03 Μαΐου, 2010

Το…φτωχό Οικουμενικό Πατριαρχείο που…χειμάζεται μέσα στα ποικίλα Οικονομικά προβλήματα, με επιστολή του στον αρμόδιο (τότε) Υπουργό…Ο ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ζητούσε αγοραστή για 32.687 Στρέμματα.

_thumb[7]

Τω Εξοχωτάτω

κυρίω Γιάννω Παπαντωνίου

Υπουργό Εθνικής Άμυνας

Εις Αθήνας

Αριθ. Πρωτ. 991

Διό δε των Πατριαρχικών ημών Γραμμάτων τιθέμεθα υπό την προσοχήν και την κρίσιν της Υμετέρας λίαν ημίν αγαπητής και περισπούδαστου Εξοχότητος την αφορώσαν εις την εν Θεσσαλονίκη καθ' ημάς Ιερόν Πατριαρχικήν και Σταυροπηγιακήν Μονήν των Βλατάδων υπόθεσιν, η διεύθέτησις της οποίας ανάγεται εις την δικαιοδοσίαν Υμών, ως πολιτικού διοικητικού και προϊσταμένου του ενδόξου Ελληνικού Στρατού. Πρόκειται περί εκτάσεως τίνος, εμβαδού τριάκοντα δύο χιλιάδων εξακοσίων ογδοήκοντα επτά (αριθμ. 32.687) τετραγωνικών περίπου μέτρων, υπό την επωνυμίαν «Μπασίς» κειμένης παρά την εν Θεσσαλονίκη Ανωτέραν Σχολήν Πολέμου.

Η ειρημένη Σχολή εζήτησεν εν καιρώ την παροχήν εις αυτήν της χρήσεως της εκτάσεως ταύτης προς κάλυψιν αναγκών αυτής, ήτις και προφρόνως και προθύμως παρεχωρήθη υπό της Μητρός Εκκλησίας, μη γενομένης όμως ατυχώς τότε πράξεως εκχωρήσεως ή πωλήσεως. Ο προκάτοχος ημών αοίδιμος Πατριάρχης Δημήτριος διό Γοάμματος αυτού εζήτησε την επιστροφήν της εκτάσεως ταύτης εις την δικαιούχον ως άνω Πατριαρχικήν Μονήν, εξεφράσθη δε τότε η βούλησις διά των αρμοδίων στρατιωτικών υπευθύνων του εν Θεσσαλονίκη εδρεύοντος Γ Σώματος Στρατού όπως η έντιμος Ελληνική Κυβέρνησις προέλθη εις την αγοράν της εκτάσεως ταύτης, περιερχομένης υπό την κυριότητα της Σχολής.

Το Οικουμενικόν Πατριαρχείον απεδέχθη την πρότασιν ταύτην, πλην όμως μέχρι της σήμερον ουδεμία ατυχώς ενέργεια εγένετο. «Τιθέμενοι τα ανωτέρω υπό την ηροσοχήν της Υμετέρας Εξοχότητος και επισυνάπτοντες αντίγραφον του παρ' ημίν φυλασσομένου φακέλλου, παρακαλούμεν Υμάς ίνα εν τη εγνωσμένη αγάπη και στοργή Υμών προς το Οικουμενικόν Πατριαρχείον, αλλά και εν εκτιμήσει των πολλαπλών αναγκών του Ιερού της Ορθοδοξίας Κέντρου, μεριμνήσητε διά την επίσπευσιν των σχετικών διαδικασιών περιελεύσεως του ακινήτου τούτου εις την μνημονευθείσαν Σχολήν, έναντι τιμήματος καθοριζομένου επί τη βάσει των ισχυουσών αξιών διά τα εν τη συγκεκριμένη περιοχή κείμενα ακίνητα.

Εν τη αξιολογήσει της περιπτώσεως ταύτης θα έδει να ληφθή ασφαλώς υπ' όψιν και το γεγονός της εκχωρήσεως μετά την μικρασιατικήν καταστροφήν υπό του Οικουμενικού Πατριαρχείου τω Ελληνικώ Δημοσία) απάσης σχεδόν της τεραστίας αυτού μοναστηριακής και άλλης περιουσίας, κυρίως εν Βορείω Ελλάδι, προς εγκατάστασιν και περιθαλψιν των πολυαρίθμων εντεύθεν προσφύγων. Ουδαμώς αμφιβάλλοντες ότι η Υμετέρα Εξοχότης θα ενεργήση το δέον προς ικανοποίησιν της δικαίας, ως πεποίθαμεν, επιθυμίας ταύτης της Μητρός Εκκλησίας, ευχαριστούμεν εκ προοιμίου θερμώς Υμάς, και ευχόμενοι Υμίν υγείαν και πάσαν χάριν και ευλογίαν εν τη ασκήσει της πολυευθύνου διακονίας και προσφοράς Υμών προς το Γένος και την Εκκλησίαν, διατελούμεν μετά βαθείας της εν Κυρίω αγάπης, ιδιαζούσης τιμής και εγκαρδίων ευχών.

βγ΄ Νοεμβρίου κδ'

Της Υμετέρας εριτίμου Εξοχότητος

διάπυρος προς θεών ευχετης

ο Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίος

___________________________

Στη Θεσσαλονίκη στη θέση υπό την επωνυμία «Μπασίς». Το ζητούσε από τον Στρατό, βάσει των «ισχυουσών» (τότε) «αξιών για τα ακίνητα» . Από την Εποχή Παπαντωνίου στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, πέρασαν τόσα χρόνια... Υπουργοί και Υπουργοί έφθασαν στην καρέκλα του Πενταγώνου! Τι απέγινε η Έκταση; Υπάρχει ακόμη; Πουλήθηκε; Κι αν ναι, πού πήγαν τα χρήματα, πώς αξιοποιήθηκαν; Μία απάντηση, θα ήταν χρήσιμη... Ο Οικουμενικός Πατριάρχης γράφει στον τότε Υπουργό ότι το Πατριαρχείο εκχώρησε εκτάσεις μοναστηριακές κυρίως στη Βόρειο Ελλάδα, προς εγκατάσταση και περίθαλψη των πολυαρίθμων προσφύγων. Δεν γράφει του Υπουργού ότι το Ελληνικό Κράτος βοήθησε και βοηθάει οικονομικά κάθε χρόνο την Μητέρα Εκκλησία και τα Μοναστήρια που παραχώρησαν τις εκτάσεις.

Οι Αρχιερείς της Κρήτης και των Δωδεκανήσων παρ' ότι υπάγονται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, μισθοδοτούνται από το Ελληνικό Κράτος. Πού να βρεθούν αυτή τη στιγμή δισεκατομμύρια Ευρώ για να αγοράσει το Ελληνικό Κράτος τέτοιο φιλέτο; Ο τότε Σωματάρχης, έκανε μία πρόταση να την αγοράσει το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά η Κυβέρνηση δεν έκανε καμία κίνηση. Δεν μας εξηγεί ο Οικουμενικός γιατί δεν ενδιαφέρθηκε η Κυβέρνηση και ειδικά το υπουργείο Εθνικής Αμύνης. Σήμερα δεν γνωρίζουμε πού ευρίσκεται η υπόθεση και ποια είναι η τύχη αυτής της έκτασης.

Ο σημερινός Υπουργός Εθνικής Αμύνης οφείλει να μας πληροφορήσει, γιατί φοβούμεθα μήπως έχει συμβεί ό,τι με το Βατοπέδι. Και ο ίδιος ο Οικουμενικός είναι σε θέση να μας λύσει την απορία. Διότι, έκτοτε, σταμάτησε να ενοχλεί την Ελληνική Κυβέρνηση. Βέβαια, λόγο έχουν και οι διοικούντες την Ιερά Μονή Βλατάδων οι οποίοι δεν πρωταγωνιστούν, αφήνοντας τον πνευματικό τους προϊστάμενο να περάσει μπροστά. Φιλέτο δισεκατομμυρίων Ευρώ διεκδικούσε η Ιερά Μονή Βλατάδων από το Ελληνικό Κράτος. Μία έκταση 33.000 στρεμμάτων, δίπλα από τη Σχολή Πολέμου που κανένας δεν ξέρει σήμερα σε ποιον ανήκει.

Την αγόρασε το Ελληνικό Κράτος; Κι αν ναι, έναντι ποίου ποσού; Δεν την αγόρασε κανείς και βρίσκεται υπό την κατοχή της Σχολής Πολέμου; Είναι ανάγκη, να πέσει άπλετο φως στην υπόθεση το ταχύτερο δυνατό και να ξεκαθαριστούν ορισμένα πράγματα. Θα επανέλθουμε λίαν συντόμως στο θέμα, εάν δεν έχουμε μία καθαρή απάντηση από τους προαναφερθέντες εμπλεκόμενους.

Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΩΡΑ 2/5/2010

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ κ. ΑΝΘΙΜΟΥ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ κ. ΝΙΚΟ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ (1/5/2010).

image

 Νίκος Παπαχρήστου: Σεβασμιώτατε, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος έλαβε μια απόφαση αναφορικά με το ζήτημα της απόδοσης της Θείας Λειτουργίας στη δημοτική. Θα ήθελα την γνώμη σας για ένα τέτοιο ενδεχόμενο…

Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος:

Επειδή συνέβη στη ζωή μου και η πρώτη επιστήμη μου να είναι η φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, θα πρέπει να σας πως εξ υπαρχής ότι είμαι τελείως αντίθετος στην απόπειρα αυτή που γίνεται για την μετάφραση των εκκλησιαστικών κειμένων, των λατρευτικών κειμένων της Εκκλησίας μας, έτσι ώστε, τάχα, να γίνουν πιο αντιληπτά τα κείμενα από τον λαό που δεν γνωρίζει την αρχαία ελληνική κοινή διάλεκτο.

Και για να μπορέσουμε να καταλάβουμε όλο αυτό το ζήτημα πρέπει να γνωρίζουμε ότι υπάρχουν μεγάλοι σταθμοί στον μεγάλο αυτό πνευματικό πλούτο του ελληνισμού που είναι η γλώσσα του, από τα χρόνια του Ομήρου, τα κλασικά χρόνια, τα ρωμαϊκά χρόνια, της πρώτης και της δευτέρας περιόδου του Βυζαντίου και στη συνέχεια του νεοτέρου Ελληνισμού, που ξεκινάει από την περίοδο της μεγάλης περιπέτειας, δηλαδή της υποδουλώσεως του Ελληνισμού στους Οθωμανούς, και που εξελίσσεται μέχρι την σημερινή, σύγχρονη γλώσσα.

Τα μεγάλα βραβεία που πήραν οι μεγάλοι μας λογοτέχνες, όπως γνωρίζετε, τα πήραν για έργα που ήταν  γραμμένα στην γλώσσα που ίσχυε τουλάχιστον μέχρι πριν τριάντα χρόνια όποτε επεβλήθη μια καινούργια «φορεσιά» στην ελληνική γλώσσα χωρίς τονισμούς και άλλα στοιχεία της. Δεν πιστεύω ποτέ ότι θα αλλοιώσουμε αυτόν τον μεγάλο πνευματικό θησαυρό της εκκλησιαστικής γλώσσας για να το υποκαταστήσουμε με τα σημερινά γλωσσικά μορφώματα, τα οποία ακόμα δεν έχουν αποκρυσταλλωθεί και που εμπάση περιπτώσει δεν είναι ικανά να υποκαταστήσουν αυτό που λέμε εκκλησιαστική γλώσσα της λειτουργίας, των ύμνων και των τελετών της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας.

Ν.Π.:  Σεβασμιώτατε, γιατί υπάρχει αυτή η επιφυλακτικότητα με τη δημοτική γλώσσα. Και το ρωτώ αυτό γιατί ήδη έχουν μεταφραστεί τα Ευαγγέλια και η θεία λειτουργία και αποδίδονται σε ξένες γλώσσες. Εδώ αναφερόμαστε στην σύγχρονη έκφραση της ίδιας γλώσσας…

Μητρ.Θεσσαλονίκης:

Η Εκκλησία αυτή την στιγμή έχει στα χέρια της ένα μεγάλο πνευματικό όπλο που λέγεται αυτή η γλωσσική κληρονομιά της Ορθοδόξου Εκκλησίας…

Ν.Π.: Αυτή η πνευματική κληρονομιά, Σεβασμιώτατε, αυτός ο πνευματικός θησαυρός υπάρχει μόνο στην ελληνιστική κοινή και δεν υπάρχει στην σύγχρονη ελληνική γλώσσα ή στις άλλες, τις ξένες, γλώσσες που έχουν μεταφραστεί τα λειτουργικά κειμένα;

Μητρ.Θεσσαλονίκης: Ναι, αυτό θα ήθελα να το εξηγήσω…

Ν.Π.: Δηλαδή, γιατί δίνουμε τόση μεγάλη βαρύτητα στην γλώσσα που είναι γραμμένα τα κείμενα…

Μητρ. Θεσσαλονίκης:

Ακριβώς αυτό είναι το σημείο που θέλω να σας επισημάνω ότι για να φτιάξουμε μια καινούργια δημιουργία σε ότι αφορά την γλώσσα και την απόδοση των εννοιών της πίστεως θα το κάνουμε για να έχει γνησιότητα με το γλωσσικό υλικό που έχουμε σήμερα. Δεν θα πάρουμε να καταστρέψουμε εκείνο που διαμορφώθηκε μέσα σε δύο χιλιάδες χρόνια.

Ν.Π.: Άρα εσείς προτείνετε να διατυπωθούν, να γραφτούν από την αρχή λειτουργικά κείμενα και να παραμείνουν ως έχουν τα υφιστάμενα;

Μητρ.Θεσσαλονίκης: Τα ήδη υπάρχοντα θα μείνουν ανέπαφα και αν μερικοί νομίζουν ότι μπορούν να υποκαταστήσουν αυτόν τον γλωσσικό θησαυρό με βάση την νεοτέρα ελληνική γλώσσα, αυτή που μιλάμε σήμερα, και η οποία δυστυχώς έχει καταντήσει σε πολλά σημεία να είναι ερείπιο κυρίως μετά απλοποίησή της, τότε ας το κάνουν με το σημερινό υλικό…

Ν.Π.: Δηλαδή να γράψουν από την αρχή μια νέα θεία λειτουργία;

Μητρ.Θεσσαλονίκης:

Ε, αν την γράψουν και αν την γράψουν και μουσικά… Είναι διττό το ζήτημα…

Ν.Π.: Με λίγα λόγια, Σεβασμιώτατε, προτείνετε να παραμείνουν ως έχουν τα λειτουργικά κείμενα και όποιος θέλει και νομίζει ότι μπορεί ας γράψει μια εξολοκλήρου νέα θεία λειτουργία στη σύγχρονη γλώσσα…

Μητρ.Θεσσαλονίκης

: Όχι ότι μας είναι ανάγκη ή έχει αντιμετωπίσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο η Εκκλησία αλλά αν θέλουν μερικοί να τα φτιάξουν στην σύγχρονη γλώσσα και με μουσική επένδυση, ας το επιχειρήσουν να δουν τι είναι… Όχι όμως να πάρουμε την κοινή ελληνιστική και να την καταστρέψουμε και να αγωνιστούμε για να φτιάξουμε τις λέξεις έτσι ώστε να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί και η υπάρχουσα μουσική επένδυση… Πως θα γίνουν αυτά τα πράγματα; Μπορούμε να χαλάσουμε τον Παρθενώνα; Είδατε να χαλάσουν κανένα κίονα;

Δηλαδή, ο Παρθενώνας ή τα μεγάλα μνημεία που έχουμε από τους κλασικούς χρόνους για να τα καταλάβουμε πρέπει να τα χαλάσουμε; Ή πρέπει οπωσδήποτε να φτιάξουμε δίπλα κάτι άλλο όμοιο; Το επιχείρησαν οι αμερικανοί, έκαναν μερικά αντίγραφα στην Ουάσιγκτον… ε, έμειναν και αυτά είναι τα νεότερα μνημεία των αμερικανών, δεν είναι του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού…

Δηλαδή, η γλώσσα έχει μνημειακό χαρακτήρα και συγχρόνως είναι εύχρηστη γλώσσα γιατί ο λαός την βιώνει χρόνια και την αντιλαμβάνεται. Βέβαια, χρειάζεται μια επιπλέον παιδεία από την πλευρά της Εκκλησία και νομίζω ότι αυτό έχει καλυφθεί από το πλήθος των μεταφράσεων που υπάρχουν σε όλα τα εν χρήσει λειτουργικά εκκλησιαστικά κείμενα…

Ν.Π.: Είπατε ότι η γλώσσα έχει ένα μνημειακό χαρακτήρα. Δεδομένου όμως ότι η λειτουργική γλώσσα συνδέεται άμεσα με την λατρεία δεν σας προβληματίζουν οι δυσκολίες κατανόησής της, ιδιαιτέρως από τους νέους;

Μητρ. Θεσσαλονίκης:

Εγώ σας λέω, πιστεύω, ότι την αντιλαμβάνονται.  Και το πιστεύω, γιατί έχουμε επαφή με τον κόσμο αλλά και γιατί περάσαμε και εμείς από τέτοια στάδια. Όσοι ήμασταν πιο δεμένοι με την Εκκλησία… Αλλά σας λέω ότι, η Λειτουργία του Ιωάννου του Χρυσοστόμου είναι μεταφρασμένη από πολλούς, δικούς μας, συγχρόνους θεολόγους. Η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου είναι μεταφρασμένη από δικούς μας θεολόγους. Πάρα πολύ καλή.

Παίρνει κανείς το βιβλιαράκι του όταν είναι στην Εκκλησία, και είναι πολλοί, παρακολουθεί στην αριστερή σελίδα το κείμενο της Θείας Λειτουργίας έτσι όπως τελείται σήμερα και δεξιά έχει τη μετάφραση. Ολόκληρος ο Ακάθιστος Ύμνος, οι Χαιρετισμοί όπως λέμε, είναι μεταφρασμένος. Και ό,τι δεν υπάρχει μπορούμε να το συμπληρώσουμε. Γιατί να χαλάσουμε; Να φτιάξουμε! Αλλά όχι να χαλάσουμε αυτό που είναι παλαιό.

Βλέπετε πως, οτιδήποτε παλαιό προσπαθούμε να το συντηρήσουμε με ειδικές νομοθεσίες μέσα στο Κράτος και συγχρόνως δανειοδοτεί το Κράτος τους ιδιοκτήτες για να τα αποκαταστήσουν όπως ήταν παλιά.

Ν.Π.: Σεβασμιώτατε, φοβάστε ότι με την απόδοση της θείας λειτουργίας στην σύγχρονη γλώσσα θα αλλοιωθούν το νόημα και οι έννοιες της;

Μητρ.Θεσσαλονίκης:

Εάν γίνουν οι μεταφράσεις όπως έχουν γίνει προς χρήση, όχι. Αλλά εάν θέλουμε στα “ειρηνικά” για παράδειγμα, να αποδώσουμε το «Εν ειρήνη του Κυρίου δεηθώμεν»  σε «Ελάτε να παρακαλέσουμε τον Κύριο με ειρηνικές ψυχές», αυτό δεν το δεχόμαστε. Διότι, πρώτα-πρώτα είναι αντιληπτό το κείμενο της λειτουργίας. Το κείμενο είναι αντιληπτό. Τα παιδιά στα σχολεία που έχουν εκπαιδευτικούς, θεολόγους και άλλους που ξέρουν να κάνουν τη δουλειά τους, αυτά τα γνωρίζουν τέλεια.

Ν.Π.: Είστε βέβαιος ότι έτσι όπως είναι σήμερα η Παιδεία τα παιδιά είναι σε θέση να κατανοήσουν τη θεία λειτουργία;

Μητρ.Θεσσαλονίκης: Είπα όπου γίνεται καλή δουλειά…

Ν.Π.: Όπου...το όπου είναι σχετικό…

Μητρ.Θεσσαλονίκης:

Όταν έρχεται το υπουργείο της Παιδείας και λέει θα βγάλω τα θρησκευτικά από την μέση ή δεν θα είναι διδασκαλία της ορθοδόξου πίστεως αλλά θα είναι μόνο θρησκειολογικό μάθημα, βέβαια τα πράγματα θα δυσκολέψουν περισσότερο…

Έτσι όμως, εμείς χαλάμε την κληρονομιά μας και εμείς νοθεύουμε την μεγάλη περιουσία που μας άφησαν οι πρόγονοί μας. Αυτή η γλώσσα είναι η κοινή γλώσσα των Αλεξανδρινών χρόνων. Ποιος θα έρθει να την χαλάσει…να πάει να φτιάξει κάτι δικό του…

Ν.Π.: Όμως, Σεβασμιώτατε, οι Αλεξανδρινοί χρόνοι μάλλον παρήλθαν ανεπιστρεπτί…

Μητρ.Θεσσαλονίκης:

Ναι αλλά ζήσαμε δύο χιλιάδες χρόνια με όλα αυτά των Αλεξανδρινών χρόνων και ακόμη στη δουλεία των τετρακοσίων χρόνων που δεν υπήρχε Παιδεία οργανωμένη από ελεύθερο Κράτος αλλά όλα γινόντουσαν από την Εκκλησία και φωτισμένους ανθρώπους, λαϊκούς δασκάλους.

Αυτά κρατήσαμε και με αυτά αγωνιστήκαμε για την ελευθερία. Αλλά, αν εγώ σας βάλω αριστερά τα κείμενα της λειτουργίας του Χρυσοστόμου και δεξιά αυτά που προτείνουν μερικοί είναι αστείο πράγμα. Χαλάμε το έτοιμο τάχα για να επιτύχουμε να το καταλάβουν. Μα το έχουμε μεταφράσει. Ας πάρουν στα χέρια τους τα βιβλία και οι διδάσκοντες και οι διδασκόμενοι και να το διδαχθούν... και ο λαός να το διδαχθεί.

Αλλά στη λειτουργία, δεν μπορούν να καταλάβουν μερικοί, ότι η διαίσθηση του πιστού είναι εκείνη η οποία τον φέρει σε επαφή με την τέλεση του μυστηρίου. Δεν είναι ένα τεχνικό μέσο, δηλαδή ο φωτισμός ή επί παραδείγματι εάν βάζαμε κάποτε και κλασικά όργανα μουσικά… δεν είναι αυτό…

Η αίσθηση του μυστηρίου που είναι πλέον επενδεδυμένο με συγκεκριμένη γλωσσική μορφή, δεν μπορεί να αντικατασταθεί. Είναι ιεροσυλία η αλλαγή αυτών. Να πάει να φτιάξει δικά του και ο άγιος Πρεβέζης και όποιος θέλει. Όχι να χαλάσει αυτά που έχουμε εμείς. Μια κληρονομιά τόσων χιλιάδων χρόνων και σε ποίηση και σε μορφή και σε περιεχόμενο, σε δογματική διδασκαλία, σε παρηγοριά ανθρώπων…

Για πέστε μου, το «Σοφία Ορθοί», τι θα αλλάξουμε δηλαδή; Σας ερωτώ; Δεν ξέρει ο κόσμος που είναι στην Εκκλησία ότι ο παπάς λέει «Σοφία», το Ευαγγέλιο, «Ορθοί», πρέπει να είμαστε όρθιοι για να σεβαστούμε την έλευση του Ευαγγελίου εν μέσω των πιστών στη Μικρά Είσοδο; Ή δεν καταλαβαίνουν το «Δεύτε Προσκυνήσωμεν και Προσπέσωμεν Χριστώ»; Είναι δύσκολο; Πάμε στο Ευαγγελικό κείμενο. Δεν έκανε απόπειρα ο Χριστόδουλος και διάβαζε τα κείμενα του Ευαγγελίου και του Αποστόλου στα νεοελληνικά και όταν είδε την αποτυχία το κατήργησε; Κανείς δεν το δέχθηκε…

Ν.Π.: Αναφερθήκατε στον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πρεβέζης. Είναι προφανές ότι δεν συμφωνείτε μαζί του…

Μητρ.Θεσσαλονίκης:

Δεν συμφωνώ καθόλου. Καθόλου. Και απορώ πως, που οι άνθρωποι σε μεγάλη ηλικία γίνονται συντηρητικότεροι απ’ ότι είναι στα νιάτα τους… Εγώ εξακολουθώ να έχω μια συγκεκριμένη γραμμή, είναι ο τύπος μου, ο χαρακτήρας μου, η σύσταση μου τέτοια η πνευματική…

Αλλά… Ο άγιος Πρεβέζης είναι άνθρωπος πνευματικός, ξέρει πολλά πράγματα είναι διαβασμένος… πως του ήρθε αυτό τώρα; Την Πρέβεζα θα σώσει; Τον κόσμο; Μεταφέροντας την νεκρώσιμη ακολουθία στη δημοτική;

Αυτό το αριστούργημα της πίστεως του Ιωάννη του Δαμασκηνού θα το μεταφράσεις εσύ; Με ποιο δικαίωμα δεν είναι δικό σου… Είναι της Εκκλησίας. Και πρέπει σε ένα τέτοιο εγχείρημα, πρέπει να πάρεις… δεν μπορεί να κάνει ο καθένας μας ό,τι θέλει στις Μητροπόλεις. Θα πρέπει να πάρει απόφαση όλη η διοικούσα Εκκλησία για να συμβεί κάτι…

Ν.Π.: Κινδυνεύει η ενότητα της Εκκλησίας όπως άφησε να εννοηθεί η Διαρκής Ιερά Σύνοδος;

Μητρ.Θεσσαλονίκης:

Είναι ενδεχόμενο αν επεκταθεί αυτό να γίνει κάτι όπως έγινε με το ημερολόγιο, το παλαιό και το νέο. Είναι πολύ, πολύ επικίνδυνο. Γι’ αυτό πρέπει πάση θυσία να σταματήσει κάθε τέτοια ενέργεια…

Ν.Π.: Οπότε, Σεβασμιώτατε, θα πρέπει να ξεκινήσει ένας διάλογος με την συμμετοχή όλων,  για το ζήτημα;  Να αποφασίσουμε όλοι μαζί για μια πιθανή γλωσσική μεταρρύθμιση;

Μητρ.Θεσσαλονίκης:

Εγώ προσωπικά δεν θα έθετα ποτέ ένα τέτοιο ζήτημα. Θα προσπαθούσα και το προσπαθώ και το κάνω, γιατί έχω αστικό πληθυσμό στη Θεσσαλονίκη και μπορώ και το κάνω, προσπαθώ να γίνει αντιληπτό το περιεχόμενο των κειμένων, των Ευαγγελίων και των Αποστόλων όπως το ερμηνεύουμε και ταυτόχρονα με ειδικές ομιλίες, μεταφέρουμε τους ύμνους της Εκκλησίας ερμηνευμένους σε νεοελληνική γλώσσα, για να γίνονται αντιληπτά από τον κόσμο και να μην υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Ποιος θα αντικαταστήσει, κύριε Παπαχρήστου, το «Τη Υπερμάχω»; Και ποιος δεν το καταλαβαίνει το «Τη Υπερμάχω»; Είναι, είναι …ακατανόητο… δεν θέλω να χρησιμοποιήσω βαρύτερο όρο.

Ν.Π.: Βλάσφημο;

Μητρ.Θεσσαλονίκης:

(γελάει)...Εεε… Γι’αυτό λέω… όχι… δεν θέλω να χρησιμοποιήσω βαρύτερο όρο… Είναι απαράδεκτο, δεν γίνεται, είναι Ιεροσυλία… Οι λέξεις μέσα στη Θεία Λειτουργία, τουλάχιστον στις δύο μεγάλες του Χρυσοστόμου και Μεγάλου Βασιλείου, έχουν πάρει μια ιερότητα. Τα κείμενα των Ευχών είναι όλα από την Καινή Διαθήκη… Όλα είναι μεταφρασμένα. Δεν δυσκολεύτηκε ποτέ κανείς. Δεν βγήκαν ποτέ Χριστιανοί να μας πούνε «Ε, δεν καταλαβαίνουμε τι λέτε βρε παιδί μου, απλοποιήστε τα…».

Ν.Π.: Δηλαδή το θέμα ανακινούν άνθρωποι που δεν πηγαίνουν στην Εκκλησία ενώ αντιθέτως δεν απασχολεί όσους εκκλησιάζονται;

Μητρ.Θεσσαλονίκης: Ναι, ακριβώς όπως το λέτε. Είναι ένα είδος υποκρισίας. Λένε, «δεν πάω γιατί δεν καταλαβαίνω». Αλλά ο κόσμος που εκκλησιάζεται, τακτικά ή περιοδικά, δεν έχει πει ποτέ «δεν έρχομαι γιατί δεν καταλαβαίνω» . Έχω ακούσει να λένε ότι δεν έχουν χρόνο, θέλουν να πάνε εκδρομή, θα ήταν σεβαστό εάν λόγοι πίστεως δεν τους επέτρεπαν αλλά δεν μου έχει πει κανείς ότι «θέλω αλλά δεν έρχομαι γιατί δεν καταλαβαίνω».

Τι θα λέω τώρα εγώ στον κόσμο; «Σοφία Ορθοί, ακούσωμεν του Αγίου Ευαγγελίου, ειρήνη πάσι». Πως θα το πω; Δεν βγαίνει, δεν γίνεται… Υπάρχουν όλα μεταφρασμένα. Ας κρατήσουμε λοιπόν την γλώσσα μας, είναι ο θησαυρός μας και η παράδοσή μας.

Ν.Π.: Σεβασμιώτατε, σας ευχαριστώ θερμά για την συζήτηση που είχαμε.

Μητρ.Θεσσαλονίκης: Και εγώ ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δώσατε να επικοινωνήσουμε μέσω του Αmen.gr.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

image_thumb136444_thumb1_thumb1_thum[3]

3 ΜΑΪΟΥ

Σήμερα γιορτάζονται:

1) Οι άγιοι μάρτυρες Τιμόθεος και Μαύρα. Ο άγ. Tιμόθεος καταγόταν από την Θηβαΐδα από ευσεβείς και ενάρετους γονείς. Από μικρό παιδί παρεδόθη από τους γονείς τους εις θεοσεβή διδάσκαλο και σε ολίγον διάστημα, επειδή ήταν ευφυής, έμαθε τα ιερά γράμματα. Ενυμφεύθη την Μαύραν, μετά της ο­ποίας διήγε αγία ζωή. Δια τον ζήλο της ευσέβειας του ο αρχιερεύς Θηβαΐδος τον εχειροτόνησε ιερέα και τον έβαλε να διδάσκη την Ευαγγελικήν διδασκαλίαν του Χριστού.

Ο ηγεμώνας της Θηβαΐδος όταν έμαθε τη χριστιανική δρά-σιν του Τιμόθεου εκάλεσε τούτον μετά της Μαύρας ν' απαρνηθούν τον Χριστόν. Επειδή όμως αυτοί ηρνήθησαν τούτο, υποβλήθησαν επί πολύν καιρό σε πολλά βασανιστήρια και τέλος ετελειώθησαν με σταυρικό θάνατο.

2) Ο άγιος Πέτρος. Γεννήθηκε στην Κων/πολιν κατά τον 9ον αιώνα από γονείς ευσεβείς. Ακολούθησε τον μοναχικόν βίον και χειροτονήθηκε κατόπιν πολλών παρακλήσεων των χριστιανών επίσκοπος Αργοναυπλίας. Κατά τον επισκοπικήν του κποιμαντορίαν έκαμε πολλά θαύματα και 70ετής ειρηνικά εξεδήμησε προς Κύριον.

3) Η αγία Ξενία. Γεννήθηκε στην Καλαμάτα και παρ' ότι δεν έμαθε πολλά γράμματα, υπήρξε αγιωτάτη χριστιανή. Λόγω του κάλλους της ηθέλησεν ο ει­δωλολάτρης διοικητής Καλαμών να την λάβη σύζυγον. Η αγία αρνηθείσα τό­σον να γίνεη σύζυγος όσο και να αρνηθή τον Χριστόν υπέστη βασανισμούς και τέλος αποκεφαλίσθη.

4) Οι άγιοι Διόδωρος, Ροδοπιανός, 27 μάρτυρες, Αχμέτ, Οικουμένιος, Θεο­δόσιος και η ανακομοιδή των λειψάνων οσ. Λουκά.

Εθνικά γεγονότα: Σαν σήμερα το 1821 στην νήσον Κύπρον οι Τούρκοι κατα­σφάζουν χριστιανούς και αποκεφαλίζουν τον 100ντούτη επίσκοπον Μυριουπόλεως.

Το 1837 γίνεται η έναρξις μαθημάτων του Αττικού Παν/μίου.

Το 1897 ισχυρές δυνάμεις τουρκικού στρατού επιτίθενται σφοδρώς ενα­ντίον των ελληνικών παρά το Γράμποβον και αναγκάζουν αυτές να συμπτυχθούν. Στη Θεσσαλία συνεχίζονται οι μάχες Ελλήνων και Τούρκων.

Το 1919 οι Τούρκοι πυροβολούν τα αποβιβασθέντα δια την τάξι Ελληνικά στρατεύματα στη Σμύρνη και τα οποία δια συντόνου δράσεως επιβάλλουν την τάξι.

Το 1920 ο ελληνικός στρατός δέχεται επιθέσεις Τούρκων τακτικών και άτα­κτων.

Το 1921 στο μέτωπο της Μ. Ασίας σημειώνεται δράσις περιπόλων. Το 1922 η ελληνική στρατιά στη Μ. Ασία δρα δια πυροβολικού.