10 Οκτωβρίου, 2010

ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ.κ ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΣΤΟ ΒΗΜΑ 10/10/2010

ieronimos 2 Να βοηθήσουμε τον λαό μας με έργα

Oι δύσκολες ημέρες που διέρχεται ο τόπος μας καλούν την Εκκλησία να δείξει και πάλι την προφητική διάσταση της διακονίας της, δηλαδή την εν Πνεύματι Αγίω διάγνωση των αιτίων της κρίσεως και την κλήση σε μετάνοια, προς υπέρβαση των συνεπειών του εκτροχιασμού μας από τον σωστό δρόμο.

Η οικονομική κρίση είναι το πιο επώδυνο σύμπτωμα μιας νόσου, η οποία είναι πρώτιστα πνευματική και θέτει άμεσα το ερώτημα πώς βιώνουμε την Εκκλησία εμείς οι ίδιοι και για ποιον λόγο και με ποια Εκκλησία επιθυμούν να διαλεχθούν οι σύγχρονοι φορείς της εξουσίας. Από την Επανάσταση του 1821 μέχρι σήμερα δύο εντελώς αντίθετες τάσεις οδήγησαν στην επικράτηση του ατομοκεντρισμού.

Από τη μία πλευρά το πνεύμα του διαφωτισμού, προβάλλοντας τον αυτοπροσδιορισμό και την υποβάθμιση της Θρησκείας και της Παράδοσης. Και από την άλλη πλευρά η συνειδητή ή ανεπίγνωστη προσπάθεια μεταλλαγής της παραδοσιακής ευσέβειας σε ευσεβισμό, που καλλιεργούσε τη νοοτροπία της ατομικής σωτηρίας και τη φοβία της συμμετοχής στα κοινά. Αυτά είναι ξένα προς την παράδοσή μας.

Η πίστη των Ορθόδοξων είναι Χριστοκεντρική και Εκκλησιοκεντρική και γι΄ αυτό καλλιεργεί ολοκληρωμένες προσωπικότητες και γεννά συλλογικά πολιτισμικά επιτεύγματα. Για τον ορθόδοξο Χριστιανό δεν υπάρχουν εκκλησιαστικές και πολιτικές διακρίσεις όσον αφορά την ηθική υπόσταση του πολίτη ως πιστού ή του πιστού ως πολίτη. Η λαϊκή μας παράδοση είναι ασυγχύτως και αδιαιρέτως ζυμωμένη με την εκκλησιαστική μας παράδοση.

«Η μόρφωση, η παιδεία που δηλώνει ο Μακρυγιάννης, δεν είναι κάτι ξεχωριστό ή αποσπασματικά δικό του· είναι το κοινό χτήμα, η ψυχική περιουσία μιας φυλής, παραδομένη για αιώνες και χιλιετίες, από γενιά σε γενιά, από ευαισθησία σε ευαισθησία· κατατρεγμένη και πάντα ζωντανή, αγνοημένη και πάντα παρούσα- είναι το κοινό χτήμα της μεγάλης λαϊκής παράδοσης του Γένους.

Είναι η υπόσταση, ακριβώς, αυτού του πολιτισμού, αυτής της διαμορφωμένης ενέργειας, που έπλασε τους ανθρώπους και το λαό που αποφάσισε να ζήσει ελεύθερος ή να πεθάνει στα ΄21» υπογραμμίζει ο Γ. Σεφέρης. Πώς θα ξαναβρούμε αυτό το πνεύμα; Πώς θα πείσουμε τους εαυτούς μας, τον λαό και τους άρχοντές μας να αλλάξουμε νοοτροπία; Πώς θα συνειδητοποιήσουμε ότι τα ιερά και τα όσια τοποθετούνται υπεράνω οικονομικών κρίσεων και συμφερόντων;

Σήμερα, που διατυπώνονται θρασείες προτάσεις από εταίρους μας περί εκποιήσεως των μνημείων μας, ο λόγος του Μακρυγιάννη είναι αποκαλυπτικός; «Είχα δυο αγάλματα περίφημα (...) τα ΄χαν πάρει κάτι στρατιώτες και στ΄ Αργος θα τα πουλούσαν κάτι Ευρωπαίων· χίλια τάλαρα γύρευαν (...) Πήρα τους στρατιώτες, τους μίλησα: Αυτά, και δέκα χιλιάδες τάλαρα να σας δώσουνε, να μην το καταδεχτείτε να βγουν από την πατρίδα μας. Γι΄ αυτά πολεμήσαμε».

Ιδού πώς σχολιάζει ο Γ. Σεφέρης αυτή τη στάση: «Καταλαβαίνετε; Δε μιλά ο Λόρδος Βύρων, μήτε ο λογιότατος, μήτε ο αρχαιολόγος· μιλά ένας γιος τσοπάνηδων της Ρούμελης με το σώμα γεμάτο πληγές. “Γι΄ αυτά πολεμήσαμε”. Δεκαπέντε χρυσοποίκιλτες Ακαδημίες δεν αξίζουν την κουβέντα αυτού του ανθρώπου».

Η κρίση που διαπερνά την οικουμένη δεν προέκυψε ξαφνικά. Αλλο αν, χρόνια τώρα, κωφεύουμε στις προειδοποιήσεις, αγνοούμε τα σημεία των καιρών και εθελοτυφλούμε στις ορατές επιπτώσεις της απληστίας και της αλαζονικής διαχειρίσεως του κτιστού κόσμου και των αδύναμων αδελφών μας απανταχού της γης.

Οι ειδικοί επιστήμονες μας προειδοποιούν από καιρό ότι η κρίση των θεσμών και η ηθική έκπτωση και αδιαφορία που διέπουν τη ζωή των ανθρώπων αλληλοτροφοδοτούνται, και το τελικό τους αποτέλεσμα γίνεται ορατό στις αποτυχίες και τα προβλήματα που σωρεύονται στην παγκόσμια οικονομία. Μεταφράζοντας αυτές τις σκέψεις σε θεολογικούς όρους, θα πρέπει να συμφωνήσουμε ότι η φιλαυτία που διέπει τον σύγχρονο κόσμο συνεπάγεται μια αλαζονική διαχείριση της ζωής και της κτίσεως.

Συνεπάγεται την άρνηση οιουδήποτε περιορισμού της απληστίας και ευοδώνει την αναίσχυντη ανοχή του πλουτισμού σε βάρος των πτωχών και των αδυνάτων. Και τώρα που έγιναν αισθητές οι συνέπειες της ύβρεως, της οργάνωσης της ζωής μας σαν να μην υπάρχει Θεός- οπότε όλα επιτρέπονται- καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες της αφροσύνης και του ατομικοκεντρικού πολιτισμού που οικοδομήθηκε με τα ιδεολογικά υλικά της νεωτερικής αλαζονείας.

Δεν είναι, όμως, δυνατόν να αναμετρηθούμε με τα βαθύτερα ζητήματα που θέτει η παρούσα κρίση, εάν δεν διαλεχθούμε πρώτα με τον εαυτό μας και δεν αντιμετωπίσουμε με πνεύμα μετανοίας τα ενδοεκκλησιαστικά μας προβλήματα. Χρειάζεται, επίσης, να συνειδητοποιήσουμε με νηφαλιότητα ότι σήμερα ακόμη και οι καλοπροαίρετοι άνθρωποι έχουν ανατραφεί με τη νοοτροπία της εκκοσμικευμένης νεωτερικότητας και αγνοούν ή τελούν σε σύγχυση σχετικά με το τι είναι η Εκκλησία και ποιο είναι το έργο και ο σκοπός της.

Στη σύγχυση συμβάλλουμε και εμείς οι Ιεράρχες, όταν πολιτικολογούμε ή καλλιεργούμε εντάσεις και υποθάλπουμε ιδεολογικές αντιπαλότητες. Τούτο εν τέλει διευκολύνει την πόλωση και αυτούς που την επιθυμούν και την εκμεταλλεύονται αλλά υπονομεύει την προσπάθειά μας. Ο λαός περιμένει από εμάς νηφαλιότητα και ειρηνοποιό παρουσία. Αθόρυβη αλλά αποτελεσματική διαχείριση των μειζόνων θεμάτων που μας συνέχουν όλους.

Αλλο χύνω το αίμα μου για την πατρίδα όταν χρειαστεί και άλλο ευκαίρως- ακαίρως προβάλλω μία εικόνα της Εκκλησίας ωσάν να είναι θεσμός προσόμοιος του στρατού ή των κομματικών παρατάξεων. Ιδιαίτερα, καθώς η ιστορία των νεότερων χρόνων έχει δείξει ότι πολλές φορές, όταν η κρατική εξουσία βρέθηκε σε δύσκολη θέση, πολιτική ή οικονομική, η εύκολη λύση ήταν η μετάθεση της προσοχής του λαού προς στην Εκκλησία, διά της προβολής αρνητικών εικόνων ή μεγαλοποιώντας μεμονωμένα ατοπήματα.

Ομως, ακόμη και αν κάποιες από τις ρίζες ενός δέντρου χρειάζονται εξυγίανση, με ποιους χυμούς θα θρέψει τον καρπό του αν καταστρέψουμε όλη τη ρίζα; Η ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας αφορά και σε υλικούς τομείς. Το 96% της εκκλησιαστικής περιουσίας έχει ξοδευτεί άλλοτε για αγαθοεργίες αλλά και πολλές φορές εξανεμιζόμενο ή απαλλοτριούμενο.

Είναι καιρός να γίνει μια ενδελεχής μελέτη ώστε να γνωρίζουμε τι και πώς αξιοποιήθηκε, τι χάθηκε και τι πρέπει να κάνουμε με το εναπομείναν 4%, με σκοπό τη διακονία του πλησίον και την αλληλέγγυα στάση προς την πολιτειακή ευαισθησία στα προβλήματα του χειμαζόμενου λαού μας.

Το καθήκον μας σήμερα είναι διπλό. Εχουμε χρέος να εργασθούμε δυναμικά για τον επανευαγγελισμό του λαού μας και την αναβάθμιση της ενορίας και των κληρικών μας. Και, ταυτοχρόνως, να σηκώσουμε τα μανίκια- πρώτοι οι Αρχιερείς- και να δραστηριοποιηθούμε στην αρωγή του λαού μας με έργα και συγκεκριμένες προσφορές.

Και αν σταθούμε σωστά, όπως πάντοτε έπραξε σε κρίσιμες ώρες η Εκκλησία μας, τότε και μόνον θα έχουμε δικαιώματα απαιτήσεων, κριτικής ή και καταγγελίας όσων δεν ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της κοινωνικής και πολιτειακής τους θέσης και απέναντι στο εθνικό και ιστορικό καθήκον.

_____________________________

ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ 9/10/2010

Του Φανη Καλαντζη

Πώς ηρέμησαν τα πνεύματα·..

Το παρασκήνιο της τελευταίας σύγκρουσης 

Τι κρύβει η κόντρα Ιερώνυμου με ιεράρχες

για το έργο του προκατόχου του

και τον κοινωνικό ρόλο της Εκκλησίας

Υπάρχει διέξοδος από την κρίση, χρέος της Εκκλησίας, των κληρικών, υψηλόβαθμων και μη, είναι η έξοδος, η συνάντηση με τον δοκιμαζόμενο πιοτό, τον δοκιμαζόμενο πολίτη.

Το μήνυμα του αρχιεπισκόπου με αφορμή τις προ ημερών συνεδρίες της ετήσιας σύγκλησης της Ιεραρχίας έσβησε ορισμένες εστίες, τεχνητής εν πολλοίς, αναταραχής, αφού προηγουμένως μεσολάβησαν κάποιες αποστομωτικές απαντήσεις. Απαντήσεις στις αιχμές για αποδόμηση του έργου του προκατόχου του, αναιμική παρουσία, μη παρέμβαση στα πολιτικά δρώμενα. Ο χορός άνοιξε την με την αυστηρή σε σκληρή γλώσσα κριτική που άσκησε ο μητροπολίτης Καισαριανής Δανιήλ, με αφορμή την πρόταση για κατάργηση ορισμένων ειδικών επιτροπών που είχαν συσταθεί επί αρχιεπισκοπίας Χριστόδουλου.

Η παρέμβαση είχε ένα ελαφρυντικό, πέρα από την εύλογη στόχευση (ο κ. Δανιήλ υπήρξε εκ των βασικών συνεργατών του αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, αν και το ίδιο βράδυ δεν εθεάθη στην, προς τιμήν του μακαριστού, εκδήλωση της Μητρόπολης Δημητριάδος). Το ελαφρυντικό ήταν, όπως ορθά επισήμανε ο μητροπολίτης Σερρών, ότι η πρόταση της κατάργησης δεν συνοδευόταν από επεξηγητική εισήγηση για τους λόγους που συνόδευαν την πρόταση κατάργησης. Μένουμε σε δύο βασικά σκέλη της απάντησης:

α) Εισήγηση υπήρχε, 12 σελίδων, που είχε συντάξει σχετική επιτροπή (συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, οι μητροπολίτες Ναυπάκτου και Δημητριάδος) και στην οποία υπήρχε πλήρης αιτιολογία. Μόνο που, απρόβλεπτο, ο Ναυπάκτου «έχασε τη φωνή του» από μια αιφνίδια λαρυγγίτιδα και η εισήγηση δεν διαβάστηκε. Έτσι κι αλλιώς, το θέμα αναβλήθηκε,

β) Η κατάργηση ορισμένων ειδικών επιτροπών (15 παρεμπιπτόντως) δεν αποτελεί αποδόμηση του χριστοδουλικού έργου, αλλά επί της ουσίας διαφορετική - στηριζόμενη, στον ίδιο τον Καταστατικό Χάρτη και το συνοδικό σύστημα- άποψη, στην αναγκαιότητα ύπαρξης αυτών των «ειδικών επιτροπών» (το γιατί δημιουργήθηκαν είναι μια άλλη ιστορία), όταν ακριβώς το ίδιο έργο μπορούν να κάνουν οι αντίστοιχες συνοδικές επιτροπές (... όταν λειτουργούν εννοείται). Και όταν οι δύο επιτροπές, η συνοδική και η ειδική, εκφέρουν δύο αντίθετες απόψεις, τι κάνουμε;

Υπάρχει και το τρίτο σκέλος, το «επί προσωπικού». Απέναντι στις μομφές ο αρχιεπίσκοπος ήταν σαφής, ξεκάθαρος και ειλικρινής (για όσους γνωρίζουν την αλήθεια): «Μακάρι τα πνευμαπκά παιδιά του προκατόχου μου να έδειχναν τον σεβασμό που έδειξα όταν ήταν αρχιεπίσκοπος, αλλά και μετά την εκδημία του». «Να βγω να μιλήσω να πω τι; Τι βρήκα; Τα χρήματα για το τσουνάμι που είχαν εξαφανισθεί;...». Όσο για την αφάνεια; «Δηλαδή για κάθε μου κίνηση πρέπει να παίρνω και την κάμερα;».

Επί του πολιτικού σκέλους και τα περί «μπροστάρη» που ακούστηκαν - η εισήγηση του μητροπολίτη Σιατίστης είχε συγκρουσιακό χρωματισμό σε ό,τι αφορά πολιτική και πολιτικούς-επίσης έθεσε ξεκάθαρα το ερώτημα «Θέλετε σύγκρουση με την πολιτεία; Πέστε μου...». Τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές, δεν ήταν γνωστό το περιεχόμενο των τελικών αποφάσεων.

Οι βασικές σκέψεις σχετικά με τη στάση της Εκκλησίας αφορούσαν σε ένα τρίπτυχο: ενημέρωση πιστών και κληρικών με ειδικό ενημερωτικό σημείωμα, συνάντηση με υπουργούς (και πρωθυπουργό, δημοσιοποίηση συνολικής τοποθέτησης). Εκ των πραγμάτων θα επανέλθουμε, άλλωστε δεν αναφερθήκαμε καθόλου στο δάνειο για τη συμμετοχή (1 εκατ., το ύψος των τόκων, λένε, οι απώλειες στην περίπτωση που όλα πάνε στραβά) στην αύξηση κεφαλαίου της Εθνικής Τράπεζας.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΞΟΔΟ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΝΟΔΙΚΟ ΜΕΓΑΡΟ – 8/10/2010

Αρχιεπίσκπος 4

Μετά το πέρας των εργασιών της Συνόδου της Ιεραρχίας ερωτηθείς από δημοσιογράφους ο Μακαριώτατος για την κριτική που δέχθηκε από ορισμένους αρχιερείς τους απάντησε να μην αγωνιούν, και προέτρεψε τα ΜΜΕ να αντιμετωπίζουν κάποιες συζητήσεις με ευχάριστη διάθεση. Την ίδια στιγμή όμως έδωσε μια σαφή απάντηση σε όλους όσοι έσπευσαν να επικρίνουν την Εκκλησία για την απόφασή της να συμμετάσχει στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Εθνικής Τράπεζας.

«Δεν πρόκειται περί ανησυχίας. Πρέπει να βλέπετε ορισμένες ερωτοαπαντήσεις με λίγο χιούμορ. Μου είπαν ότι υπάρχει φόβος να ταυτιστώ με ορισμένα πρόσωπα ή με ορισμένες καταστάσεις. Τους είπα μην φοβάστε δεν κινδυνεύω, δεν είμαι από αυτούς τους ανθρώπους» απάντησε ο Αρχιεπίσκοπος στους δημοσιογράφους. Ερωτηθείς εάν είναι προκλητική η συμμετοχή της Εκκλησίας, με 27 εκατ. ευρώ, στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΤΕ ο αρχιεπίσκοπος ήταν ξεκάθαρος. «Δεν είναι καθόλου προκλητικό.

Η Εκκλησία διαθέτει τόσα και περισσότερα για φιλανθρωπικό έργο. Αλλά η Εκκλησία έχει σκέψεις και για το μέλλον. Όταν δηλαδή η οικονομία γενικότερα της χώρας βρίσκεται σε κίνδυνο η Τράπεζα δίνει την ευκαιρία ώστε  και η οικονομία της χώρας να ανακάμψει και τη δυνατότητα να βοηθήσουμε πολύπλευρα» σημείωσε ο Αρχιεπίσκοπος.

«Το κάνουμε με πολύ ρίσκο αυτό το εγχείρημα διότι τα χρήματα αυτά δεν τα είχαμε, τα δανειστήκαμε και τα βάλαμε εκεί όχι για να κερδίσουμε. Και σε περίπτωση που κερδίσουμε το έχουμε πει ότι αυτά τα κέρδη δεν θα πάνε πουθενά αλλού. Ούτε στις τρύπες του Δημοσίου, ούτε σε ομόλογα της Εκκλησίας αλλά σε κοινωνικό έργο για τους ανθρώπους που υποφέρουν» υπογράμμισε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.

«Ήταν μια από τις καλύτερες Ιεραρχίες» διαβεβαίωσε τους δημοσιογράφους ο Αρχιεπίσκοπος. Όμως ο Αρχιεπίσκοπος ρωτήθηκε και για τους νέους και τα προβλήματά τους. «Να μη δειλιάζουν, μη τους πιάνει πανικός. Να έχουν θάρρος, αισιοδοξία και να είναι βέβαιοι ότι όταν έχουν αρχές και αξίες μέσα τους, όταν έχουν Θεό μέσα τους δεν θα νικηθούν. Θα κερδίσουν».

Την Πέμπτη ο μητροπολίτης Φθιώτιδος, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε επισημάνει στον Αρχιεπίσκοπο τον κίνδυνο να κατηγορηθεί ότι υποστηρίζει «μια συγκεκριμένη πολιτική κατεύθυνση» . «Δεν κινδυνεύω, μην έχετε αγωνία» απάντησε ο Αρχιεπίσκοπος. Προηγουμένως είχε δεχθεί για άλλη μια φορά κριτική από μητροπολίτες για τους χαμηλούς τόνους που κρατάει έναντι της Πολιτείας ενώ την περασμένη Τέταρτη είχε δεχθεί τα πυρά του Μητροπολίτη Καισαριανής ο οποίος του καταλόγισε προσπάθεια διαγραφής του έργου του προκατόχου του, μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 10 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

image_thumb244_thumb1_thumb1_thumb1_[3]

Σήμερα γιορτάζονται:

1) Οι άγιοι μάρτυρες Ευλάμπιος και Ευλαμπία οι αυτάδελφοι. Κατάγονταν από τη Νικομήδειαν, ήσαν ωραίοι, περιφανείς και ευσεβείς. Ο Ευλάμπιος μη υποφέρων να υβρίζεται ο αληθινός Θεός κατοίκησε στην έρημον, όπου έζη με εγκράτειαν. Μετά ήρθε στην πόλιν κηρύττων την ευσέβειαν ενώπιον των ειδω­λολατρών. Δια τούτο εφυλακίσθη και ωδηγήθη ενώπιον του ηγεμόνος και διε­τάχθη να θυσιάση εις τους θεούς, αλλά ο άγιος όχι μόνον ηρνήθη, αλλά συνε-βούλευε τον ηγεμόνα, ο οποίος εξωργισθείς τον υπέβαλε σε βασανιστήρια. Όταν τον μετέφερον εις τον βωμόν να θυσιάση εκρήμνισε με τον λόγον του τα είδωλα, οι δε παρόντες επίστευσαν. Την ώραν εκείνην παρουσιάσθη η αδελφή του Ευλαμπία και υπεβλήθη μαζί με τον Ευλάμπιον σε βασανιστήρια. Ο ηγε-μών τους απεκεφάλισε.

2) Ο άγιος Βασιανός. Καταγόταν από την Ανατολήν και έζησε επί ευσεβέ­στατου βασιλέως Μαρκιανού. Ήλθεν εις την Κων/λιν όπου έκτισε ναόν στο όνομα του. Ήτο ενάρετος και είχε περί τους 300 μαθητάς και μεταξύ αυτών την αγίαν Ματρώνα. Προσέφερε πολλές υπηρεσίες. Γιάτρευσε ασθενείς και εθαυματούργει. Εξεδήμησε ειρηνικά εις Κύριον.

3) Ο άγιος Θεόφιλος ο ομολογητής.

Εθνικά γεγονότα: Σαν σήμερα το 1822 ο ελληνικός στόλος καταπλέει εις Μύκο-νον, συναντά τον τουρκικόν και ναυμαχεί.

Το 1823 ο τουρκικός στόλος κανονιοβολεί την Σκίαθο.

Το 1912 οι ελληνικές δυνάμεις δια θυελλώδους επιθέσεως εναντίον των ο­χυρών θέσεων των Τούρκων εις Σαραντάπορο κατορθώνουν και εκδιώκουν αυτούς από τα καλώς οχυρωμένα στενά. Η 4η ελληνική μεραρχία απελευθερώ­νει τα Σέρβια, εις τα οποία οι Τούρκοι προ της αναχωρήσεως των κατέσφαξαν 70 κατοίκους μεταξύ των οποίων και δύο ιερείς.

Το 1919 στο μέτωπο στη Μ. Ασία συνεχίζεται ο αγώνας περιπόλων.

Το 1920 ο ελληνικός στρατός στη Μ. Ασία δρα με πυροβολικό και περιπό­λους.

Το 1921 η ελληνική στρατιά στη Μ. Ασία οχυρώνει τις θέσεις στη γραμμή άμυνας που διέταξε το στρατηγείο.