14 Δεκεμβρίου, 2010

ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ.

 

clip_image002[4]

ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

 

                                                                      Αθήνα, 13-12-2010

                                              Αριθ. Πρωτ.: Γ/ΕΞ/5979-1/13-12-2010

ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ 4/2010

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα συνήλθε, μετά από πρόσκληση του Προέδρου της σε έκτακτη συνεδρίαση την 7η Δεκεμβρίου 2010 στο κατάστημά της, αποτελούμενη από τους Χ. Γεραρή, Πρόεδρο, Λ. Κοτσαλή, Α. Παπανεοφύτου, Α. Πράσσο, Α. Ρουπακιώτη, τακτικά μέλη, και τα αναπληρωματικά μέλη Γ. Πάντζιου και Γ. Λαζαράκο, σε αντικατάσταση των τακτικών μελών Α. Πομπόρτση και Α.Ι. Μεταξά αντίστοιχα, οι οποίοι αν και εκλήθησαν νομίμως εγγράφως δεν παρέστησαν λόγω κωλύματος. Στη συνεδρίαση παρέστησαν, μετά από εντολή του Προέδρου, η Ε. Χατζηλιάση, νομικός ελέγκτρια, και ο Κ. Λιμνιώτης, πληροφορικός ελεγκτής, ως εισηγητές και Ε. Παπαγεωργοπούλου, υπάλληλος του τμήματος διοικητικών και οικονομικών υποθέσεων, ως γραμματέας.

Η Αρχή συνεδρίασε προκειμένου να γνωμοδοτήσει σχετικά με το σχεδιασμό και την υλοποίηση εναλλακτικού συστήματος καταγραφής αποδείξεων δαπανών των φορολογούμενων φυσικών προσώπων μέσω μαγνητικής κάρτας, το οποίο έθεσε υπόψη της Αρχής ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών. Η συζήτηση γίνεται σε συνέχεια της από 29.11.2010 έκτακτης συνεδρίασης της Αρχής και της από 2.12.2010 τακτικής συνεδρίασης, κατά την οποία είχαν κληθεί, παρέστησαν και εξέφρασαν τις απόψεις τους επί του θέματος οι εκπρόσωποι της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών.

Η Αρχή έλαβε υπόψη τα παρακάτω: Με το με αριθμ. πρωτοκόλλου ΓρΓΓΠ0001521/11.10.2010 έγγραφό του (αριθμ. πρωτ. Αρχής Γ/ΕΙΣ/5979/11-10-2010) ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών ζήτησε τη γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σχετικά με το σχεδιασμό και την υλοποίηση εναλλακτικού συστήματος καταγραφής αποδείξεων δαπανών των φορολογούμενων φυσικών προσώπων μέσω μαγνητικής κάρτας.

Με βάση το ανωτέρω έγγραφο, η χρήση της εν λόγω κάρτας (εφεξής και κάρτας αποδείξεων) θα είναι προαιρετική και θα αποσκοπεί αφενός στην απαλλαγή των φορολογούμενων φυσικών προσώπων από την υποχρέωση συλλογής και καταχώρισης των αποδείξεων δαπανών και αφετέρου στη φορολογική συμμόρφωση των επιχειρήσεων μέσω της διενέργειας διασταυρωτικών ελέγχων αναφορικά με την ακρίβεια των φορολογικών δηλώσεών τους. Συμπληρωματικά η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (εφεξής και Γενική Γραμματεία) προσκόμισε στην Αρχή τα παρακάτω έγγραφα:

α) σχέδιο των προδιαγραφών των απαιτούμενων εφαρμογών για τη λειτουργία του εν λόγω έργου (με αριθμ. πρωτ. της Αρχής Γ/ΕΙΣ/6983/19-11-2010 έγγραφο),

β) σχέδιο του μνημονίου συνεργασίας του Υπουργείου Οικονομικών με τις τράπεζες (με αριθμ. πρωτ. της Αρχής Γ/ΕΙΣ/7053/24-11-2010) και

γ) σχέδιο του παραρτήματος Γ΄ του μνημονίου συνεργασίας με τις τράπεζες, περιγραφή του τρόπου ανταλλαγής αρχείων μέσω του διαδικτύου μεταξύ της Γενικής Γραμματείας και τρίτων φορέων / υπηρεσιών και εκτυπώσεις των οθονών διεπαφής της εφαρμογής με το χρήστη (με αριθμ. πρωτ. της Αρχής Γ/ΕΙΣ/7294/03-12-2010).

Το προτεινόμενο ως εναλλακτικό σύστημα καταγραφής των αποδείξεων δαπανών, όπως περιγράφεται στα ανωτέρω σχετικά έγγραφα αλλά και όπως προέκυψε από την ακρόαση των εκπροσώπων της Γενικής Γραμματείας, θα βασίζεται στην υπάρχουσα υποδομή των τραπεζών για την εξυπηρέτηση συναλλαγών με χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες – δηλαδή, στα τερματικά POS (Points Of Sale) που είναι ήδη εγκατεστημένα σε επιχειρήσεις λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών, και των αντίστοιχων υποδομών που διαθέτουν οι τράπεζες για την επεξεργασία των συναλλαγών αυτών. Ειδικότερα:

1. Οι τράπεζες θα εκδίδουν (υπό την εποπτεία του Υπουργείου) κάρτες με μαγνητική ταινία, κάθε μία από τις οποίες θα διαθέτει μοναδικό 19ψήφιο αριθμό. Κατά τη χορήγηση των καρτών η τράπεζα δεν θα τηρεί κανένα στοιχείο του προσώπου στο οποίο χορηγεί μία τέτοια κάρτα, ώστε να είναι αδύνατη η μελλοντική ταυτοποίησή του. Ένας πολίτης θα μπορεί να προμηθευτεί περισσότερες από μία κάρτες, έτσι ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από άλλα μέλη της οικογένειάς του, ενώ σε περίπτωση απώλειας της κάρτας ο πολίτης θα μπορεί με την ίδια διαδικασία, να προμηθεύεται καινούργια.

2. Ο λήπτης της κάρτας θα υποχρεούται να δηλώσει στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου τον αριθμό της κάρτας που του χορηγήθηκε. Η καταγραφή θα γίνεται είτε κατ’ ευθείαν σε διαδικτυακή εφαρμογή της Γενικής Γραμματείας, είτε μέσω συστήματος σύντομων γραπτών μηνυμάτων δικτύου κινητής τηλεφωνίας (SMS).

3. Κατά τη συναλλαγή σε επιχείρηση που διαθέτει POS, η εν λόγω κάρτα θα μπορεί να χρησιμοποιείται για την καταγραφή της συναλλαγής. Θα καταγράφεται το ποσό της απόδειξης ή ένας αριθμός πόντων που θα αντιστοιχεί στο ποσό της απόδειξης. Η συναλλαγή θα αποστέλλεται στο κέντρο επεξεργασίας της τράπεζας που παρέχει το συγκεκριμένο POS και θα διαχωρίζεται από τις λοιπές συναλλαγές με πιστωτικές κάρτες.

4. Περιοδικά (κάθε ημέρα, βλ. παράρτημα Γ΄ του μνημονίου συνεργασίας του Υπουργείου Οικονομικών με τις τράπεζες) θα αποστέλλεται στη Γενική Γραμματεία από κάθε τράπεζα το αρχείο των καταγεγραμμένων αποδείξεων, στο οποίο θα αναφέρεται ο κωδικός της κάρτας αποδείξεων του πολίτη, ο ΑΦΜ του εμπόρου, η ημερομηνία και ώρα συναλλαγής, καθώς και το ποσό της συναλλαγής (ή οι πόντοι που αντιστοιχούν στο ποσό της συναλλαγής). Με τον τρόπο αυτό η Γενική Γραμματεία θα είναι σε θέση να διενεργεί διασταυρώσεις που αφορούν στις επιχειρήσεις που εξέδωσαν αποδείξεις για τον έλεγχο της φορολογικής συμμόρφωσής τους, όπως για παράδειγμα για τον έλεγχο της απόδοσης ΦΠΑ.

5. Στη συνέχεια, η Γενική Γραμματεία οφείλει να ενημερώνει τη μερίδα αποδείξεων του πολίτη. Κατά την ενημέρωση αυτή θα ομαδοποιούνται για κάθε πολίτη οι συναλλαγές από όλες τις τράπεζες που έχουν πραγματοποιηθεί με την κάρτα ή τις κάρτες αποδείξεων που έχει χρεωμένες στον ΑΦΜ του. Τα στοιχεία αυτά θα είναι διαθέσιμα στους πολίτες και τις επιχειρήσεις μέσω της υπηρεσίας Taxisnet κατόπιν ταυτοποίησής τους ως χρηστών και, επομένως, θα είναι εφικτή η παρακολούθηση των καταγεγραμμένων αποδείξεων από τους ενδιαφερομένους.

6. Με την ολοκλήρωση του ημερολογιακού έτους, η Γενική Γραμματεία θα ανακεφαλαιώνει όλες τις αποδείξεις και θα διατηρεί τα συνολικά ποσά ανά φορολογούμενο φυσικό πρόσωπο και ανά επιχείρηση έκδοσης αποδείξεων, με στόχο την αξιοποίησή τους στην εκκαθάριση της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων του οικείου οικονομικού έτους. Μετά την ανακεφαλαίωση των αποδείξεων, η οποία θα λαμβάνει χώρα ένα ή δύο μήνες μετά τη λήξη του ημερολογιακού έτους προκείμενου οι πολίτες να ασκήσουν τυχόν αντιρρήσεις τους, τα αναλυτικά στοιχεία των συναλλαγών θα διαγράφονται, ενώ θα τηρούνται μόνο τα συγκεντρωτικά ποσά ανά φυσικό πρόσωπο και ανά επιχείρηση.

Όπως σημειώνεται στα έγγραφα που προσκόμισε στην Αρχή η Γενική Γραμματεία, η ανωνυμία της κάρτας αποδείξεων καθιστά κατά την εκτίμησή της την ταυτοποίηση των κατόχων των καρτών μη εφικτή από τρίτους, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζών - η αντιστοίχιση του αριθμού της κάρτας με το φυσικό πρόσωπο που είναι κάτοχός της θα πραγματοποιείται μόνο από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.

Επισημαίνεται, επιπλέον, ότι δεν θα είναι εφικτή η δημιουργία αναλυτικού καταναλωτικού προφίλ των φορολογουμένων, καθώς οι καταγραφές των δαπανών μέσω της κάρτας αποδείξεων θα αφορούν στα συγκεντρωτικά ποσά δαπάνης και όχι στο είδος των παρεχόμενων αγαθών ή υπηρεσιών.

Η Αρχή, αφού άκουσε τους εισηγητές και κατόπιν διεξοδικής συζήτησης, εκδίδει την ακόλουθη

ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ

1. Η Αρχή έχει αρμοδιότητα να γνωμοδοτήσει επί του σχεδιασμού και της υλοποίησης του προτεινόμενου από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων εναλλακτικού συστήματος καταγραφής αποδείξεων δαπανών των φορολογούμενων φυσικών προσώπων μέσω μαγνητικής κάρτας βάσει του άρθρου 19 παρ. 1 στοιχ. θ΄ και ιγ΄ του ν. 2472/1997. Το ανωτέρω άρθρο ορίζει ότι «1. Η Αρχή έχει τις εξής ιδίως αρμοδιότητες : ... θ) Γνωμοδοτεί για κάθε ρύθμιση που αφορά την επεξεργασία και προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα … ιγ) … Εξετάζει επίσης αιτήσεις του υπευθύνου επεξεργασίας με τις οποίες ζητείται ο έλεγχος και η εξακρίβωση της νομιμότητας της επεξεργασίας…». Από το συνδυασμό των διατάξεων αυτών, ερμηνευομένων υπό το πρίσμα του άρθρου 28 της Οδηγίας 95/46/ΕΚ, προκύπτει ότι η γνωμοδοτική αρμοδιότητα της Αρχής πρέπει να ασκείται εγκαίρως τόσο στο στάδιο καταρτίσεως νομοθετικών ή κανονιστικών ρυθμίσεων όσο και στο σχεδιασμό επιμέρους επεξεργασιών.

2. Η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων των φορολογουμένων από δημόσια αρχή λειτουργεί και αναπτύσσει τις συνέπειές της στο πλαίσιο του κράτους δικαίου και της αρχής της νομιμότητας. Όπως παγίως γίνεται δεκτό, η αρχή της νομιμότητας λειτουργεί ως περιοριστικό όριο της διοικητικής δράσης, ή, με αντίστροφο συλλογισμό, η διοικητική ενέργεια πρέπει να είναι σύμφωνη προς τον κανόνα δικαίου που διέπει τη δράση της διοίκησης. Στην προκειμένη περίπτωση, το ισχύον άρθρο 9 του ν. 2238/1994, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 1 του ν. 3842/2010, το οποίο ορίζει ότι

«…Το αφορολόγητο ποσό των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ ισχύει, εφόσον ο φορολογούμενος προσκομίσει αποδείξεις που έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων για δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών, τις οποίες πραγματοποιεί ο ίδιος, η σύζυγός του και τα τέκνα που τους βαρύνουν…» δεν μπορεί να θεωρηθεί ως επαρκής νομική βάση για την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων μέσω της κάρτας αποδείξεων, όπως αυτή περιγράφεται στο ιστορικό της παρούσας γνωμοδότησης, καθώς πρόκειται για μία διαφορετικής «έντασης» επεξεργασία από αυτήν που συνεπάγεται η προσκόμιση των αποδείξεων στην αρμόδια φορολογική αρχή (δημιουργία κεντρικής βάσης δεδομένων, μεγαλύτερος χρόνος τήρησης των δεδομένων, διαμεσολάβηση τρίτων μερών – των τραπεζών).

Νομοθετική ρύθμιση του ζητήματος απαιτείται και για τον επιπρόσθετο λόγο ότι, σύμφωνα με τις προτάσεις της Γενικής Γραμματείας, πρόκειται για εναλλακτικό και προαιρετικό σύστημα καταγραφής αποδείξεων, υπό την έννοια ότι η μη χρήση του δεν συνεπάγεται δυσμενείς έννομες συνέπειες. Ως εκ τούτου, προκειμένου οι φορολογούμενοι να παρέχουν την ελεύθερη, ρητή και ειδική συγκατάθεσή τους (άρθρο 2 στοιχ. ια΄ του ν. 2472/1997) για τη συγκεκριμένη επεξεργασία, απαιτείται να έχουν προηγουμένως ενημερωθεί για τα βασικά στοιχεία αυτής.

Κατά συνέπεια είναι απαραίτητο η σκοπούμενη επεξεργασία να προβλεφθεί σε νομοθετική διάταξη, η οποία θα αναφέρει τα βασικά χαρακτηριστικά της επεξεργασίας, δηλαδή τον υπεύθυνο επεξεργασίας, το σκοπό αυτής, τα δεδομένα τα οποία θα τύχουν επεξεργασίας καθώς και τους αποδέκτες αυτών. Με νομοθετική εξουσιοδότηση επιτρέπεται να ανατεθεί στον κανονιστικό νομοθέτη η ρύθμιση ειδικότερων, τεχνικών ή λεπτομερειακών θεμάτων, όπως ο σχεδιασμός του συγκεκριμένου συστήματος (δηλαδή οι τεχνικές προδιαγραφές των απαιτούμενων για τη λειτουργία του εναλλακτικού τρόπου καταγραφής στοιχείων αποδείξεων εφαρμογών, τα εν γένει οργανωτικά και τεχνικά μέτρα για την ασφάλεια της επεξεργασίας των δεδομένων, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια).

3. Η περιγραφόμενη στο ιστορικό επεξεργασία επιτρέπει, λόγω της δημιουργίας του προαναφερθέντος διαρθρωμένου αρχείου με πληροφορίες σχετικές με ποσά που δαπανήθηκαν σε συγκεκριμένους προμηθευτές αγαθών ή παρόχους υπηρεσιών, την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες των χρηστών της κάρτας αποδείξεων, τη δημιουργία δηλαδή καταναλωτικού «προφίλ» των φορολογουμένων.

Για το λόγο αυτό, παρά τον προαιρετικό χαρακτήρα του εναλλακτικού συστήματος καταγραφής στοιχείων αποδείξεων μέσω της ηλεκτρονικής κάρτας, θα πρέπει κατά το σχεδιασμό του να διασφαλίζεται ότι η ταυτοποίηση των υποκειμένων των δεδομένων (δηλαδή των χρηστών της κάρτας αποδείξεων) είναι τεχνικά δυνατή μόνο από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Και τούτο διότι, σε αντίθετη περίπτωση, αυξάνεται ο κίνδυνος παράνομης (μη συμβατής δηλαδή με τους προβαλλόμενους σκοπούς) επεξεργασίας των εν λόγω δεδομένων από τα μέρη που καθ’ οιονδήποτε τρόπο εμπλέκονται στη λειτουργία του συστήματος.

4. Το προτεινόμενο από τη Γενική Γραμματεία εναλλακτικό σύστημα καταγραφής στοιχείων αποδείξεων, το οποίο προβλέπει τη συμμετοχή των τραπεζών ως εκτελούντων μερικώς την επεξεργασία, υπό τον τρόπο που περιγράφηκε, δεν αποκλείει τη δυνατότητα ταυτοποίησης των κατόχων των καρτών αποδείξεων από τις τράπεζες, καθώς οι τελευταίες στο πλαίσιο των δικών τους νόμιμων σκοπών επεξεργασίας, τηρούν ήδη διαρθρωμένα αρχεία των πελατών τους. Ειδικότερα, ο συνδυασμός πληροφοριών των αρχείων που αφορούν στις αγορές/δαπάνες μέσω πιστωτικών καρτών των πελατών τους και του αρχείου που αφορά στις αγορές/δαπάνες μέσω της κάρτας αποδείξεων δύναται να οδηγήσει στην ταυτοποίηση του φυσικού προσώπου που κατέχει μία συγκεκριμένη κάρτα αποδείξεων.

Με δεδομένο, εξάλλου, ότι το σχέδιο μνημονίου συνεργασίας του Υπουργείου Οικονομικών με τις τράπεζες δεν προβλέπει ειδικά μέτρα ασφαλείας (άρθρο 10 παρ. 4 του ν. 2472/1997) αλλά ούτε τη λειτουργία ενός ελεγκτικού μηχανισμού για την τήρηση εκ μέρους των τραπεζών του σχετικού με την απαγόρευση περαιτέρω επεξεργασίας των συλλεγομένων δεδομένων όρου του μνημονίου, ο ανωτέρω κίνδυνος δεν αποτρέπεται.

5. Κατά το άρθρο 4 παρ. 1 στοιχ. δ΄ του ν. 2472/1997 τα δεδομένα πρέπει να διατηρούνται σε μορφή η οποία επιτρέπει τον προσδιορισμό της ταυτότητας των υποκειμένων των δεδομένων μόνο για όσο χρόνο απαιτείται για την επίτευξη του σκοπού της επεξεργασίας. Το προτεινόμενο σύστημα επιδιώκει την επίτευξη δύο διαφορετικών σκοπών (διευκόλυνση των φορολογουμένων, έλεγχος απόδοσης του ΦΠΑ από τις επιχειρήσεις) μέσω των ίδιων εφαρμογών. Για την επίτευξη του πρώτου σκοπού η ταυτοποίηση των υποκειμένων απαιτείται κατά το χρόνο που ο χρήστης της κάρτας αποδείξεων υποχρεούται από την κείμενη νομοθεσία να υποβάλει τη φορολογική του δήλωση, ενώ για την επίτευξη του δεύτερου σκοπού, που φαίνεται να χρειάζεται διαβίβαση των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, η ταυτοποίηση των υποκειμένων των δεδομένων δεν είναι αναγκαία.

Για το λόγο αυτό θα πρέπει κατά το σχεδιασμό του συστήματος να ληφθεί πρόνοια, ώστε να μην είναι τεχνικά δυνατή η ταυτοποίηση των υποκειμένων των δεδομένων παρά μόνο κατά το χρόνο που ο χρήστης της κάρτας αποδείξεων υποχρεούται από την κείμενη νομοθεσία να υποβάλει τη φορολογική του δήλωση.

6. Μία εναλλακτική προσέγγιση, η οποία θα επέτρεπε την επίτευξη του πρώτου προβαλλόμενου από τη Γενική Γραμματεία σκοπού (διευκόλυνση των φορολογουμένων), σύμφωνα με τις ανωτέρω παρατηρήσεις, θα ήταν η χρήση ενός κατάλληλου αυτοματοποιημένου συστήματος το οποίο θα εξασφαλίζει ότι τα δεδομένα των αγορών/δαπανών των φυσικών προσώπων θα τηρούνται από τους ίδιους (και οι οποίοι αντιστοίχως θα τα υποβάλουν στο Υπουργείο Οικονομικών κατά την υποβολή της φορολογικής τους δήλωσης). Προς αυτήν την κατεύθυνση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μία κατάλληλη «έξυπνη» κάρτα (smart card) στην οποία θα καταγράφονται αυτοματοποιημένα οι ανωτέρω πληροφορίες (με χρήση κατάλληλου τερματικού/εξοπλισμού) και η οποία θα είναι υπό την αποκλειστική ευθύνη του κατόχου της (ήτοι αυστηρά προσωπική). Αυτονόητο βέβαια είναι ότι και σε αυτήν την περίπτωση πρέπει, κατά τη σχεδίαση και υλοποίηση του συστήματος, να λαμβάνονται υπόψη όλα τα απαραίτητα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την ασφάλεια της επεξεργασίας.

7. Περαιτέρω, η σύνδεση (on line) των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με ηλεκτρονικούς υπολογιστές του Υπουργείου Οικονομικών θα επέτρεπε την επιδίωξη του δεύτερου σκοπού (έλεγχος απόδοσης ΦΠΑ) χωρίς να υφίσταται επεξεργασία προσωπικών δεδομένων των φορολογουμένων. Με αυτόν τον τρόπο, κάθε έκδοση απόδειξης θα καταγράφεται αυτομάτως στο Υπουργείο, ενώ το αρχείο που θα τηρείται στο τελευταίο δεν θα περιέχει προσωπικά δεδομένα των καταναλωτών, τα οποία ούτως ή άλλως δεν είναι αναγκαία για την επίτευξη του συγκεκριμένου σκοπού επεξεργασίας. Έτσι μηδενίζονται οι κίνδυνοι δημιουργίας καταναλωτικού προφίλ και καθίσταται αποτελεσματικός ο έλεγχος της απόδοσης ΦΠΑ.

8. Τέλος, ένα μέλος της Αρχής, διαφωνώντας προς τη γνώμη της πλειοψηφίας, διατύπωσε την άποψη ότι υφίσταται επαρκές νομοθετικό έρεισμα για τη σκοπούμενη επεξεργασία, το οποίο παρέχεται από τις διατάξεις του ν. 2472/1997, που ρυθμίζει και την ηλεκτρονική επεξεργασία, σε συνδυασμό με το άρθρο 9 του ν. 2238/1994. Κατά τα λοιπά, έχει τη γνώμη ότι η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων των φορολογουμένων μέσω της ηλεκτρονικής κάρτας αποδείξεων, όπως προτείνεται, είναι σύμφωνη με τις θεμελιώδεις αρχές της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, λαμβάνοντας υπόψη και τα μέτρα ασφαλείας που πρόκειται να υιοθετηθούν από τη Γενική Γραμματεία.

   Ο Πρόεδρος                                   Η Γραμματέας

Χρίστος Γεραρής                 Ειρήνη Παπαγεωργοπούλου

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΗΣ Μ.Κ.Ο ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΤΗΣ Ι.Α.Α. κ. ΚΩΝ/ΝΟΥ ΔΗΜΤΣΑ ΣΤΑ ΝΕΑ και στον ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ κ. ΜΑΝΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΑΚΗ

image Οσους έχουν ανάγκη «ανεξαρτήτως θρησκεύµατος, φυλής ή εθνότητας» θα συνεχίσει να βοηθάει µε συσσίτια και άλλους τρόπους η «Αποστολή», η εταιρεία που ιδρύθηκε πρόσφατα από την Αρχιεπισκοπή για να συντονίζει το φιλανθρωπικό της έργο, τονίζει ο γενικός Διευθυντής της «Αποστολής» Κωνσταντίνος ∆ήµτσας.

Αναφέρει πως το έργο είναι δύσκολο - εν µέσω κρίσης - αφού οι ανάγκες των πολιτών πολλαπλασιάζονται, όµως εάν δεν υπήρχαν οι δράσεις της Αρχιεπισκοπής και της «Αποστολής» «η δυστυχία θα ξεχείλιζε τους δρόµους».

Για την «Αλληλεγγύη» - ανέλαβε εκεί διευθυντής µετά τα σκάνδαλα κακοδιαχείρισης που την κλόνισαν - λέει πως αποτελεί ακόµη αιµορραγούσα πληγή για την Εκκλησία.

Ακολουθεί η Συνέντευξη

___________________________

1.Η αποστολή της «Αποστολής»;

Nα γίνει η καρδιά της αγάπης. Το ορµητήριο κάθε προσπάθειας που θέλει να απαλύνει τον πόνο και τον προβληµατισµό του ανθρώπου.

2.Θα δοθεί βάρος στην πρόνοια;

Προτεραιότητά µας είναι να γίνουµε το µέσο, το εργαλείο, ο ταπεινός συντελεστής ανακούφισης των συνανθρώπων µας. Να βοηθήσουµε να βρει και πάλι ο Ελληνας την ψυχή του, το εσωτερικό του µεγαλείο. Να κινητοποιήσουµε τις δυνάµεις της κοινωνίας.

3.Δύσκολο το έργο εν µέσω κρίσης;

Πολύ δύσκολο. Οι Ελληνες υποφέρουν και αυτό το ζούµε καθηµερινά. Ζούµε όµως και το µεγαλείο εκείνων που προσφέρουν από το υστέρηµά τους στην προσπάθειά µας. Το κάλεσµά µας τους αφορά όλους: «Βοήθησε και εσύ να αλλάξει η ζωή µας».

4.Απαραίτητος ο συντονισµός των υπηρεσιών της Αρχιεπισκοπής;

Οι ανάγκες της κοινωνίας µάς ξεπερνούν. Απαραίτητη είναι η αναγέννηση και η αναδόµηση ολόκληρου του συστήµατος των κοινωνικών και προνοιακών υποδοµών της Αρχιεπισκοπής. Ολοι µαζί, η «Αποστολή», οι ενορίες, το Γενικό Φιλόπτωχο, η Νεότητα και τα ιδρύµατα, θα αναλάβουµε δράση µε στόχο το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσµα στον αγώνα για τη βελτίωση µιας σκληρής για πολλούς καθηµερινότητας.

5.Η Αρχιεπισκοπή διπλασίασε τις µερίδες φαγητού που προσφέρει καθηµερινά. Εφτασαν τις 10.000. Χρειάζονται κι άλλες;

Η πίεση είναι ασφυκτική. ∆έκα χιλιάδες δεν είναι αρκετές. Με ένα ευρώ ζει ένας άνθρωπος! Αναρωτιέµαι αν το βαρέλι της φτώχειας έχει πάτο…

6.Θα µοιράσετε συσσίτια και σε γειτονιές όπου ζουν πολλοί µετανάστες;

«Γεύµατα αγάπης» διανέµονται καθηµερινά σε 75 σηµεία της πόλης µας, γνωρίζοντας ότι υπάρχει ανάγκη για ακόµα περισσότερα. Θα συνεχίσουµε την προσπάθεια βοηθώντας όσους έχουν ανάγκη ανεξαρτήτως θρησκεύµατος, φυλής ή εθνότητας.

7.Από τα ιδρύµατα που σχεδιάζει η Αρχιεπισκοπή και θα συντονίζει η «Αποστολή» ποιο θα δούµε να υλοποιείται πρώτο;

Τη δηµιουργία στέγης για άτοµα τα οποία πάσχουν από τη νόσο Αλτσχάιµερ που θα λειτουργήσει στις αρχές του έτους, στο Χαλάνδρι.

8.Οι πολίτες αγνοούν το κοινωνικό έργο της Εκκλησίας;

Ολοι γνωρίζουν την καθηµερινή προσφορά των ενοριών και των ιερέων. Κάποιοι προσπαθούν να την υποβαθµίσουν σκόπιµα.

9.Τι άλλο κάνει Αρχιεπισκοπή για την ανακούφιση πολιτών που υποφέρουν;

Βοηθά άτοµα και οµάδες που βιώνουν συνθήκες φτώχειας, οικονοµικού και κοινωνικού αποκλεισµού. Τα προγράµµατά της πραγµατοποιούνται µέσω του Γενικού Φιλόπτωχου Ταµείου και µέσω των 145 ενοριακών φιλόπτωχων ταµείων της Αρχιεπισκοπής Αθηνών: Εξυπηρετούνται περίπου 73.000 πρόσωπα ή οικογένειες ετησίως. Τέσσερις χιλιάδες εθελοντές δραστηριοποιούνται σήµερα στα προαναφερθέντα προγράµµατα.

10.Αν δεν υπήρχαν αυτές οι φιλανθρωπικές δράσεις της Αρχιεπισκοπής…

Η δυστυχία θα ξεχείλιζε τους δρόµους.

11. Διατελέσατε διευθυντής στη ΜΚΟ της Εκκλησίας «Αλληλεγγύη» – αµέσως µετά την εκλογή Ιερώνυµου στην Αρχιεπισκοπή – µε όλα τα προβλήµατα κακοδιαχείρισης που κουβαλούσε από το παρελθόν…

∆ύσκολο και επίπονο έργο. ∆υστυχώς κάποιοι φρόντισαν να γράψουν γκρίζες σελίδες στην προσφορά της Εκκλησίας.

12.Δεν ήταν ρίσκο να την αναλάβετε;

Ηταν επιλογή ρίσκου…

13.Η εµπειρία δυόµισι χρόνων στην «Αλληλεγγύη»;

Θα κρατώ πάντα στην καρδιά µου το ανιδιοτελές χαµόγελο που µας χάρισαν τα παιδιά στην Αϊτή, την Ουγκάντα, το Κόσοβο, τη Γάζα, τη Νότια Αφρική. Εχω ξεχάσει τους άκαρδους, µίζερους και στεγνούς που θεωρούν ότι η Εκκλησία είναι µόνο αριθµοί!

14.Η «Αλληλεγγύη» αποτελεί ακόµη πληγή για την Εκκλησία;

Αιµορραγούσα…

15.Τρία χρόνια Ιερώνυµος στο τιµόνι της Αρχιεπισκοπής…

Αρχιεπίσκοπος του λαού και των φτωχών

16.Η συνεργασία µαζί του;

Αφορµή για ένα ταξίδι ζωής και εσωτερικής ολοκλήρωσης.

17.Η «Αποστολή» χρειάζεται εθελοντές;

Από αυτήν την «Αποστολή» της αγάπης και της προσφοράς που για µας είναι αποστολή ζωής δεν πρέπει να λείψει κανείς.

18.Στα σχέδια της οργάνωσης υπάρχουν και δράσεις για το περιβάλλον;

Οφείλουµε να βοηθήσουµε στην αναδάσωση του Λεκανοπεδίου. Η Αρχιεπισκοπή θα δείξει, επίσης, τον δρόµο της χρήσης εναλλακτικών πηγών ενέργειας ξεκινώντας από το ίδιο το σπίτι της, σύντοµα…

19.Στο πρόγραµµα της «Αποστολής» βρίσκεται και η κατάρτιση ανέργων;

Πρέπει να «χτυπήσουµε» τη σύγχρονη µάστιγα.

20.Για τους νέους τι σχεδιάζετε;

H «Αποστολή Νέων» σε συνεργασία µε τους υπεύθυνους ιερείς Νεότητας των ενοριών ήδη σχεδιάζει προγράµµατα και δραστηριότητες που στοχεύουν στην υγιή πνευµατική ανάπτυξη των νέων.

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ κ. ΑΜΒΡΟΣΙΟ

12 Δεκεμβρίου 2010

image Του Παναγιώτη Τελεβάντου

Αγιε Καλαβρύτων! Ο τρώσας και ιάσεται.

Αν διαβάσετε προσεκτικά το δελτίο τύπου που εξέδωσε ο κ. Σημάτης λέγει τούτο το απλούστατο. Δεν του συμπεριφερθήκατε ως πατέρας αλλά ως διώκτης τύραννος. Στο χέρι σας είναι να διορθώσετε τα ημαρτημένα. Είστε υπεύθυνος επειδή χειριστήκατε το θέμα με τέτοιο τρόπο ώστε δημιούργησε στην ψυχή του αφάνταστη πικρία. Ο κ. Σημάτης είναι δικό σας πνευματικό παιδί. Ο Χριστός εν ημέρα Κρίσεως θα εκδικήσει την ψυχήν του από σας. Ξέρετε τι κάνει ένας πατέρας όταν έρθει σε σύγκρουση με τα παιδιά του. Εχετε τρόπο να κλείσετε το θέμα. Εσείς μόνον και κανένας άλλος.

Ο κ. Σημάτης, Σεβασμιότατε, δεν είναι άνθρωπος των άκρων. Το ακριβώς αντίθετο. Είναι πολύ μειλίχιος και πράος άνθρωπος που δεν αντέχει τις συγκρούσεις. Αν συμπεριφέρεται με τρόπο ζηλωτικό δεν το κάνει από ιδιοσυγκρασία αλλά από πικρία. Πικρία που εσείς του προξενήσατε. Το αντίδοτο της πικρίας είναι η γλυκύτητα. Ο πατέρας έχει τόνους αποθέματα γλυκύτητας για τα παιδιά του. Ξέρετε τι πρέπει να κάνετε. Καλέστε τον να μιλήσετε σαν πατέρας και παιδί. Οχι όπως την προηγούμενη φορά. Σαν πατέρας! Οχι σαν δεσπότης!

Και αν δεν έρθει να σας βρει πηγαίνετε εσείς να τον βρείτε. Χτυπήστε του την πόρτα. Οχι σαν αστυνόμος! Σαν πατέρας! Και το θέμα θα κλείσει. Και θα κλείσει κατά Θεόν. Μη νομίσετε ότι θα μειωθείτε αν αναζητήσετε το παιδί σας. Ούτε στα μάτια του Αγίου Θεού ούτε στα μάτια του ποιμνίου σας. Αντίθετα! Θα εξυψωθείτε στα μάτια όλων. Πάρα πολύ ψηλά! Στο ψηλό βάθρο που στέκονται οι αληθινοί πατέρες. Του το οφείλετε, επειδή είναι παιδί σας.

Το οφείλετε όμως και στον εαυτό σας, επειδή και εσείς είστε παιδί του Θεού, αλλά και πατέρας του κ. Σημάτη. Μην αφήσετε σας ικετεύω μια χαίνουσα πληγή να πυορροεί. Δεν κάνει. Πολλώ μάλλον επειδή υπάρχει κίνδυνος να υποτροπιάσει. Είναι λυπηρόν επειδή προξενήσατε την πληγή αλλά είναι ευτύχημα επειδή στα χέρια σας βρίσκεται και το φάρμακο της θεραπείας. Αναμένουμε να ενεργήσετε σαν πατέρας. Για να σας χειροκροτήσουμε και να ευχαριστήσουμε το Χριστό για το θαύμα.

Παρατίθεται στη συνέχεια το δελτίο του κ. Σημάτη που μας έδωσε το κίνητρο για την αποστολή αυτής της επιστολής.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Του Παναγιώτη Σημάτη

Σήμερα Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2010, είχε ορισθεί η δίκη, με κατηγορούμενο τον Μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβρόσιο.

Οι πράξεις για τις οποίες κατηγορείται αφορούν τα αδικήματα

«α) της ψευδούς καταμήνυσης,

β) της συκοφαντικής δυσφήμησης,

γ) της εξύβρισης

και δ) της απειλής, οι οποίες προβλέπονται και τιμωρούνται από τις διατάξεις των άρθρων 1, 12, 14 παρ.1, 16, 18, 26 παρ. Ια, 27 παρ.1, 94 παρ. 1, 229 παρ. 1, 363-362, 361, 333 ΠΚ» (Βούλευμα υπ’ αριθ. 12/2010, 26 Μαρτίου).Κάποια από τα αδικήματα παραγράφηκαν, διότι ως μηνυτής απέφευγα να καταθέσω την μήνυση, οπότε, όταν κατατέθηκε, είχε περάσει το τρίμηνο.

Η μήνυση τελικά υποβλήθηκε, γιατί ο κ. Αμβρόσιος, όχι μόνον μου επέβαλε ένα παράλογο, παράτυπο και παράνομο αφορισμό, (επειδή αντιτάχθηκα σε ενέργειές του για λόγους Πίστεως), αλλά και γιατί, στην συνέχεια, δεν ικανοποιήθηκε η «πατρική» του αγάπη από την εξοντωτική-πνευματική ποινή του αφορισμού, αλλά προχώρησε και σε καταγγελία στο Υπουργείο Παιδείας, (κατά το Βούλευμα): «με σκοπό να προκαλέσει την καταδίωξή» μου και στον εργασιακό μου χώρο.

Η καταγγελία συνοδεύτηκε από συκοφαντίες και ακολούθησαν απειλές, αφού με δημοσίευμα στον τύπο ο Μητροπολίτης δήλωσε εκφοβιστικά, ότι τα «χειρότερα έπονται για το Σημάτη». Δυστυχώς η Ιερά Σύνοδος, αρχικά αδιαφόρησε και στην συνέχεια δεν θέλησε να αποδώσει δικαιοσύνη, αντίθετα «κάλυψε» συναδελφικά τον κ. Αμβρόσιο, όπως έκανε πρόσφατα και με άλλο Μητροπολίτη. Έτσι, υποβλήθηκε η μήνυση, μήπως και φρενάρει την «διωκτική μανία» (όπως χαρακτήρισε τις ενέργειές του ο Τύπος) του κ. Αμβρόσιου. Το Βούλευμα δια του οποίου παραπέμπεται ο Μητροπολίτης να δικασθεί διαλαμβάνει και τα εξής:

«Παραπέμπει τον κατηγορούμενο (Μητροπολίτη Καλαβρύτων κ. Λενή Αμβρόσιο) να δικαστεί ως υπαίτιος του ότι στο Αίγιο, ενεργώντας με πρόθεση, με περισσότερες από μια πράξεις, διέπραξε περισσότερα εγκλήματα και συγκεκριμένα: καταμήνυσε άλλον ψευδώς ενώπιον της αρχής ότι τέλεσε πειθαρχικές παραβάσεις, με σκοπό να προκαλέσει την καταδίωξή του γι' αυτές και ειδικότερα, συνέταξε και απηύθυνε προς την τότε Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων το με αριθ. πρωτ. 269/5-5-2006 έγγραφο, στο οποίο διατύπωσε γραπτώς ψευδείς ισχυρισμούς και αιτιάσεις για το πρόσωπο του εγκαλούντος, ενώ τελούσε εν γνώσει της αναλήθειάς τους,…που μπορούσαν να βλάψουν την τιμή και την υπόληψή του».

Ο κ. Αμβρόσιος, αν και γνώριζε από τον Αύγουστο την ημερομηνία εκδικάσεως της υποθέσεως, δεν θέλησε να προσέλθει στο δικαστήριο, δηλώνοντας δια του δικηγόρου του ότι απουσιάζει στην Φιλιππούπολη της Βουλγαρίας, συμμετέχων σε κάποιο συνέδριο που γίνεται εκεί. Με αυτή την δικαιολογία ζήτησε αναβολή. Και πάντα θα υπάρχει κάποιο συνέδριο για τις εξέχουσες προσωπικότητες της κοινωνίας μας, που κατά τύχη θα συμπίπτει με την ημερομηνία εκδικάσεως υποθέσεών τους από την δικαιοσύνη!

Κι ως τότε, αυτοί, με την ανοχή μας, θα εκφράζουν το δεσποτικό τους ήθος προς τους υπηκόους τους.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ

image_thumb244_thumb1_thumb1_thumb1_

Σήμερα γιορτάζονται:

1) Οι άγιοι μάρτυρες Θύρσος, Λεύκιος και Καλλίνικος. Κατάγονταν από την χώραν των Βιθυνών από γένος περίλαμπρον και ήσαν ευσεβείς. Έζησαν δε επί βασιλέως Δεκίου. Τότε σε όλες τις πόλεις οι άρχοντες κατεδίωκον και ετι-μώρουν τους Χριστιανούς. Το ίδιο έκανε και ο άρχων της Καισαρείας, όπου διέμενον οι τρεις άγιοι. Ο άγιος Λεύκιος παρουσιάσθηκε στον άρχοντα της πό­λεως και τον κατηγόρησε δια την πίστιν του και τα βασανιστήρια τα οποία επέ­βαλε στους χριστιανούς. Ο άρχοντας εθύμωσε και αφού τον υπέβαλε σε βασα­νιστήρια και τον απεκεφάλισε. Με την ιδίαν παρρησίαν κατηγόρησε τον άρχο­ντα και ο άγιος Θύρσιος ο οποίος εβασανίσθη και απεκεφαλίσθη. Τέλος μαζί με τους δύο μάρτυρες απεκεφαλίσθη και ο ιερέας Καλλίνικος ο οποίος κατηγό­ρησε τον άρχοντα δια την πίστιν και τα έργα του.

2) Οι άγιοι μάρτυρες Φιλήμων, Απολλώνιος, Αρριανός και οι τέσσαρες Προτέκτορες. Ο Φιλήμων και ο Απολλώνιος υπεβλήθησαν εις βασανιστήρια α­πό τον Αρριανόν, ο οποίος ήταν άρχοντας της Θηβαΐδος της Αιγύπτου. Το μαρτύριον όμως των δύο αγίων εθαύμασε και ο Αρριανός ο οποίος επίστευσε εις τον Χριστόν. Όταν ο βασιλεύς έμαθε ότι ο Αρριανός έγινε χριστιανός τον εκάλεσε και επειδή ο άγιος ηρνήθη να επιστρέψη στην ειδωλολατρείαν το εθα­νάτωσε μαζί με 4 προτέκτορες, δηλαδή σωματοφύλακες, οι οποίοι επίστευσαν εις τον Χριστόν.

Εθνικά γεγονότα. Σαν σήμερα το 1912 ο ελληνικός στρατός περιορίζεται σε ό­λους τους τομείς εις δράσιν πυροβολικού και περιπόλων.

Το 1919 στο μέτωπο στη Μ. Ασία, στην περιοχή των I και Π ελληνικών μεραρχιών γίνονται συμπλοκές Ελλήνων και Τούρκων.

Το 1920 ο ελληνικός στρατός στη Μ. Ασία μάχονται μάχες προφυλακών.

Το 1921 η ελληνική στρατιά στη Μ. Ασία δέχεται μικροεπιθέσεις από τουρ­κικά αποσπάσματα.

Το 1940 στο αλβανικό μέτωπο ο ελληνικός στρατός με σφοδρή επίθεση κα­ταλαμβάνει υψώματα σημασίας.