Βουλιαγμένη;

Κάποια κομμάτια στο Καβούρι κοντά στον Αστέρα. Εκεί φυσικά είναι διαφορετική περίπτωση γιατί υπάρχει βλάστηση, αλλά κάποιες νησίδες γης νομίζουμε ότι θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν.

Αντίστοιχο πρόβλημα με της Φασκομηλιάς δεν υπάρχει και στο Σχιστό;

Όλη η περιοχή αριστερά και δεξιά της λεωφόρου Σχιστού ανήκε στην Εκκλησία. Στο παρελθόν δώσαμε την έκταση για να γίνει ο Δήμος Περάματος, το νεκροταφείο, το ΒΙΠΕ, και οι εγκαταστάσεις του Πολεμικού Ναυτικού. Σήμερα έχει μείνει ένα πολύ μικρό κομμάτι γης. Και αυτό όμως ο δασάρχης το θεωρεί δασική έκταση, αν και από αεροφωτογραφίες της Γ.Υ.Σ. του 1930 φαίνεται ότι δεν υπήρχαν δέντρα.

Κάποιος μπορεί να πει ότι δεν έχετε οικολογική συνείδηση.

Κάθε άλλο. Η Εκκλησία δεν δέχεται μαθήματα οικολογικής συνείδησης από κανένα, διότι όλοι οι πνεύμονες πρασίνου στην Αθήνα παραχωρήθηκαν από την Εκκλησία. Αλλά και το γεγονός ότι έχουν παραμείνει ανέπαφα πολλά δάση, οφείλεται στο ότι ανήκουν στην Εκκλησία

Οι επενδυτές που σας έχουν προσεγγίσει για ποια ακίνητα ενδιαφέρονται;

Υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον για το κτίριο που στεγαζόταν το Υπουργείο Παιδείας στη Μητροπόλεως. Στις 28 Φεβρουαρίου θα γίνει διαγωνισμός για την μακροχρόνια μίσθωσή του, που ελπίζουμε να έχει καλό αποτέλεσμα. Επίσης ενδιαφέρον υπάρχει για ένα οικόπεδο στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, δίπλα από το παλιό γήπεδο του Παναθηναϊκού και για δυο οικόπεδα στη Θεσσαλονίκη, ένα στην Τσιμισκή και ένα στη Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Γι' αυτές τις περιπτώσεις επιθυμείτε μόνο μίσθωση;

Ναι. Δεν πουλάμε. Η μίσθωση όμως μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 50 χρόνια.

Το οικόπεδο στη λεωφόρο Αλεξάνδρας εμπλέκεται στο σχέδιο της διπλής ανάπλασης;

Όχι. Όμως υπάρχουν προβλήματα με τον Δήμο που το εδέσμευσε και που δεν σέβεται δικαστικές αποφάσεις που αποδέσμευσαν το χώρο και παρανόμως προβαίνει σε νέα δέσμευσή του.. Εμείς ζητάμε να ισχύσουν οι νόμοι και τίποτα περισσότερο. Θέλουμε ίση μεταχείριση με όλα τα ΝΠΔΔ και όλους τους πολίτες. Δεν είναι δυνατόν στη Βουλιαγμένη να υπάρχουν δυο οικόπεδα, το ένα δίπλα στο άλλο, και να δεσμεύεται της Εκκλησίας ενώ του ιδιώτη να μένει ελεύθερο.

Αυτό αν συμβαίνει είναι θέμα προς διερεύνηση

Ασφαλώς και είναι.

Θα ήθελα να μιλήσουμε και για τους ξένους επενδυτές. Πριν λίγο καιρό ταξιδέψατε στο Κατάρ και πρόσφατα στη Ρωσία. Με ποιους συζητήσατε και τι αποφασίσατε εκεί;

Στη Ρωσία είδαμε ιδιώτες επενδυτές και οι συζητήσεις είναι σε αρχικό ακόμα στάδιο. Από το Κατάρ ήλθαν εκπρόσωποι του Εμίρη και είδαν τα ακίνητα που τους εδείξαμε. Τους ενδιέφερε κυρίως η περιοχή της Βουλιαγμένης.

Στην επίσκεψή σας στο Κατάρ υπογράψατε κάποια συμφωνία;

Ανταλλάξαμε ένα Μνημόνιο συνεργασίας, όπου δεσμευόμεθα για ένα έτος και για συγκεκριμένα ακίνητα ότι δε θα προχωρήσουμε σε καμιά διαδικασία αξιοποιήσεώς τους, αλλά θα περιμένουμε να κάνουν τις μελέτες και τις προτάσεις τους. Όταν όμως τελειώσει αυτό το χρονικό περιθώριο θα ακολουθήσει διεθνής διαγωνισμός για την αξιοποίηση των ακινήτων. Δε δεσμευόμαστε δηλαδή ότι θα παραχωρήσουμε σε κανένα τίποτε. Απλά δίνουμε χρόνο προετοιμασίας.

Οι Κινέζοι σας προσέγγισαν;

Ναι, στο παρελθόν. Αλλά δεν επανήλθαν.

Έλληνες ενδιαφερόμενοι υπάρχουν;

Αρκετοί. Και με ορισμένους έχουμε κάνει σειρά συναντήσεων. Υπάρχουν και Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό και ενδιαφέρονται. Υπάρχει επίσης επικοινωνία και με Γερμανούς επενδυτές. Τελευταία συζητάμε την κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων σε μια μεγάλη έκταση της Εκκλησίας στα Ψαχνά της Εύβοιας.

Κάποιοι σας κατηγόρησαν για την αναζήτηση ξένων επενδυτών (κυρίως αυτών του Κατάρ) επικαλούμενοι και τη διαφορετική Θρησκεία. Μίλησαν μάλιστα για «ιερές μπίζνες». Τι απαντάτε;

Δεν τις κατανοώ αυτές τις κατηγορίες. Αυτή τη στιγμή τρέχει ένας διαγωνισμός για το πρώην κτίριο του Υπουργείου Παιδείας. Είναι νομικά δυνατόν να αποκλείσουμε κάποιον από το εξωτερικό επειδή έχει άλλη Θρησκεία; Αν είναι έτσι θα έπρεπε να ψάξουμε και αν κάποιος Έλληνας ενδιαφερόμενος είναι άθεος. Εμείς δεν ζητάμε δήλωση πίστης από κανένα. Μας ενδιαφέρει ο ενδιαφερόμενος να είναι έντιμος και αξιόπιστος.

Στο παρελθόν η Εκκλησία έλιωσε ακόμα και τα καντήλια για να βοηθήσει. Κάποιοι ζητούν να το κάνετε και σήμερα.

Να ξέρετε ότι στις παλαιότερες εποχές οι άνθρωποι ήθελαν όσα υπάρχουν στο Ναό να είναι από πολύτιμα υλικά. Σήμερα όμως τα περισσότερα αντικείμενα των Ναών είναι επίχρυσα· ακόμα και τα καντήλια . Τα περί αμύθητου πλούτου στους Ναούς είναι χαλκευμένα παραμύθια.

Δηλαδή η Εκκλησία είναι φτωχή;

Όσοι ισχυρίζονται ότι υπάρχει αμύθητη εκκλησιαστική περιουσία, ας γνωρίζουν ότι η περιουσία του Πανεπιστημίου Αθηνών ή της Ακαδημίας Αθηνών είναι μεγαλύτερη. Αυτό νομίζω τα λέει όλα.

Η Εκκλησία δεν έχει προνόμια ως προς την φορολόγησή της;

Όχι. Η κεντρική Οικονομική Υπηρεσία πέρσι έδωκε 3.000.000 ευρώ μόνο για φόρους ακινήτων. Τεράστια ποσά έδωσαν επίσης οι Μητροπόλεις και οι Μονές. Εδώ όμως θα ήθελα να πω ότι υπάρχει πρόβλημα με την φορολόγηση των Ιδρυμάτων. Εκεί η φορολογία είναι δυσβάσταχτη. Διερωτώμαι τι θα γίνουν οι γέροντες, τα ορφανά και οι ανήμποροι αν λόγω της φορολογίας τα Ιδρύματα αναγκασθούν να κλείσουν; Επιβάλλεται νομίζω να υπάρχει κοινωνικό κριτήριο στη φορολόγηση τους.

Έχει τεθεί από το υπουργείο Οικονομικών θέμα καταβολής της μισθοδοσίας των κληρικών από την Εκκλησία;

Όχι. Μπορεί να ακούγονται σενάρια, αλλά δεν έχει τεθεί κάτι επίσημα. Όμως η καταβολή της μισθοδοσίας του κλήρου είναι υποχρέωση της Πολιτείας, βάσει της συμφωνίας του 1952 με την οποία το Κράτος πήρε τεράστια αξιόλογα κομμάτια εκκλησιαστικής περιουσίας. Πάντως δε θα σωθεί η Ελλάδα αν σταματήσει η μισθοδοσία των κληρικών. Και βεβαίως δεν μπορεί το κράτος από την μία να έχει πάρει το 96% της περιουσίας της Εκκλησίας και από την άλλη να αξιώνει η Εκκλησία να πληρώνει τους κληρικούς της με τα ελάχιστα απομεινάρια που της άφησε. Μην ξεχνάτε επίσης ότι στο Βέλγιο και τη Γερμανία μισθοδοτούνται οι κληρικοί. Αλλά και στην Ελλάδα δε μισθοδοτούνται μόνο οι Ορθόδοξοι ιερείς αλλά και οι Μουσουλμάνοι!

Με τις μετοχές της Εθνικής Τράπεζας τι σκοπεύετε να κάνετε;

Μετά την καταβαράθρωση της αξίας της μετοχής της Εθνικής η Εκκλησία έχασε τα όποια περιουσιακά οφέλη προσδοκούσε (αυτή τη στιγμή τουλάχιστον). Το ποσοστό μας είναι περίπου 1,5%. Άρα είναι ψέμα ότι η Εκκλησία είναι μεγαλομέτοχος της Εθνικής. Γι' αυτό άλλωστε δεν είχαμε ποτέ βαρύνοντα λόγο στις αποφάσεις της.

Στο μέλλον θα συμμετέχει η Εκκλησία σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Εθνικής;

Δεν νομίζω, τουλάχιστον στο εγγύς μέλλον. Εμείς αγωνιζόμαστε να επιβιώσουμε.

Θέμα μείωσης μισθών ή απολύσεων εκκλησιαστικών υπαλλήλων υπάρχει;

Η προσπάθειά μας είναι να μην απολυθεί κανένας. Μείωση μισθών συνέβη, λόγω της ένταξης των υπαλλήλων στο Ενιαίο μισθολόγιο. Πέραν αυτού όμως δεν θα υπάρξουν άλλες μειώσεις.

Υπάρχει ενδεχόμενο να κλείσει ο ραδιοφωνικός σταθμός της Εκκλησίας;

Δεν νομίζω. Βεβαίως η επιχορήγηση για τη λειτουργία του Σταθμού το 2012 είναι μειωμένη, αλλά από την πλευρά μας δεν υπάρχει πρόθεση να κλείσει ο Σταθμός ή να γίνουν απολύσεις.



ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ


Ελλάδα

Νέο κύμα κακοκαιρίας αντιμετωπίζουν οι περισσότερες περιοχές της χώρας, με κύρια χαρακτηριστικά το τσουχτερό κρύο, τις βροχές και τις χιονοπτώσεις. Ήδη, χιονίζει σε πολλές περιοχές της Αττικής. Κλειστή λόγω χιονιού είναι η περιφερειακή οδός Πάρνηθας, από το τελεφερίκ και πάνω και ο περιφερειακός της Πεντέλης από το στρατιωτικό νοσοκομείο προς τον Αγιο Πέτρο. Νιφάδες πέφτουν ακόμη σε Κρυονέρι, Παλλήνη, Χολαργό, Ν.Φιλοθέη. Σε ισχύ μερικό απαγορευτικό απόπλου. Στα λευκά έχει ντυθεί η Θεσσαλονίκη, μετ' εμποδίων οι μετακινήσεις στη βόρεια Ελλάδα, κλειστά τα σχολεία σε πολλές περιοχές. Σε επιφυλακή οι τοπικές αρχές στον νομό Έβρου.

Ξεκινά στις 10 Φεβρουαρίου και ολοκληρώνεται στις 28 του ίδιου μήνα η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων-δηλώσεων συμμετοχής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Φέτος η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων-δηλώσεων υποψηφιότητας θα είναι ενιαία για Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια. Υπενθυμίζεται πως οι πανελλαδικές εξετάσεις των υποψηφίων των ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) και των ημερήσιων και εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Β') θα ξεκινήσουν στις 21 Μαΐου με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις, εμπλοκές, ασφυκτικές πιέσεις και αναβολές της σύσκεψης των πολιτικών αρχηγών με τον πρωθυπουργό, εντός της ημέρας αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διεργασία για το μίνι Μνημόνιο, που αποτελείται από σειρά επώδυνων μέτρων. Οι πολιτικοί αρχηγοί έλαβαν λίγο πριν από τις 09:30 το τελικό κείμενο - αποτέλεσμα των διαβουλεύσεων της κυβέρνησης με την τρόικα που διήρκεσαν έως αργά το βράδυ της Τρίτης, προκειμένου να προσέλθουν στη συνάντηση με τον πρωθυπουργό έχοντας ξεκάθαρη εικόνα για το σύνολο των μέτρων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι νωρίτερα οι αρχηγοί ενδέχεται να έχουν κατ' ιδίαν συναντήσεις με την τρόικα.

Αμεση ήταν η αντίδραση του προέδρου της ΝΔ Αντώνη Σαμαρά στα σχέδια των εταίρων για δημιουργία Ταμείου στο οποίο θα βρίσκονται δεσμευμένα τα χρήματα των δανειστών, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι θα πηγαίνουν στην αποπληρωμή του χρέους. Μιλώντας στο πρακτορείο Dow Jones Newswire, ο Αντώνης Σαμαράς εκφράζει την αντίθεσή του στην πρόταση, λέγοντας: «Θα αποτελούσε έμμεση εποπτεία της Γερμανίας στην Ελλάδα· έχω πρόβλημα με αυτό».

Καλά στην υγεία τους είναι τα εννέα άτομα, επτά Έλληνες και δύο αλλοδαποί, πλήρωμα του ελληνόκτητου φορτηγού πλοίου «Αλέξανδρος», που λόγω των θυελλωδών ανέμων βρέθηκε σε δυσχερή θέση βορειοανατολικά της Σκύρου, εννέα ναυτικά μίλια από τις ακτές. Μετά από οδηγίες του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού και Έρευνας το πλοίο αυτή τη στιγμή πραγματοποιεί ασφαλή πλεύση, προσπαθώντας μέσω άλλης διαδρομής, να πιάσει απάγκιο και να κατευθυνθεί σε ασφαλές μέρος.

Κόσμος

Η τελευταία βετεράνος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, η Βρετανίδα Φλοράνς Γκριν, ηλικίας 110 ετών, πέθανε στον οίκο ευγηρίας όπου διέμενε στην Αγγλία, μεταδίδουν την Τετάρτη βρετανικά μέσα ενημέρωσης.

Η Αργεντινή θα καταθέσει επίσημη διαμαρτυρία στο Συμβούλιο Ασφαλείας, καθώς και στη Γενική Συνέλευση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για να καταγγείλει τη νέα «στρατιωτικοποίηση» από μέρους της Βρετανίας που βρίσκεται σε εξέλιξη στις Νήσους Φώκλαντς (για τους Αργεντινούς Μαλβίνας), δήλωσε την Τρίτη η πρόεδρος της χώρας, Κριστίνα Φερνάντες.

Το νικητήριο σερί του Μιτ Ρόμνεϊ «έσπασε» ο συνυποψήφιός του για το χρίσμα των Ρεπουμπλικάνων Ρικ Σαντόρουμ, ο οποίος απέσπασε τριπλή νίκη στις προκριματικές εκλογές της Τρίτης σε Μινεσότα, Μιζούρι και Κολοράντο. Πρόκειται για ένα ισχυρό πλήγμα στον Μ.Ρόμνεϊ, ο οποίος μπορεί να προηγείται στις δημοσκοπήσεις για το χρίσμα των Ρεπουμπλικάνων, τα ποσοστά του, όμως, εμφανίζουν κάμψη.

Τουλάχιστον 47 άτομα σκοτώθηκαν τις τελευταίες οκτώ ώρες σε βομβαρδισμούς των δυνάμεων του Σύρου προέδρου Μπασάρ Αλ-Άσαντ κατά της «ανυπότακτης» πόλης Χομς στη Συρία, καταγγέλλουν ακτιβιστές. Την ίδια ώρα, η αντιπολίτευση της Συρίας απορρίπτει τις διαβεβαιώσεις του Αλ-Άσαντ ότι δεσμεύεται να σταματήσει τη βία στη χώρα.

Εν μέσω διαρκούς πολιορκίας της Χομς από τις δυνάμεις του καθεστώτος Άσαντ, οι Ηνωμένες Πολιτείες βάζουν για πρώτη φορά στο «τραπέζι» το ενδεχόμενο παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας στους πολίτες της Συρίας, αποσαφηνίζοντας ταυτόχρονα πως δεν εξετάζεται ο εξοπλισμός των αντικαθεστωτικών -αν και υπάρχουν φωνές προς αυτή την κατεύθυνση στην Ουάσινγκτον, ανάμεσά αυτή του γερουσιαστή Τζον Μακέιν. Η διακυβέρνηση Ομπάμα δεν πείθεται από τις «δεσμεύσεις» του Μπασάρ αλ-Άσαντ ενώπιον του Ρώσου υπουργού Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ και ζητά άμεσο τερματισμό της βίας.

Οικονομία

Στην τελική ευθεία φαίνεται πως είναι η συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στο σχέδιο για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους, καθώς φημολογείται ότι θα μεταφέρει στον προσωρινό μηχανισμό ευρωστήριξης, στις τιμές κτήσης, τα ελληνικά ομόλογα ύψους 50 δισ. ευρώ περίπου που έχει στο χαρτοφυλάκιο της, ώστε εν συνεχεία ο EFSF να συμμετάσχει στο PSI. Εκπρόσωπος της ΕΚΤ αρνήθηκε να σχολιάσει αυτές τις φήμες.

Το όφελος για την Ελλάδα, αν επιβληθεί «κούρεμα» 50% στα συγκεκριμένα ομόλογα, θα είναι 25 δισ. ευρώ περίπου, ενώ αν αυτά τα ομόλογα επιστραφούν στην Ελλάδα τα ομόλογα αυτά στις τιμές κτήσης, τότε το όφελος θα είναι 12-15 δισ. ευρώ περίπου.

«Μαχαίρι» 22% έρχεται στον κατώτατο μισθό, έπειτα από τις ασφυκτικές πιέσεις της τρόικας για μειώσεις μισθών προκειμένου να εγκριθεί το νέο δάνειο προς την Ελλάδα. Με τη μείωση αυτή, που αφορά σε όλους τους εργαζόμενους, ο μισθός του νεοεισερχόμενου στην αγορά εργασίας θα διαμορφωθεί σε 586,1 ευρώ, από 751,4 σήμερα, δηλαδή σε ετήσια βάση οι χαμηλόμισθοι χάνουν τρεις μισθούς, την ίδια ώρα που «διασώζεται» ο 13ος-14ος μισθός. Η μείωση του κατώτατου μισθού θα οδηγήσει χαμηλότερα τα επιδόματα ανεργίας και τις συντάξεις, ενώ στερεί πολύτιμους πόρους από τα ασφαλιστικά ταμεία.

Η Γερμανίδα καγκελάριος, Άνγκελα Μέρκελ, δήλωσε ότι «δεν θα έχει καμία ανάμειξη» στο να σπρώξει την Ελλάδα έξω από το ευρώ. Τόνισε, πάντως, ότι δεν θέλει να δει κάτι τέτοιο να συμβαίνει, καθώς - όπως είπε - θα έχει «απρόβλεπτες συνέπειες». «Δεν θέλουμε να κάνουμε δύσκολη τη ζωή των Ελλήνων, δεν έχουμε κανένα συμφέρον από αυτό» επισήμανε η Γερμανίδα καγκελάριος. 

Αθλητισμός

Στον τελικό του Copa del Rey πέρασε η Αθλέτικ Μπιλμπάο μετά τη νίκη της με 6-2 επί της Μιραντές. Οι Βάσκοι περιμένουν τον νικητή του Μπαρτσελόνα-Βαλένθια, που θα διεξαχθεί την Τετάρτη 8/2 (22:00) και αποτελεί τη ρεβάνς του 1-1 στο «Μεστάγια».

Η Ντόρτμουντ έγινε η πρώτη ομάδα που πέρασε στα ημιτελικά του γερμανικού κυπέλλου, νικώντας με 4-0 στην έδρα της Χόλστεν Κιλ. Την Τετάρτη 9/2 διεξάγονται τα υπόλοιπα τρια ματς με το Στουτγκάρδη - Μπάγερν Μονάχου να ξεχωρίζει.

Μπλάκπουλ και Μίλγουολ προκρίθηκαν στον πέμπτο γύρο του Κυπέλλου Αγγλίας καθώς η μεν πρώτη επικράτησε με 3-0 εκτός έδρας της Σέφιλντ Γ., η δεύτερη νίκησε 3-2 τη Σαουθάμπτον επίσης εκτός έδρας.

ΜΟΝΙΜΟΤΗΤΑ ΤΕΛΟΣ ΣΤΙΣ ΔΕΚΟ ΜΕ ΠΡΑΞΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ


Αίρεται με πράξη νομοθετικού περιεχομένου η μονιμότητα στις ΔΕΚΟ, ενώ ένα βήμα πριν το οριστικό κλείσιμο είναι η συμφωνία της κυβέρνησης με την Τρόικα για τα νέα σκληρά μέτρα που απαιτούν οι δανειστές προκειμένου να προχωρήσει η νέα δανειακή σύμβαση.

Σύμφωνα με πληροφορίες του οι τροϊκανοί έχουν στρέψει την προσοχή τους στις ΔΕΚΟ και στα ελλείμματά τους. Γι' αυτό ζήτησαν να αρθεί η μονιμότητα των υπαλλήλων αορίστου χρόνου που εργάζονται σε αυτούς τους οργανισμούς (ΔΕΗ, ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΕΡΤ, ΕΥΔΑΠ, κ.λπ.) με στόχο φυσικά τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα που απολαμβάνουν αυτοί οι εργαζόμενοι.

Την ίδια ώρα, βρέθηκε λύση για το «κενό» των 3 δισ. ευρώ που υπήρχε μέχρι χτες ανάμεσα στα προτεινόμενα μέτρα και τις απαιτήσεις των τροϊκανών και πλέον το τελικό κείμενο της συμφωνίας θα είναι έτοιμο πριν από τις 9 το βράδυ που έχει προγραμματιστεί η συνάντηση των πολιτικών αρχηγών.

Ουσιαστικά, κυβέρνηση και ΠΑΣΟΚ-ΝΔ-ΛΑΟΣ τα έχουν βρει με την Τρόικα και απομένουν τεχνικές λεπτομέρειες. Για τις λεπτομέρειες αυτές υπάρχει συνάντηση κατώτερου κλιμακίου της Τρόικα με γενικούς γραμματείς των υπουργείων. Η μόνη διαφορά που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι ένα «κενό» 550 εκ. ευρώ, από 650 εκ. ευρώ που ήταν χτες, αλλά όλοι θεωρούν ότι θα υπάρχουν περιθώρια για περικοπές ώστε να καλυφθεί και αυτό.

Ειδικότερα, όπως υποστηρίζουν οι ίδιες πληροφορίες, η κυβέρνηση κατάφερε να διασώσει την «μετενέργεια» προς το παρόν ώστε να εξακολουθεί να υπάρχει εξάμηνη παράταση μετά τη λήξη των συλλογικών και κλαδικών συμβάσεων και να μην επαναλαμβάνονται οι διαπραγματεύσεις εργοδότη-εργαζομένου με βάση τη Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΕΕ).

Mια τέτοια εξέλιξη θα είχε ως αποτέλεσμα δραματική μείωση (ακόμα και 35%) σε όλα τα μισθολογικά κλιμάκια και όχι μόνο σε όσους αμοίβονται με τον κατώτατο μισθό. Παράλληλα, από κύκλους του υπουργείου Εργασίας διαρρέεται ότι διασώθηκαν τα τεσσερα βασικά επιδόματα: Οικογενειακό (γάμου, τέκνων), σπουδών, εργασιακής εμπειρίας και βαρέων - ανθυγιεινών.

Στα υπόλοιπα, τα δεδομένα δεν έχουν αλλάξει. Θα υπάρξει μείωση του κατώτατου μισθού κατά 20 με 22% ενώ για τις επικουρικές συντάξεις θα δοθούν στους αρχηγούς τρία εναλλακτικά σενάρια:

α) Κόψιμο μεσοσταθμικά κατά 15% των επικουρικών
β) Περικοπή κατά 5% των επικουρικών και παράλληλη μείωση κατά 10% των κύριων συντάξεων ή αντίστροφα.
γ) Ψαλίδι 15 έως 20% στις κύριες συντάξεις.
Σε κάθε περίπτωση, την τελική απόφαση για τις επικουρικές θα λάβουν οι τρεις αρχηγοί.

Να σημειωθεί ότι νωρίτερα ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κουτρουμάνης συναντήθηκε με τον κ. Γιώργο Παπανδρέου προκειμένου να τον ενημερώσει για το περιεχόμενο των αλλαγών στα εργασιακά που αποφασίστηκαν με τους επικεφαλής της Τρόικα. Αμέσως μετά, επέστρεψε στην Ζαλοκώστα για να συνεχίσει τις επαφές με την Τρόικα.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ


                                                                                                              Αθήνα 7η  Φεβρουαρίου 2012
ΔΕΛΤΙΟ  ΤΥΠΟΥ
Συνήλθε σήμερα Τρίτη, 7 Φεβρουαρίου 2012, στην πρώτη Συνεδρία Της για το μήνα Φεβρουάριο η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.
Κατά την σημερινή Συνεδρία :

- Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος επικύρωσε τα Πρακτικά της Εξουσιοδοτήσεως.

- Εξ αφορμής της δυσχερούς καταστάσεως η οποία υφίσταται σε περιοχές της Πατρίδας μας από τις συνεχείς βροχοπτώσεις, η Δ.Ι.Σ. αποφάσισε να αποστείλει εκπροσώπους Της ώστε σε συνεργασία μετά των επιχωρίων Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών να μελετηθεί η δυνατότητα παροχής βοηθείας της Εκκλησίας στις περιοχές αυτές.

- Μετά από σχετικές εισηγήσεις, τα Μέλη της Δ.Ι.Σ. συζήτησαν για το Εφημεριακό ζήτημα και έλαβαν μέριμνα για θέματα Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως.

Η Δ.Ι.Σ. ενέκρινε :

- Τόν εορτασμό της εβδομάδος των Ιερατικών Κλίσεων, την Γ βδομάδα των Νηστειών, από Δευτέρα 12 Μαρτίου έως 18 Μαρτίου 2012, Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως, κατόπιν προτάσεως της Συνοδικής Επιτροπής επί της Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως και Επιμορφώσεως του Εφημεριακού Κλήρου.

- Την διοργάνωση της «Εβδομάδος Εξωτερικής Ιεραποστολής», κατά την περίοδο από 4 έως και 10 Μαρτίου 2012, κατόπιν προτάσεως της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.

- Τήν πραγματοποίηση αιμοληψίας στις Ιερές Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος, κατόπιν προτάσεως του Συλλόγου Εθελοντών Αιμοδοτών Αμπελώνος «Η ΕΛΠΙΔΑ».

Τέλος η Διαρκής Ιερά Σύνοδος συζήτησε και έλαβε αποφάσεις σχετικά με τρέχοντα υπηρεσιακά ζητήματα.


 Εκ της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου

ΜΕ ΛΑΜΠΡΟΤΗΤΑ ΕΟΡΤΑΣΤΗΚΕ Η ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΦΩΤΙΟΥ


Με λαμπρότητα εορτάστηκε και εφέτος η μνήμη του εν Αγίοις Πατρός ημών Φωτίου, Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως του Μεγάλου, Προστάτου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Το πρωί τελέστηκε στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Κοιμήσεως της Θεοτόκου Πεντέλης ο Όρθρος και η Θεία Λειτουργία, Ιερουργούντος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου μετά δύο Συνοδικών Μητροπολιτών, του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κερκύρας και Παξών κ. Νεκταρίου και του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κυθήρων κ. Σεραφείμ.

Παρέστησαν ο εκπρόσωπος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας στην Αθήνα, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Άκκρας κ. Γεώργιος, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μιχαλόβτσε κ. Γεώργιος (της Εκκλησίας της Τσεχίας), οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Μαντινείας και Κυνουρίας κ. Αλέξανδρος, Πειραιώς κ. Σεραφείμ, Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, Γλυφάδας κ. Παύλος, δέσσης κ. Ιωήλ, Θήρας κ. Επιφάνιος, Ζιχνών και Νευροκοπίου κ. Ιερόθεος, Ελευθερουπόλεως κ. Χρυσόστομος, Σερβίων και Κοζάνης κ. Παύλος, Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος, Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος, Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας, Πατρών κ. Χρυσόστομος, Κορίνθου κ. Διονύσιος, Ιλίου κ. Αθηναγόρας, Κηφισίας κ. Κύριλλος, οι Πανιερώτατοι Μητροπολίτες Αχελώου κ. Ευθύμιος, Βελεστίνου κ. Δαμασκηνός, Κορωνείας κ. Παντελεήμων, Θερμοπυλών κ. Ιωάννης, οι Θεοφιλέστατοι Επίσκοποι Νεοχωρίου κ. Παύλος, Μαραθώνος κ. Μελίτων, Ναζιανζού κ. Θεοδώρητος και ο Αρχιγραμματεύς της Ιεράς Συνόδου Διαυλείας κ. Γαβριήλ.

Επίσης παρέστησαν: οι Κοσμήτορες των Θεολογικών Σχολών Αθηνών και Θεσσαλονίκης κ.κ. Μάριος Μπέγζος και Μιχαήλ Τρίτος, καθώς και οι Ελλογιμώτατοι Πρόεδροι των τεσσάρων Τμημάτων των Θεολογικών Σχολών.

Μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας, στο Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδος που ευρίσκεται στο χώρο της Ιεράς Μονής Πεντέλης, πραγματοποιήθηκε η καθιερωμένη, κατά την ημέρα αυτή, σύσκεψη των μελών της Ιεράς Συνόδου με τους Καθηγητές και τους λοιπούς διδάσκοντες στις Θεολογικές Σχολές των Πανεπιστημίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης.

Της συσκέψεως προέστη ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ο οποίος κατά την έναρξη είπε τα εξής: « Η σημερινή ημέρα διατηρεί εξέχουσα σημασία για την Εκκλησία μας, καθώς της δίνεται, σε σκοτεινούς και δεινούς καιρούς, η αγαθή ευκαιρία να συνεορτάσει και να τιμήσει με λατρευτικές και επιστημονικές εκδηλώσεις την ετήσια σεπτή μνήμη του ιερού Φωτίου του Μεγάλου, εφόρου και προστάτη της Ιεράς Συνόδου, μιας κορυφαίας πνευματικής, πανορθόδοξης και διαχρονικής εκκλησιαστικής φυσιογνωμίας.

Ο Μέγας Φώτιος έλαμψε ακριβώς με το μεγαλείο της σοφίας και της διορατικότητάς του σε μίαν άκρως κρίσιμη, ανήσυχη και ταραχώδη εποχή στην ιστορία του Βυζαντίου, κατά την οποία η αυτοκρατορία αναζητούσε διέξοδο στην γεωγραφική και πνευματική της συρρίκνωση. Ο φωτισμένος Ιεράρχης είχε το θείο χάρισμα να αναδειχθεί αντάξιος των αναγκών και των προσδοκιών της εποχής του. Χάρη στη διαυγή σκέψη του ανταποκρίθηκε εμπνευσμένα στις ιστορικές προκλήσεις των καιρών: Με το πρωτοποριακό και οικουμενικό πνεύμα των ιεραποστολών διεύρυνε τα όρια επιρροής του κράτους και της Εκκλησίας και εξυψώθηκε σε πανορθόδοξο σύμβολο, ενώ με το θεολογικό και ανθρωπιστικό του έργο ενίσχυσε τα πνευματικά θεμέλια και την ακτινοβολία του ορθοδόξου πολιτισμού…».

Θέμα της εφετινής συσκέψεως ήταν: «Η κρίση της σύγχρονης κοινωνίας και η εκκοσμίκευση της εκκλησιαστικής διακονίας». Εισηγητής ήταν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, Καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ο Εισηγητής ανέφερε: «Η ιστορία έχει αποδείξει ότι δεν είναι ευφυές, ούτε συνετό να υποτιμά κάποιος την αλήθεια ή να υποτροπιάζει στη μεταδοτική δύναμη της ανοησίας. Δυστυχώς όμως σήμερα φαίνεται ότι η υποτίμηση μαζί με τον φανατισμό, την ημιμάθεια και την ιδιοτέλεια, συγκροτούν ένα νέο επικίνδυνο κράμα κοινωνικού μοντέλου, το οποίον θεωρεί αφενός μεν ότι η κρίση αποτελεί τη μεγάλη ευκαιρία της κοινωνικής εκμετάλλευσης, αφετέρου δε ότι και οι εκκλησιαστικές δομές μπορούν να το ακολουθήσουν και να το υπηρετήσουν.

Αντιμετωπίζοντας λοιπόν ως Εκκλησία την πραγματικότητα αυτή, επιβάλλεται να σταθούμε νηφάλια ανάμεσα σε δύο πραγματικότητες: τη σύγχρονη κοινωνία και την εκκλησιαστική διακονία.

Η πρώτη φαίνεται ότι υπερτιμά το γεγονός της κρίσεως και μπορεί να οδηγηθεί σε υπερβολικά αγχώδεις καταστάσεις, κοινωνικές εξάρσεις και αναταράξεις. Η δεύτερη όμως, χωρίς να υποτιμά τη κρισιμότητα της καταστάσεως, και να την παρακάμπτει υπεροπτικά, προσπαθεί με σύνεση και υπευθυνότητα να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της κοινωνίας και εναγώνια να προσφέρει τη διακονία της.

Όμως η ελεύθερη διακίνηση, ιδιαίτερα στον ελλαδικό χώρο, διαφόρων αντιλήψεων και κυρίως επενδυτικών τάσεων, αποτελούν ακόμη μία πρόκληση στο χώρο της εκκλησιαστικής διακονίας, αφού η κρίση της σύγχρονης κοινωνίας δεν είναι μόνο ένα φαινόμενο πολύτροπο και ιδιόμορφο, το οποίο κατά το άμεσο παρελθόν υπέδειξε αμυδρά και τα κίνητρά του και τον πολυσύνθετο μηχανισμό του, αλλά κυρίως γιατί εξαπλώνεται και εξελίσσεται πλέον με δείκτες καρκινικούς μέσα στον παγκόσμιο οικονομικό και κοινωνικό ιστό, όπου εκδηλώνει τον δυναμισμό του και συγχρόνως αναζητά συμμάχους».

Σε άλλο σημείο υπογράμμισε: «Με την παγκοσμιοποίηση επετεύχθη η οικονομική εκμετάλλευση των δυνατών έναντι των αδυνάτων, η οποία τελικά εξελίχθηκε σε μια οικονομική ανάπτυξη μιας μόνο μερίδας χωρών της υφηλίου σε βάρος των πιο πτωχών, γεγονός το οποίο οδήγησε στο να απειληθεί σοβαρά η ειρήνη στον κόσμο και η κοινωνική συνοχή, σε επίπεδο μάλιστα τοπικών κοινωνιών.

Βρισκόμαστε λοιπόν κοινωνιολογικά μπροστά σε μία κρίση. Η εμβληματική φράση της Μάργκαρετ Θάτσερ, «δεν υπάρχει κοινωνία αλλά μόνο άτομα», φαίνεται ότι σηματοδοτεί την έλευση μιας νέας περιόδου, όπου πλέον ο άνθρωπος γεννιέται και ζει ως άτομο, προσπαθεί να επιβιώσει σε ένα ρευστό σύστημα πολλαπλών και εναλλακτικών πολιτικών και πολιτισμικών δεδομένων και συσσωματώσεων, ενώ οι παλαιές παραδοσιακές μορφές της κοινωνίας είναι πλέον ανίσχυρες.

Έτσι έχουμε να αντιμετωπίσουμε έναν άκρατο ατομοκεντρισμό, διαβρωμένο και εμποτισμένο από αντικρατιστικές και αντεθνικές ιδέες, αποδυναμωμένο από ιδεολογικούς μηχανισμούς, οι οποίοι εξασφάλιζαν την λειτουργική και πολιτιστική ομοιογένεια των κοινωνιών, και μία παγκόσμια ρευστότητα, η οποία μας οδηγεί σε μία απροσδιοριστία, όπου η εξεύρεση τρόπου αλλαγής και διόρθωσης των «κακώς κειμένων» είναι το ζητούμενο.

Η πολιτική εξουσία θεωρεί δεδομένο ότι οφείλει να διεκπεραιώνει τις τρέχουσες υποθέσεις, με αποκλειστικό γνώμονα τις αναπτυξιακές προτεραιότητες και την εφαρμογή οικονομικών μέτρων, με αποκλειστικό σκοπό την επίλυση των προβλημάτων της οικονομικής κρίσης. Για πρώτη φορά μετά από ένα αιώνα, το «κοινωνικό ζήτημα» εμφανίζεται καθημαγμένο κάτω από το αμείλικτο πέλμα του αναπτυξιακού ζητήματος.Είμαστε πλέον μπροστά σε μία ρήξη με το παρελθόν και στο άνοιγμα ενός νέου ιστορικού κύκλου.

Ο διάχυτος όμως αυτός κρατικός «μινιμαλισμός», η απεμπλοκή του δημοσίου χώρου από τις αποκλειστικές ιδεολογικές και αξιακές του αρμοδιότητες και η προϊούσα αποσάθρωση των εκπαιδευτικών, προνοιακών και ασφαλιστικών δημοσίων μονοπωλίων, εκφράζουν ένα νέο αμετακίνητο κοινωνικοπολιτικό δόγμα, όπου η κοινωνία διασπάται σε παραγωγούς και καταναλωτές. Το χρήμα επενδύεται αναπτυξιακά μόνο για τον προσπορισμό κέρδους και στην παγκόσμια οικονομία λειτουργούν αναγκαστικά οι ενδοκρατικές αγορές, οι οποίες οδηγούν σε πολεμικές συρράξεις για μία μονομερή προώθηση των συμφερόντων τους. Έτσι, χάνονται τα όρια μεταξύ ελευθερίας και αυθαιρεσίας, κέρδους και κερδοσκοπίας, πρωτοβουλίας και υστεροβουλίας.

Τέλος, οι ηθικές αρχές καθίστανται εντελώς ανίκανες να επηρεάσουν πλέον τους κανόνες της κοινωνικής ζωής, αφού αυτοί καθορίζονται αποφασιστικά από τους κανόνες του οικονομικού «παιχνιδιού». Οι μόνες ισχύουσες αξίες μέσα στην οικονομία της παγκοσμιοποιημένης αγοράς είναι οι εκτιμήσεις της χρηματοληπτικής δυνατότητας των κρατών και η χρηματιστηριακή αξία των κρατικών ομολόγων και όχι πια οι ηθικές αξίες.».

Τέλος, ο Σεβασμιώτατος εισηγητής συμπλήρωσε: «Η Ορθοδοξία : 

Πρώτον δεν μπορεί να ασκήσει δημιουργική κριτική του συγχρόνου πολιτισμού, χωρίς να έχει βαθιά συνείδηση της παράδοσης και της κληρονομιάς της. 

Δεύτερον η κριτική της Ορθοδοξίας έναντι της κρίσης της σύγχρονης κοινωνίας για να είναι εποικοδομητική και δημιουργική δεν πρέπει να είναι πολεμική αλλά αποτέλεσμα συμπαθούς και φιλανθρώπου συγκαταβάσεως στον σύγχρονο άνθρωπο και τα υπαρξιακά του προβλήματα. 

Τρίτον δεν πρέπει να λησμονεί πλέον ότι ο δυτικός άνθρωπος δεν είναι ο άλλος, ο απέναντι και έξω από την Εκκλησία, αλλά ο ενορίτης, όπως θα είναι και τα παιδιά του και τα παιδιά των παιδιών του. 

Τέταρτον η μαρτυρία της Ορθοδοξίας για να είναι εποικοδομητική και δημιουργική, πρέπει να λειτουργήσει σωστά η Ενορία. 

Πέμπτον πρέπει να αρθρώσει λόγο σωτήριο για τον σύγχρονο άνθρωπο λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα αδιέξοδα που ο άνθρωπος αντιμετωπίζει. Έκτον να προβάλει ένα πρότυπο και μία στάση ζωής, ώστε να δημιουργήσει την εναλλακτική λύση στα αδιέξοδα που δημιουργεί ο ατομισμός των κοινωνιών και ο ευδαιμονισμός του πολιτισμού μας, διαμορφώνοντάς του μία νέα συνείδηση.

Μόνο μία συγκροτημένη και σωστή ενορία, ως ευχαριστιακή κοινότητα, και ένας πατροπαράδοτος μοναχικός βίος, σύμφωνος προς την ιστορία του και την πατερική και θεολογική παράδοσή του είναι δυνατόν να καταστούν φορείς δράσης της εκκλησιαστικής διακονίας, η οποία με τον τρόπο αυτό θα προστατεύσει και την ίδια, από την αφομοίωση και το μιμητισμό, αλλά και θα αποτελέσει την μικρή ζύμη που όλον το φύραμα ζυμοί.

Ιδιαίτερα ο μοναχισμός που έχει παρεξηγηθεί στις μέρες μας και έχει πολεμηθεί μέσα στην ίδια την Ορθοδοξία πρέπει να ξανακερδίσει την εκτίμηση και τον σεβασμό. Το Άγιον Όρος, αλλά όχι μόνο αυτό, πρέπει να αποτελέσει υγιές σημείον έλξης πολλών νέων ανθρώπων, ώστε να καταστεί και πάλι μία ζωντανή παρουσία της Ορθοδοξίας στον σύγχρονο κόσμο.

Το τελευταίο πρόβλημα το οποίο πρέπει η Ορθοδοξία να αντιμετωπίσει, προκειμένου να συμβάλει ουσιαστικά στην επίλυση των προβλημάτων κρίσης της σύγχρονης κοινωνίας είναι η έντονη κρίση ταυτότητας που προέρχεται από μία θεολογική σύγχυση, που δυσκολεύει την ανάπτυξη σαφών θεολογικών κριτηρίων, μία ασυνέπεια μεταξύ θεολογικών αρχών και πρακτικής και μία αγκίστρωση από το Κράτος, από το οποίο αντλεί ασφάλεια.

Το ξεκαθάρισμα των θεολογικών κριτηρίων είναι σήμερα επείγον θέμα για την Ορθοδοξία. Η διαλεκτική μεταξύ παράδοσης και σύγχρονου κόσμου είναι απαίτηση, μάλιστα σε έναν κόσμο όπου οι σύγχρονες φιλοσοφίες και ιδεολογίες τείνουν να παραμορφώσουν το πρόσωπο και την ελευθερία του. Η οριοθέτηση των καθαρών σχέσεων συναλληλίας και ο σεβασμός στην λειτουργία των διακριτών ρόλων, με ένα νέο πλαίσιο σχέσεων Εκκλησίας και Πολιτείας, θα δώσει στην Εκκλησία περισσότερες δυνατότητες δράσης και συμβολής στην επίλυση των διαφόρων ποιμαντικών προβλημάτων και επιβίωσης του ποιμνίου της.».

Παρεμβάσεις έκαναν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Κερκύρας κ. Νεκτάριος, Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος, Εδέσσης κ. Ιωήλ, Ελευθερουπόλεως κ. Χρυσόστομος, καθώς και οι Ελλογιμώτατοι κ.κ. Μιχαήλ Τρίτος, Ευάγγελος Θεοδώρου, Απόστολος Νικολαδης, Χρήστος Βούλγαρης, Θεόδωρος Γιάγκου, Νικολίτσα Γεωργοπούλου, Χρυσόστομος Σταμούλης.

Ο Μακαριώτατος έκλεισε την όλη εκδήλωση αφού ευχαρίστησε τόσο τον Εισηγητή, όσο και τους συνέδρους.

Στις 13.00 ο Μακαριώτατος παρέθεσε γεύμα προς τιμήν των Ελλογιμωτάτων Καθηγητών των Θεολογικών Σχολών.


Εκ της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου