13 Φεβρουαρίου, 2010

ΑΦΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΗΝ ΠΡΩΤΟΣΥΓΚΕΛΟΥ ΚΑΙ ΝΥΝ ΕΦΗΜΕΡΙΟΥ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ π. ΘΩΜΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ ΣΤΟΝ ΕΘΝΙΚΟ ΚΗΡΥΚΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ ΣΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΤΩΝ ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΩΝ ΤΟΥ ΑΜΟΡΓΙΑΝΩΝ.

image

«Ο Χριστόδουλος λείπει από την Ελλάδα»

λέει ο π. Θωμάς Συνοδινός

Ο πρωτοπρεσβύτερος Θωμάς Συνοδινός ήταν ο πλέον στενός, αφοσιωμένος και έμπιστος συνεργάτης, ο πρωτοσύγκελος του αείμνηστου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Χριστοδούλου, τον οποίον υπηρέτησε πιστά και αφοσιωμένα μέχρι την τελευταία εκείνη στιγμή που ο μεγάλος αυτός Πρωθιεράρχης και Ελληνας, ο Χριστόδουλος, έκλεισε τα μάτια του για πάντα στις 28 Ιανουαρίου του 2008.

Πριν λίγες μέρες, ο π. Θωμάς βρέθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες προσκεκλημένος στο Πρόγευμα Προσευχής του Αμερικανού προέδρου Μπαράκ Ομπάμα, στην Ουάσιγκτον, ενώ στη Νέα Υόρκη επισκέφτηκε τους συντοπίτες του Αμοργιανούς και αγαπητούς του φίλους. Μιλώντας στον «Εθνικό Κήρυκα» για πρώτη φορά μετά το θάνατο του Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, αναφέρθηκε σε πολλές γνωστές και άγνωστες πτυχές του Προκαθημένου, ο οποίος σημάδεψε την Εκκλησία, την Ελλάδα και τον Ελληνισμό παντού εντός και εκτός συνόρων της Ελλάδος.

«Μπορεί να έχουν περάσει δύο χρόνια και βεβαίως ο ανθρώπινος πόνος μπορεί να αμβλύνεται με την πάροδο του χρόνου, δεν έχει πάψει όμως να είναι ακόμα πόνος και θα είναι πάντοτε για έναν άνθρωπο που με ανέδειξε, τον αγάπησα, του συμπαραστάθηκα με όλη τη δύναμη της ψυχής μου και πιστεύω ότι ήταν ένας πολύτιμος θησαυρός για την πατρίδα μας», είπε ο π. Θωμάς. Και συμπλήρωσε: «Νομίζω ότι λείπει ο Χριστόδουλος από την Ελλάδα, λείπει η φωνή του, ο δυναμισμός του, η παρουσία του, λείπει το χαμόγελό του αν θέλετε».

Στην ερώτηση τι συζήταγαν όταν ήταν οι δυο τους; ο π. Θωμάς είπε: «Θα σας περιγράψω μερικές στιγμές όταν ήμαστε εδώ στο Μαϊάμι για να δείτε πόσο ανθρώπινος ήταν, αλλά και η ανθρωπιά του πόση πνευματικότητα έκρυβε. Πολλές φορές τα βράδια δεν κοιμόταν μετά τη μετεγχειρητική περίοδο, που ήξερε πια ότι θα φύγει. Κάθε μία ή δύο ώρες ξυπνούσα και πήγαινα να δω σε τι κατάσταση βρισκόταν. Ενα βράδυ ήταν ξύπνιος κι ενώ τις άλλες βραδιές έβαζε την τηλεόραση και παρακολουθούσε όλα τα της Ελλάδος, εκείνο το βράδυ είχε κλειστή την τηλεόραση κι ήταν πολύ σκεφτικός.

Τον ρώτησα 'γιατί δεν κοιμόσαστε' και μου απάντησε, 'κάνω την προσευχή μου και παρακαλώ τον Θεό να μου δώσει ζωή, αλλά δεν με ακούει'. Αυτή ήταν μία συγκλονιστική στιγμή, μία συγκλονιστική κουβέντα η οποία εξέφραζε όλη του τη δίψα για τη ζωή, αλλά συγχρόνως και όλη του την πίστη ότι αυτό εξαρτάται μόνον από τον Θεό. «Βεβαίως -συνέχισε ο π. Θωμάς- θα την κουβαλώ κι εγώ αυτή την κουβέντα μέχρι να κλείσω τα μάτια μου.

Τόλμησα και του έκανα την ερώτηση 'Του το ζητάτε έτσι απλώς για να ζήσετε;' και απάντησε 'έχω πολύ έργο να κάνω', άλλαξα αμέσως τη συζήτηση και προσπάθησα να αλλάξω το θέμα διότι καταλαβαίνετε πόσο βαριά είχε γίνει η ατμόσφαιρα».Ο π. Θωμάς ανέφερε ακόμη, πως «η άλλη στιγμή ήταν όταν του είχε ανακοινώσει ο γιατρός ότι δεν μπορούσε να γίνει η μεταμόσχευση. Δεν ήμουν μπροστά όταν του το είπε. Τον είχαν μεταφέρει στην εντατική για ανάνηψη και ήμαστε απ' έξω με τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Δημήτριο, τον Μητροπολίτη Βρεσθένης Θεόκλητο, τον π. Ανθιμο και δυο-τρεις άλλους κι όταν μας είπαν να περάσουμε να τον δούμε, στη διαδρομή σκεπτόμουν τι να του πω και πώς να το πω, διότι δεν ήξερα ότι τον είχε ενημερώσει ο γιατρός.

Κι όταν τον αντίκρισα τον είδα μ' εκείνο το γλυκό χαμόγελο που είχε πάντα και μου είπε 'παιδάκι μου είμαστε άτυχοι ε'; Του απάντησα 'Μακαριώτατε, χάσαμε μία μάχη, αλλά όχι τον πόλεμο, θα μας βοηθήσει ο Θεός και η επιστήμη έχει κι άλλους τρόπους να αντιμετωπίσει την ασθένειά σας'. Κι η απάντησή του ήταν 'παιδί μου μόνο το πρώτο που είπες, δηλαδή μόνον ο Θεός'«. Ο π. Θωμάς τόνισε ότι «πίστευε ο Χριστόδουλος βαθύτατα στον Θεό». Με τον Χριστόδουλο γνωρίσθηκαν πριν από πολλά χρόνια και συνδέθηκαν.

«Ημουν διευθυντικό στέλεχος μιας μεγάλης ναυτιλιακής εταιρείας και είχαμε και τα δρομολόγια Ελλάδας - Ιταλίας και κάποτε χρειάστηκε να ταξιδέψει με τον άγιο Καλαβρύτων και τον άγιο πρώην Πειραιώς, οι οποίοι ήταν Αρχιμανδρίτες τότε, Μητροπολίτης ήταν μόνο ο Χριστόδουλος και μου ζήτησαν να τους εξυπηρετήσω και ταξίδεψα κι εγώ μαζί τους μέχρι την Ιταλία. Ημουν λαϊκός τότε, του αποκάλυψα ότι έχω μέσα μου την επιθυμία να γίνω κληρικός και από τότε συνδεθήκαμε όχι απλώς με μία φιλία, αλλά γίναμε σαν αδελφοί.

Εκείνος με ενέπνευσε και με ενεθάρρυνε περισσότερο να γίνω ιερέας, πήγαμε με την οικογένειά μου στο Βόλο, μετά ήλθαμε πάλι στην Αθήνα», είπε. Ο π. Θωμάς και ο π. Επιφάνιος Αρβανίτης ήταν παρόντες τη στιγμή που εξέπνευσε ο Χριστόδουλος. «Ηταν μία στιγμή πολύ ήρεμη για εκείνον. Ολον αυτόν τον καιρό ο Αρχιεπίσκοπος προετοιμαζόταν ψυχικά και είχε υποστεί όχι απλώς την καλήν αλλά την αρίστη αλλοίωση. Πάντοτε πίστευε στον Θεό, αλλά κι εμείς οι άνθρωποι που ήμαστε κοντά του, καταλάβαμε με την αρρώστια του, το πόσο βαθιά πίστευε στο Θεό και πόσο αγαπούσε την πατρίδα μας.

Θυμούμαι τις τελευταίες μέρες πριν τον θάνατό του, είχε πάει ο τότε πρωθυπουργός ο κ. Καραμανλής στην Τουρκία, κι όλο το απόγευμα είχε μία ανησυχία και περίμενε να δει τις ειδήσεις. Τον ρώτησα 'γιατί είστε τόσο ανήσυχος σήμερα, πονάτε;', και μου είπε, 'όχι, θέλω να δω πώς θα πάει ο Καραμανλής στην Τουρκία. Θα θέσει με δυναμισμό τα Εθνικά μας θέματα; Θα πει για το Κυπριακό; Τηλεφώνησε σε παρακαλώ στον Ρουσόπουλο να μάθεις τι έγινε, πώς πήγε;'.

Τηλεφωνήσαμε κι όταν του είπα ότι όλα πήγαν καλά, εκείνο τα βράδυ κοιμήθηκε ευχαριστημένος, έφαγε μάλιστα και δύο αυγά βραστά. Ενας άνθρωπος που ξέρει ότι τον τρώγει ο καρκίνος, ότι φεύγει, να έχει τέτοια έννοια για το πώς θα πάει το ταξίδι του Πρωθυπουργού της χώρας αντιλαμβάνεστε την αγάπη του γι' αυτόν τον τόπο. Ο Χριστόδουλος πάντοτε ανησυχούσε για την πορεία του Εθνους και λυπούμαι διότι πολλές φορές παρεξηγήθηκε από τους ανθρώπους μας, οι οποίοι θα τον θυμηθούν'.

Είχε συγχωρήσει τους πάντες, δεν είχε μνησικακία για κανέναν ακόμη και εκείνους που τον είχαν πικράνει βαθύτατα». Επιβεβαίωσε, πως ο Χριστόδουλος «ήθελε πολύ να έλθει στην Αμερική για να συναντήσει τους ομογενείς διότι τους αγαπούσε και θυμάστε πόσες φορές είχε συζητήσει με τον κ. Διαματάρη και με σας πόσο τον ενδιέφερε το θέμα της διατήρησης της ελληνικής γλώσσας την οποία μαζί με την Ορθοδοξία θεωρούσε ως δύο σημαντικές βάσεις για να αποφευχθεί ο αφελληνισμός των επερχομένων γενεών.

Θυμάμαι ότι πολλές φορές έλεγε στον κ. Διαματάρη 'Αντώνη, να βοηθάς ακόμα και τους μικρούς Συλλόγους των διαφόρων περιοχών της πατρίδας μας γιατί αυτοί τηρώντας τις παραδόσεις μας επιτελούν εθνικό έργο'«. Στην ερώτηση αν έκανε τακτικές εξετάσεις και πώς δεν προβλέφθηκε η ασθένειά του, απάντησε: «Εκανε εξετάσεις αλλά ποτέ δεν μας είπαν κάτι. Δεν μας είχε πει ποτέ ότι νιώθω έτσι ή αλλιώς. Ηταν ένας άνθρωπος με τέτοιο δυναμισμό που κανενός το μυαλό δεν πήγαινε ότι μπορεί να ήταν άρρωστος.

Ολα ήλθαν ξαφνικά. Να φαντασθείτε ότι τότε που είχε πάθει πλέον απόφραξη το έντερό του έκανε περιοδεία στη Βέροια και Εδεσσα και είχε εκφωνήσει σε 4 μέρες 16 ομιλίες από στήθους. Το μόνο που μου είπε εκείνη τη φορά ήταν 'νιώθω έναν πόνο εδώ αριστερά' και το απέδιδε στα κεράσια που είχε φάει εκεί». Για τον διάδοχό του, τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, ανέφερε πως συμπεριφέρεται «με τρόπο ευγενικό, πατρικό, άψογο, δεν έχω κανένα παράπονο» και συμπλήρωσε «μου πρότεινε να παραμείνω στη θέση της Πρωτοσυγκελίας, αλλά τουλάχιστον τότε δεν είχα την ψυχική δύναμη να δεχθώ αυτή την πρόταση και να μείνω.

Επρεπε να φύγω για να διευκολύνω και το δικό του έργο διότι αυτή είναι μία θέση που πρέπει να έχει κανείς απόλυτη εμπιστοσύνη στο πρόσωπο που την αναθέτει. Δεν είχα τις σχέσεις ζωής με τον Μακαριότατο Ιερώνυμο που είχα με τον Χριστόδουλο, κι έτσι έπρεπε να κάνω σαν υπεύθυνος άνθρωπος, να τον διευκολύνω και να μην δημιουργήσω προβλήματα. Από εκεί και πέρα τον σέβομαι και σε ό,τι μου ζητηθεί θα εργαστώ για την Εκκλησία και η συμπεριφορά του μέχρι στιγμής τουλάχιστον είναι με μία λέξη άψογη». Αναφορικά με την εμπειρία του στο Πρόγευμα-Προσευχής στην Ουάσιγκτον, ο π. Θωμάς είπε ότι «ήταν τρεις χιλιάδες κόσμος από 160 χώρες του κόσμου, ο πρόεδρος Ομπάμα ήταν παρών, η υπουργός Εξωτερικών Χίλαρι Κλίντον και πολλοί γερουσιαστές ήταν παρόντες».

Ο π. Θωμάς ήταν ο μόνος κληρικός από την Ελλάδα. «Ο πρόεδρος Ομπάμα και η υπουργός των Εξωτερικών η κ. Κλίντον έκαναν από μία θαυμάσια ομιλία και βεβαίως το θέμα τους ήταν πως η Αμερική είμαστε μία χώρα προσευχόμενη», σημείωσε. Και πρόσθεσε, διερωτώμενος: «Το έχετε ακούσει ποτέ αυτό στην Ελλάδα; Εχετε ακούσει ποτέ Ελληνα πολιτικό ο οποίος να δηλώνει ότι εγώ το πρωί κάνω την προσευχή μου; Οταν το είπε αυτό ο Πρόεδρος Ομπάμα, οι άνθρωποι στα διπλανά τραπέζια σχολίασαν ότι τώρα με τα νέα του καθήκοντα δεν τον βλέπουν τακτικά στην εκκλησία...».

Εξήγησε πως «να μην πάει το μυαλό κανενός ότι είχαμε πάει σε κάποια εκκλησία και κάναμε προσευχές και συμπροσευχές και κατηγορηθούμε και για θέματα συμπροσευχής με ετεροδόξους. Είναι γνωστό πώς έχει ξεκινήσει το πρόγευμα-προσευχής, τι θεσμός είναι εδώ στην Αμερική και ποιοι άνθρωποι συμμετέχουν, επιλεγμένοι βεβαίως με μεγάλη προσοχή. «Οι γερουσιαστές που ήταν εκεί είχαν χώρους όπου δέχονταν τις ομάδες από τις διάφορες χώρες. Εμάς μας δέχθηκε ο γερουσιαστής Νέλσον από τη Φλόριδα. Ημαστε 6 εξ' Ελλάδος και το λέγω με θλίψη διότι από τα Σκόπια ήταν τουλάχιστον 10 και είχαν σταλεί επίλεκτα πρόσωπα μέσα δε στους καταλόγους ήταν η λέξη 'Μακεδονία' δυστυχώς.

Από τη Γερμανία είχε έλθει ολόκληρη ομάδα βουλευτών, οι οποίοι μάλιστα μιλούσαν με τον κ. Νέλσον πριν από μας. Είχαμε φτάσει με τον κ. Λάσκαρη ο οποίος με συνόδευε κι ήταν ο άνθρωπος που με φιλοξένησε. Εφτασα πριν από τους άλλους κι ενώ δεν είχε τελειώσει με τους Γερμανούς όταν με είδε στην άκρη της αίθουσας μού είπε παρακαλώ περάστε, και είπε στους Γερμανούς βουλευτές ότι βλέπω ήλθαν και οι φίλοι μας οι Ελληνες. Οταν μου είπαν να συστηθώ και τους είπα ότι είμαι ο προϊστάμενος του Μητροπολιτικού Ναού της Αθήνας, ο γερουσιαστής μίλησε με τα καλύτερα λόγια για την Ελλάδα και αναφέρθηκε στο θέμα της Ορθοδοξίας και πόσο σημαντικό είναι για την Ελλάδα.

«Είχα την ευκαιρία στο μεσοδιάστημα -επεσήμανε ο π. Θωμάς- να ρωτήσω τους Γερμανούς βουλευτές πώς πάνε τα οικονομικά της χώρας τους και πώς εκείνοι βλέπουν τα οικονομικά της Ελλάδος, επειδή στην Ελλάδα πολλές φορές αυτά προβάλλονται με περισσότερο έντονο τρόπο και δεν ξέρει κανείς και την αλήθεια. Μου είπαν ότι είναι μία δύσκολη περίοδος, η οποία πιστεύουν, για μεν τη Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες θα αρχίσουν να ανακάμπτουν από τον Ιούλιο, για άλλες χώρες όπως η Ελλάδα πιθανότατα από τα επόμενα Χριστούγεννα.

Εκεί μου δόθηκε η ευκαιρία να πω πως πάντοτε η Ελλάδα όταν ήταν καθημαγμένη είτε από πολέμους, είτε από οιεσδήποτε ιστορικές περιπέτειες, αμέσως μετά μεγαλούργησε γιατί έκαναν οι Ελληνες ανασύνταξη των πνευματικών τους δυνάμεων και πως ως Ελληνες πιστεύουμε ότι και τώρα μετά από αυτή την οικονομική κρίση πάλι η Ελλάδα θα σταθεί στα πόδια της και θα μεγαλουργήσει. Είπα πως κατά τη γνώμη μου, ως κληρικός, όλα αυτά είναι προβλήματα πνευματικά όπως και το θέμα της οικολογίας και μου ζήτησαν να τους αναπτύξω τις απόψεις μου».

Στην Ουάσιγκτον είχε την ευκαιρία, λόγω της ενασχολήσεώς του με τη Βυζαντινή Τέχνη και ιστορία, να επισκεφθεί το Κέντρο Ερευνας Ιστορίας και Τέχνης [Dumbarton Oaks], όπου είχε χρήσιμη συνομιλία με την Διευθύντρια Βυζαντινών Σπουδών και την Διευθύντρια του Μουσείου. Για την παραμονή του στη Νέα Υόρκη, είπε ότι «επισκέφτηκα τους ανθρώπους που αγαπώ και με αγαπούν. Επισκέφθηκα βεβαίως εν πρώτοις και καθηκόντως τον Αρχιεπίσκοπο Δημήτριο και τους συμπατριώτες μου Αμοργιανούς στο Σύλλογό τους».

Στην ερώτηση πώς βλέπει εμάς την Ομογένεια της Αμερικής, ο π. Θωμάς απάντησε: «Θα σας θυμίσω αυτό που έλεγε ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος πως θεωρώ την Ομογένεια έναν πολύτιμο θησαυρό για την Ελλάδα και πιστεύω πως όλοι το αναγνωρίζουν αυτό». Και συμπλήρωσε: «Επιτρέψτε μου να πω συγχαρητήρια στον 'Εθνικό Κήρυκα' διότι είναι ένας στύλος εδώ για τον Ελληνισμό και την Ορθοδοξία, προβάλει και στηρίζει αυτά τα ιδανικά, τα οποία δεν πρέπει να εκλείψουν».

Δημοσιογράφος: Θεόδωρος Καλμούκος

 ____________________________

ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ BLOG

Εμείς δεν θα σχολιάσουμε τα λεγόμενα του π. Θωμά, όπως… το εάν ήταν μεγάλος ο μακαριστός ή αν ήταν πολύτιμος θησαυρός για την πατρίδα μας ή ανθρώπινος για όλους όπως λέει, αυτά όλα θα τα κρίνει ο Ιστορικός του μέλλοντος. Όλοι λέμε πάντως, ότι πιστεύουμε στο Θεό, το θέμα είναι πως το αποδεικνύουμε στην καθημερινή μας ζωή. Ο μακαριστός μπορεί όπως είπε ο π. Θωμάς να είχε συγχωρήσει τους πάντες, το ερώτημα όμως είναι ο μακαριστός είχε ζητήσει συγχώρηση από αυτούς που επίκρανε βαθύτατα, διότι εμείς που έχουμε σχέση ζωής με τον πρώην Θηβών και σημερινό Αρχιεπίσκοπο έχομε αυτή την απορία. Ευχόμεθα πάντως, ο Αρχηγός της ζωής και του θανάτου Κύριος να έχει κατατάξει τον μακαριστό κυρό Χριστόδουλο εν σκηναίς των δικαίων.

Voiotosp.blogspot.com

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΟΦΑΓΟΥ

Kyriaki tyrinis

Τελευταία Κυριακή τής πρώτης περιόδου του Τριωδίου. Άπό τό απόγευμα μέ τόν Κατανυκτικό Εσπερινό ή Εκκλησία μας εισάγει στό πνευματικό στάδιο τής Μ. Τεσσαρακοστής. Θεσπίσθηκε ή περίοδος αυτή μέ παιδαγωγική σοφία. Γιά νά επιτύχουμε τήν πνευματική ανανέωσή μας ορίσθηκε από τούς Πατέρες τής Εκκλησίας νά διαβάζεται μία περικοπή από τήν επί του όρους ομιλία του Κυρίου. Στήν περικοπή αυτή παρατηρούμε τρεις σπουδαίες διδαχές τοΰ Κυρίου μας πού αναφέρονται σέ μία υψηλή ποιότητα ζωής.

Συμβαίνει στίς διανθρώπινες σχέσεις μας νά παρατηρούνται διαμάχες, συγκρούσεις καί αδικίες μέ οιονδήποτε τρόπο. Τά φαινόμενα αυτά προέρχονται από ένα εγωισμό, από ανθρώπινες αδυναμίες ή καί από μία συνείδηση κακή καί πονηρή. Θλιβόμεθα, όταν αντιμετωπίζουμε τέτοιες αδύνατες ανθρώπινες καταστάσεις. Ποτέ όμως, μάς συνιστά ό Κύριος, νά μήν κυριευόμεθα άπό τό πάθος τής έκδικήσεως.

Ή εκδίκηση είναι τό λάδι πού ανάβει ακόμη περισσότερο τή φωτιά τής ανθρώπινης κακίας. Τό μωσαϊκό δόγμα «οφθαλμόν άντι οφθαλμού» ό Κύριος τό αντικατέστησε μέ τήν ανεξικακία καί τή συγχώρηση. Ή εκδίκηση κατεβάζει τήν ανθρώπινη αξιοπρέπεια, όσο καί άν είναι μεγάλη ή αδικία, ενώ ή ανεξικακία δείχνει τό μεγαλείο τού ανθρώπινου χαρακτήρα. "Επειτα «ουδείς όναμάρτητος». Κατηγορούμε τούς άλλους μέ έμφαση, παραθεωρούμε όμως τίς δικές μας αδυναμίες καί παραλείψεις.

Ο Κύριος σήμερα διδάσκει ότι εφόσον θά είμεθα επιεικείς πρός τούς συνανθρώπους μας καί ό Θεός θά δείξει ακόμη μεγαλύτερη επιείκεια γιά τά δικά μας παραπτώματα. Ό "Αριστοτέλης χαρακτηρίζει την πραότητα ώς αρετή του συναισθηματικού άνθρωπου, κατά τήν όποια ή οργή δέν καταλαμβάνει τήν ψυχή (Άνθ. Στοβ. Α', 18). Καί ό Πλάτωνας προσθέτει ότι οί δίκαιοι άνθρωποι είναι πράοι (Γοργίας, 516C).

Τό δεύτερο σημείο τοΰ θείου λόγου αναφέρεται στό θρησκευτικό βίωμα τής νηστείας. Ή νηστεία κατά τόν Χριστό είναι μέσο πνευματικής ασκήσεως. Δέν πρέπει νά είναι ούτε ξερός τύπος, ούτε επίδειξη. Είναι μέσο ενισχύσεως τής ανθρώπινης βουλήσεως πού νά μπορεί νά αύτοπροσδιορίζεται γιά υψηλούς σκοπούς. Έτσι ή νηστεία αποκτά νόημα και περιεχόμενο.

Στό τρίτο μέρος τής σημερινής περικοπής ό Κύριος καταδικάζει τήν πλεονεξία. Είναι αρρώστια τής ψυχής ή απληστία. Τόν άπληστο ό λαός τόν ονομάζει αχόρταγο. Ποτέ δέν είναι ειρηνικός ό άπληστος. «Όράτε καί φυλάσσεστε από τής πλεονεξίας» προτρέπει ό Κύριος. Ή ζωή δέν εξαρτάται άπό τά περισσεύματα καί τά υπάρχοντα, αλλά από τήν τελειότητα του ανθρώπινου προσώπου. Τά περισσεύματα συνήθως δέν αποκτώνται εντιμώς, αλλά μέ πολλές αδικίες και καταπατήσεις ξένων ανθρώπινων δικαιωμάτων. Ό άπληστος ούτε αυτή τήν ζωή χαίρεται, ούτε και τήν αιώνια.

Φεύγοντας άπό τό κόσμο αυτόν ή ψυχή κρίνεται μέ τίς αρετές πού κοσμήθηκε στήν παρούσα ζωή. Τά περισσεύματα δέν αφήνουν αγαθή μνήμη και κατά τή ρήση τού Ευαγγελίου ό άπληστος αποθνήσκει καί θάπτεται, χωρίς κανείς νά ενθυμείται τό πέρασμα του από τόν παρόντα κόσμο. Ό Εύρυπίδης αποφαίνεται ότι είναι κακό, ενώ υπάρχουν χρήματα, από φιλαργυρία νά μήν ευεργετούμε τούς ανθρώπους. Ή "Εκκλησία μέ τό σημερινό ευαγγέλιο μας παρέχει τό μήνυμα, ότι δέν υπάρχουν μόνο βιοτικές αξίες, αλλά καί πνευματικές. Ευτυχείς εκείνοι πού νοιώθουν ότι μέσα στήν ύπαρξή τους υπάρχει και αθάνατη ψυχή.

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΒΟΙΩΤΙΑΣ ΤΗΣ Ν.Δ. κ. ΜΙΧΑΛΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Κ.Κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟ.

Μακαριώτατε,

Η κλιματική αλλαγή είναι ένα ζήτημα που αφορά όλους. Έχει επιπτώσεις στη ζωή ολόκληρου του πλανήτη. Η γη και όλα τα οικοσυστήματά της είναι ένα πολύτιμο δώρο που έχουμε λάβει από το Θεό. Παρά την παγκόσμια κρίση, οικονομική και περιβαλλοντική, καλούμαστε να ζήσουμε με ένα τρόπο, ο οποίος εκφράζει το σεβασμό μας προς τη δημιουργία του Θεού. Σε έναν κόσμο που έχει περιορισμένους φυσικούς πόρους, πρέπει να ενθαρρύνουμε έναν τρόπο ζωής που να αποτρέπει την κατάχρηση αυτών των πόρων και να προωθεί την καλή διαχείρισή τους. Σε αυτή την προοπτική, πρέπει να μειώσουμε την εξάρτησή μας από την αυξανόμενη κατανάλωση ενέργειας.

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε για να μετριασθούν τα αρνητικά αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής δεν έχουν να κάνουν αποκλειστικά με τεχνικά ζητήματα. Η ηθική, ο πολιτισμός, η πίστη και η θρησκεία είναι ουσιαστικά στοιχεία στον τρόπο ζωής μας και πρέπει να ληφθούν υπόψη, εάν επιθυμούμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τα προβλήματα της κλιματικής αλλαγής και να επιτύχουμε μια ολοκληρωμένη ανθρώπινη ανάπτυξη.

Γνωρίζουμε ότι μόνο με μια αυθεντική ανθρώπινη οικολογία, που λαμβάνει υπόψη της όχι μόνο τα δικαιώματα, αλλά και τις ευθύνες τόσο του ενός προς τον άλλο όσο και προς τις μελλοντικές γενιές, μπορεί να μας δώσει τα μέσα για μια καλύτερη φροντίδα του φυσικού περιβάλλοντος. Το σημερινό ενεργειακό μοντέλο οδηγεί τις περισσότερες φορές σε ανεξέλεγκτη κατανάλωση της ενέργειας, στην ταχεία εξάντληση των ενεργειακών πόρων και στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Με τα δεδομένα αυτά αναγνωρίζεται πλέον η ανάγκη ενός νέου τρόπου διαχείρισής της.

Οι προσπάθειες πρέπει όχι μόνο να ενταθούν, αλλά να συγκλίνουν και προς τον περιορισμό της αλόγιστης ενεργειακής κατανάλωσης. Το νέο αυτό μοντέλο διαχείρισης θα πρέπει να στηρίζεται στην ορθολογική χρήση των ενεργειακών πόρων, στην εξοικονόμηση της ενέργειας, αλλά και στην ενεργό προστασία του περιβάλλοντος. Στο νέο αυτό μοντέλο διαχείρισης η Εκκλησία της Ελλάδος δε θα μπορούσε να απουσιάζει. Η Εκκλησία της Ελλάδος, πέρα από την πνευματική της αποστολή, επιτελεί σπουδαίο κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο σε μια σειρά τομέων όπως η Υγεία, η Πρόνοια, η Εκπαίδευση, ο Πολιτισμός, ενώ αναλαμβάνει συστηματικές πρωτοβουλίες για το Περιβάλλον.

Η Εκκλησία της Ελλάδος ως ΝΠΔΔ αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους φορείς της καθ’ ύλην αυτοδιοικούμενης Δημόσιας Διοίκησης στην Ελληνική Επικράτεια, καθώς περιλαμβάνει ένα σημαντικό αριθμό δομών Εκκλησιαστικής Διοίκησης οι οποίες διαθέτουν με τη σειρά τους ως ανεξάρτητα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου αυτόνομο νομικό καθεστώς, όπως Ιερές Μητροπόλεις, Ενοριακοί Nαοί κλπ. Η Ιερά Μητρόπολη αποτελεί το κέντρο της διοικητικής, πολιτιστικής, κοινωνικής και φιλανθρωπικής δράσης της Εκκλησίας σε περιφερειακό επίπεδο, αφού έχει υπό την εποπτεία της, τους Ιερούς Ναούς, τις Ιερές Μονές και τα ιδρύματα που ανήκουν στην περιφέρειά της.

Η Εκκλησία της Ελλάδος διαθέτει ένα μεγάλο αριθμό ενεργοβόρων κτιρίων, τα οποία απαιτούν σημαντικά ποσά για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών όπως θέρμανση, κλιματισμός, φωτισμός, εγκαταστάσεις εστίασης κλπ. Η Εκκλησία της Ελλάδος είναι αναγκαίο να συμμετέχει με την υποστήριξη της Πολιτείας σε ένα ενεργειακό μοντέλο που αξιοποιεί τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Ενδεικτικές Δράσεις που θα μπορούσε να περιλαμβάνει ένα τέτοιο Πρόγραμμα Ανάπτυξης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας είναι:

  • Φωτοβολταϊκά Ηλιακά Συστήματα
  • Αιολικά Πάρκα
  • Γεωθερμία
  • Χρήση Βιομάζας
  • Έργα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης των υφιστάμενων κτιρίων
  • Αντικατάσταση των ενεργοβόρων συσκευών

Με τη συμμετοχή της Εκκλησίας σε ένα Πρόγραμμα Ανάπτυξης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας επιτυγχάνεται:

  • Περιβαλλοντικό όφελος – Με την έμπρακτη στήριξη πρωτοβουλιών για την εξοικονόμηση ενέργειας, την προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και τη συμβολή στην απεξάρτηση της ανθρωπότητας από τους εξαντλήσιμους ενεργειακούς πόρους.
  • Κοινωνικό όφελος – Με την ευαισθητοποίηση των πολιτών και τη διαμόρφωση ενός πνεύματος οικολογικής ευθύνης με σκοπό να ανατραπούν τα αρνητικά αποτελέσματα από την κλιματική αλλαγή.
  • Οικονομικό όφελος – Με την εξοικονόμηση οικονομικών πόρων (μείωση εξόδων – αύξηση εσόδων) για τη χρηματοδότηση του κοινωνικού και φιλανθρωπικού έργου της Εκκλησίας.

Η Νέα Δημοκρατία προτρέπει, τόσο το αρμόδιο Υπουργείο όσο και την ίδια την Εκκλησία της Ελλάδος στη διαμόρφωση του θεσμικού και νομικού πλαισίου με στόχο τη διευκόλυνση της συμμετοχής της Εκκλησίας της Ελλάδος σε ένα Πρόγραμμα Ανάπτυξης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Ως υπεύθυνος πολιτικός φορέας, η Νέα Δημοκρατία και ο Τομέας Ενέργειας & Φυσικών Πόρων, θα στηρίξει την όποια προσπάθεια συντελεί αφενός στην ανάδειξη του πολύπλευρου ρόλου της Εκκλησίας και αφετέρου σε δράσης που αντιμετωπίζουν στην πράξη την εξοικονόμηση ενέργειας και την ανάπτυξη ΑΠΕ.

Με βαθύτατο σεβασμό,

Μιχάλης Γιαννάκης

Βουλευτής Ν. Βοιωτίας

Υπεύθυνος Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Ενέργειας & Φυσικών Πόρων ΝΔ

____________________________________

Ο Μακαριότατος Αρχιεπίσκοπος ανταποκρίθηκε θετικά στις προτάσεις του Τομεάρχη Ενέργειας & Φυσικών Πόρων της ΝΔ, Μιχάλη Γιαννάκη και εξέφρασε την πρόθεσή του να θέσει το θέμα στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Στα πλαίσια των προτάσεων του για τη συμμετοχή της Εκκλησίας της Ελλάδος σε Προγράμματα Εξοικονόμησης Ενέργειας, ο Μιχάλης Γιαννάκης έχει ήδη προγραμματίσει διμερείς επαφές με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής.