27 Δεκεμβρίου, 2011

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ κ. ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ ΒΙΚΕΤΟ 25/12/2011



«Η μεγαλύτερη πρόκληση για την Εκκλησία είναι να βλέπει χριστιανικούς λαούς που ψυχρά περιφρονούν το ανθρώπινο πρόσωπο, μιλάνε για ανθρώπινα δικαιώματα και οι ίδιοι τα καταπατούν». Με τα λόγια αυτά ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος περιγράφει σε αποκλειστική συνέντευξή του στον «Φ» τι αποτελεί σημείο πρόκλησης σήμερα για την Εκκλησία. 

Εμφαντικά τονίζει ότι αυτοί οι λαοί «καταντούν δανειστές- δυνάστες, που δεν τους απασχολεί η αξιοπρέπεια του προσώπου αλλά τα ομόλογα , η πορεία του ευρώ και οι χρηματιστηριακές αξίες». Στην ίδια συνέντευξη ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, αναφερόμενος στην οικονομική κρίση, σημειώνει ότι «δεν μπορούμε να παραγγείλουμε από το ΔΝΤ αξίες και αρχές», καθώς «αυτές αποκτούνται με αγώνα». Σε ερώτηση για τις αντιδράσεις και την οργή των νέων ανθρώπων ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος απαντά με τρόπο που θα προκαλέσει συζητήσεις. «Ο νέος που δεν θα οργιστεί, που δεν θα επαναστατήσει είναι αμφίβολο αν θα γίνει ισορροπημένος ενήλικας. 

Επομένως η Εκκλησία μας δέχεται την οργή του νέου», τονίζει, μεταξύ άλλων, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών στην συνέντευξή του στον «Φ».

Ερ.: Πέραν του συμβολισμού ποια άλλη σημασία αποδίδετε στην επίσκεψη σας στην Εκκλησία Κύπρου και στην επικοινωνία Σας με το χριστεπώνυμο πλήρωμα της;

Απ.: Στην ορθόδοξη Εκκλησία υπάρχει μια ωραία παράδοση. Ο καινούριος Αρχιεπίσκοπος με αντιπροσωπεία μελών της Ιεράς Συνόδου να επισκέπτεται τις άλλες τοπικές Εκκλησίες. Η επίσκεψη μας στην Εκκλησία της Κύπρου δεν είναι μια πράξη εθιμοτυπική αλλά ένα προσκύνημα στην πατρίδα μας και ένα αντάμωμα  των ψυχών μας όχι μόνο με τους κληρικούς αλλά και με το χριστεπώνυμο πλήρωμα της. Ήρθαμε να δώσουμε ελπίδα και να πάρουμε ελπίδα όπως ταιριάζει στην ιστορία του λαού μας.

Ερ.: Κατά την γνώμη Σας η κρίση στην Ελλάδα είναι μόνο οικονομική, ή υπάρχουν και άλλα αίτια; Πως Μπορεί να βοηθήσει η Εκκλησία, ιδιαίτερα με την αξιοποίηση της περιουσίας της, τον Ελληνικό λαό;

Απ.: Η κρίση που διέρχεται ο τόπος μας είναι πρωτίστως πνευματική και κατά συνέπεια ηθική. Χάσαμε τον δρόμο μας, τις αξίες, τις αρχές μας. Πρέπει να αλλάξουμε τον εαυτό μας εσωτερικά, τη ζωή μας, τη συμπεριφορά μας. Δεν μπορούμε να παραγγείλουμε από το ΔΝΤ αξίες και αρχές. Αυτές αποκτούνται με αγώνα. Όπως είπαν οι πατέρες μας πρέπει να δώσεις αίμα για να λάβεις Πνεύμα. Όλα τα άλλα είναι μπαλώματα γιατί οι δυσκολίες θα περάσουν, όπως πέρασαν και στο παρελθόν, άλλα τα προβλήματα θα ξανάρθουν και θα είναι εντονότερα. Με ρωτήσατε και πως μπορεί να βοηθήσει η Εκκλησία; Συλλογίζομαι, όμως, και πότε δεν έχει βοηθήσει την πατρίδα μας η Εκκλησία;

Ο προορισμός της Εκκλησίας είναι αιώνιος και εσχατολογικός, να είναι πηγή υψηλής πνευματικής ζωής, ελευθερίας και πανανθρώπινης αγάπης, συναδελφώσεως και ειρήνης, άρνησης του μίσους, της κακίας, της αδικίας συμπαραστάτης τους πάσχοντος ανθρώπου. Η Ελλαδική Εκκλησία στα τελευταία 150 χρόνια διέθεσε το 96% της περιουσίας της για τις ανάγκες του έθνους και της απέμεινε το 4%. Στη σημερινή κρίση έχει αποδυθεί στον αγώνα να αξιοποίηση αυτή την περιουσία αποβλέποντας αφενός με στην κάλυψη των λειτουργικών της αναγκών αφετέρου στη συμπαράσταση του κουρασμένου ανθρώπου και ιδιαιτέρως των ευπαθών ομάδων. Η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών και οι Ιερές Μητροπόλεις διέθεσαν το 2010 σε Ιδρύματα και ευπαθείς ομάδες 96.234.000 ευρώ.

Καθημερινά η Ιερά Αρχιεπισκοπή, μέσω της Φιλανθρωπικής της εταιρείας "Αποστολή", και των ενοριών της μοιράζει 10.000 μερίδες φαγητού σε ανθρώπους που ζουν στα όρια της φτώχειας ενώ κάθε μήνα μοιράζουμε 1500 δέματα σε ελληνικές οικογένειες που υποφέρουν παράλληλα πάνω από 150000 μερίδες φαγητού διατίθενται από την Εκκλησία σε ολόκληρη τη χώρα. Με την ευκαιρία θα ήθελα να ευχαριστήσω από βάθους καρδίας όλους τους αδελφούς μας στην Μεγαλόνησο,  που μέσω της Ιερας Αρχιεπισκοπής της Κύπρου, συμπαρίστανται στο δύσκολο έργο μας. Τους είμαστε ευγνώμονες.

Ερ.: Στον σύγχρονο κόσμο, ποιες πρέπει να είναι οι σχέσεις έθνους, θρησκείας, Εκκλησίας; Τα έθνη, οι θρησκείες και η Εκκλησία ταυτίζονται;

Απ.: Τα έθνη , οι θρησκείες, η Εκκλησία έχουν ως κέντρο και εργάζονται για τον άνθρωπο.  Αυτό είναι το σημείο στο οποίο πρέπει να ταυτίζονται.

Ερ.: Ποιες οι προοπτικές σύγκλησης της Αγίας Μ.Σ. Ποια προβλήματα υπάρχουν και δεν έχει καταστεί εφικτή ως τώρα η σύγκληση της; Η Σύνοδος αυτή θα δώσει απαντήσεις στις προσκλήσεις της σύγχρονης εποχής;

Απ.: Απ' ότι γνωρίζουμε η επιθυμία του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου μας κ.κ. Βαρθολομαίου είναι έντονη προκειμένου να συγκληθεί όσο γίνεται γρηγορότερα η Πανορθόδοξη Σύνοδος. Υπάρχουν , όμως, αρκετά προβλήματα, τα οποία προσπαθούμε να ξεπεραστούν. Εκείνο, όμως ,που μπορεί να γίνει και γι' αυτό εργαζόμαστε είναι η καλλιέργεια της ενότητας όλων των ορθοδόξων. Αυτή η ενότητα δίνει μήνυμα ελπίδας και αισιοδοξίας.

Ερ.: Ποια θεωρείτε ότι είναι σήμερα η μεγαλύτερη πρόκληση για την Ορθόδοξη Εκκλησία;

Απ.: Η μεγαλύτερη πρόκληση για την Εκκλησία είναι να βλέπει χριστιανικούς λαούς που ψυχρά περιφρονούν το ανθρώπινο πρόσωπο, μιλάνε για ανθρώπινα δικαιώματα και οι ίδιοι τα καταπατούν. Υπόσχονται ειρηνική συνένωση των λαών για αλληλεγγύη, για πολιτική και πολιτισμική καλλιέργεια και καταντούν δανειστές- δυνάστες, που δεν τους απασχολεί η αξιοπρέπεια του προσώπου αλλά τα ομόλογα, η πορεία του ευρώ και οι χρηματιστηριακές αξίες.

Ερ.: Που αποδίδετε τα φαινόμενα οργής των σύγχρονων νέων; Είναι σε θέση η Ορθόδοξη Εκκλησία να δώσει απαντήσεις στα υπαρξιακά και άλλα προβλήματα τους;

Απ.: Οι νέοι είναι οργισμένοι σήμερα γιατί έχουν εμπαιχθεί και δεν έχουν πρότυπα. Ο νεος άνθρωπος αγαπά την ειλικρίνεια και απορρίπτει την υποκρισία. Ο Ιερός Χρυσόστομος , φίλος ιδιαίτερα των νέων χαρακτηρίζει δύσκολη τη νεανική ηλικία. Ο νέος που δεν θα οργιστεί, που δεν θα επαναστατήσει είναι αμφίβολο αν θα γίνει ισορροπημένος ενήλικας.  Επομένως η Εκκλησία μας δέχεται την οργή του νέου, την επαναστατικότητα, τα ανάμεικτα συναισθήματα και είναι υποχρεωμένη να δημιουργήσει προϋποθέσεις, δηλαδή κανάλια, που θα οδηγήσουν το ορμητικό νερό σε γόνιμη γη. Θα ήθελα , όμως, να τονίσω και την ευθύνη που έχουν τα ίδια τα νέα παιδιά γιατί όσα το επιδιώκουν βρίσκουν απαντήσεις στα υπαρξιακά ερωτήματα τους.

Ερ.: Ποια πρέπει να είναι η ποιμαντική της Ορθόδοξης Εκκλησίας απέναντι στους ετεροδόξους και στους αλλοθρήσκους;

Απ.: Έχει υποστηριχτεί  "πες μου ποιος είναι ο Θεός σου για να σου πω ποια είναι η άποψη σου για τον άνθρωπο”.  Όταν για τον έναν "ο άλλος άνθρωπος είναι η κόλαση μου" και για κάποιον άλλον "ο άλλος είναι η χαρά μου, ο παράδεισος μου" ασφαλώς χρειάζεται επικοινωνία. Προσωπικά μπορώ να μιλήσω με οποιονδήποτε θρησκευόμενο, δεν περιμένω, όμως, τίποτε από εκείνον που υποστηρίζει ότι "σκότωσε το Θεό".

Ερ.: Μπορείτε να μας πείτε ποιος ήταν ο σκοπός της πρόσφατης επίσκεψης Σας στο Κατάρ;

Απ.: Θα επαναλάβω αυτό που είπα επιστρέφοντας στην Ελλάδα. Η Εκκλησία μας θα κάνει το παν για το καλό του λαού μας και της πατρίδας.

Ερ.: Πως σχολιάζετε τις απόψεις για διαχωρισμό των σχέσεων Πολιτείας- κράτους με την Εκκλησία;

Απ.: Στην Ελλάδα δεν υπάρχει θέμα διαχωρισμού εκκλησίας και πολιτείας . Είναι ανάγκη, όμως, να καθοριστούν οι διοικητικές αρμοδιότητες των δυο φορέων.

Ερ.: Υπάρχει ανάγκη για ένα νέο Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας Ελλάδος, ο οποίος , εκτός των άλλων, να ρυθμίζει οριστικά και τις σχέσεις της με το Οικουμενικό Πατριαρχείο;

Απ.: Ο υπάρχων καταστατικός χάρτης της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι ο ιδανικότερος από όσους λειτούργησαν μέχρι σήμερα. Η παρέλευσις, όμως, σαράντα και πλέον χρόνων από της δημοσιεύσεως του χρίζει ορισμένων αλλαγών και προσθηκών.

Ερ.: Γενικότερα ποιο είναι το όραμα σας για την Εκκλησία Ελλάδος.

Απ.: Δεν υπάρχει προσωπικό όραμα. Όλοι εργαζόμαστε στην επίτευξη του σκοπού της Εκκλησίας που είναι ο αγιασμός κάθε ανθρώπου και τη δυνατότητα να μην πεινάσει και να αντιμετωπίζει τα προβλήματα της ζωής.


Δεν υπάρχουν σχόλια: