30 Ιανουαρίου, 2012

ΕΚΤΑΚΤΩΣ ΣΤΟ ΛΑΪΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ Ο ΔΩΔΩΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ


Στο Τμήμα Παθολογικής Φυσιολογίας του Λαϊκού Νοσοκομείου Αθηνών νοσηλεύεται από το μεσημέρι ο Μητροπολίτης Δωδώνης Χρυσόστομος. Οι πληροφορίες που φτάνουν, αναφέρουν πως ο κ. Χρυσόστομος είχε τις πρωινές ώρες ελαφρύ εγκεφαλικό επεισόδιο και μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο Απολλώνειο Θεραπευτήριο στο Ψυχικό.

Άλλες ωστόσο πηγές υποστηρίζουν πως δεν είναι εγκεφαλικό επεισόδιο αλλά μία "απορρύθμιση ζαχάρου". Το μεσημέρι οι γιατροί που τον εξέτασαν συνέστησαν να μεταφερθεί στο Λαϊκό Νοσοκομείο, το οποίο ειδικεύεται στα συγκεκριμένα περιστατικά. Σύμφωνα με ανθρώπους από το περιβάλλον του ο κ. Χρυσόστομος θα παραμείνει για τις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις στο νοσηλευτήριο τουλάχιστον μέχρι το τέλος της εβδομάδας. Οι γιατροί που τον παρακολουθούν κάνουν λόγο για ένα σχετικά ελαφρύ περιστατικό που χρειάζεται ωστόσο παρακολούθηση.


Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΕΡΟΥΡΓΗΣΕ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ


Της Θείας Λειτουργίας προέστη σήμερα ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος επί τη ευκαιρία της εορτής των Τριών Ιεραρχών, στον Πανεπιστημιακό Ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου στην οδό Ερμού. Από νωρίς το πρωί ερχόταν κόσμος και κυρίως εκπαιδευτικοί και μαθητές. Στην ώρα του κηρύγματος διαβάστηκε από τον ιερέα του Ναού η εγκύκλιος του Μακαριωτάτου για την γιορτή των Τριών Ιεραρχών.  Μέσα στο μήνυμα του ο Αρχιεπίσκοπος περιγράφοντας την ζωή και τις δραστηριότητες των τριών Ιεραρχών πέρασε και μήνυμα για την σημερινή κατάσταση λέγοντας: «Εορτάζουν σήμερα όλοι εκείνοι που δεν σταματούν σε επιδόματα την προσπάθεια τους αλλά αντιλαμβάνονται το ψωμί του αδερφού».

Στην τελετή του μνημοσύνου παρευρέθηκαν πολλοί καθηγητές του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.  Ο πρύτανης κ. Θεοδόσιος Πελεγρίνης, και καθηγητές από το Τμήμα της Κοινωνικής και Ποιμαντικής Θεολογίας καθώς και ο Κοσμήτορας κ. Μάριος Μπέγζος.  Τέλος να αναφερθεί ότι ο Μακαριώτατος παρέστη σε ειδική εκδήλωση του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου ομίλησε ο Καθηγητής του Τμήματος π. Νικόλαος Ιωαννίδης. Η εν λόγω εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με αφορμή την εορτή των Τριών Ιεραρχών, οι οποίοι είναι και προστάτες των γραμμάτων.


ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΘΗΒΩΝ ΚΑΙ ΛΕΒΑΔΕΙΑΣ κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΤΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ



Πρός
Τούς Μαθητάς καί τίς Μαθήτριες
τν Σχολείων τς Μητροπολιτικς Περιφερείας
Θηβν, Λεβαδείας καί Αλίδος

γαπητά μου  παιδιά,

Μέσα στήν πορεία τς νθρώπινης στορίας λλά καί στήν  προσωπική ζωή καθενός πό μς, φανερώνονται κορυφαίες προσωπικότητες πού ποτελον φωτεινά ρόσημα, δηγοί πορείας καί σηματοδότες το πνευματικο πολιτισμο. Τέτοιοι, ναμφίβολα μέ τή ζωή, τή διδασκαλία καί τήν δράση τους ποδείχθηκαν ο τρες μέγιστοι φωστρες το Τριαδικο Θεο, ο γνωστοί ς Τρες εράρχες, ο οκουμενικοί  διδάσκαλοι καί προστάτες τς παιδείας μας. Κατέχοντας μέ διάκριση χι μόνο τήν «θύραθεν» σοφία, δηλαδή τήν κοσμική φιλοσοφική καί πιστημονική γνώση, λλά  καί τήν «νωθεν» ποκάλύψη, πού μέ ταπείνωση δέχθηκαν ς δωρεά Θεο, διδάσκουν διά τν αώνων τήν συνετή χρήση τν στοιχείων το παρόντος κόσμου στήν πηρεσία τν νθρώπων καί πρός δόξαν Θεο.

Παιδεία τήν ποία ο μεγάλοι ατοί διδάσκαλοι καί Πατέρες συνέθεσαν  με συνιστώσες τήν λληνική φιλοσοφία  καί τήν πίστη στόν ληθινό Θεό ποτελε τήν καρδιά καί τόν πυρήνα το λεγομένου βυζαντινο πολιτισμο, δηλαδή τς Οκουμενικς Ρωμιοσύνης. Δέν πήρξαν μόνο καί πλς  θεωρητικοί δάσκαλοι  λλά καί κάματοι κοινωνικοί ργάτες. σα δίδαξαν τά καναν πράξη καί ζωή. Μέ τολμηρή καί πρωτοποριακή γιά τήν σκληρή ποχή τους ργάνωση το κοινωνικο ργου τς κκλησίας « θρεψαν λιμ τακείσας ψυχάς  πενήτων», διέθρεψαν, δηλαδή, ψυχές φτωχν πού λιωναν πό τήν πείνα. Φρόντισαν ξ σου γιά τίς λικές νάγκες, τόν πιούσιο ρτο καί γιά τήν πνευματική οκοδομή, τόν πουράνιο ρτο το ποιμνίου τους.

Γνώριζαν καλά τι χωρίς τήν σωστή πνευματική καθοδήγηση  διδασκαλία δέν μπορε νά πάρξει λικό ψωμί γιά λους, λλά καί τι χωρίς τό ψωμί δέν πάρχει βάση γιά νά χτισθε πνευματική οκοδομή. διδασκαλία καί τό παράδειγμα τν Τριν εραρχν παρέχουν πολύτιμα  συμπεράσματα γιά τήν ποχή μας πού μαστίζεται πό τήν οκονομική κρίση. ποσύνθεση τς κοινωνίας καί διάλυση το προνοιακο κράτους εναι τραγικό ποτέλεσμα τς ποσύνθεσης τς ψυχς το καθενός. Ο  στοργικοί ατοί πατέρες, Μ. Βασίλειος, γιος Γρηγόριος θεολόγος, ερός Χρυσόστομος, θελαν καί θέλουν νά μήν πάρχει στόν κόσμο οτε μία «τακεσα ψυχήν», οτε νας συνάνθρωπος μας πού νά λιώνει  πό τήν πείνα, νά μήν πάρχουν παιδιά πού λιποθυμον στό σχολείο, πειδή φυγαν νηστικά πό τό σπίτι. Ο  γιοι ατοί μς παραδίδουν ς ερή παρακαταθήκη μιά λοκληρωμένη καί ελικριν παιδεία γάπης καί νθρωπις, πού ποτελε τήν σφαλέστερη βάση γιά τήν πνευματική μας ποικοδόμηση καί τό ξεπέρασμα τς δοκιμασίας.

Μέ πολλή γάπη καί γκαρδιές εχές γιά γεία
πρόοδο καί πνευματική προκοπή

Μητροπολίτης σας

† Ο ΘΗΒΩΝ ΚΑΙ ΛΕΒΑΔΕΙΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ


Ελλάδα

Σε κλοιό ισχυρών πιέσεων βρίσκεται η Ελλάδα, εν όψει της επίτευξης συμφωνίας με τους ιδιώτες για την ανταλλαγή των ομολόγων και της συμφωνίας για το πρόγραμμα της νέας δανειακής σύμβασης, ύψους 130 δισ. ευρώ. Ο πρωθυπουργός Λουκάς Παπαδήμος βρίσκεται τη Δευτέρα στις Βρυξέλλες για τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ, εξουσιοδοτημένος από τους πολιτικούς αρχηγούς που στηρίζουν την κυβέρνηση να διαπραγματευτεί στη βάση των «κόκκινων γραμμών» που συμφωνήθηκαν στη συνάντηση της Κυριακής.

«Έχουμε ψηφίσει επώδυνα μέτρα και θα ψηφίσουμε κι άλλα επώδυνα μέτρα. Το θέμα είναι τα μέτρα αυτά να έχουν αποτέλεσμα. Δυστυχώς, μέχρι τώρα πάμε από το κακό στο χειρότερο» δήλωσε στον Βήμα 99,5 η Β.Παπανδρέου, τη στιγμή που φουντώνουν στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ οι αντιδράσεις για τις απαιτήσεις της τρόικας προκειμένου να λάβει η Ελλάδα το δεύτερο πακέτο ενίσχυσης. Η κ. Παπανδρέου υποστήριξε ότι, αν και «προετοιμάζεται η έξοδος της χώρας μας από το ευρώ», στην παρούσα φάση η χώρα δεν κινδυνεύει να αποβληθεί από την Ευρωζώνη. Επίσης, είπε ότι εάν είχαν ληφθεί περιοριστικά μέτρα αμέσως μετά τις εκλογές του 2009, τότε ίσως να μην είχε αναγκαστεί η χώρα να προσφύγει στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Τις πιο κρύες ημέρες του φετινού χειμώνα προβλέπουν οι μετεωρολόγοι για την εβδομάδα που ξεκινά. Οι χιονοπτώσεις δεν αποκλείεται να φτάσουν μέχρι την Αθήνα, με τον υδράργυρο σε πολλές περιοχές της χώρας να «κολλάει» υπό το μηδέν. Με αλυσίδες διεξάγεται η κίνηση των οχημάτων στο νόμό Ευρτανίας, ενώ έντονη χιονόπτωση σημειώνεται σε Λαμία, Δομοκό, Καρπενήσι και Αμφισσα. Οι άνεμοι στα πελάγη φθάνουν τη Δευτέρα έως και τα 9 μποφόρ. Λόγω των θυελλωδών ανέμων δεν εκτελούνται τα δρομολόγια στην πορθμειακή γραμμή Πρίνου - Καβάλα.

Εισηγήσεις να μην μεταβεί αυτή την εβδομάδα στο Ισραήλ, όπου έχει προσκληθεί από το Ισραηλινό Ινστιτούτο, δέχεται ο Γιώργος Παπανδρέου. Σύμφωνα με Τα Νέα, αρκετά στελέχη του κόμματος πρότειναν στον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ να παραμείνει στην Αθήνα και να αναλάβει πρωτοβουλίες, κρίνοντας ότι, εν όψει της συνεδρίασης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και μεσούσης μιας από τις κρισιμότερες περιόδους για το μέλλον της χώρας, το κόμμα πρέπει να έχει παρόντα αρχηγό. Πάντως, μιλώντας στον Βήμα 99,5, η Βάσω Παπανδρέου επανέλαβε ότι «ο Γ.Παπανδρέου θα έπρεπε ήδη να έχει φύγει».

Την κατάργηση τουλάχιστον 100.000 θέσεων εργασίας προτείνει στην ελληνική κυβέρνηση ο νέος πρόεδρος της Βουλγαρίας Ρόσεν Πλεβνέλιεφ, χαρακτηρίζοντας τη χώρα του υπόδειγμα για την Ελλάδα στην πολιτική περιορισμού του χρέους. Σε συνέντευξή του στη γερμανική έκδοση των Financial Times ο Πλεβνέλιεφ εκφράζει το θαυμασμό του για την «κουλτούρα σταθερότητας» της Άνγκελα Μέρκελ και ζητεί αυτή η κουλτούρα να βρει εφαρμογή σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Κόσμος

Δεκάδες άνθρωποι τραυματίστηκαν ελαφρά από τον σεισμό μεγέθους 6,2 βαθμών που σημειώθηκε στη διάρκεια της νύχτας στην περιοχή Ίκα, στα παράλια του νοτιο-κεντρικού Περού. Σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, 60 άνθρωποι τραυματίστηκαν και μεταφέρθηκαν σε νοσοκομεία για τις πρώτες βοήθειες. Από τη σεισμική δόνηση προκλήθηκαν διακοπές στην ηλεκτροδότηση και στις τηλεφωνικές επικοινωνίες στην περιοχή, αλλά οι βλάβες αποκαταστάθηκαν γρήγορα.

Ο συριακός στρατός ανακατέλαβε προάστια της Δαμασκού από δυνάμεις ανταρτών, αναφέρουν ακτιβιστές, λέγοντας ότι η Σάκμπα βομβαρδίζεται ακόμα. Δεκάδες άτομα σκοτώθηκαν στη διάρκεια συγκρούσεων και βομβαρδισμών το Σαββατοκύριακο. Πρόκειται για τις σφοδρότερες μάχες γύρω από την συριακή πρωτεύουσα από την έναρξη των αντικαθεστωτικών διαδηλώσεων.

 Ένοπλοι σκότωσαν περισσότερους από 40 ανθρώπους στο Νότιο Σουδάν, σε μια νέα επίθεση ανάμεσα σε μέλη διαφορετικών φυλών, ανακοίνωσε ο υπουργός Εσωτερικών του Νοτίου Σουδάν. Ο υπουργός Εσωτερικών κατηγόρησε την κυβέρνηση του Σουδάν στο Χαρτούμ ότι εξοπλίζει αντάρτες στο έδαφος του Νοτίου Σουδάν. Εκφράζονται φόβοι ότι ο αριθμός των νεκρών είναι μεγαλύτερος.

Ο Βλαντιμίρ Πούτιν υποσχέθηκε μια νέα ανταγωνιστική οικονομία στη Ρωσία, η οποία -όπως παραδέχτηκε σε άρθρο του σε ρωσική εφημερίδα- πλήττεται από τη διαφθορά και είναι λιγότερο ελκυστική για τους επενδυτές.

Τουλάχιστον 11 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους εξαιτίας του πολικού ψύχους στα κεντρικά Βαλκάνια. Οι θερμοκρασίες στη Σερβία, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία έπεσαν μέχρι και τους -22 βαθμούς Κελσίου το Σαββατοκύριακο, μετά από τη διήμερη χιονοθύελλα αποτέλεσμα της οποίας ήταν το χιόνι να φτάσει ακόμη και τα τρία μέτρα σε ορισμένες περιοχές.

Οικονομία

Με ανακοίνωση της στο Χρηματιστήριο την Δευτέρα, η Alpha Bank αναφέρει ότι λόγω των τρεχουσών εξελίξεων και ειδικότερα των διαπραγματεύσεων με τους ιδιώτες πιστωτές για το PSI, που έχουν άμεσες επιπτώσεις για τον τραπεζικό τομέα, δεν μπορεί προς το παρόν να παρέχει ακριβής ένδειξη για το χρονοδιάγραμμα και γενικά την εξέλιξη της διαδικασίας συγχώνευσης με την Eurobank. Η τελευταία ανακοίνωσε από την πλευρά της ότι δεν συντρέχουν λόγοι καθυστέρησης της συγχώνευσης.

Έπειτα από την ανακοίνωση της Alpha Bank στο Χρηματιστήριο ότι το χρονοδιάγραμμα και «η εν γένει εξέλιξη» της συγχώνευσης δεν μπορεί να προσδιοριστεί με ακρίβεια λόγω του PSI, η Eurobank είπε ότι είναι σε διαβούλευση με την Αlpha Bank για να ολοκληρώσει τη διαδικασία συγχώνευσης το συντομότερο δυνατόν και εκτιμά ότι δεν συντρέχουν λόγοι καθυστέρησής της.

Το απόγευμα της Δευτέρας ή (το πιθανότερο) το πρωί της Τρίτης θα γίνει το νέο ραντεβού του υπουργού Εργασίας Γ. Κουτρουμάνη με τους επικεφαλής του κλιμακίου της τρόικας, την ίδια ώρα που οι δανειστές επιμένουν σε σκληρά μέτρα στο μέτωπο των μισθών, ζητώντας συγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο, όχι μόνο για εφέτος, το οποίο έχει ήδη καταρτισθεί από το υπουργείο, αλλά και για τα επόμενα χρόνια ως το 2015.

Αθλητισμός

Ιδιαίτερα κολακευτικά ήταν τα σχόλια της ιστοσελίδας της «Marca» σε δημοσίευμα για τον Τοτσέ, που έχει σκοράρει στα δύο τελευταία ματς του Παναθηναϊκού.

Στο γαλλικό πρωτάθλημα και συγκεκριμένα στη Μονακό θα συνεχίσει την καριέρα του ο Αλέξανδρος Τζιόλης.

Πρώην και νυν μέτοχοι, παλαίμαχοι και απλοί φίλαθλοι της ΑΕΚ έβαλαν στην άκρη τις διαφορές και όσα τους χώριζαν μέχρι τώρα, βάζοντας μπροστά το συμφέρον της «Ένωσης». Ωστόσο οι επόμενες κινήσεις είναι αυτές που θα κρίνουν το παρόν και μέλλον της ομάδας. Η αρχή γίνεται την Τρίτη. Πέτρος Παππάς και Ντέμης Νικολαϊδης έχουν αναλάβει τις επαφές για να μαζευτεί και πάλι η ομάδα του 2004 για να ξεκαθαρίσει η κατάσταση

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Κ. κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ Β' ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ




Αρ. Πρωτ / ΕΞ. 0214

Αγαπητοί μου Εκπαιδευτικοί,

Αγαπητά μου παιδιά,

Η Εκκλησία μας εορτάζει τους «αναφθέντας άνθρακας, εκ του αστέκτου πυρός». Αυτούς που μας φώτισαν με το φως του Αγ.Πνεύματος και ο λόγος τους για την Παιδεία δεν είναι κενός αλλά ουσιαστικός γιατί αφορά κάθε άνθρωπο...

Εορτάζουμε τρεις αγίους των οποίων ο βίος και το παράδειγμα παραμένει ακατανόητο. Αν και πλούσιοι έγιναν φτωχοί για χάρη μιας ιδέας θα λέγαμε σήμερα, για χάρη του Χριστού, όπως κηρύττει η Εκκλησία μας. Ποιος είναι ο βίος των Τριών Ιεραρχών; Συνοπτικά ήταν τρείς νέοι, παιδιά ευκατάστατων οικογενειών. Σπούδασαν στις καλύτερες σχολές της εποχής, έχοντας τους καλύτερους δασκάλους, όλες σχεδόν τις επιστήμες του καιρού τους.

Στην κορύφωση της νιότης και των σπουδών τους εκεί που οι δρόμοι για την εξουσία, τη δόξα, τον πλούτο και την καταξίωση ήταν ανοικτοί, αποσύρονται στην έρημο, πωλούν την περιουσία τους γιατί αγάπησαν βαθιά το Θεό και τον άνθρωπο. Με τα μέτρα της εποχή μας «απέτυχαν» διότι άφησαν τη δόξα, την εξουσία και τις τιμές για να μοιραστούν τη χαρά, τον κόπο και τον πόνο των συνανθρώπων τους διακονώντας τους ολόκληρη τη ζωή τους στο όνομα του Κυρίου μας. Ήταν «εκτός πραγματικότητας», «αιθεροβάμονες» για τους σύγχρονους Έλληνες γιατί ήταν πατέρες που ποίμαναν την αγωνία των ανθρώπων για να τους θρέψουν με τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος.

Ποιος πραγματικά εορτάζει σήμερα; Εκείνοι που μπορούν να αγαπούν. Οι δάσκαλοι που τολμούν να υπηρετούν την αγωγή που σήμερα είναι παραγκωνισμένη, τη σπουδή που βαθαίνει τα ερωτήματα και δεν διαμελίζει τη γνώση. Οι γονείς που αγαπούν τόσο τα παιδιά τους ώστε να μην εγκλωβίσουν το μέλλον τους σε μερικών ωρών εξετάσεις για μια προοπτική που αποδεικνύεται αβέβαιη. Οι μαθητές που επαναστατούν στην ανία και στην κόπωση της επιλεκτικής μάθησης και τολμούν να θέτουν ερωτήματα και να ψάχνουν βιβλιοθήκες. Οι ιερείς που είναι «εκτός ύλης» επειδή επιμένουν με τη διακονία τους να φροντίζουν τους ανθρώπους μαθαίνοντας τους στο όνομα του Χριστού, να πιστεύουν, να αγαπούν, να ελπίζουν να επιμένουν ακόμα και όταν είναι μόνοι.

Εορτάζουν όλοι εκείνοι που δεν σταματούν σε επιδόματα την προσπάθεια τους αλλά αντιλαμβάνονται το ψωμί του αδελφού ως ζήτημα βαθύτατα πνευματικό και αγωνίζονται να αλλάξουν οι άνισες και άδικες δομές των κοινωνιών μας. Όσοι δεν κάμπτονται από απειλές και βασανιστήρια και μπορούν όπως ο Μ. Βασίλειος να απαντούν στους εκάστοτε άρχοντες: « αρπαγή περιουσίας δεν φοβάμαι, γιατί δεν έχω τίποτε άλλο εκτός από λίγα τριμμένα ράσα και λίγα βιβλία. Εξορία δεν γνωρίζω γιατί οι τόποι δεν με εμποδίζουν να προσεύχομαι».

Όλοι όσοι παραμένουν «των Αποστόλων ομότροποι» μπορούν και πορεύονται σε ένα αμήχανο κόσμο επόμενοι των Τριών Δασκάλων της οικουμένης.





† ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ 30 Ιανουαρίου


Κάθε χρόνο η Εκκλησία σαν σήμερα, τιμά τους τρεις μεγάλους αγίους  τον Βασίλειο τον μέγα το Γρηγόριο το θεολόγο και τον Ιωάννη το Χρυσόστομο, αναγνωρίζοντάς τη σημαντική προσφορά  τους   και προβάλλοντάς τους σαν διαχρονικά πρότυπα δασκάλων και μαθητών .

Η ζωή τους είναι λίγο πολύ γνωστή σε όλους.

Πολλές πτυχές της ζωής τους  θα άξιζε να αναλυθούν ώστε  να αποτελέσουν για όλους μας πηγές έμπνευσης στην αρετή. Και οι τρεις υπήρξαν αξιοθαύμαστοι για πάρα πολλά πράγματα. Σαν κοινωνικοί εργάτες, σαν άνθρωποι αγάπης ,σαν αγωνιστές της αλήθειας και της δικαιοσύνης, σαν συγγραφείς και ποιητές, σαν ασκητές σαν λειτουργοί και ιεράρχες σαν άνθρωποι υπομονής ανεξικακίας και ανθρωπιάς . με λίγα λόγια άνθρωποι με Α κεφαλαίο. Όμως η σημερινή μέρα τους προβάλλει ιδιαίτερα με τη μαθητική και διδασκαλική  τους ιδιότητα .

Ευκαιρία λοιπόν απ αυτές τις ιδιότητές τους να τους δούμε και να αξιολογήσουμε όσο είναι δυνατόν το έργο τους. Ψάχνοντας τη ζωή και το έργο τους θα διαπιστώσουμε πως υπήρξαν όντως ξεχωριστοί και πρωτοποριακοί όπως πρέπει να είναι κάθε πνευματικός άνθρωπος και ιδιαίτερα κάθε παιδαγωγός και  κατάφεραν να προχωρήσουν μπροστά από την εποχή τους και να χαράξουν πορεία για τους υπόλοιπους, και μάλιστα ζώντας σε μια εποχή έντονων προκαταλήψεων , αδικίας , βίας , καταπίεσης και σκοταδισμού, με συνθήκες που δεν ήταν ιδανικές ούτε στο κράτος , ούτε στα εκκλησιαστικά πράγματα και κατάφεραν να χαράξουν πορεία , και μάλιστα μια πορεία καθόλου εύκολη κι ανώδυνη.

Μερικά από τα στοιχεία που φανερώνουν αυτόν τον πρωτοποριακό χαρακτήρα της ζωής και της δράσης τους είναι τα εξής : τόλμησαν να σπουδάσουν φιλοσοφία και ρητορική στις ειδωλολατρικές σχολές που λειτουργούσαν ακόμα ,ξεπερνώντας τις προκαταλήψεις του χριστιανικού τους περιβάλλοντος. Δε φοβήθηκαν ούτε περιφρόνησαν τον ανθρώπινο λόγο , αλλά αξιοποίησαν όλες τις δυνατότητες της αρχαίας σοφίας. Ο Βασίλειος κι ο Γρηγόριος σπούδασαν στην Αθήνα μαζί με τον μετέπειτα αυτοκράτορα Ιουλιανό και κέρδισαν την αγάπη και το θαυμασμό των συμφοιτητών τους.. 

Τόση ήταν η επίδοση του Γρηγορίου  εκεί που οι καθηγητές του ήθελαν να τον κρατήσουν για πάντα στην Αθήνα. Κι όταν αποφάσισε να φύγει μαζί με τον Βασίλειο, καθηγητές και φοιτητές τον πρόφτασαν στο λιμάνι του Πειραιά και τον γύρισαν πίσω για να  του προσφέρουν έδρα καθηγητή. Ο Χρυσόστομος σπούδασε ρητορική κοντά στον  μεγάλο δάσκαλο της ρητορικής ειδωλολάτρη   Λιβάνιο που θα τον άφηνε διάδοχό του στη σχολή αν δεν του τον έκλεβαν οι χριστιανοί όπως έλεγε.Οι σπουδές  τους αυτές ήταν η τολμηρή τους απάντηση σε μια πρόκληση ήταν το μεγάλο ρίσκο που  δεν το θεώρησαν ασυμβίβαστο με τη χριστιανική τους ιδιότητα.

Αφοσιώθηκαν στις σπουδές που αγάπησαν και κατάφεραν να μη γίνουν παθητικοί αποδέκτες ξερών γνώσεων , αλλά δυναμικοί φορείς της αλήθειας που μπορεί να μεταστοιχειώνεται σε  ζωή ,ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε στιγμής και περίστασης.Ο Βασίλειος στο έργο του « προς τους νέους όπως εξ ελληνικών ωφελοίντο λόγων » περιγράφει πολύ χαρακτηριστικά τη διαδικασία αυτή της δυναμικής αφομοίωσης της γνώσης χρησιμοποιώντας το παράδειγμα της μέλισσας που πετά παντού και κρατάει μόνο τη γύρη που της είναι χρήσιμη για να φτιάξει το μέλι της.

Υπήρξαν ασκητές  κι η άσκησή  τους δεν υπήρξε ποτέ άρνηση της ζωής και του κόσμου αλλά μια πράξη  ερωτική. Υπήρξαν εραστές του θείου και της ζωής . Ποτέ δεν  θεώρησαν τις ασκητικές επιδόσεις τους  αφορμή για αυτοδικαίωση   και αποστροφή προς τους άλλους  ανθρώπους , όσο αμαρτωλοί κι αν ήσαν. Η  ασκητικότητα  αυτή είχε διαποτίσει τη ζωή τους και τους εξασφάλιζε μια ελευθερία από το φόβο της εξορίας της κακοπάθειας και της έκπτωσης από τα εκκλησιαστικά αξιώματα αν μπορούμε να τα πούμε έτσι-που κατείχαν . 

Όταν ο Μόδεστος, ο εκπρόσωπος του αυτοκράτορα Ουάλη απειλούσε τον Βασίλειο προκειμένου να τον αναγκάσει να προσχωρήσει στην αίρεση του αρειανισμού ,του απάντησε: «Δήμευση περιουσίας δε μπορείς να μου κάνεις γιατί το μόνο που έχω είναι τα ρούχα που φοράω και λίγα βιβλία. Η εξορία δε με τρομάζει, «του Κυρίου η γη και το πλήρωμα αυτής».Βασανιστήρια δε θα προλάβεις να ευχαριστηθείς, το εξασθενημένο κορμί μου γρήγορα θα πέσει ώριμος καρπός στο περιβόλι του Κυρίου μου .»

Κι ο Μόδεστος μονολογώντας αναγκάστηκε να πει πως κανείς επίσκοπος ως τώρα δεν μίλησε έτσι , ο δε Βασίλειος του απάντησε πως δε θα συνάντησε πραγματικό επίσκοπο  . Άλλοτε ,  ένας δικαστής ζήτησε σε γάμο μια χήρα της Καισαρείας , κι αυτή δεν τον ήθελε .Η επιμονή του δικαστή φτάνει σε απειλές της ίδιας της της ζωής ,κι η ανυπεράσπιστη γυναίκα καταφεύγει στο ναό και ζητά άσυλο κάτω από την αγία Τράπεζα. Ο Βασίλειος  το πληροφορείται και εγκρίνει τη ενέργεια αυτή της γυναίκας .Ο δικαστής του ζητάει να την παραδώσει κι εκείνος αρνείται επίμονα. Μαίνεται κι απειλεί ο δικαστής ,ενώ αυτός εμμένει στην απόφασή του να δώσει άσυλο στη γυναίκα . 

Ο δικαστής καταφεύγει στον έπαρχο που καλεί σε απολογία τον ιεράρχη και τον αντιμετωπίζει σαν κοινό εγκληματία .Στην άρνησή του να συμμορφωθεί , διατάσσει να ραβδίσουν τον Βασίλειο, και τον απειλεί πως θα διατάξει βασανιστήρια .«Τι θα κατορθώσεις..;» του απαντά εκείνος «απλά θα με απαλλάξεις από το σπίτι αυτό (το σώμα του ) που βλέπεις πόσο με στενοχωρεί» . Την ίδια στιγμή απέξω ο λαός επαναστατεί . Οργισμένο πλήθος με πέτρες με ρόπαλα και φωνές απειλούν τη ζωή του έπαρχου . Οι γυναίκες κρατάνε για όπλα τις σαΐτες των αργαλειών τους. Αναγκάζεται έτσι ο έπαρχος να γίνει «ικέτης ελεεινός  ,άθλιος και ταπεινωμένος» στο Βασίλειο ,που κατάφερε να συγκρατήσει τον όχλο και να τον σώσει .

Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος , που όχι μόνο στηλίτευσε με τα λόγια του τη σπατάλη και την υλοφροσύνη της εξουσίας , αλλά υπερασπίστηκε δυναμικά τους αδικημένους  δε δίστασε να συγκρουστεί με την αυτοκράτειρα Ευδοξία για το χωράφι μιας χήρας . Η Ευδοξία κατάφερε συμμαχώντας με τους εχθρούς του από τον εκκλησιαστικό  χώρο  και τον εξόρισε στα βάθη της Αρμενίας. Ο λαός επαναστατεί βέβαια , αλλά ο σκοπός των εχθρών του είναι η φυσική του εξόντωση και τελικά την καταφέρνουν. Τον αναγκάζουν να οδοιπορεί επί τρεις μήνες κάτω από αφόρητο καύσωνα , ώσπου πεθαίνει από εξάντληση στα Κόμανα της Αρμενίας .                                                                    

Ο Γρηγόριος  σε μια εποχή που ο Αρειανισμός είχε επικρατήσει τόσο που μόνο μια μικρή εκκλησία στην Κωνσταντινούπολη είχε απομείνει στους Ορθόδοξους ,αδιαφορώντας για τις χειρόδικες επιθέσεις εναντίον του, αγωνίζεται με όλες του τις δυνάμεις κι από το ναό της Αγίας Αναστασίας υπερασπίζεται τη διωκόμενη Ορθοδοξία. Οι παιδαγωγικές οδηγίες των τριών ιεραρχών και ιδιαίτερα του Μ. Βασιλείου , είναι πολύ ενδιαφέρουσες , πρωτοποριακές για την εποχή τους και διαχρονικές.

Κατά τον Μ. Βασίλειο λοιπόν, το διδασκαλείον πρέπει να ευρίσκεται εις ήσυχο μέρος, ο διδάσκων πρέπει να προσπαθεί να ελκύσει την εμπιστοσύνη των μαθητών του. «Αξιοπιστία του διδάσκοντος ευπαράδεκτον μεν τον λόγον  καθίστησι,  προσεχέστερους  δε  τους  διδασκομένους παρασκευάζει» λέει στην ομιλία του "Εις την αρχήν των Παροιμιών". Πρέπει αυτός επίσης να είναι σαφής και σύντομος ,όχι όμως τόσο, ώστε να μη προλάβουν να συγκρατήσουν οι μαθητές αυτά που λέει. Να μη μιλάει συγχρόνως για πολλά, να επαναλαμβάνει αυτά που λέει, να μη προσπαθεί να αποδείξει τα απλά και αυταπόδεικτα διότι θα καταστεί καταγέλαστος, να στηρίζεται εις τα γνωστά, να χρησιμοποιεί πολλά παραδείγματα και γενικώς να διδάσκει εποπτικά, δεδομένου ότι τα πράγματα είναι των ονομάτων ισχυρότερα.  

Επίσης αξιοσημείωτο είναι ότι ο μέγας Πατήρ είναι και πρόδρομος του επαγγελματικού προσανατολισμού. Παρακινεί γονείς και δάσκαλους να στέλνουν όσα παιδιά  έχουν κλίση στις διάφορες τέχνες  (υφαντική, σκυτοτομική, οικοδομική, χαλκευτική κλπ.) στους κατάλληλους  τεχνίτες.  Αξιοσημείωτο επίσης είναι το γεγονός πως ο μέγας Πατήρ δεν κάνει αξιολογική διάκριση αρρένων και θηλέων. «Mια γαρ αρετή ανδρός και γυναικός επειδή και η κτίσις αμφοτέροις ομότιμος και ο μισθός ο αυτός αμφοτέροις» λέει εις στην ομιλία του εις τον Α' ψαλμό. Όχι  μόνον «στρατεύεται και το θήλυ παρά Χριστώ τη ψυχική ανδρεία καταλεγόμενον εις την στρατείαν» αλλά και «πολλαί γυναίκες ηρίστευσαν ανδρών ουκ έλαττον.

Θαυμάζουμε τη μεγάλη απήχηση  που είχε το κήρυγμά τους και προσπαθώντας να  ερμηνεύσουμε το φαινόμενο το αποδίδουμε στη ρητορική τους δεινότητα. Όμως ο πραγματικός λόγος είναι πολύ πιο σοβαρός και βαθύς. Οι άνθρωποι αυτοί δίδασκαν όχι επειδή κάπου είχαν διαβάσει  κάποια πράγματα και τα ήξεραν καλά ώστε να μπορούν με  την τέχνη  του λόγου τους να τα μεταδώσουν στους άλλους , μα είχαν βιώσει   καθημερινά αυτά που περιέγραφαν και συνιστούσαν .

Δικαιούντο να μιλάνε για αγάπη γιατί την είχαν κάνει πράξη . Ο  Μέγας Βασίλειος  ήταν γόνος μιας πολύ πλούσιας οικογένειας και κληρονόμος μιας τεράστιας περιουσίας που την μοίρασε στους φτωχούς επιστρέφοντας από τις σπουδές του , πριν αποσυρθεί στην έρημο να μονάσει. Όταν αργότερα έγινε επίσκοπος Καισαρείας, με ότι του είχε απομείνει  και με τα χρήματα της αρχιεπισκοπής ,οικοδόμησε μια ολόκληρη πολιτεία αγάπης , που την αποτελούσαν ιδρύματα που ανακούφιζαν τον ανθρώπινο πόνο και κάλυπταν τις ανάγκες όχι μόνο των χριστιανών μα και όλων όσων κατέφευγαν εκεί , αδιακρίτως .

Και  το μέχρι πριν  πλουσιόπαιδο της Καισαρείας ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος , που σαν ιερέας στην Αντιόχεια συντηρούσε καθημερινά τρεις χιλιάδες  ανθρώπους που είχαν ανάγκη και σαν πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης επτά χιλιάδες, τους οποίους υπηρετούσε ο ίδιος όσο μπορούσε, γίνεται ζήτουλας για τους άλλους , για να εξασφαλίσει αυτά που είχαν ανάγκη οι πάσης φύσεως  ανίσχυροι .

Υπήρξαν ανοιχτά μυαλά κι ελεύθεροι άνθρωποι γι αυτό και τα κηρύγματα τους είναι πρωτοποριακά όχι μόνο για την εποχή τους μα και για τις μέρες μας ακόμα ,κι αντανακλούν το πραγματικό πνεύμα του Ευαγγελίου , έξω από σκοπιμότητες κι αδιάφορα για το αν αυτό αρέσει στο κατεστημένο της εποχής ή ταράζει τα νερά .

Τα κοινωνικά προβλήματα της αδικίας , της εκμετάλλευσης , της υποτίμησης της γυναίκας και της δουλείας τους απασχόλησαν   τόσο θεωρητικά όσο και  πρακτικά . Έτσι παράλληλα με τους έμπρακτους κοινωνικούς αγώνες τους  διατύπωσαν και τις απόψεις τους σχετικά με τα θέματα αυτά , απόψεις που αν εμείς οι χριστιανοί τις είχαμε εφαρμόσει, θα περίττευε αρκετούς αιώνες αργότερα  η Μαρξιστική ερμηνεία και πρόταση.

Δειγματοληπτικά και μόνο αναφέρουμε κάποιες από τις απόψεις τους :

« Ποιον , λέει ο πλούσιος , αδικώ κρατώντας τα δικά μου ; Πες μου : ποια δικά σου ;» ερωτά ο Μ: Βασίλειος. «Από πού  αφού τα πήρες τα έβαλες στη ζωή σου;» Και συνεχίζει με το παράδειγμα του ανθρώπου που μπαίνει πρώτος στο θέατρο και πιάνει τα διπλανά άδεια καθίσματα και εμποδίζει να καθίσουν αυτοί που μπαίνουν μετά . « Τέτοιοι είναι οι πλούσιοι. Διότι αφού προκαταλάβουν τα κοινά, τα ιδιοποιούνται επειδή πρόλαβαν » ( Μ . Βασιλείου, εις το «  Καθελώ μου τας αποθήκας » PG 31, 276 )

Λέει ο Γρηγόριος « Η φτώχεια και ο πλούτος , αυτό που ονομάζουμε ελευθερία και δουλεία, και τα παρόμοια, ύστερα υπεισήλθαν στο ανθρώπινο γένος, όπως ακριβώς μερικές κοινές αρρώστιες που ήρθαν μαζί με την κακία, όντας επινοήματά της. Δεν ήταν όμως, λέει (η Γραφή) , έτσι από την αρχή. Εσύ να βλέπεις την πρώτη ισότητα και όχι τη μετέπειτα διαίρεση. Όχι το νόμο του ισχυρού ,αλλά του Δημιουργού » (Γρηγορίου θεολόγου περί φιλοπτωχείας PG 35 ,892 A-B

Κι ο Χρυσόστομος: « Τι σημασία έχει  αν δε σπρώχνεις το ξίφος και δε βυθίζεις το χέρι σου στις σάρκες ( του αδελφού σου ) ;Άλλα φοβερότερα από αυτό κάνεις Αν έκανες το πρώτο , θα τον απάλλασσες από φροντίδες. Τώρα όμως με την πείνα και τη δουλεία , τον περιβάλλεις με πίκρες κι άλλα κακά . To λέω αυτό και δε θα παύσω να  το τονίζω όχι για να σας προετοιμάσω για φόνο, ούτε για να σας προτρέψω να κάνετε κακό μικρότερο απ αυτό, αλλά για να μη  νομίζετε ότι δεν πρόκειται να τιμωρηθείτε. Αυτός που αφαιρεί τα μέσα συντήρησης και το ψωμί από τον πλησίον , τον σκοτώνει, λέει η Γραφή .» (Ιωάννου Χρυσοστόμου  , Εις την προς Εβραίους , ΚΕ΄ ΙΑ PG

« Δε φρίττεις άνθρωπε , δεν κοκκινίζεις από ντροπή, ονομάζοντας επιτιθέμενο αυτόν που παλεύει για το ψωμί του ;Και αυτό είναι έγκλημα της δικής μας ωμότητας . Διότι επειδή δεν ανεχόμαστε να δίνουμε εύκολα , αναγκάζονται να επινοούν μύριες πονηριές , ώστε να ξεγελάσουν την απανθρωπιά μας και να μαλακώσουν τη σκληρότητά μας. Και μάλιστα επιτιθέμενος είσαι (εσύ) , διότι αν και έρχεσαι συχνά στην εκκλησία και ακούς τα κηρύγματά μου, όμως στην αγορά προτιμάς και το χρυσάφι σου και τις επιθυμίες σου και τις ανθρώπινες φιλίες από τις δικές μου προτροπές » (Ιωάννου Χρυσοστόμου  Εις την προς Ρωμαίους ΙΔ΄ PG 60, 535,536 ) 63 , 176 .

« Εάν κανείς δε σταματήσει την αρπαγή , ούτε ελεημοσύνη δεν θα προσφέρει . Αλλά , ακόμα  κι αν προσφέρει στα χέρια των φτωχών άπειρα χρήματα , όταν αρπάζει τα ξένα πράγματα και είναι πλεονέκτης, από τον Θεό έχει λογισθεί ίσος με ανθρωποκτόνους . Γι αυτό πρέπει , αφού πρώτα απαλλαγεί κανείς από την πλεονεξία, έτσι να ελεεί τους φτωχούς » Σε μια εποχή που τα παιδιά αναγκάζονται να απομνημονεύουν ξερές γνώσεις αποκομμένες από τη ζωή και τα ενδιαφέροντά τους  , χωρίς να έχουν πεισθεί για την αξία τους, και οι δάσκαλοι τείνουν να μεταβληθούν, ακούσια ή όχι ,σε ψυχρά όργανα εφαρμογής παιδαγωγικών επιλογών, που υπηρετούν σκοπιμότητες ξένες προς την ολοκλήρωση και την ευτυχία των μαθητών,  θυσιάζοντας  συχνά και την προσωπική επαφή μαζί τους ,που  η κοινωνική αναλγησία  έχει γενικευτεί ανησυχητικά, που ο καταναλωτισμός  προβάλλει σαν ύψιστο ιδανικό της ζωής την απόκτηση ολοένα και περισσότερων χρημάτων ,σε μια εποχή που  άνθρωποι φαύλοι κι εκμεταλλευτές ονομάζονται ευεργέτες  δίνοντας κάτι από αυτά που συνάγουν άδικα  κι έτσι εξασφαλίζουν  την καταξίωση.

Οι τρεις  όμως αυτοί μεγάλοι φωστήρες της τρισηλίου θεότητος , ο Βασίλειος ο μέγας, ο θεολόγος Γρηγόριος και ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος , στέκονται  μπροστά μας ακέραιοι και σεμνοί σαν δωρικές κολώνες, αθάνατα πρότυπα πνευματικού κάλλους διασώζοντας  το ανθρώπινο  πρόσωπο σ΄όλο του το μεγαλείο.

  



SPIEGEL: Η ΕΛΛΑΔΑ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΒΟΗΘΕΙΑ


Επιπλέον 15 δισ. ευρώ θα χρειαστεί η Ελλάδα λόγω της επιδείνωσης της οικονομικής κρίσης στη χώρα, σύμφωνα με πηγή της τρόικας που επικαλείται το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel. Συνεπώς το ποσό για το δεύτερο πακέτο στήριξης της Ελλάδας αναμένεται να ανέλθει στα 145 δισ. ευρώ και όχι 130 δισ. όπως προβλεπόταν.

Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Πέμπτη ο Ευρωπαίος Επίτροπος Όλι Ρεν είχε αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο ο δημόσιος τομέας να χρειαστεί να αυξήσει το ποσό της οικονομικής στήριξης που έχει προβλεφθεί για τη χώρα μας. Πάντως, μέχρι στιγμής Γερμανία, Γαλλία και άλλες χώρες έχουν αποκλείσει το ενδεχόμενο αύξησης του πακέτου βοήθειας ύψους 130 δισ. ευρώ που συμφωνήθηκε στη Σύνοδο Κορυφής του Οκτωβρίου.

Επιβεβαιώνει το Βερολίνο το σχέδιο
περί «εντεταλμένου προϋπολογισμού»

Το Βερολίνο επιβεβαιώνει την ύπαρξη πρότασης για την τοποθέτηση δημοσιονομικού εντεταλμένου στην Ελλάδα, χωρίς ωστόσο να παραδέχεται ότι πρόκειται για γερμανικό σχέδιο. Κύκλοι της γερμανικής κυβέρνησης επιβεβαίωσαν στη Deutsche Welle, ότι πράγματι συζητείται αυτό το διάστημα στα πλαίσια του Eurogroup στις Βρυξέλλες η πρόταση να οριστεί από την ΕΕ ένας “εντεταλμένος προϋπολογισμού” για την Ελλάδα.

Προηγουμένως είχαν μεταδώσει το πρακτορείο Reuters και οι Financial Times, ότι ο «εντεταλμένος» θα επιτηρεί όλες τις μεγάλες δαπάνες στην Ελλάδα και ταυτόχρονα θα έχει την αρμοδιότητα να θέτει βέτο στις δημοσιονομικές αποφάσεις, εφόσον δεν συνάδουν με τους στόχους των διεθνών δανειστών. Η Ελλάδα θα πρέπει να δεχτεί για ορισμένο χρονικό διάστημα την εκχώρηση της εθνικής της κυριαρχίας στην ΕΕ και να δεσμευτεί επίσης νομικά ότι θα διαθέτει τα έσοδα πρωτίστως και κυρίως για την εξόφληση του χρέους της.

Αιτία, η ανεπαρκής πορεία των μεταρρυθμίσεων

Όπως δήλωσαν στην Deutsche Welle γερμανικοί κυβερνητικοί κύκλοι, αιτία για την πρόταση να εκχωρήσει η Ελλάδα τον έλεγχο των δημοσιονομικών της είναι τόσο πρόσφατη προφορική ενημέρωση της Τρόικα στους υπουργούς Oικονομικών της ευρωζώνης για την “ανεπαρκή” πορεία των μεταρρυθμίσεων στην χώρα, όσο και η αίσθηση που επικρατεί στις Βρυξέλλες, ότι συνεχώς οι εταίροι διατυπώνουν “παράπονα” έναντι της Αθήνας.

Πάντως, η ίδια γερμανική κυβερνητική πηγή δεν θέλησε να επιβεβαιώσει ότι είναι γερμανικό το σχέδιο για την παραχώρηση του ελέγχου του προϋπολογισμού της Ελλάδας, ενώ τόνισε ότι “πρόκειται για ένα από τα σχέδια που συζητιούνται αυτό το διάστημα στις Βρυξέλλες” και έχουν ως στόχο την εφαρμογή των μέτρων που έχουν συμφωνηθεί με την Αθήνα.