07 Ιουλίου, 2010

Ο ΑΠΟ ΤΑ ΑΖΗΤΗΤΑ ΛΑΣΠΟΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΚΑΘΑΙΡΕΘΕΙΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΓΚΑΤΖΙΡΟΥΛΗΣ ΑΝΑΜΟΧΛΕΥΕΙ ΠΑΛΙΑ ΑΝΥΠΟΣΤΑΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΚΑΤ΄ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΣΥΚΟΦΑΝΤΗ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΑΜΒΡΟΣΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ 1/7/2010 ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΠΡΩΗΝ ΘΗΒΩΝ ΚΑΙ ΝΥΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ

imageΑγαπητέ επισκέπτη του blog,

Ξαφνικά ο Νικόδημος άρχισε πόλεμο δηλώσεων μέσω μακροσκελούς συνέντευξης και Άρθρων του μέσα από το περιοδικό του κατά του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου. Φυσικά και ο πόλεμος κατά του Αρχιεπισκόπου είναι επιβέβλημένος όταν υπάρχουν σοβαροί εκκλησιαστικοί λόγοι ή όταν υπάρχουν λόγοι που ανάγονται στις προσωπικές δραστηριότητες του Αρχιεπισκόπου και τις επιπτώσεις που έχουν αυτές στο εσωτερικό της Εκκλησίας και στην κοινή γνώμη.

Ο κ. Γκατζιρούλης λοιπόν, δεν του καταλογίζει εκκλησιαστικούς λόγους αλλά του καταλογίζει, λόγους προσωπικούς του. Ως φίδι λοιπόν ο κ. Νικόδημος στο περιοδικό του 1/7/2010 εδημοσίευσε αφού ξέθαψε από το αραχνιασμένο μπαούλο του επιστολή του κατ΄επάγγελμα συκοφάντη Καλαβρύτων Αμβροσίου με ημερομηνία 28/8/1997. Για ποιο λόγο όμως; Κύριος γνωρίζει!

Εάν ήτο έντιμος ο κ. Γκατζιρούλης, θα έπρεπε να επισυνάψει και τις επιστολές – απαντήσεις του τότε Θηβών με ημερομηνία 29/12/1996, 10/4/1997 και 6/9/1997. Έτσι κάνουν οι άντρες και οι σωστοί Ιεράρχες και όχι απλά πετάμε μια επιστολή και όποιος καταλάβει κατάλαβε, αυτή η συνταγή είναι παλιά.

Ο σημερινός Αρχιεπίσκοπος πρέπει να γνωρίζει ο κ. Γκατζιρούλης, ότι εξελέγη από την Ιεραρχία και στη συνέχεια πέτυχε να γίνει ο δημοφιλής Ιεράρχης στην ιστορία της Εκκλησίας μας με τον τρόπο ζωής του και τις πράξεις του, καιρός είναι να τον μιμηθούν και άλλοι Ιεράρχες.

Αγαπητέ επισκέπτη του blog,

Τέλος πρέπει να γνωρίζεις ότι ο Νικόδημος Γκατζιρούλης, είναι καθηρημένος από τον Αύγουστο του 1993, δια τούτο βγάζει τόση χολή κάθε φορά, επί δικαίων και αδίκων. Ακολουθεί η καθαιρετική Απόφαση της Συνόδου

Voiotosp.blogspot.com

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Η ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

Πρός

τούς Σεβ. Μητροπολίτας

τής Έκκλησίας της Ελλάδος.

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ  2 5 6 0

Αριθμ. Πρωτ. 2555

Διεκπ. 998                                              

Άθήνησι τη 10η Αυγούστου 1993

Ή Διαρκής Ιερά Σύνοδος τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, κατά τήν Συνεδρίαν Αυτής τής 10ης όδεύοντος μηνός Αυγούστου έ.ε., διαπιστώσασα δια μίαν εισέτι φοράν ότι οί Σεβ. Μητροπολίται κ.κ. Νικόδημος (Γκατζιρούλης), Θεολόγος (Πασχαλίδης) καί Κωνσταντίνος (Σακελλαρόπουλος) υπέπεσαν άμετανοήτως εις σωρείαν αντικανονικών παραπτωμάτων, δημιουργούντων έν τοις πράγμασι σχίσμα εντός τών κόλπων τής Εκκλησίας τής Ελλάδος, επιβάλλει εις αυτούς τό έπιτίμιον τής αποκοπής εκ τής εκκλησιαστικής κοινωνίας, ήτοι τό έπιτίμιον τής άκοινωνησίας. Κατά τήν περίοδον ταύτην οί διά τού έπιτιμίου τούτου τιμωρηθέντες δέν δύνανται νά τελώσι τήν θείαν Λειτουργίαν, πάς δέ μετ' αυτών λειτουργών υπόκειται εις τήν αυτήν ποινήν, κατά τήν θεμελιώδη κανονικήν αρχήν «ό άκοινωνήτω κοινωνών άκοινώνητος».

Πρός δέ τούτοις, ή Δ.Ι.Σ. κρίνει τούς ώς άνω Αρχιερείς καθαιρετέους καί άπογυμνωτέους πάσης ιερατικής τιμής καί αξίας διά τά κατά συρροήν αντικανονικά των παραπτώματα καί τήν δογματικήν καί έκκλησιολογικήν των παρέκκλισιν έκ τής Όρθοδόξου πίστεως καί παραδόσεως, εις δέ τούς λαϊκούς, οί όποιοι προεπηλάκισαν Αρχιερείς καί έδημιούργησαν εις βάρος αυτών επεισόδια επιβάλλονται τά υπό του Γ' Κανόνος τής έν' Αγία Σοφία Συνόδου προβλεπόμενα έπιτίμια.

Ωσαύτως, απεφασίσθη υπό τής Δ.Ι.Σ. ότι πάς κληρικός, οιουδήποτε βαθμού, προσφυγών καί προσφεύγων κατ' αποφάσεων τών εκκλησιαστικών αρχών εις τά πολιτικά δικαστήρια θά καθίσταται έκκλησιαστικώς υπόδικος επισύρων εις βάρος αυτού τά υπό του Λ' Αποστολικού Κανόνος προβλεπόμενα.

† Ό Αθηνών ΣΕΡΑΦΕΙΜ, Πρόεδρος,

† Ό Μεγάρων καί Σαλαμίνος ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ,

† Ό Δημητριάδος καί Αλμυρού ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ,

† Ό Χαλκίδος ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ,

† Ό Θεσσαλιώτιδος καί Φαναριοφερσάλων ΚΛΕΟΠΑΣ,

† Ό Παροναξίας ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ,

† Ό Νέας Σμύρνης ΑΓΑΘΑΓΓΕΛΟΣ,

† Ό Εδέσσης, Πέλλης καί Αλμωπίας ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ,

† Ό Καστοριάς ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ,

† Ό Κίτρους καί Κατερίνης ΑΓΑΘΟΝΙΚΟΣ,

† Ό Διδυμοτείχου καί Όρεστιάδος ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ,

† Ό Μυτιλήνης, Ερεσσού καί Πλωμαρίου ΙΑΚΩΒΟΣ,

† Ό Λήμνου ΙΕΡΟΘΕΟΣ.

                                                              Ό Αρχιγραμματεύς

                                                        Αρχιμ. Δαμασκηνός Καρπαθάκης

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:

- Ίεράν Άρχιεπισκοπήν Κρήτης

- Ιεράς Μητροπόλεις Κρήτης

- Ιεράς Μητροπόλεις Δωδεκανήσου

- Ίεράν Κοινότητα Αγίου Όρους

- Εξαρχίαν Πάτμου

- Ευλαβέστατους Εφημέριους Ιερών Μητροπόλεων, Αττικής καί Λαρίσης.

Ο ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΣΤΗ ΠΑΛΑΙΑ ΒΟΥΛΗ ΕΠΙ ΤΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙ ΤΗΣ ΝΕΑΣ Μ.Κ.Ο ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΑΘΗΝΩΝ 7 ΙΟΥΛΙΟΥ 2010.

image

Τήν νέα αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία, την «Αποστολή», παρουσίασε σήμερα, Τετάρτη 7 Ιουλίου 2010, ο Μακαριώτατος  σε εκδήλωση στην Παλαιά Βουλή, παρουσία του πρωθυπουργού, που ίδρυσε η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών.

Ο Αρχιεπίσκοπος, στην ομιλία του μεταξύ άλλων τόνισε: «Σκοπός της σημερινής μας εκδήλωσης δεν είναι να γίνει αναφορά στο έργο της όλης Εκκλησίας μας, αυτό θα γίνει ασφαλώς, όπως ήδη ελέχθη, μετά την Σύνοδο του προσεχούς Οκτωβρίου».

Η Αρχιεπισκοπή δημιούργησε μία νέα φιλανθρωπική μη κερδοσκοπική εταιρεία με την επωνυμία ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Στόχος και συνεχής επιδίωξις είναι η ΑΠΟΣΤΟΛΗ να γίνει από σήμερα το μέσον, το εργαλείον, ο ταπεινός συντελεστής ανακούφισης ανθρώπων.

Το σύμπλεγμα των έργων:

α. Πρότυπο Περιβαλλοντικό Κέντρο στην Πάρνηθα.

β. Μονάδα επανένταξης αδελφών μας που περιεπλάκησαν στην μάστιγα των Ναρκωτικών.

γ. Μονάδα Φροντίδος και Αγωγής Αυτιστικών Παιδιών.

δ. Μονάδα Φροντίδος Κατακοίτων.

ε. Στέγες Ηλικιωμένων.

στ. Κέντρα Φροντίδος Παιδιών με Νοητική Στέρηση.

ζ. Διπλασιασμός των μερίδων φαγητού ημερησίως (από 5.000 μερίδες θα γίνουν 10.000).

η. Ακόμη θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα δίκτυο ψυχικής στήριξης και ενίσχυσης, τόσο από εξειδικευμένους ιερείς, όσο και από άλλο ανάλογο σχετικό προσωπικό.

θ. Η εικόνα παραπληγικών αδελφών μας μερικοί από τους οποίους μας επισκέπτονται συχνά στα γραφεία μας με τα καροτσάκια τους δεν πρέπει να μας αφήνει αδιάφορους.

Τομείς   όπως:

- Η πολιτιστική κληρονομιά.

- Η προστασία του Περιβάλλοντος.

- Η συνεργασία με φορείς του Εξωτερικού.

- Η ενδυνάμωση της Ιεραποστολής. είναι στις προτεραιότητες της ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ.

Η συνεργασία όλων μας κατέληξε ο Μακαριώτατος πρέπει να είναι η πεμπτουσία και το μήνυμα της ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ.

ΕΠΙΤΙΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΩΡ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ Ο ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ

image

Επίτιμος διδάκτορας των τμημάτων Θεολογίας και Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Αθήνας αναγορεύτηκε χθες, Τρίτη 6 Ιουλίου 2010, σε ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε στην Μεγάλη Αίθουσα Τελετών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος.

Στην ομιλία του με θέμα: «Ένα Βοιωτικό μνημείο – μάρτυρας μιας νεοελληνικής νοοτροπίας» ο Αρχιεπίσκοπος αναφέρθηκε στην Ιερά Μονή Παμμεγίστων Ταξιαρχών της Μητροπόλεως Θηβών, την ιστορία της και την πορεία της στο χρόνο. Ιδιαιτέρως δε αναφέρθηκε στην καταπάτηση της περιουσίας της Μονής από οικιστές οι οποίοι δεν σεβάστηκαν το ιστορικό μνημείο.

«Ασφαλώς θα έπρεπε να ενισχυθούν οι κάτοικοι της περιοχής, θα έπρεπε όμως να ληφθεί πρόνοια και για την επιβίωση και την ανάδειξη της Μονής ως κέντρο εθνικής και θρησκευτικής παραδόσεως, ως μαρτυρία πολιτισμικής διαδρομής. Οι πρόγονοι μας πολλές φορές έκαναν λόγο για την αξία του μέτρου στην ζωή μας. Και ετόνισαν ότι όταν το μέτρο περιφρονείται ακολουθεί η ύβρις» σημείωσε ο Αρχιεπίσκοπος.

«Δεν έχω την εντύπωση ότι έκανα σήμερα ενώπιον σας μια επιστημονική αρχαιολογική ανάπτυξη, πιστεύω όμως ότι σας έκαναν κοινωνούς του παραπόνου ενός ιστορικού μνημείου της Βοιωτικής γης με την προτροπή όχι άλλους βανδαλισμούς και προσπάθεια έστω και τώρα για επανόρθωση των λαθών μας. Και τους φτωχούς μπορούμε να βοηθήσουμε και τα μνημεία μας να στηρίξουμε. Αρκετές καταστροφές κάναμε στο περιβάλλον και στα μνημεία μας. Φτάνει δεν χρειάζονται άλλες» τόνισε ο Μακαριώτατος.

Προηγουμένως ο Πρύτανης του Πανεπιστήμιου Καθ. Δημοσθένης Ασημακόπουλος αναφέρθηκε στην πορεία του Αρχιεπισκόπου σημειώνοντας ότι είναι απόφοιτος της Θεολογικής και Φιλοσοφικής Σχολής, των δύο αρχαιοτέρων Σχολών του Πανεπιστημίου Αθηνών. «Είναι ένας δικός μας άνθρωπος» είπε ο Πρύτανης. Στο χαιρετισμό του ο αντιπρύτανης Καθ. Ιωάννης Καράκωστας θυμήθηκε τα κοινά σχολικά χρόνια που είχε με τον κ. Ιερώνυμο.

Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΣ ΚΑΙ Ο ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΚΛΗΡΙΚΩΝ Β΄ ΜΕΡΟΣ

clip_image002

Τό πολιτειοκρατικόν σύστημα είς τάς σχέσεις Εκκλησίας καί Πολιτείας είχεν αρχίσει νά σχεδιάζεται. Παραλλήλως πρός τήν γνωμοδότησιν Γενατά ό έπί τής Παιδείας καί τών Εκκλησιαστικών υποθέσεων Γραμματεύς Νικόλαος Χρυσόγελος απέστειλε τό άπό 25-10-1829 έγγραφόν του πρός τόν Έπίσκοπον Έλαίας, πρός τόν όποιον έφίστα τήν προσοχήν του διά τήν έσφαλμένην ένέργειάν του.

Τό Ύπουργείον Δικαιοσύνης απέστειλε πρός τόν Πρόεδρον τού Πρωτοκλήτου Δικαστηρίου τής Άνω Μεσσηνίας τό ύπ' άριθ. 247/3-11-1929 έγγραφόν του, είς τό όποίον ύπεγραμμίζετο ότι οί κληρικοί ορκίζονται έπί τη ίερωσύνη των έπιθέτοντες τήν δεξιάν των είς τό στήθος των. Επίσης, ό Υπουργός έκάκισε τό Δικαστήριον, διατί ύπεχρέωσε τούς δύο ιερείς νά μαρτυρήσουν έπί θεμάτων, τών οποίων είχον λάβει γνώσιν έκ τής εξομολόγησεως. Ή γνωμοδότησις τού Ιωάννου Γενατά, ανεξαρτήτως άν σύμφωνη κανείς ή όχι μέ τάς απόψεις του, ήτο πλήρως τεκμηριωμένη καί αντικειμενική, άπετέλει δέ τό μόνον κείμενον τής εποχής εκείνης, τό όποιον έξήταζε τό θέμα τού όρκου κατά τρόπον άντικειμενικόν καί ήρεμον.

Τήν όρθήν άποψιν ότι οί κληρικοί ορκίζονται έπί τη ίερωσύνη των υπεστήριξε πρώτος ό Ιωάννης Γενατάς, βραδύτερον δέ, μετά είκοσι έτη, ό Κωνσταντίνος Οικονόμος. Δέν θά εξετάσω περισσότερον τό πρόβλημα, έάν ό όρκος γενικώς καί ό όρκος τών κληρικών ειδικώς άπαγορεύωνται ή έπιτρέπωνται άπό τήν χριστιανικήν θρησκείαν. Έχουν ύποστηριχθή καί αί δύο απόψεις, οί θεολόγοι δέ είναι αρμόδιοι νά αποφανθούν έπ' αυτών.

3

'Άς έξετάσωμεν τό θέμα τού όρκου άπό απόψεως τής Πολιτείας. Όρκος είναι ή ύπό τήν έπίκλησιν τού Θείου διαβεβαίωσις περί τής αληθείας ή άναληθείας γεγονότος τινός, ή ύπόσχεσις εκτελέσεως πράξεώς τινος. Ό όρκος διακρίνεται είς βεβαιωτικόν, όταν παρέχεται ή διαβεβαίωσις περί τής αληθείας ή άναληθείας γεγονότος τινός, καί είς ύποσχετικόν, όταν ό ομνύων υπόσχεται τήν έκτέλεσιν πράξεως τινος ή τήν παράλειψιν άλλης. Υπάρχουν καί άλλαι διακρίσεις τού όρκου, τάς οποίας, όμως, δέν θά άναφέρωμεν. Πρέπει, όμως, νά σημειώσωμεν ότι ό όρκος αποτελεί τό κυριώτερον άποδεικτικόν μέσον κατά τήν απονομήν τής δικαιοσύνης, κυρίως δέ είς τήν ποινικήν δίκην.

Ποίος είναι ό δικαιολογητικός λόγος καθιερώσεως τού όρκου ώς αποδεικτικού μέσου κατά τήν απονομήν τής δικαιοσύνης; Ό όρκος, ώς είναι εύνόητον, αποτελεί όχι μόνον νομικήν, άλλά καί θρησκευτικήν πράξιν. Έκ τού όρκου θεωρείται απορρέουσα ή έγγύησις ότι ό ομνύων, επικαλούμενος τόν Θεόν, θά είπη τήν άλήθειαν, λόγω τής εξαιρετικής καί επιβλητικής δυνάμεως τού θρησκευτικού συναισθήματος. Επίσης, ό ομνύων έχει τόν φόβον ότι είς περίπτωσιν δόσεως ψευδούς όρκου θά ύποστή τάς διά τήν ψευδορκίαν προβλεπομένας εκκλησιαστικός καί θρησκευτικάς κυρώσεις.

Έπί πλέον, έκτός τής θρησκευτικής εγγυήσεως, ό όρκος παρέχει τήν ήθικήν έγγύησιν, ή οποία πηγάζει άπό τήν συνείδησιν παντός εντίμου καί ηθικού άνθρώπου. Περαιτέρω, προβλέπονται άπό τήν νομοθεσίαν ποινικαί κυρώσεις έκ τής ψευδορκίας. 'Άρα, ό όρκος είναι απολύτως άναγκαίον μέσον διά τήν έξακρίβωσιν τής αληθείας κατά τήν απονομήν τής δικαιοσύνης καί ειδικώς τής ποινικής. Βεβαίως, έχουν τονισθή τά μειονεκτήματα άπό τήν έπιβολήν τού όρκου. Κατ αρχήν δέν διασφαλίζεται ή άνεύρεσις τής αληθείας έκ τής δόσεως τού όρκου άπό ανθρώπους, οί όποιοι δέν πιστεύουν είς τόν Θεόν, ούτε έχουν συνείδησιν. Παραλλήλως, αμφισβητείται ή έντιμότης τού μάρτυρος καί προβάλλεται ή θρησκευτική συνείδησις τού όρκιζομένου.

4

Ας ίδωμεν τί ίσχυε νομικώς τήν έποχήν κατά τήν οποίαν ανεφύη τό ζήτημα τού όρκου, όταν έθεσε τούτο ό Κωνσταντίνος Οικονόμος. Μόλις είχε τεθή είς ίσχύν τό Σύνταγμα τού 1844, τό όποίον καθιέρωσε τό πολίτευμα τής συνταγματικής ή περιωρισμένης μοναρχίας. Τό άρθρον 100 τού Συντάγματος αυτού ώριζεν ότι: «Ουδείς όρκος επιβάλλεται άνευ νόμου ορίζοντος καί τον τύπον αυτού». Παραλλήλως, τά άρθρα 36 καί 42 καθιέρωσαν διά τόν Βασιλέα όρκον θρησκευτικόν κατά τόν τύπον τής Ανατολικής Όρθοδόξου Εκκλησίας. Όμοίως, τό άρθρον 57 τού Συντάγματος ώριζε τόν τύπον τού όρκου τού Βουλευτού καί του Γερουσιαστού. Ό Κώδιξ Πολιτικής Δικονομίας καί ό Κώδιξ Ποινικής Δικονομίας τού 1835 προέβλεπαν τόν θρησκευτικόν τύπον τού όρκου τών μαρτύρων, χωρίς νά προβλέπουν εξαιρέσεις διά τούς άθεους ή τούς κληρικούς. Έν τούτοις, ή επιβολή τού όρκου είς τόν μάρτυρα προσβάλλει τήν θρησκευτικήν συνείδησιν τού δίδοντος τόν όρκον ύπό δύο εννοίας.

Πρώτον, διότι υποχρεώνει τόν άθεον νά όρκισθή μέ όρκον θρησκευτικόν, ένώ δέν πιστεύει είς τόν Θεόν. Δεύτερον, διότι επιβάλλει άναγκαστικώς είς τόν πιστόν νά όρκισθή, ένώ ή θρησκεία του απαγορεύει τόν όρκον. Ή ελευθερία, όμως, τής θρησκευτικής συνειδήσεως δέν κατωχυρώνετο τότε άπό τό Σύνταγμα τού 1844, τό όποιον άνεγνώριζε μόνον τήν άνεξιθρησκείαν. Ή ελευθερία τής θρησκευτικής συνειδήσεως κατωχυρώθη διά πρώτην φοράν άπό τό Σύνταγμα τού 1927, τό άρθρον 1 τού οποίου ώριζε ότι:«Ή ελευθερία τής θρησκευτικής συνειδήσεως είναι απαραβίαστος».

Τό άρθρον 13 παρ. 5 τού ισχύοντος Συντάγματος τού 1975, έπαναλαμβάνον τήν διάταξιν παλαιοτέρων Συνταγμάτων, ορίζει ότι: «Ουδείς όρκος επιβάλλεται άνευ νόμου ορίζοντος καί τόν τύπον αύτού». Επίσης, τό άρθρον 13 παρ. 4, αυτού ορίζει ότι: «Ουδείς δύναται ένεκα τών θρησκευτικών αυτού πεποιθήσεων νά απαλλαγή τής εκπληρώσεως τών πρός τό κράτος υποχρεώσεων ή νά άρνηθή τήν συμμόρφωσίν του πρός τούς νόμους».

Ή τελευταία αυτή διάταξις άφορα όχι μόνον είς τήν έκπλήρωσιν τών στρατιωτικών υποχρεώσεων καί τήν πληρωμήν τών φόρων, άλλά καί είς τήν δόσιν τού όρκου. Βασική είναι ή διάταξις τού άρθρου 13 παρ. 1 τού Συντάγματος, ή οποία ορίζει ότι: «Ή ελευθερία τής θρησκευτικής συνειδήσεως είναι απαραβίαστος».Έκτος τής συνταγματικής αυτής διατάξεως, ή ελευθερία τής θρησκευτικής συνειδήσεως κατοχυρώνεται καί άπό σειράν διατάξεων τού διεθνούς δικαίου, αί κυριώτεραι τών οποίων είναι τό άρθρον 18 τής Οικουμενικής Διακηρύξεως τών ανθρωπίνων δικαιωμάτων τού Ο.Η.Ε. τού 1948 τό άρθρον 9 τής Ευρωπαϊκής. Διά τούς Βουλευτάς τό άρθρον 59 παρ. 1 τού Συντάγματος ορίζει ότι: «Οί βουλευταί, πρό τής αναλήψεως τών καθηκόντων αυτών ομνύουν έν τώ Βουλευτηρίου καί εις δημοσίαν συνεδρίασιν τόν άκόλουθον όρκον: «Όμνύω εις τό όνομα της Άγιας καί Ομοουσίου καί Αδιαιρέτου Τριάδος νά φυλάττω πίστιν εις τήν Πατρίδα καί τό δημοκρατικόν πολίτευμα, ύπακοήν εις τό Σύνταγμα καί τούς νόμους καί νά έκπληρώ ένσυνειδήτως τά καθήκοντα μου».

Ή διάταξις αυτή καθιερώνει όρκον θρησκευτικόν κατά τόν τύπον της Ανατολικής Όρθοδόξου Εκκλησίας. Παραλλήλως, όμως, τό άρθρον 59 εις τήν παράγραφον 2, σεβόμενον τήν έλευθερίαν της θρησκευτικής συνειδήσεως τών αλλοθρήσκων καί τών έτεροδόξων βουλευτών, ορίζει ότι: «Αλλόθρησκοι ή έτερόδοξοι βουλευταί δίδουν τόν αυτόν όρκον κατά τόν τύπον της ιδίας αυτών θρησκείας ή τού ιδίου δόγματος».

Αντιθέτως, τό Σύνταγμα δέν προβλέπει άρνησιν δόσεως όρκου διά τούς αθέους, τών οποίων παραβιάζεται ή ελευθερία τής θρησκευτικής συνειδήσεως. Ή ίδιότης τού βουλευτού εμπεριέχει (ορισμένους περιορισμούς, τούς οποίους καθιερώνει αυτό τούτο τό Σύνταγμα, όπως π.χ. τά ασυμβίβαστα έργα τού άρθρου 57 τού Συντάγματος. Προκειμένου περί μαρτύρων εις τάς ποινικάς καί πολιτικάς δίκας, ή νομοθεσία καθιερώνει απόλυτον σεβασμόν πρός τήν έλευθερίαν τής θρησκευτικής συνειδήσεως.

Κατά τό άρθρον 408 Κωδικός Πολιτικής Δικονομίας ορίζεται ό εξής όρκος τού μάρτυρος: «Ορκίζομαι ενώπιον τού Θεού νά είπω ευσυνειδήτως όλην τήν άλήθειαν καί μόνον τήν άλήθειαν χωρίς νά καταθέσω ούτε νά αποκρύψω τι». Έάν ό μάρτυς πιστεύη άλλην θρησκείαν, ό όρκος δίδεται κατά τόν τύπον τής ιδίας αυτού θρησκείας. Έάν ό μάρτυς δηλώση ενώπιον τού Δικαστηρίου ότι ούδεμίαν πιστεύει θρησκείαν ή ότι πιστεύει θρησκείαν μή έπιτρέπουσαν τόν όρκον, ό όρκος δίδεται ώς διαβεβαίωσις ύπό τόν εξής τύπον:

«Δηλώ επικαλούμενος τήν τιμήν καί τήν συνείδησίν μου ότι θά είπω όλην τήν άλήθειαν καί μόνον τήν άλήθειαν χωρίς νά καταθέσω ή νά αποκρύψω τι». «Οί κληρικοί παντός θρησκεύματος ορκίζονται διαβεβαιούντες επί τή ίερωσύνη αυτών». Τά αυτά ορίζει καί ό Κώδιξ Ποινικής Δικονομίας. Τό άρθρον 218 καθιερώνει όρκον θρησκευτικόν. Διά τούς κληρικούς καί ιερωμένους, τών οποίων ή θρησκεία απαγορεύει τόν όρκον, ορίζει ότι αυτοί δίδουν διαβεβαίωσιν έπί τή ίερωσύνη των. Έξ άλλου, τό άρθρον 220 ορίζει ότι οί αλλόθρησκοι ορκίζονται κατά τόν τύπον τής ιδίας αυτών θρησκείας. Έάν ό μάρτυς δέν πιστεύη εις καμμίαν θρησκείαν ή εις θρησκείαν, ή οποία δέν επιτρέπει τόν όρκον, δίδει διαβεβαίωσιν επικαλούμενος τήν τιμήν καί τήν συνείδησίν του.

Διά τών διατάξεων αυτών ή νομοθεσία έλυσε τό πρόβλημα τού όρκου τών κληρικών, άλλά καί τών αθέων, ή τών αλλοθρήσκων, κατά πλήρη σεβασμόν πρός τήν έλευθερίαν τής θρησκευτικής συνειδήσεως.

5

Τό θέμα τού όρκου γενικώς καί τού όρκου τών κληρικών είδικώτερον, τό όποίον έθεσεν ό Ιωάννης Γενατάς τω 1829 καί ό Κωνσταντίνος Οικονόμος τω 1848 εύρε τήν λύσιν του εις τήν σύγχρονον νομοθεσίαν διά μέσου τής κατοχυρώσεως τής ελευθερίας τής θρησκευτικής συνειδήσεως. Εις τό σύγχρονον κράτος δέν άρκούν τά εκκλησιαστικά κείμενα διά τήν λύσιν τών προβλημάτων αυτών, τά όποια συνάπτονται πρός τήν άπονομήν τής δικαιοσύνης, άλλά καί πρός τήν έλευθερίαν τής θρησκευτικής συνειδήσεως.

Χρειάζονται καί τά συνταγματικά κείμενα, τά όποια προστατεύουν τά ανθρώπινα δικαιώματα, τά όποία έγεννήθησαν εις τήν Αρχαία Ελλάδα καί εις τά όποια στηρίζεται ό σύγχρονος πολιτισμός.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 7 ΙΟΥΛΙΟΥ

image_thumb8444444444444444444484444[1]

1) Ο άγιος Θωμάς. Ήταν περιφανής δια τον πλούτον του και την δύναμίν του και εναντίον των βαρβάρων εσημείωσε μέγιστα τρόπαια και νίκες. Επόθη-σε τον Χριστόν και ενεδύθη το σχήμα των Μοναχών μιμούμενος τον Χριστόν. Δια τούτο ωδηγήθη παρά του προφήτου Ηλίου στο όρος Μαλεό, όπου διέλαμ-ψε δια των προσευχών, νηστειών και αγρυπνιών. Έλαβε παρά του Θεού την χάριν των θαυμάτων και αξιώθηκε να κάμη πολλά θαύματα. Εξεδήμησε ειρη-μικά εις Κύριον.

2) Η αγία μεγαλομάρτυς Κυριακή. Καταγόταν από την Ανατολήν από γο­νείς πλουσίους και ελεήμονας, τον Δωρόθεον και την Ευσεβείαν. Οι γονείς αυ­τοί ήσαν άτεκνοι και δια συνεχών παρακλήσεων προς τον Θεόν εγέννησε η Ευσέβεια ημέρα Κυριακήν και έτσι έδωσαν το όνομα Κυριακή. Αφιερώθη εις τον Θεόν. Αρνηθείσα δε να θυσιάση στα είδωλα εβασανίσθη και από τα βάσα­να εξεδήμησε εις Κύριον.

3) Ο άγιος Ευάγγελος. Εξεδήμησεν εις Κύριον.

4) Οι άγιοι μάρτυρες Ευστάθιος και Πολύκαρπος ο νέος. Ο Ευστάθιος ερ-ρίφθη στη φωτιά, ο δε Πολύκαρπος απεκεφαλίσθη δια μαχαίρας.

5) Οι άγιοι μάρτυρες Περεγρίνος, Λουκιανός, Πομπήιος, Ησύχιος, Παπικός, Σατορνίνος και Γερμανός.

Εθνικά γεγονότα: Σαν σήμερα το 1823 οι Έλληνες υπό τον Οδ. Ανδρούτσον επιτίθενται εναντίον των Τούρκων στο μοναστήριον Ιερουσαλήμ της Λεβα-δείας. Η μάχη υπήρξε σφοδρή και ουδείς απέβη νικητής.

Το 1824 οι Τούρκοι εισέρχονται στο Λιδωρίκιον και το καταστρέφουν.

Το 1825 οι Τούρκοι επετέθησαν εναντίον των Ελλήνων και καταλαμβάνουν τον Αγιον Αθανάσιον Αθηνών.

Το 1913 στο βουλγαρικόν μέτωπον συνεχίζεται ο σκληρός αγών των ελληνι­κών δυνάμεων. Κατόπιν θυελλώδους επιθέσεως οι Έλληνες καταλαμβάνουν τα υψώματα Ντερβέν-Κουλί. Η στρατιά Δαμιανού καταδιώνει τους Βουλγάρους μέχρι τα Βλάχικα Καλύβια.

Το 1919 σε ολόκληρο το μέτωπο της Μ. Ασίας επικρατεί σχετική ηρεμία.

Το 1920 ο ελληνικός στρατός στη Μ. Ασία μάχεται με περιπόλους.

Το 51921 οι ελληνικές δυνάμεις της στρατιάς της Μ. Ασίας μάχονται ενα­ντίον των Τούρκων εις τον τομέα Δοριλαίου και κυρίως επί του Ακτίου και Τσαμ-τεπέ.

Το 1922 στη Μ. Ασία μεταξύ των εμπολέμων γίνονται μάχες αναγνωρίσεως των θέσεων.