31 Δεκεμβρίου, 2010

Βίος του Μεγάλου Βασιλείου, Επισκόπου Καισαρείας

1η  Ιανουαρίου

MegasBasileios2

Ο Άγιος Βασίλειος, γεννημένος το 330μ.Χ. στη Νεοκαισάρεια του Πόντου από γονείς ευγενείς με δυνατό χριστιανικό φρόνημα, έμελλε να γίνει Μέγας πνευματικός διδάσκαλος και κορυφαίος θεολόγος και Πατέρας της Εκκλησίας, αφού η χριστιανική του ανατροφή και η πνευματική του πορεία τον οδήγησαν στην Θεία θεωρεία του Αγίου Ευαγγελίου, και στην αυστηρή ασκητική ζωή, παράλληλα με το ποιμαντικό, παιδαγωγικό και φιλανθρωπικό του έργο.Ο πατέρας του Βασίλειος ήταν καθηγητής ρητορικής στη Νεοκαισάρεια και η μητέρα του Εμμέλεια απόγονος οικογένειας Ρωμαίων αξιωματούχων. Στην οικογένεια εκτός από το Βασίλειο υπήρχαν άλλα οκτώ παιδιά. Μεταξύ αυτών, ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης, ο Όσιος Ναυκράτιος ασκητής και θαυματουργός, η Οσία Μακρίνα και ο Άγιος Πέτρος, Επίσκοπος Σεβαστείας.

Τα πρώτα γράμματα, τού τα δίδαξε ο πατέρας του. Συνέχισε τις σπουδές του στην Καισαρεία της Καππαδοκίας, στην Κωνσταντινούπολη και στην Αθήνα. Εκεί σπούδασε γεωμετρία, αστρονομία, φιλοσοφία, ιατρική, ρητορική και γραμματική. Οι σπουδές του διήρκησαν τεσσεράμισι χρόνια. Η ασκητική του ζωή ξεκίνησε ήδη από τα χρόνια όπου φοιτούσε στην Αθήνα. Ο σοφός δάσκαλος του Εύβουλος εντυπωσιασμένος από την αυστηρή νηστεία, του Άγίου, και μετά την παραίνεση του, λέγεται ότι έγινε Χριστιανός.

Συμφοιτητές του ήταν και δύο νέοι που έμελλε να διαδραματίσουν σπουδαίο ρόλο στην ιστορία. Ο ένας, φωτεινό ο Άγιος και Μέγας Πατέρας της Εκκλησίας ο Θεολόγος Γρηγόριος και ο άλλος μελανό στον αντίποδα, προδότης του Ιησού, ειδωλολάτρης και διώκτης των Χριστιανών, ο Ιουλιανός ο Παραβάτης. Κατά την διάρκεια αυτών των ετών, ο Άγιος Βασίλειος και ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος ανέπτυξαν μεγάλη και ισχυρή φιλία. Ταυτόχρονα με τις σπουδές τους, είχαν  ιεραποστολική δράση. Διοργάνωναν  χριστιανικές συγκεντρώσεις, στις οποίες ανέλυαν θρησκευτικά ζητήματα. Ίδρυσαν επίσης και τον πρώτο φοιτητικό χριστιανικό σύλλογο.

Επέστρεψε στην Καισαρεία το καλοκαίρι του 356μ.Χ. και συνεχίζοντας την παράδοση του πατέρα του, έγινε καθηγητής της ρητορικής. Το 358 μ.Χ. επηρεασμένος από το θάνατο του αδερφού του μοναχού Ναυκρατίου, καθώς και με την παρότρυνση της αδερφής του Μακρίνας, βαπτίζεται Χριστιανός, και αποφασίζει να αφιερώσει τον εαυτό του στην ασκητική πολιτεία. Αποσύρθηκε λοιπόν σε ένα κτήμα της οικογενείας του στον Πόντο. Χαρακτηριστικό της μεγαλοψυχίας του είναι, ότι μετά την βάπτιση του δώρισε στους φτωχούς και στην εκκλησία το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του. Το φθινόπωρο του ίδιου έτους ξεκινά ένα οδοιπορικό σε γνωστά κέντρα ασκητισμού της Ανατολής, Αίγυπτο, Παλαιστίνη, Συρία και Μεσοποταμία, επιθυμώντας να συναντήσει πολλούς ασκητές και μοναχούς για να γνωρίσει τον τρόπο ζωής τους.  Όταν γύρισε στο Πόντο από το ταξίδι αυτό, μοίρασε και την υπόλοιπη περιουσία του και αποσύρθηκε στο κτήμα του επιθυμώντας να ζήσει πλέον ως μοναχός.

Εκεί έγραψε τους: «Κανονισμούς δια τον Μοναχικόν βίον», κανόνες που ρυθμίζουν την ζωή στα μοναστήρια μέχρι τις μέρες μας. Με την υψηλή του κατάρτιση στην Ορθόδοξη Πίστη και τον ασκητικό, θαυμαστό του βίο, η φήμη του Αγίου Βασιλείου εξαπλώθηκε με τον καιρό σε όλη την Καππαδοκία. Έτσι και ο Μητροπολίτης της Καισαρείας Ευσέβιος πραγματοποιώντας την Θεία Βούληση αλλά και αυτή των χριστιανών της περιοχής, χειροτόνησε το 364 μ.Χ. τον Άγιο Βασίλειο πρεσβύτερο. Το 370 μ.Χ., μετά τον θάνατο του Ευσεβίου και σε ηλικία 41 ετών, τον διαδέχθηκε ο Άγιος Βασίλειος στην επισκοπική έδρα, με τη συνδρομή τού Ευσεβίου επισκόπου Σαμοσάτων και του Γρηγορίου επισκόπου Ναζιανζού. Επίσκοπος πλέον, ο Άγιος Βασίλειος αντιμετώπισε την προσπάθεια του Αυτοκράτορα Ουάλη να επιβάλει τον Ομοιανισμό (ρεύμα του Αρειανισμού), επικοινωνώντας μέσω επιστολών με τον Μέγα Αθανάσιο, Πατριάρχη Αλεξανδρείας και τον Πάπα Ρώμης Δάμασο. Στον τόπο του ,στην περιφέρεια της δικής του ποιμαντικής ευθύνης είχε να αντιμετωπίσει την έντονη παρουσία του αρειανικού στοιχείου και άλλων κακοδοξιών. Από τις επιστολές του  φαίνονται οι προσπάθειες που κατέβαλε για την καταπολέμηση της σιμωνίας των επισκόπων, για την ανάδειξη άξιων κληρικών στο ιερατείο, καθώς και για την πιστή εφαρμογή των ιερών κανόνων από όλους τους πιστούς και φανερώνεται επίσης η ποιμαντική φροντίδα στα αποκομμένα και περιθωριοποιημένα μέλη της Εκκλησίας.

Στην οικουμενική Εκκλησία ο Μέγας Βασίλειος ουσιαστικά αναλαμβάνει τα πνευματικά ηνία από το Μέγα Αθανάσιο, ο οποίος γηραιός πλέον, αποσύρεται από την ενεργό δράση. Εργάζεται συνεχώς για την επικράτηση των ορθόδοξων χριστιανικών αρχών και υπερασπίζεται με σθένος το δογματικό προσανατολισμό της Οικουμενικής Συνόδου της Νίκαιας.

Ο Άγιος Βασίλειος, βοηθούσε πάντοτε τους αδικημένους και κουρασμένους, τους πεινασμένους και τους αρρώστους, ανεξάρτητα από το γένος, τη φυλή και το θρήσκευμα. Έτσι το όραμά του το έκανε πραγματικότητα ιδρύοντας ένα πρότυπο και για τις μέρες μας κοινωνικό και φιλανθρωπικό σύστημα, τη «Βασιλειάδα». Ένα ίδρυμα που λειτουργούσε νοσοκομείο, ορφανοτροφείο, γηροκομείο και ξενώνας για την φροντίδα και ιατρική περίθαλψη των φτωχών αρρώστων και ξένων. Τις υπηρεσίες του τις πρόσφερε το ίδρυμα δωρεάν σε όποιον τις είχε ανάγκη. Το προσωπικό του ιδρύματος αυτού ήταν εθελοντές που προσφέρανε την εργασία για το καλό του κοινωνικού συνόλου. Ήταν ένα πρότυπο και σε άλλες επισκοπές  και στους πλουσίους ένα μάθημα να διαθέτουν τον πλούτο τους με ένα αληθινά χριστιανικό τρόπο.

Πραγματικά είναι άξιο θαυμασμού η έμπνευση που είχε ο Άγιος Βασίλειος ,τον 4ο αιώνα μ.Χ. να ιδρύσει και να λειτουργήσει ένα τέτοιο ίδρυμα - πρότυπο.

Καταπονημένος από την μεγάλη δράση που ανέπτυξε σε τόσους πολλούς τομείς ,εναντίον των διαφόρων κακοδοξιών και ειδικά της αιρέσεως του Αρειανισμού, μη διστάζοντας πολλές φορές να αντιταχθεί με την εκάστοτε πολιτική εξουσία, με όπλα του την πίστη και την προσευχή, με τα κηρύγματα και τους λόγους του, με τα πολλά ασκητικά και παιδαγωγικά συγγράμματα, καθώς και την ασκητική ζωή του ο Άγιος Βασίλειος ο Μέγας παραδίδει το πνεύμα στο Θεό την 1η Ιανουαρίου του 379 μ.Χ. σε ηλικία 49 ετών. Ο θάνατός του βυθίζει στο πένθος όχι μόνο το ποίμνιό του αλλά και όλο το χριστιανικό κόσμο της Ανατολής. Στην κηδεία του συμμετέχει και ένα πλήθος ανομοιογενές από άποψη θρησκευτικής και εθνικής διαφοροποιήσεως.

Το υψηλής σημασίας θεολογικό και δογματικό του έργο καθώς και η λειτουργική και πρωτότυπη ανθρωπιστική του δράση, είναι η μεγάλη παρακαταθήκη που μας άφησε. Η μνήμη του τιμάται από την Ορθόδοξη Καθολική Εκκλησία την 1ην Ιανουαρίου.  Από το 1081μ.Χ. ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως - Νέας Ρώμης Ιωάννης Μαυρόπους (ο από Ευχαΐτων) θέσπισε έναν κοινό εορτασμό των Τριών Ιεραρχών, Βασιλείου του Μεγάλου, Ιωάννη του Χρυσοστόμου και Γρηγορίου του Θεολόγου, στις 30 Ιανουαρίου, ως προστατών των γραμμάτων και της παιδείας.

Με σοφία, στο απολυτίκιο του αναφέρεται η φράση «... τα των ανθρώπων ήθη κατεκόσμησας...». Και ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, στον Επιτάφιο για τον καλό και Μέγα φίλο του Άγιο Βασίλειο, αποδίδει σ' αυτόν, με την ποιητική και βαθιά στοχαστική ματιά του, το χαρακτηρισμό «παιδαγωγός της νεότητος»

Ο Μ. Βασίλειος, εκτός των άλλων θαυμάσιων και Θείας εμπνεύσεως έργων του, έγραψε και την εκτενή  και κατανυκτική Θεία Λειτουργία, που, μετά την επικράτηση της συντομότερης Θείας Λειτουργίας  του Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου, τελείται 10 φορές το χρόνο:

την 1η Ιανουαρίου (όπου γιορτάζεται και η μνήμη του),
τις πρώτες πέντε Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής,
τις παραμονές των Χριστουγέννων και των Θεοφανείων,
την Μ. Πέμπτη και το Μ. Σάββατο.

____________________________________

Αγαπητοί Επισκέπτες του Ιστολογίου σας ευχόμεθα Καλή Χρονιά με Υγεία και Δύναμη.

Voiotosp.blogspot.com

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΥΠΡΟΥ κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΥΠΡΟΥ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ κ. ΑΝΤΩΝΗ ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ (24/12/2010)

image

Πλείστες απόψεις του ΕΛΑΜ

είναι κρυστάλλινες και με εκφράζουν

Ο Προκαθήμενος της Eκκλησίας θεωρεί ότι στο Κυπριακό συνομιλούμε για συνομοσπονδία. Λέει ότι δεν διάβασε ολόκληρο το Σχέδιο Ανάν, όπως ούτε και ο Tάσσος. Δεν διστάζει να τονίσει ότι πλείστες απόψεις του ΕΛΑΜ τον εκφράζουν και προσθέτει: «Είμαι κι εγώ εναντίον των λαθρομεταναστών». Διακηρύττει προς πάσα κατεύθυνση ότι ο Καθεδρικός ναός χρειάζεται να γίνει και θα γίνει.

Σήμερα συνομιλούμε για συνομοσπονδία

■ Στον ορίζοντα δεν διαφαίνεται λύση ■ Ουδείς διάβασε όλο το Ανάν, ούτε και ο Τάσσος ■ Πλείστες απόψεις του Ε.ΛΑ.Μ. με εκφράζουν ■ Είμαι κι εγώ εναντίον των λαθρομεταναστών ■ Αν μας φορολογήσουν, θα είμαστε υποχρεωμένοι να μεταποιήσουμε την περιουσία.

«Οι πιστοί θα έρθουν τα Χριστούγεννα στους ναούς για να ακούσουν τη χριστουγεννιάτικη εγκύκλιο της Εκκλησίας, γι' αυτό και δεν χρειάζεται να τους στείλουμε μέσω των ΜΜΕ ευχές. Θα έρθετε δεύτεροι», μας είπε ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος, όταν του ζητήσαμε να μεταφέρουμε το μήνυμά του ενόψει εορτών. Η συνέντευξη με τον Προκαθήμενο της Εκκλησίας υπήρξε έτσι από την αρχή πολύ ενδιαφέρουσα.

-Μακαριότατε, θα μπορούσε να πει κάποιος ότι, με τον τρόπο που παρεμβαίνετε στα πολιτικά δρώμενα, σας ενδιαφέρει η Εθναρχία;

-Όχι. Με ενδιαφέρει ο κυπριακός λαός να ζήσει ευτυχισμένος στη γη των πατέρων του και να μην έρθει η ώρα που θα αναζητεί πατρίδες αλλού.

Εδώ και 2.000 χρόνια η Εκκλησία ως πραγματική μητέρα όλων ήταν σκυμμένη απάνω σε αυτό τον λαό, για να παραμείνει στη γη του, και τα κατάφερε.

-Τότε όμως δεν υπήρχε πολιτεία. Η Εκκλησία συνεχίζει να συμπεριφέρεται λες και δεν υπάρχει πολιτική ηγεσία;

-Μα δεν μπορεί η Εκκλησία να έχει λόγο και να τον εκφράζει; Δημοκρατία έχουμε.

-Είναι μόνο θέμα λόγου; Όταν καλεί τον Πρόεδρο να αποσύρει προτάσεις και μοιράζει πολιτικά φυλλάδια, δεν μετατρέπεται σε κομματάρχη;

-Όταν με ρώτησαν, είπα: Αν είδατε πεταμένα φυλλάδια στους δρόμους, σημαίνει ότι ο λαός απέρριψε την κίνησή μας. Ο κόσμος τα πήρε και τα διάβασε. Άρα θεωρώ ότι επικρότησε την προσπάθεια της Εκκλησίας. Δεν νομίζω ότι κάναμε κάτι κακό. Ήτο ένα μέσο το οποίο χρησιμοποίησε η Εκκλησία ώστε να ενημερώσει καταλλήλων τον λαό. Ο λόγος της είναι εθνικός. Δεν πολιτεύεται η Εκκλησία.

-Τι σχέση είχε εκείνο το φυλλάδιο, Μακαριότατε, με την ενημέρωση του λαού; Το «σύσσωμος ο κυπριακός λαός ψηφίζει "όχι" σε νέο σχέδιο λύσης που θα προνοεί εκ περιτροπής» δεν είναι ενημέρωση, είναι υποβολή.

-Θέλαμε να προβληματίσουμε τον λαό. Όποιος ήταν αντίθετος, δεν υποχρεούτο να πάρει φυλλάδιο. Μπορούσε να αρνηθεί.

-Λέτε ότι η πολιτεία δεν πολιτεύεται. Ως τι θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί τότε η στήριξη που πρόσφερε αρχικά στον Τ. Παπαδόπουλο το 2008 και εν συνεχεία στον κ. Κασουλίδη, ή πιο πριν όταν είχατε πει ότι οι θέσεις που εκφράζουν την Εκκλησία είναι αυτές του ΔΗΚΟ;

-Είχα άποψη ότι ο αείμνηστος Παπαδόπουλος θα πρόσφερε περισσότερα απ' οποιονδήποτε άλλο. Γι' αυτό στήριξα την υποψηφιότητά του. Όταν έχασε τις εκλογές, είχα το θάρρος να πω ότι ο κ. Κασουλίδης θα προσφέρει περισσότερα απ' ό,τι ο κ. Χριστόφιας. Και αυτό θεωρώ ότι ήταν μέσα στα πλαίσια του δικαιώματος που έχει ο κάθε πολίτης να κάνει επιλογές.

-Δεν θεωρείτε ότι κάποιες τοποθετήσεις σας μπερδεύουν τον κόσμο; Λέτε ότι δεν πιστεύετε στην ομοσπονδία επειδή δεν μπορεί να δουλέψει, αλλά τη δέχεστε για να μη διχάσετε τον λαό, αφού το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας την έχει δεχθεί. Πώς μπορεί να δέχεστε μια λύση, όταν θεωρείτε εκ προοιμίου ότι δεν θα δουλέψει;

-Διότι θέλω να προβληματίσω και τον λαό και τους εκπροσώπους του. Γιατί, αν ο μη γένοιτο φτάσουμε σε μια λύση, όπως συζητείται τώρα, πιστεύω ότι θα καταρρεύσει. Θα πρέπει η ομοσπονδία να είναι πολύ λειτουργική για να σταθεί. Και επειδή καλή θέληση ποτέ δεν είχαν οι Τούρκοι, δεν πιστεύω ότι αυτό μπορεί να γίνει. Όμως, ας μη γελιόμαστε. Δεν είναι περί ομοσπονδίας που συνομιλούμε σήμερα, αλλά περί συνομοσπονδίας και κάτι χειρότερο.

-Έχετε επανειλημμένα καταφερθεί εναντίον της σταθμισμένης ψήφου, «διότι είναι έξω από τα πλαίσια που διέπουν τις δημοκρατικές χώρες». Η σταθμισμένη ψήφος, όμως, είναι χαρακτηριστικό πολλών δημοκρατιών, όπως είναι π.χ. οι ΗΠΑ. Θεωρείτε ότι οι ΗΠΑ δεν έχουν δημοκρατία;

-Οι ΗΠΑ έχουν ένα σύνταγμα. Είναι ελεύθερη χώρα. Είχαν σύνταγμα το οποίο ψήφισε ο λαός. Εδώ ποτέ δεν ρωτήθηκε ο λαός, το σύνταγμα που είχαμε και έχουμε ακόμα, είναι δοτό.

-Μα αφού έχει λεχθεί ότι σε περίπτωση λύσης ο λαός θα ρωτηθεί.

-Και εμείς θα σεβαστούμε αυτό που θα αποφασίσει. Αν ο λαός δεχθεί τη σταθμισμένη ψήφο και την εκ περι τροπής, αυτά που θα φέρει δηλαδή το νέο σχέδιο, εμείς θα το δεχθούμε.

-Έχετε πολλές φορές πει ότι οι Τούρκοι δεν θα υλοποιήσουν οποιαδήποτε συμφωνία. Άρα προς τι οι συνομιλίες και προς τι η συζήτηση για τη βάση της λύσης, ακόμα και αν πρόκειται για μια πολύ λειτουργική ομοσπονδία;

-Μα έχουμε τόσα παραδείγματα που εγώ τουλάχιστον είμαι βέβαιος. Είχαμε τη Συμφωνία της 3ης Βιέννης, είχαμε τις Συμφωνίες Κορυφής. Υλοποιήθηκαν; Γιατί να υλοποιηθούν αυτές;

-Τότε γιατί τάσσεστε υπέρ των συνομιλιών;

-Στην προσπάθειά μας να βρεθεί κάποια λύση και να μπορέσει ο κυπριακός λαός να μπει στην ομαλότητα και να ζήσει ευτυχισμένος στη γη των πατέρων του, έχουμε δεχθεί να συνομιλήσουμε, να βρούμε μια λύση, έστω ομοσπονδιακή, αλλά στον ορίζοντα κάτι τέτοιο δεν φαίνεται.

-Στο μνημόσυνο του Αρχιεπισκόπου Χρυσόστομου Α', την περασμένη Κυριακή, είπατε ότι μετατρέψαμε μια καθαρή εισβολή και κατοχή σε διακοινοτική διαφορά. Κάποιος μπορεί να αντιτάξει ότι για δύο δεκαετίες γινόταν ακριβώς το αντίθετο - επιμέναμε στην εισβολή και κατοχή και η στάση αυτή παγιοποίησε τα τετελεσμένα.

-Μέχρι τότε ήμασταν σχολαστικοί όσον αφορά τις πρόνοιες που θα έπρεπε να διέπουν τη λύση. Τώρα έχουμε κάνει υποχωρήσει, ενώ οι Τούρκοι ούτε έναν πόντο δεν υποχώρησαν, με αποτέλεσμα η κατάσταση να επιδεινωθεί.

-Ναι, αλλά δεν προχωρούσαμε.

-Και είναι καλύτερα τώρα που προχωρούμε προς λάθος κατεύθυνση;

-Μακαριότατε, αν εσείς απαιτείτε για ένα τεμάχιο 5 εκατ. και ο ενδιαφερόμενος δίνει 1 εκατ. και εμμένετε και οι δύο στις θέσεις σας, πώς θα υπάρξει συμφωνία; Δεν θα πρέπει να μετακινηθούν και οι δύο πλευρές;

-Ναι, αλλά όχι να πάω να χαρίσω το τεμάχιο της γης. Θα επιμένω στην αξία του και, αν δεν την πάρω, δεν θα το δώσω.

-Νομίζω ότι νομιμοποιείται κάποιος να ρωτήσει, γιατί δεν κατεβαίνει στις εκλογές ο Μακαριότατος, αφού έχει αυτό τον πολιτικό λόγο, και εκεί να κριθεί; Διότι, επιτρέψτε μου να πω, αυτό που κάνετε είναι να πολιτεύεστε εκ του ασφαλούς.

-Η Εκκλησία διαχρονικά είχε άποψη γι' αυτό τον λαό, τον υπηρέτησε επί 20 συναπτούς αιώνες. Θα παραμείνει στις αγωνιστικές επάλξεις διότι εκ της φύσεώς της ήταν πάντοτε η μητέρα του λαού, έπασχε μαζί του, τον στήριζε και κατάφερε να τον κρατήσει δεμένο στη γη των πατέρων του. Αυτή την εθνική γραμμή η Εκκλησία είναι αποφασισμένη να την κρατήσει. Δεν θέλουμε πολιτικά αξιώματα. Η πολιτική ανήκει στους πολιτικούς. Εμείς βλέπουμε μόνο το εθνικό θέμα.

-Μακαριότατε, κατηγορείστε ότι, με την επιρροή που επιχειρείτε να ασκήσετε πάνω στα εκπαιδευτικά ζητήματα, στοχεύετε στην υποκατάσταση του ρόλου της εκλεγμένης πολιτικής ηγεσίας.

-Δεν νομίζω ότι επιχειρούμε κάτι τέτοιο. Στην Κύπρο υπήρχε πάντα το πρόγραμμα της ελληνοχριστιανικής παιδείας, δοκιμασμένο επί αιώνες και πετυχημένο. Τώρα προσπαθούν να το αλλάξουν. Και ακούγονται ορισμένες παραφωνίες ότι εμείς είμεθα Κύπριοι που μιλούμε ελληνικά. Εμείς αυτό δεν το δεχόμαστε, είμεθα Έλληνες και όχι ελληνόφωνοι, και αυτό πρέπει να συνεχιστεί.

-Πώς μπορεί η Εκκλησία, πριν ακόμα δει τα νέα βιβλία, να προτρέπει τους μαθητές να τα πετάξουν;

-Είχα πει ότι τα παιδιά μας διαθέτουν κρίση και μυαλό και αν επιχειρηθεί αλλαγή στα βιβλία της Ιστορίας, είμαι σίγουρος ότι θα αντιδράσουν και θα τα πετάξουν.

-Μακαριότατε, η τοποθέτησή σας ήταν τηλεοπτική και είχατε πει ότι η Εκκλησία δεν θα διστάσει να παροτρύνει τους μαθητές να πετάξουν τα βιβλία.

-Εν πάση περιπτώσει, είμαι σίγουρος ότι οι μαθητές δεν θα περιμένουν την Εκκλησία να τους προτρέψει να πετάξουν τα βιβλία. Θα το πράξουν από μόνοι τους.

Το Ε.ΛΑ.Μ. με εκφράζει πολύ

-Η αντίληψη που υπάρχει σήμερα είναι ότι από την Εκκλησία σήμερα απουσιάζει ο πνευματικός λόγος. Μιλά περισσότερο για πολιτικά και οικονομικά θέματα.

-Αν παρακολουθήσετε τα κηρύγματα που γίνονται στους ναούς, πολύ σπάνια θα ακούσετε εθνικό λόγο. Μόνο εκτός Εκκλησίας, αν ερωτηθώ, τοποθετούμαι για αυτά τα θέματα. Στην εκκλησία περιορίζομαι στο θρησκευτικό κήρυγμα και ο θρησκευτικός λόγος ακούγεται και από εμένα και από τους άλλους Συνοδικούς.

-Τελευταία βλέπουμε σημάδια όξυνσης του ρατσισμού και της ξενοφοβίας. Η Εκκλησία δεν είδαμε να παίρνει θέση εναντίον. Μάλιστα, κάτι που ψιθυρίζεται είναι ότι το Ε.ΛΑ.Μ. στεγάζεται σε κτήριο της Εκκλησίας, το οποίο του παρέχεται άνευ αντιτίμου. Ισχύει αυτό;

-Αυτό είναι κακοήθες ψέμα, δεν φιλοξενούμε το Ε.ΛΑ.Μ. σε στέγη τη Εκκλησίας. Αλλά, πλείστες απόψεις του Ε.ΛΑ.Μ. με εκφράζουν.Κι αν είναι εναντίον των λαθρομεταναστών, τολμώ να σας πω ότι και εγώ είμαι εναντίον των λαθρομεταναστών. Δεν μπορούμε να γίνει εδώ μια πανσπερμία.

-Για να είμαστε ακριβείς, το Ε.ΛΑ.Μ. δεν είναι εναντίον των λαθρομεταναστών. Όταν διαδηλώνουν με σύνθημα «κάθε ξένος ίσον ένας άνεργος Έλληνας», δεν νομίζω ότι αναφέρονται μόνο στους λαθρομετανάστες.

-Δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Όσες φορές ήρθα σε επαφή με αυτά τα παιδιά, έχω αντιληφθεί ότι είναι μορφωμένα παιδιά, ενδιαφέρονται για τον τόπο και οι απόψεις τους είναι κρυστάλλινες.

-Μιλάτε συχνά για ενότητα και συλλογικότητα, στην πράξη όμως είχατε χωρίσει τον κόσμο σε προδότες και πατριώτες, μιλήσατε για κάποιους που εκφράζουν τουρκικές θέσεις στα ελληνικά, υιοθετήσατε την άποψη του Τ. Παπαδόπουλου ότι κάποιοι χρηματίστηκαν για να στηρίξουν το Σχέδιο. Πώς μπορεί αυτός ο λόγος να είναι ενωτικός;

-Οφείλουμε, έστω και πικρές να είναι οι αλήθειες, να τις λέμε. Το Σχέδιο Ανάν δεν νομίζω ότι μπορούσε να λύσει το εθνικό μας πρόβλημα, αλλά θα διέλυε την Κυπριακή Δημοκρατία. Αυτή ήταν η πεποίθησίς μου και αντέδρασα με όλη τη δύναμη της ψυχής μου, και ευτυχώς που ο λαός εν τη σοφία του αντέδρασε σωστά.

-Σε ανύποπτο όμως χρόνο είπατε ότι ο λαός δεν διάβασε το Σχέδιο, απλά ακολούθησε την προτροπή του Προέδρου.

-Ασφαλώς και δεν το διάβασε. Ουδείς το διάβασε. Ουδείς το ξέρει. Το Σχέδιο Ανάν ήταν 10.000 σελίδες.

-Ούτε η Εκκλησία το διάβασε;

-Κανένας.

-Τότε πώς το απέρριψε;

-Διαβάσαμε περίπου τις 500 σελίδες. Ούτε ο Πρόεδρος το γνώριζε και μου το ομολόγησε και ο ίδιος. Δεν το ήξερε κανένας. Και ευτυχώς που απερρίφθη, διότι υπήρχαν τόσες πτυχές άγνωστες από τον λαό μας και από την κυβέρνηση που δεν ξέρω πού θα οδηγούμασταν.

Η Σύνοδος ξέρει καλύτερα

-Η Εκκλησία απέκτησε πρόσφατα νέο Καταστατικό Χάρτη.

Τι αλλάζει, Μακαριότατε;

-Αλλάζουν πολλά. Κατ' αρχήν με το νέο καταστατικό διπλασιάσαμε τις Μητροπόλεις και τις Επισκοπές. Κάναμε δηλαδή πλήρη Σύνοδο. Αλλάζει επίσης ο τρόπος εκλογής Αρχιεπισκόπου και Μητροπολιτών.

-Υπάρχει η εντύπωση ότι η επιλογή του νέου τρόπου εκλογής φαίνεται να αφαιρεί εξουσία από τον λαό παρά να του δίνει.

-Όχι. Συνεχίζει να έχει άποψη ο λαός. Θα επιλέγει τους τρεις υποψηφίους που θεωρεί ως καταλληλότερους, αλλά την τελική επιλογή θα την κάνει η Σύνοδος βάσει των Ιερών Κανόνων. Διότι, μέχρι τώρα, αυστηρώς ομιλούντες, δεν εφαρμόζαμε το εκκλησιαστικό δίκαιο. Δεν μπορεί ο Επίσκοπος να εκλέγεται με πλειοψηφία λαϊκών. Ο λαός όμως θα περιορίζει τη Σύνοδο, διότι θα είναι πολύ δύσκολο για τη Σύνοδο να εκλέξει εκείνον που πήρε λιγότερες ψήφους.

-Θα είναι δηλαδή σχεδόν τυπική η εκλογή από τη Σύνοδο;

-Δεν θα είναι τυπική. Εάν κατά τη γνώμη της Συνόδου εκείνος που πήρε περισσότερες ψήφους δεν είναι ο καταλληλότερος, θα μπορεί να επιλέξει άλλον. Αλλά θα πράττει κάτι τέτοιο μόνο εάν έκανε λάθος ο λαός. Αν ψήφισε κάποιον που δεν τον ήξερε και νόμιζε ότι ήταν ο καλύτερος. Αν ο λαός ορθοφρονεί, η Σύνοδος δεν νομίζω ότι θα επιλέξει τον τρίτο. Θα επιλέξει τον πρώτο.

-Αυτή η επιχειρηματολογία δεν είναι τύπου δικτατορικών καθεστώτων; «Ο λαός δεν ξέρει, εμείς ξέρουμε καλύτερα» και αποφασίζουμε γι' αυτόν;

-Ο λαός τους κληρικούς τους βλέπει από κάποια απόσταση. Η Σύνοδος είναι πιο δύσκολο να κάνει λάθος. Ο λαός μπορεί να δει έναν κληρικό μορφωμένο, λαλίστατο, δεν μπορεί όμως να κάνει εσωτερική ανάλυση του ανδρός. Η Σύνοδος ξέρει καλύτερα. Αυτό όμως δεν είναι ο κανόνας, είναι η εξαίρεση. Αν πλανηθεί ο λαός - υπενθυμίζω την περίπτωση της Μητρόπολης Μόρφου, ο νυν Πάφου Γεώργιος είναι σε ψηλά επίπεδα, ο Παγκράτιος σε πολύ χαμηλά, κι όμως ο λαός επέλεξε τον Παγκράτιο - η Σύνοδος οφείλει να επιλέξει αυτόν που θα υπηρετήσει την Εκκλησία καλύτερα.

-Η αύξηση των Συνοδικών δεν συνεπάγεται και αύξηση του κόστους;

-Ασφαλώς. Όμως πολλαπλασιάζεται η δουλειά και η προσφορά. Οι Συνοδικοί προσφέρουν υπηρεσίες στον λαό. Άλλη η προσφορά των 8 και άλλη η προσφορά των 16.

-Λέγεται ότι η αύξηση έγινε για να ευνοηθεί ο Κύκκου σε μελλοντική εκλογή, ως αντάλλαγμα για τη στήριξη που σας πρόσφερε.

-Δεν νομίζω ότι ευνοείται ο οποιοσδήποτε. Εξάλλου, έχουμε πάρει απ' όλες τις μονές. Δεν θεωρώ ότι σήμερα οι Συνοδικοί χωρίζονται σε δύο παρατάξεις. Κι αν ακόμα όμως συνέβαινε κάτι τέτοιο, αυτά αλλάζουν.

Η Εκκλησία πληρώνει όλους τους φόρους

-Όταν το 2007 είχατε επικριθεί για το ότι δώσατε στους πυρόπληκτους της Ζαχάρως 30.000 λίρες μόνο, είχατε απαντήσει πως «τα λεφτά της Εκκλησίας δεν είναι για να τα πετάς στον γάμο του Καραγκιόζη». Τώρα δεν είναι πρόκληση να κτίσετε καθεδρικό ναό 9 εκατ., εν μέσω οικονομικής κρίσης μάλιστα;

-Κατ' αρχήν ως Εκκλησία έχουμε δικλίδες ασφαλείας και αυστηρώς ομιλούντες για έξοδα άνω των 17.000 ευρώ χρειάζεται η έγκριση της Συνόδου. Εγώ τότε είπα 30.000 λίρες, γιατί θα δυσκολευόταν Συνοδικός να μου πει, γιατί έδωσες παραπάνω. Τελικά η Εκκλησία έδωσε σχεδόν 2 εκατ. ευρώ για να φτιάξει στην περιοχή εκκλησίες, δημοτικό σχολείο και νηπιαγωγείο. Όσον αφορά τον καθεδρικό, ο Αγιος Ιωάννης μάς εξυπηρετούσε παλιά. Τώρα, αν θέλουμε π.χ. να κάνουμε μια συνοδική λειτουργία, δεν μπορούμε, διότι το ιερό του Αγίου Ιωάννη δεν χωρεί τους Συνοδικούς. Οσάκις έχουμε κάποιο Προκαθήμενο, πηγαίνουμε στην Παλλουριώτισσα. Αρα, ο καθεδρικός ναός χρειάζεται να γίνει και θα γίνει. Δεν θα κοστίσει 9 εκατ. αλλά 5 εκατ. Τα άλλα 4 εκατ. θα πάνε στη δημιουργία υπόγειου χώρου στάθμευσης, ο οποίος θα εξυπηρετεί την περιοχή.

-Ως στόχο έχετε θέσει την ανέγερση ενός συνεδριακού κέντρου που χρειάζεται, όπως είπατε, η όλη Ορθοδοξία. Στην ουσία λέτε ότι η Εκκλησία της μικρής Κύπρου έχει οικονομική δυνατότητα που δεν έχουν πολύ μεγαλύτερες ορθόδοξες Εκκλησίες. Εντούτοις, αρνείται να πληρώσει φόρους που πληρώνει ο οποιοσδήποτε άλλος πολίτης της Δημοκρατίας.

- Αυτό είναι λάθος. Η Εκκλησία πληρώνει όλους τους φόρους της. Ήταν μια προσπάθεια λαϊκισμού που έκαναν όλες οι κυβερνήσεις, η οποία έφτασε σε ύψη λαϊκισμού τα τελευταία χρόνια. Εμείς αποδείξαμε πέραν πάσης αμφιβολίας ότι δεν χρωστούμε.

-Δεν έχω πει ότι χρωστάτε. Λέω ότι αρνείστε να πληρώσετε τον φόρο για τη μη αξιοποιήσιμη περιουσία, που πληρώνει ο κάθε πολίτης.

- Στην προσπάθειά μου να τους πείσω ότι δεν χρωστούμε αυτά τα 169 εκατ. που έλεγαν και να πάψουν να λαϊκίζουν, βγήκα με τον πιο επίσημο τρόπο στη Βουλή και είπα ότι και να χρωστώ, δεν πληρώνω ούτε ευρώ, διότι με καλύπτει το Σύνταγμα. Έφθασα στο απροχώρητο διότι δεν μπορούσα να τους πείσω να σταματήσουν τον λαϊκισμό, κάτι που έπραξαν μετά από εκείνη τη δήλωση.

-Δεν απαντήσατε όμως στην ερώτηση αν η Εκκλησία πληρώνει φόρο για τη μη αξιοποιήσιμη περιουσία της.

- Είχα πει: Κύριοι, αν μας φορολογείτε, εμείς θα είμαστε υποχρεωμένοι να μεταποιήσουμε την περιουσία. Διότι, αν δεν την αξιοποιήσουμε και πληρώνουμε φόρο, κάθε χρόνο θα πρέπει να πωλούμε ένα τεμάχιο και κάποτε θα λείψει. Όσο εργατικοί και έξυπνοι κι αν είμεθα, θα κάνουμε πολλά λάθη. Και δεν είναι σωστό να χάσουμε μέρος της περιουσίας πιεζόμενοι από την ανάγκη μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα να αξιοποιήσουμε και να μεταποιήσουμε όλη αυτή τη μεγάλη ακτημοσύνη. Διότι η περιουσία αυτή ανήκει σε όλους τους χριστιανούς, είναι του λαού και πρέπει να τη διαφυλάξουμε. Δυστυχώς δεν γίναμε αντιληπτοί, δεν ενεκρίθη αυτή η εισήγησις που κάναμε, και έτσι μελετούμε τρόπους προς αξιοποίηση της περιουσίας αυτής.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 31 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ

image_thumb244_thumb1_thumb1_thumb1_[1]

Σήμερα γιορτάζονται:

1) Η αγία Μελάνη η Ρωμαία. Καταγόταν από γονείς πλουσίους, ευσεβείς, ενάρετους και επιφανείς. 'Οταν έφθασεν εις νόμιμον ηλικίαν οι γονείς της παρά την θέλησίν της υπάνδρευσαν με νέον από πλούσιον και επιφανές γένος, το Απελλιανόν. Η αγία ζούσε ζωήν χριστιανικήν και μετά τον γάμον της και απέκτησε μίαν θυγατέραν, η οποία αργότερον απέθανε. Μετά τον θάνατον δε του πατέρα της η αγία μετά του συζύγου της Απελλιανού επήγαν σε ησυχαστήριο
και ζούσαν ασκητικά. Η βασίλασσα Βερίνα εκάλεσε την αγίαν στα ανάκτορα και εθαύμασε την ταπείνωσίν της. Η αγία επώλησε την τεραστίαν περιουσίαν που είχε αυτή και ο Απελλιανός και τα χρήματα που συνεκέντρωσαν διένειμε στους πτωχούς και έκτισε μοναστήρια. Εις τους Αγίους Τόπους παρέδωσε το πνεύμα της εις τον Κύριον ειρηνικά.

2) Οι άγιοι Ζωτικός, ο ορφανοτρόφος και Γάιος.

3) Οι άγιοι μάρτυρες Ολυμπιοδώρα, Βούσιρις, Νέμη, Γαδέντιος....

4) Αι Αγιαι δέκα Παρθένοι που μαρτύρησαν στην Νικομήδειαν.

Εθνικά γεγονότα. Σαν σήμερα το 1821 στο χωρίον Βαρύπετρον Κρήτης οι Έλ­ληνες μάχονται εναντίον των Τούρκων και τους νικούν.

Το 1912 ο ελληνικός στρατός δρα δια πυροβολικού στον τομέα Ηπείρου.

Το 1919 ο ελληνικός στρατός δρα με περιπόλους εναντίον των Τούρκων στη Μ. Ασία. Οι απώλειες των Ελλήνων είναι οι πιο κάτω: της κοιλάδας Μαιάν­δρου 4 αξιωμ, 24 οπλίτες νεκροί, 178 πολ. τραυματίες. Στον τομέα Κάστρου 4 αξ. νεκρούς, 55 οπλίτες, 12 αξ. τραυματίες καί 120 οπλίτες. VIII 1 νεκρό και 9 οπλίτες. Μεραρχία Αρχιπελάγους 2 νεκροί, 15 τραυματίες.

Το 1920 ο ελληνικός στρατός οχυρώνεται στην περιοχή Κοβαλίτσας.

Το 1921 στη Μ. Ασία η ελληνική στρατιά δέχεται επιθέσεις τουρκικών απο­σπασμάτων.

Το 1940 οι ελληνικές δυνάμεις επιτεθείσαι εναντίον των Ιταλών στο μέτω-πον της Αλβανίας εκτοπίζουν αυτούς από τις θέσεις της γραμμής Γαρονίν-Πο-δγκοράνι.

Το 1947 οι εθνικές δυνάμεις δια υπεράνθρωπων προσπαθειών εκδιώκουν τις κομμουνιστικές δυνάμεις από την Κόνιτσα και τις γύρω περιοχές και έτσι η πόλις της Κονίτσης έμεινε ελευθέρα.