19 Ιανουαρίου, 2012

ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΙΑΤΡΕΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΤΗΣ Μ.Κ.Ο. ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΑΘΗΝΩΝ


Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος Β' και ο Πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών κ. Γεώργιος Πατούλης σας προσκαλούν την Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2012 και ώρα 7:00 μ.μ. στα γραφεία του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών, Σεβαστουπόλεως 113, Αθήνα στην τέλεση των εγκαινίων του πρώτου ΙΑΤΡΕΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ της Μ.Κ.Ο. της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών «ΑΠΟΣΤΟΛΗ» και του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών.


ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ στηρίζει ΤΟ ΠΙΚΠΑ ΠΕΝΤΕΛΗΣ



Γνωρίζω πως είναι δύσκολες εποχές... όποιος και εάν μπορεί ας βοηθήσει....

Αυτή είναι μία λίστα με πράγματα που χρειάζονται τα παιδάκια στο ΠΙΚΠΑ Πεντέλης...Aς μην πετάξουμε ή ας μην κρατάμε κάποια πράγματα που αλλού είναι χρήσιμα, άσε που φτηνά κάτι από όλα θα βρούμε.

Για να γίνει πιο εύκολο μίλησα με την υπηρεσία του Αναρρωτηρίου (2132059800 Κα Γουρνάκη Ιωάννα) και είπε ότι μόνο κάλτσες, ρούχα μέχρι 5 ετών, σαλιάρες και ξυλομπογιές, τους πήγαν. Είναι παιδιά εγκαταλελειμμένα και προς υιοθεσία, μόνα. Μας χρειάζονται.

ΑΝΑΡΡΩΤΗΡΙΟ ΠΕΝΤΕΛΗΣ
ΦΙΛΟΞΕΝΟΥΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ

Α/Α      Όνομα            Ηλικία              Νο Παπουτσιού
1.        Πέτρος            20 μηνών        No 21
2.        Βιβή                3,5 ετών          No 25
3.        Χάρης              2 ετών            No 23
4.        Νίκος              12 μηνών        Νο 20
5.        Ραφαήλ          1,5 ετών          No 19
6.        Παναγιώτης    1,5 ετών          No 20
7.        Έλλη                2 ετών            No 22
8.        άρρεν              4                      μηνών
9.        Νίκος              12 μηνών        Νο 18
10.      Μυρτώ            2 ετών            No 21
11.      Αναστασία      2 ετών            No 22
12.      Γιώργος          8,5 ετών          Νο 36
13.      Σήφης              6 ετών            Νο 30
14.      Βαγγέλης        7 ετών            Νο 31
15.      Αποστόλης      4,5 ετών          Νο 24
16.      Αλεξάνδρα      9 ετών            Νο 29-30
17.      Χριστίνα          5,5 ετών          Νο 24
18.      Σωτήρης          5,5 ετών          Νο 30-31
19.      Νικόλαος        3 ετών            Νο 23
20.      Ρεβέκκα          2 ετών            Νο 23
21.      Αντώνης          2,5 ετών          Νο 23
22.      Αλέξανδρος    12 ετών          Νο 41
23.      Γιάννης            10 μηνών
24.      Άρρεν              11 μηνών
25.      Ανδριάννα      11 μηνών
26.      Στέλλα-Ρόζα    7 μηνών
27.      Ηλίας              11 μηνών
28.      Νάντια            9 μηνών
29.      Μαρίνος          9 μηνών
30.      άρρεν            5 μηνών
31.      άρρεν            7 μηνών
32.      άρρεν            4 μηνών
33.      άρρεν            4 μηνών
34.      θήλυ                11 μηνών
35.      άρρεν            7 μηνών


ΜΟΝΑΔΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ «ΑΝΑΡΡΩΤΗΡΙΟ ΠΕΝΤΕΛΗΣ»
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΩΡΕΕΣ ΣΕΝΤΟΝΙΑ ΜΕ ΛΑΣΤΙΧΟ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΟΥΝΙΕΣ ΣΕΝΤΟΝΙΑ ΜΕ ΛΑΣΤΙΧΟ και ΧΩΡΙΣ (ΠΑΙΔΙΚΑ - ΜΟΝΑ)
ΠΑΠΛΩΜΑΤΑ ΓΙΑ ΜΟΝΑ ΚΡΕΒΑΤΙΑ
ΠΑΠΛΩΜΑΤΑ - ΠΑΠΛΩΜΑΤΟΘΗΚΕΣ ΓΙΑ ΚΟΥΝΙΕΣ
ΠΕΤΣΕΤΕΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΜΠΑΝΙΟΥ
ΠΙΚΕ ΚΟΥΒΕΡΤΕΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΚΟΥΝΙΕΣ
ΦΟΡΜΕΣ ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΑΠΟ 6 ΜΗΝΩΝ ΕΩΣ 12 ΕΤΩΝ
ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ (Νο 20 - 33)
ΚΑΛΤΣΕΣ ΑΠΟ 6 ΜΗΝΩΝ ΕΩΣ 12 ΕΤΩΝ - ΚΑΛΤΣΟΝ
ΧΑΡΤΟΝΙΑ - ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ
ΑΦΡΟΛΟΥΤΡΑ ΚΑΙ ΣΑΜΠΟΥΑΝ ΓΙΑ ΒΡΕΦΗ, ΝΗΠΙΑ, ΠΑΙΔΙΑ
ΚΡΕΜΕΣ ΣΥΓΚΑΜΑΤΟΣ
ΤΟΣΤΙΕΡΑ
ΒΑΦΛΙΕΡΑ
ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ DVD
ΡΟΥΧΑ ΕΦΗΒΙΚΑ για αγόρι Νο14-16
ΣΑΛΙΑΡΕΣ
ΜΠΟΛΑΚΙΑ
ΚΟΥΤΑΛΑΚΙΑ
ΠΙΠΙΛΕΣ ΚΑΟΥΤΣΟΥΚ «ΤΡΕΙΣ ΤΡΥΠΕΣ»
ΚΟΥΝΙΕΣ ΨΗΛΕΣ ΓΙΑ ΒΡΕΦΗ
ΜΕΤΑΛΛΙΚΑ ΠΙΡΟΥΝΑΚΙΑ Κ ΚΟΥΤΑΛΑΚΙΑ
ΦΩΤΙΣΤΙΚΑ ΠΑΙΔΙΚΑ
ΑΝΤΙΟΛΙΣΘΗΤΙΚΑ ΜΠΑΝΙΟΥ
ΚΟΥΤΙΑ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ -
(ΜΕΓΑΛΑ ΜΠΑΟΥΛΑ)
ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΚΑΛΟΡΙΦΕΡ (30-35 τμ.)

ΜΟΝΑΔΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΠΑΙΔΙΟΥ
ΑΝΑΡΡΩΤΗΡΙΟ ΠΕΝΤΕΛΗΣ
Τμήμα Δημιουργικής Απασχόλησης

· Χαρτόνια Α4 για εκτύπωση καρτών λευκό, μπέζ, κίτρινο, γαλάζιο
· · Τέμπερες, δακτυλομπογιές, ακρυλικές γόμες, ξύστρες, πινέζες.
· Φωτογραφικό χαρτί HP Premium Photo Paper
· Ψηφιακή φωτογραφική μηχανή
· ΜΡ3 PLAYER
· I - POD
· DVD PLAYER
· Play station Nitendo
· Aσύρματες συσκευές τηλεφώνου
· Υλικά κατασκευών (πούλιες, φτερά, φυλλαράκια, αστεράκια, κορδέλες,
κουμπιά, πετονιά κ.α.)
· Κόλλες (ρευστές, στικ, ατλακόλ, κρυσταλλιζέ, glitter σε διάφορα
χρώματα) glitter χρυσό - ασημί - κόκκινο .
· Μελάνι εκτυπωτή HP μαύρο 350, έγχρωμο 351
· Μελάνι εκτυπωτή HP μαύρο 56, έγχρωμο 57
· Stickers
· Ταινίες διπλής όψεως, χαρτοταινίες, σελοτεΐπ
· Πηλός, playdo
· Χρυσόσκονες σε διάφορα χρώματα χρυσό - ασημί κόκκινο.
· Χαρτόνια κλασσικά, μεταλλιζέ, κάνσον, οντουλέ, γκοφρέ, βελουτέ,
ζελατίνες, κάνσον πουά & εμπριμέ
· Μαρκαδόροι χοντροί σε διάφορα χρώματα & σε χρυσό και ασημί.
· Κόλλες περιτυλίγματος δώρων
· Κορδέλες υφασμάτινες, ξυλοκορδέλες σε διάφορα χρώματα.
· Ριζόχαρτο σε μεγάλο μέγεθος.
· Μωρομάντηλα.
· Κορνίζες διαφόρων μεγεθών.
· CD με τραγούδια παιδικά ή κλασσική μουσική
· Πιάτα, ποτήρια για παιδικά πάρτυ
· Ποτηράκια με στόμιο
· Διαφανές αυτοκόλλητο (καλής ποιότητος)

Ευχαριστούμε εκ των προτέρων

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ


Ελλάδα

Έτοιμος να επισκεφθεί την Ελλάδα και την ΠΓΔΜ ακόμη και μέσα στον Φεβρουάριο δηλώνει ο Μάθιου Νίμιτς, μετά τις χωριστές, διαδοχικές συναντήσεις που είχε τη Δευτέρα και την Τρίτη στη Νέα Υόρκη με εκπροσώπους των δύο χωρών. Οι επισκέψεις του σε Αθήνα και Σκόπια θα γίνουν εφόσον πρώτα υπάρξει συμφωνία για τις ημερομηνίες των επαφών του με τις δύο κυβερνήσεις.

Συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους για δεύτερη ημέρα οι κάτοικοι της Σάμου, διαμαρτυρόμενοι για τη συνεχιζόμενη υποβάθμιση του νομού σε ό,τι αφορά τις ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συγκοινωνίες και την παροχή υπηρεσιών στους κατοίκους με την κατάργηση δημόσιων υπηρεσιών.

Αλλεπάλληλες είναι οι συσκέψεις του πρωθυπουργού Λουκά Παπαδήμου με τους πολιτικούς αρχηγούς που στηρίζουν την κυβέρνηση, καθώς οι διαπραγματεύσεις για το PSI βρίσκονται σε κρίσιμο σημείο. Την Πέμπτη στις 13:00 ο πρωθυπουργός συναντάται με τον πρόεδρο της ΝΔ Αντώνη Σαμαρά -σε συνέχεια των κατ' ιδίαν συναντήσεων που είχε χθες, Τετάρτη με τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Γ.Παπανδρέου και με τον πρόεδρο του ΛΑΟΣ Γ.Καρατζαφέρη- και το απόγευμα θα έχει νέα κοινή σύσκεψη με τους τρεις πολιτικούς αρχηγούς. Παράλληλα, μετά τη συνάντηση της Τετάρτης με τον επικεφαλής του IIF Τσαρλς Νταλάρα, ο πρωθυπουργός θα έχει και νέα συνάντηση μαζί του στις 19:00 την Πέμπτη.

Υποχωρεί τις επόμενες ημέρες το τσουχτερό κρύο που επικρατεί στη χώρα μας, καθώς αναμένεται μικρή άνοδος της θερμοκρασίας από την Παρασκευή. Ωστόσο, οι άνεμοι στα πελάγη θα είναι ισχυροί, φτάνοντας μέχρι και τα 9 μποφόρ το Σάββατο, με αποτέλεσμα πιθανότατα να παρουσιαστούν προβλήματα στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.

Κυβερνητική σύσκεψη με τη συμμετοχή των περισσότερων υπουργών, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Λουκά Παπαδήμου, πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τετάρτης για το πολυνομοσχέδιο - σκούπα, η συζήτηση του οποίου ολοκληρώνεται στην Ολομέλεια της Βουλής σήμερα, Πέμπτη, με κατ' άρθρων ψηφοφορία. Ο πρωθυπουργός έχει προβληματιστεί από τις αντιρρήσεις που έχουν τα κόμματα που στηρίζουν την κυβέρνηση ή μεμονωμένοι βουλευτές για επι μέρους άρθρα του νομοσχεδίου και ζητά ομοφωνία και υπερψήφιση του πολυνομοσχεδίου.

Κόσμος

Σαν σενάριο ταινίας τρόμου ακούγονται τα όσα διαδραματίζονται τα τελευταία 24ωρα στο Λος Άντζελες. Η αστυνομία προσπαθεί να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άνδρα, περίπου 40 χρόνων, το πτώμα του οποίου βρέθηκε διαμελισμένο στο μονοπάτι που οδηγεί στην τεράστια επιγραφή «H.O.L.L.Y.W.O.O.D»...

Ξεκίνησαν εκ νέου σήμερα Πέμπτη οι έρευνες για επιζώντες στο εσωτερικό του κρουαζιερόπλοιου Costa Concordia, που ναυάγησε ανοιχτά της Τοσκάνης, ενώ επιταχύνονται οι προετοιμασίες για την άντληση των καυσίμων από τις δεξαμενές του. Οι έρευνες των σωστικών συνεργείων διεκόπησαν την Τετάρτη για λόγους ασφαλείας, όταν διαπιστώθηκε μικρή μετακίνηση του πλοίου. Ο μέχρι τώρα απολογισμός αναφέρει ότι 11 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, ενώ αγνοείται η τύχη άλλων 20. Ο πλοίαρχος, ο οποίος αποφυλακίστηκε και παραμένει σε κατ' οίκον περιορισμό, φέρεται να δήλωσε ότι δεν εγκατέλειψε το πλοίο, απλώς ...έπεσε κατά λάθος σε σωστική λέμβο και μετά δεν μπορούσε να επιστρέψει.

Με 387 ψήφους ο Γερμανός ευρωβουλευτής των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών, Μάρτιν Σουλτς, εξελέγη νέος πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Θα προεδρεύσει για δυόμισι χρόνια μέχρι την έναρξη της επόμενης κοινοβουλευτικής περιόδου τον Ιούλιο του 2014. Σε σύντομη ομιλία του ο πρόεδρος Σουλτς προειδοποίησε ότι «για πρώτη φορά από την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης ακούγεται ένα ρεαλιστικό σενάριο αποτυχίας της». Δύο αντιπροέδρους στην Ευρωβουλή εξέλεξε η Ελλάδα. Πρόκειται για την Άννυ Ποδηματά και τον Γιώργο Παπαστάμκο.

Με πυροσβεστική διάθεση εμφανίστηκε ενώπιον του Ευρωκοινοβουλίου ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Βίκτορ Ορμπάν, σε μια προσπάθεια να πέσουν οι τόνοι της αντιπαράθεσης Βουδαπέστης-Βρυξελλών για τις αμφιλεγόμενες συνταγματικές αλλαγές που προωθεί.

To δικαστήριο του Σίτι του Λονδίνου κάλεσε τους κατασκηνωτές του Κινήματος Occupy London να εγκαταλείψουν τον περίβολο του Καθεδρικού του Αγίου Παύλου, θεωρώντας ότι η παρουσία τους εκεί είχε ήδη μεγάλη διάρκεια, ενώ προκαλείται ενόχληση στους προσκυνητές και επισκέπτες του διάσημου και εμβληματικού Καθεδρικού της βρετανικής πρωτεύουσας.

Οικονομία

Θετικό κλίμα επικρατεί στο Χρηματιστήριο την Πέμπτη, με τον γενικό δείκτη να κινείται πάνω από τις 680 μονάδες, καθώς οι επενδυτές προχωρούν σε μαζικές τοποθετήσεις στις τραπεζικές μετοχές, με το βλέμμα στραμμένο στις διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με το IIF για το PSI.

Μειωμένες έως και 30% θα είναι το 2012 οι αμοιβές των συμβολαιογράφων, σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, έπειτα από την κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Δικαιοσύνης για τα «δικαιώματα των συμβολαιογράφων».

Συνεχίζονται σήμερα, Πέμπτη, οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με το IIF μετά την πολύωρη συνάντηση που είχε το απόγευμα της Τετάρτης ο πρωθυπουργός Λουκάς Παπαδήμος με τους επικεφαλής της επιτροπής των ιδιωτών πιστωτών, Τσαρλς Νταλάρα και Ζαν Λεμιέρ. 

Στην κυβέρνηση επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία ότι τελικώς θα επιτευχθεί συμφωνία για το PSI+ και το θέμα που κυριαρχεί στις επαφές είναι κυρίως το ύψος του επιτοκίου που θα έχουν τα νέα ομόλογα. Την ίδια ώρα, εντείνεται η φημολογία ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε αναδρομική εφαρμογή των ρητρών συλλογικής δράσης, προκειμένου να εξασφαλίσει υψηλή συμμετοχή στο πρόγραμμα και να καταστεί εφικτός ο στόχος για μείωση του δημοσίου χρέους κατά 100 δισ. ευρώ.

Αθλητισμός

Ο θρίαμβος της Μπαρτσελόνα μέσα στο Μπερναμπέου φυσικά μονοπώλησε το ενδιαφέρον στα ισπανικά Μέσα. Δεν έλλειψαν και οι προκλητικοί τίτλοι όπως «Τα  αφεντικά του Μπερναμπέου» από την καταλανική Sport αλλά και αυτός της Mundo Deportivo «Ήρωες και παλιάνθρωποι» αναφερόμενος κυρίος στον Πέπε, και την απαράδεκτη πράξη του να πατήσει το χέρι του Μέσι. Από την κριτική δεν λείπει φυσικά και ο Μουρίνιο...

Ο Ντέιβιντ Μπέκαμ, που αποφάσισε να παραμείνει στις ΗΠΑ και να αρνηθεί την πρόταση 800.000 ευρώ για κάθε μήνα συμβολαίου με την Παρί Σεν Ζερμέν, προκειμένου τα παιδιά και η σύζυγος του, Βικτόρια, να μην αλλάξουν περιβάλλον.

Τη λύση της συνεργασίας της με τον Σάββα Γκέντσογλου ανακοίνωσε η ΠΑΕ ΑΕΚ. Ο νεαρός μεσοαμυντικός θα συνεχίσει την καριέρα του στη Σαμπντόρια.


ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΠΟΛΕΜΙΚΑ ΠΛΟΙΑ ΜΕΤΑΞΥ ΚΥΠΡΟΥ ΚΑΙ ΙΣΡΑΗΛ ΣΤΑ ΟΙΚΟΠΕΔΑ ΕΞΟΡΥΞΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ


Τουρκικά πολεμικά πλοία έστρεψαν τις κάνες τους πρόσφατα προς το θαλάσσιο διάδρομο μεταξύ Ισραήλ και Κύπρου, όπου το ισραηλινό κοίτασμα αερίου Λεβιάθαν συναντάται με το Οικόπεδο 12 της κυπριακής ΑΟΖ με τα μεγάλα κοιτάσματα φυσικού αερίου, που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα.

Η πληροφορία, που δόθηκε από στρατιωτικές πηγές για τη δράση της Τουρκίας στην περιοχή, είχε ως αποτέλεσμα ο πρόεδρος Χριστόφιας να προειδοποιήσει την Τουρκία να σταματήσει να στέλνει πολεμικά πλοία στην Ανατολική Μεσόγειο.

Αρχικά, ούτε το Ισραήλ, ούτε η Κύπρος κατήγγειλαν την τουρκική πρόκληση στις 21 Δεκεμβρίου. Πρώτος έσπασε τη σιωπή του ο Κύπριος Πρόεδρος όταν στις 23 Δεκεμβρίου προειδοποίησε: «Εάν η Τουρκία δεν αλλάξει την διπλωματία των πολεμικών της πλοίων και δεν σταματήσει να παίζει τον χωροφύλακα στην περιοχή, θα υπάρξουν φυσικά συνέπειες, που δεν θα είναι σίγουρα καλές για την ευρύτερη περιοχή, ούτε για τους Τούρκους και κυρίως για τους Τουρκοκύπριους».

Στις 22 Δεκεμβρίου το Ισραήλ ματαίωσε την αξίας 90 εκατ. δολαρίων πώληση προς την τουρκική Πολεμική Αεροπορία ενός εξελιγμένου φωτογραφικού εποπτικού στρατιωτικού συστήματος (Elbit’s hi-tech LOROP-Long Range Oblique Photography military surveillance system), όπως ανάφεραν στρατιωτικές ισραηλινές πηγές.

Το επιχείρημα ήταν να μην πέσουν σε χέρια εχθρών του Ισραήλ, όπως το Ιράν. Ωστόσο, η ματαίωση ήρθε ως προειδοποίηση προς την Αγκυρα να κάνει πίσω στις παρενοχλήσεις μέσα και γύρω από το ισραηλινό θαλάσσιο οικόπεδο.

Η Ιερουσαλήμ, η Αθήνα και η Λευκωσία συνεργάζονται σε οικονομικό επίπεδο και σε θέματα ασφαλείας για την εξόρυξη και ανάπτυξη των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο.

Η ίδια εταιρεία από το Χιούστον Τέξας, «Noble Energy Inc» έχει αναλάβει τις έρευνες και εξορύξεις για αμφότερα τα θαλάσσια κοιτάσματα Ισραήλ και Κύπρου. Μετοχές της αμερικανικής εταιρείας κατέχουν τόσο η Εθνική Εταιρεία Ενέργειας της Κύπρου όσο και η ισραηλινή «Delek Drilling LP and Avner Oil Exploration LLP».

Η πρόσφατη ανακάλυψη ότι τα κοιτάσματα φυσικού αερίου είναι πολύ μεγαλύτερα από ό,τι στην αρχή εκτιμάτο, έθεσε τον πήχη ψηλότερα γύρω τους. Οι τρεις κυβερνήσεις που συμμετέχουν, ανυπομονούν να γίνουν σημαντικοί προμηθευτές φυσικού αερίου στην Ευρώπη και έτσι να μειωθεί η εξάρτησή της από ρωσικούς και τουρκικούς αγωγούς φυσικού αερίου.

Τελευταία εκτίμηση της Noble Energy, η οποία δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου, αναφέρει ότι προστίθεται ένα ποσοστό 6,3% στο πιθανό κοίτασμα του Λεβιάθαν, που το αυξάνει από 16 στα 20 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια.

Και η Λευκωσία σύντομα θα εκδώσει ανακοίνωση για αναθεώρηση προς τα πάνω του ποσοστού κοιτάσματος στο δικό της επίπεδο, πιθανώς στα 10 τρισ. κυβικά πόδια.

Και οι δύο, Ισραήλ και Κύπρος, αναμένουν κλιμάκωση των τουρκικών προκλήσεων. Ετσι προληπτικά η Κύπρια υπουργός Εξωτερικών, Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή είχε αποσταλεί στην Ουάσιγκτον την Τρίτη 19 Δεκέμβρη, για να μιλήσει για την κατάσταση με αξιωματούχους της κυβέρνησης και την υποστήριξη των ΗΠΑ για τη συνέχιση της επιχείρησης φυσικού αερίου καθώς και τη στάση της Κύπρου έναντι των τουρκικών απειλών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συμβουλές της Χίλαρι Κλίντον ήταν να προχωρήσει η Κύπρος και αν αγνοήσει τις τουρκικές παρενοχλήσεις. Αμέσως μετά τη συνάντηση η κ. Κοζάκου - Μαρκουλλή δήλωσε ότι οι προοπτικές του φυσικού αερίου έχουν αυξήσει δραματικά τη στρατηγική σημασία της χώρας της.

Σε ομιλία της μάλιστα στο Woodrow Wilson International Center for Scholars, η Κύπρια ΥΠΕΞ χαρακτήρισε ως τον «φόβο της γειτονιάς» την Τουρκία, «της οποίας ο Υπουργός Εξωτερικών αντί να προωθεί μία πολιτική μηδενικών προβλημάτων με τους γείτονές της, ακολουθεί πλέον μια πολιτική μόνο με προβλήματα».



ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ;;;


Προς τι η “περίεργη” θέση του και η έμμεση απειλή 
πρός το Άγιο Όρος και την Ελληνορθόδοξη Εκκλησία;

Του Λάζαρου Ελευθεριάδη

Σύμφωνα με τον σημερινό τύπο, έντυπο και ηλεκτρονικό, το Οικουμενικό Πατριαρχείο καταγγέλλει ως «επέμβαση» της ρωσικής εκκλησίας στις υποθέσεις του, τις δηλώσεις και τα διαβήματα που έγιναν υπέρ του ηγουμένου της Μονής Βατοπαιδίου Εφραίμ από την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ρωσίας.

Ανακοινωθέν που εκδόθηκε στο Φανάρι μετά τη συνάντηση της Συνόδου, τονίζει ότι το Άγιο Όρος, είναι «κανονικόν έδαφος»του Οικουμενικού Πατριαρχείου. «Αποτελείται μεν από Ορθοδόξους μοναχούς διαφόρων εθνοτήτων, τούτο όμως ουδόλως προσδίδει εις αυτό πανορθόδοξον χαρακτήρα, επιτρέποντα την οιασδήποτε μορφής επέμβασιν εις αυτό άλλων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση που εκδόθηκε μετά από συζήτηση του «θέματος της προφυλακίσεως του Καθηγουμένου της Ι. Μονής Βατοπαιδίου Εφραίμ». 

Το πρόβλημα είναι η επέμβαση άλλων Αυτοκέφαλων Εκκλησιών άραγε, όταν απεiλείται απροσχημάτιστα και απροκάλυπτα το “άβατον” και η αυτοδοιίκηση του Αγίου Όρους ; Τί συμβαίνει με το οικουμενικό πατριαρχείο και παίρνει, αν μή τί άλλο, τέτοια “περίεργη” θέση απέναντι σε μιά έμμεση, πλήν όμως σαφή, απειλή πρός το Άγιο Όρος και την Ελληνορθόδοξη Εκκλησία, ασχολούμενο με τίς "επεμβάσεις"; Μήπως δέν είναι το Άγιον Όρος πανορθόδοξος “κιβωτός” της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας ;

Και ακολουθεί στην ανακοίνωση “Ο Οικουμενικός Πατριάρχης και η περί αυτόν Σύνοδος εκφράζουν «λύπην» για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί γύρω από τον ηγούμενο Εφραίμ, και την όλη υπόθεση, αναφέρει επίσης η ανακοίνωση που τονίζει ότι «το Οικουμενικό Πατριαρχείο κατά πάγια τακτική σεβόμενο την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης αποφεύγει πάντοτε πάσα εις δικαστικάς υποθέσεις, ανάμειξη, δοθέντος, άλλωστε, ότι αγνοεί το περιεχόμενον της σχετικής δικογραφίας».

Αφού το Αγιον Όρος αποτελεί “κανονικόν έδαφος” του οικομενικού Πατριαρχείου, δεν πρέπει το Οικουμενικό Πατριαρχείο να “ενδιαφέρεται” για τον ηγούμενο μιάς μονής του Αγίου Όρους που ανήκει στο Πατριαρχείο, και να γνωρίζει όλα τα “στοιχεία” της δικογραφίας πρίν εκδόσει ανακοινώσεις. Και τοποθετούμενο υπέρ ή κατά τών “επεμβάσεων”, αλλά, γνωρίζωντας την δικογραφία, ώς είχε υποχρέωση, να εκδώσει ανακοίνωση, αιτιολογουμένη επαρκώς, υποστήριξης ή όχι πρός τον ηγούμενο ;

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο είχε ζητήσει από τον ηγούμενο Εφραίμ να απομακρυνθεί από τη θέση του μέχρι να ολοκληρωθεί η δικαστική διαδικασία του ελέγχου των υποθέσεων της Μονής από την ελληνική δικαιοσύνη. Η προτροπή αυτή ενώ εισακούστηκε για ένα διάστημα, στη συνέχεια αγνοήθηκε και ο ηγούμενος Εφραίμ επέστρεψε στα καθήκοντά του, μετά από σχετική απόφαση του συμβουλίου της Μονής Βατοπαιδίου.

Μήπως το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι υπέρ της προφυλάκισης του Εφραίμ και το δηλώνει με έμμεσο και υπαινυκτικό τρόπο; Και εάν ναί δεν θα πρέπει να μάς εξηγήσει και τον λόγο αυτής της τοποθέτησής του; Γνωρίζει κάποια επιπλέον στοιχεία που εμείς εδώ στην Ελλάδα αγνοούμε; Ο ελληνισμός δεν πρέπει να ξαναζήσει τις ημέρες της “εορτής των ρόδων” πλέον. Η ημέρα της άλωσης της πόλης στις 29 Μαΐου του 1453 ταυτίστηκε με τον εορτασμό της μνήμης της Αγίας Θεοδοσίας και η εκκλησία ήταν τότε στολισμένη με ρόδα, εξ ού και η ονομασία της εορτής των ρόδων. 

Ποιοί την στόλιζαν και γιατί δεν προσέτρέξαν να βοηθήσουν τους πολιορκούμενους με επικεφαλή τον Αυτοκράτορα Κων/νο  Παλαιολόγο, στην αντίσταση κατά των Τούρκων, ενώ εκείνη την ημέρα (29 Μαίου 1453) οι Τούρκοι καταλάμβαναν την Κωνσταντινούπολη θα αποτελέσει αντικείμενο άλλου άρθρου μας. Να μην επαναληφθεί αυτό που είπε ο πρωθυπουργός Μέγας Δούκας, Λουκάς Νοταράς, ο οποίος είπε τό περίφημο εκείνο:"Κρειττότερόν εστίν ειδέναι εν μέση τη πόλει φακι όλιον βασιλεύον Τούρκων ή καλύπτραν λατινικήν." Καί βέβαια είδαμε αργότερα πως πλήρωσε τήν πολιτική του αυτή επιλογή ο Νοταράς καί η οικογένειά του.

Στίς 12/01/2012 έρχεται η "βόμβα` από το Εφετείο Θράκης, θα δικαστούν και πάλι ο προφυλακισμένος ηγούμενος της Ιεράς Μονής Βατοπεδίου, Εφραίμ, ο μοναχός της ίδιας Μονής Αρσένιος και η εφέτης Μαρία Ψάλτη, για τα αδικήματα της παράβασης δικαστικού απορρήτου και της παράβασης καθήκοντος η εφέτης και της ηθικής αυτουργίας ο ηγούμενος και ο μοναχός της Μονής.

Και αυτό γιατί το Ποινικό Τμήμα του Αρείου Πάγου δεχόμενο την πρόταση του αντεισαγγελέα του Ανωτάτου Δικαστηρίου Ν. Τσάγγα, αναίρεσε την απόφαση του Εφετείου Θράκης με την οποία και οι τρεις είχαν καταδικαστεί σε φυλάκιση 10 μηνών ο καθένας με τριετή αναστολή για τα επίμαχα αδικήματα. Παράλληλα, ο ‘Αρειος Πάγος αναπέμπει την υπόθεση στο Πενταμελές Εφετείο Θράκης για νέα δίκη υπό διαφορετική όμως σύνθεση από αυτή που τους δίκασε την πρώτη φορά.

Η υπόθεση αφορά το κλείσιμο της δίκης η οποία εκκρεμούσε στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Ροδόπης για το ιδιοκτησιακό καθεστώς των εκτάσεων της Μονής Βατοπεδίου. Οι αρεοπαγίτες με την υπ’ αριθμ. 28/2012 απόφασή τους έκριναν ότι η εφετειακή απόφαση δεν έχει νόμιμη αιτιολογία, παρουσιάζει λογικά κενά, αντιφάσεις και ελλείψεις. Οι δικαστές αποφάνθηκαν ακόμη ότι υπάρχουν αντιφάσεις και κενά στην εφετειακή απόφαση ως προς τα αδικήματα της παράβασης καθήκοντος και της ηθικής αυτουργίας. Αλλά ο Τούρκος αγαπητοί αναγνώστες μου δέν ήρθε στά εδάφη μας σάν μετανάστης ήρθε σάν κατακτητής όπως ακριβώς ήρθαν οι Ναζί.

Έλληνες μην ξεχνάτε ...


ΕΥΧΕΣ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΣΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΛΕΜΕΣΟΥ κ. ΑΘΑΝΑΣΙΟ

0-arxiep-lemesou3
Ιδιαίτερη ευλογία και τιμή αποτέλεσε για την Ιερά Μητρόπολη Λεμεσού η επίσκεψη του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου όπου ευρίσκεται στην Κύπρο για ιδιωτική επίσκεψη εχθές το απόγευμα  για να ευχηθεί στον Πανιερώτατο Μητροπολίτη Λεμεσού κ. Αθανάσιο.
Συγκινητική ήταν η θερμή υποδοχή του Μακαριωτάτου από εκατοντάδες πιστούς αλλά και από παιδιά των κατηχητικών συνάξεων που εκείνη την ώρα βρισκόντουσαν στο επισκοπείο για να ευχηθούν τα έτη πολλά στον σεπτό ποιμενάρχη τους.
Με την άφιξη του Μακαριωτάτου οι καμπάνες του Μητροπολιτικού ναού ηχούσαν χαρμόσυνα και η συγκίνηση του λαού ήταν εμφανής στα πρόσωπα τους. Σύμφωνα με πληροφορίες ο Σεβ. Μητροπολίτης Λεμεσού κ. Αθανάσιος, συνεχάρη τον Μακαριώτατο για το Ανακοινωθέν της ΔΙΣ σχετικά με την προφυλάκιση του Ηγουμένου Εφραίμ.
Σε δηλώσεις του, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος ανέφερε πως είναι πολύ χαρούμενος που βρίσκεται στην Κύπρο για τρεις μέρες, επισκεπτόμενος παλιούς του φίλους του και εξέφρασε την αγάπη και εκτίμηση του προς το πρόσωπο του Μητροπολίτη Αθανάσιου.
''Απόψε είμαι εδώ κοντά του να του ευχηθώ, να του δίνει ο Θεός δύναμη και υπομονή πάρα πολύ, να τον χαίρεστε εσείς γιατί σας αγαπάει και πιστεύω ότι και εσείς τον αγαπάτε με τον ίδιο τρόπο'', είπε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών. Τέλος ευχήθηκε ο νέος χρόνος να είναι ευλογημένος, δημιουργικός και ''με εργασία προκοπής από όλους μας και όχι από μερικούς''.
 

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Δημογραφικές διακυμάνσεις


Τον ΙΗ΄ αιώνα, η Μακεδονία δεν αποτελεί πια ενιαία διοικητική μονάδα. Η Δυτική Μακεδονία μοιράσθηκε στα εδαφικά όρια των «σαντζακιών» της Αχρίδος και του Μοναστηρίου, ενώ η Κεντρική και Ανατολική αποτέλεσαν δυο χωριστά «σαντζάκια» (συχνά όμως υπό τη διοίκηση του ιδίου πασά). Οι βορειότερες περιοχές του ευρύτερου μακεδονικού χώρου εντάχθηκαν στο σαντζάκι του Κιουστεντίλ. Παρά τον διοικητικό αυτόν σχεδιασμό, μερικές επαρχίες είχαν εξελιχθεί σε διοικητικά αυτόνομες μονάδες, όπως π.χ. συνέβη με τους «καζάδες» του Καρά Νταγ και του Ντεμίρ Χισάρ (Σιδηροκάστρου) στα βόρεια και αρκετούς καζάδες των πεδιάδων των Σερρών και της Δράμας. Η τάση προς την διοικητική αυτή κατάτμηση εξαρτήθηκε σε μεγάλο βαθμό από την οικονομική ανάπτυξη των «αυτονομουμένων» επαρχιών: ο στόχος του κράτους ήταν η αποδοτικότερη φορολόγησή τους.


Τα διαθέσιμα στοιχεία για τον πληθυσμό των μακεδονικών επαρχιών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας κατά τον ΙΗ΄ αιώνα δεν είναι πάντοτε ασφαλή. Ωστόσο, αποτελούν κάποια ένδειξη για την δημογραφική τους εξέλιξη, η οποία γενικά εμφανίζεται ανοδική. Ορισμένα τουλάχιστον τμήματα της Mακεδονίας άρχισαν να εμφανίζουν, τις πρώτες δεκαετίες του ΙΗ΄ αιώνος, τα πρώτα σημάδια μιας ελπιδοφόρας δημογραφικής αναρρώσεως, προπάντων μεταξύ του χριστιανικού πληθυσμού. Οι πληροφορίες μας για την Κεντρική και την Ανατολική Μακεδονία (τα «σαντζάκια» της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας) δείχνουν ότι ο συνολικός τους πληθυσμός αυξήθηκε μεταξύ των αρχών του ΙΣΤ΄ αιώνος και των τελευταίων δεκαετιών του ΙΗ΄ στο μικρό, για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, ποσοστό του 93%. 

Κατά τον ΙΣΤ΄ αιώνα, η αύξηση δεν αφορούσε τόσο το χριστιανικό στοιχείο (50%), όσο το μουσουλμανικό (234%) και το εβραϊκό (360%), στην πρώτη περίπτωση εξαιτίας των εξισλαμισμών, της φυγής και των καταστροφών που προκάλεσε η τουρκική κατάκτηση, στη δεύτερη -τη μουσουλμανική- εξαιτίας των συνεχόμενων εποικισμών των δύο αυτών επαρχιών με τουρκικούς πληθυσμούς και στην τρίτη, εξαιτίας της μαζικής εγκαταστάσεως των «σεφαρδιτών» στα αστικά κέντρα της Κεντρικής Μακεδονίας, ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη. 

Με το πέρασμα όμως στον ΙΗ΄ αιώνα, οι αριθμοί συνθέτουν διαφορετική πληθυσμιακή εικόνα: την αύξηση των Χριστιανών από τις 240.000 του ΙΣΤ΄ στις 360.000 του ΙΗ΄ αιώνος, έναντι 200.000 Μουσουλμάνων και 40.000 Εβραίων που εμφανίζονται την ίδια εποχή (από τους 60.000 και 11.500 αντίστοιχα του ΙΣΤ΄ αιώνος). Η αύξηση του πληθυσμού κατά τον ΙΗ΄ αιώνα είναι εμφανέστερη στα στοιχεία που αφορούν περιοχές, όπου το ελληνορθόδοξο στοιχείο ήταν σχετικά συμπαγές, δηλαδή στη Δυτική Mακεδονία. Εκεί, αναφέρεται ότι η φυσική αύξηση του πληθυσμού μεταξύ του 1711 και του 1788 είχε φθάσει στο σχετικά ενθαρρυντικό ποσοστό του 50%. 

Το ποσοστό αυτό φαίνεται αξιοσημείωτο, εάν συγκριθεί με τη στασιμότητα των προηγουμένων αιώνων. Η δημογραφική, πάντως, δυναμική που παρουσίασε τότε το ελληνορθόδοξο στοιχείο, διασφάλισε στον μακεδονικό χώρο (τουλάχιστον της «ιστορικής» Μακεδονίας) τον πληθυσμιακό εκείνον πυρήνα, ο οποίος του προσέδιδε -με την ελληνική γλώσσα και την πολιτιστική παράδοση- τα ανθεκτικότερα στον χρόνο δείγματα της ιστορικής του συνέχειας και τα βασικότερα συστατικά της «εθνικής» του φυσιογνωμίας.


Ο υπολογισμός του συνολικού πληθυσμού της ευρύτερης Μακεδονίας, μετά το πέρασμα στον ΙΘ΄ αιώνα, είναι και πάλι -με τα πενιχρά και αντιφατικά δεδομένα των πηγών ή ακόμη και με την ασάφεια της γεωγραφικής εκτάσεως του μακεδονικού χώρου- παρακινδυνευμένος. Ο περιηγητής π.χ. Έντουαρτ Κλαρκ (Eduard Clark) τον υπολόγισε, στα 1801, σε 700.000 ψυχές. Ο αριθμός αυτός μπορεί χονδρικά μόνο να συγκριθεί με τα στοιχεία της πρώτης οθωμανικής γενικής απογραφής του 1831, που ανεβάζουν τον άρρενα μόνον πληθυσμό και των τριών θρησκευτικών κοινοτήτων των δύο βιλαετίων, της Θεσσαλονίκης και του Μοναστηρίου, στα 448.633 άτομα. Η αύξηση του μακεδονικού πληθυσμού, που εμφανίζεται έως την έκρηξη της Ελληνικής Επαναστάσεως του 1821, αφορούσε και τις τρεις κύριες θρησκευτικές κοινότητες (Χριστιανούς, Μουσουλμάνους και Εβραίους). 

Η εξέλιξη, πάντως, αυτή δεν θα πρέπει να αποδοθεί μόνον στην οικονομική ανάπτυξη της Μακεδονίας -που την προκάλεσαν οι ευνοϊκές συνθήκες που προαναφέρθηκαν- αλλά και στη μείωση της παιδικής θνησιμότητος, εξαιτίας της βελτιώσεως των συνθηκών υγιεινής ιδιαίτερα μεταξύ του χριστιανικού πληθυσμού, στις ολοένα και λιγότερο καταστρεπτικές επιδημίες και στην απομάκρυνση των πολεμικών μετώπων.


Ωστόσο, η εικόνα αυτή δεν ήταν ειδυλλιακή: Οι επιδημίες της χολέρας π.χ. δεν έπαψαν να κάνουν την εμφάνισή τους στα αστικά κέντρα και ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη, που δοκιμάσθηκε επανειλημμένα στα 1679, 1689, 1712-1714, 1717, 1719-1722, 1730, 1741, 1744, 1748, 1754, 1758-1763, 1772, 1778, 1781 και 1788. Παρ' όλα αυτά, οι επιδημίες δεν ανέκοψαν δραματικά την αισθητή άνοδο των δημογραφικών μεγεθών της μακεδονικής πρωτευούσης, σε σχέση με τους προηγούμενους αιώνες. 

Στα 1723 ο πληθυσμός της Θεσσαλονίκης υπολογίσθηκε χονδρικά σε 50.000 περίπου άτομα, στα 1733 σε 40.000 (18-20.000 Eβραίοι, 10.000 Μουσουλμάνοι και 8-9.000 Χριστιανοί), στα 1741 σε 80.000 (αριθμός προφανώς διογκωμένος), στα 1768 και 1777 σε 65-70.000 (25-27.000 Eβραίοι και 8.000 Έλληνες), στα 1781 και 1788 σε 80.000, ενώ στα τέλη του αιώνος και στις αρχές του επομένου σε 60-65.000 (12.000-13.000 Eβραίοι και 15-20.000 Έλληνες) και στα 1812 υπολογίσθηκε σε πάνω από 70.000. Mε βάση τις εκτιμήσεις αυτές, διατυπώθηκαν και μερικές γενικότερες θεωρήσεις των πιθανών αυξομειώσεων στην δημογραφική εξέλιξη της Θεσσαλονίκης, τόσο σε γενικό όσο και σε εθνοτικο-θρησκευτικό επίπεδο. 

Έτσι, υπολογίσθηκε ότι μεταξύ του 1734 και του 1792 ο συνολικός πληθυσμός της πόλεως αυξήθηκε κατά 50%, όσο δηλαδή υπολογίσθηκε και για την υπόλοιπη Μακεδονία. Στην αύξηση αυτή, την μερίδα του λέοντος στην πόλη της Θεσσαλονίκης είχε για ένα διάστημα το μουσουλμανικό στοιχείο, πραγματοποιώντας άλμα από το 30% στο 55% του συνόλου. Aλλά και το ελληνικό στοιχείο παρουσίασε σημαντική άνοδο, περνώντας από το 20% στο 25% του συνολικού πληθυσμού, έναντι του εβραϊκού. 

Mάλιστα, μετά το 1790, η ελληνική παρουσία στην πόλη ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο με τις εγκαταστάσεις φυγάδων και μετοίκων, που εγκατέλειπαν τα χωριά και τις κωμοπόλεις της Hπείρου αναζητώντας ασφάλεια στα αστικά κέντρα της Κεντρικής Μακεδονίας έναντι των αυθαιρεσιών του Aλή Πασά και των επιδρομών των ανεξέλεγκτων Aλβανών ατάκτων. Την ίδια χρονική περίοδο, ο εβραϊκός πληθυσμός της Θεσσαλονίκης άρχισε να υποχωρεί έναντι των δύο άλλων συνοίκων κοινοτήτων, περνώντας από το 50% στο 20% του συνόλου του πληθυσμού της μακεδονικής πρωτευούσης.


Οι ποσοστιαίες αυτές αναλογίες δεν ισχύουν για τα αστικά κέντρα της υπόλοιπης Μακεδονίας, προπάντων σε σχέση με τις μη χριστιανικές κοινότητες. Στα μέσα του ΙΗ΄ αιώνος η Βέροια είχε 3-3.500 κατοίκους, η Έδεσσα 2-2.500 και οι Σέρρες 12-15.000. Προς τα τέλη του αιώνος, οι ίδιες πόλεις εμφανίζουν γενικά έναν σαφώς αυξημένο πληθυσμό: η Βέροια 7-8.000 (Χριστιανούς και Μουσουλμάνους και ελάχιστους Εβραίους) κατοίκους, η Έδεσσα 5-6.000 (κυρίως Χριστιανούς) και οι Σέρρες 25-30.000, από τους οποίους οι μισοί σχεδόν ήταν Μουσουλμάνοι. Την ίδια περίπου εποχή, αναφέρεται ότι η Καστοριά είχε 7-8.000 κατοίκους (κυρίως Χριστιανούς), η Νάουσα 3-4.000 (όλους Χριστιανούς), τα Γιαννιτσά 4-5.000 (όλους σχεδόν Μουσουλμάνους), η Δράμα 5-6.000 (σε μεγάλο ποσοστό Μουσουλμάνους), η Καβάλα 2-3.000 (μικτό πληθυσμό) και η Ελευθερούπολη επίσης 2-3.000 κατοίκους (κυρίως Χριστιανούς). Με το πέρασμα στον ΙΘ΄ αιώνα, οι αριθμοί ανεβαίνουν ακόμη περισσότερο για τη Βέροια (18-20.000), την Έδεσσα (12.000) και τις Σέρρες (25-30.000 κάτοικοι).


Οικονομικές και κοινωνικές αναταράξεις


Η οικονομική ανάπτυξη της Μακεδονίας δεν ήταν πάντοτε ανοδική. Οι Αυστροτουρκικοί και ιδιαίτερα οι Ρωσοτουρκικοί Πόλεμοι, ακόμη και όταν διεξάγονταν μακριά από την Μακεδονία, επηρέαζαν αρνητικά και το εμπόριο και τις παραγωγικές γενικά δραστηριότητες των κατοίκων της. Καταρχήν διέκοπταν τις χερσαίες ή και τις θαλάσσιες ακόμα επικοινωνίες. Οι πληροφορίες που διαθέτουμε για την κίνηση του εμπορίου στα αστικά κέντρα και ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη κατά τη διάρκεια των πολεμικών συγκρούσεων, είναι ενδεικτικές για τις παλινδρομήσεις αυτές: Στα 1715 π.χ., η συμμετοχή εμπόρων στις εμποροπανηγύρεις της Θεσσαλονίκης ήταν εξαιρετικά περιορισμένη και η κίνηση στο λιμάνι υποτονική. 

Στα 1738, οι αυθαιρεσίες των οθωμανικών στρατευμάτων που κατευθύνονταν προς τα βορειοβαλκανικά μέτωπα, είχαν αναγκάσει τους κατοίκους αρκετών χωριών της Κεντρικής Μακεδονίας να εγκαταλείψουν τις εστίες τους. Στη διάρκεια του Ρωσοτουρκικού Πολέμου του 1768-1774, το εσωτερικό εμπόριο της Θεσσαλονίκης είχε σταματήσει σχεδόν ολοκληρωτικά και η κίνηση εμπορικών σκαφών στο βόρειο Αιγαίο θεωρούνταν εξαιρετικά παρακινδυνευμένη. Το ίδιο συνέβη και στον πόλεμο των Αυστριακών και των Ρώσων εναντίον των Οθωμανών, στα 1787-1792: όχι μόνον διεκόπησαν οι χερσαίες συγκοινωνίες στη Βαλκανική, αλλά είχε παραλύσει και η ναυσιπλοΐα στο Αιγαίο. 

Αλλά το εμπόριο στη Θεσσαλονίκη επηρεαζόταν αρνητικά ακόμη και από πολεμικές συγκρούσεις στη Δυτική Ευρώπη. Ο πόλεμος π.χ. για την διαδοχή του αυστριακού θρόνου (1741-1748) προκάλεσε την ολοκληρωτική διακοπή του ναυτικού εμπορίου της Θεσσαλονίκης. Το ίδιο συνέβη και κατά τη διάρκεια του Επταετή Πολέμου (1755-1763): οι Άγγλοι και οι Έλληνες κουρσάροι συνεργάτες τους είχαν ουσιαστικά αχρηστεύσει με τη δράση τους την διακίνηση προϊόντων στη Μεσόγειο, τουλάχιστον εκείνη που πραγματοποιούνταν με πλοία που είχαν γαλλική σημαία.


Αλλά οι ανώμαλες καταστάσεις που προκαλούσαν οι πόλεμοι είχαν και άλλα, περισσότερο μακροπρόθεσμα, αποτελέσματα στον μακεδονικό χώρο: Αναζωπύρωναν την ενδημική, ούτως ή άλλως, ληστρική δραστηριότητα Τουρκαλβανών ατάκτων. Την κατάσταση επιδείνωσε η παρουσία στην βορειοδυτική ελληνική Χερσόνησο των Αλβανών μισθοφόρων που είχαν χρησιμοποιηθεί στην κατάπνιξη της Ελληνικής Επαναστάσεως στην Πελοπόννησο, στα 1770. 

Περιφερόμενοι ανέστιοι, αλλά ένοπλοι και ουσιαστικά ανεξέλεγκτοι, στην μακεδονική ύπαιθρο, καταδυνάστευαν με τις αρπαγές και τις αυθαιρεσίες τους τους κατοίκους (Χριστιανούς και Μουσουλμάνους), προκαλώντας όχι μόνο την καταστροφή απομονωμένων ορεινών οικισμών αλλά και τον μαρασμό κωμοπόλεων ή και πόλεων ακόμα (όπως συνέβη π.χ. με την έως τότε ανθηρή Mοσχόπολη, που οδηγήθηκε στην παρακμή εξαιτίας των επανειλημμένων λεηλασιών της, μεταξύ του 1769 και του 1789). Oι επιδρομές αυτές είχαν αρχίσει σε ορισμένες περιοχές της Ηπείρου ήδη από τα τέλη του ΙΖ΄ αιώνος. Αλλά από τα μέσα του ΙΗ΄ αιώνος, το φαινόμενο απλώθηκε σε μεγαλύτερη γεωγραφική έκταση, που περιέλαβε μεγάλα τμήματα της Ηπείρου και ολόκληρη σχεδόν τη Δυτική Μακεδονία. 

Για την πρωτοφανή αυτή -ακόμα και με τα δεδομένα της εποχής- έξαρση της ληστείας ευθύνονταν κυρίως η έλλειψη ελέγχου εκ μέρους της εξασθενημένης κεντρικής οθωμανικής εξουσίας, η οποία ήταν πια ανίκανη να αποτρέψει όχι μόνο τη δράση των Μουσουλμάνων ατάκτων -Αλβανών στην πλειονότητά τους- αλλά και την σταδιακή ανάδειξη των ηγετών τους σε αυτονομημένους τοπάρχες, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τον Αλή Πασά τον Τεπελενλή (1744-1822).


Μέσα στο πνιγηρό εκείνο κλίμα της ασυδοσίας και της αναρχίας, ένα τμήμα του χριστιανικού πληθυσμού της Mακεδονίας αναγκάσθηκε να εγκαταλείψει τις προγονικές του εστίες και να αναζητήσει νέες και ασφαλέστερες πατρίδες. Το μεγαλύτερο τμήμα του κατευθυνόταν προς τις μεγάλες πόλεις της Δυτικής και περισσότερο της Κεντρικής και της Ανατολικής Mακεδονίας (προς τη Bέροια, τη Νάουσα, την Έδεσσα, τις Σέρρες κ.ά.). 

Τοπικές παραδόσεις συνδέουν την ανάπτυξη ορισμένων επαρχιακών κέντρων, π.χ. της Σιάτιστας και της Κοζάνης, με την εγκατάσταση σ' αυτές φυγάδων από άλλες -άλλοτε ανθηρές, αλλά τώρα λεηλατημένες- μακεδονικές πόλεις και κωμοπόλεις. H μετεγκατάσταση, επίσης, στη Θεσσαλονίκη κατοίκων από επαρχίες που είχαν περιέλθει στην δικαιοδοσία του Αλή Πασά και των γιων του, αύξησε, όπως αναφέρθηκε ήδη, τον αστικό πληθυσμό της μακεδονικής πρωτευούσης. Παράλληλα, ένα τμήμα του μακεδονικού πληθυσμού, που υπέφερε από την εξάπλωση της αρβανιτοκρατίας, στράφηκε προς την Ανατολική Θράκη, την Kωνσταντινούπολη ή ακόμα και τη Mικρά Aσία. 

Τέλος, αρκετοί από τους κατοίκους των κατεστραμμένων μακεδονικών χωριών και κωμοπόλεων επέλεξαν τον δρόμο της μεταναστεύσεως προς τις συγκροτημένες ήδη ελληνικές εστίες της Βόρειας Bαλκανικής και της Κεντρικής Eυρώπης. Οι τελευταίες αυτές μετοικεσίες -που συνδυάστηκαν βέβαια και με τις θετικές προοπτικές για το μεταπρατικό εμπόριο των Ελλήνων στις χώρες υποδοχής- ενίσχυσαν ακόμα περισσότερο την εμπορική παρουσία του δυτικομακεδονικού στην πλειονότητά του στοιχείου σε μερικά αναπτυσσόμενα αστικά κέντρα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (στο Σεμλίνο, το Κάρλοβιτς, το Μπούκοβαρ, το Βελιγράδι, το Νόβισαντ, την Κράινα, το Ζάγκρεμπ, τη Βούδα και την Πέστη, το Κέσκεμετ Βατς, το Μισκόλτς, το Σιμπίου, το Μπρασόβ, την Τεργέστη, τη Βιέννη κ.ά.).


Ορισμένοι, ωστόσο, από τους κατοίκους μερικών ορεινών χωριών της Δυτικής και της Κεντρικής ακόμα Μακεδονίας, μη αντέχοντας την κακοδαιμονία και την εξαθλίωσή τους (που την απέδιδαν στις φορολογικές αυθαιρεσίες των Μουσουλμάνων τοπαρχών και της οθωμανικής κακοδιοικήσεως), διάλεγαν στην απόγνωσή τους τη λύση της εξωμοσίας. Tο φαινόμενο των εξισλαμισμών, που είχε περιορισθεί σε μεγάλο βαθμό κατά τα τέλη του ΙΣΤ΄ αιώνος, άρχισε και πάλι να κάνει την εμφάνισή του στα τέλη του ΙΖ΄, με την μαζική σχεδόν εξωμοσία των χωριών της δυτικομακεδονικής περιοχής της Ανασελίτσης ή ακόμα και κατά τον ΙΗ΄ αιώνα, όπως π.χ. συνέβη με τους κατοίκους του χωριού Νότια της περιοχής των Μογλενών, στα 1759. 

Oι όψιμοι αυτοί εξισλαμισμοί, παρά τον τοπικό τους χαρακτήρα, προκαλούσαν κοινωνική, πολιτισμική και ιδεολογική διάσπαση ενός σημαντικού τμήματος της ελληνορθόδοξης κοινότητος, προπάντων μέσα στις ίδιες τις επιμέρους εθνοτικο-γλωσσικές ομάδες της μακεδονικής περιφερείας. Γι' αυτό και η ηγεσία της Eκκλησίας προσπάθησε, όπως ήταν επόμενο, να ανακόψει τις εξελίξεις αυτές, κυρίως μέσω της παιδείας και του κηρύγματος, αποβλέποντας και πάλι (όπως στους δύσκολους πρώτους αιώνες της Τουρκοκρατίας) στην διασφάλιση του ποιμνίου από τον θρησκευτικό του ακρωτηριασμό. Στο πλαίσιο της προσπάθειας αυτής θα πρέπει να εντάξουμε και την ιεραποστολική δραστηριότητα που, με την ενθάρρυνση του Oικουμενικού Πατριαρχείου, αναπτύχθηκε κατά τον ΙΗ΄ αιώνα στις απειλούμενες από τον εξισλαμισμό περιοχές από μερικούς τοπικούς λογίους κληρικούς (π.χ. τον Mοσχοπολίτη Nεκτάριο Tέρπο στα μέσα του αιώνα) και, κυρίως, από γνωστούς ιεροκήρυκες της Mεγάλης Eκκλησίας. 

Aνάμεσά τους εντάσσεται και μία από τις σημαντικότερες πνευματικές προσωπικότητες του ελληνορθοδόξου κόσμου κατά την περίοδο της Tουρκοκρατίας: ο Kοσμάς ο Aιτωλός (1714-1779). O Kοσμάς διέτρεξε για πάνω από είκοσι χρόνια, από τις αρχές της δεκαετίας του 1760 έως τη σύλληψη και την εκτέλεσή του, ολόκληρη την αρβανιτοκρατούμενη Δυτική Mακεδονία και την Ήπειρο -Βόρεια και Νότια- πασχίζοντας, με το ένθερμο και απλό του κήρυγμα, με το άνοιγμα υποτυπωδών σχολείων και το χτίσιμο εκκλησιών, να ανακόψει το πέρασμα των απαιδεύτων και εξαθλιωμένων κατοίκων από την Χριστιανική πίστη στο Iσλάμ. 

Tα στοιχεία που διαθέτουμε για τις ιεραποστολικές του περιοδείες και τις περίφημες «Διδαχές» του είναι άφθονα και ποικίλα, αλλά όχι πάντοτε ακριβή και τεκμηριωμένα. Iδιαίτερα προβληματικές είναι οι πληροφορίες του πλήθους των «ενθυμήσεων» και των καταγεγραμμένων τοπικών παραδόσεων για το «πέρασμα του Πατροκοσμά» από πολλά και διάφορα σημεία της μακεδονικής υπαίθρου. 

Ωστόσο, ακόμη και οι μαρτυρίες του είδους αυτού, σε συνδυασμό με το σωζόμενο λαϊκό εικονογραφικό υλικό, έχουν την ιστορική τους σημασία: υπογραμμίζουν οπωσδήποτε την έκταση, τη σημασία και την απήχηση που είχε το κήρυγμα του Kοσμά σε ολόκληρη την βορειοδυτική ελληνική Χερσόνησο και ιδιαίτερα στη Δυτική Μακεδονία.
________________________

Αύριο η συνέχεια





ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 19/1/2012

Γεγονότα
 
1764: Γίνεται η πρώτη αναφορά για χρήση επιστολής - βόμβας. Ο δανός ιστορικός Μπόλε Λούξντορφ γράφει στο ημερολόγιό του για κάποιον συνταγματάρχη Πόουλσεν, ο οποίος δέχθηκε ένα πακέτο στο σπίτι του και όταν το άνοιξε αυτό εξερράγη και τον τραυμάτισε.
 
1915: Θορυβώδη συλλαλητήρια διοργανώνονται στην Πάτρα και στο Βόλο για την αύξηση της τιμής του ψωμιού στα 80 λεπτά.
 
1941: Το υποβρύχιο «Πρωτεύς» με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Μιχαήλ Χατζηκωνσταντίνου βυθίζει στην Αδριατική το ιταλικό οπλιταγωγό «Σαρδηνία».
 
1947: Ναυτική τραγωδία στο νότιο Ευβοϊκό, που αποκλήθηκε ο ελληνικός Τιτανικός. Το ατμόπλοιο Χειμάρρα, με 544 επιβάτες, που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Πειραιάς, βυθίζεται μεταξύ Νέων Στύρων και Αγίας Μαρίνας, με αποτέλεσμα να βρουν το θάνατο τουλάχιστον 400 άτομα. Ανάμεσα στους επιβαίνοντες ήταν 36 πολιτικοί κρατούμενοι και 200 χωροφύλακες.
 
1949: Αντάρτες του Δημοκρατικού Στρατού υπό τους καπετάνιους Διαμαντή (Γιάννη Αλεξάνδρου) και Γιώτη (Χαρίλαο Φλωράκη) καταλαμβάνουν και κρατούν για δεκάξι ημέρες το Καρπενήσι, με μεγάλες απώλειες για τη φρουρά του: 250 νεκροί και 500 αιχμάλωτοι. Την ίδια ημέρα καταλαμβάνουν και το Λεωνίδιο Αρκαδίας, αλλά αποδεκατίζονται από την αντεπίθεση του Στρατού.
 
1967: Ανακοινώνεται ότι 8.000 έλληνες εργάτες της Δυτικής Γερμανίας έχουν ήδη απολυθεί, λόγω της οικονομικής κρίσης που πλήττει τη χώρα, ενώ η Βόννη παραδέχεται πως κινδυνεύουν με απόλυση άλλοι 70.000 από τους 194.000 που εργάζονται στα δυτικογερμανικά εργοστάσια.
 
Γεννήσεις
 
1736: Τζέιμς Βατ, σκοτσέζος εφευρέτης της πρώτης ατμομηχανής. Το όνομά του δόθηκε στη μονάδα μέτρησης της ηλεκτρικής ισχύος. (Θαν. 25/8/1819)
 
1809: Έντγκαρ Άλαν Πόε, αμερικανός συγγραφέας και ποιητής. (Θαν. 7/10/1849)  [Αποφθέγματα]
 
1839: Πολ Σεζάν, γάλλος ιμπρεσιονιστής ζωγράφος. (Θαν. 22/10/1906)
 
Θάνατοι
 
1828: Αλέξανδρος Υψηλάντης, στρατιωτικός, λόγιος και αρχηγός της Φιλικής Εταιρείας. (Γεν. 1/12/1792)
 
1998: Καρλ Πέρκινς, αμερικανός μουσικός, πρωτοπόρος του ροκαμπίλι, που επηρέασε τον Έλβις Πρίσλεϊ και τους Beatles. (Γεν. 9/4/1932)
 
2006: Γουίλσον Πίκετ, αμερικανός τραγουδιστής της σόουλ. («In the midnight hour», «Mustang Sally») (Γεν. 18/3/1941)